Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Příběh létající rakve

"Missile with a man in it", volně přeloženo jako "pilotovaná raketa", takovou přezdívku razil Lockheed pro svůj letoun F-104 Starfighter vyznačující se dlouhým trupem a křídly s extrémně malým rozpětím. A později se objevily další přiléhavé přezdívky. Američtí piloti mu říkali "zip-104" nebo pouze "zip" pro jeho do té doby nevídanou rychlost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F92r26a37n26t89i43š52e62k 19C44h77m74e74l78a90ř 5955926178749

Počty a ztráty F-104 Starfighter (celkem vyrobeno 2536 letadel všech modifikací)

Belgie - v operačním použití 101 F-104G + 12 TF-104G / ztraceno 38 F-104G + 3 TF-104G - 37%

Dánsko - v operačním použití 51 F-104 / ztraceno 12 - 23,5%

Holandsko - v operačním použití 138 F-104 / ztraceno 43 F-104 - 35,8%

Itálie - v operačním použití 105 F-104G + 30 TF-104G + 20 RF-104G + 205 F-104S - celkem 306 / ztraceno  137 - 37,5%

Kanada - v operačním použití 200 CF-104 + 38 CF-104D / ztraceno 110 CF-104 (nerozlišen typ) - 48%

Německo - v operačním použití 916 F-104 (749 F/RF-104G + 137 TF-104G + 30 F-104F) / ztraceno 292 (zahynulo 115 pilotů) - 30%

Norsko - v operačním použití 44 F-104 / 6 ztraceno

Řecko - nejsou údaje

Španělsko - v operačním použití 21 F-104 / ztráty žádné

Taiwan - v operačním použití 244 F-104 / ztráty nejsou známy Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+3/0
23.10.2014 20:46

F31r16a85n68t51i74š11e61k 71C73h10m66e93l44a66ř 5515456378569

nevešlo to najednou :-/:

Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+2/0
23.10.2014 20:48

J97a57r63o69m36i15r 55F18a69r94e31k 4532353817

Fotky nadherne, chybi mi tam snad jedna neslavna udalost, aneb jak Starfighter pohrbil Valkyru:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/North_American_XB-70A_Valkyrie_in_formation_061122-F-1234P-035.jpg

0/0
23.10.2014 11:11

V75á10c68l17a56v 84P51t87á81č80e88k 1193762824390

Článek parádní...jen si prostě nemůžu pomoct mě se to letadlo nelíbí jako "tvarově" myslím...takové moc "hrubé" nevím jak to popsat...ale prostě mi nesedí vzhledově...:-)...nejsem rusofil ale Mig 15 se mi líbí víc:-)

0/0
22.10.2014 11:30

L18u36d54ě68k 46F18u26x66a 9466580624947

Tohle vypadá spíš jako MiG 19.

0/0
23.10.2014 9:50

J66i41n65d49ř30i74c84h 27M44i97t44t88e51r 6151200753823

Je to věc názoru, mě se zdá velmi elegantní a štíhlé, Mig-15 proti němu vypadá jako bachraté prase.

+2/−1
23.10.2014 19:55

P80a27v38e71l 77H61o67l76u84b 1889724584434

jak píše níže jeden čtenář(MIG 21), tak o ruských MIg 15 by se dalo napsat, že to není létající rakev, ale přímo hřbitov. Jen v ČSSR spadlo a zabilo se cca 155 pilotů.  A co potom v Rusku nebo v jeho komunistických satelitech.

Pane Folprechte, nedaly by se někde najít tyto informace, kolik pilotů zahynulo na MIG 15. V celém Varšavském paktu. Tím nechci hanit tento stroj, ale je prostě fakt, že padal. A padal moc....

+6/−4
21.10.2014 21:15

I31v57a92n 89H84r55o25n 5414686436911

Mám kamarády kteří na Migu 15 strávili kariéru. Jsou staří a živí. Mám kamaráda, (1942) který má na F104 přes tisíc hodin a dalších 2500 na Tornadu. Je starý, bohužel ne už zdravý, ale živý.

Ne každý dokáže být starý pilot, ale ani šofér.

