Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezkřídlý zázrak i létající rakev. Jak vznikal legendární letoun F-104

Blížil se konec roku 1951 a běžné stíhací letouny zavedené do služby létaly kolem rychlosti zvuku, spíš méně. Nadzvukové rychlosti dosahovaly většinou jen ve střemhlavém letu, nebo zcela bez výzbroje. Ale piloti chtěli rychlejší stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67i46ř33í 98D97v17o14ř94á88k 5808793938490

Mám doma knihu , která se snad jmenuje :Rozpoznávání letadel . Snad z padesátých let.A na přebalu je F 104.Když jsem F 104 viděl poprvé , tak .... .

20.11.2014 20:15

M98i27c58h85a56l 29P86a63v96l11á33t 9583543534319

Tak jste ji rozpoznal?

24.11.2014 12:42

S58t66e54f20a69n80o 47S56i12n83i94g78a35g72l55i94a 3948237713771

Hezke dobove instruktazni video udrzby a predletove pripravy F-104 G ve vyzbroji Luftwaffe:   https://www.youtube.com/watch?v=aKv9lsdln7E

19.11.2014 19:21

J72a76r16o43s67l97a15v 62N51o43v27á27k 5225649954712

Věta "Lockheed marketingové aktivity rozhodně nepodcenil" je moc hezky diplomaticky řečená, ale pravda je taková, že Lockheed nešetřil na úplatcích (celkem asi 22 mil. $). Např. v německu Strauss dostal 10 mil. dolarů pro svoji stranu za to, že pořídil 900 kusů F-104G. A podobně v ostatních státech (v Holandsku, Japonsku). Vyvrcholilo to až k tomu, že USA v roce 1977 museli přijmout zákon o korupčních praktikách v zahraničí.

19.11.2014 11:00

A32l93e47x30a21n63d60r 84K32o70s42t19k75a 8512658136434

Progresivní marketing :)

19.11.2014 12:29

M83i49c20h20a52l 36P73a11v21l83á56t 9873983654639

Diky za clanek. Jen mala drobnost: Ta italska strela se nejmenuje "Apside", ale "Aspide". Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Aspide .

19.11.2014 9:40

M93i82r27e88k 78T13u79r66e24č64e98k 4503792920962

R^ Velmi poucne.

19.11.2014 9:36

M54i71l93a33n 73Š44v83a17g70r18o25v58s77k54ý 9842429665678

Jaký je vážně rozdíl mezi raketou a letadlem?

19.11.2014 9:32

J97o34s35e40f 55D60r17o19b48n98í35k 7952475745446

Já bych řekl že křídla.

19.11.2014 9:35

J57a88r72o70m20i86r 59F24a26r13e33k 4782613987

Nosne plochy?

19.11.2014 9:36

B72o26r19i37s 56P56o29u62z69a63r 5328248585847

především v motoru - rakety používají raketové motory ( ať už na pevná,nebo tekutá paliva),letadla vesměs proudové motory ( až na pár vyjímek - např. za 2. svět války německý Heinkel ) ...

19.11.2014 9:57

J16o62s85e75f 57D90r79o30b59n11í20k 7162905245856

Ony ty definice nejsou zcela jednoznačné, ale zrovna Me 163 bych spíše nazýval raději raketoplánem (případně stíhacím letounem s raketovým pohonem).

19.11.2014 10:01

B41o29r64i68s 44P14o50u45z32a76r 5648578965747

souhlas - přechod mezi letadlem a raketou je trochu nejasný,pokud ale nějakou hranici chceme vytvořit,tak bych jako základní kritérium upřednostnil pohonnou jednotku ...

19.11.2014 10:14

J56a66r85o17m97i24r 52F86a24r50e15k 4522533627

Raketa: letajici stroj tezsi nez vzduch pohybujici se pouze na principu akce a reakce.

Letoun: letajici stroj tezsi nez vzduch, pouzivajici ke svemu pohybu aerodynamickych sil.

Za me je to jednoznacne....

19.11.2014 10:12

J48a73r33o41m69i77r 63F11a46r48e10k 4922363417

Mozna misto "k pohybu" by bylo lepsi rici "k prekonani gravitace", nebo "k letu".

19.11.2014 10:19

B35o73r47i83s 87P16o72u68z89a51r 5328788815897

no a v tom je trochu problém - mohu mít létající prostředek,který např. při startu bude mít větší tahovou sílu,než je jeho hmotnost - což mu umožní startovat bez aerodynamických sil - např. Sea Harrier - je to tedy letadlo a nebo raketa ? - tento stroj teoreticky při startovacích a přistávacích  menévrech se chová pouze jako raketa - a je to raketa ?

