Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejdražší recept proti ledovkové kalamitě: vyhřívaná trolej

Do redakce přišel záludný dotaz: Nedalo by se namrzání trolejí zabránit tím, že by byly vyhřívané? Jednoduchá odpověď zní: nedalo. Složitější pak následovně: Teoreticky by se troleje vyhřívat daly, ale bylo by to energeticky, technicky, a tudíž i ekonomicky tak náročné, že to zatím nedělají ani v Rusku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K56r58y91š38t94o76f 16J67u65r49e76č51k64a 6310970337829

A co takhle nějaká ostrá škrabka, kterou by měla tramvaj přidělanou vpředu před pantografem? Vyhřívání je podle mě nereálné. Také by mohl být pantograf nějaký vibrační. Nebo na stožárech může být nějaký klacek, který před projetím tramvaje do toho drátu zespoda pořádně řízne a tím náledí opadne. Sakra, já mám tolik nápadů, kde se mám hlásit?

0/0
4.12.2014 10:16

M49a38r31t93i50n 55K73ř94í44ž 9843542620297

zkuste to u okénka č. 3 na nádraží v Kolíně. ;-)

0/0
4.12.2014 12:01

B22r83o87n66i91s44l26a67v 52G61a60b50r94y50š 6345264570

Takové dotazy chodí do redakce?? Spíš bych napsal buď do školy, kde se učí elektrotechnika, nebo do nějaké firmy zabývající se tímto oborem.

0/0
3.12.2014 23:24


P91a70v16e80l 55S23o90b98o16t13k28a 5420604

Stačí zajít na nejbližší střední odborné učiliště elektrotechnické - vynalézáme znovu kolo, odmrazování vedení průchodem elektrického proudu se běžně používá, určitě by to zájemci i nalistovali v učebnici.

0/0
4.12.2014 19:34

P70a53v54e14l 49S77o85b91o82t56k48a 5650694

Tak to tedy naprosto a zásadně nesouhlasím.

Vedení VN A VVN se proudem námrazy zbavují běžně, není to tedy nic zvláštního ani extrémně energeticky náročného.

Dále P = U * I, to ano, ale U není napětí pracovní, ale ztrátové, takže lépe je psát P = R * I * I, kde I není žádný extrémní proud, ale je to jmenovitý proud troleje zvýšený max. o pár procent, PROTOŽE TAKHLE SE TO DIMENZUJE - viz výpočet jmenovitého proudu vedení, látka středního odborného učiliště elektro bez maturity, výpočet na oteplení a na úbytek napětí a to co vyjde větší pak použijete jako průžez vodiče.

Tj někdo z dopravního podniku si tu hledá alibi proč to tak nemohli udělat.

Rozmrazovací napětí může být na jiném okruhu než pracovní napětí, tj. jste schopni odmrazovat, pokud použijete oddělovací transformátor, i trolej pod napětím 20 kV s použitím rozmrazovacího napětí 200V a proudu 100A.

CHCET HLEDAT ZPŮSOBY, NE VYMÝŠLET DŮVODY PROČ TO NEJDE - zvlášte pokud kvůli námraze máte výluku, pak není problém trolej odpojit a pro rozmražení použít provizorní mobilní genterátor a propojit to ručně.

+4/−6
3.12.2014 17:20

J60a63n 17S98a65l59o46m30o55n 4619970771645

A jak veliký kamion na ten "provizorní mobilní generátor" máte? Sice je váš výpočet relativně správný, ale úvaha zcela zcestná. Potřebujete ten drát troleje ohřát bratru o nějakých 5 - 10 stupňů po dobu tak půl hodiny aby to mělo smysl a po růjezdu vlaku ten ohřev opakovat, takže 100A bude sotva stačit při průřezu nějaký 120mm2 mědi u vlaků a možná stačit  při průřezu 80mm2 bronzu u tramvají. Navíc jste si jistý že to opravdu jde na tu trolej jen tak připojit? Já se obávám že ne, že by se museli nejdříve provést úpravy v měnírnách.

+1/−2
3.12.2014 17:28

P73a98v77e56l 96S69o33b65o39t52k32a 5180884

Můj výpočet je zcela správný, protože vím, jak se dimenzuje průřez vodiče.

Na doby a teploty se podívejte do tabulek pro VN, tam už  je to vyřešené a počítá se i se snížením únosnosti vedení při zvýšené teplotě.

