Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nadzvuková letadla se vrátí možná už za pět let. Spolupracuje i Airbus

Concorde přestal létat před jedenácti lety, ale zájem o rychlou přepravu nadzvukovými stroji nevymizel. Na vývoji nového nadzvukového letounu pro byznys klientelu se podílí i Airbus. Letoun by se mohl poprvé vznést už v roce 2019.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M73a74r30e75k 50K36r50o43l69l 5281802540430

TU-144 a Concorde vznikly v době před ropnou krizí, tedy v době, kdy náklady na palivo nikdo neřešil. Dnes je situace jiná a plebs je citlivý na cenu, takže nadzvuková letadla mají smysl opravdu jen pro bohatou klientelu a nelze očekávat nějaké nadzvukové, velkokapacitní airbusy.

+3/−3
1.12.2014 12:50
Foto

K87o53s81t45a52s 89J33o31a34n28i62d53i13s 2402918911

concorde předběhl dobu o sto let.. 

no,, byl prý rentabilní.. nevím jakou část z těch 27mi let, ale v době, kdy se z concorde stala luxusní záležitost a na palubě se podávala vybraná několikachodová menu, pilo nejlepší víno a champaigne, speedbird concorde měl všude prioritu a všichni to považovali opravdu za exkluzivní tříhodinový prostor užít si absolutní pětihvězdičkový luxus, tak tehdy to fungovalo prý celkem dobře...

jinak, concorde je pořád absolutní technologická špička nejen v letecké dopravě, ale obecně. spousta patentovaných zařízení concorde stále v letecké dopravě se stále nikde jinde nepoužívá.. concorde by měl lítat, nic lepšího tady ani v roce 2060 nebude.. bizjety pro soukromé lety zdaleka nebudou tak rychlé a nedoletí tak daleko.. 

https://www.facebook.com/GetConcordeBackFlyingAgain?fref=ts

+4/−3
1.12.2014 12:34

P82e72t73r 83T39y16č65k78a 6705652409142

Tak vzhledem k úzké kabině let Concordem žádný luxus nebyl. Šlo prostě o to letět Concoredem a někomu třeba o rychlost letu. Tohle je luxus:

http://www.emirates.com/cz/czech/flying/our_fleet/emirates_a380/emirates_a380.aspx

+2/0
1.12.2014 12:53

P79a82v81e22l 21O77d18r35a56z59i94l 6624769417490

No nevím, luxusní auto taky nemá kabinu jak stodolu. To, co jste ukázal, je sice hezké, ale když vám to nedovolí odskočit si na jednání z Paříže do New Yorku a zpět během jednoho dne, tak je to pro úplně a zcela jinou klientelu.

+1/0
3.12.2014 20:42

P55e66t32r 47T95y58č50k85a 6545162699142

Lidi co takhle využívali Concorde by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Vždyť letenka stála třeba 100tis. Kč. Lidi co potřebují na otočku do NY a zpět a mají na to opravdu peníze používají malé sokromé tryskové letadla. Ty sice nejsou tak rychlé jako Concorde, ale je u nich zase rychlejší odbavení na letištích. Takže časově to vyjde podobně. A s mnohem větším pohodlím.

+1/0
4.12.2014 10:07

J80a87r12o74s85l58a29v 50F50r46a50n41t34i31š65e45k 33B77r21ü17m96m66e20r 1211486283440

Což se ale také měnilo v době, dříve to odbavení nebylo tak dlouhé.

+1/0
4.12.2014 17:39

M54a38r96e37k 16S51ý73k37o47r53a 9833190146566

Ale no tak. Patent po 20 letech končí, i kdyby za jeho prodloužení chtěli miliardáři platit miliardy. Neexistuje. Takže všechny ty patenty kolem Concorde už jsou dávno volně k dispozici. To, že se nevyužívají má tedy důvod jinde - především v té ekonomice. A mezi námi. To letadlo uvnitř už opravdu bylo dost stísněné proti dnešním vzdušným korábům. A ty motory navíc žraly opravdu příšerně moc.

