Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Poprvé v historii: Bez kapky „benzínu“ obletí letoun Solar Impulse svět

V pondělí brzy ráno se vydal na cestu kolem světa letoun, který má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 dnem i nocí pohání sluneční energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M96i32l60o47s 66V21a27l66y 8946962797282

Ma moznost tento letoun vyhnout se turbolenci i kdyz poleti max. ve vysce 8.500m ? Pred dvema mesici jsem letel Sydney - LA a byl to vice jak 14 hod let.... No nevim, jak 11.5. bude s letounem spolupracovat "Maticka zeme";-( Preji vse nejlepsi v letu non-stop v peti dnech a peti noci... Toto letadylko neni balon a o tom to je. KARLE NESTRAS !!;-D  a zase se opakuji...... PROC^  asi?

0/0
8.5.2015 19:25

K30a70r11e91l 86S10a48r55d86a 3292399987

Zpráva z tisku: dnes v noci se z neznámých příčin zřítilo letadlo na sluneční pohon...

0/0
29.4.2015 10:06

M84i82l65o14s 94V15a60l72y 8316662967502

V utery by mel byt letoun na poslednim letisti na cinskem uzemi, nez se pokusi po 5-ti dnech pristat na Hawai. Tomuto projektu preji vse NEJLEPSI, ale neni prave tento prelet proti "MATCE PRIRODE"? Dosti mozne, ze tam vse skonci.... POCASI nad oceanem se meni kazdou hodinu a co kdyz prave 3. den se pocasi zmeni natolik, ze NEBEZPECNY let bude jak kupredu, tak zpet. To uz asi nepomuze ani zabudovana toaleta v sedadle, ani clun a padak ulozeny v operadle. Je me jasne, ze s letounem poleti 3 letadla a dve helikoptery, kdyby se neco nepredvidaneho prihodilo. A jaky mas nazor na vse ty? :-P ~dik~

0/0
21.4.2015 2:13


M23i16l14o17s 40V78a59l70y 8326802747922

DNES 21.4.2015 kratce po pulnoci a po temer 14 dennim cekani na vlidne pocasi, je letoun opet ve vzduchu. Na FB primo na pilota jsem mel dotaz, kdyz letoun je pod hangarem zaparkovany, jestli mu pomahaji agregaty dobit baterie. Bez odpovedi... VI TO NEKDO, JAK VSE FUNGUJE?  ~dik~

0/0
21.4.2015 1:59

P96a19v84e46l 34F89o13l50t44á40n 4180662364

Dědeček provedl průlom od hladiny moře směrem vzhůru, otec směrem dolů, 'dnešní' Piccard cestuje směrem vodorovným. Nějak nám začínají chybět další prostorové rozměry – jeho potomka čeká už 'jen' pohyb časem?

0/0
12.3.2015 10:42

P43e11t89r 12M73a66r57š48o43u94n 5465868416516

potomek přece velí vesmírné lodi Enteprise ;-)

0/0
28.4.2015 21:38

P78e88t59r 49S23e60d84l39á11k 3184505861844

Držím palce. Super výkon takovou věc postavit. A jestli to přinese díky vývoji nějaké nové technologie použitelné v běžné praxi, tak paráda... Mě se tohle prostě líbí :D

0/0
11.3.2015 21:19

V42l16a46s71t70i73m98i73l 52T26e69n41c77e10r 4360480707500

Sedět v kuse 5 dnů v sedačce se záchodkem pod zadnicí - to bude (po přistání) pořádný očistec ;-D

0/0
11.3.2015 14:35

A50d86a13m 71P98u65r51k57r27t 5226822268598

Bohužel je to kuriozita a nic jiného, vzhledem k solární konstantě zde není prakticky žádný prostor k pokroku, letadlo letící přímo na sluneční energii nemůže z principu dosahovat výkonů srovnatelných ani s ultralighty, natož s dopravními letadly. Řekl bych, že jak panu Piccardovi, tak autorovi článku musí tohle být naprosto jasné. Takže nechápu poznámku o bajkách, prvních hadrových letounech "a jednou to bude lepší".

