Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rok kosmonautiky: výbuchy, tajné raketoplány i rozchod USA a Ruska

Rok 2014 se v kosmonautice zapíše do historie. I když současným vesmírným programům chybí velký cíl a ochladly vztahy mezi Ruskem a USA, dokázalo lidstvo přistát na kometě, pokročilo ve vývoji raketoplánů a automatické sondy pilně hledají život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H22a15n45a 35P36a50c90u11l94o52v22á 2966586189676

Je to smutné, ale úroveň textů pana Ing. Pacnera, zveřejňovaných na Technetu, klesá. I v tomto článku je řada nejen nepřesností, ale i faktických chyb.

Tak například Rosetta se ve skutečnosti přiblížila k 67P v srpnu, ne tedy v listopadu, kdy vysadila Philae. Izotopové složení vody pochází z přístroje ROSINA na palubě Rosetty, ne Philae. Itokawa je mladá planetka a analyzované vzorky tak nemají stáří  4,5 mld., ale jen pár milionů let. NEAR přistál na EROSu a fungoval na něm 16 dní. Naopak pan Pacner vynechal dovoz vzorků misí Stardust. Mars Rover 2020 je zatím plánován na 2020 s příletem 2021 a ne 2022, pčičemž autor článku zcela vynechal ExoMars (start stále plánován na rok 2018).

A můžeme pokračovat: start bezpilotního Orionu k Měsíci má být v roce 2018, nikoliv 2019. Podle návrhu RKK Energija by měli být při prvním pilotovaném letu PTK na palubě čtyři kosmonauti, nikoli tedy šest. Pilotované přistání na Měsíci po roce 2030, ne v roce 2030. Rok 2028 rokem zprovoznění vlastní orbitální stanice v žádné ruské zprávě nebyl. O raketě s nosností 70-75 tun se nemluví od podzimu, ale mnohem déle. Šest letenek v Sojuzech do roku 2017 pro NASA a ostatní partnery je chybný údaj - ve skutečnosti je to šest ročně (respektive letos pět, příští rok šest). A zajímavý je i zdánlivý "překlep", na který měli přijít redaktoři Technetu: Antares je v článku opakovaně panem Ing. Pacnerem nazýván Anteres.

+1/0
6.1.2015 20:53
Foto

J58a64r87o19s22l24a64v 19J44a11n74s92a 5657886250662

Nesporným úspěchem byly a jsou ambice Elona Muska

0/0
4.1.2015 0:04

M27a20r46t64i59n 59V56o48k15o23u16n 9588543473716

Orbital Sciences opusti problematicke ruske motory, aby je nahradila jinymi ruskymi motory RD-191. Pan autor ponekud pozapomnel na dulezite a uspesne testy zcela novych ruskych raket Angara

0/0
3.1.2015 9:16

J70a27n 26V62á92c77l18a46v49í33k 3952336201719

181

+1/0
16.1.2015 21:56

S40v56a98t30o59p56l18u42k 51S49i47l27n32ý 4592616669268

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety

0/0
2.1.2015 14:00

J13a30n 93V26á47c27l26a53v48í11k 3562536851519

Raketoplán byl celý systém. Motory na pevné palivo přistávaly na padacích a motory na kryogenní palivo přistávaly s orbiterem. Obojí se používalo opakovaně.

0/0
2.1.2015 14:23

S22v16a24t19o89p94l85u23k 90S71i50l66n69ý 4542606369678

Definujme si pojmy: Space Shuttle byl celý systém složený ze startovacích stupňů na pevné palivo, tzv. boosterů, obří externí nádrže na vodík a kyslík, z které pak následně samotná loď (také nazývána jako družicový stupeň), čerpala palivo pro motory na své zádi. 

Pod pojmem českým pojmem "raketoplán" se myslela jak celá soustava, tak častěji spíše jen ten družicový stupeň. Nicméně tohle je v podstatě podružné. 

Znovu použitelné byly jen urychlovací stupně a samotná loď. Největší část - externí nádrž - se vždy odhazovala a shořela v atmosféře. Navíc urychlovací stupně padaly na padáku do oceánu, odkud se musely vylovit a lodí dopravit zpátky na Floridu. 

Řešení SpaceX je ale zcela nové a odlišené, kdy celý první stupeň opět za pomocí raketových motorů přistane zpět na odpalovací rampu. Tohle nikdy předtím nikdo nezkoušel.

+2/0
2.1.2015 14:43

J97a31n 10V45á70c53l54a36v35í15k 3132216381909

Takže vlastně znovu použitelnost byla před SpaceX... :-)

Troufnu si tvrdit, že na odpalovací rampě přistávat nebude. Maximálně ve stejném komplexu (jako orbiter).

