Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tesla a Panasonic staví „Gigatovárnu“ na baterie do elektromobilů

Akumulátory s celkovou kapacitou až 50 GWh ročně mají opouštět obří továrnu Gigafactory, kterou společně postaví elektronický gigant Panasonic a průkopník elektromobilů, automobilka Tesla. Dohodu podepsaly ve čtvrtek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P42e10t46r 42H63a48j49i92č 1610949768398

Nedávno jsem se dověděl, že k výrobě pohonných hmot je potřeba přibližně stejné množství elektrické energie, jako k dobití elektromobilu při ujetí stejné vzdálenosti. Znamená to, že jak bude postupně klesat produkce tekutých pohonných hmot, bude dost energie do elektromobilů. Při větším rozšíření mohou hrát elektromobily významnou roli při regulaci a stabilizaci sítě.

0/0
4.8.2014 10:54

J46a62n 86M39o73r11á55v92e74k 6120473391951

Měli jsme příležitost vyzkoušet. Více se podívejte, pokud máte Facebook, na: https://www.facebook.com/420902581365315/photos/pcb.534607849994787/534607549994817/?type=1&theater

Pro většinu z vás, co nedisponuje finanční částkou potřebnou pro zaplacení Tesly bych doporočil  dvoukolku Ninebot. http://www.iqenergy.cz/e-shop/elektrodoprava/dvoukolky-ninebot/#p=1&o=final_price&a=1

[>-]

0/−1
3.8.2014 15:50

J17a60n 83V79á35c44l57a10v50í21k 3862916561339

Co třeba si jako všichni ostatní zaplatit reklamu a nelepit ji do diskusí?

0/0
3.8.2014 17:05


M85i41l43a74n 18V35a83n24ě96č21e44k 6298208277614

pane Morávek, pamatuji si že začátkem 90-tých let jste mohl vidět LCD displeje ( v ceně přes 100 000 Kč jen v bankách, dnes už je má  kazdý za cenu 20-50 krát nižší. To je ten výsledek "learning curve" v elektronickém průmyslu.

Podobně to bude s elektromobily, místo 3 milionů Kč za ně zaplatíte třeba jen 200 tisic (do 20 let)

+1/−2
3.8.2014 17:32

M98i39l62a16n 45V55a87n64ě22č36e59k 6298388947504

Jen pro představu jaká je to obrovská ůložná kapacita: když pojedou všechny naše jaderné bloky v Dukovanech i Temelíně, tak tu roční produkci akumulátorů pro elektromobily budou nabíjet 12hodin. 

Bude to podobné jako s fotovoltaikou ( už to je podobné): nejprve se tomu obhájci klasické a jederné energie smějí a najednou (protože je to modulární, žádné pohyblivé součástky, je to částí bouřlivého ale zákonitého rozvoje elektronického průmyslu) to tu je, ceny padají dolů, kapacita roste i ve srovnání se současnými MW i GW zdroji.....

Tohle už nikdo nezastaví, viz počítače, mobily, LCD displeje, LED osvětlení, fotovoltaika....

+3/−3
3.8.2014 8:59

J98a47n 26V77á69c61l40a37v38í14k 3212926631729

Je fakt, ze to co se děje s fotovoltaikou, je spíš k pláči než k smíchu. Nicméně s elektromobilitou to má docela dost společného - obojí se rozvíjí díky masivním dotacím a úlevám.

Ale co? blbec občan to všechno rád zaplatí...

0/0
3.8.2014 13:00

J44a15n 34M39o47r50á80v34e85k 6210763971751

můžete mi sdělit jak je elektromobilita podporována a jak chápate vy podporu fotovotlaiky.

0/0
3.8.2014 15:51

J30a47n 58V15á54c29l55a22v96í13k 3422576101689

Na elektromobily jsou štědré odpočty a neúčtují se některé daně - výpadek výběru je samozřejmě přenesen na zbytek populace. Sami výrobci vydělávají na emisních povolenkách - na elektromobily se tak jejich majitelům skládají majitelé klasických aut atd.

