Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rok kosmonautiky: výbuchy, tajné raketoplány i rozchod USA a Ruska

Rok 2014 se v kosmonautice zapíše do historie. I když současným vesmírným programům chybí velký cíl a ochladly vztahy mezi Ruskem a USA, dokázalo lidstvo přistát na kometě, pokročilo ve vývoji raketoplánů a automatické sondy pilně hledají život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H66a47n21a 98P18a41c67u20l27o58v38á 2226286619886

Je to smutné, ale úroveň textů pana Ing. Pacnera, zveřejňovaných na Technetu, klesá. I v tomto článku je řada nejen nepřesností, ale i faktických chyb.

Tak například Rosetta se ve skutečnosti přiblížila k 67P v srpnu, ne tedy v listopadu, kdy vysadila Philae. Izotopové složení vody pochází z přístroje ROSINA na palubě Rosetty, ne Philae. Itokawa je mladá planetka a analyzované vzorky tak nemají stáří  4,5 mld., ale jen pár milionů let. NEAR přistál na EROSu a fungoval na něm 16 dní. Naopak pan Pacner vynechal dovoz vzorků misí Stardust. Mars Rover 2020 je zatím plánován na 2020 s příletem 2021 a ne 2022, pčičemž autor článku zcela vynechal ExoMars (start stále plánován na rok 2018).

A můžeme pokračovat: start bezpilotního Orionu k Měsíci má být v roce 2018, nikoliv 2019. Podle návrhu RKK Energija by měli být při prvním pilotovaném letu PTK na palubě čtyři kosmonauti, nikoli tedy šest. Pilotované přistání na Měsíci po roce 2030, ne v roce 2030. Rok 2028 rokem zprovoznění vlastní orbitální stanice v žádné ruské zprávě nebyl. O raketě s nosností 70-75 tun se nemluví od podzimu, ale mnohem déle. Šest letenek v Sojuzech do roku 2017 pro NASA a ostatní partnery je chybný údaj - ve skutečnosti je to šest ročně (respektive letos pět, příští rok šest). A zajímavý je i zdánlivý "překlep", na který měli přijít redaktoři Technetu: Antares je v článku opakovaně panem Ing. Pacnerem nazýván Anteres.

+1/0
6.1.2015 20:53

J44a60r50o91s10l81a11v 85J26a85n20s67a 5157186560952

Nesporným úspěchem byly a jsou ambice Elona Muska

0/0
4.1.2015 0:04

M39a76r45t76i78n 93V58o89k92o45u92n 9498843333586

Orbital Sciences opusti problematicke ruske motory, aby je nahradila jinymi ruskymi motory RD-191. Pan autor ponekud pozapomnel na dulezite a uspesne testy zcela novych ruskych raket Angara

0/0
3.1.2015 9:16

J73a73n 16V97á17c37l67a13v33í64k 3612946231979

181

+1/0
16.1.2015 21:56

S73v62a11t70o62p98l45u81k 84S19i50l11n60ý 4982636889618

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety

0/0
2.1.2015 14:00

J11a91n 37V45á92c98l19a48v67í71k 3732226221269

Raketoplán byl celý systém. Motory na pevné palivo přistávaly na padacích a motory na kryogenní palivo přistávaly s orbiterem. Obojí se používalo opakovaně.

0/0
2.1.2015 14:23

S97v45a90t28o82p90l77u31k 34S22i90l88n95ý 4572156769678

Definujme si pojmy: Space Shuttle byl celý systém složený ze startovacích stupňů na pevné palivo, tzv. boosterů, obří externí nádrže na vodík a kyslík, z které pak následně samotná loď (také nazývána jako družicový stupeň), čerpala palivo pro motory na své zádi. 

Pod pojmem českým pojmem "raketoplán" se myslela jak celá soustava, tak častěji spíše jen ten družicový stupeň. Nicméně tohle je v podstatě podružné. 

Znovu použitelné byly jen urychlovací stupně a samotná loď. Největší část - externí nádrž - se vždy odhazovala a shořela v atmosféře. Navíc urychlovací stupně padaly na padáku do oceánu, odkud se musely vylovit a lodí dopravit zpátky na Floridu. 

Řešení SpaceX je ale zcela nové a odlišené, kdy celý první stupeň opět za pomocí raketových motorů přistane zpět na odpalovací rampu. Tohle nikdy předtím nikdo nezkoušel.

+2/0
2.1.2015 14:43

J48a44n 13V60á12c84l61a80v62í90k 3322936361719

Takže vlastně znovu použitelnost byla před SpaceX... :-)

Troufnu si tvrdit, že na odpalovací rampě přistávat nebude. Maximálně ve stejném komplexu (jako orbiter).

