Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M26i50r62o56s97l42a69v 82B46u71d69a 9252442937812

Hezký, to má určitě budoucnost R^

0/0
28.10.2014 17:53

P27a76v83e64l 49F44a35r34a 9797407174751

Že to bude v prodeji v roce 2015 věděli již všichni fanoušci Back to the Future od roku 89.  ;-)

A teď ještě létací auta!

0/0
23.10.2014 14:36

B43o76h68u74m64i58l 90S67t37e65j53s64k62a83l 4746627243886

Tak teď pod každý asfaltový povrch nainstalovat tenkou kovovou vrstvu a máme levitující auta bez kol.

0/0
22.10.2014 22:32

P60a24v29e47l 49K82r47e93j97č18í90ř 2692321493316

Sice budou trochu neovladatelná, ale ty výdaje za obnovu poškozeného asfaltu to mnohonásobně vynahradí :-)

0/0
22.10.2014 23:20

J97a91n 24N71o16v20á34k 7755664268737

ta vrstva kovu (velmi čité mědi)  musí být naopak velmi tlustá aby to fungovalo. Ale to by rozkradli i kdyby to bylo trvale pod proudem :D

+1/0
24.10.2014 11:23

V21l31a79d74i80m21í45r 29K25r86i37s93t92e31n 7796652505988

Pokud připustím, že to je podvod, není to virální reklama na TBBT? V předminulém díle Sheldon a spol řešili, že poté, co našli své něžné polovičky, nějak to s jejich vědou šlo z kopce a udělají si brainstorming bez bab, jak právě zkonstruovat ten zmíněný skateboard ze Zpátky do budoucnosti.

+1/−2
22.10.2014 15:54

J96a14k26u31b 66M69a69t12o55u14š 3635832572133

No spíš se o to jen snažily, nedošli ani k složitějším úvahám ;-D

0/0
22.10.2014 17:14

J73i37ř61í 66E29u26l96e55r 5508169616936

Zatím je to jen výkřik do tmy, protože za současného stavu vědy a techniky je to komerčně naprosto nevyužitelné. Tedy aspoň v případě skejtbordů a baráků. V tom prvním případě je jasné, že kolečka za pár krejcarů magnetická levitace nenahradí. Otázkou ovšem je, jak rychlý bude pokrok v tomto směru. 314

0/0
22.10.2014 11:16

J13a98n 91P90a50v69e35l78k61a 3107521534611

To, že by to zvedalo budouvy při záplavách je hodně přehnané. Se vzdáleností roste ptřebná energie kvadraticky.

+4/0
22.10.2014 9:49

J20a71r35o17s80l44a66v 83H62o65r41á63k 8602484525529

A hlavně při záplavách zpravidla nejde proud...

0/−1
22.10.2014 17:20

J55a97n 63P36a63v70e76l20k15a 3437381144951

Tolik proudu není ani v normálních podmínkách. Když skate udrží 50 kg 2 cm nad zemí při 1 kW, pro dům 2000x težší, 2 m nad zemí by bylo potřeba asi 20 Temelínů.

0/−1
23.10.2014 11:44

P13e31t83r 10T56y56č90k89a 6745152489772

Ono se to nezdá, ale Marty cestoval ve dvojce do roku 2015.

+7/0
22.10.2014 9:36

J40i46ř66í 38P40e11t26r82á32š 3621451253897

skvělá poznámka ;-D v tom případě se máme na co těšit :-)

0/0
22.10.2014 14:21
Foto

V89á42c60l30a72v 52N39ý70v80l41t

Gratuluji panu Sobotkovi k pravděpodobnému rekordu. Z 95 diskuzních příspěvků je 33 z jeho klávesnice, či spíše klávesnic.