S námrazou je největší problém v noci, kdy nic nejezdí. Pokud je trolej pravidelně zatěžována, ohřívá se proudem odebíraným tramvajemi. Proto také dnes v noci po zprovozněných úsecích jezdily v Praze prázdné tramvaje.

Úpravy v měnírnách by nebyly třeba, pokud trolej odpojíte (pokud jste tak jako my dnes na celém úseku trati mimo provoz) a propojíte manuálně jako kdybyste dělal údržbu (jen zkratovací tyč zapojíte jinak).

Proudy řádově 500 A jak jistě víte vám dá kde co, například svářečka, ale samozřejmě jde o dostatečné napětí ku odporu vedení, takže to samozřejmě tak jednoduché není.

+2/−3
3.12.2014 17:37

J76a22n 34S42a29l70o28m70o30n 4879610521175

Podívejte, ono se to opravdu takhle dělalo, to nepopírám, respektive existovala možnost v té měnírně propojit to tak, že se zvýšil patřičně odběr a trolej se odmrazila. Průšvih ale nastal tím, že při rekonstrukcích měníren tenhle požadavek prostě odpadl a tím pádem už není možnost takhle troleje odmrazit, protože dnešní polovodičové měniče a další polovodičové regulační prvky prostě na toto nejsou připraveny. To je všechno.

+3/0
3.12.2014 17:43

P95a31v20e84l 90S76o54b39o57t47k66a 5170694

jj, ale to co popisujete je problém průběžného ohřívání.

Podle mne ale zamrzly troleje přes noc - dispečera to nenapadlo a ráno všichni koukali že to je v háji.

Ředitel Dopravního Podniku Praha dnes ráno v TV říkal, že zkoušeli pověsit na trolej zátěž, ale to myslím při provozu by vedlo k přetěžování a bez provozu je nedostatečné (a zbytečně energeticky náročné).

Co se řešilo a ještě řeší je jak dostat námrazu dolů - a myslím že je veliká klika že už to nenamrzá, protože kdyby se začaly trhat troleje a izolátory a ohýbat sloupy, to by šly škody do hodně miliónů.

Trolej jste schopen vždy odpojit - kvůli poruše nebo údržbě, a pak je otázka co po tom odpojení zůstane připojeno (u tramvají zřejmě např. ovládání výhybek). Ale ochrany atd. jsou určitě mimo.

Takže co tu tak nadávám - myslím, že modlit se aby už to dál nenamrzalo a čekat než to samo opadá není ta správná cesta, může se to stát ještě jednou a můžou bejt pak dráty na zemi.

Tak myslím bych to aspoň zkusil bejt traťovým elektrikářem abych byl nachystaný a věděl že když dvě souběžné troleje odpojím a propojím do série, mám možnost hezky v klídku v rozvodně si tam natáhnout drát od měniče.... a koukat co to udělá.

Pokud by tu někdo vystoupil a napsal "zkusili jsme to tak a tak, výsledek byl takovejhle a nejde to, protože na rozdíl od VN se nám ty dráty tak zahřát nepodařilo protože někde něco, neřeknu ani popel.

Ale že jen čtu jak to vůbec nejde atd, tak to mě fakt míchá.

Ale jinak v poho, nejsou to mý peníze ani troleje a nikam jsem cestovat nepotřeboval tak mě to zas tak žíly netrhá, ale naopak, láká mne to zkusit a bejt na to nachystanej. Ale možná přeci jen to mý nadávání bude k něčemu dobrý - a až si na to někdo podá zlepšovák a vyinkasuje 200 000 Kč jako odměnu za úspory, tak doufám že mi aspoň pošle flašku. ;-D

+4/−1
3.12.2014 17:58

J48a48n 69S12a98l24o63m10o88n 4279270881875

Ono není snadný "zkusit si natáhnout drát od měniče co to udělá". To je takové jako když si Hurvínek představuje válku. :-) Přecejen na té rozvodně asi takový kabel zrovna nebude moc k sehnání, do rozvaděčů léztm na to je třeba povolení a podobně. Prostě rozdvodna a měnírna rozhodně není domácí bastlírna. :-)

+2/−3
3.12.2014 18:17

P27a85v45e51l 28S42o46b11o28t14k27a 5890654

Ale notak, nejsme Hurvínci, ale zodpovědní prozkoušení elektrikáři, a když někde shoří přívod tak taky musíte vzít drát a zapojit to.

