Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo na koně lezou lidé do kovových trubek. Doprava se zrychlila 66x

Nadzvuková doprava se tvářila jako revoluce, ale před dvanácti lety pro běžné pasažery skončila. I tak ale dnes lidé cestují rychlostí, o jaké se našim předkům ani nezdálo. A vynálezci mají nové nápady, jak vás vystřelit potrubní poštou. Je ještě kam zrychlovat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P89e73t63r 80M31i72c37h87a42l89č35í78k 9257946879383

Takových návrhů jsou stovky ročně po celém světě. Papír snese všechno, ať někdo ukáže nějaký výsledek a ne pořád jen nějaké kresby.

0/0
27.2.2015 19:37
Foto

F16r56a55n28t80i38š60e31k 20H93r37a78b51a83l 3533639746458

A co využít dělostřelecto?

Výhodou by bylo, že cestující vždy přesně dopadne na místo určení ... Jistou nevýhodou by bylo, že cestujících neustále ubývá.

+3/0
25.2.2015 14:43

V63á77c71l34a95v 35N13ě59m89e84c 1781698

Zase pozdě, Cimrmane

+4/0
25.2.2015 9:22

J49a30r70e59k 44L27a11j76s61n23e41r 7690360441

V Brně můžete sledovat polohy všech vozů MHD a nemůžu si to vynachválit. Hned víte jestli má cenu přestoupit tu a nebo támhle, jestli stihnete cigárko nebo už ho nemá cenu zapalovat, jestli můžete ještě chvilku setrvat ve zdržující frontě v obchodě a i přesto stihnout spoj, ale hlavně je to neocenitelné když napadne sníh a nic nejede podle jízdního řádu, to jste pak na přeplněných zastávkách kralové :-)

+1/0
24.2.2015 21:37
Foto

P58a46v57e45l 70D14v78o40ř20á66k 5449195314510

Jen ať to nestaví podnik, co se proslavil tunelem Blanka!

0/0
24.2.2015 11:39

J68a90n 53S80í60d70e73k 3667281168652

Já jsem pro. Ať se ti debilní američani vybijou.

0/−8
24.2.2015 11:34

O52n86d23ř32e31j 17M45a89l47ý 3884543233283

Klaustrofobií sice netrpím, ale asi bych se stejně musel přemlouvat, abych do toho vlezl.

0/0
24.2.2015 11:21

P79a10v39e39l 63D35r50o23t75á42r 7843184419804

A co metro? Tam vlezeš?

+1/0
24.2.2015 14:43

Z98d61e76n39ě39k 91T92r83u89t56n18o12v31s54k70ý 7423963546720

Vzduchotěsná kapsle v nízkotlakém tunelu? No.... To bude udušenejch, až kapsle někde kousne....mezi stanicema..

0/0
24.2.2015 10:43

V72á80c31l40a20v 41S77v92o89b20o11d15a 3891509180820

no jestli se kousne v 1300km/h tak už nebude co řešit :-)

+1/0
24.2.2015 10:54

V22á18c58l62a30v 43Č89e52r31m37á41k 4793790797784

A jestli se to kousne nejak "pomalu", ze to zvladne zastavit, tak se tam urcite i zvladne pustit vzduch, ktereho je kolem dost.

+2/0
24.2.2015 11:02

M86a22r44t59i59n 67J50i45r61o46u11s81e82k 7846655665938

Přesně! Jen bude potřeba rychle utéct před další kapslí, která se nekousla a blíží se rychlostí 1300km/h, 361m/s

0/0
24.2.2015 11:27

V47á41c62l82a43v 33Č39e82r37m98á13k 4773600967224

Tak predpokladam, ze v pripade problemu se to zastavi cele.

0/0
24.2.2015 11:28

M21a32r88t69i40n 90J49i41r76o55u22s61e48k 7606145865638

Bude muset. Každopádně, to by bylo pro cestující mimořádně nepříjemné, myslím si. Stovky kilometrů rour a v nich zastavené vozíky. To není, jako když vykolejí jedna souprava metra.

0/0
24.2.2015 11:39

V42á93c48l26a95v 44Č63e82r61m32á59k 4633720837634

To ano. Ale porad lepsi, nez kdyz s nimi se vsemi spadne letadlo ;-).

+1/0
24.2.2015 11:51

M25i35c74h53a15l 63C16h70a81l84u77p77a 6498440709833

Tak jestli se tam pustí vzduch, tak to ty další nejspíš zastaví samo jenom odporem vzduchu.

0/0
24.2.2015 22:31

V22á80c25l76a67v 16S17v17o41b84o68d92a 3911879710880

tak co bude s tím teleportem?

+4/0
24.2.2015 10:38

P66a88v61e88l 88D87r83o20t34á62r 7783144839814

Teleportace není možná.

