Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rozhovor: Sháníme peníze na jaderný reaktor. Zatím stačí jen trochu

Chtěli bychom změnit výrobu jaderných reaktorů podobně jako nová vlna „soukromníků“ mění dopravu do vesmíru, říká ředitel vývoje malé kanadské firmy, která chce změnit jadernou energetiku. Jejich typ reaktoru má být ve všech ohledech lepší než ty dnešní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K19a49r49e39l 91K83o62v71a75ř39í58k 3775212915712

Na první pohled velmi pěkné a zázračně nové. Ale pán toho asi tolik neví:

1) i on sám uvádí, že se jedná o jeden z reaktorů tzv. IV generace. Ty se začaly vyvíjet už PŘED Černobylem - tedy, trochu je pán mimo, že se po Černobylu 20 let nic nedělo.

2) o bezpečnosti bude pochybovat mnoho lidí z prostého důvodu. Samotná keramická peleta (tabletka) paliva v palivových proutcích v současných reaktorech je první (ze 3-4) bariérou proti volnému šíření radionuklidů (hlavně štěpných produktů). Tuto bariéru použitím roztavených solí vyloučili a ztrácí se tak jedna násobnost ochrany do hloubky. Nehledě na nepříjemný fakt, že palivo a s ním spojená štěpná reakce nemusí probíhat jen v projektované aktivní zóně, ale vlastně kdekoliv se palivo spolu s dalšími vhodnými materiály správně nahromadí.

3) tvrzení že mají lepší využití neutronů svědčí o tom, že pán, který poskytl rozhovor o jaderných reakcích opravdu mnoho neví. Máme-li stabilně probíhající štěpnou řetězovou reakci, tak v každé vlně štěpení vstupuje do procesu stejný počet neutronů jako z něj vystupuje. Přitom na jedno štěpení 235U se uvolní obvykle 2-3 neutrony, které je nutno z části vychytat aby se do dalšího štěpení dostal opět POUZE 1! pokud by jich do další vlny vstupovalo víc, tak dochází k exponenciálnímu nárůstu výkonu reaktoru.

4 a poslední) těžko může mluvit o tom, že v solném reaktoru nebude docházet k chemickým reakcím. V solné tavenině budou díky štěpení vznikat nové chemické prvky a ty budou určitě nějak reagovat. Zejména s vysoce agresivním fluorem, který potřebuje pro své udržení speciální materiály (nákup speciálních fluoru odolných ocelí ve velkém je jedním z varování, že daný stát může pracovat na jaderných zbraních)

Tedy, myšlenka hezká, ale i dost stará a že by malá firmička snadno vyřešila problémy, které desítky velkých laboratoří řeší 20 let je nepravděpodobné. spíš až se to podaří velkým, mohou to zkoušet zjednodušit, viz Space X.

0/0
10.3.2015 9:00

L11e97o58š 87N85o27v13á70k 4591789940380

Ze by se blizila doba tovaren na absolutno?

+1/0
3.3.2015 16:46

H90a28n79a 89P95a68c53u36l46o77v71á 2616826519226

Výborný článek, díky R^

+1/−1
27.2.2015 11:02


M65i65c66h76a90l 27C11h87a46l95u71p95a 6318160779883

S tím chlazením mi to přijde poněkud optimistické, ty radioaktivní materiály dost topí samy o sobě, i když se reaktor odstaví. Pokud dojde k havárii, vypadne chlazení a ta teplota vyleze na řádově tisíc stupňů, jak to chtějí udržet pohromadě? Nebo se to chová jinak a teplota nepřesáhne pár set stupňů?

+1/−1
26.2.2015 21:28

R59a95d55i71m 53P95o49l61á19š66e64k 9356333369959

Nemáte pravdu. V odstaveném reaktoru je štěpná reakce zastavená a neprodukuje žádné teplo.