U fotovoltaiky je to asi nejbolestněji nastavení výkupních cen a povinnost primárně vykupovat energii z OZE bez ohledu na okolnosti.

0/0
3.8.2014 16:59

M12i33l11a34n 62V34a91n77ě31č35e88k 6908538697734

pane Václavík já píši jen o tom jak cena fotovoltaických panelů klesá. To že si z toho partička všehoschopných udělala miliardový kšeft, to je druhá věc kterou by však měla řešit policie. Fotovoltaika může fungovat bez dotací jako je tomu například od roku 2014 u nás

+2/0
3.8.2014 17:39

J61a15n 10V70á84c19l88a79v97í65k 3722186601469

Velké projekty víceméně skončily, to co se dnes připojuje je vesměs pár panelů na střeše domu, kde je často motivace více ideová než ekonomická. Rozhodně to není nějaký zlatý důl, aby se vyplatilo tím svinstvem zastavět pole jako před několika lety.

Mimochodem, pořád je to na úrovni - když mám víc než potřebuju, tak to prodám a oni to koupit musí ... a když mám málo, tak si koupím ze sítě, tam je přece elektřiny stále dost. Ale udržování záloh, které zajišťují, aby jí tam skutečně bylo stále dost, platí nakonec všichni spotřebitelé.

0/0
3.8.2014 18:26

M12i91l81a47n 81V78a10n83ě85č23e72k 6828528267324

pane Václavík, platíte poplatek za jistič podle jeho velikosti, takže i když nesvítí slunce máte nárok na odběr. co se týče dodávek přebytků do sítě, obchod s čistou energií je pro obchodníky dobrý obchod. 

A že to není zlatý důl je jen dobře. A počet přípojek když zmizí administrativní bariéry vzroste velmi rychle.

A jako svinstvo se mi spíš jeví radioaktivní odpad a emise uhelných elektráren ( ale to je jen můj subjektivní názor)

+2/0
3.8.2014 19:40

J26a63n 74V84á47c45l96a41v85í24k 3582236531129

No však o tom pisu, nakonec to plati vsichni...

Kolik jste videl v zivote radioaktivniho odpadu? asi méně nez ja poli zastavenych panely ... a spalovani hnědého uhli jde ruku v ruce s rozvojem OZE.

0/0
3.8.2014 20:00

P68e88t26r 41H40a28j43i16č 1520719908738

Jenomže na rozdíl od radioaktivního odpadu, který kdybyste někde viděl, tak by to byla katastrofa, to fotovoltaické "svinstvo" nic nedělá. Toxických kovů je tak tak málo, že i kdyby jste to všechno zapravil do země, tak se to ani nepozná. Kromě toho je to dá recyklovat, nebo dokonce regenerovat (podle typů panelů) a celý článek je tak dobře zapouzdřený, že ani při rozlomení se prakticky nic neuvolňuje. Po odstranění panelů máte plnohodnotnou půdu jako předtím. Nebudo z toho žádná Brown Fields jako v průmyslových zónách.

0/0
4.8.2014 10:47

J76a29n 85V97á11c66l72a56v81í11k 3972326231119

A Vy osobně si skutečně myslíte, že je v pořádku krajinu zastavět solárními panely?

0/0
5.8.2014 16:01

R14a59d95e32k 33H65o56d80a27ň 9336567511223

Až na to pane, že ty "nezastavitelné elektromobily"  se běžně vyráběly před 100 lety. Jenže pak se začaly stavět delší a kvalitnější silnice, objevilo se pár nových nalezišť ropy, a pak přišel pan Ford se svým Ford T a elektromobily prohrály. Přestaňte je nesmyslně přirovnávat k LCD: to byla nová technologie která se prudce vyvíjela. Elektromobily se vyvíjejí 180 let (s útlumem po Fordu T do zhruba roku 1960, kdy se začaly znovu řešit protože se investovalo do vývoje akumulátorů).