Na 1 metr čtvereční dopadá za nejpříhodnějších podmínek na Zemi (kolem poledne, poblíž rovníku, žádné mraky, bezprašno, kolmý dopad) - dopadá 1 kW - na jeden metr čtvereční. A to je dopadající energie, nikoli využitelná. Hraje zde roli nijak vysoká účinnost solárních panelů (23%) + solidní účinnost elektromotoru (94%) (vycházím z čísel pro Solar impulse).

Pro srovnání:

Cessna 172: plocha křídel 16.2 m^2, výkon motoru 120kW.

Solar Impulse: plocha křídel 200m^2 (celková plocha sol. článků 270m^2), výkon motorů 50kW.

Tj. v současnosti poměr výkon/nosná plocha se liší s faktorem 35. I kdyby se účinnost solárních článků zvedla na dvojnásobek (což je téměř k limitu danému fyzikou), pořád je cessna řádově jinde.

Větší výkon = potřebná větší plocha = větší odpor, větší váha, nižší rychlost. Je to podobné jako auto přímo na solární pohon - jde takové postavit, uveze jednoho člověka po rovině, ale vpodstatě je to jen kuriozita a technické cvičení (nic proti němu).

Je zde možný prostor pro použití těchto letadel místo satelitů pro např. šíření internetu za zlomek nákladů, byť reálné zkušenosti s provozem schází. A možná že rozumnější pro tyto aplikace by byla vzducholoď se solárním pohonem.

Pro "udržitelné létání" by možností byla syntéza uhlovodíků za pomoci solárních článků ze vzduchu a vody. A pak prostě let klasickým letadlem. Hustota výkonu dosažitelná přímo solárními panely jednoduše není pro letadlo dostatečná.

Každopádně šťastný let!

+10/0
10.3.2015 20:08

M10a65r26e70k 62V11o88k10á24l 1696774785249

článek <> váš příspěvek   30:70  R^

0/0
11.3.2015 16:16

J16i32ř53í 28Z16á38h74o68r78a 5463435542129

Když už nic a naplní se všechny scénáře skeptiků, minimálně to může posloužit, jako odrazový můstek pro další vývoj.

0/0
10.3.2015 13:09

D73a72v15i31d 51K56r40a43j53í80č77e43k 7193773176487

A bude se dobíjet naftovým generátorem, když bude sedět na zemi? Stejně jako jakési oslavované solární auto na cestě kolem světa s kamionem a generátorem za zadkem?

Co když vletí do turbulence? Tam mu to těch 5 stupňů a víc náklonu dá okamžitě.

+1/0
10.3.2015 8:54

H61o86n87z12a 31T85a36r 3519932684632

Louis Palmer Jeho solartaxi následovala doprovázela dodávka a né kamion . Byl v časové tísni musel dodržovat hormonogram, a být na čas v přístavech pro nalodění . Podobně posměšně by se dalo poukázat na vodíkový Mersedes , který celou cestu doprovázela Mobilní vodíková čerpací stanice . http://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila

0/0
16.3.2015 12:02

H20o30n35z96a 46T33a28r 3569852354512

Už 7let uběhlo od 52080 km Expedice ( Louis Palmer ) solartaxi  https://www.youtube.com/results?search_query=car+solartaxi&page=2

0/0
9.3.2015 21:46

H64o55n37z67a 75T88a98r 3469372944642

Odkaz články Solární letadlo  http://www.hybrid.cz/tagy/solarni-letadlo

0/0
9.3.2015 21:20

J89a71r96o81m66i23r 71F50a28r94e98k 4622713787

Kombinace textu titulku a titulni fokty je naprosto uzasna :-D

P.S. Pro ty, co jsou lini si kliknout. Titulek zni:Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule. Na titulni fotce nakladaji Solar Impulse 2 do B747 cargo......

