Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M67i27r64o88s68l94a31v 58B98u98d89a 9352572777762

Hezký, to má určitě budoucnost R^

0/0
28.10.2014 17:53

P39a49v43e79l 34F74a13r36a 9417737824231

Že to bude v prodeji v roce 2015 věděli již všichni fanoušci Back to the Future od roku 89.  ;-)

A teď ještě létací auta!

0/0
23.10.2014 14:36

B72o46h74u32m50i15l 58S28t91e10j88s57k18a47l 4866447173716

Tak teď pod každý asfaltový povrch nainstalovat tenkou kovovou vrstvu a máme levitující auta bez kol.

0/0
22.10.2014 22:32


P71a89v55e90l 87K24r19e24j15č87í64ř 2892321253856

Sice budou trochu neovladatelná, ale ty výdaje za obnovu poškozeného asfaltu to mnohonásobně vynahradí :-)

0/0
22.10.2014 23:20

J80a57n 21N34o76v48á29k 7985584848387

ta vrstva kovu (velmi čité mědi)  musí být naopak velmi tlustá aby to fungovalo. Ale to by rozkradli i kdyby to bylo trvale pod proudem :D

+1/0
24.10.2014 11:23

V60l85a70d86i87m67í28r 69K11r91i67s80t57e59n 7226362985698

Pokud připustím, že to je podvod, není to virální reklama na TBBT? V předminulém díle Sheldon a spol řešili, že poté, co našli své něžné polovičky, nějak to s jejich vědou šlo z kopce a udělají si brainstorming bez bab, jak právě zkonstruovat ten zmíněný skateboard ze Zpátky do budoucnosti.

+1/−2
22.10.2014 15:54

J63a11k76u72b 70M36a88t74o20u40š 3325512902953

No spíš se o to jen snažily, nedošli ani k složitějším úvahám ;-D

0/0
22.10.2014 17:14

J16i58ř63í 32E52u28l98e95r 5718619236926

Zatím je to jen výkřik do tmy, protože za současného stavu vědy a techniky je to komerčně naprosto nevyužitelné. Tedy aspoň v případě skejtbordů a baráků. V tom prvním případě je jasné, že kolečka za pár krejcarů magnetická levitace nenahradí. Otázkou ovšem je, jak rychlý bude pokrok v tomto směru. 314

0/0
22.10.2014 11:16

J23a76n 63P74a63v22e30l39k94a 3837611864251

To, že by to zvedalo budouvy při záplavách je hodně přehnané. Se vzdáleností roste ptřebná energie kvadraticky.

+4/0
22.10.2014 9:49

J44a97r23o57s87l47a59v 11H70o74r97á94k 8892834805709

A hlavně při záplavách zpravidla nejde proud...

0/−1
22.10.2014 17:20

J66a39n 24P59a76v23e22l20k45a 3767191314611

Tolik proudu není ani v normálních podmínkách. Když skate udrží 50 kg 2 cm nad zemí při 1 kW, pro dům 2000x težší, 2 m nad zemí by bylo potřeba asi 20 Temelínů.

0/−1
23.10.2014 11:44

P11e31t96r 75T17y18č30k85a 6485832249632

Ono se to nezdá, ale Marty cestoval ve dvojce do roku 2015.

+7/0
22.10.2014 9:36

J91i51ř11í 65P78e73t38r48á67š 3371541463377

skvělá poznámka ;-D v tom případě se máme na co těšit :-)

0/0
22.10.2014 14:21
Foto

V47á31c84l12a22v 20N37ý38v49l69t

Gratuluji panu Sobotkovi k pravděpodobnému rekordu. Z 95 diskuzních příspěvků je 33 z jeho klávesnice, či spíše klávesnic.