Musel bys přenést triliony bitů informace (složení těla člověka) na druhou stranu a tam na základě těch bitů nějak poskládat identickou kopii; přičemž ale tuto kopii bys musel poskládat během tisíci/miliontiny sekundy, protože jinak by logicky rozestavěné tělo "chcíplo", dřív, než bys to stihl doskládat.

Tohle samotné by vyžadovalo rychlost konstrukce, která překračuje rychlost světla (myšleno přisouvání stavebního materiálu).

Ergo, smůla.

0/0
24.2.2015 14:45

V92á88c70l82a17v 22Č90e86r17m27á43k 4673460707244

Teleportace není možná s našimi znalostmi. To je vše, co k tomu teď můžeme říct.

+2/0
24.2.2015 17:24

P82e19t94r 21M88i87c55h80a94l38č69í89k 9237886119323

Není to tak dávno, co vědci dokázali teleportovat nějakou částici o nějaké vlnové délce, myslím že to byl foton.

Slibovali, že další fáze bude jednou živá buňka, a nějaký živý organismus.

Vědci mají občas hodně bujnou fantazii.

Příkladem může být to, že USA každých deset let už víc než padesát let slibují, že postaví do deseti let na měsíci základny a bude se tam žít. Problém je, že padesát let je to jen bujná fantazie nějakých pisálků a v nejbližších dalších padesáti letech to opět nehrozí.

0/0
27.2.2015 19:44

M35i26c91h79a31l 19C79h58a97l78u80p43a 6548300519223

Jenom tupé skládání atomů to být nemůže, tím bychom zvládli klonování a vytvoření živého organismu z hmoty zároveň, ale tomu moc nevěřím.

0/0
24.2.2015 22:33

P94e51t52r 82M91i94c93h67a22l92č42í22k 9277976119843

Ještě nikdo nikdy nevytvořil ani živou buňku z neživé hmoty.

Myslím, že máš pravdu, že živý organismus nikdy teleportovat nepůjde.

0/0
27.2.2015 19:46

R83a91d26e75k 66J48a15n13a59t96a 9415176534102

Copak to, ale jako hlavní problém vidím, že to, co vznikne na druhé straně, by mohla být jen dokonalá kopie toho člověka (i s identickými znalostmi, to jsou spoje mezi neurony), ale jeho vědomí se nepřenese. Prostě pro toho teleportovaného to bude, jako by ho zabili.

0/0
24.2.2015 23:45

J59a53r25o74s48l69a15v 19F37r41a57n79t85i88š95e62k 60B95r92ü95m51m38e54r 1831726893480

Právě, to je otázka, jestli existuje "duše" anebo ne.

0/0
25.2.2015 17:38

J92o85s60e86f 49L67e61b49d26u47š77k38a 4952753563595

Jenom aby naši potomci necestovali pěšky a nejdál do té Prahy, pokud ještě bude.

+2/0
24.2.2015 8:55

P67e95t80r 59N18e49c98h11a48n21i11c71k15ý 7683526838100

Můj názor je, že další zrychlování je zbytečné. Lidstvo by spíš mělo jít cestou zkvalitňování a zhušťování. Co je lepší? Jedna trubka na 400kmh dlouhá 600km nebo 60.000 km2 kvalitní infrastruktury pro rychlosti 120-200kmh (železniční + silniční)? K čemu bude superrychlá doprava, pokud bude taky super drahá? Co vadí lidem na letadlu víc? Že není nadzvukové a letí o hodinu dýl nebo to, že jsou svazováni velmi složitým a nepříjemným odbavením, že z letiště je drahá a složitá doprava, že jsou dlouhé transfery při přestupu? Já si myslím, že rychlost už by dnes nemusela být na 1. příčce jako tomu bylo posledních 200 let.

+10/−2
24.2.2015 8:41

D76a29n58i50e90l 89M27a45r72t58í83n31e98k 9261498904691

Tak pro ČR rozhodne ne ale takovy USA a dalsi velky staty tam bych i ty trubky pochopil. A ono to neni tak davno co podobna trubka mela vest dokonce z ČR do Chorvatska

+8/0
24.2.2015 8:42

P57e13t23r 81N97e92c83h21a75n47i94c55k80ý 7733626778600

Záleží na ekonomičnosti, pokud bude stavba + údržba trubky levnější než stavba VRT, pak to asi smysl mít bude. Horší je, jestli takovou trubku jde použít i pro přepravu nákladů.

0/0
24.2.2015 8:51

J75a27r16o68s77l77a44v 86F59r65a76n11t31i70š20e12k 56B64r38ü12m12m83e44r 1461736533940

Pro náklad je to ještě jednodušší.

