Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo na koně lezou lidé do kovových trubek. Doprava se zrychlila 66x

Nadzvuková doprava se tvářila jako revoluce, ale před dvanácti lety pro běžné pasažery skončila. I tak ale dnes lidé cestují rychlostí, o jaké se našim předkům ani nezdálo. A vynálezci mají nové nápady, jak vás vystřelit potrubní poštou. Je ještě kam zrychlovat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17e67t80r 89M13i24c20h57a14l60č58í42k 9407226629173

Takových návrhů jsou stovky ročně po celém světě. Papír snese všechno, ať někdo ukáže nějaký výsledek a ne pořád jen nějaké kresby.

0/0
27.2.2015 19:37
Foto

F45r32a74n62t76i87š71e28k 57H23r39a53b12a73l 3683589716308

A co využít dělostřelecto?

Výhodou by bylo, že cestující vždy přesně dopadne na místo určení ... Jistou nevýhodou by bylo, že cestujících neustále ubývá.

+3/0
25.2.2015 14:43

V44á16c27l49a83v 59N67ě71m56e43c 1801758

Zase pozdě, Cimrmane

+4/0
25.2.2015 9:22

J59a50r11e40k 95L57a79j81s15n54e89r 7910270831

V Brně můžete sledovat polohy všech vozů MHD a nemůžu si to vynachválit. Hned víte jestli má cenu přestoupit tu a nebo támhle, jestli stihnete cigárko nebo už ho nemá cenu zapalovat, jestli můžete ještě chvilku setrvat ve zdržující frontě v obchodě a i přesto stihnout spoj, ale hlavně je to neocenitelné když napadne sníh a nic nejede podle jízdního řádu, to jste pak na přeplněných zastávkách kralové :-)

+1/0
24.2.2015 21:37
Foto

P65a95v27e59l 58D84v73o80ř50á41k 5719385144350

Jen ať to nestaví podnik, co se proslavil tunelem Blanka!

0/0
24.2.2015 11:39

J77a26n 30S10í70d24e42k 3627921608712

Já jsem pro. Ať se ti debilní američani vybijou.

0/−8
24.2.2015 11:34

O37n61d23ř50e62j 11M72a58l90ý 3414823153603

Klaustrofobií sice netrpím, ale asi bych se stejně musel přemlouvat, abych do toho vlezl.

0/0
24.2.2015 11:21

P25a30v27e74l 76D29r88o64t85á51r 7763794759734

A co metro? Tam vlezeš?

+1/0
24.2.2015 14:43

Z71d27e23n50ě62k 63T66r96u23t46n28o37v90s19k37ý 7413753856830

Vzduchotěsná kapsle v nízkotlakém tunelu? No.... To bude udušenejch, až kapsle někde kousne....mezi stanicema..

0/0
24.2.2015 10:43

V46á93c20l98a21v 45S28v83o51b47o96d37a 3971849300960

no jestli se kousne v 1300km/h tak už nebude co řešit :-)

+1/0
24.2.2015 10:54

V84á29c24l69a64v 96Č60e63r30m61á39k 4113610737754

A jestli se to kousne nejak "pomalu", ze to zvladne zastavit, tak se tam urcite i zvladne pustit vzduch, ktereho je kolem dost.

+2/0
24.2.2015 11:02

M23a45r14t88i88n 34J33i13r51o51u28s47e22k 7706975315108

Přesně! Jen bude potřeba rychle utéct před další kapslí, která se nekousla a blíží se rychlostí 1300km/h, 361m/s

0/0
24.2.2015 11:27

V91á33c16l43a89v 66Č69e75r39m22á47k 4573250667534

Tak predpokladam, ze v pripade problemu se to zastavi cele.

0/0
24.2.2015 11:28

M50a85r33t60i84n 48J26i17r94o93u89s66e22k 7556425255178

Bude muset. Každopádně, to by bylo pro cestující mimořádně nepříjemné, myslím si. Stovky kilometrů rour a v nich zastavené vozíky. To není, jako když vykolejí jedna souprava metra.

0/0
24.2.2015 11:39

V89á41c78l61a80v 52Č16e11r23m32á29k 4573930897134

To ano. Ale porad lepsi, nez kdyz s nimi se vsemi spadne letadlo ;-).

+1/0
24.2.2015 11:51

M93i13c80h67a29l 21C97h49a17l84u89p36a 6948710789193

Tak jestli se tam pustí vzduch, tak to ty další nejspíš zastaví samo jenom odporem vzduchu.

0/0
24.2.2015 22:31

V26á65c15l41a17v 75S22v70o34b51o18d77a 3461129840750

tak co bude s tím teleportem?

+4/0
24.2.2015 10:38

P46a95v75e18l 61D39r44o49t70á29r 7803214739664

Teleportace není možná.

