Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdražší recept proti ledovkové kalamitě: vyhřívaná trolej

Do redakce přišel záludný dotaz: Nedalo by se namrzání trolejí zabránit tím, že by byly vyhřívané? Jednoduchá odpověď zní: nedalo. Složitější pak následovně: Teoreticky by se troleje vyhřívat daly, ale bylo by to energeticky, technicky, a tudíž i ekonomicky tak náročné, že to zatím nedělají ani v Rusku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K96r63y86š26t14o68f 96J18u20r47e49č90k54a 6640180587349

A co takhle nějaká ostrá škrabka, kterou by měla tramvaj přidělanou vpředu před pantografem? Vyhřívání je podle mě nereálné. Také by mohl být pantograf nějaký vibrační. Nebo na stožárech může být nějaký klacek, který před projetím tramvaje do toho drátu zespoda pořádně řízne a tím náledí opadne. Sakra, já mám tolik nápadů, kde se mám hlásit?

0/0
4.12.2014 10:16

M17a71r26t59i11n 10K71ř20í94ž 9223152850447

zkuste to u okénka č. 3 na nádraží v Kolíně. ;-)

0/0
4.12.2014 12:01
Foto

B79r61o31n36i26s49l24a64v 54G62a48b60r70y80š 2112289581

Takové dotazy chodí do redakce?? Spíš bych napsal buď do školy, kde se učí elektrotechnika, nebo do nějaké firmy zabývající se tímto oborem.

0/0
3.12.2014 23:24

P74a56v82e78l 84S38o15b23o95t62k25a 5150194

Stačí zajít na nejbližší střední odborné učiliště elektrotechnické - vynalézáme znovu kolo, odmrazování vedení průchodem elektrického proudu se běžně používá, určitě by to zájemci i nalistovali v učebnici.

0/0
4.12.2014 19:34

P55a91v32e75l 67S86o69b27o47t67k43a 5680624

Tak to tedy naprosto a zásadně nesouhlasím.

Vedení VN A VVN se proudem námrazy zbavují běžně, není to tedy nic zvláštního ani extrémně energeticky náročného.

Dále P = U * I, to ano, ale U není napětí pracovní, ale ztrátové, takže lépe je psát P = R * I * I, kde I není žádný extrémní proud, ale je to jmenovitý proud troleje zvýšený max. o pár procent, PROTOŽE TAKHLE SE TO DIMENZUJE - viz výpočet jmenovitého proudu vedení, látka středního odborného učiliště elektro bez maturity, výpočet na oteplení a na úbytek napětí a to co vyjde větší pak použijete jako průžez vodiče.

Tj někdo z dopravního podniku si tu hledá alibi proč to tak nemohli udělat.

Rozmrazovací napětí může být na jiném okruhu než pracovní napětí, tj. jste schopni odmrazovat, pokud použijete oddělovací transformátor, i trolej pod napětím 20 kV s použitím rozmrazovacího napětí 200V a proudu 100A.

CHCET HLEDAT ZPŮSOBY, NE VYMÝŠLET DŮVODY PROČ TO NEJDE - zvlášte pokud kvůli námraze máte výluku, pak není problém trolej odpojit a pro rozmražení použít provizorní mobilní genterátor a propojit to ručně.

+4/−6
3.12.2014 17:20

J18a77n 97S40a29l69o90m45o47n 4589120651935

A jak veliký kamion na ten "provizorní mobilní generátor" máte? Sice je váš výpočet relativně správný, ale úvaha zcela zcestná. Potřebujete ten drát troleje ohřát bratru o nějakých 5 - 10 stupňů po dobu tak půl hodiny aby to mělo smysl a po růjezdu vlaku ten ohřev opakovat, takže 100A bude sotva stačit při průřezu nějaký 120mm2 mědi u vlaků a možná stačit  při průřezu 80mm2 bronzu u tramvají. Navíc jste si jistý že to opravdu jde na tu trolej jen tak připojit? Já se obávám že ne, že by se museli nejdříve provést úpravy v měnírnách.

+1/−2
3.12.2014 17:28

P33a25v23e30l 85S98o58b44o17t56k38a 5930224

Můj výpočet je zcela správný, protože vím, jak se dimenzuje průřez vodiče.

Na doby a teploty se podívejte do tabulek pro VN, tam už  je to vyřešené a počítá se i se snížením únosnosti vedení při zvýšené teplotě.

