Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tajné dopravní letadlo nemohlo létat. Nechtěli to soudruzi ze SSSR

Posádka, která se zabila při zkušebním letu, oficiálně zahynula při dopravní nehodě při cestě z letiště. I to je jeden z paradoxů, který je vepsán do životopisu východoněmeckého dopravního letounu Baade 152.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41a79r28e13k 17S84ý85k60o70r86a 9373460116246

No jo, to bylo to RVHP. Proč si konkurovat, když může každý vyrábět něco jiného, že? A tak se u nás zase zařízl vývoj a výroba nového kombajnu, protože východoněmecký Fortschritt byl podle soudruhů dál. Stopla se Tatra a podpořila Škoda.

Něco podobného vlastně logicky dělá i americká armáda ve vývoji jakéhokoliv bojového letadla. Po prvních kolech návrhů se vyberou dva soupeřící výrobci, kterým se zaplatí vývoj a dva prototypy. Ovšem zakázku po následujících testech vyhraje jen jeden a druhý má prostě smůlu a končí.

Podívejte se třeba na hezké letadlo, které to prohrálo s F22 Raptorem:

Northrop YF-23

http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-23

Zaříznuto, spousta smutku. Ale jet se musí dál.

0/0
11.2.2015 12:56

G26u69s42t32a21v 42S23o17j53k97a 1108783805794

Hmotnost 700 kg???

0/0
9.2.2015 9:20


J30o28s89e97f 58V91a61l90a 9790503393823

jenom na doplneni vyborneho clanku - Interflug byl zalozen jako "unikova" firma pro Deutsche Lufthansa (DDR), ktera mela na krku mezinarodni soudni jednani s Lufthansou (BRD=SRN).

0/0
8.2.2015 21:59

M41i14l76a31n 74D63u20r51i22c72a 4713685873111

Fakt, už mne to nebaví. Proč je Technet nejlepší oddíl z ligy idnes.cz? Prostě když to vemu kolem a kolem, tak 99 článků ze 100 na Technetu jsou perfektní. Autore, díkyR^R^R^R^R^R^

+8/−1
5.2.2015 21:10

M68a72r74t68i18n 31E23f58f94e93n64b65e43r42g96e33r 8553393795254

..článek je dobrý, až na titulek, že to nechtěli soudruzi ze SSSR - to je pravda, ale dnes  zase některé věci nechtějí soudruzi z Bruselu,ale o tom budeme psát možná za 50 let v novodobých zašlapaných projektech...

+1/−6
5.2.2015 16:34

M98i50l66a56n 63D36u45r26i17c55a 4273395703891

prostě jsi mimo jak mimózaRv:-P

0/−2
5.2.2015 21:10
Foto

I92r27e14n80a 30V60o93s81t18o82u65p18a30l77o54v88á 2264413888712

Letadlům nerozumím, prošla jsem zběžně článek a na fotkách mě zarazilo, proč má letadlo z NDR na směrovce vlajku NSR?

0/0
5.2.2015 15:02

I12v28a15n 28V15r81b85a 9950500495752

vlajka NDR ako ju pozname sa zacala pouzivat az v roku 1959, dovtedy boli vlajky oboch statov rovnake

+8/0
5.2.2015 15:08
Foto

I35r93e52n49a 78V28o73s18t28o30u26p41a83l89o54v16á 2664703288392

děkuji, to jsem nevěděla

+1/0
5.2.2015 15:09

J84a49n 98J87e74l22í85n75e48k 8733965412686

Ale seš všímavá Irenko :-P

+1/0
5.2.2015 22:04

L17u40k23á76š 38H74l69i51s33n69i51k84o85v31s37k59ý 1743285358328

Nádherné letadlo, skvělý článek!

+12/0
5.2.2015 11:08

P72e55t71r 18N57ě26m54e28č22e63k 1182374532623

A stále se najdou jedinci, kteří budou na bolševika s nostalgií vzpomínat a vzhlížet k SSSR, tedy vlastně k Ruské Federaci...no, ono je to vesměs totéž.

