Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Takto se má přistávat na Marsu. NASA zkoušela „létající talíř“

Agentura NASA uvolnila nové záběry ze zkoušky originálního systému pro brzdění těžkých sond v řídké atmosféře Marsu. Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a48r43t24i88n 69V27o23k21o59u59n 9838603453776

jako ze to spatne spocitali? to by se ve spacex nestalo :)

0/−1
17.8.2014 0:27

V95l84a26d70i38m63í65r 57V74y42s60o14k20ý 8192572851405

úžasné! jen tak dál...

+1/0
16.8.2014 20:43

P92e11t55r 76M31a28r20š28o73u84n 5985268356496

jinak dle videa tam byl prakticky ten padák úplně naprd... a to je ještě řečeno velmi slabě. Trochu mne zaráží, že toto chování padáku se nedalo odhadnout, spočítat, či pokusně zjistit dříve. Mluví o tom jako o překvapivém aspektu (na prvotní zkoušky, zda půjde vůbec funkčně vytáhnout a roztáhnout, přece není třeba až ucelený test celého zařízení)

+1/−11
16.8.2014 0:40

Z49d48e84n55e50k 90V40r54b72a 8419705463387

jj, to mě taky zaujalo. Ze všech průserů, které se mohly přihodit se nakonec roztrhá padák. Věc tisíckrát vyzkoušená, známá, snad i snadno spočítatelná. Překvapivé to určitě bylo, protože nejspíše nikdo nečekal, že zrovna tohle někdo zčubí. Je ovšem otázkou, zda padák byl vůbec příčinou toho "nezdaru". Možná se sesralo něco úplně jiného a rychlost sestupu byla vyšší než měla a roztrhání padáku bylo toho třeba jen důsledkem jiného průseru. Možná se to dozvíme za pár let, nebo naše děti...

+1/−6
16.8.2014 1:35

O71n97d87r58e55j 12S84i51d98o40n 6664856361402

Ja si nemyslim, ze padak v teto vysce a za techto rychlosti je tisickrat vyzkousena vec. Sice delam do vcel a do rybizu, tak tomu zas tak nerozumim, ale dokazu si predstavit, ze tvorba turbulenci zavisi jak na hustote plynu i na rychlosti pohybu, zmeny nejsou linearni, navic to cele odhadovat pro podobne neaerodynamicky tvar jiste neni jednoduche. Spis mi prijde, ze pro tento test sestrojili padak s pevnostnimi charakteristikami podle odhadu nekde na hrane, nez aby to udelali supersilny na "jistotu", protoze potrhani (kdy a kolik) jim naopak poskytne vic informaci, nez kdyby se nestalo nic. A taky si dokazu predstavit, ze je nezbytny u takovyho systemu setrit kazdy kilo (teda libru). Mne se treba libilo, jak hezky a rychle zastavili rotaci toho disku.

+15/0
16.8.2014 1:51

J39a44n 61V19a79l53e24č50k85a 7466347586686

Přesně tak, takhle obrovský padák, navíc za těchto podmínek (vysoká rychlost, nízká hustota vzduch) je skutečně něco nového. Vždyť jen aby se to otestovalo, tak museli použít obrovský heliový balón a raketový motor. Samozřejmě to nebyl první test toho padáku, na pozemní testy vyrobili sofistikované zařízení s raketovým pohonem (http://osel.cz/index.php?clanek=7560), ale tentokrát to bylo za daleko reálnějších podmínek.

A pro pana Maršouna pode mnou, není airbag jako airbag, nafouknout homogenně prstenec o průměru 6 metrů za třetinu sekundy nebude podle mě úplně samozřejmé. Na balónu nic zvláštního skutečně není. Mně přijde ten pokus jako celkem vydařený, ostatně už před startem tvůrci říkali, že při testování je přínosnější, když se něco pokazí, proto se taky testuje. A co se týče mediální prezentace, to byla tehdy hrozná ostuda... Tvrdit, že je to prostředek pro let k Marsu, když je to jen brzda, až se tam doletí, je smutné. Tehdy jsem na to koukal a přišlo mi, že to pohnojila ČTK, když vypustila informaci za hranou špatné formulace směrem k nesmyslu. Z "velkých" médií o tom dobře napsal jedině technet, za což si zaslouží velkou pochvalu.