Co se týče té "úchvatné" fotovoltaiky, dokud nevyřešíte jak vyrábět EE z solárních panelů v noci, budou se muset všechny solární elektrárny stále dublovat tepelnými které v okamžiku zasvícení musí okamžitě snížit příkon, případně být rovnou odpojeny od sítě a než se zastaví úplně tak pálí uhlí "na prázdno". Vodní by byly lepší protože turbíny najedou okamžitě, ale není je kde stavět. Nebýt solárních elektráren, dala by se postavit jaderná, takhle je nezbytné mít v záloze ty na fosilní paliva aby se vyrovnávaly špičky v síti které jsou způsobené právě OZE.

0/0
3.8.2014 23:12

P96e88t19r 21H13a93j72i67č 1770549878228

Zajímavá úvaha. Pokud by se použité (a tím pádem levné) akumulátory použily po repasi do nějakých stacionárních stanic, tak je na světě tak dlouho očekávané dostatečně kapacitní úložiště elektrické energie.

0/0
4.8.2014 10:40

J90i50ř96í 30D67v90o93ř28á38k 5238823208290

Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným a kyselinou chlorovodíkovou za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného a rozpustného chloridu lithného. Uhličitan lithný se kompletně převede na chlorid.EKOLOGIE?????????? Proč se zpracovává v Číně?

+2/0
1.8.2014 19:10

J47i34ř27í 95D11v62o50ř59á53k 5748663718880

Pardon zdroj wikipedie.

0/0
1.8.2014 19:11

P94e37t49r 42N36e15h18a20s41i25l 4582595594424

Co je zase s ekologii? Tohle slovo vytahují negativisti a odpůrci proti jakymukoli pokroku. Mluvíme tu o autě to je samo o sobě neekologicky ať je poháněný benzínem naftou plynem nebo elektřinou. Měli by sme všichni chodit pěšky.

Když napíšete A tak jeste napište i B. jak se ekologicky vyrábí benzin, nebo nafta.

+5/−1
1.8.2014 20:53

P62e32t82r 82N15e98h91a64s68i55l 4712755914464

Doufám že od teď závodíte všechny elektrické přístroje, protože ve všech je něco takto podobné vyráběného. Takže už od vás nedostanu vlastně odpověď :-)

+1/−1
1.8.2014 21:00

R61a47d74i39m 58P77o95l65á78š94e86k 9776113199159

Nejspíš proto, že ten nerost se tam v Číně těží.;-D;-D

0/0
2.8.2014 9:48

J19a67n 45N51o29v87á37k 6704904606713

V čem máte problém, já čekal strašidelné historky o nebezpečných odpadech a vy popisujete triviální chemický proces, kde potřebujete jen teplo, sodu (změkčovadlo do prádla), kyselinu sírovou (náplň autobaterií), kyselinu chlorovodíkovou (prostředek na čištění záchodů) a elektriku. Aspoň napište jaké z toho jsou odpady. Zatím z toho plyne, že to je energeticky náročné, ale třeba proti výrobě oceli je to úplná legrace.

0/0
2.8.2014 19:25

J96a39n 67H92l70e59d22í71k 4579932498292

lidé jsou neskonale zlí, co budou dělat Arabské státy a náš přítel nejvěrnější --  Rusko???---  když jim znemožníte prodávat ropu ?? To nutně povede k poslední válce, už dnes nemají flek na uskladnění pro stále modernější samonaváděcí jaderné hlavice !!-- Jistě nevěříte, že ruský maršál se naučí lepit kachličky .....

0/0
1.8.2014 17:38

J11a80n 46V95á53c86l95a37v96í81k 3582586871369

Nebojte se o ne, velke casti vozidel se to stejne nedotkne a i elektrinu pro tyhle mazlicky budeme vyrabet z jejich plynu.

+1/−1
2.8.2014 19:48

Z33d71e57n34ě76k 83M77a85n79d65í96k 7858345378645

"Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho."

Pokud je mi známo, tak toto se tvrdí již několik desítek let a zatím nic...;-)

+8/0
1.8.2014 13:05

J39a60n 21V69á47c43l70a82v90í82k 3822946331739

Fosilní paliva můžou zůstat v klidu, konečně dělá se z nich i elektřina a vzhledem k odporu veřejnosti k jaderné energetice ještě dlouho bude. ;-)

+8/0
1.8.2014 13:53

M24o79j18m14í44r 35K50a23č32í27r65e50k 5246112795988

Mějte prosím trpělivost. Osobně bych to tipoval tak na 22. století.

