Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Měl to být výlet za odměnu. S parníkem Saint-Philibert utonuly celé rodiny

Pobřežní parníček Saint-Philibert se převrátil v bouři nedaleko nanteského pobřeží. Zahynulo okolo pěti set lidí, zachránilo se jen osm pasažérů. Moře ještě dlouhé dny na pobřeží ostrova Noirmoutier vyplavovalo rozbitá těla, mnoho z nich dětských.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K81a96r48e56l 91L63o66k87a48j 5581488260731

Tento novinářský neodborný článek obsahuje tolik chyb, nepřesností a zavádějících informací, že jsem provedl jeho kritický rozbor (jsem povoláním námořní kapitán, vystudoval jsem SŠ obor provoz a stavba lodí a VŠ námořní doprava, fakulta navigace). Příspěvek je určen seriózním zájemcům o námořní historii. Podklady k příspěvku na blog jsem shromáždil a kritiku sepsal za jediný den - je smutné, že tolik času nevěnoval psaní autor článku na Technetu. Obávám se, že stejně nekvalitní bude i kapitola o Saint-Philibertu (a dalších katastrofách) v jeho knize "Lodě na dně oceánů". Toto přesvědčení jsem nabyl po přečtení článku o lodi Saint-Philibert, autorova staršího článku o tragédii velrybářské lodi Essex (rovněž s řadou nedostatků) a náhledu na dva další. Autora jsem se před několika dny dotázal, zda kniha prošla odbornou námořní korekturou. Neodpověděl. Tipuji, že neprošla.

Kritický rozbor článku o lodi Saint-Philibert je na blogu:

http://historia-navalis.blogspot.cz/2014/11/tragedie-novinarskeho-clanku-o-lodi.html

+1/0
30.11.2014 17:14

P27e32t38r 63I67s62k37r87a 7431847273636

nechci být rýpal, ale taky tam máte chybičku, pokud na ni nepříjdete, tak si napište, řeknu vám. 

Jinak mně se článek líbil. Je podaný hezky. Váš rozbor beru jako vítané doplnění. Jen bych to nepsal tak konfrontačním tónem. Myslím, že byste se s panem autorem výtečně doplňovali...R^

0/−1
30.11.2014 18:48
Foto

P98a90v37e17l 24M16a84r76t33i34n12e84k 9415275861793

Brrrrrr, Biskajsky zaliv. Tam ani s tou nejlepsi lodi. Mam to kousek a nemam zajem.

+1/0
25.11.2014 21:11

K10a64r19e54l 78L81o97k13a55j 5131258150261

Typickýnovinářský článek, kde primární je čtivost a senzace. Autor není odborník, jehočlánek obsahuje technické chyby, nepřesnosti a fabulace, jak převzaté, takvlastní. Co je horší, neověřil ani základní fakta. Všechny zdroje uvádí, že kekatastrofě došlo v neděli 14. června 1931, nikoli v červenci, takže tvrzení ooslavách dobytí Bastily je fabulace. Mimochodem 14.7.1931 nebyla sobota, aleúterý. Také lodě s malým ponorem vyplouvají na moře, to není kritérium jen proříční lodě - ty mají malý ponor kvůli malým hloubkám řek. Většina námořníchlodí má ploché dno, to samo o sobě není rozhodující. Autor naznačuje, že lodě s plochýmdnem nemohou plout po moři, což je nonsens. Nástavby většiny říčních lodí jsounízké, vyšší jsou u pasažérských lodí. Další chybou je tvrzení, že "Nadprůběžnou pasažérskou palubou malého parníku se tak tyčila kormidelnická budka"- z fotografie je jasné, že nad průběžnou palubou, tj. vedoucí od přídě k zádi,je nástavba se salónem pro cestující, na jejíž "střeše" je otevřená výletnípaluba, ta ale není průběžná. Označení "sladkovodní typ lodi" jenovinářský žargón, odborně se dělí na říční a námořní. Důvodů, proč říční loďnemůže na moře je více, kromě zmíněné nižší strukturální pevnosti nemají zvýšenévodotěsné uzavření palubních otvorů, jako lodě pro plavbu na moři. Tj. uříčních lodí se nepočítá s jejich náklonem a zaplavením části paluby. Saint-Philibertse potopila v hloubce 10 m a byla krátce po ztroskotání vyzvednuta, již vsrpnu. V trupu lodi bylo nalezeno 30 mrtvých těl. Loď byla později přestavěnana nákladní a sloužila až do r. 1979, kdy byla předána k sešrotování. Kdybybyla tak mizerná, jak tvrdí autor článku, určitě by nestála za opravu.Konstrukčně byl samotný trup lodi v pořádku, problémem byla stabilita - nanástavbě již neměla být paluba pro pasažéry. Loď měla stabilitu na hraně jižpro plavbu na řece, jak ukazuje tato fotografie:

