Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Higgsův boson by mohl zničit svět, říká slavný fyzik. A je to pravda

Dostatečně velký urychlovač ve spojení s „božskou částicí“ by mohl vést ke zničení současného vesmíru, napsal v novém článku fyzik Stephen Hawking. Pro jeho kolegy to není nic nového, ale novináře samozřejmě zaujal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A67d91a15m 23L47i58n27a29m 5198639629390

Trochu přeceňujeme naše schopnosti.Ve vesmíru probíhají děje proti kterým jsou naše pokusy jen plácnutím dlaní do oceánu.m

0/−1
25.9.2014 23:40

A14l18e82x58a38n59d61r 83Š59í12r 5851320763

Jen namátkou ještě dva překlepy: "Takže se pojďme povídat, ... , že zprávou se neskrývá ... "

(podívat a za zprávou)

+1/0
19.9.2014 13:09

V21ě13r42a 71L21o73r71e21n53c79o29v34á 5216130784

asi jim ještě nedošlo, že vesmír byl stvořen ;-D

+2/−2
19.9.2014 1:40

P85e56t57r 12I96s87k50r45a 7721597113896

došlo, ale nehodlají to příjmout. tedy někteří. 

Jak to řekl Bůh sv. Augustinovi na břehu moře: "Udělej patou jamku a přelej do ní to moře vedle sebe."

"Ale Pane, to není možné!"

"Stejně tak nemůžeš pochopit toto tajemství."

(jednalo se tehdy o trojjedinost, ale myslím, že sem to pasuje taky docela dobře)

+1/−4
19.9.2014 12:04

D98a94v44i64d 16D82i45r36g54a 7845561978

Fakt je, ze tohle dava odpoved na vsechno. Kdyz tomu nechci rozumet, je to z bozi vule tajemstvi, ktere me prevysuje. Takze se nemusim snazit, staci se tvarit pokorne a zaroven povysene (coz je vyborne videt treba na puvodnim prispevku).

+4/0
19.9.2014 19:15

M89i89r28o60s37l63a34v 26D55u81b 5968131541824

To nechápu. To, že zákony jsou stejné všude a vždy, je přece jeden ze základních postulátů fyziky a vědy vůbec. :-/

Ve světě, kde si nemůžeme být jistí pravidly, nemá smysl nad čímkoliv bádat. To by taky mohl změnit tento zákon i sám sebe a mohl by působit i retroaktivně, proti kauzalitě…

0/−1
17.9.2014 10:23

M35a88r69t66i69n 22S20t82e72r26n 3192244234514

Jenze je otazka, jestli ty skutecne fyzikalni zakony uz opravdu zname, nebo jeste ne. Napriklad Einsteinova teorie relativity zmenila Newtonovy zakony gravitace (sice nepatrne pri nizkych rychlostech, ale presto zmenila), a to i retroaktivne.

A Einsteinovy zakony relativity take mohou byt ne zcela presnou aproximaci ;-)

Takze si myslim, ze neni vylouceno, ze nekde plati nejake fyzikalni zakony uplne jine nez je Ensteinova teorie relativity, pouze nemusime znat skutecny fyzikalni zakon, ktery by vysvetloval oba tyto modely soucasne.

+6/0
17.9.2014 11:03
Foto

J74o76s33e11f 98K59u21b16e69š 3898173189353

Jakože se změnila realita - i retroaktivně jo? :)

0/−1
19.9.2014 12:34

V83o44j26t96ě41c20h 32K56o56n66í86ř 8241445867172

Proč by se námi objevené zákony nemohly měnit? Představte si, že celý život žijete v domě, kde se dějí určité jevy stále stejně. Pak to vypadá, jako by to platilo vždy a všude. No a pak někdo přeprogramuje klimatizaci a je po zákonech...

+2/0
17.9.2014 23:01

M27i12r50o22s49l81a50v 77D57u95b 5138941711284

Nejznámější subatomární částice? Ale no tak…

+1/−1
17.9.2014 10:10

V29o78j59t60ě85c35h 47P55e28š 9772144891930

Ále, Hawking je jen naštvanej že prohrál těch 100 babek.

+3/0
16.9.2014 23:37
Foto

S28t20a46n85i63s71l14a88v 67T48e94s68a52ř 9427654672114

Když tak koukám ven, zánik světa tak jak ho známe, by mě mrzel. Hlavně ty mladé slečny v minisukních a bujné dekolty těch zralejších, to by mi chybělo... :-)

+2/0
16.9.2014 18:56

T37o25m60á38š 37H86a37t63a57n 3619683719820

Včera jsem dokonce potkal velmi bujnou slečnu, tak dvacet let a tak dva metráky.

