Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se švec pustil do aeroplánů. Osmdesát let zlínských letadel

Jeden z nejvýznamnější výrobců cvičných a akrobatických letadel v celé historii letectví oslavil letos na podzim 80 let od založení. Seznamte se prostřednictvím fotografií s letouny Zlin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P28a39v74e96l 21H41a73l80e68n93k94a 3141560306500

Test

0/0
1.1.2015 9:45
Foto

J22a12n 46A89d83l28e93r 2586721976976

Dobrý článek a galerie.

0/0
28.12.2014 17:07

P88a11v22e21l 36S12ý15k88o39r33a 7157952337951

Baťa byl fenomén. Viděl jsem většinu zlínských baťovských domků. 

I dnes velmi nadčasové, úsporné a pohodlné. V

+9/0
27.12.2014 12:18


P75a77v80e90l 32V79a44ň21h85a82r44a 9728227322970

Nadcasove asi jo, ale usporne a pohodlne? Usporne jsou tak maximalne velikosti a resit pohodlnost u stavby je znacne diskutabilnk uz z principu.

0/−2
27.12.2014 13:26

Š79t55ě81p68á12n 51V40a20n88ě95k 3493669867517

Ne každý potřebuje 150m2 Ale dle tvého příspěvku jsi tu jen proto, abys prudil, prosazoval svou pravdu a léčil si své komplexy. Což opravdu nechápu. :-P

+4/−1
27.12.2014 13:30

M25i76r80o75s27l54a88v 36Z38i90k39m91u65n40d 7349703804973

Máte pravdu, ale ty domky byly stavěny na životní potřeby doby, kdy byly stavěny, prostorově je pro čtyřčlennou rodinu problémové umístění třeba automatické pračky apod. S něčím takovým se v té době neuvažovalo ...  

Taky nebyly stavěny "na věčné časy", nebýt doba, jaká byla, tak původní domkly by byly dávno zbourány a postaveno něco nového ...  Bylo to řešení bytového problému zaměstnanců firmy Baťa, který bolševik nikdy nevyřešil ...

+3/0
27.12.2014 17:22

A82l42e92x11a44n49d20r 42K69o54s71t55k76a 8712658216564

Hlavně je potřeba si uvědomit v jaké době byly stavěny. Dělník byl tehdy za póvl,.Když se odvážili stávkovat, že chtějí alespoň trochu přiměřený plat a podmínky, bylo do nich klidně stříleno. Takže dát jim defakto služební domek bylo něco nepředstavitelného, zázrak. Ps a že nemají místoi na pračku. Ona tehdy pračka téměř neexistovala, v dnešní podobě už vůbec ne. Počítám za 80 let se budou lidé divit, že dnešní domy neměly místnost na fůzní reaktor, a že to bylo tak primitivní.

+1/−3
27.12.2014 19:24

P28a47v52e47l 25S39ý90k29o52r76a 7717582737781

Dělníci u Bati byli páni. Měli splachovací záchody, to předběhlo jiné obce v okolí pomalu o 3 generace.

Baťa měl heslo. Dělník a pracovník ve firmě musí být služebníkem zákazníka, proto doma musí být pánem.

Dálkové topení,.....

Dnes se ten barák dá vychytat. Zateplení znamená pro baťovské domky vysoké úspory i vysoké dotace.

+5/0
27.12.2014 19:36

V66r45a62t29i10s29l76a51v 42C55h45a26r63v19á25t 4951432702213

A nynější pseudokapitalismus pod vládou banksterů to vyřešil?

0/0
29.12.2014 15:39

P79a91v90e51l 13S97ý17k46o95r70a 7167212187281

Jo, když to zateplíte, dostanete klidně 400 000 dotaci a uspoříte klidně 83 procent energií.

0/0
27.12.2014 14:05

J71o47s85e41f 19L38i73n59h86a82r35t 8216673920672

Jestli se nemýlím, tak zateplení z důvodu památkového nepřipadá v úvahu. Jinak by to pro lidi v Baťových domcích byla určitě velká úleva.

P.S. Zateplovat zevnitř by nebylo rozumné a zvenku musí zůstat cihla.

0/0
1.1.2015 20:46
Foto

J65a30n 39A72d50l17e11r 2736531216266

Já je nejen viděl, ale i jsem v nich žil.

Není domek jako domek i při snaze o unifikVace - většina vychází jako příbytek jednoduchý a dočasný (tak měla také dle baťovské filosofie fungovat - člověk se neměl zdržovat od práce a cestování budováním nějakého bytelného hnízda za moc peněz).

Navíc - v domcích bydlelo pouze 20 % zaměstnanců fy. Baťa. Baťa dle dnešní propagandy odmítal hromadné ubytování - přesto byly internáty a svobodárny našlapány 40ti procenty zaměstnanců. Ten zbytek žil ve městě mimo baťovská zařízení nebo dojížděl.

+1/0
28.12.2014 17:12

P11a22v39e54l 70S48ý33k18o44r46a 7777192127601

Filiálek měl dost po celém světě, mohl si vybrat, kde bude letadla stavět. [>-]

Jako dnes utíkají firmy z ČR třeba do Nizozemí. Viz Jelínek. V

0/0
27.12.2014 12:16

A81l16e41x13a67n76d85r 48K53o37s14t85k81a 8442778646454

Tehdy se ještě česká vláda nesnažila vyhnat úspěšné firmy jinam. Dnešní na tom pilně pracují již mnoho let.

+3/0
27.12.2014 13:01

J21i86ř97í 22K71o47c57u37r63e72k 6445834335288

Technická otázka: Kolikrát byl v Nizozemí překopáván zákon o DPH během Vánočních svátků? Řekněme za posledních 5 let. Nestabilní právní prostředí dělá svoje.

+1/0
27.12.2014 14:12

M29a69r88t35i94n 42V49o52g48e25l 1728840275655

Krása a nádhera... Zapomněli jste ale dodat,že Tomáš Baťa zahynul vlastní blbostí,když donutil pilota Jindřicha Broučka odletět za mlhy na letounu,který na let bez vidu neměl přístrojové vybavení pro let bez vidu! Navíc jeho první letadla neprocházela pravidelnými revizemi,a navíc byla registrována v cizině. Znám je výrok z tehdejší doby od představitele tehdejšího MVP ing.Bervity,který po další havárii Baťovi pravil,když zjistil,že letadla jsou ve špatném stavu:"To se chcete zabít?"

0/0
27.12.2014 11:55

P61a51v72e66l 81S42ý97k24o62r68a 7437932557401

Pilot to měl odmítnout. Měl mít rozum. VMohl žít.

0/0
27.12.2014 14:04

M22a23r13t69i14n 85V44o62g73e88l 1398500785465

Baťa bohužel byl tak neúprosný,že mu Jindřich Brouček podlehl-byl to šéfpilot  leteckého oddělení.Jsou ale i známy příklady z ciziny,kdy cizí piloti,pro něj létající,mu odmítli let dokončit,protože Baťa chtěl letět stůj co stůj,navzdory zásadám bezpečného leteckého provozu.Každý dnes Baťu vychvaluje do nebes,ale co dělal takhle za bejkárny,o tom se skoro nemluví.Doporučuji knihu od Ing.L.Kellera-Nehody dopravních letadel v Československu-1.díl 1918-1939.

+1/0
28.12.2014 13:28

S54t72a55n73i72s20l97a20v 92R21o65s46e19c31k55ý 9365659601479

Děkuji za článek a fotogalerii.

+8/0
27.12.2014 9:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.