0/0
24.2.2015 9:18

A70l64e97x94a16n70d32r 98K43o32s91t78k68a 8352318416254

Nákladní modul má mít průměr přes 3 metry. Do toho v pohodě narvete normální palety. Akorát to asi bude chtít nějaké upevnění proti zrychlení, nejen volně ložené na paletě.

0/0
24.2.2015 10:40

R81o89b14i37n 91Ž98i26ž44k60a 2748764406806

no mělo by být. Problém s ekonomičností řeší velikost země( a trhu )   Španělsko, Turecko, Rusko VRT mají, Polsko je také proti nám napřed i když to trošku kulhá. Nenajdeš zemi s menším počtem obyvatel než ČR a s menším HDP na hlavu, která by VRT měla nebo v blízké budoucnosti chystala.

0/0
24.2.2015 9:48

R41o25b81i17n 79Ž87i63ž59k16a 2778314376866

Vlastně to závisí na celkovém HDP - podle wiki nemá VRT žádný stát s nižším HDP než ČR, z těch, které ho připravují, jsou to jen Maroko a Portugalsko.

0/0
24.2.2015 9:54

R20a76d94e12k 79J69a67n62a55t69a 9255126714472

Maroko má tu trať už rozestavěnou. Nelze se dívat jen na HDP, důležitá íje mobilta obyvatel. Třeba Turecko je sice větší a má více obyvatel, ale sedí doma, těch dostatečně bohatých, aby vůbec měli důvod někam dál cestovat (a pro které se staví dálnice a železnice), tam klidně může být stejně jako u nás.

Pro posouzení efektivity výstavby VRT je důležitá vždy konkrétní relace. Kolik lidí by mělo mít důvod tam cestovat, cena jejich času, náklady alternativní dopravy. Ve středoevropském prostoru malých zemiček se k tomu navíc trochu počítá i tranzit (narozdíl např. od Španělska, tam bude minimální.

0/0
24.2.2015 23:58

R63a44d40o93s90l27a11v 17K19l71a88u47d67a 5814198134682

To neměla být trubka, ale normální tunel.

+1/0
24.2.2015 9:42

P75e49t81r 31S30v41o79b15o18d77a 7352711984

Asi tak. K cemu me je kdyz se me 4 hodinovy let zkrati na 2 hodinovy (teoreticky polovina) ale cena neumerne stoupne. Kdyz musim byt na letisti nejmin hodinu predem kvuli odbaveni, potom cekam celkem pul hodiny na runway pri startu a pri pristani, potom nejmene pul hodiny na zavazadla a nakonec kdyz prictu dopravu na a z letiste tak to je vlastne 7 vs 5 hodin nebo i vice. Stejneho nebo i vetsiho "zrychleni" by pritom slo dosahnout jen napriklad optimalizaci tech podpurnych procesu (odbaveni, vydani zavazadel, cekani na runway s pasazery uvnitr letadla, napojeni dopravy na letiste, ...) Vyvoj noveho nadzvukoveho letadla je cenove uplne nekde jinde nez napr. optimalizace odbaveni a vydavani zavazadel.

+2/0
24.2.2015 9:32

M78a44r41t34i28n 28C22e86r14v36e79n10y 2143168646218

Na druhou stranu za rychlejsi let vas muzou zkasirovat, za rychlejsi vydani zavazadel a dopravu na/z letiste letecka spolecnost moc nema...

0/0
24.2.2015 9:37

P86e57t58r 86S92v74o30b50o26d31a 7632341844

To neni tak uplne pravda. Spis bych napsal: Za rychlejsi let vas MUSI zkasirovat. V clanku se jasne pise ze concord se nevyplatil ani pri cene 250.000,- za letenku. S rychlosti a novou technologii extremne narusta cena a za urcyhleni o dalsich 10% si zakaznik vetsinou nehodla priplacet 100% ale naklady pritom o tech 100% vzrust mohou. Ale verim ze si zakaznik rad priplati treba 10% pokud se mu usetri 2 hodiny na odbaveni a administrative a pritom naklady nemusi byt ani tak vysoke.

Je to asi podobne jako by jste sel do restauace kde papirove ubrousky na jedno pouziti budou lemovane zlatem. V takove restauraci bude muset jidlo stat 1000,- ale majitel na tom stejne moc vejvar mit nebude jestli ho jeden ubrousek bude stat 850,- a lidi to stejne moc neoceni. Lepsi pro nej bude zajistit aby host necekal pul hodiny na objednavku, to ho vyjde daleko levneji nez predrazene ubrousky, host to oceni mnohem vic a nakonec jeste rad par korun priplati oproti podniku kde musi vecne cekat na obsluhu.

