Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jak NASA zkoušela nejsilnější raketový motor

Kosmická agentura NASA ve středu 11. března poprvé úspěšně vyzkoušela nejsilnější urychlovací raketový motor, jaký kdy vznikl. Na pozemním polygonu v Utahu hořel urychlovací motor plánované kosmické lodě SLS, která by mohla dostat lidi i na Mars.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L83u92k97á88š 50S63k62o14p67a50l 9886438105321

16000kN? Tedy 16MN? To by znamenalo, že jeden tento motor utáhne skoro 1600tun? Píšu skoro, samozřejmě, že zátěž se nemůže rovnat tahu, ale i tak, je to ukrutná síla :)

0/0
14.3.2015 8:11

J17a60n 61V94á70c41l92a73v60í72k 3112456821689

Saturn V vážil skoro 3000 tun. SLS bude lehčí, ale i tak...

0/0
14.3.2015 13:48

P81e51t79r 85M55i20c61h32a49l60č62í30k 9797806119303

Takže už konečně USA vyvíjí vlastní raketové motory a nebudou používat už ty ruské? Tak to by byl pokrok.

0/−1
14.3.2015 1:59

J83a88n 95U23l54r24i20c17h 7320193428358

Zase bláboly o lidech na Marsu. To vždy musí vystoupit v Hyde parku někdo jako pan Grygar, aby jim vysvětlil, že na Mars nikdo nepoletí. Překvapená paní Kroužková pak na něj vejrá a kouká co to povídá.

+2/0
13.3.2015 15:35

P87e15t80r 92M10i84c97h19a56l54č22í54k 9387216439173

Už padesát let USA tvrdí, že do deseti let budou mít základny na měsíci. Houby, neumějí tam ani vyletět, natož něco postavit. A o MArsu ani nemluvě. To je absolutně technicky nemožné tam poslat lidi.

0/−2
14.3.2015 2:01

O20n22d91ř58e52j 53D60u93j71k90a 4376366680789

To nikdo netvrdí s vyjímkou pošuka Rogozina. 

Technicky nemožné je v současné době pouze dostat nárůst rizika rakoviny astronautů při cestě na Mars pod 3 procenta.

0/0
14.3.2015 8:58

T33o10m29a96s 61A55p80l 4366796953120

jak vubec funguje prisun paliva v horizontalni poloze, kdyz je to na tuhé palivo?

0/0
13.3.2015 14:13

P20a10v39e75l 51R84i42e80d12l 4954197261839

Je to samozřejmě náročnější:

- ve vertikální poloze topič granulované palivo pouze shrnuje do díry lopatou

- v horizontální poloze na to ale musí být tři. Dva nabírají a hází, třetí ovládá dvířka, aby jim to 'neblaflo' do ksichtu. Ale můžou se střídat.

+20/0
13.3.2015 14:20

T82o44m53a85s 31A19p56l 4716506773310

nemyslim u parni lokomotivy :)

0/0
13.3.2015 14:24

Z22d34e41n59ě87k 35S83e42i95d55l 9417521309284

;-DR^

+1/0
13.3.2015 16:45

P30e15t94r 55S65v81o23b82o45d24a 9277118940152

Stejně jako u rachejtlí. Palivo se nikam nesune prostě jen hoří. Ovládat to nelze.

+2/0
13.3.2015 14:47

O70n48d40ř68e32j 18Š63r26á53m81e91k 3753220751309

Stejně je nejlepší ten robot s hasičákem na konci.

