Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žena, která přežila nejhorší námořní katastrofy. Nepotopitelná Violet

Sesterské lodi Olympic, Titanic a Britannic přitahovaly neštěstí jako magnety. Zdravotní sestra Violet Jessopová byla na palubě Olympicu, když se srazil s křižníkem Hawke, přežila jedinou plavbu Titanicu i potopení Britannicu. Přezdívka „Nepotopitelná“ jí patří více než komukoliv jinému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D53a63n 46R46u39b80í79n 4823203429

Ten kdo se ji snažil zlikvidovat na to šel moc složitě R^

0/−1
6.12.2014 12:47

J19i31ř84í 45L51u72k67á33š55e20k 5900891900853

Námořníci jsou strašně povercivy :))

0/0
5.12.2014 22:30

J81i45n46d28ř44i11c68h 25M21i15t48t86e79r 6411410723613

Já pověrčivý rozhodně nejsem. Přináší to smůlu.

+10/0
5.12.2014 23:26

J98a84n 24Š58e56b81e81s91t69a 6327200350465

Na Britannicu to už musela být nuda...

"Ach jo, už zase...!"

+17/0
5.12.2014 12:26
Foto

J17o17s21e72f 77J16o34ž69k90a 30S50ý33k49o49r98a 3323388660630

Proč nuda?

Pokaždé to bylo jiné a paní se u toho nejspíš vůbec neměla čas nudit.

Její příběh hodně připomíná život kocoura z Bismarcka :-)

0/−2
5.12.2014 15:49

F40i97l84i51p 13G16a50l14a73š 2667447254548

Cerny humor vam evidentne nic nerika..

0/0
6.12.2014 18:10

I65v63a 32K65a93i19s19e30r46o24v90a 6768121854788

Byla to statečná, odvážná žena ...  i po potopení Titanicu dál pracovala na lodích!!

+7/0
5.12.2014 11:26

K11a68r12e96l 67N18o88v43á20č51e93k 5701165779466

Zajímavé. Námět na sci-fi, že ta ženská ty nehody způsobila, třeba jako posel z budoucnosti. A třeba to není sci-fi. Kdyby hledala kriminálka viníka a byl jen jeden člověk u všech případů, byl by velmi podezřelý.

+11/0
5.12.2014 11:05

R26a97d44k34o 65S92ü50t19t74ö 8431618841185

V tom Poslovi nehrala Catherine Bell ?

0/0
5.12.2014 11:53

O51n67d34ř61e61j 71F32i31g84u98r32a 5829329498688

S Titanicem vubec nemeli uhybat. Vim, ze ted se to dobre pise, kdyz clovek zna okolnosti, ale kdyby pluli primo na nej, jen dali zpetny chod, lod by si nerozparala pulku boku tim, jak skrtla o bok ledovce. Narazila by na nej primo. Ponicila by maximalne prvni dve prepazky a diky tomu by se nepotopila. Samozrejme, primy naraz by mel na svedomi zranene, mozna i mrtve a velke skody, ale lod by zustala na hladine a nepotopila by se.

+4/−1
5.12.2014 10:38

V41l29a36d53i92m38í30r 65H60r96u23b50ý 1124671947582

O ten úhybný manévr se prostě museli pokusit. Měli na výběr mezi jistým nárazem s následným těžkým poškozením lodě (+zranění a ztráty na životech), nebo úhybným manévrem, který mohl skončit bez následků, nebo s relativně malým poškozením - o kterém se navíc domnívali, že ho konstrukce lodě snese.

.

Jinak není vůbec jisté, že by při přímém nárazu byly poškozeny jen první dvě přepážky a laď by zůstala na hladině. Mohlo dojít k deformaci trupu, popraskání plátů a zatopení dalších oddělení, loď by taky nemusela tím čelní nárazem hned zastavit a mohla by se "smeknout" a stejně se o ledovec otřít bokem a rozpárat další oddělení.

