Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37i30r60o41s87l22a10v 78B43u72d22a 9552762197982

Hezký, to má určitě budoucnost R^

0/0
28.10.2014 17:53

P13a54v18e56l 32F72a32r81a 9337737574401

Že to bude v prodeji v roce 2015 věděli již všichni fanoušci Back to the Future od roku 89.  ;-)

A teď ještě létací auta!

0/0
23.10.2014 14:36

B40o60h15u91m95i14l 17S65t66e94j46s68k70a10l 4556317203576

Tak teď pod každý asfaltový povrch nainstalovat tenkou kovovou vrstvu a máme levitující auta bez kol.

0/0
22.10.2014 22:32

P58a13v35e20l 91K89r66e76j14č25í15ř 2472361673406

Sice budou trochu neovladatelná, ale ty výdaje za obnovu poškozeného asfaltu to mnohonásobně vynahradí :-)

0/0
22.10.2014 23:20

J80a69n 28N38o80v25á50k 7685524428177

ta vrstva kovu (velmi čité mědi)  musí být naopak velmi tlustá aby to fungovalo. Ale to by rozkradli i kdyby to bylo trvale pod proudem :D

+1/0
24.10.2014 11:23

V18l48a85d31i27m10í71r 75K24r53i14s29t67e24n 7346292105908

Pokud připustím, že to je podvod, není to virální reklama na TBBT? V předminulém díle Sheldon a spol řešili, že poté, co našli své něžné polovičky, nějak to s jejich vědou šlo z kopce a udělají si brainstorming bez bab, jak právě zkonstruovat ten zmíněný skateboard ze Zpátky do budoucnosti.

+1/−2
22.10.2014 15:54

J60a29k67u77b 38M88a40t36o91u39š 3415182442823

No spíš se o to jen snažily, nedošli ani k složitějším úvahám ;-D

0/0
22.10.2014 17:14

J77i83ř81í 27E89u81l96e14r 5758609526856

Zatím je to jen výkřik do tmy, protože za současného stavu vědy a techniky je to komerčně naprosto nevyužitelné. Tedy aspoň v případě skejtbordů a baráků. V tom prvním případě je jasné, že kolečka za pár krejcarů magnetická levitace nenahradí. Otázkou ovšem je, jak rychlý bude pokrok v tomto směru. 314

0/0
22.10.2014 11:16

J76a49n 59P24a55v94e50l77k91a 3237491394201

To, že by to zvedalo budouvy při záplavách je hodně přehnané. Se vzdáleností roste ptřebná energie kvadraticky.

+4/0
22.10.2014 9:49

J95a90r90o18s41l43a16v 19H31o51r83á41k 8162384285929

A hlavně při záplavách zpravidla nejde proud...

0/−1
22.10.2014 17:20

J55a52n 16P34a51v22e89l75k76a 3827451664651

Tolik proudu není ani v normálních podmínkách. Když skate udrží 50 kg 2 cm nad zemí při 1 kW, pro dům 2000x težší, 2 m nad zemí by bylo potřeba asi 20 Temelínů.

0/−1
23.10.2014 11:44

P89e63t44r 52T17y93č90k16a 6955432279462

Ono se to nezdá, ale Marty cestoval ve dvojce do roku 2015.

+7/0
22.10.2014 9:36

J75i54ř97í 75P82e49t66r32á83š 3461691423147

skvělá poznámka ;-D v tom případě se máme na co těšit :-)

0/0
22.10.2014 14:21
Foto

V67á83c10l24a40v 58N96ý48v52l41t

Gratuluji panu Sobotkovi k pravděpodobnému rekordu. Z 95 diskuzních příspěvků je 33 z jeho klávesnice, či spíše klávesnic.

+1/0
22.10.2014 9:31

P86e49t88r 98P44e36t85r 6583192878873

95 celkových nebo otravných? :D

+1/−1
22.10.2014 13:39

P75a66v91e10l 93S43o78b44o81t53k93a 5110484

Děkuji za gratulaci a za námahu kterou jste si dal s počítáním :-)

(doufám, že jsou všechny moje, ale přepočítávat to nebudu)

To víte, noční směny u počítače jsou dlouhé, a pokud ladíte nějakou aplikaci, je to velká nuda...

0/−1
22.10.2014 16:28

J48a19n 89M91o64t84ů30r96e32k 7230212361939

Ad pochybnosti o magnetismu ve spojitosti s mědí. Uděljete si doma určitě velmi zajímavý pokus: měděná trubka + silný magnet který není o moc menší v průměru, než vntiřní průměr trubky. Pak ten magnet vezměte a nechte volným pádem propadnout tou trubkou - ;-)

+3/0
22.10.2014 8:12

J49a32n 94N96o86v60á53k 7265914268187

takový experiment jsme dělali na vejšce. Ale ještě mnohem zajímavější je potom tu trubku polít tekutým dusíkem.

