Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdražší recept proti ledovkové kalamitě: vyhřívaná trolej

Do redakce přišel záludný dotaz: Nedalo by se namrzání trolejí zabránit tím, že by byly vyhřívané? Jednoduchá odpověď zní: nedalo. Složitější pak následovně: Teoreticky by se troleje vyhřívat daly, ale bylo by to energeticky, technicky, a tudíž i ekonomicky tak náročné, že to zatím nedělají ani v Rusku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K42r67y98š27t71o26f 76J85u75r84e43č24k54a 6310910907149

A co takhle nějaká ostrá škrabka, kterou by měla tramvaj přidělanou vpředu před pantografem? Vyhřívání je podle mě nereálné. Také by mohl být pantograf nějaký vibrační. Nebo na stožárech může být nějaký klacek, který před projetím tramvaje do toho drátu zespoda pořádně řízne a tím náledí opadne. Sakra, já mám tolik nápadů, kde se mám hlásit?

0/0
4.12.2014 10:16

M64a51r98t35i23n 20K43ř52í72ž 9753392390737

zkuste to u okénka č. 3 na nádraží v Kolíně. ;-)

0/0
4.12.2014 12:01
Foto

B93r75o94n46i45s21l96a55v 41G18a97b40r11y31š 2172749231

Takové dotazy chodí do redakce?? Spíš bych napsal buď do školy, kde se učí elektrotechnika, nebo do nějaké firmy zabývající se tímto oborem.

0/0
3.12.2014 23:24

P66a24v77e12l 83S95o59b58o43t67k72a 5240664

Stačí zajít na nejbližší střední odborné učiliště elektrotechnické - vynalézáme znovu kolo, odmrazování vedení průchodem elektrického proudu se běžně používá, určitě by to zájemci i nalistovali v učebnici.

0/0
4.12.2014 19:34

P61a40v45e78l 71S98o58b91o97t30k70a 5610334

Tak to tedy naprosto a zásadně nesouhlasím.

Vedení VN A VVN se proudem námrazy zbavují běžně, není to tedy nic zvláštního ani extrémně energeticky náročného.

Dále P = U * I, to ano, ale U není napětí pracovní, ale ztrátové, takže lépe je psát P = R * I * I, kde I není žádný extrémní proud, ale je to jmenovitý proud troleje zvýšený max. o pár procent, PROTOŽE TAKHLE SE TO DIMENZUJE - viz výpočet jmenovitého proudu vedení, látka středního odborného učiliště elektro bez maturity, výpočet na oteplení a na úbytek napětí a to co vyjde větší pak použijete jako průžez vodiče.

Tj někdo z dopravního podniku si tu hledá alibi proč to tak nemohli udělat.

Rozmrazovací napětí může být na jiném okruhu než pracovní napětí, tj. jste schopni odmrazovat, pokud použijete oddělovací transformátor, i trolej pod napětím 20 kV s použitím rozmrazovacího napětí 200V a proudu 100A.

CHCET HLEDAT ZPŮSOBY, NE VYMÝŠLET DŮVODY PROČ TO NEJDE - zvlášte pokud kvůli námraze máte výluku, pak není problém trolej odpojit a pro rozmražení použít provizorní mobilní genterátor a propojit to ručně.

+4/−6
3.12.2014 17:20

J12a52n 33S40a73l56o67m94o31n 4589180261305

A jak veliký kamion na ten "provizorní mobilní generátor" máte? Sice je váš výpočet relativně správný, ale úvaha zcela zcestná. Potřebujete ten drát troleje ohřát bratru o nějakých 5 - 10 stupňů po dobu tak půl hodiny aby to mělo smysl a po růjezdu vlaku ten ohřev opakovat, takže 100A bude sotva stačit při průřezu nějaký 120mm2 mědi u vlaků a možná stačit  při průřezu 80mm2 bronzu u tramvají. Navíc jste si jistý že to opravdu jde na tu trolej jen tak připojit? Já se obávám že ne, že by se museli nejdříve provést úpravy v měnírnách.

+1/−2
3.12.2014 17:28

P88a13v25e71l 25S69o29b10o77t23k63a 5410494

Můj výpočet je zcela správný, protože vím, jak se dimenzuje průřez vodiče.

Na doby a teploty se podívejte do tabulek pro VN, tam už  je to vyřešené a počítá se i se snížením únosnosti vedení při zvýšené teplotě.