+9/0
16.8.2014 4:42

P14e52t61r 16H91o74f76m29a87n29n 6219674555880

Já do padáků taky moc nevidím, ale v příručce mého je napsáno, pokud si dobře pamatuji, že by se neměl otevírat výše, než ve 4 km. Je-li atmosféra řídká, i tlaky, které drží padák nalitý, jsou extrémně malé, tj. I malá turbulence ho zdeformuje. Navíc nylon je náchylný ke spálení a stačí, aby se přes něj sňůra rychleji otřela a už je propálený. Zase bych Nasa nepodceňoval.

+3/0
17.8.2014 11:25
Foto

M20a76r50t95i96n 94K87l54u12m72p10a13r 5596128417674

Tak to jste pobavil, že z jednoho vcelku povedeného testu děláte průser a ještě tvrdíte, že je tak tajný, že se ho dozvíme za 20 let:-P

+3/0
16.8.2014 6:36

J53a96n 45P31a41z36d58e54r30a 7617774709351

- za ty plky...

0/0
16.8.2014 8:27

P91a98v13e87l 77T46r30ů97b26l 8221894237256

Turbulence jsou z principu nepředvídatelné a chaotické. Test odhalil slabé místo, následně se bude řešit vylepšení. Proto se testy dělají.

Velmi se mi líbí okamžik zastavení rotace a na setiny sekundy vypočítané dva zážehy. Pro ně běžná rutina, ale já valil oči.

+2/0
16.8.2014 13:49

J41i84ř65í 95K77o81c40u42r26e47k 6675514385188

Zajimavý nápad: Pokusně ověřit zařízení před tím, než bude pokusné ověření provedeno. Nejste vy potomek Járy Cimrmana?

Uvědomujete si, že padák se bude chovat jinak s modelem přistávacího modulu a jinak s "pytlem štěrku" téže hmotnosti?

0/0
16.8.2014 15:39

P45e81t52r 98M59a66r22š74o24u55n 5825968336696

pro méně chápavé vysvětlím. otestovat padák jde samozřejmě na zařízení na zemi a nebo vyslat nahoru maketu vedené velikosti a ověřit proudění (turbulence) vzduchu za touto maketou) To vyjde opravdu levněji, než se bát, že pak při testu najednou přijdu o všechno. Ale dle vás automobilka postaví celé auto, pak ho teprve testuje a zjistí, že ji nejde motor, jojo tak to ve vědě jistě je... Proto se podivuji, že jim to přišlo jako udivující fakt (ale to dávám též do souvislosti s blbou medializací, protože vývojáři toto určitě někde v možných komplikacích měli, protože se mi nechce věřit že by to byli úplní blbci)

0/−2
16.8.2014 16:44

P42e61t97r 42V43e62s89e37l55ý 2139498863576

Pro pana Maršouna: podívejte se na dokument NASA o letu a hlavně přistání vozítka Curiosity. Pak pochopíte, že s tím padákem to není tak jednoduché, jak si představujete.

+1/0
16.8.2014 21:24

P19e59t23r 46M91a10r64š89o64u10n 5735328706856

tak jsem zmaten. popsán úplně ten stejný pokus pokaždé jinak :-)

- poprvé oslavován jako vydařený - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil, že úspěšně vyzkoušel nový přistávací nadzvukový modul, který tak trochu připomíná létající talíře - (Což jsem zpochybňoval, protože tam o té závěrečné fázi se též lehce bagatelizovaně psalo. A považovat za zdar vynesení balonem, nebo nafouknutí airbagu? To už snad lidstvo umí)

- nyní jako nezdařený  - Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.:-);-)

+1/−5
16.8.2014 0:30

K33a49t82e52ř77i31n73a 29D50r33a21h67o41k84o74u48p90i11l26o32v59á 9846861982783

To že se test nepovedl je v tomto případě považováno za úspěch. Lepší je když to co může selže při testu než v reálném provozu. Selhání je proto paradoxně žádoucí neboť odhalilo chybu, která se dá opravit. Neselhání neznamená, že systém neselže, ale nelze se z něj ani tolik poučit.

+4/−1
16.8.2014 13:00

P57e46t21r 32M11a83r94š51o61u34n 5465898136746

tady je to samý demagog. Neúspěch je úspěchem, pak je neúspěch neúspěchem, podle toho jak se nám to hodí...

Já upozorňuji na mediální podávání té samé zprávy. Samozřejmě, že při testech není selhání bráno jako tragédie, protože to právě umí odhalit slabá místa.

+2/−2
16.8.2014 16:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.