Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec SpaceShip Two nemá na svědomí motor. Nová bude už za rok

Místo letu sestupný manévr. To je podle vyšetřovatelů první výsledek vyšetřování páteční nehody kosmické lodi SpaceShip Two. Ta vybuchla krátce po vypuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a32k51u49b 45K86o29s 3796482270424

Zřejmě to nebylo dostatečně blbuvzdorné

0/0
4.11.2014 23:27

R45i80c55h57a65r82d 86T35r69e40f70i82l 4411445749200

Tak jsme to hodili znova na pilota. Ó jak jednoduché milý Watsone že ? Spadlo to v pátek a v úterý je jasno.  Evidentně je zájem se v tom moc nešťourat.

0/−2
4.11.2014 9:33

Z70b85y27n34ě50k 40K79o58ř11í55n37e29k 9404773729622

třeba řídící středisko dostává online informace z letu a jestli se spustila nějaká sekvence, které se nespustí bez zásahu pilota, tak je příčina zřejmě úplně jasná.

0/0
4.11.2014 11:51

O69n94d47ř16e49j 81Č50a58p90k51a 6851351113914

Byl to prototyp při zkušebním letu, u takových se sleduje podstatně víc věcí, než dostanete třeba u dopravního letadla z černé skříňky. Jestli telemetrie ukázala, že někdo přepnul něco, co v dané fázi letu neměl...

Samozřejmě to nevylučuje, že je něco v návrhu kokpitu blbě a udělat tu chybu je strašně jednoduché, v tom případě se na dalším prototypu budou dělat úpravy.

+1/0
4.11.2014 14:02

K79a65r14e51l 53H69a77t40v25a21n40i 2254777176800

Proc tomu "nespravnemu vysunuti" nezabranil program?

0/0
3.11.2014 22:21

L41i97b49o10r 91H20o77s74a79k 3715632464446

Mozna proto, ze ho zpusobil :-)

+1/0
4.11.2014 0:40

F82r91a48n37t71i74š53e45k 48K73a73l30v19o98d27a 5167907373511

To je jen prototypová nemoc, vždyť napoprvé se to stalo i Ironmanovi ;-)

0/0
3.11.2014 20:34

P35a79v83e69l 54K37r60e90j87č55í35ř 2762731963236

Takže pokud dojde během prvních chvil po odpoutání k nějakým problémům, tak ta loď nemůže okamžitě zahájit sestupný manévr? To mi nepřijde jako zrovna "cool feature" :-)

0/0
3.11.2014 18:40

O93n79d38ř48e75j 50Č44a15p86k61a 6101351273894

Samozřejmě může, vypne motor a v klidu doklouže na letiště. Ale na změnu geometrie křídel sahat nesmí, při téhle rychlosti a výšce, jak se bohužel ukázalo, je to změna jednorázová...

0/0
3.11.2014 19:57

P67a74v62e65l 71K18r92e57j21č64í67ř 2272471913536

Obávám se, že bez změny geometrie křídel to moc klouzat nebude.

0/0
3.11.2014 20:02

O60n28d47ř53e45j 11Č13a21p20k98a 6121581393484

Konfigurace pro přistání vypadá stejně, jako pro vzlet, alespoň podle videa. Křídla a ocas to otáčí jen pro sestup do atmosféry.

0/0
3.11.2014 22:59

S63t66a75n60i65s69l65a67v 11V20a41v50ř84i86n79k37a 5216817261672

No, ono to z atmosféry snad ani nevyletí...tzv "termosféra" končí asi 600 km od povrchu...ale to jsou detaily...hlavně, aby už se nikomu nic nestalo.

0/0
3.11.2014 23:53

A93l17e48x17a79n45d32r 72K58o53s61t19k89a 8972818256144

Podstatné je, že když to vyklopí ocas a křídla v husté atmosféře, tak se mašina přetrhne, jak to teď ukázalo. Ps, ano, detekovatelné stopy atmosféry máte do těch cca 5 nebo 600 km, ale už 250 km je dost vysoko, aby tam obíhalo kolik satelitů. ISS je 400 km vysoko a proti "brždění atmosférou" prostě tu a tam blafne motorkem.

