Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tegra X1 v Audi nahradí řidiče. Je to mobilní čip se silou superpočítače

Ještě před zahájením veletrhu CES představila NVidia mobilní superprocesor X1. Má výkon 1 TFLOPS, což je i podle slov ředitele a spoluzakladatele NVidie Jen-Sun Huanga „pro chytré telefony opravdu zbytečně mnoho“. Výrobce s ním proto míří především do automobilů. První modely Audi s autonomním řízením již brázdí Kalifornii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98i73ř62í 59D51v68o53ř66á81k 5378303898700

Až se něco takového rozšíří u kolejových vozidel , bude ještě pár  (možná desítek) let , než se to začne používat u aut.

+1/0
6.1.2015 19:38

M91a55r75t10i28n 23B22a20r15t70e49k 5877391631623

V USA to bude otázka několika málo let a svět bude brzo následovat.

+1/0
6.1.2015 21:29

L22u49d82v14í88k 30G86a33j34d60o70š72í31k 2305113854462

Já bych tak optimistický nebyl. Nejde totiž o nic menšího, než naučit řídící systém inteligenci, aby byl schopen adekvátně a bezpečně reagovat na chování lidí.

Udržet auto na silnici a nenarazit do ijných aut stejným způsobem řízených není pro systém dnes asi žádný problém.

Potíž nastane v provozu, kde se pohybují živí lidé, kteří dělají nepředvídatelné věci. Třeba nedají přednost, nebo se jí naopak vzdají. Nebo udělají výkop a nedostatečně ho označí. Co bude dělat takové auto, když zasněží dopravní značky a systém je nebude schopen přečíst? Co se stane, když značku někdo ukradne? Jak se bude auto chovat na zasněžené silnici, kde není vidět krajnice ani středová čára? A to ani není třeba zmiňovat co se stane, když někdo bude chtít systém úmyslně zmást třeba za účelem teroristického útoku.

Auto které se každé dva kilometry zastaví a bude čekat co na to posádka, protože si nebude vědět rady jak dál asi není úplně použitelné. To jistě sám uznáte.

+2/0
7.1.2015 8:36


Foto

V34o95j42t27a 46K26u44š96č43á79k 6869638566889

souhlasim, ze pro 50/50 automatizovany provoz michany s tim manualnim (priklad: jedu na rodinnou oslavu, jsem strizlivy - ridim sam, vracims e domu s tremi panaky v sobe, necham ridit auto) je jeste v realnem svete dost prekazek, ale vse co uvadite jsou docela jednoduse resitelne problemy. 

Snih odfiltruje pouze svetlo, ale ostatni elektromagneticke zareni uz ne. To ze ho MY neuvidime, neznamena, ze ho neuvidi i pocitac. A krom toho, nemusi se jit na vec ani zdaleka tak slozite, staci na kazdou zancku pridela malou vysilacku napajenou rekneme slunecnim panylkem, ktera patricne upozorneni, nebo prikaze predava vsem autum v okoli... 

To same stredove, okrajove, delici a podelne cary. 

Ano, stalo by to penize a HODNE penez, ale to stavba metra, maglevu, dalnic atd. taky. ;-)R^

0/0
7.1.2015 11:28

P12a79v23e13l 29K24u80r16a65l 5131344870760

Upřímně - značky stačí zanést do databáze a mapy kterou bude systém používat.

Tam bohužel bude problém v tom že si lidi nebudou pamatovat že tam ta značka má být.

Ale to je především problém lidí - přístroj je v tomto přesný - veřejné orgány by jenom za každých okolností museli udržovat mapy absolutně aktuální a online hlásit každou změnu.

0/0
12.1.2015 22:36

J93i61ř51í 46D83v50o48ř12á91k 5388653798310

Sice se to nestává často , ale opravoval jsem auto , od kterého pár desítek (možná stovek) metrů sjel blesk.Asi 80 % řídících jednotek šlo do kytek. Vzpoměl jsem si na tzv. autovlaky. Vpředu jedno vozidlo a za ním v krátkých rozestupech další řízené od toho prvního.

