Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Měl to být výlet za odměnu. S parníkem Saint-Philibert utonuly celé rodiny

Pobřežní parníček Saint-Philibert se převrátil v bouři nedaleko nanteského pobřeží. Zahynulo okolo pěti set lidí, zachránilo se jen osm pasažérů. Moře ještě dlouhé dny na pobřeží ostrova Noirmoutier vyplavovalo rozbitá těla, mnoho z nich dětských.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K18a82r27e72l 28L70o98k19a18j 5591158470601

Tento novinářský neodborný článek obsahuje tolik chyb, nepřesností a zavádějících informací, že jsem provedl jeho kritický rozbor (jsem povoláním námořní kapitán, vystudoval jsem SŠ obor provoz a stavba lodí a VŠ námořní doprava, fakulta navigace). Příspěvek je určen seriózním zájemcům o námořní historii. Podklady k příspěvku na blog jsem shromáždil a kritiku sepsal za jediný den - je smutné, že tolik času nevěnoval psaní autor článku na Technetu. Obávám se, že stejně nekvalitní bude i kapitola o Saint-Philibertu (a dalších katastrofách) v jeho knize "Lodě na dně oceánů". Toto přesvědčení jsem nabyl po přečtení článku o lodi Saint-Philibert, autorova staršího článku o tragédii velrybářské lodi Essex (rovněž s řadou nedostatků) a náhledu na dva další. Autora jsem se před několika dny dotázal, zda kniha prošla odbornou námořní korekturou. Neodpověděl. Tipuji, že neprošla.

Kritický rozbor článku o lodi Saint-Philibert je na blogu:

http://historia-navalis.blogspot.cz/2014/11/tragedie-novinarskeho-clanku-o-lodi.html

+1/0
30.11.2014 17:14

P56e95t14r 52I66s84k92r69a 7331277163966

nechci být rýpal, ale taky tam máte chybičku, pokud na ni nepříjdete, tak si napište, řeknu vám. 

Jinak mně se článek líbil. Je podaný hezky. Váš rozbor beru jako vítané doplnění. Jen bych to nepsal tak konfrontačním tónem. Myslím, že byste se s panem autorem výtečně doplňovali...R^

0/−1
30.11.2014 18:48
Foto

P71a37v48e28l 57M12a60r85t80i78n25e22k 9925555211723

Brrrrrr, Biskajsky zaliv. Tam ani s tou nejlepsi lodi. Mam to kousek a nemam zajem.

+1/0
25.11.2014 21:11


K63a51r75e57l 81L74o41k84a51j 5591548130851

Typickýnovinářský článek, kde primární je čtivost a senzace. Autor není odborník, jehočlánek obsahuje technické chyby, nepřesnosti a fabulace, jak převzaté, takvlastní. Co je horší, neověřil ani základní fakta. Všechny zdroje uvádí, že kekatastrofě došlo v neděli 14. června 1931, nikoli v červenci, takže tvrzení ooslavách dobytí Bastily je fabulace. Mimochodem 14.7.1931 nebyla sobota, aleúterý. Také lodě s malým ponorem vyplouvají na moře, to není kritérium jen proříční lodě - ty mají malý ponor kvůli malým hloubkám řek. Většina námořníchlodí má ploché dno, to samo o sobě není rozhodující. Autor naznačuje, že lodě s plochýmdnem nemohou plout po moři, což je nonsens. Nástavby většiny říčních lodí jsounízké, vyšší jsou u pasažérských lodí. Další chybou je tvrzení, že "Nadprůběžnou pasažérskou palubou malého parníku se tak tyčila kormidelnická budka"- z fotografie je jasné, že nad průběžnou palubou, tj. vedoucí od přídě k zádi,je nástavba se salónem pro cestující, na jejíž "střeše" je otevřená výletnípaluba, ta ale není průběžná. Označení "sladkovodní typ lodi" jenovinářský žargón, odborně se dělí na říční a námořní. Důvodů, proč říční loďnemůže na moře je více, kromě zmíněné nižší strukturální pevnosti nemají zvýšenévodotěsné uzavření palubních otvorů, jako lodě pro plavbu na moři. Tj. uříčních lodí se nepočítá s jejich náklonem a zaplavením části paluby. Saint-Philibertse potopila v hloubce 10 m a byla krátce po ztroskotání vyzvednuta, již vsrpnu. V trupu lodi bylo nalezeno 30 mrtvých těl. Loď byla později přestavěnana nákladní a sloužila až do r. 1979, kdy byla předána k sešrotování. Kdybybyla tak mizerná, jak tvrdí autor článku, určitě by nestála za opravu.Konstrukčně byl samotný trup lodi v pořádku, problémem byla stabilita - nanástavbě již neměla být paluba pro pasažéry. Loď měla stabilitu na hraně jižpro plavbu na řece, jak ukazuje tato fotografie:

http://www.republicain-lorrain.fr/actualite/2013/11/01/le-saint-philibert

1.částkomentáře

+1/0
25.11.2014 19:29

J89i73ř96í 53M95r83k34v17i28č23k53a 8292216430251

Francouzská škola navíc v tédoběprosazovala tak dramatické konstrukční prvky, že nebylo na první pohled zřejmé, zda loď ještě pluje, nebo už se potápí.

Tuhle větu jste doslova ukradl z Krutého moře od Monsarrata;-D

0/0
25.11.2014 16:39

J35a30r46o54s35l82a54v 18M37i53k73u89š 4622173

A je to určitě "loď na dně oceánu"? Podle té fotky č.2 to vypadá, že se ji povedlo vytáhnout....

+2/0
25.11.2014 10:35
Foto

L42u16k52á15š 81N94a88v50a24r49a 2588368481559

Moc pěkný článek. Jestli všechny příběhy v té knize vypadají jako tento, milerád si jí koupím, jakmile ji někde zahlédnu. :-)

0/−1
25.11.2014 10:14

M33a62r14t61i62n 96W69a25l38l18n58e59r 6165290884260

Článek je to dobrý, ale s tím špatným zařazením musím souhlasit. Já osobně bych to zařadil do sekce "ONA", protože umřely i ženy a děti. Případně do ekonomiky, protože jestli umřelo více dělníků z jedné továrny, tak jistě majitel musel nějak reagovat. Jen škoda, že neumřela nějaká herečka z lokálního divadla v Nantes, páč to by se dalo dát i do rubriky "Kultura", v případě, že by to byl kabaret, tak i do rubriky "Revue". Díky výletu by se to mohlo dát i do "Cestování" a jak tam autor píše, že ten rybář běžel ke své loďce, to by mohlo zaujmout čtenáře v rubrice "Rungo.cz".

Lidi, neřešte kraviny.:-P

+13/−1
25.11.2014 8:35

J52i20ř44í 54K21v80ě46š 1763166612291

A protože trosečníci ve vodě nějakou dobu plavali, dalo by se to směle zařadit i do rubriky Sport. Foukalo tam, takže nesmíme zapomenout ani na Počasí, zaregistroval jsem i zmínku o komunikaci, což by se dalo nacpat do sekce Mobil, zmínka o mimozách by jistě zajímala čtenáře rubriky Hobby... Vlastně když nad tím tak přemýšlím, tak jediné, kam se to nehodí, je fakt ten Technet. :-)

+11/0
25.11.2014 8:55

T46o78m31á14š 76V55e16s61e14l90ý 5685388100199

článek je dobrý, takže může být JEDINĚ na technetu ;-)

+5/−1
25.11.2014 10:45

F71i90l24i96p 32G44a82l31a34š 2327157264138

Je to článek o konstrukčně ne moc dobře řešené lodi? Je, takže Technet taky..spíš Bonusweb se nehodí ;-)

0/0
25.11.2014 11:51
Foto

K11a21r80e66l 83P56l44a50c77h58ý 6856536824599

Pekny clanek. Kvuli takovym chodim rad na technet.

