Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla a Panasonic staví „Gigatovárnu“ na baterie do elektromobilů

Akumulátory s celkovou kapacitou až 50 GWh ročně mají opouštět obří továrnu Gigafactory, kterou společně postaví elektronický gigant Panasonic a průkopník elektromobilů, automobilka Tesla. Dohodu podepsaly ve čtvrtek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P27e62t50r 18H66a22r33i11p65r72a59s16a62d 13H53a25j91i89č 8463520734987

Nedávno jsem se dověděl, že k výrobě pohonných hmot je potřeba přibližně stejné množství elektrické energie, jako k dobití elektromobilu při ujetí stejné vzdálenosti. Znamená to, že jak bude postupně klesat produkce tekutých pohonných hmot, bude dost energie do elektromobilů. Při větším rozšíření mohou hrát elektromobily významnou roli při regulaci a stabilizaci sítě.

0/0
4.8.2014 10:54

J37a90n 56M64o68r70á92v64e92k 6470663891681

Měli jsme příležitost vyzkoušet. Více se podívejte, pokud máte Facebook, na: https://www.facebook.com/420902581365315/photos/pcb.534607849994787/534607549994817/?type=1&theater

Pro většinu z vás, co nedisponuje finanční částkou potřebnou pro zaplacení Tesly bych doporočil  dvoukolku Ninebot. http://www.iqenergy.cz/e-shop/elektrodoprava/dvoukolky-ninebot/#p=1&o=final_price&a=1

[>-]

0/−1
3.8.2014 15:50

J77a63n 90V18á45c32l94a38v61í76k 3182916261779

Co třeba si jako všichni ostatní zaplatit reklamu a nelepit ji do diskusí?

0/0
3.8.2014 17:05

M67i74l79a41n 70V37a28n34ě59č60e11k 6528628187104

pane Morávek, pamatuji si že začátkem 90-tých let jste mohl vidět LCD displeje ( v ceně přes 100 000 Kč jen v bankách, dnes už je má  kazdý za cenu 20-50 krát nižší. To je ten výsledek "learning curve" v elektronickém průmyslu.

Podobně to bude s elektromobily, místo 3 milionů Kč za ně zaplatíte třeba jen 200 tisic (do 20 let)

+1/−2
3.8.2014 17:32

M79i21l49a72n 44V74a60n11ě81č11e29k 6788708747234

Jen pro představu jaká je to obrovská ůložná kapacita: když pojedou všechny naše jaderné bloky v Dukovanech i Temelíně, tak tu roční produkci akumulátorů pro elektromobily budou nabíjet 12hodin. 

Bude to podobné jako s fotovoltaikou ( už to je podobné): nejprve se tomu obhájci klasické a jederné energie smějí a najednou (protože je to modulární, žádné pohyblivé součástky, je to částí bouřlivého ale zákonitého rozvoje elektronického průmyslu) to tu je, ceny padají dolů, kapacita roste i ve srovnání se současnými MW i GW zdroji.....

Tohle už nikdo nezastaví, viz počítače, mobily, LCD displeje, LED osvětlení, fotovoltaika....

+3/−3
3.8.2014 8:59

J48a71n 51V91á34c89l23a16v94í61k 3492536141399

Je fakt, ze to co se děje s fotovoltaikou, je spíš k pláči než k smíchu. Nicméně s elektromobilitou to má docela dost společného - obojí se rozvíjí díky masivním dotacím a úlevám.

Ale co? blbec občan to všechno rád zaplatí...

0/0
3.8.2014 13:00

J16a91n 69M86o37r81á65v68e29k 6800123161721

můžete mi sdělit jak je elektromobilita podporována a jak chápate vy podporu fotovotlaiky.

0/0
3.8.2014 15:51

J96a40n 51V58á57c58l46a21v38í10k 3692826201659

Na elektromobily jsou štědré odpočty a neúčtují se některé daně - výpadek výběru je samozřejmě přenesen na zbytek populace. Sami výrobci vydělávají na emisních povolenkách - na elektromobily se tak jejich majitelům skládají majitelé klasických aut atd.

U fotovoltaiky je to asi nejbolestněji nastavení výkupních cen a povinnost primárně vykupovat energii z OZE bez ohledu na okolnosti.