+1/0
22.10.2014 9:31

P41e17t13r 57P61e77t50r 6583852958263

95 celkových nebo otravných? :D

+1/−1
22.10.2014 13:39

P13a48v79e13l 26S54o81b42o66t15k92a 5190234

Děkuji za gratulaci a za námahu kterou jste si dal s počítáním :-)

(doufám, že jsou všechny moje, ale přepočítávat to nebudu)

To víte, noční směny u počítače jsou dlouhé, a pokud ladíte nějakou aplikaci, je to velká nuda...

0/−1
22.10.2014 16:28

J94a70n 27M31o74t77ů95r98e63k 7340312361539

Ad pochybnosti o magnetismu ve spojitosti s mědí. Uděljete si doma určitě velmi zajímavý pokus: měděná trubka + silný magnet který není o moc menší v průměru, než vntiřní průměr trubky. Pak ten magnet vezměte a nechte volným pádem propadnout tou trubkou - ;-)

+3/0
22.10.2014 8:12

J64a14n 81N14o58v29á72k 7865934808267

takový experiment jsme dělali na vejšce. Ale ještě mnohem zajímavější je potom tu trubku polít tekutým dusíkem.

0/−1
22.10.2014 11:02

P55a96v57e37l 23S35o87b32o92t18k85a 5440554

Jenže - máte sice pravdu a pěkné video k tomu můžete najít např. i na mit.edu, ale tady žádný závit na krátko (trubku) nemáte...

0/−1
22.10.2014 16:29

D79a89v95i61d 77S27a52l58c61e49r 8106380183851

Mnohem zajímavější mi přišel projekt - kvantového uzamčení/kvantové levitování.

Kdy je třeba ale mít extrémně nízké teploty.

Pokud ale se tento stav navodí. Pak zmražená destička v magnetickém poli unese 10 000x násobek své váhy. Dá se říct že destička 10x10x0.5cm uzvedne s přehledem auto do 1 tuny.

Zároveň se nádoba vyrobená na tento způsob dá použít ke SKLADOVÁNÍ energie což je masakr!

Ale to je budoucnost

+1/−1
22.10.2014 7:20

J29i31ř29í 23Š53v70a34g27r 3508820725746

Racionální nápad na využít během příštích 100let není?

Pro velikost toho prkna, kterou určila veliká baterie a s kapacitou jen 7 minut, hádám, že se jedná o velkého žrouta. Tedy hlavní problém bude asi s baterií a ten je zatím neřešitelný. Současná Top baterie li-on 85kWh používaná v elektromobilech Tesla, by snad mohla zvládnout půl směny levitovat s naloženým vozíkem ve skladu, jenže už sama o sobě má rozměry vozíku o váze 570kg a stojí  50tis USD. Revoluční objev nového a kompaktního typu baterie nikdo neočekává.

Ale i pokud se na trh dostane nová a kompaktní baterie s velkou kapacitou. Nenajdu důvod pro který by nějaká firma nakoupila levitující vozíky, navíc za mnoho násobek ceny mechanických. Včetně dalších nákladů na kovovou podlahu, energie na dobíjení a častější drahý speciální servis. Když náklady na léta provozu mechanického jsou jen olej a šrobek.

To samé u letadel. Zařízení k levitaci a vývoj technologie, by zvýšila cenu letadla o tolik, že by se to aerolinkám pro těch pár ušetřených litrů paliva stejně nevyplatilo, když i letištní taxa za použití kovové dráhy by vyšla dráže, než ušetřené palivo. A to ani neřeším kovovou vzletovou plochu, která by vzhledem ke slábnoucímu kuželovému tvaru magnetického pole musela snad zabírat vylidněný prostor o velikosti Prahy a že aby energie do magnetů dokázala dostat letadlo na dostatečnou výšku ke startu, musela by to být buď okřidlená baterie nebo by na palubě musela být mobilní jaderná elektrárna.

