Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jak NASA zkoušela nejsilnější raketový motor

Kosmická agentura NASA ve středu 11. března poprvé úspěšně vyzkoušela nejsilnější urychlovací raketový motor, jaký kdy vznikl. Na pozemním polygonu v Utahu hořel urychlovací motor plánované kosmické lodě SLS, která by mohla dostat lidi i na Mars.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L90u19k86á35š 22S29k58o74p74a58l 9446538375691

16000kN? Tedy 16MN? To by znamenalo, že jeden tento motor utáhne skoro 1600tun? Píšu skoro, samozřejmě, že zátěž se nemůže rovnat tahu, ale i tak, je to ukrutná síla :)

0/0
14.3.2015 8:11

J62a93n 12V69á26c96l81a54v79í25k 3252656571989

Saturn V vážil skoro 3000 tun. SLS bude lehčí, ale i tak...

0/0
14.3.2015 13:48

P13e35t87r 74M69i28c40h48a81l47č49í87k 9837656269763

Takže už konečně USA vyvíjí vlastní raketové motory a nebudou používat už ty ruské? Tak to by byl pokrok.

0/−1
14.3.2015 1:59

J61a56n 85U82l24r58i19c88h 7810683268208

Zase bláboly o lidech na Marsu. To vždy musí vystoupit v Hyde parku někdo jako pan Grygar, aby jim vysvětlil, že na Mars nikdo nepoletí. Překvapená paní Kroužková pak na něj vejrá a kouká co to povídá.

+2/0
13.3.2015 15:35

P92e70t69r 64M29i54c48h86a82l73č34í95k 9307796559613

Už padesát let USA tvrdí, že do deseti let budou mít základny na měsíci. Houby, neumějí tam ani vyletět, natož něco postavit. A o MArsu ani nemluvě. To je absolutně technicky nemožné tam poslat lidi.

0/−2
14.3.2015 2:01

O80n42d41ř64e77j 28D67u38j82k42a 4506926460169

To nikdo netvrdí s vyjímkou pošuka Rogozina. 

Technicky nemožné je v současné době pouze dostat nárůst rizika rakoviny astronautů při cestě na Mars pod 3 procenta.

0/0
14.3.2015 8:58

T15o53m18a46s 77A22p81l 4306426453780

jak vubec funguje prisun paliva v horizontalni poloze, kdyz je to na tuhé palivo?

0/0
13.3.2015 14:13

P43a12v36e59l 64R12i67e95d37l 4564507141489

Je to samozřejmě náročnější:

- ve vertikální poloze topič granulované palivo pouze shrnuje do díry lopatou

- v horizontální poloze na to ale musí být tři. Dva nabírají a hází, třetí ovládá dvířka, aby jim to 'neblaflo' do ksichtu. Ale můžou se střídat.

+20/0
13.3.2015 14:20

T91o34m41a85s 31A78p61l 4116806773300

nemyslim u parni lokomotivy :)

0/0
13.3.2015 14:24

Z26d58e52n66ě73k 41S48e95i61d31l 9757901189734

;-DR^

+1/0
13.3.2015 16:45

P79e74t53r 64S89v64o11b15o25d21a 9457358590502

Stejně jako u rachejtlí. Palivo se nikam nesune prostě jen hoří. Ovládat to nelze.

+2/0
13.3.2015 14:47

O80n44d96ř64e80j 20Š10r22á45m92e64k 3883590871819

Stejně je nejlepší ten robot s hasičákem na konci.

+11/0
13.3.2015 11:11

P71e11t26r 67Š16i56l35h95a21n 7258762247103

Sem čekal co se z toho vyklube:-)

0/0
13.3.2015 17:14

M46a17r40t23i89n 66S61a63j66d93a 8792177604447

Koukám se, se zaujetím na video testu toho motoru, těším se, jak po odpočtu "three, two, one" uslyším lahodný zvuk ultra mega výkonu a nic. Začne do toho pindat, nějaká ženská :)  Tak případní zájemci, zadejte do Google heslo:  

[SLS] DM-3, 5 Segment Solid Rocket Booster Motor Test Firing

+6/0
13.3.2015 0:31

M81a87r74t39i76n 28K42y24p94r 2762295134254

Stejně mě fascinuje, že jsme se od šedesátých let v technice s výjimkou elektroniky nijak daleko nedostali. Rusové stále používají desítky let starý Sojuz a Proton a Američani vycházejí ze stejně věkovitého Saturnu.

