Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ukradená bomba. Sověti chtěli vědět, co vaří Američané v uranovém kotli

V průběhu druhé světové války získali sovětští vyzvědači ve Velké Británii a ve Spojených státech několik vědců, kteří se podíleli na výrobě atomové bomby. A tito levicově orientovaní lidé chtěli bojovat za mír na celém světě tím, že pomohou Sovětům postavit bombu, a tak se síly vyrovnají a nikdo se nepustí do dalšího konfliktu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J46o69s87e22f 92J41o16ž55k45a 78S82ý64k56o38r19a 3293148870760

Tedy, bude to vypadat blbě, ale mám z článku pocit, že většina těch špiónů byli Židé, co se spojili s Bolševiky...

+1/0
25.10.2014 11:15

J22i31r23i 60D66o21b57r70ý 9698959593

Jenomze Berija spionaznim informacim tak uplneneveril, neveril totiz nikomu. Byl presvedceny, ze je maji svezt na zcesti. Proto jel sovetsky jaderny vyzkum pro dvou paralelnich vetvich, z toho jedna pokud mozno bez ovlivneni temito informacemi. Projekt mel totiz od urcite doby absolutni prioritu a nehledelo se na dusledky (finance, zivoty lidi, poskozeni prostredi, ktere uz v roce 1951 vedlo k vystehovani celych mest kolem zamorene reky z jaderneho zavodu, jmeno jsem zapomel, atd.)

Dusledek byl, ze prvni skutecne bouchla kopie americke bomby. Na druhou stranu termonuklearni bombu meli diky tomuto az sebeznicujicimu nasazeni drive Rusove (vybuch americane, ale na technologii nepouzitelne jako bomba).

A hlavne neni nutno idealizovat si historii, Rusove by se k bombe dostali i bez spionaze u Americanu. Jde jen o to o kolik mesicu, maximalne let by to trvalo dele.

Zdroj: The Soviet Union and Atomic Energy, 1939-1956. By David Holloway

0/0
20.10.2014 10:23

T68o93m65á10š 20K48o70h29o53u79t 2636624934183

Právě. Jde o to o kolik let by jim to trvalo déle. Existoval plán na napadení SSSR "dokud je čas", tzn. dokud nebude mít SSSR atomovou bombu. Takže nakonec ti levicoví snílci skutečně zajistili rovnováhou sil mír. Je otázkou, jak by situace ve světě vypadala, pokud by Američané Sovětský svaz porazili. Co by se změnilo třeba pro nás.?

0/0
22.10.2014 9:19


T23o80m33á65š 22V74a95v34e14r46k12a 7251550362544

kdo to psal? Jó pan Pacner - co článek to čtu jedním dechem i na wc:-)! Krásnej tip na vánoční dárek. Mám knížky od pana V.P. Borovičky - ten stejně poutavě psal o terorizmu - taková paralela. Pan Pacner ve s svém oboru také R^

+3/−1
19.10.2014 22:25

J80i82ř45í 84Ř48e29z23n69í89k 4382972793435

Otázka zní, jak se dostalo k Kurčatovovi to americké plutonium, které bylo použito v Semipalatinsku?

0/0
19.10.2014 17:41

M67i32c42h66a60l 66M58a97l75a47t 6141831838722

Nebýt evropanů, tak by atomovou bombu neměli ani USA, ani SSSR. Nehledě na to, že SSSR měli jako první na světě mírové využití jaderné reakce v podobě jaderné elektrárny ,zatímco USA měli jako první na světě válečné využití jaderné reakce v podobě bomby. To svědčí o tom, jaké měl a má priority západ a jaké východ. Alespoň v době druhé sv. války.

+2/−19
19.10.2014 14:09

P68e61t62r 17M33u25n91z97a97r 1795271199696

Achjo, nevím co vyvozujete z toho, že si Rusáci připojili svůj reaktor na síť. Za prvé ten výkon byl pouhých 5MW a za druhé ta výroba elektřiny mala druhotný význam, prvořadá byla výroba plutonia v tom reaktoru. První skutečně KOMERČNÍ jadernou elektrárnou byla v roce  1956 Calder Hall ve Velké Británii (ikdyž i tato měla vojenskou výrobu plutonia). A první 100% civilní jaderná elektrárna bez vojenské výroby plutonia byla v USA.

Tak prosím trochu zklidnit své představy a zlých amících a "holubičích" rusácích!

+21/−1
19.10.2014 15:36

R92a66d62i74m 83S75l25á89d45e23k 3691572933699

pod vynikajícím článkem se místo seriozní diskuse zase rozjel ideologický boj ;-D

+12/0
19.10.2014 11:07

P95e82t16r 96M80a63r44e49č11e38k 1743901569288

A tak je to dodnes. Co si rusáci nekoupí , nebo neukradnou to nemají .

