Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nadzvuková letadla se vrátí možná už za pět let. Spolupracuje i Airbus

Concorde přestal létat před jedenácti lety, ale zájem o rychlou přepravu nadzvukovými stroji nevymizel. Na vývoji nového nadzvukového letounu pro byznys klientelu se podílí i Airbus. Letoun by se mohl poprvé vznést už v roce 2019.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74a71r14e70k 20K38r30o33l77l 5981412520860

TU-144 a Concorde vznikly v době před ropnou krizí, tedy v době, kdy náklady na palivo nikdo neřešil. Dnes je situace jiná a plebs je citlivý na cenu, takže nadzvuková letadla mají smysl opravdu jen pro bohatou klientelu a nelze očekávat nějaké nadzvukové, velkokapacitní airbusy.

+3/−3
1.12.2014 12:50
Foto

K62o18s29t48a10s 37J13o18a84n15i93d87i94s 2622508131

concorde předběhl dobu o sto let.. 

no,, byl prý rentabilní.. nevím jakou část z těch 27mi let, ale v době, kdy se z concorde stala luxusní záležitost a na palubě se podávala vybraná několikachodová menu, pilo nejlepší víno a champaigne, speedbird concorde měl všude prioritu a všichni to považovali opravdu za exkluzivní tříhodinový prostor užít si absolutní pětihvězdičkový luxus, tak tehdy to fungovalo prý celkem dobře...

jinak, concorde je pořád absolutní technologická špička nejen v letecké dopravě, ale obecně. spousta patentovaných zařízení concorde stále v letecké dopravě se stále nikde jinde nepoužívá.. concorde by měl lítat, nic lepšího tady ani v roce 2060 nebude.. bizjety pro soukromé lety zdaleka nebudou tak rychlé a nedoletí tak daleko.. 

https://www.facebook.com/GetConcordeBackFlyingAgain?fref=ts

+4/−3
1.12.2014 12:34

P86e25t82r 91T42y96č76k43a 6115212229222

Tak vzhledem k úzké kabině let Concordem žádný luxus nebyl. Šlo prostě o to letět Concoredem a někomu třeba o rychlost letu. Tohle je luxus:

http://www.emirates.com/cz/czech/flying/our_fleet/emirates_a380/emirates_a380.aspx

+2/0
1.12.2014 12:53

P71a81v20e34l 25O16d20r49a92z28i74l 6364329917880

No nevím, luxusní auto taky nemá kabinu jak stodolu. To, co jste ukázal, je sice hezké, ale když vám to nedovolí odskočit si na jednání z Paříže do New Yorku a zpět během jednoho dne, tak je to pro úplně a zcela jinou klientelu.

+1/0
3.12.2014 20:42

P66e20t82r 25T74y78č29k89a 6835582599542

Lidi co takhle využívali Concorde by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Vždyť letenka stála třeba 100tis. Kč. Lidi co potřebují na otočku do NY a zpět a mají na to opravdu peníze používají malé sokromé tryskové letadla. Ty sice nejsou tak rychlé jako Concorde, ale je u nich zase rychlejší odbavení na letištích. Takže časově to vyjde podobně. A s mnohem větším pohodlím.

+1/0
4.12.2014 10:07

J47a88r25o89s45l13a94v 69F72r87a52n10t20i67š49e56k 69B49r17ü20m33m28e94r 1461426513900

Což se ale také měnilo v době, dříve to odbavení nebylo tak dlouhé.

+1/0
4.12.2014 17:39

M36a75r64e60k 53S18ý16k80o84r20a 9413560846706

Ale no tak. Patent po 20 letech končí, i kdyby za jeho prodloužení chtěli miliardáři platit miliardy. Neexistuje. Takže všechny ty patenty kolem Concorde už jsou dávno volně k dispozici. To, že se nevyužívají má tedy důvod jinde - především v té ekonomice. A mezi námi. To letadlo uvnitř už opravdu bylo dost stísněné proti dnešním vzdušným korábům. A ty motory navíc žraly opravdu příšerně moc.

