Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F94i32l74i40p 23D71u12š68e92k 3839590694851

Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)

+3/0
28.9.2014 21:33

O66n15d65ř17e85j 68Č47a17p58k83a 6671721233534

Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...

+3/0
28.9.2014 22:17

Z36d63e34n27ě35k 28T68r56u53t94n86o74v81s74k50ý 7743793116890

opsáno z diskusí minulých:

Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.

...

copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D

+5/0
28.9.2014 20:34


V74l51a18s76t16i58m13i82l 95S46v48o16b67o10d28a 7753158675654

Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže :-). Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let ;-).

+2/−6
28.9.2014 12:11

J34a50r26o19s61l70a29v 20F86r71a65n82t13i65š81e47k 11B27r85ü27m67m31e45r 1721206143870

Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.

+4/0
28.9.2014 12:44

V29l74a62s98t45i17m24i75l 48S58v41o56b16o86d48a 7253208395634

Tak je to možné, vyslovil jsem jen nepotvrzenou moji domněnku ;-).

+1/0
28.9.2014 13:47

O45n50d84ř61e26j 57Č28a49p96k12a 6151531983564

Pro civilní sektor je ve vývoji Agusta/Westland AW609, vychází ze stejného projektu a s V-22 sdílí část technologií, akorát je menší. Prototyp už pár let létá.

+5/0
28.9.2014 13:27

V81l10a45s33t72i29m74i87l 88S43v88o69b70o79d40a 7293168345424

Hmm, to je dobrý a účel to má jasný - nějaký boháč si již bude moci vychutnat rychlost letadla, aniž by musel jezdit na letiště, bude mu stačit přistávat u sebe na dvorku :-). V klasickém dopravním létání to může rozvážet turisty rovnou na místo s podstatně většími možnostmi doletu a menšími náklady na let, než u vrtulníku. V záchranných operacích to má pochopitelně taky velké výhody oproti vrtulníku - asi jako při vojenském nasazení - prostě to unese víc a je to rychlejší (pro tento účel by se ovšem asi musela ta civilní verze výrazně pozměnit).

0/−1
28.9.2014 13:46

O55n68d47ř43e22j 46Č50a27p67k27a 6721431143424

Pro záchranáře stačí jiné uspořádání kabiny a naviják (pokud půjde kvůli větru od rotorů použít). Velikost odpovídá ostatním vrtulníkům, které se k tomuhle účelu používají. Italská pobřežní stráž už projevila zájem, díky té rychlosti se k místu nehody na moři dostanou mnohem dřív a kdyby nic jiného, přinejmenším jim můžou shodit člun a zásoby...

+4/0
28.9.2014 14:24

A98n33t85o12n91í46n 20P87o56l60i51c72k56ý 9860472181767

Ale on je i civilní konvertoplán http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609

0/0
28.9.2014 15:19

B95o80h20u52m86i44l 65M32á86c32a 5121172706253

Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.

Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?

Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.

+1/0
28.9.2014 7:33

J98a83r36o70m55i53r 26F24a86r32e66k 4222853917

Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?

0/0
28.9.2014 10:07

B48o89h63u78m58i49l 76M61á92c88a 5211882306783

Neuniklo. Ale dopředu není ani horizontálně nebo vertikálně.

A buď se používají vteřiny nebo sekundy, ale ne obojí.

0/0
28.9.2014 13:16

J15i24ř17í 80H84u44d51e88č29e25k 8914636600815

Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava!!;-D

+5/−16
28.9.2014 7:13

O92n87d85ř74e58j 72S82i95n67g32e57r 7317481467898

Gratuluji. Opravdu fundovany názor.

+15/−2
28.9.2014 9:23

A47n58t66o33n46í19n 72Z24e84l36e51n49ý 2594703481866

Možná má pravdu.

http://technet.idnes.cz/osprey-v-22-ohrozuje-barack-obama-dap-/vojenstvi.aspx?c=A140912_165749_vojenstvi_kuz

+1/0
28.9.2014 10:50

O94n87d93ř68e15j 13S46i40n56g94e18r 7557841337638

Pokud je znamo ze statistik, tak tento tip letounu patri mezi nejspolehlivejsi (po vychytani dětských nemoci).