0/−1
22.10.2014 11:02

P23a46v24e27l 13S70o86b92o47t50k59a 5350464

Jenže - máte sice pravdu a pěkné video k tomu můžete najít např. i na mit.edu, ale tady žádný závit na krátko (trubku) nemáte...

0/−1
22.10.2014 16:29

D93a92v33i67d 89S52a53l79c73e10r 8926560493831

Mnohem zajímavější mi přišel projekt - kvantového uzamčení/kvantové levitování.

Kdy je třeba ale mít extrémně nízké teploty.

Pokud ale se tento stav navodí. Pak zmražená destička v magnetickém poli unese 10 000x násobek své váhy. Dá se říct že destička 10x10x0.5cm uzvedne s přehledem auto do 1 tuny.

Zároveň se nádoba vyrobená na tento způsob dá použít ke SKLADOVÁNÍ energie což je masakr!

Ale to je budoucnost

+1/−1
22.10.2014 7:20

J66i42ř56í 31Š56v91a81g77r 3288690125936

Racionální nápad na využít během příštích 100let není?

Pro velikost toho prkna, kterou určila veliká baterie a s kapacitou jen 7 minut, hádám, že se jedná o velkého žrouta. Tedy hlavní problém bude asi s baterií a ten je zatím neřešitelný. Současná Top baterie li-on 85kWh používaná v elektromobilech Tesla, by snad mohla zvládnout půl směny levitovat s naloženým vozíkem ve skladu, jenže už sama o sobě má rozměry vozíku o váze 570kg a stojí  50tis USD. Revoluční objev nového a kompaktního typu baterie nikdo neočekává.

Ale i pokud se na trh dostane nová a kompaktní baterie s velkou kapacitou. Nenajdu důvod pro který by nějaká firma nakoupila levitující vozíky, navíc za mnoho násobek ceny mechanických. Včetně dalších nákladů na kovovou podlahu, energie na dobíjení a častější drahý speciální servis. Když náklady na léta provozu mechanického jsou jen olej a šrobek.

To samé u letadel. Zařízení k levitaci a vývoj technologie, by zvýšila cenu letadla o tolik, že by se to aerolinkám pro těch pár ušetřených litrů paliva stejně nevyplatilo, když i letištní taxa za použití kovové dráhy by vyšla dráže, než ušetřené palivo. A to ani neřeším kovovou vzletovou plochu, která by vzhledem ke slábnoucímu kuželovému tvaru magnetického pole musela snad zabírat vylidněný prostor o velikosti Prahy a že aby energie do magnetů dokázala dostat letadlo na dostatečnou výšku ke startu, musela by to být buď okřidlená baterie nebo by na palubě musela být mobilní jaderná elektrárna.

Ale co se mi zdá reálné je ochrana domů. Jen je nejdřív potřeba vyřešit ochranu před výpadkem proudu, který běžně padá při povodních a zemětřesení, nebo silnou baterii, co udrží celý dům. Aby zařízení po ztrátě napájení jen nepraštilo barákem dolů a nezpůsobilo to větší škodu, než ten živel.

0/0
22.10.2014 7:06

A61l35e27x87a53n89d96r 58K13o92s36t85k35a 8482728376494

Co takhle magnetická startovací dráha, po které by se letadlo prostě jen rozjelo s nulovým odporem (nějaký třeba centimetr nad ní) do doby, než se vlastní silou vznese? Tedy napájení ne v letadle, ale v dráze.. Máte představu, kolik paliva sežere třeba běžný jumbo 747, než se rozjede na vzletovou rychlost a odlepí se? 9/10 potřebné energie by mohlo místo z nádrží letadla jít kabelem z elektrárny do dráhy.

+3/0
22.10.2014 8:43

J45i31ř70í 63Š86v30a59g90r 3288120425636

No jo, to mne ani nenapadlo. Místo do letadla to umístit do startovací dráhy. Jenže dnešní plech na letadle (3mm) asi stačit nebude a silný kovový plášť velké letadlo dost zatíží. 

A odstínit vnitřek letadla asi jen tak nepůjde, takže elektroniku by to zlikvidovalo. A co udělá kovová vnitřní vybavení letadla?  Nebo zapomenuté hodinky na zápěstí.

0/0
22.10.2014 15:54

W25a73l63t64e95r 89D27i61v85i56š 6127592902802

Co by to nešlo, letadlo by stálo na magnetické podložce, která následně zůstane na dráze, letadlo odletí bez ní.

O likvidaci elektroniky bych se také nebál - vždyť v počítači jsou hodně silné magnety v harddisku a vše funguje. Takže i tohle řešitelné je, i když by to vzhledem k násobně silnějšímu poli bylo podstatně náročnější. 