0/0
1.8.2014 21:13

P66e62t68r 71H67a31j47i88č 1500919628888

Fosilní paliva zachrání OZE, takže tu s námi budou (pro jejich nízkou spotřebu) ještě hodně dlouho. ;-)

0/0
4.8.2014 11:00

M66o50j92m87í54r 21K64a85č87í81r89e11k 5246252385938

Najednou to nešlo, tak prostě postupně –přes hybridy po plně elektronická auta. Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho. Se zvyšující se efektivitou akumulátorů, lepším využitím energie a s novými technologiemi v dobíjení (bezdrátové dobíjení, atd...) to nebude za "pár" let problém. A hned jak se začne sériová výroba, tak půjdou ceny dolů samozřejmě. Vemte si třebas telefony –taková nokie 3310, když začínala, tak stála nějakých 10000,- ...?!

Musíme si přece nechat nějaké ty dinosaury na cesty do Vesmíru...

Planeto, ještě chvíli vydrž! ;-D

+1/−6
1.8.2014 12:40

J14a96n 29P68a12v91e26l29k36a 3617161924421

A vy se jeďte podívat, co vozí vlaky do elektrárny.

+3/0
1.8.2014 14:02

M29o63j52m72í60r 56K80a33č76í95r13e45k 5936202845728

Pravda, ale máme přeci více druhů elektráren... Nějakou dobu to bude trvat, ale věřím pane, že získávání elektřiny z obnovitelných zdrojů pro nás bude efektivní.

+2/−2
1.8.2014 21:05

I66v56o 51Z91d53e84b53o72r92s85k74ý 3343731610911

Tak teď jste tomu nasadil korunu.

+1/−4
1.8.2014 21:57

M14o71j53m68í28r 47K38a63č68í56r69e36k 5106252335188

No vidíte, jak jsem šikovný. 

Jen podotknu, že ve své korunované reakci doplňuji i moje první prohlášení o opuštění od fosilních paliv –jako samotné by to mohlo vyznít poněkud od věci... 

Po pravdě řečeno jsem původně zamýšlel pouze ropu, jakožto fosilní palivo, které pohání nejen auta, ale na druhou stranu, když už jsem si takhle zavařil a zobecnil jsem to, těch dinosaurů a kytek tu taky nebylo před velkým kamenem nekonečně a jednou dojdou. Opravdu těžko říct, za jak dlouho. Ale zítra to rozhodně nebude. 

Myslím, že elektromobily jsou naše budoucnost (=správná cesta).

+1/−2
1.8.2014 23:18

R80a40d56e68k 15H63o10d88a44ň 9196787781743

Elektromobil je dobrá cesta v případě, že se postaví víc JE (které budou nutně potřeba), protože nemožnost regulace JE v krátkém časovém intervalu (a tudíž obecný problém s nadbytkem energie v noci) se poměrně dobře doplňuje s dobíjením elektromobilů.

Je nicméně nutné nenosit růžové brýle: 55 % EE se získává spalováním fosilních paliv a o moc lepší to nebude ani do budoucna, protože právě tepelné elektrárny jsou nejlepší "záloha" k OZE které mohou a nemusí dodávat, ale my EE potřebujeme i když nesvítí a nefouká, a aktuálně jedině tepelné elektrárny dokáží regulovat příkon tak rychle, aby mohly kompenzovat svícení/nesvícení (a i tak je potřeba je občas odpojovat/připojovat, takže část fosilních paliv letí doslova komínem). Elektromobil je eko právě jen v tom smyslu, že on sám nečoudí... ale na tu EE zatím čoudit musíme.

+3/0
2.8.2014 18:33

M81i55l59a24n 13V97a73n49ě51č66e35k 6388928817454

Elektromobil je dobrá věc pro další rozšíření OZE ( slunce, vítr, voda) nad cca 25% výroby elektřiny. 

