Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Měl to být výlet za odměnu. S parníkem Saint-Philibert utonuly celé rodiny

Pobřežní parníček Saint-Philibert se převrátil v bouři nedaleko nanteského pobřeží. Zahynulo okolo pěti set lidí, zachránilo se jen osm pasažérů. Moře ještě dlouhé dny na pobřeží ostrova Noirmoutier vyplavovalo rozbitá těla, mnoho z nich dětských.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K15a30r56e59l 14L74o53k35a90j 5561658700961

Tento novinářský neodborný článek obsahuje tolik chyb, nepřesností a zavádějících informací, že jsem provedl jeho kritický rozbor (jsem povoláním námořní kapitán, vystudoval jsem SŠ obor provoz a stavba lodí a VŠ námořní doprava, fakulta navigace). Příspěvek je určen seriózním zájemcům o námořní historii. Podklady k příspěvku na blog jsem shromáždil a kritiku sepsal za jediný den - je smutné, že tolik času nevěnoval psaní autor článku na Technetu. Obávám se, že stejně nekvalitní bude i kapitola o Saint-Philibertu (a dalších katastrofách) v jeho knize "Lodě na dně oceánů". Toto přesvědčení jsem nabyl po přečtení článku o lodi Saint-Philibert, autorova staršího článku o tragédii velrybářské lodi Essex (rovněž s řadou nedostatků) a náhledu na dva další. Autora jsem se před několika dny dotázal, zda kniha prošla odbornou námořní korekturou. Neodpověděl. Tipuji, že neprošla.

Kritický rozbor článku o lodi Saint-Philibert je na blogu:

http://historia-navalis.blogspot.cz/2014/11/tragedie-novinarskeho-clanku-o-lodi.html

+1/0
30.11.2014 17:14

P39e78t19r 94I46s78k85r55a 7121497183196

nechci být rýpal, ale taky tam máte chybičku, pokud na ni nepříjdete, tak si napište, řeknu vám. 

Jinak mně se článek líbil. Je podaný hezky. Váš rozbor beru jako vítané doplnění. Jen bych to nepsal tak konfrontačním tónem. Myslím, že byste se s panem autorem výtečně doplňovali...R^

0/−1
30.11.2014 18:48
Foto

P94a83v38e57l 19M54a49r77t79i92n82e29k 9765505681453

Brrrrrr, Biskajsky zaliv. Tam ani s tou nejlepsi lodi. Mam to kousek a nemam zajem.

+1/0
25.11.2014 21:11

K55a20r41e76l 59L94o85k37a46j 5181878930931

Typickýnovinářský článek, kde primární je čtivost a senzace. Autor není odborník, jehočlánek obsahuje technické chyby, nepřesnosti a fabulace, jak převzaté, takvlastní. Co je horší, neověřil ani základní fakta. Všechny zdroje uvádí, že kekatastrofě došlo v neděli 14. června 1931, nikoli v červenci, takže tvrzení ooslavách dobytí Bastily je fabulace. Mimochodem 14.7.1931 nebyla sobota, aleúterý. Také lodě s malým ponorem vyplouvají na moře, to není kritérium jen proříční lodě - ty mají malý ponor kvůli malým hloubkám řek. Většina námořníchlodí má ploché dno, to samo o sobě není rozhodující. Autor naznačuje, že lodě s plochýmdnem nemohou plout po moři, což je nonsens. Nástavby většiny říčních lodí jsounízké, vyšší jsou u pasažérských lodí. Další chybou je tvrzení, že "Nadprůběžnou pasažérskou palubou malého parníku se tak tyčila kormidelnická budka"- z fotografie je jasné, že nad průběžnou palubou, tj. vedoucí od přídě k zádi,je nástavba se salónem pro cestující, na jejíž "střeše" je otevřená výletnípaluba, ta ale není průběžná. Označení "sladkovodní typ lodi" jenovinářský žargón, odborně se dělí na říční a námořní. Důvodů, proč říční loďnemůže na moře je více, kromě zmíněné nižší strukturální pevnosti nemají zvýšenévodotěsné uzavření palubních otvorů, jako lodě pro plavbu na moři. Tj. uříčních lodí se nepočítá s jejich náklonem a zaplavením části paluby. Saint-Philibertse potopila v hloubce 10 m a byla krátce po ztroskotání vyzvednuta, již vsrpnu. V trupu lodi bylo nalezeno 30 mrtvých těl. Loď byla později přestavěnana nákladní a sloužila až do r. 1979, kdy byla předána k sešrotování. Kdybybyla tak mizerná, jak tvrdí autor článku, určitě by nestála za opravu.Konstrukčně byl samotný trup lodi v pořádku, problémem byla stabilita - nanástavbě již neměla být paluba pro pasažéry. Loď měla stabilitu na hraně jižpro plavbu na řece, jak ukazuje tato fotografie:

http://www.republicain-lorrain.fr/actualite/2013/11/01/le-saint-philibert

1.částkomentáře

+1/0
25.11.2014 19:29

J26i64ř22í 46M64r29k46v94i25č45k16a 8862906140551

Francouzská škola navíc v tédoběprosazovala tak dramatické konstrukční prvky, že nebylo na první pohled zřejmé, zda loď ještě pluje, nebo už se potápí.

Tuhle větu jste doslova ukradl z Krutého moře od Monsarrata;-D

0/0
25.11.2014 16:39

J59a41r54o77s43l40a44v 70M72i57k24u18š 4562903

A je to určitě "loď na dně oceánu"? Podle té fotky č.2 to vypadá, že se ji povedlo vytáhnout....

+2/0
25.11.2014 10:35
Foto

L49u31k59á55š 60N24a79v45a63r57a 2148728301199

Moc pěkný článek. Jestli všechny příběhy v té knize vypadají jako tento, milerád si jí koupím, jakmile ji někde zahlédnu. :-)

0/−1
25.11.2014 10:14

M13a53r84t54i48n 36W95a90l39l54n63e58r 6555910634320

Článek je to dobrý, ale s tím špatným zařazením musím souhlasit. Já osobně bych to zařadil do sekce "ONA", protože umřely i ženy a děti. Případně do ekonomiky, protože jestli umřelo více dělníků z jedné továrny, tak jistě majitel musel nějak reagovat. Jen škoda, že neumřela nějaká herečka z lokálního divadla v Nantes, páč to by se dalo dát i do rubriky "Kultura", v případě, že by to byl kabaret, tak i do rubriky "Revue". Díky výletu by se to mohlo dát i do "Cestování" a jak tam autor píše, že ten rybář běžel ke své loďce, to by mohlo zaujmout čtenáře v rubrice "Rungo.cz".

Lidi, neřešte kraviny.:-P

+13/−1
25.11.2014 8:35

J56i72ř54í 54K93v84ě60š 1353766332201

A protože trosečníci ve vodě nějakou dobu plavali, dalo by se to směle zařadit i do rubriky Sport. Foukalo tam, takže nesmíme zapomenout ani na Počasí, zaregistroval jsem i zmínku o komunikaci, což by se dalo nacpat do sekce Mobil, zmínka o mimozách by jistě zajímala čtenáře rubriky Hobby... Vlastně když nad tím tak přemýšlím, tak jediné, kam se to nehodí, je fakt ten Technet. :-)

+11/0
25.11.2014 8:55

T94o83m50á14š 22V30e41s27e86l12ý 5755808590109

článek je dobrý, takže může být JEDINĚ na technetu ;-)

+5/−1
25.11.2014 10:45

F19i76l95i95p 15G31a25l23a17š 2837587274368

Je to článek o konstrukčně ne moc dobře řešené lodi? Je, takže Technet taky..spíš Bonusweb se nehodí ;-)

0/0
25.11.2014 11:51
Foto

K34a52r27e18l 30P38l40a21c50h35ý 6416426274379

Pekny clanek. Kvuli takovym chodim rad na technet.

