Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii: Bez kapky „benzínu“ obletí letoun Solar Impulse svět

V pondělí brzy ráno se vydal na cestu kolem světa letoun, který má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 dnem i nocí pohání sluneční energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81i42l90o14s 41V98a12l85y 8556852697942

Ma moznost tento letoun vyhnout se turbolenci i kdyz poleti max. ve vysce 8.500m ? Pred dvema mesici jsem letel Sydney - LA a byl to vice jak 14 hod let.... No nevim, jak 11.5. bude s letounem spolupracovat "Maticka zeme";-( Preji vse nejlepsi v letu non-stop v peti dnech a peti noci... Toto letadylko neni balon a o tom to je. KARLE NESTRAS !!;-D  a zase se opakuji...... PROC^  asi?

0/0
8.5.2015 19:25

K24a76r13e94l 28S51a51r42d46a 3812339897

Zpráva z tisku: dnes v noci se z neznámých příčin zřítilo letadlo na sluneční pohon...

0/0
29.4.2015 10:06

M19i56l38o75s 48V68a66l97y 8736512617852

V utery by mel byt letoun na poslednim letisti na cinskem uzemi, nez se pokusi po 5-ti dnech pristat na Hawai. Tomuto projektu preji vse NEJLEPSI, ale neni prave tento prelet proti "MATCE PRIRODE"? Dosti mozne, ze tam vse skonci.... POCASI nad oceanem se meni kazdou hodinu a co kdyz prave 3. den se pocasi zmeni natolik, ze NEBEZPECNY let bude jak kupredu, tak zpet. To uz asi nepomuze ani zabudovana toaleta v sedadle, ani clun a padak ulozeny v operadle. Je me jasne, ze s letounem poleti 3 letadla a dve helikoptery, kdyby se neco nepredvidaneho prihodilo. A jaky mas nazor na vse ty? :-P ~dik~

0/0
21.4.2015 2:13

M76i56l83o93s 14V77a43l68y 8706202137672

DNES 21.4.2015 kratce po pulnoci a po temer 14 dennim cekani na vlidne pocasi, je letoun opet ve vzduchu. Na FB primo na pilota jsem mel dotaz, kdyz letoun je pod hangarem zaparkovany, jestli mu pomahaji agregaty dobit baterie. Bez odpovedi... VI TO NEKDO, JAK VSE FUNGUJE?  ~dik~

0/0
21.4.2015 1:59

P18a85v74e39l 74F20o75l10t18á11n 4930842694

Dědeček provedl průlom od hladiny moře směrem vzhůru, otec směrem dolů, 'dnešní' Piccard cestuje směrem vodorovným. Nějak nám začínají chybět další prostorové rozměry – jeho potomka čeká už 'jen' pohyb časem?

0/0
12.3.2015 10:42

P35e46t85r 29M71a31r71š25o27u28n 5705668576376

potomek přece velí vesmírné lodi Enteprise ;-)

0/0
28.4.2015 21:38

P67e47t63r 29S98e52d69l67á62k 3934375331624

Držím palce. Super výkon takovou věc postavit. A jestli to přinese díky vývoji nějaké nové technologie použitelné v běžné praxi, tak paráda... Mě se tohle prostě líbí :D

0/0
11.3.2015 21:19

V75l60a76s75t61i98m34i77l 41T56e48n98c88e40r 4520890677130

Sedět v kuse 5 dnů v sedačce se záchodkem pod zadnicí - to bude (po přistání) pořádný očistec ;-D

0/0
11.3.2015 14:35

A71d27a81m 18P61u53r80k94r41t 5986672838918

Bohužel je to kuriozita a nic jiného, vzhledem k solární konstantě zde není prakticky žádný prostor k pokroku, letadlo letící přímo na sluneční energii nemůže z principu dosahovat výkonů srovnatelných ani s ultralighty, natož s dopravními letadly. Řekl bych, že jak panu Piccardovi, tak autorovi článku musí tohle být naprosto jasné. Takže nechápu poznámku o bajkách, prvních hadrových letounech "a jednou to bude lepší".