+9/0
1.12.2014 12:55
Foto

K89o98s19t26a89s 23J73o91a15n62i76d93i62s 2162248761

ok, končí..

ale některé součástky byly odmontovány a uschovány, tak je možné, že se nepoužívají.. 

bylo stístněné, ale to lidem asi nevadilo, servis to bohatě vynahrazoval...

0/−2
1.12.2014 13:05

K35a67r23e73l 22V52o18h43n89o59u93t 4278909480687

Vzhledem k tomu, že s tím létalo čím dál tím méně lidí, tak asi moc nevynahrazoval.

+5/−1
1.12.2014 14:54
Foto

K17o59s16t67a10s 94J58o14a70n62i32d44i59s 2212888671

karle, neznáš mapu.. v článku máš odpověď..

0/−1
1.12.2014 21:59

R69o62m58a50n 89K82r77a55t10o82c98h63v78í73l 6246237186864

Prej jsou někdou náhradní díly do Concorda.

+1/0
1.12.2014 22:58

M12a98r56t76i94n 76M63i51k21o88l18á58š31e11k 7910800563

Ono už v polovině (concorde) projektu bylo jasné, že rentabilita ( i při tehdejších cenách ropy) toho letadla nebude možná, ale tehdejší vládnoucí garnitura v GB a FR nechtěla před veřejností ztratit tvář, takže do toho vesele sypali peníze dál at to stojí co to stojí... "The sunk cost fallacy is in game theory sometimes known as the "Concorde Fallacy",[9] referring to the fact that the British and French governments continued to fund the joint development of Concorde even after it became apparent that there was no longer an economic case for the aircraft. The project was regarded privately by the British government as a "commercial disaster" which should never have been started, and was almost cancelled, but political and legal issues had ultimately made it impossible for either government to pull out." http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

+5/−1
1.12.2014 12:23

P89e27t26r 76V38á21c10l22a58v50e90k 6875188309517

Concorde byl jednu svoji dobu ziskový, bohužel to netrvalo dlouho a celkově zůstane ve ztrátě. Jenomže.. dá se mluvit o ztrátě, z toho projektu vzešlo spoustu věcí, které se používají v letectví, získali jsme nové poznatky z aerodynamiky.  Projekt apollo byl taky hluboce ztrátový, ale poznatky z něj využíváme dodnes. Nelze se na to dívat jen hrubě ekonomicky ale je nutné to brát i jako investici.

+12/0
1.12.2014 12:43

M34a85r67t65i92n 67M80i86k47o70l87á46š51e60k 7970700963

Ano, concord nepochybně přinesl různá inovativní řešení, která se využívají i jinde, ovšem celkový jejich ekonomický užitek je těžko měřitelný, protože na proti tomu existuje celá řada projektů do kterých stát nasypal hromady peněz a nic nepřinesli ;-)

+1/0
1.12.2014 13:25

M27a85r32e89k 70S35ý69k44o75r82a 9273220606336

Tak, byla to aspoň taková novověká "hladová zeď", která dávala práci spoustě kvalifikovaných lidí a celé společnosti nadšení nad společným úspěchem. Nakonec něco podobného bylo i vyslání Američanů na Měsíc. Sice NASA všude tvrdí, že se ty šílené peníze vrátily v podobě nových vynálezů. Ale to je jen klišé, kterému se moc nedá věřit. Tahounem opravdového pokroku jsou vojenské technologie. I ty vesmírné měly USA v té době daleko dál, než ty civilní - projekt Corona.

Nakonec už v době letu Armstronga na Měsíc měla americká armáda CCD kameru. Ovšem byla to tak tajná vojenská technologie (především pro vojenské snímkování, kdy už nebylo nutné nákladně posílat exponované fillmy ze satelitů v kapslích na padácích jako v té Coroně, ale rádiem), že ji vojáci ani na ten Měsíc nepustili.

