Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čekáme na ni všichni. Lithiová anoda zdvojnásobí kapacitu akumulátorů

V laboratořích Stanfordské univerzity slaví úspěch. Podařilo se jim sestavit akumulátor s lithiovou anodou. Má mít oproti dnešním Li-Ion článkům až dvojnásobnou kapacitu a delší životnost. Testy zatím vypadají úspěšně, na komerční nasazení si však ještě počkáme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L65a36d32i15s66l35a61v 16K38r30a35t22o54c64h14v71í12l 6844492888104

Je to fuk, jelikoz treba chytrofony hned zacnou vyrabet takove, ze zase vydrzi na nabiti to, co dnes.

+2/0
31.7.2014 13:00

J15i31ř61í 40D89v92o53ř92á60k 5198243768130

Upozornění pro autora:Já na ni nečekám,a nemám rád , když za mě někdo mluví.

0/−3
30.7.2014 20:22

Z33d98e90n31ě81k 83H97o90r63s22á36k 3584900976789

Musel jsem se zaregistrovat jen pro to abych oponoval ohledně elektrokol :D

Kolem 40km mají dojezd absolutní sračky z číny, které sem doveze kdejaký podnikavec...

Slušná elektrokola co prodáváme třeba my, stojí kolem 25 tisíc a mají dojezd kolem 80 km, pak jsou zde elektrokola německých výrobců KTM, které stojí kolem 60 tisíc a mají dojezdy přes 140 km - takže poprosím nedávat jako příklad šunky z číny... :)

0/0
30.7.2014 19:36

D39a71n63y 31S61c78o60t15t 8704741753428

tak to máte dnes dost naklikáno - hned po registraci si poskočit na víc než 34tis kreditů ;-D

0/0
4.8.2014 12:28

P17a22v77e20l 20S44o50b41o14t80k80a 5120644

Je to tak - vývoj akumulátorů narazil na fyzikální limity a každé dalši zlepšení je velmi nárožné a drahé.

Zřejmě tedy musíme i nadále počítat, že kilo benzínu má v sobě 100x větši energii než kilo akumulátorů...

+5/−1
29.7.2014 15:38

Z89b18y50n19ě34k 80Š98a94f74a63r88č55í92k 5247338715934

Tak pokud započtete i klidovou hmotnost, tak akumulátor vyhraje. :-P Vy fyzikální limite.

0/−7
29.7.2014 17:13

J30i56ř15í 51K89o78c85u11r25e23k 6495654735588

Tak ještě popište, jak tu klidovou hmotnost transformovat na energii. Mohli bychom pak jezdit i na kamení...

+4/0
29.7.2014 17:15

P90e60t65r 70K70l19e95i45n 4920760468425

Říkáte blbosti. Vyhrává business v podobě ropy a zemního plynu.

Protože až bude dostupná dobrá baterie pro auto, bude se moct použít i do každé domácnosti, chaty, chalupy se solarníma článkama. Proto ta brzda, která tu ještě hodně dlouho bude.

+1/0
30.7.2014 13:17

P88a63v27e30l 27K69u19r59a34l 5951234100390

Až? Zajímavý a ničím nepodlozeny optimismus... Zkuste jestli vůbec nekdy

0/0
30.7.2014 18:26

M64i17r19o67s59l39a10v 14J96o94c37h 3522621613978

Jinak když do toho přimíchám trochu filosofie :-), myslím, že můžeme být rádi, za to, že vlastně nemáme k dispozici nějaký malý, lehký a výkonný zdroj energie. Protože by se toho chytli v prvé řadě vojáci. Nejdřív by ten zdroj zkusili použít jako bombu, přinucením uvolnit rychle velké množství energie, a zároveň jako pohon prostředků na ničení a energetických zbraní.

Levný, výkonný a malý energetický zdroj, je většinou cestou k pořádné válce, pouze v tom optimistickém případě k posunu lidstva o velký kus dopředu, většinou až po té válce.;-)

+1/−6
29.7.2014 15:26

Z83b62y38n14ě57k 29Š96a47f97a92r31č94í63k 5977658635514

Já nevím, ale nejsou ty vaše představy poněkud směšné v porovnáním s termonukleární bombou? 8-o

+9/−1
29.7.2014 17:06

M70i40r54o88s36l35a27v 17J41o53c90h 3682881763638

Nukleární bomby mají dost nevýhod, jako ultimátní zbraň. Sen všech militaristů je možnost čisté a cíleně přesné likvidace živé síly. ;-)

+1/0
29.7.2014 20:57

A17l21e74x70a67n19d52r 19K66o68s20t73k37a 5439466169416

NEutronová bomba. Vše živé zemře, město zůstane, nikde žádné záření, zítra si uklidíte těla a můžete se nastěhovat.

