Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tajné dopravní letadlo nemohlo létat. Nechtěli to soudruzi ze SSSR

Posádka, která se zabila při zkušebním letu, oficiálně zahynula při dopravní nehodě při cestě z letiště. I to je jeden z paradoxů, který je vepsán do životopisu východoněmeckého dopravního letounu Baade 152.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M39a78r57e11k 80S56ý93k35o72r88a 9753640466986

No jo, to bylo to RVHP. Proč si konkurovat, když může každý vyrábět něco jiného, že? A tak se u nás zase zařízl vývoj a výroba nového kombajnu, protože východoněmecký Fortschritt byl podle soudruhů dál. Stopla se Tatra a podpořila Škoda.

Něco podobného vlastně logicky dělá i americká armáda ve vývoji jakéhokoliv bojového letadla. Po prvních kolech návrhů se vyberou dva soupeřící výrobci, kterým se zaplatí vývoj a dva prototypy. Ovšem zakázku po následujících testech vyhraje jen jeden a druhý má prostě smůlu a končí.

Podívejte se třeba na hezké letadlo, které to prohrálo s F22 Raptorem:

Northrop YF-23

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

Zaříznuto, spousta smutku. Ale jet se musí dál.

0/0
11.2.2015 12:56

G12u41s85t67a94v 78S15o24j84k49a 1848153135654

Hmotnost 700 kg???

0/0
9.2.2015 9:20

J13o86s72e39f 16V96a20l25a 9930183263743

jenom na doplneni vyborneho clanku - Interflug byl zalozen jako "unikova" firma pro Deutsche Lufthansa (DDR), ktera mela na krku mezinarodni soudni jednani s Lufthansou (BRD=SRN).

0/0
8.2.2015 21:59

M53i38l46a80n 31D69u98r80i39c67a 4933115643481

Fakt, už mne to nebaví. Proč je Technet nejlepší oddíl z ligy idnes.cz? Prostě když to vemu kolem a kolem, tak 99 článků ze 100 na Technetu jsou perfektní. Autore, díkyR^R^R^R^R^R^

+8/−1
5.2.2015 21:10

M88a67r57t73i66n 26E54f12f61e10n28b37e98r67g55e54r 8503383685374

..článek je dobrý, až na titulek, že to nechtěli soudruzi ze SSSR - to je pravda, ale dnes  zase některé věci nechtějí soudruzi z Bruselu,ale o tom budeme psát možná za 50 let v novodobých zašlapaných projektech...

+1/−6
5.2.2015 16:34

M13i60l98a84n 88D23u68r78i69c44a 4923715733671

prostě jsi mimo jak mimózaRv:-P

0/−2
5.2.2015 21:10
Foto

I18r51e66n29a 51V98o29s50t75o45u61p92a69l40o35v84á 2274643418362

Letadlům nerozumím, prošla jsem zběžně článek a na fotkách mě zarazilo, proč má letadlo z NDR na směrovce vlajku NSR?

0/0
5.2.2015 15:02

I44v37a68n 71V83r52b57a 9750420265172

vlajka NDR ako ju pozname sa zacala pouzivat az v roku 1959, dovtedy boli vlajky oboch statov rovnake

+8/0
5.2.2015 15:08
Foto

I56r63e40n59a 14V86o30s86t68o18u61p83a62l33o94v52á 2374533848272

děkuji, to jsem nevěděla

+1/0
5.2.2015 15:09

J38a40n 47J32e79l81í93n44e97k 8503535182596

Ale seš všímavá Irenko :-P

+1/0
5.2.2015 22:04

L38u14k39á38š 80H31l97i96s76n71i28k82o53v15s48k88ý 3985307322576

Nádherné letadlo, skvělý článek!

+12/0
5.2.2015 11:08

P98e77t26r 26N18ě79m31e91č84e88k 1282634522343

A stále se najdou jedinci, kteří budou na bolševika s nostalgií vzpomínat a vzhlížet k SSSR, tedy vlastně k Ruské Federaci...no, ono je to vesměs totéž.