Zbytkové teplo je produkováno rozpadem radionuklidů, které vzniknou radioaktivní přeměnou konstrukčních materiálů či balastních materiálů způsobených radioaktivním zářením uvnitř reaktoru. U klasického reaktoru je to z velké části konstrukční materiál palivových prutů.

Ty v reaktoru s taveninou nejsou. Pokud ty radionuklidy nebudou produkovat vlastní roztavené soli, může být zbytkové teplo tohoto reaktoru po odstavení mnohem menší.

0/0
27.2.2015 6:56
Foto

P15a44v14e46l 15P92o12d14e20š88v39a 5429937349

Z článku jsem nepochopil, jestli má být palivem jen uranová sůl a nebo směs s thoriem, případně využití vyhořelého paliva.

Jinak fajn článek, díky.

+7/0
26.2.2015 13:46

R72a32d30i67m 87P21o64l37á78š68e68k 9266143679339

Roztavené soli za vysokých teplot mají tu v uvozovkách výhodu, že se v nich rozpustí a roztaví většina solí téměř jakéhokoliv kovu. Z tohoto pohledu by společné využíváni solí uranu a thoria nemělo dělat problém.

Pokud jejich jaderné reakce mohou probíhat společně.....

0/0
26.2.2015 17:19

Z62d75e64n20ě98k 65J60o26n68á72k 5955563918441

Jestli tomu dobře rozumím, thorium se štěpí na uran, a ten se štěpí dále.

0/0
26.2.2015 19:33

R82a23d63i55m 37P46o44l43á66š44e24k 9416773659459

Co si pamatuji, mají oba prvky svou vlastní rozpadovou řadu.

0/0
27.2.2015 6:49

R76a88d87i44m 80P57o23l74á31š93e67k 9216153619939

Co se týká vyhořelého jaderného paliva, není to o tom, že je ho možné v tomto reaktoru využití, ale o tom, že do roztavené soli stačí  zjednodušeně  jen rozpustit - roztavit sůl příslušného uranu nebo thoria a palivo v reaktoru je doplněné.

Nejsou třeba pouzdra - palivové pruty z speciálních vysoce legovaných ocelí potažené zirkonem a opatřené dalšími materiály, ve kterých jsou tablety toho paliva uloženy, takže nejsou z těch materiálů po ozáření v reaktoru vysoce radioaktivní a nebezpečné nuklidy jako v klasickém reaktoru. Palivo přidané do taveniny  solí  je možné stoprocentně vyčerpat, zatímco palivové pruty v reaktoru se po nějaké době následkem radioaktivního záření deformují, takže je třeba je vytáhnout dříve  než deformace přesáhne příslušné limity a než je palivo úplně vyčerpáno.

0/0
26.2.2015 17:56
Foto

K91a64r72e91l 95W55á15g70n76e31r 4887285189307

Fajn článek. Možná by stálo za to ještě požádat o osvětlení několika aspektů koncepce některého z našich odborníků. V některých pasážích textu se nutně laik přestane orientovat. Jinak - dobrá práceR^

+1/0
27.2.2015 11:14
Foto

P95e66t87r 94P80r90o83c17h22á20z86k68a 3472426602684

Jedna s možných cest. Mě se ten projekt docela líbí a docela si umím předstyavit i jeho využití. DFržím palce aby se to povedlo.R^

+7/−1
26.2.2015 12:44

D34a38v80i71d 51K59r68a84j69í89č71e28k 7213233916387

Napadá mě jeden možný problém - pokud se výkon zvyšuje se snižující teplotou, pak terorista odpálí reaktor výbušninou, palivo se vylije, zchladne, nastartuje reakci a bude ji trvale udržovat i s vysokou teplotou, která účinně zabrání likvidaci havárie.

0/0
26.2.2015 12:04

J61i15ř36í 17K72o19c18u95r59e46k 6455784465978

Máte v té úvaze dva pochybné překpoklady a jeden kotrmelec. Zaprvé by se k tomu rekatoru musel terorista dostat i potřebným množstvím výbušniny. Zadruhé by musel mít zkonstruovánu průraznou nálož a musel by vědět jak a mít čas ji správně osadit.

