Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Více zbraní nezpůsobí více vražd, bojíme se jich kvůli televizi

Uherskobrodská tragická událost rozvířila debaty o násilných činech a zbraních. Stejně důležitý je ale i pohled na statistiky - přestože hrůzný čin intuitivně vnímáme velmi intenzivně, skutečné hrozby na nás číhají jinde.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15a87t92r96i56k 35Z56a23b70r46a95n57s53k35y 1391559475933

Počet vražd v USA legalně drženymi zbraněmi je určitě zajimavy tema,co se ale malo ví že hned kousek za hranicemi v Mexiku se spacha tolik vražd že to vydá na malou válku,co je pikantní zbraně nakupují legalně přes najaté lidi v USA,nasledně zbraně zmizí do Mexika a nejsou to žadny ořezavatka - stači se podivat na nabidku ktera je k dispozici.Materialova puška napřiklad, tak to už je celkem sila  - za hranicemi je volně k prodeji.Odhad je že cca 90 procent vražd co pachají drogove gangy je spachan pomocí zbraní ktere byly nakoupeny v USA.

+1/−1
6.3.2015 13:09

T10o24m76á19š 24S97k37á86l90a 6288587

To dokazuje jen to, že "Mexičani" jsou líní nebo neschopní si zbraně vyrobit sami. A to, že neevidované zbraně, za které majitel nenese zodpovědnost, se "ztrácí" mnohem častěji, než když se zbraně pravidelně kontrolují a "ztracení" způsobí nemalé problémy.

0/0
6.3.2015 15:08

L97u36k40á54š 59L45a15h70o76d93a 7806342137213

Jasně, "legálně" přes najaté lidi v USA... až na to, že to byla prokazatelně akce ATF s názvem Fast and Furious. Ze které protizbraňoví politici těžili, než se provalilo, že to zpunktovaly státní složky. Pěkná fraška.

0/0
6.3.2015 21:16


P88e27t57r 80M48a48l22i93š28k31a 6591325791743

Vzpomínáte na útok "mačetářů" http://zpravy.idnes.cz/odvolaci-soud-k-macetovemu-utoku-d4w-/krimi.aspx?c=A131024_010533_krimi_jj

Kolik bylo mrtvých?  Myslíte, že by napadení přežily kdyby je střelili do hlavy?

0/−3
1.3.2015 6:51

M59i92c39h92a27l 54V48a15n86e70k 7363378985404

Mícháte jablka a hrušky. Stejně tak můžu poukázat na to, že pokud někdo útočí tak chaoticky, že nedokáže zblízka zabít mačetou, tak by se jen sotva dokázal trefit kulkou do hlavy.

+2/−1
1.3.2015 22:33

M37a34r65t60i14n 66N66o39v29á40k 8567202812842

Mělo to být plus.

0/0
2.3.2015 19:55
Foto

K33a68r41e72l 94S58e17i91d95l 8699545460578

A opačně: myslíte, že by zaútočili, kdyby byla vysoká šance, že má někdo z napadených zbraň?

+2/−1
4.3.2015 21:41
Foto

K43a16r41e26l 73S14e29i27d29l 8369215790568

Z článku, na který odkazuji dole:

"Pokud by mohl očekávat aktivní obranu, i průměrný pošuk by si rozmyslel vyvolat zbrojený střet. Jak by asi dopadla situace, kdyby mačetoví útočníci koukali do ústí hlavní?"

+2/0
4.3.2015 21:45

P84a68t48r21i91k 32Z69a53b85r35a42n53s71k29y 1351929265143

těžko řict - jenom na okraj vite že drtiva většina vražd spachanych drogovymi gangy v mexiku je pachana pomoci zbraně ktery nakoupili přes nastrčeny koně za hranicemi?Tedy v USA?A těch mrtvych je na malou valku...

0/−1
6.3.2015 13:11

J14i75ř82í 67K18o10c97u83r71e54k 6275314735228

Jak je možné, že se Švýcaři nepovraždili navzájem už aspoň 5x? Vždyť tam je skoro v každém domě kufr s kvérem!

A co František Sahula? Když zakážeme nosit pracovní boty mimo pracovní dobu, bude méně ukopaných?

+2/0
28.2.2015 15:06

A77l69e27x40a87n47d81r 10C43h85y89t56i67l 2584932315431

Protoze ve Svycarske spolecnosti neni moc sanci narazit na agresivniho blba. U nas se staci podivat na silnice a hned Vam snad musi byt jasne, jak to dopadne, kdyz takovym date do ruky jeste zbran.

