Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla a Panasonic staví „Gigatovárnu“ na baterie do elektromobilů

Akumulátory s celkovou kapacitou až 50 GWh ročně mají opouštět obří továrnu Gigafactory, kterou společně postaví elektronický gigant Panasonic a průkopník elektromobilů, automobilka Tesla. Dohodu podepsaly ve čtvrtek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87e25t80r 61H21a56r97i69p92r66a51s63a65d 14H36a97j12i43č 8453670164137

Nedávno jsem se dověděl, že k výrobě pohonných hmot je potřeba přibližně stejné množství elektrické energie, jako k dobití elektromobilu při ujetí stejné vzdálenosti. Znamená to, že jak bude postupně klesat produkce tekutých pohonných hmot, bude dost energie do elektromobilů. Při větším rozšíření mohou hrát elektromobily významnou roli při regulaci a stabilizaci sítě.

0/0
4.8.2014 10:54

J90a82n 11M22o26r39á90v14e22k 6970763731961

Měli jsme příležitost vyzkoušet. Více se podívejte, pokud máte Facebook, na: https://www.facebook.com/420902581365315/photos/pcb.534607849994787/534607549994817/?type=1&theater

Pro většinu z vás, co nedisponuje finanční částkou potřebnou pro zaplacení Tesly bych doporočil  dvoukolku Ninebot. http://www.iqenergy.cz/e-shop/elektrodoprava/dvoukolky-ninebot/#p=1&o=final_price&a=1

[>-]

0/−1
3.8.2014 15:50

J85a47n 68V63á80c71l32a65v88í64k 3342646641389

Co třeba si jako všichni ostatní zaplatit reklamu a nelepit ji do diskusí?

0/0
3.8.2014 17:05

M70i96l54a63n 42V35a53n78ě22č55e18k 6648248687804

pane Morávek, pamatuji si že začátkem 90-tých let jste mohl vidět LCD displeje ( v ceně přes 100 000 Kč jen v bankách, dnes už je má  kazdý za cenu 20-50 krát nižší. To je ten výsledek "learning curve" v elektronickém průmyslu.

Podobně to bude s elektromobily, místo 3 milionů Kč za ně zaplatíte třeba jen 200 tisic (do 20 let)

+1/−2
3.8.2014 17:32

M49i22l71a60n 90V37a31n37ě46č58e29k 6468488197204

Jen pro představu jaká je to obrovská ůložná kapacita: když pojedou všechny naše jaderné bloky v Dukovanech i Temelíně, tak tu roční produkci akumulátorů pro elektromobily budou nabíjet 12hodin. 

Bude to podobné jako s fotovoltaikou ( už to je podobné): nejprve se tomu obhájci klasické a jederné energie smějí a najednou (protože je to modulární, žádné pohyblivé součástky, je to částí bouřlivého ale zákonitého rozvoje elektronického průmyslu) to tu je, ceny padají dolů, kapacita roste i ve srovnání se současnými MW i GW zdroji.....

Tohle už nikdo nezastaví, viz počítače, mobily, LCD displeje, LED osvětlení, fotovoltaika....

+3/−3
3.8.2014 8:59

J77a55n 37V73á66c49l56a69v15í76k 3512316141429

Je fakt, ze to co se děje s fotovoltaikou, je spíš k pláči než k smíchu. Nicméně s elektromobilitou to má docela dost společného - obojí se rozvíjí díky masivním dotacím a úlevám.

Ale co? blbec občan to všechno rád zaplatí...

0/0
3.8.2014 13:00

J19a11n 58M75o57r33á50v65e82k 6240263981451

můžete mi sdělit jak je elektromobilita podporována a jak chápate vy podporu fotovotlaiky.

0/0
3.8.2014 15:51

J62a35n 21V97á17c30l91a19v68í55k 3132896341229

Na elektromobily jsou štědré odpočty a neúčtují se některé daně - výpadek výběru je samozřejmě přenesen na zbytek populace. Sami výrobci vydělávají na emisních povolenkách - na elektromobily se tak jejich majitelům skládají majitelé klasických aut atd.