S námrazou je největší problém v noci, kdy nic nejezdí. Pokud je trolej pravidelně zatěžována, ohřívá se proudem odebíraným tramvajemi. Proto také dnes v noci po zprovozněných úsecích jezdily v Praze prázdné tramvaje.

Úpravy v měnírnách by nebyly třeba, pokud trolej odpojíte (pokud jste tak jako my dnes na celém úseku trati mimo provoz) a propojíte manuálně jako kdybyste dělal údržbu (jen zkratovací tyč zapojíte jinak).

Proudy řádově 500 A jak jistě víte vám dá kde co, například svářečka, ale samozřejmě jde o dostatečné napětí ku odporu vedení, takže to samozřejmě tak jednoduché není.

+2/−3
3.12.2014 17:37

J23a58n 40S36a87l49o19m32o29n 4379240641435

Podívejte, ono se to opravdu takhle dělalo, to nepopírám, respektive existovala možnost v té měnírně propojit to tak, že se zvýšil patřičně odběr a trolej se odmrazila. Průšvih ale nastal tím, že při rekonstrukcích měníren tenhle požadavek prostě odpadl a tím pádem už není možnost takhle troleje odmrazit, protože dnešní polovodičové měniče a další polovodičové regulační prvky prostě na toto nejsou připraveny. To je všechno.

+3/0
3.12.2014 17:43

P54a23v72e18l 42S29o19b72o63t54k14a 5270814

jj, ale to co popisujete je problém průběžného ohřívání.

Podle mne ale zamrzly troleje přes noc - dispečera to nenapadlo a ráno všichni koukali že to je v háji.

Ředitel Dopravního Podniku Praha dnes ráno v TV říkal, že zkoušeli pověsit na trolej zátěž, ale to myslím při provozu by vedlo k přetěžování a bez provozu je nedostatečné (a zbytečně energeticky náročné).

Co se řešilo a ještě řeší je jak dostat námrazu dolů - a myslím že je veliká klika že už to nenamrzá, protože kdyby se začaly trhat troleje a izolátory a ohýbat sloupy, to by šly škody do hodně miliónů.

Trolej jste schopen vždy odpojit - kvůli poruše nebo údržbě, a pak je otázka co po tom odpojení zůstane připojeno (u tramvají zřejmě např. ovládání výhybek). Ale ochrany atd. jsou určitě mimo.

Takže co tu tak nadávám - myslím, že modlit se aby už to dál nenamrzalo a čekat než to samo opadá není ta správná cesta, může se to stát ještě jednou a můžou bejt pak dráty na zemi.

Tak myslím bych to aspoň zkusil bejt traťovým elektrikářem abych byl nachystaný a věděl že když dvě souběžné troleje odpojím a propojím do série, mám možnost hezky v klídku v rozvodně si tam natáhnout drát od měniče.... a koukat co to udělá.

Pokud by tu někdo vystoupil a napsal "zkusili jsme to tak a tak, výsledek byl takovejhle a nejde to, protože na rozdíl od VN se nám ty dráty tak zahřát nepodařilo protože někde něco, neřeknu ani popel.

Ale že jen čtu jak to vůbec nejde atd, tak to mě fakt míchá.

Ale jinak v poho, nejsou to mý peníze ani troleje a nikam jsem cestovat nepotřeboval tak mě to zas tak žíly netrhá, ale naopak, láká mne to zkusit a bejt na to nachystanej. Ale možná přeci jen to mý nadávání bude k něčemu dobrý - a až si na to někdo podá zlepšovák a vyinkasuje 200 000 Kč jako odměnu za úspory, tak doufám že mi aspoň pošle flašku. ;-D

+4/−1
3.12.2014 17:58

J43a19n 27S11a30l69o45m16o56n 4429140211695

Ono není snadný "zkusit si natáhnout drát od měniče co to udělá". To je takové jako když si Hurvínek představuje válku. :-) Přecejen na té rozvodně asi takový kabel zrovna nebude moc k sehnání, do rozvaděčů léztm na to je třeba povolení a podobně. Prostě rozdvodna a měnírna rozhodně není domácí bastlírna. :-)

+2/−3
3.12.2014 18:17

P61a56v71e13l 86S97o65b51o53t45k71a 5970234

Ale notak, nejsme Hurvínci, ale zodpovědní prozkoušení elektrikáři, a když někde shoří přívod tak taky musíte vzít drát a zapojit to.