0/0
2.1.2015 15:30

S87v12a48t89o73p45l18u48k 59S12i92l40n98ý 4392346369548

Byla, ale ne v té formě, v jaké to dělá SpaceX.

0/0
2.1.2015 16:47

J12a81n 41V12á92c59l82a24v84í23k 3722286511419

Jaké by to asi bylo, kdyby SpaceX před lety zvládl přistání pomocí padáků...?

0/0
2.1.2015 18:28

S85v64a66t46o54p40l62u71k 34S29i17l56n64ý 4372326929528

Osobně spíš víc věřím firmám jako SpaceX a pod., že budou schopní přistát na Marsu, než státním agenturám.

+4/0
2.1.2015 11:39

A43l94e15x73a86n12d46r 84K30o16s87t80k85a 8342348746874

Poměrně snadná rovnice. Na jedné straně jsou dravé společnosti. Vedené a podporované lidmi, kteří se k úspěchu dostali od nuly. Lidmi, kteří se úspěchu domohli tím, že věřili nějaké technologii, která byla zcela nová a nepředstavitelná. Mají peníze, mají prvotřídní odborníky, mají prvotřídní vybavení (třeba počítače a software) a nebojí se nových myšlenek a převratných řešení. (Ps: tipnul bych si, že třeba zrovna MUSK by na Mars letěl velmi ochotně sám. I kdyby předem věděl, že je to jednosměrná cesta.) Oproti tomu nejen NASA má rok od roku krácený rozpočet, na jednoho odborníka zaměstnává deset druhořadých, protože na lepší prostě nejsou prachy, nových myšlenek se bojí jak čert svěcené vody..

+1/−1
2.1.2015 12:01

S29v21a56t97o47p70l87u65k 36S11i49l31n34ý 4632166379588

Podle mě Musk je člověk, o kterém se bude jednou učit  jako o někom, kdo pomohl změnit svět. Jestli si udrží současný elán a energii, tak předčí i takové velikány jako Westighouse nebo Ford.  

Jinak dle mě kosmonautika směřuje k plnému zesoukromění, snad kromě států jako Čína nebo Rusko, které si stále budou udržovat národní programy. Jinak v státních režíích už budou v budoucnosti jen mezinárodní projekty typu ISS a pod.

+2/0
2.1.2015 12:29

J45a95n 58V87á52c69l60a72v67í38k 3252856141229

O jake nove a nepredstavitelne technologii se tu bavime?

0/0
2.1.2015 12:49

S29v75a77t13o96p27l64u23k 83S58i75l49n40ý 4582296939158

Např. znovu použitelnost raket. Nic takového tu před SpaceX nezkoušel.

+1/0
2.1.2015 13:02

J47a59n 61V70á28c47l39a83v24í97k 3192936111369

Raketoplan byl na jedno pouziti?

0/0
2.1.2015 13:57

S92v68a72t33o44p30l50u85k 60S80i41l97n41ý 4332396849128

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety.

0/0
2.1.2015 14:03

J95a27n 96V66á65c20l17a80v25í26k 3412786781359

viz. nahore

0/0
2.1.2015 14:24

M38a68r60t65i55n 39V31o36k35o42u24n 9248403303416

klicova technologie, kterou spaceX testuje a kterou nikdo predtim nezkousel, ze znovupouzitelnost takoveho razu, ktera dramaticky zlevni lety. Raketoplan byl sice castecne znovupouzitelny, ale pred kazdym startem musely jeho SSME motory projit velmi nakladnou servisni prohlidkou, ktera byla jen o malo levnejsi nez nove motory. Motory Merlin jsou od pocatku konstruovane tak, aby pred novym letem stacila jen bezna servisni kontrola, nikoli kompletni rozborka - sborka. Cilem Space X je to, ze prvni i druhy stupen pristanou na zem nebo na plovouci zakladu, doplni se palivo, namontuje naklad a leti se znovu, v radu cca desitek hodin. To az se podari, tak to bude opravdova revoluce a povede to ke snizeni ceny letu o 1-3 rady.

0/0
3.1.2015 9:46

J85a58n 51V26á65c85l63a25v34í95k 3502746651789

Nemusely, motory v orbiteru se dle navrhu mely servisovat po několika startech. I vzhledem k nizke frekvenci letu si však zakaznik vyzadal kontroly po kazdem letu. Nikde pak není psano, ze totez nebude zakaznik požadovat od SpaceX (resp. instituce budou skoro jiste minimalne zpočátku požadovat pro sve mise zcela nove nosice - coz je logicke, když mají nejdrazsi naklady).