+8/0
5.12.2014 11:48

R15a74d46k65o 34S31ü91t34t29ö 8781388371265

S velmi velkou pravdepodobnostou by doslo k naruseniu vodotesnosti dvojiteho dna po minimalne polovici dlzky lode. A to by bol tiez koniec.

Inak podla uz spomenuteho Last Log of the Titanic je teoria o roztrhnuti trupu v dlzke 75 metrov chybna, podla svedectiev prezivsich kuricov voda do lode zatekala cez podlahu, takze doslo k naruseniu dvojiteho dna. Okrem toho, vzhladom na sposob manevrovania lode nie je mozne poskodenie iba prednej casti pri zatacani vlavo. Lod sa otaca okolo tzv. pivotu, ktory je v cca 1/3 dlzky lode. Z toho potom vychadza, ze k poskodeniu muselo prist az pri otacani sa lode do povodneho kurzu, aby do ladovca nenarazil zadok. Aj tento scenar ale podla vsetkeho nie je spravny, pretoze pocas celeho kontaktu s ladom by doslo k horizontalnemu pohybu paluby vpravo - vlavo, o com svedectva nehovoria. Vsetci svedkovia tvrdia, ze naraz bol jeden a nasledovalo ho chvenie. Tento popis zodpoveda skor tomu, ze Titanic nabehol dnom predu na pravoboku na ladovcovy self, z ktoreho sa ale sklzol. Pritom doslo k naruseniu vodotesnosti dvojiteho dna horizontalnym posunom jeho rebrovania a popraskaniu velkeho poctu platov v oblasti spoju dvojiteho dna s bokom lode.

+1/0
5.12.2014 12:04

V32l57a20d67i83m39í59r 28H10r84u89b11ý 1974911427342

To poškození bylo pravděpodobně na více místech, svědectví udávají trhlinu asi 60 cm nad dvojitým dnem, do kotelny č.4 se voda dostala podlahou (dvojitým dnem), ale až delší dobu po nárazu a zatopení sousedních oddělení.

.

doporučuju tenhle web, je to popsáno docela podrobně http://www.titanicworld.cz

+1/0
5.12.2014 12:25

R28a39d92k64o 42S71ü84t19t98ö 8661738331775

Ano, svedectva to udavaju. Su tu ale 2 veci :

1. nakolko je to svedectvo kuricov spolahlive - toto je diskutabilne

2. co sposobilo tu trhlinu - bud je ako nasledok priameho zasahu ladom, alebo sa rozostupili spoje po deformacii dvojiteho dna

Kedze trup sedi hlboko v bahne, toto uz nezistime :(

0/−1
5.12.2014 13:52
Foto

J48o27s90e63f 41J39o15ž88k31a 32S39ý67k41o82r27a 3363968500910

1. Podle čeho jste došel k závěru, že by topiči a jejich parťáci lhali, když svědčili o rozsahu poškození?

2. Prvotní příčina je jasná - srážka s ledovou masou. To další je už podružné. Jestli bok lodi roztrhl v celé délce led, nebo se v části porušily spoje není až tak zásadní.

+1/0
5.12.2014 16:58

R42a16d28k93o 47S35ü27t40t24ö 8841498531455

1. Nemuseli klamat. A verim, ze ani klamat nechceli. No pod vplyvom stresu mohli udalosti nimi popisane vyzerat uplne inak ako v skutocnosti. Vystizny pripad su svedectva ludi zo zachrannych clnov, ktori tvrdili, ze Titanic sa potopil nedotknuty a v celku. Pritom dnes vieme, ze to tak nebolo. Preto pisem, ze svedectva mozu byt nespolahlive.

2. ano, toto je jasne. Nejasny je len sposob, ako sa to stalo, pretoze podla vsetkych naznakov to nie je tak, ako sa to ukazuje vo filmoch a pise vo vacsine knih. Napr. poskodenie vyhradne prednej casti lode je fyzicky nemozne pri lavotocivej zakrute. Atd. atd. atd.

