Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tegra X1 v Audi nahradí řidiče. Je to mobilní čip se silou superpočítače

Ještě před zahájením veletrhu CES představila NVidia mobilní superprocesor X1. Má výkon 1 TFLOPS, což je i podle slov ředitele a spoluzakladatele NVidie Jen-Sun Huanga „pro chytré telefony opravdu zbytečně mnoho“. Výrobce s ním proto míří především do automobilů. První modely Audi s autonomním řízením již brázdí Kalifornii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J65i38ř41í 19D44v25o45ř90á98k 5738443898430

Až se něco takového rozšíří u kolejových vozidel , bude ještě pár  (možná desítek) let , než se to začne používat u aut.

+1/0
6.1.2015 19:38

M27a29r62t28i43n 79B20a63r72t91e97k 5617651441173

V USA to bude otázka několika málo let a svět bude brzo následovat.

+1/0
6.1.2015 21:29

L50u44d85v11í78k 68G16a96j37d78o89š22í29k 2135913334582

Já bych tak optimistický nebyl. Nejde totiž o nic menšího, než naučit řídící systém inteligenci, aby byl schopen adekvátně a bezpečně reagovat na chování lidí.

Udržet auto na silnici a nenarazit do ijných aut stejným způsobem řízených není pro systém dnes asi žádný problém.

Potíž nastane v provozu, kde se pohybují živí lidé, kteří dělají nepředvídatelné věci. Třeba nedají přednost, nebo se jí naopak vzdají. Nebo udělají výkop a nedostatečně ho označí. Co bude dělat takové auto, když zasněží dopravní značky a systém je nebude schopen přečíst? Co se stane, když značku někdo ukradne? Jak se bude auto chovat na zasněžené silnici, kde není vidět krajnice ani středová čára? A to ani není třeba zmiňovat co se stane, když někdo bude chtít systém úmyslně zmást třeba za účelem teroristického útoku.

Auto které se každé dva kilometry zastaví a bude čekat co na to posádka, protože si nebude vědět rady jak dál asi není úplně použitelné. To jistě sám uznáte.

+2/0
7.1.2015 8:36
Foto

V60o46j25t41a 22K59u54š55č52á41k 6919458436579

souhlasim, ze pro 50/50 automatizovany provoz michany s tim manualnim (priklad: jedu na rodinnou oslavu, jsem strizlivy - ridim sam, vracims e domu s tremi panaky v sobe, necham ridit auto) je jeste v realnem svete dost prekazek, ale vse co uvadite jsou docela jednoduse resitelne problemy. 

Snih odfiltruje pouze svetlo, ale ostatni elektromagneticke zareni uz ne. To ze ho MY neuvidime, neznamena, ze ho neuvidi i pocitac. A krom toho, nemusi se jit na vec ani zdaleka tak slozite, staci na kazdou zancku pridela malou vysilacku napajenou rekneme slunecnim panylkem, ktera patricne upozorneni, nebo prikaze predava vsem autum v okoli... 

To same stredove, okrajove, delici a podelne cary. 

Ano, stalo by to penize a HODNE penez, ale to stavba metra, maglevu, dalnic atd. taky. ;-)R^

0/0
7.1.2015 11:28

P77a79v37e50l 63K87u42r21a74l 5201314340490

Upřímně - značky stačí zanést do databáze a mapy kterou bude systém používat.

Tam bohužel bude problém v tom že si lidi nebudou pamatovat že tam ta značka má být.

Ale to je především problém lidí - přístroj je v tomto přesný - veřejné orgány by jenom za každých okolností museli udržovat mapy absolutně aktuální a online hlásit každou změnu.

0/0
12.1.2015 22:36

J52i67ř89í 59D80v68o48ř10á28k 5288753388840

Sice se to nestává často , ale opravoval jsem auto , od kterého pár desítek (možná stovek) metrů sjel blesk.Asi 80 % řídících jednotek šlo do kytek. Vzpoměl jsem si na tzv. autovlaky. Vpředu jedno vozidlo a za ním v krátkých rozestupech další řízené od toho prvního.