0/0
2.1.2015 15:30

S69v71a92t51o65p69l79u79k 96S82i78l67n24ý 4542136139618

Byla, ale ne v té formě, v jaké to dělá SpaceX.

0/0
2.1.2015 16:47

J42a90n 13V34á76c18l65a95v59í38k 3472296981559

Jaké by to asi bylo, kdyby SpaceX před lety zvládl přistání pomocí padáků...?

0/0
2.1.2015 18:28

S36v96a50t30o26p13l15u49k 17S87i68l47n29ý 4802436709178

Osobně spíš víc věřím firmám jako SpaceX a pod., že budou schopní přistát na Marsu, než státním agenturám.

+4/0
2.1.2015 11:39

A13l32e46x92a63n36d54r 15K40o42s59t96k37a 8522698726334

Poměrně snadná rovnice. Na jedné straně jsou dravé společnosti. Vedené a podporované lidmi, kteří se k úspěchu dostali od nuly. Lidmi, kteří se úspěchu domohli tím, že věřili nějaké technologii, která byla zcela nová a nepředstavitelná. Mají peníze, mají prvotřídní odborníky, mají prvotřídní vybavení (třeba počítače a software) a nebojí se nových myšlenek a převratných řešení. (Ps: tipnul bych si, že třeba zrovna MUSK by na Mars letěl velmi ochotně sám. I kdyby předem věděl, že je to jednosměrná cesta.) Oproti tomu nejen NASA má rok od roku krácený rozpočet, na jednoho odborníka zaměstnává deset druhořadých, protože na lepší prostě nejsou prachy, nových myšlenek se bojí jak čert svěcené vody..

+1/−1
2.1.2015 12:01

S85v10a56t92o83p25l65u39k 87S84i62l87n31ý 4692696699658

Podle mě Musk je člověk, o kterém se bude jednou učit  jako o někom, kdo pomohl změnit svět. Jestli si udrží současný elán a energii, tak předčí i takové velikány jako Westighouse nebo Ford.  

Jinak dle mě kosmonautika směřuje k plnému zesoukromění, snad kromě států jako Čína nebo Rusko, které si stále budou udržovat národní programy. Jinak v státních režíích už budou v budoucnosti jen mezinárodní projekty typu ISS a pod.

+2/0
2.1.2015 12:29

J33a73n 14V37á62c75l59a43v75í54k 3182496911389

O jake nove a nepredstavitelne technologii se tu bavime?

0/0
2.1.2015 12:49

S73v97a82t90o59p81l94u29k 17S80i62l74n51ý 4912266199728

Např. znovu použitelnost raket. Nic takového tu před SpaceX nezkoušel.

+1/0
2.1.2015 13:02

J89a36n 70V29á94c68l95a33v33í95k 3592186701579

Raketoplan byl na jedno pouziti?

0/0
2.1.2015 13:57

S27v23a31t19o77p38l85u67k 36S85i45l20n46ý 4332726789948

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety.

0/0
2.1.2015 14:03

J35a71n 93V80á48c98l25a38v45í31k 3452986381429

viz. nahore

0/0
2.1.2015 14:24

M51a88r39t75i73n 46V20o61k60o20u82n 9118353923306

klicova technologie, kterou spaceX testuje a kterou nikdo predtim nezkousel, ze znovupouzitelnost takoveho razu, ktera dramaticky zlevni lety. Raketoplan byl sice castecne znovupouzitelny, ale pred kazdym startem musely jeho SSME motory projit velmi nakladnou servisni prohlidkou, ktera byla jen o malo levnejsi nez nove motory. Motory Merlin jsou od pocatku konstruovane tak, aby pred novym letem stacila jen bezna servisni kontrola, nikoli kompletni rozborka - sborka. Cilem Space X je to, ze prvni i druhy stupen pristanou na zem nebo na plovouci zakladu, doplni se palivo, namontuje naklad a leti se znovu, v radu cca desitek hodin. To az se podari, tak to bude opravdova revoluce a povede to ke snizeni ceny letu o 1-3 rady.

0/0
3.1.2015 9:46

J98a11n 18V38á63c89l93a86v46í73k 3312936491929

Nemusely, motory v orbiteru se dle navrhu mely servisovat po několika startech. I vzhledem k nizke frekvenci letu si však zakaznik vyzadal kontroly po kazdem letu. Nikde pak není psano, ze totez nebude zakaznik požadovat od SpaceX (resp. instituce budou skoro jiste minimalne zpočátku požadovat pro sve mise zcela nove nosice - coz je logicke, když mají nejdrazsi naklady).

