Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nadzvuková letadla se vrátí možná už za pět let. Spolupracuje i Airbus

Concorde přestal létat před jedenácti lety, ale zájem o rychlou přepravu nadzvukovými stroji nevymizel. Na vývoji nového nadzvukového letounu pro byznys klientelu se podílí i Airbus. Letoun by se mohl poprvé vznést už v roce 2019.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a34r23e39k 93K89r50o98l50l 5901862760440

TU-144 a Concorde vznikly v době před ropnou krizí, tedy v době, kdy náklady na palivo nikdo neřešil. Dnes je situace jiná a plebs je citlivý na cenu, takže nadzvuková letadla mají smysl opravdu jen pro bohatou klientelu a nelze očekávat nějaké nadzvukové, velkokapacitní airbusy.

+3/−3
1.12.2014 12:50
Foto

K22o26s10t40a96s 57J45o57a26n68i58d79i15s 2632468301

concorde předběhl dobu o sto let.. 

no,, byl prý rentabilní.. nevím jakou část z těch 27mi let, ale v době, kdy se z concorde stala luxusní záležitost a na palubě se podávala vybraná několikachodová menu, pilo nejlepší víno a champaigne, speedbird concorde měl všude prioritu a všichni to považovali opravdu za exkluzivní tříhodinový prostor užít si absolutní pětihvězdičkový luxus, tak tehdy to fungovalo prý celkem dobře...

jinak, concorde je pořád absolutní technologická špička nejen v letecké dopravě, ale obecně. spousta patentovaných zařízení concorde stále v letecké dopravě se stále nikde jinde nepoužívá.. concorde by měl lítat, nic lepšího tady ani v roce 2060 nebude.. bizjety pro soukromé lety zdaleka nebudou tak rychlé a nedoletí tak daleko.. 

https://www.facebook.com/GetConcordeBackFlyingAgain?fref=ts

+4/−3
1.12.2014 12:34

P51e84t47r 47T63y23č86k16a 6445882149872

Tak vzhledem k úzké kabině let Concordem žádný luxus nebyl. Šlo prostě o to letět Concoredem a někomu třeba o rychlost letu. Tohle je luxus:

http://www.emirates.com/cz/czech/flying/our_fleet/emirates_a380/emirates_a380.aspx

+2/0
1.12.2014 12:53

P18a78v38e13l 66O79d85r68a34z98i64l 6804549447900

No nevím, luxusní auto taky nemá kabinu jak stodolu. To, co jste ukázal, je sice hezké, ale když vám to nedovolí odskočit si na jednání z Paříže do New Yorku a zpět během jednoho dne, tak je to pro úplně a zcela jinou klientelu.

+1/0
3.12.2014 20:42

P75e76t80r 77T31y91č29k44a 6365502569922

Lidi co takhle využívali Concorde by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Vždyť letenka stála třeba 100tis. Kč. Lidi co potřebují na otočku do NY a zpět a mají na to opravdu peníze používají malé sokromé tryskové letadla. Ty sice nejsou tak rychlé jako Concorde, ale je u nich zase rychlejší odbavení na letištích. Takže časově to vyjde podobně. A s mnohem větším pohodlím.

+1/0
4.12.2014 10:07

J37a78r62o76s83l69a39v 22F36r63a69n70t36i35š42e63k 70B97r77ü22m63m57e16r 1601106963380

Což se ale také měnilo v době, dříve to odbavení nebylo tak dlouhé.

+1/0
4.12.2014 17:39

M20a37r10e16k 20S46ý44k58o28r77a 9153370116916

Ale no tak. Patent po 20 letech končí, i kdyby za jeho prodloužení chtěli miliardáři platit miliardy. Neexistuje. Takže všechny ty patenty kolem Concorde už jsou dávno volně k dispozici. To, že se nevyužívají má tedy důvod jinde - především v té ekonomice. A mezi námi. To letadlo uvnitř už opravdu bylo dost stísněné proti dnešním vzdušným korábům. A ty motory navíc žraly opravdu příšerně moc.

