Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F10i19l69i34p 80D15u29š15e76k 3209110114791

Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)

+3/0
28.9.2014 21:33

O31n67d20ř70e56j 51Č69a43p76k22a 6771341653754

Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...

+3/0
28.9.2014 22:17

Z45d41e82n76ě65k 66T16r44u14t48n82o39v59s71k77ý 7643513986180

opsáno z diskusí minulých:

Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.

...

copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D

+5/0
28.9.2014 20:34

V36l42a27s71t23i82m59i84l 21S33v95o90b98o24d38a 7823728925434

Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže :-). Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let ;-).

+2/−6
28.9.2014 12:11

J45a43r73o85s63l70a86v 27F91r97a64n21t70i77š26e39k 42B27r69ü69m92m15e80r 1941216173560

Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.

+4/0
28.9.2014 12:44

V82l25a30s87t14i71m17i63l 73S62v56o63b10o35d65a 7673868555214

Tak je to možné, vyslovil jsem jen nepotvrzenou moji domněnku ;-).

+1/0
28.9.2014 13:47

O34n23d82ř84e95j 65Č12a32p49k40a 6621771733564

Pro civilní sektor je ve vývoji Agusta/Westland AW609, vychází ze stejného projektu a s V-22 sdílí část technologií, akorát je menší. Prototyp už pár let létá.

+5/0
28.9.2014 13:27

V23l13a11s71t19i59m49i62l 23S51v76o84b63o69d43a 7363478925484

Hmm, to je dobrý a účel to má jasný - nějaký boháč si již bude moci vychutnat rychlost letadla, aniž by musel jezdit na letiště, bude mu stačit přistávat u sebe na dvorku :-). V klasickém dopravním létání to může rozvážet turisty rovnou na místo s podstatně většími možnostmi doletu a menšími náklady na let, než u vrtulníku. V záchranných operacích to má pochopitelně taky velké výhody oproti vrtulníku - asi jako při vojenském nasazení - prostě to unese víc a je to rychlejší (pro tento účel by se ovšem asi musela ta civilní verze výrazně pozměnit).

0/−1
28.9.2014 13:46

O98n82d43ř10e39j 34Č32a12p48k66a 6331211833814

Pro záchranáře stačí jiné uspořádání kabiny a naviják (pokud půjde kvůli větru od rotorů použít). Velikost odpovídá ostatním vrtulníkům, které se k tomuhle účelu používají. Italská pobřežní stráž už projevila zájem, díky té rychlosti se k místu nehody na moři dostanou mnohem dřív a kdyby nic jiného, přinejmenším jim můžou shodit člun a zásoby...

+4/0
28.9.2014 14:24

A16n85t32o63n94í76n 94P71o71l98i40c18k20ý 9110422881237

Ale on je i civilní konvertoplán http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609

0/0
28.9.2014 15:19

B91o68h39u74m73i79l 13M71á47c86a 5571102946893

Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.

Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?

Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.

+1/0
28.9.2014 7:33

J39a91r13o56m82i21r 72F51a26r53e36k 4202433687

Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?

0/0
28.9.2014 10:07

B31o23h31u68m59i53l 40M52á54c17a 5421162296913

Neuniklo. Ale dopředu není ani horizontálně nebo vertikálně.

A buď se používají vteřiny nebo sekundy, ale ne obojí.

0/0
28.9.2014 13:16

J57i89ř46í 70H75u19d10e25č17e53k 8594776500505

Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava!!;-D

+5/−16
28.9.2014 7:13

O52n84d47ř62e45j 43S50i33n65g88e50r 7507581867478

Gratuluji. Opravdu fundovany názor.

+15/−2
28.9.2014 9:23

A94n24t76o90n79í92n 35Z16e65l44e34n68ý 2154163771196

Možná má pravdu.

http://technet.idnes.cz/osprey-v-22-ohrozuje-barack-obama-dap-/vojenstvi.aspx?c=A140912_165749_vojenstvi_kuz

+1/0
28.9.2014 10:50

O80n13d89ř10e68j 68S79i69n84g51e34r 7347571307348

Pokud je znamo ze statistik, tak tento tip letounu patri mezi nejspolehlivejsi (po vychytani dětských nemoci).

