- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
v Hradci ještě bydlí piloti, kteří na MIG - 15, škoda, že se nadšenci na ně neobrátili.
Mig 15 je opravdu krasne letadlo a jsem moc rad,ze se najde skupina nadsencu a opet ho uvedou do letuschopneho stavu.Toto letadlo si to urcite zaslouzi.Letani s timto s strojem byl opravdovy zazitek.12.10.1981 jsem uskutecnil prvni let a 22.12.1982 jsem s jako jeden z poslednich pilotu na MiG 15 pristal na hradeckem letisti.Nikdo uz nechtel prodlouzit jeho zivotnost a tak byl nahrazen L39ZA.Celkem mam na MiGu 15 naletano jen neco pres 100 hodin,ale nescislne mnoho krasnych zazitku.Letani krasnym delaji i lide kolem a proto jako se neda zapomenout na slavny MiG15,tak si musim vzpomenout i na pplk.Cestu Raka,Babicu,Hucika,Lva,Kociana a dalsi.Diky vsem fandum letectvi.Vaclav
Vyrobili jsme jich tisíce žádný si nenechali?
Hmm zvláštní že není uvedena hlavní výhoda - vysoká manévrovatelnost a hlavní nevýhoda - nízká doletová vzdálenost.
Ještě,že jsou názory některých diskutujících opravdovým znalcům ukradené.Ať chcete nebo ne to letadlo nebylo špatné a konkurence ho plně respektovala,a vedlo to samozřejmě k dalšímu vývoji a konkurenčnímu boji.A jestli bylo okopírované,ukradené?No a co?Bez ukradení výroby papíru by jste si zadele utíraly asi jak?Jak by jste platily,rozdělávaly oheň?Svět a jeho rozšiřování znalostí a technologií je prostě postaven na krádeži a kopírování.
Máte pravdu.Pokud chci však psát o historii je dobré to zmínit.To letadlo bylo opravdu dobré a následující modely rovněž.Navíc ho povětšinu pilotovali vynikající piloti.Mnohonásobná esa,která se bohužel díky politické situaci nemohla svými výkony pochlubit.
Ad kopírování...Kde by dnes byl kosmický výzkum, nebýt kopírování práce a zajetí samotného Otto von Brauna.
chybka... špatné jméno
Článek není špatný,jako konec konců většina článků na technetu.Jen je tam trochu moc cítit obdiv k k sovětským konstruktérům.Skoro jako za totality.MiG 15 si zaslouží obdiv.Bylo to jedno s prvních letadel se šípovým křídlem.Ale konec konců jako u spousty věcí i zde sověti část nápadů okopírovali(nebo ukradli) a část je jen zdokonalený západní výrobek (motor).Ve stručné historii popisu vzniku tohoto letadla mohli autoři tato fakta zmínit.Dneska se to už může.Inspirace konstruktérů byla u německého modelu Focke Wulf Ta 183.Ten se nikdy však nedostal do výroby.Za to se má za takřka jisté,že se sověti zmocnili plánů tohoto letadla a od něj se i inspirovali.I původní pokusy s proudovými letadly MiG 8 a 9 byli v podstatě se starým motorem BMW 003.Ten samozřejmě nestačil a tak se nakonec obrátili na angličany.Ti jim nabídli licenci motoru Rolls Royce Nene.Dovezený vzorek rusové rozebrali a okopírovali a s drobnými úpravami vyráběli aniž by platili nějaké licenční poplatky.Ani s nasazením MiGů v koreji to není až tak úplně přesné.Ze začátku bojovali proti klasickým letadlům a nebo proti prvním proudovýám strojům s rovným křídlem,které rozhodně nemohli konkurovat Migu.Po nasazení F 86 Sabre se situace začala otáčet.I tak byl MiG rovnoceným soupeřem a v některých situacích měl i navrch.Sověti své piloty s koree odvolali když hrozilo vážné prozrazení jejich účasti.Dodnes svou přítomnost tam popírají a přiznávají ji jen někteří piloti,kteří si nechtějí nechat upřít zásahy.Oficiálně však Rusko nikdy nepřiznalo svou účast.Se sestřeli je to dost ošemetné.Oficiální statistika NATO,USA,Ruska a Korei se dost liší.Někde si ruští piloti započítavají sestřeli protiletadlovými děly jinde zase přehánějí američané.Co stojí za ocenění je že se našli fandové,kteří nelitují času a peněz aby tennto stroj zachránili.Nebude však jediný letuschopný.Ve světě jich stále létá dost jak se lze přesvědčit na YT.Zajímavá historie MiGu je na http://cs.wikipedia.org/wiki/MiG-15.
Spousta zajímavých informací je také v knize o zkušebních pilotech,kteří toto letadlo testovali.Zahrálo si i ve filmech.Později ho však nahradil dokonalejší typ MiG 17.Dále pak létala jen dvoumístná verze jako výcviková.I tak je článek velmi zajímavý a doufám,že Technet přinese i reportáž s prvního letu.
Já bych se jen chtěl zeptat, já asi budu rejpat, ale není trochu protimluv říct, že ožívá jediný letuschopný exemplář a pak zmínit, že je má dodnes Korea ve výzbroji? A na YT jsem také našel videa, kde ty migy vypadají vcelku letuschopně...