Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kapitáne, trefil nás sup. Ptačí rekordman vyletěl do výšky přes 11 km

Před zhruba čtyřmi desítkami let se nad Afrikou odehrála jedna z nejzvláštnějších leteckých nehod vůbec. Civilní letoun zasáhl v nečekané výšce sup. Jak vysoko dokáží vyletět husy indické? A co třeba čmeláci nebo bakterie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84a56n 84M95a28j92z53n66e60r 1156497656162

to jako husa indická létala už v době, kdy ještě neměla v ceste himaláje? někdy v pravěku? to asi ne žejo :) maximálně se asi dá říct, že její evoluční předci tam létali...

0/0
13.10.2014 15:28

J50i90r57k22a 63B92r97u51n27n91e49r 4258362519117

Podstatná část diskutérů by se měla odstěhovat na Novinky.

0/0
9.10.2014 2:40

T27o56m20á22š 18T68a48t65í14č47e67k 5390812500198

Zařazuju se tímto do skupiny demonstrantů Grammar Nazis Against Technet Editors:

MY CHCEME SHODU! MY CHCEME SHODU!

No tak dobrá, nechám toho, ale tohle za opravu stojí, dyť je to podmínka pro 8. třídu ZŠ:

Pozorování očitých svědků totiž svého času tvrdily, že...

Nebyli to jen nějaké zbytky unášené větrem...

;-(

0/0
8.10.2014 0:56


O78l66d12ř17i88c20h 69H90o90r73á74k 2544679631445

A myslíte že jste tímto krokem dodal redakci chuť psát a i nadále nabízet zdarma?

Ano, je to strašné, jazyk český je nádherný a zasluhuje maximální čistotu.

Třeba pan Svěrák je milovníkem čistého jazyka, ale mrkněte se, co světu nabídl zdarma a o co se soudí?

Berte to jako kompromis. Vy neplatíte a dostáváte co nejčerstvější zprávy pod nos zdarma. Ono si stejně lidské vnímání informace z psaného textu vystačí s fragmentem slov a vět.

0/0
8.10.2014 12:14

B90o50h51u49m14i94l 37M57á47c11a 5341532746953

Vaš argumenty jsou naprosto liché. V placeném deníku MF Dnes je chyb také spousta. A kdo umí, umí. V článcích pana Pacnera chyby nenajdete.

0/0
8.10.2014 14:37

T62o25m10á17š 23T82a23t28í62č90e57k 5650282470428

Ale platím, ale platím. Zcela určitě při nákupu všeho možnýho, na co se tady dělá reklama. Ani firma ani redaktoři to nedělají "zadarmo" z lásky k bližnímu. Jo, techneťáci do toho dávají kus srdce, ale to se lidem v práci občas stává. 

No a kromě toho jsem snad svůj příspěvek formuloval dostatečně s humorem, abych naše oblíbené redaktory neznechutil. Očividně jsem ale znechutil člověka, který má mylnou představu, že noviny idnes jsou zdarma.

0/0
9.10.2014 13:47

T24o80m12á68š 66T76a88t40í11č15e83k 5380532690868

Jo, abych nezapomněl: lingvistika ja taky věda. V čeština se jí taky říká jazykověda. A ony ty jazyky a jejich záznam se řídí logikou! - Tož proč bych si nemohl právě v tomto magazínu jemně rýpnout... :-)

0/0
9.10.2014 13:53

L84a26d25a 94N21o58v53a59k 4492613667

kopilot musel být zkušený ornitolog, když při rychlosti okolo 800kmzahod. rozpoznal druh opeřence....R^

0/0
7.10.2014 23:56

J91a47k75u89b 25V33r29b32a 4839174288731

asi to jiny druh ptaky byt nemohl

0/0
8.10.2014 9:05

R84o98m12a39n 53D68o58r74s15k40ý 1496334360828

poznali podle peri, co zustalo v motoru....

+1/0
8.10.2014 17:20

M69i31c61h17a98l 14M11a79l18a66t 6171481388462

Jakou rychlostí letěl ten sup? Nadzvukovou? Když trefil letadlo.

+1/−2
7.10.2014 20:12

G67a62b42r18i75e46l 73H53o57r20t18e97n 9221219543604

Bože...:-(

+5/0
7.10.2014 20:13

M97i52c62h41a62l 97M69a75l18a24t 6711141908442

Tak logika není silnou stránkou autora, tak musím reagovat-.

0/−3
7.10.2014 20:14

G31a14b40r21i17e51l 97H41o56r88t19e25n 9721519973114

Když se při přebíhání silnice trefíte do dveří auta, jedoucího 100 km/h, budete si taky myslet, že jste se pohyboval rychlostí onoho auta?:-P

+1/0
7.10.2014 21:01

O90n88d34ř57e68j 64Š84r96á82m68e92k 3653100611749

Nehledě na to,že motor letadla trefil zepředu, takže jeho rychlost irelevantní.

