Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti nezvládli problém s motorem. Jeden před letem pil, druhý 17 let nelétal

Před 46 lety havarovalo u Ptic na Kladensku dopravní letadlo Av-14 ČSA. Nehodu, při níž zahynulo 13 osob, nejspíš způsobily technické problémy a především nesprávná činnost posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O75n82d50ř22e82j 13M81a56r18e73k 9952100627659

Ksakru, tam chodím na ořechy.

0/0
17.11.2014 10:11

P87e72t36r 66J57a97n68o38u35š 7699682732130

Byly uz tehdy letecke trenazery, kde se dal let pri vypadku motoru nacvicit?

0/0
24.10.2014 17:40

J90i12ř74í 60K10o81c53u62r57e26k 6485454685318

Takže nepsaný zákaz nouzového přistání: Skvělé ;-€

Problémy pro pilota, když nahlásí mechanické závady: Ještě lepší ;-€

+3/0
11.10.2014 18:02

J88o19s29e78f 16'74J15o61e39' 75V64o97c62h94y47á56n 8793538182100

Leopold Šrom

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=3525

https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/uvod-o-praze-14/letci-v-nazvech-ulic-cerneho-mostu/plk-v-v-leopold-srom/

Kniha: http://history.virtualfighters.cz/odboj/Srom.htm

Čest jeho památce. [>-]

+9/0
10.10.2014 15:00

J90i53ř43í 22V94o28l19e12k 6391554863309

Největším nepřítelem bezpečnosti je rutina, pilot musí být neustále připraven na nouzovou situaci, když tomu tak není, udělá často "nepochopitelnou" chybu, kterou nesmí udělat ani pilotní žák ve výcviku.

0/0
10.10.2014 14:28

A87l76e79x28a16n89d61r 97K96o39s72t98k94a 8122288576254

Ze stejného dlvodu se tehdy srazila nad Švýcarskem ta dvě letadla. Dispečer měl na obrazovce jen dva stroje, a měl zásek, že jen koukal, jak se blíží, blíží a bum..

0/0
10.10.2014 17:11

M10a46r94e36k 68F40l44e75k16a83č 1877652130311

On zásek neměl, on jim řekl at klesají, jenže počítač jim říkal at stoupají...a oni poslechli dispečera, což bylo špatně

+4/0
10.10.2014 19:59

T82o87m44á19š 85K25n28a50i88f90l 6203120617800

Ono to bylo ve skutečnosti.... Dost jinak.

0/0
10.10.2014 22:20

V44l27a92d98i61m86í39r 19J91e93ž29e45k 5443510986166

Ano, bylo to jinak. Jednalo se především o technické potíže pracoviště společnosti Skyguide a taky šlo o to, že dispečer Peter Nielsen obsluhoval 2 pracoviště zároveň. K tomu všemu neuposlechnutí TCAS=velký průšvih

0/0
17.10.2014 7:10

J73a42n93a 17B88u20r60j92á42n41k95o58v56á 9131250657780

Z celkového výsledku šetření se dá udělat jeden jediný závěr. Totální a kompletní český boooooordel a klasické porušování prakticky všech pravidel, zákazů a příkazů. Pravidla a nařízení nejenže nezajímá pracovníky /zde piloty/, ale i nadřízení jej tolerují a berou jako samozřejmost. Tento přístup lajdáctví, fušeřiny a amatérismu zavedli komunisté během svého působení ve všech sférách života a práce a tento zlozvyk často přetrvává dodnes.

+2/−2
10.10.2014 13:38

P63e41t87r89a 87N13o25v90á72k95o50v89á 7498796764508

A jste si jistá, že soudit něco, co se stalo v roce 1968, očima dneška, je moudré?

+3/−1
10.10.2014 16:49

M81i27c77h18a53l 90P33a66v10l66á29t 9893793624879

V te dobe to rozhodne nebyla specialita CSA.

+1/0
10.10.2014 17:12

T77o62m66á80š 19K21n26a84i38f77l 6263250237190

Jaký cesky bordel? Ty jsi další ze zaprdenych a zakomplexovanych cesek?

+1/−1
10.10.2014 22:21

K13a91r61e29l 18B73a85r46t57á34k 3719173312896

Paní Burjánková, vy jste expert nebo pamětnice, že to tak dobře víte?

0/0
21.10.2014 8:50

J31a82n 35S21e20m17i71k 4364827982669

Aha, to jsou osudy!!

Leopold Srom, letal v Anglii i na vychodni fronte a v jedinecne operaci jako "partizanska perut" v tylu nepritele pri Slovenskem povstani.

Nevedel jsem ze se vratil k letani u CSA a zemrel pri letecke nehode.

No clovek si rekne jak hrozna skoda ze mu komunisti znemoznili delat to co mel nejradeji-letat celych 17 let, nehlede na dalsi veci.

+4/0
10.10.2014 11:56

P39e65t41r 49H39l37a75v20á56č96e73k 7679704715876

Ano, při SNP to byl nejúspěšnější  stíhač. Psal o tom článek na Technetu nedávno. Taky o něm vyšla kniha: stíhací pilot. doporučuji přečíst, stojí to za to...

+8/0
10.10.2014 12:18

D12a40n15i41e18l 12S89o35b62o55t52a 9149154156470

Tahle kniha je skvělá, četl jsem jí nesčetněkrát, rovněž doporučuju.

+2/0
10.10.2014 13:09

P75e19t62r 61H77e17j53n96ý 5276969958967

Jj, on byl myslím i u toho slavného přepadu Piešťanského letiště.