0/0
12.5.2015 14:32

J85a70n 51S68m64í96š42e92k 9885687222435

Chybí nám v systému zdravotnické péče výjezdní psychiatrie. Je spoustu lidí, kteří ví, že jejich příbuzný je duševně nemocný, ale pokud sám nechce a dokud někomu nebo sobě neublíží, je téměř nemožné dostat ho k psychiatrovi. Lidé s depresemi, s bludy..

K tomu jsme v situaci, kdy je objednací doba ke klinickému psychologovi dva ale i tři měsíce.

+3/0
28.2.2015 11:00

J50a43r23o84s44l23a35v 30K14a65d94l57e56c 5491799212541

Výzkumy se opírají o minulost. Legislativa musí směrovat do budoucnosti a tam prostě, pokud nechceme válčit v ulicích, zbraně nepatří. Pokud budu dodržovat i zákonitosti zbrojního pasu, pak v podstatě se zbraní ani mezi lidi a do úřadů nemůžu již dnes. Půjdete do banky, na poštu... a zbraň necháte v trezoru v autě?Rv

+1/−9
28.2.2015 9:34

K94l46á14r17a 10V21o32ž92e37n88í45l89k92o30v85á 8243914463176

Do banky, na poštu jít ozbrojen můžete, jen nesmíte zbraň ukazovat. Se zbraní se ale nesmí na demonstrace, sportovní utkání, lidové zábavy,.. Otázkou je, jestli je hospoda lidová zábava, každopádně při nošení zbraně nesmíte pít alhohol ani brát drogy.

+7/0
28.2.2015 10:13
Foto

K45a68r11e92l 32S81e93i85d90l 8869935130358

Na dveřích ovšem bývá ta přeškrtnutá pistole.;-)

0/0
28.2.2015 16:07

T26o10m96á78š 74Z62e13m22a70n 3585988324655

A zmrzlina a brusle atd..

+1/0
28.2.2015 19:14

T43o80m66á82š 84S32k65á70l51a 6548917

což je přání provozovatele, které při nedodržení vyústí ve vykázání z pozemku. Nic víc. Když zbraň nosíte skrytě, jak byste správně měl, tak vám nic nehrozí. Jinak musíte změnit banku. Je ironie, že právě návštěvníci bank mají důvod být ozbrojení jeden z vyšších.

0/0
6.3.2015 15:13

S44t73e54f15a71n 15M19a64r21g94i31t18f29a78l37v97i 4699752680978

.. a co to znamena? ;-)

0/0
23.3.2015 22:52

T46o32m22á32š 20S39k18á91l31a 6658377

vy možná válčit nechce, já možná válčit nechci. Lidé, kteří kradou, loupí a ubližují válčit budou. A čím jednodušší a bezpečnější to pro ně bude, tím více to budou dělat. Myslíte si, že by někdo poslal děcka krást palety a krabice od piv, kdyby věděl, že je povolený odstřel? Ne, ví, že dětem se nic stát nemůže, proto tam posílá je a nejde tam sám.

0/0
6.3.2015 15:25

P10a30v13e84l 45S61ý14k32o45r67a 7887242177231

Jistě, pokud by ta kuchařka, která zachránila v Brodě 6 lidí měla kvér, dlouho by host nestřílel.

Pokud by si vůbec troufnul střílet, věda, že i jiní lidé mohou být ozbrojeni. [>-]

+2/−2
28.2.2015 9:06

T42o59m66á54š 50S42k46á87l68a 6828387

nóó, tímhle bych možná neargumentoval, protože nejlogičtější je, že by šel na místo, kde nebudou určitě ozbrojení.

0/0
6.3.2015 15:27

J77a61n 81R95a64k 9557223364565

Článek asi napsala Zbrojovka Brno ... každý ví, že čím více zbraní, tím více mrtvých. Můžete školit jak chcete, ale když se blbec dostane ke zbraním, je malér

+4/−16
28.2.2015 5:27
Foto

V47l80a71s29t70a 86C22o54u80f44a85l 7687629539915

Neexistující firma nemůže napsat článek.

+3/−2
28.2.2015 7:50

P71a68v12e53l 60S38ý94k49o93r76a 7627142307901

ale byla to vynikající světová firma. Kdepak skončila ?

