Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jaderná fúze zažila „průlom“. A teď tu o Karkulce...

Velká americká firma se pustila do vývoje energetického zdroje, který by na Zemi napodobil proces probíhající v jádru Slunce. Do problému zvládnutí tzv. jaderné fúze se pustil tým ve slavných vývojových dílnách Skunk Works. Ale na překonání pochybností slavné jméno nestačí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P54e43t82r 69H67a79j18i50č 1560839848178

Píšu to pořád dokola. Důvodem, proč se jadernou fůzi nedaří dostat od stádia výzkumu do komerční sféry je velmi náročná technologie, kterou je nutné použít. Supravodivé magnety jsou zchlazené na teplotu blížící se absolutní nule a několik centimetrů od magnetu je plazma o teplotě několika desítek nebo set miliónů kelvinů. Přitom stačí magnety zahřát o pár kelvinů, supravodivost zmizí a celá fůze se zhroutí.

Má to jeden zajímavý aspekt a to, že ke chlazení supravodičů se používá také hélium. Zřejmě by to klidně mohla být i ona směs D a T, fyzikální vlastnosti by to mělo mít podobné, supratekuté vlastnosti zajistí, aby se to chladilo rovnoměrně, ale to výzkumníci už stejně dávno vědí, zkouší to pořád dokola a ono to nejde a nejde. :-)

No pak co s těmi neutrony. Mají "abrazívní" vlastnosti a musí se pořád měnit stínění, které má po použití určitou zbytkovou radioaktivitu.

Dovolím si jednu uvahu. Lepší by bylo, kdyby se uvolňovaly jenom fotony, nejlépe infračervené, ale pokud by se uvolňovalo viditelné spektrum, tak by se s tím dalo svítit na FV panely i v noci. :-P

+1/0
28.10.2014 23:00
Foto

R54a62d93e23k 45V63o45j90á95č35e87k 5863439513594

R^R^R^ technet jede. Dík za supr čtení.

+12/0
23.10.2014 16:48

R33a67d63i39m 77Z54e14h45e23r 3294690393661

Hezky napsanej článek. R^ Pochopili jsme to i my blbí, kéž by takto psalo víc redaktorů na iDnes. Bohužel někteří snad ani nevědí o čem píší, což rozhodně není případ tohoto článku. Psát o složitém tématu jednoduše a přitom vědecky precizně není jen tak, díky!

+2/0
23.10.2014 15:47

J66a37n 24N74o70v86á23k 6924944896873

Ale vždyť už léta máme a využíváme jeden velký a spolehlivě funkční fúzní reaktor. Je 150 mil. km. daleko a nestál nás ani dolar.

+3/0
23.10.2014 15:44

J16i70r88i 61D57o18b93r81ý 9348389573

Jenomze pripojeni je nespolehlive. Ma pravidelny vypadek v cyklu 24 hodin a dalsi problemy s pripojenim.

+10/0
23.10.2014 16:25

P26e87t29r 55H39e10l57l57e98r 5253936154334

Tak jaderná fůze už není pohádka. Na přímý dotaz "Jak to dokážete?" totiž zazněla jasná odpověď "Prostě to uděláme!"

+8/0
23.10.2014 15:02
Foto

G38e96o73r21g71i63s 45F40a72s72u50l71i83s 1246823653

Babiš? To mě nenapadlo a přitom je to tak prosté! ANO ;-D

0/0
23.10.2014 15:28

M21i74c57h42a37e79l 97K86o51n41e83č91n46ý 6422873899759

Škoda, že už nežije Jára Cimrman.;-)

+3/−1
23.10.2014 14:02

K83a38r28e20l 30E70n61d74l21e84r 3253550140665

To jako že by vymyslel nejlepší nefunkční řešení. :-)

+1/0
23.10.2014 14:06

J26a43r74o43s14l28a57v 90M10o27u75č34k30a 3329612487352

Ne, jen by nám řekl: "Tudy ne, přátelé.":-)

+4/0
23.10.2014 14:14

M40i61c80h17a39e54l 46K11o54n86e79č62n67ý 6222703949369

Tuším, že by s tím už dávno byl na patentovém úřadě;-D

+1/0
23.10.2014 14:17

T27o74m12á66š 54B85r56a36b46e27c 2918546455416

No nevím, to byl Jára pozdě přicházející, takže už by tam někdo musel být předtím (teď tady byl) :-)

+2/0
23.10.2014 15:14

M51i59c46h88a25e51l 84K19o13n29e95č12n73ý 6702213479599

Právě, třeba by to někoho vyburcovalo

0/0
23.10.2014 15:52

P62e63t35r 94K44r72á33l 4724170948592

Můžete prosím napsat článek o tomhle? Zajímalo by mě, co je na tom pravdy. Díky

http://www.extremetech.com/extreme/191754-cold-fusion-reactor-verified-by-third-party-researchers-seems-to-have-1-million-times-the-energy-density-of-gasoline

0/0
23.10.2014 13:59

B12e18n 29P18a10v50k48a 1217173757801

Že všichni, kdo seděli u toho stolečku, mají nemoc z ozáření a nebo jsou z nich grilovaná kuřata? Nejsou? Tak je to asi blbost.

