Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitáne, trefil nás sup. Ptačí rekordman vyletěl do výšky přes 11 km

Před zhruba čtyřmi desítkami let se nad Afrikou odehrála jedna z nejzvláštnějších leteckých nehod vůbec. Civilní letoun zasáhl v nečekané výšce sup. Jak vysoko dokáží vyletět husy indické? A co třeba čmeláci nebo bakterie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15a90n 95M41a95j67z58n72e72r 1826297896922

to jako husa indická létala už v době, kdy ještě neměla v ceste himaláje? někdy v pravěku? to asi ne žejo :) maximálně se asi dá říct, že její evoluční předci tam létali...

0/0
13.10.2014 15:28

J83i13r58k11a 22B52r55u13n87n12e39r 4808642269477

Podstatná část diskutérů by se měla odstěhovat na Novinky.

0/0
9.10.2014 2:40

T67o83m88á82š 48T79a37t74í42č27e50k 5680502890228

Zařazuju se tímto do skupiny demonstrantů Grammar Nazis Against Technet Editors:

MY CHCEME SHODU! MY CHCEME SHODU!

No tak dobrá, nechám toho, ale tohle za opravu stojí, dyť je to podmínka pro 8. třídu ZŠ:

Pozorování očitých svědků totiž svého času tvrdily, že...

Nebyli to jen nějaké zbytky unášené větrem...

;-(

0/0
8.10.2014 0:56

O74l72d52ř33i79c81h 68H55o43r81á53k 2304139601255

A myslíte že jste tímto krokem dodal redakci chuť psát a i nadále nabízet zdarma?

Ano, je to strašné, jazyk český je nádherný a zasluhuje maximální čistotu.

Třeba pan Svěrák je milovníkem čistého jazyka, ale mrkněte se, co světu nabídl zdarma a o co se soudí?

Berte to jako kompromis. Vy neplatíte a dostáváte co nejčerstvější zprávy pod nos zdarma. Ono si stejně lidské vnímání informace z psaného textu vystačí s fragmentem slov a vět.

0/0
8.10.2014 12:14

B75o79h29u90m88i82l 98M80á20c64a 5181692416593

Vaš argumenty jsou naprosto liché. V placeném deníku MF Dnes je chyb také spousta. A kdo umí, umí. V článcích pana Pacnera chyby nenajdete.

0/0
8.10.2014 14:37

T52o11m65á90š 23T39a86t57í83č43e77k 5220492170398

Ale platím, ale platím. Zcela určitě při nákupu všeho možnýho, na co se tady dělá reklama. Ani firma ani redaktoři to nedělají "zadarmo" z lásky k bližnímu. Jo, techneťáci do toho dávají kus srdce, ale to se lidem v práci občas stává. 

No a kromě toho jsem snad svůj příspěvek formuloval dostatečně s humorem, abych naše oblíbené redaktory neznechutil. Očividně jsem ale znechutil člověka, který má mylnou představu, že noviny idnes jsou zdarma.

0/0
9.10.2014 13:47

T27o75m75á59š 65T47a30t77í61č16e22k 5930612860258

Jo, abych nezapomněl: lingvistika ja taky věda. V čeština se jí taky říká jazykověda. A ony ty jazyky a jejich záznam se řídí logikou! - Tož proč bych si nemohl právě v tomto magazínu jemně rýpnout... :-)

0/0
9.10.2014 13:53

L19a50d19a 12N42o26v61a17k 4722733677

kopilot musel být zkušený ornitolog, když při rychlosti okolo 800kmzahod. rozpoznal druh opeřence....R^

0/0
7.10.2014 23:56

J91a46k51u77b 48V75r69b62a 4439874578141

asi to jiny druh ptaky byt nemohl

0/0
8.10.2014 9:05

R92o38m74a49n 58D78o28r76s98k42ý 1746914680198

poznali podle peri, co zustalo v motoru....

+1/0
8.10.2014 17:20

M17i90c76h20a12l 12M90a73l10a78t 6981221408512

Jakou rychlostí letěl ten sup? Nadzvukovou? Když trefil letadlo.

+1/−2
7.10.2014 20:12

G40a28b98r66i15e56l 79H36o91r66t82e87n 9951739353274

Bože...:-(

+5/0
7.10.2014 20:13

M53i81c68h41a83l 92M52a40l84a65t 6391921598752

Tak logika není silnou stránkou autora, tak musím reagovat-.

0/−3
7.10.2014 20:14

G36a27b36r87i58e10l 74H68o44r87t81e24n 9331929313164

Když se při přebíhání silnice trefíte do dveří auta, jedoucího 100 km/h, budete si taky myslet, že jste se pohyboval rychlostí onoho auta?:-P

+1/0
7.10.2014 21:01

O38n65d56ř56e95j 39Š79r56á58m86e86k 3233100751639

Nehledě na to,že motor letadla trefil zepředu, takže jeho rychlost irelevantní.

