Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 150 lety vznikl největší český příspěvek vědě. Nikdo si nevšiml

Přesně před 150 lety brněnský mnich Johann Gregor Mendel v přesvědčení, že poznávat Stvořitele lze i skrze jeho dílo, založil svými pokusy s křížením rostlin vědeckou genetiku. Vůbec největší přírodovědecký objev v českých zemích vznikl na církevní půdě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e62t57r 37Š64a34f97r20á39n 9926341929

byl to křesťanský mnich. to se nehodí do nenávistnického vidění světa o té zlé církvi, která ačkoli zakládala univerzity, je přece zpátečnická.   proto si nikdo nevšiml..     pravda vítězí..

+2/0
16.2.2015 20:08

P95a75v18e57l 93O42d10r20a63z71i63l 6274279617180

8-o

0/0
17.2.2015 9:24
Foto

M51i48r98o39s54l68a56v 82S37t90e89i47n90e70r 6988614423965

Poznávat Stvořitele lze i skrze jeho dílo není příliš původní myšlenka. Tato myšlenka žila už staletí předtím u židovských badatelů. Možná proto našel Mendel více pochopení u rabína, než u svých církevních představených.

+2/−1
16.2.2015 19:13

P35a97v26e56l 90O79d27r37a84z32i56l 6324139687170

U jakého rabína?

0/0
17.2.2015 9:42

A50l69e28x49a54n42d31r 96Š23í75r 5591680443

.... hned tady dole - moravský zemský rabín Baruch Placzek....

+1/0
17.2.2015 15:38

A83l62e72š 91G45o88t42t39v60a29l45d 9401317130977

Pierre Simon Laplace, jehož známý výrok je v článku citován, nebyl ovšem žádným propagátorem naivního mechanistického determinismu, jak je mu běžně podsouváno. Právě naopak: svůj známý vyrok uveřejnil v populárním úvodu ke své monumentální práci o teorii pravděpodobnosti, a to v kontextu právě opačném - aby ukázal na absurditu a neuskutečnitelnost naivního mechanistického determinismu. Ano, Laplace byl zastáncem determinismu, ale jen ve smyslu pravděpodobnostním (a bayesovském). A v tomto smyslu Laplaceovy vědecké názory neodporují ani pozdější kvantové mechanice. Ba právě naopak - jsou plně konzistentní např. s kodaňskou interpretací kvantové teorie, pro kterou Laplaceovo bayesovské chápání pravděpodobnosti připravilo cestu.

Co se přímo J. G. Mendela týče, spolu se zaslouženou úctou k jeho vědeckým objevům je zapotřebí dnes zdůrazňovat i opačnou stranu mince: s výjimkou úzkého okruhu jeho přátel (mezi něž mimochodem patřil i moravský zemský rabín Baruch Placzek - děd pozoruhodného fyzika Georga Placzka) se k němu širší akademická obec CK mocnářství zachovala víc než špatně. Nejen že vůbec nerozpoznala význam Mendelových objevů, ale fiaskem skončila i Mendelova snaha učit na vysoké škole. Tahle nepřipravenost rozpoznat skutečné vědecké hodnoty se bohužel táhne našimi kraji jako červená nit až do dneška...

0/0
16.2.2015 15:29

L37u43k81á57š 68Š50m76a94h48e91l 2977234712354

Hádka, jestli to byl Čech či neČech... byl třeba Barrande Čech? Chcete odpovědět ne? Byl to Francouz, jasně, ale své objevy udělal u nás a dokonce byl aktivním národním buditelem - popsal, ještě před tím než to mezinárodní zoologický kód zatrhnul, několik zkamenělin českým "latinským" (rozuměj mezinárodním) názvem.

0/0
16.2.2015 14:21

R33u21d11o46l87f 76S64t85a26r10y 6988707798

Nikdo si nevsiml? Komunisti potirali Mendlovce kde mohli. Na to si jeste pamatuji.  Mendlovo uceni se neshodovalo s komunistickou ideologii.