+2/−1
23.10.2014 14:05

J79a84r41o65s97l47a57v 82M82o65u34č79k42a 3909812157552

Těší mně, ře jste se pozichroval slůvkem "asi"

Má jít o nezávislé a prý úspěšné  testování e-cat Andrea Rossiho. A stále neumí teoreticky zdůvodnit pozorovaný jev, takže nemusí jít o fúzi

0/0
23.10.2014 14:17

B25e72n 65P51a43v89k58a 1117203767931

Nečetl jsem to. Z čeho to má?

+1/−1
23.10.2014 14:22

J72a29r72o36s51l85a81v 55M20o12u16č34k35a 3589222757462

Dělá s tím tajnosti, je to malý palivový článek (cca 40x40x10 cm), uvnitř kazeta s nanojemně mletým hliníkem, který s čímsi reaguje za přítomnosti katalyzátoru, vyvíjí to údajně velké množství tepla za desetinu dnešní ceny. Článek má mít výkon 10 kW, jedna ta kazeta má vydržet pár měsíců. Teplota do 150 stupňů, takže se to dá zatím použít pro vytápění. Vysokotlakou páru pro výrobu elektřiny to zatím neumí. Už je to na netu pár let, o větším praktickém nasazení stále není slyšet, akorát že teď přišli s tím nezávislým testem. Zadejte si do vyhledávače e-cat a dostanete se na jejich stránky.

0/−1
23.10.2014 14:38

J83a48r75o18s68l42a64v 90M13o25u37č50k51a 3169962367802

tak pardon. Ne hliník, ale nikl. ¨Psal jsem to z hlavy, už jsem si to nepamatoval

+1/−1
23.10.2014 15:05

B88e19n 46P61a53v89k15a 1987593457221

Takže někdo vyrobil trubku s Termitem, jo? Panejo. Tak to je fakt lepší než petka naplněná pilinami a vyjetým olejem:-)

+1/−1
23.10.2014 15:08

M37a97t77o32u65š 98L31á94z84ň13o68v81s28k78ý46, 83T21e65c72h33n42e98t53.70c54z

To za mě udělal Vladimír Wagner na Osel.cz a lépe, než bych to dokázal já.

http://www.osel.cz/index.php?clanek=7823

podrobně rozebírá, proč nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo fungovat dle tvrzení hlavního autora. Ale možná bychom to mohli také někdy napsat nebo ho požádat i pro příspěvek pro nás, protože ona je celá studená fúze zajímavý příběh i proto, že se podle všeho nezabývali vždy jen podvodníci a fušeři.

+2/0
23.10.2014 14:26

J79a80r92o58s28l17a77v 94M21o38u93č93k72a 3389582847592

Váš přístup, pakliže ho myslíte vážně mně těší. Nejsem fyzik, ale dogmatismus s jakým se u nás přistupuje k dosavadním poznatkům mně velice dráždí (divím se, že sdružení Sisyfos se ještě neprohlásilo za církev). Osobně jsem přesvědčen, že big business dělá vše, co je v jeho silách, aby zabránil průlomovým objevům. Proto už prakticky 150 let na výrobu elektřiny vaříme vodu a neposunuli jsme se ani o píď. Koneckonců i ta horká fúze je pořád jen o vaření vody. Ale to je pořád jen o tom, jak resp. čím tu vodu vaříme.

+1/−7
23.10.2014 14:48

B36e70n 73P89a18v28k81a 1917143507141

Tak může se vařit kov, sůl,... klidně olivový olej. Ale ta voda má jistá positiva nad olivovým olejem.

+2/−1
23.10.2014 15:10

J22a33r27o28s36l84a95v 95M75o22u81č52k89a 3719732757362

No já tím chtěl říct, že by se mohlo hledat, jestli neexistují jiné cesty, jakými získávat energii než pohybováním cívky v magnetickém poli a tedy indukcí. Navíc, když díky starému dobrému Albertovi víme, že vše je vlastně elektromagnetické vlnění.