Jinak, moc pěkný článek R^

+13/0
5.2.2015 10:29

M25a28r10t23i54n 76H27o46u88b39a 6733321379158

jiste ze nejdou. ono to totiz spuste lidi mohlo vyhovovat. zadny stresm zadne snazeni, od narozeni do smrti nalinkovany zivot

+6/0
5.2.2015 13:18

J48a60n 84H75a82v80l95i97n59a 9754246589153

Super, jako vzdy....jen zmente datum slouceni DL a Interflugu na 1963 a ne 1953 jak je v clanku

+1/0
5.2.2015 10:28

M22i25c73h86a31l 43P98a63v37l13á74t 9453813974369

Velmi zajimave, diky!

+2/0
5.2.2015 9:58

J65a42n 44J35e88l49í79n61e77k 1428532717666

Připojím pouze osobní vzpomínku. V polovině padesátých let jsem se nějak přimotal k zájezdů našich svazáků do Drážďan, což byla tehdy vzácná příležitost dostat se za hranice. Viděli jsme památky Drážďan a Míšně a večer byla v nějakém závodě "družba" našich a německých svazáků. Mně to nebavilo a opatrně jsem se vzdálil a prolezl jsem nějak do haly té fabriky, kde k mému údivu stál pro mne tehdy obrovský dopravní letoun s tryskovými motory! Já blbec neměl fotoaparát, ale podařilo se mi stroj obejít, než na mne přišli "partaigenosse" hlídači, kteří mě okamžitě vyvedli.

No vida, takže teď už vím, co jsem to tenkrát spatřil...

Dík, pane autore!

+23/0
5.2.2015 9:56

M26i68r33e97k 94B71u14c30h25t52í52k 7889384504209

Moc hezky napsáno, díky.R^

+10/0
5.2.2015 9:47

J57a19n 39P11e81k68a 5423273413

Concorde taky nemůže létat... :-/

0/0
5.2.2015 9:32

J65i42ř63í 95L53e76b70d41u47š68k78a 7760493194926

Nikoliv nemůže, ale nesmí...

+14/−2
5.2.2015 9:39

M15i50l89a91n 46D60u97r68i13c67a 4133515893961

Ale smí. Ale je to drahé. A to je rozhodující....:-/

+2/0
5.2.2015 21:12

M83i50c91h18a35l 16P71r66a28ž97á74k 9277955138506

Podobně jako v NDR zasekli Sověti výrobu letadel tak zasekli u nás prototyp nového auta s 1300ccm a 1500ccm motorem, bo byl konkurenci pro Ladovky (předtím Žigulíky).

+22/−1
5.2.2015 9:18

V77a42c88l90a87v 62K90u37b48i52s 5191661739597

Tak u nas zasekli i legendarni tatrovky a spolecny prototyp ceskonderackeho auta. Zarizli toho pravda dost

+4/0
5.2.2015 11:04

J37i49ř35í 80E43r62b28e86n 1683244136317

Můžu požádat o nějaký odkaz, že SSSR zasekl tatrovky a Škodu 760? Nevěříte nějaké legendě?

+1/−1
5.2.2015 12:11

V48i31k90t27o28r 63N94á28r34o35ž23n59ý 3119432918

Na druhou stranu umožnili fungování firem jako ŠKODA Plzeň či ČKD , které by bez velkého nenasyceného trhu byly tehdy bez zakázek....

+1/−1
5.2.2015 13:41

J23i52ř65í 25E49r96b16e90n 1583484466627

Kurnik, ale už mě ty lži a polopravdy o Škodě 720 opravdu štvou. Tohle auto nezařízli Sověti, ale československá vláda, protože nesehnala miliardy na novou automobilku.

Ale furt tomu budou jedinci věřit, i když žigulíků bylo pořád málo a SSSR měl jiné starosti než zakazovat výrobu aut v jiných státech. Ostatně rumunská Dacia byla taky přímým konkurentem žigulíků.