Odporucam Last Log of the Titanic, su tam podstatne lepsie informacie, ako kdekolvek inde.

0/0
5.12.2014 18:25

V93l84a38d98i80m12í41r 27H18r56u79b22ý 1114101117412

Nemáte žádné důkazy pro své teorie, přesto pořád automaticky předpokládáte, že poškození bylo ve dvojitém dně. V takovém případě by se ovšem Titanic nepotopil, protože to byla jedna z funkcí dvojitého dna - při poškození vnějšího pláště dál "těsnil" ten vnitřní. Rozhodně by se dovnitř voda nevalila s takovou rychlostí.

.

Jinak způsob poškození byl samozřejmě vyšetřován hned po katastrofě a dlouhé poškození nad dvojitým dnem lze považovat za prokázané - svědeckými výpověďmi, průběhem srážky a způsobem zaplavování jednotlivých oddělení.

.

K vašim spekulacím o tom, jak by se loď mohla nebo nemohl poškodit bych podotkl, že Titanic (jako plovoucí předmět) se srazil s dalším plovoucím (pohyblivým) předmětem, takže dle zákona akce a reakce se při kolizi oba předměty od sebe pravděpodobně "odrazily" a tak k poškození zádě nemuselo dojít, přestože loď byla v levotočivé zatáčce - ona ta zatáčka při dané rychlosti měla poloměr v mílích, takže vybočení zádě nebylo tak výrazné. Nebo se mohl kus ledovce při kontaktu s lodí odlomit (a tak vytvořit mezeru) možností je víc a nemůžete je vyloučit, proto jsou vaše tvrzení, že je něco "fyzicky nemožné" přinejmenším pochybná.

0/0
5.12.2014 20:14
Foto

J79o30s77e43f 44J65o45ž65k98a 64S66ý90k46o72r82a 3123388900420

Titanic v době srážky už měl přeložené kormidlo úplně na pravou stranu, nicméně mi nepřipadá nijak záhadné, že se s ledovcem srazil od kolizní komory A až po celkově šestou komoru. Někde jeho bok protrhl led, někde asi praskly nýty a někde vydržel. Nicméně to na celé věci nic nezměnilo. Mohl plout se čtyřmi předními komorami zaplavenými, ale voda se dostávala do šesti. A vzhledem k tomu, že komory nebyly vodotěsné horizontálně, je celá věc jasná. K proražení boku došlo tuším cca 60 cm nad dvojitým dnem, což je svým způsobem rovněž smutné. Ostatně celá katastrofa se nedá nazvat ničím jiným, než smůlou. Smolné rozhodnutí důstojníka Murdocha, smůla s mlhou, smůla s dalekohledy, které nemohl najít důstojník Lightoller, smůla s poslední depeší o ledu, kterou Philips (tuším) nedoručil kam měl, smůla v tom, že radista Californianu skončil službu několik minut před nárazem Titanicu na led. Murphyho zákony byly toho dne vrchovatě naplněny. 

Jako pramen používám mimo jiné knihu Titanic od Hubáčka, který se hodně odvolává na obě vyšetřování těsně po katastrofě.

0/0
12.12.2014 11:58

P23e52t13r 50C57h95u56d47o30b89a 8934658326850

Můžete mít pravdu, ale jsou i svědectví cestujících, že po srážce byly na palubě lodi kusy ledu. Čili rozhodně se bok lodi musel s ledovcem potkat.

0/0
5.12.2014 12:36

R22a15d38k69o 41S43ü93t83t95ö 8291608331965

Netvrdim, ze sa lod bokom neobtrela o ladovec. No podla charakteru poskodeni jej lad bok neroztrhol.