0/0
10.10.2014 15:24

P73e92t57r 25H63l48a31v15á41č31e50k 7899644495406

taky jsem jí četl snad stokrát a pokaždé se k ní rád vracím... :-)

0/0
10.10.2014 16:07

R78o93b86i32n 69Ž14i19ž30k63a 2158184926806

Pro mě to byla knížka, kterou jsem přešel od posledního v Česku vydaného Bigglese k seriozní letecké literatuře.. navždy v srdci :-)

+1/0
10.10.2014 17:46

J58i43ř86í 43B22r14o25ž 5429155392877

Bohužel celé toto období v dějinách ČSA je dost tragické, laxní přístup k výcviku posádek způsobil v následujícím období řadu nehod, některé s tragickými následky- viz například havárie Il-18 OK-NAB. Taktéž nevycvičenost posádky při výpadku jednoho z motorů

+6/0
10.10.2014 10:40

P64e83t10r 15H53l68a71v96á38č76e74k 7139404745356

Šlo spíš o to, že začínaly politické čistky a spousta kvalifikovaného personálu musela odejít. Hezký dokument o tom vysílala ČT v seriálu zašlapané projekty. ke shlédnutí je třeba tady: http://www.czechairliners.net/index.php/video-1/category/latest/5.html

+5/0
10.10.2014 10:58

P92e63t71r 93H19l55a55v50á56č97e43k 7179764595336

Leopold Šrom byl pilot který přes kanál dotáhl spitfire s ustřeleným skoro celým křídlem. Nemyslím si že by nezvládl situaci kdy u dvou motorového letadla jeden motor nejde. Okolo této havárie panuje spousta spekulací. Jeden čas se dokonce psalo i možné sabotáži...

+10/0
10.10.2014 9:15

M97a72r63t97i66n 85C13e13r76v94e42n21y 2643138836398

Navic, kdyz to byly tihle "politicky nespolehlivi", tak na co zkoumat takovou prkotinu jako je spatna udrzba motoru. Jeste by to mohlo ocernit nejakeho uvedomneleho soudruha.

+6/0
10.10.2014 9:32

R56a68d85e21k 61H69o21l30e42c19e42k 3536170198611

To je zase nadpis. "Druhý 17 let nelétal", ale v článku se dozvíme, že sice 17 let nelétal, ale od té doby, co zase létal, nalétal 3700 hodin, což není úplně málo.

+27/0
10.10.2014 6:43

A94n46t15o78n11í49n 41Z17l49a88t60n94í97č76e44k 5902466722670

Souhlas. Hlavně si říkám, že kromě neproškolenosti posádky, co se týče výpadku motoru hned po vzletu, panoval u ČSA docela "nepořádek", co se týče administrativy. Neplatné lékařské prohlídky, přetahování směn či nestanovení nouzových pokynů pro cestující.

Jediné štěstí, že zemřelo "jen" celkově 10 lidí...mohlo to dopadnout daleko hůř..

+3/0
10.10.2014 8:48

T86e47r89i 48S71i37r61o42v65a 5576527596947

Zdravím, 

ohledně náletu L. Šroma to není úplně jasné. Otázkou je, jestli se do náletu počítaly jen hodiny u ČSA, nebo i ty předtím, kdy zalétával stroje v Letňanech...

0/0
10.10.2014 12:12

J66o43s47e73f 59V34o81s89i25c60k46y 4313117736223

Pravidlo pri ztrate  jednoho motoru je strucne - necham plny vykon na zbyvajicim motoru a pokousim se udrzet aspon vodorovnou hladinu letu, pokud to jde.

+4/0
10.10.2014 2:39

A53l96e28x95a80n49d32r 23K14o96s42t50k49a 8162748596954

Jen bych si nebyl jistý, jak moc "verglování s pákami" to u onoho typu letadla obnáší. Pokud jde o postup, který sice trénovali, ale nebyl běžný, tak musel někdo tahat příručku a listovat v ní atd.. A dle cestujících měli cca minutu a půl, to není moc času.

0/0
10.10.2014 11:08

M39a64r38t64i39n 69V41o22k89o77u70n 9868533273706

to se lehko rekne, provest toto na tomto letadle nemuselo byt vubec snadne

0/0
10.10.2014 11:31

R63a48d88i67m 38P56o77l55á43š29e42k 9766263829429

Jestli hlavní problém nebyla slabá autorita kapitána a proti němu autorita nového kapitánovi neznámého  druhého pilota starého fronťáka z války.

Místo skutečného řešení problému se klidně mohli rozhodující dobu z té minuty a půl prostě jen hádat.

Navíc pokud v těle kapitána našli tehdejšími nedokonalými analytickými metodami stopy alkoholu , a to po 12 hodinách služby, musel kapitán přijít do služby docela "pod vlivem" , všem z osádky to muselo být jasné na první pohled a první "přičuch". První hodiny musel alkoholickým puchem kabinu pilotů pěkně zasmradit, což určitě k dobré náladě ostatních nepřispělo. A po 12 hodinách střízlivění a zároveň práce musel být kapitán docela unavený a nepozorný.

0/0
10.10.2014 17:13

J82i50ř10í 49K91o45c45u56r23e37k 6865824895708

Stopy alkoholu mohli najít, kdyby si dal při mezipřistání nebo před vzletem "zdravotního kalíška". Což je ekvivalent malého piva. Takže vůbec nemusel být nalitý jak dóza.

+2/0
11.10.2014 17:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.