Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se švec pustil do aeroplánů. Osmdesát let zlínských letadel

Jeden z nejvýznamnější výrobců cvičných a akrobatických letadel v celé historii letectví oslavil letos na podzim 80 let od založení. Seznamte se prostřednictvím fotografií s letouny Zlin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P19a48v66e87l 21H17a52l72e71n61k26a 3311860126860

Test

0/0
1.1.2015 9:45
Foto

J20a32n 52A36d91l63e57r 2116971946756

Dobrý článek a galerie.

0/0
28.12.2014 17:07

P89a75v96e26l 53S24ý14k87o93r21a 7567762617771

Baťa byl fenomén. Viděl jsem většinu zlínských baťovských domků. 

I dnes velmi nadčasové, úsporné a pohodlné. V

+9/0
27.12.2014 12:18

P90a16v95e78l 54V53a33ň44h54a87r94a 9648497592290

Nadcasove asi jo, ale usporne a pohodlne? Usporne jsou tak maximalne velikosti a resit pohodlnost u stavby je znacne diskutabilnk uz z principu.

0/−2
27.12.2014 13:26

Š60t47ě68p91á44n 27V76a75n55ě17k 3123269987187

Ne každý potřebuje 150m2 Ale dle tvého příspěvku jsi tu jen proto, abys prudil, prosazoval svou pravdu a léčil si své komplexy. Což opravdu nechápu. :-P

+4/−1
27.12.2014 13:30

M75i62r54o89s58l10a57v 61Z32i52k51m51u54n30d 7189303884733

Máte pravdu, ale ty domky byly stavěny na životní potřeby doby, kdy byly stavěny, prostorově je pro čtyřčlennou rodinu problémové umístění třeba automatické pračky apod. S něčím takovým se v té době neuvažovalo ...  

Taky nebyly stavěny "na věčné časy", nebýt doba, jaká byla, tak původní domkly by byly dávno zbourány a postaveno něco nového ...  Bylo to řešení bytového problému zaměstnanců firmy Baťa, který bolševik nikdy nevyřešil ...

+3/0
27.12.2014 17:22

A53l68e43x72a87n84d26r 60K24o40s50t70k52a 8372348356774

Hlavně je potřeba si uvědomit v jaké době byly stavěny. Dělník byl tehdy za póvl,.Když se odvážili stávkovat, že chtějí alespoň trochu přiměřený plat a podmínky, bylo do nich klidně stříleno. Takže dát jim defakto služební domek bylo něco nepředstavitelného, zázrak. Ps a že nemají místoi na pračku. Ona tehdy pračka téměř neexistovala, v dnešní podobě už vůbec ne. Počítám za 80 let se budou lidé divit, že dnešní domy neměly místnost na fůzní reaktor, a že to bylo tak primitivní.

+1/−3
27.12.2014 19:24

P34a50v73e90l 59S70ý98k25o25r50a 7927712557661

Dělníci u Bati byli páni. Měli splachovací záchody, to předběhlo jiné obce v okolí pomalu o 3 generace.

Baťa měl heslo. Dělník a pracovník ve firmě musí být služebníkem zákazníka, proto doma musí být pánem.

Dálkové topení,.....

Dnes se ten barák dá vychytat. Zateplení znamená pro baťovské domky vysoké úspory i vysoké dotace.

+5/0
27.12.2014 19:36

V34r28a37t71i39s73l12a74v 69C72h96a85r27v21á60t 4981242262283

A nynější pseudokapitalismus pod vládou banksterů to vyřešil?

0/0
29.12.2014 15:39

P52a83v78e24l 81S93ý96k44o57r71a 7437332877671

Jo, když to zateplíte, dostanete klidně 400 000 dotaci a uspoříte klidně 83 procent energií.

0/0
27.12.2014 14:05

J72o25s51e25f 64L93i61n75h59a80r11t 8926723530862

Jestli se nemýlím, tak zateplení z důvodu památkového nepřipadá v úvahu. Jinak by to pro lidi v Baťových domcích byla určitě velká úleva.

P.S. Zateplovat zevnitř by nebylo rozumné a zvenku musí zůstat cihla.

0/0
1.1.2015 20:46
Foto

J63a26n 36A76d52l13e82r 2556141556766

Já je nejen viděl, ale i jsem v nich žil.

Není domek jako domek i při snaze o unifikVace - většina vychází jako příbytek jednoduchý a dočasný (tak měla také dle baťovské filosofie fungovat - člověk se neměl zdržovat od práce a cestování budováním nějakého bytelného hnízda za moc peněz).

Navíc - v domcích bydlelo pouze 20 % zaměstnanců fy. Baťa. Baťa dle dnešní propagandy odmítal hromadné ubytování - přesto byly internáty a svobodárny našlapány 40ti procenty zaměstnanců. Ten zbytek žil ve městě mimo baťovská zařízení nebo dojížděl.

+1/0
28.12.2014 17:12

P42a39v53e12l 35S49ý19k27o53r94a 7197832587311

Filiálek měl dost po celém světě, mohl si vybrat, kde bude letadla stavět. [>-]

Jako dnes utíkají firmy z ČR třeba do Nizozemí. Viz Jelínek. V

0/0
27.12.2014 12:16

A66l76e33x96a23n87d31r 52K56o93s55t17k56a 8452648896694

Tehdy se ještě česká vláda nesnažila vyhnat úspěšné firmy jinam. Dnešní na tom pilně pracují již mnoho let.

+3/0
27.12.2014 13:01

J47i68ř86í 61K31o31c56u55r60e83k 6545104905548

Technická otázka: Kolikrát byl v Nizozemí překopáván zákon o DPH během Vánočních svátků? Řekněme za posledních 5 let. Nestabilní právní prostředí dělá svoje.

+1/0
27.12.2014 14:12

M41a76r54t84i36n 58V57o89g66e55l 1898820595565

Krása a nádhera... Zapomněli jste ale dodat,že Tomáš Baťa zahynul vlastní blbostí,když donutil pilota Jindřicha Broučka odletět za mlhy na letounu,který na let bez vidu neměl přístrojové vybavení pro let bez vidu! Navíc jeho první letadla neprocházela pravidelnými revizemi,a navíc byla registrována v cizině. Znám je výrok z tehdejší doby od představitele tehdejšího MVP ing.Bervity,který po další havárii Baťovi pravil,když zjistil,že letadla jsou ve špatném stavu:"To se chcete zabít?"

0/0
27.12.2014 11:55

P36a10v54e31l 56S39ý74k87o51r87a 7287432367711

Pilot to měl odmítnout. Měl mít rozum. VMohl žít.

0/0
27.12.2014 14:04

M93a76r93t31i12n 59V98o59g68e96l 1478760445305

Baťa bohužel byl tak neúprosný,že mu Jindřich Brouček podlehl-byl to šéfpilot  leteckého oddělení.Jsou ale i známy příklady z ciziny,kdy cizí piloti,pro něj létající,mu odmítli let dokončit,protože Baťa chtěl letět stůj co stůj,navzdory zásadám bezpečného leteckého provozu.Každý dnes Baťu vychvaluje do nebes,ale co dělal takhle za bejkárny,o tom se skoro nemluví.Doporučuji knihu od Ing.L.Kellera-Nehody dopravních letadel v Československu-1.díl 1918-1939.

+1/0
28.12.2014 13:28

S52t96a10n56i33s89l64a70v 45R84o59s83e20c92k94ý 9325509811439

Děkuji za článek a fotogalerii.

+8/0
27.12.2014 9:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.