Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Příběh létající rakve

"Missile with a man in it", volně přeloženo jako "pilotovaná raketa", takovou přezdívku razil Lockheed pro svůj letoun F-104 Starfighter vyznačující se dlouhým trupem a křídly s extrémně malým rozpětím. A později se objevily další přiléhavé přezdívky. Američtí piloti mu říkali "zip-104" nebo pouze "zip" pro jeho do té doby nevídanou rychlost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F55r23a45n21t58i23š23e87k 76C85h59m64e67l55a88ř 5845806958349

Počty a ztráty F-104 Starfighter (celkem vyrobeno 2536 letadel všech modifikací)

Belgie - v operačním použití 101 F-104G + 12 TF-104G / ztraceno 38 F-104G + 3 TF-104G - 37%

Dánsko - v operačním použití 51 F-104 / ztraceno 12 - 23,5%

Holandsko - v operačním použití 138 F-104 / ztraceno 43 F-104 - 35,8%

Itálie - v operačním použití 105 F-104G + 30 TF-104G + 20 RF-104G + 205 F-104S - celkem 306 / ztraceno  137 - 37,5%

Kanada - v operačním použití 200 CF-104 + 38 CF-104D / ztraceno 110 CF-104 (nerozlišen typ) - 48%

Německo - v operačním použití 916 F-104 (749 F/RF-104G + 137 TF-104G + 30 F-104F) / ztraceno 292 (zahynulo 115 pilotů) - 30%

Norsko - v operačním použití 44 F-104 / 6 ztraceno

Řecko - nejsou údaje

Španělsko - v operačním použití 21 F-104 / ztráty žádné

Taiwan - v operačním použití 244 F-104 / ztráty nejsou známy Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+3/0
23.10.2014 20:46
Foto

F53r23a10n62t48i12š26e43k 93C33h83m22e67l86a24ř 5815866918279

nevešlo to najednou :-/:

Turecko - v operačním použití více než 400 F-104 / ztraceno - nejsou údaje

+2/0
23.10.2014 20:48

J52a78r74o73m98i49r 27F59a52r40e16k 4262303417

Fotky nadherne, chybi mi tam snad jedna neslavna udalost, aneb jak Starfighter pohrbil Valkyru:

upload.wikimedia.org

0/0
23.10.2014 11:11

V81á55c65l55a59v 95P18t42á79č29e63k 1923722914760

Článek parádní...jen si prostě nemůžu pomoct mě se to letadlo nelíbí jako "tvarově" myslím...takové moc "hrubé" nevím jak to popsat...ale prostě mi nesedí vzhledově...:-)...nejsem rusofil ale Mig 15 se mi líbí víc:-)

0/0
22.10.2014 11:30
Foto

L53u73d11ě92k 63F52u54x78a 9496100224307

Tohle vypadá spíš jako MiG 19.

0/0
23.10.2014 9:50

J52i72n12d86ř17i62c80h 84M40i57t36t36e94r 6181200983543

Je to věc názoru, mě se zdá velmi elegantní a štíhlé, Mig-15 proti němu vypadá jako bachraté prase.

+2/−1
23.10.2014 19:55

P20a15v76e35l 81H98o66l14u33b 1669874374764

jak píše níže jeden čtenář(MIG 21), tak o ruských MIg 15 by se dalo napsat, že to není létající rakev, ale přímo hřbitov. Jen v ČSSR spadlo a zabilo se cca 155 pilotů.  A co potom v Rusku nebo v jeho komunistických satelitech.

Pane Folprechte, nedaly by se někde najít tyto informace, kolik pilotů zahynulo na MIG 15. V celém Varšavském paktu. Tím nechci hanit tento stroj, ale je prostě fakt, že padal. A padal moc....

+6/−4
21.10.2014 21:15

I26v54a47n 74H65r68o76n 5414566406911

Mám kamarády kteří na Migu 15 strávili kariéru. Jsou staří a živí. Mám kamaráda, (1942) který má na F104 přes tisíc hodin a dalších 2500 na Tornadu. Je starý, bohužel ne už zdravý, ale živý.

Ne každý dokáže být starý pilot, ale ani šofér.

