Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo na koně lezou lidé do kovových trubek. Doprava se zrychlila 66x

Nadzvuková doprava se tvářila jako revoluce, ale před dvanácti lety pro běžné pasažery skončila. I tak ale dnes lidé cestují rychlostí, o jaké se našim předkům ani nezdálo. A vynálezci mají nové nápady, jak vás vystřelit potrubní poštou. Je ještě kam zrychlovat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P23e89t21r 16M18i77c56h40a68l19č47í49k 9767376639873

Takových návrhů jsou stovky ročně po celém světě. Papír snese všechno, ať někdo ukáže nějaký výsledek a ne pořád jen nějaké kresby.

0/0
27.2.2015 19:37
Foto

F29r78a77n89t89i67š50e69k 75H96r29a16b26a12l 3823259176718

A co využít dělostřelecto?

Výhodou by bylo, že cestující vždy přesně dopadne na místo určení ... Jistou nevýhodou by bylo, že cestujících neustále ubývá.

+3/0
25.2.2015 14:43

V90á31c85l97a64v 88N23ě35m69e92c 1971788

Zase pozdě, Cimrmane

+4/0
25.2.2015 9:22


J11a92r26e35k 66L53a20j80s24n55e49r 7500390201

V Brně můžete sledovat polohy všech vozů MHD a nemůžu si to vynachválit. Hned víte jestli má cenu přestoupit tu a nebo támhle, jestli stihnete cigárko nebo už ho nemá cenu zapalovat, jestli můžete ještě chvilku setrvat ve zdržující frontě v obchodě a i přesto stihnout spoj, ale hlavně je to neocenitelné když napadne sníh a nic nejede podle jízdního řádu, to jste pak na přeplněných zastávkách kralové :-)

+1/0
24.2.2015 21:37
Foto

P57a50v24e66l 36D31v41o14ř46á42k 5119305244870

Jen ať to nestaví podnik, co se proslavil tunelem Blanka!

0/0
24.2.2015 11:39

J76a63n 96S57í71d96e95k 3367881898452

Já jsem pro. Ať se ti debilní američani vybijou.

0/−8
24.2.2015 11:34

O38n15d36ř57e44j 81M45a67l53ý 3414723203133

Klaustrofobií sice netrpím, ale asi bych se stejně musel přemlouvat, abych do toho vlezl.

0/0
24.2.2015 11:21

P66a76v47e95l 55D82r34o45t39á31r 7143594589904

A co metro? Tam vlezeš?

+1/0
24.2.2015 14:43

Z78d42e24n31ě60k 33T30r96u25t15n55o11v59s64k62ý 7693563136530

Vzduchotěsná kapsle v nízkotlakém tunelu? No.... To bude udušenejch, až kapsle někde kousne....mezi stanicema..

0/0
24.2.2015 10:43

V92á90c93l59a10v 79S16v65o98b97o82d32a 3971859890650

no jestli se kousne v 1300km/h tak už nebude co řešit :-)

+1/0
24.2.2015 10:54

V35á39c19l21a86v 81Č68e60r41m49á54k 4333680827694

A jestli se to kousne nejak "pomalu", ze to zvladne zastavit, tak se tam urcite i zvladne pustit vzduch, ktereho je kolem dost.

+2/0
24.2.2015 11:02

M74a10r16t64i10n 83J82i23r50o54u67s31e97k 7426825575258

Přesně! Jen bude potřeba rychle utéct před další kapslí, která se nekousla a blíží se rychlostí 1300km/h, 361m/s

0/0
24.2.2015 11:27

V68á98c36l39a46v 91Č65e20r31m43á27k 4593350817964

Tak predpokladam, ze v pripade problemu se to zastavi cele.

0/0
24.2.2015 11:28

M26a38r18t32i90n 30J89i80r52o26u68s66e28k 7606695275588

Bude muset. Každopádně, to by bylo pro cestující mimořádně nepříjemné, myslím si. Stovky kilometrů rour a v nich zastavené vozíky. To není, jako když vykolejí jedna souprava metra.

0/0
24.2.2015 11:39

V91á38c63l69a55v 40Č38e17r49m54á77k 4493640637244

To ano. Ale porad lepsi, nez kdyz s nimi se vsemi spadne letadlo ;-).

+1/0
24.2.2015 11:51

M71i70c15h69a34l 59C65h93a78l27u83p23a 6768340479593

Tak jestli se tam pustí vzduch, tak to ty další nejspíš zastaví samo jenom odporem vzduchu.

0/0
24.2.2015 22:31

V60á25c67l67a95v 28S36v69o97b79o24d51a 3751219400860

tak co bude s tím teleportem?

+4/0
24.2.2015 10:38

P61a54v93e57l 55D10r92o97t35á44r 7833524709264

Teleportace není možná.