+11/0
13.3.2015 11:11

P37e50t90r 33Š67i11l13h61a25n 7848952177383

Sem čekal co se z toho vyklube:-)

0/0
13.3.2015 17:14

M88a27r42t85i40n 77S71a57j25d71a 8302227644137

Koukám se, se zaujetím na video testu toho motoru, těším se, jak po odpočtu "three, two, one" uslyším lahodný zvuk ultra mega výkonu a nic. Začne do toho pindat, nějaká ženská :)  Tak případní zájemci, zadejte do Google heslo:  

[SLS] DM-3, 5 Segment Solid Rocket Booster Motor Test Firing

+6/0
13.3.2015 0:31

M61a22r63t88i68n 46K62y17p72r 2352775374144

Stejně mě fascinuje, že jsme se od šedesátých let v technice s výjimkou elektroniky nijak daleko nedostali. Rusové stále používají desítky let starý Sojuz a Proton a Američani vycházejí ze stejně věkovitého Saturnu.

+5/0
12.3.2015 23:01

S66v85a24t83o36p10l34u36k 36S49i15l45n43ý 4142726219778

No, ono to není zase tak pravda. Rusové Protony i Sojuzy nahradí Angarou (která samozřejmě taky není žádný výkřik techniky, ale aspoň nepoužívá jedovatý hydrazin), Amíci mezi tím vyvinuli řadu velmi výkonných kryogenních motorů  a vyvíji nové motory na tekutý metan, nemluvě o plasmovém motoru VASIMR. Něco podobného snad vyvíjí i Rusové, ale tam je to samozřejmě v režimu utajení a nikdo pořádně neví, v jakém je to dnes stavu.

Pak jsou tu Britové se svým raketově proudovým motorem Sabre., který by mohl být opravdovou revolucí ve vynášení materiálu na oběžnou dráhu. 

Takže naopk poslední dobou se toho děje docela dost.

+5/0
12.3.2015 23:10

J70a21n 13V96á50c48l61a94v36í69k 3742806531169

Angara snad zatím Souyz nahradit nemá, jen Proton a některé lehké nosiče. Motory na hydrazin před sebou mají podle všeho ještě dost dlouhou budoucnost. Američané tiše opouští motory na tekutý vodík a v kurzu je u nich dnes RP-1 a do budoucna se upínají na metan. Elektrické pohony sice začínají vytlačovat ty chemické v komunikačních satelitech, ale rozhodně to není nějaká novinka posledních let - konečně v Sovětském svazu se používaly od 60. let.

Sabre bude mít větší vliv spíš na suborbitální lety než na vynášení nákladů.

Ale jinak souhlas, děje se toho hodně. Konečně i ten Soyuz prošel za ty roky evolucí...

+1/0
13.3.2015 1:22

V68á10c11l20a89v 76Č98e72r30m24á75k 4143510117374

Máte pravdu, teď se zase rozjíždějí zajímavé projekty. Ale po Apollo byl hodně dlouho útlum a ten se teď těžko dohání. Shuttle byl, bohužel, asi trochu krok stranou, i když sám o sobě to byl úžasný stroj.

A co hlavně chybí je atom. Bez toho se to v kosmu nepohne. A s tím se pořádně nedělá nic ani teď. Aspoň ne veřejně. Ostatně, ono ten atom chybí nejen v kosmu, věšina současných technologiích je fajn, ale chybí jim "pořádné baterky".

+1/0
13.3.2015 11:38

J71a36r88o52m20í48r 21K45r91á94l 4410809274979

Moje zkušenost je, že jsou sice nekompromisní, ale féroví a dokáží i pomoci.  V Chicagu dokonce jeden jel přede mnou cca 15 km, aby mne vyvedl nejkratší cestou z města. :-)

+3/0
12.3.2015 22:47

S78v44a88t34o68p31l82u38k 91S84i44l76n31ý 4832316799858

Jako ten motor? ;-)

+8/0
12.3.2015 23:02

J95a83r54o76m60í60r 96K87r96á70l 4440849894539

;-D;-D  To patřilo jinam.  Pardon.

+4/0
12.3.2015 23:08

P60a41v48e80l 61S66ý14k25o33r58a 7437442137181

No dobře, a nebude levnější koupit ruský ?

