Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti nezvládli problém s motorem. Jeden před letem pil, druhý 17 let nelétal

Před 46 lety havarovalo u Ptic na Kladensku dopravní letadlo Av-14 ČSA. Nehodu, při níž zahynulo 13 osob, nejspíš způsobily technické problémy a především nesprávná činnost posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O53n37d78ř88e41j 48M70a22r68e55k 9792360897799

Ksakru, tam chodím na ořechy.

0/0
17.11.2014 10:11

P93e95t80r 91J67a15n59o43u11š 7769562112920

Byly uz tehdy letecke trenazery, kde se dal let pri vypadku motoru nacvicit?

0/0
24.10.2014 17:40

J66i16ř14í 98K12o82c61u24r57e86k 6335204535548

Takže nepsaný zákaz nouzového přistání: Skvělé ;-€

Problémy pro pilota, když nahlásí mechanické závady: Ještě lepší ;-€

+3/0
11.10.2014 18:02

J77o77s47e34f 87'43J81o12e78' 39V67o24c46h87y48á76n 8453868632910

Leopold Šrom

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=3525

https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/uvod-o-praze-14/letci-v-nazvech-ulic-cerneho-mostu/plk-v-v-leopold-srom/

Kniha: http://history.virtualfighters.cz/odboj/Srom.htm

Čest jeho památce. [>-]

+9/0
10.10.2014 15:00

J68i28ř12í 48V75o36l86e95k 6421814323159

Největším nepřítelem bezpečnosti je rutina, pilot musí být neustále připraven na nouzovou situaci, když tomu tak není, udělá často "nepochopitelnou" chybu, kterou nesmí udělat ani pilotní žák ve výcviku.

0/0
10.10.2014 14:28

A44l94e16x87a33n98d19r 76K14o32s34t11k30a 8712248466764

Ze stejného dlvodu se tehdy srazila nad Švýcarskem ta dvě letadla. Dispečer měl na obrazovce jen dva stroje, a měl zásek, že jen koukal, jak se blíží, blíží a bum..

0/0
10.10.2014 17:11

M69a48r55e74k 66F90l85e18k28a31č 1497662540241

On zásek neměl, on jim řekl at klesají, jenže počítač jim říkal at stoupají...a oni poslechli dispečera, což bylo špatně

+4/0
10.10.2014 19:59

T81o96m85á91š 41K52n53a70i56f63l 6633820907240

Ono to bylo ve skutečnosti.... Dost jinak.

0/0
10.10.2014 22:20

V78l23a74d15i24m80í95r 14J62e66ž88e30k 5493950476896

Ano, bylo to jinak. Jednalo se především o technické potíže pracoviště společnosti Skyguide a taky šlo o to, že dispečer Peter Nielsen obsluhoval 2 pracoviště zároveň. K tomu všemu neuposlechnutí TCAS=velký průšvih

0/0
17.10.2014 7:10

J89a54n63a 65B78u85r48j74á38n53k45o26v93á 9831270127360

Z celkového výsledku šetření se dá udělat jeden jediný závěr. Totální a kompletní český boooooordel a klasické porušování prakticky všech pravidel, zákazů a příkazů. Pravidla a nařízení nejenže nezajímá pracovníky /zde piloty/, ale i nadřízení jej tolerují a berou jako samozřejmost. Tento přístup lajdáctví, fušeřiny a amatérismu zavedli komunisté během svého působení ve všech sférách života a práce a tento zlozvyk často přetrvává dodnes.

+2/−2
10.10.2014 13:38

P12e26t14r51a 35N91o48v10á10k11o80v39á 7738636324318

A jste si jistá, že soudit něco, co se stalo v roce 1968, očima dneška, je moudré?

+3/−1
10.10.2014 16:49

M59i26c72h91a46l 59P23a43v88l66á49t 9523513674459

V te dobe to rozhodne nebyla specialita CSA.

+1/0
10.10.2014 17:12

T71o15m12á46š 68K44n73a85i13f38l 6723400857470

Jaký cesky bordel? Ty jsi další ze zaprdenych a zakomplexovanych cesek?

+1/−1
10.10.2014 22:21

K73a56r24e70l 62B70a61r66t85á63k 3199793532376

Paní Burjánková, vy jste expert nebo pamětnice, že to tak dobře víte?

0/0
21.10.2014 8:50

J91a13n 81S59e57m58i23k 4924127582299

Aha, to jsou osudy!!

Leopold Srom, letal v Anglii i na vychodni fronte a v jedinecne operaci jako "partizanska perut" v tylu nepritele pri Slovenskem povstani.

Nevedel jsem ze se vratil k letani u CSA a zemrel pri letecke nehode.

No clovek si rekne jak hrozna skoda ze mu komunisti znemoznili delat to co mel nejradeji-letat celych 17 let, nehlede na dalsi veci.

+4/0
10.10.2014 11:56

P84e89t80r 98H16l42a31v50á13č12e28k 7759944365956

Ano, při SNP to byl nejúspěšnější  stíhač. Psal o tom článek na Technetu nedávno. Taky o něm vyšla kniha: stíhací pilot. doporučuji přečíst, stojí to za to...

+8/0
10.10.2014 12:18

D82a10n52i45e60l 15S34o92b42o74t45a 9699574356890

Tahle kniha je skvělá, četl jsem jí nesčetněkrát, rovněž doporučuju.

+2/0
10.10.2014 13:09

P24e43t30r 68H14e50j76n75ý 5146639138477

Jj, on byl myslím i u toho slavného přepadu Piešťanského letiště.

