Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tegra X1 v Audi nahradí řidiče. Je to mobilní čip se silou superpočítače

Ještě před zahájením veletrhu CES představila NVidia mobilní superprocesor X1. Má výkon 1 TFLOPS, což je i podle slov ředitele a spoluzakladatele NVidie Jen-Sun Huanga „pro chytré telefony opravdu zbytečně mnoho“. Výrobce s ním proto míří především do automobilů. První modely Audi s autonomním řízením již brázdí Kalifornii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60i71ř33í 18D11v53o45ř66á88k 5608443578160

Až se něco takového rozšíří u kolejových vozidel , bude ještě pár  (možná desítek) let , než se to začne používat u aut.

+1/0
6.1.2015 19:38

M43a56r69t14i81n 53B77a33r14t90e52k 5877211861403

V USA to bude otázka několika málo let a svět bude brzo následovat.

+1/0
6.1.2015 21:29

L46u15d12v87í92k 91G16a56j98d81o27š87í69k 2925263654472

Já bych tak optimistický nebyl. Nejde totiž o nic menšího, než naučit řídící systém inteligenci, aby byl schopen adekvátně a bezpečně reagovat na chování lidí.

Udržet auto na silnici a nenarazit do ijných aut stejným způsobem řízených není pro systém dnes asi žádný problém.

Potíž nastane v provozu, kde se pohybují živí lidé, kteří dělají nepředvídatelné věci. Třeba nedají přednost, nebo se jí naopak vzdají. Nebo udělají výkop a nedostatečně ho označí. Co bude dělat takové auto, když zasněží dopravní značky a systém je nebude schopen přečíst? Co se stane, když značku někdo ukradne? Jak se bude auto chovat na zasněžené silnici, kde není vidět krajnice ani středová čára? A to ani není třeba zmiňovat co se stane, když někdo bude chtít systém úmyslně zmást třeba za účelem teroristického útoku.

Auto které se každé dva kilometry zastaví a bude čekat co na to posádka, protože si nebude vědět rady jak dál asi není úplně použitelné. To jistě sám uznáte.

+2/0
7.1.2015 8:36

V69o42j96t68a 51K81u67š44č42á98k 6379678416659

souhlasim, ze pro 50/50 automatizovany provoz michany s tim manualnim (priklad: jedu na rodinnou oslavu, jsem strizlivy - ridim sam, vracims e domu s tremi panaky v sobe, necham ridit auto) je jeste v realnem svete dost prekazek, ale vse co uvadite jsou docela jednoduse resitelne problemy. 

Snih odfiltruje pouze svetlo, ale ostatni elektromagneticke zareni uz ne. To ze ho MY neuvidime, neznamena, ze ho neuvidi i pocitac. A krom toho, nemusi se jit na vec ani zdaleka tak slozite, staci na kazdou zancku pridela malou vysilacku napajenou rekneme slunecnim panylkem, ktera patricne upozorneni, nebo prikaze predava vsem autum v okoli... 

To same stredove, okrajove, delici a podelne cary. 

Ano, stalo by to penize a HODNE penez, ale to stavba metra, maglevu, dalnic atd. taky. ;-)R^

0/0
7.1.2015 11:28

P22a41v57e35l 52K54u42r68a23l 5511504220140

Upřímně - značky stačí zanést do databáze a mapy kterou bude systém používat.

Tam bohužel bude problém v tom že si lidi nebudou pamatovat že tam ta značka má být.

Ale to je především problém lidí - přístroj je v tomto přesný - veřejné orgány by jenom za každých okolností museli udržovat mapy absolutně aktuální a online hlásit každou změnu.

0/0
12.1.2015 22:36

J98i35ř89í 62D21v74o85ř50á51k 5548433778630

Sice se to nestává často , ale opravoval jsem auto , od kterého pár desítek (možná stovek) metrů sjel blesk.Asi 80 % řídících jednotek šlo do kytek. Vzpoměl jsem si na tzv. autovlaky. Vpředu jedno vozidlo a za ním v krátkých rozestupech další řízené od toho prvního.