Jinak, moc pěkný článek R^

+13/0
5.2.2015 10:29

M33a28r65t24i56n 31H85o30u60b67a 6283491369768

jiste ze nejdou. ono to totiz spuste lidi mohlo vyhovovat. zadny stresm zadne snazeni, od narozeni do smrti nalinkovany zivot

+6/0
5.2.2015 13:18

J55a55n 97H30a31v60l59i60n87a 9234306109983

Super, jako vzdy....jen zmente datum slouceni DL a Interflugu na 1963 a ne 1953 jak je v clanku

+1/0
5.2.2015 10:28

M15i21c87h53a63l 39P28a80v29l33á84t 9733103704789

Velmi zajimave, diky!

+2/0
5.2.2015 9:58

J26a58n 96J67e53l54í46n38e89k 1968422917736

Připojím pouze osobní vzpomínku. V polovině padesátých let jsem se nějak přimotal k zájezdů našich svazáků do Drážďan, což byla tehdy vzácná příležitost dostat se za hranice. Viděli jsme památky Drážďan a Míšně a večer byla v nějakém závodě "družba" našich a německých svazáků. Mně to nebavilo a opatrně jsem se vzdálil a prolezl jsem nějak do haly té fabriky, kde k mému údivu stál pro mne tehdy obrovský dopravní letoun s tryskovými motory! Já blbec neměl fotoaparát, ale podařilo se mi stroj obejít, než na mne přišli "partaigenosse" hlídači, kteří mě okamžitě vyvedli.

No vida, takže teď už vím, co jsem to tenkrát spatřil...

Dík, pane autore!

+23/0
5.2.2015 9:56

M72i40r51e93k 55B32u80c18h72t23í64k 7209174944369

Moc hezky napsáno, díky.R^

+10/0
5.2.2015 9:47

J32a23n 56P31e89k80a 5433393263

Concorde taky nemůže létat... :-/

0/0
5.2.2015 9:32

J61i56ř54í 68L82e96b56d31u46š54k18a 7880803904276

Nikoliv nemůže, ale nesmí...

+14/−2
5.2.2015 9:39

M76i88l69a53n 44D42u57r45i59c19a 4163765493211

Ale smí. Ale je to drahé. A to je rozhodující....:-/

+2/0
5.2.2015 21:12

M11i91c39h10a35l 41P97r77a22ž35á75k 9657435728626

Podobně jako v NDR zasekli Sověti výrobu letadel tak zasekli u nás prototyp nového auta s 1300ccm a 1500ccm motorem, bo byl konkurenci pro Ladovky (předtím Žigulíky).

+22/−1
5.2.2015 9:18

V85a47c51l31a38v 53K11u20b88i93s 5821141219937

Tak u nas zasekli i legendarni tatrovky a spolecny prototyp ceskonderackeho auta. Zarizli toho pravda dost

+4/0
5.2.2015 11:04

J58i76ř29í 16E19r45b61e77n 1873554586297

Můžu požádat o nějaký odkaz, že SSSR zasekl tatrovky a Škodu 760? Nevěříte nějaké legendě?

+1/−1
5.2.2015 12:11

V98i76k44t76o77r 98N83á81r72o71ž63n54ý 3209672108

Na druhou stranu umožnili fungování firem jako ŠKODA Plzeň či ČKD , které by bez velkého nenasyceného trhu byly tehdy bez zakázek....

+1/−1
5.2.2015 13:41

J81i49ř15í 51E36r86b82e62n 1583564596337

Kurnik, ale už mě ty lži a polopravdy o Škodě 720 opravdu štvou. Tohle auto nezařízli Sověti, ale československá vláda, protože nesehnala miliardy na novou automobilku.

Ale furt tomu budou jedinci věřit, i když žigulíků bylo pořád málo a SSSR měl jiné starosti než zakazovat výrobu aut v jiných státech. Ostatně rumunská Dacia byla taky přímým konkurentem žigulíků.

