Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec SpaceShip Two nemá na svědomí motor. Nová bude už za rok

Místo letu sestupný manévr. To je podle vyšetřovatelů první výsledek vyšetřování páteční nehody kosmické lodi SpaceShip Two. Ta vybuchla krátce po vypuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a86k29u85b 22K96o15s 3166802830124

Zřejmě to nebylo dostatečně blbuvzdorné

0/0
4.11.2014 23:27

R68i29c35h82a63r16d 29T50r64e10f69i22l 4151935499300

Tak jsme to hodili znova na pilota. Ó jak jednoduché milý Watsone že ? Spadlo to v pátek a v úterý je jasno.  Evidentně je zájem se v tom moc nešťourat.

0/−2
4.11.2014 9:33

Z21b91y46n29ě54k 50K53o14ř23í43n85e61k 9634953419572

třeba řídící středisko dostává online informace z letu a jestli se spustila nějaká sekvence, které se nespustí bez zásahu pilota, tak je příčina zřejmě úplně jasná.

0/0
4.11.2014 11:51

O61n79d31ř78e73j 58Č60a45p24k36a 6711101733244

Byl to prototyp při zkušebním letu, u takových se sleduje podstatně víc věcí, než dostanete třeba u dopravního letadla z černé skříňky. Jestli telemetrie ukázala, že někdo přepnul něco, co v dané fázi letu neměl...

Samozřejmě to nevylučuje, že je něco v návrhu kokpitu blbě a udělat tu chybu je strašně jednoduché, v tom případě se na dalším prototypu budou dělat úpravy.

+1/0
4.11.2014 14:02

K91a72r76e17l 94H88a46t82v23a78n81i 2784497716420

Proc tomu "nespravnemu vysunuti" nezabranil program?

0/0
3.11.2014 22:21

L88i10b13o37r 64H52o24s28a51k 3335612404106

Mozna proto, ze ho zpusobil :-)

+1/0
4.11.2014 0:40

F15r27a77n52t39i98š51e23k 83K55a11l52v20o78d65a 5517967943191

To je jen prototypová nemoc, vždyť napoprvé se to stalo i Ironmanovi ;-)

0/0
3.11.2014 20:34

P87a13v34e35l 67K72r19e70j76č53í35ř 2832421573456

Takže pokud dojde během prvních chvil po odpoutání k nějakým problémům, tak ta loď nemůže okamžitě zahájit sestupný manévr? To mi nepřijde jako zrovna "cool feature" :-)

0/0
3.11.2014 18:40

O76n94d10ř38e48j 50Č29a28p14k54a 6121841543734

Samozřejmě může, vypne motor a v klidu doklouže na letiště. Ale na změnu geometrie křídel sahat nesmí, při téhle rychlosti a výšce, jak se bohužel ukázalo, je to změna jednorázová...

0/0
3.11.2014 19:57

P57a75v53e37l 52K52r96e79j90č19í78ř 2302371743686

Obávám se, že bez změny geometrie křídel to moc klouzat nebude.

0/0
3.11.2014 20:02

O58n70d67ř93e73j 11Č70a50p67k56a 6671681833294

Konfigurace pro přistání vypadá stejně, jako pro vzlet, alespoň podle videa. Křídla a ocas to otáčí jen pro sestup do atmosféry.

0/0
3.11.2014 22:59

S80t65a86n63i96s29l77a80v 55V89a15v48ř95i13n90k58a 5276227541592

No, ono to z atmosféry snad ani nevyletí...tzv "termosféra" končí asi 600 km od povrchu...ale to jsou detaily...hlavně, aby už se nikomu nic nestalo.

0/0
3.11.2014 23:53

A55l82e43x90a79n71d86r 34K84o80s83t83k23a 8602208536914

Podstatné je, že když to vyklopí ocas a křídla v husté atmosféře, tak se mašina přetrhne, jak to teď ukázalo. Ps, ano, detekovatelné stopy atmosféry máte do těch cca 5 nebo 600 km, ale už 250 km je dost vysoko, aby tam obíhalo kolik satelitů. ISS je 400 km vysoko a proti "brždění atmosférou" prostě tu a tam blafne motorkem.