+1/0
7.10.2014 21:25

L68a62d23a 88N14o67v10a14k 4122623667

no rychlost je relativní... Záleží ve vztahu k jakému bodu a jak rychle se pohybuje ten bod...a taky vůči čemu se ten bod pohybuje a jestli se to vůči čemu se pohybuje nepohybuje.-.. Dá se říci, že když Vás smete to auto.., nikdo podle fyzikálních zákonů nemůže říct, jestli auto jelo 100vkou, nebo do něj chodec stovkou vrazil....;-(

0/0
7.10.2014 23:53

G95a73b31r46i35e28l 77H16o32r81t78e42n 9751669283424

Ehm... Díky za inovativní vhled do problematiky automobilových nehod, i když si nejsem jistý, že ho ocení například soudy. Nebo kdokoliv.:-)

0/0
8.10.2014 11:57

M38i48c58h41a41l 93M24a49l62a59t 6621931438892

Pokud by s tímhle někdo argumentoval u soudu, tak pachatele nehody musí osvobodit. Ale taky mu vzít občanku;-D

0/0
8.10.2014 16:49

K84a32r94e11l 68O21k74t46á43b74e87c 7925395916

No prosím, a sestřel malajsijského letadla nad Ukrajinou je vysvětlen. Všichni přece známe státníka, který na rogalu osobně navádí ptactvo tam, kde jej potřebuje mít. Konec konců ptačí zobáky proklovají pilotní kabinu stejně spolehlivě jako palubní kanón bitevníku, který se navíc ani do té výšky nedostane... ;-D

+5/−1
7.10.2014 18:30

J88i29ř46í 32D84v34o71ř64á53k 5308353118580

Málokdy používám pro vyjádření posuňkovou řeč , ale tady udělám vyjímku 

:-)

:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

+1/0
7.10.2014 20:04

M80i83c74h65a82l 72M41a96l56a47t 6731971168662

Přesně tak, Kyjevská vláda střílela po letadle husami a supy.

+1/−2
7.10.2014 20:15

O90n14d83ř53e47j 64Š31r60á42m22e40k 3193180271299

Pane Malate, nedá mi to a musím se na základě vašich příspěvků zeptat: jste si jistý, že jste na správném serveru?

+3/−1
7.10.2014 21:27

M77i73c75h66a61l 93M62a67l18a14t 6301961948422

Tak se podívej na co reaguju.

+1/0
8.10.2014 16:50

M81a72r33t77i66n 80M59i68k75o86l45á37š30e50k 7610340733

Husy mají řadu přizpůsobení, které jim tyto výkony umožňují. Mají výkonnější červené krvinky, hustší síť drobných cév či větší počet mitochondríí (tj. buněčných „elektráren“).

By je mohli používat místo dronů...;-D

0/0
7.10.2014 14:38

A63l23e76x77a73n96d40r 53K72o38s46t74k49a 8272668356274

Drobný problém je v tom, že když na tu husu přiděláte čtvrtkilovou aparaturu, tak její letecké výkony řádně poklesnou. Nemluvě o tom, že budou ochránci zvířat docela řvát a vcelku i právem atd atd. Také bude trochu problém s baterkami u dotyčného zařízení.

+1/0
7.10.2014 16:09

P60a49v16e40l 51K46r68e18j97č88í31ř 2342721213156

Nedala by se elektřina čerpat z těch "buněčných elektráren"? :-)

+1/0
7.10.2014 16:13

M82i39c65h83a27l 63M18a74l92a34t 6921511238932

Elektřina se nečerpá;-)

0/0
7.10.2014 20:13

J35o69z77e11f 12K88o22s28t43e22l75a18n69s75k18ý 8195292109266

Vtáci majú asi 3x efektívnejší dýchací systém ako cicavce. Biologicky to presne nepoznám, ale rozdiel je zhruba v tom, že cicavce (a teda aj človek) vdychujú a vydychujú vzduch rovnakými časťami tela. U vtákov je to rozdelené. Preto dokážu vykonávať energeticky tak náročnú činnosť ako mávanie krídlami.

Táto adaptácia pochádza už z čias dinosaurov. Vyvinula ako ako reakcia na nízku hladinu kyslíka, ktorá v určitých geologických dobách existovala. Cicavce, resp. ich predchodcovia problém s nedostatkom kyslíka vyriešili inak - bránicou pod pľúcami, ktorá zefektívňuje nádychy a výdychy.

Takže úvaha o tom, že adaptácia na lietanie vo vysokých nadmorských výškach vnikla až po vzniku Himalájí, je scestná. Himaláje existujú len desiatky milióny rokov, pľúcny systém u vtákov je starý aspoň 100 miliónov rokov.

+1/−1
7.10.2014 12:58

J40a90r20o60s82l18a63v 52T73e22s16a57ř 1947547249718

Copak nám to nad Afrikou lítá?To je sup,říkáme mu Vometák.;-D

+3/0
7.10.2014 12:22

M28a52r32t69i31n 92L64e94v53ý 6176189935424

tech 11300m je trochu moc, jestli se ten sup nedobrovolne nedostal do nejakeho stoupaku ze ktereho se mu nepovedlo uletet ...