A teď ten kotrmelec: Vytečené aktivní palivo vychladne a pak se znova zahřeje? Nemělo by aktivní palio zůstat horké?

A ještě jedna věc mě napadá. Moderátorem je grafit a ten bude v rekatoru nejspíš v pevné formě - bod tání cca 3000 °C. Pokud palivo opustí moderační zónu, tak se reakce zastaví.

+3/0
26.2.2015 12:24

D12a35v89i28d 65K95r97a28j57í63č92e17k 7333873196147

První předpoklad spočívá v tom, že jde o nevelké reaktory určené pro Liberec (například). Takže uhlídat stovku reaktorů v republice jako je Gruzie nebo Středoafrická republika nebude až taková brnkačka.

Kotrmelec A - jasně píšou o tom, že reakce se urychluje snížením teploty. Čím nižší teplota, tím rychlejší reakce. Palivo mimo reaktor se snaží ochladit na okolní teplotu, což urychluje reakci a přitom zvyšuje teplotu. Takže zůstane na rovnovážné teplotě, která bude vyšší než teplota okolí. A rozhodně vyšší, než je žádoucí k bezproblémové manipulaci. Doufejme tedy, že nepřítomnost grafitu reakci kompletně zastaví.

0/−1
26.2.2015 12:40

M20a61r66t17i17n 79V42a81j98s18a13r 5279413916686

V tom reaktoru je i moderátor. Moderátor slouží k tomu, že rychlé neutrony, které nepřispívají k udržení řetězové reakce, interakcí s atomy moderátoru zpomalí, čímž jsou pro řetězovou reakci využity. Pokud se tekutá sůl vylije mimo reaktor, opustí prostor, ve kterém je moderátor, a řetězová reakce tedy ustane. Bylo by velmi nebezpečné být v tu dobu v reaktorové místnosti, ale pokračování reakce mimo reaktor nehrozí.

Domnívám se, že geometrické uspořádání moderátoru lze zvolit tak, aby byla pro dané množství moderátoru a paliva optimální, a jakékoliv porušení konfigurace reaktoru pak povede ke zpomalení nebo zastavení reakce.

Výhodou paliva v tekuté soli také je, že žádnou změnou geometrické konfigurace nelze docílit zvýšení koncentrace paliva. To je rozdíl od klasických reaktorů, ve kterých se roztavené palivo teoreticky může shromáždit na dně reaktorové nádoby a může dojít k výraznému zvýšení kritičnosti.

Ten chlápek ví, co říká, když tvrdí, že je to bezpečnější než klasické tlakovodní reaktory. Zda je to dost bezpečné i pro provoz v Liberci či Grusii je jiná otázka; snad ano.

+5/0
26.2.2015 15:05

R75a87d38i77m 89P43o51l53á87š53e42k 9566723239649

Takové uvažování je na vodě, dokud nebudou známy konkrétní podrobnosti. Například grafit při teplotě 600 - 1000 st C , pokud se vystaví kysliku ve vzduchu, začíná hořet a to může takhle zahřátý i dost  intenzívně.

V tavenině soli se rozpustit nedá, nicméně by v takové tavenině mohl fungovat v rozptýlené jemnozrnné disperzní formě.

Pokud by se ta tavenina potom dostala do styku se vzduchem, takový roptýlený grafit by taky shořel, ale postupně , nejspíš by pouze zpomalil chladnutí taveniny. Ovšem jak by grafit zmizel, štěpná reakce by se zastavila.

Významné bude asi taky snížení obsahu silně radioaktivních příměsí v použitém palivu takového reaktoru. V klasickém reaktoru totiž většina nežádoucích silně radioaktivních umělých nuklidů nepochází z vlastního paliva, ale z ozářených konstrukčních materiálů použitých uvnitř reaktoru třeba na obal prutů s uranovým palivem.  Pokud bude uran coby palivo rozpouštěný v těch solích, potřeba té spousty obalů a dalších konstrukčních částí se podstatně sníží.