U fotovoltaiky je to asi nejbolestněji nastavení výkupních cen a povinnost primárně vykupovat energii z OZE bez ohledu na okolnosti.

0/0
3.8.2014 16:59

M47i15l21a44n 67V26a60n93ě37č25e13k 6398188617114

pane Václavík já píši jen o tom jak cena fotovoltaických panelů klesá. To že si z toho partička všehoschopných udělala miliardový kšeft, to je druhá věc kterou by však měla řešit policie. Fotovoltaika může fungovat bez dotací jako je tomu například od roku 2014 u nás

+2/0
3.8.2014 17:39

J97a13n 33V10á65c42l53a16v40í88k 3942926441129

Velké projekty víceméně skončily, to co se dnes připojuje je vesměs pár panelů na střeše domu, kde je často motivace více ideová než ekonomická. Rozhodně to není nějaký zlatý důl, aby se vyplatilo tím svinstvem zastavět pole jako před několika lety.

Mimochodem, pořád je to na úrovni - když mám víc než potřebuju, tak to prodám a oni to koupit musí ... a když mám málo, tak si koupím ze sítě, tam je přece elektřiny stále dost. Ale udržování záloh, které zajišťují, aby jí tam skutečně bylo stále dost, platí nakonec všichni spotřebitelé.

0/0
3.8.2014 18:26

M80i65l66a87n 77V46a74n57ě11č77e92k 6348288677934

pane Václavík, platíte poplatek za jistič podle jeho velikosti, takže i když nesvítí slunce máte nárok na odběr. co se týče dodávek přebytků do sítě, obchod s čistou energií je pro obchodníky dobrý obchod. 

A že to není zlatý důl je jen dobře. A počet přípojek když zmizí administrativní bariéry vzroste velmi rychle.

A jako svinstvo se mi spíš jeví radioaktivní odpad a emise uhelných elektráren ( ale to je jen můj subjektivní názor)

+2/0
3.8.2014 19:40

J46a22n 91V76á16c39l46a51v88í36k 3182236141559

No však o tom pisu, nakonec to plati vsichni...

Kolik jste videl v zivote radioaktivniho odpadu? asi méně nez ja poli zastavenych panely ... a spalovani hnědého uhli jde ruku v ruce s rozvojem OZE.

0/0
3.8.2014 20:00

P11e23t20r 30H15a41r31i67p37r36a94s44a19d 35H86a35j17i40č 8743220154707

Jenomže na rozdíl od radioaktivního odpadu, který kdybyste někde viděl, tak by to byla katastrofa, to fotovoltaické "svinstvo" nic nedělá. Toxických kovů je tak tak málo, že i kdyby jste to všechno zapravil do země, tak se to ani nepozná. Kromě toho je to dá recyklovat, nebo dokonce regenerovat (podle typů panelů) a celý článek je tak dobře zapouzdřený, že ani při rozlomení se prakticky nic neuvolňuje. Po odstranění panelů máte plnohodnotnou půdu jako předtím. Nebudo z toho žádná Brown Fields jako v průmyslových zónách.

0/0
4.8.2014 10:47

J37a97n 97V88á87c88l59a58v40í93k 3852316911639

A Vy osobně si skutečně myslíte, že je v pořádku krajinu zastavět solárními panely?

0/0
5.8.2014 16:01

R87a78d26e54k 83H26o17d60a55ň 9476127191563

Až na to pane, že ty "nezastavitelné elektromobily"  se běžně vyráběly před 100 lety. Jenže pak se začaly stavět delší a kvalitnější silnice, objevilo se pár nových nalezišť ropy, a pak přišel pan Ford se svým Ford T a elektromobily prohrály. Přestaňte je nesmyslně přirovnávat k LCD: to byla nová technologie která se prudce vyvíjela. Elektromobily se vyvíjejí 180 let (s útlumem po Fordu T do zhruba roku 1960, kdy se začaly znovu řešit protože se investovalo do vývoje akumulátorů).