Ale bude zajimave, jak se jim podari vcetne integrace nakladu opakovany start v radu desitek hodin. Zatím se starty odkladaji bezne o dny nebo klidne mesice.

Mimochodem, zkuste si spočítat, co by obnášelo snizeni nakladu o Vase jeden nebo dokonce tri rady. Kam byste chtěl všechny ty satelity nacpat se radeji ptat nebudu...

0/0
3.1.2015 11:05

J64i32ř36í 57K12o68s 4572925955155

Raketoplán byl družicový stupeň a jako takový byl samozřejmě vícenásobně použitelný. Ale startoval s pomocí obří rakety, která byla z větší části zničena. A právě to se pokouší SpaceX řešit - vícenásobné použití CELÉ rakety.

0/0
4.1.2015 9:04

J58a92n 73V20á82c97l47a73v31í17k 3452306361699

Ta "větší část" je několik tlakových nádob. Zadarmo sice nejsou, ale jejich cena je zlomek ceny motorů (o zbytku Orbiteru nemluvě).

Řešeni SpaceX vyžaduje zachování nádrží z poměrně zjevného důvodu. ;-)

0/0
4.1.2015 12:11

A73l51e57x11a92n12d51r 51K69o68s95t87k55a 8522328336724

Počítám že jde spíš o jiné využití už existující technologie či materiálu. Pro NASA pracují lidé, kteří vám řeknou 1000 důvodů, proč to nejde. Virgin, SpaceX a podobné společnosti berou lidi, kteří najdou ten 1001 způsob, jakým to najednou jde. Takovým člověkem byl třeba ve světě počítačů Steve Jobs. Vzal již běžně vyráběné součástky a smontoval z nich zcela nový stroj. (Není Apple náhodou jedna z nejhodnotnějších společností na světě?) (Ale abych nepomlouval, samo NASA velmi zajímavě experimentuje třeba s 3D tiskem)

+2/0
2.1.2015 13:26

J15a14n 13V78á69c26l82a14v48í36k 3562716411569

Pro NASA pracuji vedci, ony ty mise k jinym planetam, teleskopy, ale i treba výzkum, ze kterého pak cerpaji prave soukromnici jako SpaceX, se sam neudela.

Ti, které asi chcete shazovat jsou spis Boeing, Lockheed Martin, Orbital Sciences, Alliant Techsystems, Aerojet Rocketdyne, atd., pripadne Airbus Defense and Space, Safran, Avio, Thales Alenia, Mitsubishi Heavy Industries a další soukrome firmy, které pro NASA a další agentury zajistuji starty a další sluzby.

Ale srovnani s Apple sedi - placni na to pekne logo, udelej slusne PR a lide padnou na zadek ... trochu skoda pro SpaceX, ze ve vesmirnem prumyslu nejde o to, co si mysli ulice.

0/0
2.1.2015 14:20

S44v94a66t82o59p20l55u10k 93S62i16l32n15ý 4242936519938

SpaceX má svůj samozřejmě také vlastní výzkum a vývoj a vyvinula své vlastní motory i rakety a to relativně velmi levně a na rozdíl od Orbitalu jim zatím ani jedna raketa nevybouchla (nebreme.li v potaz experimentální Grasshopper)

Jistě, že znalosti předchozích výzkumů se logicky využívají, ale říkat, že vlastně bez NASA potažmo ostatních firem by SpaceX nic nezmohl a je to jen lepič loga je totální nesmysl.

+1/0
2.1.2015 14:58

J51a97n 44V40á25c33l90a13v35í73k 3962536741939

Ty motory vychází mimo jiné ze starších fastrac. Ale je fakt, že SpaceX zatím ztratil jen 7 satelitů...

0/−1
2.1.2015 15:38

S79v38a22t60o92p88l68u71k 22S26i15l19n49ý 4712476219688

Tak teď už vyloženě kecáte. SpaceX zatím ztratil jedinou malou družici Orbcommu a to jen díky špatnému navedení na dráhu a to bylo v r 2012. viz: 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_launches

A co se týče těch motorů, tak ano, Merliny sice pochází z Fastraců, ale ve své poslední verzi 1D Vacuum jsou výrazně přepracované a s trojnásobným tahem. Vedle toho vyvíjí i zcela nové Raptory na metan, které mají mít až 6 × větší tah než Merliny  a překonat dokonce i F-1 ze Saturnu V. 

PS. To by mě zajímalo, co vám SpaceX udělala, že vám tak leží v žaludku a musíte ji pomlouvat horem dolem? 

