Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkázu soukromého vesmírného „náklaďáku“ zapříčinil patrně motor

Vyšetřovatelé už jsou na stopě příčiny ošklivě vyhlížející havárie soukromé kosmické lodi Antares společnosti Orbital Sciences. Ta měla minulý týden vynést k mezinárodní vesmírné stanici ISS náklad zásob a vybavení, ale skončila krátce po startu v plamenech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V90l11a50d49i88m69í63r 41F93i11b25i53g35e15r 5634751341384

Pravděpodobně netěsnost v palivovém systému, stačí malý únik a neštěstí je na světě. Je smutné co se stalo ale asi je to daň za technický pokrok. K podobným nehodám docházelo vždycky. Blbé je že to někdo odnese životem nebo zdravím. Ale z neštěstí se poučí najdou příšinu a další lety budou bezpečnější.

+1/0
6.11.2014 7:08

J54a91n 15S26a58l49o83m62o98n 4349550421635

Tohle byla automatická náhladní loď, naštěstí, takže nikdo nezahynul. To si asi pletete se Space Ship Two od Virgin Galactic.

+6/0
6.11.2014 7:13
Foto

J17a83n 69K92u51l61í45s53e72k 8577523668861

No jo, ruský, pardon, ukrajinský šunt. Nechce se jim platit za Made in USA, tak mají co chtějí...

0/−8
6.11.2014 4:12

P66a11v32e52l 92N72o86v29á58k 8514481745519

Pane Kulísek,- asi jste přehlédl informaci že v raketě testovali nové palivo.

Každý motor je konstruován na specifické palivo a nalejete li do disselu vysokooktanový benzín? Pravděpodobně exploduje rovněž.

+6/0
6.11.2014 5:39

J10o64s36e69f 39Z84a60h47á18l69k65a 4223229238876

a za další je motor značně modifikován Aerojet Rocketdyne. Podle výčtu úprav to vypadá, že originál slouží jako polotovar k "tuningu". Mohlo a nemuselo by být pravdou, že "spolehlivost" motoru zapříčinily tyto úpravy. Což jsou ale zase jen spekulace.

+5/0
6.11.2014 6:28

J84a81r44o61m58í70r 82K82r40á56l 4400819554439

Pokud byla závada v turbočerpadle, tak s tím AR má pramálo společného.

+1/0
6.11.2014 6:48

J57a42n 30S28a98l60o79m26o12n 4279660151495

Pokud zrovna to turbočerpadlo nebyla součástka, která byla američany také modifikována :-)

+2/0
6.11.2014 10:25

J57a41r66o39m80í58r 97K44r76á17l 4860259794279

;-D Viděl jste někdy ten motor ?  To je monoblok a jakákoliv větší modifikace znamená přestavět ho celý znovu.  A zřejmě by bylo levnější koupit jen plány a přepracovat je.

0/0
6.11.2014 13:15

J81a94n 22S98a12l15o13m60o36n 4449930221615

Bohužel neviděl. Vy zřejmě ano, takže máte proti mě výhodu. :-) No a co když modifikovali ty plány a v těch plánech zrovna to čerpadlo. Třeba kvůlo úspoře materiálu/práce. Jako bývalý konstruktér a stávající projektant vím jaká se dělají zvěrstva kvůli těmhle položkám i na důležitých a podstatných věcech.

+2/0
6.11.2014 13:17

J17a67r78o26m94í53r 31K34r51á73l 4260599334569

Právě jako konstruktér byste měl vědět, že je jednodušší vyrobit celé nové, než opravovat staré.

A NK-33 jsem viděl v roce 1978.  Sice byl z havarované N1, ale moc rozbitý nebyl.  Turbočerpadla, ventily i vstřikovač jsou v jednom bloku a na tom těžko budete něco měnit.

0/0
6.11.2014 18:16

V98l79a35d43i12m29í43r 97B31e88n28e63š 2102455964143

Ou Johny, mejd in jůesej už není co kdysi

0/0
6.11.2014 8:51

M31i45c67h95a90l 75P97a89v91l70á58t 9913393314959

Vas prispevek je zcela smesny, ma-li se tykat raketovych motoru.

+1/0
6.11.2014 9:08

T48o78m57a14s 79N11o10v90y 7928286198

vazne, explodoval motor??8-o

 jeden by myslel ze sterace

0/0
5.11.2014 23:07

L46e88o 96V40a52n84ě37k 6473517803908

Motor zapricinil. Explodovala pravdepodobne nadrz.

+2/0
5.11.2014 23:25

T36o65m32a81s 44N51o41v70y 7508676988

Muze explodovat cokoliv jineho nez palivo?

0/0
5.11.2014 23:31

V92á78c83l51a41v 26R12o30s54e74n77b81e39r19g 6929607282727

Jasně, že explodovalo palivo. To je ale následek, ne příčina.

0/0
5.11.2014 23:47

L64e91o 78V25a57n52ě91k 6803977663588

Nekdo tady rikal ze motor :-)

0/0
6.11.2014 0:08

J59a32k76u50b 46Š94a27f55a11n53d20a 7455317361251

Takže granát nemůže explodovat?