Postup který popisuji je defacto oprava havárie, resp. zabránění škodám - kdyby nepřestalo namrzat tak se troleje strhají a škody jdou do miliónů.

Že na to není nachystaný projekt je šlendrián vedení, ale myslím že nakonec by byli hoodně rádi že nemusejí zdůvodňovat škody před akcionáři.

+3/−3
3.12.2014 18:45

P27a88v47e88l 16O16d14r92a94z13i58l 6684939167290

Tak pokud nejsou zpracovaný postupy, tak žádnej elektrikář-pěšák nebude riskovat a montovat něco na vlastní pěst, taková je dnes doba. Není štempl, tak se nedělá...

+4/−2
3.12.2014 20:38

P33a69v67e30l 43O51d21r43a19z12i17l 6704529597630

Pane Salomone, víte, jak vypadá zkratovací souprava pro tram trakci? Tak tou připojíte cokoliv bude potřeba;-) V měnírnách jsou zcela bezpečně vypínače, na každej napájecí kabel či jejich sestavu.

0/0
3.12.2014 19:00

J37a95n 16S44a33l39o93m57o93n 4219100341935

Pane Odrazil, víte na co slouží zkratovací souprava? Patrně ne, jinak byste toto nepsal. Zkratovací souprava je bezpečnostní prvek a použít ji jinak než pro zabezpečení odpojeného přívodu je přinejmenším hazard. Mimoto už jsem viděl jak taková zkratovací souprava dopadla, když ji zapoměli sundat a dali VN přívod pod napětí a taky tím zjistili, že nebyla dostatečně nadimenzovaná, protože to jištění vůbec neschodilo.

0/0
3.12.2014 20:19

P62a55v90e97l 21O54d43r64a91z11i44l 6584159547370

600V není vn a použít ji můžete jako jakýkoliv jiný drát. Musí přenést stanovený zkratový proud po stanovenou dobu funkce nadřazeného vypínače. Samozřejmě se na to zkouší, takže zjistil-li někde někdo, že mu zkratovací souprava shořela, tak ji buď blbě připojil, nebo to byl nějaký domorobo bastl.

0/0
3.12.2014 20:32

J85a98n 45S60a42l40o74m62o62n 4589820881385

Ne, byla to stanovená VN zkratovací souprava, jen to jištění bylo nastavený trochu jinak než mělo být nastavený a byl to pěkný ohňostroj. Z té soupravy nezbylo nic.

0/0
3.12.2014 21:04

P22a72v18e43l 26O26d80r63a21z19i58l 6974259987450

To je ale logické, pokud byly překročeny její jmenovité paramtery.

0/0
4.12.2014 9:18

J94a70n 85S27a83l66o70m94o74n 4489900621875

Mínus bez protinázoru postrádá smysl.

0/−6
3.12.2014 17:36

P91a38v48e38l 64S14o51b28o92t11k41a 5880734

nebuďte tak netrpělivý, mám jenom jedny ruce ;-D

0/0
3.12.2014 17:37

L50u77k42á93š 34Š62l91e70h81o69f29e43r 1213579275129

Dopravní podniky na celém světě na vás čekají jako na smilování, utíkejte a nabídněte jim vaše geniální řešení, budete milionář ;-D;-D;-D

+1/−2
3.12.2014 17:38

P31a27v36e94l 78S53o72b54o17t60k41a 5420454

Proč na mne?? 

Stačí když se zeptají kolegů z rozvodny jak se to dělá (když už to od doby kdy chodili na učňák zapomněli).

+1/−2
3.12.2014 17:46

A92n18t88o33n57í57n 19H32r41b20e16k 9548571804225

Vážený pane Sobotko,

s anonymním nickem SALOMON nemá cenu diskutovat.

Nejprve popřel, že lze troleje zahřívat, ačkoliv se to dříve dělalo, pak to připustil s tím, že by to nebylo technicky proveditelné, když se ukázalo, že ano, pak"ekonomické" a nakonec zaujal stanovisko, že se vlastně nic nestalo a že nikdo kromě pána Boha není odpovědný. Že si lidé musí zvyknout chodit pěšky.

Presentuje se jako zkušený technik, patrně se styky na DP, přičemž neví, že jedním ze základním parametrů jakékoliv soustavy je spolehlivost i za poměrně extrémních podmínek. Neví co je to robustnost, tj. vysoká odolnost proti změnám podmínek. Naši předkové to věděli a dokonce to bylo známé i v nedávné době. Bohužel ne na DP, zejména při stanovování parametrů nových tramvají. Pokud se pamatují, tak byl již například problém s tím, že když napadlo 5 cm sněhu, nemohly některé nedomyšlené typy tramvají, na rozdíl od tramvají ČKD, jejichž výrobu jsem podrobně znal, vyjet.