+1/−1
15.2.2015 17:59

P17a87v70e79l 14O64d35r57a31z76i45l 6964189597510

;-D

0/0
17.2.2015 9:25

F70r54a56n22t76i52š43e28k 45S68k51u95p20l66í63k 7762912421912

Český? Snad moravský, ne?!

+5/−9
14.2.2015 22:59

H55o27n12z94a 88F63o29r63m77a63n 8876680451421

Můj ty světe kulatý...

+3/0
15.2.2015 13:34

F46r50a56n58t12i59š22e53k 20P77o47l22í19v18k55a 8351875811768

Spíš rakouskouherský, ne? ;-D

0/0
15.2.2015 14:02

T54o80m87á82š 85M20o78r40a12v85č69í43k 3197396523105

I tehdy Morava patřila pod Korunu ČESKOU, stejně jako dnes patří pod ČESKOU republiku.

+1/−2
15.2.2015 16:01

J87a25n 64D82r34á45b30e39k 6298277438810

pod korunou Rakouskou... pod českou vůbec. Čechy Morava, další země byly součástí Předlitavska, tedy Rakouska. Zemskéí sněmy měly stejné postavení v rámci Rakouska. MORAVa rozhodně nebyla pod čechami... vedle nich.

+4/−2
16.2.2015 14:16

J41a80n 91Š52e19b38e43s55t76a 6167470290595

Čechy a Morava nebyly součástí Rakouska. České králoství bylo vedle Rakouského vévodství a Uherského království atd.atp.aj. součástí soustátí Rakouska-Uherska. Ale nikdy nebylo součástí Rakouska......

+4/−1
16.2.2015 19:45

J59a34n 37D54r94á22b75e87k 6788357178530

ano České království... vedle toho Moravské markrabství.

+5/−1
16.2.2015 20:29

J98a45n 73H88a44v73l56i76n32a 9634946479493

takze pro ujasneni......Zeme Koruny ceske byly Ceske kralovstvi, Moravske markrabstvi a Slezske vevodstvi - tudiz dnes je CR ekvivalentem ZKC nikoliv Ceskeho kralovstvi, to jsou jen Cechy......kdyby jsme pouzivali nemcinu nebo anglictinu, tento jazykovy problem neni.....Bohemia, Moravia, Silesia = Czechia

+1/0
17.2.2015 12:30

J83a58r14o25s54l91a13v 88R93i55e20s23s84n30e81r 3698920956170

Enem jsem čekal, kdy se tu objeví nějaké moravistické nablblo... A juž je to tu!

Malá poznámečka pro všecky moravisty: račte si všimnout, že Mendel byl Slezan (německého jazyka). Ano, později působil na Moravě, ale nepocházel z tama.

0/0
17.2.2015 0:43

J44a75n 85P74r48i18c36h32y88s24t43a15l 8411338653

Pane Houdek, opravte si osloveni v posledni vete. Jinak zajimavy clanek.

Ma byt: "Johanne, se svými proslulými zákony oběhu planet, odpusť, ale právě Johannův objev základních zákonů genetiky je největším přírodovědeckým výsledkem zrozeným v českých zemích."

Vzhledem k tomu, ze dale v souveti mate sklonovani spravne,. tak predpokladam, ze to zpusobil sotek. Nebo vas mozna zmatlo jmeno Johannes/Johann napsane jednou latinsky a po druhe nemecky? Je to stejne jmeno a sklonovani tech dvou verzi se lisi jen v 1. padu jednotneho cisla. I tak je ta posledni veta takova nejaka neohrabana, protoze Kepler i Mendel meli stejne krestni jmeno.

+2/0
14.2.2015 19:49

J10a66n 65Š74e92b15e35s83t16a 6497660530685

Pane Přichystale, opravte si oslovení v první větě.

Má být: "Pane Houdku........"   

V češtině oslovujeme 5.pádem.

+16/0
14.2.2015 22:26
Foto

M86i81r37o24s36l71a57v 35S49t52e72i90n87e90r 6458324293615

Máte pravdu, ale zrovna toto nebývá ve veřejnosti příliš běžné. Použitím 5. pádu totiž můžete deformovat původní příjmení.  Ostatně, už latinizace českého příjmení u žen přechylováním mění mnohdy příjmení velmi podstatně, alespoň z hlediska nečechů.