Ano, určitě by to přineslo úsporu paliva, místo paliva by mohlo být více užitečného nákladu atd. Ale mám pochybnosti o efektivitě takového počínání. Jestli cena zařízení + cena energie potřebná na provoz náhodou o nějaký ten řád nepřevýší cenu uspořeného paliva a přínosu ze zvýšené nostnosti.

0/0
23.10.2014 3:57

J73i16ř69í 95Š17v29a53g38r 3828480415396

Tak už loni zjistili jak na odstínění. Ale podle mne do toho stejně nikdo nepůjde, jelikož vývoj a technologie výrazně zvedne konečnou cenu letadla a váha kovu s dalším odstínění na letadle by zvýšila spotřebu paliva.

 ,,Odstínit magnetické pole bylo až donedávna prakticky nemožné. Španělští vědci z Barcelony však při řešení této složité úlohy uspěli.''

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/955724?print=1

0/0
23.10.2014 13:53

T74o15m67á95š 35S87k63á93l86a 6288727

přijde mi to zbytečně složité a hlavně toho největšího žrouta energie (totiž skutečné rozjetí letadla dokud nezačne fungovat dostatečný vztlak na křídlech) tím stejně neodstraníte. Kdyby to byl takový problém, tak letadlo roztlačím z ranveje na laně, resp. katapultem. To se už i dělá. Jen asi nikdo nepovažoval za výhodné to dělat s každým letadlem.

+1/0
22.10.2014 16:15
Foto

P31a39t58r54i74k 62C88h28r20z 4728169562539

A to já si praktické využití představit dokážu a to i bez těch barerií. Třeba někde ve skladu na manipulaci s těžkým zbožím, klidně to může mít i elektrický kabel. Minimální tření, snazší manipulace než s poháněným kolejovým vozíkem.

A u těch letadel možná taky - mohly by dosáhnout větší zrychlení na kratší dráze a za použití menšího množství energie + to využívat k pojezdům po letišti.

0/0
22.10.2014 10:56

J30a31k93u22b 20P86r90o24k32e65š 6253228932883

Do jiste miry bych souhlasil s p. Svagrem. Jako nejvetsi problem vydim tu kovovou podlozku. Tohle zatim vypada ken jalo cool hracka, ale s posunem ve vyzkumu supravodicu by to mohlo levitovat jen v mag. poli Zeme to by uz byla jina liga.

+1/0
22.10.2014 11:56

T31o24m94á95š 92S54k42á48l65a 6588747

jenže úspora za snížení tření je několikanásobně kompenzována potřebou udržet to "ve vzduchu" bez ohledu na rychlost, nebo třeba i zastavení. Ono to kolo zase tak velký valivý odpor nemá.

0/0
22.10.2014 16:18

A77l74e92x30a30n65d67r 57K23o74s13t92k51a 8832108366574

Technická: sleduji, jak se tu XY lidí hádá, jestli jde nebo nejde o podvod.. Ale: na jakém principu se vznáší ten nedávno představený levitující reproduktor? Jelikož ten podvodem nebude.. Že by tady šlo o aplikaci toho samého?

0/0
22.10.2014 2:10

P97a72v42e41l 80S73o67b14o25t75k22a 5110204

Magnety.

0/−2
22.10.2014 4:14

A81l65e44x47a41n21d96r 93K11o10s56t63k79a 8232288306534

Podle poznámky o tom, že koule spadne, když dojde baterka mi došlo, že elektromagnety.. Ale JAK je to udělané?

0/0
22.10.2014 7:52

J22a92n 28N84o49v92á26k 7435964118357

ta koule je jednoduchá (ale ne, že bych to dovedl postavit), v ní i ve stojanu jsou elektromagnety které aktivně stabilizují její polohu. Jako kdyby jsi se snažil stabilizovat kouli na vrcholu kopce tak že do ní budeš šťouchat podle toho kterým směrem se rozhodne padat.

0/0
22.10.2014 11:05

T25o15m88á55š 56M13a92t47ě58j 9145528873382

Jde to i snadněji. Ve skutečnosti aktivní stabilizaci nepotřebuješ. 

Stačí vytvořit stacionární magnetické pole určitého tvaru. 

P5evedeno na tvůj příklad hory - vem horu pryč a dej na její místo sopku (horu s kráterem). Z toho kráteru ti nic jen tak nevyskočí.

+1/−1
22.10.2014 13:43

J63a96n 72N84o76v10á59k 7495824708637

Rv  jo kdyby to bylo tak jednoduché..

http://en.wikipedia.org/wiki/Earnshaw%27s_theorem

+1/0
22.10.2014 14:27

T29o82m35á41š 71M28a14t43ě20j 9715778943202

Možná jsem to zjednodušení trochu přehnal až to vyznělo jinak než bylo třeba. 