+5/0
21.10.2014 21:29

P64a94v19e91l 64H26o40l97u50b 1839644404344

Ale jistě. Já to ani nechci a ani nerozporuji. Našel jsem asi před půl rokem na netu ( za toho boha ale dnes ne) odkaz na stránky o počtech leteckých havárií a počtech mrtvých. V češtině. Tedy i civilních letadel. A byl jsem , dá se říct, poněkud v šoku z počtu spadlých MIG-15 a počtu mrtvých pilotů u nás. Tak jen pro zajímavost, kolik bylo asi mrtvých při počtu cca 18 000 vyrobených kusů. Ale jen pro zajímavost, nehledej v tom politiku.

0/0
21.10.2014 21:39

R32a87d79e96k 72F44o84l21p68r10e75c85h95t

Máte pravdu, MiGů-15 a 21 havarovalo (asi nejen) u nás víc než dost. Jen se to v té době u nás nepublikovalo. Třeba u těch 15 jak píšete o 155 mrtvých, jsem kdysi viděl údaj "do 150", ale to je z hlediska statistiky detail. 

K otázce na začátku vlákna, zda by se nedaly najít počty v celém Varšavském paktu (a dalších zemích), mohu jen napsat, že jsem to nikdy nehledal. Případy v ČSSR jste našel. Podobně by by se asi daly najít relativně přesné údaje i v ostatních státech Varšavské smlouvy, otázkou z tohoto spolku pak zůstává samotný SSSR. Jsou zde ale další uživatelé, kde to dohledat nelze, jako například Severní Korea.

A když už jsme u toho, tak můžeme vzpomenout i stroje s pístovými motory, které také často havarovaly z obdobných příčin. Po válce to byly naše klony messerschmittů s motory jumo. A v první polovině dvacátých let Avie B.H.3, které byly postaveny jen v 11 kusech (včetně prototypu), ale zabili se na nich minimálně tři piloti.

+4/0
21.10.2014 22:43

I61v30a63n 59H50r22o83n 5464166816511

Ledacos se dá najít v knize "Stříbrný tryskáč" Libora Režňáka. Právě o S-102/MIG 15

0/0
21.10.2014 23:06

I75v21a67n 57H73r18o59n 5664266686661

Samozřejmě i o variantách.

0/0
21.10.2014 23:11

F95r75a27n68t33i57š79e95k 94C42h15m68e64l20a43ř 5895426528569

Nebo tady:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Mikojan-Gurevic-MiG-15-Fagot-Midget/t/764

0/0
24.10.2014 14:47

P87a25v15e37l 31H60o76l37u46b 1599494194694

Mrkvička, Slaný, máte nějaký problém z havarovaným letadlem typu MIG 15?

0/0
21.10.2014 22:25

P37a93v33e87l 41S81l88a35n65ý 1202860190699

:-) Problém...máš ty,Holube...svůj;-D

0/−2
21.10.2014 23:41

I52v12a47n 40H27r27o23n 5684796506891

http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

+2/0
21.10.2014 23:20

P47a95v18e55l 30H42o46l54u33b 1459414694864

Hrone,R^R^

0/0
22.10.2014 22:19

F55r57a60n63t31i31š15e28k 28C60h18m74e89l16a41ř 5325956108569

Číslo cca 150 se v různých zdrojích ve spojitosti s MiG-15 zmiňuje, jedná se ale o ztracené letouny, nikoli o mrtvé piloty.

0/0
23.10.2014 20:56

R52a42d49e45k 73F42o15l33p73r42e84c34h20t

Pan Holub nebude daleko od pravdy, pokud tedy počet mrtvých (včetně z hlediska statistiky zanedbatelného množství civilistů) nedosahuje toho čísla cca 150, tak se mu limitně blíží. Ztracených patnáctek (včetně UTI) při haváriích jsme měli skoro dvě stovky.

0/0
24.10.2014 13:52

F41r59a83n68t65i59š47e58k 45C71h29m44e98l80a39ř 5355146318379

V každém případě by asi nebylo od věci, kdyby se této mezery ve znalostech uchopil někdo dostatečně zdatný a důsledný a tu statistiku doplnil (nejenom pro ČSSR, ale pro všechny MiG-15 na celém světě). Já na to čas, bohužel, nemám, věnuji se jiným oblastem a letectvo beru spíš okrajově.

