Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlin Trener. Legenda světového letectví, která vznikla v Československu

Náš poválečný letecký průmysl dokázal vyprodukovat řadu strojů, které si získaly nehynoucí slávu doma i za hranicemi. Tou největší legendou však nebyl dvoumotorový dopravní Turbolet, elegantní aerotaxi Morava nebo práškovací Čmelák. Nebyl jí ani cvičný proudový Delfín nebo jeho nástupce Albatros. Tou největší legendou byl Trener z Moravanu Otrokovice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a42r10c68e90l 86P31a95v19l76í17k 7171534628829

bezákovi rodičia boli učitelia. učili ma v prvom a druhom ročníku.

0/0
3.3.2015 8:08

K60a93r17e24l 72H48a86t81v86a63n16i 2454817956590

Do 1968 jsem naletal na vsech Trenerech kolem 500 hodin. Vadil mi na nich (mluvim o Z226) slaby motor (zejmena pro akrobacii a vlekani), nestavitelna vrtule - a zima. Nemely topeni a letani ve studenem pocasi bylo neprijemne.

0/0
3.3.2015 7:41

O66t73o 53S74t88r78á39n89s38k77ý 1681620178325

Jako kluk si pamatuju na letišti v Moravské Třebové na stopětky a dvestěpětky jako "vlečňáky". Pan Přikryl mě tenkrát jako kluka občas posadil "dopředu", padák na mně visel až pod zadek a po odhození lana pak se mnou občas udělal pár kotrmelců ve vzduchu. Pěkně se mi třepaly nožky, když jsem pak lezl po křídle ven. To mravenčení si pamatuju dodnes. Bylo to krásný.:-)

+2/0
5.2.2015 9:17


A53n95t74o92n48i20n 34K86o67r66b93e11r 6591234148840

Toto je od jedné učitelky.."Benešův plán byl eroplán"...a toto je ode mne..Kalouskův plán je "raketou na Mars...".....

0/−2
21.1.2015 13:56

M51i48r98e58k 20K43l62e78i73n14b30a14u77e46r 3135850791

Radek Folprecht má u mě R^ ;-)

+6/0
16.1.2015 16:51

J59a42n 67Š41v52á43b 3856357798164

Trener je konstrukčně stejný jako Bucker Bü 181

0/−3
16.1.2015 9:45

R86a80d86e28k 25F85o53l36p29r63e57c21h20t

Určitě ne. To už by byla menší chyba napsat, že "Trener je konstrukčně stejný jako Tatra T.201", protože by se to stejně dalo aplikovat jen na první typ z řady Trenerů, tedy na cé-pětku.

+1/0
16.1.2015 15:48

K42a94r29e44l 89H29a18t31v62a17n31i 2104797456520

To snad ne, vic se podoba na Chipmunka, kdyz uz mame zalusk srovnavat.

0/0
3.3.2015 7:36

P15e22t33r 40V37e74s97e85l84ý 2149288333196

Jak vždy, paráda

+3/0
15.1.2015 19:03

D82a32v31i48d 32P35o45l 3328974950155

Díky ;-)

+3/0
15.1.2015 13:17

D70a83v33i72d 65A27d45l49e10r 5374247507346

Kouknu na nadpis, na fotku, a je mi jasný, že je to od Folprechta. Radku, opět R^

+2/0
15.1.2015 12:37

M79a81r66t96i43n 58Š84t11ě83p21á79n84e10k 3617573203161

Tak me pri cteni napadlo, jak to delaji, ze nove skvele letadlo upravi v tolika modifikacich, jako ze zmeni kridla, trup, podvozek, smerovky a porad to ma stejne skvele vlastnosti. Vzdyt uz je to jine letadlo...

0/0
15.1.2015 10:34

P75e16t26r 28H69á52j51e34k 4300662681784

Dnes už je to jinak. Tenkrát nic nemodelovaly počítače, všechno byla ruční práce a výpočty na papíře...

0/0
16.1.2015 8:43

J33a81r68o80m95i67r 49F67a48r88e49k 4202133857

Porad je to o tom, co mate v hlave. Pocitac je jen pomucka, ktera vyvoj urychli a zjednodusi, ale ta myslenka musi vzdy vzniknout v hlave.....

+1/0
16.1.2015 9:26

J72o53s87e64f 65D87r38o92b60n17í33k 7162205395256

Twin dvěstěpětka supr!!! ;-D R^

+4/0
15.1.2015 8:23

J72a22n 90S25a32l60o38m20o13n 4139930171525

A pak že jsme byli zaostalí za západem. Ne, naši technici nikdy nebyli zaostalí za západem, proto proběhl přechod po "sametu" tak hlaďounce. Jenže naši politici, ti jsou zaostalí za západem ještě dneska.

+15/−2
15.1.2015 7:36

L67i85b66o15r 24M82o78u96č45k64a 1118807495392

do konce 60. let jsm edrzeli krok .. pak uz jsme se jen propadali ... :-(

+8/0
15.1.2015 9:20

J31a61n 57S89a56l20o51m74o75n 4579930801345

To jo, výrobně nepochybně, ale výroba ta byla politickým rozhodnutím. Co se týká techniků a konstruktérů, tak ti celkem drželi krok s technologiema západu. Akorát že to co vymysleli se nemohlo realizovat (protože buď nebyly devizy na materiál a nebo se prostě jen politicky nechtělo). Vlastně bylo štěstím že naši konstruktéři takhle drželi krok. To se ukázalo po pádu režimu kdy relativně rychle došlo k prudké modernizaci.

+2/−2
15.1.2015 9:28

V43l83a61d71a 79S85i34m73o49n27i90k 3379593283365

Ano to ovšem neznamená, že by naši technici a inženýři byli špatní. Letadla Zlín, traktory Zetor, motocykly Jawa, ČZ, zbraně,  textilní stroje apod. To všechno byly výrobky, které vznikly na prknech československých konstruktérů, mnohdy daleko nadčasové koncepce. Škoda, že není generace následovníků.

+2/0
15.1.2015 14:21

A57n89t44o82n30í17n 58H55o22l46í96k 8107913204190

Politici jsou obrazem lidu, takze to tak ruzove nevidim.

0/0
15.1.2015 20:52

J20a43n 57S45a62l60o12m38o10n 4639140561215

Tak je to možná v demokracii, ale za socialismu to bylo trochu jinak.

0/−1
15.1.2015 21:22

P39e98t29r 59F33o48l27w66a59r97c14z36n84y 4386490342821

To byly casy co nas tahli na lane...

+3/0
15.1.2015 5:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.