+5/0
21.10.2014 21:29

P17a46v94e46l 74H96o54l42u55b 1339394944454

Ale jistě. Já to ani nechci a ani nerozporuji. Našel jsem asi před půl rokem na netu ( za toho boha ale dnes ne) odkaz na stránky o počtech leteckých havárií a počtech mrtvých. V češtině. Tedy i civilních letadel. A byl jsem , dá se říct, poněkud v šoku z počtu spadlých MIG-15 a počtu mrtvých pilotů u nás. Tak jen pro zajímavost, kolik bylo asi mrtvých při počtu cca 18 000 vyrobených kusů. Ale jen pro zajímavost, nehledej v tom politiku.

0/0
21.10.2014 21:39

R94a69d72e45k 81F82o94l91p56r62e41c81h88t

Máte pravdu, MiGů-15 a 21 havarovalo (asi nejen) u nás víc než dost. Jen se to v té době u nás nepublikovalo. Třeba u těch 15 jak píšete o 155 mrtvých, jsem kdysi viděl údaj "do 150", ale to je z hlediska statistiky detail. 

K otázce na začátku vlákna, zda by se nedaly najít počty v celém Varšavském paktu (a dalších zemích), mohu jen napsat, že jsem to nikdy nehledal. Případy v ČSSR jste našel. Podobně by by se asi daly najít relativně přesné údaje i v ostatních státech Varšavské smlouvy, otázkou z tohoto spolku pak zůstává samotný SSSR. Jsou zde ale další uživatelé, kde to dohledat nelze, jako například Severní Korea.

A když už jsme u toho, tak můžeme vzpomenout i stroje s pístovými motory, které také často havarovaly z obdobných příčin. Po válce to byly naše klony messerschmittů s motory jumo. A v první polovině dvacátých let Avie B.H.3, které byly postaveny jen v 11 kusech (včetně prototypu), ale zabili se na nich minimálně tři piloti.

+4/0
21.10.2014 22:43

I29v52a51n 31H22r62o73n 5844286446141

Ledacos se dá najít v knize "Stříbrný tryskáč" Libora Režňáka. Právě o S-102/MIG 15

0/0
21.10.2014 23:06

I30v39a35n 21H55r80o53n 5864586116791

Samozřejmě i o variantách.

0/0
21.10.2014 23:11
Foto

F94r94a41n59t72i44š98e59k 82C63h64m84e76l12a90ř 5335206758309

Nebo tady:

forum.valka.cz

0/0
24.10.2014 14:47

P60a76v34e68l 25H52o56l83u46b 1749194534324

Mrkvička, Slaný, máte nějaký problém z havarovaným letadlem typu MIG 15?

0/0
21.10.2014 22:25
Foto

P87a49v56e55l 88S62l89a39n84ý 1672610500649

:-) Problém...máš ty,Holube...svůj;-D

0/−2
21.10.2014 23:41

I54v58a18n 64H57r42o21n 5384496136691

+2/0
21.10.2014 23:20

P36a26v17e25l 60H61o83l73u19b 1429964374544

Hrone,R^R^

0/0
22.10.2014 22:19
Foto

F44r44a56n85t90i74š18e72k 27C59h96m97e74l81a27ř 5755426938479

Číslo cca 150 se v různých zdrojích ve spojitosti s MiG-15 zmiňuje, jedná se ale o ztracené letouny, nikoli o mrtvé piloty.

0/0
23.10.2014 20:56

R45a86d28e72k 55F73o77l33p82r86e40c32h56t

Pan Holub nebude daleko od pravdy, pokud tedy počet mrtvých (včetně z hlediska statistiky zanedbatelného množství civilistů) nedosahuje toho čísla cca 150, tak se mu limitně blíží. Ztracených patnáctek (včetně UTI) při haváriích jsme měli skoro dvě stovky.

0/0
24.10.2014 13:52
Foto

F30r62a29n23t84i34š46e74k 93C95h18m66e19l26a84ř 5795656968769

V každém případě by asi nebylo od věci, kdyby se této mezery ve znalostech uchopil někdo dostatečně zdatný a důsledný a tu statistiku doplnil (nejenom pro ČSSR, ale pro všechny MiG-15 na celém světě). Já na to čas, bohužel, nemám, věnuji se jiným oblastem a letectvo beru spíš okrajově.