Postup který popisuji je defacto oprava havárie, resp. zabránění škodám - kdyby nepřestalo namrzat tak se troleje strhají a škody jdou do miliónů.

Že na to není nachystaný projekt je šlendrián vedení, ale myslím že nakonec by byli hoodně rádi že nemusejí zdůvodňovat škody před akcionáři.

+3/−3
3.12.2014 18:45

P18a84v48e58l 14O35d19r16a16z98i14l 6274169547280

Tak pokud nejsou zpracovaný postupy, tak žádnej elektrikář-pěšák nebude riskovat a montovat něco na vlastní pěst, taková je dnes doba. Není štempl, tak se nedělá...

+4/−2
3.12.2014 20:38

P37a97v79e67l 96O72d67r62a11z59i66l 6164609397880

Pane Salomone, víte, jak vypadá zkratovací souprava pro tram trakci? Tak tou připojíte cokoliv bude potřeba;-) V měnírnách jsou zcela bezpečně vypínače, na každej napájecí kabel či jejich sestavu.

0/0
3.12.2014 19:00

J73a55n 13S16a60l60o66m96o38n 4779110621555

Pane Odrazil, víte na co slouží zkratovací souprava? Patrně ne, jinak byste toto nepsal. Zkratovací souprava je bezpečnostní prvek a použít ji jinak než pro zabezpečení odpojeného přívodu je přinejmenším hazard. Mimoto už jsem viděl jak taková zkratovací souprava dopadla, když ji zapoměli sundat a dali VN přívod pod napětí a taky tím zjistili, že nebyla dostatečně nadimenzovaná, protože to jištění vůbec neschodilo.

0/0
3.12.2014 20:19

P56a66v84e79l 53O46d24r55a64z13i11l 6504499317470

600V není vn a použít ji můžete jako jakýkoliv jiný drát. Musí přenést stanovený zkratový proud po stanovenou dobu funkce nadřazeného vypínače. Samozřejmě se na to zkouší, takže zjistil-li někde někdo, že mu zkratovací souprava shořela, tak ji buď blbě připojil, nebo to byl nějaký domorobo bastl.

0/0
3.12.2014 20:32

J98a46n 29S57a75l26o34m58o24n 4109920671705

Ne, byla to stanovená VN zkratovací souprava, jen to jištění bylo nastavený trochu jinak než mělo být nastavený a byl to pěkný ohňostroj. Z té soupravy nezbylo nic.

0/0
3.12.2014 21:04

P10a51v88e94l 19O22d15r43a74z85i61l 6244259427190

To je ale logické, pokud byly překročeny její jmenovité paramtery.

0/0
4.12.2014 9:18

J51a11n 65S20a39l29o97m90o58n 4539860381325

Mínus bez protinázoru postrádá smysl.

0/−6
3.12.2014 17:36

P18a69v79e60l 78S53o54b23o23t15k40a 5370254

nebuďte tak netrpělivý, mám jenom jedny ruce ;-D

0/0
3.12.2014 17:37

L13u33k60á66š 42Š60l82e25h16o22f43e81r 1373509125599

Dopravní podniky na celém světě na vás čekají jako na smilování, utíkejte a nabídněte jim vaše geniální řešení, budete milionář ;-D;-D;-D

+1/−2
3.12.2014 17:38

P40a50v32e82l 82S35o14b15o11t44k71a 5870954

Proč na mne?? 

Stačí když se zeptají kolegů z rozvodny jak se to dělá (když už to od doby kdy chodili na učňák zapomněli).

+1/−2
3.12.2014 17:46

A37n95t34o82n23í25n 73H40r90b20e35k 9558161114575

Vážený pane Sobotko,

s anonymním nickem SALOMON nemá cenu diskutovat.

Nejprve popřel, že lze troleje zahřívat, ačkoliv se to dříve dělalo, pak to připustil s tím, že by to nebylo technicky proveditelné, když se ukázalo, že ano, pak"ekonomické" a nakonec zaujal stanovisko, že se vlastně nic nestalo a že nikdo kromě pána Boha není odpovědný. Že si lidé musí zvyknout chodit pěšky.