Zdůrazňuji slovo získávat.

0/−1
23.10.2014 15:36

B15e31n 91P25a69v68k86a 1317763427891

Ale umíme, umíme. Jenom to pohybování té cívky je naprosto dostatečné, co se týče účinnosti a nemáme s tím žádný problém.

0/0
24.10.2014 20:29
Foto

G83e98o66r31g69i48s 13F42a28s30u96l30i32s 1746113763

V hydroelektrárnách rozhodně vodu nevaříme! :-)

+1/0
23.10.2014 15:26

J56a62r80o40s72l18a72v 72M34o77u69č63k19a 3489682877702

tam ne to máte pravdu, ale na tento druh výroby potřebujete velmi specifické podmínky a kapacita výkonu je zřejmě omezená

0/−1
23.10.2014 15:40
Foto

V97l27a28s12t84i64m24i92l 11Č54e68r85n74ý 3767363975

Tak ani ve slunečních el. ne. ;-)

+1/0
23.10.2014 22:28

A81l37e41x60a75n82d58r 53K77o26s25t79k16a 8282148486134

Tam jí vaří slunce za nás.. Voda se odpaří, na horním toku řeky zaprší atd..

0/−1
23.10.2014 23:45
Foto

V91l37a21s42t86i56m60i15l 19Č17e21r90n16ý 3787313675

Big business by mu za takový objev odevzdal všechny peníze, co má na účtech, jak poznamenal jeden z diskutujících pod článkem. A trefně vystihl i to, že kdyby to byla pravda, tak nepotřebujete žádné "nezávislé" komise, které by to potvrzovaly, ale prostě to uděláte.

+3/0
23.10.2014 22:44

J26a62n 81P62r28i34b60y63l 5940605747607

Jaderná fúze zatím spotřebuje více energie, než vyprodukuje?

To přeci dnes není žádný problém. Stačí, když na to EU udělá dotační program :D

+19/−1
23.10.2014 13:47

B62e58n 91P17a59v74k74a 1877613777151

Že se zatím v těch tokamacích spotřebovává více energie, než to dává? A už se někdo zamýšlel, jestli na tomhle principu nejdou konstruovat obří baterie?

A jak to vypadá v té Francii s tím ITER? Ještě furt tam je jenom díra v zemi a nebo už tam něco stojí? Naposledy si pamatuji, že byl nějaký problém s financováním (kdo by to řekl, co?).

0/0
23.10.2014 13:44

J33a29r18o19m75i48r 83F41a96r21e64k 4472813947

Furt dira v zemi, kolem ni jeraby a porad se tam neco deje...

Problemy s financovanim posledni dobou nebyly snad zadne.....

0/0
23.10.2014 13:47

B42e66n 84P80a42v27k36a 1147253797891

Tak to zeptám znovu v roce 2020. Žádný spěch.

0/0
23.10.2014 13:50

J95a48r17o41m91i61r 51F56a71r27e84k 4812263777

jj, to je taky pravda :-)

0/0
23.10.2014 13:54

I72v91a69n 94P79r37o39c65h17á48z97k31a 3981274255965

Pokud tam pracuje Dr. McKay nebo alespoň Zelenka, vidím to reálně :-)

+3/0
23.10.2014 13:40

Z71b43y15n10ě54k 91Š21a31f96a96r34č62í72k 5237818175254

;-D Ten titulek je jak ze zdejších diskuzí!

+4/0
23.10.2014 13:26

P76a33v48e59l 64W21e25r52n28e32r 5962216468832

Už tady někdo vytáhl studenou fúzi? :-)

0/0
23.10.2014 13:21

M41a57r93e89k 23K34r94o18l34l 5641952380770

Ta bude v příštím díle. :)

+2/0
23.10.2014 13:22

J36a19r84o65m94í67r 31K22r45á94l 4930109564439

Sýkora přijde s lednicí. ;-)

0/0
23.10.2014 13:34

B40e30n 44P27a56v96k34a 1207153817311

Mě by spíš zajímalo, jak mu to dopadlo s tou aquaponií.

0/0
23.10.2014 13:46

B88e48n 94P10a81v18k91a 1637183157651

jj, nekrofilie je peklo.

0/0
23.10.2014 13:45

J49a65r68o54s33l76a28v 22M97o94u22č77k60a 3769142307772

Nechci  hovořit o studené fúzi, protože o tom pořádně nic nevím, jen chci obecně komentovat vaši nonšalantní ignoranci. Na začátku 20. století po několik let média ignorovala bratry Wrightovy protože vědci tehdy se stejnou ignorancí prohlásili, že předmět těžší než vzduch nemůže létat.