0/0
7.1.2015 19:09

V29o30j58t59a 16K29u41š50č61á75k 6389448906229

u kolejovych vozidel se to dnes uz pouziva, viz metro v Copenhagenu: 

https://www.youtube.com/watch?v=9AtxmKl4EUA

0/0
7.1.2015 11:30

K91a37t72e83ř26i11n68a 62S44l16a19v73í56k66o78v71á 6893135910743

No jednu výhodu to asi má, když zaviníte nehodu, tak to hodíte na autopilota R^

+1/−1
6.1.2015 17:43

L90u23d48v64í90k 43G92a72j57d73o24š34í75k 2835733584242

A protože nehody zaviněné autopilotem půjdou na vrub výrobce takového auta, výrobci si dají ještě hodně na čas, aby systém dotáhli do bezchybnosti.

+1/0
7.1.2015 8:40

V80o59j60t62a 59K66u23š52č96á55k 6849838826149

HeadUp promitani a palubni displeje jsou celkem logicke, nakonec v avionice uz MFD (multi funtional display) nahradily veskere (a kdyz ne veskere, tak vetsinu) budiku, takze proc s tim nejit i na zem... 

Promitani na sklo pak muze byt prijemnou a hlavne ZCELA legalni alternativou k chytrym brylim (preci jenom, s google glass se da prohlizet i maily a smsky, a policajti je jeste nejakou dobu nebudou mit za volantem radi ;-D)

+2/0
6.1.2015 17:17

J48i41ř98í 47H10o23r33k28ý 4345668757889

No v těch Audinách to bude kolikrát ku prospěchu ;-)

0/0
6.1.2015 15:00

T86o42m94á48š 79M81a15t22ě75j 9315418243382

Jinak ještě k tomu srovnání se superpočítačema a tohle: 

Superpočítače v TOP500 používají FLOPS s 64bit daty a to ještě změřené LINPACKem (ne spočítané - teoretické jsou uváděné jako peak, a to zahrnují i různá krátkodobá turba / automatické overclocky). 

nVidia ve svém PR uvádí FLOPS s 16 bit daty... s 64bit daty (dual precision) by prakticky nehnula (nad 32bit daty uvádějí polovinu 512 GFLOPs) ... a nad 64bit daty neuvádějí nic (pokud by to bylo zhruba jako u 970M - stejná architektura - tak nad 64 bit daty je 32x pomalejší než nad 32bit daty - pak by tohle dávalo cca 16GFLOPS).  

Takže pokud srovnávat se superpočítači, tak hledat superpočítač s peakvýkonem kolem 16GFLOPS.... a to jsme někde v roce 1990... .

+2/−1
6.1.2015 14:20

M62i81c51h48a46l 47T86o73m89i19n84s43k84ý 9351575107564

otázkou je, jestli je potřeba pracovat s tak velkými čísly.  ;-)

2 na 64 = 18446744073709551616

0/−4
6.1.2015 15:15

T40o35m94á83š 76M35a20t11ě16j 9145118773902

Nepochopils. Slo jen o srovnavani jablek s hruskama v clanku. Neni proste TFLOP jako TFLOP.

Nic vic, nic min.

+4/0
6.1.2015 20:06

M72i20c66h32a71l 59T51o76m85i30n37s11k22ý 9511845627464

jenže v článku píšou o aplikaci u které 32 bitů královsky postačuje.

0/−3
7.1.2015 3:11

T96o78m64á74š 74M10a88t42ě78j 9145258373442

Tak polopatě... 

1) V článku je uveden slaven výkon 1TFLOPs ... a už tam není uvedeno, že to jsou operace s 16bit...  Opravdu není problém postavit "počítač", který nad 1bitovými daty bude mít výkon desítky petaFLOP ... Budeme taky slavit, že je to výkonnější než Milkyway-2? Navíc v článku to ještě naprosto pitomě přirovnávají k vědeckým superpočítačům... 

Jen sem poukazoval na to, že ten 1TFLOP je jen PR... pro většinu operací s obrazem budou muset stejně do SP (FP32) - a tam už je to jen 0,5 TFLOP... 

2) FP64 není jen o velikosti čísla... je to o přesnosti čísla. Netvrdím, že pro tyhle účely je nutná double precision (FP64), ale single precision (FP32) se většinou nevyhneš. INT (FP16) - to je rozsah 0-65525  (nezapomeň, že bez jakýchokoliv desetin...).