+8/−1
25.11.2014 7:18

F22r36a22n60t50i16š54e12k 18S55k61o18č38d83o63p57o96l80e 9709394126603

Neříkám že je článek špatný. Ale co má historie společného s technikou? Nejsou to snad dva naprosto rozdílné vědní obory? Občas se to tu prolíná ale dnes je to podle mě naprosto čistě historický článek. Tedy už za hranou toho co by sem mělo ještě patřit. :-(Rv

+1/−13
25.11.2014 7:04
Foto

K92a19r11e53l 53P73l31a22c64h21ý 6786616324189

Urcite lepsi, nez si na technetu cist o mobilech, kdyz je na ne na idnes rubrika a clanek tam je.

+1/0
25.11.2014 7:17

P96e20t54r 75K96o56r19č72á21k 7322476155656

trefil si to přesně...."dva rozdílné vědní obory"...a jako vědní obor do technetu patří....

0/−1
25.11.2014 7:38

F24r11a88n71t22i30š20e75k 29S51k48o62č11d37o86p43o96l96e 9599324406483

A co pak znamená ten název TECH-net? 8-o;-O Toto vždy byl server o technice. Příště tady bude vědecký článek z oboru psychologie? 8-oRv

0/−1
25.11.2014 7:46

J98a70n 25S63a15l14o82m46o89n 4309150671655

Ku podivu i ten by na technet patřil. On totiž název TECHnet je tak trochu historický a už dávno se nezabývá jen technikou :-)

+3/−1
25.11.2014 7:59

P96e63t32r 16K49o11r97č31á90k 7132366435546

Nebudu se s tebou hádat o kravinách. Podle mě se to do této rubriky hodí nejvíc ze všech sekcí na iDnesu (nevím, kam by si to zařadil ty, když nemají rubriku historie). Na Technetu se najde i spoustu jiných článků, které se tématicky technice ani neblíží a nikomu to nikdy nevadilo...nevím, proč by to mělo vadit tedy v tomto případě (a hlavně, když to není první článek od tohoto autora na toto téma). No a co se týká článku o psychologii, klidně by tu nějaký mohl být, kdyby byl zaměřený na "technickou" stránku tohoto vědního oboru (mám dokonce dojem, že tu už kdysi něco podobného bylo), tak bych si ho jistě přečetl a bylo by mi celkem jedno, v jaké rubrice bych ho našel...

+2/−1
25.11.2014 8:16

D80a85g77m35a50r 54R42o82y61e89r 6116957663148

Je mozne objednat knizku do zahranici? Dekuji za pripadnou odpoved.

+2/−1
25.11.2014 4:26

J71i45ř14í 58M41e94l68e31n45o42v74s53k82ý 1386503771786

Co tady dělá tento článek ? Může za to snad Zeman ?

+1/−19
25.11.2014 1:47

B22o36h70u58s12l60a21v 94K64r22á32l23í11k 2421140529446

V tomto článku se píše, že děti lístky nepotřebovaly. Možná to souvisí s vedlejším článkem o tom, že České dráhy znovu zavádějí lístky pro děti do 6 let.

+2/0
25.11.2014 4:12

F92r58a55n97t76i12š59e21k 64S41k91u75p11l59í54k 7212212321822

Tady je Technet, tady narozdíl od Zpráv píšou objektivně.

+4/−3
25.11.2014 6:31

M23i42c53h46a45l 40P55i97n31d41j41a48k 5393934567287

co tady delas ty? Muze za to snad Zeman?

0/0
25.11.2014 15:02

P32e24t59r 68S97p89á95l78e13n87ý 3215727689888

Pěkné, díky.

+14/−1
25.11.2014 0:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.