Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čekáme na ni všichni. Lithiová anoda zdvojnásobí kapacitu akumulátorů

V laboratořích Stanfordské univerzity slaví úspěch. Podařilo se jim sestavit akumulátor s lithiovou anodou. Má mít oproti dnešním Li-Ion článkům až dvojnásobnou kapacitu a delší životnost. Testy zatím vypadají úspěšně, na komerční nasazení si však ještě počkáme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L24a45d93i89s10l61a91v 84K19r95a17t85o21c56h60v39í32l 6104612178884

Je to fuk, jelikoz treba chytrofony hned zacnou vyrabet takove, ze zase vydrzi na nabiti to, co dnes.

+2/0
31.7.2014 13:00

J20i61ř88í 25D36v89o40ř22á16k 5698143928970

Upozornění pro autora:Já na ni nečekám,a nemám rád , když za mě někdo mluví.

0/−3
30.7.2014 20:22

Z88d56e44n89ě86k 82H63o72r95s13á55k 3254640636169

Musel jsem se zaregistrovat jen pro to abych oponoval ohledně elektrokol :D

Kolem 40km mají dojezd absolutní sračky z číny, které sem doveze kdejaký podnikavec...

Slušná elektrokola co prodáváme třeba my, stojí kolem 25 tisíc a mají dojezd kolem 80 km, pak jsou zde elektrokola německých výrobců KTM, které stojí kolem 60 tisíc a mají dojezdy přes 140 km - takže poprosím nedávat jako příklad šunky z číny... :)

0/0
30.7.2014 19:36

D22a77n53y 26S24c57o42t98t 8704361333748

tak to máte dnes dost naklikáno - hned po registraci si poskočit na víc než 34tis kreditů ;-D

0/0
4.8.2014 12:28

P27a38v14e37l 14S84o72b39o26t24k21a 5110104

Je to tak - vývoj akumulátorů narazil na fyzikální limity a každé dalši zlepšení je velmi nárožné a drahé.

Zřejmě tedy musíme i nadále počítat, že kilo benzínu má v sobě 100x větši energii než kilo akumulátorů...

+5/−1
29.7.2014 15:38

Z91b76y53n32ě51k 95Š12a51f56a28r31č21í76k 5887358715734

Tak pokud započtete i klidovou hmotnost, tak akumulátor vyhraje. :-P Vy fyzikální limite.

0/−7
29.7.2014 17:13

J12i44ř37í 96K85o96c97u63r18e81k 6405644255978

Tak ještě popište, jak tu klidovou hmotnost transformovat na energii. Mohli bychom pak jezdit i na kamení...

+4/0
29.7.2014 17:15

P66e51t26r 31K80l88e76i28n 4390300328695

Říkáte blbosti. Vyhrává business v podobě ropy a zemního plynu.

Protože až bude dostupná dobrá baterie pro auto, bude se moct použít i do každé domácnosti, chaty, chalupy se solarníma článkama. Proto ta brzda, která tu ještě hodně dlouho bude.

+1/0
30.7.2014 13:17

P19a81v26e37l 94K46u66r51a21l 5751734130160

Až? Zajímavý a ničím nepodlozeny optimismus... Zkuste jestli vůbec nekdy

0/0
30.7.2014 18:26

M78i54r67o43s24l71a86v 41J30o64c68h 3592671533828

Jinak když do toho přimíchám trochu filosofie :-), myslím, že můžeme být rádi, za to, že vlastně nemáme k dispozici nějaký malý, lehký a výkonný zdroj energie. Protože by se toho chytli v prvé řadě vojáci. Nejdřív by ten zdroj zkusili použít jako bombu, přinucením uvolnit rychle velké množství energie, a zároveň jako pohon prostředků na ničení a energetických zbraní.

Levný, výkonný a malý energetický zdroj, je většinou cestou k pořádné válce, pouze v tom optimistickém případě k posunu lidstva o velký kus dopředu, většinou až po té válce.;-)

+1/−6
29.7.2014 15:26

Z96b82y15n16ě73k 25Š87a26f47a80r85č93í96k 5737858895774

Já nevím, ale nejsou ty vaše představy poněkud směšné v porovnáním s termonukleární bombou? 8-o

+9/−1
29.7.2014 17:06

M23i24r12o43s18l84a25v 58J45o38c87h 3272571763378

Nukleární bomby mají dost nevýhod, jako ultimátní zbraň. Sen všech militaristů je možnost čisté a cíleně přesné likvidace živé síly. ;-)

+1/0
29.7.2014 20:57

A91l83e53x38a70n66d39r 90K89o38s30t62k37a 5769886679446

NEutronová bomba. Vše živé zemře, město zůstane, nikde žádné záření, zítra si uklidíte těla a můžete se nastěhovat.

