Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii: Bez kapky „benzínu“ obletí letoun Solar Impulse svět

V pondělí brzy ráno se vydal na cestu kolem světa letoun, který má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 dnem i nocí pohání sluneční energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63i42l11o47s 54V85a58l63y 8266192987152

Ma moznost tento letoun vyhnout se turbolenci i kdyz poleti max. ve vysce 8.500m ? Pred dvema mesici jsem letel Sydney - LA a byl to vice jak 14 hod let.... No nevim, jak 11.5. bude s letounem spolupracovat "Maticka zeme";-( Preji vse nejlepsi v letu non-stop v peti dnech a peti noci... Toto letadylko neni balon a o tom to je. KARLE NESTRAS !!;-D  a zase se opakuji...... PROC^  asi?

0/0
8.5.2015 19:25

K63a65r97e93l 95S50a47r67d20a 3802149817

Zpráva z tisku: dnes v noci se z neznámých příčin zřítilo letadlo na sluneční pohon...

0/0
29.4.2015 10:06

M49i97l31o38s 43V74a39l93y 8246892507842

V utery by mel byt letoun na poslednim letisti na cinskem uzemi, nez se pokusi po 5-ti dnech pristat na Hawai. Tomuto projektu preji vse NEJLEPSI, ale neni prave tento prelet proti "MATCE PRIRODE"? Dosti mozne, ze tam vse skonci.... POCASI nad oceanem se meni kazdou hodinu a co kdyz prave 3. den se pocasi zmeni natolik, ze NEBEZPECNY let bude jak kupredu, tak zpet. To uz asi nepomuze ani zabudovana toaleta v sedadle, ani clun a padak ulozeny v operadle. Je me jasne, ze s letounem poleti 3 letadla a dve helikoptery, kdyby se neco nepredvidaneho prihodilo. A jaky mas nazor na vse ty? :-P ~dik~

0/0
21.4.2015 2:13

M10i23l32o48s 22V35a69l77y 8476392357652

DNES 21.4.2015 kratce po pulnoci a po temer 14 dennim cekani na vlidne pocasi, je letoun opet ve vzduchu. Na FB primo na pilota jsem mel dotaz, kdyz letoun je pod hangarem zaparkovany, jestli mu pomahaji agregaty dobit baterie. Bez odpovedi... VI TO NEKDO, JAK VSE FUNGUJE?  ~dik~

0/0
21.4.2015 1:59

P68a15v58e80l 83F15o33l64t21á71n 4130792564

Dědeček provedl průlom od hladiny moře směrem vzhůru, otec směrem dolů, 'dnešní' Piccard cestuje směrem vodorovným. Nějak nám začínají chybět další prostorové rozměry – jeho potomka čeká už 'jen' pohyb časem?

0/0
12.3.2015 10:42

P64e48t36r 67M23a14r50š42o58u81n 5705808686296

potomek přece velí vesmírné lodi Enteprise ;-)

0/0
28.4.2015 21:38

P79e54t47r 22S43e49d49l53á37k 3504735811514

Držím palce. Super výkon takovou věc postavit. A jestli to přinese díky vývoji nějaké nové technologie použitelné v běžné praxi, tak paráda... Mě se tohle prostě líbí :D

0/0
11.3.2015 21:19

V85l69a38s45t73i95m80i97l 30T28e45n88c57e64r 4840100857770

Sedět v kuse 5 dnů v sedačce se záchodkem pod zadnicí - to bude (po přistání) pořádný očistec ;-D

0/0
11.3.2015 14:35

A35d46a92m 89P24u70r28k74r39t 5826812958498

Bohužel je to kuriozita a nic jiného, vzhledem k solární konstantě zde není prakticky žádný prostor k pokroku, letadlo letící přímo na sluneční energii nemůže z principu dosahovat výkonů srovnatelných ani s ultralighty, natož s dopravními letadly. Řekl bych, že jak panu Piccardovi, tak autorovi článku musí tohle být naprosto jasné. Takže nechápu poznámku o bajkách, prvních hadrových letounech "a jednou to bude lepší".