+5/0
12.3.2015 23:01

S83v32a81t87o65p20l63u15k 14S78i73l31n97ý 4332256779308

No, ono to není zase tak pravda. Rusové Protony i Sojuzy nahradí Angarou (která samozřejmě taky není žádný výkřik techniky, ale aspoň nepoužívá jedovatý hydrazin), Amíci mezi tím vyvinuli řadu velmi výkonných kryogenních motorů  a vyvíji nové motory na tekutý metan, nemluvě o plasmovém motoru VASIMR. Něco podobného snad vyvíjí i Rusové, ale tam je to samozřejmě v režimu utajení a nikdo pořádně neví, v jakém je to dnes stavu.

Pak jsou tu Britové se svým raketově proudovým motorem Sabre., který by mohl být opravdovou revolucí ve vynášení materiálu na oběžnou dráhu. 

Takže naopk poslední dobou se toho děje docela dost.

+5/0
12.3.2015 23:10

J19a16n 70V74á46c30l80a47v57í81k 3842516391219

Angara snad zatím Souyz nahradit nemá, jen Proton a některé lehké nosiče. Motory na hydrazin před sebou mají podle všeho ještě dost dlouhou budoucnost. Američané tiše opouští motory na tekutý vodík a v kurzu je u nich dnes RP-1 a do budoucna se upínají na metan. Elektrické pohony sice začínají vytlačovat ty chemické v komunikačních satelitech, ale rozhodně to není nějaká novinka posledních let - konečně v Sovětském svazu se používaly od 60. let.

Sabre bude mít větší vliv spíš na suborbitální lety než na vynášení nákladů.

Ale jinak souhlas, děje se toho hodně. Konečně i ten Soyuz prošel za ty roky evolucí...

+1/0
13.3.2015 1:22

V20á74c82l38a81v 77Č37e69r53m55á40k 4123230527404

Máte pravdu, teď se zase rozjíždějí zajímavé projekty. Ale po Apollo byl hodně dlouho útlum a ten se teď těžko dohání. Shuttle byl, bohužel, asi trochu krok stranou, i když sám o sobě to byl úžasný stroj.

A co hlavně chybí je atom. Bez toho se to v kosmu nepohne. A s tím se pořádně nedělá nic ani teď. Aspoň ne veřejně. Ostatně, ono ten atom chybí nejen v kosmu, věšina současných technologiích je fajn, ale chybí jim "pořádné baterky".

+1/0
13.3.2015 11:38

J53a13r64o92m84í69r 57K38r77á62l 4510449394839

Moje zkušenost je, že jsou sice nekompromisní, ale féroví a dokáží i pomoci.  V Chicagu dokonce jeden jel přede mnou cca 15 km, aby mne vyvedl nejkratší cestou z města. :-)

+3/0
12.3.2015 22:47

S34v21a75t91o68p98l48u69k 51S46i49l60n65ý 4602406719328

Jako ten motor? ;-)

+8/0
12.3.2015 23:02

J76a50r93o54m26í90r 66K68r62á80l 4950299864479

;-D;-D  To patřilo jinam.  Pardon.

+4/0
12.3.2015 23:08

P48a53v45e41l 79S47ý42k24o14r70a 7117652257421

No dobře, a nebude levnější koupit ruský ?

+1/−5
12.3.2015 22:43

S28v19a27t65o54p84l10u49k 83S66i42l53n16ý 4392876129298

Nic srovnatelného ruského neexistuje.