+3/−1
30.7.2014 0:33

A73n89t46o53n51í48n 88Š96t89e56f37k86a 3981982889132

N bomba je pořád nukleární bomba, s trochu omezenými účinky....dost se na to zapomíná.

+1/0
30.7.2014 12:33

J11a23r29o56m28i21r 82C32h21a15l86o32u87p80k55a 4709537525667

Na druhou stranu byly války většinou hnacím motorem pokroku (posléze využitelného civilně) a v jistých směrech posunuly lidstvo o velký kus dopředu.

0/0
31.7.2014 22:24

J39o82s49e44f 64V41a80l19a 9110143903393

novinari pisi 2x rocne o novych akumulatorech. Pred 2 lety byly natreseni z LiFe akumulatoru a ejhle, u bezne dostupnych vyrobku jsem se zatim s zadnym nesetkal a uz je tu nova "bomba"

+6/−2
29.7.2014 14:54

R40a58d77i75m 75P47o86l55á77š62e30k 9406433119749

Jak píšu níže, většinou to jsou původně jen  PR články , jejichž účel je splašit sponzora dalšího laboratorního výzkumu. Který možná bude nadějný, možná se objeví zásadní problémy a nebude to nanic.

Ovšem když se k takovému článku dostane problematiky neznalý redaktor, udělá z  toho čerstvý objev div ne na Nobelovku.;-D;-D

+1/0
29.7.2014 15:01

P12e75t81r 26H55a55r32i72p74r60a78s63a25d 47H12a81j28i30č 8743560724197

No pokud máte na mysli LiFePO4, tak ty se běžně vyrábějí a prodávají. Zkuste si zagůglit. Ale já sázím spíše na LiPo. A nemyslím tím bonbóny, i když jsou celkem dobré. Vydrží hodně cyklů. :-)

+1/0
30.7.2014 16:52

B15o78r32i65s 95P87o76u62z19a10r 5638658785437

Nejsem technik,a proto si kladu otázku - nebude větší kapacita na úkor bezpečnosti ? Selský rozum mi říká,že každé hromadění energie do stále menšího objemu bude vykoupeno nestabilitou takového zařízení ....

+3/−1
29.7.2014 13:48

J29a87n 44P82a18z85d13e24r96a 7837714179751

nepoužívejte selský rozum ale mysl...

0/−3
29.7.2014 14:03

B80o11r19i68s 54P11o91u69z12a92r 5888598435957

Myslíte něco jako - " Veselá mysl - půl zdraví " ? Nebo jak jste svůj výstřik do tmy myslel ?

+6/−1
29.7.2014 14:10

M22i51r77o98s58l67a67v 62J40o84c90h 3472861163908

No nestabilitou ne, ale možná jste myslel, princip bomby. Tedy pokud skladuji hodně energie o velké hustotě na malém prostoru, může být její uvolnění najednou při nehodě nebo záměrně, fatální pro své okolí. A čím větší hustota, nebo objem energie, tím větší problém, když se něco zvrtne. To je prostě fakt. Tedy ideální zásobárna energie je taková, kde je v rovnováze co nejmenší "samovolný" výkon s výkonem požadovaným, což je nedostižný sen, protože vlastně jakýkoliv zdroj energie, je vlastně velmi chytře regulovaná "bomba".;-)

+3/0
29.7.2014 14:26

R81a47d92i88m 22P94o60l98á41š19e64k 9856733269939

No jak se to vezme. Benzínová nebo plynová nádrž obsahuje mnohem víc energie než stejně velký a těžký lithiový akumulátor a přesto je poměrně bezpečná. Je to tím, že palivo potřebuje k vznícení nebo i výbuchu až vzduch a díky bezpečnostním opatřením se tak velice často při haváriích  dosáhne, že palivo uteče ven a nebouchne a třeba ani nezačne hořet.

Zatímcio lithiový akumulátor nepotřebuje k uvolnění energie nic zvenčí. Stačí zkrat z nějakého důvodu nezvládnutý vnitřní ochranou a akumulátorm se rozžhaví zevnitř a začne hořet nebo bouchne.

+1/0
29.7.2014 14:49

M55i33r74o89s90l72a28v 83J23o48c18h 3282701343768

S tím souhlasím. To je ten samovolný výkon, kde rychlost oxidace není velká a plocha oxidace je konečná, plus oxidační činidlo není uchováváno spolu s redukčním. Třeba takové uhlí je ještě bezpečnější. Ale pokud chcete něco, co uchovává přímo odebíratelnou el. energii, tak jde vetšinou o chemické zdroje s větší "nestabilitou", nebo spíše bych řekl náchylnější k prudké reaktivitě.