Popírá, že kdyby byl místo harmonogramu nočního provozu použit harmonogram zvýšeného provozu s plným zatížením, že by ke škodám uvedeného rozsahu nedošlo a že měla být preventivní pozornost věnována především páteřním linkám.

Dále jsem mu uvedl, že ze záznamu dispečinku DP by mělo být patrno, zda námraza vznikla na 300 km trolejí v Praze najednou během 5 minut a ne postupně podle platných fyzikálních zákonů, jaká byla lokalizace a časový průběh vzniku námraz, kdo byl na DP informován a jak a kdy co rozhodl. To přešel vznešeným mlčením.

Tvrdošíjně se drží zásady - koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Pravda sem, pravda tam.

S pozdravem

+2/0
4.12.2014 10:32

Z71d61e96n30ě53k 90S21ý64k17o39r17a 1446434328628

Máte sice pravdu, ale- v Salzburgu, kde mají trolejbusy a POZOR, trolej vyhřívají. Prostě se odpojí měnírny a ta v centru npájí celý úsek až do konečné a tam je vedení zkratováno. Při délce vedení stačí jeho přirozený odpor, aby se jen vodič ohřál, námraza odpařila a můžeme jezdit.

Jenže, v Salzburgu mají pro tyto účely měď v troleji legovanou stříbrem, což nemá ani DP Praha a hlavně, při stejné situaci, jako byla v Praze, ani tento prostý systém Salzburg neochránil a prostě se nejezdilo.

0/0
4.12.2014 19:27

J40i12ř28í 66K66o62c42u13r95e65k 6465304215928

A za dvacet minut je to zaledované zas... K tomu, aby se zahřál trolejový drát je potřeba proud v řádu tisíců ampér. Jednak to musí zvládnout měnírna (což neumí, musela by se komplet překopat) a druhak to musí zvládnout její napájení. U toho je maličkatý problém: Velkoodběr má nasmlouvané nějaké množství energie, které se zavazuje odebrat. Jeho překročení je možné, ale pekelně drahé.

Když to řekneme takhle: 1,2 MW odběr, a to na každém úseku troleje, v síti DPP jich bude necelá stovka. A ten odběr bude spínaný nepravidelně, navíc rázově. To by měli na ČEPSu radost, ČEZ Distribuce by skákala metr do výšky. Dost možná by se i nějaké to trafo rozprsklo smíchy.

Na železnici by to bylo ještě lepší. Obzvlášť na 25 kV části. Tam by byl potřeba proud taky kolem 2000 A, takže výsledný odběr 50 MW plus mínus Airbus*. Tohle je připojené přímo do sítě ČEPSu a myslím, že by kluci měli sakra napilno, aby jim to nerozhodilo komplet celou síť, čímž by nastal blackout. 

*) Autobus je moc malý.

+3/−2
3.12.2014 16:45

J47a74k61u98b 75Š37a88f76a76n69d30a 7145197641441

Tak odmrazovat to na 25kV by byl samozřejmě nesmysl. Nejlepší je úsek zkratovat a regulovat napětí tak, aby tam tekl dostatečně velký proud. To ale znamená přepojit vedení z 25kV na nějaké nižší. Asi se to nevyplatí.

+2/0
3.12.2014 16:57

P53a65v61e49l 90S87o83b57o82t59k29a 5710274

Jenže můžete použít i oddělené napětí pro rozmrazování, pak vám to funguje i při připojeném napájecím napětí a je jen otázkou ak se vám to podaří propojit.

0/0
3.12.2014 17:23

J54a23n 46S75a14l96o28m71o68n 4229270271275

Tohle je dost zmatečné. Buď máte to napětí oddělené a pak tam nemáte to napájecí, ale jiné napětí a nebo ho nemáte oddělené a pak tam máte to napájecí napětí. Mimochodem na tom VN a VVN vedení se to odmražuje zvýšením výkonu který se tím vedením nechá protékat a to se dělá nikoli připojením nějakého ztrátového výkonu, ale vhodnou regulací onoho protékajícího výkonu jednotlivými vedeními.

