Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti nezvládli problém s motorem. Jeden před letem pil, druhý 17 let nelétal

Před 46 lety havarovalo u Ptic na Kladensku dopravní letadlo Av-14 ČSA. Nehodu, při níž zahynulo 13 osob, nejspíš způsobily technické problémy a především nesprávná činnost posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O63n68d18ř22e86j 52M96a91r72e18k 9932100277409

Ksakru, tam chodím na ořechy.

0/0
17.11.2014 10:11

P33e37t29r 56J51a13n79o31u91š 7349672262250

Byly uz tehdy letecke trenazery, kde se dal let pri vypadku motoru nacvicit?

0/0
24.10.2014 17:40

J66i37ř66í 69K85o40c30u67r57e22k 6645514445558

Takže nepsaný zákaz nouzového přistání: Skvělé ;-€

Problémy pro pilota, když nahlásí mechanické závady: Ještě lepší ;-€

+3/0
11.10.2014 18:02


J29o86s43e73f 40'96J43o33e50' 76V51o78c77h84y62á56n 8553498492440

Leopold Šrom

http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=3525

https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/uvod-o-praze-14/letci-v-nazvech-ulic-cerneho-mostu/plk-v-v-leopold-srom/

Kniha: http://history.virtualfighters.cz/odboj/Srom.htm

Čest jeho památce. [>-]

+9/0
10.10.2014 15:00

J87i69ř86í 82V65o89l20e74k 6751254633149

Největším nepřítelem bezpečnosti je rutina, pilot musí být neustále připraven na nouzovou situaci, když tomu tak není, udělá často "nepochopitelnou" chybu, kterou nesmí udělat ani pilotní žák ve výcviku.

0/0
10.10.2014 14:28

A17l56e60x44a58n59d37r 29K80o43s85t89k27a 8172628456154

Ze stejného dlvodu se tehdy srazila nad Švýcarskem ta dvě letadla. Dispečer měl na obrazovce jen dva stroje, a měl zásek, že jen koukal, jak se blíží, blíží a bum..

0/0
10.10.2014 17:11

M10a65r25e12k 10F67l58e98k60a18č 1497852680561

On zásek neměl, on jim řekl at klesají, jenže počítač jim říkal at stoupají...a oni poslechli dispečera, což bylo špatně

+4/0
10.10.2014 19:59

T35o22m47á71š 31K33n27a97i95f21l 6293620537820

Ono to bylo ve skutečnosti.... Dost jinak.

0/0
10.10.2014 22:20

V95l65a57d37i74m69í74r 59J48e12ž16e87k 5113440976516

Ano, bylo to jinak. Jednalo se především o technické potíže pracoviště společnosti Skyguide a taky šlo o to, že dispečer Peter Nielsen obsluhoval 2 pracoviště zároveň. K tomu všemu neuposlechnutí TCAS=velký průšvih

0/0
17.10.2014 7:10

J86a43n22a 85B60u76r79j45á41n21k86o12v69á 9131810467230

Z celkového výsledku šetření se dá udělat jeden jediný závěr. Totální a kompletní český boooooordel a klasické porušování prakticky všech pravidel, zákazů a příkazů. Pravidla a nařízení nejenže nezajímá pracovníky /zde piloty/, ale i nadřízení jej tolerují a berou jako samozřejmost. Tento přístup lajdáctví, fušeřiny a amatérismu zavedli komunisté během svého působení ve všech sférách života a práce a tento zlozvyk často přetrvává dodnes.

+2/−2
10.10.2014 13:38

P75e13t93r59a 22N21o97v80á75k73o44v64á 7428316814108

A jste si jistá, že soudit něco, co se stalo v roce 1968, očima dneška, je moudré?

+3/−1
10.10.2014 16:49

M54i34c85h50a67l 32P29a84v22l94á62t 9813723884459

V te dobe to rozhodne nebyla specialita CSA.

+1/0
10.10.2014 17:12

T29o68m73á35š 41K13n90a74i32f23l 6153840137440

Jaký cesky bordel? Ty jsi další ze zaprdenych a zakomplexovanych cesek?

+1/−1
10.10.2014 22:21

K80a97r89e14l 11B25a78r95t95á55k 3529833182476

Paní Burjánková, vy jste expert nebo pamětnice, že to tak dobře víte?

0/0
21.10.2014 8:50

J26a57n 25S17e85m38i24k 4944677942509

Aha, to jsou osudy!!

Leopold Srom, letal v Anglii i na vychodni fronte a v jedinecne operaci jako "partizanska perut" v tylu nepritele pri Slovenskem povstani.

Nevedel jsem ze se vratil k letani u CSA a zemrel pri letecke nehode.

No clovek si rekne jak hrozna skoda ze mu komunisti znemoznili delat to co mel nejradeji-letat celych 17 let, nehlede na dalsi veci.

+4/0
10.10.2014 11:56

P95e62t58r 63H36l62a47v25á49č40e96k 7729774705736

Ano, při SNP to byl nejúspěšnější  stíhač. Psal o tom článek na Technetu nedávno. Taky o něm vyšla kniha: stíhací pilot. doporučuji přečíst, stojí to za to...

+8/0
10.10.2014 12:18

D65a33n72i28e82l 57S93o53b57o73t96a 9969974736300

Tahle kniha je skvělá, četl jsem jí nesčetněkrát, rovněž doporučuju.

+2/0
10.10.2014 13:09

P84e39t93r 63H15e61j29n42ý 5686929158677

Jj, on byl myslím i u toho slavného přepadu Piešťanského letiště.