Musel bys přenést triliony bitů informace (složení těla člověka) na druhou stranu a tam na základě těch bitů nějak poskládat identickou kopii; přičemž ale tuto kopii bys musel poskládat během tisíci/miliontiny sekundy, protože jinak by logicky rozestavěné tělo "chcíplo", dřív, než bys to stihl doskládat.

Tohle samotné by vyžadovalo rychlost konstrukce, která překračuje rychlost světla (myšleno přisouvání stavebního materiálu).

Ergo, smůla.

0/0
24.2.2015 14:45

V26á74c28l60a49v 48Č76e33r97m61á94k 4143550577864

Teleportace není možná s našimi znalostmi. To je vše, co k tomu teď můžeme říct.

+2/0
24.2.2015 17:24

P41e38t47r 86M51i29c35h82a42l17č14í75k 9967676159913

Není to tak dávno, co vědci dokázali teleportovat nějakou částici o nějaké vlnové délce, myslím že to byl foton.

Slibovali, že další fáze bude jednou živá buňka, a nějaký živý organismus.

Vědci mají občas hodně bujnou fantazii.

Příkladem může být to, že USA každých deset let už víc než padesát let slibují, že postaví do deseti let na měsíci základny a bude se tam žít. Problém je, že padesát let je to jen bujná fantazie nějakých pisálků a v nejbližších dalších padesáti letech to opět nehrozí.

0/0
27.2.2015 19:44

M89i22c77h50a61l 71C83h33a35l96u29p51a 6208980439393

Jenom tupé skládání atomů to být nemůže, tím bychom zvládli klonování a vytvoření živého organismu z hmoty zároveň, ale tomu moc nevěřím.

0/0
24.2.2015 22:33

P92e22t42r 35M79i44c29h38a33l98č35í66k 9157686299323

Ještě nikdo nikdy nevytvořil ani živou buňku z neživé hmoty.

Myslím, že máš pravdu, že živý organismus nikdy teleportovat nepůjde.

0/0
27.2.2015 19:46

R64a36d98e62k 67J74a77n89a76t75a 9135276924372

Copak to, ale jako hlavní problém vidím, že to, co vznikne na druhé straně, by mohla být jen dokonalá kopie toho člověka (i s identickými znalostmi, to jsou spoje mezi neurony), ale jeho vědomí se nepřenese. Prostě pro toho teleportovaného to bude, jako by ho zabili.

0/0
24.2.2015 23:45

J62a90r96o14s41l66a73v 91F59r63a41n42t31i33š48e83k 97B67r91ü59m32m86e44r 1171406393540

Právě, to je otázka, jestli existuje "duše" anebo ne.

0/0
25.2.2015 17:38

J66o56s89e66f 52L34e15b15d96u13š24k70a 4242903973615

Jenom aby naši potomci necestovali pěšky a nejdál do té Prahy, pokud ještě bude.

+2/0
24.2.2015 8:55

P16e13t13r 42N44e68c53h37a28n29i35c45k13ý 7673206698340

Můj názor je, že další zrychlování je zbytečné. Lidstvo by spíš mělo jít cestou zkvalitňování a zhušťování. Co je lepší? Jedna trubka na 400kmh dlouhá 600km nebo 60.000 km2 kvalitní infrastruktury pro rychlosti 120-200kmh (železniční + silniční)? K čemu bude superrychlá doprava, pokud bude taky super drahá? Co vadí lidem na letadlu víc? Že není nadzvukové a letí o hodinu dýl nebo to, že jsou svazováni velmi složitým a nepříjemným odbavením, že z letiště je drahá a složitá doprava, že jsou dlouhé transfery při přestupu? Já si myslím, že rychlost už by dnes nemusela být na 1. příčce jako tomu bylo posledních 200 let.

+10/−2
24.2.2015 8:41

D35a44n47i91e17l 51M74a77r97t42í78n10e63k 9761878174951

Tak pro ČR rozhodne ne ale takovy USA a dalsi velky staty tam bych i ty trubky pochopil. A ono to neni tak davno co podobna trubka mela vest dokonce z ČR do Chorvatska

+8/0
24.2.2015 8:42

P46e54t34r 36N50e33c22h30a22n25i15c85k79ý 7613106558600

Záleží na ekonomičnosti, pokud bude stavba + údržba trubky levnější než stavba VRT, pak to asi smysl mít bude. Horší je, jestli takovou trubku jde použít i pro přepravu nákladů.

0/0
24.2.2015 8:51

J54a66r71o27s67l20a95v 90F68r89a55n93t49i28š70e67k 24B60r23ü32m78m11e17r 1961686933300

Pro náklad je to ještě jednodušší.

