Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zkázu soukromého vesmírného „náklaďáku“ zapříčinil patrně motor

Vyšetřovatelé už jsou na stopě příčiny ošklivě vyhlížející havárie soukromé kosmické lodi Antares společnosti Orbital Sciences. Ta měla minulý týden vynést k mezinárodní vesmírné stanici ISS náklad zásob a vybavení, ale skončila krátce po startu v plamenech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V47l80a93d18i34m69í87r 41F80i48b80i85g18e98r 5714551861374

Pravděpodobně netěsnost v palivovém systému, stačí malý únik a neštěstí je na světě. Je smutné co se stalo ale asi je to daň za technický pokrok. K podobným nehodám docházelo vždycky. Blbé je že to někdo odnese životem nebo zdravím. Ale z neštěstí se poučí najdou příšinu a další lety budou bezpečnější.

+1/0
6.11.2014 7:08

J16a28n 90S22a78l91o98m57o34n 4639900301715

Tohle byla automatická náhladní loď, naštěstí, takže nikdo nezahynul. To si asi pletete se Space Ship Two od Virgin Galactic.

+6/0
6.11.2014 7:13
Foto

J73a23n 84K41u17l68í58s98e55k 8477933298161

No jo, ruský, pardon, ukrajinský šunt. Nechce se jim platit za Made in USA, tak mají co chtějí...

0/−8
6.11.2014 4:12


P69a39v90e55l 49N13o69v52á61k 8754761555679

Pane Kulísek,- asi jste přehlédl informaci že v raketě testovali nové palivo.

Každý motor je konstruován na specifické palivo a nalejete li do disselu vysokooktanový benzín? Pravděpodobně exploduje rovněž.

+6/0
6.11.2014 5:39

J24o26s34e22f 63Z77a89h27á18l22k93a 4233399478276

a za další je motor značně modifikován Aerojet Rocketdyne. Podle výčtu úprav to vypadá, že originál slouží jako polotovar k "tuningu". Mohlo a nemuselo by být pravdou, že "spolehlivost" motoru zapříčinily tyto úpravy. Což jsou ale zase jen spekulace.

+5/0
6.11.2014 6:28

J78a16r72o52m28í59r 85K38r27á43l 4170519264129

Pokud byla závada v turbočerpadle, tak s tím AR má pramálo společného.

+1/0
6.11.2014 6:48

J30a61n 19S64a60l11o44m82o30n 4349390501265

Pokud zrovna to turbočerpadlo nebyla součástka, která byla američany také modifikována :-)

+2/0
6.11.2014 10:25

J52a31r77o61m35í73r 31K35r81á68l 4140129484639

;-D Viděl jste někdy ten motor ?  To je monoblok a jakákoliv větší modifikace znamená přestavět ho celý znovu.  A zřejmě by bylo levnější koupit jen plány a přepracovat je.

0/0
6.11.2014 13:15

J39a94n 93S30a69l48o10m15o90n 4419140741865

Bohužel neviděl. Vy zřejmě ano, takže máte proti mě výhodu. :-) No a co když modifikovali ty plány a v těch plánech zrovna to čerpadlo. Třeba kvůlo úspoře materiálu/práce. Jako bývalý konstruktér a stávající projektant vím jaká se dělají zvěrstva kvůli těmhle položkám i na důležitých a podstatných věcech.

+2/0
6.11.2014 13:17

J26a43r33o51m28í87r 18K68r85á94l 4640559254529

Právě jako konstruktér byste měl vědět, že je jednodušší vyrobit celé nové, než opravovat staré.

A NK-33 jsem viděl v roce 1978.  Sice byl z havarované N1, ale moc rozbitý nebyl.  Turbočerpadla, ventily i vstřikovač jsou v jednom bloku a na tom těžko budete něco měnit.

0/0
6.11.2014 18:16

V80l94a79d49i59m57í61r 79B53e34n40e19š 2802775514263

Ou Johny, mejd in jůesej už není co kdysi

0/0
6.11.2014 8:51

M85i29c31h97a44l 18P47a45v61l83á60t 9543693194979

Vas prispevek je zcela smesny, ma-li se tykat raketovych motoru.

+1/0
6.11.2014 9:08

T64o24m32a56s 34N95o61v63y 7248386638

vazne, explodoval motor??8-o

 jeden by myslel ze sterace

0/0
5.11.2014 23:07

L62e78o 27V86a78n37ě90k 6443787773358

Motor zapricinil. Explodovala pravdepodobne nadrz.

+2/0
5.11.2014 23:25

T92o54m46a85s 41N13o96v73y 7118356828

Muze explodovat cokoliv jineho nez palivo?

0/0
5.11.2014 23:31

V25á41c53l65a54v 93R91o89s67e66n82b16e53r83g 6659447952807

Jasně, že explodovalo palivo. To je ale následek, ne příčina.

0/0
5.11.2014 23:47

L26e78o 73V28a85n88ě38k 6123867203308

Nekdo tady rikal ze motor :-)

0/0
6.11.2014 0:08

J59a26k63u62b 37Š95a11f55a35n70d46a 7505867871661

Takže granát nemůže explodovat?

