Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitáne, trefil nás sup. Ptačí rekordman vyletěl do výšky přes 11 km

Před zhruba čtyřmi desítkami let se nad Afrikou odehrála jedna z nejzvláštnějších leteckých nehod vůbec. Civilní letoun zasáhl v nečekané výšce sup. Jak vysoko dokáží vyletět husy indické? A co třeba čmeláci nebo bakterie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a46n 84M42a74j96z45n88e45r 1956607116812

to jako husa indická létala už v době, kdy ještě neměla v ceste himaláje? někdy v pravěku? to asi ne žejo :) maximálně se asi dá říct, že její evoluční předci tam létali...

0/0
13.10.2014 15:28

J85i52r21k42a 18B69r42u72n88n24e43r 4348902169957

Podstatná část diskutérů by se měla odstěhovat na Novinky.

0/0
9.10.2014 2:40

T73o37m78á22š 57T82a51t25í88č90e17k 5930622410678

Zařazuju se tímto do skupiny demonstrantů Grammar Nazis Against Technet Editors:

MY CHCEME SHODU! MY CHCEME SHODU!

No tak dobrá, nechám toho, ale tohle za opravu stojí, dyť je to podmínka pro 8. třídu ZŠ:

Pozorování očitých svědků totiž svého času tvrdily, že...

Nebyli to jen nějaké zbytky unášené větrem...

;-(

0/0
8.10.2014 0:56

O14l35d42ř31i20c54h 20H91o77r97á64k 2244729191155

A myslíte že jste tímto krokem dodal redakci chuť psát a i nadále nabízet zdarma?

Ano, je to strašné, jazyk český je nádherný a zasluhuje maximální čistotu.

Třeba pan Svěrák je milovníkem čistého jazyka, ale mrkněte se, co světu nabídl zdarma a o co se soudí?

Berte to jako kompromis. Vy neplatíte a dostáváte co nejčerstvější zprávy pod nos zdarma. Ono si stejně lidské vnímání informace z psaného textu vystačí s fragmentem slov a vět.

0/0
8.10.2014 12:14

B29o26h23u92m72i56l 15M52á16c29a 5531832166173

Vaš argumenty jsou naprosto liché. V placeném deníku MF Dnes je chyb také spousta. A kdo umí, umí. V článcích pana Pacnera chyby nenajdete.

0/0
8.10.2014 14:37

T74o48m32á27š 77T31a65t36í36č90e33k 5640312580948

Ale platím, ale platím. Zcela určitě při nákupu všeho možnýho, na co se tady dělá reklama. Ani firma ani redaktoři to nedělají "zadarmo" z lásky k bližnímu. Jo, techneťáci do toho dávají kus srdce, ale to se lidem v práci občas stává. 

No a kromě toho jsem snad svůj příspěvek formuloval dostatečně s humorem, abych naše oblíbené redaktory neznechutil. Očividně jsem ale znechutil člověka, který má mylnou představu, že noviny idnes jsou zdarma.

0/0
9.10.2014 13:47

T43o89m77á68š 83T47a10t74í18č56e61k 5960592930988

Jo, abych nezapomněl: lingvistika ja taky věda. V čeština se jí taky říká jazykověda. A ony ty jazyky a jejich záznam se řídí logikou! - Tož proč bych si nemohl právě v tomto magazínu jemně rýpnout... :-)

0/0
9.10.2014 13:53

L91a75d88a 36N50o71v73a90k 4182873567

kopilot musel být zkušený ornitolog, když při rychlosti okolo 800kmzahod. rozpoznal druh opeřence....R^

0/0
7.10.2014 23:56

J33a82k33u24b 14V71r66b52a 4419204968321

asi to jiny druh ptaky byt nemohl

0/0
8.10.2014 9:05

R18o56m80a49n 39D50o88r93s24k63ý 1616984240768

poznali podle peri, co zustalo v motoru....

+1/0
8.10.2014 17:20

M74i34c22h20a74l 73M95a27l94a68t 6631211348522

Jakou rychlostí letěl ten sup? Nadzvukovou? Když trefil letadlo.

+1/−2
7.10.2014 20:12

G49a78b54r68i50e86l 93H21o86r19t74e75n 9411229313214

Bože...:-(

+5/0
7.10.2014 20:13

M71i58c50h17a54l 70M82a76l98a71t 6781671778362

Tak logika není silnou stránkou autora, tak musím reagovat-.

0/−3
7.10.2014 20:14

G79a87b63r94i81e37l 54H86o32r82t63e52n 9231499613334

Když se při přebíhání silnice trefíte do dveří auta, jedoucího 100 km/h, budete si taky myslet, že jste se pohyboval rychlostí onoho auta?:-P

+1/0
7.10.2014 21:01

O65n51d55ř21e91j 64Š48r54á83m71e52k 3733800861909

Nehledě na to,že motor letadla trefil zepředu, takže jeho rychlost irelevantní.