+1/0
26.2.2015 12:40

R84a29d86i55m 36P83o21l39á89š31e92k 9186293569929

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cesi-jsou-v-cele-vyvoje-reaktoru-nove-generace-1166723

0/0
26.2.2015 11:30

R80i86c65h93a27r29d 94T20r28e69f67i17l 4781635749320

Žebrání na volovinu. Nic jiného.

+2/−9
26.2.2015 11:14

J68i67ř43í 33N82o40v84á65k 3849631578474

Á, pán bude ZNALEC! ;-D

+2/0
26.2.2015 13:44

B55e95n 35P32a95v93k71a 1547903787951

Umíte si někdo opravdu v praxi představit, že třeba nějaké menší město opravdu provozuje malý jaderný reaktor? Naposledy se vážněji tento štěk objevil od starostky Jablonce, jestli si to dobře pamatuji.

Já když se podívám na úroveň samosprávy v ČR a představím si, že lidi, co nejsou schopní nechat natřít ani lavičky a jejich téměř maximální úsilí spočívá v debatě, na kterou stranu si míchat kafe... mají provozovat jaderný reaktor? Jako opravdu?;-D;-D;-D

+4/−2
26.2.2015 11:14

R45a88d19i67m 84P67o75l42á75š25e97k 9336493849339

Stejně jako svého času byly v režii města třeba místní teplárny.

Všechno je jenom otázka vyzrálosti technologie.

+1/0
26.2.2015 11:31

Z19d50e11n10ě18k 62W70e57r63n31h44a45r20t 6837905292418

Pokud to bude zaplombovaný a bezobslužný kontejner, zapuštěný v betonovém fundamentu, proč ne? Co může způsobit neschopné zastupitelstvo? Můžou to maximálně přetížit, což by při dobrém návrhu vedlo maximálně k vypnutí. Zkrátka pokud to bude technologicky navržené, je mi to jedno. Spíš bych měl obavy z rozhození rozvodných sítí a podobně. Ale ze samotné elektrárny nebo reaktoru ne.

+1/0
26.2.2015 12:27

J88i71ř96í 43L73u71b98a96s 6188310810310

jablonec už před 35 lety uvažoval o jaderné energii pro výrobu tepla a el. energie .. jedna technologie už taková byla ,ale komerčně se neprosadila . Škoda že to už nikdo nedohledá , docela by mě to zajímalo .

0/0
26.2.2015 12:37

B57e72n 85P46a71v83k31a 1537903697421

Jak píše pan Polášek, tak teplárny taky furt fungují. To je fakt.

Já si to spíše představuji takhle:

1) Na zastupitelstvo přijde kravaťák z firmy AtomNato corp. a řekne: "Vážení, máme pro vás neodolatelnou nabídku. Za 500 mega vám támhle za městem zapíchneme reaktor, který bude dodávat elektrickou energii pro všechny domácnosti ve vašem 20 tisícovém městě.

2) Zastupitelstvo se přestane hádat o chlebíčky a Pepa Skočdopole, který má tu malou firmu na pískovcová zvířátka sebevědomě řekne: "Soudruzi! Poslouchejte! To je budoucnost! Naše město by mohlo být samostatné a vovčani již nebudou platit takové pálky za elektřinu zlotřilému ČEZu!

3) Načež se přidá květinářka a povídá: "Já vím, že 500 milionů je opravdu hodně, ale teď jsme s manželem zařizovali hypotéku a já si jako myslím, že by to banka mohla půjčit. Stačí na městě trochu šetřit. Nebo by nám mohla poradit Jana, jak dělá ty dotace z unie.

4) Vzadu se ozve hlásek: "Bych se k tomu jako za ekonomický odbor rád vyjádřil, že to musí mít nějakou návratnost."