+21/−5
19.10.2014 9:50

M75i33c43h85a42l 57M88a14l18a83t 6381101178572

Proto mají ruští fyzici nejvíc nobelových cen;-D

0/−7
19.10.2014 14:10

J78i25ř48í 46B74r30o31ž 5129255732297

Chyba, nejvíce nositelů Nobelovy ceny se hlásí k židovské národnosti- 34%

+6/0
19.10.2014 18:50

K37a15r57e26l 61E46n18d84l67e71r 3693890360715

Abychom zůstali v oboru, tak vodíkovou pumu měli dřív.

+1/0
19.10.2014 20:10
Foto

R61o22s17t77i96s22l51a63v 36H91r32á22č35e54k 6818970536310

Kdyby rusáci neměli průmyslovou špionáž, tak dodnes neumí ani vypálit vodku.;-D

+17/−7
19.10.2014 9:14

P28e22t23r 29M82a55r91e32č91e90k 1323891169558

a nalejvali by se maximálně kumysem a nebo chlebným kvasem ;-D

+11/0
19.10.2014 9:56

M58a19r13t68i19n 93H46r75o16u85d51n30ý 6348397342826

Tak oni amíci nebyli o moc lepší. Pokud měli Rusové lepší řešení než oni, tak ho rádi adoptovali...

+10/0
19.10.2014 10:05

V40á85c73l26a67v 18Z58e47l92i34n31k15a 2892590713142

Tak to zase prrrrr. Sověty nemusím a nehájím, ale například v raketové technologii šli pod Koroljovem naprosto jednoznačne svojí cestou, zatímco amíci kdyby v rámci operace Paperclip kompletně nevybrakovali a neodvezli německý raketový průmysl a výzkum za oceán - vletěli kvůli tomu dokonce přechodně i do budoucí sovětské zóny, protože se tam nacházely některé objekty - tak by na měsíc jeli tak leda na kole.

Stejně tak například jaderné technologie. Bombu sice ukradli, ale pak už šli ve většině věcí dál po svém. Ruské jaderné reaktory VVER nejsou o nic horší než ty západní. Naopak z hlediska vlastní vnitřní bezpečnosti spíš lepší. A pokud jde o rychlé reaktory, tak byli sověti dokonce i dál a jsou vlastně dodnes, protože tam výzkum týkající se rychlých reaktorů stále jede.

+9/−1
19.10.2014 10:26

J12a25r66o75m44í77r 39K43r37á80l 4460169424419

Nejdřív nešli svojí cestou.  Němci jim sestavili motory z V2 a Koroljov z něj vycházel a vlastně se používají dodnes v Sojuzech.  První opravdu ruský funkční motor byl Gluškovův R-218 v 60. letech a hlavně motor pro raketu Proton.

+11/0
19.10.2014 11:06

V35á66c92l67a18v 91Z14e42l39i90n11k53a 2302250693242

No, je pravda, že o tyhle věci jsem se zajímal ještě jako student, kdy jsem na to ještě měl čas a už je to sakra let, ale jedno si pamatuji docela jistě. Ruské RD-107 a 108 mají s motory z V2 společné snad jen to, že jsou na kapalná paliva. Kdysi dávno jsem si totiž krásně naběhl přesně s podobným tvrzením, že rusové létají do komsu díky vybrakování německého raketového výzkumu. Byla to doba, kdy se na bývalém SSSR nenechávala nit suchá. Padl jsem však na člověka, který se kromě své specializace zajímal i o raketovou techniku a mohu vám říct, že o konstrukci raketových motorů toho věděl až jsem zíral. Rychle jsem byl vyveden z omylu.

+2/−1
19.10.2014 21:59

J69a26r36o78m26í32r 24K66r17á95l 4170439814409

Pak si přečtěte něco přímo od Koroljova, nebo Gluška.  Bohužel v češtině toho moc nevyšlo.  A tam je popisováno, jaké problémy byly s vlastní konstrukcí a proč se stále vycházelo z Braunovy koncepce.  A nejen v SSSR, ale i v USA (tam měli vlastní motor ještě později).

+1/0
20.10.2014 8:59

V36á22c41l60a91v 95Z48e96l91i63n21k96a 2812370843422

No, i tam je třeba rezerva. Říci, že ti dva se od jisté doby nemuseli je velmi kulantní opis toho, že se nenáviděli tak, že si div nechtěli dát do huby přímo během návštěvy na dače u kukuřičného Nikity. Gluško svého času chtěl motory, které by byly sice výkonnější, ale při dopadu rakety kamkoliv by nádrže s palivem i okysličovadlem - experimentovalo se dokonce i s fluorem, což je svinstvo prvního řádu - fungovaly jako chemická zbraň hromadného ničení.