+4/0
24.2.2015 10:12

V23á91c39l17a39v 37Č56e22r48m63á96k 4263630497694

Tak pro mne je 4 hod sezeni v malem prostoru vs. 2 hod docela velky rozdil, i kdyz let jako takovy je zajimavy. Kdyz na to budu mit, tak si to zaplatim. A i pro Vas asi bude rozdil letet do Australie den nebo pul dne. Pripadne do New Yorku 10 hodin nebo 5 hodin.

Vy byste asi pred "par" lety nepotreboval ani vlak, vzdyt na koni se do te Parize da taky dojet ....

0/0
24.2.2015 10:11

P80e26t24r 76S67v27o59b29o47d77a 7332571934

To jsem psal kde o koni probuh ? Ale kazdopadne mate pravdu ze bych radeji jel z jednoho konce Prahy na druhy hodinu na koni nez 20 minut vlakem pokud by "odbaveni" pri nastupu a vystupu do/z vlaku trvalo dohromady nekolik hodin jak se tomu casto deje na letistich.

0/0
24.2.2015 10:17

V24á13c64l92a36v 72Č21e95r71m69á76k 4593510727334

Tak to jasne. Ale, zpet k tem letadlum, na vyber byte mel odbaveni a 4 hodiny letu nebo odbaveni a 2 hodiny letu. Za mne je volba jasna, za predpokladu, ze to zvladnu zaplatit.

0/0
24.2.2015 10:25

V60á41c32l53a15v 49Č33e12r53m94á17k 4343930537604

.. byste mel ...

0/0
24.2.2015 10:25

P82e81t43r 41S19v83o69b69o52d52a 7522961204

Vsak o to se nepru. Jen tvrdim ze dokud mame co zlepsovat na tom odbaveni kde dle meho nazoru muzeme celkem levne vylepsit celkem hodne tak nema cenu snazit se optimalizovat prepravu kde muzeme celkem draze vypesit celkem malo.

+1/0
24.2.2015 10:51

V49á64c34l94a92v 98Č86e25r34m28á18k 4693220587684

Tak to mate take pravdu, ale ono se to da zlepsovat oboje. Odbaveni a vyvoji letadel se venuji uplne jini lide, takze jedno nevylucuje druhe.

0/0
24.2.2015 10:54

P85e12t78r 66S44v88o87b42o27d42a 7872631894

To je sice pravda. Ale mam pocit ze technologie samotnych letadel usla napriklad za poslednich 60 let strasne dopredu. Zatimco "technologie" toho odbaveni se zmenila jen kosmeticky napr. tak ze dlooohaaaa fronta cekajicich se muze koukat na statisky napis destinace na sirokouhlem LCD namisto nejake rucne psane tabulky ale fronta zustala stejna atd.

0/0
24.2.2015 11:13

V88á78c10l17a38v 83Č47e28r98m23á35k 4163380367634

No tak se asi ;-) vyvoji letadel venuji vyrazne sikovnejsi lide nez procesum odbavovani ...

0/0
24.2.2015 11:15

J72a72r28o59m25i82r 67F72a84r17e18k 4312163467

Ja bbych nerekl ze sla strasne dopredu. Spis dochazi k optimalizaci, proste evoluce, ale zadna skutecna revoluce......

0/0
24.2.2015 11:38

R91a17d39e18k 96J45a34n21a78t85a 9745396684712

Technologie odbavení šla naopak zpět.

Není dávno doba, kdy stačilo přijít pěšky k letadlu, nastoupit i s kufrem a letenku si koupit až na palubě ...

0/0
24.2.2015 23:50

P75e71t38r 18N34e25c69h97a81n72i79c31k25ý 7933916978170

A to bych raději optimalizoval pohodlí samotného letu a ekonomičnost letu (úspornější, ale silnější motory, nižší náklady na údržbu). To ocení mnohem víc lidí.

0/0
24.2.2015 15:06

M76i11c36h91a83l 26C19h91a12l52u93p86a 6538290559213

Pokud máš někam jet 2000km, tak je celkem znát, jestli něco jede 120km/h nebo 1000km/h. Smysl má kombinace obojího, pár vysokorychlostních spojů na velké vzdálenosti a kolem nich hustá infrastruktura. Dálnice taky nevede ke každému domu, ale těmi místními silničkami by člověk na druhý konec země taky jet nechtěl.

0/0
24.2.2015 22:39

L90u11d55ě98k 83Š16i46š47á19k 3437588859814

No napsat, že z Českého Brodu autem do Prahy za 40 je docela odvaha, asi podle google maps to vyjde :-). V realitě dost záleží v kterou dobu se jede, když je to ve špičce, tak je to kolikrát i 2x více. A to samé po dráze - když vlak nestojí na mezi z důvodu skoku nějakého seberaha či prací na koridoru. O tom se lidem před 150 lety ani nezdálo.

0/0
24.2.2015 8:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.