To, ze s nim Obama nemůže letat je dano spise rigiditou generality.

+5/−1
28.9.2014 10:56

J59i23ř77í 21H39u81d85e69č56e26k 8784816270215

AŽ se vychytají mouchy a pravopis.Ti co mi dávají mínusy tak ať si přečtou kolik už zahynulo pilotů na tomto" stroji".!!

+2/−6
28.9.2014 15:13

A74n45t26o86n79í68n 47P68o86l78i35c43k17ý 9150382681117

Bylo to na tomto nebo na V-22?

+4/0
28.9.2014 15:21

O58n44d19ř73e54j 36S94i48n36g94e43r 7427821887868

Pravopis. To je v technicke diskusi padny argument. Nebo zoufaly?

+1/0
28.9.2014 16:10

J62i58ř20í 16K17o46c76u60r86e90k 6365984845948

Přečtu si půlpalcový nápis "VÍKRES VÍZTUŽE". Být stavbyvedoucí, mám podle toho nechat chlapy nechat naohýbat armaturu do železobetonu? Nebo autora toho zprasku proklít i s předkama a nechat to raději přepočítat?

+2/0
28.9.2014 17:35

O74n79d40ř87e25j 30S46i17n47g29e18r 7307481527738

Ano to ma jistou logiku. Jen to nechapu jako argument v této diskusi.

0/0
28.9.2014 17:50
Foto

O14n36d13ř88e48j 80D58o94n32ě60k 2635807838326

To je smutné - možná, že pak nechápete relevanci vzdělání ku pravopisu - je předpoklad, že ten kdo dokáže napsat "tip" místo "typ", může mít problémy i s jinými "vzdělanostními" obory - např. s matematikou.

0/0
28.9.2014 20:32

O81n28d37ř20e52j 61S24i12n54g67e68r 7507541207908

Ona opravdu existuje prima umera pravopis-vzdelani? Nebo se jedna jen o predpoklad?

0/0
28.9.2014 20:44

T96o85m96á33š 85B82r64a32b20e46c 2248266845186

Hm, být tebou, o pravopisu pomlčím

0/0
28.9.2014 21:14

J36i61ř49í 61K84a64č10í79r20e95k 5900596116

Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic

+2/−4
28.9.2014 2:54

J80a45r29o97m36í47r 14K34r73á65l 4560979494279

To u většiny moderních letadel.

+14/−1
28.9.2014 6:31

M95a27r72e37k 45S38u93c28h16á29n87e68k 2551896278759

To je problém všech letadel, nejen Ospreye.

+7/0
28.9.2014 7:13

M11i41c35h80a82l 86C89h47a87l77u80p82a 6618940919633

Asi vojenských, které samy o sobě nejsou moc stabilní. Ale civilní letadla jdou řídit i bez elektroniky. Třeba když je problém s motorem a letadlo plachtí, tak se musí řídit ručně.

+1/0
28.9.2014 13:29

J45i46ř14í 61K46o68c55u30r17e62k 6385104205668

U moderních fly-by-wire (A380 včetně) to bez eketroniky nejde. A netuším, jestli je možné i tu "pravěkou" 747 ovládat při ztrátě tlaku v hydraulice. Řekl bych, že pilot kniplem nepřekoná aerodynamické síly.

+2/0
28.9.2014 17:38

M90i23c17h97a64l 24C71h67a43l18u37p35a 6498660569203

Z toho co se psalo u leteckých katastrof, tak ovládat se to dá, ale jde to dost ztuha. Takže něco jako když u auta přestanou jít posilovače brzd a řízení, ale výraznější.

+1/0
28.9.2014 19:26

J66o20s36e33f 33V18o84s64i38c42k85y 4143727306573

jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .

0/0
28.9.2014 2:30

J89i37ř30í 86K66a75č62í40r76e91k 5760136956

není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ

0/0
28.9.2014 2:53

B34o21h28u88m73i95l 95M28á72c85a 5431812386513

Je to trochu jinak. Podívejte se na 15 až 21 vteřinu:

https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ.

+3/0
28.9.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.