http://www.republicain-lorrain.fr/actualite/2013/11/01/le-saint-philibert

1.částkomentáře

+1/0
25.11.2014 19:29

J66i47ř22í 31M91r91k71v38i79č34k52a 8632496500921

Francouzská škola navíc v tédoběprosazovala tak dramatické konstrukční prvky, že nebylo na první pohled zřejmé, zda loď ještě pluje, nebo už se potápí.

Tuhle větu jste doslova ukradl z Krutého moře od Monsarrata;-D

0/0
25.11.2014 16:39

J29a53r31o49s75l56a87v 78M75i71k84u26š 4912343

A je to určitě "loď na dně oceánu"? Podle té fotky č.2 to vypadá, že se ji povedlo vytáhnout....

+2/0
25.11.2014 10:35
Foto

L60u20k89á79š 59N65a85v89a63r49a 2348258501299

Moc pěkný článek. Jestli všechny příběhy v té knize vypadají jako tento, milerád si jí koupím, jakmile ji někde zahlédnu. :-)

0/−1
25.11.2014 10:14

M39a65r90t39i41n 15W82a12l80l75n38e68r 6785680454590

Článek je to dobrý, ale s tím špatným zařazením musím souhlasit. Já osobně bych to zařadil do sekce "ONA", protože umřely i ženy a děti. Případně do ekonomiky, protože jestli umřelo více dělníků z jedné továrny, tak jistě majitel musel nějak reagovat. Jen škoda, že neumřela nějaká herečka z lokálního divadla v Nantes, páč to by se dalo dát i do rubriky "Kultura", v případě, že by to byl kabaret, tak i do rubriky "Revue". Díky výletu by se to mohlo dát i do "Cestování" a jak tam autor píše, že ten rybář běžel ke své loďce, to by mohlo zaujmout čtenáře v rubrice "Rungo.cz".

Lidi, neřešte kraviny.:-P

+13/−1
25.11.2014 8:35

J17i75ř78í 14K29v24ě61š 1833896842171

A protože trosečníci ve vodě nějakou dobu plavali, dalo by se to směle zařadit i do rubriky Sport. Foukalo tam, takže nesmíme zapomenout ani na Počasí, zaregistroval jsem i zmínku o komunikaci, což by se dalo nacpat do sekce Mobil, zmínka o mimozách by jistě zajímala čtenáře rubriky Hobby... Vlastně když nad tím tak přemýšlím, tak jediné, kam se to nehodí, je fakt ten Technet. :-)

+11/0
25.11.2014 8:55

T38o88m81á24š 60V16e68s48e19l80ý 5545848860509

článek je dobrý, takže může být JEDINĚ na technetu ;-)

+5/−1
25.11.2014 10:45

F58i38l24i50p 89G86a27l53a14š 2417587454468

Je to článek o konstrukčně ne moc dobře řešené lodi? Je, takže Technet taky..spíš Bonusweb se nehodí ;-)

0/0
25.11.2014 11:51
Foto

K10a25r14e16l 48P56l97a54c22h98ý 6606776624209

Pekny clanek. Kvuli takovym chodim rad na technet.