Na 1 metr čtvereční dopadá za nejpříhodnějších podmínek na Zemi (kolem poledne, poblíž rovníku, žádné mraky, bezprašno, kolmý dopad) - dopadá 1 kW - na jeden metr čtvereční. A to je dopadající energie, nikoli využitelná. Hraje zde roli nijak vysoká účinnost solárních panelů (23%) + solidní účinnost elektromotoru (94%) (vycházím z čísel pro Solar impulse).

Pro srovnání:

Cessna 172: plocha křídel 16.2 m^2, výkon motoru 120kW.

Solar Impulse: plocha křídel 200m^2 (celková plocha sol. článků 270m^2), výkon motorů 50kW.

Tj. v současnosti poměr výkon/nosná plocha se liší s faktorem 35. I kdyby se účinnost solárních článků zvedla na dvojnásobek (což je téměř k limitu danému fyzikou), pořád je cessna řádově jinde.

Větší výkon = potřebná větší plocha = větší odpor, větší váha, nižší rychlost. Je to podobné jako auto přímo na solární pohon - jde takové postavit, uveze jednoho člověka po rovině, ale vpodstatě je to jen kuriozita a technické cvičení (nic proti němu).

Je zde možný prostor pro použití těchto letadel místo satelitů pro např. šíření internetu za zlomek nákladů, byť reálné zkušenosti s provozem schází. A možná že rozumnější pro tyto aplikace by byla vzducholoď se solárním pohonem.

Pro "udržitelné létání" by možností byla syntéza uhlovodíků za pomoci solárních článků ze vzduchu a vody. A pak prostě let klasickým letadlem. Hustota výkonu dosažitelná přímo solárními panely jednoduše není pro letadlo dostatečná.

Každopádně šťastný let!

+10/0
10.3.2015 20:08

M96a84r68e75k 45V77o82k50á61l 1336404325889

článek <> váš příspěvek   30:70  R^

0/0
11.3.2015 16:16

J61i22ř57í 70Z23á17h44o60r59a 5213335202409

Když už nic a naplní se všechny scénáře skeptiků, minimálně to může posloužit, jako odrazový můstek pro další vývoj.

0/0
10.3.2015 13:09

D55a62v76i56d 82K22r60a51j98í20č74e24k 7333753546557

A bude se dobíjet naftovým generátorem, když bude sedět na zemi? Stejně jako jakési oslavované solární auto na cestě kolem světa s kamionem a generátorem za zadkem?

Co když vletí do turbulence? Tam mu to těch 5 stupňů a víc náklonu dá okamžitě.

+1/0
10.3.2015 8:54

H46o83n79z41a 52T56a20r 3409772324702

Louis Palmer Jeho solartaxi následovala doprovázela dodávka a né kamion . Byl v časové tísni musel dodržovat hormonogram, a být na čas v přístavech pro nalodění . Podobně posměšně by se dalo poukázat na vodíkový Mersedes , který celou cestu doprovázela Mobilní vodíková čerpací stanice . http://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila

0/0
16.3.2015 12:02

H39o66n39z15a 97T88a94r 3699882194342

Už 7let uběhlo od 52080 km Expedice ( Louis Palmer ) solartaxi  https://www.youtube.com/results?search_query=car+solartaxi&page=2

0/0
9.3.2015 21:46

H29o57n73z38a 45T13a25r 3769332634282

Odkaz články Solární letadlo  http://www.hybrid.cz/tagy/solarni-letadlo

0/0
9.3.2015 21:20

J16a63r22o79m61i32r 91F14a27r26e81k 4552533197

Kombinace textu titulku a titulni fokty je naprosto uzasna :-D

P.S. Pro ty, co jsou lini si kliknout. Titulek zni:Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule. Na titulni fotce nakladaji Solar Impulse 2 do B747 cargo......

+3/0
10.3.2015 8:25

T25o14m35á23š 51Z34e96m71a54n 3435388374795

Opravdu pobavilo:-D

+1/0
13.3.2015 9:06

H86o75n59z26a 17T59a58r 3149172224932

Odkaz články <a href=" http://www.hybrid.cz/search/google?cx=partner-pub-3813937152220975%3Axqcbqbz9zgn&cof=FORID%3A11&query=sol%C3%A1rn%C3%AD+letadla&op=Hledat&form_token=ce3e6c8464393bf75bd24c70fd969ad5&form_id=google_cse_results_searchbox_form&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.hybrid.cz%2F">Solární letadlo</a>

0/0
9.3.2015 21:17

H71o77n86z43a 65T24a13r 3529482254932

Odkaz na další videa

https://www.youtube.com/results?search_query=Solar+Impulse.cz

0/0
9.3.2015 21:09

R77e28n14é 77Š30r89ů78t82e35k 8148125156848

Jasný důkaz že v solaru neni budoucnost. :-)

+5/−1
9.3.2015 20:14

A54d67a21m 74P42u58r46k47r27t 5906562368308

V přímém pohonu letadla sice ne, to ovšem neznamená, že neexistují odvětví kde by se solární články neuplatnily..