0/0
3.8.2014 16:59

M14i53l20a93n 31V56a71n74ě18č59e90k 6438928577794

pane Václavík já píši jen o tom jak cena fotovoltaických panelů klesá. To že si z toho partička všehoschopných udělala miliardový kšeft, to je druhá věc kterou by však měla řešit policie. Fotovoltaika může fungovat bez dotací jako je tomu například od roku 2014 u nás

+2/0
3.8.2014 17:39

J52a70n 89V27á26c25l74a53v13í91k 3932676271769

Velké projekty víceméně skončily, to co se dnes připojuje je vesměs pár panelů na střeše domu, kde je často motivace více ideová než ekonomická. Rozhodně to není nějaký zlatý důl, aby se vyplatilo tím svinstvem zastavět pole jako před několika lety.

Mimochodem, pořád je to na úrovni - když mám víc než potřebuju, tak to prodám a oni to koupit musí ... a když mám málo, tak si koupím ze sítě, tam je přece elektřiny stále dost. Ale udržování záloh, které zajišťují, aby jí tam skutečně bylo stále dost, platí nakonec všichni spotřebitelé.

0/0
3.8.2014 18:26

M90i10l13a26n 26V60a24n18ě86č80e59k 6118328317914

pane Václavík, platíte poplatek za jistič podle jeho velikosti, takže i když nesvítí slunce máte nárok na odběr. co se týče dodávek přebytků do sítě, obchod s čistou energií je pro obchodníky dobrý obchod. 

A že to není zlatý důl je jen dobře. A počet přípojek když zmizí administrativní bariéry vzroste velmi rychle.

A jako svinstvo se mi spíš jeví radioaktivní odpad a emise uhelných elektráren ( ale to je jen můj subjektivní názor)

+2/0
3.8.2014 19:40

J66a23n 65V87á41c85l39a79v64í92k 3492386981179

No však o tom pisu, nakonec to plati vsichni...

Kolik jste videl v zivote radioaktivniho odpadu? asi méně nez ja poli zastavenych panely ... a spalovani hnědého uhli jde ruku v ruce s rozvojem OZE.

0/0
3.8.2014 20:00

P12e37t88r 53H96a27r58i87p26r75a95s64a43d 82H18a67j25i92č 8533610464777

Jenomže na rozdíl od radioaktivního odpadu, který kdybyste někde viděl, tak by to byla katastrofa, to fotovoltaické "svinstvo" nic nedělá. Toxických kovů je tak tak málo, že i kdyby jste to všechno zapravil do země, tak se to ani nepozná. Kromě toho je to dá recyklovat, nebo dokonce regenerovat (podle typů panelů) a celý článek je tak dobře zapouzdřený, že ani při rozlomení se prakticky nic neuvolňuje. Po odstranění panelů máte plnohodnotnou půdu jako předtím. Nebudo z toho žádná Brown Fields jako v průmyslových zónách.

0/0
4.8.2014 10:47

J37a78n 85V90á60c29l47a32v75í31k 3252116831539

A Vy osobně si skutečně myslíte, že je v pořádku krajinu zastavět solárními panely?

0/0
5.8.2014 16:01

R69a57d34e14k 42H78o96d88a91ň 9756517551703

Až na to pane, že ty "nezastavitelné elektromobily"  se běžně vyráběly před 100 lety. Jenže pak se začaly stavět delší a kvalitnější silnice, objevilo se pár nových nalezišť ropy, a pak přišel pan Ford se svým Ford T a elektromobily prohrály. Přestaňte je nesmyslně přirovnávat k LCD: to byla nová technologie která se prudce vyvíjela. Elektromobily se vyvíjejí 180 let (s útlumem po Fordu T do zhruba roku 1960, kdy se začaly znovu řešit protože se investovalo do vývoje akumulátorů).