Co se týče skladování el. energie tak v článku popsané baterie jsou jen

malou častí ostatních systémů skladování které jsou jǐ v pilotní výrobě firem jako Siemens, ABB, Westinghouse, ......

+2/0
3.8.2014 9:06

R82a57d52e56k 69H76o92d93a26ň 9926867501703

Elektromobil je starý 180 let. V roce 1905 ujel bez dobíjení 200 km. Dnes, o 109 let později ujede Tesla Model S s největším aku 500 km, tzn. za 109 let se dojezd zvýšil všeho všudy 2,5krát. Elektromotor má účinnost 99 %, takže představy o nějakém dramatickém "lepším využití energie" jsou zjevně mimo realitu.

Porovnávat stovky let staré akumulátory a mobily je pak úplná pitomost. Akumulátory se vyrábí sériově desítky let, zkoumají se desítky let, ale přitom je to jen takové přešlapování na místě. Drahé je to primárně kvůli požadavku na čistotu a materiálu takže věřit že dojde k nějakému dramatickému zlepšení cen je optimistické (ne-li naivní).

+4/−1
2.8.2014 0:35

M64o33j18m67í59r 87K86a10č20í22r95e27k 5586682395728

Děkuji za objasnění a shrnutí. Nejsem odborník. 

Ano, lepší, jinak řečeno efektivnější využití energie. Tím se myslí např. nějaké úsporné režimy osvětlení uvnitř auta (osvětlení, vestavěné displeje...), znovu-dobíjení baterie za jízdy, nebo něco takového. Pokud se ovšem na tomto dá šetřit/nashromáždit tolik energie, že to stojí za argument. 

O elektromotoru však nepochybuji. To já psal o akumulátorech. A to bych se rád v tomto odkázal na lithiovou anodu. 

500 kilometrů je slušná vzdálenost, bereme-li v úvahu také výměnu více baterií za jízdy... 

Otevírá se zde možnost bezdrátového nabíjení. Co takhle položit/zabudovat něco takového přímo na/do asfaltu, nebo do nějakého povrchu, na kterém se bude jezdit v budoucnu. 

Zde už se dá uvažovat o nějakém běžném užívání těchto elektromobilů a v minulosti tomu tak dokonce už bylo.  Píši o tom, že bych si za pár let (možná 15-20) dokázal představit, že by tato auta byly cenově výhodné i pro "střední" třídu. Rozhodně nepožaduji, aby to bylo zadarmo. K mému porovnání cen se již nechci vracet, ale svedlo mě k tomu to, že se jedná taktéž o elektroniku, která byla na počátku až nechutně drahá, ale samozřejmě jsem si vědom, že když už budou ceny elektromobilů klesat, tak to bude v rozmezí desetiletí. Každý je někdy naivní, ale v tomto případě jsem optimista.

0/0
2.8.2014 1:41

R30a39d21i80m 64P15o86l66á32š18e97k 9876613429319

Mluvíte o efektivnějším využití energie a zároveň ve stejném příspěvku vychvalujete bezdrátové nabíjení, které v popisovaném  provedení má ztráty až desítek procent vyzářeného výkonu.

Chce to méně žvanit a víc se učit technické věci.;-D;-D

+2/−2
2.8.2014 9:52

R26a57d13i84m 27P58o67l78á14š94e44k 9716453559389

Nemluvě o nutnosti odstínit posádku elektromobilu nebo okolojdoucí od takto vytvářeného elektronického smogu. Který bude kvůli potřebě přenášet velmi vysoký výkon o pár řádů větší než elektromagnetický smog třeba z antény mobilu.

+1/0
2.8.2014 9:55

M18o62j31m95í62r 74K68a15č58í46r51e44k 5506892975488

Efektivnější využití energie v rámci akumulátoru -kvůli většímu dojezdu.

Pokud by se ovšem podařilo vůbec nějak smysluplně nabíjet auto za jízdy, jak jsem o tom psal, tak by odpadla potřeba šetření energie. Ovšem odstínění posádky, je jiná věc, to by se muselo samozřejmě vyřešit, pokud to vůbec půjde a nebude při tom ohrožena posádka, nebo auto.