Co se týče té "úchvatné" fotovoltaiky, dokud nevyřešíte jak vyrábět EE z solárních panelů v noci, budou se muset všechny solární elektrárny stále dublovat tepelnými které v okamžiku zasvícení musí okamžitě snížit příkon, případně být rovnou odpojeny od sítě a než se zastaví úplně tak pálí uhlí "na prázdno". Vodní by byly lepší protože turbíny najedou okamžitě, ale není je kde stavět. Nebýt solárních elektráren, dala by se postavit jaderná, takhle je nezbytné mít v záloze ty na fosilní paliva aby se vyrovnávaly špičky v síti které jsou způsobené právě OZE.

0/0
3.8.2014 23:12

P53e27t82r 36H78a48r69i47p96r24a43s14a32d 69H47a48j15i83č 8593940914487

Zajímavá úvaha. Pokud by se použité (a tím pádem levné) akumulátory použily po repasi do nějakých stacionárních stanic, tak je na světě tak dlouho očekávané dostatečně kapacitní úložiště elektrické energie.

0/0
4.8.2014 10:40

J84i48ř21í 34D36v54o82ř24á80k 5818363428220

Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným a kyselinou chlorovodíkovou za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného a rozpustného chloridu lithného. Uhličitan lithný se kompletně převede na chlorid.EKOLOGIE?????????? Proč se zpracovává v Číně?

+2/0
1.8.2014 19:10

J56i30ř47í 41D13v19o36ř18á40k 5558163868110

Pardon zdroj wikipedie.

0/0
1.8.2014 19:11

P72e56t32r 77N63e70h50a68s66i87l 4442395624314

Co je zase s ekologii? Tohle slovo vytahují negativisti a odpůrci proti jakymukoli pokroku. Mluvíme tu o autě to je samo o sobě neekologicky ať je poháněný benzínem naftou plynem nebo elektřinou. Měli by sme všichni chodit pěšky.

Když napíšete A tak jeste napište i B. jak se ekologicky vyrábí benzin, nebo nafta.

+5/−1
1.8.2014 20:53

P36e72t86r 88N30e18h87a64s21i72l 4712135734534

Doufám že od teď závodíte všechny elektrické přístroje, protože ve všech je něco takto podobné vyráběného. Takže už od vás nedostanu vlastně odpověď :-)

+1/−1
1.8.2014 21:00

R16a81d38i83m 25P95o97l75á37š79e18k 9796203439919

Nejspíš proto, že ten nerost se tam v Číně těží.;-D;-D

0/0
2.8.2014 9:48

J58a96n 71N46o31v91á77k 6774334786233

V čem máte problém, já čekal strašidelné historky o nebezpečných odpadech a vy popisujete triviální chemický proces, kde potřebujete jen teplo, sodu (změkčovadlo do prádla), kyselinu sírovou (náplň autobaterií), kyselinu chlorovodíkovou (prostředek na čištění záchodů) a elektriku. Aspoň napište jaké z toho jsou odpady. Zatím z toho plyne, že to je energeticky náročné, ale třeba proti výrobě oceli je to úplná legrace.

0/0
2.8.2014 19:25

J23a83n 35H23l88e97d58í77k 4969632238902

lidé jsou neskonale zlí, co budou dělat Arabské státy a náš přítel nejvěrnější --  Rusko???---  když jim znemožníte prodávat ropu ?? To nutně povede k poslední válce, už dnes nemají flek na uskladnění pro stále modernější samonaváděcí jaderné hlavice !!-- Jistě nevěříte, že ruský maršál se naučí lepit kachličky .....

0/0
1.8.2014 17:38

J32a80n 91V51á56c90l89a54v80í18k 3562416611379

Nebojte se o ne, velke casti vozidel se to stejne nedotkne a i elektrinu pro tyhle mazlicky budeme vyrabet z jejich plynu.

+1/−1
2.8.2014 19:48

Z20d25e56n44ě44k 17M91a47n28d73í95k 7238655348535

"Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho."

Pokud je mi známo, tak toto se tvrdí již několik desítek let a zatím nic...;-)

+8/0
1.8.2014 13:05

J95a54n 93V10á28c74l81a18v10í54k 3962416371669

Fosilní paliva můžou zůstat v klidu, konečně dělá se z nich i elektřina a vzhledem k odporu veřejnosti k jaderné energetice ještě dlouho bude. ;-)

+8/0
1.8.2014 13:53

M32o92j80m42í80r 51K26a25č68í53r97e43k 5876452845598

Mějte prosím trpělivost. Osobně bych to tipoval tak na 22. století.

