Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čekáme na ni všichni. Lithiová anoda zdvojnásobí kapacitu akumulátorů

V laboratořích Stanfordské univerzity slaví úspěch. Podařilo se jim sestavit akumulátor s lithiovou anodou. Má mít oproti dnešním Li-Ion článkům až dvojnásobnou kapacitu a delší životnost. Testy zatím vypadají úspěšně, na komerční nasazení si však ještě počkáme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L89a30d95i80s45l73a86v 40K49r34a31t87o27c48h71v45í33l 6234862798324

Je to fuk, jelikoz treba chytrofony hned zacnou vyrabet takove, ze zase vydrzi na nabiti to, co dnes.

+2/0
31.7.2014 13:00

J11i87ř26í 70D97v46o42ř27á60k 5518373748490

Upozornění pro autora:Já na ni nečekám,a nemám rád , když za mě někdo mluví.

0/−3
30.7.2014 20:22

Z55d30e39n83ě75k 39H62o60r15s30á49k 3964630626759

Musel jsem se zaregistrovat jen pro to abych oponoval ohledně elektrokol :D

Kolem 40km mají dojezd absolutní sračky z číny, které sem doveze kdejaký podnikavec...

Slušná elektrokola co prodáváme třeba my, stojí kolem 25 tisíc a mají dojezd kolem 80 km, pak jsou zde elektrokola německých výrobců KTM, které stojí kolem 60 tisíc a mají dojezdy přes 140 km - takže poprosím nedávat jako příklad šunky z číny... :)

0/0
30.7.2014 19:36


D19a35n81y 39S35c87o12t14t 8344811983418

tak to máte dnes dost naklikáno - hned po registraci si poskočit na víc než 34tis kreditů ;-D

0/0
4.8.2014 12:28

P68a79v96e95l 55S47o71b27o42t60k57a 5820344

Je to tak - vývoj akumulátorů narazil na fyzikální limity a každé dalši zlepšení je velmi nárožné a drahé.

Zřejmě tedy musíme i nadále počítat, že kilo benzínu má v sobě 100x větši energii než kilo akumulátorů...

+5/−1
29.7.2014 15:38

Z22b12y86n46ě51k 95Š56a84f43a69r81č62í18k 5737128345454

Tak pokud započtete i klidovou hmotnost, tak akumulátor vyhraje. :-P Vy fyzikální limite.

0/−7
29.7.2014 17:13

J76i11ř84í 93K67o10c29u31r84e74k 6235224515668

Tak ještě popište, jak tu klidovou hmotnost transformovat na energii. Mohli bychom pak jezdit i na kamení...

+4/0
29.7.2014 17:15
Foto

P17e15t44r 93K70l25e55i71n 4490310128925

Říkáte blbosti. Vyhrává business v podobě ropy a zemního plynu.

Protože až bude dostupná dobrá baterie pro auto, bude se moct použít i do každé domácnosti, chaty, chalupy se solarníma článkama. Proto ta brzda, která tu ještě hodně dlouho bude.

+1/0
30.7.2014 13:17

P79a81v67e78l 20K56u34r92a80l 5761244150110

Až? Zajímavý a ničím nepodlozeny optimismus... Zkuste jestli vůbec nekdy

0/0
30.7.2014 18:26

M15i24r43o49s47l39a15v 52J11o11c29h 3882561303818

Jinak když do toho přimíchám trochu filosofie :-), myslím, že můžeme být rádi, za to, že vlastně nemáme k dispozici nějaký malý, lehký a výkonný zdroj energie. Protože by se toho chytli v prvé řadě vojáci. Nejdřív by ten zdroj zkusili použít jako bombu, přinucením uvolnit rychle velké množství energie, a zároveň jako pohon prostředků na ničení a energetických zbraní.

Levný, výkonný a malý energetický zdroj, je většinou cestou k pořádné válce, pouze v tom optimistickém případě k posunu lidstva o velký kus dopředu, většinou až po té válce.;-)

+1/−6
29.7.2014 15:26

Z46b37y78n82ě11k 87Š28a61f52a74r27č87í29k 5697888925104

Já nevím, ale nejsou ty vaše představy poněkud směšné v porovnáním s termonukleární bombou? 8-o

+9/−1
29.7.2014 17:06

M43i88r55o80s16l34a20v 26J59o91c77h 3612771323888

Nukleární bomby mají dost nevýhod, jako ultimátní zbraň. Sen všech militaristů je možnost čisté a cíleně přesné likvidace živé síly. ;-)

+1/0
29.7.2014 20:57

A74l87e64x11a93n23d26r 82K53o71s68t31k58a 5199446629186

NEutronová bomba. Vše živé zemře, město zůstane, nikde žádné záření, zítra si uklidíte těla a můžete se nastěhovat.

