Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F63i40l58i66p 19D49u24š56e56k 3379160464511

Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)

+3/0
28.9.2014 21:33

O39n10d20ř44e98j 88Č74a54p49k65a 6491631143134

Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...

+3/0
28.9.2014 22:17

Z27d58e81n67ě10k 24T75r54u63t66n49o78v72s94k65ý 7673443346510

opsáno z diskusí minulých:

Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.

...

copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D

+5/0
28.9.2014 20:34

V27l32a80s13t41i22m33i55l 20S31v17o67b95o13d87a 7763558805264

Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže :-). Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let ;-).

+2/−6
28.9.2014 12:11

J21a91r74o16s61l40a37v 49F64r93a87n79t15i61š86e32k 93B12r70ü45m92m55e78r 1511746893920

Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.

+4/0
28.9.2014 12:44

V96l55a83s72t91i38m72i20l 96S77v66o86b25o61d16a 7703678875374

Tak je to možné, vyslovil jsem jen nepotvrzenou moji domněnku ;-).

+1/0
28.9.2014 13:47

O15n96d60ř20e42j 96Č14a16p36k27a 6941291313874

Pro civilní sektor je ve vývoji Agusta/Westland AW609, vychází ze stejného projektu a s V-22 sdílí část technologií, akorát je menší. Prototyp už pár let létá.

+5/0
28.9.2014 13:27

V47l98a76s54t95i20m22i28l 46S35v25o32b43o82d17a 7863588285404

Hmm, to je dobrý a účel to má jasný - nějaký boháč si již bude moci vychutnat rychlost letadla, aniž by musel jezdit na letiště, bude mu stačit přistávat u sebe na dvorku :-). V klasickém dopravním létání to může rozvážet turisty rovnou na místo s podstatně většími možnostmi doletu a menšími náklady na let, než u vrtulníku. V záchranných operacích to má pochopitelně taky velké výhody oproti vrtulníku - asi jako při vojenském nasazení - prostě to unese víc a je to rychlejší (pro tento účel by se ovšem asi musela ta civilní verze výrazně pozměnit).

0/−1
28.9.2014 13:46

O41n91d88ř90e28j 65Č77a72p16k83a 6721971103224

Pro záchranáře stačí jiné uspořádání kabiny a naviják (pokud půjde kvůli větru od rotorů použít). Velikost odpovídá ostatním vrtulníkům, které se k tomuhle účelu používají. Italská pobřežní stráž už projevila zájem, díky té rychlosti se k místu nehody na moři dostanou mnohem dřív a kdyby nic jiného, přinejmenším jim můžou shodit člun a zásoby...

+4/0
28.9.2014 14:24

A90n14t49o87n34í42n 71P14o70l23i52c32k83ý 9770722731437

Ale on je i civilní konvertoplán en.wikipedia.org

0/0
28.9.2014 15:19

B37o13h10u64m20i73l 91M92á81c97a 5201982366413

Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.

Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?

Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.

+1/0
28.9.2014 7:33

J85a37r97o11m20i12r 26F44a74r18e57k 4242263267

Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?

0/0
28.9.2014 10:07

B83o37h73u71m50i73l 97M15á17c40a 5921932496603

Neuniklo. Ale dopředu není ani horizontálně nebo vertikálně.

A buď se používají vteřiny nebo sekundy, ale ne obojí.

0/0
28.9.2014 13:16

J91i56ř44í 16H69u13d49e15č48e12k 8634266290215

Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava!!;-D

+5/−16
28.9.2014 7:13

O86n26d36ř45e12j 51S28i83n91g12e68r 7437471457758

Gratuluji. Opravdu fundovany názor.

+15/−2
28.9.2014 9:23

A16n53t75o95n56í41n 34Z13e18l21e62n10ý 2644263861556

Možná má pravdu.

technet.idnes.cz

+1/0
28.9.2014 10:50

O23n37d94ř63e87j 56S10i90n80g27e54r 7207671987258

Pokud je znamo ze statistik, tak tento tip letounu patri mezi nejspolehlivejsi (po vychytani dětských nemoci).