+9/0
1.12.2014 12:55
Foto

K49o20s36t32a77s 19J31o43a11n89i14d58i30s 2622288921

ok, končí..

ale některé součástky byly odmontovány a uschovány, tak je možné, že se nepoužívají.. 

bylo stístněné, ale to lidem asi nevadilo, servis to bohatě vynahrazoval...

0/−2
1.12.2014 13:05

K78a56r93e22l 68V92o17h36n97o91u13t 4868639450387

Vzhledem k tomu, že s tím létalo čím dál tím méně lidí, tak asi moc nevynahrazoval.

+5/−1
1.12.2014 14:54
Foto

K92o31s48t82a18s 68J23o63a41n68i91d73i74s 2562948861

karle, neznáš mapu.. v článku máš odpověď..

0/−1
1.12.2014 21:59

R52o61m91a41n 83K61r72a11t56o12c98h34v85í16l 6446787646604

Prej jsou někdou náhradní díly do Concorda.

+1/0
1.12.2014 22:58

M21a37r80t79i20n 34M64i91k61o52l76á29š41e79k 7130140593

Ono už v polovině (concorde) projektu bylo jasné, že rentabilita ( i při tehdejších cenách ropy) toho letadla nebude možná, ale tehdejší vládnoucí garnitura v GB a FR nechtěla před veřejností ztratit tvář, takže do toho vesele sypali peníze dál at to stojí co to stojí... "The sunk cost fallacy is in game theory sometimes known as the "Concorde Fallacy",[9] referring to the fact that the British and French governments continued to fund the joint development of Concorde even after it became apparent that there was no longer an economic case for the aircraft. The project was regarded privately by the British government as a "commercial disaster" which should never have been started, and was almost cancelled, but political and legal issues had ultimately made it impossible for either government to pull out." http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

+5/−1
1.12.2014 12:23

P34e71t14r 53V40á58c47l35a15v69e87k 6775358349227

Concorde byl jednu svoji dobu ziskový, bohužel to netrvalo dlouho a celkově zůstane ve ztrátě. Jenomže.. dá se mluvit o ztrátě, z toho projektu vzešlo spoustu věcí, které se používají v letectví, získali jsme nové poznatky z aerodynamiky.  Projekt apollo byl taky hluboce ztrátový, ale poznatky z něj využíváme dodnes. Nelze se na to dívat jen hrubě ekonomicky ale je nutné to brát i jako investici.

+12/0
1.12.2014 12:43

M18a23r44t67i15n 72M50i66k75o90l10á29š34e36k 7690280313

Ano, concord nepochybně přinesl různá inovativní řešení, která se využívají i jinde, ovšem celkový jejich ekonomický užitek je těžko měřitelný, protože na proti tomu existuje celá řada projektů do kterých stát nasypal hromady peněz a nic nepřinesli ;-)

+1/0
1.12.2014 13:25

M80a55r19e16k 60S17ý79k77o43r53a 9153640756246

Tak, byla to aspoň taková novověká "hladová zeď", která dávala práci spoustě kvalifikovaných lidí a celé společnosti nadšení nad společným úspěchem. Nakonec něco podobného bylo i vyslání Američanů na Měsíc. Sice NASA všude tvrdí, že se ty šílené peníze vrátily v podobě nových vynálezů. Ale to je jen klišé, kterému se moc nedá věřit. Tahounem opravdového pokroku jsou vojenské technologie. I ty vesmírné měly USA v té době daleko dál, než ty civilní - projekt Corona.

Nakonec už v době letu Armstronga na Měsíc měla americká armáda CCD kameru. Ovšem byla to tak tajná vojenská technologie (především pro vojenské snímkování, kdy už nebylo nutné nákladně posílat exponované fillmy ze satelitů v kapslích na padácích jako v té Coroně, ale rádiem), že ji vojáci ani na ten Měsíc nepustili.