+6/0
5.2.2015 12:10

O37n11d17ř58e94j 72D19u53j33k74a 4226266830299

Výmluvy neschopných.

Podívejte se na to co po revoluci dokázal vývoj ve škodovce. 1.2 HTP ten zmetek motor vyrobený zkriplením funkčního čtyřválce VW je jejich výtvor.

0/−1
5.2.2015 19:53

J38o31s86e22f 73V94o51r44á79č38e82k 4134325412265

JJ Československo a NDR. to byly dojné krávy bolševiků :-/Rv

+16/0
5.2.2015 8:59

J23i85ř30í 28L74e56b80d64u22š68k81a 7110233754166

A mnoha lidem se po tom stýská...

+2/0
5.2.2015 9:40

J37a88n 67P16i57r61k74l 2463818634804

A dnes jsem zase jen dojná kráva, ale z druhé strany.

+6/−3
5.2.2015 9:49

M91i30c78h75a91l 49P77a36v20l88á90t 9963183724569

Tak nebudte krava.

+3/0
5.2.2015 13:21

O65n73d52r90e93j 37S68i73d11o92n 6454256831642

Jestli myslite Brusel, tak z toho dlouhodobe dostavame daleko vic, nez tam posilame. To, ze si to tu rozkrademe, neni chyba Bruselu (jak se snazil tvrdit napr. Klaus), ale nase.

+5/−1
5.2.2015 17:09

J47a49r47o64s92l63a60v 85F46r75a41n32t86i65š26e45k 91B58r43ü11m94m10e92r 1901686533330

Dotace jen vysávají a zadlužují. Mnohem lepší by bylo jim jen posílat a nic si od nich nebrat.

0/0
9.2.2015 15:19

V56e76r81o55n34i93k70a 71H48r53o42z24n18á 9958792373760

Jaké jsou to motory Mikulin? Ví to zde někdo?

0/0
5.2.2015 8:47

J58i70ř50í 12B56r65o11ž 5869815812697

http://www.terrafirmajets.co.uk/ai20.htm

0/0
5.2.2015 8:53

L47u56k55á94š 49G40o13l18a 5630294172381

Hezký článek,nádherné letadlo,myslím si,že takových projektů,bylo velké množství v komun.bloku,které se prostě SSSR nehodily do krámu,to samé je teď s USA,potažmo záp.evropou,bohužel žijeme v spotřební společnosti,někdo musí vyzkoumat,vyrobit a následně spotřebovat,a v které kategorii jsme my nyní?Osobně si myslím,že v té poslední;-(.

+3/−6
5.2.2015 8:47
Foto

P25e93t76r 90Š58r43a34i14e25r 9713252412977

USA nebo EU někomu zakazují výrobu něčeho? Čeho a komu? Informuj nás, když máš takové úžasné zdroje....:-P Jestli se cejtíš na "poslední kategorii" tak je to jenom tvůj problém....

+8/−4
5.2.2015 9:17

P12e30t98r 21H80u68ň52á21č11e34k 6918960461740

Inu, EU prostě udělá zákaz letů ruských letadel na jejich letiště a tím vlastně likviduje provoz konkurenčních letadel z Ruska. Omezení platí pro starší typy TU-154, JAK-42 a další. Tím je na společnosti v Rusku vyvíjen tlak na nákup západních letadel, což svým způsobem ovlivňuje vývoj vlastních letadel. V současné době Rusko nabízí relativně moderní TU-214, nebo třeba Suchoj Superjet. Sankce EU a USA ale nedovolí jejich prodej na západ.

Nejde tedy přímo o zákaz, ale svým způsobem to má stejný význam...

+4/−10
5.2.2015 9:46
Foto

P77a91v70e73l 56M50a41r35t18i78n73e51k 9525565771533

Sankce je neco jineho. Ale to ze zakazali litat tem krapum je snad jen dobre. Jinak by se tady litalo jeste se starymi Dakotami, potazmo Li-2.