+9/0
1.12.2014 12:55
Foto

K66o17s15t46a68s 50J67o32a58n18i11d17i92s 2322388101

ok, končí..

ale některé součástky byly odmontovány a uschovány, tak je možné, že se nepoužívají.. 

bylo stístněné, ale to lidem asi nevadilo, servis to bohatě vynahrazoval...

0/−2
1.12.2014 13:05

K50a23r35e63l 78V22o38h34n58o42u35t 4288329270357

Vzhledem k tomu, že s tím létalo čím dál tím méně lidí, tak asi moc nevynahrazoval.

+5/−1
1.12.2014 14:54
Foto

K49o59s44t57a29s 14J68o43a89n32i72d68i58s 2482878861

karle, neznáš mapu.. v článku máš odpověď..

0/−1
1.12.2014 21:59

R36o57m20a83n 82K98r10a50t53o81c51h67v56í22l 6426727256814

Prej jsou někdou náhradní díly do Concorda.

+1/0
1.12.2014 22:58

M82a84r75t95i88n 50M16i64k15o58l20á77š48e12k 7840730753

Ono už v polovině (concorde) projektu bylo jasné, že rentabilita ( i při tehdejších cenách ropy) toho letadla nebude možná, ale tehdejší vládnoucí garnitura v GB a FR nechtěla před veřejností ztratit tvář, takže do toho vesele sypali peníze dál at to stojí co to stojí... "The sunk cost fallacy is in game theory sometimes known as the "Concorde Fallacy",[9] referring to the fact that the British and French governments continued to fund the joint development of Concorde even after it became apparent that there was no longer an economic case for the aircraft. The project was regarded privately by the British government as a "commercial disaster" which should never have been started, and was almost cancelled, but political and legal issues had ultimately made it impossible for either government to pull out." http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

+5/−1
1.12.2014 12:23

P79e43t39r 98V90á48c59l73a30v13e27k 6885178809157

Concorde byl jednu svoji dobu ziskový, bohužel to netrvalo dlouho a celkově zůstane ve ztrátě. Jenomže.. dá se mluvit o ztrátě, z toho projektu vzešlo spoustu věcí, které se používají v letectví, získali jsme nové poznatky z aerodynamiky.  Projekt apollo byl taky hluboce ztrátový, ale poznatky z něj využíváme dodnes. Nelze se na to dívat jen hrubě ekonomicky ale je nutné to brát i jako investici.

+12/0
1.12.2014 12:43

M21a46r15t24i70n 54M73i35k18o86l20á59š44e87k 7750910563

Ano, concord nepochybně přinesl různá inovativní řešení, která se využívají i jinde, ovšem celkový jejich ekonomický užitek je těžko měřitelný, protože na proti tomu existuje celá řada projektů do kterých stát nasypal hromady peněz a nic nepřinesli ;-)

+1/0
1.12.2014 13:25

M77a72r40e86k 51S15ý13k50o45r96a 9963110556896

Tak, byla to aspoň taková novověká "hladová zeď", která dávala práci spoustě kvalifikovaných lidí a celé společnosti nadšení nad společným úspěchem. Nakonec něco podobného bylo i vyslání Američanů na Měsíc. Sice NASA všude tvrdí, že se ty šílené peníze vrátily v podobě nových vynálezů. Ale to je jen klišé, kterému se moc nedá věřit. Tahounem opravdového pokroku jsou vojenské technologie. I ty vesmírné měly USA v té době daleko dál, než ty civilní - projekt Corona.

Nakonec už v době letu Armstronga na Měsíc měla americká armáda CCD kameru. Ovšem byla to tak tajná vojenská technologie (především pro vojenské snímkování, kdy už nebylo nutné nákladně posílat exponované fillmy ze satelitů v kapslích na padácích jako v té Coroně, ale rádiem), že ji vojáci ani na ten Měsíc nepustili.

