Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rok kosmonautiky: výbuchy, tajné raketoplány i rozchod USA a Ruska

Rok 2014 se v kosmonautice zapíše do historie. I když současným vesmírným programům chybí velký cíl a ochladly vztahy mezi Ruskem a USA, dokázalo lidstvo přistát na kometě, pokročilo ve vývoji raketoplánů a automatické sondy pilně hledají život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H79a48n53a 84P36a41c12u20l48o76v30á 2726786149126

Je to smutné, ale úroveň textů pana Ing. Pacnera, zveřejňovaných na Technetu, klesá. I v tomto článku je řada nejen nepřesností, ale i faktických chyb.

Tak například Rosetta se ve skutečnosti přiblížila k 67P v srpnu, ne tedy v listopadu, kdy vysadila Philae. Izotopové složení vody pochází z přístroje ROSINA na palubě Rosetty, ne Philae. Itokawa je mladá planetka a analyzované vzorky tak nemají stáří  4,5 mld., ale jen pár milionů let. NEAR přistál na EROSu a fungoval na něm 16 dní. Naopak pan Pacner vynechal dovoz vzorků misí Stardust. Mars Rover 2020 je zatím plánován na 2020 s příletem 2021 a ne 2022, pčičemž autor článku zcela vynechal ExoMars (start stále plánován na rok 2018).

A můžeme pokračovat: start bezpilotního Orionu k Měsíci má být v roce 2018, nikoliv 2019. Podle návrhu RKK Energija by měli být při prvním pilotovaném letu PTK na palubě čtyři kosmonauti, nikoli tedy šest. Pilotované přistání na Měsíci po roce 2030, ne v roce 2030. Rok 2028 rokem zprovoznění vlastní orbitální stanice v žádné ruské zprávě nebyl. O raketě s nosností 70-75 tun se nemluví od podzimu, ale mnohem déle. Šest letenek v Sojuzech do roku 2017 pro NASA a ostatní partnery je chybný údaj - ve skutečnosti je to šest ročně (respektive letos pět, příští rok šest). A zajímavý je i zdánlivý "překlep", na který měli přijít redaktoři Technetu: Antares je v článku opakovaně panem Ing. Pacnerem nazýván Anteres.

+1/0
6.1.2015 20:53
Foto

J30a45r23o44s54l38a41v 27J27a39n85s26a 5977616440952

Nesporným úspěchem byly a jsou ambice Elona Muska

0/0
4.1.2015 0:04

M19a96r68t33i94n 72V29o13k53o83u79n 9168303783616

Orbital Sciences opusti problematicke ruske motory, aby je nahradila jinymi ruskymi motory RD-191. Pan autor ponekud pozapomnel na dulezite a uspesne testy zcela novych ruskych raket Angara

0/0
3.1.2015 9:16

J36a74n 47V13á90c27l40a65v70í48k 3312356551509

181

+1/0
16.1.2015 21:56

S25v14a58t14o79p20l74u20k 80S17i56l25n20ý 4902706589348

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety

0/0
2.1.2015 14:00

J95a47n 76V58á51c59l57a53v77í78k 3412966841729

Raketoplán byl celý systém. Motory na pevné palivo přistávaly na padacích a motory na kryogenní palivo přistávaly s orbiterem. Obojí se používalo opakovaně.

0/0
2.1.2015 14:23

S73v61a38t78o31p12l49u67k 86S26i92l40n55ý 4742176499948

Definujme si pojmy: Space Shuttle byl celý systém složený ze startovacích stupňů na pevné palivo, tzv. boosterů, obří externí nádrže na vodík a kyslík, z které pak následně samotná loď (také nazývána jako družicový stupeň), čerpala palivo pro motory na své zádi. 

Pod pojmem českým pojmem "raketoplán" se myslela jak celá soustava, tak častěji spíše jen ten družicový stupeň. Nicméně tohle je v podstatě podružné. 

Znovu použitelné byly jen urychlovací stupně a samotná loď. Největší část - externí nádrž - se vždy odhazovala a shořela v atmosféře. Navíc urychlovací stupně padaly na padáku do oceánu, odkud se musely vylovit a lodí dopravit zpátky na Floridu. 

Řešení SpaceX je ale zcela nové a odlišené, kdy celý první stupeň opět za pomocí raketových motorů přistane zpět na odpalovací rampu. Tohle nikdy předtím nikdo nezkoušel.

+2/0
2.1.2015 14:43

J22a23n 34V86á77c90l73a53v10í60k 3112416421229

Takže vlastně znovu použitelnost byla před SpaceX... :-)

Troufnu si tvrdit, že na odpalovací rampě přistávat nebude. Maximálně ve stejném komplexu (jako orbiter).

