Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bezkřídlý zázrak i létající rakev. Jak vznikal legendární letoun F-104

Blížil se konec roku 1951 a běžné stíhací letouny zavedené do služby létaly kolem rychlosti zvuku, spíš méně. Nadzvukové rychlosti dosahovaly většinou jen ve střemhlavém letu, nebo zcela bez výzbroje. Ale piloti chtěli rychlejší stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13i33ř86í 56D80v44o89ř92á77k 5278313578590

Mám doma knihu , která se snad jmenuje :Rozpoznávání letadel . Snad z padesátých let.A na přebalu je F 104.Když jsem F 104 viděl poprvé , tak .... .

0/0
20.11.2014 20:15

M85i11c90h49a29l 55P82a35v65l25á24t 9213693864929

Tak jste ji rozpoznal?

0/0
24.11.2014 12:42

S74t63e37f80a14n23o 85S57i45n19i44g55a42g87l56i40a 3328127253961

Hezke dobove instruktazni video udrzby a predletove pripravy F-104 G ve vyzbroji Luftwaffe:   https://www.youtube.com/watch?v=aKv9lsdln7E

+1/0
19.11.2014 19:21


J67a38r44o17s17l95a73v 46N18o72v45á20k 5565969274242

Věta "Lockheed marketingové aktivity rozhodně nepodcenil" je moc hezky diplomaticky řečená, ale pravda je taková, že Lockheed nešetřil na úplatcích (celkem asi 22 mil. $). Např. v německu Strauss dostal 10 mil. dolarů pro svoji stranu za to, že pořídil 900 kusů F-104G. A podobně v ostatních státech (v Holandsku, Japonsku). Vyvrcholilo to až k tomu, že USA v roce 1977 museli přijmout zákon o korupčních praktikách v zahraničí.

+7/0
19.11.2014 11:00

A88l50e52x45a98n53d54r 40K83o10s50t46k18a 8842908186544

Progresivní marketing :)

+2/0
19.11.2014 12:29

M89i34c46h28a30l 72P17a49v48l48á72t 9733343974449

Diky za clanek. Jen mala drobnost: Ta italska strela se nejmenuje "Apside", ale "Aspide". Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Aspide .

0/0
19.11.2014 9:40

M70i42r50e81k 58T79u96r24e83č14e32k 4173552370382

R^ Velmi poucne.

+4/0
19.11.2014 9:36

M33i80l36a65n 65Š72v80a95g68r77o44v94s60k14ý 9802669595118

Jaký je vážně rozdíl mezi raketou a letadlem?

0/0
19.11.2014 9:32

J15o75s75e44f 19D58r73o92b20n62í23k 7962645615226

Já bych řekl že křídla.

0/0
19.11.2014 9:35

J20a25r91o46m68i42r 71F89a45r80e13k 4242833467

Nosne plochy?

0/0
19.11.2014 9:36

B19o12r47i72s 16P50o61u61z87a71r 5768908715627

především v motoru - rakety používají raketové motory ( ať už na pevná,nebo tekutá paliva),letadla vesměs proudové motory ( až na pár vyjímek - např. za 2. svět války německý Heinkel ) ...

+2/0
19.11.2014 9:57

J27o81s71e23f 82D82r49o87b88n29í90k 7672435845406

Ony ty definice nejsou zcela jednoznačné, ale zrovna Me 163 bych spíše nazýval raději raketoplánem (případně stíhacím letounem s raketovým pohonem).

0/0
19.11.2014 10:01

B15o44r89i56s 10P59o75u34z57a20r 5608588365297

souhlas - přechod mezi letadlem a raketou je trochu nejasný,pokud ale nějakou hranici chceme vytvořit,tak bych jako základní kritérium upřednostnil pohonnou jednotku ...

+4/0
19.11.2014 10:14

J69a76r69o18m71i63r 19F89a40r10e95k 4302233277

Raketa: letajici stroj tezsi nez vzduch pohybujici se pouze na principu akce a reakce.

Letoun: letajici stroj tezsi nez vzduch, pouzivajici ke svemu pohybu aerodynamickych sil.

Za me je to jednoznacne....

+2/0
19.11.2014 10:12

J80a48r17o75m31i35r 66F41a10r25e61k 4672153467

Mozna misto "k pohybu" by bylo lepsi rici "k prekonani gravitace", nebo "k letu".

0/0
19.11.2014 10:19

B64o72r32i90s 60P68o59u23z97a34r 5238758535247

no a v tom je trochu problém - mohu mít létající prostředek,který např. při startu bude mít větší tahovou sílu,než je jeho hmotnost - což mu umožní startovat bez aerodynamických sil - např. Sea Harrier - je to tedy letadlo a nebo raketa ? - tento stroj teoreticky při startovacích a přistávacích  menévrech se chová pouze jako raketa - a je to raketa ?