0/−2
1.12.2014 13:05

J84a55k91u88b 40Š30a79f61a38n73d28a 7685537271221

Z čeho soudíte o té návratnosti Apolla? Pokud vím, vždy se uváděla několikanásobná návratnost. Je to jen váš pocit nebo je to opřeno o nějaká fakta?

+1/0
1.12.2014 18:16

M50i86l19a53n 82J10i41r88o57u43š73e73k 2374294489706

V článku chybí informace, že se Concord začal projektovat už v roce 1955. Tehdy byla úplně jiná situace ohledně ceny pohonných hmot. Předpoklady o rozšíření nadzvukové dopravy byly reálné. Potom přišla v 70. letech ropná krize a všechno bylo jinak. Přednost dostaly projekty s vysokou provozní ekonomikou.

+8/0
1.12.2014 12:02

P84e72t89r23a 57N87o97v89á46k63o87v41á 7198176884758

A co osobní přeprava lodí do Ameriky, to se neplánuje? To prý je dnes už téměř neuskutečnitelný sen...

+1/0
1.12.2014 10:39

M38a31r76e52k 79S87ý15k13o75r12a 9193870976416

Proč ne? Queen Mary 2 tohle provozuje:

http://archiv.ihned.cz/c1-63094860-k-veceri-v-saku-ale-snidani-klidne-az-do-kajuty-pravidla-na-queen-mary-2

+1/0
1.12.2014 13:15

M31i27c64h98a90l 48C14h55a37l77u95p95a 6948930129513

Otázka je, kolik lidí má zájem trávit týden na lodi v oceánu, kde po cestě nic moc není. Ty lodě jezdí spíš okružní cesty po středomoří nebo Karibiku se zastávkami. A pořád je to myslím spíš pro bohatší, pokud jde někomu jenom o cestu, tak vyjde levněji letadlo, ne?

+1/0
3.12.2014 20:17

P52a92v54e41l 64M29a40t72o42u62š95e47k 5430687828944

Nějak nechápu, z jakého důvodu byla přeprava Concordem, určeným pro movitou klientelu, dotována.

+2/−3
1.12.2014 8:38

J24a43r54o10s42l77a85v 70F20r38a40n37t47i33š60e37k 16B78r16ü25m84m56e88r 1371726333440

Protože tolik movité kliientely, aby se tak velké letadlo zaplnilo, prostě není

+6/0
1.12.2014 8:45

P71a18v41e23l 74M80a58t62o35u20š17e37k 5180487548974

To je ale její problém. Buď zaplatí více, nebo nebude létat nadzvukovou rychlostí. Za nadstandard by se mělo tvrdě platit. Rozhodně by bohatá klientela neměla být dotována z daní. Pokud tomu tak je, pak je to hodně špatně.

+4/−9
1.12.2014 10:25

P86e42t68r 61T13y32č68k98a 6195182559872

On někdo psal že to bylo dotováno z daní?

+5/0
1.12.2014 10:28

P44a36v38e24l 85M87a57t97o86u93š67e28k 5160197848554

Z čeho se dotuje? Pokud si to dotovali výrobci z platů managementu nebo modelingové agentury z platů modelek, které tím cestovaly, pak ano.

0/−5
1.12.2014 11:22

J57a25n 80J15a77n28e80č88e27k 9340573380496

Bylo to dotováno z jiných letů v rámci aerolinií. Podobně to dělají některé automobilky. ;-)

+13/0
1.12.2014 11:40

H78o20n52z22a 58F52o27r63m28a91n 3800209392219

Dotuje se z jiných zdrojů. Nic víc. Dotace neznamená automaticky "z daní", neznamená dokonce ani "peníze".

+7/0
1.12.2014 11:50

M97i83l70a73n 18K63a50s92a98l 1328109405285

pako, pako, pako..

0/0
6.12.2014 19:17

J55a32r46o66s17l68a79v 62F45r39a78n36t98i42š43e97k 72B62r50ü58m36m98e77r 1861226583530

Proto to také bylo zrušeno.