+7/−1
12.3.2015 23:00

J81a14n 97V94á25c33l80a92v39í17k 3722786911889

Ono nic srovnatelného snad obecně není, třeba P241 je ani ne poloviční.

0/0
13.3.2015 15:56

P11e58t47r 59V45e24s50e43l85ý 2969638853126

Ty musíš trolovat na všech diskuzích?

+4/0
13.3.2015 8:35

P86e72t17r 53S22k84o87k96a67n 3299279933379

Saturn 5 predbehnul dobu v mnoha smerech -  Jen bolsevici to dokazou srovnavat se SSSR..... americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech.

+9/−2
12.3.2015 22:22

J34a35n 47U22l31r57i94c65h 8828163566931

Asi nerozumite vyznamu slova prukopnik.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFkopn%C3%ADk

+1/−1
12.3.2015 22:38

J72a60r84o95m16í43r 19K22r46á18l 4840859944879

No, zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu a RL10 ve spolehlivosti. :-)  A nejvíc mne fascinuje, že to celé řídil "počítač" srovnatelný s dnešní kalkulačkou za stovku.

+5/0
12.3.2015 22:40

J89a93n 31U81l40r53i31c20h 8878133316631

Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi.

+2/0
12.3.2015 22:49

S48v68a30t28o80p26l23u79k 61S98i90l89n33ý 4192146579298

Jenže za prvé, RD-171 byl asi o 20 let mladší a za druhé se jednalo v podstatě o 4 motory spojené v jeden. To, že se považuje za jeden motor je jen díky tomu, že má jedno turbočerpadlo na palivo, ale 4 spalovací komory. Navíc mů uzavřený cyklus, což taky na výkonu  přidává. 

A co se týče motorů na tuhá paliva, tak tam právě SRB nemá absolutně konkurenci. Jen pro srovnání - F1 tah asi 7 000 kN. SRB 16 000 kN.

+5/0
12.3.2015 22:59

J48a49n 51U33l40r62i73c83h 8518613346821

To ze je to motor o 20 let mladsi nic nemeni na tom ze tvrzeni o tom ze "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkonu" je nepravdive.

Pokud mate v aute sestivalec, take rikate ze mate v aute sest motoru? Mate tam totiz take sest spalovacich komor:-P.

Vykon SRB nikde nezminuji, ale s vasim tvrzenim o tom ze je vykonejsi souhlasim.

A ted jednu otazku. Proc jste dal minus memu prispevku s prukopnikem?

+2/0
12.3.2015 23:08

S83v56a62t41o67p74l88u92k 64S90i71l15n43ý 4872986139968

Ne, to nemění, ale jen jsem tím chtěl dát najevo, že na svou dobu byl F-1 opravdu zázrak techniky nemající konkurenci. 

Vaše srovnání s počtem válců docela pokulhává, jelikož vícekomorové uspořádání u raketových motorů je spíše výjimečné (mají ho jen ruské RD-171 a RD-180) a navíc raketový motor pro optimální chod víc komor v podstatě vůbec nepotřebuje. To, že Rusové zvolili radši řešení 4 menší komory než jednu velkou je tím, že nedokázali vyřešit nestability při spalování u velké komory. 

Mimochodem NASA pro druhou generaci boosterů pr SLS plánuje použít vylepšený a zesílený motor vycházející z F-1.

Mínus jsem dal proto, že mi váš příspěvek přišel jen jako nesmyslné rejpání.

+3/0
12.3.2015 23:33

J71a36n 94U12l70r48i61c96h 8338843936451

Je to jeden motor se 4 spalovacimi komorami. Jestli se chcete dohadovat, tak dejte odkaz na zdroj kde se hovori o RD-171M jako o ctyrech motorech. To ze se vam nelibi to ze jsem vam zboril predstavu o neprekonatelnosti F-1, neni duvod k ignoraci jednoduchych faktu. To ze k tomuto reseni vedli rusy vami zminovane duvody, na tom proste nic nemeni.