0/0
10.10.2014 15:24

P32e86t87r 10H62l83a61v31á26č20e11k 7169834335846

taky jsem jí četl snad stokrát a pokaždé se k ní rád vracím... :-)

0/0
10.10.2014 16:07

R56o16b73i67n 84Ž79i54ž76k37a 2608614166376

Pro mě to byla knížka, kterou jsem přešel od posledního v Česku vydaného Bigglese k seriozní letecké literatuře.. navždy v srdci :-)

+1/0
10.10.2014 17:46

J78i58ř74í 68B56r50o31ž 5559205872577

Bohužel celé toto období v dějinách ČSA je dost tragické, laxní přístup k výcviku posádek způsobil v následujícím období řadu nehod, některé s tragickými následky- viz například havárie Il-18 OK-NAB. Taktéž nevycvičenost posádky při výpadku jednoho z motorů

+6/0
10.10.2014 10:40

P68e94t51r 38H91l26a20v66á96č66e53k 7909564575396

Šlo spíš o to, že začínaly politické čistky a spousta kvalifikovaného personálu musela odejít. Hezký dokument o tom vysílala ČT v seriálu zašlapané projekty. ke shlédnutí je třeba tady: http://www.czechairliners.net/index.php/video-1/category/latest/5.html

+5/0
10.10.2014 10:58

P79e46t16r 43H33l34a32v98á25č88e41k 7529404255766

Leopold Šrom byl pilot který přes kanál dotáhl spitfire s ustřeleným skoro celým křídlem. Nemyslím si že by nezvládl situaci kdy u dvou motorového letadla jeden motor nejde. Okolo této havárie panuje spousta spekulací. Jeden čas se dokonce psalo i možné sabotáži...

+10/0
10.10.2014 9:15

M43a35r60t63i78n 37C21e59r34v98e68n44y 2943698806918

Navic, kdyz to byly tihle "politicky nespolehlivi", tak na co zkoumat takovou prkotinu jako je spatna udrzba motoru. Jeste by to mohlo ocernit nejakeho uvedomneleho soudruha.

+6/0
10.10.2014 9:32

R31a76d98e92k 90H75o72l80e23c45e69k 3286380758371

To je zase nadpis. "Druhý 17 let nelétal", ale v článku se dozvíme, že sice 17 let nelétal, ale od té doby, co zase létal, nalétal 3700 hodin, což není úplně málo.

+27/0
10.10.2014 6:43

A78n24t66o51n75í57n 31Z96l75a10t18n94í82č97e35k 5632636292280

Souhlas. Hlavně si říkám, že kromě neproškolenosti posádky, co se týče výpadku motoru hned po vzletu, panoval u ČSA docela "nepořádek", co se týče administrativy. Neplatné lékařské prohlídky, přetahování směn či nestanovení nouzových pokynů pro cestující.

Jediné štěstí, že zemřelo "jen" celkově 10 lidí...mohlo to dopadnout daleko hůř..

+3/0
10.10.2014 8:48
Foto

T59e60r19i 47S77i49r43o83v89a 5966237756887

Zdravím, 

ohledně náletu L. Šroma to není úplně jasné. Otázkou je, jestli se do náletu počítaly jen hodiny u ČSA, nebo i ty předtím, kdy zalétával stroje v Letňanech...

0/0
10.10.2014 12:12

J15o70s91e17f 26V55o24s50i54c29k76y 4943257746633

Pravidlo pri ztrate  jednoho motoru je strucne - necham plny vykon na zbyvajicim motoru a pokousim se udrzet aspon vodorovnou hladinu letu, pokud to jde.

+4/0
10.10.2014 2:39

A85l40e46x44a64n74d56r 18K28o62s56t13k97a 8172868226844

Jen bych si nebyl jistý, jak moc "verglování s pákami" to u onoho typu letadla obnáší. Pokud jde o postup, který sice trénovali, ale nebyl běžný, tak musel někdo tahat příručku a listovat v ní atd.. A dle cestujících měli cca minutu a půl, to není moc času.

0/0
10.10.2014 11:08

M12a94r29t93i92n 64V71o56k13o72u45n 9208643273106

to se lehko rekne, provest toto na tomto letadle nemuselo byt vubec snadne

0/0
10.10.2014 11:31

R53a28d19i35m 20P82o38l54á50š95e45k 9976973919669

Jestli hlavní problém nebyla slabá autorita kapitána a proti němu autorita nového kapitánovi neznámého  druhého pilota starého fronťáka z války.

Místo skutečného řešení problému se klidně mohli rozhodující dobu z té minuty a půl prostě jen hádat.

Navíc pokud v těle kapitána našli tehdejšími nedokonalými analytickými metodami stopy alkoholu , a to po 12 hodinách služby, musel kapitán přijít do služby docela "pod vlivem" , všem z osádky to muselo být jasné na první pohled a první "přičuch". První hodiny musel alkoholickým puchem kabinu pilotů pěkně zasmradit, což určitě k dobré náladě ostatních nepřispělo. A po 12 hodinách střízlivění a zároveň práce musel být kapitán docela unavený a nepozorný.

0/0
10.10.2014 17:13

J46i56ř21í 88K82o39c71u68r66e45k 6535794925278

Stopy alkoholu mohli najít, kdyby si dal při mezipřistání nebo před vzletem "zdravotního kalíška". Což je ekvivalent malého piva. Takže vůbec nemusel být nalitý jak dóza.

+2/0
11.10.2014 17:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.