0/0
4.11.2014 9:01

A59l71e41x87a90n62d79r 51K34o69s61t35k33a 8282748476574

Jestli je tomu tak, tak je to prostě smutný důsledek práce testovacího pilota. Pilot hotové mašiny má manuál o stovkách stránek a v nich popis co dělat a co nedělat. Testovací pilot tu příručku píše. A bohužel někdy jí dopíše někdo jiný s poznámkou, že udělat xxx opravdu není dobrý nápad.

+4/0
3.11.2014 15:35

J32a94n 72S67a21l57o89m29o45n 4379610861885

No, jak známo tak lidské chybě se lze vyhnout jen velice obtížně.

+10/0
3.11.2014 11:22

M75a95t80e54j 94F76i65l95i62p 9292574546

To ano, proto se do aut montuji ruzne jizdni asistence. Nechci situaci zlehcovat ani vinit ani obhajovat ale pristi verze letadla uz treba bude mit nainstalovane varovani, ze: "Zahajit sestupny manevr v teto fazi letu opravdu neni dobry napad. Opravdu chcete rucne zahajit sestupny manevr? ano/ne"

+1/0
3.11.2014 17:12

J98a92n 96S13a95l28o37m90o25n 4609340921185

Třeba a nebo se na ten přepínač přidělá krytka :-)

+1/0
3.11.2014 17:24

Z86b14y30n40ě11k 42K44o24ř72í81n71e59k 9364463299512

Si nemyslím. By ovládání strašně zkomplikovalo a v některých situacích si pilot nemůže číst dlouhé hlášky a rozhodovat se ANO/NE. Spíš bych to viděl na jiné umístění ovládacího prvku nebo možnost krytka/povolovací tlačítko.

+1/0
3.11.2014 17:30

I79r65e98n20a 48P63l12a89c35h47e34t64k68o61v84á 3804304300127

to bych rada vedela, co vede vyskolenyho profika k tomu udelat takovouhle chybu?

+1/−6
3.11.2014 11:12

M68i78l90o41s 87Z55a22k 6636788347315

Vsichni jsme jen omylni lide... :-)

+10/0
3.11.2014 11:22

J34a67n 10S53a94l19o54m36o19n 4769650651375

Někdy stačí jen šáhnout vedle a přepnout špatný přepínač.

+3/0
3.11.2014 11:22

J20i16ř96í 89N17e22u20m73e55i26s98t49e21r 2862175773591

Což jste nikdy ve výtahu nezmáčkla špatný čudlík?

+2/0
3.11.2014 11:37

J17a89r35o56s22l13a40v 10Č60e40r84n20ý 6758744589118

ne tak aby se zritila

0/−1
3.11.2014 11:41

J35i75ř59í 44K15v66ě88š 1263186232931

No on čudl pro automatické uvolnění kabiny z lana zpravidla ve výtahu instalován nebývá. ;-)

+17/0
3.11.2014 11:45

B54l37a95ž68e43j 49M11o98t15y58č47k84a 8597837855760

a je to škoda

+2/0
3.11.2014 14:09

O22n59d42ř70e15j 32Č74a61p84k81a 6121101713834

Stačí nějaká nedomyšlenost v ovládacích prvcích a jednou sáhne vedle sebevětší profík... u Airbusu třeba kdysi dávno vypadal na displeji autopilota skoro stejně sestup pod úhlem 3,3 stupňů a sestup rychlostí 3300 stop za minutu a v kombinaci s turbulencí ve správný okamžik to dopadlo takhle http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

+9/0
3.11.2014 11:49

Z67b66y95n93ě26k 16K16o13ř87í50n42e34k 9574123309262

A co vede ty miliony lidí na silnici udělat chybu?

Chyby dělají piloti, letoví dispečeři, opeřátoři jaderných elektráren.... a přitom všichni maj papír, že zvládají práci za ztížených podmínek.

+8/0
3.11.2014 12:35

J21a59n 55S82a12l49o94m63o60n 4839310721935

Ono se většinou počítá s tím, že by člověk mohl udělat chybu. Akorát když se s vývojem spěchá, tak se tyhle věci nikdy pořádně nedomyslí.