+1/−5
12.3.2015 22:43

S42v26a37t23o21p19l45u96k 71S31i28l83n90ý 4452716599478

Nic srovnatelného ruského neexistuje.

+7/−1
12.3.2015 23:00

J52a11n 40V82á45c82l13a69v23í80k 3792596941429

Ono nic srovnatelného snad obecně není, třeba P241 je ani ne poloviční.

0/0
13.3.2015 15:56

P25e56t88r 55V79e43s30e72l80ý 2189638683266

Ty musíš trolovat na všech diskuzích?

+4/0
13.3.2015 8:35

P61e76t74r 68S53k72o21k89a43n 3729349963439

Saturn 5 predbehnul dobu v mnoha smerech -  Jen bolsevici to dokazou srovnavat se SSSR..... americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech.

+9/−2
12.3.2015 22:22

J33a52n 97U37l65r46i76c87h 8138363116891

Asi nerozumite vyznamu slova prukopnik.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFkopn%C3%ADk

+1/−1
12.3.2015 22:38

J26a26r79o29m32í28r 75K65r50á91l 4470229354869

No, zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu a RL10 ve spolehlivosti. :-)  A nejvíc mne fascinuje, že to celé řídil "počítač" srovnatelný s dnešní kalkulačkou za stovku.

+5/0
12.3.2015 22:40

J83a52n 80U83l63r57i45c20h 8778743536521

Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi.

+2/0
12.3.2015 22:49

S26v91a38t58o49p72l77u62k 56S93i20l24n50ý 4162316779818

Jenže za prvé, RD-171 byl asi o 20 let mladší a za druhé se jednalo v podstatě o 4 motory spojené v jeden. To, že se považuje za jeden motor je jen díky tomu, že má jedno turbočerpadlo na palivo, ale 4 spalovací komory. Navíc mů uzavřený cyklus, což taky na výkonu  přidává. 

A co se týče motorů na tuhá paliva, tak tam právě SRB nemá absolutně konkurenci. Jen pro srovnání - F1 tah asi 7 000 kN. SRB 16 000 kN.

+5/0
12.3.2015 22:59

J59a59n 25U39l59r91i45c31h 8528473416551

To ze je to motor o 20 let mladsi nic nemeni na tom ze tvrzeni o tom ze "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu" je nepravdive.

Pokud mate v aute sestivalec, take rikate ze mate v aute sest motoru? Mate tam totiz take sest spalovacich komor:-P.

Vykon SRB nikde nezminuji, ale s vasim tvrzenim o tom ze je vykonejsi souhlasim.

A ted jednu otazku. Proc jste dal minus memu prispevku s prukopnikem?

+2/0
12.3.2015 23:08

S15v48a14t74o79p11l82u36k 91S52i73l43n72ý 4392896419668

Ne, to nemění, ale jen jsem tím chtěl dát najevo, že na svou dobu byl F-1 opravdu zázrak techniky nemající konkurenci. 

Vaše srovnání s počtem válců docela pokulhává, jelikož vícekomorové uspořádání u raketových motorů je spíše výjimečné (mají ho jen ruské RD-171 a RD-180) a navíc raketový motor pro optimální chod víc komor v podstatě vůbec nepotřebuje. To, že Rusové zvolili radši řešení 4 menší komory než jednu velkou je tím, že nedokázali vyřešit nestability při spalování u velké komory. 

Mimochodem NASA pro druhou generaci boosterů pr SLS plánuje použít vylepšený a zesílený motor vycházející z F-1.

Mínus jsem dal proto, že mi váš příspěvek přišel jen jako nesmyslné rejpání.

+3/0
12.3.2015 23:33

J43a57n 36U66l37r27i24c38h 8228663106921

Je to jeden motor se 4 spalovacimi komorami. Jestli se chcete dohadovat, tak dejte odkaz na zdroj kde se hovori o RD-171M jako o ctyrech motorech. To ze se vam nelibi to ze jsem vam zboril predstavu o neprekonatelnosti F-1, neni duvod k ignoraci jednoduchych faktu. To ze k tomuto reseni vedli rusy vami zminovane duvody, na tom proste nic nemeni.