0/0
24.2.2015 9:18

A61l61e92x55a98n48d63r 31K37o61s39t74k36a 8652268546424

Nákladní modul má mít průměr přes 3 metry. Do toho v pohodě narvete normální palety. Akorát to asi bude chtít nějaké upevnění proti zrychlení, nejen volně ložené na paletě.

0/0
24.2.2015 10:40

R52o39b66i31n 64Ž67i18ž93k85a 2948474316866

no mělo by být. Problém s ekonomičností řeší velikost země( a trhu )   Španělsko, Turecko, Rusko VRT mají, Polsko je také proti nám napřed i když to trošku kulhá. Nenajdeš zemi s menším počtem obyvatel než ČR a s menším HDP na hlavu, která by VRT měla nebo v blízké budoucnosti chystala.

0/0
24.2.2015 9:48

R69o20b70i51n 11Ž69i16ž38k62a 2478504796176

Vlastně to závisí na celkovém HDP - podle wiki nemá VRT žádný stát s nižším HDP než ČR, z těch, které ho připravují, jsou to jen Maroko a Portugalsko.

0/0
24.2.2015 9:54

R45a85d97e83k 57J52a45n90a52t35a 9515896944402

Maroko má tu trať už rozestavěnou. Nelze se dívat jen na HDP, důležitá íje mobilta obyvatel. Třeba Turecko je sice větší a má více obyvatel, ale sedí doma, těch dostatečně bohatých, aby vůbec měli důvod někam dál cestovat (a pro které se staví dálnice a železnice), tam klidně může být stejně jako u nás.

Pro posouzení efektivity výstavby VRT je důležitá vždy konkrétní relace. Kolik lidí by mělo mít důvod tam cestovat, cena jejich času, náklady alternativní dopravy. Ve středoevropském prostoru malých zemiček se k tomu navíc trochu počítá i tranzit (narozdíl např. od Španělska, tam bude minimální.

0/0
24.2.2015 23:58

R37a87d89o53s76l36a89v 40K52l15a26u94d74a 5524718454112

To neměla být trubka, ale normální tunel.

+1/0
24.2.2015 9:42

P14e82t24r 87S10v57o98b96o62d73a 7442331294

Asi tak. K cemu me je kdyz se me 4 hodinovy let zkrati na 2 hodinovy (teoreticky polovina) ale cena neumerne stoupne. Kdyz musim byt na letisti nejmin hodinu predem kvuli odbaveni, potom cekam celkem pul hodiny na runway pri startu a pri pristani, potom nejmene pul hodiny na zavazadla a nakonec kdyz prictu dopravu na a z letiste tak to je vlastne 7 vs 5 hodin nebo i vice. Stejneho nebo i vetsiho "zrychleni" by pritom slo dosahnout jen napriklad optimalizaci tech podpurnych procesu (odbaveni, vydani zavazadel, cekani na runway s pasazery uvnitr letadla, napojeni dopravy na letiste, ...) Vyvoj noveho nadzvukoveho letadla je cenove uplne nekde jinde nez napr. optimalizace odbaveni a vydavani zavazadel.

+2/0
24.2.2015 9:32

M28a25r58t79i21n 96C34e59r59v35e40n19y 2953678406528

Na druhou stranu za rychlejsi let vas muzou zkasirovat, za rychlejsi vydani zavazadel a dopravu na/z letiste letecka spolecnost moc nema...

0/0
24.2.2015 9:37

P35e49t26r 98S63v16o87b89o57d22a 7102891954

To neni tak uplne pravda. Spis bych napsal: Za rychlejsi let vas MUSI zkasirovat. V clanku se jasne pise ze concord se nevyplatil ani pri cene 250.000,- za letenku. S rychlosti a novou technologii extremne narusta cena a za urcyhleni o dalsich 10% si zakaznik vetsinou nehodla priplacet 100% ale naklady pritom o tech 100% vzrust mohou. Ale verim ze si zakaznik rad priplati treba 10% pokud se mu usetri 2 hodiny na odbaveni a administrative a pritom naklady nemusi byt ani tak vysoke.

Je to asi podobne jako by jste sel do restauace kde papirove ubrousky na jedno pouziti budou lemovane zlatem. V takove restauraci bude muset jidlo stat 1000,- ale majitel na tom stejne moc vejvar mit nebude jestli ho jeden ubrousek bude stat 850,- a lidi to stejne moc neoceni. Lepsi pro nej bude zajistit aby host necekal pul hodiny na objednavku, to ho vyjde daleko levneji nez predrazene ubrousky, host to oceni mnohem vic a nakonec jeste rad par korun priplati oproti podniku kde musi vecne cekat na obsluhu.