0/−2
1.12.2014 13:05

J79a87k17u96b 25Š33a25f63a69n18d40a 7775157491741

Z čeho soudíte o té návratnosti Apolla? Pokud vím, vždy se uváděla několikanásobná návratnost. Je to jen váš pocit nebo je to opřeno o nějaká fakta?

+1/0
1.12.2014 18:16

M58i60l60a78n 92J69i32r96o60u62š59e96k 2304264839636

V článku chybí informace, že se Concord začal projektovat už v roce 1955. Tehdy byla úplně jiná situace ohledně ceny pohonných hmot. Předpoklady o rozšíření nadzvukové dopravy byly reálné. Potom přišla v 70. letech ropná krize a všechno bylo jinak. Přednost dostaly projekty s vysokou provozní ekonomikou.

+8/0
1.12.2014 12:02

P73e86t47r18a 58N44o62v82á47k81o63v26á 7248596924308

A co osobní přeprava lodí do Ameriky, to se neplánuje? To prý je dnes už téměř neuskutečnitelný sen...

+1/0
1.12.2014 10:39

M30a69r27e31k 66S42ý66k62o57r89a 9553430646356

Proč ne? Queen Mary 2 tohle provozuje:

http://archiv.ihned.cz/c1-63094860-k-veceri-v-saku-ale-snidani-klidne-az-do-kajuty-pravidla-na-queen-mary-2

+1/0
1.12.2014 13:15

M93i46c84h54a65l 89C67h41a25l24u97p76a 6418210169163

Otázka je, kolik lidí má zájem trávit týden na lodi v oceánu, kde po cestě nic moc není. Ty lodě jezdí spíš okružní cesty po středomoří nebo Karibiku se zastávkami. A pořád je to myslím spíš pro bohatší, pokud jde někomu jenom o cestu, tak vyjde levněji letadlo, ne?

+1/0
3.12.2014 20:17

P81a56v35e78l 59M30a33t88o74u23š16e67k 5750877168944

Nějak nechápu, z jakého důvodu byla přeprava Concordem, určeným pro movitou klientelu, dotována.

+2/−3
1.12.2014 8:38

J38a17r39o73s38l17a61v 41F54r90a62n53t78i16š21e68k 41B79r16ü96m76m53e39r 1791316653750

Protože tolik movité kliientely, aby se tak velké letadlo zaplnilo, prostě není

+6/0
1.12.2014 8:45

P91a48v16e60l 69M36a52t93o50u94š94e53k 5730937938344

To je ale její problém. Buď zaplatí více, nebo nebude létat nadzvukovou rychlostí. Za nadstandard by se mělo tvrdě platit. Rozhodně by bohatá klientela neměla být dotována z daní. Pokud tomu tak je, pak je to hodně špatně.

+4/−9
1.12.2014 10:25

P67e67t79r 20T67y12č47k35a 6945812199272

On někdo psal že to bylo dotováno z daní?

+5/0
1.12.2014 10:28

P83a77v58e52l 71M40a69t92o48u40š91e26k 5360227708734

Z čeho se dotuje? Pokud si to dotovali výrobci z platů managementu nebo modelingové agentury z platů modelek, které tím cestovaly, pak ano.

0/−5
1.12.2014 11:22

J46a35n 41J12a82n29e70č22e50k 9550173890116

Bylo to dotováno z jiných letů v rámci aerolinií. Podobně to dělají některé automobilky. ;-)

+13/0
1.12.2014 11:40

H79o64n87z27a 34F19o71r45m52a81n 3430349102849

Dotuje se z jiných zdrojů. Nic víc. Dotace neznamená automaticky "z daní", neznamená dokonce ani "peníze".

+7/0
1.12.2014 11:50

M37i74l63a83n 55K41a72s88a69l 1498179445645

pako, pako, pako..

0/0
6.12.2014 19:17

J17a45r11o26s32l79a90v 67F75r13a98n11t12i97š37e93k 53B97r76ü81m44m42e47r 1861706613570

Proto to také bylo zrušeno.