Pokud souhlasite s tvrzenim "americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech. ", tak to jen ukazuje dalsi ignoraci zrejmych faktu.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_space_exploration_milestones,_1957%E2%80%931969

0/0
12.3.2015 23:46

S37v96a35t45o17p51l54u15k 48S69i14l47n51ý 4892176859808

Ulrichu, vy jste fakt srandovní. Mně jste opravdu nic nezbořil, dovolím si tvrdit, že vím o raketových motorech vím víc než dost a jejich parametry znám velice pravděpodobně mnohem lépe než vy a právě proto tvrdím to co tvrdím.

Mimochodem to, že koncepce několika spalovacích komor není zrovna nejšťastnější a je to spíš z nouze ctnost, se ukazuje i při úvahách o náhradě dvoukomorového RD-180 na Atlasech, kdy jak zvažovaný BE-4 tak AR-1 v tandemu poskytnou větší tah, než jeden RD-180. Přitom prostorově zaberou v podstatě stejné místo. 

PS. Ne nesouhlasím s tím, že amíci byli ve všem první, ale stále tvrdím, že vaše reakce bylo jen trapné rejpání. Řekl bych, že každý ví velice dobře, co slovo průkopník znamená. Jestli jste chtěl dát najevo, že prostě Sověti byli taky v něčem prví, tak jste mu měl rovnou dát tenhle odkaz. Proto ten mínus. 

PS2. škoda, že ta tabulka končí rokem 1969, protože od té doby se skoro už žádný sovětský ani ruský průkopnický čin nekonal.

+3/0
13.3.2015 0:41

J66a30n 12U13l63r19i88c15h 8878773316891

Pokud se v motorech vyznate, tak proc tak utocna reakce na me upozorneni ze se nejedna o pravdive prohlaseni. A nasledne trumfovani ze SBR je vykonejsi. Tohoto faktu jsem si vedom, proto jsem psal ze se me tvrzeni tyka pouze motoru na KPL. A nac pak ta trapna zduvodneni o tom proc je RD-171M vykonejsi? Duvod proc je vykonejsi, nebylo predmetem sporu.

O vymene RD-180 se zacalo uvazovat az v souvislosti s uvalenim sankci na Rusko. USA maji zasoby RD-180 na cca 2 roky. Odhad nutne doby na start vyroby RD-180 je 5 let a 1 miliarda dolaru, navic licence vyprsi v roce 2022 (pokud se nemylim). Nejspis to ale dopadne tak ze RD-180 zustane na Atlasu-V a pripadny vypadek dodavek z ruska, by se rozlozil na Deltu-IV Heavy a Falcon-9 Heavy.

Zkuste si ten uvodni prispevek na ktery jem reagoval precist jeste jednou cely. Ja jsem treba presvedcen, ze v mnoha ohledech je vesmirny program SSSR a USA srovnatelny, nebo alespon byl v tak zvanych prukopnickych letech, ktere se obvykle nachazeji na zacatku novych odvetvi. A urazi me, kdyz nekdo oznacuje cloveka s takovymto nazorem za "bolsevika".  

PS: ja taky nikde netvrdim ze ano

+1/0
13.3.2015 1:16

J46a66r44o81m42í63r 54K47r97á65l 4870449354289

Ono jde hlavně o trysky a vstřikovače.  Rusové to museli řešit více tryskami v bloku, aby obešli nerovnoměrné spalování.  A pokud je řeč o Saturnu, je to pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:11

J72a53n 88U25l46r19i38c56h 8558463976881

Rozporoval jsem tvrzeni "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkon" ktere je chybne. Porovnaval jsem vykon motoru, takze jsem musel upresnit ze hovorim pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:21

J73a87n 46P40l28a72c33h25ý 1110137690640

Co to je výkon motoru?