Presentuje se jako zkušený technik, patrně se styky na DP, přičemž neví, že jedním ze základním parametrů jakékoliv soustavy je spolehlivost i za poměrně extrémních podmínek. Neví co je to robustnost, tj. vysoká odolnost proti změnám podmínek. Naši předkové to věděli a dokonce to bylo známé i v nedávné době. Bohužel ne na DP, zejména při stanovování parametrů nových tramvají. Pokud se pamatují, tak byl již například problém s tím, že když napadlo 5 cm sněhu, nemohly některé nedomyšlené typy tramvají, na rozdíl od tramvají ČKD, jejichž výrobu jsem podrobně znal, vyjet.

Popírá, že kdyby byl místo harmonogramu nočního provozu použit harmonogram zvýšeného provozu s plným zatížením, že by ke škodám uvedeného rozsahu nedošlo a že měla být preventivní pozornost věnována především páteřním linkám.

Dále jsem mu uvedl, že ze záznamu dispečinku DP by mělo být patrno, zda námraza vznikla na 300 km trolejí v Praze najednou během 5 minut a ne postupně podle platných fyzikálních zákonů, jaká byla lokalizace a časový průběh vzniku námraz, kdo byl na DP informován a jak a kdy co rozhodl. To přešel vznešeným mlčením.

Tvrdošíjně se drží zásady - koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Pravda sem, pravda tam.

S pozdravem

+2/0
4.12.2014 10:32

Z45d77e50n12ě52k 62S81ý63k17o54r42a 1776294548648

Máte sice pravdu, ale- v Salzburgu, kde mají trolejbusy a POZOR, trolej vyhřívají. Prostě se odpojí měnírny a ta v centru npájí celý úsek až do konečné a tam je vedení zkratováno. Při délce vedení stačí jeho přirozený odpor, aby se jen vodič ohřál, námraza odpařila a můžeme jezdit.

Jenže, v Salzburgu mají pro tyto účely měď v troleji legovanou stříbrem, což nemá ani DP Praha a hlavně, při stejné situaci, jako byla v Praze, ani tento prostý systém Salzburg neochránil a prostě se nejezdilo.

0/0
4.12.2014 19:27

J96i87ř94í 29K78o26c18u98r23e35k 6385294495408

A za dvacet minut je to zaledované zas... K tomu, aby se zahřál trolejový drát je potřeba proud v řádu tisíců ampér. Jednak to musí zvládnout měnírna (což neumí, musela by se komplet překopat) a druhak to musí zvládnout její napájení. U toho je maličkatý problém: Velkoodběr má nasmlouvané nějaké množství energie, které se zavazuje odebrat. Jeho překročení je možné, ale pekelně drahé.

Když to řekneme takhle: 1,2 MW odběr, a to na každém úseku troleje, v síti DPP jich bude necelá stovka. A ten odběr bude spínaný nepravidelně, navíc rázově. To by měli na ČEPSu radost, ČEZ Distribuce by skákala metr do výšky. Dost možná by se i nějaké to trafo rozprsklo smíchy.

Na železnici by to bylo ještě lepší. Obzvlášť na 25 kV části. Tam by byl potřeba proud taky kolem 2000 A, takže výsledný odběr 50 MW plus mínus Airbus*. Tohle je připojené přímo do sítě ČEPSu a myslím, že by kluci měli sakra napilno, aby jim to nerozhodilo komplet celou síť, čímž by nastal blackout. 

*) Autobus je moc malý.

+3/−2
3.12.2014 16:45

J95a37k75u33b 56Š68a33f93a69n45d42a 7545417271371

Tak odmrazovat to na 25kV by byl samozřejmě nesmysl. Nejlepší je úsek zkratovat a regulovat napětí tak, aby tam tekl dostatečně velký proud. To ale znamená přepojit vedení z 25kV na nějaké nižší. Asi se to nevyplatí.

+2/0
3.12.2014 16:57

P80a46v54e84l 35S22o47b59o86t32k40a 5370784

Jenže můžete použít i oddělené napětí pro rozmrazování, pak vám to funguje i při připojeném napájecím napětí a je jen otázkou ak se vám to podaří propojit.

0/0
3.12.2014 17:23

J36a75n 24S42a42l33o21m27o65n 4549720851415

Tohle je dost zmatečné. Buď máte to napětí oddělené a pak tam nemáte to napájecí, ale jiné napětí a nebo ho nemáte oddělené a pak tam máte to napájecí napětí. Mimochodem na tom VN a VVN vedení se to odmražuje zvýšením výkonu který se tím vedením nechá protékat a to se dělá nikoli připojením nějakého ztrátového výkonu, ale vhodnou regulací onoho protékajícího výkonu jednotlivými vedeními.

