Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Podívejte se, jak NASA zkoušela nejsilnější raketový motor

Kosmická agentura NASA ve středu 11. března poprvé úspěšně vyzkoušela nejsilnější urychlovací raketový motor, jaký kdy vznikl. Na pozemním polygonu v Utahu hořel urychlovací motor plánované kosmické lodě SLS, která by mohla dostat lidi i na Mars.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L41u19k75á23š 11S76k30o71p52a75l 9246578725421

16000kN? Tedy 16MN? To by znamenalo, že jeden tento motor utáhne skoro 1600tun? Píšu skoro, samozřejmě, že zátěž se nemůže rovnat tahu, ale i tak, je to ukrutná síla :)

0/0
14.3.2015 8:11

J24a21n 97V65á53c50l50a17v59í85k 3982106151439

Saturn V vážil skoro 3000 tun. SLS bude lehčí, ale i tak...

0/0
14.3.2015 13:48

P35e51t48r 26M12i63c61h90a23l64č76í84k 9387926789543

Takže už konečně USA vyvíjí vlastní raketové motory a nebudou používat už ty ruské? Tak to by byl pokrok.

0/−1
14.3.2015 1:59


J61a68n 16U34l91r79i65c57h 7780823728808

Zase bláboly o lidech na Marsu. To vždy musí vystoupit v Hyde parku někdo jako pan Grygar, aby jim vysvětlil, že na Mars nikdo nepoletí. Překvapená paní Kroužková pak na něj vejrá a kouká co to povídá.

+2/0
13.3.2015 15:35

P32e76t23r 94M43i93c29h13a59l22č93í21k 9517116559313

Už padesát let USA tvrdí, že do deseti let budou mít základny na měsíci. Houby, neumějí tam ani vyletět, natož něco postavit. A o MArsu ani nemluvě. To je absolutně technicky nemožné tam poslat lidi.

0/−2
14.3.2015 2:01

O79n25d57ř71e61j 97D27u91j74k22a 4636696930699

To nikdo netvrdí s vyjímkou pošuka Rogozina. 

Technicky nemožné je v současné době pouze dostat nárůst rizika rakoviny astronautů při cestě na Mars pod 3 procenta.

0/0
14.3.2015 8:58

T42o39m81a39s 24A98p69l 4436896183880

jak vubec funguje prisun paliva v horizontalni poloze, kdyz je to na tuhé palivo?

0/0
13.3.2015 14:13

P29a42v67e57l 64R33i46e57d84l 4414317211209

Je to samozřejmě náročnější:

- ve vertikální poloze topič granulované palivo pouze shrnuje do díry lopatou

- v horizontální poloze na to ale musí být tři. Dva nabírají a hází, třetí ovládá dvířka, aby jim to 'neblaflo' do ksichtu. Ale můžou se střídat.

+20/0
13.3.2015 14:20

T82o14m83a48s 81A78p34l 4346436263810

nemyslim u parni lokomotivy :)

0/0
13.3.2015 14:24

Z21d81e36n11ě85k 87S88e17i67d51l 9297391699364

;-DR^

+1/0
13.3.2015 16:45

P51e75t15r 83S61v48o30b28o97d34a 9397608860632

Stejně jako u rachejtlí. Palivo se nikam nesune prostě jen hoří. Ovládat to nelze.

+2/0
13.3.2015 14:47

O65n82d54ř12e59j 55Š74r38á31m59e69k 3953340621689

Stejně je nejlepší ten robot s hasičákem na konci.