Taky jsem tam brigádničil. Pamatuji ji. [>-]

+2/0
28.2.2015 9:04

J77a21r68o25s81l79a23v 67K78a27d94l56e85c 5411929622811

R^

+1/0
28.2.2015 9:27
Foto

P33a59v91e55l 86K43a14s34í71k54, 76T97e63c53h64n58e28t63.10c43z

V článku jsem chtěl ukázat, že ty závislosti více zbraní = více kriminality prostě nejsou tak jednoduché. Samozřejmě neplatí ani obrácená korelace (více zbraní neznamená automaticky méně kriminality). Podrobnější analýza by ukázala, že více zbraní znamená přesun některého typu kriminality apod. A statistiky beru ze zdrojů, které uvádím, taky jsem dal k dispozici zdrojová data všech grafů, takže pokud máte pocit, že jsou informace nepravdivé, pomozte mi je opravit. Ale nepovídejte tu nesmysly o tom, že článek někdo ovlivňoval, prosím.

+5/0
28.2.2015 9:28

J88a92n 50K11a41č67e23r 4860759649943

Je mi líto, ale článek je moc dlouhý, neskutečně komplikovaný, plný odkazů, odboček a dalších vláken. Kdybych to měl všechno prostudovat, tak bych si musel vzít pět dnů dovolené.

Nešlo by to napsat ve dvou odstavcích s několika nekomplikovanými obrázky?

0/−16
28.2.2015 1:03
Foto

K47a75r38e81l 75S34e25i72d72l 8399255900888

Myslím, že když si přečtete nadpis, tiráž, nadpisy kapitol a texty v rámečcích a podíváte se na obrázky v textu, bude vám to stačit.:-)

Shrnutí článku ve stručnosti: masové vraždy střelnými zbraněmi jsou mediálně zajímavé, ale daleko větší je pravděpodobnost dopravní nehody nebo třeba infarktu. Nekoukejte moc na televizi a nenechte se TV zblbnout. Stačí?;-)

+13/0
28.2.2015 1:36
Foto

P56a15v94e24l 33K88a36s30í57k76, 39T54e57c29h58n78e41t18.27c68z

Aha, tohle je lepší shrnutí, než to moje :-)

+6/0
28.2.2015 10:31
Foto

V58l64a52s30t59a 22C57o71u80f32a31l 7577669569345

Pokud se na svět díváte povrchně a nemáte snahu sbírat a třídit informace, pa děláte sice rychlé, ale naprosto zavádějící závěry.

+1/0
28.2.2015 7:52
Foto

P87a98v15e89l 73K68a30s34í55k10, 93T52e32c78h43n17e59t34.13c64z

Díky za upřímnost. Shrnutí: po tragédii v Uherském Brodě se rozhořely debaty o tom, zda více zbraní znamená více vražd. Ukázal jsem, že ten vztah není tak jednoduchý, jak by se zdálo. Dále dávám do perspektivy počet obětí vražd, kterých je relativně velmi málo v porovnání třeba s počtem automobilových nehod nebo lidí, kteří předčasně zemřou kvůli tabáku. Ptám se, jaký význam by mělo v USA a v ČR lepší péče o psychicky nemocné. A nakonec se ptám, jakou roli v tom hrají média - logicky píší o dramatické události typu střelce v restauraci více, než o tom, že pravidelně umírají lidé na silnicích a v nemocnicích, protože střelba je překvapivá a dramatická. Závěr: na základě této ojedinělé tragédie nemá cenu dělat závěry týkající se celospolečenských změn.

+1/0
28.2.2015 10:31

Z20b59y87n65ě42k 85Š35a39f26a23r22č32í22k 5217178615654

"domělé křivdě" no fuj...

+1/0
27.2.2015 23:34
Foto

P57a13v79e46l 76K73a61s75í69k19, 38T21e55c57h31n96e38t28.60c61z

Od slovesa domívat, znamená to postupné uplynutí vlastnictví. Díky, je s podivem, jak dlouho tam tak hloupá chyba vydržela :-)

+4/0
27.2.2015 23:47

J76a28k58u54b 51H84e81g23e26n18b65a35r95t 9885204789354

Ohledně nedávného poklesu násilí v mnoha zemích - dost možná nemá vůbec nic společného se zbraněmi: http://www.bbc.com/news/magazine-27067615

A přinejmenším u nás, kde je zbraní na hlavu mnohem méně, je s podivem, že někdo vůbec porovnává celkovou míru násilí s počtem střelných zbraní. To mi přijde jako porovnávání počtu úmrtí při dopravních nehodách s počtem Cadillaců na našich silnicích.

0/0
27.2.2015 22:18

W85a13l23t29e40r 67D67i78v72i76š 6737322472952

Hrozně mne štve, že se jako univerzální řešení při podobných případech nabízí zákazy, omezení, evidence... Přitom to vždy znamená, že to budou respektovat jen ti hodní. Co by opravdu poémohlo, by byla důsledná osvěta - a to nejen ohledně zacházení se zbraní, ale také co taková zbraň reálně může způsobit a jak se útočníkovi bránit či kdy a jak je vhodné utéct.

