Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Náš poválečný letecký průmysl dokázal vyprodukovat řadu strojů, které si získaly nehynoucí slávu doma i za hranicemi. Tou největší legendou však nebyl dvoumotorový dopravní Turbolet, elegantní aerotaxi Morava nebo práškovací Čmelák. Nebyl jí ani cvičný proudový Delfín nebo jeho nástupce Albatros. Tou největší legendou byl Trener z Moravanu Otrokovice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74a85r48c91e87l 42P82a28v68l65í73k 7401514198199

bezákovi rodičia boli učitelia. učili ma v prvom a druhom ročníku.

0/0
3.3.2015 8:08

K72a33r90e36l 27H40a65t44v52a86n13i 2414337456380

Do 1968 jsem naletal na vsech Trenerech kolem 500 hodin. Vadil mi na nich (mluvim o Z226) slaby motor (zejmena pro akrobacii a vlekani), nestavitelna vrtule - a zima. Nemely topeni a letani ve studenem pocasi bylo neprijemne.

0/0
3.3.2015 7:41

O81t93o 86S46t59r58á68n89s59k10ý 1931910778285

Jako kluk si pamatuju na letišti v Moravské Třebové na stopětky a dvestěpětky jako "vlečňáky". Pan Přikryl mě tenkrát jako kluka občas posadil "dopředu", padák na mně visel až pod zadek a po odhození lana pak se mnou občas udělal pár kotrmelců ve vzduchu. Pěkně se mi třepaly nožky, když jsem pak lezl po křídle ven. To mravenčení si pamatuju dodnes. Bylo to krásný.:-)

+2/0
5.2.2015 9:17

A76n43t27o88n63i30n 51K98o64r94b30e25r 6851544988200

Toto je od jedné učitelky.."Benešův plán byl eroplán"...a toto je ode mne..Kalouskův plán je "raketou na Mars...".....

0/−2
21.1.2015 13:56

M24i15r84e51k 75K20l19e98i20n53b77a12u75e49r 3715410551

Radek Folprecht má u mě R^ ;-)

+6/0
16.1.2015 16:51

J29a46n 11Š60v65á23b 3366387718494

Trener je konstrukčně stejný jako Bucker Bü 181

0/−3
16.1.2015 9:45

R18a43d83e18k 95F58o13l79p57r89e26c62h63t

Určitě ne. To už by byla menší chyba napsat, že "Trener je konstrukčně stejný jako Tatra T.201", protože by se to stejně dalo aplikovat jen na první typ z řady Trenerů, tedy na cé-pětku.

+1/0
16.1.2015 15:48

K17a87r27e23l 21H18a24t56v97a71n21i 2164967186920

To snad ne, vic se podoba na Chipmunka, kdyz uz mame zalusk srovnavat.

0/0
3.3.2015 7:36

P61e51t77r 63V57e96s96e90l94ý 2969788403636

Jak vždy, paráda

+3/0
15.1.2015 19:03

D42a74v33i61d 67P93o33l 3968174260385

Díky ;-)

+3/0
15.1.2015 13:17

D47a75v52i39d 12A30d74l31e35r 5504217627656

Kouknu na nadpis, na fotku, a je mi jasný, že je to od Folprechta. Radku, opět R^

+2/0
15.1.2015 12:37

M29a54r47t77i50n 50Š69t81ě15p93á80n76e46k 3707943443511

Tak me pri cteni napadlo, jak to delaji, ze nove skvele letadlo upravi v tolika modifikacich, jako ze zmeni kridla, trup, podvozek, smerovky a porad to ma stejne skvele vlastnosti. Vzdyt uz je to jine letadlo...

0/0
15.1.2015 10:34

P73e16t14r 98H23á16j36e25k 4850112251124

Dnes už je to jinak. Tenkrát nic nemodelovaly počítače, všechno byla ruční práce a výpočty na papíře...

0/0
16.1.2015 8:43

J93a91r47o40m80i87r 61F89a34r83e10k 4882233607

Porad je to o tom, co mate v hlave. Pocitac je jen pomucka, ktera vyvoj urychli a zjednodusi, ale ta myslenka musi vzdy vzniknout v hlave.....

+1/0
16.1.2015 9:26

J74o37s37e18f 37D36r90o53b61n58í72k 7412445535576

Twin dvěstěpětka supr!!! ;-D R^

+4/0
15.1.2015 8:23

J63a88n 75S42a53l95o65m53o84n 4929180451705

A pak že jsme byli zaostalí za západem. Ne, naši technici nikdy nebyli zaostalí za západem, proto proběhl přechod po "sametu" tak hlaďounce. Jenže naši politici, ti jsou zaostalí za západem ještě dneska.

+15/−2
15.1.2015 7:36

L19i38b61o56r 44M33o40u93č70k88a 1458707265112

do konce 60. let jsm edrzeli krok .. pak uz jsme se jen propadali ... :-(

+8/0
15.1.2015 9:20

J83a12n 68S71a59l98o43m88o59n 4699940521715

To jo, výrobně nepochybně, ale výroba ta byla politickým rozhodnutím. Co se týká techniků a konstruktérů, tak ti celkem drželi krok s technologiema západu. Akorát že to co vymysleli se nemohlo realizovat (protože buď nebyly devizy na materiál a nebo se prostě jen politicky nechtělo). Vlastně bylo štěstím že naši konstruktéři takhle drželi krok. To se ukázalo po pádu režimu kdy relativně rychle došlo k prudké modernizaci.

+2/−2
15.1.2015 9:28

V39l65a21d17a 53S34i32m80o11n59i39k 3529843833615

Ano to ovšem neznamená, že by naši technici a inženýři byli špatní. Letadla Zlín, traktory Zetor, motocykly Jawa, ČZ, zbraně,  textilní stroje apod. To všechno byly výrobky, které vznikly na prknech československých konstruktérů, mnohdy daleko nadčasové koncepce. Škoda, že není generace následovníků.

+2/0
15.1.2015 14:21

A21n26t46o75n42í88n 21H29o62l21í16k 8857413664520

Politici jsou obrazem lidu, takze to tak ruzove nevidim.

0/0
15.1.2015 20:52

J77a93n 33S16a93l27o37m98o33n 4519620891775

Tak je to možná v demokracii, ale za socialismu to bylo trochu jinak.

0/−1
15.1.2015 21:22

P25e36t14r 17F31o48l65w52a75r76c24z71n16y 4236570272751

To byly casy co nas tahli na lane...

+3/0
15.1.2015 5:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.