0/0
19.11.2014 10:22

J14a89r59o78m45i57r 52F19a13r84e37k 4112623377

jj, tohle me taky napadlo :-) Jenze k letu uz pouziva kridla jako takova. Takze porad jen letoun s kolmym startem a pristanim.

Daleko zajimavejsi je raketoplan. Start ciste na zaklade akce a reakce, pristani jako letoun pomoci nosnych ploch. Samotny nazev pak vlastne definuje mix vlastnosti :-)

0/0
19.11.2014 10:25

B15o68r54i67s 67P49o81u61z54a80r 5528378205647

Jsem trochu rejpal - Harrier může přistávat jako klasické letadlo - tzn. při použití vztlakových sil.Totéž platí pro start ...

0/0
19.11.2014 11:07

R81a31d56e92k 55P68a46n62c59h16a32r46t53e77k 6193273803876

Letadlo podle normy ČSN 310001: Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu, nést na palubě osoby nebo jiný náklad, je schopné bezpečného vzletu a přistání a je alespoň částečně řiditelné.

0/0
19.11.2014 10:36

J95a13r51o37m10i63r 89F98a19r71e39k 4662183857

Takze vsechno jsou to letadla. Njn, prozdil mezi pojmy letoun a letadlo je zasadni, nicmene opomijeny, jak jsem se prave presvedcil....

0/0
19.11.2014 10:41

R13a10d52e54k 62P71a27n80c54h29a55r19t66e78k 6113513433686

to ano ... záměna pojmů letadlo/letoun je častá, a leckdy mají tendenci se o tom dohadovat i různí samozvaní "vojenští analytici" ...  většinou jen více odhalí hloubku své nevědomosti ;-)

0/0
19.11.2014 10:58

B92o59r27i69s 79P51o23u50z41a98r 5248218965547

Vše beze zbytku splňuje vzducholoď ...

0/0
19.11.2014 11:10

B19o49r22i23s 84P12o84u81z42a25r 5878628425307

Asi jsem netrefil vlákno - reaguji na ČSN 310001

0/0
19.11.2014 11:12

J72a39r64o31m24i77r 39F83a43r69e11k 4102373567

Vzducholod je letadlo lehci nez vzduch vybavene motorem.

0/0
19.11.2014 11:12

B92o85r48i54s 74P22o72u30z60a28r 5468588775977

Lehčí než vzduch ? Tak si ji nechte spadnout na nohu a uvidíte jak je lehká ...

Když už - tak má menší měrnou hmotnost ,než vzduch ...

Citovaná norma ČSN nezmiňuje ani jednu podmínku co se týče hmotnosti či měrné hmotnosti ...

0/0
19.11.2014 11:27

V84á50c57l10a80v 47K87o27c75á49l 1919237841501

ano - aby mohla letět, musí bejt lehčí než vzduch.

0/0
19.11.2014 13:00

B25o48r65i34s 61P81o28u61z92a94r 5478958895877

Celkový objem vzducholodi s příslušenstvím musí být lehčí,než  identický objem vzduchu ...

Galon Hélia je jistě těžší, než pinta vzduchu - přes to nikdo nepochybuje o tom,že se Hélium bude rozptylovat až v horních vrstvách atmosféry a nikolv při zemi ...

0/0
19.11.2014 13:20

B40o29r77i15s 80P54o42u97z41a72r 5508108715907

Když to dovedeme ad absurdum,tak dle ČSN 310001 6.května 1937 nad Novým Yorkem havarovalo letadlo Hindenburg

0/0
19.11.2014 11:33

R88a87d72e42k 32P66a90n66c63h28a27r83t16e12k 6783243263136

Je to jazykově trochu kostrbaté a rozhodně nestandardní, nicméně věta: "havarovala vzducholoď, což je letadlo lehčí vzduchu", je z hlediska letecké terminologie v pořádku ;-) Byť fyzik by mohl mít výhrady ;-) a kdybych to psal já, tak bych použil dobovější termín "létadlo" nebo "létající aparát" ;-)

+1/0
19.11.2014 12:19

J36a49k55u56b 52Š18a74f67a72n11d68a 7375677301771

No to asi jednoznačné není. Jsou i okřídlené střely, někdy poháněné raketovým motorem, jindy proudovým. Asi nejlepším rozlišovacím způsobem bude, že raketa jako celek neumí přistát (a když už tak ne jinak než na padáku).

