Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezkřídlý zázrak i létající rakev. Jak vznikal legendární letoun F-104

Blížil se konec roku 1951 a běžné stíhací letouny zavedené do služby létaly kolem rychlosti zvuku, spíš méně. Nadzvukové rychlosti dosahovaly většinou jen ve střemhlavém letu, nebo zcela bez výzbroje. Ale piloti chtěli rychlejší stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90i12ř51í 63D90v66o98ř98á29k 5958373138850

Mám doma knihu , která se snad jmenuje :Rozpoznávání letadel . Snad z padesátých let.A na přebalu je F 104.Když jsem F 104 viděl poprvé , tak .... .

0/0
20.11.2014 20:15

M84i23c65h46a55l 61P70a90v10l53á67t 9733983964479

Tak jste ji rozpoznal?

0/0
24.11.2014 12:42

S36t78e72f96a74n39o 55S66i36n20i75g38a88g40l45i26a 3468447973171

Hezke dobove instruktazni video udrzby a predletove pripravy F-104 G ve vyzbroji Luftwaffe:   https://www.youtube.com/watch?v=aKv9lsdln7E

+1/0
19.11.2014 19:21

J83a76r92o95s59l91a59v 89N57o83v89á91k 5685609724502

Věta "Lockheed marketingové aktivity rozhodně nepodcenil" je moc hezky diplomaticky řečená, ale pravda je taková, že Lockheed nešetřil na úplatcích (celkem asi 22 mil. $). Např. v německu Strauss dostal 10 mil. dolarů pro svoji stranu za to, že pořídil 900 kusů F-104G. A podobně v ostatních státech (v Holandsku, Japonsku). Vyvrcholilo to až k tomu, že USA v roce 1977 museli přijmout zákon o korupčních praktikách v zahraničí.

+7/0
19.11.2014 11:00

A33l40e38x55a38n55d38r 36K78o33s80t59k63a 8362308386104

Progresivní marketing :)

+2/0
19.11.2014 12:29

M89i62c58h84a76l 46P81a79v65l19á52t 9293833694379

Diky za clanek. Jen mala drobnost: Ta italska strela se nejmenuje "Apside", ale "Aspide". Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Aspide .

0/0
19.11.2014 9:40

M67i94r92e15k 16T51u77r37e47č66e26k 4363212980362

R^ Velmi poucne.

+4/0
19.11.2014 9:36

M31i62l60a90n 77Š96v23a64g55r92o55v75s72k46ý 9842169945638

Jaký je vážně rozdíl mezi raketou a letadlem?

0/0
19.11.2014 9:32

J52o91s68e42f 24D32r58o21b34n20í28k 7592205705806

Já bych řekl že křídla.

0/0
19.11.2014 9:35

J39a87r88o67m91i90r 39F54a39r46e22k 4592753157

Nosne plochy?

0/0
19.11.2014 9:36

B90o61r59i30s 72P67o17u66z87a47r 5388428655717

především v motoru - rakety používají raketové motory ( ať už na pevná,nebo tekutá paliva),letadla vesměs proudové motory ( až na pár vyjímek - např. za 2. svět války německý Heinkel ) ...

+2/0
19.11.2014 9:57

J12o46s95e82f 83D93r43o58b94n47í13k 7712225475396

Ony ty definice nejsou zcela jednoznačné, ale zrovna Me 163 bych spíše nazýval raději raketoplánem (případně stíhacím letounem s raketovým pohonem).

0/0
19.11.2014 10:01

B94o12r71i81s 16P43o58u67z39a47r 5138728715987

souhlas - přechod mezi letadlem a raketou je trochu nejasný,pokud ale nějakou hranici chceme vytvořit,tak bych jako základní kritérium upřednostnil pohonnou jednotku ...

+4/0
19.11.2014 10:14

J51a39r59o35m66i51r 91F50a39r75e80k 4712413657

Raketa: letajici stroj tezsi nez vzduch pohybujici se pouze na principu akce a reakce.

Letoun: letajici stroj tezsi nez vzduch, pouzivajici ke svemu pohybu aerodynamickych sil.

Za me je to jednoznacne....

+2/0
19.11.2014 10:12

J21a27r10o54m69i37r 91F45a66r59e59k 4382533787

Mozna misto "k pohybu" by bylo lepsi rici "k prekonani gravitace", nebo "k letu".

0/0
19.11.2014 10:19

B65o45r80i30s 70P58o53u18z52a46r 5548948475547

no a v tom je trochu problém - mohu mít létající prostředek,který např. při startu bude mít větší tahovou sílu,než je jeho hmotnost - což mu umožní startovat bez aerodynamických sil - např. Sea Harrier - je to tedy letadlo a nebo raketa ? - tento stroj teoreticky při startovacích a přistávacích  menévrech se chová pouze jako raketa - a je to raketa ?

