Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mnichovští úředníci mají Linuxu dost, místostarosta chce zpět Windows

Před deseti lety se Mnichov rozhodl na poměry státní správy pro odvážný krok, přechod z Windows na operační systém Linux. Měli tak ušetřit spoustu peněz za drahé licence a pro agendu využívat „open source“ software. Po deseti letech zvažují návrat na platformu od Microsoftu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84e35t54r 15N73i65v35n16i82c28k97ý 3392144695757

Poněkud jiný pohled na věc, než bulvární článek na iDnes:

http://www.root.cz/clanky/mnichovske-kritice-linuxu-chybi-padne-argumenty/

+3/0
22.8.2014 8:43
Foto

K70a39m12i38l 88Ř84e43h48á70k 4979504265579

A pak že jsou politici úplatní jen v ČR.

+1/0
22.8.2014 8:37

J44o64s52e48f 21Z55a54h66á69l14k38a 4553319338456

Divné je, že německé zdroje komentují tuto kauzu poněkud jinak.

+1/0
21.8.2014 10:34


J58i75ř83í 57K57o93c40u65r74e32k 6425634955298

Dneska je snaha dělat to tak, že všecko jede v prohlížeči. Včetně všech možných i nemožných aplikací a to včetně Transport Tycoon Deluxe. Například.

Uživateli je pak úplně jedno, jaký oeprační systém jede na jeho zařízení. Jedno to není akorát webserveru - ten je buď schopen daný prohlížeč obsloužit nebo ne. A uživateli je pak šumák, co je schované za webserverem. Ta aplikace totiž běží až za ním, webserver pro ni jenom "předchroustává" data. Velmi zjednodušeně řečeno.

Potom je úplně jedno, jestli úředníkovi jede IE/chrome/firefox na WinXP, Win7(8,9) nebo některém z čeledi Pinguines (lat. Spheniscidae)

PS: Je doufám všem Windowsákům jasné, že aplikace psané pro IE5 se musí překopat tak jako tak?

+2/−1
20.8.2014 16:43

L23u12b93o92m55i47r 81K26u82b43a10t 4667243111340

To máte pravdu. Ale systémy pro veřejnou správu jsou jiná kategorie. Ty se vybudují a potom jedou bez větších změn dalších 30 let (a pořád nikoho ani nenapadne je měnit). Odlišné situace nastávají akorát tehdy, kdy je potřeba vhodně nasměrovat finanční toky. Takže někde ještě stále fungují "prehistorické" systémy na mainframech a terminálech (dost rozšířené třeba v USA), někde (typicky ČR) začali systémy budovat v období Windows. Ani v jednom případě neexistuje žádný důvod to měnit.

V Mnichově pouze využili populární téma opensource k tomu, aby pár spřátelených firem mohlo dostat zakázky, které by jinak vůbec nevznikly.

0/−2
21.8.2014 2:56

S58t47e55p12a44n 61T75o85t63h 8418919495578

ani kvuli xp?? Nejsou podporovany, stroje, na kterych bezi zase z valne vetsiny nezvladaji nove antiviry, ktere "ucpavaji" pocitace tak, ze se na nich neda skoro delat... je treba nakoupit novou techniku. Na xpcka zase nejsou drivery, na sedmach nebo osmach zase vetsinou nejedou ty puvodni programy...pokud se ale drtiva vetrina prekope na "html" a jeho pokrocile novoty jako aktualni 5, pripravovana 5.1 a 5.2.

Vzhledem k tomu, ze mestske a statni spravy pracuji s desetitisicema pocitacu, uspora by byla, myslim, dost velka. 

Na komunikaci by stacilo uzivat PDF a webove formulare a nemusi se hledat nejaky "kompatibility".

0/0
22.8.2014 8:50

F91i43l82i47p 67T65ř17e17b76a 6553320388306

Linux je jako komunismus - krásná myšlenka, ale v jakémkoliv větším měřítku nepoužitelná.

+1/−7
20.8.2014 13:18

M74a13r89t60i18n 36K24a42r37á83s51e79k 1928334839494

Linux je lepší než komunismus, Komunismus nikdy dobře nefungoval ani v malém měřítku. Ani město Tábor v husitských dobách, které nám bylo předkládáno jako pokus o komunu nefungoval a ztroskotával na vychcanosti nebo nestřídmosti užívání společných zdrojů. Linux naproti tomu za určitých okolností funguje dobře i ve velkých společnostech, jen je problém v tom, že to nesmí být státní správa, kde neexistuje účinné centrální řízení a každých pár let se po volbách mění vedoucí pracovníci a s nimi i kamarádi, dodavatelé IT.

