Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Náš poválečný letecký průmysl dokázal vyprodukovat řadu strojů, které si získaly nehynoucí slávu doma i za hranicemi. Tou největší legendou však nebyl dvoumotorový dopravní Turbolet, elegantní aerotaxi Morava nebo práškovací Čmelák. Nebyl jí ani cvičný proudový Delfín nebo jeho nástupce Albatros. Tou největší legendou byl Trener z Moravanu Otrokovice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41a55r47c59e51l 27P81a64v41l61í14k 7231614798109

bezákovi rodičia boli učitelia. učili ma v prvom a druhom ročníku.

0/0
3.3.2015 8:08

K57a77r63e40l 90H40a66t63v77a16n46i 2674217816950

Do 1968 jsem naletal na vsech Trenerech kolem 500 hodin. Vadil mi na nich (mluvim o Z226) slaby motor (zejmena pro akrobacii a vlekani), nestavitelna vrtule - a zima. Nemely topeni a letani ve studenem pocasi bylo neprijemne.

0/0
3.3.2015 7:41

O67t25o 31S87t45r22á97n43s50k47ý 1751820228185

Jako kluk si pamatuju na letišti v Moravské Třebové na stopětky a dvestěpětky jako "vlečňáky". Pan Přikryl mě tenkrát jako kluka občas posadil "dopředu", padák na mně visel až pod zadek a po odhození lana pak se mnou občas udělal pár kotrmelců ve vzduchu. Pěkně se mi třepaly nožky, když jsem pak lezl po křídle ven. To mravenčení si pamatuju dodnes. Bylo to krásný.:-)

+2/0
5.2.2015 9:17

A61n88t87o40n11i41n 12K47o62r59b91e50r 6241804958730

Toto je od jedné učitelky.."Benešův plán byl eroplán"...a toto je ode mne..Kalouskův plán je "raketou na Mars...".....

0/−2
21.1.2015 13:56

M21i45r95e30k 78K18l54e46i57n21b22a65u64e95r 3495920901

Radek Folprecht má u mě R^ ;-)

+6/0
16.1.2015 16:51

J80a65n 96Š83v78á32b 3516937368224

Trener je konstrukčně stejný jako Bucker Bü 181

0/−3
16.1.2015 9:45

R83a35d84e30k 57F29o69l51p11r71e75c22h41t

Určitě ne. To už by byla menší chyba napsat, že "Trener je konstrukčně stejný jako Tatra T.201", protože by se to stejně dalo aplikovat jen na první typ z řady Trenerů, tedy na cé-pětku.

+1/0
16.1.2015 15:48

K20a79r84e64l 82H90a34t96v93a94n10i 2304887246170

To snad ne, vic se podoba na Chipmunka, kdyz uz mame zalusk srovnavat.

0/0
3.3.2015 7:36

P23e60t26r 96V36e23s28e33l73ý 2859378443176

Jak vždy, paráda

+3/0
15.1.2015 19:03

D76a79v51i88d 18P88o83l 3528684520655

Díky ;-)

+3/0
15.1.2015 13:17

D38a52v30i58d 37A89d35l56e97r 5794367937576

Kouknu na nadpis, na fotku, a je mi jasný, že je to od Folprechta. Radku, opět R^

+2/0
15.1.2015 12:37

M25a94r43t82i66n 66Š41t19ě14p96á61n86e27k 3307783103161

Tak me pri cteni napadlo, jak to delaji, ze nove skvele letadlo upravi v tolika modifikacich, jako ze zmeni kridla, trup, podvozek, smerovky a porad to ma stejne skvele vlastnosti. Vzdyt uz je to jine letadlo...

0/0
15.1.2015 10:34

P28e38t17r 57H53á69j83e74k 4120242571474

Dnes už je to jinak. Tenkrát nic nemodelovaly počítače, všechno byla ruční práce a výpočty na papíře...

0/0
16.1.2015 8:43

J19a60r78o98m25i94r 60F72a87r18e84k 4852983967

Porad je to o tom, co mate v hlave. Pocitac je jen pomucka, ktera vyvoj urychli a zjednodusi, ale ta myslenka musi vzdy vzniknout v hlave.....

+1/0
16.1.2015 9:26

J42o26s61e74f 13D17r36o28b79n30í74k 7282175475896

Twin dvěstěpětka supr!!! ;-D R^

+4/0
15.1.2015 8:23

J22a81n 90S38a94l56o59m52o35n 4479310631145

A pak že jsme byli zaostalí za západem. Ne, naši technici nikdy nebyli zaostalí za západem, proto proběhl přechod po "sametu" tak hlaďounce. Jenže naši politici, ti jsou zaostalí za západem ještě dneska.

+15/−2
15.1.2015 7:36

L54i54b49o97r 71M67o70u85č42k85a 1618827435112

do konce 60. let jsm edrzeli krok .. pak uz jsme se jen propadali ... :-(

+8/0
15.1.2015 9:20

J33a59n 28S94a29l41o65m50o28n 4729140171685

To jo, výrobně nepochybně, ale výroba ta byla politickým rozhodnutím. Co se týká techniků a konstruktérů, tak ti celkem drželi krok s technologiema západu. Akorát že to co vymysleli se nemohlo realizovat (protože buď nebyly devizy na materiál a nebo se prostě jen politicky nechtělo). Vlastně bylo štěstím že naši konstruktéři takhle drželi krok. To se ukázalo po pádu režimu kdy relativně rychle došlo k prudké modernizaci.

+2/−2
15.1.2015 9:28

V47l69a12d31a 76S69i15m64o75n74i30k 3789183753315

Ano to ovšem neznamená, že by naši technici a inženýři byli špatní. Letadla Zlín, traktory Zetor, motocykly Jawa, ČZ, zbraně,  textilní stroje apod. To všechno byly výrobky, které vznikly na prknech československých konstruktérů, mnohdy daleko nadčasové koncepce. Škoda, že není generace následovníků.

+2/0
15.1.2015 14:21

A51n94t58o51n42í72n 25H51o12l87í12k 8687833234880

Politici jsou obrazem lidu, takze to tak ruzove nevidim.

0/0
15.1.2015 20:52

J98a79n 98S63a62l27o93m26o59n 4609660411285

Tak je to možná v demokracii, ale za socialismu to bylo trochu jinak.

0/−1
15.1.2015 21:22

P93e52t29r 98F62o56l73w96a30r18c58z27n14y 4956850792741

To byly casy co nas tahli na lane...

+3/0
15.1.2015 5:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.