0/0
29.7.2014 15:34

J16a24r85o77m29i54r 95C69h31a10l60o51u46p89k93a 4819937455467

Přesně tak, jde o tu roznětku. Obecně vzato je největší zásobárnou energie hmota, ale tam je energie skryta opravdu velmi bezpečně. ;-)

0/0
31.7.2014 22:28

R39o67b72i96n 25Ž28i63ž63k79a 2498134766896

No vezměte si, že v benzínu máte té energie pořád víc a jeho sklony k její výměně s okolím jsou také známy.  A jak je to oblíbený zdroj :-)

+1/0
29.7.2014 17:39

A74l63o13i49s 10S94t96a48r58ý 3629529887392

"Elektrolyt - zásobárna elektronů" - Nevím, co tím autor myslel, ale pevně doufám, že si nepředstavuje proces nabíjení jako pumpování elektronů do akumulátoru a jejich hromadění v něm.

+1/0
29.7.2014 12:45

L30u81d93v29í66k 23G81a34j94d19o42š27í70k 2595653904252

Bolívie se může radovat. Cena lithia za chvíli bude vyšší než cena zlata.

+2/0
29.7.2014 11:18

S30v27a32t70o76p81l86u53k 80S98i48l96n79ý 4142296179848

Lithium není zdaleka jen v Bolívii. V USA se má otevřít nový důl na lithium.

0/0
29.7.2014 16:27

L96u80d68v60í81k 89G93a65j79d54o69š31í38k 2445403574432

V Bolívii je 50% světových zásob lithia. Dalších 20% je v Chile. V USA se těží méně než 2% :-)

0/0
30.7.2014 11:41

T42o35m65á68š 53B10u17t74o84r24a 7431369242158

Bravo, ale dvojnásobná kapacita je bohužel stále málo. Pokud dnes nabíjím svůj smartphone každý den a "zítra" to bude každý druhý den, tak to není žádný boom ani revoluce.

Až přijdou s něčím, co bude mít 3 až 4-násobnou kapacitu = smartphone či tablet vydrží téměř týden, chytré hodinky a další blbosti nějaké 2-3 týdny ... tak potom začnu nadšeně tleskat..

+5/−3
29.7.2014 10:45

M23i20l84a62n 83K31l64o47u36č38e14k 3960365268327

Já ale nabíjím smarrphone každé 2-3 dny, takže 5dní je už ok, mnohem zajímavější je pro mě třeba notebook, ikdyž i ty už dnes mají dobrou výdrž, není problém třeba 10h a to je celý pracovní den,.

+3/0
29.7.2014 11:01

J51i63ř17í 49Ř46e70h92o50ř 9268538806618

bude to pecka spíš pro ty auta, zdvojnásobení bude konečně znamenat použitelnost v praxi. Vašemu smartphone to nepomůže, protože jakmile bude větší kapacita, tak jí nové mobily zase vycucnou. Protože použitelnosti v praxi dobíjení jednou denně vyhovuje. Takže s lithiovou baterkou se můžete těšit na mobil s vysavačem na oblečení, ventilátorem do vedra a zabudovanou mikrovlnkou na popcorn, ale delšího intervalu nabíjení se rozhodně nedočkáte.

+12/0
29.7.2014 11:37

A85l95e75x60a38n64d49r 56K21o53s81t56k35a 5779936989376

Právě. Auto to konečně učiní použitelné. A tím nemám na mysli Tesla, ale třeba elektro dodávky pro městské prostředí. Dnešní mají "normovaný dojezd" co jsem viděl cca 150 km, takže v reálu v městském provozu při svícení, topení, klimatizaci a rádiu tak kolem 80 km. Což je ale na rozvážku po městě na celý den málo.. Dvojnásobek, čili 160-180 už by v pohodě stačilo. Nebo taxiky, totéž.. A jde o vozy, kterých jezdí po městě spousty, takže by to bylo znát i na ovzduší.

+1/0
30.7.2014 0:49

M63a56r72t89i51n 43D59u35f86e77k 3432297688684

Auto na pecky nejezdí.

0/0
1.8.2014 7:05

M18i12r68o78s50l60a76v 75J41o85c69h 3202971813608

Revoluce je minimálně o řád, co je pod je jen pouhá evoluce R^

+7/0
29.7.2014 12:04

T23o67m75á93š 23S61k96á17l71a 6438627

omyl, budete ho nabíjet pořád každý den. TO je vaše volba. Já svůj smartphone nabíjím jednou za týden, právě proto, že každodenní nabíjení mi přijde úchylné. Ale lidé, co se smíří s tím ho dát na nabíječku každý den, to tak budou dělat stále. Jen si pozapínají ještě více "nutných" žroutů. S Androidem 5 přijde integrace s televizí, autem, hodinkami, chromebookem, hlásičem požárů a prostě to bez toho nepůjde :)

0/0
29.7.2014 13:57

J26a34n 50Š86e16b37e52s83t72a 6537650980535

Tak mne napadá, nač ten svůj smartphone máte, když ho nepoužíváte, nebo jen na volání. To Vám stačí obyčejný mobil bez přidaných funkcí. Pak pochopím nabíjení jednou týdně....Nebo ho používáte a když se vybije, tak ho nenabijete, dokud neuplyne týden?

