Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový rekord v pobytu pod vodou je 73 dnů. Noc tu stojí 15 tisíc korun

O čtyři dny delší je nyní rekord v pobytu pod vodní hladinou. Nevytvořili jej přitom žádní lovci rekordů, ale výzkumníci, kteří tím chtěli přitáhnout pozornost veřejnosti k vědě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z79b90y20n70ě24k 49Š42a80f51a11r77č97í11k 5377248245984

"dojnásobný tlak"

To je tlak kolika dojnic?

0/0
20.12.2014 17:24

V25í26t 16J10ů62z92a 8812176151158

A já bych z podobných rekordů podezříval posádky ponorek ...

+1/0
19.12.2014 11:00
Foto

P91a24v10e31l 68K59a27s55í56k22, 98T33e68c18h64n73e26t96.37c63z

Dobrá poznámka, pod vodou mohou být vojenské ponorky přes 90 dní (prakticky je to u atomových ponorek omezeno hlavně zásobami jídla).

0/0
19.12.2014 16:56


A80l55e28š 33Ž90ď98á41r33e31k 3887586572655

Mno asi bych s tou slečnou taky zkusil vydržet 73 dní. Možná i déle.

+1/0
17.12.2014 20:53

M61a83r80t43i89n 78N82ě17m37e27c 1768498838731

Diskuze super ale jestli jsem to pochopil správně nechla se tam zavřít 63 letý vyučující s 25 letou kolegyní...takže přetlak tam určitě byl ;-D

0/0
17.12.2014 18:45

P74a84v73e16l 74K59r85e95j61č70í28ř 2682541183786

Ale naštěstí tam nemají stav beztíže :-)

0/0
17.12.2014 19:25

P21e18t18r 44Z58a35s83k74o64č82i45l 2675242698619

Copak kuchyňská linka, ale zajímavější je problematika záchodu a sprchy.

0/0
17.12.2014 18:09

M59a53r35t95i16n 49N63e77r98m53u44t 9987717698149

zrovna toto se zde zdá vyřešené přímo dokonale

0/0
17.12.2014 21:41

V41á85c57l76a54v 32S28v52o14b24o73d72a 3731669800720

V prostorách je udržován zhruba poloviční tlak (1,8baru), než jaký byl u hladiny. - nesmyslná věta :-)

+7/0
17.12.2014 8:09

J95a61n 60S40a34l24o70m36o87n 4209850771935

To jo, to se redaktor silně ustřelil a ani netuším co tím vlastně chtěl říci. :-)

+4/0
17.12.2014 8:19

R85o62m54a32n 45V31š79e18t31e60č98k10a53, 48T82e76c81h37n37e35t27.36c33z

Dobrý den,

máte pravdu, za chybu se omlouvám, již je to v článku upraveno.

+9/0
17.12.2014 8:53

P38a45v11e34l 53K77r17e35j25č57í75ř 2332951743926

Ano, opravil jste to na "dojnásobný" :-)

+3/0
17.12.2014 8:58

J78a47n 43S97a77l48o62m98o72n 4769880611425

Teď tam je napsáno "téměř dvojnásobný" a to už je přijatelná formulace. :-)

+2/0
17.12.2014 9:12

V10á16c15l28a68v 14S37v28o14b14o94d55a 3131159350690

jde o to slovo, cituji: dojnásobný ;-D stane se

+3/0
17.12.2014 9:17

J42a85n 84S96a97l71o42m44o40n 4689480701565

No vidíte to, takové drobnůstky jako je uteklé písmenko si nevšimnu ;-D. Ono je to ale dané způsobem jakým čtu. :-)

+1/0
17.12.2014 9:22

J58a68n 13S65a14l25o75m49o97n 4879740201925

V těch prostorách je udržován takový tlak, aby nebyli zaplaveny vodou. To znamená že ten tlak je silně závislý na hloubce ponoření v místě vstupního otvoru.

+1/0
17.12.2014 7:08

A14l48e25x44a29n87d54r 41K78o46s92t89k70a 8302588526714

A každopádně, s naprostou jistotou: Vyšší. Nemůže tam být nižší tlak než venku.

+2/0
17.12.2014 7:46

J69a59n 44S89a37l43o15m96o96n 4959770151685

To je fakt, kdyby tam byl niží tlak než je venku tak by se to přece zaplavilo. ;-D

+1/0
17.12.2014 7:54

M62a97r79t41i21n 19N92e18r92m19u85t 9587107438859

Ani vyšší. Stejný. Jinak by jim to bublalo ven.