+5/0
20.8.2014 15:20

Z44b62y10n75ě36k 75D12o97l26e47ž33a71l 4583382743651

Nepoužitelná ? Na linuxu běží víc než polovina internetových serverů, 95.2% superpočítačů (Top 500). Okolo 80 % chytrých telefonů používá Android (je založený na linuxu).

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_adoption

+5/0
20.8.2014 15:56

J12i33ř46í 19K98o66c93u87r70e77k 6135524925548

A servery facebooku patří do malého nebo velkého měřítka?

+1/0
20.8.2014 16:15

P44a63v10e83l 10M65o11r88a92v44e17c 3362279892108

A víte třeba o tom, že většina serverů běží na Linuxu? Nebo že finanční trhy běží výhradně na RHELu?

A neříkejte mi že TAM je komunismus..

+1/0
21.8.2014 8:44
Foto

I57r30e47n40a 27V85o93s39t98o73u52p78a10l91o41v86á 2644833128182

tý jo, četla jsem chvilku diskuzi a vůbec netuším, o čem se tady hovoří. Mám Windows 7, v čem je ten Linux pro mě přínosnější?

Díky

+1/−3
20.8.2014 12:53

T69o19m11á44š 53Š73v91a40g75e97r69a 2299820144613

V ceně.

0/0
20.8.2014 13:10
Foto

M33a11r19t57i86n 11K95l60u57m51p51a24r 5816128587934

Tak pokud je cena to jediné pozitivum a je vyvážené neexistencí mnoha služeb pro Linux, případně nekompatibilitou spouštěných aplikací, tak jsem rád, že jsem si za ty Win 7 připlatil. Chápu, že být "free" je "in", ale Linux mi přijde jako záležitost nadšenců...

+3/−1
20.8.2014 14:11

P77a30v26e50l 49M64o17r43a75v79e39c 3712589812138

Linux je záležitost nadšenců? Loool.

Jako ti co přejdou na Linux _potom_ _jsou_ nadšenci z toho co získali..

Víte třeba o tom že většina serverů jede na Linuxu? Nebo že mezi burzami a clearingovými centry Windowsy nenajdete (protože tam je skoro jen Linux, občas UNIX)? Asi ne, co..

0/0
21.8.2014 8:49

A55n71t66o72n97í25n 22P31o10l47i91c26k49ý 9870612261677

Ano, pokud zacnete motat dohromady pracovni stanice a servery, tak mate pravdu. ALE. 1. Prechod na Linux je nakladny Bud hodne programovani nebo nakup licenci/podpory.

2. Je problen s kompatibilitou s okolim (napr. MS office)

3. Hromada skoleni pracovniku (Win jich spousta zna z domu, Linux temer nikdo)

0/0
25.8.2014 15:21

P70a87v36e40l 21M88o10r68a92v75e80c 3172709332128

Mno a podobně v argumentaci motáte servery a workstationy zase vy..;-)

Jsme si kvit.R^

0/0
27.8.2014 21:08

A74n48t95o52n24í38n 60P78o64l97i25c13k57ý 9470662541247

V kterém bodě?

1. Nákup licencí/podpory nebo programování (ano,to bude zřejmě na serveru,ale bez něj ta stanice nebude moct pracovat, protože "správní" programy jsou psány pro "zobrazení" ve win) jsou otázka přizpůsobení pracovním stanicím

2. Kompatibilita s okolím je problém především pracovních stanic 

3. Školení z důvodů neznalosti je otázka především pracovních stanic

0/0
28.8.2014 9:37

M63a70r11t69i55n 71K44a81r66á14s14e49k 1408244389234

Linux je přínosnější především v tom, že jeho jednotlivé části jsou pečlivěji napsané a nepotřebuje tak obrovský výkon počítače pro svůj běh. Spousta věcí v něm funguje o mnoho lépe než ve windows a pro uživatele, který chce na počítači psát dokumenty, mokunikovat po e-mailu, používat internetové služby, pustit si film nebo MP3 tam obvykle nic nechybí a všechno funguje správně.