0/0
7.1.2015 19:09
Foto

V46o87j53t32a 52K53u47š96č23á83k 6299498866829

u kolejovych vozidel se to dnes uz pouziva, viz metro v Copenhagenu: 

https://www.youtube.com/watch?v=9AtxmKl4EUA

0/0
7.1.2015 11:30

K27a19t24e35ř60i42n90a 55S30l49a27v45í27k72o47v62á 6773315730623

No jednu výhodu to asi má, když zaviníte nehodu, tak to hodíte na autopilota R^

+1/−1
6.1.2015 17:43

L44u59d69v77í58k 12G45a33j55d64o37š61í63k 2105613294742

A protože nehody zaviněné autopilotem půjdou na vrub výrobce takového auta, výrobci si dají ještě hodně na čas, aby systém dotáhli do bezchybnosti.

+1/0
7.1.2015 8:40
Foto

V29o50j54t69a 13K95u97š12č13á35k 6129798506459

HeadUp promitani a palubni displeje jsou celkem logicke, nakonec v avionice uz MFD (multi funtional display) nahradily veskere (a kdyz ne veskere, tak vetsinu) budiku, takze proc s tim nejit i na zem... 

Promitani na sklo pak muze byt prijemnou a hlavne ZCELA legalni alternativou k chytrym brylim (preci jenom, s google glass se da prohlizet i maily a smsky, a policajti je jeste nejakou dobu nebudou mit za volantem radi ;-D)

+2/0
6.1.2015 17:17

J65i71ř64í 19H63o74r64k65ý 4815838887209

No v těch Audinách to bude kolikrát ku prospěchu ;-)

0/0
6.1.2015 15:00

T96o92m62á17š 64M18a46t11ě58j 9565548223892

Jinak ještě k tomu srovnání se superpočítačema a tohle: 

Superpočítače v TOP500 používají FLOPS s 64bit daty a to ještě změřené LINPACKem (ne spočítané - teoretické jsou uváděné jako peak, a to zahrnují i různá krátkodobá turba / automatické overclocky). 

nVidia ve svém PR uvádí FLOPS s 16 bit daty... s 64bit daty (dual precision) by prakticky nehnula (nad 32bit daty uvádějí polovinu 512 GFLOPs) ... a nad 64bit daty neuvádějí nic (pokud by to bylo zhruba jako u 970M - stejná architektura - tak nad 64 bit daty je 32x pomalejší než nad 32bit daty - pak by tohle dávalo cca 16GFLOPS).  

Takže pokud srovnávat se superpočítači, tak hledat superpočítač s peakvýkonem kolem 16GFLOPS.... a to jsme někde v roce 1990... .

+2/−1
6.1.2015 14:20

M88i65c81h59a98l 41T96o53m83i85n26s96k38ý 9951205207534

otázkou je, jestli je potřeba pracovat s tak velkými čísly.  ;-)

2 na 64 = 18446744073709551616

0/−4
6.1.2015 15:15

T85o87m86á29š 16M87a14t19ě72j 9935258423972

Nepochopils. Slo jen o srovnavani jablek s hruskama v clanku. Neni proste TFLOP jako TFLOP.

Nic vic, nic min.

+4/0
6.1.2015 20:06

M64i23c18h63a51l 84T74o10m10i33n89s77k98ý 9481775317484

jenže v článku píšou o aplikaci u které 32 bitů královsky postačuje.

0/−3
7.1.2015 3:11

T20o18m15á48š 45M10a36t11ě12j 9465758713932

Tak polopatě... 

1) V článku je uveden slaven výkon 1TFLOPs ... a už tam není uvedeno, že to jsou operace s 16bit...  Opravdu není problém postavit "počítač", který nad 1bitovými daty bude mít výkon desítky petaFLOP ... Budeme taky slavit, že je to výkonnější než Milkyway-2? Navíc v článku to ještě naprosto pitomě přirovnávají k vědeckým superpočítačům... 

Jen sem poukazoval na to, že ten 1TFLOP je jen PR... pro většinu operací s obrazem budou muset stejně do SP (FP32) - a tam už je to jen 0,5 TFLOP... 

2) FP64 není jen o velikosti čísla... je to o přesnosti čísla. Netvrdím, že pro tyhle účely je nutná double precision (FP64), ale single precision (FP32) se většinou nevyhneš. INT (FP16) - to je rozsah 0-65525  (nezapomeň, že bez jakýchokoliv desetin...).

