Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Takto se má přistávat na Marsu. NASA zkoušela „létající talíř“

Agentura NASA uvolnila nové záběry ze zkoušky originálního systému pro brzdění těžkých sond v řídké atmosféře Marsu. Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M87a66r55t96i57n 56V63o91k54o55u35n 9968183493746

jako ze to spatne spocitali? to by se ve spacex nestalo :)

0/−1
17.8.2014 0:27

V15l43a27d15i27m55í87r 47V73y98s32o79k79ý 8862172181785

úžasné! jen tak dál...

+1/0
16.8.2014 20:43

P18e80t57r 96M23a51r93š75o57u61n 5305768726496

jinak dle videa tam byl prakticky ten padák úplně naprd... a to je ještě řečeno velmi slabě. Trochu mne zaráží, že toto chování padáku se nedalo odhadnout, spočítat, či pokusně zjistit dříve. Mluví o tom jako o překvapivém aspektu (na prvotní zkoušky, zda půjde vůbec funkčně vytáhnout a roztáhnout, přece není třeba až ucelený test celého zařízení)

+1/−11
16.8.2014 0:40

Z72d48e39n40e87k 10V49r12b42a 8889445753267

jj, to mě taky zaujalo. Ze všech průserů, které se mohly přihodit se nakonec roztrhá padák. Věc tisíckrát vyzkoušená, známá, snad i snadno spočítatelná. Překvapivé to určitě bylo, protože nejspíše nikdo nečekal, že zrovna tohle někdo zčubí. Je ovšem otázkou, zda padák byl vůbec příčinou toho "nezdaru". Možná se sesralo něco úplně jiného a rychlost sestupu byla vyšší než měla a roztrhání padáku bylo toho třeba jen důsledkem jiného průseru. Možná se to dozvíme za pár let, nebo naše děti...

+1/−6
16.8.2014 1:35

O69n49d54r23e46j 73S76i10d93o96n 6804396851652

Ja si nemyslim, ze padak v teto vysce a za techto rychlosti je tisickrat vyzkousena vec. Sice delam do vcel a do rybizu, tak tomu zas tak nerozumim, ale dokazu si predstavit, ze tvorba turbulenci zavisi jak na hustote plynu i na rychlosti pohybu, zmeny nejsou linearni, navic to cele odhadovat pro podobne neaerodynamicky tvar jiste neni jednoduche. Spis mi prijde, ze pro tento test sestrojili padak s pevnostnimi charakteristikami podle odhadu nekde na hrane, nez aby to udelali supersilny na "jistotu", protoze potrhani (kdy a kolik) jim naopak poskytne vic informaci, nez kdyby se nestalo nic. A taky si dokazu predstavit, ze je nezbytny u takovyho systemu setrit kazdy kilo (teda libru). Mne se treba libilo, jak hezky a rychle zastavili rotaci toho disku.

+15/0
16.8.2014 1:51

J83a49n 81V47a73l34e68č91k90a 7796467146746

Přesně tak, takhle obrovský padák, navíc za těchto podmínek (vysoká rychlost, nízká hustota vzduch) je skutečně něco nového. Vždyť jen aby se to otestovalo, tak museli použít obrovský heliový balón a raketový motor. Samozřejmě to nebyl první test toho padáku, na pozemní testy vyrobili sofistikované zařízení s raketovým pohonem (http://osel.cz/index.php?clanek=7560), ale tentokrát to bylo za daleko reálnějších podmínek.

A pro pana Maršouna pode mnou, není airbag jako airbag, nafouknout homogenně prstenec o průměru 6 metrů za třetinu sekundy nebude podle mě úplně samozřejmé. Na balónu nic zvláštního skutečně není. Mně přijde ten pokus jako celkem vydařený, ostatně už před startem tvůrci říkali, že při testování je přínosnější, když se něco pokazí, proto se taky testuje. A co se týče mediální prezentace, to byla tehdy hrozná ostuda... Tvrdit, že je to prostředek pro let k Marsu, když je to jen brzda, až se tam doletí, je smutné. Tehdy jsem na to koukal a přišlo mi, že to pohnojila ČTK, když vypustila informaci za hranou špatné formulace směrem k nesmyslu. Z "velkých" médií o tom dobře napsal jedině technet, za což si zaslouží velkou pochvalu.