+2/0
17.9.2014 22:03

W72a18l58t86e32r 67D21i19v49i33š 6667382612402

Před prvním výbuchem atomové bomby se mnoho vědců obávalo, že tímto výbuchem se spustí řetězová rekce v celé atmosféře a ta v podstatě vzplane. Měli to podložené velmi slušnými argumenty z pohledu tehdejší úrovně poznání. A nebyli to žádní druhořadí vědci.

Při zavádění železnice se zase někteří vědci obávali, že při pohybu rychlejším než 30 mil v hodině (rychlost si nepamatuju přesně) bude vysát vzduch z vagonů a cestující se udusí. Opět to vyargumentovali velmi dobře na úrovni tehdejšího poznání.

Stephena Hawkinga si velmi vážím, je to vynikající fyzik a velmi pomohl jak rozvoji fyziky, tak i její popularizaci. Přesto bych si dovolil nespoléhat na každou předpověď, kterou učiní. I velký vědec se může mýlit, což se stalo v historii mnohokrát. Možná má pravdu, ale panikařit zatím nebudu (a rozhodně ne bez ručníku).

+10/0
16.9.2014 15:35

J63i91ř43í 91H81o86r26á49k 6884394653896

Nejsem slavný fyzik. Dovolím si tvrdit, že Higgsův boson v současné době nemá šanci zničit svět. Fyzici totiž ignorují některá fakta, která mají na očích ale kterým nevěnují pozornost resp. jsou pro ně natolik samozřejmá, že si neuvědomují co vidí.

0/−4
16.9.2014 13:57

P33e18t32r 15M19a45c27h83á75l85e19k 7655206976566

... a proto nejste slavný fyzik.

+5/0
16.9.2014 14:03

M91i86l91a92n 98K75a56s72a71l 1248699865845

a to například ?

0/0
26.9.2014 20:27

J65i32ř28í 29Č30e41r44m13á86k 5430235318217

Nechci vypadat jako hnidopich, ale někde na začátku diskuze psal autor, že článek prý zkoukli dva fyzici. Copak ty dva pány vůbec nevzrušilo, že v článku se v elektronvoltech resp. gigaelektronvoltech (tedy v jednotkách příslušejících energii) uvádí prakticky jakákoli veličina, která autora napadla? Jednou v elektronvoltech uvádí VÝKON urychlovače, podruhé zase HMOTNOST Higgsova bosonu, vsjo ravnó. Když už, tak výkon ve wattech a hmotnost bosonu v GeV/c^2.

Má-li ovšem být těch 100 miliard gigaelektronvoltů minimální potřebná energie pro Higgsův boson, aby se "pořádně projevil", tak z toho vychází jedna zajímavá věc. Tato energie přepočtená na jouly činí 16 J (v klasické mechanice nic moc, ale na částici dost dobrý), a přesně toto je maximální povolená úsťová energie diabolky ze vzduchovky, aby člověk na tu vzduchovku nemusel mít zbrojní pas. Že by souvislost? :-)

+7/0
14.9.2014 22:05

I76v64a 77K81r76i81s83t40o34f61o96v45á 7665243762442

Tak to je trestuhodná nedbalost. ;-D

+1/0
15.9.2014 7:05

P59a90v49e58l 41K27u52r66a89l 5441774620520

tak hmotnost je v pořádku... je to ekvivalentně v klidové energii...

výkon je nesmysl.

+2/0
15.9.2014 10:36

A14n53t77o71n86í97n 90L94e88j46s87e12k 1533409697315

Podle všeho už jsme detekovali částici o 50J a stále žijem, takže bych to neviděl tak dramaticky. http://en.wikipedia.org/wiki/Oh-My-God_particle

+1/0
16.9.2014 14:10
Foto

Z82b63y27š67e68k 36L52o73r72e78n59z 1213205916420

Vážně si myslíme, že nějaká trubka s magnety zničí vesmír?

To se dříve stane Mr. Hawking neviditelným.

+2/−6
13.9.2014 11:29

I13v30a 86V29a18l28č73í78k26o84v48á 1699538601551

Ano, ale pivní strýce to nemusí trápit.:-P

+6/−1
13.9.2014 12:09

M87i85c81h45a16l 79P59o94n83o77c10n14ý 2984175481

Mohla by. Teda spis prekopat nez rozkopat. Ale nemame na tu trubku penize, takze je to vlastne fuk.

+1/0
17.9.2014 14:18

M79a84r96t14i83n 81V65e21d61r13a19l 7848103825292

Koukam Jene, zes muž renesanční povahy. To se mi líbí stejně jako astrofyzika.