0/0
3.12.2014 17:40

P27a77v48e56l 64S70o32b63o32t53k10a 5210454

Nepochopil jste, pokud máte oddělené země tak to není problém, viz pták na drátě.

0/0
3.12.2014 18:10

J72a84k53u44b 31Š72a33f39a58n37d59a 7275957611851

Tak to asi těžko. Jak byste si to představoval?

0/0
4.12.2014 7:50

P34a82v60e96l 85S65o54b89o73t70k61a 5550414

Přečtěte si prosím látku strědního učiliště elektro, kapitolu o dimenzování vedení.

O žádné tisíce ampér se tu nejedná - tedy pokud právě na tisíce ampér není to vedení dimenzované, protože základem pro to abyste zjistil jaký máte použít drát je právě ohřev vodiče v důsledku průchodu elektrického proudu.

0/0
3.12.2014 17:22

J89a74n 11S10a89l39o91m81o43n 4289920431865

No, to ho sice upozorňujete hezky, ale ono to taky závisí na tom na kolik je to vlastně dimenzováno. Ano, podstatný je proud, to máte pravdu, ježe i ty proudy jsou v tom vedení nemalé, v řádu stovek ampér.

0/0
3.12.2014 17:31

P82a35v58e36l 66S69o13b90o63t66k62a 5980424

Jenže dimenzováno je to právě podle oteplení.

0/0
3.12.2014 18:10

J48a83n 40S92a46l94o61m35o18n 4969630591735

Jistě, oteplení a úbytek s ohledem na maximální vnější teplotu, čili na + 30 stupňů celsia a rezervou. :-)

0/0
3.12.2014 18:19

P47a84v36e49l 36S46o40b56o94t42k75a 5790954

no, to nepočítáte dobře... jde o odvod tepla, viz norma pro domovní vedení - vodič v husím krku/zavěšený/pod omítkou, takže i zde musíte zohlednit chlazení namrzlým ledem...

A stupně co píšete se berou kvůli izolaci, a také záleží jakou má odolnost.

Koukněte na topení VN napětí, jaké se pak mohou používat teploty (ale na trolej bych si to samozřejmě netroufl, jít vejš by to muselo bejt naměřený v laboratoři atd.

0/0
3.12.2014 18:48

J54a38n 91S96a62l24o49m80o56n 4379220431405

Ale troleje a jiné vodiče se nepočítají pro situaci kdy jsou namrzlé, počítají se pro běžný provoz při nejvyšším tepelném zatížení z okolí.

0/0
3.12.2014 20:17

P93a14v32e86l 38O33d49r14a83z82i42l 6724179457140

Takhle, vodiče a celá soustava má stanovenou maximální teplotu. V místě se určí maximální teplota okolí, běžně 40°C. No a ten rozdíl mezi tím je dovolené oteplení vodiče vlivem průchodu proudu.

Ale to platí pro přenos a rozvod, pro trakci může být rozhodující třeba úbytek, protože charakter zátěže je dost specifický.

+1/0
3.12.2014 20:35

J93a61n 85S66a98l83o10m15o61n 4749350751975

No jo, já jswm holt jwnom blbej projektant a všichni ostatní jsou prostě chytřejší než já. Už mě to fakt nebaví se furt s někým dohadovat.

0/0
3.12.2014 20:48

P72a94v10e91l 39S53o75b19o13t27k34a 5630974

Klídek ;-D

To je problém nejen celý týdle námrazový diskuse, že do toho lidi jdou moc osobně.

Elektrikářů je nás tady víc, ale ani jeden nejsme od trakce, takže jen hádáme a čekáme jestli se někdo nepřipojí s něčím jiným než že se bude snažit všechno shodit aby nevypadal před ředitelem jako pitomec kterýho nenapadlo řešení, který diskutujou na netu ;-D

0/0
3.12.2014 20:53

J72a15n 85S39a93l68o41m58o61n 4399680561785

Jenže takové diskuze nezažívám jen tady. Ty zažívám i na montážích kdy jsou všichni montážníci chytřejší než já a mají "lepší nápady" než jsou v mým schváleným projektu. To jednoho opravdu frustruje taková práce. :-( No a nakonec se vždycky přijde na to, že nejlepší řešení jsem měl já, jenže to se to musí nejdřív pomluvit, pak na to nadávat, dvakrát předělat aby to bylo podle projektu a nakonec se kasat že to stejně udělali oni. Já bych přitom jejich práci zvládl taky, vždyť jsem jako montér začínal.