+3/−1
30.7.2014 0:33

A40n84t81o32n17í19n 57Š37t20e96f25k75a 3161772199262

N bomba je pořád nukleární bomba, s trochu omezenými účinky....dost se na to zapomíná.

+1/0
30.7.2014 12:33

J67a87r51o32m94i94r 42C27h30a86l29o25u60p89k72a 4939477585387

Na druhou stranu byly války většinou hnacím motorem pokroku (posléze využitelného civilně) a v jistých směrech posunuly lidstvo o velký kus dopředu.

0/0
31.7.2014 22:24

J13o94s41e10f 12V27a42l56a 9210363433603

novinari pisi 2x rocne o novych akumulatorech. Pred 2 lety byly natreseni z LiFe akumulatoru a ejhle, u bezne dostupnych vyrobku jsem se zatim s zadnym nesetkal a uz je tu nova "bomba"

+6/−2
29.7.2014 14:54

R90a11d57i68m 55P93o82l45á44š52e63k 9116293899419

Jak píšu níže, většinou to jsou původně jen  PR články , jejichž účel je splašit sponzora dalšího laboratorního výzkumu. Který možná bude nadějný, možná se objeví zásadní problémy a nebude to nanic.

Ovšem když se k takovému článku dostane problematiky neznalý redaktor, udělá z  toho čerstvý objev div ne na Nobelovku.;-D;-D

+1/0
29.7.2014 15:01

P75e30t33r 30H37a56r49i15p30r36a86s49a15d 61H47a30j89i86č 8363370244137

No pokud máte na mysli LiFePO4, tak ty se běžně vyrábějí a prodávají. Zkuste si zagůglit. Ale já sázím spíše na LiPo. A nemyslím tím bonbóny, i když jsou celkem dobré. Vydrží hodně cyklů. :-)

+1/0
30.7.2014 16:52

B30o27r10i63s 22P92o60u40z39a80r 5228848655367

Nejsem technik,a proto si kladu otázku - nebude větší kapacita na úkor bezpečnosti ? Selský rozum mi říká,že každé hromadění energie do stále menšího objemu bude vykoupeno nestabilitou takového zařízení ....

+3/−1
29.7.2014 13:48

J86a15n 15P14a51z94d36e42r67a 7537764839951

nepoužívejte selský rozum ale mysl...

0/−3
29.7.2014 14:03

B31o72r24i91s 61P27o72u98z16a30r 5728438555547

Myslíte něco jako - " Veselá mysl - půl zdraví " ? Nebo jak jste svůj výstřik do tmy myslel ?

+6/−1
29.7.2014 14:10

M89i95r16o37s30l94a21v 43J83o80c32h 3852281763878

No nestabilitou ne, ale možná jste myslel, princip bomby. Tedy pokud skladuji hodně energie o velké hustotě na malém prostoru, může být její uvolnění najednou při nehodě nebo záměrně, fatální pro své okolí. A čím větší hustota, nebo objem energie, tím větší problém, když se něco zvrtne. To je prostě fakt. Tedy ideální zásobárna energie je taková, kde je v rovnováze co nejmenší "samovolný" výkon s výkonem požadovaným, což je nedostižný sen, protože vlastně jakýkoliv zdroj energie, je vlastně velmi chytře regulovaná "bomba".;-)

+3/0
29.7.2014 14:26

R58a55d86i38m 95P38o67l25á87š59e67k 9926363809849

No jak se to vezme. Benzínová nebo plynová nádrž obsahuje mnohem víc energie než stejně velký a těžký lithiový akumulátor a přesto je poměrně bezpečná. Je to tím, že palivo potřebuje k vznícení nebo i výbuchu až vzduch a díky bezpečnostním opatřením se tak velice často při haváriích  dosáhne, že palivo uteče ven a nebouchne a třeba ani nezačne hořet.

Zatímcio lithiový akumulátor nepotřebuje k uvolnění energie nic zvenčí. Stačí zkrat z nějakého důvodu nezvládnutý vnitřní ochranou a akumulátorm se rozžhaví zevnitř a začne hořet nebo bouchne.

+1/0
29.7.2014 14:49

M41i69r94o50s46l45a61v 26J56o87c84h 3872871423698

S tím souhlasím. To je ten samovolný výkon, kde rychlost oxidace není velká a plocha oxidace je konečná, plus oxidační činidlo není uchováváno spolu s redukčním. Třeba takové uhlí je ještě bezpečnější. Ale pokud chcete něco, co uchovává přímo odebíratelnou el. energii, tak jde vetšinou o chemické zdroje s větší "nestabilitou", nebo spíše bych řekl náchylnější k prudké reaktivitě.