0/−2
16.2.2015 19:27

J14a87n 10Š23e41b13e49s37t29a 6617470700475

Česká příjmení přechylováním nijak neměníte. Buď se Češka jmenuje Steinerová, nebo se jmenuje Steiner, ale pak to zřejmě nebude Češka. Jde o přechylování cizích jmen - (s tím osobně nesouhlasím). Ale tady nebyl problém s přechylováním, ale se špatným oslovením. Prostě v češtině oslovujeme v 5. pádě a basta.  Pokud mluvíte česky, mluvte správně....

+3/0
16.2.2015 19:48

P75a59v10e81l 46O50d51r26a49z86i42l 6804149607860

Opět se mýlíte, Steinere, v češtině je vokativ běžný a oslovování nominativem je vyhrazeno vrstvám nejnižším.

+3/0
17.2.2015 9:26

P92e90t92r 80H65a21r46i90p30r26a44s61a64d 35H89a21j84i96č 8353330134547

Johann Gregor Mendel publikoval jvoje výsledky v roce 1865, Thomas Morgan se sice narodil až o rok později, ale všude v Anglosaské literatuře se zákony dědičnosti nazývají po něm. Zajímalo by mě, jestli v době, kdy prováděl svůj výzkum (někdy kolem 1900) vůbec znal Mendelovy zákony. Pro objektivitu je potřeba uvést, že Morgan Mendelovy zákony rozšířil a doplnil, ale nic to nemění na tom, že objevitelem nebyl.

+9/0
14.2.2015 16:51

J20a40r71o41s68l23a93v 29P57o29l65e57n16s13k27y 5856164219

Jenom jsem proletel Wiki a zda se ze Mendelovy zakonitosti  bylo Morganovi i jeho jeho vedeckym kolegum dobre zname. Pres prvotni neduveru k vedeckym zaverum (v te dobe starych 35 let!!!) museli nakonec jeho teorie potvrdit a dale na nich stavel. Holt svetska slava se geniem ne vzdycky potka. I dneska se musi kazdy vedecky objev dobre opecovat aby vysledny efekt vehlasu a financi byl co nejvetsi:-)

+4/0
14.2.2015 23:25

P85e47t25r 83H21a27r48i71p39r55a70s48a45d 46H91a72j43i72č 8243180154437

Ano, také jsem někde četl, že Morgan založil své výzkumy na tom, že chtěl genetické zákony popřít. Tomu se říká důkaz sporem. :-) Ale nevím do jaké míry byly mezi vědci tyto zákonistosti rozšířené, tedy, jestli skutečně chtěl popřít Mendelovy zákony, nebo jenom nějaké nepříliš přesně formulované domněnky přenosu vlastností z rodiče na potomka.

+1/0
14.2.2015 23:37

R73o44b20e33r74t 26M20a15ř10í66k 6581632931571

Nema nekdo blizsi overitelne reference k tomu Laplaceove vyroku? Historikove rikaji, ze Laplace ve skutecnosti Laplaceovsky determinismus nikdy nehlasal. Spis naopak. Pise se o tom i na obou wikipediich (ceska i anglicka). Takze pokud takovy vyrok skutecne existuje, bude zrejme silne vytzen z kontextu.

+1/0
14.2.2015 15:42

A83l70e94š 34G49o94t78t31v15a48l24d 9311827710917

Ano, Vaše tušení je zcela správné - viz můj příspěvek shora. Před časem jsem poznámku k oné nevykořenitelné pověře o Laplaceově naivním determinismu" vložil též do Wikipedie. Holt, ono je vždy potřebné si přečíst i kontext, ve kterém byl výrok učiněn. A Laplace onen výrok vyslovil v kontextu práce o pravděpodobnosti a ve smyslu právě opačném, než je mu podsouváno.