+11/0
13.3.2015 11:11

P89e53t44r 56Š96i15l72h49a71n 7948942627233

Sem čekal co se z toho vyklube:-)

0/0
13.3.2015 17:14

M56a95r50t98i33n 33S33a23j48d68a 8832937974297

Koukám se, se zaujetím na video testu toho motoru, těším se, jak po odpočtu "three, two, one" uslyším lahodný zvuk ultra mega výkonu a nic. Začne do toho pindat, nějaká ženská :)  Tak případní zájemci, zadejte do Google heslo:  

[SLS] DM-3, 5 Segment Solid Rocket Booster Motor Test Firing

+6/0
13.3.2015 0:31

M26a45r87t37i85n 60K38y54p88r 2812635804894

Stejně mě fascinuje, že jsme se od šedesátých let v technice s výjimkou elektroniky nijak daleko nedostali. Rusové stále používají desítky let starý Sojuz a Proton a Američani vycházejí ze stejně věkovitého Saturnu.

+5/0
12.3.2015 23:01

S26v20a59t16o95p42l27u41k 80S59i45l72n11ý 4482306309698

No, ono to není zase tak pravda. Rusové Protony i Sojuzy nahradí Angarou (která samozřejmě taky není žádný výkřik techniky, ale aspoň nepoužívá jedovatý hydrazin), Amíci mezi tím vyvinuli řadu velmi výkonných kryogenních motorů  a vyvíji nové motory na tekutý metan, nemluvě o plasmovém motoru VASIMR. Něco podobného snad vyvíjí i Rusové, ale tam je to samozřejmě v režimu utajení a nikdo pořádně neví, v jakém je to dnes stavu.

Pak jsou tu Britové se svým raketově proudovým motorem Sabre., který by mohl být opravdovou revolucí ve vynášení materiálu na oběžnou dráhu. 

Takže naopk poslední dobou se toho děje docela dost.

+5/0
12.3.2015 23:10

J50a58n 76V88á37c60l44a19v43í34k 3682676231859

Angara snad zatím Souyz nahradit nemá, jen Proton a některé lehké nosiče. Motory na hydrazin před sebou mají podle všeho ještě dost dlouhou budoucnost. Američané tiše opouští motory na tekutý vodík a v kurzu je u nich dnes RP-1 a do budoucna se upínají na metan. Elektrické pohony sice začínají vytlačovat ty chemické v komunikačních satelitech, ale rozhodně to není nějaká novinka posledních let - konečně v Sovětském svazu se používaly od 60. let.

Sabre bude mít větší vliv spíš na suborbitální lety než na vynášení nákladů.

Ale jinak souhlas, děje se toho hodně. Konečně i ten Soyuz prošel za ty roky evolucí...

+1/0
13.3.2015 1:22

V28á42c16l22a63v 42Č72e50r75m66á47k 4663980257354

Máte pravdu, teď se zase rozjíždějí zajímavé projekty. Ale po Apollo byl hodně dlouho útlum a ten se teď těžko dohání. Shuttle byl, bohužel, asi trochu krok stranou, i když sám o sobě to byl úžasný stroj.

A co hlavně chybí je atom. Bez toho se to v kosmu nepohne. A s tím se pořádně nedělá nic ani teď. Aspoň ne veřejně. Ostatně, ono ten atom chybí nejen v kosmu, věšina současných technologiích je fajn, ale chybí jim "pořádné baterky".

+1/0
13.3.2015 11:38

J46a40r17o83m47í33r 85K91r62á64l 4750499714709

Moje zkušenost je, že jsou sice nekompromisní, ale féroví a dokáží i pomoci.  V Chicagu dokonce jeden jel přede mnou cca 15 km, aby mne vyvedl nejkratší cestou z města. :-)

+3/0
12.3.2015 22:47

S72v59a27t94o41p12l65u88k 84S86i57l28n74ý 4902396319378

Jako ten motor? ;-)

+8/0
12.3.2015 23:02

J45a18r72o13m27í83r 29K89r98á35l 4790519454239

;-D;-D  To patřilo jinam.  Pardon.

+4/0
12.3.2015 23:08

P69a11v77e25l 48S52ý34k95o59r46a 7607522587651

No dobře, a nebude levnější koupit ruský ?