Proto je uvádění 1TFLOP u tohoto nekorektní, a srovnání se superpočítači blbost...

+4/0
7.1.2015 8:29

T41o82m71á22š 28M22a33t27ě13j 9845498143632

Když tak na to koukám, tak to žádný velký zázrak opravdu není: 

Je to jen 256 CUDA cores na lepším výrobním procesu... (současné mobilní čipy jsou na 28nm, tohle je na 20nm). Architektura je naprosto stejná - jako současný Maxwell v noteboocích. 

Pro srovnání: 

Tohle TX1: 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 4W - 1TFLOPs v 16bit, 512 GFLOPs v 32bit

Současná 970M (notebooky): 1 280 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 90W - 4,7 TFLOPs v 16bit, 2365 GFLOPs v 32bit 

Přepočtená 970M - 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 18W (spíš ale ještě méně) - výkon stejný jako X1 (stejná architektura)

(Ty 4 arm jádra jsou v zásadě v rámci výkonu "do počtu"). 

Takže jde jen o to, že zlepšením výrobního procesu z 28nm na 20nm došlo ke snížení spotřeby zhruba na třetinu. A pochvalu si zaslouží ... TSMC ;-D

0/−1
6.1.2015 14:11

-48- 74-55- 8744224679263

Hloubkova neuralni analyza bude asi nejaky novatorsky preklad Deep neural networks nebo Deep learning. V originale by to mozna byvalo reklo neco alespon lidem, co o tom uz slyseli ;)

0/0
6.1.2015 12:42

K52a67t14e98ř35i96n45a 65S43l39a80v47í61k57o84v95á 6283505390653

Už aby vymysleli ten teleport.

+6/0
6.1.2015 12:17

2505234788753

počkejte až Vám to někdo hackne a nahraje Vám tam Need4Speed :)

+3/0
6.1.2015 12:04

T78o35m69á46š 50M66a33t38ě12j 9685278873252

Nebo přelepí kamery třeba vhodně barevnou folií

0/−2
6.1.2015 12:10

K67a22t91e24ř86i61n68a 55S68l65a12v89í89k59o56v71á 6383595120533

Copak přelepit, stačí když vás ohodí zaflákaný kamion nebo traktor. I když určitě udělají nějaký ten zákon, že se nebude smět jezdit po znečistěné silnici, za špatného počasí a s námrazou :-)

+1/0
6.1.2015 12:19

T34o32m56á71š 74M29a91t72ě57j 9195588883662

To bude mít nějakou mechaniku, jak to řešit (automatické stěrače / ostřikovače - v kombinaci s umístěním). 

Ale taková změna barev, nebo nalepená značka přikázaný směr jízdy / zákaz vjezdu ? :)

Mno počkám si ještě chvíli, a pak zapřemýšlím nad rozjetím výroby "vtipných" nálepek :)

+1/−2
6.1.2015 12:30

R17a13d82o26s72l35a35v 27K16l33a66u13d44a 5594768724802

Ta optika je optimalizovaná na určitou vzdálenost. Když na objektiv přilepíte cokoliv, vždycky uvidíte jen hnusnou šmouhu a systém jí nejspíš vyhodnotí jako poruchu kamery.

0/0
6.1.2015 12:41

T39o40m67á85š 70M42a88t45ě52j 9225418753822

Stejně jako se dá ošálit oko, tak vhodné "rozmazání" - barevné gradienty + průhlednost dokážou ošálit kameru. 

Problém by asi spíše byla nutnost naprosto přesného umístění na více než jednu kameru.

+1/−3
6.1.2015 13:11

R20a56d52o11s32l52a52v 88K21l86a75u28d17a 5264328144712

To je pak sranda když ta kamera slouží i pro ochranu auta, takže majitel jakmile sedne do vozu tak na monitoru uvidí váš xicht:-P   Proč vymejšlíte takové kraviny? Je spousta způsobů jak i dneska vyřadit auto z provozu. Naříznutí nějaké hadičky, vypuštění kol, nebo jejich demontáž, polití benzínem a zapálení.... ale proč to všechno? Pro vaše potěšení?

