Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Konec SpaceShip Two nemá na svědomí motor. Nová bude už za rok

Místo letu sestupný manévr. To je podle vyšetřovatelů první výsledek vyšetřování páteční nehody kosmické lodi SpaceShip Two. Ta vybuchla krátce po vypuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J68a42k24u91b 78K49o34s 3396682500654

Zřejmě to nebylo dostatečně blbuvzdorné

0/0
4.11.2014 23:27

R42i83c85h17a47r76d 40T49r28e11f76i92l 4181845779100

Tak jsme to hodili znova na pilota. Ó jak jednoduché milý Watsone že ? Spadlo to v pátek a v úterý je jasno.  Evidentně je zájem se v tom moc nešťourat.

0/−2
4.11.2014 9:33

Z44b89y86n44ě38k 71K75o53ř69í35n19e42k 9804663989272

třeba řídící středisko dostává online informace z letu a jestli se spustila nějaká sekvence, které se nespustí bez zásahu pilota, tak je příčina zřejmě úplně jasná.

0/0
4.11.2014 11:51


O11n22d18ř41e86j 35Č46a53p45k67a 6521681143354

Byl to prototyp při zkušebním letu, u takových se sleduje podstatně víc věcí, než dostanete třeba u dopravního letadla z černé skříňky. Jestli telemetrie ukázala, že někdo přepnul něco, co v dané fázi letu neměl...

Samozřejmě to nevylučuje, že je něco v návrhu kokpitu blbě a udělat tu chybu je strašně jednoduché, v tom případě se na dalším prototypu budou dělat úpravy.

+1/0
4.11.2014 14:02

K87a92r34e16l 65H39a25t81v38a44n58i 2824287836630

Proc tomu "nespravnemu vysunuti" nezabranil program?

0/0
3.11.2014 22:21

L54i59b34o32r 61H51o91s44a39k 3325482544706

Mozna proto, ze ho zpusobil :-)

+1/0
4.11.2014 0:40

F40r97a57n32t43i24š76e94k 25K97a95l35v96o77d36a 5747177503821

To je jen prototypová nemoc, vždyť napoprvé se to stalo i Ironmanovi ;-)

0/0
3.11.2014 20:34

P12a37v12e92l 34K81r37e93j56č56í96ř 2192691203486

Takže pokud dojde během prvních chvil po odpoutání k nějakým problémům, tak ta loď nemůže okamžitě zahájit sestupný manévr? To mi nepřijde jako zrovna "cool feature" :-)

0/0
3.11.2014 18:40

O64n60d75ř48e36j 75Č36a33p35k14a 6381901373754

Samozřejmě může, vypne motor a v klidu doklouže na letiště. Ale na změnu geometrie křídel sahat nesmí, při téhle rychlosti a výšce, jak se bohužel ukázalo, je to změna jednorázová...

0/0
3.11.2014 19:57

P75a34v67e41l 72K25r47e72j75č94í49ř 2662291963156

Obávám se, že bez změny geometrie křídel to moc klouzat nebude.

0/0
3.11.2014 20:02

O37n85d85ř34e23j 74Č97a67p24k17a 6751131753884

Konfigurace pro přistání vypadá stejně, jako pro vzlet, alespoň podle videa. Křídla a ocas to otáčí jen pro sestup do atmosféry.

0/0
3.11.2014 22:59

S95t90a10n27i80s32l39a77v 95V94a11v98ř88i65n36k80a 5166777301952

No, ono to z atmosféry snad ani nevyletí...tzv "termosféra" končí asi 600 km od povrchu...ale to jsou detaily...hlavně, aby už se nikomu nic nestalo.

0/0
3.11.2014 23:53

A76l83e94x31a85n96d67r 37K40o90s84t35k33a 8192718856174

Podstatné je, že když to vyklopí ocas a křídla v husté atmosféře, tak se mašina přetrhne, jak to teď ukázalo. Ps, ano, detekovatelné stopy atmosféry máte do těch cca 5 nebo 600 km, ale už 250 km je dost vysoko, aby tam obíhalo kolik satelitů. ISS je 400 km vysoko a proti "brždění atmosférou" prostě tu a tam blafne motorkem.