Na 1 metr čtvereční dopadá za nejpříhodnějších podmínek na Zemi (kolem poledne, poblíž rovníku, žádné mraky, bezprašno, kolmý dopad) - dopadá 1 kW - na jeden metr čtvereční. A to je dopadající energie, nikoli využitelná. Hraje zde roli nijak vysoká účinnost solárních panelů (23%) + solidní účinnost elektromotoru (94%) (vycházím z čísel pro Solar impulse).

Pro srovnání:

Cessna 172: plocha křídel 16.2 m^2, výkon motoru 120kW.

Solar Impulse: plocha křídel 200m^2 (celková plocha sol. článků 270m^2), výkon motorů 50kW.

Tj. v současnosti poměr výkon/nosná plocha se liší s faktorem 35. I kdyby se účinnost solárních článků zvedla na dvojnásobek (což je téměř k limitu danému fyzikou), pořád je cessna řádově jinde.

Větší výkon = potřebná větší plocha = větší odpor, větší váha, nižší rychlost. Je to podobné jako auto přímo na solární pohon - jde takové postavit, uveze jednoho člověka po rovině, ale vpodstatě je to jen kuriozita a technické cvičení (nic proti němu).

Je zde možný prostor pro použití těchto letadel místo satelitů pro např. šíření internetu za zlomek nákladů, byť reálné zkušenosti s provozem schází. A možná že rozumnější pro tyto aplikace by byla vzducholoď se solárním pohonem.

Pro "udržitelné létání" by možností byla syntéza uhlovodíků za pomoci solárních článků ze vzduchu a vody. A pak prostě let klasickým letadlem. Hustota výkonu dosažitelná přímo solárními panely jednoduše není pro letadlo dostatečná.

Každopádně šťastný let!

+10/0
10.3.2015 20:08

M91a48r67e95k 63V49o51k18á67l 1336584365899

článek <> váš příspěvek   30:70  R^

0/0
11.3.2015 16:16

J24i29ř19í 21Z27á76h94o89r64a 5153795672989

Když už nic a naplní se všechny scénáře skeptiků, minimálně to může posloužit, jako odrazový můstek pro další vývoj.

0/0
10.3.2015 13:09

D32a93v66i66d 34K19r56a64j56í60č30e44k 7883493256937

A bude se dobíjet naftovým generátorem, když bude sedět na zemi? Stejně jako jakési oslavované solární auto na cestě kolem světa s kamionem a generátorem za zadkem?

Co když vletí do turbulence? Tam mu to těch 5 stupňů a víc náklonu dá okamžitě.

+1/0
10.3.2015 8:54

H14o93n32z81a 71T38a61r 3849292814902

Louis Palmer Jeho solartaxi následovala doprovázela dodávka a né kamion . Byl v časové tísni musel dodržovat hormonogram, a být na čas v přístavech pro nalodění . Podobně posměšně by se dalo poukázat na vodíkový Mersedes , který celou cestu doprovázela Mobilní vodíková čerpací stanice . http://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila

0/0
16.3.2015 12:02

H88o11n36z42a 86T37a63r 3269562514102

Už 7let uběhlo od 52080 km Expedice ( Louis Palmer ) solartaxi  https://www.youtube.com/results?search_query=car+solartaxi&page=2

0/0
9.3.2015 21:46

H97o48n78z34a 66T68a88r 3769372364782

Odkaz články Solární letadlo  http://www.hybrid.cz/tagy/solarni-letadlo

0/0
9.3.2015 21:20

J95a60r21o57m85i37r 92F42a80r46e51k 4282673637

Kombinace textu titulku a titulni fokty je naprosto uzasna :-D

P.S. Pro ty, co jsou lini si kliknout. Titulek zni:Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule. Na titulni fotce nakladaji Solar Impulse 2 do B747 cargo......

+3/0
10.3.2015 8:25

T30o27m42á16š 34Z32e67m51a14n 3945828124465

Opravdu pobavilo:-D

+1/0
13.3.2015 9:06

H71o91n95z52a 54T63a19r 3159752314392

Odkaz články <a href=" http://www.hybrid.cz/search/google?cx=partner-pub-3813937152220975%3Axqcbqbz9zgn&cof=FORID%3A11&query=sol%C3%A1rn%C3%AD+letadla&op=Hledat&form_token=ce3e6c8464393bf75bd24c70fd969ad5&form_id=google_cse_results_searchbox_form&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.hybrid.cz%2F">Solární letadlo</a>

0/0
9.3.2015 21:17

H51o36n33z23a 70T62a56r 3309202704462

Odkaz na další videa

https://www.youtube.com/results?search_query=Solar+Impulse.cz

0/0
9.3.2015 21:09

R50e55n69é 12Š13r20ů53t55e26k 8738825906318

Jasný důkaz že v solaru neni budoucnost. :-)

+5/−1
9.3.2015 20:14

A50d83a93m 96P64u58r58k54r95t 5136632978988

V přímém pohonu letadla sice ne, to ovšem neznamená, že neexistují odvětví kde by se solární články neuplatnily..