0/0
2.8.2014 12:48

T77o89m79á69š 55V82a22l24d62e59r 7173850309

Na příspěvcích ukazujete, že nemáte špetku fantazie. Dnes využíváte mobil, LCD, nebo plasmovou televizi. A přitom ještě nedávno znamenaly technologický oříšek aby vše správně fungovalo. LCD stála před deseti lety přes 150000 Kč a dnes s lepší výbavou kolem cca 10000,- .Kolik práce a umu stálo vynalézt nové obvody zvládající zapalování plazmového výboje, či rychle přepínat skoro 6,3 mil. bodů. Dnes to každý bere jako samozřejmost. Otázkou zůstává, kdy se rozběhne skutečná technologická soutěž.

+1/0
2.8.2014 18:05

R43a51d20e92k 96H88o34d40a46ň 9676507881963

Ignorujete fakt, že "skutečná technologická soutěž" u akumulátorů běží již desítky let. Různě se to mixuje mezi akumulátory, občas se řeší jestli by nebyl lepší místo akumulátoru superkondenzátor, ale pořád dokola se řeší fakt že je to moc náročné na výrobu = drahé, moc náročné na materiál = drahé, moc náročné na čistotu výroby = drahé. K tomu je to samozřejmě taky moc těžké a poměrně málo odolné proti venkovním teplotám.

Uvědomte si, že v noteboocích, mobilech atd. máte ty akumulátory taky. Alcatel měl před nějakými 20ti lety celé týmy co se snažily inovovat akumulátory a superkondenzátory. Realita je taková že se snaží množství týmů po světě, a výsledky jsou spíš takové že "převratný objev, nahradíme porézní elektrody nanotrubicemi" nebo "vyrobíme porézní elektrody 3d tiskem". To je všecko krásné, ale nějak to není dostačující když jeden akumulátorový blok do elektromobilu má bezmála půl tuny, a vy chcete prodávat desítky milionů elektromobilů ročně. Kolik těch 3d tiskáren bude potřeba aby se nevyráběl akumulátorový blok 3 dny?

+1/0
2.8.2014 18:22

T36o79m17á32š 37V24a95l94d93e54r 7753680659

Nemyslím ale akumulátory, jak je známe nyní. Mám na mysli jiné zdroje energie (zásobníky). Pokud zde je relativně levné fosilní palivo, nenastala ještě ta správná doba na nový druh zásobníku energie ( třeba i elektrické). A proto si dovolím ještě nyní o nějaké soutěži pochybovat. Pořád je problematika na okraji zájmu a neřeší se globálně. Teprve nyní se začíná nepatrně mašina pokroku rozjíždět v tomto směru. Protože dát do normálního vozu klasický akumulátor (anoda/membrána/katoda) není vynález, ale technické vylepšení. První LCD stála běžně přes 300000,- a nyní stojí 100x méně. Kolik lidí si LCD koupilo za 300000,- ? Mnoho ne! Totálně se překopala konstrukce od skleněných TV (zůstal pouze tuner jako základní idea a až se přestane vysílat tv signál zůstane pouze modem) .  Sice u vozů nebude takový výrazný pokles ceny, ale také se změní. Budou  lehčí, úplně jiné konstrukce a jediné co zůstane jsou kola. Lidi se musí pouze na změny připravit. Nemají rády náhlé změny. I v této diskuzi je vidět, že lidé nejsou připraveni :-)

+1/−1
2.8.2014 19:15

J34a50r17o42s12l67a81v 84F24r94a40n50t53i10š72e18k 41B32r38ü79m57m56e42r 1161406313910

To jsou plky. Chápete, že přes 100 let každý chce lepší a lepší baterie, investují se bilióny do výzkumu, a stejně jsme se posunuli jen o pár kroků? Pokud někdy svět bude jezdit na elektřinu, tak to nebude na klasické baterie jako používá Tesla.