+6/0
5.2.2015 10:12

J74a40n 23H96a46v19l13i95n81a 9594646279233

Pan je zjevne expert :-P Dakoty dodnes bezne litaji, jak v USA tak Kanade, dokonce se prestavuji

+3/−1
5.2.2015 10:29
Foto

P69a84v93e22l 68M56a22r53t97i68n89e65k 9765225301463

Nejsem expert. A vim, ze treba v jizni americe bezne litaji( a dokonce jsem mel tu cest), ale v Evrope by to asi neproslo. Mluvi se o osobni doprave, ne o fanouscich a sberatelech - USA, Kanada.

+3/0
5.2.2015 10:39

J38i26ř94í 43K57o58d60ý82d49e37k 7670870736913

V roce okolo 1994 jsem v Aténách viděl na letišti spoustu Dakot. To nevypadalo na hobíky...

+2/0
5.2.2015 10:41
Foto

P95a85v24e21l 47M93a79r39t82i10n64e98k 9765715321403

Dneska uz asi jo. Dakoty byly uzasne letadla, ale opravdu v dnesni evropske osobni doprave nemaji co delat. Nedokazu si predstavit s cim by lital takovy Ryan Air, jeste by za to pripojil vlecnak.

0/0
5.2.2015 10:46

J68a95n 82H59a52v43l69i83n64a 9204336209713

nezakazou vyrobu, zakazou prodej.....viz nase radiolokatory, L159 s blbou avionikou prip. podnik koupi, vezmou patenty a podnik zavrou......vyjde to na stejno jako zakaz.......ale to je nas problem, ze si nechame s...t na hlavu z vychodu i zapadu

+3/−3
5.2.2015 10:27
Foto

P41a87v33e79l 16M71a14r51t65i73n36e66k 9985425931773

Jablka a hrusky. L-159 byl politicky prusvih a spatny podnikatelsky zamer.

+4/0
5.2.2015 10:43

J57i81ř88í 59E19r67b70e14n 1243484626267

Vzpomněl bych si na Tamaru nebo na vzduchotechniku pro Búšehr :-)

+2/0
5.2.2015 12:13

J39i55ř37í 69B69r67o51ž 5219405292697

Výborný článek. Na model od Plasticartu si pamatuji, ale nikdy se mi jej nepodařilo sehnat, byl velmi vzácný a dnes ještě více. Už tenkrát mne zaujalo toto letadlo svými nezvyklými tvary.

Dá se říci, že to byl typický zadupaný projekt, stejně jako čs vrtulníky, které "bohužel" měli vy své kategorii lepší výkony než sovětské.

+13/0
5.2.2015 8:27

J10i28ř88í 13E32r56b91e53n 1103744156177

Opravdu si jste jistý, že československé vrtulníky s pístovými motory Praga byly konkurencí pro Mi-čka?

Byly stabilnější při stání ve vzduchu, to ano, ale další výkony pokud vím už tak oslnivé nebyly...

0/0
5.2.2015 12:15
Foto

L37u44d59ě62k 72F26u28x64a 9676180874217

taky si myslím, že takhle lehké kategorie rusáci neměli, ale to je škoda, ten vývoj by byl zajímavý.

+1/0
5.2.2015 17:02

J19i46ř65í 96E41r89b81e46n 1383214876417

To bezpochyby - otázkou je, jestli jsme měli na všechny ty plány a projekty dost sil a pak hlavně peněz - jednak na dokončení vývoje, jednak na pořízení technologií, protože pak by se to vše muselo samozřejmě vrátit a ten trh nebyl zas tak velký, v letectví existovala velká konkurence sovětských a polských konstruktérů a podniků.

Ostatně třeba rozpad Československa a související rozpad patnáctimilionového trhu byl ranou do vazu pro LIAZ, Tatru i mnoho slovenských podniků, kterým se najednou 1/3 až 2/3 zákazníků ocitly za hranicemi a tudíž za obrovskými administrativními bariérami.

0/0
5.2.2015 18:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.