0/0
4.11.2014 9:01

A66l40e54x90a77n25d77r 88K35o14s66t59k18a 8382558236344

Jestli je tomu tak, tak je to prostě smutný důsledek práce testovacího pilota. Pilot hotové mašiny má manuál o stovkách stránek a v nich popis co dělat a co nedělat. Testovací pilot tu příručku píše. A bohužel někdy jí dopíše někdo jiný s poznámkou, že udělat xxx opravdu není dobrý nápad.

+4/0
3.11.2014 15:35

J73a96n 32S95a82l34o42m52o94n 4749150311355

No, jak známo tak lidské chybě se lze vyhnout jen velice obtížně.

+10/0
3.11.2014 11:22

M45a92t47e66j 60F80i98l68i76p 9672644116

To ano, proto se do aut montuji ruzne jizdni asistence. Nechci situaci zlehcovat ani vinit ani obhajovat ale pristi verze letadla uz treba bude mit nainstalovane varovani, ze: "Zahajit sestupny manevr v teto fazi letu opravdu neni dobry napad. Opravdu chcete rucne zahajit sestupny manevr? ano/ne"

+1/0
3.11.2014 17:12

J54a66n 29S74a76l52o37m69o87n 4859220301945

Třeba a nebo se na ten přepínač přidělá krytka :-)

+1/0
3.11.2014 17:24

Z82b16y22n47ě81k 49K71o66ř98í68n72e22k 9514773749232

Si nemyslím. By ovládání strašně zkomplikovalo a v některých situacích si pilot nemůže číst dlouhé hlášky a rozhodovat se ANO/NE. Spíš bych to viděl na jiné umístění ovládacího prvku nebo možnost krytka/povolovací tlačítko.

+1/0
3.11.2014 17:30

I65r95e39n66a 93P37l66a22c77h28e31t77k60o46v58á 1806264706760

to bych rada vedela, co vede vyskolenyho profika k tomu udelat takovouhle chybu?

+1/−6
3.11.2014 11:12

M73i86l30o94s 27Z92a43k 6556978557615

Vsichni jsme jen omylni lide... :-)

+10/0
3.11.2014 11:22

J35a74n 62S55a32l88o81m63o11n 4549490981685

Někdy stačí jen šáhnout vedle a přepnout špatný přepínač.

+3/0
3.11.2014 11:22

J63i27ř93í 16N62e19u91m95e79i10s10t35e44r 2112215723591

Což jste nikdy ve výtahu nezmáčkla špatný čudlík?

+2/0
3.11.2014 11:37

J81a67r65o25s92l56a25v 15Č23e68r97n61ý 6698324349878

ne tak aby se zritila

0/−1
3.11.2014 11:41

J60i41ř98í 97K37v91ě87š 1623656542731

No on čudl pro automatické uvolnění kabiny z lana zpravidla ve výtahu instalován nebývá. ;-)

+17/0
3.11.2014 11:45

B61l29a86ž87e70j 90M50o71t80y42č53k69a 8707787105480

a je to škoda

+2/0
3.11.2014 14:09

O49n93d43ř20e76j 75Č47a83p69k22a 6741311883794

Stačí nějaká nedomyšlenost v ovládacích prvcích a jednou sáhne vedle sebevětší profík... u Airbusu třeba kdysi dávno vypadal na displeji autopilota skoro stejně sestup pod úhlem 3,3 stupňů a sestup rychlostí 3300 stop za minutu a v kombinaci s turbulencí ve správný okamžik to dopadlo takhle http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

+9/0
3.11.2014 11:49

Z13b58y47n81ě62k 84K36o80ř37í70n28e59k 9524553179702

A co vede ty miliony lidí na silnici udělat chybu?

Chyby dělají piloti, letoví dispečeři, opeřátoři jaderných elektráren.... a přitom všichni maj papír, že zvládají práci za ztížených podmínek.

+8/0
3.11.2014 12:35

J38a29n 36S53a47l67o32m44o96n 4849810131275

Ono se většinou počítá s tím, že by člověk mohl udělat chybu. Akorát když se s vývojem spěchá, tak se tyhle věci nikdy pořádně nedomyslí.