5) Starosta si srovná kravatu a: "No však lidi budou normálně platit jako doposud, akorát né ČEZu, ale městu."

0/0
26.2.2015 12:51

Z74d41e54n45ě50k 31W64e57r83n95h66a43r76t 6877895452778

Tomu klidně věřím, ale to je politika a ekonomika. To bude skřípat vždycky. Ale pokud tu elektrárnu fakt někdo bude umět dodat a bude technologicky v pořádku, tak je to pro mě jako občana jedině plus.

+1/0
26.2.2015 12:54

B11e12n 98P41a87v35k15a 1587573987471

Města kolem 20 tisíc obyvatel mají v aktivech kolem 2 mld. Stranou to, že je to vesměs blbě účetně naceněno a že je to nelikvidní. Tak furt se stavbou dostanete k poměru k aktivům té samosprávy/komuny při stavbě reaktoru někam k poměru 1:2.

To je jako kdybyste si vzal úvěr od banky, postavil si menší políčko s fotovoltaikou a uprostě bydlel ve stanu.

Osobně si neumím představit v praxi, že by se navýšil komunální dluh na obyvatele včetně kojenců někam k 50 tisícům.

0/0
26.2.2015 13:39

R98a69d75i49m 29P38o32l12á29š36e58k 9746533729969

Taky bude záležet, na jaké úrovni bude a jak bude preferována či ceněna technická vzdělanost.

Například v době, kdy byly provozovány ty městské teplárny, nebyla žádná zelená ideologie prosazovaná technicky nevzdělanými zelenými , která technickou vzdělanost potlačovala ani nebyla taková nadprodukce vzdělanců humanitních oborů jako dnes, kdy skoro každá funkce ve státní a místní správě je obsazována právě vzdělanci či "vzdělanci" z humanitních oborů.

Tudíž tehdy skoro všichni, kdo o něčem ve správě města rozhodovali, věděli a znali, co taková teplárna je a dokázali si představit, jaké technické požadavky na provoz teplárny a provoz navazující vytápěcí soustavy jsou.

Pokud v budoucnu bude ve správě města dostatek technicky vzdělaných lidí, kteří budou vědět, co taková jaderná elektrárna je a jaké jsou požadavky na její provoz, bude taková JE provozována účinně, spolehlivě a úsporně a cena za energii bude nízká.

Pokud bude stav jako dnes, kdy technika je pomalu sprosté slovo, bude správa města snadno zmanipulována takovými šíbry a potom , i když jaderná elektrárna bude pospána na internetu ve Wikipedii, bude taková JE provozována podle těch šíbrů.

+4/0
26.2.2015 13:33

B35e90n 38P18a57v81k48a 1527513887701

Vždyť ta města dneska nejsou schopná ani pořádně provozovat bazén. Jaderný reaktor. Hahahaha.

0/−1
26.2.2015 14:24

Z11l85a15t48u85š91e 32J26e57l24í29n26k24o47v64á 1875262507522

Můžeme jen doufat, že po prvních pár významnějších blackoutech a dalších zdraženích energií si lidé nebudou vylévat zlost na "zlé, monopolní" dodavatele a uvědomí si, kdo za to opravdu může, že to jsou Zelení s jejich bezmyšlenkovitým nasazováním OZE.

+11/−2
26.2.2015 10:39

D36a55v67i90d 10Š24a30f49r50á65n60e26k 5347604587373

A když žádné blackouty nebudou?

0/−2
26.2.2015 10:47

P46a95v79e50l 65K52u36r24a81l 5161734230690

Tak pokud němci dostaví těch 3300km distribučních sítí tak by být nemusely.

Se současnou distribuční sítí je to ovšem matematická jistota. Drátů je moc málo.