+1/−5
12.3.2015 22:43

S72v41a56t69o34p28l66u76k 68S52i88l40n37ý 4942156329238

Nic srovnatelného ruského neexistuje.

+7/−1
12.3.2015 23:00

J52a71n 27V55á50c58l52a86v95í41k 3842716211599

Ono nic srovnatelného snad obecně není, třeba P241 je ani ne poloviční.

0/0
13.3.2015 15:56

P68e27t55r 57V52e64s54e32l78ý 2459108583876

Ty musíš trolovat na všech diskuzích?

+4/0
13.3.2015 8:35

P84e21t56r 29S73k46o93k88a35n 3139259243889

Saturn 5 predbehnul dobu v mnoha smerech -  Jen bolsevici to dokazou srovnavat se SSSR..... americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech.

+9/−2
12.3.2015 22:22

J69a72n 92U43l94r65i19c83h 8708833796511

Asi nerozumite vyznamu slova prukopnik.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFkopn%C3%ADk

+1/−1
12.3.2015 22:38

J49a76r89o73m35í27r 96K61r72á40l 4390769664489

No, zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu a RL10 ve spolehlivosti. :-)  A nejvíc mne fascinuje, že to celé řídil "počítač" srovnatelný s dnešní kalkulačkou za stovku.

+5/0
12.3.2015 22:40

J76a31n 33U64l12r41i67c82h 8918613886831

Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi.

+2/0
12.3.2015 22:49

S79v89a73t27o11p40l14u78k 95S55i30l63n17ý 4152626509578

Jenže za prvé, RD-171 byl asi o 20 let mladší a za druhé se jednalo v podstatě o 4 motory spojené v jeden. To, že se považuje za jeden motor je jen díky tomu, že má jedno turbočerpadlo na palivo, ale 4 spalovací komory. Navíc mů uzavřený cyklus, což taky na výkonu  přidává. 

A co se týče motorů na tuhá paliva, tak tam právě SRB nemá absolutně konkurenci. Jen pro srovnání - F1 tah asi 7 000 kN. SRB 16 000 kN.

+5/0
12.3.2015 22:59

J39a95n 35U94l27r43i84c28h 8678513226681

To ze je to motor o 20 let mladsi nic nemeni na tom ze tvrzeni o tom ze "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu" je nepravdive.

Pokud mate v aute sestivalec, take rikate ze mate v aute sest motoru? Mate tam totiz take sest spalovacich komor:-P.

Vykon SRB nikde nezminuji, ale s vasim tvrzenim o tom ze je vykonejsi souhlasim.

A ted jednu otazku. Proc jste dal minus memu prispevku s prukopnikem?

+2/0
12.3.2015 23:08

S57v24a11t89o54p36l32u44k 71S10i34l97n70ý 4912566679268

Ne, to nemění, ale jen jsem tím chtěl dát najevo, že na svou dobu byl F-1 opravdu zázrak techniky nemající konkurenci. 

Vaše srovnání s počtem válců docela pokulhává, jelikož vícekomorové uspořádání u raketových motorů je spíše výjimečné (mají ho jen ruské RD-171 a RD-180) a navíc raketový motor pro optimální chod víc komor v podstatě vůbec nepotřebuje. To, že Rusové zvolili radši řešení 4 menší komory než jednu velkou je tím, že nedokázali vyřešit nestability při spalování u velké komory. 

Mimochodem NASA pro druhou generaci boosterů pr SLS plánuje použít vylepšený a zesílený motor vycházející z F-1.

Mínus jsem dal proto, že mi váš příspěvek přišel jen jako nesmyslné rejpání.

+3/0
12.3.2015 23:33

J59a48n 90U19l52r94i36c93h 8658453146541

Je to jeden motor se 4 spalovacimi komorami. Jestli se chcete dohadovat, tak dejte odkaz na zdroj kde se hovori o RD-171M jako o ctyrech motorech. To ze se vam nelibi to ze jsem vam zboril predstavu o neprekonatelnosti F-1, neni duvod k ignoraci jednoduchych faktu. To ze k tomuto reseni vedli rusy vami zminovane duvody, na tom proste nic nemeni.