Jakékoli složitější úkony jsou ale daleko větší oříšek než ve windows, protože linuxu  existuje velké množství variant, ne všechno se vším spolupracuje, když to nespolupracuje a vyžaduje nějaký zásah nebo nastavení, není to tak jednoduché jako ve windows a dost často je to o editaci konfiguračních souborů, které vypadají jinak než v návodu který najdete ne webu a bez technického a nadšeného přístupu s tím brzy fláknete do koše a nainstalujete zpátky nějaká wokna. Stejně tak dobrat se nějaké pomoci je trochu potíž, protože právě kvůli spoustě různých verzí se hůř hledá informace k té vaší.

Nicméně moje sestra používá linux už několik let a k naprosté spokojenosti. a to je historik a ne technik. Stejně tak jedna kamarádka, která chodila s informatikem si díky němu na linux zvykla a jen mě jednou požádala o instalaci samba serveru, aby si mohla pouštět videa z notebooku na televizi. jinak zvládá běžné věci sama. Základ je opravdu nechtít jiné věci, než většina uživatelů, protože ty běžné jsou snadno dostupné, dobře fungují a jsou na ně všude návody. Vše ostatní už je pro tzv. "geeky" nadšence kteří se v tom rádi vrtají a pak se radují že už jim to jede. Jo abych nezapoměl, pro uživatele Windows to bude znamenat změna některých programů, které ve variantě pro Linux neexistují a jejich alternativy trochu jinak vypadají a trochu jinak se ovládají.

+4/0
20.8.2014 15:32
Foto

I88r51e11n91a 18V11o38s20t19o70u41p94a85l51o31v36á 2304663538982

díky;-)

0/0
20.8.2014 15:39

Z32b41y28n75ě60k 70D56o34l55e38ž33a83l 4863882673941

1) Je zdarma. 2) prakticky tam nejsou žádný viry, nehrozí problémy při otevření infikované přílohy v mailu (škodlivý kód - Windows exe soubor v linuxu za normálních okolností nefunguje). 3) Existuje spousta desktopových prostředí (určuje vzhled plochy, menu, tlačítek, atd.), každej by měl dokázat najít hezčí prostředí než nabízí Windows. 4) Nižší HW požadavky; Výkonnější - ten samý výpočet je na linuxu rychlejší. 5) Zabírá méně místa v paměti RAM i na disku. 6) Šetří harddisk - provádí méně zápisů / čtení. 7) Menší spotřeba elektrické energie. 7) Jsou k dispozici zdojové kódy, takže je možné se podívat, "jak to funguje", atd.  8) Můj dojem: u Linuxu, narozdíl od Window$, je větší důraz na to, aby se s tím dobře pracovalo, u Windows je hlavní motiv prodávat, prodávat, prodávat.

Srovnání výkonu je založený na zkušenostech s Lubuntu a Puppy Linux, možná by se našly výjimky, kdy některé srovnání neplatí.

+1/0
20.8.2014 15:45

R65i62c15h61a42r90d 60M83i40k49u95l24e82n76k28a 1739707387904

přání otcem myšlenky. pro běžného uživatele nepřináší nic nového nebo lepšího, sám jsem s ním dost dlouho bojoval než to šlo do koše...

0/0
21.8.2014 9:03

Z32b35y41n47ě54k 14D63o79l47e57ž17a95l 4833352703671

s cim konkretne nesouhlasite ?

0/0
21.8.2014 12:54
Foto

K60a90r66e40l 80S44e45i20d73l 8429515780208

Je pravda, že s Ubuntu se dá používat netbook, pro který bylo pouhé otevření okna složky ve Win XP záležitostí několika minut.

0/0
23.8.2014 12:24

P58a22v58e96l 20M71o39r31a67v17e37c 3372809462818

V ceně, bezpečnosti, stabilitě,.. Moje základní požadavky na OS.

Nevýhodou jsou možná chybějící ovladače (nemusíte rozjet třeba webkameru nebo nepřipojíte GPSku - záleží na konkrétním zařízení) a to že si tam dost Windowsích aplikací (hry, CAD,..) nespustíte. Něco ano v emulátorech, většinu pořádně ne.

Pokud se vás to druhé skoro netýká, jednoznačně doporučuju Linux.

+1/0
21.8.2014 8:47

R98i40c56h16a60r23d 78M70i60k75u87l89e30n72k22a 1629847697874

jednoznačně nedoporučuji linux. k čemu je vám stabilita, když vám nejede hardware nebo neexistuje software na činnosti které potřebujete.