Ale co se mi zdá reálné je ochrana domů. Jen je nejdřív potřeba vyřešit ochranu před výpadkem proudu, který běžně padá při povodních a zemětřesení, nebo silnou baterii, co udrží celý dům. Aby zařízení po ztrátě napájení jen nepraštilo barákem dolů a nezpůsobilo to větší škodu, než ten živel.

0/0
22.10.2014 7:06

A12l38e28x66a29n58d17r 34K68o32s21t18k76a 8372668936564

Co takhle magnetická startovací dráha, po které by se letadlo prostě jen rozjelo s nulovým odporem (nějaký třeba centimetr nad ní) do doby, než se vlastní silou vznese? Tedy napájení ne v letadle, ale v dráze.. Máte představu, kolik paliva sežere třeba běžný jumbo 747, než se rozjede na vzletovou rychlost a odlepí se? 9/10 potřebné energie by mohlo místo z nádrží letadla jít kabelem z elektrárny do dráhy.

+3/0
22.10.2014 8:43

J57i98ř15í 49Š68v10a72g93r 3418730315566

No jo, to mne ani nenapadlo. Místo do letadla to umístit do startovací dráhy. Jenže dnešní plech na letadle (3mm) asi stačit nebude a silný kovový plášť velké letadlo dost zatíží. 

A odstínit vnitřek letadla asi jen tak nepůjde, takže elektroniku by to zlikvidovalo. A co udělá kovová vnitřní vybavení letadla?  Nebo zapomenuté hodinky na zápěstí.

0/0
22.10.2014 15:54

W39a16l33t85e75r 88D34i90v42i90š 6917132482622

Co by to nešlo, letadlo by stálo na magnetické podložce, která následně zůstane na dráze, letadlo odletí bez ní.

O likvidaci elektroniky bych se také nebál - vždyť v počítači jsou hodně silné magnety v harddisku a vše funguje. Takže i tohle řešitelné je, i když by to vzhledem k násobně silnějšímu poli bylo podstatně náročnější. 

Ano, určitě by to přineslo úsporu paliva, místo paliva by mohlo být více užitečného nákladu atd. Ale mám pochybnosti o efektivitě takového počínání. Jestli cena zařízení + cena energie potřebná na provoz náhodou o nějaký ten řád nepřevýší cenu uspořeného paliva a přínosu ze zvýšené nostnosti.

0/0
23.10.2014 3:57

J18i23ř52í 85Š86v75a76g69r 3518760325166

Tak už loni zjistili jak na odstínění. Ale podle mne do toho stejně nikdo nepůjde, jelikož vývoj a technologie výrazně zvedne konečnou cenu letadla a váha kovu s dalším odstínění na letadle by zvýšila spotřebu paliva.

 ,,Odstínit magnetické pole bylo až donedávna prakticky nemožné. Španělští vědci z Barcelony však při řešení této složité úlohy uspěli.''

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/955724?print=1

0/0
23.10.2014 13:53

T12o64m33á34š 55S36k59á93l61a 6988347

přijde mi to zbytečně složité a hlavně toho největšího žrouta energie (totiž skutečné rozjetí letadla dokud nezačne fungovat dostatečný vztlak na křídlech) tím stejně neodstraníte. Kdyby to byl takový problém, tak letadlo roztlačím z ranveje na laně, resp. katapultem. To se už i dělá. Jen asi nikdo nepovažoval za výhodné to dělat s každým letadlem.

+1/0
22.10.2014 16:15
Foto

P42a86t13r74i61k 65C64h94r65z 4858599852299

A to já si praktické využití představit dokážu a to i bez těch barerií. Třeba někde ve skladu na manipulaci s těžkým zbožím, klidně to může mít i elektrický kabel. Minimální tření, snazší manipulace než s poháněným kolejovým vozíkem.

A u těch letadel možná taky - mohly by dosáhnout větší zrychlení na kratší dráze a za použití menšího množství energie + to využívat k pojezdům po letišti.