+1/0
22.10.2014 9:31

P52e10t29r 82P74e60t83r 6273542108943

95 celkových nebo otravných? :D

+1/−1
22.10.2014 13:39

P84a70v20e54l 65S13o80b81o92t72k76a 5600484

Děkuji za gratulaci a za námahu kterou jste si dal s počítáním :-)

(doufám, že jsou všechny moje, ale přepočítávat to nebudu)

To víte, noční směny u počítače jsou dlouhé, a pokud ladíte nějakou aplikaci, je to velká nuda...

0/−1
22.10.2014 16:28

J68a86n 44M82o36t72ů85r35e52k 7810572641599

Ad pochybnosti o magnetismu ve spojitosti s mědí. Uděljete si doma určitě velmi zajímavý pokus: měděná trubka + silný magnet který není o moc menší v průměru, než vntiřní průměr trubky. Pak ten magnet vezměte a nechte volným pádem propadnout tou trubkou - ;-)

+3/0
22.10.2014 8:12

J90a62n 87N83o20v98á45k 7415624598747

takový experiment jsme dělali na vejšce. Ale ještě mnohem zajímavější je potom tu trubku polít tekutým dusíkem.

0/−1
22.10.2014 11:02

P57a55v17e56l 55S56o95b75o49t79k23a 5870254

Jenže - máte sice pravdu a pěkné video k tomu můžete najít např. i na mit.edu, ale tady žádný závit na krátko (trubku) nemáte...

0/−1
22.10.2014 16:29

D11a90v81i24d 69S42a87l61c89e16r 8226270923191

Mnohem zajímavější mi přišel projekt - kvantového uzamčení/kvantové levitování.

Kdy je třeba ale mít extrémně nízké teploty.

Pokud ale se tento stav navodí. Pak zmražená destička v magnetickém poli unese 10 000x násobek své váhy. Dá se říct že destička 10x10x0.5cm uzvedne s přehledem auto do 1 tuny.

Zároveň se nádoba vyrobená na tento způsob dá použít ke SKLADOVÁNÍ energie což je masakr!

Ale to je budoucnost

+1/−1
22.10.2014 7:20

J62i76ř24í 17Š16v36a69g35r 3808640385786

Racionální nápad na využít během příštích 100let není?

Pro velikost toho prkna, kterou určila veliká baterie a s kapacitou jen 7 minut, hádám, že se jedná o velkého žrouta. Tedy hlavní problém bude asi s baterií a ten je zatím neřešitelný. Současná Top baterie li-on 85kWh používaná v elektromobilech Tesla, by snad mohla zvládnout půl směny levitovat s naloženým vozíkem ve skladu, jenže už sama o sobě má rozměry vozíku o váze 570kg a stojí  50tis USD. Revoluční objev nového a kompaktního typu baterie nikdo neočekává.

Ale i pokud se na trh dostane nová a kompaktní baterie s velkou kapacitou. Nenajdu důvod pro který by nějaká firma nakoupila levitující vozíky, navíc za mnoho násobek ceny mechanických. Včetně dalších nákladů na kovovou podlahu, energie na dobíjení a častější drahý speciální servis. Když náklady na léta provozu mechanického jsou jen olej a šrobek.

To samé u letadel. Zařízení k levitaci a vývoj technologie, by zvýšila cenu letadla o tolik, že by se to aerolinkám pro těch pár ušetřených litrů paliva stejně nevyplatilo, když i letištní taxa za použití kovové dráhy by vyšla dráže, než ušetřené palivo. A to ani neřeším kovovou vzletovou plochu, která by vzhledem ke slábnoucímu kuželovému tvaru magnetického pole musela snad zabírat vylidněný prostor o velikosti Prahy a že aby energie do magnetů dokázala dostat letadlo na dostatečnou výšku ke startu, musela by to být buď okřidlená baterie nebo by na palubě musela být mobilní jaderná elektrárna.