Co se týče té "úchvatné" fotovoltaiky, dokud nevyřešíte jak vyrábět EE z solárních panelů v noci, budou se muset všechny solární elektrárny stále dublovat tepelnými které v okamžiku zasvícení musí okamžitě snížit příkon, případně být rovnou odpojeny od sítě a než se zastaví úplně tak pálí uhlí "na prázdno". Vodní by byly lepší protože turbíny najedou okamžitě, ale není je kde stavět. Nebýt solárních elektráren, dala by se postavit jaderná, takhle je nezbytné mít v záloze ty na fosilní paliva aby se vyrovnávaly špičky v síti které jsou způsobené právě OZE.

0/0
3.8.2014 23:12

P96e77t56r 84H47a70r34i98p20r67a16s65a38d 49H93a10j73i49č 8423980644967

Zajímavá úvaha. Pokud by se použité (a tím pádem levné) akumulátory použily po repasi do nějakých stacionárních stanic, tak je na světě tak dlouho očekávané dostatečně kapacitní úložiště elektrické energie.

0/0
4.8.2014 10:40

J67i67ř48í 29D66v80o47ř85á19k 5488143588500

Při výrobě se vychází z rudy spodumenu, který se zahřívá na 1 100 °C, aby došlo ke změně modifikace, která má menší hustotu. Ta se promývá kyselinou sírovou při 250 °C a z výluhu se získává síran lithný. Ten reaguje s uhličitanem sodným a kyselinou chlorovodíkovou za vzniku nerozpustného uhličitanu lithného a rozpustného chloridu lithného. Uhličitan lithný se kompletně převede na chlorid.EKOLOGIE?????????? Proč se zpracovává v Číně?

+2/0
1.8.2014 19:10

J53i29ř46í 76D39v59o53ř59á89k 5288483138380

Pardon zdroj wikipedie.

0/0
1.8.2014 19:11

P13e88t28r 36N19e56h16a98s20i87l 4452275134524

Co je zase s ekologii? Tohle slovo vytahují negativisti a odpůrci proti jakymukoli pokroku. Mluvíme tu o autě to je samo o sobě neekologicky ať je poháněný benzínem naftou plynem nebo elektřinou. Měli by sme všichni chodit pěšky.

Když napíšete A tak jeste napište i B. jak se ekologicky vyrábí benzin, nebo nafta.

+5/−1
1.8.2014 20:53

P60e33t57r 67N60e79h98a49s79i37l 4712135484204

Doufám že od teď závodíte všechny elektrické přístroje, protože ve všech je něco takto podobné vyráběného. Takže už od vás nedostanu vlastně odpověď :-)

+1/−1
1.8.2014 21:00

R47a77d49i10m 26P37o76l58á67š82e39k 9576513509439

Nejspíš proto, že ten nerost se tam v Číně těží.;-D;-D

0/0
2.8.2014 9:48

J40a10n 59N35o16v92á35k 6414604866323

V čem máte problém, já čekal strašidelné historky o nebezpečných odpadech a vy popisujete triviální chemický proces, kde potřebujete jen teplo, sodu (změkčovadlo do prádla), kyselinu sírovou (náplň autobaterií), kyselinu chlorovodíkovou (prostředek na čištění záchodů) a elektriku. Aspoň napište jaké z toho jsou odpady. Zatím z toho plyne, že to je energeticky náročné, ale třeba proti výrobě oceli je to úplná legrace.

0/0
2.8.2014 19:25

J39a62n 18H89l63e16d17í95k 4619422488452

lidé jsou neskonale zlí, co budou dělat Arabské státy a náš přítel nejvěrnější --  Rusko???---  když jim znemožníte prodávat ropu ?? To nutně povede k poslední válce, už dnes nemají flek na uskladnění pro stále modernější samonaváděcí jaderné hlavice !!-- Jistě nevěříte, že ruský maršál se naučí lepit kachličky .....

0/0
1.8.2014 17:38

J11a74n 74V12á64c73l37a12v37í57k 3162486361229

Nebojte se o ne, velke casti vozidel se to stejne nedotkne a i elektrinu pro tyhle mazlicky budeme vyrabet z jejich plynu.

+1/−1
2.8.2014 19:48

Z76d42e27n21ě45k 87M23a92n97d24í49k 7768295338495

"Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho."