+1/0
6.1.2015 13:18

T84o42m94á83š 38M29a57t98ě30j 9425498363372

Uvolni se trochu ... bereš to příliš vážně. 

Ano pro pobavení, pro to potěšení dostat jednoduše stroj "do úzkých".

Přesně pro to pobavení, pro které se někteří postaví před automatický vysavač a facinovaně koukají, jak se točí na místě...  prostě pro srandu králíkům. Poťouchlost no ...

+2/−2
6.1.2015 13:46

A81l23e84x39a50n55d56r 91K58o53s30t38k50a 8282808196514

Netřeba, stačí až se složí software.

0/0
6.1.2015 12:51

M35a72r22t48i49n 56P43r86o36k28e32š 5522339312205

rád si připlatím za auto, které to mít nebude

+2/−1
6.1.2015 11:55

T48o83m58á92š 15M31a86t81ě58j 9245918823512

Dost bych mírnil to nadšení nad 1TFLOPS... a velmi rychle bych odstranil to srovnání se superpočítači. Je to totiž hodně zavádějící, a o reálném výkonu to dává pouze velmi omezený obrázek.  

Záleží s jakými daty se ty operace provádějí... A tady je to malý podvod od nvidie- používají "half precision/integer" data (16bit), v počítačové branži se běžně používá "single precision/floating point" (32bit), nebo double precision (64bit).  (Tady nejvíce kulhá to srovnání se superpočítači). 

A jinak žádný extra zázrak to není - Nvidia GTX 680 - (2 roky stará) - 3TFLOPS pro 32 bit data, Současný mobilní čip - GTX980M - 3TFLOPS pro 32bit data... (pokud by jel nad 16bit daty - tak bude výkon téměř dvojnásobek (pokud by toho byly ty čipy schopny...). 

Jinak to srovnání se superpočítačema, které v současnosti drží rekord kolem 33PFLOPS nad 64bit daty... ano první TFLOP počítač je někde z půlky devadesátých let... ale od té doby se měřítka dost změnila. (V kapse nosíme v telefonech procesory s výkonem nejdražších spotřebitelských počítačů té doby, a nikdo se nad tím nepozastavuje).

+6/−1
6.1.2015 11:21

V62o98j77t38a 28K20u89š24č63á24k 6439728376949

no jo, vona ta gtx980 bude mozna vykonnejsi, ale taky 3x vic sezere ;-D

0/0
6.1.2015 17:14

T63o29m38á68š 15M30a98t27ě12j 9445318263462

To nebyla az tak pointa... slo spis o to srovnani s vedeckymi superpocitaci...

0/0
6.1.2015 20:08

O13n85d40ř89e35j 63S59t44a72r28o54c24h 5140203292334

Já nevím, nahradit všechny ovládací prvky dotykovým displejem? Vždyť je to nebezpečné. Sledovat provoz a přitom rukou nahmátnout knoflík od topení, nebo hlasitosti jakž takž jde, aniž by řidič musel spustit oči z dopravní situace okolo. Ale v případě dotykového ovládání se prostě musí podívat, kam šmátrá.

+2/0
6.1.2015 11:19

V30á44c58l41a92v 90P27o38t85k33a77n 8309633806747

Auto bude ridit samo, v bezpecnych koridorech napr na dalnicich muzes i spat.

0/0
6.1.2015 11:39

L93u96d93v53í21k 77G82a53j47d72o44š28í55k 2205233904252

Auto bude moci řídit samo tak nejdříve za 20 let. Dotykové displeje se už dnes dávno do aut montují.

Jinak je to částečně i věc módy. Stačí si vzpomenout na digitální hodinky na přelomu 70. a 80. let. Všichni byli nadšení a za pár let se rádi vrátili k "archaickým" ručičkovým hodinkám.

Dotykové ovládání má spoustu výhod. Hlavně ale pro výrobce. Je to totiž  výrobně velmi laciné. Jenže jednoúčelové ovládací prvky mají své zjevné přednosti a výrobci zvláště luxuxsnějších aut dobře vědí, proč dávají na palubku stále les čudlíků.