0/0
10.3.2015 20:11

M53i33l39o49s 60V18a74l18y 8556682477332

ANO, pokud se tyka letounu.

0/0
21.4.2015 2:16

M33a54r12e12k 37V48o14k66á22l 1116164775659

25 dní letu během pěti měsíců ? no nic proti a držím palce, ale nestačilo použít na vrtuli pořádnou gumu a vždycky ji běheme týdne našlapat a pak kousek popoletět ?

+1/0
9.3.2015 20:11

J35i56ř67í 67S56c73h80w48a79c39h 8698184268586

no ono to hlavně bude o čekání na vhodné počasí, protože při protivětru to v podstatě nikam nedoletí ;-)

+1/0
9.3.2015 21:43

I42v66o 60Z30d23e19b71o14r19s42k79ý 3143891500581

Po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.

+5/0
10.3.2015 9:09

P64a27v75e70l 81F13i44a93l69a 7744391770259

45 755 km ze Švýcarska do Egypta? To museli letět pořádnou oklikou.

0/0
9.3.2015 16:46

J16i94ř68í 44K75l28e89j56n49a 2957958446847

přes ukrajinu nemůže

0/0
9.3.2015 17:52

V31l66a27s18t91i55m15i76l 97H35n35í24k 6566822121887

Inu, kolem světa ...:-)

http://www.infographic-illustrations.com/gallery-1/breitling-infographic.jpg

0/0
11.3.2015 11:20

B45o23h27u50m36i37l 90M51á33c63a 5921532236783

Ve větě "Při vývoji byla použita zcela nová chemická formule, aby byl snížen oxidační proces." jde zřejmě o novou alchymickou zaklínací formuli.

+3/0
9.3.2015 16:45

M95a19r53t72i21n 87T87e92s75a14ř 2519113593223

A nebo jde o chemickou rovnici. Nejsem chemik, abych posoudil, zda jde o anglicismus nebo o správný překlad.

0/0
10.3.2015 9:00

V65á54c40l14a72v 16Č23e68r15m92á61k 4663730737934

No, je to technologicky zajímavé, hlavně z hlediska nových materiálů a jejich konstrukčího použití. Ale jinak je to typická "zelená" technologie: malý výkon, malá nosnost, nulový komfort. Pan Piccard je nadšenec a, samozřejmě, mu přeji úspěch. Ale radši bych viděl nové letadlo s atomovým pohonem, než se slunečním. Ale to holt dneska není "in".

+17/−1
9.3.2015 12:54

Š22t58ě95p32á35n 23F46r35a62n17c97l 8464449634150

Totéž mohl před lety napsat nějaký "Czermak" o jeho spoluobčanech, bláznech a snílcích bratřích Wrightech. Nebo co takový Richard Trevithick - jeho vynález asi taky spousta jeho současníků označovala za bláznivý nápad bez praktického využití - až na jistého George Stephensona...

+4/−3
9.3.2015 14:46

J83a80r96o86m77i27r 50F34a47r30e26k 4392443797

To jsou IMHO spatna prirovnani. V dane dobe byly vyse jmenovani prukopnici, znalosti v danych oborech byly minimalni az mizive. Prostor pro zlepseni byl obrovsky.

Tady se Piccard snazi naroubovat urcitou technologii ziskavani energie na letoun. Jenze musi splnovat znacne protichudne pozadavky. A problem je, ze dalsi vyvoj v danych oborech neprojde nebude nijak bourlivy a prinasejici vyrazna zlepseni. Tim nerikam, ze si solarni letouny nenajdou sve misto na slunci (tady se musim pochvalit, tohle se mi fakt povedlo). Proste pokud bude potreba neco pomaleho, s omezenou nosnosti a s temer nekonecnou vydrzi, mate vyherce. Ovsem myslenka dostatecne rychleho dopravniho letounu je utopicka, kvuli protichudnym pozadavkum pro let samotny a pro ziskani energie k letu.