0/0
1.8.2014 21:13

P19e71t25r 57H67a52r31i87p65r82a26s24a37d 68H62a98j90i91č 8313420684557

Fosilní paliva zachrání OZE, takže tu s námi budou (pro jejich nízkou spotřebu) ještě hodně dlouho. ;-)

0/0
4.8.2014 11:00

M42o41j71m63í72r 51K82a12č16í38r20e66k 5656602555768

Najednou to nešlo, tak prostě postupně –přes hybridy po plně elektronická auta. Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho. Se zvyšující se efektivitou akumulátorů, lepším využitím energie a s novými technologiemi v dobíjení (bezdrátové dobíjení, atd...) to nebude za "pár" let problém. A hned jak se začne sériová výroba, tak půjdou ceny dolů samozřejmě. Vemte si třebas telefony –taková nokie 3310, když začínala, tak stála nějakých 10000,- ...?!

Musíme si přece nechat nějaké ty dinosaury na cesty do Vesmíru...

Planeto, ještě chvíli vydrž! ;-D

+1/−6
1.8.2014 12:40

J57a59n 76P33a74v37e29l38k59a 3847371824151

A vy se jeďte podívat, co vozí vlaky do elektrárny.

+3/0
1.8.2014 14:02

M29o81j84m68í27r 50K81a87č21í19r89e25k 5126192735418

Pravda, ale máme přeci více druhů elektráren... Nějakou dobu to bude trvat, ale věřím pane, že získávání elektřiny z obnovitelných zdrojů pro nás bude efektivní.

+2/−2
1.8.2014 21:05

I35v62o 34Z88d34e35b69o85r91s97k82ý 3633481870451

Tak teď jste tomu nasadil korunu.

+1/−4
1.8.2014 21:57

M31o53j51m30í10r 36K60a46č77í70r18e40k 5196932455628

No vidíte, jak jsem šikovný. 

Jen podotknu, že ve své korunované reakci doplňuji i moje první prohlášení o opuštění od fosilních paliv –jako samotné by to mohlo vyznít poněkud od věci... 

Po pravdě řečeno jsem původně zamýšlel pouze ropu, jakožto fosilní palivo, které pohání nejen auta, ale na druhou stranu, když už jsem si takhle zavařil a zobecnil jsem to, těch dinosaurů a kytek tu taky nebylo před velkým kamenem nekonečně a jednou dojdou. Opravdu těžko říct, za jak dlouho. Ale zítra to rozhodně nebude. 

Myslím, že elektromobily jsou naše budoucnost (=správná cesta).

+1/−2
1.8.2014 23:18

R28a38d22e57k 74H62o50d79a66ň 9576957431903

Elektromobil je dobrá cesta v případě, že se postaví víc JE (které budou nutně potřeba), protože nemožnost regulace JE v krátkém časovém intervalu (a tudíž obecný problém s nadbytkem energie v noci) se poměrně dobře doplňuje s dobíjením elektromobilů.

Je nicméně nutné nenosit růžové brýle: 55 % EE se získává spalováním fosilních paliv a o moc lepší to nebude ani do budoucna, protože právě tepelné elektrárny jsou nejlepší "záloha" k OZE které mohou a nemusí dodávat, ale my EE potřebujeme i když nesvítí a nefouká, a aktuálně jedině tepelné elektrárny dokáží regulovat příkon tak rychle, aby mohly kompenzovat svícení/nesvícení (a i tak je potřeba je občas odpojovat/připojovat, takže část fosilních paliv letí doslova komínem). Elektromobil je eko právě jen v tom smyslu, že on sám nečoudí... ale na tu EE zatím čoudit musíme.

+3/0
2.8.2014 18:33

M79i94l94a23n 36V36a76n23ě73č51e86k 6828418337614

Elektromobil je dobrá věc pro další rozšíření OZE ( slunce, vítr, voda) nad cca 25% výroby elektřiny. 