0/0
7.1.2015 19:09
Foto

V41o54j36t36a 24K60u93š31č21á42k 6919628376459

u kolejovych vozidel se to dnes uz pouziva, viz metro v Copenhagenu: 

https://www.youtube.com/watch?v=9AtxmKl4EUA

0/0
7.1.2015 11:30

K26a49t71e15ř19i87n20a 11S87l61a80v21í76k94o56v59á 6603615210783

No jednu výhodu to asi má, když zaviníte nehodu, tak to hodíte na autopilota R^

+1/−1
6.1.2015 17:43

L55u86d83v47í95k 70G39a28j41d34o97š95í53k 2325313594552

A protože nehody zaviněné autopilotem půjdou na vrub výrobce takového auta, výrobci si dají ještě hodně na čas, aby systém dotáhli do bezchybnosti.

+1/0
7.1.2015 8:40
Foto

V23o65j49t73a 40K66u73š54č12á83k 6989738616809

HeadUp promitani a palubni displeje jsou celkem logicke, nakonec v avionice uz MFD (multi funtional display) nahradily veskere (a kdyz ne veskere, tak vetsinu) budiku, takze proc s tim nejit i na zem... 

Promitani na sklo pak muze byt prijemnou a hlavne ZCELA legalni alternativou k chytrym brylim (preci jenom, s google glass se da prohlizet i maily a smsky, a policajti je jeste nejakou dobu nebudou mit za volantem radi ;-D)

+2/0
6.1.2015 17:17

J39i50ř57í 88H38o65r33k19ý 4485578907689

No v těch Audinách to bude kolikrát ku prospěchu ;-)

0/0
6.1.2015 15:00

T62o63m84á66š 53M72a96t13ě46j 9955718143252

Jinak ještě k tomu srovnání se superpočítačema a tohle: 

Superpočítače v TOP500 používají FLOPS s 64bit daty a to ještě změřené LINPACKem (ne spočítané - teoretické jsou uváděné jako peak, a to zahrnují i různá krátkodobá turba / automatické overclocky). 

nVidia ve svém PR uvádí FLOPS s 16 bit daty... s 64bit daty (dual precision) by prakticky nehnula (nad 32bit daty uvádějí polovinu 512 GFLOPs) ... a nad 64bit daty neuvádějí nic (pokud by to bylo zhruba jako u 970M - stejná architektura - tak nad 64 bit daty je 32x pomalejší než nad 32bit daty - pak by tohle dávalo cca 16GFLOPS).  

Takže pokud srovnávat se superpočítači, tak hledat superpočítač s peakvýkonem kolem 16GFLOPS.... a to jsme někde v roce 1990... .

+2/−1
6.1.2015 14:20

M30i19c91h92a86l 40T54o79m52i67n55s95k42ý 9911935317144

otázkou je, jestli je potřeba pracovat s tak velkými čísly.  ;-)

2 na 64 = 18446744073709551616

0/−4
6.1.2015 15:15

T27o90m82á70š 13M20a69t44ě39j 9355758573442

Nepochopils. Slo jen o srovnavani jablek s hruskama v clanku. Neni proste TFLOP jako TFLOP.

Nic vic, nic min.

+4/0
6.1.2015 20:06

M43i78c52h73a18l 55T41o25m60i27n46s88k20ý 9941385707204

jenže v článku píšou o aplikaci u které 32 bitů královsky postačuje.

0/−3
7.1.2015 3:11

T79o13m80á42š 77M79a31t53ě26j 9985328573562

Tak polopatě... 

1) V článku je uveden slaven výkon 1TFLOPs ... a už tam není uvedeno, že to jsou operace s 16bit...  Opravdu není problém postavit "počítač", který nad 1bitovými daty bude mít výkon desítky petaFLOP ... Budeme taky slavit, že je to výkonnější než Milkyway-2? Navíc v článku to ještě naprosto pitomě přirovnávají k vědeckým superpočítačům... 

Jen sem poukazoval na to, že ten 1TFLOP je jen PR... pro většinu operací s obrazem budou muset stejně do SP (FP32) - a tam už je to jen 0,5 TFLOP... 

2) FP64 není jen o velikosti čísla... je to o přesnosti čísla. Netvrdím, že pro tyhle účely je nutná double precision (FP64), ale single precision (FP32) se většinou nevyhneš. INT (FP16) - to je rozsah 0-65525  (nezapomeň, že bez jakýchokoliv desetin...).