+4/0
24.2.2015 10:12

V77á39c36l65a18v 80Č96e76r58m92á91k 4333140787324

Tak pro mne je 4 hod sezeni v malem prostoru vs. 2 hod docela velky rozdil, i kdyz let jako takovy je zajimavy. Kdyz na to budu mit, tak si to zaplatim. A i pro Vas asi bude rozdil letet do Australie den nebo pul dne. Pripadne do New Yorku 10 hodin nebo 5 hodin.

Vy byste asi pred "par" lety nepotreboval ani vlak, vzdyt na koni se do te Parize da taky dojet ....

0/0
24.2.2015 10:11

P63e61t69r 48S12v38o32b31o18d83a 7122281604

To jsem psal kde o koni probuh ? Ale kazdopadne mate pravdu ze bych radeji jel z jednoho konce Prahy na druhy hodinu na koni nez 20 minut vlakem pokud by "odbaveni" pri nastupu a vystupu do/z vlaku trvalo dohromady nekolik hodin jak se tomu casto deje na letistich.

0/0
24.2.2015 10:17

V52á90c31l48a22v 59Č68e39r61m79á69k 4113320707384

Tak to jasne. Ale, zpet k tem letadlum, na vyber byte mel odbaveni a 4 hodiny letu nebo odbaveni a 2 hodiny letu. Za mne je volba jasna, za predpokladu, ze to zvladnu zaplatit.

0/0
24.2.2015 10:25

V72á66c15l71a81v 83Č20e35r58m47á30k 4563740107144

.. byste mel ...

0/0
24.2.2015 10:25

P44e10t96r 93S57v96o49b10o12d64a 7662721934

Vsak o to se nepru. Jen tvrdim ze dokud mame co zlepsovat na tom odbaveni kde dle meho nazoru muzeme celkem levne vylepsit celkem hodne tak nema cenu snazit se optimalizovat prepravu kde muzeme celkem draze vypesit celkem malo.

+1/0
24.2.2015 10:51

V32á17c67l42a37v 98Č59e78r20m45á23k 4883700177204

Tak to mate take pravdu, ale ono se to da zlepsovat oboje. Odbaveni a vyvoji letadel se venuji uplne jini lide, takze jedno nevylucuje druhe.

0/0
24.2.2015 10:54

P23e63t21r 48S81v85o78b65o66d32a 7732441254

To je sice pravda. Ale mam pocit ze technologie samotnych letadel usla napriklad za poslednich 60 let strasne dopredu. Zatimco "technologie" toho odbaveni se zmenila jen kosmeticky napr. tak ze dlooohaaaa fronta cekajicich se muze koukat na statisky napis destinace na sirokouhlem LCD namisto nejake rucne psane tabulky ale fronta zustala stejna atd.

0/0
24.2.2015 11:13

V68á64c70l78a28v 53Č61e63r25m22á88k 4423720147834

No tak se asi ;-) vyvoji letadel venuji vyrazne sikovnejsi lide nez procesum odbavovani ...

0/0
24.2.2015 11:15

J30a85r57o43m18i78r 92F91a51r13e60k 4552493317

Ja bbych nerekl ze sla strasne dopredu. Spis dochazi k optimalizaci, proste evoluce, ale zadna skutecna revoluce......

0/0
24.2.2015 11:38

R87a76d69e75k 85J44a94n75a58t28a 9905886664602

Technologie odbavení šla naopak zpět.

Není dávno doba, kdy stačilo přijít pěšky k letadlu, nastoupit i s kufrem a letenku si koupit až na palubě ...

0/0
24.2.2015 23:50

P10e94t35r 92N52e16c60h82a12n87i85c80k60ý 7853776868750

A to bych raději optimalizoval pohodlí samotného letu a ekonomičnost letu (úspornější, ale silnější motory, nižší náklady na údržbu). To ocení mnohem víc lidí.

0/0
24.2.2015 15:06

M49i11c17h74a90l 10C65h12a38l97u85p89a 6818840889863

Pokud máš někam jet 2000km, tak je celkem znát, jestli něco jede 120km/h nebo 1000km/h. Smysl má kombinace obojího, pár vysokorychlostních spojů na velké vzdálenosti a kolem nich hustá infrastruktura. Dálnice taky nevede ke každému domu, ale těmi místními silničkami by člověk na druhý konec země taky jet nechtěl.

0/0
24.2.2015 22:39

L13u34d89ě13k 64Š29i56š77á81k 3257868739964

No napsat, že z Českého Brodu autem do Prahy za 40 je docela odvaha, asi podle google maps to vyjde :-). V realitě dost záleží v kterou dobu se jede, když je to ve špičce, tak je to kolikrát i 2x více. A to samé po dráze - když vlak nestojí na mezi z důvodu skoku nějakého seberaha či prací na koridoru. O tom se lidem před 150 lety ani nezdálo.

0/0
24.2.2015 8:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.