Z hlediska toho co bylo 80 let považováno za bezpečný stav provozu distribuční sítě - tedy mít neustle kapacitu alespoň jednoho VVN vedení zcela volnou (pro případ že třeba někde nějaký terorista odstřelí sloup)

by těch kilometrů bylo třeba alespon 5500km.

za posledních 6 let zvládli němci postavit 450km... jsou za plánem asi o 2000km... ale elektráren mají mraky... by měli ubrat v elektrárnách a stavět dráty (ale to není populární - lidem kolem zahrad a kácet koridory v lesích to zelení nesnáší)

+7/0
26.2.2015 10:52

J92i92ř32í 11K97o61c24u42r93e15k 6335654525808

A neříkalo se, že OZE zajistí výrobu v místě spotřeby a přenosové sítě nebudou potřeba? 8-o

0/0
26.2.2015 12:26

P60a96v97e94l 65K65u20r28a91l 5451104860830

v severním moři se moc výroby dislokovat nedá

+4/0
26.2.2015 12:41

Z29d53e19n92ě50k 16W78e57r71n38h24a35r97t 6437945512908

Tady se už říkalo věcí... Důležité je, co se stalo a jak se to vyvíjí...

+1/0
26.2.2015 12:47

R55a83d22i70m 75P27o82l21á17š56e59k 9746113859119

Když nebudou blackouty, tak bude nesmyslné zdražování elektřiny. Kdy násobně dražší elektřina než v jiných zemích vyžene odtud další podstatnou část průmyslu a tím zapříčiní další zadlužování evropských států a vyrobí další nezaměstnané přežívající na dávkách. A když nebude zdražování elektřiny, bude třeba kolaps ekonomiky způsobený odporem proti GMO.

A to všechno úplně zbytečně.

Dříve něbo později si toto lidi uvědomí a pošlou zelené parazity do historie. Stejně jako poslali do historie, kromě pár marginálních států, vyznavače Lenina, Marxe a Engelse.

+3/−1
26.2.2015 10:57

B21e77n 94P88a84v21k81a 1587723337871

Jak jako nebudou? Už mám zakoupenu mačetu s laserovým zaměřovačem na zombie apokalypsu. Tohle mně nedělejte.

0/0
26.2.2015 11:15

P67a83v68e67l 32K24u75r11a89l 5251734220530

není to trochu zbytečné? zombie apokalypsa bude trvat maximálně 3/4 roku... 

během prvního mrazu 99 procent zombie zmrzne protože ledové krystalky roztrhají svalové buňky. I kdyby nějaká parazitická životní forma dokázala nutit tělo fungovat bez toho aby fungovali vyšší mozkové funkce tak "zombie" je pořád lidské tělo s jeho limity.

pokud se ke svalům nedostanou cukry, tuky a proteiny tak se rychle hýbat přestane.

Zombie apokalypsa má jednoduché řešení... prostě vydržet pár měsíců někde v lese... zombie si toho moc neuloví, lidské tělo je dost nevhodné na přežití... jediný důvod proč existujeme je mozek který se osvědčil jako lepší nástroj na zabíjenní než drápy a tesáky.

+1/0
26.2.2015 11:24

R35i35c81h43a59r29d 82T70r52e23f23i29l 4481165669780

Párkrát už na to byl pěkný náběh. Zatím byl ČEPS úspěšný, ale to nebude platit donekonečna.

+5/0
26.2.2015 11:16

D72a35v49i47d 86Š58a98f51r48á34n44e97k 5107944847463

Hmmm?

0/−1
26.2.2015 11:24

P65a51v62e59l 38K48u97r53a50l 5271254690550

Tak Čeps to bude mít vcelku vyřešené až dostaví ty fázové transformátory... 

to je takové skvělé zařízeníčko které umožňuje v reálném čase regulaci kolik výkonu přenese do druhého vinutí. 

Poláci je instalují taktéž... pokud bude v budoucnu hrozit nestabilita sítě kvůli příliš velké výrobě tak ČEPS prostě německou elektriku do sítě nepustí, a Poláci taky ne...