Ale bude zajimave, jak se jim podari vcetne integrace nakladu opakovany start v radu desitek hodin. Zatím se starty odkladaji bezne o dny nebo klidne mesice.

Mimochodem, zkuste si spočítat, co by obnášelo snizeni nakladu o Vase jeden nebo dokonce tri rady. Kam byste chtěl všechny ty satelity nacpat se radeji ptat nebudu...

0/0
3.1.2015 11:05

J19i42ř14í 45K63o10s 4292615975115

Raketoplán byl družicový stupeň a jako takový byl samozřejmě vícenásobně použitelný. Ale startoval s pomocí obří rakety, která byla z větší části zničena. A právě to se pokouší SpaceX řešit - vícenásobné použití CELÉ rakety.

0/0
4.1.2015 9:04

J26a50n 40V71á66c44l38a84v73í66k 3102846211469

Ta "větší část" je několik tlakových nádob. Zadarmo sice nejsou, ale jejich cena je zlomek ceny motorů (o zbytku Orbiteru nemluvě).

Řešeni SpaceX vyžaduje zachování nádrží z poměrně zjevného důvodu. ;-)

0/0
4.1.2015 12:11

A91l75e85x52a93n78d90r 23K95o40s83t66k57a 8452308866374

Počítám že jde spíš o jiné využití už existující technologie či materiálu. Pro NASA pracují lidé, kteří vám řeknou 1000 důvodů, proč to nejde. Virgin, SpaceX a podobné společnosti berou lidi, kteří najdou ten 1001 způsob, jakým to najednou jde. Takovým člověkem byl třeba ve světě počítačů Steve Jobs. Vzal již běžně vyráběné součástky a smontoval z nich zcela nový stroj. (Není Apple náhodou jedna z nejhodnotnějších společností na světě?) (Ale abych nepomlouval, samo NASA velmi zajímavě experimentuje třeba s 3D tiskem)

+2/0
2.1.2015 13:26

J50a93n 51V95á14c87l62a97v82í65k 3782186301509

Pro NASA pracuji vedci, ony ty mise k jinym planetam, teleskopy, ale i treba výzkum, ze kterého pak cerpaji prave soukromnici jako SpaceX, se sam neudela.

Ti, které asi chcete shazovat jsou spis Boeing, Lockheed Martin, Orbital Sciences, Alliant Techsystems, Aerojet Rocketdyne, atd., pripadne Airbus Defense and Space, Safran, Avio, Thales Alenia, Mitsubishi Heavy Industries a další soukrome firmy, které pro NASA a další agentury zajistuji starty a další sluzby.

Ale srovnani s Apple sedi - placni na to pekne logo, udelej slusne PR a lide padnou na zadek ... trochu skoda pro SpaceX, ze ve vesmirnem prumyslu nejde o to, co si mysli ulice.

0/0
2.1.2015 14:20

S34v67a46t45o78p88l82u69k 31S24i73l56n60ý 4802536489978

SpaceX má svůj samozřejmě také vlastní výzkum a vývoj a vyvinula své vlastní motory i rakety a to relativně velmi levně a na rozdíl od Orbitalu jim zatím ani jedna raketa nevybouchla (nebreme.li v potaz experimentální Grasshopper)

Jistě, že znalosti předchozích výzkumů se logicky využívají, ale říkat, že vlastně bez NASA potažmo ostatních firem by SpaceX nic nezmohl a je to jen lepič loga je totální nesmysl.

+1/0
2.1.2015 14:58

J10a17n 19V64á63c33l19a51v81í44k 3552896901379

Ty motory vychází mimo jiné ze starších fastrac. Ale je fakt, že SpaceX zatím ztratil jen 7 satelitů...

0/−1
2.1.2015 15:38

S24v22a74t15o58p36l93u95k 28S89i14l25n61ý 4232436669488

Tak teď už vyloženě kecáte. SpaceX zatím ztratil jedinou malou družici Orbcommu a to jen díky špatnému navedení na dráhu a to bylo v r 2012. viz: 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_launches

A co se týče těch motorů, tak ano, Merliny sice pochází z Fastraců, ale ve své poslední verzi 1D Vacuum jsou výrazně přepracované a s trojnásobným tahem. Vedle toho vyvíjí i zcela nové Raptory na metan, které mají mít až 6 × větší tah než Merliny  a překonat dokonce i F-1 ze Saturnu V. 

PS. To by mě zajímalo, co vám SpaceX udělala, že vám tak leží v žaludku a musíte ji pomlouvat horem dolem? 