+1/0
7.10.2014 21:25

L30a60d64a 49N55o98v46a73k 4592573197

no rychlost je relativní... Záleží ve vztahu k jakému bodu a jak rychle se pohybuje ten bod...a taky vůči čemu se ten bod pohybuje a jestli se to vůči čemu se pohybuje nepohybuje.-.. Dá se říci, že když Vás smete to auto.., nikdo podle fyzikálních zákonů nemůže říct, jestli auto jelo 100vkou, nebo do něj chodec stovkou vrazil....;-(

0/0
7.10.2014 23:53

G92a85b27r59i98e31l 34H56o10r82t45e62n 9451559703774

Ehm... Díky za inovativní vhled do problematiky automobilových nehod, i když si nejsem jistý, že ho ocení například soudy. Nebo kdokoliv.:-)

0/0
8.10.2014 11:57

M11i71c85h74a92l 79M67a31l58a83t 6461311688642

Pokud by s tímhle někdo argumentoval u soudu, tak pachatele nehody musí osvobodit. Ale taky mu vzít občanku;-D

0/0
8.10.2014 16:49

K15a97r47e13l 53O62k95t58á65b62e66c 7985915276

No prosím, a sestřel malajsijského letadla nad Ukrajinou je vysvětlen. Všichni přece známe státníka, který na rogalu osobně navádí ptactvo tam, kde jej potřebuje mít. Konec konců ptačí zobáky proklovají pilotní kabinu stejně spolehlivě jako palubní kanón bitevníku, který se navíc ani do té výšky nedostane... ;-D

+5/−1
7.10.2014 18:30

J67i24ř18í 78D77v97o74ř86á84k 5648383358640

Málokdy používám pro vyjádření posuňkovou řeč , ale tady udělám vyjímku 

:-)

:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

+1/0
7.10.2014 20:04

M67i75c61h98a64l 91M94a83l97a59t 6911921738292

Přesně tak, Kyjevská vláda střílela po letadle husami a supy.

+1/−2
7.10.2014 20:15

O45n18d29ř74e10j 62Š10r16á49m15e68k 3333930761309

Pane Malate, nedá mi to a musím se na základě vašich příspěvků zeptat: jste si jistý, že jste na správném serveru?

+3/−1
7.10.2014 21:27

M43i19c76h87a94l 29M95a65l97a74t 6141181298172

Tak se podívej na co reaguju.

+1/0
8.10.2014 16:50

M31a25r14t57i62n 65M67i19k63o74l34á57š28e70k 7920740703

Husy mají řadu přizpůsobení, které jim tyto výkony umožňují. Mají výkonnější červené krvinky, hustší síť drobných cév či větší počet mitochondríí (tj. buněčných „elektráren“).

By je mohli používat místo dronů...;-D

0/0
7.10.2014 14:38

A24l73e50x88a81n13d97r 54K32o78s20t53k69a 8902438916834

Drobný problém je v tom, že když na tu husu přiděláte čtvrtkilovou aparaturu, tak její letecké výkony řádně poklesnou. Nemluvě o tom, že budou ochránci zvířat docela řvát a vcelku i právem atd atd. Také bude trochu problém s baterkami u dotyčného zařízení.

+1/0
7.10.2014 16:09

P33a11v20e70l 37K18r20e78j43č51í40ř 2762581133896

Nedala by se elektřina čerpat z těch "buněčných elektráren"? :-)

+1/0
7.10.2014 16:13

M36i59c39h67a39l 35M27a27l59a35t 6821551238482

Elektřina se nečerpá;-)

0/0
7.10.2014 20:13

J72o41z42e72f 93K69o81s14t42e15l63a70n55s39k72ý 8305942299876

Vtáci majú asi 3x efektívnejší dýchací systém ako cicavce. Biologicky to presne nepoznám, ale rozdiel je zhruba v tom, že cicavce (a teda aj človek) vdychujú a vydychujú vzduch rovnakými časťami tela. U vtákov je to rozdelené. Preto dokážu vykonávať energeticky tak náročnú činnosť ako mávanie krídlami.

Táto adaptácia pochádza už z čias dinosaurov. Vyvinula ako ako reakcia na nízku hladinu kyslíka, ktorá v určitých geologických dobách existovala. Cicavce, resp. ich predchodcovia problém s nedostatkom kyslíka vyriešili inak - bránicou pod pľúcami, ktorá zefektívňuje nádychy a výdychy.

Takže úvaha o tom, že adaptácia na lietanie vo vysokých nadmorských výškach vnikla až po vzniku Himalájí, je scestná. Himaláje existujú len desiatky milióny rokov, pľúcny systém u vtákov je starý aspoň 100 miliónov rokov.

+1/−1
7.10.2014 12:58

J82a92r40o33s13l66a65v 15T50e84s87a81ř 1947707169118

Copak nám to nad Afrikou lítá?To je sup,říkáme mu Vometák.;-D

+3/0
7.10.2014 12:22

M19a66r81t88i30n 85L93e54v75ý 6956829945544

tech 11300m je trochu moc, jestli se ten sup nedobrovolne nedostal do nejakeho stoupaku ze ktereho se mu nepovedlo uletet ...