0/0
3.12.2014 17:40

P13a28v59e85l 33S83o90b70o42t88k82a 5440234

Nepochopil jste, pokud máte oddělené země tak to není problém, viz pták na drátě.

0/0
3.12.2014 18:10

J27a58k76u88b 11Š25a41f53a66n93d30a 7985227181151

Tak to asi těžko. Jak byste si to představoval?

0/0
4.12.2014 7:50

P20a25v91e80l 98S92o19b29o10t10k97a 5560454

Přečtěte si prosím látku strědního učiliště elektro, kapitolu o dimenzování vedení.

O žádné tisíce ampér se tu nejedná - tedy pokud právě na tisíce ampér není to vedení dimenzované, protože základem pro to abyste zjistil jaký máte použít drát je právě ohřev vodiče v důsledku průchodu elektrického proudu.

0/0
3.12.2014 17:22

J17a93n 85S40a97l28o16m61o49n 4769520571535

No, to ho sice upozorňujete hezky, ale ono to taky závisí na tom na kolik je to vlastně dimenzováno. Ano, podstatný je proud, to máte pravdu, ježe i ty proudy jsou v tom vedení nemalé, v řádu stovek ampér.

0/0
3.12.2014 17:31

P86a46v33e38l 85S20o75b85o60t26k95a 5120454

Jenže dimenzováno je to právě podle oteplení.

0/0
3.12.2014 18:10

J30a17n 38S76a87l12o67m95o46n 4719170891115

Jistě, oteplení a úbytek s ohledem na maximální vnější teplotu, čili na + 30 stupňů celsia a rezervou. :-)

0/0
3.12.2014 18:19

P92a11v52e69l 48S48o33b54o16t71k94a 5700234

no, to nepočítáte dobře... jde o odvod tepla, viz norma pro domovní vedení - vodič v husím krku/zavěšený/pod omítkou, takže i zde musíte zohlednit chlazení namrzlým ledem...

A stupně co píšete se berou kvůli izolaci, a také záleží jakou má odolnost.

Koukněte na topení VN napětí, jaké se pak mohou používat teploty (ale na trolej bych si to samozřejmě netroufl, jít vejš by to muselo bejt naměřený v laboratoři atd.

0/0
3.12.2014 18:48

J87a80n 59S56a76l89o38m62o97n 4979330721875

Ale troleje a jiné vodiče se nepočítají pro situaci kdy jsou namrzlé, počítají se pro běžný provoz při nejvyšším tepelném zatížení z okolí.

0/0
3.12.2014 20:17

P50a88v56e50l 74O26d47r84a27z73i42l 6894779577770

Takhle, vodiče a celá soustava má stanovenou maximální teplotu. V místě se určí maximální teplota okolí, běžně 40°C. No a ten rozdíl mezi tím je dovolené oteplení vodiče vlivem průchodu proudu.

Ale to platí pro přenos a rozvod, pro trakci může být rozhodující třeba úbytek, protože charakter zátěže je dost specifický.

+1/0
3.12.2014 20:35

J89a23n 45S43a15l73o24m86o46n 4899930271615

No jo, já jswm holt jwnom blbej projektant a všichni ostatní jsou prostě chytřejší než já. Už mě to fakt nebaví se furt s někým dohadovat.

0/0
3.12.2014 20:48

P48a94v13e29l 95S59o97b44o97t65k96a 5780324

Klídek ;-D

To je problém nejen celý týdle námrazový diskuse, že do toho lidi jdou moc osobně.

Elektrikářů je nás tady víc, ale ani jeden nejsme od trakce, takže jen hádáme a čekáme jestli se někdo nepřipojí s něčím jiným než že se bude snažit všechno shodit aby nevypadal před ředitelem jako pitomec kterýho nenapadlo řešení, který diskutujou na netu ;-D

0/0
3.12.2014 20:53

J38a69n 16S26a65l98o41m59o72n 4839620881675

Jenže takové diskuze nezažívám jen tady. Ty zažívám i na montážích kdy jsou všichni montážníci chytřejší než já a mají "lepší nápady" než jsou v mým schváleným projektu. To jednoho opravdu frustruje taková práce. :-( No a nakonec se vždycky přijde na to, že nejlepší řešení jsem měl já, jenže to se to musí nejdřív pomluvit, pak na to nadávat, dvakrát předělat aby to bylo podle projektu a nakonec se kasat že to stejně udělali oni. Já bych přitom jejich práci zvládl taky, vždyť jsem jako montér začínal.