0/0
4.11.2014 9:01

A38l54e17x37a70n91d23r 47K50o72s22t78k21a 8362568516314

Jestli je tomu tak, tak je to prostě smutný důsledek práce testovacího pilota. Pilot hotové mašiny má manuál o stovkách stránek a v nich popis co dělat a co nedělat. Testovací pilot tu příručku píše. A bohužel někdy jí dopíše někdo jiný s poznámkou, že udělat xxx opravdu není dobrý nápad.

+4/0
3.11.2014 15:35

J33a31n 76S60a23l10o73m33o14n 4469400131145

No, jak známo tak lidské chybě se lze vyhnout jen velice obtížně.

+10/0
3.11.2014 11:22

M59a37t26e85j 67F62i48l73i90p 9552904376

To ano, proto se do aut montuji ruzne jizdni asistence. Nechci situaci zlehcovat ani vinit ani obhajovat ale pristi verze letadla uz treba bude mit nainstalovane varovani, ze: "Zahajit sestupny manevr v teto fazi letu opravdu neni dobry napad. Opravdu chcete rucne zahajit sestupny manevr? ano/ne"

+1/0
3.11.2014 17:12

J68a95n 44S82a90l93o52m38o14n 4389200291615

Třeba a nebo se na ten přepínač přidělá krytka :-)

+1/0
3.11.2014 17:24

Z27b18y18n41ě65k 65K40o36ř85í96n62e69k 9154313179822

Si nemyslím. By ovládání strašně zkomplikovalo a v některých situacích si pilot nemůže číst dlouhé hlášky a rozhodovat se ANO/NE. Spíš bych to viděl na jiné umístění ovládacího prvku nebo možnost krytka/povolovací tlačítko.

+1/0
3.11.2014 17:30

I95r54e11n30a 59P57l80a16c20h68e78t81k97o23v49á 3184644670587

to bych rada vedela, co vede vyskolenyho profika k tomu udelat takovouhle chybu?

+1/−6
3.11.2014 11:12

M34i24l63o50s 70Z43a74k 6776688857685

Vsichni jsme jen omylni lide... :-)

+10/0
3.11.2014 11:22

J42a58n 36S88a68l13o46m12o96n 4729850831415

Někdy stačí jen šáhnout vedle a přepnout špatný přepínač.

+3/0
3.11.2014 11:22

J22i46ř88í 96N12e55u76m10e74i70s40t46e79r 2872235163381

Což jste nikdy ve výtahu nezmáčkla špatný čudlík?

+2/0
3.11.2014 11:37

J50a81r20o48s48l86a60v 49Č61e30r56n56ý 6438304509818

ne tak aby se zritila

0/−1
3.11.2014 11:41

J50i14ř81í 46K71v32ě91š 1853926702281

No on čudl pro automatické uvolnění kabiny z lana zpravidla ve výtahu instalován nebývá. ;-)

+17/0
3.11.2014 11:45

B53l30a57ž95e74j 16M76o43t15y58č94k26a 8767297965500

a je to škoda

+2/0
3.11.2014 14:09

O68n71d88ř82e98j 52Č54a15p88k24a 6281421113904

Stačí nějaká nedomyšlenost v ovládacích prvcích a jednou sáhne vedle sebevětší profík... u Airbusu třeba kdysi dávno vypadal na displeji autopilota skoro stejně sestup pod úhlem 3,3 stupňů a sestup rychlostí 3300 stop za minutu a v kombinaci s turbulencí ve správný okamžik to dopadlo takhle http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

+9/0
3.11.2014 11:49

Z58b90y25n11ě56k 94K47o25ř84í83n61e37k 9974183509162

A co vede ty miliony lidí na silnici udělat chybu?

Chyby dělají piloti, letoví dispečeři, opeřátoři jaderných elektráren.... a přitom všichni maj papír, že zvládají práci za ztížených podmínek.

+8/0
3.11.2014 12:35

J49a35n 12S21a86l98o46m54o85n 4209300801405

Ono se většinou počítá s tím, že by člověk mohl udělat chybu. Akorát když se s vývojem spěchá, tak se tyhle věci nikdy pořádně nedomyslí.