0/0
19.11.2014 20:10

J73a84r41o40m68i41r 40F57a43r50e83k 4772233917

Chvalit Technet je jako nosit drivi do lesa. Ale zas na druhou stranu chvaly neni nikdy dost, takze chvalim..... proste super clanek....

+10/0
19.11.2014 9:28

J48o93s52e35f 89D18r52o25b72n81í33k 7392445895736

Skvělý článek, díky. Pouze bych poprosil o vysvětlení onoho "Lightning II" u výčtu konkurentů. Nikdy jsem o takovém typu neslyšel (tedy v souvislosti s přelomem 50. a 60. let). Díky.

+1/0
19.11.2014 8:57

J54a34r11o57m47i75r 43F15a50r50e26k 4322523837

IMHO ma autor na mysli letoun BAC Lightning: http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

+2/0
19.11.2014 9:26

J78o56s25e11f 86D69r91o41b77n15í87k 7122835725846

Jo, ten mě nenapadl. Dík.

0/0
19.11.2014 9:32

R47a87d29e40k 89F47o75l37p82r59e11c18h72t

krátký záběr na něj byl použit ve Fantomasovi těsně před tím, než "něco vystřelilo raketu na tu raketu"

0/0
19.11.2014 9:48

J54o68s19e10f 95D80r81o97b95n28í74k 7862365665406

Jasně, vím, ale pak bych o něm raději psal jako o English Electric, jak správně podotkl pan Farek. Lightning II přeci jen evokuje Lockheed Martin F-35.. Proto mě to také zmátlo ;-)

+1/0
19.11.2014 9:53

J65a55r65o52s56l74a17v 50F51r68a53n52t62i79š44e87k 35B25r86ü16m80m25e51r 1501386113550

Jojo, "Brokovnice" byl bomba stroj.

0/0
19.11.2014 13:01

R71a36d48e51k 65P73a75n11c83h82a14r86t48e93k 6503873573246

on je tam aktivní hyperlink, ale máte pravdu mohl jsem napsat BAC Lightning nebo EE Lightning ;-)

0/0
19.11.2014 10:24

D28a41n54a 73T83e32n60z31l16e78r 5500142245243

R^

super zpracované téma

víc takových

0/0
19.11.2014 8:29

M44a66r95t59i79n 68Š89a41v29e58l 6379842404368

Prosím opravte si odkaz na F-106, odkazuje na Váš OWA :)

+2/0
19.11.2014 6:38

Z20d87e13n84ě26k 46W70e85r34n52h21a89r28t 6797455392968

Ukazuje tam většina odkazů v článku :-P

+1/0
19.11.2014 7:24

M28a62r12t51i62n 98Š70a24v36e84l 6729242694618

Jo, pravda a možná ani tak ne u většiny jako u všech ;-D Ale článek dobrý asi jako všechny od tohodle autora R^

+2/0
19.11.2014 8:13

R72o56m45a69n 79V86š55e13t22e65č98k16a83, 37T63e55c42h43n71e33t62.40c46z

Dobrý den,

díky za upozornění, v článku to jej již opraveno.

0/0
19.11.2014 9:20
Foto

P71e56t87r 41P69r88o60c97h70á64z89k48a 3432816202644

Děkuji za kvalitní článek a spoustu zajímavých informací.R^

+2/0
19.11.2014 5:55

J52i50ř25í 50B46r51o56ž 5259435602797

Díky za pokračovaní článku o mém oblíbeném letounu R^

Překlep v datu záletu F-104B- posunuli jste jej o deset let. :-)

Dále Italové přezbrojili na F-16, protože jejich AMI F-104S ASA/M byly beznadějně olétané a tak v mezi roky 2004-10, než přišly Eurofightery, používaly starší F-16A block 15  v počtu 30 kusů + 4 F-16B

http://theaviationist.com/works/italian-f-16-in-details/

Drobné doplnění, co se týče F-104B. Zásobník kanonu bylo možno zaměnit za sedačku, nikoliv  kanon jako takový. Kanon mohly nosit u této verze pouze první  4 kusy, na zbývající stroje již nikdy nebyl montován.  Kvůli Vámi zmíněným problémům byly i z kanonových F-104B definitivně Vulcany sejmuty.

 Zachovaný F-104B-15-LO s instalací kanonu a původním překrytem kokpitu je možno spatřit v Castle Air Museum.

P.S. Jestli se nemýlím, Radku, poznáme se z Košic, byl jsem o ročník starší :-)

+5/0
19.11.2014 3:31

R37a50d92e87k 30P72a31n78c29h82a46r89t10e29k 6103713973196

jj Myslel jsem si že jsi to ty.Svět je malý. Dík za doplnění.

0/0
19.11.2014 8:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.