Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se švec pustil do aeroplánů. Osmdesát let zlínských letadel

Jeden z nejvýznamnější výrobců cvičných a akrobatických letadel v celé historii letectví oslavil letos na podzim 80 let od založení. Seznamte se prostřednictvím fotografií s letouny Zlin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98a51v59e71l 83H32a28l40e80n44k11a 3251170486890

Test

0/0
1.1.2015 9:45
Foto

J47a85n 38A77d79l18e71r 2696491706986

Dobrý článek a galerie.

0/0
28.12.2014 17:07

P72a88v64e64l 91S49ý12k24o18r60a 7677712637161

Baťa byl fenomén. Viděl jsem většinu zlínských baťovských domků. 

I dnes velmi nadčasové, úsporné a pohodlné. V

+9/0
27.12.2014 12:18

P65a69v17e13l 52V78a38ň86h75a13r69a 9188217302780

Nadcasove asi jo, ale usporne a pohodlne? Usporne jsou tak maximalne velikosti a resit pohodlnost u stavby je znacne diskutabilnk uz z principu.

0/−2
27.12.2014 13:26

Š36t80ě19p10á84n 59V38a75n26ě52k 3603239917397

Ne každý potřebuje 150m2 Ale dle tvého příspěvku jsi tu jen proto, abys prudil, prosazoval svou pravdu a léčil si své komplexy. Což opravdu nechápu. :-P

+4/−1
27.12.2014 13:30

M39i78r24o74s71l24a48v 64Z66i96k91m69u85n23d 7609933824373

Máte pravdu, ale ty domky byly stavěny na životní potřeby doby, kdy byly stavěny, prostorově je pro čtyřčlennou rodinu problémové umístění třeba automatické pračky apod. S něčím takovým se v té době neuvažovalo ...  

Taky nebyly stavěny "na věčné časy", nebýt doba, jaká byla, tak původní domkly by byly dávno zbourány a postaveno něco nového ...  Bylo to řešení bytového problému zaměstnanců firmy Baťa, který bolševik nikdy nevyřešil ...

+3/0
27.12.2014 17:22

A80l45e80x79a58n71d77r 55K36o93s90t60k90a 8652458566464

Hlavně je potřeba si uvědomit v jaké době byly stavěny. Dělník byl tehdy za póvl,.Když se odvážili stávkovat, že chtějí alespoň trochu přiměřený plat a podmínky, bylo do nich klidně stříleno. Takže dát jim defakto služební domek bylo něco nepředstavitelného, zázrak. Ps a že nemají místoi na pračku. Ona tehdy pračka téměř neexistovala, v dnešní podobě už vůbec ne. Počítám za 80 let se budou lidé divit, že dnešní domy neměly místnost na fůzní reaktor, a že to bylo tak primitivní.

+1/−3
27.12.2014 19:24

P34a55v43e48l 16S40ý71k23o22r17a 7247732257241

Dělníci u Bati byli páni. Měli splachovací záchody, to předběhlo jiné obce v okolí pomalu o 3 generace.

Baťa měl heslo. Dělník a pracovník ve firmě musí být služebníkem zákazníka, proto doma musí být pánem.

Dálkové topení,.....

Dnes se ten barák dá vychytat. Zateplení znamená pro baťovské domky vysoké úspory i vysoké dotace.

+5/0
27.12.2014 19:36

V31r68a33t41i56s58l58a30v 52C95h25a86r54v72á16t 4161362332383

A nynější pseudokapitalismus pod vládou banksterů to vyřešil?

0/0
29.12.2014 15:39

P75a36v48e48l 87S73ý15k18o65r45a 7637632817211

Jo, když to zateplíte, dostanete klidně 400 000 dotaci a uspoříte klidně 83 procent energií.

0/0
27.12.2014 14:05

J78o68s90e67f 33L88i97n86h13a13r47t 8326293850982

Jestli se nemýlím, tak zateplení z důvodu památkového nepřipadá v úvahu. Jinak by to pro lidi v Baťových domcích byla určitě velká úleva.

P.S. Zateplovat zevnitř by nebylo rozumné a zvenku musí zůstat cihla.

0/0
1.1.2015 20:46
Foto

J17a16n 79A89d44l49e87r 2826291446676

Já je nejen viděl, ale i jsem v nich žil.

Není domek jako domek i při snaze o unifikVace - většina vychází jako příbytek jednoduchý a dočasný (tak měla také dle baťovské filosofie fungovat - člověk se neměl zdržovat od práce a cestování budováním nějakého bytelného hnízda za moc peněz).

Navíc - v domcích bydlelo pouze 20 % zaměstnanců fy. Baťa. Baťa dle dnešní propagandy odmítal hromadné ubytování - přesto byly internáty a svobodárny našlapány 40ti procenty zaměstnanců. Ten zbytek žil ve městě mimo baťovská zařízení nebo dojížděl.

+1/0
28.12.2014 17:12

P51a49v92e84l 87S42ý43k74o74r14a 7247472137441

Filiálek měl dost po celém světě, mohl si vybrat, kde bude letadla stavět. [>-]

Jako dnes utíkají firmy z ČR třeba do Nizozemí. Viz Jelínek. V

0/0
27.12.2014 12:16

A40l87e33x45a11n65d54r 29K19o58s39t82k72a 8462718896854

Tehdy se ještě česká vláda nesnažila vyhnat úspěšné firmy jinam. Dnešní na tom pilně pracují již mnoho let.

+3/0
27.12.2014 13:01

J71i32ř64í 46K57o93c28u24r15e88k 6535204935918

Technická otázka: Kolikrát byl v Nizozemí překopáván zákon o DPH během Vánočních svátků? Řekněme za posledních 5 let. Nestabilní právní prostředí dělá svoje.

+1/0
27.12.2014 14:12

M67a75r55t14i60n 64V47o28g78e23l 1328390445545

Krása a nádhera... Zapomněli jste ale dodat,že Tomáš Baťa zahynul vlastní blbostí,když donutil pilota Jindřicha Broučka odletět za mlhy na letounu,který na let bez vidu neměl přístrojové vybavení pro let bez vidu! Navíc jeho první letadla neprocházela pravidelnými revizemi,a navíc byla registrována v cizině. Znám je výrok z tehdejší doby od představitele tehdejšího MVP ing.Bervity,který po další havárii Baťovi pravil,když zjistil,že letadla jsou ve špatném stavu:"To se chcete zabít?"

0/0
27.12.2014 11:55

P14a68v95e13l 83S28ý52k24o48r96a 7817922147301

Pilot to měl odmítnout. Měl mít rozum. VMohl žít.

0/0
27.12.2014 14:04

M94a75r10t18i25n 65V71o16g26e42l 1208350485535

Baťa bohužel byl tak neúprosný,že mu Jindřich Brouček podlehl-byl to šéfpilot  leteckého oddělení.Jsou ale i známy příklady z ciziny,kdy cizí piloti,pro něj létající,mu odmítli let dokončit,protože Baťa chtěl letět stůj co stůj,navzdory zásadám bezpečného leteckého provozu.Každý dnes Baťu vychvaluje do nebes,ale co dělal takhle za bejkárny,o tom se skoro nemluví.Doporučuji knihu od Ing.L.Kellera-Nehody dopravních letadel v Československu-1.díl 1918-1939.

+1/0
28.12.2014 13:28

S53t51a24n27i59s72l19a45v 91R50o35s75e49c52k37ý 9575319671599

Děkuji za článek a fotogalerii.

+8/0
27.12.2014 9:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.