V souvislosti s MiG-15UTI si dovolím připomenout, že právě na tomto stroji (shodou okolností vyrobeném u nás v Aeru Vodochody) se 27. března 1968 u vesnice Novoselovo při cvičném letu zabil první kosmonaut světa Jurij Alexejevič Gagarin (s instruktorem Vladimirem Serjoginem, v té době velitelem pluku).

0/0
24.10.2014 14:32

P45a84v27e53l 16H22o86l30u26b 1979414854424

A já tvrdím, že je to vynikající článek. Dodatky pod fotografiemi jasně doplňují tyto a člověk nemusí číst nějakou knihu, aby si udělal obrázek. Nehledě na to že o této létající rakvi bylo už mnoho popsáno. le člověk je vždy rád za novou informaci. Takže Technet.cz,R^R^

0/0
21.10.2014 21:03
Foto

M36a96r42t39i32n 71F66a45l61t96ý17n 9701306114738

Zajímalo by mne ZA CO chce iDnes Křišťálovou lupu?

Za to, že napíše půl věty, ale čtenáři už si musejí zbytek informací dodat v diskusi? To vám nestálo ani za větu napsat důvody negativních přezdívek tohoto stroje?

Tohle je paskvil s nulovou informací a pár "hezkými" obrázky a ne profesionální novinářský článek! Rv

0/−6
21.10.2014 18:21
Foto

M61a74r96t68i20n 57F87a35l24t16ý77n 9561786394318

DODATEK: Pokud je nějaký "příběh" u fotek, tak bohužel. Ani jsem je neotevřel, protože mne "úchvatný" úvodní text k tomu nijak nepobídl (o vybídnutí nemluvě). Obrázky mi stačilo "přehlédnout" v náhledu, neb toto není zrovna oblast, která mne běžně zajímá. A po přečtení zdejších přispěvatelů o umístění textu do obrázků, na tyto rozhodně klikat nehodlám a Křišťálovou lupu přiklepnu rozhodně jinému periodiku.

0/−5
21.10.2014 18:29

M60a14r85t85i17n 12N47e10r13m41u64t 9907827868209

Ale já žádné objednávky nepíšu, pane Karfík..??!

To je mi jedno, ale píšete tam blbosti!

0/0
21.10.2014 21:21

R81a85d21e23k 67F51o10l71p74r83e48c70h28t

Zdravím pane Faltýne, zrovna u Vás bych vzhledem k profesi čekal, že poznáte, zda je věta celá. Jinak forma článku OBRAZEM se na idnes zpravidla dělá tak, že tam jsou jen dvě nebo tři věty. Vše podstatné pak máte v popiskách k fotografiím. Ale samozřejmě se tam toho nevejde tolik, jako do klasického článku, takže to už z principu nemůže být ani tak podrobné.

Pokud mermomocí chcete číst něco delšího, tak jsem pro Vás dnes vydal toto:

http://auto.idnes.cz/historie-vozu-aero-30-0l6-/auto_ojetiny.aspx?c=A140812_201300_auto_ojetiny_hig

Ale pozor, je to dlouhé až příliš, můžete být opět zklamán :)

+7/0
21.10.2014 20:09

I32v53a25n86k16a 40P45o12s84p43í92š70i24l73o92v37á 8554668142477

Zajímalo by mě, jestli je pravda to co se o F-104 traduje, že jeho náběžné hrany na křídlech byly tak ostré, že se o ně mohl člověk pořezat...;-)

Jinak, zmínka o "zaraženém pilotovi" pobavila. Jen tak pro zajímavost, ruské Tu-22 měly podobný systém katapultáže směrem dolů.

0/0
21.10.2014 11:54

J13i33ř91í 45B65r70o79ž 5599425202117

Skutečně je to pravda byly velmi ostré. Na pořezání to nebylo, ale nasazovaly se na ně kryty, aby se personál o ně na zemi nezranil.

Ad sedačka C-1 - byla použita pouze u F-104A, potom nahrazena typem C-2. Důvodem bylo to, že v té době nebyly sedačka tak výkonné a pomáhala tak při opuštění letounu gravitace. Jinak  sedačka neletěla přímo dolů- po opuštění letounu opsala pod trupem půlkruh a napřímená potom ještě nějaký čas stoupala. V té době to byl dost používaný princip opuštění letounu.