Co se týče skladování el. energie tak v článku popsané baterie jsou jen

malou častí ostatních systémů skladování které jsou jǐ v pilotní výrobě firem jako Siemens, ABB, Westinghouse, ......

+2/0
3.8.2014 9:06

R73a88d90e25k 83H67o73d68a13ň 9356267911413

Elektromobil je starý 180 let. V roce 1905 ujel bez dobíjení 200 km. Dnes, o 109 let později ujede Tesla Model S s největším aku 500 km, tzn. za 109 let se dojezd zvýšil všeho všudy 2,5krát. Elektromotor má účinnost 99 %, takže představy o nějakém dramatickém "lepším využití energie" jsou zjevně mimo realitu.

Porovnávat stovky let staré akumulátory a mobily je pak úplná pitomost. Akumulátory se vyrábí sériově desítky let, zkoumají se desítky let, ale přitom je to jen takové přešlapování na místě. Drahé je to primárně kvůli požadavku na čistotu a materiálu takže věřit že dojde k nějakému dramatickému zlepšení cen je optimistické (ne-li naivní).

+4/−1
2.8.2014 0:35

M93o55j47m85í79r 78K29a73č73í48r38e97k 5496492905128

Děkuji za objasnění a shrnutí. Nejsem odborník. 

Ano, lepší, jinak řečeno efektivnější využití energie. Tím se myslí např. nějaké úsporné režimy osvětlení uvnitř auta (osvětlení, vestavěné displeje...), znovu-dobíjení baterie za jízdy, nebo něco takového. Pokud se ovšem na tomto dá šetřit/nashromáždit tolik energie, že to stojí za argument. 

O elektromotoru však nepochybuji. To já psal o akumulátorech. A to bych se rád v tomto odkázal na lithiovou anodu. 

500 kilometrů je slušná vzdálenost, bereme-li v úvahu také výměnu více baterií za jízdy... 

Otevírá se zde možnost bezdrátového nabíjení. Co takhle položit/zabudovat něco takového přímo na/do asfaltu, nebo do nějakého povrchu, na kterém se bude jezdit v budoucnu. 

Zde už se dá uvažovat o nějakém běžném užívání těchto elektromobilů a v minulosti tomu tak dokonce už bylo.  Píši o tom, že bych si za pár let (možná 15-20) dokázal představit, že by tato auta byly cenově výhodné i pro "střední" třídu. Rozhodně nepožaduji, aby to bylo zadarmo. K mému porovnání cen se již nechci vracet, ale svedlo mě k tomu to, že se jedná taktéž o elektroniku, která byla na počátku až nechutně drahá, ale samozřejmě jsem si vědom, že když už budou ceny elektromobilů klesat, tak to bude v rozmezí desetiletí. Každý je někdy naivní, ale v tomto případě jsem optimista.

0/0
2.8.2014 1:41

R44a44d10i20m 63P96o35l34á44š69e12k 9886793219549

Mluvíte o efektivnějším využití energie a zároveň ve stejném příspěvku vychvalujete bezdrátové nabíjení, které v popisovaném  provedení má ztráty až desítek procent vyzářeného výkonu.

Chce to méně žvanit a víc se učit technické věci.;-D;-D

+2/−2
2.8.2014 9:52

R62a67d73i87m 57P58o54l88á85š84e75k 9926193709519

Nemluvě o nutnosti odstínit posádku elektromobilu nebo okolojdoucí od takto vytvářeného elektronického smogu. Který bude kvůli potřebě přenášet velmi vysoký výkon o pár řádů větší než elektromagnetický smog třeba z antény mobilu.

+1/0
2.8.2014 9:55

M19o29j45m69í62r 84K34a89č95í58r54e36k 5316822535938

Efektivnější využití energie v rámci akumulátoru -kvůli většímu dojezdu.

Pokud by se ovšem podařilo vůbec nějak smysluplně nabíjet auto za jízdy, jak jsem o tom psal, tak by odpadla potřeba šetření energie. Ovšem odstínění posádky, je jiná věc, to by se muselo samozřejmě vyřešit, pokud to vůbec půjde a nebude při tom ohrožena posádka, nebo auto.