Musel bys přenést triliony bitů informace (složení těla člověka) na druhou stranu a tam na základě těch bitů nějak poskládat identickou kopii; přičemž ale tuto kopii bys musel poskládat během tisíci/miliontiny sekundy, protože jinak by logicky rozestavěné tělo "chcíplo", dřív, než bys to stihl doskládat.

Tohle samotné by vyžadovalo rychlost konstrukce, která překračuje rychlost světla (myšleno přisouvání stavebního materiálu).

Ergo, smůla.

0/0
24.2.2015 14:45

V60á81c12l94a26v 34Č95e95r27m53á43k 4443710537454

Teleportace není možná s našimi znalostmi. To je vše, co k tomu teď můžeme říct.

+2/0
24.2.2015 17:24

P24e27t67r 85M96i60c32h40a88l13č60í32k 9697426619433

Není to tak dávno, co vědci dokázali teleportovat nějakou částici o nějaké vlnové délce, myslím že to byl foton.

Slibovali, že další fáze bude jednou živá buňka, a nějaký živý organismus.

Vědci mají občas hodně bujnou fantazii.

Příkladem může být to, že USA každých deset let už víc než padesát let slibují, že postaví do deseti let na měsíci základny a bude se tam žít. Problém je, že padesát let je to jen bujná fantazie nějakých pisálků a v nejbližších dalších padesáti letech to opět nehrozí.

0/0
27.2.2015 19:44

M83i97c80h28a41l 48C80h93a16l89u64p37a 6498240209383

Jenom tupé skládání atomů to být nemůže, tím bychom zvládli klonování a vytvoření živého organismu z hmoty zároveň, ale tomu moc nevěřím.

0/0
24.2.2015 22:33

P48e62t20r 27M26i65c73h65a38l51č23í90k 9657116369633

Ještě nikdo nikdy nevytvořil ani živou buňku z neživé hmoty.

Myslím, že máš pravdu, že živý organismus nikdy teleportovat nepůjde.

0/0
27.2.2015 19:46

R64a20d58e46k 89J35a13n74a45t72a 9785176944932

Copak to, ale jako hlavní problém vidím, že to, co vznikne na druhé straně, by mohla být jen dokonalá kopie toho člověka (i s identickými znalostmi, to jsou spoje mezi neurony), ale jeho vědomí se nepřenese. Prostě pro toho teleportovaného to bude, jako by ho zabili.

0/0
24.2.2015 23:45

J89a74r92o32s82l16a31v 44F27r27a34n25t89i89š35e89k 38B15r62ü11m71m39e64r 1721476233590

Právě, to je otázka, jestli existuje "duše" anebo ne.

0/0
25.2.2015 17:38

J44o80s52e86f 65L69e43b60d47u96š43k28a 4302413303915

Jenom aby naši potomci necestovali pěšky a nejdál do té Prahy, pokud ještě bude.

+2/0
24.2.2015 8:55

P40e22t74r 44N23e48c55h44a73n53i93c32k59ý 7193306838680

Můj názor je, že další zrychlování je zbytečné. Lidstvo by spíš mělo jít cestou zkvalitňování a zhušťování. Co je lepší? Jedna trubka na 400kmh dlouhá 600km nebo 60.000 km2 kvalitní infrastruktury pro rychlosti 120-200kmh (železniční + silniční)? K čemu bude superrychlá doprava, pokud bude taky super drahá? Co vadí lidem na letadlu víc? Že není nadzvukové a letí o hodinu dýl nebo to, že jsou svazováni velmi složitým a nepříjemným odbavením, že z letiště je drahá a složitá doprava, že jsou dlouhé transfery při přestupu? Já si myslím, že rychlost už by dnes nemusela být na 1. příčce jako tomu bylo posledních 200 let.

+10/−2
24.2.2015 8:41

D56a85n62i73e40l 67M55a55r38t86í91n93e85k 9421688504461

Tak pro ČR rozhodne ne ale takovy USA a dalsi velky staty tam bych i ty trubky pochopil. A ono to neni tak davno co podobna trubka mela vest dokonce z ČR do Chorvatska

+8/0
24.2.2015 8:42

P33e60t72r 77N45e94c34h18a23n21i74c21k11ý 7383766588590

Záleží na ekonomičnosti, pokud bude stavba + údržba trubky levnější než stavba VRT, pak to asi smysl mít bude. Horší je, jestli takovou trubku jde použít i pro přepravu nákladů.

0/0
24.2.2015 8:51

J72a55r67o28s10l54a29v 88F83r61a62n49t87i21š34e80k 22B84r68ü21m89m20e89r 1371646273550

Pro náklad je to ještě jednodušší.