+1/0
13.9.2014 5:55
Foto

L65u98d22ě27k 90F72u39x73a 9856610524357

Důležitá otázka! Pokud je vesmír nekonečný a pokud je čas nekonečný..........dali byste si toust?

+15/0
13.9.2014 1:35

P13a51v17e24l 74N71o77v15o62t72n48y 8769732317743

Tak hlavně, že se ví jak zničit něco, o čem nevíme co to je.

+8/−1
12.9.2014 23:08

P29e41t96r94a 59Z22r63u21b11e90c81k25á 3750491200210

Snažila jsem se. Fakt jsem se snažila.

Ale pořád to nějak nechápu... ;-)

+3/0
12.9.2014 22:38

P51e40t55r 62I68s53k88r44a 7231327763666

to většina normálních lidí, proto nám vědci připadají někdy jako magoři... vám by taky hráblo, kdybyste se v tom rejpal celej život ;-DR^

+1/0
19.9.2014 12:14

K92a59m45i52l 69K96r19b42á87l66e92k 6234492395163

neříkalo se dřív se tomuhle konci světa rozpad falešného vakua? Těsně po Velkém třesku došlo k inflaci prostoru, kdy se cca 100 krát za sebou prostor zdvojnásobil. A teď po 15 miliardách let by se mohl zdvojnásobit po stoprvní, projevy by to mělo podobné popisovanému, rozpad současných částic a chápání světa, rychlost šíření bubliny "nového" vesmíru rychlostí světla...

0/0
12.9.2014 22:14

M32i91c55h12a64l 51C61h96a45l27u67p15a 6758520629813

Já bych to tak vážně neviděl, třeba kolem černých děr budou probíhat srážky s takovými energiemi, kterým se na Zemi nikdy nepřiblížíme ani na několik řádů a vesmír pořád existuje.

+7/0
12.9.2014 22:14

A36d44a95m 28P50u54r38k54r77t 5396772328848

http://particle-clicker.web.cern.ch/particle-clicker/

jojo, public relations "Future research yields 1.2 times more reputation." :)

+1/0
12.9.2014 22:10

T46o42m22á38š 47V65e51s66e30l22ý 5245408620109

http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html

+5/0
12.9.2014 20:57

H35o11n91z43a 88F35o84r66m77a52n 3210649772639

Uložit, uložit, uložit. Kdysi jsem tenhle odkaz hledal, a ne a ne jej najít.

0/0
13.9.2014 12:35

J10o33z34e73f 39K21o97s84t55e75l37a85n20s24k15ý 8325812869876

Občas si myslím, že Hawking je taký chytrý, až je z toľkej chytrosti blbý. (parafrázovaný výrok Švejka)

+4/−5
12.9.2014 20:47

A54n13e53t85a 95S88o95u10k79u64p68o27v82á 4875869667

A pořád tam ty překlepy máte... ;-(

+1/0
12.9.2014 19:30

M95a86r50t11i50n 12J50e55z25e15r12s24k69ý 9604557702342

začínám se viklat v přesvědčení, jestli je fakt lepší tisíc právníků na dně moře než tisíc kosmických teoretických fyziků a znalců božských částic  .....

+2/−3
12.9.2014 18:35

A76l33e60š 56Z47e38l84i42n21k27a 1294852586

oboje je dobrý začátek :-)

+1/0
12.9.2014 21:02

J54i97ř33í 57Š18t44ě41r85b46a 9513622967695

cern rap :) https://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM R^

+2/0
12.9.2014 17:06

J89a85n 80H39l28e18d97í92k 4159642368202

profesor Antonín Nedoma na otázku o vztahu víry a vědy odvětil, až bude věda na úrovni, dokáže existenci Boha a v tom okamžiku přestane vesmír existovat a to proto, že víra ztratí smysl a poslání

+4/−9
12.9.2014 15:32

D58a57v65i67d 39D83o30b68e65š 3605142907

To je přesně jak v té povídce "9 miliard božích jmen". S hrůzou se díval na oblohu. Hvězdy zhasínaly jedna po druhé...

+9/0
12.9.2014 15:33
Foto

S22t52á20ň39a 47K39o80m96o58r77o48u97s60o81v98á 3215873657489

Jj - to byla pěkně neveselá povídka.

+1/0
13.9.2014 17:33

P43e95t46r59a 86Z74r28u17b67e42c38k13á 3380811890260

to nedává smysl

1) pokud by tedy Bůh (hypoteticy) existoval, jak by se vlatně dala dokázat jeho existence?

2) proč by vesmír nemohl existovat bez víry?