+5/0
9.3.2015 16:48

Š77t97ě38p91á69n 50F90r15a74n95c14l 8674189944490

Asi jsou nepřesná - stejně jako každé jiné přirovnání. Ale když zůstaneme u toho pohybu, tak již před Trevithicem si mnozí pohrávali s myšlenkou, jak donutit statický parní stroj pohybovat nákladem ve vodorovném směru. Dokud se jednalo o posun "na pár metrů", tak to fungovalo, a odladili na tom nejednu mouchu. Jakmile to ale zkusili na stovky metrů, tak už to nešlo, a nevěděli jak dál. Až pak přišel právě Trevithick, kterého napadlo přidělat kola přímo k tomu stroji, ne jen k nákladu. Takže by se dalo říct, že příspěvek Trevithickových předchůdců k pokroku byl minimální. Ale podle mne nebyl, protože "donutili" někoho se zabývat tím, jak to udělat jinak (a lépe).

A naprosto stejně to může dopadnout i s tímhle pokusem - je možné, že z toho nakonec budou malá, solárem poháněná letadýlka na doručování pošty, staticky umístěné drony k šíření wi-fi signálu v parcích nebo něco úplně jiného. Třeba i ta letecká přeprava. Ale psát rovnou, že je to "prakticky k nepoužití", je podle mne chyba.

+1/0
9.3.2015 17:10

J67a31n 41P70a28v24e43l 8253482358736

Strašně zapomínáte na to, co Vám tu kolegové říkali. Solární pohon naráží na to, že je mnohem méně ekonomicky výhodný a mnohem méně efektivní než pohon na fosilní paliva. Ani s celkovou energetickou bilancí na tom není dobře, protože spotřebujete ohromné množství energie už jen na  výrobu panelů.

Nehodí se pro přepravu prakticky ničeho. Snad jediné, co mě teď napadá, je možnost částečného nahrazení družic, kdy by letadlo mohlo dokázat se vznášet hodně dlouhou dobu nad určitou oblastí. Ale ve světě, kde čas jsou peníze, pomalé technologie mají problém.

+1/0
9.3.2015 21:50

T94o29m60á52š 56Z24e18m42a92n 3655178414685

Spíše bych to přirovnal k šlechtiteli, který vyšlechtí v 18. sotletí koně velikosti psa a buse s ním zkouše tahat drožky..

Jasně, sežere méně trávy, místo stáje postačí psí bouda a koblihy se snáze uklízejí, ale nějak tomu chybí ten účel...

+2/0
9.3.2015 19:32

J67i10ř26í 72K11o46c20u95r19e62k 6295154825238

George Stephenson ale viděl jednu věc: Tohle by mohlo být rychlejší a silnější než cokoliv co svět znal. A tak to vyzkoušel. Bylo to rychlejší než cokoliv jiného, utáhlo to víc než cokoliv jiného. Jenom to potřebovalo něco lepšího než prašnou cestu. Kolejnice ale byly už tehdy známé desetiletí, jen bylo potřeba na ně použít nový materiál - ocel místo litiny.

Když to tedy srovnáme s Raketou, tak není to ani rychlejší, ani to neuveze víc a dolet není o nic lepší než u desetiletí starých strojů. Jenom to potřebovalo něco lepšího než balzu a plátno. Aerodynamika ji již značně propracovaná, jenom to potřebovalo použít nový materiál - uhlíková vlákna místo duralu. Což je v článku popsáno při srovnání s Cesnou.

Z tohoto srovnání je vidět, že pan Stephenson provedl zásadní změnu ve způsobu tehdejší přepravy po souši.

Aby to nevyznělo, že jsem proti, tak panu Piccardovi opravdu fandím. Dělá něco, co nikdo před ním. A navíc je taková cesta skvělou reklamou. Využití takového stroje se najde, ale hromadná přeprava osob či zboží na velké vzdálenosti asi nebude hlavní byznys.