Proto je uvádění 1TFLOP u tohoto nekorektní, a srovnání se superpočítači blbost...

+4/0
7.1.2015 8:29

T32o34m59á68š 53M27a42t25ě86j 9555688683202

Když tak na to koukám, tak to žádný velký zázrak opravdu není: 

Je to jen 256 CUDA cores na lepším výrobním procesu... (současné mobilní čipy jsou na 28nm, tohle je na 20nm). Architektura je naprosto stejná - jako současný Maxwell v noteboocích. 

Pro srovnání: 

Tohle TX1: 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 4W - 1TFLOPs v 16bit, 512 GFLOPs v 32bit

Současná 970M (notebooky): 1 280 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 90W - 4,7 TFLOPs v 16bit, 2365 GFLOPs v 32bit 

Přepočtená 970M - 256 CUDA na 1GHZ - spotřeba cca 18W (spíš ale ještě méně) - výkon stejný jako X1 (stejná architektura)

(Ty 4 arm jádra jsou v zásadě v rámci výkonu "do počtu"). 

Takže jde jen o to, že zlepšením výrobního procesu z 28nm na 20nm došlo ke snížení spotřeby zhruba na třetinu. A pochvalu si zaslouží ... TSMC ;-D

0/−1
6.1.2015 14:11

-87- 86-94- 8264204159693

Hloubkova neuralni analyza bude asi nejaky novatorsky preklad Deep neural networks nebo Deep learning. V originale by to mozna byvalo reklo neco alespon lidem, co o tom uz slyseli ;)

0/0
6.1.2015 12:42

K93a72t75e31ř89i59n74a 71S63l25a82v72í63k33o61v94á 6553735880183

Už aby vymysleli ten teleport.

+6/0
6.1.2015 12:17

2765304778923

počkejte až Vám to někdo hackne a nahraje Vám tam Need4Speed :)

+3/0
6.1.2015 12:04

T27o91m76á41š 25M23a24t50ě59j 9615888613402

Nebo přelepí kamery třeba vhodně barevnou folií

0/−2
6.1.2015 12:10

K86a92t32e37ř81i50n24a 90S52l84a46v34í62k43o30v63á 6403805840943

Copak přelepit, stačí když vás ohodí zaflákaný kamion nebo traktor. I když určitě udělají nějaký ten zákon, že se nebude smět jezdit po znečistěné silnici, za špatného počasí a s námrazou :-)

+1/0
6.1.2015 12:19

T54o53m96á42š 81M94a32t98ě69j 9585228733102

To bude mít nějakou mechaniku, jak to řešit (automatické stěrače / ostřikovače - v kombinaci s umístěním). 

Ale taková změna barev, nebo nalepená značka přikázaný směr jízdy / zákaz vjezdu ? :)

Mno počkám si ještě chvíli, a pak zapřemýšlím nad rozjetím výroby "vtipných" nálepek :)

+1/−2
6.1.2015 12:30

R15a93d43o12s25l54a92v 94K51l12a11u34d55a 5774878604172

Ta optika je optimalizovaná na určitou vzdálenost. Když na objektiv přilepíte cokoliv, vždycky uvidíte jen hnusnou šmouhu a systém jí nejspíš vyhodnotí jako poruchu kamery.

0/0
6.1.2015 12:41

T38o96m57á79š 54M90a47t78ě39j 9495688293682

Stejně jako se dá ošálit oko, tak vhodné "rozmazání" - barevné gradienty + průhlednost dokážou ošálit kameru. 

Problém by asi spíše byla nutnost naprosto přesného umístění na více než jednu kameru.

+1/−3
6.1.2015 13:11

R52a25d87o22s88l43a25v 69K96l78a68u50d60a 5574548394802

To je pak sranda když ta kamera slouží i pro ochranu auta, takže majitel jakmile sedne do vozu tak na monitoru uvidí váš xicht:-P   Proč vymejšlíte takové kraviny? Je spousta způsobů jak i dneska vyřadit auto z provozu. Naříznutí nějaké hadičky, vypuštění kol, nebo jejich demontáž, polití benzínem a zapálení.... ale proč to všechno? Pro vaše potěšení?