+1/0
2.8.2014 19:57

R88a34d49e95k 43H33o40d63a83ň 9326137641823

Řešit účinnost displejů a osvětlení aby dojel elektromobil dál? To vozidlo má akumulátory o hmotnosti 300-500 kg, tablet váží 300 gramů komplet i s akumulátorem a vydrží jet 10 hodin (což je déle než ten elektromobil). Pochybuju že displeje v elektromobilu by potřebovaly větší množství energie než tablety přehrávající videa, ale i kdyby, pořád je celá spotřeba toho displeje kolem 1/1000 (a to ignorujete fakt, že ve skutečnosti akumulátor toho tabletu nemá hmotnost jako tablet - logicky)

Bezdrátové nabíjení je pitomost, efektivita klesá se vzdáleností a vzdálenost můžete zajistit jen u stojícího vozidla. Jinak začnou být problém hrbolky na silnici atd.

Víte, všude si můžete přečíst jak "elektromobil je strašně jednoduchý takže musí být levný". Ale není. Můžete vzít hodně věcí z běžného vozidla, ale nejdražší na tom voze je vyřešení akumulátorů. A ty nejsou "novinka", protože se používají všude možně a o nějaký průlom se snaží každý už desítky let. Konec konců, v těch mobilech jsou taky...

+1/0
2.8.2014 18:00

J16i22ř21í 83Š75v80a83r23c 6325869619324

Můžu poprosit o zdroj dojezdu 200 km u elektromobilu z roku 1905? Články, které jsem nalezl já hovoří o max. 80 km dojezdu, max. výkon elektromotoru do 4 kW. Při nějaké úspornější jízdě (teď odhaduji, tak 40km/h při 2kW průměrném výkonu) to odpovídá tedy 4 kWh olověném akumulátoru o hmotnosti přibližně 100 kg (celková hmotnost automobilů byla okolo 250 kg).

Tzn., že při tehdejší technologii by jenom akumulátor v Tesle vážil přes 2 tuny. Z druhého pohledu - současnou technologií by na počátku 20. století měly i ty nejhorší elektromobily dojezd přes 1000 km, leč v současnosti na crashtestech EuroNCAP asi tak mínus 185 hvězdiček a průměrná úmrtnost jeden cestující na 38 km :).

0/0
2.8.2014 15:10

R46a88d17e77k 18H10o12d79a74ň 9916607741973

Viz např. http://tinyurl.com/l9el73v , těch 200 km byla trasa Paris-Trouville.

+1/0
2.8.2014 17:10

J95i27ř22í 45Š88v84a37r66c 6555739449444

Super, děkuji. Docela zajímavé počtení. Co jsem koukal, tak ten dojezd byl ale s alkalickými bateriemi (které jsou levnější a kapacitně výkonnější (ve smyslu kWh/kg) než li-ion, ale nejdou dobíjet) a dobíjení znamenalo vyčištění + dolití elektrolytu, což je jednak určitě dražší nežli dolití benzínu, pracnější a nevím, jak by se na to tvářila EU, která nám nedovolí ani si otevřít okýnka v tramvaji :).

0/0
2.8.2014 17:55

R57a40d58e47k 78H66o46d86a73ň 9966447321853

EU zřejmě totiž ještě nezaregistrovala, že v ČR se v roce 2014 ještě stále kupují nové vozy MHD bez klimatizace, takže otevření okének ničemu neškodí...

0/0
2.8.2014 18:03

P75e32t11r 83H17a24j61i45č 1840789638708

Akumulátory udělaly v posledních několika dekádách právě onen potřebný pokrok, který umožňuje rozvoj elektromobility. Zatím není tak velký, jak bychm si přáli, ale je dostatečný na to, aby elektromobilita začala konkurovat. Přitom klasický spalovací motor má za sebou právě že stejně dlouhý vývoj, ale v poslední době začíná oproti elekromobilitě ztrácet právě pro svoje limity, které se začínají stále více projevovat. Jeden příklad za všechny. Energie v palivu uložená se využije k pohybu vozidla jen asi z 10-20%. Zbytek energie se spotřebuje na těžbu, dopravu, výrobu v rafinérii a na neužitečné teplo ve spalovacím procesu.

0/0
4.8.2014 11:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.