0/0
6.11.2014 7:58

P36e70t40r 41P56e47t62r 7762290180132

Raketa hapala... A zeměkoule se točí.

+1/0
5.11.2014 22:59

P50e22t66r 76C25h90v14á79t47a16l 4662512900564

Autore, autore.... Napíšeš, že "zkázu" zapříčinil pravděpodobně motor a pak porovnáváš Zenit a Antares.... sice postavené firmou Južnoje na podobné platformě, ale mající zcela jiné motory.... Zenit má v prvním stupni RD-171 a Antares amerikanizované NK-33!! Čili něco zcela jiného.

Asi by to stálo za to to trochu předělat....:-/

+14/0
5.11.2014 21:34

M68a42r50e55k 55K42r33o41l97l 5311122410560

Tam o tyhle odborné věci vůbec nejde. Čtenář má nabýt dojmu, že Američané žádnou chybu neudělali, ale prostě nefunguje sovětská technika.

+14/−6
5.11.2014 21:43

P77e72t22r 63C86h43v28á91t59a43l 4672922300584

No, v tomto případě asi opravdu nefungovala sovětská technika... bohužel 40 let staré, sice konstrukčně výborné, ale v podstatě za běžnáho provozu nevyzkoušené motory nebyla asi ta nejlepší volba....ale byla levná :-)

+8/−1
5.11.2014 21:52

T82o18m29á29š 13B87í50l10ý 2775290367

Takže Ukrajina, která motory dodává už je zase Sovětský svaz8-o8-o8-o

+3/0
5.11.2014 22:12

P72e62t70r 27C80h68v55á22t58a56l 4112732920124

Nikoli...motory vyrobené v SSSR v 70 letech, prodané Ruskem v 90 letech do Ameriky, upravené v USA a namontované na ukrajinskou "nádrž" ... je to prostě složité :-)

+12/0
5.11.2014 22:36

J63o56s37e76f 81S16k86o61ř21e74p57a 6887114825372

Takže slepenec-paskvil

+2/−2
5.11.2014 22:42

J67i37ř72í 44K43o60c69u65r30e42k 6625984475178

Tak si vemte takové Audi Q7: Motor z Maďarska, brzdy z Itálie, elektrika z ČR, skla pravděpodobně z francouzské firmy atd. Vše smontováno na Slovensku pod německým vedením.

Být to pes, je to pouliční směska. Ale nikdo nikomu nebrání mít čiskokrevnou německou dogu...

0/0
6.11.2014 11:24

K98r36y17š54t35o11f 34H92l72a10v46á29č 9842119598522

díky za vysvětlení R^ je fajn tady mít znalce a ne jen figurky jako Marek Kroll, kteří za vším vidí zelené mužíčky

0/−5
5.11.2014 22:54

P32e78t54r 39N30o87v73á11k 8575679130

;-D

0/0
6.11.2014 0:31

V85l70a55d48i53m87i23r 13H74o31b80z55a 3576363437436

Uz i Elon Musk se o te rakete asi pred rokem zminival, ze je to takovy "vtip" kdyz ma motory fyzicky vyrobene v 70. letech v sovetskem svazu. Jde o NK-33, puvodne urcene do ruske N1, ktera mela letet s lidmi na mesic, bylo jich hodne v ruskych skladech. Americane je modernizovali a uzivaji je jako prvni stupne v nekterych svych raketach. Ac je stara, stale ma technicky vyborne parametry, protoze se jedna o takzvany open cycle. Bohuzel je to velmi komplexni metalurgie a nejsou tak spolehlive jako treba closed cycle motory, ktere vyuziva Spacex.

Jinak v minulem tydnu se stala jeste jedna tragedie s Virgin galactic, kde zahynul clovek. Nekomu se obe udalosti pletou. Tam byla chyba patrne spatnou aktivaci "brzdicich" kridel.

+1/0
6.11.2014 7:37

J10a43r96o41m83í63r 70K89r39á29l 4910779784479

Je to naopak - NK-33 je jeden z prvních motorů s uzavřeným cyklem.  Proto ta vyšší účinnost, ale také velké problémy se spolehlivostí (vyšší tlaky v čerpadlech i spalovací komoře).

+1/0
6.11.2014 8:06

V43á53c76l42a30v 16Č11e54r96m74á96k 4863560767114

A Merlin je open cycle. Closed cycle má mít až Raptor.

+1/0
6.11.2014 8:32

J96a97r81o93m53í39r 11K24r70á71l 4110179834589

U takových projektů jde o snížení rizika.  Jde o miliony dolarů.  Takže pokud není nutně potřeba vysoký specifický impuls, používají se osvědčené konstrukce.  Např. RL-10 a jeho odvozenin se používá dodnes - tedy 60 let.

+1/0
6.11.2014 8:40

V24á68c30l34a94v 82Č47e12r79m93á23k 4363970887984

Ano. Jenom jsem Vás chtěl doplnit.

+1/0
6.11.2014 9:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.