Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Takto se má přistávat na Marsu. NASA zkoušela „létající talíř“

Agentura NASA uvolnila nové záběry ze zkoušky originálního systému pro brzdění těžkých sond v řídké atmosféře Marsu. Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17a45r47t31i52n 96V62o84k15o83u24n 9128903393436

jako ze to spatne spocitali? to by se ve spacex nestalo :)

0/−1
17.8.2014 0:27

V63l33a14d46i16m32í37r 10V30y96s54o43k15ý 8762312191795

úžasné! jen tak dál...

+1/0
16.8.2014 20:43

P48e52t15r 36M84a14r17š91o52u79n 5385358966586

jinak dle videa tam byl prakticky ten padák úplně naprd... a to je ještě řečeno velmi slabě. Trochu mne zaráží, že toto chování padáku se nedalo odhadnout, spočítat, či pokusně zjistit dříve. Mluví o tom jako o překvapivém aspektu (na prvotní zkoušky, zda půjde vůbec funkčně vytáhnout a roztáhnout, přece není třeba až ucelený test celého zařízení)

+1/−11
16.8.2014 0:40


Z35d59e16n12e76k 58V33r69b85a 8799455263337

jj, to mě taky zaujalo. Ze všech průserů, které se mohly přihodit se nakonec roztrhá padák. Věc tisíckrát vyzkoušená, známá, snad i snadno spočítatelná. Překvapivé to určitě bylo, protože nejspíše nikdo nečekal, že zrovna tohle někdo zčubí. Je ovšem otázkou, zda padák byl vůbec příčinou toho "nezdaru". Možná se sesralo něco úplně jiného a rychlost sestupu byla vyšší než měla a roztrhání padáku bylo toho třeba jen důsledkem jiného průseru. Možná se to dozvíme za pár let, nebo naše děti...

+1/−6
16.8.2014 1:35

O96n62d57r18e83j 74S43i63d47o33n 6174776291952

Ja si nemyslim, ze padak v teto vysce a za techto rychlosti je tisickrat vyzkousena vec. Sice delam do vcel a do rybizu, tak tomu zas tak nerozumim, ale dokazu si predstavit, ze tvorba turbulenci zavisi jak na hustote plynu i na rychlosti pohybu, zmeny nejsou linearni, navic to cele odhadovat pro podobne neaerodynamicky tvar jiste neni jednoduche. Spis mi prijde, ze pro tento test sestrojili padak s pevnostnimi charakteristikami podle odhadu nekde na hrane, nez aby to udelali supersilny na "jistotu", protoze potrhani (kdy a kolik) jim naopak poskytne vic informaci, nez kdyby se nestalo nic. A taky si dokazu predstavit, ze je nezbytny u takovyho systemu setrit kazdy kilo (teda libru). Mne se treba libilo, jak hezky a rychle zastavili rotaci toho disku.

+15/0
16.8.2014 1:51

J54a62n 52V97a73l33e48č28k83a 7976737546596

Přesně tak, takhle obrovský padák, navíc za těchto podmínek (vysoká rychlost, nízká hustota vzduch) je skutečně něco nového. Vždyť jen aby se to otestovalo, tak museli použít obrovský heliový balón a raketový motor. Samozřejmě to nebyl první test toho padáku, na pozemní testy vyrobili sofistikované zařízení s raketovým pohonem (http://osel.cz/index.php?clanek=7560), ale tentokrát to bylo za daleko reálnějších podmínek.

A pro pana Maršouna pode mnou, není airbag jako airbag, nafouknout homogenně prstenec o průměru 6 metrů za třetinu sekundy nebude podle mě úplně samozřejmé. Na balónu nic zvláštního skutečně není. Mně přijde ten pokus jako celkem vydařený, ostatně už před startem tvůrci říkali, že při testování je přínosnější, když se něco pokazí, proto se taky testuje. A co se týče mediální prezentace, to byla tehdy hrozná ostuda... Tvrdit, že je to prostředek pro let k Marsu, když je to jen brzda, až se tam doletí, je smutné. Tehdy jsem na to koukal a přišlo mi, že to pohnojila ČTK, když vypustila informaci za hranou špatné formulace směrem k nesmyslu. Z "velkých" médií o tom dobře napsal jedině technet, za což si zaslouží velkou pochvalu.