0/0
21.8.2014 9:05

P44a58v98e72l 62M40o45r91a83v39e13c 3102979622778

"Pokud se vás to druhé skoro netýká, jednoznačně doporučuju Linux."

Zkuste příště číst můj příspěvek až do konce, ano?

Btw. já už hezkých pár let jedu jen na Linuxu a nic mi nechybí. Ani HW podpora, ani SW z Windows.

+1/0
21.8.2014 9:24

J58a45c42h86y46m 44K83a49v10a93n 5939745522

Neni se cemu divit, je to preci jen mistostarosta.

0/0
20.8.2014 10:47

M67i92c75h24a30e93l 41F57l75e89n36d51r 2970204679222

To mi připomíná jednoho známého, který jednou řešil to, že jeho zákazník chce přejít na Linux. On sám mu dodával .NET aplikace, apod., takže ho jako první napadlo - spustit pod monem. A co se nestalo? Stačil jeden DllImpot a měl po srandě ;-D

0/−1
20.8.2014 8:02

P12a71v61e38l 78K89r45e97j88č64í59ř 2882491253946

To je nějaké makro, které dělá DLL impotentní?

+3/0
20.8.2014 8:30
Foto

I74v43o 11P95e44t24e47r54k88a 4676935227589

No jo no, zákazník okusil sílu toho, čemu se říká "vendor lock". Když si nechává psát aplikace určené pouze pro MS Windows, tak přejít jednoduše nemůže.

+6/0
20.8.2014 9:24

P39a98v16e44l 20K47r38e24j84č78í32ř 2152761963856

No a známý zase naopak objevil Ameriku, když zjistil, že DLL se na Linuxu nejmenují DLL, což by nebyl až takový problém, ale horší je, že pokud je jeho aplikace závislá na DLL třetích stran, pak by potřeboval i tyhle DLL překompilované do so.

0/0
20.8.2014 10:01

I50v20o 55Z33d76e66b26o75r37s63k26ý 3713691840761

Místostarostovi asi neukázali jak se mění pozadí u pasiánsu, tak má problém.

+7/−1
20.8.2014 1:54

L39u70b96o71m78i15r 21K45u30b47a79t 4877413741830

Nebo mu možná došlo, že po 10 letech přechodu a obrovské vynaložené částce pořád nemají systém, který by fungoval alespoň stejně dobře jako ten nad Windows a vykazoval nějaké zajímavé úspory.

+1/−6
20.8.2014 5:46

P16a65v63e10l 89M60o44r57a13v72e69c 3432599252848

Je vidět že o problematice nevíte ani kulový.

Úspory jsou 10mega (a to na straně výloh je nákladný transfer z proprietary sra.ek na open source), šéf úředníků sám říká že zaměstnanci si nestěžují na nic fatálního (a nějaké drobnosti najdete v jakémkoliv produktu).

+4/−1
20.8.2014 9:40

F45i71l40i74p 44T69ř18e21b42a 6593550948806

A na straně "příjmů" jsou náklady na 14 (spíš 28) tisíc licencí na Windows, Office, a další aplikace.

V konečném důsledku ale nejvíc stojí problémy (byť triviální) s nekompatibilitou se zbytkem světa.

Linuxu fandím, a možná, že díky různým mobilním mutacím se za pár let dočká rozšíření i mezi stolní počítače, a pak, až se se stejnými problémy začnou potýkat i uživatelé MS, bude situace jiná. Zatím tomu tak ale není, a nebylo ani před deseti lety.

0/0
20.8.2014 13:31

L95u41b18o91m11i20r 69K39u52b38a80t 4467363311110

Máte nějaký odkaz na popis způsobu, kterým došli k úspoře? V této oblasti se pohybuju skoro 20 let a není mi moc jasné kde přesně je uspořili. Na jedné straně může být úspora několika stovek Kč za každý nově pořízený počítač. Na druhé straně máte zhruba zdvojnásobené náklady na personál IT oddělení. Pokud se jedná tak o 14000 počítačů (nebo kolik to vlastně je), tak úspory za licence budou řekněme 20 milionů jednou za tři roky, tedy 7 milionů ročně (v Kč). Oproti tomu tam máte oddělení IT, kde bude pracovat nějakých 50 - 100 lidí. Pokud průměrný admin na Windows dostane 25 - 30 tisíc měsíčně tak stejně zkušený linuxový admin dostane tak 40 - 45. Při 50 - 100 lidech to dělá rozdíl minimálně milion měsíčně, tedy víc než 12 milionů Kč ročně. Takže máme úsporu 7 milionů, za kterou je nutné zaplatit min. 12 milionů na vícenákladech. Znovuvytvoření všech informačních systémů je kapitola sama pro sebe, tam se jedná o zcela nesmyslně investované peníze, kdy systém koncipovaný na fungování několik desetiletí po prvních 10 letech "zařízli" a místo něj tvoří jiný. Jak lze dosáhnout úspory tam, kde informační systém existuje a nepotřebuje výraznější změny oproti situaci, kdy jej musíte programovat znovu pro jiné prostředí? Nulové náklady na programování podle mě vždy budou nižší než jakkoliv nízká vydaná částka.