+1/0
6.1.2015 13:18

T70o75m31á80š 96M15a44t12ě57j 9235878203772

Uvolni se trochu ... bereš to příliš vážně. 

Ano pro pobavení, pro to potěšení dostat jednoduše stroj "do úzkých".

Přesně pro to pobavení, pro které se někteří postaví před automatický vysavač a facinovaně koukají, jak se točí na místě...  prostě pro srandu králíkům. Poťouchlost no ...

+2/−2
6.1.2015 13:46

A75l62e55x82a82n41d80r 39K89o75s71t73k23a 8362608116854

Netřeba, stačí až se složí software.

0/0
6.1.2015 12:51

M50a85r30t84i19n 87P58r91o31k43e90š 5162539402665

rád si připlatím za auto, které to mít nebude

+2/−1
6.1.2015 11:55

T56o18m67á89š 74M96a11t70ě56j 9485888463412

Dost bych mírnil to nadšení nad 1TFLOPS... a velmi rychle bych odstranil to srovnání se superpočítači. Je to totiž hodně zavádějící, a o reálném výkonu to dává pouze velmi omezený obrázek.  

Záleží s jakými daty se ty operace provádějí... A tady je to malý podvod od nvidie- používají "half precision/integer" data (16bit), v počítačové branži se běžně používá "single precision/floating point" (32bit), nebo double precision (64bit).  (Tady nejvíce kulhá to srovnání se superpočítači). 

A jinak žádný extra zázrak to není - Nvidia GTX 680 - (2 roky stará) - 3TFLOPS pro 32 bit data, Současný mobilní čip - GTX980M - 3TFLOPS pro 32bit data... (pokud by jel nad 16bit daty - tak bude výkon téměř dvojnásobek (pokud by toho byly ty čipy schopny...). 

Jinak to srovnání se superpočítačema, které v současnosti drží rekord kolem 33PFLOPS nad 64bit daty... ano první TFLOP počítač je někde z půlky devadesátých let... ale od té doby se měřítka dost změnila. (V kapse nosíme v telefonech procesory s výkonem nejdražších spotřebitelských počítačů té doby, a nikdo se nad tím nepozastavuje).

+6/−1
6.1.2015 11:21
Foto

V15o35j41t31a 75K95u22š12č69á91k 6549778466949

no jo, vona ta gtx980 bude mozna vykonnejsi, ale taky 3x vic sezere ;-D

0/0
6.1.2015 17:14

T33o48m58á95š 97M68a27t42ě55j 9795518433942

To nebyla az tak pointa... slo spis o to srovnani s vedeckymi superpocitaci...

0/0
6.1.2015 20:08

O74n87d29ř24e61j 48S68t55a89r37o64c74h 5320633692444

Já nevím, nahradit všechny ovládací prvky dotykovým displejem? Vždyť je to nebezpečné. Sledovat provoz a přitom rukou nahmátnout knoflík od topení, nebo hlasitosti jakž takž jde, aniž by řidič musel spustit oči z dopravní situace okolo. Ale v případě dotykového ovládání se prostě musí podívat, kam šmátrá.

+2/0
6.1.2015 11:19

V30á29c63l74a32v 10P39o49t42k45a17n 8979753946547

Auto bude ridit samo, v bezpecnych koridorech napr na dalnicich muzes i spat.

0/0
6.1.2015 11:39

L78u16d94v13í34k 62G83a56j63d91o68š67í43k 2935943774842

Auto bude moci řídit samo tak nejdříve za 20 let. Dotykové displeje se už dnes dávno do aut montují.

Jinak je to částečně i věc módy. Stačí si vzpomenout na digitální hodinky na přelomu 70. a 80. let. Všichni byli nadšení a za pár let se rádi vrátili k "archaickým" ručičkovým hodinkám.

Dotykové ovládání má spoustu výhod. Hlavně ale pro výrobce. Je to totiž  výrobně velmi laciné. Jenže jednoúčelové ovládací prvky mají své zjevné přednosti a výrobci zvláště luxuxsnějších aut dobře vědí, proč dávají na palubku stále les čudlíků.