Pokud souhlasite s tvrzenim "americky kosmicky program je skutecny prukopnik zkoumani vesmiru ve vsech ohledech. ", tak to jen ukazuje dalsi ignoraci zrejmych faktu.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_space_exploration_milestones,_1957%E2%80%931969

0/0
12.3.2015 23:46

S75v28a91t39o94p14l46u59k 32S58i30l21n92ý 4372766449188

Ulrichu, vy jste fakt srandovní. Mně jste opravdu nic nezbořil, dovolím si tvrdit, že vím o raketových motorech vím víc než dost a jejich parametry znám velice pravděpodobně mnohem lépe než vy a právě proto tvrdím to co tvrdím.

Mimochodem to, že koncepce několika spalovacích komor není zrovna nejšťastnější a je to spíš z nouze ctnost, se ukazuje i při úvahách o náhradě dvoukomorového RD-180 na Atlasech, kdy jak zvažovaný BE-4 tak AR-1 v tandemu poskytnou větší tah, než jeden RD-180. Přitom prostorově zaberou v podstatě stejné místo. 

PS. Ne nesouhlasím s tím, že amíci byli ve všem první, ale stále tvrdím, že vaše reakce bylo jen trapné rejpání. Řekl bych, že každý ví velice dobře, co slovo průkopník znamená. Jestli jste chtěl dát najevo, že prostě Sověti byli taky v něčem prví, tak jste mu měl rovnou dát tenhle odkaz. Proto ten mínus. 

PS2. škoda, že ta tabulka končí rokem 1969, protože od té doby se skoro už žádný sovětský ani ruský průkopnický čin nekonal.

+3/0
13.3.2015 0:41

J45a41n 59U76l22r25i66c31h 8218453946651

Pokud se v motorech vyznate, tak proc tak utocna reakce na me upozorneni ze se nejedna o pravdive prohlaseni. A nasledne trumfovani ze SBR je vykonejsi. Tohoto faktu jsem si vedom, proto jsem psal ze se me tvrzeni tyka pouze motoru na KPL. A nac pak ta trapna zduvodneni o tom proc je RD-171M vykonejsi? Duvod proc je vykonejsi, nebylo predmetem sporu.

O vymene RD-180 se zacalo uvazovat az v souvislosti s uvalenim sankci na Rusko. USA maji zasoby RD-180 na cca 2 roky. Odhad nutne doby na start vyroby RD-180 je 5 let a 1 miliarda dolaru, navic licence vyprsi v roce 2022 (pokud se nemylim). Nejspis to ale dopadne tak ze RD-180 zustane na Atlasu-V a pripadny vypadek dodavek z ruska, by se rozlozil na Deltu-IV Heavy a Falcon-9 Heavy.

Zkuste si ten uvodni prispevek na ktery jem reagoval precist jeste jednou cely. Ja jsem treba presvedcen, ze v mnoha ohledech je vesmirny program SSSR a USA srovnatelny, nebo alespon byl v tak zvanych prukopnickych letech, ktere se obvykle nachazeji na zacatku novych odvetvi. A urazi me, kdyz nekdo oznacuje cloveka s takovymto nazorem za "bolsevika".  

PS: ja taky nikde netvrdim ze ano

+1/0
13.3.2015 1:16

J18a81r79o52m26í45r 98K41r19á38l 4510489804479

Ono jde hlavně o trysky a vstřikovače.  Rusové to museli řešit více tryskami v bloku, aby obešli nerovnoměrné spalování.  A pokud je řeč o Saturnu, je to pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:11

J50a24n 11U73l93r13i52c61h 8918353276331

Rozporoval jsem tvrzeni "zatím nikdo nedokázal překonat motory F1 ve výkon" ktere je chybne. Porovnaval jsem vykon motoru, takze jsem musel upresnit ze hovorim pouze o motorech na KPL.

0/0
12.3.2015 23:21

J59a61n 69P27l59a19c80h51ý 1500777770930

Co to je výkon motoru?

Pokud vím, tak u raketového motoru jsou zásadní tři parametry.

Síla tahu v Newtonech, specifický impuls a hmotnost motoru.