0/0
10.3.2015 20:11

M54i80l50o47s 62V91a74l34y 8516492817522

ANO, pokud se tyka letounu.

0/0
21.4.2015 2:16

M59a97r61e29k 14V65o68k45á11l 1726854685599

25 dní letu během pěti měsíců ? no nic proti a držím palce, ale nestačilo použít na vrtuli pořádnou gumu a vždycky ji běheme týdne našlapat a pak kousek popoletět ?

+1/0
9.3.2015 20:11

J64i61ř21í 91S53c52h15w14a14c65h 8718154778206

no ono to hlavně bude o čekání na vhodné počasí, protože při protivětru to v podstatě nikam nedoletí ;-)

+1/0
9.3.2015 21:43

I90v25o 96Z97d43e21b54o14r59s96k34ý 3903471940611

Po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.

+5/0
10.3.2015 9:09

P97a80v93e81l 87F96i39a62l42a 7964961750479

45 755 km ze Švýcarska do Egypta? To museli letět pořádnou oklikou.

0/0
9.3.2015 16:46

J55i41ř88í 24K36l54e76j30n14a 2737518576157

přes ukrajinu nemůže

0/0
9.3.2015 17:52

V59l12a24s66t61i15m19i52l 15H84n77í33k 6886222611617

Inu, kolem světa ...:-)

http://www.infographic-illustrations.com/gallery-1/breitling-infographic.jpg

0/0
11.3.2015 11:20

B10o46h44u16m58i27l 18M20á64c91a 5281402926163

Ve větě "Při vývoji byla použita zcela nová chemická formule, aby byl snížen oxidační proces." jde zřejmě o novou alchymickou zaklínací formuli.

+3/0
9.3.2015 16:45

M51a33r82t47i37n 48T74e45s91a65ř 2949493563203

A nebo jde o chemickou rovnici. Nejsem chemik, abych posoudil, zda jde o anglicismus nebo o správný překlad.

0/0
10.3.2015 9:00

V90á46c42l25a68v 49Č72e15r22m97á11k 4833160567954

No, je to technologicky zajímavé, hlavně z hlediska nových materiálů a jejich konstrukčího použití. Ale jinak je to typická "zelená" technologie: malý výkon, malá nosnost, nulový komfort. Pan Piccard je nadšenec a, samozřejmě, mu přeji úspěch. Ale radši bych viděl nové letadlo s atomovým pohonem, než se slunečním. Ale to holt dneska není "in".

+17/−1
9.3.2015 12:54

Š22t90ě21p21á77n 35F98r16a74n34c23l 8874649534770

Totéž mohl před lety napsat nějaký "Czermak" o jeho spoluobčanech, bláznech a snílcích bratřích Wrightech. Nebo co takový Richard Trevithick - jeho vynález asi taky spousta jeho současníků označovala za bláznivý nápad bez praktického využití - až na jistého George Stephensona...

+4/−3
9.3.2015 14:46

J20a18r70o96m28i27r 58F13a71r53e42k 4462203837

To jsou IMHO spatna prirovnani. V dane dobe byly vyse jmenovani prukopnici, znalosti v danych oborech byly minimalni az mizive. Prostor pro zlepseni byl obrovsky.

Tady se Piccard snazi naroubovat urcitou technologii ziskavani energie na letoun. Jenze musi splnovat znacne protichudne pozadavky. A problem je, ze dalsi vyvoj v danych oborech neprojde nebude nijak bourlivy a prinasejici vyrazna zlepseni. Tim nerikam, ze si solarni letouny nenajdou sve misto na slunci (tady se musim pochvalit, tohle se mi fakt povedlo). Proste pokud bude potreba neco pomaleho, s omezenou nosnosti a s temer nekonecnou vydrzi, mate vyherce. Ovsem myslenka dostatecne rychleho dopravniho letounu je utopicka, kvuli protichudnym pozadavkum pro let samotny a pro ziskani energie k letu.