+2/0
6.1.2015 12:03

R45a45d45o96s54l67a64v 48K38l47a38u15d57a 5914578764552

Výrobci daleko raději montují tlačítka a mechaniku. Třeba kličky na okna. Bývají totiž poruchová a tak si servis přijde na své. :-)

0/0
6.1.2015 12:43

P68e25t64r 98T12y93č94k66a 6795282689172

Tak před časem jsem viděl pořad o tom jak volvo testuje systém kdy auto samo zaparkuje. Připadalo mi to jak absolutně nedostupná technologie. A dnes si to můžeš poměrně levně koupit snad do každého auta.

+1/0
6.1.2015 14:02

L70u81d98v51í22k 29G89a59j18d42o19š49í45k 2685243544182

Když se podíváte na to co se pod touto vymožeností skrývá, tak jsou to čidla za pár korun, servomotor na volantu rovněž za pár korun a všechno ostatní je věc softwareu. Takže není žádný div, že když už někdo jednou takový SW vyvinul, že po čase, až se zaplatí náklady na vývoj, půjde cena dolů.

0/0
7.1.2015 8:16
Foto

J34a85n 21N75o84v27á48k 9199696791452

spíš se za par let hodinky prestali nosit temer uplne;-)

0/0
6.1.2015 23:39

L42u12d59v11í84k 29G69a40j67d33o57š49í44k 2565653194162

To ano. Sám jsem na několik let hodinky odložil a teď se k nim zase pomalu vracím.

Nicméně když se podíváte na stále dost velký trh s hodinkami, tak jsou "digitálky" spíš závan retro. Jinak všechny hodinky mají ručičky a cení se hlavně mechanika.

0/0
7.1.2015 8:08

J32a89n 62K58u35d51l34á20č43e31k 7595165

A kdo bude platit pokuty, co? Majitel auta nebo výrobce čipu nebo výrobce softwaru?

0/0
6.1.2015 11:05

J23a34r72o19s30l78a72v 10J16a89k43u83b93o83v 8762665625627

pokuty za co?

0/0
6.1.2015 11:53

J35i50ř69í 81K10o62c57u54r79e53k 6335584595188

Za porušení značky, tkerá bude systémem vyhodnocena jako že to značka není. Různé zrezlé cedule a značky schované v křoví, značky umístěné na krajnici a zakrtyté navzájem. "Značky" vyrobené lidovou tvořivostí, které nejsou ve vyhlášce, ale místní samospráva za ně vybírá pokuty. 

Například začátek obce: http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=992863.jpg&httpref=54342/132761

Jak daleko jsme od přejezdu? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=980664.jpg&httpref=54342/261238

Je to ještě značka? http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=936671.jpg&httpref=54342/256804

Neviditelná: http://goo.gl/maps/QO0Ty

Wodka? Charašo! http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=918986.jpg&httpref=54342/255208

0/0
7.1.2015 19:04

J36a19n 17U26l44r25y70c46h 4451397430318

je otázka, jestli se běžný aplikace za lidovou cenu dožiju - když si představím nejen technicko ekonomický vývoj + sociálně psychologické zábrany, ale hlavně legislativní procedury (zvlášť u nás kde je koktejl neschopnosti a alibismu a rigidnosti pěkně silný), tak tomu nevěřím, a hrozně toho lituju - většina lidí tady i jinde pořád bude mlít o tom, jak by nikdy nedovolili, aby za ně počítač rozhodoval, jak jsou se svými improvizačními schopnostmi nenahraditelní - připom je to taková blbost, jako kdybyste tvrdili, že můžete pomocí logaritmickýho pravítka nahradit svůj nespolehlivý zabugovaný PC... - věc je přece naprosto jednoduchá - jakmile se v praktickém provozu dokáže, že ten počítačově řízený vůz vykazuje statisticky znatelně nižší nehodovoist než řidiči, tak není o čem přemýšlet, a naopak jeho nezavedení znamená fakticky vědomé zabíjení a mrzačení i naprosto nevinných lidí dík vyšímu podílu nehod zaviněných těmi nenahraditelnými řidiči (že budou způsobovat nehody i tyhle systémy je přirozené a OK - pokud jich bude míň než dosud);