0/0
20.10.2014 10:16

J33a19r28o67m66í76r 88K15r61á18l 4430789104119

Proto píši o obou.  Ale oni se zrovna v tomto moc neliší.

0/0
20.10.2014 12:12

H95a95n97u56š 59H74o41r87á64k 9761274306293

Souhlasit by se dalo, i kdyz za leadry rychlejch reaktoru povazuji spis Frantiky. Ale je to tesnej zavod, navic jim na zada pomalu zacne dejchat cernej kun v podobe Indie.

+2/0
19.10.2014 11:13

P44e25t14r 34M41a39r31e62č82e34k 1623721699458

Jojo .. názornou ukázkou pokročilosti ruské technologie byl Černobyl ! ;-D

+8/−1
19.10.2014 11:25

P52a54v39e87l 14K27r90e62j25č11í82ř 2792341673916

Černobyl byl spíš ukázka ruského šlendriánu ve vedení a obsluze elektrárny, ne samotné technologie.

+12/0
19.10.2014 12:44

K30a62r89e48l 55E68n70d46l13e18r 3463690780425

Chcete říci ukrajinského šlendriánu.

0/−1
19.10.2014 20:11

T23o73m92á86š 14B95r45a20b46e39c 2258116525616

Pěkná blbost. Tehdy to byl CCCP a vše spadalo pod Kreml

+6/0
19.10.2014 21:43

R88o33b57e59r96t 94P90a14c98i81n31a 7884829825921

Ten samolibý ignorant, co to prakticky odpálil, byl opravdu Rus, ale jinak s tím přehazováním na Rusko bych brzdil. Největší neřádi nebyli vždy Rusové. A že jsme jim říkali Rusáci, na tom nic nemění. Například Stalin, Brežněv, Berija atd.

+2/0
20.10.2014 15:10

J83a95r80o31s83l81a86v 19F85r46a62n94t84i52š52e18k 39B67r28ü84m24m84e88r 1201806473320

Napsal bych komunistického, ale celkem souhlas.

0/0
20.10.2014 17:33

J68a92n 15H82l16e61d36í53k 4549292308312

p Zelinko, máte ruské prameny, oblast Peenemünde na Baltu, oblast V1-V2, obklíčili odzbrojení Rusové, aby nikoho nezastřelili, ruční zbraně měli pouze oficěři, všechny pochytali a přepravili za Ural, včetně svačinářek, metařů špon a vrátných. Pracoval jsem s jedním Němcem, který se vrátil z rus zajetí v květnu 1952 a dalo mi dost práce a rumů, aby mi povyprávěl

+3/−1
19.10.2014 12:27

V77á16c46l47a72v 60Z41e94l28i56n38k22a 2592250643172

Viz výše. Je to dost dlouho, co jsem se o toto zajímal. Jedno ale vím docela jistě. Němci s tím, jak se blížíla východní fonta, Peenemunde postupně vyklízeli a všechno co za něco stálo (věci i lidi) přesouvali do nově budovaného komplexu nedaleko Nordhausenu v pohoří Harc ve středním Německu.

Takže rusové mohli pochytat zvětšiny tak maximálně ty svačinářky a vrátné. Vše ostatní bylo přesunuto do oblasti, která sice měla připadnout také sovětům, ale nebylo to tam daleko a tak proběhla oprace Paperclip. S tím, co vám vyprávěl ten Němec bych byl opatrný. Jestli se sověti během války něco naučili hodně dobře, tak to byla takzvaná maskirovka. Docela bych si i vsadil na to, že se sebe před těmi němci ve finále dělali pitomce schávlně, protože jim bylo jasné, že je západ bude chtít vyzpovídat. To také vysvětluje naprostý šok, který nastal, když se vznesl Sputnik. Nikdo, ale vůbec nikdo netušil, že jsou tak daleko. A pokud někdo ano, tak mu nebylo moc nasloucháno.

+2/−1
19.10.2014 22:14

J69a21r90o20m12í43r 63K49r91á41l 4790879324269

Mýlíte se.  Rusové odvezli stovky konstruktérů a techniků, Američani "jen" Brauna s týmem.  Přečtěte si třeba něco od Magnuse.  Až do poloviny 50. let Němci vymýšleli, Rusové jen vylepšovali.

+3/−1
20.10.2014 9:04

V98á63c19l46a95v 17Z17e47l51i47n30k16a 2362500463752

No, pokud máte na mysli knihu Otroci raket, tak je veškerá další diskuse bezpředmětná. Hledat pravdu ve výtvorech člověka, který se ještě po desetiletích projevil jako klasický nadřazený nácek je asi stejně smysluplné, jako hledat pravdu o holokaustu v zápiscích doktora Mengele. Pokud Vás to zajímá, tak tenhle román byl mnohými po právu označen jako plinutí do tváře všem mrtvým, které pohltilo peklo zvané koncentrční tábor Dora. Tam byli a v nelidských podmínkách po tisících umírali ti skuteční otroci raket. Ti němečtí "otroci" se měli v tehdejším poválečném sojuzu lépe než drtivá většina normálních lidí.