+2/0
6.1.2015 12:03

R88a97d78o23s86l66a14v 19K93l22a60u48d40a 5814238184462

Výrobci daleko raději montují tlačítka a mechaniku. Třeba kličky na okna. Bývají totiž poruchová a tak si servis přijde na své. :-)

0/0
6.1.2015 12:43

P78e29t17r 25T75y22č52k60a 6145932309552

Tak před časem jsem viděl pořad o tom jak volvo testuje systém kdy auto samo zaparkuje. Připadalo mi to jak absolutně nedostupná technologie. A dnes si to můžeš poměrně levně koupit snad do každého auta.

+1/0
6.1.2015 14:02

L98u82d74v19í85k 15G74a82j95d79o19š36í48k 2115823704922

Když se podíváte na to co se pod touto vymožeností skrývá, tak jsou to čidla za pár korun, servomotor na volantu rovněž za pár korun a všechno ostatní je věc softwareu. Takže není žádný div, že když už někdo jednou takový SW vyvinul, že po čase, až se zaplatí náklady na vývoj, půjde cena dolů.

0/0
7.1.2015 8:16

J97a42n 61N14o46v73á44k 9719186721322

spíš se za par let hodinky prestali nosit temer uplne;-)

0/0
6.1.2015 23:39

L65u70d35v61í20k 88G48a23j76d72o30š95í18k 2435623814482

To ano. Sám jsem na několik let hodinky odložil a teď se k nim zase pomalu vracím.

Nicméně když se podíváte na stále dost velký trh s hodinkami, tak jsou "digitálky" spíš závan retro. Jinak všechny hodinky mají ručičky a cení se hlavně mechanika.

0/0
7.1.2015 8:08

J96a87n 36K20u68d88l21á94č86e92k 7935455

A kdo bude platit pokuty, co? Majitel auta nebo výrobce čipu nebo výrobce softwaru?

0/0
6.1.2015 11:05

J11a74r24o95s12l60a39v 19J83a74k38u21b44o57v 8252345215657

pokuty za co?

0/0
6.1.2015 11:53

J94i13ř20í 61K32o20c83u94r55e11k 6455504245128

Za porušení značky, tkerá bude systémem vyhodnocena jako že to značka není. Různé zrezlé cedule a značky schované v křoví, značky umístěné na krajnici a zakrtyté navzájem. "Značky" vyrobené lidovou tvořivostí, které nejsou ve vyhlášce, ale místní samospráva za ně vybírá pokuty. 

Například začátek obce: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=992863.jpg&httpref=54342/132761

Jak daleko jsme od přejezdu? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=980664.jpg&httpref=54342/261238

Je to ještě značka? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=936671.jpg&httpref=54342/256804

Neviditelná: http://goo.gl/maps/QO0Ty

Wodka? Charašo! http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=918986.jpg&httpref=54342/255208

0/0
7.1.2015 19:04

J54a28n 40U71l55r81y21c41h 4121517390238

je otázka, jestli se běžný aplikace za lidovou cenu dožiju - když si představím nejen technicko ekonomický vývoj + sociálně psychologické zábrany, ale hlavně legislativní procedury (zvlášť u nás kde je koktejl neschopnosti a alibismu a rigidnosti pěkně silný), tak tomu nevěřím, a hrozně toho lituju - většina lidí tady i jinde pořád bude mlít o tom, jak by nikdy nedovolili, aby za ně počítač rozhodoval, jak jsou se svými improvizačními schopnostmi nenahraditelní - připom je to taková blbost, jako kdybyste tvrdili, že můžete pomocí logaritmickýho pravítka nahradit svůj nespolehlivý zabugovaný PC... - věc je přece naprosto jednoduchá - jakmile se v praktickém provozu dokáže, že ten počítačově řízený vůz vykazuje statisticky znatelně nižší nehodovoist než řidiči, tak není o čem přemýšlet, a naopak jeho nezavedení znamená fakticky vědomé zabíjení a mrzačení i naprosto nevinných lidí dík vyšímu podílu nehod zaviněných těmi nenahraditelnými řidiči (že budou způsobovat nehody i tyhle systémy je přirozené a OK - pokud jich bude míň než dosud);