0/0
6.11.2014 7:58

P58e83t91r 72P50e89t22r 7962850750292

Raketa hapala... A zeměkoule se točí.

+1/0
5.11.2014 22:59

P77e31t41r 58C59h28v44á71t93a52l 4102402910234

Autore, autore.... Napíšeš, že "zkázu" zapříčinil pravděpodobně motor a pak porovnáváš Zenit a Antares.... sice postavené firmou Južnoje na podobné platformě, ale mající zcela jiné motory.... Zenit má v prvním stupni RD-171 a Antares amerikanizované NK-33!! Čili něco zcela jiného.

Asi by to stálo za to to trochu předělat....:-/

+14/0
5.11.2014 21:34

M75a15r27e29k 54K56r57o87l41l 5931182880340

Tam o tyhle odborné věci vůbec nejde. Čtenář má nabýt dojmu, že Američané žádnou chybu neudělali, ale prostě nefunguje sovětská technika.

+14/−6
5.11.2014 21:43

P25e67t46r 34C90h74v27á27t94a23l 4512922900104

No, v tomto případě asi opravdu nefungovala sovětská technika... bohužel 40 let staré, sice konstrukčně výborné, ale v podstatě za běžnáho provozu nevyzkoušené motory nebyla asi ta nejlepší volba....ale byla levná :-)

+8/−1
5.11.2014 21:52

T59o41m72á57š 52B98í59l74ý 2845940777

Takže Ukrajina, která motory dodává už je zase Sovětský svaz8-o8-o8-o

+3/0
5.11.2014 22:12

P40e28t70r 88C88h47v50á70t92a29l 4132572280194

Nikoli...motory vyrobené v SSSR v 70 letech, prodané Ruskem v 90 letech do Ameriky, upravené v USA a namontované na ukrajinskou "nádrž" ... je to prostě složité :-)

+12/0
5.11.2014 22:36

J65o74s95e79f 90S75k35o63ř56e97p56a 6687454645882

Takže slepenec-paskvil

+2/−2
5.11.2014 22:42

J74i50ř82í 51K56o59c55u55r37e16k 6755104325968

Tak si vemte takové Audi Q7: Motor z Maďarska, brzdy z Itálie, elektrika z ČR, skla pravděpodobně z francouzské firmy atd. Vše smontováno na Slovensku pod německým vedením.

Být to pes, je to pouliční směska. Ale nikdo nikomu nebrání mít čiskokrevnou německou dogu...

0/0
6.11.2014 11:24

K80r55y83š54t48o86f 34H62l94a92v29á51č 9762719728422

díky za vysvětlení R^ je fajn tady mít znalce a ne jen figurky jako Marek Kroll, kteří za vším vidí zelené mužíčky

0/−5
5.11.2014 22:54

P30e11t84r 80N28o77v29á16k 8705589190

;-D

0/0
6.11.2014 0:31

V29l67a73d25i74m13i65r 75H51o72b24z96a 3776643227556

Uz i Elon Musk se o te rakete asi pred rokem zminival, ze je to takovy "vtip" kdyz ma motory fyzicky vyrobene v 70. letech v sovetskem svazu. Jde o NK-33, puvodne urcene do ruske N1, ktera mela letet s lidmi na mesic, bylo jich hodne v ruskych skladech. Americane je modernizovali a uzivaji je jako prvni stupne v nekterych svych raketach. Ac je stara, stale ma technicky vyborne parametry, protoze se jedna o takzvany open cycle. Bohuzel je to velmi komplexni metalurgie a nejsou tak spolehlive jako treba closed cycle motory, ktere vyuziva Spacex.

Jinak v minulem tydnu se stala jeste jedna tragedie s Virgin galactic, kde zahynul clovek. Nekomu se obe udalosti pletou. Tam byla chyba patrne spatnou aktivaci "brzdicich" kridel.

+1/0
6.11.2014 7:37

J88a31r14o82m83í81r 94K85r73á24l 4500789124369

Je to naopak - NK-33 je jeden z prvních motorů s uzavřeným cyklem.  Proto ta vyšší účinnost, ale také velké problémy se spolehlivostí (vyšší tlaky v čerpadlech i spalovací komoře).

+1/0
6.11.2014 8:06

V82á88c76l14a93v 31Č77e54r47m20á94k 4303680167144

A Merlin je open cycle. Closed cycle má mít až Raptor.

+1/0
6.11.2014 8:32

J17a26r16o32m39í83r 65K74r34á47l 4720879504599

U takových projektů jde o snížení rizika.  Jde o miliony dolarů.  Takže pokud není nutně potřeba vysoký specifický impuls, používají se osvědčené konstrukce.  Např. RL-10 a jeho odvozenin se používá dodnes - tedy 60 let.

+1/0
6.11.2014 8:40

V62á86c72l25a94v 40Č17e10r59m27á34k 4213760667714

Ano. Jenom jsem Vás chtěl doplnit.

+1/0
6.11.2014 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.