19.11.2014 10:22

J83a41r91o79m55i53r 69F75a19r77e49k 4982603147

jj, tohle me taky napadlo :-) Jenze k letu uz pouziva kridla jako takova. Takze porad jen letoun s kolmym startem a pristanim.

Daleko zajimavejsi je raketoplan. Start ciste na zaklade akce a reakce, pristani jako letoun pomoci nosnych ploch. Samotny nazev pak vlastne definuje mix vlastnosti :-)

19.11.2014 10:25

B79o70r66i92s 70P97o33u74z76a80r 5208828835837

Jsem trochu rejpal - Harrier může přistávat jako klasické letadlo - tzn. při použití vztlakových sil.Totéž platí pro start ...

19.11.2014 11:07

R71a85d92e69k 84P37a68n20c73h62a18r47t35e62k 6143563423656

Letadlo podle normy ČSN 310001: Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu, nést na palubě osoby nebo jiný náklad, je schopné bezpečného vzletu a přistání a je alespoň částečně řiditelné.

19.11.2014 10:36

J36a89r78o16m20i39r 98F35a46r23e65k 4812113167

Takze vsechno jsou to letadla. Njn, prozdil mezi pojmy letoun a letadlo je zasadni, nicmene opomijeny, jak jsem se prave presvedcil....

19.11.2014 10:41

R54a18d70e39k 16P82a16n89c15h55a94r88t21e59k 6253483903156

to ano ... záměna pojmů letadlo/letoun je častá, a leckdy mají tendenci se o tom dohadovat i různí samozvaní "vojenští analytici" ...  většinou jen více odhalí hloubku své nevědomosti ;-)

19.11.2014 10:58

B94o27r22i98s 55P12o74u29z17a75r 5898428575687

Vše beze zbytku splňuje vzducholoď ...

19.11.2014 11:10

B15o75r81i98s 72P35o50u32z35a37r 5638418915537

Asi jsem netrefil vlákno - reaguji na ČSN 310001

19.11.2014 11:12

J57a96r29o90m14i93r 52F94a33r48e28k 4652823207

Vzducholod je letadlo lehci nez vzduch vybavene motorem.

19.11.2014 11:12

B92o93r39i89s 17P14o83u25z42a12r 5498448125297

Lehčí než vzduch ? Tak si ji nechte spadnout na nohu a uvidíte jak je lehká ...

Když už - tak má menší měrnou hmotnost ,než vzduch ...

Citovaná norma ČSN nezmiňuje ani jednu podmínku co se týče hmotnosti či měrné hmotnosti ...

19.11.2014 11:27

V97á15c32l65a68v 27K59o12c10á17l 1439837421641

ano - aby mohla letět, musí bejt lehčí než vzduch.

19.11.2014 13:00

B52o55r70i18s 93P57o77u76z40a44r 5498868585157

Celkový objem vzducholodi s příslušenstvím musí být lehčí,než  identický objem vzduchu ...

Galon Hélia je jistě těžší, než pinta vzduchu - přes to nikdo nepochybuje o tom,že se Hélium bude rozptylovat až v horních vrstvách atmosféry a nikolv při zemi ...

19.11.2014 13:20

B12o94r52i85s 38P68o83u40z53a87r 5758758165187

Když to dovedeme ad absurdum,tak dle ČSN 310001 6.května 1937 nad Novým Yorkem havarovalo letadlo Hindenburg

19.11.2014 11:33

R77a96d86e67k 69P81a95n44c95h26a77r42t12e47k 6133313573356

Je to jazykově trochu kostrbaté a rozhodně nestandardní, nicméně věta: "havarovala vzducholoď, což je letadlo lehčí vzduchu", je z hlediska letecké terminologie v pořádku ;-) Byť fyzik by mohl mít výhrady ;-) a kdybych to psal já, tak bych použil dobovější termín "létadlo" nebo "létající aparát" ;-)

19.11.2014 12:19

J42a26k46u56b 60Š72a74f48a17n74d78a 7405737531691

No to asi jednoznačné není. Jsou i okřídlené střely, někdy poháněné raketovým motorem, jindy proudovým. Asi nejlepším rozlišovacím způsobem bude, že raketa jako celek neumí přistát (a když už tak ne jinak než na padáku).