Pokud je mi známo, tak toto se tvrdí již několik desítek let a zatím nic...;-)

+8/0
1.8.2014 13:05

J55a88n 10V91á64c57l60a40v90í69k 3662326831939

Fosilní paliva můžou zůstat v klidu, konečně dělá se z nich i elektřina a vzhledem k odporu veřejnosti k jaderné energetice ještě dlouho bude. ;-)

+8/0
1.8.2014 13:53

M81o56j68m63í50r 38K74a78č49í96r59e32k 5176762605618

Mějte prosím trpělivost. Osobně bych to tipoval tak na 22. století.

0/0
1.8.2014 21:13

P87e54t14r 62H80a67r15i56p70r64a25s11a35d 50H77a65j38i97č 8253660804237

Fosilní paliva zachrání OZE, takže tu s námi budou (pro jejich nízkou spotřebu) ještě hodně dlouho. ;-)

0/0
4.8.2014 11:00

M77o93j74m76í48r 13K42a42č49í82r78e39k 5816222275318

Najednou to nešlo, tak prostě postupně –přes hybridy po plně elektronická auta. Fosilním palivům už nutně musí odzvonit a podle mě to nebude trvat zas až tak dlouho. Se zvyšující se efektivitou akumulátorů, lepším využitím energie a s novými technologiemi v dobíjení (bezdrátové dobíjení, atd...) to nebude za "pár" let problém. A hned jak se začne sériová výroba, tak půjdou ceny dolů samozřejmě. Vemte si třebas telefony –taková nokie 3310, když začínala, tak stála nějakých 10000,- ...?!

Musíme si přece nechat nějaké ty dinosaury na cesty do Vesmíru...

Planeto, ještě chvíli vydrž! ;-D

+1/−6
1.8.2014 12:40

J23a23n 50P22a91v85e22l73k52a 3987281924921

A vy se jeďte podívat, co vozí vlaky do elektrárny.

+3/0
1.8.2014 14:02

M19o61j93m79í73r 75K20a86č13í29r12e23k 5386242425318

Pravda, ale máme přeci více druhů elektráren... Nějakou dobu to bude trvat, ale věřím pane, že získávání elektřiny z obnovitelných zdrojů pro nás bude efektivní.

+2/−2
1.8.2014 21:05

I95v67o 65Z48d16e84b11o25r67s30k91ý 3803111340491

Tak teď jste tomu nasadil korunu.

+1/−4
1.8.2014 21:57

M83o48j48m40í31r 84K58a18č45í17r43e19k 5936472975638

No vidíte, jak jsem šikovný. 

Jen podotknu, že ve své korunované reakci doplňuji i moje první prohlášení o opuštění od fosilních paliv –jako samotné by to mohlo vyznít poněkud od věci... 

Po pravdě řečeno jsem původně zamýšlel pouze ropu, jakožto fosilní palivo, které pohání nejen auta, ale na druhou stranu, když už jsem si takhle zavařil a zobecnil jsem to, těch dinosaurů a kytek tu taky nebylo před velkým kamenem nekonečně a jednou dojdou. Opravdu těžko říct, za jak dlouho. Ale zítra to rozhodně nebude. 

Myslím, že elektromobily jsou naše budoucnost (=správná cesta).

+1/−2
1.8.2014 23:18

R70a79d51e55k 40H61o54d86a33ň 9596777221533

Elektromobil je dobrá cesta v případě, že se postaví víc JE (které budou nutně potřeba), protože nemožnost regulace JE v krátkém časovém intervalu (a tudíž obecný problém s nadbytkem energie v noci) se poměrně dobře doplňuje s dobíjením elektromobilů.

Je nicméně nutné nenosit růžové brýle: 55 % EE se získává spalováním fosilních paliv a o moc lepší to nebude ani do budoucna, protože právě tepelné elektrárny jsou nejlepší "záloha" k OZE které mohou a nemusí dodávat, ale my EE potřebujeme i když nesvítí a nefouká, a aktuálně jedině tepelné elektrárny dokáží regulovat příkon tak rychle, aby mohly kompenzovat svícení/nesvícení (a i tak je potřeba je občas odpojovat/připojovat, takže část fosilních paliv letí doslova komínem). Elektromobil je eko právě jen v tom smyslu, že on sám nečoudí... ale na tu EE zatím čoudit musíme.