V souvislosti s MiG-15UTI si dovolím připomenout, že právě na tomto stroji (shodou okolností vyrobeném u nás v Aeru Vodochody) se 27. března 1968 u vesnice Novoselovo při cvičném letu zabil první kosmonaut světa Jurij Alexejevič Gagarin (s instruktorem Vladimirem Serjoginem, v té době velitelem pluku).

0/0
24.10.2014 14:32

P47a59v91e67l 25H70o11l21u22b 1519344844864

A já tvrdím, že je to vynikající článek. Dodatky pod fotografiemi jasně doplňují tyto a člověk nemusí číst nějakou knihu, aby si udělal obrázek. Nehledě na to že o této létající rakvi bylo už mnoho popsáno. le člověk je vždy rád za novou informaci. Takže Technet.cz,R^R^

0/0
21.10.2014 21:03
Foto

M37a50r77t21i61n 14F89a17l56t71ý50n 9891206164468

Zajímalo by mne ZA CO chce iDnes Křišťálovou lupu?

Za to, že napíše půl věty, ale čtenáři už si musejí zbytek informací dodat v diskusi? To vám nestálo ani za větu napsat důvody negativních přezdívek tohoto stroje?

Tohle je paskvil s nulovou informací a pár "hezkými" obrázky a ne profesionální novinářský článek! Rv

0/−6
21.10.2014 18:21
Foto

M56a91r53t26i89n 62F83a96l38t94ý13n 9511836234338

DODATEK: Pokud je nějaký "příběh" u fotek, tak bohužel. Ani jsem je neotevřel, protože mne "úchvatný" úvodní text k tomu nijak nepobídl (o vybídnutí nemluvě). Obrázky mi stačilo "přehlédnout" v náhledu, neb toto není zrovna oblast, která mne běžně zajímá. A po přečtení zdejších přispěvatelů o umístění textu do obrázků, na tyto rozhodně klikat nehodlám a Křišťálovou lupu přiklepnu rozhodně jinému periodiku.

0/−5
21.10.2014 18:29

M33a69r20t31i39n 68N48e73r27m61u17t 9697907868509

Ale já žádné objednávky nepíšu, pane Karfík..??!

To je mi jedno, ale píšete tam blbosti!

0/0
21.10.2014 21:21

R77a15d64e63k 64F29o97l17p94r33e52c52h49t

Zdravím pane Faltýne, zrovna u Vás bych vzhledem k profesi čekal, že poznáte, zda je věta celá. Jinak forma článku OBRAZEM se na idnes zpravidla dělá tak, že tam jsou jen dvě nebo tři věty. Vše podstatné pak máte v popiskách k fotografiím. Ale samozřejmě se tam toho nevejde tolik, jako do klasického článku, takže to už z principu nemůže být ani tak podrobné.

Pokud mermomocí chcete číst něco delšího, tak jsem pro Vás dnes vydal toto:

auto.idnes.cz

Ale pozor, je to dlouhé až příliš, můžete být opět zklamán :)

+7/0
21.10.2014 20:09

I26v58a62n15k93a 33P48o80s78p88í75š77i18l28o35v64á 8814928922197

Zajímalo by mě, jestli je pravda to co se o F-104 traduje, že jeho náběžné hrany na křídlech byly tak ostré, že se o ně mohl člověk pořezat...;-)

Jinak, zmínka o "zaraženém pilotovi" pobavila. Jen tak pro zajímavost, ruské Tu-22 měly podobný systém katapultáže směrem dolů.

0/0
21.10.2014 11:54

J87i26ř97í 85B29r57o13ž 5359615242967

Skutečně je to pravda byly velmi ostré. Na pořezání to nebylo, ale nasazovaly se na ně kryty, aby se personál o ně na zemi nezranil.

Ad sedačka C-1 - byla použita pouze u F-104A, potom nahrazena typem C-2. Důvodem bylo to, že v té době nebyly sedačka tak výkonné a pomáhala tak při opuštění letounu gravitace. Jinak  sedačka neletěla přímo dolů- po opuštění letounu opsala pod trupem půlkruh a napřímená potom ještě nějaký čas stoupala. V té době to byl dost používaný princip opuštění letounu.