To, ze s nim Obama nemůže letat je dano spise rigiditou generality.

+5/−1
28.9.2014 10:56

J36i53ř58í 17H77u60d17e18č57e85k 8614206580555

AŽ se vychytají mouchy a pravopis.Ti co mi dávají mínusy tak ať si přečtou kolik už zahynulo pilotů na tomto" stroji".!!

+2/−6
28.9.2014 15:13

A37n90t87o37n24í21n 42P55o63l58i61c42k17ý 9950412141807

Bylo to na tomto nebo na V-22?

+4/0
28.9.2014 15:21

O53n11d43ř11e92j 55S68i10n93g13e77r 7497361967688

Pravopis. To je v technicke diskusi padny argument. Nebo zoufaly?

+1/0
28.9.2014 16:10

J71i76ř68í 83K97o56c18u47r81e28k 6565274125958

Přečtu si půlpalcový nápis "VÍKRES VÍZTUŽE". Být stavbyvedoucí, mám podle toho nechat chlapy nechat naohýbat armaturu do železobetonu? Nebo autora toho zprasku proklít i s předkama a nechat to raději přepočítat?

+2/0
28.9.2014 17:35

O16n15d74ř55e92j 15S51i58n60g33e22r 7477111267528

Ano to ma jistou logiku. Jen to nechapu jako argument v této diskusi.

0/0
28.9.2014 17:50

O69n78d94ř74e63j 85D97o58n58ě85k 2335367978466

To je smutné - možná, že pak nechápete relevanci vzdělání ku pravopisu - je předpoklad, že ten kdo dokáže napsat "tip" místo "typ", může mít problémy i s jinými "vzdělanostními" obory - např. s matematikou.

0/0
28.9.2014 20:32

O94n86d80ř22e16j 88S61i29n87g12e83r 7307701597258

Ona opravdu existuje prima umera pravopis-vzdelani? Nebo se jedna jen o predpoklad?

0/0
28.9.2014 20:44

T23o29m60á43š 82B94r29a96b67e26c 2718796175386

Hm, být tebou, o pravopisu pomlčím

0/0
28.9.2014 21:14

J60i16ř34í 38K51a71č71í92r59e98k 5420326986

Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic

+2/−4
28.9.2014 2:54

J78a61r43o34m64í75r 63K65r36á68l 4810739254799

To u většiny moderních letadel.

+14/−1
28.9.2014 6:31

M52a60r10e63k 32S76u25c39h89á70n70e27k 2921236108819

To je problém všech letadel, nejen Ospreye.

+7/0
28.9.2014 7:13

M81i48c69h64a31l 14C59h45a21l35u63p45a 6358810779513

Asi vojenských, které samy o sobě nejsou moc stabilní. Ale civilní letadla jdou řídit i bez elektroniky. Třeba když je problém s motorem a letadlo plachtí, tak se musí řídit ručně.

+1/0
28.9.2014 13:29

J18i49ř26í 43K68o51c61u37r11e85k 6475434525828

U moderních fly-by-wire (A380 včetně) to bez eketroniky nejde. A netuším, jestli je možné i tu "pravěkou" 747 ovládat při ztrátě tlaku v hydraulice. Řekl bych, že pilot kniplem nepřekoná aerodynamické síly.

+2/0
28.9.2014 17:38

M36i92c11h15a63l 31C38h14a54l87u25p73a 6818530349173

Z toho co se psalo u leteckých katastrof, tak ovládat se to dá, ale jde to dost ztuha. Takže něco jako když u auta přestanou jít posilovače brzd a řízení, ale výraznější.

+1/0
28.9.2014 19:26

J89o73s36e12f 74V40o84s98i95c43k15y 4273807946203

jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .

0/0
28.9.2014 2:30

J58i40ř56í 13K35a41č80í92r62e76k 5350946906

není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: www.youtube.com

0/0
28.9.2014 2:53

B36o77h77u35m35i35l 55M61á43c56a 5481302746293

Je to trochu jinak. Podívejte se na 15 až 21 vteřinu:

www.youtube.com

+3/0
28.9.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.