+1/−1
17.12.2014 22:26
Foto

L53u55d73ě14k 40F83u36x13a 9966490534777

Vyšší než u hladiny:-)

0/0
22.12.2014 15:32

M95a74r92t83i83n 78N96e81r24m89u30t 9157847818369

platí samozřejmě příslovečné určení "hloubce ...  v místě vstupního otvoru" v prvním příspěvku

0/0
23.12.2014 10:27

Z94b82y91n66ě41k 67J40a91n43d45a 7403762685501

A zároveň měli těžko na hladině tlak 3 bary... Možná byl to psal redaktor z baru?

+2/0
17.12.2014 7:47

J53a26n 64S82a59l47o52m11o38n 4409940101425

Z Wikipedie (protože z hlavy si tu převodní tabulku už fakt nepamatuju :-)):

1 bar = 100 000 pascalů (Pa)= 100 kPa = 0,1 MPa

1 mbar = 0,001 bar = 100 Pa = 1 hPa (hektopascal)

1 atm (fyzikální atmosféra) = 760 torr = 1,01325 bar

1 at (technická atmosféra) = 1 kp cm-2 = 0,980665 bar

No a zjednodušeně víme, že u sladké vody je sloupec vody pro  0,1 MPa cca 10m vysoký, takže z toho vychází že v hloubce 7m bude tlak někde kolem 0,07 MPa (spíš o něco více protože jde o slanou vodu a nehovořím o tlaku absolutním, ten by byl 0,17 MPa).

+2/0
17.12.2014 8:01

V68á36c91l61a24v 77S80v87o12b97o35d31a 3111779260670

to berete zbytečně komplikovaně. při potápění se počítá s +1barem na každých 10 metrů ;-)

0/0
17.12.2014 8:10

J73a40n 32S77a59l74o22m72o51n 4229660201225

Jistě že, ale víte jak, fyzika může být vyjádřena jednoduše i komplikovaně, je to jen o přístupu. :-)

0/0
17.12.2014 8:16

V55á14c56l71a63v 81S45v36o91b12o86d11a 3701459540750

tak určitě :-) já to musím počítat jednoduše, protože na víc nemám výpočetní kapacitu ;-D

+1/0
17.12.2014 8:20

J16a38n 27S82a74l24o96m70o96n 4359930241285

Pokud se nezabýváte ničím kde to potřebujete přesně, tak je to naprosto v pořádku. Toto jsou přece znalosti ze základní školy a že si to pamatujete je vaše veliké + :-).

0/0
17.12.2014 8:24

M20a11r21t70i75n 55N92e77r59m47u94t 9807407818379

většina technických výpočtů stačí přibližně, že, skoro z hlavy. Teda pokud neděláte nějaké to katování kostů.

0/0
17.12.2014 21:43

J45a75n 88S38a66l96o44m83o49n 4369460411165

Nějak jsem tomu poslednímu neporozuměl. Navíc technické výpočty jsou přesné vždycky a na žádné přibližně se nehraje. Jen materiál se vybírá v nejvyšší vyšší vyráběné verzi než je potřeba, ale to je kvůli standardizaci výrobního zboží.

0/0
17.12.2014 22:22

M84a73r37t86i31n 18N80e11r75m40u93t 9887607968559

cost cut - ořezávání cen, kdy při sériové výrobě se hledají korunové a halířové úspory. To vyžaduje přesnější výpočty, testy, simulace. Já si naštěstí při kusové výrobě můžu dovolit luxus 2-3 násobného předimenzování, takže třeba některé propočty (pevnosti, průřezy) můžu na dílně opravdu střelit z hlavy. A ve statice nám taky říkali - ať vám počítač vyplivne cokoliv, vždycky si udělejte ruční orientační výpočet

0/0
17.12.2014 22:34

A90l31e12š 43W41o68l35k31e46r 6649569314749

Mají to blbě napsané, ale asi bych si to vysvětlil tak, že prostor byl rozdělen na 2 části. "Tlaková" se vstupní hladinou a "obytná" s polovičním tlakem proti "tlakové". Mezi samozřejmě musí být přechodová komora.

U hladiny zvonu měli tedy cca 3.6 baru, tedy hloubka řádově 36m pod volnou hladinou moře?