0/0
21.10.2014 13:14

R85a25d98e56k 68F97o11l75p67r47e68c97h26t

Nepsal bych dost používaný, na několika letadlech se objevil, ale spíše na větších vícemístných. Pak to nebylo kvůli využití gravitace - když vezmeme třeba členy posádky u B-52, kteří seděli ve spodní části trupu, tak to byla nutnost, protože cesta vrchem nebyla pro ně volná.

+1/0
21.10.2014 19:42

V56i10l71é51m 22P40ř59í42h61o98d60a 2764849453297

Starfighter je nádherný éro! Nejvíc se mi líbí ta fotka s oparem nad Neuschwansteinem (mimochodem jeden z nejhezčích zámků v Bavorsku, ne-li celém Německu, který nechal postavit ten střelený Ludva Bavorský, toho jména druhý). U zmínky o pakistánských F-104 jsem si vzpomněl, jak Pakistáncům Indové motali hlavy svými Folland Gnaty, což byla doslova miniaturní podzvuková a velmi obratná stíhačka (pokud si vzpomenete na americkou komedii "Hot Shots" (Žhavé výstřely), ta éra tam jsou Gnaty). Zajímavé vzpomínky indického pilota na Gnaty včetně setkání se Starfighterem - www.bharat#Starfighter.

Jinak cca desetina havárek na množství vyrobených kusů není nějak extra. Co by měli říkat mariňáci, kteří ztratili v různých havárkách třetinu AV-8 Harrierů (cca 330 vyrobeno, 110 ztraceno) - kam se na to hrabe ten démonizovaný Osprey.;-)

+1/0
21.10.2014 11:09

J23a29k64u90b 89V62r19b71a 4669654808261

dobry odkaz, nicmene co jsem cetl 3 zazitky, tak vzdy kdyz byli indove objeveni, pakistanci slapli na plyn svych F104 a nechali je tam "stat" jak to popisuje sam indicky pilot :-)

0/0
21.10.2014 14:59

I35v70a28n 28H80r96o43n 5114126626191

Pod Neuschwansteinem, řekl bych ;-D

0/0
21.10.2014 18:01
Foto

F11r66a35n81t46i56š17e31k 25C40h47m34e49l43a34ř 5975336468389

To procento ztracených letadel bylo podstatně vyšší - celkově skoro 30%.

0/0
23.10.2014 21:02

L14u85d41v23í34k 70G42a80j78d78o51š43í26k 2595193624342

Akorát jsem nepochopil koho napadlo udělat článek jako popisky k fotografiím. Zvláště pak když popisky iDnesu jsou tak dementně vymyšlené, že fotografii schovají.

Za obsah pane Folprechte R^. Za formu si dejte facku.

+3/0
21.10.2014 10:42

J63i79ř71í 24K58v44ě65š 1853866462781

Ty popisky se dají skrýt. ;-)

+2/0
21.10.2014 10:46

J84a55n 98T20o63n 9736572336693

No jo, ale pak se celkem špatně čtou :-)

+12/0
21.10.2014 11:49

P52a11v20e14l 75S38l51a72d95o31v74n39í80k 6107433527746

Přečtu, vypnu, pokochám se a zase zapnu a jdu na další. Co je na tom těžkého? Mimo obrázky je reklamní prostor, jinak to nejde. Mně to takto vůbec nevadí.

+4/0
21.10.2014 13:47

A23d55a50m 74K36ř47i34v63s95k32ý 1793414780523

Mám celkem velký monitor, fotka zabírá odhadem tak 1/3 plochy (spíš o něco míň). Na takové ploše už by se místo na popisek co by nezakrýval fotku ani reklamní prostor našlo dost místa...

+1/0
21.10.2014 14:57

L11u84d91v80í62k 69G66a48j30d91o91š89í65k 2715483144552

No jistě.

U tohoto článku to musíte udělat celkem dvaadvacetkrát. Trochu moc velký opruz. Zvlášť když víe, že to jde udělat normálně - článek + obrázky.

+2/0
21.10.2014 15:38
Foto

K64a66r88e59l 12S81e93i25d63l 8849495780158

Přitom to asi nebude technický problém - u některých obrázků je popis pod fotkou, u jiných ji ovšem zakrývá.