0/0
19.11.2014 10:22

J72a95r11o44m11i91r 55F22a46r57e13k 4442173167

jj, tohle me taky napadlo :-) Jenze k letu uz pouziva kridla jako takova. Takze porad jen letoun s kolmym startem a pristanim.

Daleko zajimavejsi je raketoplan. Start ciste na zaklade akce a reakce, pristani jako letoun pomoci nosnych ploch. Samotny nazev pak vlastne definuje mix vlastnosti :-)

0/0
19.11.2014 10:25

B72o10r75i38s 97P22o84u93z93a59r 5108828225137

Jsem trochu rejpal - Harrier může přistávat jako klasické letadlo - tzn. při použití vztlakových sil.Totéž platí pro start ...

0/0
19.11.2014 11:07

R73a63d98e73k 88P47a71n70c57h24a36r60t32e53k 6973323273366

Letadlo podle normy ČSN 310001: Zařízení způsobilé létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu, nést na palubě osoby nebo jiný náklad, je schopné bezpečného vzletu a přistání a je alespoň částečně řiditelné.

0/0
19.11.2014 10:36

J51a47r45o51m70i26r 95F34a68r77e11k 4502443287

Takze vsechno jsou to letadla. Njn, prozdil mezi pojmy letoun a letadlo je zasadni, nicmene opomijeny, jak jsem se prave presvedcil....

0/0
19.11.2014 10:41

R79a52d47e81k 57P39a54n69c43h12a51r60t11e46k 6893413943716

to ano ... záměna pojmů letadlo/letoun je častá, a leckdy mají tendenci se o tom dohadovat i různí samozvaní "vojenští analytici" ...  většinou jen více odhalí hloubku své nevědomosti ;-)

0/0
19.11.2014 10:58

B42o73r41i73s 67P32o92u82z76a64r 5778928685167

Vše beze zbytku splňuje vzducholoď ...

0/0
19.11.2014 11:10

B79o17r80i79s 15P26o73u86z80a80r 5148438985197

Asi jsem netrefil vlákno - reaguji na ČSN 310001

0/0
19.11.2014 11:12

J24a59r43o37m82i39r 18F69a86r15e84k 4242883747

Vzducholod je letadlo lehci nez vzduch vybavene motorem.

0/0
19.11.2014 11:12

B61o88r91i49s 42P44o80u93z64a19r 5358788965547

Lehčí než vzduch ? Tak si ji nechte spadnout na nohu a uvidíte jak je lehká ...

Když už - tak má menší měrnou hmotnost ,než vzduch ...

Citovaná norma ČSN nezmiňuje ani jednu podmínku co se týče hmotnosti či měrné hmotnosti ...

0/0
19.11.2014 11:27

V92á59c69l33a32v 82K68o27c31á49l 1209397971191

ano - aby mohla letět, musí bejt lehčí než vzduch.

0/0
19.11.2014 13:00

B30o75r94i89s 36P98o34u90z87a63r 5108638385307

Celkový objem vzducholodi s příslušenstvím musí být lehčí,než  identický objem vzduchu ...

Galon Hélia je jistě těžší, než pinta vzduchu - přes to nikdo nepochybuje o tom,že se Hélium bude rozptylovat až v horních vrstvách atmosféry a nikolv při zemi ...

0/0
19.11.2014 13:20

B93o33r12i14s 41P62o76u36z44a60r 5918158165447

Když to dovedeme ad absurdum,tak dle ČSN 310001 6.května 1937 nad Novým Yorkem havarovalo letadlo Hindenburg

0/0
19.11.2014 11:33

R67a52d39e12k 46P70a72n88c24h44a51r96t29e11k 6703163333676

Je to jazykově trochu kostrbaté a rozhodně nestandardní, nicméně věta: "havarovala vzducholoď, což je letadlo lehčí vzduchu", je z hlediska letecké terminologie v pořádku ;-) Byť fyzik by mohl mít výhrady ;-) a kdybych to psal já, tak bych použil dobovější termín "létadlo" nebo "létající aparát" ;-)

+1/0
19.11.2014 12:19

J54a47k32u96b 47Š16a96f44a42n92d40a 7435977311921

No to asi jednoznačné není. Jsou i okřídlené střely, někdy poháněné raketovým motorem, jindy proudovým. Asi nejlepším rozlišovacím způsobem bude, že raketa jako celek neumí přistát (a když už tak ne jinak než na padáku).