0/0
17.12.2014 8:10

V26á70c43l38a24v 85S92v85o19b18o58d32a 3101369680440

bylo by to 26metrů ;) 1bar je tlak atmosféry

+1/0
17.12.2014 8:18

A93l48e15š 98W88o91l27k34e13r 6989469594529

Myslím, že se standardně bere relativní tlak (přetlak proti atmosféře). Při huštění pneumatik teda taky nic neodečítám :-)

0/0
17.12.2014 8:22

J90a31n 73S85a15l83o14m95o64n 4749740141695

Nikoli, počítá to správně. Běžně se totiž tlak vyjadřuje jako nárůst tlaku nad tlak atmosférický, čili opravdu vyjádřením 3,6 baru se vyjařuje hloubka 36 metrů. Pokud by chtěl zdůraznit, že to bylo ponořeno ve 26 metrech musel by napsat že absolutní tlak v prostoru byl 3,6 baru.

0/0
17.12.2014 8:22

V80á23c52l21a41v 41S65v85o51b25o51d31a 3851339520190

když to budu brát z toho jak se počítají věci v potápění, tak tam se počítá s absolutním tlakem, jestli se nepletu :-) například v 10 metrech vám dává automatika 2 bary stejně se počítá i spotřeba vzduchu. I maximální možná hloubka, kvůli vlivu kyslíku nebo naopak dusíku, se počítá s celkovým tlakem směsi co dýcháte

0/0
17.12.2014 8:28

J35a24n 48S42a43l27o85m84o46n 4949520641475

Ano, je možné že u potápění se počítá jen s absolutním tlakem (a mělo by to logiku). Jenže když se píše takový článek pro  potápění neznalou veřejnost, která ovšem ovládá nběžnou fyziku a techniku, tak by měl redaktor zdůraznit, že se jedná o tlak absolutní. Ale i tak tam má chybu, protože tlak v obytných prostorách rozhodně není "poloviční oproti tlaku na hladině", ale je o víc jak polovinu vyšší než tlak na hladině. :-)

Zase u ponorek se naopak počítá klasicky s přetlakem, to znamená o ten 1bar nižším než je tlak absolutní. Tam totiž jde o sílu působící na trup, který je ovšem zevnitř pod tlakem 1bar absolutního tlaku :-).

0/0
17.12.2014 8:35

V38á73c40l94a29v 21S14v80o90b67o14d92a 3651499150320

oni to zřejmě převzali z ČTK a tam se takové "detaily" asi neřeší :-) 

to s těmi ponorkami je jasný, je to uzavřený prostor který odolává tlaku svojí konstrukcí, ale i když by to šlo teoreticky natlakovat aby to vydrželo víc, tak by to zase nevydržela posádka :-)

0/0
17.12.2014 8:47

J63a29n 59S60a86l39o60m35o70n 4369620361665

Nebo by musela procházet několikadenní dekompresí před vynořením a to se nevyplácí. :-)

0/0
17.12.2014 8:50

J74a46n 88S11a48l22o51m20o36n 4659220481375

To jsem viděl možná u Ruských a Amerických podmořských laboratoří. Průšvih ovšem byl, že po takovém několikadenním pobytu v takovém přetlaku už musel člověk nutně podstoupit po vynoření několikadenní dekompresi.

0/0
17.12.2014 8:18

V44á56c43l49a76v 77S79v62o81b74o92d14a 3601989220150

právě že ne. jestli to správně chápu, myslel to tak, že obytná část je pod tlakem 1,8 baru a vstupní 3,6 baru

0/0
17.12.2014 8:22

J34a92n 57S77a23l25o30m25o90n 4269360621215

A taky tam píše že je to v hloubce 7 metrů pod hladinou, takže při 3,6 barech ve vstupní části je z toho pěkný "perlátor". ;-D S přechodovou komorou mezi dvěma tlaky samozřejmě máte pravdu a takto by se mohl řešit pobyt ve vyšších hloubkách. Ovšem ta přechodová komora by musela být zároveň i komorou dekompresní. Pro hloubku 7 metrů dekompresi nepotřebujete. :-)

0/0
17.12.2014 8:27

M37a62r46t22i58n 93N13e90r30m58u83t 9557147918709

Podle mě to někdo zvoraný překlad. V originále mohlo být, že na povrchu je poloviční tlak proti zvonu, překladatel (asi ženská nebo absolvent humanitárních věd) to nějak přeložil a už se to vezlo.

0/0
17.12.2014 21:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.