Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkázu soukromého vesmírného „náklaďáku“ zapříčinil patrně motor

Vyšetřovatelé už jsou na stopě příčiny ošklivě vyhlížející havárie soukromé kosmické lodi Antares společnosti Orbital Sciences. Ta měla minulý týden vynést k mezinárodní vesmírné stanici ISS náklad zásob a vybavení, ale skončila krátce po startu v plamenech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V44l95a38d82i98m30í74r 37F83i45b26i63g85e85r 5494471441384

Pravděpodobně netěsnost v palivovém systému, stačí malý únik a neštěstí je na světě. Je smutné co se stalo ale asi je to daň za technický pokrok. K podobným nehodám docházelo vždycky. Blbé je že to někdo odnese životem nebo zdravím. Ale z neštěstí se poučí najdou příšinu a další lety budou bezpečnější.

+1/0
6.11.2014 7:08

J63a97n 66S17a38l49o71m90o72n 4189410731315

Tohle byla automatická náhladní loď, naštěstí, takže nikdo nezahynul. To si asi pletete se Space Ship Two od Virgin Galactic.

+6/0
6.11.2014 7:13
Foto

J46a87n 59K82u66l59í39s13e66k 8137413748741

No jo, ruský, pardon, ukrajinský šunt. Nechce se jim platit za Made in USA, tak mají co chtějí...

0/−8
6.11.2014 4:12

P54a68v48e21l 20N39o87v16á88k 8234131375679

Pane Kulísek,- asi jste přehlédl informaci že v raketě testovali nové palivo.

Každý motor je konstruován na specifické palivo a nalejete li do disselu vysokooktanový benzín? Pravděpodobně exploduje rovněž.

+6/0
6.11.2014 5:39

J88o20s17e57f 65Z94a20h23á79l74k36a 4133829878156

a za další je motor značně modifikován Aerojet Rocketdyne. Podle výčtu úprav to vypadá, že originál slouží jako polotovar k "tuningu". Mohlo a nemuselo by být pravdou, že "spolehlivost" motoru zapříčinily tyto úpravy. Což jsou ale zase jen spekulace.

+5/0
6.11.2014 6:28

J34a95r93o34m41í63r 93K12r52á61l 4970119844259

Pokud byla závada v turbočerpadle, tak s tím AR má pramálo společného.

+1/0
6.11.2014 6:48

J57a74n 55S54a97l70o28m95o19n 4469460631605

Pokud zrovna to turbočerpadlo nebyla součástka, která byla američany také modifikována :-)

+2/0
6.11.2014 10:25

J74a93r22o17m36í51r 81K80r91á28l 4770959144939

;-D Viděl jste někdy ten motor ?  To je monoblok a jakákoliv větší modifikace znamená přestavět ho celý znovu.  A zřejmě by bylo levnější koupit jen plány a přepracovat je.

0/0
6.11.2014 13:15

J17a63n 94S67a93l34o97m31o10n 4799570831265

Bohužel neviděl. Vy zřejmě ano, takže máte proti mě výhodu. :-) No a co když modifikovali ty plány a v těch plánech zrovna to čerpadlo. Třeba kvůlo úspoře materiálu/práce. Jako bývalý konstruktér a stávající projektant vím jaká se dělají zvěrstva kvůli těmhle položkám i na důležitých a podstatných věcech.

+2/0
6.11.2014 13:17

J85a38r86o57m87í76r 12K28r18á40l 4530709584139

Právě jako konstruktér byste měl vědět, že je jednodušší vyrobit celé nové, než opravovat staré.

A NK-33 jsem viděl v roce 1978.  Sice byl z havarované N1, ale moc rozbitý nebyl.  Turbočerpadla, ventily i vstřikovač jsou v jednom bloku a na tom těžko budete něco měnit.

0/0
6.11.2014 18:16

V43l64a55d77i58m93í75r 21B41e23n78e51š 2392615524923

Ou Johny, mejd in jůesej už není co kdysi

0/0
6.11.2014 8:51

M42i58c52h34a95l 52P15a70v88l28á11t 9743973334519

Vas prispevek je zcela smesny, ma-li se tykat raketovych motoru.

+1/0
6.11.2014 9:08

T95o44m31a64s 66N54o11v98y 7888506748

vazne, explodoval motor??8-o

 jeden by myslel ze sterace

0/0
5.11.2014 23:07

L95e73o 77V46a47n49ě75k 6243967933288

Motor zapricinil. Explodovala pravdepodobne nadrz.

+2/0
5.11.2014 23:25

T33o17m89a59s 84N87o39v92y 7108226178

Muze explodovat cokoliv jineho nez palivo?

0/0
5.11.2014 23:31

V70á82c16l18a96v 85R48o40s59e62n83b30e55r41g 6919527792617

Jasně, že explodovalo palivo. To je ale následek, ne příčina.

0/0
5.11.2014 23:47

L98e82o 35V57a76n21ě23k 6733177693238

Nekdo tady rikal ze motor :-)

0/0
6.11.2014 0:08

J69a95k49u62b 88Š12a94f39a39n51d88a 7755667441651

Takže granát nemůže explodovat?