0/0
2.8.2014 12:48

T38o13m46á48š 28V37a94l38d44e70r 7563520609

Na příspěvcích ukazujete, že nemáte špetku fantazie. Dnes využíváte mobil, LCD, nebo plasmovou televizi. A přitom ještě nedávno znamenaly technologický oříšek aby vše správně fungovalo. LCD stála před deseti lety přes 150000 Kč a dnes s lepší výbavou kolem cca 10000,- .Kolik práce a umu stálo vynalézt nové obvody zvládající zapalování plazmového výboje, či rychle přepínat skoro 6,3 mil. bodů. Dnes to každý bere jako samozřejmost. Otázkou zůstává, kdy se rozběhne skutečná technologická soutěž.

+1/0
2.8.2014 18:05

R18a18d49e49k 68H76o91d27a37ň 9126357271963

Ignorujete fakt, že "skutečná technologická soutěž" u akumulátorů běží již desítky let. Různě se to mixuje mezi akumulátory, občas se řeší jestli by nebyl lepší místo akumulátoru superkondenzátor, ale pořád dokola se řeší fakt že je to moc náročné na výrobu = drahé, moc náročné na materiál = drahé, moc náročné na čistotu výroby = drahé. K tomu je to samozřejmě taky moc těžké a poměrně málo odolné proti venkovním teplotám.

Uvědomte si, že v noteboocích, mobilech atd. máte ty akumulátory taky. Alcatel měl před nějakými 20ti lety celé týmy co se snažily inovovat akumulátory a superkondenzátory. Realita je taková že se snaží množství týmů po světě, a výsledky jsou spíš takové že "převratný objev, nahradíme porézní elektrody nanotrubicemi" nebo "vyrobíme porézní elektrody 3d tiskem". To je všecko krásné, ale nějak to není dostačující když jeden akumulátorový blok do elektromobilu má bezmála půl tuny, a vy chcete prodávat desítky milionů elektromobilů ročně. Kolik těch 3d tiskáren bude potřeba aby se nevyráběl akumulátorový blok 3 dny?

+1/0
2.8.2014 18:22

T20o12m32á68š 58V39a40l58d53e20r 7653750229

Nemyslím ale akumulátory, jak je známe nyní. Mám na mysli jiné zdroje energie (zásobníky). Pokud zde je relativně levné fosilní palivo, nenastala ještě ta správná doba na nový druh zásobníku energie ( třeba i elektrické). A proto si dovolím ještě nyní o nějaké soutěži pochybovat. Pořád je problematika na okraji zájmu a neřeší se globálně. Teprve nyní se začíná nepatrně mašina pokroku rozjíždět v tomto směru. Protože dát do normálního vozu klasický akumulátor (anoda/membrána/katoda) není vynález, ale technické vylepšení. První LCD stála běžně přes 300000,- a nyní stojí 100x méně. Kolik lidí si LCD koupilo za 300000,- ? Mnoho ne! Totálně se překopala konstrukce od skleněných TV (zůstal pouze tuner jako základní idea a až se přestane vysílat tv signál zůstane pouze modem) .  Sice u vozů nebude takový výrazný pokles ceny, ale také se změní. Budou  lehčí, úplně jiné konstrukce a jediné co zůstane jsou kola. Lidi se musí pouze na změny připravit. Nemají rády náhlé změny. I v této diskuzi je vidět, že lidé nejsou připraveni :-)

+1/−1
2.8.2014 19:15

J15a81r95o50s35l89a95v 54F35r12a11n74t23i74š13e54k 69B36r53ü31m89m35e68r 1211466593530

To jsou plky. Chápete, že přes 100 let každý chce lepší a lepší baterie, investují se bilióny do výzkumu, a stejně jsme se posunuli jen o pár kroků? Pokud někdy svět bude jezdit na elektřinu, tak to nebude na klasické baterie jako používá Tesla.