+3/0
10.3.2015 8:25

T43o60m51á46š 72Z53e88m91a75n 3605468474755

Opravdu pobavilo:-D

+1/0
13.3.2015 9:06

H57o68n75z14a 68T26a81r 3359692164742

Odkaz články <a href=" http://www.hybrid.cz/search/google?cx=partner-pub-3813937152220975%3Axqcbqbz9zgn&cof=FORID%3A11&query=sol%C3%A1rn%C3%AD+letadla&op=Hledat&form_token=ce3e6c8464393bf75bd24c70fd969ad5&form_id=google_cse_results_searchbox_form&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.hybrid.cz%2F">Solární letadlo</a>

0/0
9.3.2015 21:17

H36o46n88z71a 63T10a45r 3609372144132

Odkaz na další videa

https://www.youtube.com/results?search_query=Solar+Impulse.cz

0/0
9.3.2015 21:09

R20e65n85é 85Š58r91ů46t82e15k 8168155766348

Jasný důkaz že v solaru neni budoucnost. :-)

+5/−1
9.3.2015 20:14

A74d69a35m 33P57u12r62k61r34t 5806392968278

V přímém pohonu letadla sice ne, to ovšem neznamená, že neexistují odvětví kde by se solární články neuplatnily..

0/0
10.3.2015 20:11

M51i12l13o96s 45V11a24l30y 8636712937132

ANO, pokud se tyka letounu.

0/0
21.4.2015 2:16

M39a95r76e77k 69V91o31k40á82l 1946394345749

25 dní letu během pěti měsíců ? no nic proti a držím palce, ale nestačilo použít na vrtuli pořádnou gumu a vždycky ji běheme týdne našlapat a pak kousek popoletět ?

+1/0
9.3.2015 20:11

J34i14ř55í 11S56c14h61w14a28c93h 8288404128126

no ono to hlavně bude o čekání na vhodné počasí, protože při protivětru to v podstatě nikam nedoletí ;-)

+1/0
9.3.2015 21:43

I18v40o 32Z60d49e70b61o63r97s32k65ý 3573131680151

Po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.

+5/0
10.3.2015 9:09

P95a21v28e18l 66F21i36a88l25a 7174691460989

45 755 km ze Švýcarska do Egypta? To museli letět pořádnou oklikou.

0/0
9.3.2015 16:46

J77i90ř57í 82K50l60e29j37n74a 2637178736347

přes ukrajinu nemůže

0/0
9.3.2015 17:52

V63l51a91s12t33i48m13i11l 58H88n32í28k 6826932501297

Inu, kolem světa ...:-)

http://www.infographic-illustrations.com/gallery-1/breitling-infographic.jpg

0/0
11.3.2015 11:20

B94o70h33u62m90i26l 98M54á73c98a 5291272536763

Ve větě "Při vývoji byla použita zcela nová chemická formule, aby byl snížen oxidační proces." jde zřejmě o novou alchymickou zaklínací formuli.

+3/0
9.3.2015 16:45

M83a53r53t59i46n 11T35e73s25a66ř 2239603733893

A nebo jde o chemickou rovnici. Nejsem chemik, abych posoudil, zda jde o anglicismus nebo o správný překlad.

0/0
10.3.2015 9:00

V97á93c28l41a45v 42Č34e44r21m12á11k 4103590747134

No, je to technologicky zajímavé, hlavně z hlediska nových materiálů a jejich konstrukčího použití. Ale jinak je to typická "zelená" technologie: malý výkon, malá nosnost, nulový komfort. Pan Piccard je nadšenec a, samozřejmě, mu přeji úspěch. Ale radši bych viděl nové letadlo s atomovým pohonem, než se slunečním. Ale to holt dneska není "in".

+17/−1
9.3.2015 12:54

Š77t73ě14p81á41n 44F55r44a39n50c89l 8814939454590

Totéž mohl před lety napsat nějaký "Czermak" o jeho spoluobčanech, bláznech a snílcích bratřích Wrightech. Nebo co takový Richard Trevithick - jeho vynález asi taky spousta jeho současníků označovala za bláznivý nápad bez praktického využití - až na jistého George Stephensona...

+4/−3
9.3.2015 14:46

J47a34r13o48m80i83r 11F34a98r21e40k 4502283187

To jsou IMHO spatna prirovnani. V dane dobe byly vyse jmenovani prukopnici, znalosti v danych oborech byly minimalni az mizive. Prostor pro zlepseni byl obrovsky.

Tady se Piccard snazi naroubovat urcitou technologii ziskavani energie na letoun. Jenze musi splnovat znacne protichudne pozadavky. A problem je, ze dalsi vyvoj v danych oborech neprojde nebude nijak bourlivy a prinasejici vyrazna zlepseni. Tim nerikam, ze si solarni letouny nenajdou sve misto na slunci (tady se musim pochvalit, tohle se mi fakt povedlo). Proste pokud bude potreba neco pomaleho, s omezenou nosnosti a s temer nekonecnou vydrzi, mate vyherce. Ovsem myslenka dostatecne rychleho dopravniho letounu je utopicka, kvuli protichudnym pozadavkum pro let samotny a pro ziskani energie k letu.

