- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mno nevim, je to takovej hezkej kockopes. Takove Eurocopter X3 si to taky umi svistet rychle. Pro civilni ucely je cesta rychle helicoptery asi lepsi rekl bych. :)
Uvidíme, až bude mít X3 hotovou certifikaci, zatím má AW609 pěkných pár let náskok. Od pohledu mi přijde X3 třeba na sanitku lepší (bude potřebovat míň prostoru na přistání), ale v praxi bude rozhodovat hlavně cena a provozní náklady... docela bych se bál třeba toho, co u X3 udělá ta vysoká rychlost s životností rotorových listů, u prototypu je jim to jedno, ale pokud bude potřeba repase několikrát častěji, než u klasického vrtulníku, mohlo by to docela nahrát Agustě...
opsáno z diskusí minulých:
Tohle letadlo létalo již v ČSSR v 60 létech..pilotoval ho pan Hejduk.
...
copak pan Hejduk... I děti si ho půjčovaly....:D
Je to super stroj, škoda, že je zatím k dispozici jen pro ten nesmysl zvaný válčení, snad později bude sloužit k lepším účelům - za to bohužel nemůže . Jinak si myslím, že ty vývojové problémy byly typickou ukázkou selhání státu (protože ten si to objednal) a to sice v tom, že požadavek přišel opravdu příliš brzy. Je totiž zajímavý, že nějak od roku 2005 se rázem všechny problémy vyřešily a stroj normálně létá (a předtím to byl 30(?) let průser). Takhle na první pohled to vypadá skoro jako zázrak, ale já si myslím, že existence toho stroje byla prostě závislá na určité úrovni vývoje počítačů (palubních a použitých při vývoji), která prostě přišla až v relativně nedávné době - prostě se vývoj Ospreye uspěchal o cca nějakých minimálně 20 let .
Spíše bez toho 20 leteho vývoje by to nešlo. Podobně dlouho de vyvíjela raketa AIM-120, kdy HW byl hotový skoro hned, ale SW ladili šíleně dlouho, než se to najednou "zlomilo" a začlo to fungovat.
Horizontálně natočené rotory nelze natočit dopředu za 12 sekund ani za 12 vteřin.
Nebo je lze natočit napravo či nalevo pro zatáčení a dozadu pro couvání?
Horizontálně je vodorovně a vertikálně je svisle.
Horizontálně natočený rotor leží v horizontální rovině, jeho osa otáčení je pak vertikála, ne? Nebo mi tam něco uniklo?
Prý padají jak hrušky a nesmí s tím proto létat ani Obava
Gratuluji. Opravdu fundovany názor.
Tomu kdyby se porouchala elektronika, tak to jde k zemi a pilot neuřídí nic
jenom si myslim, ze kridlo pri posunu do horizontalni polohy, by take melo vystrcit nejake ty flapy, aby se zvetsila nosna plocha a tim i nosnost .
není třeba, i tak má dostatečný vztlak aby byly rotory natočeny přímo ve vodorovné ose konvertolánu: https://www.youtube.com/watch?v=hUNJTAybCQQ