Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tajné dopravní letadlo nemohlo létat. Nechtěli to soudruzi ze SSSR

Posádka, která se zabila při zkušebním letu, oficiálně zahynula při dopravní nehodě při cestě z letiště. I to je jeden z paradoxů, který je vepsán do životopisu východoněmeckého dopravního letounu Baade 152.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a75r95e48k 14S31ý83k42o12r50a 9113310576206

No jo, to bylo to RVHP. Proč si konkurovat, když může každý vyrábět něco jiného, že? A tak se u nás zase zařízl vývoj a výroba nového kombajnu, protože východoněmecký Fortschritt byl podle soudruhů dál. Stopla se Tatra a podpořila Škoda.

Něco podobného vlastně logicky dělá i americká armáda ve vývoji jakéhokoliv bojového letadla. Po prvních kolech návrhů se vyberou dva soupeřící výrobci, kterým se zaplatí vývoj a dva prototypy. Ovšem zakázku po následujících testech vyhraje jen jeden a druhý má prostě smůlu a končí.

Podívejte se třeba na hezké letadlo, které to prohrálo s F22 Raptorem:

Northrop YF-23

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

Zaříznuto, spousta smutku. Ale jet se musí dál.

0/0
11.2.2015 12:56

G17u52s59t67a88v 73S71o51j91k11a 1758403855644

Hmotnost 700 kg???

0/0
9.2.2015 9:20

J12o58s87e74f 59V76a33l13a 9460373893973

jenom na doplneni vyborneho clanku - Interflug byl zalozen jako "unikova" firma pro Deutsche Lufthansa (DDR), ktera mela na krku mezinarodni soudni jednani s Lufthansou (BRD=SRN).

0/0
8.2.2015 21:59

M76i31l17a15n 87D15u12r17i49c49a 4113895733911

Fakt, už mne to nebaví. Proč je Technet nejlepší oddíl z ligy idnes.cz? Prostě když to vemu kolem a kolem, tak 99 článků ze 100 na Technetu jsou perfektní. Autore, díkyR^R^R^R^R^R^

+8/−1
5.2.2015 21:10

M82a31r33t21i65n 22E81f89f71e91n82b63e43r49g35e84r 8623603715874

..článek je dobrý, až na titulek, že to nechtěli soudruzi ze SSSR - to je pravda, ale dnes  zase některé věci nechtějí soudruzi z Bruselu,ale o tom budeme psát možná za 50 let v novodobých zašlapaných projektech...

+1/−6
5.2.2015 16:34

M69i92l55a56n 68D83u76r87i63c61a 4193855833851

prostě jsi mimo jak mimózaRv:-P

0/−2
5.2.2015 21:10
Foto

I83r49e80n23a 26V34o84s93t41o45u23p15a50l67o66v23á 2644483398122

Letadlům nerozumím, prošla jsem zběžně článek a na fotkách mě zarazilo, proč má letadlo z NDR na směrovce vlajku NSR?

0/0
5.2.2015 15:02

I13v23a38n 76V63r95b37a 9150120175392

vlajka NDR ako ju pozname sa zacala pouzivat az v roku 1959, dovtedy boli vlajky oboch statov rovnake

+8/0
5.2.2015 15:08
Foto

I73r77e59n63a 50V44o80s47t55o63u83p97a24l21o55v78á 2354293968472

děkuji, to jsem nevěděla

+1/0
5.2.2015 15:09

J54a46n 54J83e79l36í51n46e61k 8373575882386

Ale seš všímavá Irenko :-P

+1/0
5.2.2015 22:04

L37u82k41á72š 18H13l72i29s67n90i56k49o38v40s61k52ý 3505587792826

Nádherné letadlo, skvělý článek!

+12/0
5.2.2015 11:08

P20e90t28r 40N15ě79m69e17č39e11k 1922354362193

A stále se najdou jedinci, kteří budou na bolševika s nostalgií vzpomínat a vzhlížet k SSSR, tedy vlastně k Ruské Federaci...no, ono je to vesměs totéž.