+5/0
9.3.2015 16:48

Š48t44ě10p34á23n 49F63r44a85n69c18l 8664599724960

Asi jsou nepřesná - stejně jako každé jiné přirovnání. Ale když zůstaneme u toho pohybu, tak již před Trevithicem si mnozí pohrávali s myšlenkou, jak donutit statický parní stroj pohybovat nákladem ve vodorovném směru. Dokud se jednalo o posun "na pár metrů", tak to fungovalo, a odladili na tom nejednu mouchu. Jakmile to ale zkusili na stovky metrů, tak už to nešlo, a nevěděli jak dál. Až pak přišel právě Trevithick, kterého napadlo přidělat kola přímo k tomu stroji, ne jen k nákladu. Takže by se dalo říct, že příspěvek Trevithickových předchůdců k pokroku byl minimální. Ale podle mne nebyl, protože "donutili" někoho se zabývat tím, jak to udělat jinak (a lépe).

A naprosto stejně to může dopadnout i s tímhle pokusem - je možné, že z toho nakonec budou malá, solárem poháněná letadýlka na doručování pošty, staticky umístěné drony k šíření wi-fi signálu v parcích nebo něco úplně jiného. Třeba i ta letecká přeprava. Ale psát rovnou, že je to "prakticky k nepoužití", je podle mne chyba.

+1/0
9.3.2015 17:10

J16a91n 43P62a26v66e50l 8623352718636

Strašně zapomínáte na to, co Vám tu kolegové říkali. Solární pohon naráží na to, že je mnohem méně ekonomicky výhodný a mnohem méně efektivní než pohon na fosilní paliva. Ani s celkovou energetickou bilancí na tom není dobře, protože spotřebujete ohromné množství energie už jen na  výrobu panelů.

Nehodí se pro přepravu prakticky ničeho. Snad jediné, co mě teď napadá, je možnost částečného nahrazení družic, kdy by letadlo mohlo dokázat se vznášet hodně dlouhou dobu nad určitou oblastí. Ale ve světě, kde čas jsou peníze, pomalé technologie mají problém.

+1/0
9.3.2015 21:50

T96o89m12á56š 41Z33e24m93a20n 3415518474935

Spíše bych to přirovnal k šlechtiteli, který vyšlechtí v 18. sotletí koně velikosti psa a buse s ním zkouše tahat drožky..

Jasně, sežere méně trávy, místo stáje postačí psí bouda a koblihy se snáze uklízejí, ale nějak tomu chybí ten účel...

+2/0
9.3.2015 19:32

J20i45ř97í 69K68o62c21u74r44e74k 6365244335588

George Stephenson ale viděl jednu věc: Tohle by mohlo být rychlejší a silnější než cokoliv co svět znal. A tak to vyzkoušel. Bylo to rychlejší než cokoliv jiného, utáhlo to víc než cokoliv jiného. Jenom to potřebovalo něco lepšího než prašnou cestu. Kolejnice ale byly už tehdy známé desetiletí, jen bylo potřeba na ně použít nový materiál - ocel místo litiny.

Když to tedy srovnáme s Raketou, tak není to ani rychlejší, ani to neuveze víc a dolet není o nic lepší než u desetiletí starých strojů. Jenom to potřebovalo něco lepšího než balzu a plátno. Aerodynamika ji již značně propracovaná, jenom to potřebovalo použít nový materiál - uhlíková vlákna místo duralu. Což je v článku popsáno při srovnání s Cesnou.

Z tohoto srovnání je vidět, že pan Stephenson provedl zásadní změnu ve způsobu tehdejší přepravy po souši.

Aby to nevyznělo, že jsem proti, tak panu Piccardovi opravdu fandím. Dělá něco, co nikdo před ním. A navíc je taková cesta skvělou reklamou. Využití takového stroje se najde, ale hromadná přeprava osob či zboží na velké vzdálenosti asi nebude hlavní byznys.