0/0
10.10.2014 15:24

P67e16t29r 84H47l45a22v71á90č32e49k 7229924125196

taky jsem jí četl snad stokrát a pokaždé se k ní rád vracím... :-)

0/0
10.10.2014 16:07

R11o88b39i64n 48Ž50i29ž55k66a 2778244656216

Pro mě to byla knížka, kterou jsem přešel od posledního v Česku vydaného Bigglese k seriozní letecké literatuře.. navždy v srdci :-)

+1/0
10.10.2014 17:46

J46i90ř13í 34B76r88o35ž 5469375872587

Bohužel celé toto období v dějinách ČSA je dost tragické, laxní přístup k výcviku posádek způsobil v následujícím období řadu nehod, některé s tragickými následky- viz například havárie Il-18 OK-NAB. Taktéž nevycvičenost posádky při výpadku jednoho z motorů

+6/0
10.10.2014 10:40

P60e85t12r 38H62l89a80v69á12č51e28k 7529394385656

Šlo spíš o to, že začínaly politické čistky a spousta kvalifikovaného personálu musela odejít. Hezký dokument o tom vysílala ČT v seriálu zašlapané projekty. ke shlédnutí je třeba tady: http://www.czechairliners.net/index.php/video-1/category/latest/5.html

+5/0
10.10.2014 10:58

P26e48t60r 62H16l33a78v10á35č10e28k 7259444135756

Leopold Šrom byl pilot který přes kanál dotáhl spitfire s ustřeleným skoro celým křídlem. Nemyslím si že by nezvládl situaci kdy u dvou motorového letadla jeden motor nejde. Okolo této havárie panuje spousta spekulací. Jeden čas se dokonce psalo i možné sabotáži...

+10/0
10.10.2014 9:15

M72a72r11t79i13n 62C48e90r91v76e95n53y 2623698286488

Navic, kdyz to byly tihle "politicky nespolehlivi", tak na co zkoumat takovou prkotinu jako je spatna udrzba motoru. Jeste by to mohlo ocernit nejakeho uvedomneleho soudruha.

+6/0
10.10.2014 9:32

R72a95d21e72k 86H85o74l81e35c80e84k 3766380438741

To je zase nadpis. "Druhý 17 let nelétal", ale v článku se dozvíme, že sice 17 let nelétal, ale od té doby, co zase létal, nalétal 3700 hodin, což není úplně málo.

+27/0
10.10.2014 6:43

A46n66t36o78n54í51n 59Z34l13a77t57n68í84č19e79k 5262406162610

Souhlas. Hlavně si říkám, že kromě neproškolenosti posádky, co se týče výpadku motoru hned po vzletu, panoval u ČSA docela "nepořádek", co se týče administrativy. Neplatné lékařské prohlídky, přetahování směn či nestanovení nouzových pokynů pro cestující.

Jediné štěstí, že zemřelo "jen" celkově 10 lidí...mohlo to dopadnout daleko hůř..

+3/0
10.10.2014 8:48
Foto

T55e28r33i 40S88i85r96o28v53a 5326767716617

Zdravím, 

ohledně náletu L. Šroma to není úplně jasné. Otázkou je, jestli se do náletu počítaly jen hodiny u ČSA, nebo i ty předtím, kdy zalétával stroje v Letňanech...

0/0
10.10.2014 12:12

J57o12s59e85f 36V89o72s95i23c71k17y 4943397276883

Pravidlo pri ztrate  jednoho motoru je strucne - necham plny vykon na zbyvajicim motoru a pokousim se udrzet aspon vodorovnou hladinu letu, pokud to jde.

+4/0
10.10.2014 2:39

A71l55e64x54a69n76d87r 55K22o36s47t91k56a 8322158126364

Jen bych si nebyl jistý, jak moc "verglování s pákami" to u onoho typu letadla obnáší. Pokud jde o postup, který sice trénovali, ale nebyl běžný, tak musel někdo tahat příručku a listovat v ní atd.. A dle cestujících měli cca minutu a půl, to není moc času.

0/0
10.10.2014 11:08

M16a94r20t82i59n 92V88o50k42o64u42n 9568253453586

to se lehko rekne, provest toto na tomto letadle nemuselo byt vubec snadne

0/0
10.10.2014 11:31

R68a17d56i97m 66P31o11l84á68š55e46k 9596883969269

Jestli hlavní problém nebyla slabá autorita kapitána a proti němu autorita nového kapitánovi neznámého  druhého pilota starého fronťáka z války.

Místo skutečného řešení problému se klidně mohli rozhodující dobu z té minuty a půl prostě jen hádat.

Navíc pokud v těle kapitána našli tehdejšími nedokonalými analytickými metodami stopy alkoholu , a to po 12 hodinách služby, musel kapitán přijít do služby docela "pod vlivem" , všem z osádky to muselo být jasné na první pohled a první "přičuch". První hodiny musel alkoholickým puchem kabinu pilotů pěkně zasmradit, což určitě k dobré náladě ostatních nepřispělo. A po 12 hodinách střízlivění a zároveň práce musel být kapitán docela unavený a nepozorný.

0/0
10.10.2014 17:13

J73i17ř69í 80K87o43c16u16r21e62k 6755144365218

Stopy alkoholu mohli najít, kdyby si dal při mezipřistání nebo před vzletem "zdravotního kalíška". Což je ekvivalent malého piva. Takže vůbec nemusel být nalitý jak dóza.

+2/0
11.10.2014 17:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.