0/0
22.10.2014 10:56

J54a96k54u86b 87P38r10o79k73e33š 6113668852633

Do jiste miry bych souhlasil s p. Svagrem. Jako nejvetsi problem vydim tu kovovou podlozku. Tohle zatim vypada ken jalo cool hracka, ale s posunem ve vyzkumu supravodicu by to mohlo levitovat jen v mag. poli Zeme to by uz byla jina liga.

+1/0
22.10.2014 11:56

T42o19m85á63š 83S80k64á82l21a 6248217

jenže úspora za snížení tření je několikanásobně kompenzována potřebou udržet to "ve vzduchu" bez ohledu na rychlost, nebo třeba i zastavení. Ono to kolo zase tak velký valivý odpor nemá.

0/0
22.10.2014 16:18

A55l21e46x55a25n44d25r 79K57o81s72t16k33a 8972548686634

Technická: sleduji, jak se tu XY lidí hádá, jestli jde nebo nejde o podvod.. Ale: na jakém principu se vznáší ten nedávno představený levitující reproduktor? Jelikož ten podvodem nebude.. Že by tady šlo o aplikaci toho samého?

0/0
22.10.2014 2:10

P18a74v11e32l 85S78o32b75o15t64k35a 5430814

Magnety.

0/−2
22.10.2014 4:14

A80l41e27x63a33n57d87r 84K86o38s80t68k12a 8622648386214

Podle poznámky o tom, že koule spadne, když dojde baterka mi došlo, že elektromagnety.. Ale JAK je to udělané?

0/0
22.10.2014 7:52

J80a12n 49N19o82v69á41k 7245794198797

ta koule je jednoduchá (ale ne, že bych to dovedl postavit), v ní i ve stojanu jsou elektromagnety které aktivně stabilizují její polohu. Jako kdyby jsi se snažil stabilizovat kouli na vrcholu kopce tak že do ní budeš šťouchat podle toho kterým směrem se rozhodne padat.

0/0
22.10.2014 11:05

T45o74m48á90š 74M15a44t31ě20j 9745268313462

Jde to i snadněji. Ve skutečnosti aktivní stabilizaci nepotřebuješ. 

Stačí vytvořit stacionární magnetické pole určitého tvaru. 

P5evedeno na tvůj příklad hory - vem horu pryč a dej na její místo sopku (horu s kráterem). Z toho kráteru ti nic jen tak nevyskočí.

+1/−1
22.10.2014 13:43

J29a62n 83N26o66v47á92k 7625544418427

Rv  jo kdyby to bylo tak jednoduché..

http://en.wikipedia.org/wiki/Earnshaw%27s_theorem

+1/0
22.10.2014 14:27

T53o48m18á94š 50M62a42t76ě36j 9575308173112

Možná jsem to zjednodušení trochu přehnal až to vyznělo jinak než bylo třeba. 

Řeknu to jinak - nepotřebuješ aktivně reagující stabilizaci. Prostě nepotřebuješ žádnou "logiku", která by rozhodovala, ze které strany šťouchnout a pak dala příkaz ke štouchnutí. 

Úplně stabilní levitace se sice čistě pasivně dosáhnout nedá (pevný magnet na obou stranách), ale dá se to chytře obejít "hloupými" prostředky.

+1/0
22.10.2014 15:56

F26i45l14i42p 25N92e13s29p94o77r 6707667308802

Opravte si chybku: Skateboard pri povozu

0/0
22.10.2014 1:27

J82i86ř84í 56Š67v45a39g91r 3378890605396

V médiích spousta článků o žádostech na Kickstarteru. Několik málo zpětných ohlédnutí za těmi, co s penězi někam zmizeli. Ale absence článků o těch co to dotáhli do konce.