+2/0
29.7.2014 14:23

T47o59m87á24š 85Z30e41m44a76n 3745738194665

Třeba ho používá jen když ho potřebuje a nemá pocit povinnosti ho využívat pořád.

Já s ním většinou jen volám a občas hledám něco v mapě nebo na netu. Pak vydrží docela dlouho.

0/0
29.7.2014 19:53

J34a54n 17Š21e94b96e45s87t43a 6527350540795

Pocit povinnosti? Já ho využívám docela dost a nemám pocit, že musím. Ale proto, že mohu. A nabíjení jednou denně (přes noc) mi nevadí.

0/0
2.8.2014 15:32

L41u67k23á18š 17K56o68h32o55u62t 7738814302509

tak jestli nabíjíte svůj smartphone jednou týdně tak buď to je Nokia 3310 a nebo ho min 4dny v týdnu nosíte v kapse vypnutý...

0/0
30.7.2014 21:57

J12a28r48o59m75i76r 49C12h96a76l61o58u67p63k65a 4139177625687

Podle toho, co je a co není smartphone. Já mám Nokia C5 a nabíjím ho jednou týdně a to co potřebuju si podle nutnosti zapínám - GPS, internet... Je to už smartphone? ;-)

0/0
31.7.2014 22:36

K16a87r72e30l 68U66r26b50a43n 2774904421399

Mám klasický mobil a vydrží mi bez nabíjení až měsíc. ;-D

+1/0
29.7.2014 17:56

M73i55c43h68a94l 91P58a77u40l39í70č46e56k 2583885155665

Jen tak mimochodem, jak se tu níže řešily ty elektromobily - na kolik vyjde jedno nabití auta s dojezdem 400 km v přepočtu na peníze? Resp. kolik to auto žere při nabíjení. Nikde jsem zatím podobný údaj nezachytil. Jen by mě zajímalo, o kolik je to levnější, než tankovat naftu, a případně jestli by to bylo i levnější, pokud by se přestala dotovat solární energie a ceny energií se podle toho narovnaly...

+1/0
29.7.2014 10:35

M51i55l21a22n 24K62l38o96u79č91e59k 3350155348157

Pokud jde jen o srovnání paliva benzín vs elektřina na ujetý km, tak je to zhruba 10x levnější.

0/0
29.7.2014 10:57

T43o31m83á21š 29S95k18á25l13a 6908757

dokud tím nebudou jezdit lidi a vládě nedojde, že by na to mohla být spotřební daň tak ano.

+1/0
29.7.2014 13:59

L58u12b82o21m18í37r 45K75a35m45e31n26s58k92ý 3140708253106

přesně, jediný důvod drahých paliv je vysoké zdanění, bez toho nemůže ropě nic konkurovat. Takže každý alternativní zdroj je levný jen tak dlouho, dokud se mu nedostane stejného zdanění.

+4/0
29.7.2014 14:11

J98o52s34e14f 64V12a34l73a 9760843703433

wiki spocitala, ze rozdil cini zhruba 2,5-nasobek, vzheldem k romu, ze jedno je bez dane a 60% ceny benzinu delaji ruzne dane, pak je opravdovy rozdil minimalni az zadny. Bohuzel jenom pro ty, co neplati dane......

+1/−1
29.7.2014 14:58

R40a17d31i47m 14P36o24l67á82š31e89k 9386973689229

Pokud nejezdíš tak moc, že aspoň každý druhý den neujedeš kilometry na plnou kapacitu akumulátoru, musíš do nákladů v první řadě započítat odpisy dané cenou nového akumulátoru versus jeho časovou životností. Teprve v druhé řadě jsou potom náklady na elektřinu potřebnou na dobití akumulátoru.

+4/0
29.7.2014 10:57

J15a34n 28N25o34v92á25k 6144484506533

Tak to abyste to samé začal dělat i u nafťáků s turbem. Mě se už během mého šoférování v autě pokazilo leccos (turbo, urvaný čep ve válci, zablokované plynové klapky, rozsypaný termostat chladícího okruhu, děravý výfuk), ale nic z toho v elektromobilu není.

+3/0
29.7.2014 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.