+5/0
9.3.2015 16:48

Š45t52ě42p28á48n 78F74r83a37n77c84l 8904409674900

Asi jsou nepřesná - stejně jako každé jiné přirovnání. Ale když zůstaneme u toho pohybu, tak již před Trevithicem si mnozí pohrávali s myšlenkou, jak donutit statický parní stroj pohybovat nákladem ve vodorovném směru. Dokud se jednalo o posun "na pár metrů", tak to fungovalo, a odladili na tom nejednu mouchu. Jakmile to ale zkusili na stovky metrů, tak už to nešlo, a nevěděli jak dál. Až pak přišel právě Trevithick, kterého napadlo přidělat kola přímo k tomu stroji, ne jen k nákladu. Takže by se dalo říct, že příspěvek Trevithickových předchůdců k pokroku byl minimální. Ale podle mne nebyl, protože "donutili" někoho se zabývat tím, jak to udělat jinak (a lépe).

A naprosto stejně to může dopadnout i s tímhle pokusem - je možné, že z toho nakonec budou malá, solárem poháněná letadýlka na doručování pošty, staticky umístěné drony k šíření wi-fi signálu v parcích nebo něco úplně jiného. Třeba i ta letecká přeprava. Ale psát rovnou, že je to "prakticky k nepoužití", je podle mne chyba.

+1/0
9.3.2015 17:10

J55a61n 18P61a44v87e91l 8223182378776

Strašně zapomínáte na to, co Vám tu kolegové říkali. Solární pohon naráží na to, že je mnohem méně ekonomicky výhodný a mnohem méně efektivní než pohon na fosilní paliva. Ani s celkovou energetickou bilancí na tom není dobře, protože spotřebujete ohromné množství energie už jen na  výrobu panelů.

Nehodí se pro přepravu prakticky ničeho. Snad jediné, co mě teď napadá, je možnost částečného nahrazení družic, kdy by letadlo mohlo dokázat se vznášet hodně dlouhou dobu nad určitou oblastí. Ale ve světě, kde čas jsou peníze, pomalé technologie mají problém.

+1/0
9.3.2015 21:50

T63o87m48á67š 44Z88e87m31a38n 3805798694265

Spíše bych to přirovnal k šlechtiteli, který vyšlechtí v 18. sotletí koně velikosti psa a buse s ním zkouše tahat drožky..

Jasně, sežere méně trávy, místo stáje postačí psí bouda a koblihy se snáze uklízejí, ale nějak tomu chybí ten účel...

+2/0
9.3.2015 19:32

J73i13ř36í 80K91o22c37u86r90e22k 6265914345838

George Stephenson ale viděl jednu věc: Tohle by mohlo být rychlejší a silnější než cokoliv co svět znal. A tak to vyzkoušel. Bylo to rychlejší než cokoliv jiného, utáhlo to víc než cokoliv jiného. Jenom to potřebovalo něco lepšího než prašnou cestu. Kolejnice ale byly už tehdy známé desetiletí, jen bylo potřeba na ně použít nový materiál - ocel místo litiny.

Když to tedy srovnáme s Raketou, tak není to ani rychlejší, ani to neuveze víc a dolet není o nic lepší než u desetiletí starých strojů. Jenom to potřebovalo něco lepšího než balzu a plátno. Aerodynamika ji již značně propracovaná, jenom to potřebovalo použít nový materiál - uhlíková vlákna místo duralu. Což je v článku popsáno při srovnání s Cesnou.

Z tohoto srovnání je vidět, že pan Stephenson provedl zásadní změnu ve způsobu tehdejší přepravy po souši.

Aby to nevyznělo, že jsem proti, tak panu Piccardovi opravdu fandím. Dělá něco, co nikdo před ním. A navíc je taková cesta skvělou reklamou. Využití takového stroje se najde, ale hromadná přeprava osob či zboží na velké vzdálenosti asi nebude hlavní byznys.