+1/0
1.12.2014 10:36

V77l14a11d88i71s65l53a93v 63B87u72r35y86š92e54k 1909252907214

to jsou kraviny, skoro každej výrobce či pokytovatel služeb něco něčím dotuje, když mu pak s tím doje trpělivost a nebo už to neutáhne, tak to zruší, na tom není nic tak strašnýho, jako co v tom vidíte

+2/0
1.12.2014 12:38

M71i34c71h65a10l 89C66h42a55l91u81p86a 6408170899913

Tak oni za to platili dost, mám dojem že letenka vyšla asi na půl miliónu.

+1/0
3.12.2014 20:18

P49a86v84e10l 31M96a53t71o41u29š68e86k 5700627738904

Když se u nás dotují vlaky a autobusy, jimiž jezdí do práce tisíce lidí, tak se to mnohým nelíbí a cestující jsou hanlivě označováni jako socky. Když se dotuje pár zbohatlíkům, bez nichž by se každá země snadno obešla, let Concordem, tak je to v pořádku a socky to nejsou?

+1/−5
1.12.2014 10:29

O93n67d67r38e86j 92P38o64d98z98i52m14e96k 8543272427145

Myslím, že pletete dvě věci dohromady. Busy a vlaky jsou dotovány z veřejných prostředků, tzn. z našich daní. Concord byl dotován z peněz aerolinek, tzn. z peněz privátních. Jinými slovy: Concord si dotovaly aerolinky z vlastních prostředků (typicky ze zisku z jiných letů, které byly výdělečné), je to stejné jako, když automobilky dotují výrobu vozů nejvyšší třídy, protože se jich prodá tak málo, že ani vysoká cena nepokryje náklady na vývoj a výrobu. Ale ty peníze neberou od státu ale zvlastní kapsy, takže to je jen a jen jejich věc.

+8/0
1.12.2014 12:07

H16o23n82z34a 97F70o84r48m70a43n 3120469932109

Asi tak. Možná by bylo lepší tomu místo dotace říkat propagace. Protože tyto lety i zmíněné vozy jsou vlastně reklamou značky, lákadlem.

+1/0
1.12.2014 12:32

V36l33a94d25i77s43l98a97v 81B29u55r22y38š67e87k 1719412757644

auto za 4 miliony a víc rozhodně dotováno neni, automobilky dotují především vozy nižšší střední třídy na úkor drahých aut škoda fábia stojí 200 tisíc a a jistě nedotuje audi Q7

0/−2
1.12.2014 12:46

O88n25d45r40e85j 87P53o83d14z88i31m53e25k 8383652497665

No vzhledem k tomu, že v koncernu VW vydělává prakticky jen Škoda Auto, dá se o Vašem tvrzení s úspěchem pochybovat. A nemáte pravdu ani v obecné rovině. Ve třídě luxusních vozů opravdu není moc zástupců, kteří si na sebe "vydělají". Jedná se o prestižní záležitost, vzpomeňte si např. na Maybach nebo VW Phaeton, to byl opravdu velký propadák.

+2/0
1.12.2014 12:54

V12l54a89d19i19s89l45a49v 34B10u88r65y91š57e14k 1439572327684

tak na tvorbě zisku koncernu VW se 70% podílelo zrovna audi, která těch levných aut  moc nedělá                                                        http://www.autoforum.cz/zajimavosti/vw-hlasi-rekordni-kvartalni-zisk-hlavne-diky-audi-a-porsche-dari-se-i-skode/

+1/−1
1.12.2014 16:23

P59a68v15e10l 41O12d23r19a37z44i51l 6334179247720

Zisk VW AG za 2013: 9 miliard €

Zisk Škoda za 2013: 455 milionů €

Zisk Audi za 2013: 4.3 miliardy €

--

Tak bych to s tou Škodou moc nepřeháně.