Proto je uvádění 1TFLOP u tohoto nekorektní, a srovnání se superpočítači blbost...

+4/0
7.1.2015 8:29

T14o77m31á18š 34M75a52t68ě83j 9475898873652

Když tak na to koukám, tak to žádný velký zázrak opravdu není: 

Je to jen 256 CUDA cores na lepším výrobním procesu... (současné mobilní čipy jsou na 28nm, tohle je na 20nm). Architektura je naprosto stejná - jako současný Maxwell v noteboocích. 

Pro srovnání: 

Tohle TX1: 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 4W - 1TFLOPs v 16bit, 512 GFLOPs v 32bit

Současná 970M (notebooky): 1 280 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 90W - 4,7 TFLOPs v 16bit, 2365 GFLOPs v 32bit 

Přepočtená 970M - 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 18W (spíš ale ještě méně) - výkon stejný jako X1 (stejná architektura)

(Ty 4 arm jádra jsou v zásadě v rámci výkonu "do počtu"). 

Takže jde jen o to, že zlepšením výrobního procesu z 28nm na 20nm došlo ke snížení spotřeby zhruba na třetinu. A pochvalu si zaslouží ... TSMC ;-D

0/−1
6.1.2015 14:11

-73- 46-81- 8924244409733

Hloubkova neuralni analyza bude asi nejaky novatorsky preklad Deep neural networks nebo Deep learning. V originale by to mozna byvalo reklo neco alespon lidem, co o tom uz slyseli ;)

0/0
6.1.2015 12:42

K28a55t72e75ř11i65n98a 30S30l90a55v19í67k13o23v67á 6663115700623

Už aby vymysleli ten teleport.

+6/0
6.1.2015 12:17

2275514958643

počkejte až Vám to někdo hackne a nahraje Vám tam Need4Speed :)

+3/0
6.1.2015 12:04

T89o53m21á15š 83M71a33t84ě90j 9835388573142

Nebo přelepí kamery třeba vhodně barevnou folií

0/−2
6.1.2015 12:10

K55a16t68e76ř32i48n91a 91S80l29a61v59í78k24o90v53á 6773555750593

Copak přelepit, stačí když vás ohodí zaflákaný kamion nebo traktor. I když určitě udělají nějaký ten zákon, že se nebude smět jezdit po znečistěné silnici, za špatného počasí a s námrazou :-)

+1/0
6.1.2015 12:19

T18o84m57á53š 92M45a57t67ě70j 9275838743642

To bude mít nějakou mechaniku, jak to řešit (automatické stěrače / ostřikovače - v kombinaci s umístěním). 

Ale taková změna barev, nebo nalepená značka přikázaný směr jízdy / zákaz vjezdu ? :)

Mno počkám si ještě chvíli, a pak zapřemýšlím nad rozjetím výroby "vtipných" nálepek :)

+1/−2
6.1.2015 12:30

R62a21d93o11s85l94a13v 13K72l19a33u59d54a 5154568414402

Ta optika je optimalizovaná na určitou vzdálenost. Když na objektiv přilepíte cokoliv, vždycky uvidíte jen hnusnou šmouhu a systém jí nejspíš vyhodnotí jako poruchu kamery.

0/0
6.1.2015 12:41

T23o38m61á97š 95M69a58t25ě82j 9855898333302

Stejně jako se dá ošálit oko, tak vhodné "rozmazání" - barevné gradienty + průhlednost dokážou ošálit kameru. 

Problém by asi spíše byla nutnost naprosto přesného umístění na více než jednu kameru.

+1/−3
6.1.2015 13:11

R63a45d86o94s25l13a95v 51K90l59a72u55d45a 5754338934472

To je pak sranda když ta kamera slouží i pro ochranu auta, takže majitel jakmile sedne do vozu tak na monitoru uvidí váš xicht:-P   Proč vymejšlíte takové kraviny? Je spousta způsobů jak i dneska vyřadit auto z provozu. Naříznutí nějaké hadičky, vypuštění kol, nebo jejich demontáž, polití benzínem a zapálení.... ale proč to všechno? Pro vaše potěšení?