+1/0
9.3.2015 23:29

V95l53a13s13t19i41m27i92l 75H96n42í13k 6486602751367

To už bych to raději přirovnal k letu na Měsíc. Prostě "vědeckotechnické dobrodružství", které je sice samo o sobě k ničemu, ale "cesta je cíl" a doufáme i v nějaké ty vedlejší efekty.

0/0
11.3.2015 11:34

J81a66r15o67s68l80a14v 47P16o85l15e68n22s15k64y 5976524219

Tak online se nepodivame server je down. :-(  Zda se ze na tyhle technologie uz nezbylo :)

+1/0
9.3.2015 11:29

M97i10c74h71a40l 44T35o63m61i64n96s74k63ý 9521895517924

jojo měla by is to idnes opravit.

260kWh/kg, to by bylo fajn.

+4/0
9.3.2015 11:26
Foto

J47a11n 44H17a19v47e44l89k13a 3761286501645

To je nádhera!

0/0
9.3.2015 11:21

V97á41c37l75a30v 40S10v27o15b49o69d93a 3271609560630

to má přetlakovou kabinu nebo zásobu kyslíku nebo to dá pilot na drsňáka? :-)

+3/0
9.3.2015 10:57

M91i66l67a77n 97K54u59b18í31č94e33k 8562310754468

http://info.solarimpulse.com/en/our-adventure/building-a-solar-airplane/

"The energy collected by the solar cells is stored in lithium polymer batteries, whose energy density is optimized to 260 Wh / kg. The batteries are insulated by high-density foam and mounted in the four engine nacelles, with a system to control charging thresholds and temperature. Their total mass amounts to 633 kg, or just over a quarter of the aircraft’s all-up weight."

Je to Wh/kg. Kdyby to bylo kWh/ kg, tak by nepotřebovali solární panely a mohli by obletět svět klidně najedenkrát pouze s bateriemi.

+2/0
9.3.2015 10:49
Foto

J93a36n 84K44u66ž74n45í47k

Omlouvám se, mám materiály přímo od Solar Impulse a v nich je bohužel chybně uvedeno dokonce kW/kg. Už jsem to dohledal. Děkuji.

0/0
9.3.2015 13:01

E50m81i98l 30M49i86n52á26ř 7800769229147

Omluvu beru jen velmi nerad, protože jsem vylil už všechen benzín!:-) 

Takovou radost jsem měl, že máme konečně baterky, s kterými dáme čmoudům na frak! (Proč jsem Vám to v 9:33 do diskuze napsal, co tam má být?). 

Jinak moc dobrý článek, jsem rád, že se o takových věcech píše. 

Názory o zbytečnosti projektu některých pánů jsou tragikomické. S takovými bychom ještě lezli po stromech, protože je zbytečné slézat ze stromu, když banány rostou na stromě.

+3/0
9.3.2015 13:59

A31d68o41l43f 12Ř18í80h53a 7538935152906

Naprosto nesmyslný výtvor. Počkejte si na ještě lepší technologie. Momentálně je to prostě k ničemu.Rv

+3/−9
9.3.2015 10:20

M29i14r13o28s80l23a16v 81Š92i46m27k89o 7555373782415

K čemu to je, stejně v praxi solární letadla použitelná nebudou.

+3/−5
9.3.2015 9:57

E18m89i11l 86M88i41n43á85ř 7550419899727

Něco k chybně uvedené kapacitě baterií:

Hustota energie/výhřevnost benzinu je               12,9 kWh/kg.

Hustotota energie dnešních nejlepších baterií       250 Wh/kg. 

V článku asi mělo být                                            260 Wh/kg.

Teoretická hustota lithiium-vzduchové baterie      12 kWh/kg. 

To jestli se povede, bude teprve průlom pro elektromobily a asi i pro elektroletadla!!

0/0
9.3.2015 9:33

E68m54i27l 45M77i79n49á35ř 7790699339447

Tak oprava na 260kWh/kg se vám pane Kužníku povedla. Chci takové baterie! 20 krát více energie než v benzínu!:-) Vítejte v budoucnosti.

+2/0
9.3.2015 9:37

J58a31n 58P93a88v10e34l22k16a 3927641224591

;-D Baterie, kterou uveze kamion by byla schopná zálohovat Temelín půl dne.

+2/0
9.3.2015 9:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.