0/0
3.11.2014 17:26

Z81b64y29n95ě15k 85K62o26ř91í86n91e60k 9154523399812

Ano vždycky se počítá s tím, že člověk udělá chybu. A ikdyž se s vývojem nespěchá, tak se všechna slabá místa odhalí až ostrým provozem. Ani "milion" vývojářů neudělá 100% bezpečný systém.

+1/0
3.11.2014 18:28

J63a89n 49S13a81l60o84m87o21n 4389840641565

Dělám projektanta a dělával jsem konstruktéra. Sice ne kosmických lodí ale trolejbusů, ale i tak. Protože jsem pracoval na palubních deskách tak vím co to je "konstruktérská slepota". Prostě nemáte šanci si všimnout chyby, protože pro vás je to uspořádání přece naprosto logické a jednoznačné. Jenže ten co to používá nemusí myslet úplně stejně jako konstruktér co to navrhuje. Proto je nezbytná interakce konstruktéra s uživatelem. Jenže to se dneska moc nenosí. A i když to všechno funguje jak má, tak chyba lidského faktoru prostě vyloučit nelze jinak, než plně automatizovaným systémem.

+3/0
3.11.2014 20:21

R98o61m55a31n 81L25a56n60g69e38r 9164244402582

Pozor, nikde není dáno, že plně automatizovaný systém neudělá chybu. ;-)

0/0
4.11.2014 9:05

J43a62n 94S20a87l88o20m30o12n 4669820531775

Jasně že i ten může udělat chybu, ale pokud je dobře odladěný, tak je pravděpodobnost nižší než že tu chybu udělá člověk. :-) Navíc chyby automatických systémů odvisí od chyb jejich čidel. :-)

0/0
4.11.2014 9:09

Z81b67y21n27ě73k 34K40o36ř40í91n97e59k 9304573659172

Ano některé systémy jdou odladit úplně dokonale, ale jsou věci ve kterých si myslím je to zhola nemožné.

Pokud vemem za příklad JE, tak tam je známý 100% bezpečný stav. Odstaveno, "nabórováno" a vychlazeno a tomu všemu jdou podřítit bezpečnostní systémy, které zafungují, když něco jiného selže.

U letadla tento stav sice existuje také (letadlo sedí bezpečně celé na zemi) ale existuje miliony variant jak se k němu dostat. Třeba v případě ztráty motorů, dekomprese,,,  jsou přesně definovány postupy co v těchto případech dělat (pokusit se je nahodit v určité výšce, sestoupat na určitou výšku..) ale potom ikdyž se to povede, záleží jen na "improvizaci" pilota, kde je nejbližší volné letiště, je možné přistát na vodě.... a tohle prostě sebe lépe odladěný systém nedokáže, dokud nebude opravdu umělá inteligence, která se nebude rozhodovat podle programu.

Navíc žádné čidlo není bezporuchové a pro zajištění správné funkce by to letadlo muselo být "přečidlováno" a tím zbytečně težké (což nevadí u složitých zařízení na zemi).

0/0
4.11.2014 11:48

J39a79n 73S75a46l54o38m77o74n 4889540671195

A proto je zatím ve většině letadel pilot. Ovšem automatické systémy například pro kosmické lodě, ale i pro raketoplán už existují a fungují. Takový X33 žádného pilota nemá a ruský Buran ho také neměl a přesto dokázal nejen přistát, ale dokonce při tom přistání se mu to napoprvé "nepovedlo", takže přistání přerušil, znovu vzlétl (to americký Shuttle neuměl) a přistání bezchybně zopakoval. Vše v plně automatickém chodu (najdete v dokumentu z ČT na Youtube, stačí zadat do vyhledávání dokumety Buran a je to šestiminutové video ve kterém se dokonce vyskytne záběr z toho přistání a opakování). Právě ony přesně definované postupy se totiž velice dobře programují do automatů :-). Nicméně přesto může nastat něco naprosto neočekávaného a nic není bez chyby na 100%. Ani ta jaderná elektrárna. Vždycky je to 99,9... a něco :-).

+1/0
4.11.2014 12:22

J50a34r29o24m42í12r 81K86r69á93l 4960659344129

Někdy profík udělá horší chybu, než začátečník.  Právě proto, že je profík.

0/0
3.11.2014 16:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.