+5/0
7.10.2014 11:36

P66e83t14r 92V35o82d12i25č18k93a 5928482465

Také to tak vidím. Navíc ten sup už mohl být klidně v bezvědomí. Rackové bežně létají ve spánku, tak proč by to nemohl dokázat i sup. A stoupavé proudy nejsou nic zas tak zvláštního. Omrzlých paraglidustů v tričku a v bermudách už bylo...

+4/0
7.10.2014 11:53

O48l16d36ř63i80c62h 54J13a88n66e95č39e93k 8469366243161

taky to vidím jako nejpravděpodobnější vysvětlení.

jestli ten sup byl při vědomí a jestli se v okamžiku srážky aktivně pohyboval, to z toho zbylého peří nevyčetli.

sice by bez svého aktivního přičinění nahoře asi moc dlouho nevydržel (resp. určitě řádově kratší dobu než kdyby tam cíleně letěl), ale když máte smůlu...

0/0
9.10.2014 10:12

P75e98t69r 20M17a38r11š63o68u71n 5215558206576

tak tak. když se daří tak se daří. vcucne vás stoupák, ztratíte vědomí a ještě vás vcucne motor. to už trochu naštve ;-)

0/0
9.10.2014 12:02

J39i31r84i 54B57e67c89v35a55r 7482389766

Zajímavý článek! A karma..

0/0
7.10.2014 11:11

J27i18r63i 40B45e75c10v11a28r 7922779366

Aha -už nejsem na blogu! ;-)

+1/0
7.10.2014 11:12

K40a76r35e98l 21V90a42c57h78u18t 9653172199913

Nakonec se možná zjistí, že to nebyly metry, nýbrž STOPY.  ;-)

+1/0
7.10.2014 10:49

R77o55m26a50n 53D31o81r39s21k92ý 1106384350458

dokud to nepřepočítají na délky fotbalových hřišť, nebo alespoň na délky škoda fabií, tak v tom nebudu mít jasno :/

0/0
8.10.2014 17:31

G54a18b39r46i53e58l 23H80o42r89t23e63n 9151809973184

Aha, takže ornitologové připevní na záda ptákům GPS a pak tvrdí, že (s tím krámem) zdaleka nevyletí tak vysoko, jako bez něj?:-)

+9/0
7.10.2014 9:48

M51a55r30t52i96n 54J84i77r48o56u53s11e65k 7416985825648

Ha! Dobré, dobré. :-)

0/0
7.10.2014 12:59

V96o12j70t78a 29L63e60j78s96e22k 1361365889269

...a jaká je šance, že vám sup proklovne balón? Myšleno relativně vážně - je nějaký případ srážky ptáků s meteorologickým balónem?

0/0
7.10.2014 9:07

J11a41k12u51b 54Š18a81f47a10n33d60a 7965967141221

Vzhledem k tomu, že balón má skoro nulovou rychlost, není průhledný a pták není blbý tak skoro nula.

+7/0
7.10.2014 9:28

G24a11b89r40i97e17l 77H36o38r31t90e69n 9721109413574

Ovšem letícího holuba bych na něj pro jistotu nemaloval.:-)

+3/0
7.10.2014 9:45
Foto

O50l59d39ř52i68c62h 89V53y73k81y58d11a47l 1279321669554

Ani nějakého neoblíbence, na kterého kálejí i ptáci.;-)

0/0
7.10.2014 14:02

B66o81h21u45m94i89l 18M32á14c73a 5291622486193

Maximální výška dosažená větroněm je 15 445 m (podle české wikipedie)R^

0/0
7.10.2014 8:24

P47a67v74e20l 47K66r60e52j61č20í46ř 2652251583756

Vyletět vysoko není problém, problém je to udejchat. Kdyby tenhle rekordman neměl s sebou kyslík, tak to nejspíš nepřežil. Plachtaři s sebou běžně berou kyslík, pokud chtějí letět přes 6km vysoko.

0/0
7.10.2014 16:11
Foto

M88a20r98t34i23n 16F27a30l21t54ý68n 9311306634888

Kapitáne, trefila nás strato-cashka z iDnesu ;-D

0/0
7.10.2014 8:13
Foto

M69a90r35t72i20n 43F71a17l84t10ý93n 9231306104988

P.S.: Samozřejmě, že se tu ihned objeví obhajovací bla-bla-bal, že je to ošetřeno, provozní povolení atd. - ale jako fór dobrý,ne?

Ledaže by odpovědní činitelé neměli smysl už ani pro humor. ;-)

0/−1
7.10.2014 8:16

J38a73n 58S55o25u62k30u38p 1344124306475

Fór nic moc.

0/0
7.10.2014 12:17

J62a64n 77G44u40t88b71a50y54e40r 6521479425275

A co když toho ptáka nabrali už v nižší výšce a do motoru sklouznul až později? Jasně, že pravděpodobnost je nízká, ale je nižší než že pták vylétl do 11 km? Je někde odkaz na vyšetřovací zprávu?

+5/−2
7.10.2014 8:05

P13a24v34o28l 91K95u29b22r25a93n 6729730480352

Nemohol ho tam vyniesť nejaký vzdušný vír, alebo také niečo?

+2/0
7.10.2014 8:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.