+8/−1
25.11.2014 7:18

F29r36a77n61t90i90š63e69k 84S47k42o98č96d88o83p84o50l65e 9249684686333

Neříkám že je článek špatný. Ale co má historie společného s technikou? Nejsou to snad dva naprosto rozdílné vědní obory? Občas se to tu prolíná ale dnes je to podle mě naprosto čistě historický článek. Tedy už za hranou toho co by sem mělo ještě patřit. :-(Rv

+1/−13
25.11.2014 7:04
Foto

K15a73r16e38l 88P95l46a39c62h71ý 6366756974279

Urcite lepsi, nez si na technetu cist o mobilech, kdyz je na ne na idnes rubrika a clanek tam je.

+1/0
25.11.2014 7:17

P35e78t67r 53K82o39r40č65á72k 7482586185696

trefil si to přesně...."dva rozdílné vědní obory"...a jako vědní obor do technetu patří....

0/−1
25.11.2014 7:38

F36r57a93n63t92i51š94e31k 13S55k62o12č66d33o54p83o70l72e 9319904666583

A co pak znamená ten název TECH-net? 8-o;-O Toto vždy byl server o technice. Příště tady bude vědecký článek z oboru psychologie? 8-oRv

0/−1
25.11.2014 7:46

J70a97n 69S85a38l92o48m10o66n 4789790351195

Ku podivu i ten by na technet patřil. On totiž název TECHnet je tak trochu historický a už dávno se nezabývá jen technikou :-)

+3/−1
25.11.2014 7:59

P80e68t18r 42K34o12r94č31á33k 7142516255156

Nebudu se s tebou hádat o kravinách. Podle mě se to do této rubriky hodí nejvíc ze všech sekcí na iDnesu (nevím, kam by si to zařadil ty, když nemají rubriku historie). Na Technetu se najde i spoustu jiných článků, které se tématicky technice ani neblíží a nikomu to nikdy nevadilo...nevím, proč by to mělo vadit tedy v tomto případě (a hlavně, když to není první článek od tohoto autora na toto téma). No a co se týká článku o psychologii, klidně by tu nějaký mohl být, kdyby byl zaměřený na "technickou" stránku tohoto vědního oboru (mám dokonce dojem, že tu už kdysi něco podobného bylo), tak bych si ho jistě přečetl a bylo by mi celkem jedno, v jaké rubrice bych ho našel...

+2/−1
25.11.2014 8:16

D84a81g12m75a37r 27R12o76y86e95r 6926177223128

Je mozne objednat knizku do zahranici? Dekuji za pripadnou odpoved.

+2/−1
25.11.2014 4:26

J81i13ř88í 82M31e40l24e72n25o61v39s95k87ý 1706373471926

Co tady dělá tento článek ? Může za to snad Zeman ?

+1/−19
25.11.2014 1:47

B70o32h17u66s97l89a51v 62K33r41á93l72í24k 2351220109236

V tomto článku se píše, že děti lístky nepotřebovaly. Možná to souvisí s vedlejším článkem o tom, že České dráhy znovu zavádějí lístky pro děti do 6 let.

+2/0
25.11.2014 4:12

F28r43a31n30t83i90š22e66k 50S45k40u39p40l49í49k 7122752461882

Tady je Technet, tady narozdíl od Zpráv píšou objektivně.

+4/−3
25.11.2014 6:31

M94i25c14h97a40l 68P17i82n77d51j46a14k 5833874577187

co tady delas ty? Muze za to snad Zeman?

0/0
25.11.2014 15:02

P13e71t96r 85S41p93á10l57e54n20ý 3335917909548

Pěkné, díky.

+14/−1
25.11.2014 0:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.