+5/0
7.10.2014 11:36

P95e63t15r 93V71o30d18i48č38k75a 5168872285

Také to tak vidím. Navíc ten sup už mohl být klidně v bezvědomí. Rackové bežně létají ve spánku, tak proč by to nemohl dokázat i sup. A stoupavé proudy nejsou nic zas tak zvláštního. Omrzlých paraglidustů v tričku a v bermudách už bylo...

+4/0
7.10.2014 11:53

O95l26d60ř20i91c64h 54J30a16n48e15č97e12k 8889486633361

taky to vidím jako nejpravděpodobnější vysvětlení.

jestli ten sup byl při vědomí a jestli se v okamžiku srážky aktivně pohyboval, to z toho zbylého peří nevyčetli.

sice by bez svého aktivního přičinění nahoře asi moc dlouho nevydržel (resp. určitě řádově kratší dobu než kdyby tam cíleně letěl), ale když máte smůlu...

0/0
9.10.2014 10:12

P30e70t21r 19M85a78r92š19o73u62n 5665728436596

tak tak. když se daří tak se daří. vcucne vás stoupák, ztratíte vědomí a ještě vás vcucne motor. to už trochu naštve ;-)

0/0
9.10.2014 12:02

J93i70r34i 69B42e43c83v41a38r 7742479576

Zajímavý článek! A karma..

0/0
7.10.2014 11:11

J57i17r90i 81B80e53c21v17a15r 7942789416

Aha -už nejsem na blogu! ;-)

+1/0
7.10.2014 11:12

K26a32r50e45l 39V96a81c85h56u53t 9443732429563

Nakonec se možná zjistí, že to nebyly metry, nýbrž STOPY.  ;-)

+1/0
7.10.2014 10:49

R14o79m94a91n 94D73o60r38s71k12ý 1376924180558

dokud to nepřepočítají na délky fotbalových hřišť, nebo alespoň na délky škoda fabií, tak v tom nebudu mít jasno :/

0/0
8.10.2014 17:31

G64a38b64r25i38e17l 47H90o97r53t43e55n 9871899143224

Aha, takže ornitologové připevní na záda ptákům GPS a pak tvrdí, že (s tím krámem) zdaleka nevyletí tak vysoko, jako bez něj?:-)

+9/0
7.10.2014 9:48

M42a58r35t75i73n 26J25i19r30o27u13s54e30k 7236525305518

Ha! Dobré, dobré. :-)

0/0
7.10.2014 12:59

V27o57j91t37a 16L66e93j64s16e35k 1601455169829

...a jaká je šance, že vám sup proklovne balón? Myšleno relativně vážně - je nějaký případ srážky ptáků s meteorologickým balónem?

0/0
7.10.2014 9:07

J55a25k39u52b 11Š26a44f38a48n28d43a 7965357621271

Vzhledem k tomu, že balón má skoro nulovou rychlost, není průhledný a pták není blbý tak skoro nula.

+7/0
7.10.2014 9:28

G77a55b33r90i38e40l 97H75o16r75t63e69n 9691479643784

Ovšem letícího holuba bych na něj pro jistotu nemaloval.:-)

+3/0
7.10.2014 9:45
Foto

O13l46d70ř87i24c76h 21V35y85k22y77d39a57l 1409801149764

Ani nějakého neoblíbence, na kterého kálejí i ptáci.;-)

0/0
7.10.2014 14:02

B86o60h12u68m17i75l 84M79á18c63a 5871412556953

Maximální výška dosažená větroněm je 15 445 m (podle české wikipedie)R^

0/0
7.10.2014 8:24

P73a68v24e95l 35K47r47e49j65č29í46ř 2782591103496

Vyletět vysoko není problém, problém je to udejchat. Kdyby tenhle rekordman neměl s sebou kyslík, tak to nejspíš nepřežil. Plachtaři s sebou běžně berou kyslík, pokud chtějí letět přes 6km vysoko.

0/0
7.10.2014 16:11
Foto

M45a35r70t85i82n 19F44a94l71t37ý61n 9901786604888

Kapitáne, trefila nás strato-cashka z iDnesu ;-D

0/0
7.10.2014 8:13
Foto

M79a79r88t48i18n 24F61a14l43t65ý37n 9311406654898

P.S.: Samozřejmě, že se tu ihned objeví obhajovací bla-bla-bal, že je to ošetřeno, provozní povolení atd. - ale jako fór dobrý,ne?

Ledaže by odpovědní činitelé neměli smysl už ani pro humor. ;-)

0/−1
7.10.2014 8:16

J56a74n 45S44o82u91k11u57p 1464614786965

Fór nic moc.

0/0
7.10.2014 12:17

J86a44n 44G67u86t60b84a48y56e40r 6511849875405

A co když toho ptáka nabrali už v nižší výšce a do motoru sklouznul až později? Jasně, že pravděpodobnost je nízká, ale je nižší než že pták vylétl do 11 km? Je někde odkaz na vyšetřovací zprávu?

+5/−2
7.10.2014 8:05

P91a15v58o61l 77K78u14b25r61a25n 6559940670862

Nemohol ho tam vyniesť nejaký vzdušný vír, alebo také niečo?

+2/0
7.10.2014 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.