S námrazou je největší problém v noci, kdy nic nejezdí. Pokud je trolej pravidelně zatěžována, ohřívá se proudem odebíraným tramvajemi. Proto také dnes v noci po zprovozněných úsecích jezdily v Praze prázdné tramvaje.

Úpravy v měnírnách by nebyly třeba, pokud trolej odpojíte (pokud jste tak jako my dnes na celém úseku trati mimo provoz) a propojíte manuálně jako kdybyste dělal údržbu (jen zkratovací tyč zapojíte jinak).

Proudy řádově 500 A jak jistě víte vám dá kde co, například svářečka, ale samozřejmě jde o dostatečné napětí ku odporu vedení, takže to samozřejmě tak jednoduché není.

+2/−3
3.12.2014 17:37

J91a87n 74S42a38l56o23m78o14n 4849110581485

Podívejte, ono se to opravdu takhle dělalo, to nepopírám, respektive existovala možnost v té měnírně propojit to tak, že se zvýšil patřičně odběr a trolej se odmrazila. Průšvih ale nastal tím, že při rekonstrukcích měníren tenhle požadavek prostě odpadl a tím pádem už není možnost takhle troleje odmrazit, protože dnešní polovodičové měniče a další polovodičové regulační prvky prostě na toto nejsou připraveny. To je všechno.

+3/0
3.12.2014 17:43

P73a68v48e33l 67S19o88b13o56t82k38a 5930864

jj, ale to co popisujete je problém průběžného ohřívání.

Podle mne ale zamrzly troleje přes noc - dispečera to nenapadlo a ráno všichni koukali že to je v háji.

Ředitel Dopravního Podniku Praha dnes ráno v TV říkal, že zkoušeli pověsit na trolej zátěž, ale to myslím při provozu by vedlo k přetěžování a bez provozu je nedostatečné (a zbytečně energeticky náročné).

Co se řešilo a ještě řeší je jak dostat námrazu dolů - a myslím že je veliká klika že už to nenamrzá, protože kdyby se začaly trhat troleje a izolátory a ohýbat sloupy, to by šly škody do hodně miliónů.

Trolej jste schopen vždy odpojit - kvůli poruše nebo údržbě, a pak je otázka co po tom odpojení zůstane připojeno (u tramvají zřejmě např. ovládání výhybek). Ale ochrany atd. jsou určitě mimo.

Takže co tu tak nadávám - myslím, že modlit se aby už to dál nenamrzalo a čekat než to samo opadá není ta správná cesta, může se to stát ještě jednou a můžou bejt pak dráty na zemi.

Tak myslím bych to aspoň zkusil bejt traťovým elektrikářem abych byl nachystaný a věděl že když dvě souběžné troleje odpojím a propojím do série, mám možnost hezky v klídku v rozvodně si tam natáhnout drát od měniče.... a koukat co to udělá.

Pokud by tu někdo vystoupil a napsal "zkusili jsme to tak a tak, výsledek byl takovejhle a nejde to, protože na rozdíl od VN se nám ty dráty tak zahřát nepodařilo protože někde něco, neřeknu ani popel.

Ale že jen čtu jak to vůbec nejde atd, tak to mě fakt míchá.

Ale jinak v poho, nejsou to mý peníze ani troleje a nikam jsem cestovat nepotřeboval tak mě to zas tak žíly netrhá, ale naopak, láká mne to zkusit a bejt na to nachystanej. Ale možná přeci jen to mý nadávání bude k něčemu dobrý - a až si na to někdo podá zlepšovák a vyinkasuje 200 000 Kč jako odměnu za úspory, tak doufám že mi aspoň pošle flašku. ;-D

+4/−1
3.12.2014 17:58

J78a44n 56S21a19l92o17m95o31n 4759660171885

Ono není snadný "zkusit si natáhnout drát od měniče co to udělá". To je takové jako když si Hurvínek představuje válku. :-) Přecejen na té rozvodně asi takový kabel zrovna nebude moc k sehnání, do rozvaděčů léztm na to je třeba povolení a podobně. Prostě rozdvodna a měnírna rozhodně není domácí bastlírna. :-)

+2/−3
3.12.2014 18:17

P37a64v31e89l 52S83o52b63o60t21k75a 5800904

Ale notak, nejsme Hurvínci, ale zodpovědní prozkoušení elektrikáři, a když někde shoří přívod tak taky musíte vzít drát a zapojit to.