+3/0
2.8.2014 18:33

M82i39l85a78n 78V27a74n88ě83č20e46k 6478598307404

Elektromobil je dobrá věc pro další rozšíření OZE ( slunce, vítr, voda) nad cca 25% výroby elektřiny. 

Co se týče skladování el. energie tak v článku popsané baterie jsou jen

malou častí ostatních systémů skladování které jsou jǐ v pilotní výrobě firem jako Siemens, ABB, Westinghouse, ......

+2/0
3.8.2014 9:06

R71a75d17e76k 69H66o31d10a58ň 9786187321923

Elektromobil je starý 180 let. V roce 1905 ujel bez dobíjení 200 km. Dnes, o 109 let později ujede Tesla Model S s největším aku 500 km, tzn. za 109 let se dojezd zvýšil všeho všudy 2,5krát. Elektromotor má účinnost 99 %, takže představy o nějakém dramatickém "lepším využití energie" jsou zjevně mimo realitu.

Porovnávat stovky let staré akumulátory a mobily je pak úplná pitomost. Akumulátory se vyrábí sériově desítky let, zkoumají se desítky let, ale přitom je to jen takové přešlapování na místě. Drahé je to primárně kvůli požadavku na čistotu a materiálu takže věřit že dojde k nějakému dramatickému zlepšení cen je optimistické (ne-li naivní).

+4/−1
2.8.2014 0:35

M61o16j71m17í45r 64K61a76č57í40r25e29k 5336732855698

Děkuji za objasnění a shrnutí. Nejsem odborník. 

Ano, lepší, jinak řečeno efektivnější využití energie. Tím se myslí např. nějaké úsporné režimy osvětlení uvnitř auta (osvětlení, vestavěné displeje...), znovu-dobíjení baterie za jízdy, nebo něco takového. Pokud se ovšem na tomto dá šetřit/nashromáždit tolik energie, že to stojí za argument. 

O elektromotoru však nepochybuji. To já psal o akumulátorech. A to bych se rád v tomto odkázal na lithiovou anodu. 

500 kilometrů je slušná vzdálenost, bereme-li v úvahu také výměnu více baterií za jízdy... 

Otevírá se zde možnost bezdrátového nabíjení. Co takhle položit/zabudovat něco takového přímo na/do asfaltu, nebo do nějakého povrchu, na kterém se bude jezdit v budoucnu. 

Zde už se dá uvažovat o nějakém běžném užívání těchto elektromobilů a v minulosti tomu tak dokonce už bylo.  Píši o tom, že bych si za pár let (možná 15-20) dokázal představit, že by tato auta byly cenově výhodné i pro "střední" třídu. Rozhodně nepožaduji, aby to bylo zadarmo. K mému porovnání cen se již nechci vracet, ale svedlo mě k tomu to, že se jedná taktéž o elektroniku, která byla na počátku až nechutně drahá, ale samozřejmě jsem si vědom, že když už budou ceny elektromobilů klesat, tak to bude v rozmezí desetiletí. Každý je někdy naivní, ale v tomto případě jsem optimista.

0/0
2.8.2014 1:41

R15a18d79i41m 23P24o57l51á10š51e85k 9616383369989

Mluvíte o efektivnějším využití energie a zároveň ve stejném příspěvku vychvalujete bezdrátové nabíjení, které v popisovaném  provedení má ztráty až desítek procent vyzářeného výkonu.

Chce to méně žvanit a víc se učit technické věci.;-D;-D

+2/−2
2.8.2014 9:52

R69a94d80i36m 76P47o39l11á94š67e62k 9246453919579

Nemluvě o nutnosti odstínit posádku elektromobilu nebo okolojdoucí od takto vytvářeného elektronického smogu. Který bude kvůli potřebě přenášet velmi vysoký výkon o pár řádů větší než elektromagnetický smog třeba z antény mobilu.

+1/0
2.8.2014 9:55

M45o91j44m40í53r 70K38a89č79í47r58e29k 5166922775108

Efektivnější využití energie v rámci akumulátoru -kvůli většímu dojezdu.