problém je, že se najde spousta bezmozků, kteří budou i v rozporu s jasnou logikou vždycky tvrdit, že oni jsou určitě lepší než nějaký počítačový systém, ale mnohem horší je, že asi pro většinu lidí je řízení symbolem toho, že něco úspěšně ovládají, je to pro ně jedna z nejdůležitějších činností, která je naplňuje (pro mě nepochopitelně - podle mě je řízení naprostá a totální otrava, který bych se rád zbavil z fleku) a obejít se bez tohodle šidítka pro masírování vlastního ega jim přijde nepřekousnutelné, takže možná ještě na dlouho budeme všichni odsouzeni k tak iracionální činnosti (včetně toho zbytečného zabíjení a mrzačení) jakou za chvíli fakticky bude řízení vozu člověkem

+3/0
6.1.2015 10:58

I83v72a24n 51Z57y50k42á75n 9670963809716

Mínus Vám dávat nebudu, ale oponovat musím. Zde nejde o to, jestli člověk dokáže něco lépe nebo naopak čip. Vaším způsobem uvažování můžeme přenechat počítači téměř vše. Počínaje optimálním uvařením čaje, konče optimálním otěhotněním manželky. Člověk má právo dělat věci, které mu přináší potěchu, které mu přináší užitek, samozřejmě za předpokladu, že za své činy nese zodpovědnost. Ale tak tomu bylo téměř vždy a téměř u všeho, takže žádná změna. Tak jako mohou jedni navrhovat, že učit dítě psát psace je kravina, protože může dnes ovládat PC hlasem, tak druzí budou správně oponovat, že učit dítě psát zároveň znamená učit dítě drobné motorice. Cokoliv, co se člověk učí, co člověk vykonává, posiluje jeho schopnosti. Pokud zbude na člověka pouze fakt, že může odpočívat, protože vše za něj udělají stroje, jednak to znamená zánik pro člověka z titulu jeho degenerace a dále to znamená zánik milionu pracovních míst, které nikdo ničím nenahradí na ziskové straně sociálního účtu, který bude sanovat armádu nezaměstnaných. Bohužel v lidstvu je stále dost silná a vlivná skupina těch, kteří si toto buď nechtěji uvědomit nebo tak činí záměrně a díky tomu jde lidstvo do stále větších .. slušně řečeno exkrementů.

+4/−1
6.1.2015 11:07

M63i89l19a66n 30K27l29o61u65č83e34k 3840575678587

Obvyklé naříkání nad pracovními místy, podobně naříkali dělnící nad automatickými tkalcovskými stavy( a taky chudáci nemohli posilovat své schopnosti ručním tkaním když to za ně dělal stroj). Pokud vy si nenajdete nějakou smysluplnou činnost, když za vás bude třeba řídit auto, tak je to jen vaše chyba.

+2/0
6.1.2015 11:21

I45v27a19n 78Z32y46k69á29n 9350703179396

Jedna věc je najít smysluplnou činnost ... těch je kolem tolik, že byste se upracoval do úmoru. Pak je ale také otázka, jestli za tu činnost dostanete vůbec zaplaceno, natož adekvátně nutným životním potřebám. A až vám technologický vývoj sebere pracovní místo třeba v 58 letech, za zády budete mít statisíce a v tu dobu možná i nějaký ten milion nezaměstnaných, to už pak klesají koutku z úsměvu i jiným střelcům, kteří si před tím mysleli, jací jsou borci, kterých se to přeci nikdy týkat nemůže. Ono by neškodilo mít obecně trocha pokory před tím, co nám život servíruje, resp. může servírovat. Ale na druhou stranu, nemyslím, že je rozumné sám (jako společnost) strkat hlavu do oprátky a ještě se u toho tetelit blahem, že přeci nějaké ty oběti byly a jsou při technologickém pokroku vždy.

0/0
6.1.2015 12:02

M50i20l45a71n 61K80l36o77u18č25e11k 3310165398277

Jakto až, vy to říkáte, jakoby to bylo nevyhnutelné, pracovní místo vám může sebrat i technické zaostávání, takže to, že technický pokrok nebude vám vaše pracovní místo vůbec nezajistí.