Postup který popisuji je defacto oprava havárie, resp. zabránění škodám - kdyby nepřestalo namrzat tak se troleje strhají a škody jdou do miliónů.

Že na to není nachystaný projekt je šlendrián vedení, ale myslím že nakonec by byli hoodně rádi že nemusejí zdůvodňovat škody před akcionáři.

+3/−3
3.12.2014 18:45

P92a75v18e51l 51O51d92r81a25z77i80l 6344809657390

Tak pokud nejsou zpracovaný postupy, tak žádnej elektrikář-pěšák nebude riskovat a montovat něco na vlastní pěst, taková je dnes doba. Není štempl, tak se nedělá...

+4/−2
3.12.2014 20:38

P10a96v76e74l 11O21d18r28a92z64i23l 6444789967780

Pane Salomone, víte, jak vypadá zkratovací souprava pro tram trakci? Tak tou připojíte cokoliv bude potřeba;-) V měnírnách jsou zcela bezpečně vypínače, na každej napájecí kabel či jejich sestavu.

0/0
3.12.2014 19:00

J74a89n 96S28a59l53o49m62o57n 4419470331655

Pane Odrazil, víte na co slouží zkratovací souprava? Patrně ne, jinak byste toto nepsal. Zkratovací souprava je bezpečnostní prvek a použít ji jinak než pro zabezpečení odpojeného přívodu je přinejmenším hazard. Mimoto už jsem viděl jak taková zkratovací souprava dopadla, když ji zapoměli sundat a dali VN přívod pod napětí a taky tím zjistili, že nebyla dostatečně nadimenzovaná, protože to jištění vůbec neschodilo.

0/0
3.12.2014 20:19

P32a61v56e40l 31O47d79r68a62z79i49l 6214199157870

600V není vn a použít ji můžete jako jakýkoliv jiný drát. Musí přenést stanovený zkratový proud po stanovenou dobu funkce nadřazeného vypínače. Samozřejmě se na to zkouší, takže zjistil-li někde někdo, že mu zkratovací souprava shořela, tak ji buď blbě připojil, nebo to byl nějaký domorobo bastl.

0/0
3.12.2014 20:32

J74a14n 41S34a29l16o94m39o71n 4289980411605

Ne, byla to stanovená VN zkratovací souprava, jen to jištění bylo nastavený trochu jinak než mělo být nastavený a byl to pěkný ohňostroj. Z té soupravy nezbylo nic.

0/0
3.12.2014 21:04

P43a28v42e63l 86O52d95r41a18z81i22l 6414279207210

To je ale logické, pokud byly překročeny její jmenovité paramtery.

0/0
4.12.2014 9:18

J20a57n 17S50a48l61o87m53o98n 4229140581365

Mínus bez protinázoru postrádá smysl.

0/−6
3.12.2014 17:36

P31a83v21e32l 15S29o34b44o46t84k33a 5650184

nebuďte tak netrpělivý, mám jenom jedny ruce ;-D

0/0
3.12.2014 17:37

L56u65k31á29š 92Š12l95e83h28o24f21e57r 1923979555749

Dopravní podniky na celém světě na vás čekají jako na smilování, utíkejte a nabídněte jim vaše geniální řešení, budete milionář ;-D;-D;-D

+1/−2
3.12.2014 17:38

P42a50v82e92l 68S19o34b70o89t35k97a 5840764

Proč na mne?? 

Stačí když se zeptají kolegů z rozvodny jak se to dělá (když už to od doby kdy chodili na učňák zapomněli).

+1/−2
3.12.2014 17:46

A73n71t82o83n39í15n 32H31r79b29e11k 9628521124695

Vážený pane Sobotko,

s anonymním nickem SALOMON nemá cenu diskutovat.

Nejprve popřel, že lze troleje zahřívat, ačkoliv se to dříve dělalo, pak to připustil s tím, že by to nebylo technicky proveditelné, když se ukázalo, že ano, pak"ekonomické" a nakonec zaujal stanovisko, že se vlastně nic nestalo a že nikdo kromě pána Boha není odpovědný. Že si lidé musí zvyknout chodit pěšky.