Pokud by se ovšem podařilo vůbec nějak smysluplně nabíjet auto za jízdy, jak jsem o tom psal, tak by odpadla potřeba šetření energie. Ovšem odstínění posádky, je jiná věc, to by se muselo samozřejmě vyřešit, pokud to vůbec půjde a nebude při tom ohrožena posádka, nebo auto.

0/0
2.8.2014 12:48

T48o30m40á54š 34V51a47l19d31e75r 7163840729

Na příspěvcích ukazujete, že nemáte špetku fantazie. Dnes využíváte mobil, LCD, nebo plasmovou televizi. A přitom ještě nedávno znamenaly technologický oříšek aby vše správně fungovalo. LCD stála před deseti lety přes 150000 Kč a dnes s lepší výbavou kolem cca 10000,- .Kolik práce a umu stálo vynalézt nové obvody zvládající zapalování plazmového výboje, či rychle přepínat skoro 6,3 mil. bodů. Dnes to každý bere jako samozřejmost. Otázkou zůstává, kdy se rozběhne skutečná technologická soutěž.

+1/0
2.8.2014 18:05

R59a98d22e59k 52H16o92d26a97ň 9826387411153

Ignorujete fakt, že "skutečná technologická soutěž" u akumulátorů běží již desítky let. Různě se to mixuje mezi akumulátory, občas se řeší jestli by nebyl lepší místo akumulátoru superkondenzátor, ale pořád dokola se řeší fakt že je to moc náročné na výrobu = drahé, moc náročné na materiál = drahé, moc náročné na čistotu výroby = drahé. K tomu je to samozřejmě taky moc těžké a poměrně málo odolné proti venkovním teplotám.

Uvědomte si, že v noteboocích, mobilech atd. máte ty akumulátory taky. Alcatel měl před nějakými 20ti lety celé týmy co se snažily inovovat akumulátory a superkondenzátory. Realita je taková že se snaží množství týmů po světě, a výsledky jsou spíš takové že "převratný objev, nahradíme porézní elektrody nanotrubicemi" nebo "vyrobíme porézní elektrody 3d tiskem". To je všecko krásné, ale nějak to není dostačující když jeden akumulátorový blok do elektromobilu má bezmála půl tuny, a vy chcete prodávat desítky milionů elektromobilů ročně. Kolik těch 3d tiskáren bude potřeba aby se nevyráběl akumulátorový blok 3 dny?

+1/0
2.8.2014 18:22

T11o88m27á28š 32V17a27l67d24e92r 7143460329

Nemyslím ale akumulátory, jak je známe nyní. Mám na mysli jiné zdroje energie (zásobníky). Pokud zde je relativně levné fosilní palivo, nenastala ještě ta správná doba na nový druh zásobníku energie ( třeba i elektrické). A proto si dovolím ještě nyní o nějaké soutěži pochybovat. Pořád je problematika na okraji zájmu a neřeší se globálně. Teprve nyní se začíná nepatrně mašina pokroku rozjíždět v tomto směru. Protože dát do normálního vozu klasický akumulátor (anoda/membrána/katoda) není vynález, ale technické vylepšení. První LCD stála běžně přes 300000,- a nyní stojí 100x méně. Kolik lidí si LCD koupilo za 300000,- ? Mnoho ne! Totálně se překopala konstrukce od skleněných TV (zůstal pouze tuner jako základní idea a až se přestane vysílat tv signál zůstane pouze modem) .  Sice u vozů nebude takový výrazný pokles ceny, ale také se změní. Budou  lehčí, úplně jiné konstrukce a jediné co zůstane jsou kola. Lidi se musí pouze na změny připravit. Nemají rády náhlé změny. I v této diskuzi je vidět, že lidé nejsou připraveni :-)

+1/−1
2.8.2014 19:15

J93a54r35o18s77l63a52v 26F29r47a46n69t63i86š83e83k 49B47r11ü22m29m50e57r 1901136523970

To jsou plky. Chápete, že přes 100 let každý chce lepší a lepší baterie, investují se bilióny do výzkumu, a stejně jsme se posunuli jen o pár kroků? Pokud někdy svět bude jezdit na elektřinu, tak to nebude na klasické baterie jako používá Tesla.