0/0
16.2.2015 15:36

A92l20e88š 11G80o47t57t34v56a33l89d 9861677600457

P.S.: Ještě ta reference: výrok pochází z práce Laplace P. S., Essai Philosophique sur les Probabilités, Paris 1814, 1819. Je to vlastně populárně psaný úvod k jeho rozsáhlému matematicky pojatému dílu Theorie Analytique des Prababilités, Paris 1820. Avšak jak správně upozorňuje např. E. T. Jaynes: většina autorů později cituje různé nevalné překlady, např. onen vydaný Dover Publ. r. 1951, které samotný výrok zkreslují. A u inkriminovaného výroku Laplace je zásadní pro jeho pochopení zejména kontext, nikoliv jen výrok sám.

+1/0
16.2.2015 15:52

P98e49t66r 70S67ý94k57o91r35a 4420506800

Nebyl to čech, ale němec...

+4/−10
14.2.2015 15:22

J33a30n 31K93o78v61á79č 7522439675767

Slezských němec.

+1/0
14.2.2015 15:42

T35o95m48á70š 54M66o78r37a83v72č22í23k 3817806123485

Taky to může být německy mluvící český Slezan/Moravan, protože Němec je dnes hodně zavádějící. Jsou snad Vídeňané Němci, nebo snad neexistuje ani jeden Švýcar?

+6/0
14.2.2015 16:07

J71a70n 25K19o49v10á93č 7242659795967

Může být Francouzský, Italský nebo Německý Švýcar.

0/0
14.2.2015 16:39

Z93d47e95n16ě77k 30G22l82a96s 7548808758215

formuluje se odkud je, nikoliv co je.

0/0
14.2.2015 18:06

J32a93r78o19s17l21a81v 93K84o46m23o72ň 1450734384381

stejně jako severní pól dobyl čech Němec ;-D

+1/0
14.2.2015 20:15

J89a70r50o42s83l80a82v 13R96e11z89n87i11k 4922403609870

Mendel je skutečně extratřída v české vědě,,,,,nevím jestli se mu Heyrovský vyrovná

+1/0
14.2.2015 15:08

Z31d34e12n86e30k 77S91l50a68n14i75n55a 1734926483384

Dneska se v ceske vede nikdo nevyrovna ani Mendelovi, ani Heyrovskemu, ani Purkynemu, ani Holemu. Zato ale mame excelentni selebrity lysenkovskeho typu:

http://neviditelnypes.lidovky.cz/veda-v-akademii-je-tabu-vic-nez-si-myslite-fpm-/p_veda.aspx?c=A130409_085426_p_veda_wag

+1/0
14.2.2015 15:31

P78e98t53r 89V87i19n39t62r28l30í84k 3856794161

To je dobrá komedie... Můžu být vědec já..? :)

+1/0
14.2.2015 16:38
Foto

M63i68r30o31s76l69a61v 82S26t77e12i13n14e81r 6388224193905

Nevím, pane Slanina, čím jste vy přispěl k lidskému pokroku. V Čechách jsme mívali režim, vyhovující nejrůznějším Lysenkům. Kdo chtěl dělat opravdu vědu, musel proto odejít jinam. Ale o těch exilantech toho víme v ČR velmi málo- oni sami nemají zapotřebí, se drát na veřejnost. A čeští kolegové reagují opravdu jako ohrožená skupina.

Třeba Poláci se ke své vědecké emigraci rádi hlásí.

+1/0
16.2.2015 19:23

P60a34v82e71l 54O73d18r24a69z43i65l 6984119327870

Bohužel se opět mýlíte, pane Steinere. Ostatně, Heyrovský byl oceněn v Oslu v roce 1959, jistě najdete někoho, kdo vám vysvětlí, za jakého režimu to bylo.

0/0
17.2.2015 9:41

Z84d87e97n52e70k 87S66l10a66n89i62n39a 1624366663174

(Nebylo to v Oslu ale ve Stockholmu, jen Ceny za mir se predavaji v Oslu; podstatne to jiste neni.)

0/0
5.3.2015 11:32

A53l22e70x26a46n50d64r 67Š97í42r 5901800633

5. pádem oslovujeme "pane Slanino". Víte, pane Steiner?