0/0
21.8.2014 2:49

P74a86v87e64l 13M95o12r52a62v62e48c 3972549302508

Já jen cituji oficiální zprávu z Mnichova (link můžu najít, v ruce jej nemám).

Proč si myslíte že jejich IT oddělení najednou musí mít o 50-100 míst?

Jak víte cenu licencí za všechny produkty co tam od MSFT měli?

Jinak tu částku 10m nikdo nerozporoval, kromě toho MSFT blázna co chce být primátorem.

0/0
21.8.2014 8:42

L43u64b63o60m71i63r 77K41u49b54a54t 4917433591380

Máte pravdu. Při 15000 počítačích a minimálně dvou podporovaných operačních systémech bude mít oddělení IT víc pracovníků, někde mezi 100 až 300. 50 by bylo dost málo i v relativně optimálně nastaveném prostředí, což úřady nikdy nikde nebývají. Takže pokud srovnatelný admin pro Windows stojí 3000 eur a pro linux stojí 4000 eur, dělá to 100 - 300 tisíc eur měsíčně navíc. Ročně 1,2 - 3,6 milionu eur. Sice můžete sehnat linux admina za stejné 3000 jako windows admina, ale bude to lempl, ke kterému budete časem muset pořídit dalšího, protože není na srovnatelné úrovni s windows adminem. Při úspoře 11 milionů eur za licence za 10 let tedy vydáte 12 - 36 milionů eur navíc jen za odpovídající personální zabezpečení IT oddělení.

O té úspoře jsem si našel a věc se má takto. Úspora měla být snad 11 milionů eur. Ovšem to je pouze částečný údaj o tom kolik se nezaplatilo Microsoftu za licence. Nijak to ovšem nevyvrací tvrzení tamního místostarosty o tom, že IT (jako celek) je po migraci na linux dražší. A zcela to odpovídá tomu co zde celou dobu tvrdím, tedy že sice ušetříte 10 či 11 milionů eur za licence, ale musíte vydat vyšší částku na administraci, nehledě na značné náklady spojené se samotnou migrací. Ona ta cena licencí je totiž dost zanedbatelná položka v kontextu celkových nákladů na IT a v praxi není zas tak výjimečné, že je třeba i na serveru leckdy levnější koupit licenci Windows než provozovat linux zdarma. Je to velmi individuální, kdy je který systém výhodnější, ale v běžném vnitrofiremním prostředí na tom není Microsoft z hlediska provozních nákladů vůbec špatně díky Active Directory a podobným vychytávkám, které při správném nasazení mohou ušetřit značnou část práce (tudíž nemalé náklady). A podobně se dá najít dost výhod i u jiných komerčních produktů. Třeba takové databáze od Microsoftu či Oracle nejsou vůbec špatné a i přes jejich pořizovací cenu se ve velkých organizacích může jejich pořízení bohatě vyplatit na nižší ceně provozu.

0/0
22.8.2014 3:09

L18u48b17o72m67i72r 67K40u77b10a38t 4647383481700

Tak jsem narazil na informaci o počtu IT pracovníků v Mnichově. Jedná se o cca. 1000 lidí. Takže provoz zdražte o cca. milion eur měsíčně, tedy 12 milionů ročně navíc za srovnatelnou úroveň pracovníků oddělení IT. Tedy pokud přecházeli 3 roky, tak za úsporu 11 milionů eur na licencích zaplatili 36 milionů eur na zvýšených platových nárocích zaměstnanců IT (to jsem dost konzervativní, ten rozdíl mezi Windows a linux světem je podstatně vyšší než 25% platu, tedy se pohybuje skoro ke 100%)

0/0
22.8.2014 4:37

P71a84v32e87l 46M80o71r69a39v83e95c 3542489192578

Nemáte pravdu: https://insights.ubuntu.com/2014/07/07/ubuntu-and-open-source-help-the-city-of-munich-save-millions/

Těch 10m je i po započtení ceny na přechod a supportu Linuxu.