Málokdo z lidí odchovaných akčními filmy a akčními zprávami vůbec tuší, že pistole je reálně méně nebezpečná než nůž. Při útoku nablízko se lze mnohem pravděpodobněji ubránit pistoli než noži. 

Ona by vůbec nebyla marná výchova k sebeobraně. Tohle bych viděl ve školách mnohem radši než nějaké pošahané výkony v běhu či míčových hrách (až mne potká smažka s kublou, tak si asi zahrajeme volejbal a pak budeme trénovat start ze dřepu). 

Jenže jako se ve školách kloudně neučí ani finanční gramotnost, ani schopnost rozpoznat hloupé sliby politiků, neučí se tam ani, jak se bránit před útokem. Škoda.

+8/−2
27.2.2015 21:04
Foto

K97a12r49e86l 45S25e68i54d66l 8949465900968

Pro zájemce ještě jeden rozumný článek k tématu:

http://www.novinky.cz/komentare/362713-komentar-blazen-versus-ozbrojeny-obcan-martin-koller.html

+1/0
27.2.2015 20:50
Foto

K44a36r33e56l 92S72e96i53d55l 8969535820338

Díky za zajímavý článek a klobouk dolů před tím objemem práce.

Mám 2 dotazy:

1) nedalo by se v interaktivní mapě USA nějak zohlednit, jakou mají jednotlivé státy zbraňovou legislativu? Případně odkaz na graf počtu zbraní a počtu zločinů pro jednotlivé státy, jako je toé udělané v celosvětovém měřítku na jednom z dalších grafů?

2) Dal by se graf, srovnávající počet zbraní a počet vražd, udělat jako interaktivní? Aby se např. po najetí na "puntík" objevil název příslušného státu nebo aby bylo možno změnit logaritmickou stupnici na lineární. A jsou v grafu zahrnuty jen legálně vlastněné zbraně nebo i odhadované počty zbraní nelegálních?

+1/0
27.2.2015 20:44

T19o70m84á95š 89Z26e40m66a89n 3805798144945

V USA je cca 20 000 zbraňových zákonů - od federálních po místní vyhlášky.

Např. v městě New York platí jiná pravidla než ve státě New York (ač jde o stejný stát).

Ale hodnocení volnosti států má třeba NRA a nebo reverzně brady campain. Zločinnost má na stránkách FBI.

+1/0
27.2.2015 21:48
Foto

K81a43r70e95l 92S23e32i29d11l 8789365800138

Díky. Ta mapa, co jsem hledal, je na

https://www.nraila.org/gun-laws.aspx

a zajímavé je srovnání s počtem útoků na v článku odkazované mapě

https://www.google.com/fusiontables/embedviz?q=select+col1+from+1x4hmRxj1uXSG8BE_GW3ZwfFfbURdq4RGGrHVsfN-&viz=MAP&h=false&lat=39.22165387950777&lng=-100.36320090000005&t=1&z=4&l=col1&y=2&tmplt=2&hml=ONE_COL_LAT_LNG

zejména v Kalifornii, ale i na severovýchodě USA. Tuto korelaci narušuje Texas, kde však 2 útoky byly provedeny v restauraci(kavárně) a nočním klubu. Texas má uzákoněné volné nošení zbraní, ale pokud se nemýlím, je vnášení zbraní do těchto zařízení pro zákona dbalé občany zakázáno. Dále je (ze států s povoleným nošením zbraně) vyšší koncentrace ve Wisconsinu, kde ve 2 případech (Milwaukee) vraždili magoři s psychickými problémy v náboženských zařízeních (u křesťanů a sikhů) a jednou to bylo na domácí party. Asi tam chodí lidé v dobré víře neozbrojeni... Dalším oblíbeným cílem masových vrahů jsou "gun-free" školy a univerzitní campusy.

0/0
28.2.2015 4:00
Foto

P55a82v56e15l 23K23a98s45í42k97, 96T92e77c78h40n37e76t43.77c18z

Ono je to ještě složitější, protože bychom museli vzít v potaz změnu zákonů v čase - například zavedení povinných trestů pro pachatele se zbraní v Kalifornii apod. Prostě práce pro tým expertů. Co pro vás ale můžu udělat, to je heatmap: http://i.imgur.com/L7YgKYv.png

0/0
28.2.2015 10:58
Foto

K36a88r48e93l 34S55e41i88d45l 8159215150558

- Ano, máte pravdu, je to daleko složitější.