+8/−1
25.11.2014 7:18

F15r60a56n74t22i54š45e27k 87S63k30o54č18d96o87p98o90l85e 9859954876983

Neříkám že je článek špatný. Ale co má historie společného s technikou? Nejsou to snad dva naprosto rozdílné vědní obory? Občas se to tu prolíná ale dnes je to podle mě naprosto čistě historický článek. Tedy už za hranou toho co by sem mělo ještě patřit. :-(Rv

+1/−13
25.11.2014 7:04
Foto

K77a81r46e49l 48P58l83a44c63h77ý 6766266644659

Urcite lepsi, nez si na technetu cist o mobilech, kdyz je na ne na idnes rubrika a clanek tam je.

+1/0
25.11.2014 7:17

P41e71t14r 81K19o45r87č96á63k 7222416525216

trefil si to přesně...."dva rozdílné vědní obory"...a jako vědní obor do technetu patří....

0/−1
25.11.2014 7:38

F59r48a54n45t38i37š36e78k 19S35k72o94č60d81o34p85o52l37e 9529404556363

A co pak znamená ten název TECH-net? 8-o;-O Toto vždy byl server o technice. Příště tady bude vědecký článek z oboru psychologie? 8-oRv

0/−1
25.11.2014 7:46

J85a13n 76S60a10l12o23m68o15n 4959360981445

Ku podivu i ten by na technet patřil. On totiž název TECHnet je tak trochu historický a už dávno se nezabývá jen technikou :-)

+3/−1
25.11.2014 7:59

P89e28t48r 48K89o84r56č16á97k 7192306365216

Nebudu se s tebou hádat o kravinách. Podle mě se to do této rubriky hodí nejvíc ze všech sekcí na iDnesu (nevím, kam by si to zařadil ty, když nemají rubriku historie). Na Technetu se najde i spoustu jiných článků, které se tématicky technice ani neblíží a nikomu to nikdy nevadilo...nevím, proč by to mělo vadit tedy v tomto případě (a hlavně, když to není první článek od tohoto autora na toto téma). No a co se týká článku o psychologii, klidně by tu nějaký mohl být, kdyby byl zaměřený na "technickou" stránku tohoto vědního oboru (mám dokonce dojem, že tu už kdysi něco podobného bylo), tak bych si ho jistě přečetl a bylo by mi celkem jedno, v jaké rubrice bych ho našel...

+2/−1
25.11.2014 8:16

D12a54g36m68a10r 95R84o72y45e76r 6836387353228

Je mozne objednat knizku do zahranici? Dekuji za pripadnou odpoved.

+2/−1
25.11.2014 4:26

J20i13ř38í 46M94e26l91e15n46o13v47s67k83ý 1496373761816

Co tady dělá tento článek ? Může za to snad Zeman ?

+1/−19
25.11.2014 1:47

B50o49h96u57s86l98a15v 10K51r36á98l22í43k 2201230769746

V tomto článku se píše, že děti lístky nepotřebovaly. Možná to souvisí s vedlejším článkem o tom, že České dráhy znovu zavádějí lístky pro děti do 6 let.

+2/0
25.11.2014 4:12

F52r76a61n23t14i44š15e65k 51S88k11u26p55l56í94k 7622362441412

Tady je Technet, tady narozdíl od Zpráv píšou objektivně.

+4/−3
25.11.2014 6:31

M77i35c20h97a37l 94P68i26n78d71j36a88k 5693914417717

co tady delas ty? Muze za to snad Zeman?

0/0
25.11.2014 15:02

P75e63t76r 15S43p41á16l96e96n87ý 3535947409468

Pěkné, díky.

+14/−1
25.11.2014 0:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.