Presentuje se jako zkušený technik, patrně se styky na DP, přičemž neví, že jedním ze základním parametrů jakékoliv soustavy je spolehlivost i za poměrně extrémních podmínek. Neví co je to robustnost, tj. vysoká odolnost proti změnám podmínek. Naši předkové to věděli a dokonce to bylo známé i v nedávné době. Bohužel ne na DP, zejména při stanovování parametrů nových tramvají. Pokud se pamatují, tak byl již například problém s tím, že když napadlo 5 cm sněhu, nemohly některé nedomyšlené typy tramvají, na rozdíl od tramvají ČKD, jejichž výrobu jsem podrobně znal, vyjet.

Popírá, že kdyby byl místo harmonogramu nočního provozu použit harmonogram zvýšeného provozu s plným zatížením, že by ke škodám uvedeného rozsahu nedošlo a že měla být preventivní pozornost věnována především páteřním linkám.

Dále jsem mu uvedl, že ze záznamu dispečinku DP by mělo být patrno, zda námraza vznikla na 300 km trolejí v Praze najednou během 5 minut a ne postupně podle platných fyzikálních zákonů, jaká byla lokalizace a časový průběh vzniku námraz, kdo byl na DP informován a jak a kdy co rozhodl. To přešel vznešeným mlčením.

Tvrdošíjně se drží zásady - koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Pravda sem, pravda tam.

S pozdravem

+2/0
4.12.2014 10:32

Z20d16e54n51ě37k 72S62ý92k33o52r62a 1306814398268

Máte sice pravdu, ale- v Salzburgu, kde mají trolejbusy a POZOR, trolej vyhřívají. Prostě se odpojí měnírny a ta v centru npájí celý úsek až do konečné a tam je vedení zkratováno. Při délce vedení stačí jeho přirozený odpor, aby se jen vodič ohřál, námraza odpařila a můžeme jezdit.

Jenže, v Salzburgu mají pro tyto účely měď v troleji legovanou stříbrem, což nemá ani DP Praha a hlavně, při stejné situaci, jako byla v Praze, ani tento prostý systém Salzburg neochránil a prostě se nejezdilo.

0/0
4.12.2014 19:27

J89i70ř50í 62K96o52c45u56r27e72k 6105594375548

A za dvacet minut je to zaledované zas... K tomu, aby se zahřál trolejový drát je potřeba proud v řádu tisíců ampér. Jednak to musí zvládnout měnírna (což neumí, musela by se komplet překopat) a druhak to musí zvládnout její napájení. U toho je maličkatý problém: Velkoodběr má nasmlouvané nějaké množství energie, které se zavazuje odebrat. Jeho překročení je možné, ale pekelně drahé.

Když to řekneme takhle: 1,2 MW odběr, a to na každém úseku troleje, v síti DPP jich bude necelá stovka. A ten odběr bude spínaný nepravidelně, navíc rázově. To by měli na ČEPSu radost, ČEZ Distribuce by skákala metr do výšky. Dost možná by se i nějaké to trafo rozprsklo smíchy.

Na železnici by to bylo ještě lepší. Obzvlášť na 25 kV části. Tam by byl potřeba proud taky kolem 2000 A, takže výsledný odběr 50 MW plus mínus Airbus*. Tohle je připojené přímo do sítě ČEPSu a myslím, že by kluci měli sakra napilno, aby jim to nerozhodilo komplet celou síť, čímž by nastal blackout. 

*) Autobus je moc malý.

+3/−2
3.12.2014 16:45

J26a50k23u68b 42Š32a39f76a89n23d52a 7365137981841

Tak odmrazovat to na 25kV by byl samozřejmě nesmysl. Nejlepší je úsek zkratovat a regulovat napětí tak, aby tam tekl dostatečně velký proud. To ale znamená přepojit vedení z 25kV na nějaké nižší. Asi se to nevyplatí.

+2/0
3.12.2014 16:57

P66a89v32e26l 58S82o87b40o29t81k95a 5360154

Jenže můžete použít i oddělené napětí pro rozmrazování, pak vám to funguje i při připojeném napájecím napětí a je jen otázkou ak se vám to podaří propojit.

0/0
3.12.2014 17:23

J73a30n 24S49a11l63o75m44o39n 4619850461465

Tohle je dost zmatečné. Buď máte to napětí oddělené a pak tam nemáte to napájecí, ale jiné napětí a nebo ho nemáte oddělené a pak tam máte to napájecí napětí. Mimochodem na tom VN a VVN vedení se to odmražuje zvýšením výkonu který se tím vedením nechá protékat a to se dělá nikoli připojením nějakého ztrátového výkonu, ale vhodnou regulací onoho protékajícího výkonu jednotlivými vedeními.