Další možností by bylo řešení, jako mají lidovky.cz - text se rozbalí při najetí myší, při vyjetí se zase schová. Navíc lidovky jsou ze stejné "stáje", tak by si snad ajťáci mohli předat know-how.

+1/0
21.10.2014 19:04

R71a41d26e78k 72F53o87l29p80r82e17c73h35t

Je to tak. Když je fotka příliš vysoká a zároveň popisek obsáhlejší, systém to automaticky hodí do fotky.

0/0
21.10.2014 20:12

P57a82v46e80l 62V25a91n76ě25č74e89k 4914983131961

Pěkné. Jinak pokud chcete vidět F104 na vlastní oči, tak p.Tarantík ve svém Airparku u Zruče má jeden kousek, tuším v kanadské kamufláži.

+3/0
21.10.2014 10:05

J64i97ř83í 27B69r24o30ž 5599725862977

Kanadský CF-104D, vcelku vzácná verze

0/0
21.10.2014 10:11

A93n25t35o82n83í80n 85H76o33l21í78k 8817323344860

Dik za tip ! To ero miluju !

+1/0
21.10.2014 14:29

J38i55ř66í 35B85r73o50ž 5899635822977

Hezky zavádějící, populistický nadpis. Zippery, či "missile with a man in it", jak se jim přezdívalo, padal především v BundesLuftwaffe. Důvodem byl špatně vycvičený personál a velká složitost stroje. Německé  104ky totiž byly upraveny na nosiče jaderné munice. Stroje si navíc vyrobili sami, což při přestávce, kterou v leteckém průmyslu od války měli, nebyl nejlepší nápad. Nikdo jiný s nimi neměl větší problém, jen Němci. Pokud si dobře pamatuji, Luftwaffe ztratila cca 130 strojů za celou dobu služby. Československé letectvo ztratilo za dobu služby cca 100 MiGů-21 všech verzí, Přesto je nikdo rakvemi nenazývá.

Zipper byl skvělý eroplán, naprosto nadčasový a v době vzniku neměla druhá strana barikády nic, co by se mu výkony a vybavením vyrovnalo. Až za 10 let.

Starfighter forever! V

+6/0
21.10.2014 10:00

R89a14d20e37k 32F72o93l63p31r75e50c41h89t

To je to tajemství nadpisů. "Příběh zipu" by si přečetlo mnohem méně lidí. To máte stejné jako s rohlíkama. Když budete prodávat rohlíky, taky budete chtít mít co největší obrat. Tak to zkrátka je, s tím my dva nic nenaděláme, ani když se rozkrájíme na nudličky.

Jinak nesmíte číst jen nadpis, v popiskách samozřejmě máte, kde ta nelichotivá přezdívka vznikla. A až bude třeba článek o jedenadvacítkách, tak si zase přečtete o jejich haváriích...

+5/0
21.10.2014 10:43
Foto

M19a15r31t78i85n 85F25a61l91t81ý84n 9731926464108

"Rohlíčky jsou dnes obzvláště iDnes vypečené, že?" ;-)

0/−1
21.10.2014 18:24
Foto

P34a52v35e70l 10S84l89a81n65ý 1952870150869

Jednadvacítka byl také skvělý eroplán..ve výzbroji druhé strany od r.59,tedy za rok ! :-P

0/−1
21.10.2014 23:54

J67i12ř20í 86B24r75o26ž 5809515712137

r.1959 MiG-21F nenosil ještě rakety a neměl radar, jen dálkoměr, jeho dolet byl cca poloviční a byl pomalejší. Starfighteru se částečně vyrovnal až MiG-21PF, ale lokátorem a nesenou výzbrojí jej nedohnal nikdy

0/0
23.10.2014 17:46

J77i66ř46í 96B31r34o63ž 5399355932397

Dodám, sériový MiG-21F, nikoliv MiG-21F-13, který již nosil okopírované AIM-9B. Stejně, Efka byta taky krásné éro, nejhezčí z jednadvacítek, prostě sporťák V

0/0
23.10.2014 17:52

D78a50v78i41d 15K28r33a64t81o97c79h37v92í88l 1710979597269

obdobnou galerku bych si dal treba i u A-7 Corsair II... Je to takovej opak 104-ky, buclik, nicmene nadhernej..

+1/0
21.10.2014 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.