0/0
29.7.2014 15:34

J75a98r95o21m56i73r 85C14h59a25l31o80u27p76k62a 4129837615987

Přesně tak, jde o tu roznětku. Obecně vzato je největší zásobárnou energie hmota, ale tam je energie skryta opravdu velmi bezpečně. ;-)

0/0
31.7.2014 22:28

R49o61b90i77n 39Ž51i96ž39k40a 2498214506786

No vezměte si, že v benzínu máte té energie pořád víc a jeho sklony k její výměně s okolím jsou také známy.  A jak je to oblíbený zdroj :-)

+1/0
29.7.2014 17:39

A95l25o33i20s 55S64t44a34r24ý 3649439487922

"Elektrolyt - zásobárna elektronů" - Nevím, co tím autor myslel, ale pevně doufám, že si nepředstavuje proces nabíjení jako pumpování elektronů do akumulátoru a jejich hromadění v něm.

+1/0
29.7.2014 12:45

L15u68d37v87í93k 96G55a52j24d86o63š89í46k 2635203244882

Bolívie se může radovat. Cena lithia za chvíli bude vyšší než cena zlata.

+2/0
29.7.2014 11:18

S88v21a97t46o40p55l74u74k 98S10i95l58n70ý 4652446559988

Lithium není zdaleka jen v Bolívii. V USA se má otevřít nový důl na lithium.

0/0
29.7.2014 16:27

L79u41d96v10í98k 19G39a77j50d81o94š54í19k 2105373594622

V Bolívii je 50% světových zásob lithia. Dalších 20% je v Chile. V USA se těží méně než 2% :-)

0/0
30.7.2014 11:41

T86o93m56á74š 22B62u22t93o95r58a 7921539302298

Bravo, ale dvojnásobná kapacita je bohužel stále málo. Pokud dnes nabíjím svůj smartphone každý den a "zítra" to bude každý druhý den, tak to není žádný boom ani revoluce.

Až přijdou s něčím, co bude mít 3 až 4-násobnou kapacitu = smartphone či tablet vydrží téměř týden, chytré hodinky a další blbosti nějaké 2-3 týdny ... tak potom začnu nadšeně tleskat..

+5/−3
29.7.2014 10:45

M43i46l82a78n 27K88l88o11u68č68e88k 3730795308897

Já ale nabíjím smarrphone každé 2-3 dny, takže 5dní je už ok, mnohem zajímavější je pro mě třeba notebook, ikdyž i ty už dnes mají dobrou výdrž, není problém třeba 10h a to je celý pracovní den,.

+3/0
29.7.2014 11:01

J10i68ř98í 18Ř56e56h61o52ř 9158288436878

bude to pecka spíš pro ty auta, zdvojnásobení bude konečně znamenat použitelnost v praxi. Vašemu smartphone to nepomůže, protože jakmile bude větší kapacita, tak jí nové mobily zase vycucnou. Protože použitelnosti v praxi dobíjení jednou denně vyhovuje. Takže s lithiovou baterkou se můžete těšit na mobil s vysavačem na oblečení, ventilátorem do vedra a zabudovanou mikrovlnkou na popcorn, ale delšího intervalu nabíjení se rozhodně nedočkáte.

+12/0
29.7.2014 11:37

A15l23e79x83a96n60d74r 21K71o26s57t42k73a 5299846349876

Právě. Auto to konečně učiní použitelné. A tím nemám na mysli Tesla, ale třeba elektro dodávky pro městské prostředí. Dnešní mají "normovaný dojezd" co jsem viděl cca 150 km, takže v reálu v městském provozu při svícení, topení, klimatizaci a rádiu tak kolem 80 km. Což je ale na rozvážku po městě na celý den málo.. Dvojnásobek, čili 160-180 už by v pohodě stačilo. Nebo taxiky, totéž.. A jde o vozy, kterých jezdí po městě spousty, takže by to bylo znát i na ovzduší.

+1/0
30.7.2014 0:49

M85a48r82t91i13n 95D89u93f45e72k 3722817938764

Auto na pecky nejezdí.

0/0
1.8.2014 7:05

M60i82r11o83s87l88a83v 90J22o14c19h 3282821203658

Revoluce je minimálně o řád, co je pod je jen pouhá evoluce R^

+7/0
29.7.2014 12:04

T43o37m70á36š 63S29k78á60l94a 6118267

omyl, budete ho nabíjet pořád každý den. TO je vaše volba. Já svůj smartphone nabíjím jednou za týden, právě proto, že každodenní nabíjení mi přijde úchylné. Ale lidé, co se smíří s tím ho dát na nabíječku každý den, to tak budou dělat stále. Jen si pozapínají ještě více "nutných" žroutů. S Androidem 5 přijde integrace s televizí, autem, hodinkami, chromebookem, hlásičem požárů a prostě to bez toho nepůjde :)

0/0
29.7.2014 13:57

J89a88n 61Š87e12b38e76s48t96a 6597720440965

Tak mne napadá, nač ten svůj smartphone máte, když ho nepoužíváte, nebo jen na volání. To Vám stačí obyčejný mobil bez přidaných funkcí. Pak pochopím nabíjení jednou týdně....Nebo ho používáte a když se vybije, tak ho nenabijete, dokud neuplyne týden?