+1/0
9.3.2015 23:29

V75l95a52s39t33i89m69i25l 86H44n68í42k 6956132181387

To už bych to raději přirovnal k letu na Měsíc. Prostě "vědeckotechnické dobrodružství", které je sice samo o sobě k ničemu, ale "cesta je cíl" a doufáme i v nějaké ty vedlejší efekty.

0/0
11.3.2015 11:34

J19a74r91o91s87l41a60v 21P30o95l10e90n71s74k32y 5756204149

Tak online se nepodivame server je down. :-(  Zda se ze na tyhle technologie uz nezbylo :)

+1/0
9.3.2015 11:29

M21i34c85h50a56l 78T55o57m25i90n21s59k25ý 9331775627124

jojo měla by is to idnes opravit.

260kWh/kg, to by bylo fajn.

+4/0
9.3.2015 11:26
Foto

J51a10n 42H95a44v44e40l19k36a 3891786531215

To je nádhera!

0/0
9.3.2015 11:21

V22á92c32l90a90v 82S51v68o27b22o45d39a 3251689100690

to má přetlakovou kabinu nebo zásobu kyslíku nebo to dá pilot na drsňáka? :-)

+3/0
9.3.2015 10:57

M79i75l22a19n 72K80u75b77í18č76e88k 8542400294878

http://info.solarimpulse.com/en/our-adventure/building-a-solar-airplane/

"The energy collected by the solar cells is stored in lithium polymer batteries, whose energy density is optimized to 260 Wh / kg. The batteries are insulated by high-density foam and mounted in the four engine nacelles, with a system to control charging thresholds and temperature. Their total mass amounts to 633 kg, or just over a quarter of the aircraft’s all-up weight."

Je to Wh/kg. Kdyby to bylo kWh/ kg, tak by nepotřebovali solární panely a mohli by obletět svět klidně najedenkrát pouze s bateriemi.

+2/0
9.3.2015 10:49
Foto

J76a14n 14K78u27ž37n34í42k

Omlouvám se, mám materiály přímo od Solar Impulse a v nich je bohužel chybně uvedeno dokonce kW/kg. Už jsem to dohledal. Děkuji.

0/0
9.3.2015 13:01

E94m20i43l 33M86i96n65á29ř 7750409499557

Omluvu beru jen velmi nerad, protože jsem vylil už všechen benzín!:-) 

Takovou radost jsem měl, že máme konečně baterky, s kterými dáme čmoudům na frak! (Proč jsem Vám to v 9:33 do diskuze napsal, co tam má být?). 

Jinak moc dobrý článek, jsem rád, že se o takových věcech píše. 

Názory o zbytečnosti projektu některých pánů jsou tragikomické. S takovými bychom ještě lezli po stromech, protože je zbytečné slézat ze stromu, když banány rostou na stromě.

+3/0
9.3.2015 13:59

A23d65o43l47f 40Ř26í54h82a 7238925962376

Naprosto nesmyslný výtvor. Počkejte si na ještě lepší technologie. Momentálně je to prostě k ničemu.Rv

+3/−9
9.3.2015 10:20

M97i34r67o35s20l89a81v 42Š55i43m27k97o 7395563882795

K čemu to je, stejně v praxi solární letadla použitelná nebudou.

+3/−5
9.3.2015 9:57

E51m57i23l 24M90i72n74á20ř 7690669479117

Něco k chybně uvedené kapacitě baterií:

Hustota energie/výhřevnost benzinu je               12,9 kWh/kg.

Hustotota energie dnešních nejlepších baterií       250 Wh/kg. 

V článku asi mělo být                                            260 Wh/kg.

Teoretická hustota lithiium-vzduchové baterie      12 kWh/kg. 

To jestli se povede, bude teprve průlom pro elektromobily a asi i pro elektroletadla!!

0/0
9.3.2015 9:33

E81m50i28l 11M23i15n34á61ř 7380409189847

Tak oprava na 260kWh/kg se vám pane Kužníku povedla. Chci takové baterie! 20 krát více energie než v benzínu!:-) Vítejte v budoucnosti.

+2/0
9.3.2015 9:37

J57a16n 10P78a48v45e18l83k37a 3737411654781

;-D Baterie, kterou uveze kamion by byla schopná zálohovat Temelín půl dne.

+2/0
9.3.2015 9:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.