+1/0
6.1.2015 13:18

T40o10m35á39š 14M55a22t65ě65j 9505458853132

Uvolni se trochu ... bereš to příliš vážně. 

Ano pro pobavení, pro to potěšení dostat jednoduše stroj "do úzkých".

Přesně pro to pobavení, pro které se někteří postaví před automatický vysavač a facinovaně koukají, jak se točí na místě...  prostě pro srandu králíkům. Poťouchlost no ...

+2/−2
6.1.2015 13:46

A19l22e78x51a55n87d71r 59K89o53s44t87k31a 8772888526604

Netřeba, stačí až se složí software.

0/0
6.1.2015 12:51

M92a35r31t44i55n 88P97r90o58k89e73š 5382589612605

rád si připlatím za auto, které to mít nebude

+2/−1
6.1.2015 11:55

T65o87m49á59š 75M92a30t44ě31j 9875498563902

Dost bych mírnil to nadšení nad 1TFLOPS... a velmi rychle bych odstranil to srovnání se superpočítači. Je to totiž hodně zavádějící, a o reálném výkonu to dává pouze velmi omezený obrázek.  

Záleží s jakými daty se ty operace provádějí... A tady je to malý podvod od nvidie- používají "half precision/integer" data (16bit), v počítačové branži se běžně používá "single precision/floating point" (32bit), nebo double precision (64bit).  (Tady nejvíce kulhá to srovnání se superpočítači). 

A jinak žádný extra zázrak to není - Nvidia GTX 680 - (2 roky stará) - 3TFLOPS pro 32 bit data, Současný mobilní čip - GTX980M - 3TFLOPS pro 32bit data... (pokud by jel nad 16bit daty - tak bude výkon téměř dvojnásobek (pokud by toho byly ty čipy schopny...). 

Jinak to srovnání se superpočítačema, které v současnosti drží rekord kolem 33PFLOPS nad 64bit daty... ano první TFLOP počítač je někde z půlky devadesátých let... ale od té doby se měřítka dost změnila. (V kapse nosíme v telefonech procesory s výkonem nejdražších spotřebitelských počítačů té doby, a nikdo se nad tím nepozastavuje).

+6/−1
6.1.2015 11:21
Foto

V51o81j76t33a 23K14u56š19č64á67k 6639338806609

no jo, vona ta gtx980 bude mozna vykonnejsi, ale taky 3x vic sezere ;-D

0/0
6.1.2015 17:14

T95o97m96á30š 40M90a82t32ě42j 9385388753662

To nebyla az tak pointa... slo spis o to srovnani s vedeckymi superpocitaci...

0/0
6.1.2015 20:08

O72n89d98ř56e15j 41S16t48a76r22o50c25h 5530143512114

Já nevím, nahradit všechny ovládací prvky dotykovým displejem? Vždyť je to nebezpečné. Sledovat provoz a přitom rukou nahmátnout knoflík od topení, nebo hlasitosti jakž takž jde, aniž by řidič musel spustit oči z dopravní situace okolo. Ale v případě dotykového ovládání se prostě musí podívat, kam šmátrá.

+2/0
6.1.2015 11:19

V30á85c36l93a42v 33P46o33t66k19a65n 8179283486487

Auto bude ridit samo, v bezpecnych koridorech napr na dalnicich muzes i spat.

0/0
6.1.2015 11:39

L93u46d47v83í29k 65G21a58j90d74o21š29í84k 2555153854852

Auto bude moci řídit samo tak nejdříve za 20 let. Dotykové displeje se už dnes dávno do aut montují.

Jinak je to částečně i věc módy. Stačí si vzpomenout na digitální hodinky na přelomu 70. a 80. let. Všichni byli nadšení a za pár let se rádi vrátili k "archaickým" ručičkovým hodinkám.

Dotykové ovládání má spoustu výhod. Hlavně ale pro výrobce. Je to totiž  výrobně velmi laciné. Jenže jednoúčelové ovládací prvky mají své zjevné přednosti a výrobci zvláště luxuxsnějších aut dobře vědí, proč dávají na palubku stále les čudlíků.