19.11.2014 20:10

J29a71r38o48m95i11r 30F45a28r64e98k 4962613927

Chvalit Technet je jako nosit drivi do lesa. Ale zas na druhou stranu chvaly neni nikdy dost, takze chvalim..... proste super clanek....

19.11.2014 9:28

J77o31s74e90f 87D17r45o36b81n61í90k 7502905495926

Skvělý článek, díky. Pouze bych poprosil o vysvětlení onoho "Lightning II" u výčtu konkurentů. Nikdy jsem o takovém typu neslyšel (tedy v souvislosti s přelomem 50. a 60. let). Díky.

19.11.2014 8:57

J96a92r93o29m16i68r 30F65a73r96e62k 4662763397

IMHO ma autor na mysli letoun BAC Lightning: http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

19.11.2014 9:26

J81o81s41e11f 94D46r55o16b12n35í56k 7672975365206

Jo, ten mě nenapadl. Dík.

19.11.2014 9:32

R82a96d14e67k 51F49o43l33p15r73e84c41h93t

krátký záběr na něj byl použit ve Fantomasovi těsně před tím, než "něco vystřelilo raketu na tu raketu"

19.11.2014 9:48

J91o39s96e66f 54D86r88o64b96n55í70k 7422335755366

Jasně, vím, ale pak bych o něm raději psal jako o English Electric, jak správně podotkl pan Farek. Lightning II přeci jen evokuje Lockheed Martin F-35.. Proto mě to také zmátlo ;-)

19.11.2014 9:53

J30a32r53o12s52l36a90v 24F30r65a81n92t36i75š39e75k 47B77r56ü79m91m51e58r 1631396833690

Jojo, "Brokovnice" byl bomba stroj.

19.11.2014 13:01

R49a72d97e93k 65P18a48n41c75h76a28r85t17e13k 6733983203826

on je tam aktivní hyperlink, ale máte pravdu mohl jsem napsat BAC Lightning nebo EE Lightning ;-)

19.11.2014 10:24

D54a64n88a 70T35e48n87z31l32e10r 5380182335463

R^

super zpracované téma

víc takových

19.11.2014 8:29

M70a43r64t47i89n 89Š44a24v78e95l 6479332874248

Prosím opravte si odkaz na F-106, odkazuje na Váš OWA :)

19.11.2014 6:38

Z27d94e32n11ě84k 65W45e27r60n10h41a31r27t 6477315412378

Ukazuje tam většina odkazů v článku :-P

19.11.2014 7:24

M12a76r17t13i62n 47Š83a38v84e44l 6659432664698

Jo, pravda a možná ani tak ne u většiny jako u všech ;-D Ale článek dobrý asi jako všechny od tohodle autora R^

19.11.2014 8:13

R96o39m64a84n 61V66š72e69t42e55č36k28a84, 51T52e65c55h10n61e10t25.32c12z

Dobrý den,

díky za upozornění, v článku to jej již opraveno.

19.11.2014 9:20
Foto

P57e80t76r 70P10r53o43c28h79á38z68k13a 3292496392284

Děkuji za kvalitní článek a spoustu zajímavých informací.R^

19.11.2014 5:55

J78i89ř27í 48B32r68o95ž 5149275672877

Díky za pokračovaní článku o mém oblíbeném letounu R^

Překlep v datu záletu F-104B- posunuli jste jej o deset let. :-)

Dále Italové přezbrojili na F-16, protože jejich AMI F-104S ASA/M byly beznadějně olétané a tak v mezi roky 2004-10, než přišly Eurofightery, používaly starší F-16A block 15  v počtu 30 kusů + 4 F-16B

http://theaviationist.com/works/italian-f-16-in-details/

Drobné doplnění, co se týče F-104B. Zásobník kanonu bylo možno zaměnit za sedačku, nikoliv  kanon jako takový. Kanon mohly nosit u této verze pouze první  4 kusy, na zbývající stroje již nikdy nebyl montován.  Kvůli Vámi zmíněným problémům byly i z kanonových F-104B definitivně Vulcany sejmuty.

 Zachovaný F-104B-15-LO s instalací kanonu a původním překrytem kokpitu je možno spatřit v Castle Air Museum.

P.S. Jestli se nemýlím, Radku, poznáme se z Košic, byl jsem o ročník starší :-)

19.11.2014 3:31

R14a11d57e15k 13P33a69n31c38h34a47r87t27e88k 6893803283326

jj Myslel jsem si že jsi to ty.Svět je malý. Dík za doplnění.

19.11.2014 8:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.