0/0
21.10.2014 13:14

R68a40d28e76k 58F26o76l83p52r50e17c96h51t

Nepsal bych dost používaný, na několika letadlech se objevil, ale spíše na větších vícemístných. Pak to nebylo kvůli využití gravitace - když vezmeme třeba členy posádky u B-52, kteří seděli ve spodní části trupu, tak to byla nutnost, protože cesta vrchem nebyla pro ně volná.

+1/0
21.10.2014 19:42

V27i51l53é76m 17P43ř29í27h43o32d24a 2984619783317

Starfighter je nádherný éro! Nejvíc se mi líbí ta fotka s oparem nad Neuschwansteinem (mimochodem jeden z nejhezčích zámků v Bavorsku, ne-li celém Německu, který nechal postavit ten střelený Ludva Bavorský, toho jména druhý). U zmínky o pakistánských F-104 jsem si vzpomněl, jak Pakistáncům Indové motali hlavy svými Folland Gnaty, což byla doslova miniaturní podzvuková a velmi obratná stíhačka (pokud si vzpomenete na americkou komedii "Hot Shots" (Žhavé výstřely), ta éra tam jsou Gnaty). Zajímavé vzpomínky indického pilota na Gnaty včetně setkání se Starfighterem - http://www.bharat-rakshak.com/IAF/History/1965War/Bharat.html#Starfighter.

Jinak cca desetina havárek na množství vyrobených kusů není nějak extra. Co by měli říkat mariňáci, kteří ztratili v různých havárkách třetinu AV-8 Harrierů (cca 330 vyrobeno, 110 ztraceno) - kam se na to hrabe ten démonizovaný Osprey.;-)

+1/0
21.10.2014 11:09

J44a60k84u69b 73V41r34b40a 4949964438211

dobry odkaz, nicmene co jsem cetl 3 zazitky, tak vzdy kdyz byli indove objeveni, pakistanci slapli na plyn svych F104 a nechali je tam "stat" jak to popisuje sam indicky pilot :-)

0/0
21.10.2014 14:59

I77v81a61n 96H95r35o49n 5274236276121

Pod Neuschwansteinem, řekl bych ;-D

0/0
21.10.2014 18:01

F52r97a90n83t34i17š13e77k 96C46h54m49e91l64a47ř 5335206918219

To procento ztracených letadel bylo podstatně vyšší - celkově skoro 30%.

0/0
23.10.2014 21:02

L57u79d72v32í51k 45G81a35j28d72o22š60í18k 2275573414712

Akorát jsem nepochopil koho napadlo udělat článek jako popisky k fotografiím. Zvláště pak když popisky iDnesu jsou tak dementně vymyšlené, že fotografii schovají.

Za obsah pane Folprechte R^. Za formu si dejte facku.

+3/0
21.10.2014 10:42

J82i56ř10í 32K90v28ě46š 1743326422681

Ty popisky se dají skrýt. ;-)

+2/0
21.10.2014 10:46

J41a58n 12T38o35n 9126692326793

No jo, ale pak se celkem špatně čtou :-)

+12/0
21.10.2014 11:49

P74a49v48e51l 81S84l15a84d84o46v31n44í32k 6747493627916

Přečtu, vypnu, pokochám se a zase zapnu a jdu na další. Co je na tom těžkého? Mimo obrázky je reklamní prostor, jinak to nejde. Mně to takto vůbec nevadí.

+4/0
21.10.2014 13:47

A87d65a60m 35K57ř28i12v22s93k69ý 1693824350153

Mám celkem velký monitor, fotka zabírá odhadem tak 1/3 plochy (spíš o něco míň). Na takové ploše už by se místo na popisek co by nezakrýval fotku ani reklamní prostor našlo dost místa...

+1/0
21.10.2014 14:57

L56u34d61v95í43k 18G57a50j16d23o61š88í84k 2205343184822

No jistě.

U tohoto článku to musíte udělat celkem dvaadvacetkrát. Trochu moc velký opruz. Zvlášť když víe, že to jde udělat normálně - článek + obrázky.

+2/0
21.10.2014 15:38
Foto

K61a75r42e24l 13S71e53i27d30l 8459385860258

Přitom to asi nebude technický problém - u některých obrázků je popis pod fotkou, u jiných ji ovšem zakrývá.