0/0
3.12.2014 17:40

P19a43v67e31l 25S20o65b85o24t19k14a 5410944

Nepochopil jste, pokud máte oddělené země tak to není problém, viz pták na drátě.

0/0
3.12.2014 18:10

J13a17k34u19b 53Š54a42f76a18n46d74a 7805597961421

Tak to asi těžko. Jak byste si to představoval?

0/0
4.12.2014 7:50

P96a94v59e23l 54S32o21b12o79t32k50a 5270944

Přečtěte si prosím látku strědního učiliště elektro, kapitolu o dimenzování vedení.

O žádné tisíce ampér se tu nejedná - tedy pokud právě na tisíce ampér není to vedení dimenzované, protože základem pro to abyste zjistil jaký máte použít drát je právě ohřev vodiče v důsledku průchodu elektrického proudu.

0/0
3.12.2014 17:22

J41a47n 52S67a12l79o23m85o61n 4369360851395

No, to ho sice upozorňujete hezky, ale ono to taky závisí na tom na kolik je to vlastně dimenzováno. Ano, podstatný je proud, to máte pravdu, ježe i ty proudy jsou v tom vedení nemalé, v řádu stovek ampér.

0/0
3.12.2014 17:31

P52a76v16e27l 55S88o42b55o68t82k15a 5590694

Jenže dimenzováno je to právě podle oteplení.

0/0
3.12.2014 18:10

J95a78n 69S60a68l49o39m94o57n 4119430221955

Jistě, oteplení a úbytek s ohledem na maximální vnější teplotu, čili na + 30 stupňů celsia a rezervou. :-)

0/0
3.12.2014 18:19

P27a49v72e64l 47S18o42b30o53t43k10a 5500894

no, to nepočítáte dobře... jde o odvod tepla, viz norma pro domovní vedení - vodič v husím krku/zavěšený/pod omítkou, takže i zde musíte zohlednit chlazení namrzlým ledem...

A stupně co píšete se berou kvůli izolaci, a také záleží jakou má odolnost.

Koukněte na topení VN napětí, jaké se pak mohou používat teploty (ale na trolej bych si to samozřejmě netroufl, jít vejš by to muselo bejt naměřený v laboratoři atd.

0/0
3.12.2014 18:48

J19a39n 63S20a50l27o71m50o43n 4669740291595

Ale troleje a jiné vodiče se nepočítají pro situaci kdy jsou namrzlé, počítají se pro běžný provoz při nejvyšším tepelném zatížení z okolí.

0/0
3.12.2014 20:17

P59a25v79e72l 73O42d11r98a12z66i42l 6924829777480

Takhle, vodiče a celá soustava má stanovenou maximální teplotu. V místě se určí maximální teplota okolí, běžně 40°C. No a ten rozdíl mezi tím je dovolené oteplení vodiče vlivem průchodu proudu.

Ale to platí pro přenos a rozvod, pro trakci může být rozhodující třeba úbytek, protože charakter zátěže je dost specifický.

+1/0
3.12.2014 20:35

J92a32n 72S54a57l52o22m34o62n 4939110851585

No jo, já jswm holt jwnom blbej projektant a všichni ostatní jsou prostě chytřejší než já. Už mě to fakt nebaví se furt s někým dohadovat.

0/0
3.12.2014 20:48

P56a32v84e40l 43S31o43b15o78t92k87a 5450394

Klídek ;-D

To je problém nejen celý týdle námrazový diskuse, že do toho lidi jdou moc osobně.

Elektrikářů je nás tady víc, ale ani jeden nejsme od trakce, takže jen hádáme a čekáme jestli se někdo nepřipojí s něčím jiným než že se bude snažit všechno shodit aby nevypadal před ředitelem jako pitomec kterýho nenapadlo řešení, který diskutujou na netu ;-D

0/0
3.12.2014 20:53

J79a37n 69S80a21l61o23m95o65n 4119770621665

Jenže takové diskuze nezažívám jen tady. Ty zažívám i na montážích kdy jsou všichni montážníci chytřejší než já a mají "lepší nápady" než jsou v mým schváleným projektu. To jednoho opravdu frustruje taková práce. :-( No a nakonec se vždycky přijde na to, že nejlepší řešení jsem měl já, jenže to se to musí nejdřív pomluvit, pak na to nadávat, dvakrát předělat aby to bylo podle projektu a nakonec se kasat že to stejně udělali oni. Já bych přitom jejich práci zvládl taky, vždyť jsem jako montér začínal.