0/0
5.12.2014 18:27

M82a52r21t24i22n 46N43e19r94m17u46t 9757157528339

Úhybný manévr ano, ale už v tehdejších příručkách bylo, že při úhybném manévru se má naopak "přidat plyn", aby kormidla byla vystavena proudu a ne zkoušet zpětný chod, který naopak vyvolá turbulence a kormidlo je pak neúčinné

+1/0
5.12.2014 19:47

J31i22ř95í 24K19v94ě89š 1343616212441

1) v přední části paluby byly kajuty posádky a třetí třídy, vzhledem k denní době většinou obsazené. Přímý náraz by tyto kajuty zničil, což by mělo za následek desítky mrtvých. I kdyby se snad loď udržela na hladině, což je krajně nejisté, viz níže, bylo by to posádce dodnes vyčítáno s tím, že se radši měli pokusit vyhnout, protože pravděpodobnost fatální boční srážky přeci byla nula nula nic..

2) ledovec bok lodi nerozpáral, primární příčinou bylo popraskání spojů kvůli nekvalitnímu materiálu, z něhož byly nýty, které loď držely pohromadě, vyrobeny. Z tohoto důvodu se lze domnívat, že by čelní náraz byl rovněž fatální.

+1/0
5.12.2014 13:04

M34i19c37h39a96l 22F87i63n23s53t45e93r73l15e 7979880393628

I když se kvalita oceli vyráběné v té době nedá s tou dnešní srovnat, tahle původní teorie o nýtech byla díky novým pokusům vyvrácena. K poruše nýtování došlo - ale díky značné působící síle tlaku - ne kvůli kvalitě nýtů...

0/0
5.12.2014 14:34

J27i54ř29í 95K60v73ě11š 1223236572911

Vidíte to, co jsem četl a viděl já, tak kvůli chybnému technologickému postupu byly ty nýty naopak méně kvalitní, než si všichni mysleli, včetně výrobce a majitele lodi.

0/0
5.12.2014 14:57

M39i29c88h11a26l 32F33i24n15s81t84e63r69l28e 7239930823978

Ten dokument jsem viděl taky, ale je to již vyvráceno, neboť byly vyzkoušeny i jiné části trosek, než byly použity v tomto dokumentu a výsledky potvrdily, že nýtování bylo kvalitní. Nicméně síla nárazu byla natolik devastující, že tato technologie (nýtování) by nevydržela ani při použití oceli dnešních parametrů.

+1/0
5.12.2014 15:15

R11a31d40k76o 80S25ü27t69t29ö 8201478101445

Presne tak. Na pomery doby boli nity aj platy primerane kvalitne. Inak je zaujimave, ze niekde bolo uvedene (neviem, ci v knihe, alebo v nejakom dokumente - na tuto temu som videl uz velmi vela a cital snad viac), ze lod postavena z tohto materialu by dnes na vodu nesmela. Siry a fosforu bolo v tej dobe v oceli este privela.

0/0
5.12.2014 15:26

J94i42ř44í 26K91v71ě92š 1613916502951

Tak to máte aktuálnější informace než já. :-)

0/0
5.12.2014 18:23

P10a43v37e53l 13V73l36a58s 4955403380924

Uveřejněné snímky vraku neukazují na extra velké poškození trupu. Byl předpoklad, že je nepotopitelný a tak proč instalovat výkonná havarijní čerpadla a zabývat se lekážními prostředky (věci k ucpání děr - vyztužené plachty) a množstvím záchranných člunů. To je evidentně blbost. Tento princip se v praxi v různých obměnách opakuje, říkám tomu titanikový efekt. Rozhýbat kolos řádově desetitisíce tun je fuška. Vzhledem k jeho hmotnosti a výkonu strojů, byla to loď se slabými pohony. Jezdil jsem s kocábkou o hmotnosti 3900 tun a měl jsem často problém kocábku rozhýbat žádaným směrem a byla to loď se silnými pohony.

0/0
6.12.2014 6:01

M31i21c15h94a27l 27F30i12n83s37t10e68r46l98e 7979130553828

Které snímky máte na mysli ?