Další možností by bylo řešení, jako mají lidovky.cz - text se rozbalí při najetí myší, při vyjetí se zase schová. Navíc lidovky jsou ze stejné "stáje", tak by si snad ajťáci mohli předat know-how.

+1/0
21.10.2014 19:04

R44a11d58e41k 74F19o70l78p16r54e44c47h59t

Je to tak. Když je fotka příliš vysoká a zároveň popisek obsáhlejší, systém to automaticky hodí do fotky.

0/0
21.10.2014 20:12

P46a73v67e42l 91V87a84n85ě17č17e92k 4904523611171

Pěkné. Jinak pokud chcete vidět F104 na vlastní oči, tak p.Tarantík ve svém Airparku u Zruče má jeden kousek, tuším v kanadské kamufláži.

+3/0
21.10.2014 10:05

J77i22ř71í 28B62r89o77ž 5599405532457

Kanadský CF-104D, vcelku vzácná verze

0/0
21.10.2014 10:11

A24n46t13o55n31í96n 75H53o34l79í59k 8867533504120

Dik za tip ! To ero miluju !

+1/0
21.10.2014 14:29

J38i36ř93í 64B50r31o57ž 5639115922817

Hezky zavádějící, populistický nadpis. Zippery, či "missile with a man in it", jak se jim přezdívalo, padal především v BundesLuftwaffe. Důvodem byl špatně vycvičený personál a velká složitost stroje. Německé  104ky totiž byly upraveny na nosiče jaderné munice. Stroje si navíc vyrobili sami, což při přestávce, kterou v leteckém průmyslu od války měli, nebyl nejlepší nápad. Nikdo jiný s nimi neměl větší problém, jen Němci. Pokud si dobře pamatuji, Luftwaffe ztratila cca 130 strojů za celou dobu služby. Československé letectvo ztratilo za dobu služby cca 100 MiGů-21 všech verzí, Přesto je nikdo rakvemi nenazývá.

Zipper byl skvělý eroplán, naprosto nadčasový a v době vzniku neměla druhá strana barikády nic, co by se mu výkony a vybavením vyrovnalo. Až za 10 let.

Starfighter forever! V

+6/0
21.10.2014 10:00

R26a83d68e67k 23F36o88l56p72r47e82c61h84t

To je to tajemství nadpisů. "Příběh zipu" by si přečetlo mnohem méně lidí. To máte stejné jako s rohlíkama. Když budete prodávat rohlíky, taky budete chtít mít co největší obrat. Tak to zkrátka je, s tím my dva nic nenaděláme, ani když se rozkrájíme na nudličky.

Jinak nesmíte číst jen nadpis, v popiskách samozřejmě máte, kde ta nelichotivá přezdívka vznikla. A až bude třeba článek o jedenadvacítkách, tak si zase přečtete o jejich haváriích...

+5/0
21.10.2014 10:43
Foto

M94a24r98t36i37n 28F35a28l76t60ý60n 9511656744138

"Rohlíčky jsou dnes obzvláště iDnes vypečené, že?" ;-)

0/−1
21.10.2014 18:24

P23a66v82e12l 61S49l80a91n84ý 1652650320969

Jednadvacítka byl také skvělý eroplán..ve výzbroji druhé strany od r.59,tedy za rok ! :-P

0/−1
21.10.2014 23:54

J96i76ř63í 55B74r18o68ž 5359325302367

r.1959 MiG-21F nenosil ještě rakety a neměl radar, jen dálkoměr, jeho dolet byl cca poloviční a byl pomalejší. Starfighteru se částečně vyrovnal až MiG-21PF, ale lokátorem a nesenou výzbrojí jej nedohnal nikdy

0/0
23.10.2014 17:46

J82i67ř63í 48B33r17o26ž 5579605852427

Dodám, sériový MiG-21F, nikoliv MiG-21F-13, který již nosil okopírované AIM-9B. Stejně, Efka byta taky krásné éro, nejhezčí z jednadvacítek, prostě sporťák V

0/0
23.10.2014 17:52

D16a63v79i10d 45K24r32a24t69o70c94h37v30í10l 1950159767569

obdobnou galerku bych si dal treba i u A-7 Corsair II... Je to takovej opak 104-ky, buclik, nicmene nadhernej..

+1/0
21.10.2014 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.