F1 mají bezkonkurenčně největší tah. Nejvyšší specifický impuls u motorů KPL mají motory na vodík a kyslík, jinak iontové a to o několik řádů.

Výkon motoru je zde neporovnatelný parametr.

0/0
13.3.2015 13:34

J57a38n 44U34l78r93i91c78h 8388703116641

V tomto pripade jsem pod vykonem, mel na mysli tah, drzel jsem se terminologie prispevku na ktery jsem reagoval.

A F-1 nema bezkonkurence nejvyssi tah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

Jinak se zbytkem souhlasim a nikde jsem snad netvrdil opak.

0/0
13.3.2015 14:00

J57a27n 41P51l13a26c55h61ý 1280667820380

RD-171 je čtyřkomorový motor. Jako celá jednotka má vyšší tah, ale jako jediná tryska určitě né.

Když dáš čtyři trysky F1 vdele sebe, tak mají bezkonkurenčně největší tah.

F1 je největší jednokomorový KPL motor na světě, a zatím to nikdo nepřekonal, a to ani výkony.

0/0
13.3.2015 16:05

J24a59n 29U70l96r39i69c72h 8308533456581

Pokud si prectete muj uvodni prispevek, tak to tam jasne uvadim.

"Nemate pravdu, RD-171M je vykonejsi, F1 je nejvykonejsi s jednou spalovaci komorou. A to navic jen pokud se bavime o motorech na kapalna paliva.

To co dakazali Amici behem programu Apollo je ale neuveritelne. A v dnesni dobe nepredstavitelne. 60 leta byla uzasna i pro letectvi"

To opravdu uz neumi nikdo cist?

A to jestli ma vice komor, je irelevantni, uvadi se tah celeho motoru.

To ze ma vice spalovacich komor prece neni na zavadu.

0/0
13.3.2015 17:16

J78a72n 67U98l56r88i62c58h 8958223986271

Jeste doplnim, ze pri porovnani F-1 proti RD-171M, ma RD-171M vetsi tah, specificky impuls i pomer tahu vuci hmotnosti. Navic oba pouzivaji stejne palivo.

0/0
13.3.2015 15:09

V67á76c35l93a25v 58Č37e73r98m30á74k 4593330947484

Saturn 5 hlavně vznikl v zemi, která hospodářsky a lidsky fungovala. Ona i ta N-1 by fungovala, ale byli s vývojem prostě pomalejší. A do toho jim umřel Koroljov. Projevila se spíš ekonomická a hospodářská neschopnost socialismu. Koroljov a von Braun byli podobně nadaní a schopní (tj. oba velmi ;-).

+3/0
13.3.2015 11:49

J67a96r79o21s21l68a62v 77T45a26c98h72o65v17s85k26y 2242420614930

Zase neco obslehli od rusu ?

+1/−16
12.3.2015 22:04

J71a44r53d24a 92S78i45k 9379147236433

HaHa

0/0
12.3.2015 22:14

J14a17r30o64m78í84r 10K40r63á88l 4400189944529

A co ? 8-o

0/0
12.3.2015 22:37

S91v29a86t81o16p41l97u38k 32S13i24l82n86ý 4412756419588

Tak pokud vím, tak největšími obšlehávači byli vždy Rusové, viz Buran, "Konkordskij" atd, atd. 

Nehledě na to, že Ruské boostery oproti tomuhle jsou jako Cesna proti Boeingu.

+4/−1
12.3.2015 22:51

V64l11a22d90i51m11í37r 10H26o83l77ý 8714621626487

... Tu-4...

+1/0
12.3.2015 23:01

O11n32d72ř90e63j 30D71u24j15k80a 4146166800919

Rakety se kopírují  od Němců.

0/0
13.3.2015 16:11

J53i34ř98í 15K34o38c94u14r10e89k 6905854655328

Hmm. Marně přemýšlím od kterého němce kopíroval Goddard. Jo, kdyby kopíroval od číňanů, tomu bych i věřil...

0/0
13.3.2015 21:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.