0/0
2.1.2015 15:30

S95v43a19t51o57p61l90u37k 32S56i79l89n42ý 4572296129778

Byla, ale ne v té formě, v jaké to dělá SpaceX.

0/0
2.1.2015 16:47

J70a38n 46V84á70c48l59a95v70í63k 3342306511479

Jaké by to asi bylo, kdyby SpaceX před lety zvládl přistání pomocí padáků...?

0/0
2.1.2015 18:28

S36v53a13t96o96p46l32u58k 87S13i84l89n77ý 4172866589258

Osobně spíš víc věřím firmám jako SpaceX a pod., že budou schopní přistát na Marsu, než státním agenturám.

+4/0
2.1.2015 11:39

A34l97e81x40a13n95d37r 34K94o59s55t86k96a 8652168806184

Poměrně snadná rovnice. Na jedné straně jsou dravé společnosti. Vedené a podporované lidmi, kteří se k úspěchu dostali od nuly. Lidmi, kteří se úspěchu domohli tím, že věřili nějaké technologii, která byla zcela nová a nepředstavitelná. Mají peníze, mají prvotřídní odborníky, mají prvotřídní vybavení (třeba počítače a software) a nebojí se nových myšlenek a převratných řešení. (Ps: tipnul bych si, že třeba zrovna MUSK by na Mars letěl velmi ochotně sám. I kdyby předem věděl, že je to jednosměrná cesta.) Oproti tomu nejen NASA má rok od roku krácený rozpočet, na jednoho odborníka zaměstnává deset druhořadých, protože na lepší prostě nejsou prachy, nových myšlenek se bojí jak čert svěcené vody..

+1/−1
2.1.2015 12:01

S53v46a38t60o32p64l55u22k 50S43i10l79n69ý 4512186219478

Podle mě Musk je člověk, o kterém se bude jednou učit  jako o někom, kdo pomohl změnit svět. Jestli si udrží současný elán a energii, tak předčí i takové velikány jako Westighouse nebo Ford.  

Jinak dle mě kosmonautika směřuje k plnému zesoukromění, snad kromě států jako Čína nebo Rusko, které si stále budou udržovat národní programy. Jinak v státních režíích už budou v budoucnosti jen mezinárodní projekty typu ISS a pod.

+2/0
2.1.2015 12:29

J10a32n 69V17á32c57l75a71v11í85k 3762706891469

O jake nove a nepredstavitelne technologii se tu bavime?

0/0
2.1.2015 12:49

S78v19a68t63o50p30l64u12k 42S35i28l61n62ý 4362546349188

Např. znovu použitelnost raket. Nic takového tu před SpaceX nezkoušel.

+1/0
2.1.2015 13:02

J46a75n 59V65á82c20l11a30v88í62k 3882306781779

Raketoplan byl na jedno pouziti?

0/0
2.1.2015 13:57

S50v60a95t31o69p11l87u66k 90S82i96l89n43ý 4872706939488

Raketoplan byla lod, ne raketa. Mluvime tu o pristani a opetovnem pouziti nosne rakety.

0/0
2.1.2015 14:03

J27a76n 77V40á94c40l79a94v97í66k 3432616661759

viz. nahore

0/0
2.1.2015 14:24

M81a63r57t77i11n 65V15o83k32o30u78n 9848753683926

klicova technologie, kterou spaceX testuje a kterou nikdo predtim nezkousel, ze znovupouzitelnost takoveho razu, ktera dramaticky zlevni lety. Raketoplan byl sice castecne znovupouzitelny, ale pred kazdym startem musely jeho SSME motory projit velmi nakladnou servisni prohlidkou, ktera byla jen o malo levnejsi nez nove motory. Motory Merlin jsou od pocatku konstruovane tak, aby pred novym letem stacila jen bezna servisni kontrola, nikoli kompletni rozborka - sborka. Cilem Space X je to, ze prvni i druhy stupen pristanou na zem nebo na plovouci zakladu, doplni se palivo, namontuje naklad a leti se znovu, v radu cca desitek hodin. To az se podari, tak to bude opravdova revoluce a povede to ke snizeni ceny letu o 1-3 rady.

0/0
3.1.2015 9:46

J76a23n 59V93á23c71l52a10v47í55k 3302256351709

Nemusely, motory v orbiteru se dle navrhu mely servisovat po několika startech. I vzhledem k nizke frekvenci letu si však zakaznik vyzadal kontroly po kazdem letu. Nikde pak není psano, ze totez nebude zakaznik požadovat od SpaceX (resp. instituce budou skoro jiste minimalne zpočátku požadovat pro sve mise zcela nove nosice - coz je logicke, když mají nejdrazsi naklady).