;-)

+2/0
2.1.2015 16:46

J19a95n 41V15á73c96l26a28v70í74k 3792336461579

Družici Orbcomm ztratili kvůli selhání jednoho z motorů. Jinak zbývajících šest:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches

Tah Raptoru se zvyšuje snad každý měsíc, tak uvidíme, jak na tom budou v době dokončení.

PS: asi mě v nějakém okamžiku přestali bavit obdivovatelé SpaceX, kteří se z poměrně významné části chovají jak fanynky nějakého zpěváka či co

0/−1
2.1.2015 17:59

M55a28r67t36i93n 92V62o11k62o35u78n 9848273343156

kde jsou prosim ty ztracene druzice?

0/0
3.1.2015 9:49

J82a28n 65V24á14c86l57a42v88í15k 3402956411319

Máte tam odkaz, ale pro snadnější orientaci na stránce:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches#Launch_history

jména jsou ve sloupci Payload.

0/0
3.1.2015 11:11

J23i88ř47í 75K67o58s 4892815455535

Když vás něco přestane bavit a začnete to pomlouvat, chováte se jako fanynka

0/0
4.1.2015 9:08

J28a15n 18V42á16c35l88a78v90í23k 3872566231199

hater když už, ale kde SpaceX pomlouvám, krom toho, že je považuji za velkohubé populisty?

0/0
4.1.2015 11:59

M41a69r97t85i77n 30V62o95k30o78u49n 9458403183586

zapomnel jsem napsat, ze na rozdil od Apple, ktery sam nic vyrobit neumi (nema vlastni tovarny) si SpaceX kompletne vsechno dela sam, tedy motory, rakety, rampy, a vse okolo. Od dodavatelu kupuje jen bezne soucastky typu konektory kabely a podobne. Znate jinou podbnou firmu, ktera dela vsechno kompletne inhouse?

0/0
3.1.2015 9:52

J75a24n 11V81á22c95l98a78v24í36k 3622266611149

Bezne součástky? Trochu premyslim, které to jsou.

Naopak dost se to srovnani vnucuje - samozrejme vzhledem k objemu vyroby se lisi i jeji organizace a pro firmu, která prodava desitky milionu zarizeni mesicne, jsou zrejme vhodnejsi jiné postupy, nez pro firmu proda jeden kus mesicne (když je dobry mesic).

0/0
3.1.2015 11:29

J28a43n 65V75á38c43l97a60v14í13k 3242896311849

SpaceX do toho nepujde bez penez od tech zlych agentur. Momentalne je navíc jejich prioritou prisat se na armadni rozpocet (a potažmo mise NASA mimo lety k ISS, kde se porad nesplnuji podminky).

0/0
2.1.2015 12:46

S39v92a70t94o79p30l25u97k 86S74i10l22n42ý 4902826599248

Nikdo neříká, že ty agentury jsou zlé. Jen podléhají politickým rozhodnutím anžto své vlastní prostředky povětšinou nemají a spoléhají hlavně na to, co jim bude dáno ze státního rozpočtu. 

Soukromé firmy sice také dostávají peníze od NASA při vývoji lodí, které mají pro ně létat, nicméně zároveň se hodně soustředí na rozvoj komerční kosmonautiky pro další soukromé subjekty a to je jejich budoucí hlavní příjem a tudíž nezávislý na politických rozhodnutích. 

A stačí, že SpaceX sežene aspoň tři dostatečně šílené miliardáře, kteří si zaplatí letenku na Mars a NASA k tomu nebude potřebovat ;-)

0/0
2.1.2015 13:06

J14a11n 90V12á45c83l69a11v73í60k 3242196961669

Tak ať si pár (desítek) multimiliardářů najde, protlačí to přes FAA (resp. ITAR) a směle na Mars.

0/0
2.1.2015 15:09

J31o74s23e49f 31T64a67h45i40r 7880298551903

Když začnete cpát do odborného článku propagandu tak z toho vyjde tato slátanina, která musí normálně uvažujícího člověka zhnusit.Rv

+2/−4
1.1.2015 18:54

S74v26a11t16o77p54l87u20k 88S39i82l92n18ý 4102926159688

Copak, autor nechválil Rusáky, jak jsou super, tak je to hned slátanina? ;-)

+1/0
2.1.2015 11:12

K10a88r88e17l 78E47n28d51l60e93r 3553670690125

Autor by si měl uvědomit, že zpolitizováním alespoň trochu odborného článku jednak opravdu znechutí většinu čtenářů, druhak zkreslí skutečnosti. Tfuj. Ale co chtít od pobočky štvavého plátku iDnes, že?