Ale co se mi zdá reálné je ochrana domů. Jen je nejdřív potřeba vyřešit ochranu před výpadkem proudu, který běžně padá při povodních a zemětřesení, nebo silnou baterii, co udrží celý dům. Aby zařízení po ztrátě napájení jen nepraštilo barákem dolů a nezpůsobilo to větší škodu, než ten živel.

0/0
22.10.2014 7:06

A94l85e81x24a78n76d74r 72K81o28s26t31k71a 8292718226674

Co takhle magnetická startovací dráha, po které by se letadlo prostě jen rozjelo s nulovým odporem (nějaký třeba centimetr nad ní) do doby, než se vlastní silou vznese? Tedy napájení ne v letadle, ale v dráze.. Máte představu, kolik paliva sežere třeba běžný jumbo 747, než se rozjede na vzletovou rychlost a odlepí se? 9/10 potřebné energie by mohlo místo z nádrží letadla jít kabelem z elektrárny do dráhy.

+3/0
22.10.2014 8:43

J48i94ř38í 62Š47v42a97g34r 3728160615556

No jo, to mne ani nenapadlo. Místo do letadla to umístit do startovací dráhy. Jenže dnešní plech na letadle (3mm) asi stačit nebude a silný kovový plášť velké letadlo dost zatíží. 

A odstínit vnitřek letadla asi jen tak nepůjde, takže elektroniku by to zlikvidovalo. A co udělá kovová vnitřní vybavení letadla?  Nebo zapomenuté hodinky na zápěstí.

0/0
22.10.2014 15:54

W46a12l79t74e37r 44D52i29v36i43š 6597912442852

Co by to nešlo, letadlo by stálo na magnetické podložce, která následně zůstane na dráze, letadlo odletí bez ní.

O likvidaci elektroniky bych se také nebál - vždyť v počítači jsou hodně silné magnety v harddisku a vše funguje. Takže i tohle řešitelné je, i když by to vzhledem k násobně silnějšímu poli bylo podstatně náročnější. 

Ano, určitě by to přineslo úsporu paliva, místo paliva by mohlo být více užitečného nákladu atd. Ale mám pochybnosti o efektivitě takového počínání. Jestli cena zařízení + cena energie potřebná na provoz náhodou o nějaký ten řád nepřevýší cenu uspořeného paliva a přínosu ze zvýšené nostnosti.

0/0
23.10.2014 3:57

J64i56ř66í 41Š69v10a25g57r 3528820885166

Tak už loni zjistili jak na odstínění. Ale podle mne do toho stejně nikdo nepůjde, jelikož vývoj a technologie výrazně zvedne konečnou cenu letadla a váha kovu s dalším odstínění na letadle by zvýšila spotřebu paliva.

 ,,Odstínit magnetické pole bylo až donedávna prakticky nemožné. Španělští vědci z Barcelony však při řešení této složité úlohy uspěli.''

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/955724?print=1

0/0
23.10.2014 13:53

T70o22m27á16š 18S10k46á80l82a 6688427

přijde mi to zbytečně složité a hlavně toho největšího žrouta energie (totiž skutečné rozjetí letadla dokud nezačne fungovat dostatečný vztlak na křídlech) tím stejně neodstraníte. Kdyby to byl takový problém, tak letadlo roztlačím z ranveje na laně, resp. katapultem. To se už i dělá. Jen asi nikdo nepovažoval za výhodné to dělat s každým letadlem.

+1/0
22.10.2014 16:15
Foto

P92a21t60r85i43k 20C97h47r42z 4378299962979

A to já si praktické využití představit dokážu a to i bez těch barerií. Třeba někde ve skladu na manipulaci s těžkým zbožím, klidně to může mít i elektrický kabel. Minimální tření, snazší manipulace než s poháněným kolejovým vozíkem.

A u těch letadel možná taky - mohly by dosáhnout větší zrychlení na kratší dráze a za použití menšího množství energie + to využívat k pojezdům po letišti.