+2/0
6.1.2015 12:03

R41a31d22o52s12l81a34v 48K52l74a88u95d75a 5984298374732

Výrobci daleko raději montují tlačítka a mechaniku. Třeba kličky na okna. Bývají totiž poruchová a tak si servis přijde na své. :-)

0/0
6.1.2015 12:43

P56e77t16r 30T31y45č18k36a 6455292319142

Tak před časem jsem viděl pořad o tom jak volvo testuje systém kdy auto samo zaparkuje. Připadalo mi to jak absolutně nedostupná technologie. A dnes si to můžeš poměrně levně koupit snad do každého auta.

+1/0
6.1.2015 14:02

L61u76d60v32í79k 74G96a35j95d91o64š23í44k 2755893314622

Když se podíváte na to co se pod touto vymožeností skrývá, tak jsou to čidla za pár korun, servomotor na volantu rovněž za pár korun a všechno ostatní je věc softwareu. Takže není žádný div, že když už někdo jednou takový SW vyvinul, že po čase, až se zaplatí náklady na vývoj, půjde cena dolů.

0/0
7.1.2015 8:16
Foto

J25a74n 90N90o20v98á36k 9789646201852

spíš se za par let hodinky prestali nosit temer uplne;-)

0/0
6.1.2015 23:39

L14u25d66v61í12k 43G90a96j38d72o94š33í32k 2115773644232

To ano. Sám jsem na několik let hodinky odložil a teď se k nim zase pomalu vracím.

Nicméně když se podíváte na stále dost velký trh s hodinkami, tak jsou "digitálky" spíš závan retro. Jinak všechny hodinky mají ručičky a cení se hlavně mechanika.

0/0
7.1.2015 8:08

J92a85n 54K54u86d73l30á53č40e23k 7505775

A kdo bude platit pokuty, co? Majitel auta nebo výrobce čipu nebo výrobce softwaru?

0/0
6.1.2015 11:05

J34a53r24o64s21l31a79v 34J12a20k10u84b91o92v 8882295515677

pokuty za co?

0/0
6.1.2015 11:53

J89i42ř44í 22K84o78c64u40r26e50k 6465174705308

Za porušení značky, tkerá bude systémem vyhodnocena jako že to značka není. Různé zrezlé cedule a značky schované v křoví, značky umístěné na krajnici a zakrtyté navzájem. "Značky" vyrobené lidovou tvořivostí, které nejsou ve vyhlášce, ale místní samospráva za ně vybírá pokuty. 

Například začátek obce: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=992863.jpg&httpref=54342/132761

Jak daleko jsme od přejezdu? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=980664.jpg&httpref=54342/261238

Je to ještě značka? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=936671.jpg&httpref=54342/256804

Neviditelná: http://goo.gl/maps/QO0Ty

Wodka? Charašo! http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=918986.jpg&httpref=54342/255208

0/0
7.1.2015 19:04

J49a29n 14U28l80r67y20c78h 4961397210828

je otázka, jestli se běžný aplikace za lidovou cenu dožiju - když si představím nejen technicko ekonomický vývoj + sociálně psychologické zábrany, ale hlavně legislativní procedury (zvlášť u nás kde je koktejl neschopnosti a alibismu a rigidnosti pěkně silný), tak tomu nevěřím, a hrozně toho lituju - většina lidí tady i jinde pořád bude mlít o tom, jak by nikdy nedovolili, aby za ně počítač rozhodoval, jak jsou se svými improvizačními schopnostmi nenahraditelní - připom je to taková blbost, jako kdybyste tvrdili, že můžete pomocí logaritmickýho pravítka nahradit svůj nespolehlivý zabugovaný PC... - věc je přece naprosto jednoduchá - jakmile se v praktickém provozu dokáže, že ten počítačově řízený vůz vykazuje statisticky znatelně nižší nehodovoist než řidiči, tak není o čem přemýšlet, a naopak jeho nezavedení znamená fakticky vědomé zabíjení a mrzačení i naprosto nevinných lidí dík vyšímu podílu nehod zaviněných těmi nenahraditelnými řidiči (že budou způsobovat nehody i tyhle systémy je přirozené a OK - pokud jich bude míň než dosud);