Ale bude zajimave, jak se jim podari vcetne integrace nakladu opakovany start v radu desitek hodin. Zatím se starty odkladaji bezne o dny nebo klidne mesice.

Mimochodem, zkuste si spočítat, co by obnášelo snizeni nakladu o Vase jeden nebo dokonce tri rady. Kam byste chtěl všechny ty satelity nacpat se radeji ptat nebudu...

0/0
3.1.2015 11:05

J43i53ř15í 33K17o25s 4362855205685

Raketoplán byl družicový stupeň a jako takový byl samozřejmě vícenásobně použitelný. Ale startoval s pomocí obří rakety, která byla z větší části zničena. A právě to se pokouší SpaceX řešit - vícenásobné použití CELÉ rakety.

0/0
4.1.2015 9:04

J38a42n 43V53á57c60l19a63v21í12k 3312536831679

Ta "větší část" je několik tlakových nádob. Zadarmo sice nejsou, ale jejich cena je zlomek ceny motorů (o zbytku Orbiteru nemluvě).

Řešeni SpaceX vyžaduje zachování nádrží z poměrně zjevného důvodu. ;-)

0/0
4.1.2015 12:11

A53l14e38x62a19n32d80r 49K79o22s87t75k73a 8612678526654

Počítám že jde spíš o jiné využití už existující technologie či materiálu. Pro NASA pracují lidé, kteří vám řeknou 1000 důvodů, proč to nejde. Virgin, SpaceX a podobné společnosti berou lidi, kteří najdou ten 1001 způsob, jakým to najednou jde. Takovým člověkem byl třeba ve světě počítačů Steve Jobs. Vzal již běžně vyráběné součástky a smontoval z nich zcela nový stroj. (Není Apple náhodou jedna z nejhodnotnějších společností na světě?) (Ale abych nepomlouval, samo NASA velmi zajímavě experimentuje třeba s 3D tiskem)

+2/0
2.1.2015 13:26

J90a12n 89V64á80c38l98a52v86í45k 3652146321499

Pro NASA pracuji vedci, ony ty mise k jinym planetam, teleskopy, ale i treba výzkum, ze kterého pak cerpaji prave soukromnici jako SpaceX, se sam neudela.

Ti, které asi chcete shazovat jsou spis Boeing, Lockheed Martin, Orbital Sciences, Alliant Techsystems, Aerojet Rocketdyne, atd., pripadne Airbus Defense and Space, Safran, Avio, Thales Alenia, Mitsubishi Heavy Industries a další soukrome firmy, které pro NASA a další agentury zajistuji starty a další sluzby.

Ale srovnani s Apple sedi - placni na to pekne logo, udelej slusne PR a lide padnou na zadek ... trochu skoda pro SpaceX, ze ve vesmirnem prumyslu nejde o to, co si mysli ulice.

0/0
2.1.2015 14:20

S89v69a47t78o13p85l73u75k 87S86i88l62n30ý 4642806869578

SpaceX má svůj samozřejmě také vlastní výzkum a vývoj a vyvinula své vlastní motory i rakety a to relativně velmi levně a na rozdíl od Orbitalu jim zatím ani jedna raketa nevybouchla (nebreme.li v potaz experimentální Grasshopper)

Jistě, že znalosti předchozích výzkumů se logicky využívají, ale říkat, že vlastně bez NASA potažmo ostatních firem by SpaceX nic nezmohl a je to jen lepič loga je totální nesmysl.

+1/0
2.1.2015 14:58

J94a67n 45V39á50c92l12a71v75í39k 3192326851259

Ty motory vychází mimo jiné ze starších fastrac. Ale je fakt, že SpaceX zatím ztratil jen 7 satelitů...

0/−1
2.1.2015 15:38

S45v56a71t97o16p36l81u64k 66S91i25l24n13ý 4752286179438

Tak teď už vyloženě kecáte. SpaceX zatím ztratil jedinou malou družici Orbcommu a to jen díky špatnému navedení na dráhu a to bylo v r 2012. viz: 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_launches

A co se týče těch motorů, tak ano, Merliny sice pochází z Fastraců, ale ve své poslední verzi 1D Vacuum jsou výrazně přepracované a s trojnásobným tahem. Vedle toho vyvíjí i zcela nové Raptory na metan, které mají mít až 6 × větší tah než Merliny  a překonat dokonce i F-1 ze Saturnu V. 

PS. To by mě zajímalo, co vám SpaceX udělala, že vám tak leží v žaludku a musíte ji pomlouvat horem dolem? 