0/0
22.10.2014 10:56

J18a77k56u83b 74P87r58o95k84e31š 6733398122293

Do jiste miry bych souhlasil s p. Svagrem. Jako nejvetsi problem vydim tu kovovou podlozku. Tohle zatim vypada ken jalo cool hracka, ale s posunem ve vyzkumu supravodicu by to mohlo levitovat jen v mag. poli Zeme to by uz byla jina liga.

+1/0
22.10.2014 11:56

T35o59m55á63š 13S94k24á73l30a 6188237

jenže úspora za snížení tření je několikanásobně kompenzována potřebou udržet to "ve vzduchu" bez ohledu na rychlost, nebo třeba i zastavení. Ono to kolo zase tak velký valivý odpor nemá.

0/0
22.10.2014 16:18

A81l47e53x45a56n77d50r 25K29o97s40t52k61a 8152948206464

Technická: sleduji, jak se tu XY lidí hádá, jestli jde nebo nejde o podvod.. Ale: na jakém principu se vznáší ten nedávno představený levitující reproduktor? Jelikož ten podvodem nebude.. Že by tady šlo o aplikaci toho samého?

0/0
22.10.2014 2:10

P17a88v85e55l 40S90o72b86o85t72k26a 5110824

Magnety.

0/−2
22.10.2014 4:14

A43l56e47x70a91n50d14r 59K37o52s33t23k81a 8302948176924

Podle poznámky o tom, že koule spadne, když dojde baterka mi došlo, že elektromagnety.. Ale JAK je to udělané?

0/0
22.10.2014 7:52

J57a18n 84N77o65v40á31k 7675504558807

ta koule je jednoduchá (ale ne, že bych to dovedl postavit), v ní i ve stojanu jsou elektromagnety které aktivně stabilizují její polohu. Jako kdyby jsi se snažil stabilizovat kouli na vrcholu kopce tak že do ní budeš šťouchat podle toho kterým směrem se rozhodne padat.

0/0
22.10.2014 11:05

T57o69m14á33š 24M45a64t82ě14j 9905238533152

Jde to i snadněji. Ve skutečnosti aktivní stabilizaci nepotřebuješ. 

Stačí vytvořit stacionární magnetické pole určitého tvaru. 

P5evedeno na tvůj příklad hory - vem horu pryč a dej na její místo sopku (horu s kráterem). Z toho kráteru ti nic jen tak nevyskočí.

+1/−1
22.10.2014 13:43

J85a79n 46N62o42v58á70k 7765794928257

Rv  jo kdyby to bylo tak jednoduché..

http://en.wikipedia.org/wiki/Earnshaw%27s_theorem

+1/0
22.10.2014 14:27

T17o26m15á76š 25M25a12t50ě93j 9335128663482

Možná jsem to zjednodušení trochu přehnal až to vyznělo jinak než bylo třeba. 

Řeknu to jinak - nepotřebuješ aktivně reagující stabilizaci. Prostě nepotřebuješ žádnou "logiku", která by rozhodovala, ze které strany šťouchnout a pak dala příkaz ke štouchnutí. 

Úplně stabilní levitace se sice čistě pasivně dosáhnout nedá (pevný magnet na obou stranách), ale dá se to chytře obejít "hloupými" prostředky.

+1/0
22.10.2014 15:56

F98i98l45i65p 22N12e12s44p63o79r 8908854937687

Opravte si chybku: Skateboard pri povozu

0/0
22.10.2014 1:27

J35i91ř84í 13Š77v76a88g25r 3968400865666

V médiích spousta článků o žádostech na Kickstarteru. Několik málo zpětných ohlédnutí za těmi, co s penězi někam zmizeli. Ale absence článků o těch co to dotáhli do konce.