Pokud souhlasite s tvrzenim "americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech. ", tak to jen ukazuje dalsi ignoraci zrejmych faktu.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_space_exploration_milestones,_1957%E2%80%931969

0/0
12.3.2015 23:46

S28v45a30t80o54p40l18u80k 82S28i77l57n15ý 4972646129698

Ulrichu, vy jste fakt srandovní. Mně jste opravdu nic nezbořil, dovolím si tvrdit, že vím o raketových motorech vím víc než dost a jejich parametry znám velice pravděpodobně mnohem lépe než vy a právě proto tvrdím to co tvrdím.

Mimochodem to, že koncepce několika spalovacích komor není zrovna nejšťastnější a je to spíš z nouze ctnost, se ukazuje i při úvahách o náhradě dvoukomorového RD-180 na Atlasech, kdy jak zvažovaný BE-4 tak AR-1 v tandemu poskytnou větší tah, než jeden RD-180. Přitom prostorově zaberou v podstatě stejné místo. 

PS. Ne nesouhlasím s tím, že amíci byli ve všem první, ale stále tvrdím, že vaše reakce bylo jen trapné rejpání. Řekl bych, že každý ví velice dobře, co slovo průkopník znamená. Jestli jste chtěl dát najevo, že prostě Sověti byli taky v něčem prví, tak jste mu měl rovnou dát tenhle odkaz. Proto ten mínus. 

PS2. škoda, že ta tabulka končí rokem 1969, protože od té doby se skoro už žádný sovětský ani ruský průkopnický čin nekonal.

+3/0
13.3.2015 0:41

J68a68n 29U60l12r25i61c87h 8168333186321

Pokud se v motorech vyznate, tak proc tak utocna reakce na me upozorneni ze se nejedna o pravdive prohlaseni. A nasledne trumfovani ze SBR je vykonejsi. Tohoto faktu jsem si vedom, proto jsem psal ze se me tvrzeni tyka pouze motoru na KPL. A nac pak ta trapna zduvodneni o tom proc je RD-171M vykonejsi? Duvod proc je vykonejsi, nebylo predmetem sporu.

O vymene RD-180 se zacalo uvazovat az v souvislosti s uvalenim sankci na Rusko. USA maji zasoby RD-180 na cca 2 roky. Odhad nutne doby na start vyroby RD-180 je 5 let a 1 miliarda dolaru, navic licence vyprsi v roce 2022 (pokud se nemylim). Nejspis to ale dopadne tak ze RD-180 zustane na Atlasu-V a pripadny vypadek dodavek z ruska, by se rozlozil na Deltu-IV Heavy a Falcon-9 Heavy.

Zkuste si ten uvodni prispevek na ktery jem reagoval precist jeste jednou cely. Ja jsem treba presvedcen, ze v mnoha ohledech je vesmirny program SSSR a USA srovnatelny, nebo alespon byl v tak zvanych prukopnickych letech, ktere se obvykle nachazeji na zacatku novych odvetvi. A urazi me, kdyz nekdo oznacuje cloveka s takovymto nazorem za "bolsevika".  

PS: ja taky nikde netvrdim ze ano

+1/0
13.3.2015 1:16

J76a85r22o80m88í76r 88K46r26á58l 4450759304229

Ono jde hlavně o trysky a vstřikovače.  Rusové to museli řešit více tryskami v bloku, aby obešli nerovnoměrné spalování.  A pokud je řeč o Saturnu, je to pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:11

J60a47n 96U70l90r95i69c44h 8858393976261

Rozporoval jsem tvrzeni "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkon" ktere je chybne. Porovnaval jsem vykon motoru, takze jsem musel upresnit ze hovorim pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:21

J29a67n 92P47l16a10c57h15ý 1420647760250

Co to je výkon motoru?