+1/−1
3.12.2014 20:48

J43a75n 35K96o86v70á54ř 8304751969187

Omyl. Největší dotace je na najdražší vozy. Viz například: Bugatti Veyron, Lexus LFA.

+3/0
1.12.2014 13:37

T44o78m87á42š 86M32a79c60e16j19k79a 6841392507137

Tam je to z krátkodobého hlediska možná dotace, ale na druhou stranu je to auto  na kterém se inženýři pěkně vyřádí a poznatky a postupy takto získané se pak mouhou objevit na běžných vozech a ty pak vydělají další peníze.

0/−1
1.12.2014 17:12

J89a13k46u21b 89P60r30o50k34e96š 6293848882913

Samozrejme ze muze byt dodovano, treba auto za 10 milionu. Je to podobne jako byvala F1 nebo Le Mans, automobilka nedostane ani zlomek penez, ktere utrati na vyvoj ve forme vyher i kdyby vyhravala vse od zacatku do konce.

Jde o to, ze se tam vyvyjeji a testuji nove technologie, ktere se prvne prodaji s vysokou marzi  drahem voze, za par let se posunou do nizsi tridy s mensi marzi atd. Celkove je to vynosne, ale pokud by ste cenu vyvoje rozpocital jen na luxusni auta, kam prijde prvne, tak se jich neproda dostatecny pocet aby se to zaplatilo.

+1/0
1.12.2014 14:34

J34a70r28o38s86l81a46v 22F29r10a72n45t73i37š49e63k 25B29r86ü17m84m24e79r 1711176143960

Není správné ani jedno ani druhé. Nevím co stále řešíte? Concord byl i kvůli ropné skrizi neufinancovatelný, ale z prestižních důvodů se to dotovalo. Správné to nebylo a skončilo to. Ale tzo neznamená, že to nebylo krásné éro.

+1/0
1.12.2014 12:30

M67a97r80i65a81n 54N62o85v34á89k 2921157781846

Matoušku Matoušku, ty si snad nevychodil základku, že píšeš blbosti...Ale vysvětlovat ti nic nebudu ;-D;-D;-D

+1/−1
1.12.2014 12:35

M60i26r64o73s77l40a30v 77Č88e33c91h 9449343765145

Dotacie boli len z privatnych penazi a dotovane to bolo najme kvoli prestizi. Kto iny mohol povedat ze lieta nadzvokovo ako AF a BA? Nepocitam rusov s TU144.

+1/0
1.12.2014 19:18

M83i21l52a71n 11K73a14s25a12l 1148469915705

pokud by ze země zmizeli zbohatlíci, tak by o dobré nebylo, to mi věřte, socko ;)

0/0
6.12.2014 19:18
Foto

K67o18s61t42a62s 26J91o19a10n86i55d86i42s 2922308501

tehdy concordem letali vetsinou manazeri nadnarodnich spolecnosti na meeting, rano si dali snidani v deset rano v londyne a prileteli do NY v sedm rano mistniho a dali si dalsi snidani, udelali meeting a vecernim letem zpatky do anglie.. no, dnes maji vsichni videokonference.. to uz je ale jiny pribeh..

+1/0
1.12.2014 12:39

R45o13m65a38n 93K88r64a25t10o94c72h18v54í62l 6106727256274

Opravdu to vychází takto v 10:00 snídaně a přistání v 7:00?

0/0
1.12.2014 22:59

M72i51l40a30n 75K26a24s70a30l 1948609615115

že by posun času ???

0/0
6.12.2014 23:02

R86o58m38a69n 21K26r51a34t63o51c32h47v72í60l 6756187146234

Proboha - vím že posun času, ale nevěděl jsem že to vychází až tak, a počítat se mi to nechtělo.

0/0
7.12.2014 13:18

P47e42t78r 91T56y34č28k40a 6245972739232

Vždy když je něco prodělečné tak to musí někdo dotovat. Concorde byl marketingový tahák BA a AF.

0/0
1.12.2014 10:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.