+3/−1
30.7.2014 0:33

A11n85t10o10n48í75n 22Š27t62e33f19k20a 3651822299842

N bomba je pořád nukleární bomba, s trochu omezenými účinky....dost se na to zapomíná.

+1/0
30.7.2014 12:33

J52a10r63o68m93i79r 82C60h44a82l22o83u74p10k80a 4959837755757

Na druhou stranu byly války většinou hnacím motorem pokroku (posléze využitelného civilně) a v jistých směrech posunuly lidstvo o velký kus dopředu.

0/0
31.7.2014 22:24

J77o31s50e98f 75V47a47l70a 9130163263703

novinari pisi 2x rocne o novych akumulatorech. Pred 2 lety byly natreseni z LiFe akumulatoru a ejhle, u bezne dostupnych vyrobku jsem se zatim s zadnym nesetkal a uz je tu nova "bomba"

+6/−2
29.7.2014 14:54

R51a82d78i57m 55P75o68l37á28š34e64k 9266363909469

Jak píšu níže, většinou to jsou původně jen  PR články , jejichž účel je splašit sponzora dalšího laboratorního výzkumu. Který možná bude nadějný, možná se objeví zásadní problémy a nebude to nanic.

Ovšem když se k takovému článku dostane problematiky neznalý redaktor, udělá z  toho čerstvý objev div ne na Nobelovku.;-D;-D

+1/0
29.7.2014 15:01

P26e81t37r 35H44a89j15i97č 1440529348258

No pokud máte na mysli LiFePO4, tak ty se běžně vyrábějí a prodávají. Zkuste si zagůglit. Ale já sázím spíše na LiPo. A nemyslím tím bonbóny, i když jsou celkem dobré. Vydrží hodně cyklů. :-)

+1/0
30.7.2014 16:52

B30o33r75i75s 44P73o41u39z15a27r 5548158365557

Nejsem technik,a proto si kladu otázku - nebude větší kapacita na úkor bezpečnosti ? Selský rozum mi říká,že každé hromadění energie do stále menšího objemu bude vykoupeno nestabilitou takového zařízení ....

+3/−1
29.7.2014 13:48

J56a50n 22P15a23z17d39e30r65a 7437774719351

nepoužívejte selský rozum ale mysl...

0/−3
29.7.2014 14:03

B65o53r47i35s 33P39o55u45z61a52r 5898908845967

Myslíte něco jako - " Veselá mysl - půl zdraví " ? Nebo jak jste svůj výstřik do tmy myslel ?

+6/−1
29.7.2014 14:10

M85i29r71o75s10l78a86v 48J91o92c30h 3452931933638

No nestabilitou ne, ale možná jste myslel, princip bomby. Tedy pokud skladuji hodně energie o velké hustotě na malém prostoru, může být její uvolnění najednou při nehodě nebo záměrně, fatální pro své okolí. A čím větší hustota, nebo objem energie, tím větší problém, když se něco zvrtne. To je prostě fakt. Tedy ideální zásobárna energie je taková, kde je v rovnováze co nejmenší "samovolný" výkon s výkonem požadovaným, což je nedostižný sen, protože vlastně jakýkoliv zdroj energie, je vlastně velmi chytře regulovaná "bomba".;-)

+3/0
29.7.2014 14:26

R88a96d14i18m 18P86o90l79á92š24e59k 9906933149599

No jak se to vezme. Benzínová nebo plynová nádrž obsahuje mnohem víc energie než stejně velký a těžký lithiový akumulátor a přesto je poměrně bezpečná. Je to tím, že palivo potřebuje k vznícení nebo i výbuchu až vzduch a díky bezpečnostním opatřením se tak velice často při haváriích  dosáhne, že palivo uteče ven a nebouchne a třeba ani nezačne hořet.

Zatímcio lithiový akumulátor nepotřebuje k uvolnění energie nic zvenčí. Stačí zkrat z nějakého důvodu nezvládnutý vnitřní ochranou a akumulátorm se rozžhaví zevnitř a začne hořet nebo bouchne.

+1/0
29.7.2014 14:49

M31i29r26o31s19l58a89v 43J97o83c86h 3722601263898

S tím souhlasím. To je ten samovolný výkon, kde rychlost oxidace není velká a plocha oxidace je konečná, plus oxidační činidlo není uchováváno spolu s redukčním. Třeba takové uhlí je ještě bezpečnější. Ale pokud chcete něco, co uchovává přímo odebíratelnou el. energii, tak jde vetšinou o chemické zdroje s větší "nestabilitou", nebo spíše bych řekl náchylnější k prudké reaktivitě.