Pokud vím, tak u raketového motoru jsou zásadní tři parametry.

Síla tahu v Newtonech, specifický impuls a hmotnost motoru.

F1 mají bezkonkurenčně největší tah. Nejvyšší specifický impuls u motorů KPL mají motory na vodík a kyslík, jinak iontové a to o několik řádů.

Výkon motoru je zde neporovnatelný parametr.

0/0
13.3.2015 13:34

J18a36n 62U47l82r11i41c66h 8778443456451

V tomto pripade jsem pod vykonem, mel na mysli tah, drzel jsem se terminologie prispevku na ktery jsem reagoval.

A F-1 nema bezkonkurence nejvyssi tah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

Jinak se zbytkem souhlasim a nikde jsem snad netvrdil opak.

0/0
13.3.2015 14:00

J26a71n 40P22l61a88c21h96ý 1830537890660

RD-171 je čtyřkomorový motor. Jako celá jednotka má vyšší tah, ale jako jediná tryska určitě né.

Když dáš čtyři trysky F1 vdele sebe, tak mají bezkonkurenčně největší tah.

F1 je největší jednokomorový KPL motor na světě, a zatím to nikdo nepřekonal, a to ani výkony.

0/0
13.3.2015 16:05

J11a66n 46U24l21r19i26c69h 8828333166201

Pokud si prectete muj uvodni prispevek, tak to tam jasne uvadim.

"Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi"

To opravdu uz neumi nikdo cist?

A to jestli ma vice komor, je irelevantni, uvadi se tah celeho motoru.

To ze ma vice spalovacich komor prece neni na zavadu.

0/0
13.3.2015 17:16

J56a89n 73U54l14r40i21c38h 8518103246561

Jeste doplnim, ze pri porovnani F-1 proti RD-171M, ma RD-171M vetsi tah, specificky impuls i pomer tahu vuci hmotnosti. Navic oba pouzivaji stejne palivo.

0/0
13.3.2015 15:09

V42á20c63l22a91v 71Č80e64r45m94á45k 4253630277554

Saturn 5 hlavně vznikl v zemi, která hospodářsky a lidsky fungovala. Ona i ta N-1 by fungovala, ale byli s vývojem prostě pomalejší. A do toho jim umřel Koroljov. Projevila se spíš ekonomická a hospodářská neschopnost socialismu. Koroljov a von Braun byli podobně nadaní a schopní (tj. oba velmi ;-).

+3/0
13.3.2015 11:49

J67a27r75o61s91l65a29v 65T70a24c66h92o52v41s61k25y 2102520894800

Zase neco obslehli od rusu ?

+1/−16
12.3.2015 22:04

J10a55r14d77a 21S51i51k 9749607546583

HaHa

0/0
12.3.2015 22:14

J89a86r84o52m20í74r 48K31r90á23l 4540919964349

A co ? 8-o

0/0
12.3.2015 22:37

S77v37a32t83o79p44l72u73k 45S54i21l23n97ý 4492506239538

Tak pokud vím, tak největšími obšlehávači byli vždy Rusové, viz Buran, "Konkordskij" atd, atd. 

Nehledě na to, že Ruské boostery oproti tomuhle jsou jako Cesna proti Boeingu.

+4/−1
12.3.2015 22:51

V14l25a65d75i15m67í88r 51H49o61l30ý 8984671556627

... Tu-4...

+1/0
12.3.2015 23:01

O17n52d42ř23e29j 90D79u19j85k25a 4516396400969

Rakety se kopírují  od Němců.

0/0
13.3.2015 16:11

J75i97ř80í 76K68o49c76u41r58e72k 6695434425398

Hmm. Marně přemýšlím od kterého němce kopíroval Goddard. Jo, kdyby kopíroval od číňanů, tomu bych i věřil...

0/0
13.3.2015 21:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.