To, ze s nim Obama nemůže letat je dano spise rigiditou generality.

+5/−1
28.9.2014 10:56

J94i14ř97í 80H65u34d40e23č72e30k 8734106480175

AŽ se vychytají mouchy a pravopis.Ti co mi dávají mínusy tak ať si přečtou kolik už zahynulo pilotů na tomto" stroji".!!

+2/−6
28.9.2014 15:13

A33n33t35o29n45í62n 42P54o77l84i44c22k36ý 9750512101267

Bylo to na tomto nebo na V-22?

+4/0
28.9.2014 15:21

O39n61d72ř55e45j 61S88i82n61g63e74r 7307481417138

Pravopis. To je v technicke diskusi padny argument. Nebo zoufaly?

+1/0
28.9.2014 16:10

J96i33ř33í 71K81o36c48u70r30e50k 6365234465528

Přečtu si půlpalcový nápis "VÍKRES VÍZTUŽE". Být stavbyvedoucí, mám podle toho nechat chlapy nechat naohýbat armaturu do železobetonu? Nebo autora toho zprasku proklít i s předkama a nechat to raději přepočítat?

+2/0
28.9.2014 17:35

O97n63d71ř71e13j 44S47i75n60g86e70r 7467461837978

Ano to ma jistou logiku. Jen to nechapu jako argument v této diskusi.

0/0
28.9.2014 17:50
Foto

O67n33d39ř53e41j 25D13o52n78ě27k 2895897898526

To je smutné - možná, že pak nechápete relevanci vzdělání ku pravopisu - je předpoklad, že ten kdo dokáže napsat "tip" místo "typ", může mít problémy i s jinými "vzdělanostními" obory - např. s matematikou.

0/0
28.9.2014 20:32

O14n19d48ř51e39j 62S10i13n57g44e95r 7647311717458

Ona opravdu existuje prima umera pravopis-vzdelani? Nebo se jedna jen o predpoklad?

0/0
28.9.2014 20:44

T11o45m88á64š 72B61r26a95b69e15c 2368946215926

Hm, být tebou, o pravopisu pomlčím

0/0
28.9.2014 21:14

J54i23ř53í 56K33a56č77í32r93e16k 5300966646

Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic

+2/−4
28.9.2014 2:54

J74a93r56o75m93í40r 16K76r81á10l 4340279894879

To u většiny moderních letadel.

+14/−1
28.9.2014 6:31

M22a78r46e13k 67S88u20c13h31á51n17e96k 2251676788519

To je problém všech letadel, nejen Ospreye.

+7/0
28.9.2014 7:13

M82i44c74h96a50l 12C22h38a42l63u14p25a 6718220299393

Asi vojenských, které samy o sobě nejsou moc stabilní. Ale civilní letadla jdou řídit i bez elektroniky. Třeba když je problém s motorem a letadlo plachtí, tak se musí řídit ručně.

+1/0
28.9.2014 13:29

J43i67ř64í 52K56o13c62u18r53e71k 6725144685958

U moderních fly-by-wire (A380 včetně) to bez eketroniky nejde. A netuším, jestli je možné i tu "pravěkou" 747 ovládat při ztrátě tlaku v hydraulice. Řekl bych, že pilot kniplem nepřekoná aerodynamické síly.

+2/0
28.9.2014 17:38

M25i48c97h39a27l 89C51h91a46l20u65p18a 6698130839933

Z toho co se psalo u leteckých katastrof, tak ovládat se to dá, ale jde to dost ztuha. Takže něco jako když u auta přestanou jít posilovače brzd a řízení, ale výraznější.

+1/0
28.9.2014 19:26

J40o18s32e76f 63V56o12s35i94c78k80y 4653527786383

jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .

0/0
28.9.2014 2:30

J18i68ř46í 48K65a26č41í94r39e86k 5500316546

není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ

0/0
28.9.2014 2:53

B86o47h42u58m34i59l 40M64á80c90a 5411682456723

Je to trochu jinak. Podívejte se na 15 až 21 vteřinu:

https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ.

+3/0
28.9.2014 7:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.