+4/−5
1.1.2015 17:58

S81v88a92t94o84p72l53u46k 63S18i56l42n45ý 4402556229638

Jj, vše, co nejede na Ruské propagandě o bolšoj rasijskoj těchnike, tak je to tfuj, viď ;-)

+1/−1
2.1.2015 11:14

M74a40r70t88i40n 66B82a94r77t81e64k 5267601411523

Já myslím,  že Rusko bude příštích 10 let zajímat spíše ufinancování základního fungování země než nějaká výstavba vesmírných stanic.

+6/−2
1.1.2015 16:55

J28i37ř10í 14K25o15s 4172425245635

Pěkný přehledový článek. Pokud jde o politiku (což je bohužel hlavní starost některých diskutujících), ta se z kosmonautiky nedá odfiltrovat už od samého počátku. A pokud jde o současnou ruskou kosmonautiku, tam bych vážné zájemce odkázal na podrobný rozbor Tomáše Přibyla ve slovenském časopise KOZMOS č.4/2014, který se distribuuje i u nás. Namátkou uvádím:

1. poslední úspěšná ruská (sovětská) meziplanetární mise se konala pře 30 (slovy TŘICETI !) lety - sonda VEGA k Venuši a kometě Haley. Od té doby následovaly pouze 2 (slovy DVA) pokusy o let k Marsu, které oba skončili na dně oceánu. Ve srovnání s vývojem Japonska a Indie, o evropské ESA a americké  NASA ani nemluvě, je ruská situace dosti tristní.

2. V letošním roce Rusové úspěšně odzkoušeli novou raketu Angara, jejíž vývoj trval 19 let a žádný výkřik techniky to není.

3. Nejsilnější současná ruská raketa Proton je koncepčně stará skoro 50 let a v současné době je její úspěšnost horší než v 80.letech minulého století.

4. A tak dále a tak podobně.

5. Současná ekonomická situace Ruska bohužel žádný obrat k lepšímu nenaznačuje.

+15/−3
31.12.2014 21:16

S34v79a60t46o12p86l94u47k 39S80i37l98n23ý 4512326199988

Rusko bude v budoucnu rádo, že ufinancuje samo sebe, natož nějaké v podstatě zcela zbytné kosické programy, které tak jako téměř vždycky zůstanou jen ve fantazii ruských plánovačů.

+2/−1
2.1.2015 11:22
Foto

M16a89r88e29k 13C76e13r23n18y 5408516967

Uz se tesim na vytah dle A.C. Clarka...

+2/0
31.12.2014 15:00

P57e67t96r 55P34o16k85o32r58n75ý 4932695782303

Opravdu je nutné i u článků technetu řešit na první místě politiku? Zkuste příště raději upozorňovat na chyby a omyly autora, než na to, která strana je mu bližší. Já bral tento článek jako sumář roku 2014. Není jedno, který stát má více startů? Chleba kvůli tomu levnější nebude. Osobně považuji za přínosnější pro vědu v roce 2014 úspěšné přistání na kometě, než do jisté míry už rutinní starty se zásobami pro ISIS.

+11/−1
31.12.2014 13:44

P60e24t29r 24M58a80r16š16o10u51n 5355438306136

tu politiku tam zatáhl sám autor, kdyby to byl výčet úspěchů či neúspěchů, nebude tam rozebírat politické věci. Dále sám píšete, že to berete jako sumář, jenže to právě sumář není, pokud v něm něco chybí ne?

0/−1
31.12.2014 14:30

P56e33t93r 56P52o50k80o23r39n52ý 4872455452863

Pane Maršoune, protože vesmír skutečně není můj koníček, tak skutečně nevím, co v přehledu chybí. Od toho měla být diskuse. Místo toho se tu řeší, koho má autor článku raději. To už mi opravdu přijde ujeté. Já v tom popisu politiku nevidím. Pravdou je, že k ochlazení vztahů došlo.

+4/0
31.12.2014 14:36

J49a39r94o29s50l81a25v 87H92o92r81á69k 5893512666540

Chleba levnejsi nebude. Hm, klasicky "argument" cechacka.

Tak proc lezete do clanku o kosmonautice? Mimochodem, za nejvetsimi uspechy a objevy vzdy stala politika. Viz zavody v dobe studene valky.

+2/−2
31.12.2014 14:49

P30e89t84r 81P74o35k81o47r26n37ý 4492475842763

Pane Horáku, skutečně si myslíte, že pro úspěchy kosmického výzkumu v roce 2014, je to nejpodstatnější kolik startů měly jednotlivé státy?

+1/−1
31.12.2014 15:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.