0/0
24.2.2015 9:18

A79l44e37x58a25n45d35r 68K23o82s28t33k16a 8522888606434

Nákladní modul má mít průměr přes 3 metry. Do toho v pohodě narvete normální palety. Akorát to asi bude chtít nějaké upevnění proti zrychlení, nejen volně ložené na paletě.

0/0
24.2.2015 10:40

R70o67b35i10n 50Ž39i87ž52k17a 2478684616646

no mělo by být. Problém s ekonomičností řeší velikost země( a trhu )   Španělsko, Turecko, Rusko VRT mají, Polsko je také proti nám napřed i když to trošku kulhá. Nenajdeš zemi s menším počtem obyvatel než ČR a s menším HDP na hlavu, která by VRT měla nebo v blízké budoucnosti chystala.

0/0
24.2.2015 9:48

R39o62b81i97n 48Ž53i56ž12k47a 2148614516216

Vlastně to závisí na celkovém HDP - podle wiki nemá VRT žádný stát s nižším HDP než ČR, z těch, které ho připravují, jsou to jen Maroko a Portugalsko.

0/0
24.2.2015 9:54

R97a93d61e62k 67J11a59n55a66t95a 9915556394142

Maroko má tu trať už rozestavěnou. Nelze se dívat jen na HDP, důležitá íje mobilta obyvatel. Třeba Turecko je sice větší a má více obyvatel, ale sedí doma, těch dostatečně bohatých, aby vůbec měli důvod někam dál cestovat (a pro které se staví dálnice a železnice), tam klidně může být stejně jako u nás.

Pro posouzení efektivity výstavby VRT je důležitá vždy konkrétní relace. Kolik lidí by mělo mít důvod tam cestovat, cena jejich času, náklady alternativní dopravy. Ve středoevropském prostoru malých zemiček se k tomu navíc trochu počítá i tranzit (narozdíl např. od Španělska, tam bude minimální.

0/0
24.2.2015 23:58

R48a16d17o96s66l17a57v 52K64l50a17u13d44a 5144418324632

To neměla být trubka, ale normální tunel.

+1/0
24.2.2015 9:42

P72e57t39r 40S93v89o54b78o67d12a 7182721664

Asi tak. K cemu me je kdyz se me 4 hodinovy let zkrati na 2 hodinovy (teoreticky polovina) ale cena neumerne stoupne. Kdyz musim byt na letisti nejmin hodinu predem kvuli odbaveni, potom cekam celkem pul hodiny na runway pri startu a pri pristani, potom nejmene pul hodiny na zavazadla a nakonec kdyz prictu dopravu na a z letiste tak to je vlastne 7 vs 5 hodin nebo i vice. Stejneho nebo i vetsiho "zrychleni" by pritom slo dosahnout jen napriklad optimalizaci tech podpurnych procesu (odbaveni, vydani zavazadel, cekani na runway s pasazery uvnitr letadla, napojeni dopravy na letiste, ...) Vyvoj noveho nadzvukoveho letadla je cenove uplne nekde jinde nez napr. optimalizace odbaveni a vydavani zavazadel.

+2/0
24.2.2015 9:32

M89a52r19t49i18n 95C40e16r93v44e62n55y 2393218556638

Na druhou stranu za rychlejsi let vas muzou zkasirovat, za rychlejsi vydani zavazadel a dopravu na/z letiste letecka spolecnost moc nema...

0/0
24.2.2015 9:37

P65e54t24r 43S42v28o96b10o72d54a 7252621274

To neni tak uplne pravda. Spis bych napsal: Za rychlejsi let vas MUSI zkasirovat. V clanku se jasne pise ze concord se nevyplatil ani pri cene 250.000,- za letenku. S rychlosti a novou technologii extremne narusta cena a za urcyhleni o dalsich 10% si zakaznik vetsinou nehodla priplacet 100% ale naklady pritom o tech 100% vzrust mohou. Ale verim ze si zakaznik rad priplati treba 10% pokud se mu usetri 2 hodiny na odbaveni a administrative a pritom naklady nemusi byt ani tak vysoke.

Je to asi podobne jako by jste sel do restauace kde papirove ubrousky na jedno pouziti budou lemovane zlatem. V takove restauraci bude muset jidlo stat 1000,- ale majitel na tom stejne moc vejvar mit nebude jestli ho jeden ubrousek bude stat 850,- a lidi to stejne moc neoceni. Lepsi pro nej bude zajistit aby host necekal pul hodiny na objednavku, to ho vyjde daleko levneji nez predrazene ubrousky, host to oceni mnohem vic a nakonec jeste rad par korun priplati oproti podniku kde musi vecne cekat na obsluhu.