+1/0
2.8.2014 19:57

R30a91d59e77k 18H89o25d66a35ň 9506257951523

Řešit účinnost displejů a osvětlení aby dojel elektromobil dál? To vozidlo má akumulátory o hmotnosti 300-500 kg, tablet váží 300 gramů komplet i s akumulátorem a vydrží jet 10 hodin (což je déle než ten elektromobil). Pochybuju že displeje v elektromobilu by potřebovaly větší množství energie než tablety přehrávající videa, ale i kdyby, pořád je celá spotřeba toho displeje kolem 1/1000 (a to ignorujete fakt, že ve skutečnosti akumulátor toho tabletu nemá hmotnost jako tablet - logicky)

Bezdrátové nabíjení je pitomost, efektivita klesá se vzdáleností a vzdálenost můžete zajistit jen u stojícího vozidla. Jinak začnou být problém hrbolky na silnici atd.

Víte, všude si můžete přečíst jak "elektromobil je strašně jednoduchý takže musí být levný". Ale není. Můžete vzít hodně věcí z běžného vozidla, ale nejdražší na tom voze je vyřešení akumulátorů. A ty nejsou "novinka", protože se používají všude možně a o nějaký průlom se snaží každý už desítky let. Konec konců, v těch mobilech jsou taky...

+1/0
2.8.2014 18:00

J30i55ř84í 22Š35v23a32r37c 6385839409444

Můžu poprosit o zdroj dojezdu 200 km u elektromobilu z roku 1905? Články, které jsem nalezl já hovoří o max. 80 km dojezdu, max. výkon elektromotoru do 4 kW. Při nějaké úspornější jízdě (teď odhaduji, tak 40km/h při 2kW průměrném výkonu) to odpovídá tedy 4 kWh olověném akumulátoru o hmotnosti přibližně 100 kg (celková hmotnost automobilů byla okolo 250 kg).

Tzn., že při tehdejší technologii by jenom akumulátor v Tesle vážil přes 2 tuny. Z druhého pohledu - současnou technologií by na počátku 20. století měly i ty nejhorší elektromobily dojezd přes 1000 km, leč v současnosti na crashtestech EuroNCAP asi tak mínus 185 hvězdiček a průměrná úmrtnost jeden cestující na 38 km :).

0/0
2.8.2014 15:10

R61a30d52e77k 37H73o59d10a30ň 9836187751573

Viz např. http://tinyurl.com/l9el73v , těch 200 km byla trasa Paris-Trouville.

+1/0
2.8.2014 17:10

J80i82ř62í 96Š94v64a54r69c 6285799749384

Super, děkuji. Docela zajímavé počtení. Co jsem koukal, tak ten dojezd byl ale s alkalickými bateriemi (které jsou levnější a kapacitně výkonnější (ve smyslu kWh/kg) než li-ion, ale nejdou dobíjet) a dobíjení znamenalo vyčištění + dolití elektrolytu, což je jednak určitě dražší nežli dolití benzínu, pracnější a nevím, jak by se na to tvářila EU, která nám nedovolí ani si otevřít okýnka v tramvaji :).

0/0
2.8.2014 17:55

R26a89d89e74k 40H93o77d36a49ň 9796167831313

EU zřejmě totiž ještě nezaregistrovala, že v ČR se v roce 2014 ještě stále kupují nové vozy MHD bez klimatizace, takže otevření okének ničemu neškodí...

0/0
2.8.2014 18:03

P72e29t71r 27H24a55r95i83p91r51a15s56a78d 57H11a76j47i66č 8653970184197

Akumulátory udělaly v posledních několika dekádách právě onen potřebný pokrok, který umožňuje rozvoj elektromobility. Zatím není tak velký, jak bychm si přáli, ale je dostatečný na to, aby elektromobilita začala konkurovat. Přitom klasický spalovací motor má za sebou právě že stejně dlouhý vývoj, ale v poslední době začíná oproti elekromobilitě ztrácet právě pro svoje limity, které se začínají stále více projevovat. Jeden příklad za všechny. Energie v palivu uložená se využije k pohybu vozidla jen asi z 10-20%. Zbytek energie se spotřebuje na těžbu, dopravu, výrobu v rafinérii a na neužitečné teplo ve spalovacím procesu.

0/0
4.8.2014 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.