+1/0
1.12.2014 10:36

V38l90a94d48i19s89l54a64v 98B50u65r20y54š19e26k 1619712647814

to jsou kraviny, skoro každej výrobce či pokytovatel služeb něco něčím dotuje, když mu pak s tím doje trpělivost a nebo už to neutáhne, tak to zruší, na tom není nic tak strašnýho, jako co v tom vidíte

+2/0
1.12.2014 12:38

M43i44c94h26a51l 40C61h30a73l97u24p54a 6708310629753

Tak oni za to platili dost, mám dojem že letenka vyšla asi na půl miliónu.

+1/0
3.12.2014 20:18

P79a64v88e21l 57M42a38t52o87u86š31e72k 5270807748324

Když se u nás dotují vlaky a autobusy, jimiž jezdí do práce tisíce lidí, tak se to mnohým nelíbí a cestující jsou hanlivě označováni jako socky. Když se dotuje pár zbohatlíkům, bez nichž by se každá země snadno obešla, let Concordem, tak je to v pořádku a socky to nejsou?

+1/−5
1.12.2014 10:29

O87n18d24r92e95j 78P96o78d37z34i90m10e35k 8203492337565

Myslím, že pletete dvě věci dohromady. Busy a vlaky jsou dotovány z veřejných prostředků, tzn. z našich daní. Concord byl dotován z peněz aerolinek, tzn. z peněz privátních. Jinými slovy: Concord si dotovaly aerolinky z vlastních prostředků (typicky ze zisku z jiných letů, které byly výdělečné), je to stejné jako, když automobilky dotují výrobu vozů nejvyšší třídy, protože se jich prodá tak málo, že ani vysoká cena nepokryje náklady na vývoj a výrobu. Ale ty peníze neberou od státu ale zvlastní kapsy, takže to je jen a jen jejich věc.

+8/0
1.12.2014 12:07

H80o16n74z70a 94F10o16r51m37a63n 3180889122919

Asi tak. Možná by bylo lepší tomu místo dotace říkat propagace. Protože tyto lety i zmíněné vozy jsou vlastně reklamou značky, lákadlem.

+1/0
1.12.2014 12:32

V32l91a66d62i17s69l79a11v 67B19u82r32y51š37e27k 1779472977264

auto za 4 miliony a víc rozhodně dotováno neni, automobilky dotují především vozy nižšší střední třídy na úkor drahých aut škoda fábia stojí 200 tisíc a a jistě nedotuje audi Q7

0/−2
1.12.2014 12:46

O76n10d68r56e27j 22P24o85d54z50i42m70e48k 8313982777435

No vzhledem k tomu, že v koncernu VW vydělává prakticky jen Škoda Auto, dá se o Vašem tvrzení s úspěchem pochybovat. A nemáte pravdu ani v obecné rovině. Ve třídě luxusních vozů opravdu není moc zástupců, kteří si na sebe "vydělají". Jedná se o prestižní záležitost, vzpomeňte si např. na Maybach nebo VW Phaeton, to byl opravdu velký propadák.

+2/0
1.12.2014 12:54

V52l86a26d85i69s79l48a65v 86B72u58r78y34š59e26k 1209712357914

tak na tvorbě zisku koncernu VW se 70% podílelo zrovna audi, která těch levných aut  moc nedělá                                                        http://www.autoforum.cz/zajimavosti/vw-hlasi-rekordni-kvartalni-zisk-hlavne-diky-audi-a-porsche-dari-se-i-skode/

+1/−1
1.12.2014 16:23

P63a44v48e49l 91O83d34r60a34z48i43l 6104519587820

Zisk VW AG za 2013: 9 miliard €

Zisk Škoda za 2013: 455 milionů €

Zisk Audi za 2013: 4.3 miliardy €

--

Tak bych to s tou Škodou moc nepřeháně.