0/−2
1.12.2014 13:05

J36a28k63u20b 28Š44a44f98a86n83d14a 7375627401381

Z čeho soudíte o té návratnosti Apolla? Pokud vím, vždy se uváděla několikanásobná návratnost. Je to jen váš pocit nebo je to opřeno o nějaká fakta?

+1/0
1.12.2014 18:16

M22i98l44a50n 66J95i79r25o15u57š16e64k 2884704299456

V článku chybí informace, že se Concord začal projektovat už v roce 1955. Tehdy byla úplně jiná situace ohledně ceny pohonných hmot. Předpoklady o rozšíření nadzvukové dopravy byly reálné. Potom přišla v 70. letech ropná krize a všechno bylo jinak. Přednost dostaly projekty s vysokou provozní ekonomikou.

+8/0
1.12.2014 12:02

P12e98t75r73a 11N70o26v51á82k85o81v68á 7358126334538

A co osobní přeprava lodí do Ameriky, to se neplánuje? To prý je dnes už téměř neuskutečnitelný sen...

+1/0
1.12.2014 10:39

M49a49r31e54k 69S23ý19k28o56r12a 9573610216796

Proč ne? Queen Mary 2 tohle provozuje:

http://archiv.ihned.cz/c1-63094860-k-veceri-v-saku-ale-snidani-klidne-az-do-kajuty-pravidla-na-queen-mary-2

+1/0
1.12.2014 13:15

M37i66c47h12a37l 85C65h37a51l81u91p66a 6808230209893

Otázka je, kolik lidí má zájem trávit týden na lodi v oceánu, kde po cestě nic moc není. Ty lodě jezdí spíš okružní cesty po středomoří nebo Karibiku se zastávkami. A pořád je to myslím spíš pro bohatší, pokud jde někomu jenom o cestu, tak vyjde levněji letadlo, ne?

+1/0
3.12.2014 20:17

P13a34v62e24l 48M49a73t74o87u89š57e27k 5970227638404

Nějak nechápu, z jakého důvodu byla přeprava Concordem, určeným pro movitou klientelu, dotována.

+2/−3
1.12.2014 8:38

J12a39r54o11s86l98a94v 67F82r22a78n72t77i55š38e14k 45B22r54ü37m58m65e16r 1861926723230

Protože tolik movité kliientely, aby se tak velké letadlo zaplnilo, prostě není

+6/0
1.12.2014 8:45

P47a37v48e38l 39M27a61t64o50u68š19e12k 5130387938414

To je ale její problém. Buď zaplatí více, nebo nebude létat nadzvukovou rychlostí. Za nadstandard by se mělo tvrdě platit. Rozhodně by bohatá klientela neměla být dotována z daní. Pokud tomu tak je, pak je to hodně špatně.

+4/−9
1.12.2014 10:25

P36e69t11r 96T41y61č53k80a 6845672369812

On někdo psal že to bylo dotováno z daní?

+5/0
1.12.2014 10:28

P46a33v67e18l 24M85a57t39o43u82š49e54k 5260907868444

Z čeho se dotuje? Pokud si to dotovali výrobci z platů managementu nebo modelingové agentury z platů modelek, které tím cestovaly, pak ano.

0/−5
1.12.2014 11:22

J35a20n 50J97a63n33e79č26e90k 9740803840826

Bylo to dotováno z jiných letů v rámci aerolinií. Podobně to dělají některé automobilky. ;-)

+13/0
1.12.2014 11:40

H66o53n70z89a 78F27o27r11m11a86n 3270809642969

Dotuje se z jiných zdrojů. Nic víc. Dotace neznamená automaticky "z daní", neznamená dokonce ani "peníze".

+7/0
1.12.2014 11:50

M53i30l55a80n 50K73a18s54a74l 1268379275225

pako, pako, pako..

0/0
6.12.2014 19:17

J53a50r26o48s15l71a55v 76F39r77a63n46t73i69š43e34k 32B32r26ü98m36m36e95r 1441936403210

Proto to také bylo zrušeno.