;-)

+2/0
2.1.2015 16:46

J34a36n 15V96á63c81l52a34v60í37k 3802246641729

Družici Orbcomm ztratili kvůli selhání jednoho z motorů. Jinak zbývajících šest:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches

Tah Raptoru se zvyšuje snad každý měsíc, tak uvidíme, jak na tom budou v době dokončení.

PS: asi mě v nějakém okamžiku přestali bavit obdivovatelé SpaceX, kteří se z poměrně významné části chovají jak fanynky nějakého zpěváka či co

0/−1
2.1.2015 17:59

M27a48r78t28i66n 68V52o38k35o32u94n 9588823693676

kde jsou prosim ty ztracene druzice?

0/0
3.1.2015 9:49

J15a29n 46V66á81c41l55a34v87í89k 3852686171939

Máte tam odkaz, ale pro snadnější orientaci na stránce:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches#Launch_history

jména jsou ve sloupci Payload.

0/0
3.1.2015 11:11

J53i51ř71í 67K61o33s 4102965495265

Když vás něco přestane bavit a začnete to pomlouvat, chováte se jako fanynka

0/0
4.1.2015 9:08

J27a68n 16V69á45c54l35a56v29í38k 3112546201569

hater když už, ale kde SpaceX pomlouvám, krom toho, že je považuji za velkohubé populisty?

0/0
4.1.2015 11:59

M59a53r80t81i96n 85V21o44k63o48u48n 9628863643386

zapomnel jsem napsat, ze na rozdil od Apple, ktery sam nic vyrobit neumi (nema vlastni tovarny) si SpaceX kompletne vsechno dela sam, tedy motory, rakety, rampy, a vse okolo. Od dodavatelu kupuje jen bezne soucastky typu konektory kabely a podobne. Znate jinou podbnou firmu, ktera dela vsechno kompletne inhouse?

0/0
3.1.2015 9:52

J27a95n 46V66á22c66l84a91v38í16k 3292826261339

Bezne součástky? Trochu premyslim, které to jsou.

Naopak dost se to srovnani vnucuje - samozrejme vzhledem k objemu vyroby se lisi i jeji organizace a pro firmu, která prodava desitky milionu zarizeni mesicne, jsou zrejme vhodnejsi jiné postupy, nez pro firmu proda jeden kus mesicne (když je dobry mesic).

0/0
3.1.2015 11:29

J62a67n 95V32á42c65l17a22v53í46k 3952456451719

SpaceX do toho nepujde bez penez od tech zlych agentur. Momentalne je navíc jejich prioritou prisat se na armadni rozpocet (a potažmo mise NASA mimo lety k ISS, kde se porad nesplnuji podminky).

0/0
2.1.2015 12:46

S30v58a11t89o86p17l65u50k 46S25i92l59n22ý 4862676259228

Nikdo neříká, že ty agentury jsou zlé. Jen podléhají politickým rozhodnutím anžto své vlastní prostředky povětšinou nemají a spoléhají hlavně na to, co jim bude dáno ze státního rozpočtu. 

Soukromé firmy sice také dostávají peníze od NASA při vývoji lodí, které mají pro ně létat, nicméně zároveň se hodně soustředí na rozvoj komerční kosmonautiky pro další soukromé subjekty a to je jejich budoucí hlavní příjem a tudíž nezávislý na politických rozhodnutích. 

A stačí, že SpaceX sežene aspoň tři dostatečně šílené miliardáře, kteří si zaplatí letenku na Mars a NASA k tomu nebude potřebovat ;-)

0/0
2.1.2015 13:06

J93a81n 37V44á64c32l39a34v95í41k 3942636801589

Tak ať si pár (desítek) multimiliardářů najde, protlačí to přes FAA (resp. ITAR) a směle na Mars.

0/0
2.1.2015 15:09

J98o22s47e94f 92T70a57h62i67r 7320728801873

Když začnete cpát do odborného článku propagandu tak z toho vyjde tato slátanina, která musí normálně uvažujícího člověka zhnusit.Rv

+2/−4
1.1.2015 18:54

S66v90a28t91o29p92l33u18k 76S30i59l36n75ý 4722546319848

Copak, autor nechválil Rusáky, jak jsou super, tak je to hned slátanina? ;-)

+1/0
2.1.2015 11:12

K35a26r50e82l 97E95n41d38l67e12r 3733970870665

Autor by si měl uvědomit, že zpolitizováním alespoň trochu odborného článku jednak opravdu znechutí většinu čtenářů, druhak zkreslí skutečnosti. Tfuj. Ale co chtít od pobočky štvavého plátku iDnes, že?