0/0
19.11.2014 20:10

J89a32r45o34m97i27r 66F56a15r19e66k 4622443427

Chvalit Technet je jako nosit drivi do lesa. Ale zas na druhou stranu chvaly neni nikdy dost, takze chvalim..... proste super clanek....

+10/0
19.11.2014 9:28

J75o64s38e37f 33D59r67o21b70n15í32k 7152115385786

Skvělý článek, díky. Pouze bych poprosil o vysvětlení onoho "Lightning II" u výčtu konkurentů. Nikdy jsem o takovém typu neslyšel (tedy v souvislosti s přelomem 50. a 60. let). Díky.

+1/0
19.11.2014 8:57

J57a79r45o29m14i39r 77F35a80r34e50k 4862903277

IMHO ma autor na mysli letoun BAC Lightning: http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Lightning

+2/0
19.11.2014 9:26

J79o53s62e12f 65D37r12o16b74n70í34k 7782615405116

Jo, ten mě nenapadl. Dík.

0/0
19.11.2014 9:32

R98a71d51e55k 73F70o58l79p60r26e93c78h41t

krátký záběr na něj byl použit ve Fantomasovi těsně před tím, než "něco vystřelilo raketu na tu raketu"

0/0
19.11.2014 9:48

J57o23s70e58f 57D20r33o98b67n97í54k 7142915975576

Jasně, vím, ale pak bych o něm raději psal jako o English Electric, jak správně podotkl pan Farek. Lightning II přeci jen evokuje Lockheed Martin F-35.. Proto mě to také zmátlo ;-)

+1/0
19.11.2014 9:53

J84a77r15o31s50l26a66v 35F11r63a59n83t59i52š80e44k 77B69r57ü24m62m32e34r 1761686283100

Jojo, "Brokovnice" byl bomba stroj.

0/0
19.11.2014 13:01

R11a68d78e59k 31P74a47n88c56h90a17r90t86e68k 6933973363726

on je tam aktivní hyperlink, ale máte pravdu mohl jsem napsat BAC Lightning nebo EE Lightning ;-)

0/0
19.11.2014 10:24

D37a76n43a 55T30e77n49z32l75e62r 5390772415543

R^

super zpracované téma

víc takových

0/0
19.11.2014 8:29

M26a88r34t34i45n 76Š37a22v92e59l 6939682894388

Prosím opravte si odkaz na F-106, odkazuje na Váš OWA :)

+2/0
19.11.2014 6:38

Z14d68e98n28ě12k 45W78e52r17n54h65a92r59t 6287985242608

Ukazuje tam většina odkazů v článku :-P

+1/0
19.11.2014 7:24

M30a76r72t45i92n 74Š69a44v56e10l 6649492944368

Jo, pravda a možná ani tak ne u většiny jako u všech ;-D Ale článek dobrý asi jako všechny od tohodle autora R^

+2/0
19.11.2014 8:13

R19o58m93a70n 92V39š58e39t19e73č73k81a79, 68T51e26c19h22n78e98t72.91c27z

Dobrý den,

díky za upozornění, v článku to jej již opraveno.

0/0
19.11.2014 9:20
Foto

P91e21t93r 38P83r55o44c24h13á21z27k55a 3432656562164

Děkuji za kvalitní článek a spoustu zajímavých informací.R^

+2/0
19.11.2014 5:55

J83i11ř90í 66B97r71o20ž 5949115912397

Díky za pokračovaní článku o mém oblíbeném letounu R^

Překlep v datu záletu F-104B- posunuli jste jej o deset let. :-)

Dále Italové přezbrojili na F-16, protože jejich AMI F-104S ASA/M byly beznadějně olétané a tak v mezi roky 2004-10, než přišly Eurofightery, používaly starší F-16A block 15  v počtu 30 kusů + 4 F-16B

http://theaviationist.com/works/italian-f-16-in-details/

Drobné doplnění, co se týče F-104B. Zásobník kanonu bylo možno zaměnit za sedačku, nikoliv  kanon jako takový. Kanon mohly nosit u této verze pouze první  4 kusy, na zbývající stroje již nikdy nebyl montován.  Kvůli Vámi zmíněným problémům byly i z kanonových F-104B definitivně Vulcany sejmuty.

 Zachovaný F-104B-15-LO s instalací kanonu a původním překrytem kokpitu je možno spatřit v Castle Air Museum.

P.S. Jestli se nemýlím, Radku, poznáme se z Košic, byl jsem o ročník starší :-)

+5/0
19.11.2014 3:31

R89a51d69e94k 62P27a41n11c58h98a10r74t82e73k 6593693693616

jj Myslel jsem si že jsi to ty.Svět je malý. Dík za doplnění.

0/0
19.11.2014 8:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.