0/0
3.11.2014 17:26

Z57b25y28n81ě11k 39K93o32ř87í25n25e22k 9684663729902

Ano vždycky se počítá s tím, že člověk udělá chybu. A ikdyž se s vývojem nespěchá, tak se všechna slabá místa odhalí až ostrým provozem. Ani "milion" vývojářů neudělá 100% bezpečný systém.

+1/0
3.11.2014 18:28

J33a91n 75S98a82l55o94m45o41n 4449360131845

Dělám projektanta a dělával jsem konstruktéra. Sice ne kosmických lodí ale trolejbusů, ale i tak. Protože jsem pracoval na palubních deskách tak vím co to je "konstruktérská slepota". Prostě nemáte šanci si všimnout chyby, protože pro vás je to uspořádání přece naprosto logické a jednoznačné. Jenže ten co to používá nemusí myslet úplně stejně jako konstruktér co to navrhuje. Proto je nezbytná interakce konstruktéra s uživatelem. Jenže to se dneska moc nenosí. A i když to všechno funguje jak má, tak chyba lidského faktoru prostě vyloučit nelze jinak, než plně automatizovaným systémem.

+3/0
3.11.2014 20:21

R77o13m32a62n 78L54a10n76g50e25r 9234484502132

Pozor, nikde není dáno, že plně automatizovaný systém neudělá chybu. ;-)

0/0
4.11.2014 9:05

J21a40n 78S11a58l53o79m60o88n 4379280741695

Jasně že i ten může udělat chybu, ale pokud je dobře odladěný, tak je pravděpodobnost nižší než že tu chybu udělá člověk. :-) Navíc chyby automatických systémů odvisí od chyb jejich čidel. :-)

0/0
4.11.2014 9:09

Z46b68y93n66ě29k 12K47o22ř89í15n87e27k 9894493819752

Ano některé systémy jdou odladit úplně dokonale, ale jsou věci ve kterých si myslím je to zhola nemožné.

Pokud vemem za příklad JE, tak tam je známý 100% bezpečný stav. Odstaveno, "nabórováno" a vychlazeno a tomu všemu jdou podřítit bezpečnostní systémy, které zafungují, když něco jiného selže.

U letadla tento stav sice existuje také (letadlo sedí bezpečně celé na zemi) ale existuje miliony variant jak se k němu dostat. Třeba v případě ztráty motorů, dekomprese,,,  jsou přesně definovány postupy co v těchto případech dělat (pokusit se je nahodit v určité výšce, sestoupat na určitou výšku..) ale potom ikdyž se to povede, záleží jen na "improvizaci" pilota, kde je nejbližší volné letiště, je možné přistát na vodě.... a tohle prostě sebe lépe odladěný systém nedokáže, dokud nebude opravdu umělá inteligence, která se nebude rozhodovat podle programu.

Navíc žádné čidlo není bezporuchové a pro zajištění správné funkce by to letadlo muselo být "přečidlováno" a tím zbytečně težké (což nevadí u složitých zařízení na zemi).

0/0
4.11.2014 11:48

J62a60n 42S52a82l14o62m43o77n 4589150261235

A proto je zatím ve většině letadel pilot. Ovšem automatické systémy například pro kosmické lodě, ale i pro raketoplán už existují a fungují. Takový X33 žádného pilota nemá a ruský Buran ho také neměl a přesto dokázal nejen přistát, ale dokonce při tom přistání se mu to napoprvé "nepovedlo", takže přistání přerušil, znovu vzlétl (to americký Shuttle neuměl) a přistání bezchybně zopakoval. Vše v plně automatickém chodu (najdete v dokumentu z ČT na Youtube, stačí zadat do vyhledávání dokumety Buran a je to šestiminutové video ve kterém se dokonce vyskytne záběr z toho přistání a opakování). Právě ony přesně definované postupy se totiž velice dobře programují do automatů :-). Nicméně přesto může nastat něco naprosto neočekávaného a nic není bez chyby na 100%. Ani ta jaderná elektrárna. Vždycky je to 99,9... a něco :-).

+1/0
4.11.2014 12:22

J94a44r14o84m75í40r 81K31r56á29l 4480649984509

Někdy profík udělá horší chybu, než začátečník.  Právě proto, že je profík.

0/0
3.11.2014 16:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.