0/0
3.11.2014 17:26

Z25b34y37n83ě24k 10K98o28ř65í13n77e52k 9944713219472

Ano vždycky se počítá s tím, že člověk udělá chybu. A ikdyž se s vývojem nespěchá, tak se všechna slabá místa odhalí až ostrým provozem. Ani "milion" vývojářů neudělá 100% bezpečný systém.

+1/0
3.11.2014 18:28

J52a72n 46S67a37l11o55m91o29n 4959210451385

Dělám projektanta a dělával jsem konstruktéra. Sice ne kosmických lodí ale trolejbusů, ale i tak. Protože jsem pracoval na palubních deskách tak vím co to je "konstruktérská slepota". Prostě nemáte šanci si všimnout chyby, protože pro vás je to uspořádání přece naprosto logické a jednoznačné. Jenže ten co to používá nemusí myslet úplně stejně jako konstruktér co to navrhuje. Proto je nezbytná interakce konstruktéra s uživatelem. Jenže to se dneska moc nenosí. A i když to všechno funguje jak má, tak chyba lidského faktoru prostě vyloučit nelze jinak, než plně automatizovaným systémem.

+3/0
3.11.2014 20:21

R90o36m24a16n 10L60a56n76g22e97r 9184314502452

Pozor, nikde není dáno, že plně automatizovaný systém neudělá chybu. ;-)

0/0
4.11.2014 9:05

J56a59n 25S25a86l98o11m23o72n 4619530381685

Jasně že i ten může udělat chybu, ale pokud je dobře odladěný, tak je pravděpodobnost nižší než že tu chybu udělá člověk. :-) Navíc chyby automatických systémů odvisí od chyb jejich čidel. :-)

0/0
4.11.2014 9:09

Z42b17y87n13ě63k 70K37o39ř88í70n52e44k 9244443359542

Ano některé systémy jdou odladit úplně dokonale, ale jsou věci ve kterých si myslím je to zhola nemožné.

Pokud vemem za příklad JE, tak tam je známý 100% bezpečný stav. Odstaveno, "nabórováno" a vychlazeno a tomu všemu jdou podřítit bezpečnostní systémy, které zafungují, když něco jiného selže.

U letadla tento stav sice existuje také (letadlo sedí bezpečně celé na zemi) ale existuje miliony variant jak se k němu dostat. Třeba v případě ztráty motorů, dekomprese,,,  jsou přesně definovány postupy co v těchto případech dělat (pokusit se je nahodit v určité výšce, sestoupat na určitou výšku..) ale potom ikdyž se to povede, záleží jen na "improvizaci" pilota, kde je nejbližší volné letiště, je možné přistát na vodě.... a tohle prostě sebe lépe odladěný systém nedokáže, dokud nebude opravdu umělá inteligence, která se nebude rozhodovat podle programu.

Navíc žádné čidlo není bezporuchové a pro zajištění správné funkce by to letadlo muselo být "přečidlováno" a tím zbytečně težké (což nevadí u složitých zařízení na zemi).

0/0
4.11.2014 11:48

J63a25n 27S90a53l95o75m13o19n 4229430251275

A proto je zatím ve většině letadel pilot. Ovšem automatické systémy například pro kosmické lodě, ale i pro raketoplán už existují a fungují. Takový X33 žádného pilota nemá a ruský Buran ho také neměl a přesto dokázal nejen přistát, ale dokonce při tom přistání se mu to napoprvé "nepovedlo", takže přistání přerušil, znovu vzlétl (to americký Shuttle neuměl) a přistání bezchybně zopakoval. Vše v plně automatickém chodu (najdete v dokumentu z ČT na Youtube, stačí zadat do vyhledávání dokumety Buran a je to šestiminutové video ve kterém se dokonce vyskytne záběr z toho přistání a opakování). Právě ony přesně definované postupy se totiž velice dobře programují do automatů :-). Nicméně přesto může nastat něco naprosto neočekávaného a nic není bez chyby na 100%. Ani ta jaderná elektrárna. Vždycky je to 99,9... a něco :-).

+1/0
4.11.2014 12:22

J69a76r40o27m48í88r 19K43r47á93l 4200569854169

Někdy profík udělá horší chybu, než začátečník.  Právě proto, že je profík.

0/0
3.11.2014 16:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.