+9/0
16.8.2014 4:42

P55e78t66r 35H90o67f79m20a38n94n 6719544595620

Já do padáků taky moc nevidím, ale v příručce mého je napsáno, pokud si dobře pamatuji, že by se neměl otevírat výše, než ve 4 km. Je-li atmosféra řídká, i tlaky, které drží padák nalitý, jsou extrémně malé, tj. I malá turbulence ho zdeformuje. Navíc nylon je náchylný ke spálení a stačí, aby se přes něj sňůra rychleji otřela a už je propálený. Zase bych Nasa nepodceňoval.

+3/0
17.8.2014 11:25
Foto

M98a33r57t62i78n 17K43l80u70m92p84a77r 5786598437384

Tak to jste pobavil, že z jednoho vcelku povedeného testu děláte průser a ještě tvrdíte, že je tak tajný, že se ho dozvíme za 20 let:-P

+3/0
16.8.2014 6:36

J24a86n 83P80a97z26d19e48r85a 7267674809531

- za ty plky...

0/0
16.8.2014 8:27

P23a69v53e40l 57T97r50ů96b96l 8761714327536

Turbulence jsou z principu nepředvídatelné a chaotické. Test odhalil slabé místo, následně se bude řešit vylepšení. Proto se testy dělají.

Velmi se mi líbí okamžik zastavení rotace a na setiny sekundy vypočítané dva zážehy. Pro ně běžná rutina, ale já valil oči.

+2/0
16.8.2014 13:49

J58i44ř37í 25K45o74c19u16r37e82k 6235184755618

Zajimavý nápad: Pokusně ověřit zařízení před tím, než bude pokusné ověření provedeno. Nejste vy potomek Járy Cimrmana?

Uvědomujete si, že padák se bude chovat jinak s modelem přistávacího modulu a jinak s "pytlem štěrku" téže hmotnosti?

0/0
16.8.2014 15:39

P49e62t36r 56M32a41r46š31o60u92n 5415278206226

pro méně chápavé vysvětlím. otestovat padák jde samozřejmě na zařízení na zemi a nebo vyslat nahoru maketu vedené velikosti a ověřit proudění (turbulence) vzduchu za touto maketou) To vyjde opravdu levněji, než se bát, že pak při testu najednou přijdu o všechno. Ale dle vás automobilka postaví celé auto, pak ho teprve testuje a zjistí, že ji nejde motor, jojo tak to ve vědě jistě je... Proto se podivuji, že jim to přišlo jako udivující fakt (ale to dávám též do souvislosti s blbou medializací, protože vývojáři toto určitě někde v možných komplikacích měli, protože se mi nechce věřit že by to byli úplní blbci)

0/−2
16.8.2014 16:44

P57e53t95r 44V53e53s66e32l52ý 2389778933436

Pro pana Maršouna: podívejte se na dokument NASA o letu a hlavně přistání vozítka Curiosity. Pak pochopíte, že s tím padákem to není tak jednoduché, jak si představujete.

+1/0
16.8.2014 21:24

P33e29t25r 36M88a30r24š31o69u26n 5715528626936

tak jsem zmaten. popsán úplně ten stejný pokus pokaždé jinak :-)

- poprvé oslavován jako vydařený - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil, že úspěšně vyzkoušel nový přistávací nadzvukový modul, který tak trochu připomíná létající talíře - (Což jsem zpochybňoval, protože tam o té závěrečné fázi se též lehce bagatelizovaně psalo. A považovat za zdar vynesení balonem, nebo nafouknutí airbagu? To už snad lidstvo umí)

- nyní jako nezdařený  - Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.:-);-)

+1/−5
16.8.2014 0:30

K37a82t44e83ř28i64n96a 58D82r85a78h63o32k94o26u19p97i77l38o96v23á 9116451662523

To že se test nepovedl je v tomto případě považováno za úspěch. Lepší je když to co může selže při testu než v reálném provozu. Selhání je proto paradoxně žádoucí neboť odhalilo chybu, která se dá opravit. Neselhání neznamená, že systém neselže, ale nelze se z něj ani tolik poučit.

+4/−1
16.8.2014 13:00

P95e94t90r 87M36a33r91š89o58u39n 5485188546596

tady je to samý demagog. Neúspěch je úspěchem, pak je neúspěch neúspěchem, podle toho jak se nám to hodí...

Já upozorňuji na mediální podávání té samé zprávy. Samozřejmě, že při testech není selhání bráno jako tragédie, protože to právě umí odhalit slabá místa.

+2/−2
16.8.2014 16:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.