+1/−1
3.12.2014 20:48

J34a60n 80K39o16v30á29ř 8904391499647

Omyl. Největší dotace je na najdražší vozy. Viz například: Bugatti Veyron, Lexus LFA.

+3/0
1.12.2014 13:37

T89o26m59á75š 95M16a23c97e14j46k33a 6121442287237

Tam je to z krátkodobého hlediska možná dotace, ale na druhou stranu je to auto  na kterém se inženýři pěkně vyřádí a poznatky a postupy takto získané se pak mouhou objevit na běžných vozech a ty pak vydělají další peníze.

0/−1
1.12.2014 17:12

J26a52k71u16b 29P50r35o65k38e42š 6283718442533

Samozrejme ze muze byt dodovano, treba auto za 10 milionu. Je to podobne jako byvala F1 nebo Le Mans, automobilka nedostane ani zlomek penez, ktere utrati na vyvoj ve forme vyher i kdyby vyhravala vse od zacatku do konce.

Jde o to, ze se tam vyvyjeji a testuji nove technologie, ktere se prvne prodaji s vysokou marzi  drahem voze, za par let se posunou do nizsi tridy s mensi marzi atd. Celkove je to vynosne, ale pokud by ste cenu vyvoje rozpocital jen na luxusni auta, kam prijde prvne, tak se jich neproda dostatecny pocet aby se to zaplatilo.

+1/0
1.12.2014 14:34

J10a37r76o14s69l18a88v 67F14r45a45n83t30i23š57e36k 71B11r15ü73m86m76e58r 1851796633600

Není správné ani jedno ani druhé. Nevím co stále řešíte? Concord byl i kvůli ropné skrizi neufinancovatelný, ale z prestižních důvodů se to dotovalo. Správné to nebylo a skončilo to. Ale tzo neznamená, že to nebylo krásné éro.

+1/0
1.12.2014 12:30

M30a42r76i44a78n 54N94o46v95á34k 2401587151376

Matoušku Matoušku, ty si snad nevychodil základku, že píšeš blbosti...Ale vysvětlovat ti nic nebudu ;-D;-D;-D

+1/−1
1.12.2014 12:35

M67i70r83o65s15l51a80v 16Č56e70c38h 9799313325785

Dotacie boli len z privatnych penazi a dotovane to bolo najme kvoli prestizi. Kto iny mohol povedat ze lieta nadzvokovo ako AF a BA? Nepocitam rusov s TU144.

+1/0
1.12.2014 19:18

M90i34l16a57n 67K34a36s10a66l 1398349765615

pokud by ze země zmizeli zbohatlíci, tak by o dobré nebylo, to mi věřte, socko ;)

0/0
6.12.2014 19:18
Foto

K11o40s51t10a45s 11J19o87a11n23i57d18i48s 2362308731

tehdy concordem letali vetsinou manazeri nadnarodnich spolecnosti na meeting, rano si dali snidani v deset rano v londyne a prileteli do NY v sedm rano mistniho a dali si dalsi snidani, udelali meeting a vecernim letem zpatky do anglie.. no, dnes maji vsichni videokonference.. to uz je ale jiny pribeh..

+1/0
1.12.2014 12:39

R49o73m72a23n 26K43r16a52t57o69c60h40v69í26l 6356807746294

Opravdu to vychází takto v 10:00 snídaně a přistání v 7:00?

0/0
1.12.2014 22:59

M14i25l28a38n 44K29a23s90a88l 1208579495285

že by posun času ???

0/0
6.12.2014 23:02

R96o16m36a27n 65K60r62a44t67o34c98h52v74í50l 6776277846874

Proboha - vím že posun času, ale nevěděl jsem že to vychází až tak, a počítat se mi to nechtělo.

0/0
7.12.2014 13:18

P76e42t29r 31T14y55č20k39a 6525982359532

Vždy když je něco prodělečné tak to musí někdo dotovat. Concorde byl marketingový tahák BA a AF.

0/0
1.12.2014 10:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.