- Povinných trestů nebo testů? Nic o tom nevím, takže to není rýpání, ale upřímný dotaz - jde o překlep nebo tam dřív pachatelé nemuseli být potrestáni?

- Dík za mapku, je to přehlednější.

0/0
28.2.2015 16:15
Foto

P80a82v51e66l 78K58a39s44í71k46, 79T26e51c59h52n38e37t78.16c12z

1) Co se týče legislativy, na něco takového si netroufám. Navíc ty masové střelby (mass shootings) jsou opravdu celkem anomálie na to, aby se daly rozpitvávat tak do podrobna (čím podrobnější kategorie, tím větší je potřeba vzorek, a ten díky Bohu až tak velký není). Možná by ze statistik něco vylezlo, pokud bychom se dívali na všechny střelby, nejen na ty mass shootings. Ale na to si teď netroufám, to je úplně nový výzkum.

2) Ten graf je interaktivní v tom odkázaném dokumentu (rámeček Naše data), je tam dokonce dvakrát. Můžete si také ta data zkopírovat a udělat si vlastní graf. Podrobnosti o metodice má Guardian - bohužel to závisí i na zdroji dat, myslím, že jsou to legálně držené zbraně (tam, kde jsem to kontroloval, tomu tak bylo).

0/0
27.2.2015 23:52
Foto

K96a34r54e95l 76S60e26i77d65l 8989835880338

Děkuji.R^

0/0
28.2.2015 0:58
Foto

K25a28r84e32l 40S54e26i18d20l 8379455250848

Upřesnění: díky vám oběma, pánům Kasíkovi i Zemanovi. Šlo mi o to, jaká byla šance přítomných lidí šíleného střelce zastavit.

Pro pana Kasíka: ještě jednou klobouk dolů, kolik jste tomu věnoval času? Ty tabulky si asi budu muset stáhnout, i po přihlášení do Google se mi graf chová jako "obrázek". Ale je to logické, je to váš dokument.

S tabulkami laborovat nebudu, nejsem v práci s Google aplikacemi moc zběhlý a nerad bych vám tam něco poměnil. Každopádně díky za data.

0/0
28.2.2015 1:30
Foto

P61a43v85e49l 84K82a47s46í80k37, 74T31e92c23h40n81e91t51.44c64z

Nebojte, nic nezměníte, můžete jen komentovat: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AomkI9qcYPnOdHVuakx0aHpCaVVEeWw1UzFUTWFZUFE&usp=sharing

0/0
28.2.2015 11:00
Foto

P17a98v28e88l 80K84a22s25í65k11, 33T46e39c31h20n72e25t15.54c26z

A kolik času? V podstatě dva dny, ale značnou část jsem strávil opravováním chyb, které jsem sám napáchal, nebo zkoušením různých typů grafů, které jsem nakonec nepoužil, protože když jsem je někomu nadšeně ukazoval, musel jsem je doplnit přednáškou o tom, co znamenají (což asi znamená, že ten graf nebyl dostatečně vypovídající).

0/0
28.2.2015 11:02

P37a28v10e76l 97Č52e49r90m52á77k 8934357715726

Mám dva poznatky:

1) setkal jsem se s důchodcem, kterému "sebrali" vrátka u předzahrádky RD. Pořídil si legálně střelnou zbraň, aby mohl bránit svůj majetek. Měl ji do své smrti v 88letech. Bez problému.

2) v případě snížení násilných scének plné krve a střílení (vysílané klidně ve 4h odpoledne) v amerických "detektivkách" v TV (NOVA, PRIMA aj.) by snad ubylo vyšinutých jedninců - viz U.Brod,.....

Podporuji tzv. "lechtivé" scénky (softporna aj.). By se zvýšila porodnost a tím by měli sociologové o problém méně.

0/−3
27.2.2015 20:22

H23o24n52z55a 20F59o49r58m85a32n 8396110521281

Poznatek č.2 je jen vaše představa.

+1/0
27.2.2015 23:07
Foto

L28u34k71a47s 23P63l82a12c87h20y 2577298611347

Neměl by se Technet začít věnovat i politice, sportu, kultuře, ekonomice? Pokud si zvládne se vzrůstajícím tempem i záběrem udržet laťku a systematický a precizní a korektní přístup "techniků", mohlo by se stát, že z něj jednou bude samostatné periodikum, které převálcuje ostatní "novináře".

+14/−1
27.2.2015 17:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.