problém je, že se najde spousta bezmozků, kteří budou i v rozporu s jasnou logikou vždycky tvrdit, že oni jsou určitě lepší než nějaký počítačový systém, ale mnohem horší je, že asi pro většinu lidí je řízení symbolem toho, že něco úspěšně ovládají, je to pro ně jedna z nejdůležitějších činností, která je naplňuje (pro mě nepochopitelně - podle mě je řízení naprostá a totální otrava, který bych se rád zbavil z fleku) a obejít se bez tohodle šidítka pro masírování vlastního ega jim přijde nepřekousnutelné, takže možná ještě na dlouho budeme všichni odsouzeni k tak iracionální činnosti (včetně toho zbytečného zabíjení a mrzačení) jakou za chvíli fakticky bude řízení vozu člověkem

+3/0
6.1.2015 10:58

I84v69a61n 93Z83y10k12á71n 9330183439216

Mínus Vám dávat nebudu, ale oponovat musím. Zde nejde o to, jestli člověk dokáže něco lépe nebo naopak čip. Vaším způsobem uvažování můžeme přenechat počítači téměř vše. Počínaje optimálním uvařením čaje, konče optimálním otěhotněním manželky. Člověk má právo dělat věci, které mu přináší potěchu, které mu přináší užitek, samozřejmě za předpokladu, že za své činy nese zodpovědnost. Ale tak tomu bylo téměř vždy a téměř u všeho, takže žádná změna. Tak jako mohou jedni navrhovat, že učit dítě psát psace je kravina, protože může dnes ovládat PC hlasem, tak druzí budou správně oponovat, že učit dítě psát zároveň znamená učit dítě drobné motorice. Cokoliv, co se člověk učí, co člověk vykonává, posiluje jeho schopnosti. Pokud zbude na člověka pouze fakt, že může odpočívat, protože vše za něj udělají stroje, jednak to znamená zánik pro člověka z titulu jeho degenerace a dále to znamená zánik milionu pracovních míst, které nikdo ničím nenahradí na ziskové straně sociálního účtu, který bude sanovat armádu nezaměstnaných. Bohužel v lidstvu je stále dost silná a vlivná skupina těch, kteří si toto buď nechtěji uvědomit nebo tak činí záměrně a díky tomu jde lidstvo do stále větších .. slušně řečeno exkrementů.

+4/−1
6.1.2015 11:07

M67i45l10a80n 15K38l87o94u48č79e44k 3720875708477

Obvyklé naříkání nad pracovními místy, podobně naříkali dělnící nad automatickými tkalcovskými stavy( a taky chudáci nemohli posilovat své schopnosti ručním tkaním když to za ně dělal stroj). Pokud vy si nenajdete nějakou smysluplnou činnost, když za vás bude třeba řídit auto, tak je to jen vaše chyba.

+2/0
6.1.2015 11:21

I82v57a20n 44Z14y11k12á92n 9930773329656

Jedna věc je najít smysluplnou činnost ... těch je kolem tolik, že byste se upracoval do úmoru. Pak je ale také otázka, jestli za tu činnost dostanete vůbec zaplaceno, natož adekvátně nutným životním potřebám. A až vám technologický vývoj sebere pracovní místo třeba v 58 letech, za zády budete mít statisíce a v tu dobu možná i nějaký ten milion nezaměstnaných, to už pak klesají koutku z úsměvu i jiným střelcům, kteří si před tím mysleli, jací jsou borci, kterých se to přeci nikdy týkat nemůže. Ono by neškodilo mít obecně trocha pokory před tím, co nám život servíruje, resp. může servírovat. Ale na druhou stranu, nemyslím, že je rozumné sám (jako společnost) strkat hlavu do oprátky a ještě se u toho tetelit blahem, že přeci nějaké ty oběti byly a jsou při technologickém pokroku vždy.

0/0
6.1.2015 12:02

M45i15l98a96n 41K85l92o60u44č67e39k 3730675508257

Jakto až, vy to říkáte, jakoby to bylo nevyhnutelné, pracovní místo vám může sebrat i technické zaostávání, takže to, že technický pokrok nebude vám vaše pracovní místo vůbec nezajistí.