+1/0
1.12.2014 10:36

V74l21a78d53i62s60l14a72v 59B83u48r22y19š18e30k 1239512907434

to jsou kraviny, skoro každej výrobce či pokytovatel služeb něco něčím dotuje, když mu pak s tím doje trpělivost a nebo už to neutáhne, tak to zruší, na tom není nic tak strašnýho, jako co v tom vidíte

+2/0
1.12.2014 12:38

M75i13c74h29a51l 93C20h28a85l27u54p81a 6548730609803

Tak oni za to platili dost, mám dojem že letenka vyšla asi na půl miliónu.

+1/0
3.12.2014 20:18

P64a60v33e11l 84M69a95t82o50u83š20e17k 5890167228534

Když se u nás dotují vlaky a autobusy, jimiž jezdí do práce tisíce lidí, tak se to mnohým nelíbí a cestující jsou hanlivě označováni jako socky. Když se dotuje pár zbohatlíkům, bez nichž by se každá země snadno obešla, let Concordem, tak je to v pořádku a socky to nejsou?

+1/−5
1.12.2014 10:29

O52n59d63r17e10j 90P36o59d51z42i28m55e15k 8123922477575

Myslím, že pletete dvě věci dohromady. Busy a vlaky jsou dotovány z veřejných prostředků, tzn. z našich daní. Concord byl dotován z peněz aerolinek, tzn. z peněz privátních. Jinými slovy: Concord si dotovaly aerolinky z vlastních prostředků (typicky ze zisku z jiných letů, které byly výdělečné), je to stejné jako, když automobilky dotují výrobu vozů nejvyšší třídy, protože se jich prodá tak málo, že ani vysoká cena nepokryje náklady na vývoj a výrobu. Ale ty peníze neberou od státu ale zvlastní kapsy, takže to je jen a jen jejich věc.

+8/0
1.12.2014 12:07

H36o65n62z27a 88F58o16r16m90a78n 3670829122389

Asi tak. Možná by bylo lepší tomu místo dotace říkat propagace. Protože tyto lety i zmíněné vozy jsou vlastně reklamou značky, lákadlem.

+1/0
1.12.2014 12:32

V78l14a10d38i93s19l52a80v 72B33u72r59y52š50e50k 1779482897724

auto za 4 miliony a víc rozhodně dotováno neni, automobilky dotují především vozy nižšší střední třídy na úkor drahých aut škoda fábia stojí 200 tisíc a a jistě nedotuje audi Q7

0/−2
1.12.2014 12:46

O59n62d50r58e35j 62P11o57d11z18i22m67e76k 8483132487515

No vzhledem k tomu, že v koncernu VW vydělává prakticky jen Škoda Auto, dá se o Vašem tvrzení s úspěchem pochybovat. A nemáte pravdu ani v obecné rovině. Ve třídě luxusních vozů opravdu není moc zástupců, kteří si na sebe "vydělají". Jedná se o prestižní záležitost, vzpomeňte si např. na Maybach nebo VW Phaeton, to byl opravdu velký propadák.

+2/0
1.12.2014 12:54

V15l72a98d37i15s55l91a38v 53B39u15r64y65š23e39k 1779202527744

tak na tvorbě zisku koncernu VW se 70% podílelo zrovna audi, která těch levných aut  moc nedělá                                                        http://www.autoforum.cz/zajimavosti/vw-hlasi-rekordni-kvartalni-zisk-hlavne-diky-audi-a-porsche-dari-se-i-skode/

+1/−1
1.12.2014 16:23

P38a55v73e74l 92O61d51r71a59z65i95l 6214489117970

Zisk VW AG za 2013: 9 miliard €

Zisk Škoda za 2013: 455 milionů €

Zisk Audi za 2013: 4.3 miliardy €

--

Tak bych to s tou Škodou moc nepřeháně.