;-)

+2/0
2.1.2015 16:46

J70a10n 86V69á45c85l19a49v75í44k 3172376561639

Družici Orbcomm ztratili kvůli selhání jednoho z motorů. Jinak zbývajících šest:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches

Tah Raptoru se zvyšuje snad každý měsíc, tak uvidíme, jak na tom budou v době dokončení.

PS: asi mě v nějakém okamžiku přestali bavit obdivovatelé SpaceX, kteří se z poměrně významné části chovají jak fanynky nějakého zpěváka či co

0/−1
2.1.2015 17:59

M53a11r71t53i15n 57V66o74k60o75u40n 9118533243356

kde jsou prosim ty ztracene druzice?

0/0
3.1.2015 9:49

J89a36n 53V67á94c47l32a98v54í98k 3692626581399

Máte tam odkaz, ale pro snadnější orientaci na stránce:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_1_launches#Launch_history

jména jsou ve sloupci Payload.

0/0
3.1.2015 11:11

J90i74ř36í 19K38o71s 4232405325225

Když vás něco přestane bavit a začnete to pomlouvat, chováte se jako fanynka

0/0
4.1.2015 9:08

J58a76n 94V49á20c39l44a42v94í23k 3852186621689

hater když už, ale kde SpaceX pomlouvám, krom toho, že je považuji za velkohubé populisty?

0/0
4.1.2015 11:59

M60a25r30t11i26n 53V44o94k18o45u68n 9118133903246

zapomnel jsem napsat, ze na rozdil od Apple, ktery sam nic vyrobit neumi (nema vlastni tovarny) si SpaceX kompletne vsechno dela sam, tedy motory, rakety, rampy, a vse okolo. Od dodavatelu kupuje jen bezne soucastky typu konektory kabely a podobne. Znate jinou podbnou firmu, ktera dela vsechno kompletne inhouse?

0/0
3.1.2015 9:52

J52a22n 58V13á40c19l28a51v82í88k 3252636361679

Bezne součástky? Trochu premyslim, které to jsou.

Naopak dost se to srovnani vnucuje - samozrejme vzhledem k objemu vyroby se lisi i jeji organizace a pro firmu, která prodava desitky milionu zarizeni mesicne, jsou zrejme vhodnejsi jiné postupy, nez pro firmu proda jeden kus mesicne (když je dobry mesic).

0/0
3.1.2015 11:29

J44a52n 82V21á67c58l22a50v21í23k 3772776631679

SpaceX do toho nepujde bez penez od tech zlych agentur. Momentalne je navíc jejich prioritou prisat se na armadni rozpocet (a potažmo mise NASA mimo lety k ISS, kde se porad nesplnuji podminky).

0/0
2.1.2015 12:46

S59v79a19t35o52p28l51u10k 37S14i31l59n41ý 4732476229118

Nikdo neříká, že ty agentury jsou zlé. Jen podléhají politickým rozhodnutím anžto své vlastní prostředky povětšinou nemají a spoléhají hlavně na to, co jim bude dáno ze státního rozpočtu. 

Soukromé firmy sice také dostávají peníze od NASA při vývoji lodí, které mají pro ně létat, nicméně zároveň se hodně soustředí na rozvoj komerční kosmonautiky pro další soukromé subjekty a to je jejich budoucí hlavní příjem a tudíž nezávislý na politických rozhodnutích. 

A stačí, že SpaceX sežene aspoň tři dostatečně šílené miliardáře, kteří si zaplatí letenku na Mars a NASA k tomu nebude potřebovat ;-)

0/0
2.1.2015 13:06

J89a17n 37V72á92c85l88a45v42í12k 3122116441359

Tak ať si pár (desítek) multimiliardářů najde, protlačí to přes FAA (resp. ITAR) a směle na Mars.

0/0
2.1.2015 15:09

J62o54s60e91f 12T78a88h21i18r 7250448251773

Když začnete cpát do odborného článku propagandu tak z toho vyjde tato slátanina, která musí normálně uvažujícího člověka zhnusit.Rv

+2/−4
1.1.2015 18:54

S89v17a26t48o12p97l22u87k 69S35i94l65n93ý 4292896199258

Copak, autor nechválil Rusáky, jak jsou super, tak je to hned slátanina? ;-)

+1/0
2.1.2015 11:12

K49a98r91e78l 67E14n80d80l45e42r 3213770980215

Autor by si měl uvědomit, že zpolitizováním alespoň trochu odborného článku jednak opravdu znechutí většinu čtenářů, druhak zkreslí skutečnosti. Tfuj. Ale co chtít od pobočky štvavého plátku iDnes, že?