0/0
6.12.2014 16:57

F63i16l87i95p 59G87a53l33a18š 2377697504108

Asi ma na mysli snimky vraku ktery se svou pridi zakousl do morskeho dna tak ze je zaboren nad caru ponoru a ze je jeho nejspodnejsi cast nejspise uplne rozdrcena narazem do dna. Stejne jako me rozesmal nedostatkem zachranych clunu. No ono jich dle dnesnich pravidel bylo skutecne malo, ale tehdejsi pravidla dokonce previsoval..

0/0
6.12.2014 18:32
Foto

J10o66s87e40f 51J65o22ž96k31a 62S56ý74k87o37r41a 3353858530330

Tak ta čerpadla přidala k odhadovanému času do potopení asi hodinu. Což u takové loďky je docela dost. Nikdy jsem nebyl delší dobu na moři, ale představa, že je na každé lodi několik desítek délkových metrů (více než 50) lekážních prostředků mi přijde nesmyslná. Titanic měl stroje o výkonu několika desítek tisíc koní, které ho bez nesnází dostaly na nějakých dvacet, jedenadvacet uzlů. Tedy i podmotorování vypadá jako pěkný nesmysl.

0/0
12.12.2014 12:04
Foto

J55o31s22e12f 49J44o62ž23k23a 86S77ý22k24o22r90a 3703428140810

Zajímavé téma.

Ale proč ty nesmyslné pindy o konstrukci těch lodí? Kazí celkový dojem :-/

0/−14
5.12.2014 8:57

J63a49n 98Š64e18b32e40s36t86a 6737220750215

Že jim nerozumíte a že Vás nebaví neznamená, že ostatní jsou na tom stejně....

+8/0
5.12.2014 12:23
Foto

J72o34s62e54f 97J41o47ž38k91a 92S10ý52k75o35r91a 3893328390190

Vzhledem k tomu, že vím o čem píši, tak tomu asi nerozumíte Vy a ostatní minusáři. Nemůžete srovnávat dnešní a tehdejší znalosti. Podle tehdejších to byla skvělá loď splňující všechna kriteria bezpečnosti a všechna zákonná nařízení. Že se někdo z toho snaží lží udělat ještě větší senzaci není moje vina, ale někoho jiného.

A příště si něco o tématu zjistěte, než se začnete do druhých navážet, pane Šebesta.

0/−3
5.12.2014 15:00

R86a89d26k54o 42S40ü50t68t44ö 8611988731245

Ano, Titanic vyhovoval vtedajsim platnym predpisom. Ale ake to boli predpisy, ked sa pocet a miesta v zachrannych clnoch neurcovali podla poctu osob, ale podla velkosti lode ? Boli tie predpisy normalne ? Podla mna nie.

0/0
5.12.2014 18:30

M32i68l89a82n 84K14a96s30a37l 1708899245465

Nebo prostě jen nerozumíš ty ;)

0/0
5.12.2014 18:37

J19i19n89d92ř96i94c79h 21M32i44t46t41e71r 6311680313603

Ale nás ty detaily konstrukce zajímají. Vás ne, tak to vynechte.

0/0
5.12.2014 23:25

M48a74r47t67i22n 34F66r57a37n33t64i94š63e30k 7365710563365

tři nejhorší námořní katastrofy počátku 20. století. Potopení Titanic, potopení Lusitanie, nepotopení Autory.

+16/0
5.12.2014 8:33
Foto

J53o47s16e90f 18J58o76ž22k59a 98S89ý86k18o26r18a 3143368530820

Lusitania, hmmm, jakože by bez jejího potopení vyhrálo Velkou válku Německo a R-U? To je poutavá myšlenka R^

0/−1
5.12.2014 9:00

J74a86r50o67s42l58a29v 42F53r20a19n79t83i43š97e13k 36B95r28ü47m75m20e85r 1801286503460

A co by se stalo tak extrémně hrozného? Tehdejší státy si byli velmi podobné.

+2/0
5.12.2014 11:41
Foto

J25o16s28e50f 69J36o80ž68k27a 36S39ý11k63o64r75a 3123348180410

Pochopitelný nesmysl. To je asi tak k této odbočce vše...