problém je, že se najde spousta bezmozků, kteří budou i v rozporu s jasnou logikou vždycky tvrdit, že oni jsou určitě lepší než nějaký počítačový systém, ale mnohem horší je, že asi pro většinu lidí je řízení symbolem toho, že něco úspěšně ovládají, je to pro ně jedna z nejdůležitějších činností, která je naplňuje (pro mě nepochopitelně - podle mě je řízení naprostá a totální otrava, který bych se rád zbavil z fleku) a obejít se bez tohodle šidítka pro masírování vlastního ega jim přijde nepřekousnutelné, takže možná ještě na dlouho budeme všichni odsouzeni k tak iracionální činnosti (včetně toho zbytečného zabíjení a mrzačení) jakou za chvíli fakticky bude řízení vozu člověkem

+3/0
6.1.2015 10:58

I23v97a97n 34Z41y94k70á74n 9370973429896

Mínus Vám dávat nebudu, ale oponovat musím. Zde nejde o to, jestli člověk dokáže něco lépe nebo naopak čip. Vaším způsobem uvažování můžeme přenechat počítači téměř vše. Počínaje optimálním uvařením čaje, konče optimálním otěhotněním manželky. Člověk má právo dělat věci, které mu přináší potěchu, které mu přináší užitek, samozřejmě za předpokladu, že za své činy nese zodpovědnost. Ale tak tomu bylo téměř vždy a téměř u všeho, takže žádná změna. Tak jako mohou jedni navrhovat, že učit dítě psát psace je kravina, protože může dnes ovládat PC hlasem, tak druzí budou správně oponovat, že učit dítě psát zároveň znamená učit dítě drobné motorice. Cokoliv, co se člověk učí, co člověk vykonává, posiluje jeho schopnosti. Pokud zbude na člověka pouze fakt, že může odpočívat, protože vše za něj udělají stroje, jednak to znamená zánik pro člověka z titulu jeho degenerace a dále to znamená zánik milionu pracovních míst, které nikdo ničím nenahradí na ziskové straně sociálního účtu, který bude sanovat armádu nezaměstnaných. Bohužel v lidstvu je stále dost silná a vlivná skupina těch, kteří si toto buď nechtěji uvědomit nebo tak činí záměrně a díky tomu jde lidstvo do stále větších .. slušně řečeno exkrementů.

+4/−1
6.1.2015 11:07

M22i90l85a27n 64K83l17o47u34č24e19k 3880385848627

Obvyklé naříkání nad pracovními místy, podobně naříkali dělnící nad automatickými tkalcovskými stavy( a taky chudáci nemohli posilovat své schopnosti ručním tkaním když to za ně dělal stroj). Pokud vy si nenajdete nějakou smysluplnou činnost, když za vás bude třeba řídit auto, tak je to jen vaše chyba.

+2/0
6.1.2015 11:21

I65v82a83n 71Z18y20k91á95n 9700953569766

Jedna věc je najít smysluplnou činnost ... těch je kolem tolik, že byste se upracoval do úmoru. Pak je ale také otázka, jestli za tu činnost dostanete vůbec zaplaceno, natož adekvátně nutným životním potřebám. A až vám technologický vývoj sebere pracovní místo třeba v 58 letech, za zády budete mít statisíce a v tu dobu možná i nějaký ten milion nezaměstnaných, to už pak klesají koutku z úsměvu i jiným střelcům, kteří si před tím mysleli, jací jsou borci, kterých se to přeci nikdy týkat nemůže. Ono by neškodilo mít obecně trocha pokory před tím, co nám život servíruje, resp. může servírovat. Ale na druhou stranu, nemyslím, že je rozumné sám (jako společnost) strkat hlavu do oprátky a ještě se u toho tetelit blahem, že přeci nějaké ty oběti byly a jsou při technologickém pokroku vždy.

0/0
6.1.2015 12:02

M14i54l52a36n 26K30l97o80u43č89e35k 3230465668327

Jakto až, vy to říkáte, jakoby to bylo nevyhnutelné, pracovní místo vám může sebrat i technické zaostávání, takže to, že technický pokrok nebude vám vaše pracovní místo vůbec nezajistí.