+1/0
7.10.2014 21:25

L21a83d41a 32N51o92v77a68k 4172703207

no rychlost je relativní... Záleží ve vztahu k jakému bodu a jak rychle se pohybuje ten bod...a taky vůči čemu se ten bod pohybuje a jestli se to vůči čemu se pohybuje nepohybuje.-.. Dá se říci, že když Vás smete to auto.., nikdo podle fyzikálních zákonů nemůže říct, jestli auto jelo 100vkou, nebo do něj chodec stovkou vrazil....;-(

0/0
7.10.2014 23:53

G34a84b65r97i59e90l 21H59o27r94t95e35n 9611979113724

Ehm... Díky za inovativní vhled do problematiky automobilových nehod, i když si nejsem jistý, že ho ocení například soudy. Nebo kdokoliv.:-)

0/0
8.10.2014 11:57

M83i97c94h32a44l 39M15a93l45a52t 6391361488982

Pokud by s tímhle někdo argumentoval u soudu, tak pachatele nehody musí osvobodit. Ale taky mu vzít občanku;-D

0/0
8.10.2014 16:49

K52a95r30e79l 15O31k58t86á46b90e75c 7795245176

No prosím, a sestřel malajsijského letadla nad Ukrajinou je vysvětlen. Všichni přece známe státníka, který na rogalu osobně navádí ptactvo tam, kde jej potřebuje mít. Konec konců ptačí zobáky proklovají pilotní kabinu stejně spolehlivě jako palubní kanón bitevníku, který se navíc ani do té výšky nedostane... ;-D

+5/−1
7.10.2014 18:30

J23i88ř19í 86D22v87o82ř33á64k 5408823858840

Málokdy používám pro vyjádření posuňkovou řeč , ale tady udělám vyjímku 

:-)

:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

+1/0
7.10.2014 20:04

M23i12c38h21a16l 37M67a17l59a44t 6841281858642

Přesně tak, Kyjevská vláda střílela po letadle husami a supy.

+1/−2
7.10.2014 20:15

O70n18d84ř44e32j 51Š31r69á79m21e55k 3503630851499

Pane Malate, nedá mi to a musím se na základě vašich příspěvků zeptat: jste si jistý, že jste na správném serveru?

+3/−1
7.10.2014 21:27

M66i19c73h76a63l 51M37a11l15a56t 6921581468142

Tak se podívej na co reaguju.

+1/0
8.10.2014 16:50

M13a73r63t70i65n 23M52i52k83o42l32á97š72e44k 7290460383

Husy mají řadu přizpůsobení, které jim tyto výkony umožňují. Mají výkonnější červené krvinky, hustší síť drobných cév či větší počet mitochondríí (tj. buněčných „elektráren“).

By je mohli používat místo dronů...;-D

0/0
7.10.2014 14:38

A79l57e39x38a34n37d28r 65K14o20s80t61k84a 8182278366364

Drobný problém je v tom, že když na tu husu přiděláte čtvrtkilovou aparaturu, tak její letecké výkony řádně poklesnou. Nemluvě o tom, že budou ochránci zvířat docela řvát a vcelku i právem atd atd. Také bude trochu problém s baterkami u dotyčného zařízení.

+1/0
7.10.2014 16:09

P23a28v64e23l 14K46r71e44j12č47í71ř 2782711753316

Nedala by se elektřina čerpat z těch "buněčných elektráren"? :-)

+1/0
7.10.2014 16:13

M65i39c79h98a92l 92M12a84l56a95t 6251261708232

Elektřina se nečerpá;-)

0/0
7.10.2014 20:13

J66o83z67e97f 57K11o35s36t53e10l85a62n16s68k96ý 8485662219266

Vtáci majú asi 3x efektívnejší dýchací systém ako cicavce. Biologicky to presne nepoznám, ale rozdiel je zhruba v tom, že cicavce (a teda aj človek) vdychujú a vydychujú vzduch rovnakými časťami tela. U vtákov je to rozdelené. Preto dokážu vykonávať energeticky tak náročnú činnosť ako mávanie krídlami.

Táto adaptácia pochádza už z čias dinosaurov. Vyvinula ako ako reakcia na nízku hladinu kyslíka, ktorá v určitých geologických dobách existovala. Cicavce, resp. ich predchodcovia problém s nedostatkom kyslíka vyriešili inak - bránicou pod pľúcami, ktorá zefektívňuje nádychy a výdychy.

Takže úvaha o tom, že adaptácia na lietanie vo vysokých nadmorských výškach vnikla až po vzniku Himalájí, je scestná. Himaláje existujú len desiatky milióny rokov, pľúcny systém u vtákov je starý aspoň 100 miliónov rokov.

+1/−1
7.10.2014 12:58

J77a75r37o22s11l20a65v 98T60e80s55a16ř 1887697189758

Copak nám to nad Afrikou lítá?To je sup,říkáme mu Vometák.;-D

+3/0
7.10.2014 12:22

M92a70r92t19i69n 61L67e89v22ý 6866759255364

tech 11300m je trochu moc, jestli se ten sup nedobrovolne nedostal do nejakeho stoupaku ze ktereho se mu nepovedlo uletet ...