Řeknu to jinak - nepotřebuješ aktivně reagující stabilizaci. Prostě nepotřebuješ žádnou "logiku", která by rozhodovala, ze které strany šťouchnout a pak dala příkaz ke štouchnutí. 

Úplně stabilní levitace se sice čistě pasivně dosáhnout nedá (pevný magnet na obou stranách), ale dá se to chytře obejít "hloupými" prostředky.

+1/0
22.10.2014 15:56

F11i17l76i29p 79N71e49s69p14o88r 6317527308412

Opravte si chybku: Skateboard pri povozu

0/0
22.10.2014 1:27

J65i96ř50í 85Š42v44a35g35r 3738760615746

V médiích spousta článků o žádostech na Kickstarteru. Několik málo zpětných ohlédnutí za těmi, co s penězi někam zmizeli. Ale absence článků o těch co to dotáhli do konce.

Takže hledám někoho kdo zapůjčí kameru a někoho na výrobu dvou stříbrných krabic s blikajícím nápisem ,,TELEPORT''. Zn. provize

0/0
22.10.2014 1:19

J39i10ř18í 77S66c84h11w62a82c69h 8328404688206

asi před 30-40 lety jsem četl nějakou knížku či jen povídku, kde hrdinové našli jakousi dlaždici co rušila zemskou přitažlivost a vše nad ní se vznášelo.... vzpomene si někdo jak se to jmenovalo?

0/0
21.10.2014 23:29

M31a93r25e92k 14V87o51k85á47l 1456684855459

Nikolaj Nosov - Neználek na Měsíci ... měsíční kámen  ;-D  - ale to asi nemyslíte

+3/0
21.10.2014 23:41

P60e83t75r 43M98a67j15e41r 7492606351321

Taky mně napadl Něznájka na luně.

0/0
22.10.2014 8:55

J45i51ř67í 57S95c74h20w26a31c22h 8408204798726

ne byl to jakoby reálný příběh, takové sci-fi v současné době.

0/0
22.10.2014 17:07

P72e32t53r 61P72r18ů80š49a 6492773176369

Tak jsem si přečetl článek i diskuzi a podle mě je to celkem "jednoduché" a provozuschopné zařízení. Pomocí cívek ve skejtu jsou naidukovány vířivé proudy v měděné podložce, následně je změněn proud v cívkách a reakcí je celkem jenoduše říditelný pohyb i vzdálenost skejtu vzhledem k podložce. Slovo jednoduché se odvíjí samozřejmě od dostupného výpočetního výkonu. Zvláštní že používají měděné podložky, na hliník to nemá asi potřebný výkon.

Těch 10000 dolarů jim ale stejně nepošlu:-)

+7/−1
21.10.2014 22:23

P32a72v62e77l 80S43o88b70o67t46k83a 5380514

opravdu? můžete sem dát nějaký odkaz na skripta nebo něco podobného kde je to popsané?

0/−2
21.10.2014 23:04

P69e58t68r 23P47r53ů65š62a 6362933816879

Popsané co? Elektromagnetismus? Myslím, že 9.třídě základní školy.;-)

+3/−2
21.10.2014 23:09

P87a86v26e51l 95S11o89b50o69t52k47a 5620524

ne, myslím tím magnetickou levitaci o které tak zasvěceně píšete. Tj mám prkno s baterkama a cívkama, na něm 70 kg chlapa, pod ním měděnou podložku a chlap se vznáší. To se na základní škole nebere a na ČVUT nám to také zamlčeli ;-D

0/−2
21.10.2014 23:11

P41e96t30r 19P15r36ů48š25a 6192123596219

Vysvětlenou "levitaci" máte v mém prvním příspěvku. To jsem nevěděl, že se ČVUT zatajuje funkce asynchonního motoru. Díky bohu, že jsem nakonec volil VUT.

Tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%AD%C5%99iv%C3%BD_proud a dál raději nediskutujte a studujte.

A k Vašemu jinému příspěvku, proč bych z baterie neměl dostat výkon kolem jednoho kW? Jak asi startujete auto.

+4/−1
21.10.2014 23:32

P36a11v33e50l 72S94o77b80o89t92k55a 5720284

Tak to tedy plácáte nesmysly a jen tu trolíte.

podívejte se jak dlouho je na tom prkně a jak to prkno je veliké.

0/−3
21.10.2014 23:47

A71l44e93x86a81n27d21r 15K69o16s55t44k53a 8312668436724

Možná bych se spíš zajímal o to, že na tom Japoncům jezdí celý vlak. Vlaková souprava váží "nepatrně" víc než chlap i s prknem.

+3/−1
22.10.2014 2:06

P77a83v66e39l 69S98o65b98o95t56k68a 5810624

Na to jsem tu dával odkaz - viz níže .pdf - a proto také říkám, že maglev běží, že Japoncům to fachá, ale že todle prkno je totální podvod.

0/−3
22.10.2014 4:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.