+1/−1
3.12.2014 20:48

J71a74n 89K44o54v17á57ř 8294811339947

Omyl. Největší dotace je na najdražší vozy. Viz například: Bugatti Veyron, Lexus LFA.

+3/0
1.12.2014 13:37

T91o44m94á82š 89M65a94c38e20j94k40a 6971162757627

Tam je to z krátkodobého hlediska možná dotace, ale na druhou stranu je to auto  na kterém se inženýři pěkně vyřádí a poznatky a postupy takto získané se pak mouhou objevit na běžných vozech a ty pak vydělají další peníze.

0/−1
1.12.2014 17:12

J83a42k72u57b 27P66r62o66k50e63š 6863758972663

Samozrejme ze muze byt dodovano, treba auto za 10 milionu. Je to podobne jako byvala F1 nebo Le Mans, automobilka nedostane ani zlomek penez, ktere utrati na vyvoj ve forme vyher i kdyby vyhravala vse od zacatku do konce.

Jde o to, ze se tam vyvyjeji a testuji nove technologie, ktere se prvne prodaji s vysokou marzi  drahem voze, za par let se posunou do nizsi tridy s mensi marzi atd. Celkove je to vynosne, ale pokud by ste cenu vyvoje rozpocital jen na luxusni auta, kam prijde prvne, tak se jich neproda dostatecny pocet aby se to zaplatilo.

+1/0
1.12.2014 14:34

J79a36r91o50s96l68a16v 75F76r74a39n25t19i90š13e40k 76B83r67ü90m33m25e55r 1341166373390

Není správné ani jedno ani druhé. Nevím co stále řešíte? Concord byl i kvůli ropné skrizi neufinancovatelný, ale z prestižních důvodů se to dotovalo. Správné to nebylo a skončilo to. Ale tzo neznamená, že to nebylo krásné éro.

+1/0
1.12.2014 12:30

M77a54r28i13a89n 96N70o39v67á48k 2561187171566

Matoušku Matoušku, ty si snad nevychodil základku, že píšeš blbosti...Ale vysvětlovat ti nic nebudu ;-D;-D;-D

+1/−1
1.12.2014 12:35

M17i64r96o27s11l56a71v 62Č19e85c12h 9179173435645

Dotacie boli len z privatnych penazi a dotovane to bolo najme kvoli prestizi. Kto iny mohol povedat ze lieta nadzvokovo ako AF a BA? Nepocitam rusov s TU144.

+1/0
1.12.2014 19:18

M79i67l44a68n 38K38a31s58a71l 1498289475615

pokud by ze země zmizeli zbohatlíci, tak by o dobré nebylo, to mi věřte, socko ;)

0/0
6.12.2014 19:18
Foto

K44o91s29t75a60s 43J25o59a57n16i14d80i67s 2242448411

tehdy concordem letali vetsinou manazeri nadnarodnich spolecnosti na meeting, rano si dali snidani v deset rano v londyne a prileteli do NY v sedm rano mistniho a dali si dalsi snidani, udelali meeting a vecernim letem zpatky do anglie.. no, dnes maji vsichni videokonference.. to uz je ale jiny pribeh..

+1/0
1.12.2014 12:39

R10o82m88a37n 73K87r80a22t48o77c28h84v16í35l 6766817196194

Opravdu to vychází takto v 10:00 snídaně a přistání v 7:00?

0/0
1.12.2014 22:59

M28i27l66a36n 55K72a27s14a31l 1608399875705

že by posun času ???

0/0
6.12.2014 23:02

R71o66m38a20n 86K56r20a17t37o81c25h39v53í32l 6396317706574

Proboha - vím že posun času, ale nevěděl jsem že to vychází až tak, a počítat se mi to nechtělo.

0/0
7.12.2014 13:18

P27e74t72r 36T26y19č69k65a 6305812599162

Vždy když je něco prodělečné tak to musí někdo dotovat. Concorde byl marketingový tahák BA a AF.

0/0
1.12.2014 10:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.