0/0
3.12.2014 21:02

P47a91v19e46l 48S38o55b72o13t13k96a 5600184

Jo - znám ;-D

Mám řešení, a je super.

Ať si to dělnická třída vymejšlí sama :-) - mám na víc než abych si pořád s někým poměřoval péro.

Ono to jde i s věkem, ale jsem strojař průmyslovák a vysokoškolák, pak elektrikář vyučenej a vyzkoušenej, pak taky soudní znalec a i k soustruhu jsem schopen se postavit nebo NC frézku naprogramovat, ale momentálně se živím programováním aplikací pro mobilní zařízení ;-D

Školy a nástup po vejšce do zaměstnání byl super, ale pak když jsem přišel do styku s realitou - vejplata třetinová a zodpovědnost trojnásobná než co měla pyskující dělnická třída u mašiny, tak jsem se sebral a nechal jsem je tam ať se klíďo koušou sami mezi sebou, ale beze mne.

Takže až se mi zakalí zrak a budu barvoslepej tak se možná na truc pustím do montáže rozvodů nebo zkusím obsluhovat kalící pec aby si taky užili trošku vzrůša ;-D

0/0
3.12.2014 22:01

J58a98n 77S48a86l10o50m18o55n 4119870331705

Faktem je, že se zkutečným fachmanem jsem se nikdy dohadovat nemusel, tam jsme se vždycky vzájemně dohodli při vzájemném respektování. Jenže skutečné fachmany aby člověk hledal jak jehlu v kupce sena.

+1/0
4.12.2014 6:54

J87a77r85o20m42í79r 23P51o67p16l69e90r 4903311231774

jj, jako dobré projektanty ;-D

0/0
6.12.2014 18:43

P98a54v83e52l 53O32d96r24a72z38i89l 6254919777520

No jestli to bylo na mě, tak pardon, ale je to tak, jak píšu. Samozřejmě třeba v námrazových oblastech může být vedení dimenzováno právě na tu námrazu.

0/0
4.12.2014 9:21

P10a32v49e63l 77O63d31r62a37z68i26l 6124409417640

Jak je známo, tak u velkoodběru jsou i penále za neodebranou energii. Vaše výpočty postrádají logiku.

0/0
3.12.2014 19:01

L19a79d91a 29N17o44v77a90k 4562823377

osobně bych to řešil ifrazvukem....R^

0/0
3.12.2014 16:16

A29l66e81š 17J64í14l19e10k 7551822176128

Na elektrotechnice (zejména pak energetice) je nejkrásnější, že ten kdo by chtěl její zákonitosti porušovat, je dříve či později těmito zákonitostmi eliminován. Někdy tiše a nenápadně, někdy za hlasitého křiku, někdy dokonce i za doprovodu dech beroucích (he, nejen dech...) světelných efektů. Každopádně pak už svoje omyly nešíří. Škoda, že to takhle nefunguje i jinde ;-)

+5/0
3.12.2014 15:14

J65i97ř55í 53K76o46c46u85r27e37k 6505854315628

JJ, silnoproudař se hol musí učit z cizích chyb. Většinou totiž nedostane šanci, aby se poučil z vlastních chyb. Vědomí, že udělal chybu, je mrtvému nanic.

+3/0
3.12.2014 16:27

P49a43v27e65l 58S32o82b48o20t54k11a 5160694

Jste moc velký optimista. Někde tu mám fotku rozvodné skříně, kde je připojen rodinný domek - a nulový pracovní vodič je velmi úhledně zaizolován.

Pár let to takhle bez potíží fungovalo - dokud neudělali plynaři údržbu na své přípojce ;-D

0/0
3.12.2014 18:16

K65a48r97e55l 88E51n55d16l26e70r 3573540300175

Věřím vám. Měli jsme v paneláku připojeny zásuvky bytového jádra (tedy i v kuch. lince) přes plynové potrubí, protože nulák někdo zapomněl zapojit. Přišel jsem na to zcela náhodou v době, kdy se byt používal nějakých 28 let...

0/0
3.12.2014 19:38

V24á61c73l51a14v 62P59a95v51e10l71e91k 1620476246164

Lidem dva dny, během několika let, nejede vlak, případně tramvaj a je z toho katastrofa. A co kdyby vypadly sítě a nešel internet? Apokalypsa ;-D8-o

+8/0
3.12.2014 14:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.