0/0
6.1.2015 12:24

J75a88n 83U88l44r13y20c18h 4191547240708

to je - nad tímhle konkrétním tématem naprosto absurdní argumentace - a) u řízení vozu teda nejde o to, jestli je lepší čip, nebo člověk? - neboli ausgerechnet u řízení ve jménu potěchy nebo rozvíjení potenciálu člověka (což je u řízení blbost - viz dále) se klidně smířím s tím, že to přinese větší počet mrtvých a mrzáků - tohle zní v naší přejemnělý společnosti kapánek nepřijatelně, že? (a pokud chcete naši společnost obrodit stykem s drsnější realitou, která přináší třeba i fyzická zranění, nebo úmrtí, tak si můžete vybrat fůru vhodnějších oblastí (kde mj. nebudou následky ohrožení naprosto nevinní lidé, jako je tomu u dopravních nehod) - můžete třeba dramaticky omezit různé povinné ochranné technologické postupy a prostředky, můžete propagovat sporty při kterých budou aktéři běžně umírat, můžete podporovat militarizaci naší společnosti a její bojovou angažovanost na nejrůznějších místech);

b) představovat zrovna řízení auta coby příklad toho, co posiluje lidské schopnosti, potenciál, je směšnost - ano, řízení může u člověka rozvinout a posílit lecjaké schopnosti, ale to může zrovna tak dobže udělat opravdu bezpočet jiných činností a oblastí; když si porovnáte celkový čas věnovaný řízení a jeho celkový výnos pro rozvoj potenciálu člověka, vyjde vám řízení z tohodle hlediska jako velice neefektivní konání, to se u jiných (mj. i obměňovaných) činností můžete rozvíjet nesrovnale víc... - jenže tady jsme u toho, co už jsem napsal - řízení je zřejmě pro vás ikona, nedoknutelný symbol vaší důležitosti, vaší realizace...

+3/0
6.1.2015 12:19

J81a11n 98U88l56r67y37c40h 4421787700828

c) a obecně - představa o tom, že technologický pokrok člověka kazí a degeneruje je stará jak ten vývoj sám, podle mě to takhle jednoduché není, ale snažit se z tohodle vývoje odselektovat zrovna řízení vozů, to už je na palici - vadí vám úplně stejně např. současný způsob zemědělské výroby? (to je přece pro lidstvo hrozná ztráta, když většina společnosti ztratí spojení s půdou, pojem o tom, co to je vlastníma rukama si dobývat svou obživu), jste např. proti současnému standardu bydlení? (který přece současného člověka opět otupuje nadměrným přepychem, kdy řeší problém zimy (v lepším případě i horka) vteřinovou regulací s nějakým knoflíkem..., kdy je obklopený nejrůznějšími stroječky, které mu mají usnadnit i jednoduché činnosti) - tohle za sebe taky požadujete odstranit, takže aspoň v tom svém bytě (domě) schválně žijete na úrovni začátku 20. století? (což je lehce realizovatelné) - tipnul bych, že asi sotva..., ale zrovna u auta jste najednou pro zastavení vývoje..., v ostatních oblastech (těch příkladů bych samozřejmě mohl uvést desítky dalších) byste asi ty výdobytky pokroku nechtěl stopnout

(a mimochodem, není současný způsob ovládání vozu se všemi možnými udělátky - posilovače, klimatizace, řazení, startování atd atd. zas nesmyslnou cestou k tomu ohlupování a degeneraci člověka? - přece mnohem lepší by bylo, kdyby si nastartoval klikou, popasoval by se s řízením chlapsky bez posilovačů, synchronizace..., ne? - to by ho rozvinulo mnohem víc..., ale ne, to by byla zbytečná otrava - u auta jde přece o ten pocit, že řídím já, čím to bude pohodlnější tím líp, jde jen o tu představu, že já jsem šéf auta a určitě dobrý (nejspíš nadprůměrný) řidič v silničním provozu, to je ten (nepřiznaný, resp. i nevědomý) základ, o který jde, proto ta zuřivá reakce mnohých proti odejmutí řízení, která by v jiné oblasti prošla bez povšimnutí)

+1/0
6.1.2015 12:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.