Jinak, moc pěkný článek R^

+13/0
5.2.2015 10:29

M85a82r72t46i61n 20H92o74u34b78a 6623371409968

jiste ze nejdou. ono to totiz spuste lidi mohlo vyhovovat. zadny stresm zadne snazeni, od narozeni do smrti nalinkovany zivot

+6/0
5.2.2015 13:18

J21a83n 18H86a97v18l55i27n90a 9224416139333

Super, jako vzdy....jen zmente datum slouceni DL a Interflugu na 1963 a ne 1953 jak je v clanku

+1/0
5.2.2015 10:28

M12i21c38h89a62l 23P12a31v75l68á76t 9223273714269

Velmi zajimave, diky!

+2/0
5.2.2015 9:58

J26a93n 61J51e52l39í20n27e27k 1838482387106

Připojím pouze osobní vzpomínku. V polovině padesátých let jsem se nějak přimotal k zájezdů našich svazáků do Drážďan, což byla tehdy vzácná příležitost dostat se za hranice. Viděli jsme památky Drážďan a Míšně a večer byla v nějakém závodě "družba" našich a německých svazáků. Mně to nebavilo a opatrně jsem se vzdálil a prolezl jsem nějak do haly té fabriky, kde k mému údivu stál pro mne tehdy obrovský dopravní letoun s tryskovými motory! Já blbec neměl fotoaparát, ale podařilo se mi stroj obejít, než na mne přišli "partaigenosse" hlídači, kteří mě okamžitě vyvedli.

No vida, takže teď už vím, co jsem to tenkrát spatřil...

Dík, pane autore!

+23/0
5.2.2015 9:56

M40i65r80e33k 29B17u69c71h23t50í72k 7739274944899

Moc hezky napsáno, díky.R^

+10/0
5.2.2015 9:47

J17a49n 19P85e89k82a 5103743283

Concorde taky nemůže létat... :-/

0/0
5.2.2015 9:32

J79i60ř80í 72L11e20b72d77u73š73k30a 7450133954876

Nikoliv nemůže, ale nesmí...

+14/−2
5.2.2015 9:39

M97i64l56a53n 79D20u78r77i22c24a 4373195443391

Ale smí. Ale je to drahé. A to je rozhodující....:-/

+2/0
5.2.2015 21:12

M51i19c56h64a16l 15P49r55a88ž98á21k 9407985958526

Podobně jako v NDR zasekli Sověti výrobu letadel tak zasekli u nás prototyp nového auta s 1300ccm a 1500ccm motorem, bo byl konkurenci pro Ladovky (předtím Žigulíky).

+22/−1
5.2.2015 9:18

V68a70c45l23a97v 91K27u53b30i47s 5681811129607

Tak u nas zasekli i legendarni tatrovky a spolecny prototyp ceskonderackeho auta. Zarizli toho pravda dost

+4/0
5.2.2015 11:04

J49i37ř35í 24E77r47b37e18n 1573984376197

Můžu požádat o nějaký odkaz, že SSSR zasekl tatrovky a Škodu 760? Nevěříte nějaké legendě?

+1/−1
5.2.2015 12:11

V81i72k53t68o41r 33N31á59r97o17ž47n78ý 3569862208

Na druhou stranu umožnili fungování firem jako ŠKODA Plzeň či ČKD , které by bez velkého nenasyceného trhu byly tehdy bez zakázek....

+1/−1
5.2.2015 13:41

J61i30ř51í 79E25r32b97e32n 1473224206427

Kurnik, ale už mě ty lži a polopravdy o Škodě 720 opravdu štvou. Tohle auto nezařízli Sověti, ale československá vláda, protože nesehnala miliardy na novou automobilku.

Ale furt tomu budou jedinci věřit, i když žigulíků bylo pořád málo a SSSR měl jiné starosti než zakazovat výrobu aut v jiných státech. Ostatně rumunská Dacia byla taky přímým konkurentem žigulíků.