0/0
3.12.2014 21:02

P23a35v11e20l 59S79o98b85o46t32k70a 5220934

Jo - znám ;-D

Mám řešení, a je super.

Ať si to dělnická třída vymejšlí sama :-) - mám na víc než abych si pořád s někým poměřoval péro.

Ono to jde i s věkem, ale jsem strojař průmyslovák a vysokoškolák, pak elektrikář vyučenej a vyzkoušenej, pak taky soudní znalec a i k soustruhu jsem schopen se postavit nebo NC frézku naprogramovat, ale momentálně se živím programováním aplikací pro mobilní zařízení ;-D

Školy a nástup po vejšce do zaměstnání byl super, ale pak když jsem přišel do styku s realitou - vejplata třetinová a zodpovědnost trojnásobná než co měla pyskující dělnická třída u mašiny, tak jsem se sebral a nechal jsem je tam ať se klíďo koušou sami mezi sebou, ale beze mne.

Takže až se mi zakalí zrak a budu barvoslepej tak se možná na truc pustím do montáže rozvodů nebo zkusím obsluhovat kalící pec aby si taky užili trošku vzrůša ;-D

0/0
3.12.2014 22:01

J27a58n 43S90a57l48o64m81o45n 4539800291345

Faktem je, že se zkutečným fachmanem jsem se nikdy dohadovat nemusel, tam jsme se vždycky vzájemně dohodli při vzájemném respektování. Jenže skutečné fachmany aby člověk hledal jak jehlu v kupce sena.

+1/0
4.12.2014 6:54

J84a12r74o20m49í39r 38P46o71p43l86e15r 4263781461914

jj, jako dobré projektanty ;-D

0/0
6.12.2014 18:43

P47a44v14e71l 80O82d26r80a36z24i34l 6844779817290

No jestli to bylo na mě, tak pardon, ale je to tak, jak píšu. Samozřejmě třeba v námrazových oblastech může být vedení dimenzováno právě na tu námrazu.

0/0
4.12.2014 9:21

P89a35v84e24l 83O70d21r30a81z64i80l 6854989137520

Jak je známo, tak u velkoodběru jsou i penále za neodebranou energii. Vaše výpočty postrádají logiku.

0/0
3.12.2014 19:01

L31a84d44a 52N15o45v25a61k 4232123847

osobně bych to řešil ifrazvukem....R^

0/0
3.12.2014 16:16

A35l14e52š 67J89í23l96e78k 7401642626308

Na elektrotechnice (zejména pak energetice) je nejkrásnější, že ten kdo by chtěl její zákonitosti porušovat, je dříve či později těmito zákonitostmi eliminován. Někdy tiše a nenápadně, někdy za hlasitého křiku, někdy dokonce i za doprovodu dech beroucích (he, nejen dech...) světelných efektů. Každopádně pak už svoje omyly nešíří. Škoda, že to takhle nefunguje i jinde ;-)

+5/0
3.12.2014 15:14

J36i23ř31í 16K10o95c26u76r82e91k 6495504345758

JJ, silnoproudař se hol musí učit z cizích chyb. Většinou totiž nedostane šanci, aby se poučil z vlastních chyb. Vědomí, že udělal chybu, je mrtvému nanic.

+3/0
3.12.2014 16:27

P78a31v92e54l 22S15o68b26o10t43k64a 5120434

Jste moc velký optimista. Někde tu mám fotku rozvodné skříně, kde je připojen rodinný domek - a nulový pracovní vodič je velmi úhledně zaizolován.

Pár let to takhle bez potíží fungovalo - dokud neudělali plynaři údržbu na své přípojce ;-D

0/0
3.12.2014 18:16

K39a31r15e68l 52E64n53d97l28e53r 3943870100395

Věřím vám. Měli jsme v paneláku připojeny zásuvky bytového jádra (tedy i v kuch. lince) přes plynové potrubí, protože nulák někdo zapomněl zapojit. Přišel jsem na to zcela náhodou v době, kdy se byt používal nějakých 28 let...

0/0
3.12.2014 19:38

V69á19c11l29a68v 12P96a61v81e28l58e16k 1390596366614

Lidem dva dny, během několika let, nejede vlak, případně tramvaj a je z toho katastrofa. A co kdyby vypadly sítě a nešel internet? Apokalypsa ;-D8-o

+8/0
3.12.2014 14:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.