Diskuze

Poprvé v historii: Bez kapky „benzínu“ obletí letoun Solar Impulse svět

V pondělí brzy ráno se vydal na cestu kolem světa letoun, který má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 dnem i nocí pohání sluneční energie.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

M11i91l70o86s 86V73a36l73y

8. 5. 2015 19:25

Ma moznost tento letoun vyhnout se turbolenci i kdyz poleti max. ve vysce 8.500m ? Pred dvema mesici jsem letel Sydney - LA a byl to vice jak 14 hod let.... No nevim, jak 11.5. bude s letounem spolupracovat "Maticka zeme";-( Preji vse nejlepsi v letu non-stop v peti dnech a peti noci... Toto letadylko neni balon a o tom to je. KARLE NESTRAS !!;-D  a zase se opakuji...... PROC^  asi?

0 0
možnosti

K19a48r74e31l 58S12a88r31d67a

29. 4. 2015 10:06

Zpráva z tisku: dnes v noci se z neznámých příčin zřítilo letadlo na sluneční pohon...

0 0
možnosti

M38i11l37o45s 52V19a19l49y

21. 4. 2015 2:13

V utery by mel byt letoun na poslednim letisti na cinskem uzemi, nez se pokusi po 5-ti dnech pristat na Hawai. Tomuto projektu preji vse NEJLEPSI, ale neni prave tento prelet proti "MATCE PRIRODE"? Dosti mozne, ze tam vse skonci.... POCASI nad oceanem se meni kazdou hodinu a co kdyz prave 3. den se pocasi zmeni natolik, ze NEBEZPECNY let bude jak kupredu, tak zpet. To uz asi nepomuze ani zabudovana toaleta v sedadle, ani clun a padak ulozeny v operadle. Je me jasne, ze s letounem poleti 3 letadla a dve helikoptery, kdyby se neco nepredvidaneho prihodilo. A jaky mas nazor na vse ty? :-P ~dik~

0 0
možnosti

M22i41l92o73s 89V64a26l91y

21. 4. 2015 1:59

DNES 21.4.2015 kratce po pulnoci a po temer 14 dennim cekani na vlidne pocasi, je letoun opet ve vzduchu. Na FB primo na pilota jsem mel dotaz, kdyz letoun je pod hangarem zaparkovany, jestli mu pomahaji agregaty dobit baterie. Bez odpovedi... VI TO NEKDO, JAK VSE FUNGUJE?  ~dik~

0 0
možnosti

Dědeček provedl průlom od hladiny moře směrem vzhůru, otec směrem dolů, 'dnešní' Piccard cestuje směrem vodorovným. Nějak nám začínají chybět další prostorové rozměry – jeho potomka čeká už 'jen' pohyb časem?

0 0
možnosti

potomek přece velí vesmírné lodi Enteprise ;-)

0 0
možnosti

P37e65t57r 81S61e47d73l42á42k

11. 3. 2015 21:19

Držím palce. Super výkon takovou věc postavit. A jestli to přinese díky vývoji nějaké nové technologie použitelné v běžné praxi, tak paráda... Mě se tohle prostě líbí :D

0 0
možnosti

Sedět v kuse 5 dnů v sedačce se záchodkem pod zadnicí - to bude (po přistání) pořádný očistec ;-D

0 0
možnosti

A57d12a35m 57P68u94r23k51r74t

10. 3. 2015 20:08

Bohužel je to kuriozita a nic jiného, vzhledem k solární konstantě zde není prakticky žádný prostor k pokroku, letadlo letící přímo na sluneční energii nemůže z principu dosahovat výkonů srovnatelných ani s ultralighty, natož s dopravními letadly. Řekl bych, že jak panu Piccardovi, tak autorovi článku musí tohle být naprosto jasné. Takže nechápu poznámku o bajkách, prvních hadrových letounech "a jednou to bude lepší".

Na 1 metr čtvereční dopadá za nejpříhodnějších podmínek na Zemi (kolem poledne, poblíž rovníku, žádné mraky, bezprašno, kolmý dopad) - dopadá 1 kW - na jeden metr čtvereční. A to je dopadající energie, nikoli využitelná. Hraje zde roli nijak vysoká účinnost solárních panelů (23%) + solidní účinnost elektromotoru (94%) (vycházím z čísel pro Solar impulse).

Pro srovnání:

Cessna 172: plocha křídel 16.2 m^2, výkon motoru 120kW.

Solar Impulse: plocha křídel 200m^2 (celková plocha sol. článků 270m^2), výkon motorů 50kW.

Tj. v současnosti poměr výkon/nosná plocha se liší s faktorem 35. I kdyby se účinnost solárních článků zvedla na dvojnásobek (což je téměř k limitu danému fyzikou), pořád je cessna řádově jinde.

Větší výkon = potřebná větší plocha = větší odpor, větší váha, nižší rychlost. Je to podobné jako auto přímo na solární pohon - jde takové postavit, uveze jednoho člověka po rovině, ale vpodstatě je to jen kuriozita a technické cvičení (nic proti němu).

Je zde možný prostor pro použití těchto letadel místo satelitů pro např. šíření internetu za zlomek nákladů, byť reálné zkušenosti s provozem schází. A možná že rozumnější pro tyto aplikace by byla vzducholoď se solárním pohonem.

Pro "udržitelné létání" by možností byla syntéza uhlovodíků za pomoci solárních článků ze vzduchu a vody. A pak prostě let klasickým letadlem. Hustota výkonu dosažitelná přímo solárními panely jednoduše není pro letadlo dostatečná.

Každopádně šťastný let!

10 0
možnosti

M96a64r63e12k 48V74o85k83á28l

11. 3. 2015 16:16

článek <> váš příspěvek   30:70  R^

0 0
možnosti

Když už nic a naplní se všechny scénáře skeptiků, minimálně to může posloužit, jako odrazový můstek pro další vývoj.

0 0
možnosti

A bude se dobíjet naftovým generátorem, když bude sedět na zemi? Stejně jako jakési oslavované solární auto na cestě kolem světa s kamionem a generátorem za zadkem?

Co když vletí do turbulence? Tam mu to těch 5 stupňů a víc náklonu dá okamžitě.

1 0
možnosti

H46o29n58z53a 86T92a74r

16. 3. 2015 12:02

Louis Palmer Jeho solartaxi následovala doprovázela dodávka a né kamion . Byl v časové tísni musel dodržovat hormonogram, a být na čas v přístavech pro nalodění . Podobně posměšně by se dalo poukázat na vodíkový Mersedes , který celou cestu doprovázela Mobilní vodíková čerpací stanice . http://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila

0 0
možnosti