0/0
6.1.2015 12:24

J71a91n 73U26l31r78y71c92h 4401537490478

to je - nad tímhle konkrétním tématem naprosto absurdní argumentace - a) u řízení vozu teda nejde o to, jestli je lepší čip, nebo člověk? - neboli ausgerechnet u řízení ve jménu potěchy nebo rozvíjení potenciálu člověka (což je u řízení blbost - viz dále) se klidně smířím s tím, že to přinese větší počet mrtvých a mrzáků - tohle zní v naší přejemnělý společnosti kapánek nepřijatelně, že? (a pokud chcete naši společnost obrodit stykem s drsnější realitou, která přináší třeba i fyzická zranění, nebo úmrtí, tak si můžete vybrat fůru vhodnějších oblastí (kde mj. nebudou následky ohrožení naprosto nevinní lidé, jako je tomu u dopravních nehod) - můžete třeba dramaticky omezit různé povinné ochranné technologické postupy a prostředky, můžete propagovat sporty při kterých budou aktéři běžně umírat, můžete podporovat militarizaci naší společnosti a její bojovou angažovanost na nejrůznějších místech);

b) představovat zrovna řízení auta coby příklad toho, co posiluje lidské schopnosti, potenciál, je směšnost - ano, řízení může u člověka rozvinout a posílit lecjaké schopnosti, ale to může zrovna tak dobže udělat opravdu bezpočet jiných činností a oblastí; když si porovnáte celkový čas věnovaný řízení a jeho celkový výnos pro rozvoj potenciálu člověka, vyjde vám řízení z tohodle hlediska jako velice neefektivní konání, to se u jiných (mj. i obměňovaných) činností můžete rozvíjet nesrovnale víc... - jenže tady jsme u toho, co už jsem napsal - řízení je zřejmě pro vás ikona, nedoknutelný symbol vaší důležitosti, vaší realizace...

+3/0
6.1.2015 12:19

J94a56n 22U32l83r82y24c19h 4961277480108

c) a obecně - představa o tom, že technologický pokrok člověka kazí a degeneruje je stará jak ten vývoj sám, podle mě to takhle jednoduché není, ale snažit se z tohodle vývoje odselektovat zrovna řízení vozů, to už je na palici - vadí vám úplně stejně např. současný způsob zemědělské výroby? (to je přece pro lidstvo hrozná ztráta, když většina společnosti ztratí spojení s půdou, pojem o tom, co to je vlastníma rukama si dobývat svou obživu), jste např. proti současnému standardu bydlení? (který přece současného člověka opět otupuje nadměrným přepychem, kdy řeší problém zimy (v lepším případě i horka) vteřinovou regulací s nějakým knoflíkem..., kdy je obklopený nejrůznějšími stroječky, které mu mají usnadnit i jednoduché činnosti) - tohle za sebe taky požadujete odstranit, takže aspoň v tom svém bytě (domě) schválně žijete na úrovni začátku 20. století? (což je lehce realizovatelné) - tipnul bych, že asi sotva..., ale zrovna u auta jste najednou pro zastavení vývoje..., v ostatních oblastech (těch příkladů bych samozřejmě mohl uvést desítky dalších) byste asi ty výdobytky pokroku nechtěl stopnout

(a mimochodem, není současný způsob ovládání vozu se všemi možnými udělátky - posilovače, klimatizace, řazení, startování atd atd. zas nesmyslnou cestou k tomu ohlupování a degeneraci člověka? - přece mnohem lepší by bylo, kdyby si nastartoval klikou, popasoval by se s řízením chlapsky bez posilovačů, synchronizace..., ne? - to by ho rozvinulo mnohem víc..., ale ne, to by byla zbytečná otrava - u auta jde přece o ten pocit, že řídím já, čím to bude pohodlnější tím líp, jde jen o tu představu, že já jsem šéf auta a určitě dobrý (nejspíš nadprůměrný) řidič v silničním provozu, to je ten (nepřiznaný, resp. i nevědomý) základ, o který jde, proto ta zuřivá reakce mnohých proti odejmutí řízení, která by v jiné oblasti prošla bez povšimnutí)

+1/0
6.1.2015 12:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.