+1/0
2.8.2014 19:57

R67a15d45e15k 17H22o29d21a47ň 9896887141743

Řešit účinnost displejů a osvětlení aby dojel elektromobil dál? To vozidlo má akumulátory o hmotnosti 300-500 kg, tablet váží 300 gramů komplet i s akumulátorem a vydrží jet 10 hodin (což je déle než ten elektromobil). Pochybuju že displeje v elektromobilu by potřebovaly větší množství energie než tablety přehrávající videa, ale i kdyby, pořád je celá spotřeba toho displeje kolem 1/1000 (a to ignorujete fakt, že ve skutečnosti akumulátor toho tabletu nemá hmotnost jako tablet - logicky)

Bezdrátové nabíjení je pitomost, efektivita klesá se vzdáleností a vzdálenost můžete zajistit jen u stojícího vozidla. Jinak začnou být problém hrbolky na silnici atd.

Víte, všude si můžete přečíst jak "elektromobil je strašně jednoduchý takže musí být levný". Ale není. Můžete vzít hodně věcí z běžného vozidla, ale nejdražší na tom voze je vyřešení akumulátorů. A ty nejsou "novinka", protože se používají všude možně a o nějaký průlom se snaží každý už desítky let. Konec konců, v těch mobilech jsou taky...

+1/0
2.8.2014 18:00

J87i87ř80í 50Š80v57a68r29c 6425829739554

Můžu poprosit o zdroj dojezdu 200 km u elektromobilu z roku 1905? Články, které jsem nalezl já hovoří o max. 80 km dojezdu, max. výkon elektromotoru do 4 kW. Při nějaké úspornější jízdě (teď odhaduji, tak 40km/h při 2kW průměrném výkonu) to odpovídá tedy 4 kWh olověném akumulátoru o hmotnosti přibližně 100 kg (celková hmotnost automobilů byla okolo 250 kg).

Tzn., že při tehdejší technologii by jenom akumulátor v Tesle vážil přes 2 tuny. Z druhého pohledu - současnou technologií by na počátku 20. století měly i ty nejhorší elektromobily dojezd přes 1000 km, leč v současnosti na crashtestech EuroNCAP asi tak mínus 185 hvězdiček a průměrná úmrtnost jeden cestující na 38 km :).

0/0
2.8.2014 15:10

R13a34d13e52k 96H44o15d34a64ň 9846217831413

Viz např. http://tinyurl.com/l9el73v , těch 200 km byla trasa Paris-Trouville.

+1/0
2.8.2014 17:10

J39i56ř43í 75Š46v92a60r42c 6365339419694

Super, děkuji. Docela zajímavé počtení. Co jsem koukal, tak ten dojezd byl ale s alkalickými bateriemi (které jsou levnější a kapacitně výkonnější (ve smyslu kWh/kg) než li-ion, ale nejdou dobíjet) a dobíjení znamenalo vyčištění + dolití elektrolytu, což je jednak určitě dražší nežli dolití benzínu, pracnější a nevím, jak by se na to tvářila EU, která nám nedovolí ani si otevřít okýnka v tramvaji :).

0/0
2.8.2014 17:55

R19a54d83e78k 35H31o70d59a13ň 9876257681503

EU zřejmě totiž ještě nezaregistrovala, že v ČR se v roce 2014 ještě stále kupují nové vozy MHD bez klimatizace, takže otevření okének ničemu neškodí...

0/0
2.8.2014 18:03

P54e83t79r 19H13a75r95i18p50r10a34s53a94d 89H23a23j76i10č 8713810884347

Akumulátory udělaly v posledních několika dekádách právě onen potřebný pokrok, který umožňuje rozvoj elektromobility. Zatím není tak velký, jak bychm si přáli, ale je dostatečný na to, aby elektromobilita začala konkurovat. Přitom klasický spalovací motor má za sebou právě že stejně dlouhý vývoj, ale v poslední době začíná oproti elekromobilitě ztrácet právě pro svoje limity, které se začínají stále více projevovat. Jeden příklad za všechny. Energie v palivu uložená se využije k pohybu vozidla jen asi z 10-20%. Zbytek energie se spotřebuje na těžbu, dopravu, výrobu v rafinérii a na neužitečné teplo ve spalovacím procesu.

0/0
4.8.2014 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.