0/0
29.7.2014 15:34

J38a44r90o55m63i47r 81C81h97a15l16o36u56p25k18a 4849817885697

Přesně tak, jde o tu roznětku. Obecně vzato je největší zásobárnou energie hmota, ale tam je energie skryta opravdu velmi bezpečně. ;-)

0/0
31.7.2014 22:28

R72o13b23i84n 45Ž72i55ž97k29a 2308444356736

No vezměte si, že v benzínu máte té energie pořád víc a jeho sklony k její výměně s okolím jsou také známy.  A jak je to oblíbený zdroj :-)

+1/0
29.7.2014 17:39

A89l63o79i67s 45S39t66a76r49ý 3319219257822

"Elektrolyt - zásobárna elektronů" - Nevím, co tím autor myslel, ale pevně doufám, že si nepředstavuje proces nabíjení jako pumpování elektronů do akumulátoru a jejich hromadění v něm.

+1/0
29.7.2014 12:45

L11u73d34v23í11k 96G12a86j22d75o53š97í27k 2105643274602

Bolívie se může radovat. Cena lithia za chvíli bude vyšší než cena zlata.

+2/0
29.7.2014 11:18

S46v71a41t26o71p76l57u72k 55S25i21l30n51ý 4912976119448

Lithium není zdaleka jen v Bolívii. V USA se má otevřít nový důl na lithium.

0/0
29.7.2014 16:27

L98u30d84v28í33k 42G47a60j23d19o80š49í45k 2735483254122

V Bolívii je 50% světových zásob lithia. Dalších 20% je v Chile. V USA se těží méně než 2% :-)

0/0
30.7.2014 11:41

T58o79m98á20š 34B26u61t66o84r85a 7811459302778

Bravo, ale dvojnásobná kapacita je bohužel stále málo. Pokud dnes nabíjím svůj smartphone každý den a "zítra" to bude každý druhý den, tak to není žádný boom ani revoluce.

Až přijdou s něčím, co bude mít 3 až 4-násobnou kapacitu = smartphone či tablet vydrží téměř týden, chytré hodinky a další blbosti nějaké 2-3 týdny ... tak potom začnu nadšeně tleskat..

+5/−3
29.7.2014 10:45

M52i63l28a78n 78K98l37o14u33č79e12k 3620945178367

Já ale nabíjím smarrphone každé 2-3 dny, takže 5dní je už ok, mnohem zajímavější je pro mě třeba notebook, ikdyž i ty už dnes mají dobrou výdrž, není problém třeba 10h a to je celý pracovní den,.

+3/0
29.7.2014 11:01

J80i76ř94í 28Ř91e22h97o89ř 9208828676278

bude to pecka spíš pro ty auta, zdvojnásobení bude konečně znamenat použitelnost v praxi. Vašemu smartphone to nepomůže, protože jakmile bude větší kapacita, tak jí nové mobily zase vycucnou. Protože použitelnosti v praxi dobíjení jednou denně vyhovuje. Takže s lithiovou baterkou se můžete těšit na mobil s vysavačem na oblečení, ventilátorem do vedra a zabudovanou mikrovlnkou na popcorn, ale delšího intervalu nabíjení se rozhodně nedočkáte.

+12/0
29.7.2014 11:37

A42l47e59x12a40n45d66r 26K31o65s93t49k87a 5969356989956

Právě. Auto to konečně učiní použitelné. A tím nemám na mysli Tesla, ale třeba elektro dodávky pro městské prostředí. Dnešní mají "normovaný dojezd" co jsem viděl cca 150 km, takže v reálu v městském provozu při svícení, topení, klimatizaci a rádiu tak kolem 80 km. Což je ale na rozvážku po městě na celý den málo.. Dvojnásobek, čili 160-180 už by v pohodě stačilo. Nebo taxiky, totéž.. A jde o vozy, kterých jezdí po městě spousty, takže by to bylo znát i na ovzduší.

+1/0
30.7.2014 0:49

M57a38r18t35i85n 18D89u63f52e17k 3782617538444

Auto na pecky nejezdí.

0/0
1.8.2014 7:05

M20i61r66o89s53l31a48v 65J95o77c84h 3692851363178

Revoluce je minimálně o řád, co je pod je jen pouhá evoluce R^

+7/0
29.7.2014 12:04

T30o66m23á11š 42S80k73á42l41a 6338567

omyl, budete ho nabíjet pořád každý den. TO je vaše volba. Já svůj smartphone nabíjím jednou za týden, právě proto, že každodenní nabíjení mi přijde úchylné. Ale lidé, co se smíří s tím ho dát na nabíječku každý den, to tak budou dělat stále. Jen si pozapínají ještě více "nutných" žroutů. S Androidem 5 přijde integrace s televizí, autem, hodinkami, chromebookem, hlásičem požárů a prostě to bez toho nepůjde :)

0/0
29.7.2014 13:57

J95a58n 32Š66e14b72e85s55t42a 6827960530145

Tak mne napadá, nač ten svůj smartphone máte, když ho nepoužíváte, nebo jen na volání. To Vám stačí obyčejný mobil bez přidaných funkcí. Pak pochopím nabíjení jednou týdně....Nebo ho používáte a když se vybije, tak ho nenabijete, dokud neuplyne týden?