+2/0
29.7.2014 14:23

T45o13m93á36š 77Z82e84m23a78n 3375118454115

Třeba ho používá jen když ho potřebuje a nemá pocit povinnosti ho využívat pořád.

Já s ním většinou jen volám a občas hledám něco v mapě nebo na netu. Pak vydrží docela dlouho.

0/0
29.7.2014 19:53

J55a39n 57Š80e31b15e81s70t97a 6937380340125

Pocit povinnosti? Já ho využívám docela dost a nemám pocit, že musím. Ale proto, že mohu. A nabíjení jednou denně (přes noc) mi nevadí.

0/0
2.8.2014 15:32

L79u50k43á22š 16K69o92h72o90u60t 7348524812229

tak jestli nabíjíte svůj smartphone jednou týdně tak buď to je Nokia 3310 a nebo ho min 4dny v týdnu nosíte v kapse vypnutý...

0/0
30.7.2014 21:57

J26a13r20o60m59i51r 10C82h46a90l26o37u67p61k35a 4469187655117

Podle toho, co je a co není smartphone. Já mám Nokia C5 a nabíjím ho jednou týdně a to co potřebuju si podle nutnosti zapínám - GPS, internet... Je to už smartphone? ;-)

0/0
31.7.2014 22:36

K75a12r43e79l 66U31r40b52a37n 2634784331379

Mám klasický mobil a vydrží mi bez nabíjení až měsíc. ;-D

+1/0
29.7.2014 17:56

M49i92c65h67a87l 42P77a81u11l95í13č51e94k 2783125405475

Jen tak mimochodem, jak se tu níže řešily ty elektromobily - na kolik vyjde jedno nabití auta s dojezdem 400 km v přepočtu na peníze? Resp. kolik to auto žere při nabíjení. Nikde jsem zatím podobný údaj nezachytil. Jen by mě zajímalo, o kolik je to levnější, než tankovat naftu, a případně jestli by to bylo i levnější, pokud by se přestala dotovat solární energie a ceny energií se podle toho narovnaly...

+1/0
29.7.2014 10:35

M53i51l68a50n 15K19l82o33u52č39e29k 3980725288677

Pokud jde jen o srovnání paliva benzín vs elektřina na ujetý km, tak je to zhruba 10x levnější.

0/0
29.7.2014 10:57

T67o88m86á74š 95S67k57á74l86a 6298747

dokud tím nebudou jezdit lidi a vládě nedojde, že by na to mohla být spotřební daň tak ano.

+1/0
29.7.2014 13:59

L15u39b37o71m52í38r 21K89a19m36e63n85s43k82ý 3810448443136

přesně, jediný důvod drahých paliv je vysoké zdanění, bez toho nemůže ropě nic konkurovat. Takže každý alternativní zdroj je levný jen tak dlouho, dokud se mu nedostane stejného zdanění.

+4/0
29.7.2014 14:11

J58o81s38e77f 44V83a16l90a 9370443793953

wiki spocitala, ze rozdil cini zhruba 2,5-nasobek, vzheldem k romu, ze jedno je bez dane a 60% ceny benzinu delaji ruzne dane, pak je opravdovy rozdil minimalni az zadny. Bohuzel jenom pro ty, co neplati dane......

+1/−1
29.7.2014 14:58

R76a80d31i40m 13P52o94l80á86š89e87k 9816183419139

Pokud nejezdíš tak moc, že aspoň každý druhý den neujedeš kilometry na plnou kapacitu akumulátoru, musíš do nákladů v první řadě započítat odpisy dané cenou nového akumulátoru versus jeho časovou životností. Teprve v druhé řadě jsou potom náklady na elektřinu potřebnou na dobití akumulátoru.

+4/0
29.7.2014 10:57

J12a53n 90N23o32v22á71k 6374464466373

Tak to abyste to samé začal dělat i u nafťáků s turbem. Mě se už během mého šoférování v autě pokazilo leccos (turbo, urvaný čep ve válci, zablokované plynové klapky, rozsypaný termostat chladícího okruhu, děravý výfuk), ale nic z toho v elektromobilu není.

+3/0
29.7.2014 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.