0/0
17.2.2015 15:32

J39a54r89o45s12l47a90v 75Z81a55j63i92c26e38k 6594831567707

Pane Steinere, rezim vyhovujici nejruznejsim Lysenkum jste nemivali jenom v Cechach. V dobe, kterou mate na mysli, jsme ho ne jenom mivali, ale dokonce meli, a to v celem Ceskoslovensku. Cechy nebyly tehdy v ramci republiky samostatnou zemi a nejsou ji ani v soucasne Ceske republice.

0/0
18.2.2015 3:48

Z72d14e75n66e65k 19S50l34a54n42i18n17a 1674496743334

Nekdo mne upozornil, ze se zde sice resi opravdu marginalni problem sklonovani, zatimco merit veci se nejak ztratil. Ten muj comment, co pozral emalovy pozerak, znel zhruba tak, ze sice v soucasnosti v Cesku nejsou lide formatu Mendela, Purkyneho, Heyrovskeho, ci Holeho, zato v ceske akademicke obci se dobre dari docela dost ruznym neo-lysenkum, jak mozne pocist zde:

http://neviditelnypes.lidovky.cz/veda-v-akademii-je-tabu-vic-nez-si-myslite-fpm-/p_veda.aspx?c=A130409_085426_p_veda_wag

(Pokud nekoho okrajove zajima tema, jak je to dnes v ceske akademicke obci s ochranou whistlebloweru aka sojek, je mozne si pocist i o tom: 

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Zdenek-Slanina-Transparentni-objektivni-rozdelovani-akademickych-vyzkumnych-prostredku-je-zcela-iluzorni-296590

tam zase emailovy pozerak pozral ASCII znacek 1/4 a udelal z nej 1).

Toz tak - pro vybalancovani obrazu.

0/0
5.3.2015 11:29

J83o43s97e45f 45P96o17t33r 6960501967229

O Mendelovi každý ví, každý ho zná.

O to více by si publikum mělo  přečíst články, které jsou zde k doporučení, články o epigenetice a snažit se při jejich čtení o pochopení vztahu této nové biologie k Darwinismu a neodarwinismu. Auitor třeba říká :

Několik měsíců jsem chodil kolem katedry, která měla na dveřích napsáno"Life is a chemical reakcion" - tedy při troše zlomyslnosti "Život je jakási chemická reakce"... O nic lepší (pokračuje autor) není zoufalá definice, se kterou se vydává |NASA hledat život ve vesmíru : "Život je samopodpůrný chemický systém schopný darwinovské evoluce".

Epigenetika je nová biologická věda. V sérii článků, které ji mají přiblížit,  je neodarwinismus pouze okrajovou naukou, který překážel a negativně ovlivňoval vývoj epigenetiky.

Epigenetika, kromě jiného přináší také nový pohled na průběh na genetické změny , včetně změny vzhledu, t.j. vytvoření nového druhu.

0/0
14.2.2015 12:59

P70e82t98r57a 57N18o45v48á54k32o86v49á 7708786624578

Mám pocit, že ale on si na začátku vybral nějakou jinou nevhodnou rostlinu, tak mu ty teorie nevycházely. To mohlo být možná zmíněno jako perlička.

0/0
14.2.2015 11:47
Foto

J77i45n20d65ř85i92c41h 18L85n44ě10n88i15č27k19a 5573721119

Zajímavě je že většinu z českých objevů udělali čeští Němci např. Dopplerův jev.

+3/0
14.2.2015 11:18

P78e32t54r 68V45e87s86e26l55ý 2489338413596

Zajímavé je, že v diskuzi se vyskytne vždycky stodukát jako vy.

+9/−1
14.2.2015 11:28

Z52d65e97n46ě62k 50G17l17a53s 7738508848555

A zajímavý je, že si je Rakušáci přivlastňují.

+7/0
14.2.2015 11:31

J38a23n 93C85i85h98e61l53n32a 2240341451858

Rakušané si je přivlastňují, protože Češi o ně nestojí.

+1/0
14.2.2015 12:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.