0/0
22.8.2014 9:45

P10a89v80e62l 76M75o33r85a60v42e97c 3482929772828

Ale ne, on ten místostarosta je placenej od MicroSh.tu. Obecně je známý jako velký MSFT fanoušek a dojednal s MSFT přesun jejich centrály pro Německo právě do Mnichova.

Tady se jen snaží na další frontě. Bylo by přece trapné kdyby v město s centrálou MSFT bylo jediné kde MSFT si neškrtne..

+6/−1
20.8.2014 9:39

J68a69n 54K22a57r45e77l 77N88o71v27a29k 5316294958696

JUUUUU technet prevzal zase kachnu vytrzenou z kontextuuuu juuuu jaka klasika. GZ!

+1/−4
19.8.2014 23:29

I71v15a 93V70a80l14č69í21k70o56v85á 1189958841571

Technete, Technete. Proč přejímáte takové bláboly?

http://www.sueddeutsche.de/muenchen/muenchner-stadtverwaltung-von-microsoft-zu-linux-und-zurueck-1.2090611

A hlavně zde:

http://diit.cz/clanek/mnichov-se-na-windows-nevraci

!!!

+8/−1
19.8.2014 23:09

B61r69o35n88i44s24l80a75v 18J31a22k90l 8890595565125

Jezkovy oci! Teda spis Jezkovy blaboly:o) Ten prvni clanek je hned z nadpisu jasny nebo ne? Zkuste prekladac ....... a Jezek je znama CDR/DIIT/abclinuxu postavicka, takze citovat jej je smesne:o)

+1/−1
19.8.2014 23:38

B36r43o97n16i11s63l98a43v 50J10a58k69l 8800135245655

V prve rade ....... zmigrovali "zatim" (uvozovky jsou na miste, kdyz uz to trva vic jak 10 let!!!) 2/3 pocitacu ..... zbytek aplikaci je tak specifickych a nakladnych, ze by se je nevyplatilo migrovat ..... rekneme si to na rovinu .... za megaobrovske penize zmigrovali jen pocitace (a pouze system, ne HW!!! Jedou udajne furt na 15let starych pleckach!), ktere slouzily maximalne k hrani solitairu a prohlizeni wordovych dokumentu, pripadne nejake webove aplikace, nezavisle na operacnim systemu = tu uplne nejlevnejsi cast .... a takhle oproti kompletni renovaci s windows s novym HW pry neco malo usetrili :) ..... vetsina tech profesionalnich a opravdu drahych softwaru na zakazku, ktere tvori paterni infrastrukturu mesta, zustalo pochopitelne na windows, protoze kdyz dali miliardy do vyvoje sveho zakazkoveho SW, tak asi nedaji dalsi do preprogramovani jenom proto, aby usetrili tri kila za upgrade licenci windows:o))) Sumasumarum, po deseti letech paterni infrastruktura bezi na windows a takove ty pocitace sekretarek (word+excel+solitaire+internet/facebook) za 10+ let prevedli na nejaky stary obskurni linux, schopny stale bezet na 15+ let starem HW .... a jeste i ty si na nej stezujou:o) .... a taky jejich slavny MiLinux nema zadnou podporu, tak az se na to ti stredoskolaci, co jim to za par kacek spravovali a vyvijeli, vykaslou (coz se mozna prave stalo), tak budou totalne, ale totalne v prd.......

0/−6
19.8.2014 21:50

J24a54c30h53y33m 58K23a62v63a34n 5349445802

A co tam potrebuji za podporu? Predpokladam ze vse stejne maji na Webovkach a staci jim vetsinou browser mail a naucit se tisknout.

0/0
19.8.2014 22:20

B93r72o21n86i75s22l16a51v 62J26a12k35l 8620885895185

Co treba nejake bezpecnostni aktualizace?

0/0
19.8.2014 22:32

J13a91n 42K74a35r47e71l 20N59o49v24a43k 5366224478186

kdyz neni chyba neni co aktualizovat :D

0/−2
19.8.2014 23:32

M33a69r47e19k 67D56v28o92r49s60k88ý 7111967594404

Jenže Linux není bezchybný

+2/−1
19.8.2014 23:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.