+6/0
5.2.2015 12:10

O91n70d60ř12e28j 56D78u79j74k14a 4386416730319

Výmluvy neschopných.

Podívejte se na to co po revoluci dokázal vývoj ve škodovce. 1.2 HTP ten zmetek motor vyrobený zkriplením funkčního čtyřválce VW je jejich výtvor.

0/−1
5.2.2015 19:53

J21o45s50e30f 87V45o30r59á26č56e36k 4574565932595

JJ Československo a NDR. to byly dojné krávy bolševiků :-/Rv

+16/0
5.2.2015 8:59

J73i31ř31í 29L23e88b66d36u56š44k59a 7100173394866

A mnoha lidem se po tom stýská...

+2/0
5.2.2015 9:40

J26a23n 47P50i10r85k85l 2963918324964

A dnes jsem zase jen dojná kráva, ale z druhé strany.

+6/−3
5.2.2015 9:49

M70i20c43h55a91l 98P31a85v24l39á16t 9203543184329

Tak nebudte krava.

+3/0
5.2.2015 13:21

O77n23d73r52e84j 30S52i85d69o19n 6444186531592

Jestli myslite Brusel, tak z toho dlouhodobe dostavame daleko vic, nez tam posilame. To, ze si to tu rozkrademe, neni chyba Bruselu (jak se snazil tvrdit napr. Klaus), ale nase.

+5/−1
5.2.2015 17:09

J86a44r33o36s90l90a94v 25F22r88a67n11t84i53š71e86k 16B36r94ü91m63m17e82r 1281796223500

Dotace jen vysávají a zadlužují. Mnohem lepší by bylo jim jen posílat a nic si od nich nebrat.

0/0
9.2.2015 15:19

V96e31r38o81n57i67k33a 37H50r18o21z78n54á 9568632123840

Jaké jsou to motory Mikulin? Ví to zde někdo?

0/0
5.2.2015 8:47

J71i21ř17í 45B43r49o76ž 5749325342847

http://www.terrafirmajets.co.uk/ai20.htm

0/0
5.2.2015 8:53

L66u26k94á31š 11G24o88l60a 5350404832951

Hezký článek,nádherné letadlo,myslím si,že takových projektů,bylo velké množství v komun.bloku,které se prostě SSSR nehodily do krámu,to samé je teď s USA,potažmo záp.evropou,bohužel žijeme v spotřební společnosti,někdo musí vyzkoumat,vyrobit a následně spotřebovat,a v které kategorii jsme my nyní?Osobně si myslím,že v té poslední;-(.

+3/−6
5.2.2015 8:47
Foto

P27e44t45r 19Š15r61a37i49e96r 9593412812937

USA nebo EU někomu zakazují výrobu něčeho? Čeho a komu? Informuj nás, když máš takové úžasné zdroje....:-P Jestli se cejtíš na "poslední kategorii" tak je to jenom tvůj problém....

+8/−4
5.2.2015 9:17

P30e88t85r 93H41u79ň92á10č12e64k 6508930831320

Inu, EU prostě udělá zákaz letů ruských letadel na jejich letiště a tím vlastně likviduje provoz konkurenčních letadel z Ruska. Omezení platí pro starší typy TU-154, JAK-42 a další. Tím je na společnosti v Rusku vyvíjen tlak na nákup západních letadel, což svým způsobem ovlivňuje vývoj vlastních letadel. V současné době Rusko nabízí relativně moderní TU-214, nebo třeba Suchoj Superjet. Sankce EU a USA ale nedovolí jejich prodej na západ.

Nejde tedy přímo o zákaz, ale svým způsobem to má stejný význam...

+4/−10
5.2.2015 9:46
Foto

P55a49v23e34l 21M40a36r20t27i98n13e67k 9685705961443

Sankce je neco jineho. Ale to ze zakazali litat tem krapum je snad jen dobre. Jinak by se tady litalo jeste se starymi Dakotami, potazmo Li-2.