Lovím to po dost dlouhých letech z paměti a onoho člověka, který mi tenkrát názorně ukázal celou řadu rozdílů mezi motorem rakety A4 a ruským RD-107, se už bohužel zeptat nelze. Nicméně silně pochybuji, že člověk typu Magnuse by přiznal, že ti zavlečení experti měli problém i s prostou replikací V2, protože dělali něco špatně ohledně propojení řídící sekce s grafitovými kormidly v tryskách, takže první repliky V2 letály spíš kam chtěla fyzika než řídící personál.

+1/0
20.10.2014 10:06

O69n56d46ř70e45j 84B18o39k 4207741718818

Další do řádky úžasných článků na Technetu. Poslední dobou na idnes vždy nakouknu na zprávy a jen spěchám do této rubriky, protože jedině články v ní uvedené za něco stojí. A to tak že zvedají úroveň celého idnes o několik tříd. Díky za toR^

+14/0
19.10.2014 1:30

B96o79h28u60s17l95a40v 39H58a50m77á67č10e61k 9721493720808

Levicová zrádcovská verbež a užiteční idioti. Dnes Mening, Assange . Nejvyšší opovržení a nejvyšší tresty !!!!!!!!

+14/−16
16.10.2014 23:42

I37g37n98á54c 65M19r40k84v54i63č77k10a 2178852419445

tobyste čuměl jak pulec, kdyby tu nebyla jistá protiváha tomu vašemu pravicovému dobru a lásce...

+9/−7
19.10.2014 0:36

O65n53d66r12e54j 29S53i16d46o21n 6164676131442

Nic proti demokraticke levici, ale nacionalne-socialisticka nebo komunisticka musi byt odsuzovana a mycena, historickych zkusenosti je dostatek.

+12/0
19.10.2014 7:09

K32a45r88e47l 92E43n54d96l35e62r 3513750200845

Ono s tou vaší milovanou pravicí je zkušeností zrovna tolik. Verbež je to všechno.

+2/−10
19.10.2014 8:39

D75u79š49a70n 81R68a27j17n94i16n78e82c 4184552483291

Pri tvojich radikálnych , skôr nenávistných názoroch si dokážem predstaviť , že ako by dnes svet vyzeral keby bol monopolný vlastník atomovej bonby Hitler , Stalin , alebo USA ! 

Zle by dopadol. Ale ty si naozaj presvedčený , že teba , tvoju rodinu by to obišlo ?

+4/−2
19.10.2014 8:51

J97a34r27o50s28l55a64v 27F48r47a10n20t56i41š48e12k 52B43r30ü70m41m65e95r 1311746153380

Ta tvoje zrádcovská levicová verbež zrovna v USA a v EU vládne.

+1/0
19.10.2014 9:20

P93e41t23r 60M46a51r85e43č53e50k 1923431569348

:-) vážně ? To potom v rusákově  jsou u vesla ultralevičáci ..

0/−2
19.10.2014 9:52

V84á53c43l31a26v 95Z47e73l40i79n64k22a 2272570653682

Však ono to tam také podle toho vypadá. Na označení Ameriky jako země svobody a neomezených možností už můžete s klidem zapomenout. Jo, neomezené možnosti začínáte mít, pokud budete zeleně blbnout ve stylu učení pana Gorea apod., anebo chtít stále víc kafrat lidem do života.

+2/0
19.10.2014 10:17

J30a29r52o49s36l32a16v 33F49r73a15n54t15i58š11e49k 86B23r16ü80m52m86e53r 1881416553660

Naprostý souhlas, ale to tu budete označen za rusofila.

0/0
20.10.2014 17:35

V82á79c80l39a68v 84Z86e81l72i24n13k83a 2582310363962

Jo s tím idiotstvím máte pravdu. Chtít udělat svět lepší tím, že dám jadernou zbraň do ruky zrůdě, která je co do počtu mrtvých i před Hitlerem a od které se němci naučili většinu svých prasáren, to je skutečně počin hodný idiota. Mají nehynoucí zásluhu na tom, že se zrůdný komunistický režim díky podpoře Moskvy a posléze i Pekingu rozesel po nemalé části světa. Docela by bylo zajímavé, kdyby se někdy našel člověk resp. tým lidí, který by jejich počiny zanalyzoval a zbilancoval, co do počtu mrtvol. Asi bychom se divili, jakou má ten podle jejich pošahaných mozečků lepší svět cenu.

+7/0
19.10.2014 10:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.