+4/−5
1.1.2015 17:58

S38v77a17t98o38p26l63u98k 12S32i46l92n29ý 4642356179598

Jj, vše, co nejede na Ruské propagandě o bolšoj rasijskoj těchnike, tak je to tfuj, viď ;-)

+1/−1
2.1.2015 11:14

M98a11r92t75i44n 32B98a31r12t45e66k 5667651111193

Já myslím,  že Rusko bude příštích 10 let zajímat spíše ufinancování základního fungování země než nějaká výstavba vesmírných stanic.

+6/−2
1.1.2015 16:55

J70i23ř66í 87K86o30s 4612925615495

Pěkný přehledový článek. Pokud jde o politiku (což je bohužel hlavní starost některých diskutujících), ta se z kosmonautiky nedá odfiltrovat už od samého počátku. A pokud jde o současnou ruskou kosmonautiku, tam bych vážné zájemce odkázal na podrobný rozbor Tomáše Přibyla ve slovenském časopise KOZMOS č.4/2014, který se distribuuje i u nás. Namátkou uvádím:

1. poslední úspěšná ruská (sovětská) meziplanetární mise se konala pře 30 (slovy TŘICETI !) lety - sonda VEGA k Venuši a kometě Haley. Od té doby následovaly pouze 2 (slovy DVA) pokusy o let k Marsu, které oba skončili na dně oceánu. Ve srovnání s vývojem Japonska a Indie, o evropské ESA a americké  NASA ani nemluvě, je ruská situace dosti tristní.

2. V letošním roce Rusové úspěšně odzkoušeli novou raketu Angara, jejíž vývoj trval 19 let a žádný výkřik techniky to není.

3. Nejsilnější současná ruská raketa Proton je koncepčně stará skoro 50 let a v současné době je její úspěšnost horší než v 80.letech minulého století.

4. A tak dále a tak podobně.

5. Současná ekonomická situace Ruska bohužel žádný obrat k lepšímu nenaznačuje.

+15/−3
31.12.2014 21:16

S95v69a41t74o84p25l55u37k 82S21i75l15n45ý 4922546189768

Rusko bude v budoucnu rádo, že ufinancuje samo sebe, natož nějaké v podstatě zcela zbytné kosické programy, které tak jako téměř vždycky zůstanou jen ve fantazii ruských plánovačů.

+2/−1
2.1.2015 11:22
Foto

M35a80r95e42k 46C31e36r31n15y 5978466307

Uz se tesim na vytah dle A.C. Clarka...

+2/0
31.12.2014 15:00

P38e47t18r 41P35o48k62o66r56n26ý 4292215382823

Opravdu je nutné i u článků technetu řešit na první místě politiku? Zkuste příště raději upozorňovat na chyby a omyly autora, než na to, která strana je mu bližší. Já bral tento článek jako sumář roku 2014. Není jedno, který stát má více startů? Chleba kvůli tomu levnější nebude. Osobně považuji za přínosnější pro vědu v roce 2014 úspěšné přistání na kometě, než do jisté míry už rutinní starty se zásobami pro ISIS.

+11/−1
31.12.2014 13:44

P88e43t64r 76M72a43r78š53o35u21n 5645178596486

tu politiku tam zatáhl sám autor, kdyby to byl výčet úspěchů či neúspěchů, nebude tam rozebírat politické věci. Dále sám píšete, že to berete jako sumář, jenže to právě sumář není, pokud v něm něco chybí ne?

0/−1
31.12.2014 14:30

P15e53t78r 26P18o17k53o72r66n73ý 4202545912503

Pane Maršoune, protože vesmír skutečně není můj koníček, tak skutečně nevím, co v přehledu chybí. Od toho měla být diskuse. Místo toho se tu řeší, koho má autor článku raději. To už mi opravdu přijde ujeté. Já v tom popisu politiku nevidím. Pravdou je, že k ochlazení vztahů došlo.

+4/0
31.12.2014 14:36

J29a18r61o84s13l63a41v 92H65o37r35á13k 5513842226960

Chleba levnejsi nebude. Hm, klasicky "argument" cechacka.

Tak proc lezete do clanku o kosmonautice? Mimochodem, za nejvetsimi uspechy a objevy vzdy stala politika. Viz zavody v dobe studene valky.

+2/−2
31.12.2014 14:49

P76e27t87r 23P61o13k47o12r12n31ý 4382255752903

Pane Horáku, skutečně si myslíte, že pro úspěchy kosmického výzkumu v roce 2014, je to nejpodstatnější kolik startů měly jednotlivé státy?

+1/−1
31.12.2014 15:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.