+4/−5
1.1.2015 17:58

S86v11a64t17o61p24l53u37k 71S62i66l79n29ý 4242866269508

Jj, vše, co nejede na Ruské propagandě o bolšoj rasijskoj těchnike, tak je to tfuj, viď ;-)

+1/−1
2.1.2015 11:14

M96a36r90t59i27n 58B13a40r73t76e18k 5317951911793

Já myslím,  že Rusko bude příštích 10 let zajímat spíše ufinancování základního fungování země než nějaká výstavba vesmírných stanic.

+6/−2
1.1.2015 16:55

J19i27ř85í 37K87o15s 4672305305285

Pěkný přehledový článek. Pokud jde o politiku (což je bohužel hlavní starost některých diskutujících), ta se z kosmonautiky nedá odfiltrovat už od samého počátku. A pokud jde o současnou ruskou kosmonautiku, tam bych vážné zájemce odkázal na podrobný rozbor Tomáše Přibyla ve slovenském časopise KOZMOS č.4/2014, který se distribuuje i u nás. Namátkou uvádím:

1. poslední úspěšná ruská (sovětská) meziplanetární mise se konala pře 30 (slovy TŘICETI !) lety - sonda VEGA k Venuši a kometě Haley. Od té doby následovaly pouze 2 (slovy DVA) pokusy o let k Marsu, které oba skončili na dně oceánu. Ve srovnání s vývojem Japonska a Indie, o evropské ESA a americké  NASA ani nemluvě, je ruská situace dosti tristní.

2. V letošním roce Rusové úspěšně odzkoušeli novou raketu Angara, jejíž vývoj trval 19 let a žádný výkřik techniky to není.

3. Nejsilnější současná ruská raketa Proton je koncepčně stará skoro 50 let a v současné době je její úspěšnost horší než v 80.letech minulého století.

4. A tak dále a tak podobně.

5. Současná ekonomická situace Ruska bohužel žádný obrat k lepšímu nenaznačuje.

+15/−3
31.12.2014 21:16

S64v36a39t69o33p78l70u87k 81S59i21l70n26ý 4882746739568

Rusko bude v budoucnu rádo, že ufinancuje samo sebe, natož nějaké v podstatě zcela zbytné kosické programy, které tak jako téměř vždycky zůstanou jen ve fantazii ruských plánovačů.

+2/−1
2.1.2015 11:22
Foto

M43a64r49e96k 97C84e57r58n32y 5328166177

Uz se tesim na vytah dle A.C. Clarka...

+2/0
31.12.2014 15:00

P32e21t97r 12P53o59k38o82r21n19ý 4492785602723

Opravdu je nutné i u článků technetu řešit na první místě politiku? Zkuste příště raději upozorňovat na chyby a omyly autora, než na to, která strana je mu bližší. Já bral tento článek jako sumář roku 2014. Není jedno, který stát má více startů? Chleba kvůli tomu levnější nebude. Osobně považuji za přínosnější pro vědu v roce 2014 úspěšné přistání na kometě, než do jisté míry už rutinní starty se zásobami pro ISIS.

+11/−1
31.12.2014 13:44

P22e19t31r 44M35a26r26š87o77u54n 5565718306716

tu politiku tam zatáhl sám autor, kdyby to byl výčet úspěchů či neúspěchů, nebude tam rozebírat politické věci. Dále sám píšete, že to berete jako sumář, jenže to právě sumář není, pokud v něm něco chybí ne?

0/−1
31.12.2014 14:30

P88e71t35r 92P22o38k59o37r14n63ý 4932765752703

Pane Maršoune, protože vesmír skutečně není můj koníček, tak skutečně nevím, co v přehledu chybí. Od toho měla být diskuse. Místo toho se tu řeší, koho má autor článku raději. To už mi opravdu přijde ujeté. Já v tom popisu politiku nevidím. Pravdou je, že k ochlazení vztahů došlo.

+4/0
31.12.2014 14:36

J12a83r35o66s85l87a44v 78H96o58r19á96k 5853862846800

Chleba levnejsi nebude. Hm, klasicky "argument" cechacka.

Tak proc lezete do clanku o kosmonautice? Mimochodem, za nejvetsimi uspechy a objevy vzdy stala politika. Viz zavody v dobe studene valky.

+2/−2
31.12.2014 14:49

P85e64t81r 83P36o48k87o77r88n88ý 4472295952913

Pane Horáku, skutečně si myslíte, že pro úspěchy kosmického výzkumu v roce 2014, je to nejpodstatnější kolik startů měly jednotlivé státy?

+1/−1
31.12.2014 15:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.