V tu chvíli si s ní němci budou moci dělat co chtějí... tedy asi spíš ne- protože jim to upeče trafa po celém severu... Ale stále lepší spálit rozvodné sítě v severním německu než blackout u nás.

+8/0
26.2.2015 11:43

R47a83d18i19m 31P26o89l34á74š65e75k 9356403939349

No, myslím, že spékání německých transformátorů spíš nebude.

Pouze větší množství energie vyráběné  větrnými farmami v Severním a Baltském moři nebude možné dostat do bavorských fabrik na jihu anebo do přečerpávacích rakouských vodních elektráren.

Němečtí distributoři tak budou muset tyto větrné farmy nuceně vypínat, což zdražování německé elektřiny ještě zrychlí. Distributoři totiž budou muset jednak zaplatit provozovatelům těchto větrných farem neodebranou elektřinu i s příslušnými "obnovitelnými" tarify plus navíc k tomu chybějící elektřinu pro své zákazníky koupit někde jinde.

+2/0
26.2.2015 12:49

P84a83v69e56l 38K75u63r95a52l 5161494340360

jenomže vypnout elektrárnu od sítě není tak jednoduché... u těchto elektráren tím riskujete jejich zničení tím že jí prostě střihnete.

0/0
26.2.2015 12:55

R94a95d69i43m 39P94o11l50á35š87e78k 9786933229909

Každá elektrárna to musí mít vyřešeno. U větrníku stačí když přestaví lopatky na kolmo k větru, zablokují otáčení a do něčeho stáhnou těch pár sekund, kdy lopatky a generátor jedou setrvačností. A možná to ani nebudou muset stahovat, pokud ta energie oteplí generátor třeba jen o pár stupňů. všechno ostatní, polovodičové měniče, přívod z moře na pevnou zem atd se dá vypnout okamžitě.

0/0
26.2.2015 16:21

P84a85v34e96l 53S73o68b66o56t67k41a 5780834

Vyvíjím ve všech směrech lepší sex.

Doufám, že také seženu pár set miliónů dolarů na potřebné experimenty, když tu vidím že někdo vybírá na vývoj reaktoru v párčlověkové začínající firmě a je si jist že vyvine něco lepšího než jsou schopny USA nebo Rusko vymyslet pro své strategické ponorky nebo energetické společnosti pro své reaktory.

Čím větší nesmysl, tím větší publicita... a to nemluvím o tom čím budou topit - kdo jim bude ochoten dodat palivo.

0/−3
26.2.2015 10:27

P86a65v13e80l 91K62u38r77a94l 5421954440920

vyrobit thorium-floridovou sůl je poměrně chemicky nenáročná věc... spíš větší umění je zabránit tomu aby rozpustila nádobu.

+1/0
26.2.2015 10:40

R83a58d94i90m 77P43o63l71á20š65e81k 9516803629369

Přesně tak. Gró problému je najít správné materiály, které v prostředí těch konkrétních roztavených solí vydrží potřebné desítky let provozu takového reaktoru nutné k zaplacení jeho pořízení.

+2/0
26.2.2015 11:00

P39a22v74e96l 26K27u63r69a84l 5961854410820

Škoda jaderné strojírenství se před pár lety chlubila nějakým materiálem co byl odolný fluoridovým solím... takový načervenalá slitina čehosi... ale už si moc nepamatuju...

0/0
26.2.2015 11:04

P22a88v53e38l 61K60u88r19a70l 5651894960250

https://inis.iaea.org/search/search.aspx?orig_q=RN:31016665 to tenkrát vypadalo celkem nadějně.

0/0
26.2.2015 11:09

M21i75l10a30n 38V21a10n11ě47č82e67k 6978288757304

Souhlas. Četl jsem před pár lety v Nature Materials review známého fyzika, že podle současného stavu našich znalostí takové materiály co by to dlohodobě vydržely neexistují. 

Takže zatím je to podobné fantasírování jako třeba jaderná fůze ....

0/0
28.2.2015 23:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.