+2/0
12.9.2014 22:45

L75u96d68m54i75l83a 39Z60e79l18i66n16k56o84v18á 3803104210706

Už dnes vědci ví, že život prakticky nemohl vzniknout z neživé hmoty samovolně, že jenom vznik živé buňky se schopností reprodukce je natolik složitý, že je to téměř nemožné. A kdo potom naprogramoval tak složité věci, jako mozek, oko, křídla ptáků...? Vím, že Bůh existuje, dal se mi několikrát jasně poznat a žasnu, když vidím sotva se šourající babičku jít ke sv.přijímání, která má pravdu a věhlasný vědec, zaštiťující se ateismem a velkým poznáním a pravdu nemá.

+8/−17
13.9.2014 8:36

H94o74n91z33a 63F29o32r22m64a30n 3730199262709

To je blábol, vědci dnes už ví, nebo alespoň tuší na základě důkazů, pravý opak. ;-D

+9/−3
13.9.2014 10:01

L64u33d23m28i20l72a 59Z66e85l78i77n18k22o59v82á 3333564130276

Jakých důkazů pane Forman?

+2/−3
13.9.2014 12:50

H21o93n51z82a 73F15o35r53m70a73n 3400169972509

Zklamu vás, nejedná se o jeden obrázek nebo slovní spojení. Na rozdíl od víry, věda neservíruje jednoduché odpovědi, budete muset hledat, číst, učit se a přemýšlet. Ale ukáži vám směr (i když mě štve pořád dokola citovat dva lidi, nejsou v oboru jediní ;-D). Evoluce je dnes už prokázaný fakt, největší otázky zodpověděl Richard Dawkins (knihy Sobecký gen a Boží blud). Také mohu doporučit seriál  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1076592470-evoluce/203382522750001-darwinova-nebezpecna-teorie-i/. A hlavně musíte pochopit, že evoluce NENÍ náhodný výběr a stejně tak NENÍ určena nějakým plánem. A pokud jde o vznik života z neživé hmoty (za přispění dlouhého času), tam nás vede fyzika. Ale to se už vůbec necítím oprávněn někomu vysvětlovat, takže pro začátek  Lawrence Krauss - Vesmír z ničeho.

+9/−2
13.9.2014 13:55

L44u91d60m93i61l88a 47Z20e38l88i23n54k55o16v71á 3393404720706

Díky za odkazy, ale já vím, že právě Darwin o složitosti živé buňky neměl ani potuchy. Právě on předpokládal už něco živého, co se vyvíjí. Ani s pojmem evoluce nemá víra v Boha problém. Bůh mohl tvořit nahotovo či něčemu ponechat vývoj. Evoluce ztroskotává na problému, jak vytvořit proteinovou molekulu. Náhodná formace proteinu je naprosto nemožná. Je zcela nemyslitelné, aby se miliony proteinů seřadily samovolně do jediné možné řady, která je nezbytná pro jednu lidskou buňku.Pravděpodobnost takové náhody se rovná 1 ku 10 na 40 000 a pravděpodobnost je nula. Pravděpodobnost, že proteinová molekula skládající se průměrně z 500 aminokyselin se uspořádá podle správné kvantity a sledu a že všechny aminokyseliny levotočivé jsou spojené jen s pravotočivými rovná se 1ku 10na 950. To nemám ze své hlavy, ale čtu si o tom. Poté, co se mi dal Bůh poznat, začala jsem se zajímat o to, jak daleko je věda, co vlastně ví a neví. Navíc pokud se týká evoluce, mnohde chybí fosilie, vše je hotové, nikde nenacházíme mezičlánky vývoje. Právě vznik živé buňky vědci přirovnávají k tomu, i kdyby se nakrásno shromáždily všechny součástky k letadlu a náhodně vířily miliardy let, nikdy funkční letadlo nevzlétne. Tak je to nepravděpodobné a tomu věří každý ateista.Proto jsem přesvědčena, že, když věda neví ani základ, neměla by se tvářit, že potřela víru v Boha a každý nevěřící by to měl vědět.

+4/−13
13.9.2014 15:29

H91o15n75z23a 50F49o23r84m29a87n 3910549712789

Jako obvykle, nechápete evoluci (viz. mezičlánky).

+10/−1
13.9.2014 15:44

J66a76r66o31m38í94r 23K78r10á65l 4610689284599

Ano, ta prvděpodobnost bude velice nízká.  Pro 500 aminokyselin.  Ale co když je těch aminokyselin nekonečné množství ?  Stejně tak s tím letadlem na jednom místě, ale už ne na trilionech míst.

+4/−1
13.9.2014 21:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.