0/0
6.11.2014 7:58

P48e85t44r 28P91e44t58r 7402110380802

Raketa hapala... A zeměkoule se točí.

+1/0
5.11.2014 22:59

P23e15t94r 93C32h78v78á26t89a65l 4442672660384

Autore, autore.... Napíšeš, že "zkázu" zapříčinil pravděpodobně motor a pak porovnáváš Zenit a Antares.... sice postavené firmou Južnoje na podobné platformě, ale mající zcela jiné motory.... Zenit má v prvním stupni RD-171 a Antares amerikanizované NK-33!! Čili něco zcela jiného.

Asi by to stálo za to to trochu předělat....:-/

+14/0
5.11.2014 21:34

M96a23r50e19k 20K17r68o23l21l 5711372390880

Tam o tyhle odborné věci vůbec nejde. Čtenář má nabýt dojmu, že Američané žádnou chybu neudělali, ale prostě nefunguje sovětská technika.

+14/−6
5.11.2014 21:43

P76e77t20r 65C47h33v17á88t88a43l 4442282200954

No, v tomto případě asi opravdu nefungovala sovětská technika... bohužel 40 let staré, sice konstrukčně výborné, ale v podstatě za běžnáho provozu nevyzkoušené motory nebyla asi ta nejlepší volba....ale byla levná :-)

+8/−1
5.11.2014 21:52

T49o54m98á14š 28B77í88l93ý 2315180307

Takže Ukrajina, která motory dodává už je zase Sovětský svaz8-o8-o8-o

+3/0
5.11.2014 22:12

P90e30t22r 10C93h33v65á92t88a11l 4482782100954

Nikoli...motory vyrobené v SSSR v 70 letech, prodané Ruskem v 90 letech do Ameriky, upravené v USA a namontované na ukrajinskou "nádrž" ... je to prostě složité :-)

+12/0
5.11.2014 22:36

J43o58s49e18f 79S15k89o98ř20e28p68a 6227664195612

Takže slepenec-paskvil

+2/−2
5.11.2014 22:42

J98i82ř56í 12K44o56c12u93r87e94k 6195784355308

Tak si vemte takové Audi Q7: Motor z Maďarska, brzdy z Itálie, elektrika z ČR, skla pravděpodobně z francouzské firmy atd. Vše smontováno na Slovensku pod německým vedením.

Být to pes, je to pouliční směska. Ale nikdo nikomu nebrání mít čiskokrevnou německou dogu...

0/0
6.11.2014 11:24

K94r11y74š97t17o83f 28H48l85a50v12á40č 9902209938402

díky za vysvětlení R^ je fajn tady mít znalce a ne jen figurky jako Marek Kroll, kteří za vším vidí zelené mužíčky

0/−5
5.11.2014 22:54

P80e65t56r 41N89o28v90á76k 8655489400

;-D

0/0
6.11.2014 0:31

V63l60a22d69i36m64i78r 25H26o92b23z59a 3356423597956

Uz i Elon Musk se o te rakete asi pred rokem zminival, ze je to takovy "vtip" kdyz ma motory fyzicky vyrobene v 70. letech v sovetskem svazu. Jde o NK-33, puvodne urcene do ruske N1, ktera mela letet s lidmi na mesic, bylo jich hodne v ruskych skladech. Americane je modernizovali a uzivaji je jako prvni stupne v nekterych svych raketach. Ac je stara, stale ma technicky vyborne parametry, protoze se jedna o takzvany open cycle. Bohuzel je to velmi komplexni metalurgie a nejsou tak spolehlive jako treba closed cycle motory, ktere vyuziva Spacex.

Jinak v minulem tydnu se stala jeste jedna tragedie s Virgin galactic, kde zahynul clovek. Nekomu se obe udalosti pletou. Tam byla chyba patrne spatnou aktivaci "brzdicich" kridel.

+1/0
6.11.2014 7:37

J15a98r13o65m91í10r 56K23r52á31l 4920409754199

Je to naopak - NK-33 je jeden z prvních motorů s uzavřeným cyklem.  Proto ta vyšší účinnost, ale také velké problémy se spolehlivostí (vyšší tlaky v čerpadlech i spalovací komoře).

+1/0
6.11.2014 8:06

V96á42c68l52a63v 87Č72e79r74m74á22k 4933770477674

A Merlin je open cycle. Closed cycle má mít až Raptor.

+1/0
6.11.2014 8:32

J16a31r97o39m31í85r 76K61r82á47l 4630139974269

U takových projektů jde o snížení rizika.  Jde o miliony dolarů.  Takže pokud není nutně potřeba vysoký specifický impuls, používají se osvědčené konstrukce.  Např. RL-10 a jeho odvozenin se používá dodnes - tedy 60 let.

+1/0
6.11.2014 8:40

V15á70c48l48a16v 95Č79e90r81m78á71k 4323350347384

Ano. Jenom jsem Vás chtěl doplnit.

+1/0
6.11.2014 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.