0/0
6.1.2015 12:24

J43a15n 34U88l15r23y61c28h 4241227720388

to je - nad tímhle konkrétním tématem naprosto absurdní argumentace - a) u řízení vozu teda nejde o to, jestli je lepší čip, nebo člověk? - neboli ausgerechnet u řízení ve jménu potěchy nebo rozvíjení potenciálu člověka (což je u řízení blbost - viz dále) se klidně smířím s tím, že to přinese větší počet mrtvých a mrzáků - tohle zní v naší přejemnělý společnosti kapánek nepřijatelně, že? (a pokud chcete naši společnost obrodit stykem s drsnější realitou, která přináší třeba i fyzická zranění, nebo úmrtí, tak si můžete vybrat fůru vhodnějších oblastí (kde mj. nebudou následky ohrožení naprosto nevinní lidé, jako je tomu u dopravních nehod) - můžete třeba dramaticky omezit různé povinné ochranné technologické postupy a prostředky, můžete propagovat sporty při kterých budou aktéři běžně umírat, můžete podporovat militarizaci naší společnosti a její bojovou angažovanost na nejrůznějších místech);

b) představovat zrovna řízení auta coby příklad toho, co posiluje lidské schopnosti, potenciál, je směšnost - ano, řízení může u člověka rozvinout a posílit lecjaké schopnosti, ale to může zrovna tak dobže udělat opravdu bezpočet jiných činností a oblastí; když si porovnáte celkový čas věnovaný řízení a jeho celkový výnos pro rozvoj potenciálu člověka, vyjde vám řízení z tohodle hlediska jako velice neefektivní konání, to se u jiných (mj. i obměňovaných) činností můžete rozvíjet nesrovnale víc... - jenže tady jsme u toho, co už jsem napsal - řízení je zřejmě pro vás ikona, nedoknutelný symbol vaší důležitosti, vaší realizace...

+3/0
6.1.2015 12:19

J19a64n 52U15l12r82y72c52h 4881497820128

c) a obecně - představa o tom, že technologický pokrok člověka kazí a degeneruje je stará jak ten vývoj sám, podle mě to takhle jednoduché není, ale snažit se z tohodle vývoje odselektovat zrovna řízení vozů, to už je na palici - vadí vám úplně stejně např. současný způsob zemědělské výroby? (to je přece pro lidstvo hrozná ztráta, když většina společnosti ztratí spojení s půdou, pojem o tom, co to je vlastníma rukama si dobývat svou obživu), jste např. proti současnému standardu bydlení? (který přece současného člověka opět otupuje nadměrným přepychem, kdy řeší problém zimy (v lepším případě i horka) vteřinovou regulací s nějakým knoflíkem..., kdy je obklopený nejrůznějšími stroječky, které mu mají usnadnit i jednoduché činnosti) - tohle za sebe taky požadujete odstranit, takže aspoň v tom svém bytě (domě) schválně žijete na úrovni začátku 20. století? (což je lehce realizovatelné) - tipnul bych, že asi sotva..., ale zrovna u auta jste najednou pro zastavení vývoje..., v ostatních oblastech (těch příkladů bych samozřejmě mohl uvést desítky dalších) byste asi ty výdobytky pokroku nechtěl stopnout

(a mimochodem, není současný způsob ovládání vozu se všemi možnými udělátky - posilovače, klimatizace, řazení, startování atd atd. zas nesmyslnou cestou k tomu ohlupování a degeneraci člověka? - přece mnohem lepší by bylo, kdyby si nastartoval klikou, popasoval by se s řízením chlapsky bez posilovačů, synchronizace..., ne? - to by ho rozvinulo mnohem víc..., ale ne, to by byla zbytečná otrava - u auta jde přece o ten pocit, že řídím já, čím to bude pohodlnější tím líp, jde jen o tu představu, že já jsem šéf auta a určitě dobrý (nejspíš nadprůměrný) řidič v silničním provozu, to je ten (nepřiznaný, resp. i nevědomý) základ, o který jde, proto ta zuřivá reakce mnohých proti odejmutí řízení, která by v jiné oblasti prošla bez povšimnutí)

+1/0
6.1.2015 12:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.