+4/0
24.2.2015 10:12

V97á14c49l79a97v 59Č63e93r94m94á44k 4913560787234

Tak pro mne je 4 hod sezeni v malem prostoru vs. 2 hod docela velky rozdil, i kdyz let jako takovy je zajimavy. Kdyz na to budu mit, tak si to zaplatim. A i pro Vas asi bude rozdil letet do Australie den nebo pul dne. Pripadne do New Yorku 10 hodin nebo 5 hodin.

Vy byste asi pred "par" lety nepotreboval ani vlak, vzdyt na koni se do te Parize da taky dojet ....

0/0
24.2.2015 10:11

P76e84t63r 78S97v24o12b56o93d39a 7332711554

To jsem psal kde o koni probuh ? Ale kazdopadne mate pravdu ze bych radeji jel z jednoho konce Prahy na druhy hodinu na koni nez 20 minut vlakem pokud by "odbaveni" pri nastupu a vystupu do/z vlaku trvalo dohromady nekolik hodin jak se tomu casto deje na letistich.

0/0
24.2.2015 10:17

V19á75c63l79a77v 88Č94e39r22m74á41k 4603900697694

Tak to jasne. Ale, zpet k tem letadlum, na vyber byte mel odbaveni a 4 hodiny letu nebo odbaveni a 2 hodiny letu. Za mne je volba jasna, za predpokladu, ze to zvladnu zaplatit.

0/0
24.2.2015 10:25

V59á78c50l84a49v 82Č33e87r89m45á63k 4133950577544

.. byste mel ...

0/0
24.2.2015 10:25

P50e73t87r 18S84v29o41b64o23d67a 7822831634

Vsak o to se nepru. Jen tvrdim ze dokud mame co zlepsovat na tom odbaveni kde dle meho nazoru muzeme celkem levne vylepsit celkem hodne tak nema cenu snazit se optimalizovat prepravu kde muzeme celkem draze vypesit celkem malo.

+1/0
24.2.2015 10:51

V20á32c27l17a54v 41Č96e24r87m48á32k 4713850877724

Tak to mate take pravdu, ale ono se to da zlepsovat oboje. Odbaveni a vyvoji letadel se venuji uplne jini lide, takze jedno nevylucuje druhe.

0/0
24.2.2015 10:54

P44e23t84r 98S80v66o34b66o72d82a 7842501274

To je sice pravda. Ale mam pocit ze technologie samotnych letadel usla napriklad za poslednich 60 let strasne dopredu. Zatimco "technologie" toho odbaveni se zmenila jen kosmeticky napr. tak ze dlooohaaaa fronta cekajicich se muze koukat na statisky napis destinace na sirokouhlem LCD namisto nejake rucne psane tabulky ale fronta zustala stejna atd.

0/0
24.2.2015 11:13

V24á37c27l65a98v 68Č76e66r27m56á58k 4643590397614

No tak se asi ;-) vyvoji letadel venuji vyrazne sikovnejsi lide nez procesum odbavovani ...

0/0
24.2.2015 11:15

J35a64r45o97m41i67r 30F98a81r83e12k 4952843657

Ja bbych nerekl ze sla strasne dopredu. Spis dochazi k optimalizaci, proste evoluce, ale zadna skutecna revoluce......

0/0
24.2.2015 11:38

R54a33d68e90k 79J10a60n31a65t72a 9265206164262

Technologie odbavení šla naopak zpět.

Není dávno doba, kdy stačilo přijít pěšky k letadlu, nastoupit i s kufrem a letenku si koupit až na palubě ...

0/0
24.2.2015 23:50

P66e36t43r 31N37e71c41h17a46n85i19c58k93ý 7373446818960

A to bych raději optimalizoval pohodlí samotného letu a ekonomičnost letu (úspornější, ale silnější motory, nižší náklady na údržbu). To ocení mnohem víc lidí.

0/0
24.2.2015 15:06

M72i91c11h72a32l 88C72h79a39l11u14p98a 6728810309613

Pokud máš někam jet 2000km, tak je celkem znát, jestli něco jede 120km/h nebo 1000km/h. Smysl má kombinace obojího, pár vysokorychlostních spojů na velké vzdálenosti a kolem nich hustá infrastruktura. Dálnice taky nevede ke každému domu, ale těmi místními silničkami by člověk na druhý konec země taky jet nechtěl.

0/0
24.2.2015 22:39

L13u42d54ě49k 80Š68i22š33á47k 3857818819304

No napsat, že z Českého Brodu autem do Prahy za 40 je docela odvaha, asi podle google maps to vyjde :-). V realitě dost záleží v kterou dobu se jede, když je to ve špičce, tak je to kolikrát i 2x více. A to samé po dráze - když vlak nestojí na mezi z důvodu skoku nějakého seberaha či prací na koridoru. O tom se lidem před 150 lety ani nezdálo.

0/0
24.2.2015 8:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.