Pokud vím, tak u raketového motoru jsou zásadní tři parametry.

Síla tahu v Newtonech, specifický impuls a hmotnost motoru.

F1 mají bezkonkurenčně největší tah. Nejvyšší specifický impuls u motorů KPL mají motory na vodík a kyslík, jinak iontové a to o několik řádů.

Výkon motoru je zde neporovnatelný parametr.

0/0
13.3.2015 13:34

J30a75n 65U52l27r33i91c97h 8478503776641

V tomto pripade jsem pod vykonem, mel na mysli tah, drzel jsem se terminologie prispevku na ktery jsem reagoval.

A F-1 nema bezkonkurence nejvyssi tah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

Jinak se zbytkem souhlasim a nikde jsem snad netvrdil opak.

0/0
13.3.2015 14:00

J26a25n 37P48l86a90c55h24ý 1640687180950

RD-171 je čtyřkomorový motor. Jako celá jednotka má vyšší tah, ale jako jediná tryska určitě né.

Když dáš čtyři trysky F1 vdele sebe, tak mají bezkonkurenčně největší tah.

F1 je největší jednokomorový KPL motor na světě, a zatím to nikdo nepřekonal, a to ani výkony.

0/0
13.3.2015 16:05

J97a19n 58U86l70r87i56c83h 8318753946351

Pokud si prectete muj uvodni prispevek, tak to tam jasne uvadim.

"Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi"

To opravdu uz neumi nikdo cist?

A to jestli ma vice komor, je irelevantni, uvadi se tah celeho motoru.

To ze ma vice spalovacich komor prece neni na zavadu.

0/0
13.3.2015 17:16

J52a51n 21U92l40r59i74c50h 8138753326781

Jeste doplnim, ze pri porovnani F-1 proti RD-171M, ma RD-171M vetsi tah, specificky impuls i pomer tahu vuci hmotnosti. Navic oba pouzivaji stejne palivo.

0/0
13.3.2015 15:09

V60á70c23l85a50v 22Č55e22r78m66á43k 4683460317204

Saturn 5 hlavně vznikl v zemi, která hospodářsky a lidsky fungovala. Ona i ta N-1 by fungovala, ale byli s vývojem prostě pomalejší. A do toho jim umřel Koroljov. Projevila se spíš ekonomická a hospodářská neschopnost socialismu. Koroljov a von Braun byli podobně nadaní a schopní (tj. oba velmi ;-).

+3/0
13.3.2015 11:49

J89a65r55o87s31l88a84v 95T74a97c25h63o88v28s14k29y 2752400964250

Zase neco obslehli od rusu ?

+1/−16
12.3.2015 22:04

J57a11r16d71a 74S62i25k 9679187826733

HaHa

0/0
12.3.2015 22:14

J71a30r69o18m94í24r 54K42r93á63l 4940249704859

A co ? 8-o

0/0
12.3.2015 22:37

S32v37a17t59o90p12l70u31k 72S18i82l93n79ý 4342156309758

Tak pokud vím, tak největšími obšlehávači byli vždy Rusové, viz Buran, "Konkordskij" atd, atd. 

Nehledě na to, že Ruské boostery oproti tomuhle jsou jako Cesna proti Boeingu.

+4/−1
12.3.2015 22:51

V22l11a36d93i93m79í32r 89H74o42l45ý 8424291426397

... Tu-4...

+1/0
12.3.2015 23:01

O29n48d47ř55e65j 76D15u21j52k97a 4216856240249

Rakety se kopírují  od Němců.

0/0
13.3.2015 16:11

J88i48ř21í 28K51o93c87u75r91e52k 6155274835578

Hmm. Marně přemýšlím od kterého němce kopíroval Goddard. Jo, kdyby kopíroval od číňanů, tomu bych i věřil...

0/0
13.3.2015 21:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.