+6/0
5.2.2015 10:12

J65a63n 48H16a93v98l73i41n98a 9144136279423

Pan je zjevne expert :-P Dakoty dodnes bezne litaji, jak v USA tak Kanade, dokonce se prestavuji

+3/−1
5.2.2015 10:29
Foto

P80a68v20e77l 14M93a56r46t16i70n62e92k 9785675931373

Nejsem expert. A vim, ze treba v jizni americe bezne litaji( a dokonce jsem mel tu cest), ale v Evrope by to asi neproslo. Mluvi se o osobni doprave, ne o fanouscich a sberatelech - USA, Kanada.

+3/0
5.2.2015 10:39

J91i50ř22í 29K56o76d52ý10d30e15k 7460700906793

V roce okolo 1994 jsem v Aténách viděl na letišti spoustu Dakot. To nevypadalo na hobíky...

+2/0
5.2.2015 10:41
Foto

P87a37v60e87l 81M57a30r54t11i31n55e90k 9315695711673

Dneska uz asi jo. Dakoty byly uzasne letadla, ale opravdu v dnesni evropske osobni doprave nemaji co delat. Nedokazu si predstavit s cim by lital takovy Ryan Air, jeste by za to pripojil vlecnak.

0/0
5.2.2015 10:46

J36a15n 23H74a45v21l78i67n19a 9724166959543

nezakazou vyrobu, zakazou prodej.....viz nase radiolokatory, L159 s blbou avionikou prip. podnik koupi, vezmou patenty a podnik zavrou......vyjde to na stejno jako zakaz.......ale to je nas problem, ze si nechame s...t na hlavu z vychodu i zapadu

+3/−3
5.2.2015 10:27
Foto

P93a54v42e70l 41M36a20r39t71i20n75e45k 9715955201973

Jablka a hrusky. L-159 byl politicky prusvih a spatny podnikatelsky zamer.

+4/0
5.2.2015 10:43

J11i85ř31í 39E57r47b20e64n 1773144526257

Vzpomněl bych si na Tamaru nebo na vzduchotechniku pro Búšehr :-)

+2/0
5.2.2015 12:13

J80i29ř72í 84B23r57o56ž 5369115582597

Výborný článek. Na model od Plasticartu si pamatuji, ale nikdy se mi jej nepodařilo sehnat, byl velmi vzácný a dnes ještě více. Už tenkrát mne zaujalo toto letadlo svými nezvyklými tvary.

Dá se říci, že to byl typický zadupaný projekt, stejně jako čs vrtulníky, které "bohužel" měli vy své kategorii lepší výkony než sovětské.

+13/0
5.2.2015 8:27

J38i44ř56í 96E43r12b98e98n 1493824566217

Opravdu si jste jistý, že československé vrtulníky s pístovými motory Praga byly konkurencí pro Mi-čka?

Byly stabilnější při stání ve vzduchu, to ano, ale další výkony pokud vím už tak oslnivé nebyly...

0/0
5.2.2015 12:15

L70u30d73ě25k 45F17u32x15a 9636320674247

taky si myslím, že takhle lehké kategorie rusáci neměli, ale to je škoda, ten vývoj by byl zajímavý.

+1/0
5.2.2015 17:02

J90i13ř60í 57E47r63b70e10n 1373704116227

To bezpochyby - otázkou je, jestli jsme měli na všechny ty plány a projekty dost sil a pak hlavně peněz - jednak na dokončení vývoje, jednak na pořízení technologií, protože pak by se to vše muselo samozřejmě vrátit a ten trh nebyl zas tak velký, v letectví existovala velká konkurence sovětských a polských konstruktérů a podniků.

Ostatně třeba rozpad Československa a související rozpad patnáctimilionového trhu byl ranou do vazu pro LIAZ, Tatru i mnoho slovenských podniků, kterým se najednou 1/3 až 2/3 zákazníků ocitly za hranicemi a tudíž za obrovskými administrativními bariérami.

0/0
5.2.2015 18:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.