Takže hledám někoho kdo zapůjčí kameru a někoho na výrobu dvou stříbrných krabic s blikajícím nápisem ,,TELEPORT''. Zn. provize

0/0
22.10.2014 1:19

J80i16ř10í 31S96c90h44w46a96c24h 8528294168246

asi před 30-40 lety jsem četl nějakou knížku či jen povídku, kde hrdinové našli jakousi dlaždici co rušila zemskou přitažlivost a vše nad ní se vznášelo.... vzpomene si někdo jak se to jmenovalo?

0/0
21.10.2014 23:29

M66a21r75e11k 55V23o95k50á47l 1776294465549

Nikolaj Nosov - Neználek na Měsíci ... měsíční kámen  ;-D  - ale to asi nemyslíte

+3/0
21.10.2014 23:41

P52e20t91r 58M49a25j35e48r 7822226901221

Taky mně napadl Něznájka na luně.

0/0
22.10.2014 8:55

J76i80ř34í 92S97c62h39w66a39c35h 8348914148806

ne byl to jakoby reálný příběh, takové sci-fi v současné době.

0/0
22.10.2014 17:07

P24e98t51r 70P41r37ů57š73a 6132803636149

Tak jsem si přečetl článek i diskuzi a podle mě je to celkem "jednoduché" a provozuschopné zařízení. Pomocí cívek ve skejtu jsou naidukovány vířivé proudy v měděné podložce, následně je změněn proud v cívkách a reakcí je celkem jenoduše říditelný pohyb i vzdálenost skejtu vzhledem k podložce. Slovo jednoduché se odvíjí samozřejmě od dostupného výpočetního výkonu. Zvláštní že používají měděné podložky, na hliník to nemá asi potřebný výkon.

Těch 10000 dolarů jim ale stejně nepošlu:-)

+7/−1
21.10.2014 22:23

P46a24v25e53l 79S65o16b87o23t84k67a 5650454

opravdu? můžete sem dát nějaký odkaz na skripta nebo něco podobného kde je to popsané?

0/−2
21.10.2014 23:04

P43e75t36r 67P23r49ů50š83a 6272293176319

Popsané co? Elektromagnetismus? Myslím, že 9.třídě základní školy.;-)

+3/−2
21.10.2014 23:09

P21a43v57e84l 46S75o49b33o55t88k64a 5150414

ne, myslím tím magnetickou levitaci o které tak zasvěceně píšete. Tj mám prkno s baterkama a cívkama, na něm 70 kg chlapa, pod ním měděnou podložku a chlap se vznáší. To se na základní škole nebere a na ČVUT nám to také zamlčeli ;-D

0/−2
21.10.2014 23:11

P56e68t90r 37P68r15ů36š46a 6402793226109

Vysvětlenou "levitaci" máte v mém prvním příspěvku. To jsem nevěděl, že se ČVUT zatajuje funkce asynchonního motoru. Díky bohu, že jsem nakonec volil VUT.

Tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%AD%C5%99iv%C3%BD_proud a dál raději nediskutujte a studujte.

A k Vašemu jinému příspěvku, proč bych z baterie neměl dostat výkon kolem jednoho kW? Jak asi startujete auto.

+4/−1
21.10.2014 23:32

P83a26v17e93l 42S45o17b31o51t47k44a 5440194

Tak to tedy plácáte nesmysly a jen tu trolíte.

podívejte se jak dlouho je na tom prkně a jak to prkno je veliké.

0/−3
21.10.2014 23:47

A78l69e93x19a30n84d92r 37K57o37s78t62k15a 8172218536654

Možná bych se spíš zajímal o to, že na tom Japoncům jezdí celý vlak. Vlaková souprava váží "nepatrně" víc než chlap i s prknem.

+3/−1
22.10.2014 2:06

P36a88v38e40l 36S38o95b77o84t83k94a 5940794

Na to jsem tu dával odkaz - viz níže .pdf - a proto také říkám, že maglev běží, že Japoncům to fachá, ale že todle prkno je totální podvod.

0/−3
22.10.2014 4:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.