+2/0
29.7.2014 14:23

T59o39m61á59š 33Z64e10m80a81n 3425848934765

Třeba ho používá jen když ho potřebuje a nemá pocit povinnosti ho využívat pořád.

Já s ním většinou jen volám a občas hledám něco v mapě nebo na netu. Pak vydrží docela dlouho.

0/0
29.7.2014 19:53

J29a71n 70Š77e29b42e42s56t71a 6267980900155

Pocit povinnosti? Já ho využívám docela dost a nemám pocit, že musím. Ale proto, že mohu. A nabíjení jednou denně (přes noc) mi nevadí.

0/0
2.8.2014 15:32

L97u24k52á53š 20K75o62h62o71u80t 7318494772419

tak jestli nabíjíte svůj smartphone jednou týdně tak buď to je Nokia 3310 a nebo ho min 4dny v týdnu nosíte v kapse vypnutý...

0/0
30.7.2014 21:57

J51a74r62o72m38i88r 84C10h25a76l23o49u63p95k41a 4439407695547

Podle toho, co je a co není smartphone. Já mám Nokia C5 a nabíjím ho jednou týdně a to co potřebuju si podle nutnosti zapínám - GPS, internet... Je to už smartphone? ;-)

0/0
31.7.2014 22:36

K34a49r56e37l 70U65r32b41a15n 2484504301109

Mám klasický mobil a vydrží mi bez nabíjení až měsíc. ;-D

+1/0
29.7.2014 17:56

M87i90c66h92a97l 86P19a16u14l82í46č39e14k 2553795305285

Jen tak mimochodem, jak se tu níže řešily ty elektromobily - na kolik vyjde jedno nabití auta s dojezdem 400 km v přepočtu na peníze? Resp. kolik to auto žere při nabíjení. Nikde jsem zatím podobný údaj nezachytil. Jen by mě zajímalo, o kolik je to levnější, než tankovat naftu, a případně jestli by to bylo i levnější, pokud by se přestala dotovat solární energie a ceny energií se podle toho narovnaly...

+1/0
29.7.2014 10:35

M40i20l76a25n 37K83l24o13u96č50e96k 3830465598937

Pokud jde jen o srovnání paliva benzín vs elektřina na ujetý km, tak je to zhruba 10x levnější.

0/0
29.7.2014 10:57

T76o34m58á95š 12S43k55á30l63a 6498517

dokud tím nebudou jezdit lidi a vládě nedojde, že by na to mohla být spotřební daň tak ano.

+1/0
29.7.2014 13:59

L13u27b33o25m85í11r 22K73a37m72e15n72s14k76ý 3630958563896

přesně, jediný důvod drahých paliv je vysoké zdanění, bez toho nemůže ropě nic konkurovat. Takže každý alternativní zdroj je levný jen tak dlouho, dokud se mu nedostane stejného zdanění.

+4/0
29.7.2014 14:11

J35o68s53e87f 69V14a54l58a 9760863723203

wiki spocitala, ze rozdil cini zhruba 2,5-nasobek, vzheldem k romu, ze jedno je bez dane a 60% ceny benzinu delaji ruzne dane, pak je opravdovy rozdil minimalni az zadny. Bohuzel jenom pro ty, co neplati dane......

+1/−1
29.7.2014 14:58

R55a36d72i34m 65P89o87l20á49š83e20k 9186863889149

Pokud nejezdíš tak moc, že aspoň každý druhý den neujedeš kilometry na plnou kapacitu akumulátoru, musíš do nákladů v první řadě započítat odpisy dané cenou nového akumulátoru versus jeho časovou životností. Teprve v druhé řadě jsou potom náklady na elektřinu potřebnou na dobití akumulátoru.

+4/0
29.7.2014 10:57

J30a81n 42N15o85v65á93k 6934954626423

Tak to abyste to samé začal dělat i u nafťáků s turbem. Mě se už během mého šoférování v autě pokazilo leccos (turbo, urvaný čep ve válci, zablokované plynové klapky, rozsypaný termostat chladícího okruhu, děravý výfuk), ale nic z toho v elektromobilu není.

+3/0
29.7.2014 13:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.