Takže hledám někoho kdo zapůjčí kameru a někoho na výrobu dvou stříbrných krabic s blikajícím nápisem ,,TELEPORT''. Zn. provize

0/0
22.10.2014 1:19

J87i87ř72í 58S80c83h22w96a63c42h 8228144648766

asi před 30-40 lety jsem četl nějakou knížku či jen povídku, kde hrdinové našli jakousi dlaždici co rušila zemskou přitažlivost a vše nad ní se vznášelo.... vzpomene si někdo jak se to jmenovalo?

0/0
21.10.2014 23:29

M90a80r53e46k 23V90o30k56á76l 1576194295339

Nikolaj Nosov - Neználek na Měsíci ... měsíční kámen  ;-D  - ale to asi nemyslíte

+3/0
21.10.2014 23:41

P89e58t82r 12M15a78j54e24r 7232716141971

Taky mně napadl Něznájka na luně.

0/0
22.10.2014 8:55

J17i72ř95í 14S91c79h79w47a10c85h 8188714608276

ne byl to jakoby reálný příběh, takové sci-fi v současné době.

0/0
22.10.2014 17:07

P94e45t40r 20P24r49ů60š59a 6322483806409

Tak jsem si přečetl článek i diskuzi a podle mě je to celkem "jednoduché" a provozuschopné zařízení. Pomocí cívek ve skejtu jsou naidukovány vířivé proudy v měděné podložce, následně je změněn proud v cívkách a reakcí je celkem jenoduše říditelný pohyb i vzdálenost skejtu vzhledem k podložce. Slovo jednoduché se odvíjí samozřejmě od dostupného výpočetního výkonu. Zvláštní že používají měděné podložky, na hliník to nemá asi potřebný výkon.

Těch 10000 dolarů jim ale stejně nepošlu:-)

+7/−1
21.10.2014 22:23

P62a76v19e48l 47S15o27b34o51t84k76a 5390804

opravdu? můžete sem dát nějaký odkaz na skripta nebo něco podobného kde je to popsané?

0/−2
21.10.2014 23:04

P33e14t50r 20P51r87ů82š18a 6822133566649

Popsané co? Elektromagnetismus? Myslím, že 9.třídě základní školy.;-)

+3/−2
21.10.2014 23:09

P46a57v50e57l 33S61o73b53o37t47k18a 5980324

ne, myslím tím magnetickou levitaci o které tak zasvěceně píšete. Tj mám prkno s baterkama a cívkama, na něm 70 kg chlapa, pod ním měděnou podložku a chlap se vznáší. To se na základní škole nebere a na ČVUT nám to také zamlčeli ;-D

0/−2
21.10.2014 23:11

P22e21t76r 21P87r35ů46š19a 6782363276969

Vysvětlenou "levitaci" máte v mém prvním příspěvku. To jsem nevěděl, že se ČVUT zatajuje funkce asynchonního motoru. Díky bohu, že jsem nakonec volil VUT.

Tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%AD%C5%99iv%C3%BD_proud a dál raději nediskutujte a studujte.

A k Vašemu jinému příspěvku, proč bych z baterie neměl dostat výkon kolem jednoho kW? Jak asi startujete auto.

+4/−1
21.10.2014 23:32

P69a88v28e51l 11S78o73b61o82t11k57a 5760754

Tak to tedy plácáte nesmysly a jen tu trolíte.

podívejte se jak dlouho je na tom prkně a jak to prkno je veliké.

0/−3
21.10.2014 23:47

A28l33e13x84a53n84d94r 51K86o39s75t16k96a 8932778196554

Možná bych se spíš zajímal o to, že na tom Japoncům jezdí celý vlak. Vlaková souprava váží "nepatrně" víc než chlap i s prknem.

+3/−1
22.10.2014 2:06

P66a30v32e60l 62S72o54b12o35t67k44a 5460494

Na to jsem tu dával odkaz - viz níže .pdf - a proto také říkám, že maglev běží, že Japoncům to fachá, ale že todle prkno je totální podvod.

0/−3
22.10.2014 4:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.