+5/0
7.10.2014 11:36

P57e44t93r 15V60o70d61i85č38k60a 5188862915

Také to tak vidím. Navíc ten sup už mohl být klidně v bezvědomí. Rackové bežně létají ve spánku, tak proč by to nemohl dokázat i sup. A stoupavé proudy nejsou nic zas tak zvláštního. Omrzlých paraglidustů v tričku a v bermudách už bylo...

+4/0
7.10.2014 11:53

O59l43d82ř17i75c92h 53J11a17n35e78č45e11k 8519286923271

taky to vidím jako nejpravděpodobnější vysvětlení.

jestli ten sup byl při vědomí a jestli se v okamžiku srážky aktivně pohyboval, to z toho zbylého peří nevyčetli.

sice by bez svého aktivního přičinění nahoře asi moc dlouho nevydržel (resp. určitě řádově kratší dobu než kdyby tam cíleně letěl), ale když máte smůlu...

0/0
9.10.2014 10:12

P94e59t93r 47M74a51r94š97o12u77n 5585418196626

tak tak. když se daří tak se daří. vcucne vás stoupák, ztratíte vědomí a ještě vás vcucne motor. to už trochu naštve ;-)

0/0
9.10.2014 12:02

J26i26r25i 60B60e64c42v51a73r 7722189646

Zajímavý článek! A karma..

0/0
7.10.2014 11:11

J26i97r55i 65B33e86c43v42a61r 7152199436

Aha -už nejsem na blogu! ;-)

+1/0
7.10.2014 11:12

K28a34r30e90l 59V76a92c50h52u91t 9373702379433

Nakonec se možná zjistí, že to nebyly metry, nýbrž STOPY.  ;-)

+1/0
7.10.2014 10:49

R62o75m28a49n 92D70o59r40s19k42ý 1916924430398

dokud to nepřepočítají na délky fotbalových hřišť, nebo alespoň na délky škoda fabií, tak v tom nebudu mít jasno :/

0/0
8.10.2014 17:31

G17a88b71r65i48e31l 19H18o71r15t80e46n 9391549873974

Aha, takže ornitologové připevní na záda ptákům GPS a pak tvrdí, že (s tím krámem) zdaleka nevyletí tak vysoko, jako bez něj?:-)

+9/0
7.10.2014 9:48

M58a61r93t72i55n 34J10i69r22o74u13s21e45k 7576345215548

Ha! Dobré, dobré. :-)

0/0
7.10.2014 12:59

V82o42j79t86a 56L34e96j87s74e77k 1691875979979

...a jaká je šance, že vám sup proklovne balón? Myšleno relativně vážně - je nějaký případ srážky ptáků s meteorologickým balónem?

0/0
7.10.2014 9:07

J14a16k18u71b 78Š27a39f28a71n40d47a 7535927481761

Vzhledem k tomu, že balón má skoro nulovou rychlost, není průhledný a pták není blbý tak skoro nula.

+7/0
7.10.2014 9:28

G37a83b58r56i48e51l 79H20o37r70t62e95n 9671499263374

Ovšem letícího holuba bych na něj pro jistotu nemaloval.:-)

+3/0
7.10.2014 9:45
Foto

O89l94d45ř83i48c14h 20V79y28k16y15d15a94l 1379101849554

Ani nějakého neoblíbence, na kterého kálejí i ptáci.;-)

0/0
7.10.2014 14:02

B18o63h49u97m34i12l 40M64á89c79a 5801832816543

Maximální výška dosažená větroněm je 15 445 m (podle české wikipedie)R^

0/0
7.10.2014 8:24

P78a66v30e66l 35K85r42e71j41č56í58ř 2702911423256

Vyletět vysoko není problém, problém je to udejchat. Kdyby tenhle rekordman neměl s sebou kyslík, tak to nejspíš nepřežil. Plachtaři s sebou běžně berou kyslík, pokud chtějí letět přes 6km vysoko.

0/0
7.10.2014 16:11
Foto

M70a38r45t59i65n 13F58a45l56t16ý23n 9891156814838

Kapitáne, trefila nás strato-cashka z iDnesu ;-D

0/0
7.10.2014 8:13
Foto

M52a54r41t72i43n 72F48a78l38t92ý23n 9911916204628

P.S.: Samozřejmě, že se tu ihned objeví obhajovací bla-bla-bal, že je to ošetřeno, provozní povolení atd. - ale jako fór dobrý,ne?

Ledaže by odpovědní činitelé neměli smysl už ani pro humor. ;-)

0/−1
7.10.2014 8:16

J73a46n 36S15o53u33k74u69p 1904494966825

Fór nic moc.

0/0
7.10.2014 12:17

J76a22n 92G22u98t97b91a76y29e77r 6781499335605

A co když toho ptáka nabrali už v nižší výšce a do motoru sklouznul až později? Jasně, že pravděpodobnost je nízká, ale je nižší než že pták vylétl do 11 km? Je někde odkaz na vyšetřovací zprávu?

+5/−2
7.10.2014 8:05

P75a71v22o38l 96K15u22b81r46a31n 6499170970172

Nemohol ho tam vyniesť nejaký vzdušný vír, alebo také niečo?

+2/0
7.10.2014 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.