+6/0
5.2.2015 12:10

O49n32d90ř73e73j 87D66u24j69k45a 4316336550709

Výmluvy neschopných.

Podívejte se na to co po revoluci dokázal vývoj ve škodovce. 1.2 HTP ten zmetek motor vyrobený zkriplením funkčního čtyřválce VW je jejich výtvor.

0/−1
5.2.2015 19:53

J27o56s70e75f 33V42o81r39á13č52e51k 4544245592915

JJ Československo a NDR. to byly dojné krávy bolševiků :-/Rv

+16/0
5.2.2015 8:59

J20i15ř25í 46L75e76b85d90u72š48k12a 7460913724776

A mnoha lidem se po tom stýská...

+2/0
5.2.2015 9:40

J46a47n 60P30i89r92k47l 2353178474814

A dnes jsem zase jen dojná kráva, ale z druhé strany.

+6/−3
5.2.2015 9:49

M24i70c56h90a27l 11P42a53v13l93á64t 9663863634899

Tak nebudte krava.

+3/0
5.2.2015 13:21

O51n72d12r85e79j 68S20i61d38o30n 6614216251272

Jestli myslite Brusel, tak z toho dlouhodobe dostavame daleko vic, nez tam posilame. To, ze si to tu rozkrademe, neni chyba Bruselu (jak se snazil tvrdit napr. Klaus), ale nase.

+5/−1
5.2.2015 17:09

J72a68r40o41s53l43a22v 92F84r76a20n56t41i31š75e95k 53B94r63ü73m79m20e91r 1121866253180

Dotace jen vysávají a zadlužují. Mnohem lepší by bylo jim jen posílat a nic si od nich nebrat.

0/0
9.2.2015 15:19

V71e88r77o11n30i28k14a 72H21r38o91z14n61á 9768382533370

Jaké jsou to motory Mikulin? Ví to zde někdo?

0/0
5.2.2015 8:47

J91i89ř18í 37B61r46o78ž 5769945422847

http://www.terrafirmajets.co.uk/ai20.htm

0/0
5.2.2015 8:53

L54u20k62á64š 95G94o49l94a 5520664702871

Hezký článek,nádherné letadlo,myslím si,že takových projektů,bylo velké množství v komun.bloku,které se prostě SSSR nehodily do krámu,to samé je teď s USA,potažmo záp.evropou,bohužel žijeme v spotřební společnosti,někdo musí vyzkoumat,vyrobit a následně spotřebovat,a v které kategorii jsme my nyní?Osobně si myslím,že v té poslední;-(.

+3/−6
5.2.2015 8:47
Foto

P11e20t10r 83Š80r63a24i68e76r 9533702642427

USA nebo EU někomu zakazují výrobu něčeho? Čeho a komu? Informuj nás, když máš takové úžasné zdroje....:-P Jestli se cejtíš na "poslední kategorii" tak je to jenom tvůj problém....

+8/−4
5.2.2015 9:17

P85e27t73r 80H45u81ň15á68č96e57k 6888710641910

Inu, EU prostě udělá zákaz letů ruských letadel na jejich letiště a tím vlastně likviduje provoz konkurenčních letadel z Ruska. Omezení platí pro starší typy TU-154, JAK-42 a další. Tím je na společnosti v Rusku vyvíjen tlak na nákup západních letadel, což svým způsobem ovlivňuje vývoj vlastních letadel. V současné době Rusko nabízí relativně moderní TU-214, nebo třeba Suchoj Superjet. Sankce EU a USA ale nedovolí jejich prodej na západ.

Nejde tedy přímo o zákaz, ale svým způsobem to má stejný význam...

+4/−10
5.2.2015 9:46
Foto

P69a13v33e70l 16M31a11r17t27i60n62e97k 9225805721173

Sankce je neco jineho. Ale to ze zakazali litat tem krapum je snad jen dobre. Jinak by se tady litalo jeste se starymi Dakotami, potazmo Li-2.