+9/0
16.8.2014 4:42

P88e72t15r 41H36o73f96m80a38n82n 6849304825750

Já do padáků taky moc nevidím, ale v příručce mého je napsáno, pokud si dobře pamatuji, že by se neměl otevírat výše, než ve 4 km. Je-li atmosféra řídká, i tlaky, které drží padák nalitý, jsou extrémně malé, tj. I malá turbulence ho zdeformuje. Navíc nylon je náchylný ke spálení a stačí, aby se přes něj sňůra rychleji otřela a už je propálený. Zase bych Nasa nepodceňoval.

+3/0
17.8.2014 11:25
Foto

M68a43r62t73i56n 47K28l11u38m18p30a52r 5836468327454

Tak to jste pobavil, že z jednoho vcelku povedeného testu děláte průser a ještě tvrdíte, že je tak tajný, že se ho dozvíme za 20 let:-P

+3/0
16.8.2014 6:36

J78a33n 72P68a44z72d30e10r10a 7117134809621

- za ty plky...

0/0
16.8.2014 8:27

P66a15v78e40l 71T94r44ů52b60l 8451744667686

Turbulence jsou z principu nepředvídatelné a chaotické. Test odhalil slabé místo, následně se bude řešit vylepšení. Proto se testy dělají.

Velmi se mi líbí okamžik zastavení rotace a na setiny sekundy vypočítané dva zážehy. Pro ně běžná rutina, ale já valil oči.

+2/0
16.8.2014 13:49

J30i30ř94í 13K38o27c56u65r23e49k 6565624745688

Zajimavý nápad: Pokusně ověřit zařízení před tím, než bude pokusné ověření provedeno. Nejste vy potomek Járy Cimrmana?

Uvědomujete si, že padák se bude chovat jinak s modelem přistávacího modulu a jinak s "pytlem štěrku" téže hmotnosti?

0/0
16.8.2014 15:39

P41e59t92r 92M80a22r32š97o46u34n 5175408856866

pro méně chápavé vysvětlím. otestovat padák jde samozřejmě na zařízení na zemi a nebo vyslat nahoru maketu vedené velikosti a ověřit proudění (turbulence) vzduchu za touto maketou) To vyjde opravdu levněji, než se bát, že pak při testu najednou přijdu o všechno. Ale dle vás automobilka postaví celé auto, pak ho teprve testuje a zjistí, že ji nejde motor, jojo tak to ve vědě jistě je... Proto se podivuji, že jim to přišlo jako udivující fakt (ale to dávám též do souvislosti s blbou medializací, protože vývojáři toto určitě někde v možných komplikacích měli, protože se mi nechce věřit že by to byli úplní blbci)

0/−2
16.8.2014 16:44

P69e21t63r 51V47e49s68e90l82ý 2529448883406

Pro pana Maršouna: podívejte se na dokument NASA o letu a hlavně přistání vozítka Curiosity. Pak pochopíte, že s tím padákem to není tak jednoduché, jak si představujete.

+1/0
16.8.2014 21:24

P16e13t40r 19M97a21r11š51o71u47n 5225768306436

tak jsem zmaten. popsán úplně ten stejný pokus pokaždé jinak :-)

- poprvé oslavován jako vydařený - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oznámil, že úspěšně vyzkoušel nový přistávací nadzvukový modul, který tak trochu připomíná létající talíře - (Což jsem zpochybňoval, protože tam o té závěrečné fázi se též lehce bagatelizovaně psalo. A považovat za zdar vynesení balonem, nebo nafouknutí airbagu? To už snad lidstvo umí)

- nyní jako nezdařený  - Originálně vyhlížející systém zklamal v závěrečné fázi letu.:-);-)

+1/−5
16.8.2014 0:30

K23a88t19e26ř67i15n92a 23D75r98a86h70o91k26o96u70p61i86l76o81v22á 9106341332643

To že se test nepovedl je v tomto případě považováno za úspěch. Lepší je když to co může selže při testu než v reálném provozu. Selhání je proto paradoxně žádoucí neboť odhalilo chybu, která se dá opravit. Neselhání neznamená, že systém neselže, ale nelze se z něj ani tolik poučit.

+4/−1
16.8.2014 13:00

P68e47t74r 91M89a30r38š57o40u52n 5325768586316

tady je to samý demagog. Neúspěch je úspěchem, pak je neúspěch neúspěchem, podle toho jak se nám to hodí...

Já upozorňuji na mediální podávání té samé zprávy. Samozřejmě, že při testech není selhání bráno jako tragédie, protože to právě umí odhalit slabá místa.

+2/−2
16.8.2014 16:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.