+1/0
9.3.2015 23:29

V84l54a31s76t58i71m87i76l 10H46n94í66k 6606342351577

To už bych to raději přirovnal k letu na Měsíc. Prostě "vědeckotechnické dobrodružství", které je sice samo o sobě k ničemu, ale "cesta je cíl" a doufáme i v nějaké ty vedlejší efekty.

0/0
11.3.2015 11:34

J13a95r59o91s25l32a55v 14P63o64l13e11n84s24k67y 5816154189

Tak online se nepodivame server je down. :-(  Zda se ze na tyhle technologie uz nezbylo :)

+1/0
9.3.2015 11:29

M90i44c35h86a29l 69T45o48m57i30n69s31k66ý 9531235197484

jojo měla by is to idnes opravit.

260kWh/kg, to by bylo fajn.

+4/0
9.3.2015 11:26
Foto

J77a20n 36H98a91v39e98l30k53a 3171326731975

To je nádhera!

0/0
9.3.2015 11:21

V61á79c98l78a29v 26S65v67o70b72o71d54a 3851179560430

to má přetlakovou kabinu nebo zásobu kyslíku nebo to dá pilot na drsňáka? :-)

+3/0
9.3.2015 10:57

M94i81l44a40n 11K58u42b36í97č63e45k 8422560304488

http://info.solarimpulse.com/en/our-adventure/building-a-solar-airplane/

"The energy collected by the solar cells is stored in lithium polymer batteries, whose energy density is optimized to 260 Wh / kg. The batteries are insulated by high-density foam and mounted in the four engine nacelles, with a system to control charging thresholds and temperature. Their total mass amounts to 633 kg, or just over a quarter of the aircraft’s all-up weight."

Je to Wh/kg. Kdyby to bylo kWh/ kg, tak by nepotřebovali solární panely a mohli by obletět svět klidně najedenkrát pouze s bateriemi.

+2/0
9.3.2015 10:49
Foto

J90a40n 35K56u70ž68n85í54k

Omlouvám se, mám materiály přímo od Solar Impulse a v nich je bohužel chybně uvedeno dokonce kW/kg. Už jsem to dohledal. Děkuji.

0/0
9.3.2015 13:01

E43m88i31l 22M52i65n35á29ř 7840229239967

Omluvu beru jen velmi nerad, protože jsem vylil už všechen benzín!:-) 

Takovou radost jsem měl, že máme konečně baterky, s kterými dáme čmoudům na frak! (Proč jsem Vám to v 9:33 do diskuze napsal, co tam má být?). 

Jinak moc dobrý článek, jsem rád, že se o takových věcech píše. 

Názory o zbytečnosti projektu některých pánů jsou tragikomické. S takovými bychom ještě lezli po stromech, protože je zbytečné slézat ze stromu, když banány rostou na stromě.

+3/0
9.3.2015 13:59

A73d36o91l63f 30Ř78í49h46a 7918285122316

Naprosto nesmyslný výtvor. Počkejte si na ještě lepší technologie. Momentálně je to prostě k ničemu.Rv

+3/−9
9.3.2015 10:20

M37i25r51o15s93l75a30v 86Š33i22m58k84o 7665683202245

K čemu to je, stejně v praxi solární letadla použitelná nebudou.

+3/−5
9.3.2015 9:57

E54m97i19l 23M71i17n35á93ř 7660979649177

Něco k chybně uvedené kapacitě baterií:

Hustota energie/výhřevnost benzinu je               12,9 kWh/kg.

Hustotota energie dnešních nejlepších baterií       250 Wh/kg. 

V článku asi mělo být                                            260 Wh/kg.

Teoretická hustota lithiium-vzduchové baterie      12 kWh/kg. 

To jestli se povede, bude teprve průlom pro elektromobily a asi i pro elektroletadla!!

0/0
9.3.2015 9:33

E48m16i15l 96M96i12n20á30ř 7370199769787

Tak oprava na 260kWh/kg se vám pane Kužníku povedla. Chci takové baterie! 20 krát více energie než v benzínu!:-) Vítejte v budoucnosti.

+2/0
9.3.2015 9:37

J28a46n 75P86a12v78e15l44k22a 3807351774731

;-D Baterie, kterou uveze kamion by byla schopná zálohovat Temelín půl dne.

+2/0
9.3.2015 9:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.