0/0
5.12.2014 15:02

L57u38d88v82í64k 93D26u72š97e40k 7887461414451

Ve skutečnosti však Aurora vystřelila až poté co byl zahájen útok na Zimní palác. Není to totiž tak jak nás to učili v socialistických školách.

+3/0
5.12.2014 11:39

J39i81ř65í 43N34e37u61m43e95i81s96t17e54r 2572205943501

Bůhví, kdo si s tím hrál...

0/0
5.12.2014 13:08

R67a53d87k48o 81S60ü39t26t26ö 8611948331405

A v skutocnosti bola Aurora minimalne raz potopena japoncami, potom vyzdvihnuta a opravena. Az potom palila na Zimny palac.

0/0
5.12.2014 18:28

M38a52r73t17i47n 90F77r70a45n71t98i21š98e17k 7275310683875

asi přinášela lodím smůlu...

+6/0
5.12.2014 8:31
Foto

K20a64r44e17l 49S34e89i80d70l 8709925650828

Nebuďte pověrčivý. ;-)

0/0
5.12.2014 11:44

J72a94k23u31b 66S90ú38k95e25n70í20k 1398100249

To je přímo definice "štěstí v neštěstí":-)

+2/0
5.12.2014 8:00

H40o44n68z61a 54D79v89o95ř21á40k 1314355523485

S Violet na palubě se na našich parnících určitě nebudete nudit!

+30/0
5.12.2014 8:00

M58i79c23h36a37l 31F74i30n28s45t55e37r12l14e 7479680303848

V článku je bohužel pár "nepřesností" vycházejících víceméně z informací publikovaných tak před 10ti - 15ti lety. Doporučuji proto autoru článku knihu Tima Maltina "101 fám a polopravd o Titanicu" vydanou ke stému výročí potopení Titanicu (2012), kde jasně vyvrací fámu o špatné manévrovatelnosti - tedy teorii o třech šroubech a malém kormidlu. 

Pomalá reakce při úhybném manévru Titanicu před ledovcem nebyla způsobena špatnou konstrukcí lodě, nýbrž špatným povelem velícího důstojníka Murdocha. Povel  "zcela vlevo , zpětný chod" měl za následek, že účinnost kormidla byla snížena na minimum v tom nejnevhodnějším okamžiku právě prodlevou nastalou při změně chodu. Pokud by byl vydán příkaz "zcela vlevo,plný chod vpřed", účinnost proudu vody vycházející od lodních šroubů opírající se do plochy natočeného kormidla by byla větší a tím pádem by byla reakce lodi rychlejší a účinnější. 

Rovněž oprava šroubu Olympicu nijak nesouvisí se srážkou s křižníkem Hawk. V suchém doku se opravovaly sekce 14 a 15, které byly na Olympicu v důsledku kolize zaplaveny. Teprve následně při zkušební plavbě přišel o jeden z listů šroubu a musel být zpětně odtažen k opravě do suchého doku.

+9/0
5.12.2014 7:22

M81i42c61h83a54l 98F82i36n81s58t63e78r61l15e 7459570163298

Ještě bych dodal, že problém "sacího efektu" nijak nesouvisí s manévrovatelností Olympicu, ani křižníku Hawk. 

Ke kolizi došlo tak, že obě lodi pluly v tu chvíly vedle sebe ve stejném kurzu a sací síla Olympicu vytočila příď Hawku směrem k zádi Olympicu. Hawk při slabé výkonnosti svých motorů (šlo o starší a menší typ lodě) pak nebyl sto srážce jakkoliv zabránit. 

Tato fyzikální veličina nebyla v té době známa a tak se to potvrdilo až při následných zkouškách, že srážce by se dalo zabránit jen tehdy, pokud by Olympic snížil otáčky svých šroubů a tím onen sací efekt minimalizoval.

+5/−1
5.12.2014 7:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.