+6/0
5.2.2015 10:12

J10a48n 97H32a20v77l74i23n17a 9844646299133

Pan je zjevne expert :-P Dakoty dodnes bezne litaji, jak v USA tak Kanade, dokonce se prestavuji

+3/−1
5.2.2015 10:29
Foto

P62a21v21e26l 71M53a64r53t82i64n42e41k 9775985221283

Nejsem expert. A vim, ze treba v jizni americe bezne litaji( a dokonce jsem mel tu cest), ale v Evrope by to asi neproslo. Mluvi se o osobni doprave, ne o fanouscich a sberatelech - USA, Kanada.

+3/0
5.2.2015 10:39

J47i68ř34í 94K89o57d49ý73d42e80k 7900370206633

V roce okolo 1994 jsem v Aténách viděl na letišti spoustu Dakot. To nevypadalo na hobíky...

+2/0
5.2.2015 10:41
Foto

P31a66v81e14l 63M48a50r81t50i37n17e63k 9275835651903

Dneska uz asi jo. Dakoty byly uzasne letadla, ale opravdu v dnesni evropske osobni doprave nemaji co delat. Nedokazu si predstavit s cim by lital takovy Ryan Air, jeste by za to pripojil vlecnak.

0/0
5.2.2015 10:46

J41a77n 62H93a68v25l40i33n22a 9154716479833

nezakazou vyrobu, zakazou prodej.....viz nase radiolokatory, L159 s blbou avionikou prip. podnik koupi, vezmou patenty a podnik zavrou......vyjde to na stejno jako zakaz.......ale to je nas problem, ze si nechame s...t na hlavu z vychodu i zapadu

+3/−3
5.2.2015 10:27
Foto

P89a61v37e42l 28M42a74r58t73i44n72e77k 9655275951873

Jablka a hrusky. L-159 byl politicky prusvih a spatny podnikatelsky zamer.

+4/0
5.2.2015 10:43

J36i39ř65í 18E51r48b23e74n 1263934156367

Vzpomněl bych si na Tamaru nebo na vzduchotechniku pro Búšehr :-)

+2/0
5.2.2015 12:13

J57i90ř58í 76B12r96o60ž 5749795302977

Výborný článek. Na model od Plasticartu si pamatuji, ale nikdy se mi jej nepodařilo sehnat, byl velmi vzácný a dnes ještě více. Už tenkrát mne zaujalo toto letadlo svými nezvyklými tvary.

Dá se říci, že to byl typický zadupaný projekt, stejně jako čs vrtulníky, které "bohužel" měli vy své kategorii lepší výkony než sovětské.

+13/0
5.2.2015 8:27

J50i89ř41í 67E42r88b25e13n 1973434456857

Opravdu si jste jistý, že československé vrtulníky s pístovými motory Praga byly konkurencí pro Mi-čka?

Byly stabilnější při stání ve vzduchu, to ano, ale další výkony pokud vím už tak oslnivé nebyly...

0/0
5.2.2015 12:15
Foto

L74u16d39ě41k 50F48u61x26a 9346370484117

taky si myslím, že takhle lehké kategorie rusáci neměli, ale to je škoda, ten vývoj by byl zajímavý.

+1/0
5.2.2015 17:02

J82i85ř95í 74E67r66b31e17n 1153414246277

To bezpochyby - otázkou je, jestli jsme měli na všechny ty plány a projekty dost sil a pak hlavně peněz - jednak na dokončení vývoje, jednak na pořízení technologií, protože pak by se to vše muselo samozřejmě vrátit a ten trh nebyl zas tak velký, v letectví existovala velká konkurence sovětských a polských konstruktérů a podniků.

Ostatně třeba rozpad Československa a související rozpad patnáctimilionového trhu byl ranou do vazu pro LIAZ, Tatru i mnoho slovenských podniků, kterým se najednou 1/3 až 2/3 zákazníků ocitly za hranicemi a tudíž za obrovskými administrativními bariérami.

0/0
5.2.2015 18:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.