0/0
3.12.2014 21:02

P43a78v11e60l 97S50o89b51o15t45k96a 5800354

Jo - znám ;-D

Mám řešení, a je super.

Ať si to dělnická třída vymejšlí sama :-) - mám na víc než abych si pořád s někým poměřoval péro.

Ono to jde i s věkem, ale jsem strojař průmyslovák a vysokoškolák, pak elektrikář vyučenej a vyzkoušenej, pak taky soudní znalec a i k soustruhu jsem schopen se postavit nebo NC frézku naprogramovat, ale momentálně se živím programováním aplikací pro mobilní zařízení ;-D

Školy a nástup po vejšce do zaměstnání byl super, ale pak když jsem přišel do styku s realitou - vejplata třetinová a zodpovědnost trojnásobná než co měla pyskující dělnická třída u mašiny, tak jsem se sebral a nechal jsem je tam ať se klíďo koušou sami mezi sebou, ale beze mne.

Takže až se mi zakalí zrak a budu barvoslepej tak se možná na truc pustím do montáže rozvodů nebo zkusím obsluhovat kalící pec aby si taky užili trošku vzrůša ;-D

0/0
3.12.2014 22:01

J82a96n 13S23a74l11o87m55o79n 4279630491785

Faktem je, že se zkutečným fachmanem jsem se nikdy dohadovat nemusel, tam jsme se vždycky vzájemně dohodli při vzájemném respektování. Jenže skutečné fachmany aby člověk hledal jak jehlu v kupce sena.

+1/0
4.12.2014 6:54

J92a78r50o26m44í72r 80P93o93p19l75e42r 4943871691974

jj, jako dobré projektanty ;-D

0/0
6.12.2014 18:43

P73a25v38e83l 62O25d43r94a40z37i63l 6774679747800

No jestli to bylo na mě, tak pardon, ale je to tak, jak píšu. Samozřejmě třeba v námrazových oblastech může být vedení dimenzováno právě na tu námrazu.

0/0
4.12.2014 9:21

P13a38v19e39l 66O27d15r45a21z60i21l 6534639897960

Jak je známo, tak u velkoodběru jsou i penále za neodebranou energii. Vaše výpočty postrádají logiku.

0/0
3.12.2014 19:01

L96a50d76a 10N94o71v85a74k 4642453977

osobně bych to řešil ifrazvukem....R^

0/0
3.12.2014 16:16

A25l94e18š 25J58í34l87e28k 7381552396308

Na elektrotechnice (zejména pak energetice) je nejkrásnější, že ten kdo by chtěl její zákonitosti porušovat, je dříve či později těmito zákonitostmi eliminován. Někdy tiše a nenápadně, někdy za hlasitého křiku, někdy dokonce i za doprovodu dech beroucích (he, nejen dech...) světelných efektů. Každopádně pak už svoje omyly nešíří. Škoda, že to takhle nefunguje i jinde ;-)

+5/0
3.12.2014 15:14

J10i27ř12í 29K14o27c22u95r63e18k 6985194765688

JJ, silnoproudař se hol musí učit z cizích chyb. Většinou totiž nedostane šanci, aby se poučil z vlastních chyb. Vědomí, že udělal chybu, je mrtvému nanic.

+3/0
3.12.2014 16:27

P71a95v57e30l 22S66o30b76o81t92k52a 5800564

Jste moc velký optimista. Někde tu mám fotku rozvodné skříně, kde je připojen rodinný domek - a nulový pracovní vodič je velmi úhledně zaizolován.

Pár let to takhle bez potíží fungovalo - dokud neudělali plynaři údržbu na své přípojce ;-D

0/0
3.12.2014 18:16

K15a94r31e71l 83E66n85d49l98e15r 3873860520555

Věřím vám. Měli jsme v paneláku připojeny zásuvky bytového jádra (tedy i v kuch. lince) přes plynové potrubí, protože nulák někdo zapomněl zapojit. Přišel jsem na to zcela náhodou v době, kdy se byt používal nějakých 28 let...

0/0
3.12.2014 19:38

V91á32c59l30a81v 89P37a74v68e87l44e45k 1970506516604

Lidem dva dny, během několika let, nejede vlak, případně tramvaj a je z toho katastrofa. A co kdyby vypadly sítě a nešel internet? Apokalypsa ;-D8-o

+8/0
3.12.2014 14:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.