Výroba horkou fůzí vyhovujr dvěma skupinám:

1. vědcům samotným, protože na vývoj je potřeba enormních částek

2. korporacím, protože umožní i nadále zafixovat stav závislosti odběratelů na centrálním výrobním zdroji. Proto se do výzkumu malých čistých zdrojů nejenže nic neinvestuje, ale dokonce se mu zabraňuje, protože průlom v této oblasti by znamenal ztrátu výsadního postavení velkých výrobců, ztrátu důležitosti ropy coby phm atd. Následky by byly nedozírné pro celou společnost vč. mocenského uspořádání.

Jsou tací, kteří tvrdí, že druhý termodynamický zákon je záměrně špatně formulován, aby fungoval jako past na myšlení

Jsou tací, kteří dokonce zpochybňují teorii relativity. Neumím posoudit, jestli mají pravdu, ale vím že je to stále "jen" teorie. Tak jako teorie o podstatě  magnetismu, tak jako teorie o podstatě gravitace....

0/−8
23.10.2014 14:08

R80o79b12i97n 78Ž82i73ž77k81a 2268444236856

A jakého statutu by dle vás teorie měla dosáhnout, abyste pro ní nemusel používat slovíčko "jen" ?:-)

+1/0
23.10.2014 14:15

J17a91r35o34s63l94a60v 87M52o10u43č86k69a 3329932367272

Ale já to dal záměrně do uvozovek, protože jsem si vědom její důležitosti. Teorie je slovo, které pro mně nicméně signalizuje, že vše může být ve skutečnosti jinak, jen musí někdo přijít s alternativním vysvětlením nebo praktickou aplikací, která onu teorii postaví na hlavu. A vím, že nonšalantní ignorance  (nebo skepse jen k novým objevům a dogmatizace starých poznatků, chcete-li) k takovému průlomu nevede.

U nás je k té jednosměrné skepsi silná tendence i díky takovým spolkům jako je sdružení Sisyfos

+1/−2
23.10.2014 14:25

T48o14m14á71š 85D36v35o63ř51á86k 6847805543937

Teorie jako slovo má několik významů. Nicméně ve světě vědy nic "lepšího" než teorie neexistuje. Skepse k novým objevům je naprosto na místě. Normální je každé nové tvrzení apriori odmítat a požadovat důkazy. A silná tvrzení by měla být podepřena silnými důkazy.

Ad bratři Wrightové - není vůbec pravda, že by je média ignorovala. To jste si vycucal z prstu. Naopak, v té době média s napětím počínání leteckých průkopníků sledovala, protože o sestrojení letadla se pokoušelo hned několik konstruktérů, ale také celá plejáda různých podvodníků.

+2/0
23.10.2014 17:02

J84a91r47o83s32l41a24v 62M63o46u68č42k96a 3629862937712

souhlasím s vámi, skepse a požadování důkazů jsou nutné, ale mělo by to platit i dozadu, tedy i k dřívějším poznatkům, zejména těm, kde se pohybujeme v rovině teorií.. K zásadním průlomům v poznání v minulosti často došlo proto, že někdo neuvažoval  v mezích a zákonitostech tehdejšího poznání.

Bratry Wrightovy jsem si nevycucal, nemám  takovou schopnost fabulace. Četl jsem o tom jakýsi článek, ale nechtějte po mně vědět kde, už je to nějakou dobu.

0/−3
23.10.2014 18:50
Foto

V39l69a47s12t81i74m37i68l 78Č35e51r49n80ý 3527903655

Ale ono to dozadu samozřejmě platí. Přijdete-li s něčím, co teorii relativity vyvrátí budete určitě slavný, a asi i slavnější než Albert Einstein. Jenže zatím jí vše jen opakovaně potvrzuje. ;-)

+1/0
23.10.2014 22:53

M46a65r79t39i41n 85N11o81v20o71t56n62ý 7613875200235

Tak teď už alespoň víte, že ne všechny články, co přečtete, vám dají věrohodné informace. Proto je potřeba získávat informace z více zdrojů, a potom se vám nestane takové faux pas jako s bratry Wrightovými. A toto platí o všem, tedy i o tom o čem píšete.

+2/0
23.10.2014 22:54

M24a72r61t34i68n 22N34o20v40o52t69n15ý 7923455130415

To, co jste napsal o bratrech Wrightových, je kolosální výmysl a pravděpodobně jste si to právě teď vycucal z prstu. Vaše představa o začátcích létání se velmi liší od skutečnosti.

+2/0
23.10.2014 14:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.