Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K84a15m75i46l 25Ř29e47h34á11k 4849144715869

Tak co, milý starý příteli Karki. Jaká moudra z vás nyní vypadnou?

+1/0
26.3.2015 18:31

R68o88m10a30n 12K67r92a74t86o32c14h13v69í12l 6976957976964

Tak teď tato hypotéza padla.

0/0
26.3.2015 16:01
Foto

J28a96r59o81s89l15a88v 38J80a66n43s65a 5737416910692

Je zajímavé že tiskem neproběhla žádná informace že by někdo z pasažérů volal příbuzným jakékoli znepokojivé informace. Čili palubní počítač dostával chybné informace od čidel vně letounu a Arbus A-320 začal klesat tak jako při letu do Paříže spadli do moře tak loni v listopadu se pilotům podařilo tento problém vyřešit tím že přešli na ruční řízení, takže vypli počitač.

0/0
26.3.2015 12:56

K96a45r30e67l 95N24o96v69á61č11e71k 5751235309516

Nějak tomu nerozumím. Nějak si ty informace o dekompresi odporují nebo mi to tak přijde. "Nestihli si nandat masky" / "se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund" /"začnou během pár minut upadat do bezvědomí". Jak to tedy je?

Tak jako tak by si měli stihnout nandat masku, pokud jim vystřelila, ne? I únik vzduchu musí chvíli trvat.

0/0
25.3.2015 17:19

D35a13v65i17d 21M15a77l83i21n91a 1310113590193

Kolik spadlo anglicanum Comet na zacatku proudove ery civilniho letectvi, nez zjistili, ze se do toho plechu ty nyty netlucou, ale kazda dirka se musi predvrtat? A takova banalitka to byla.

0/0
25.3.2015 15:30

D22u89š21a42n 72G65o77g37e12l81a 7311374969808

Při dekompresi ve výšce 10 000m jsou dýchací masky k ničemu,parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic se nedostane nic.

+2/−1
25.3.2015 14:17

J27a38r75o17s39l40a40v 98F66r29a85n91t23i34š37e46k 93B64r87ü57m70m88e39r 1131566523230

Link? IMHO je to pitomost. Jak asi létali piloti v nepřetlakových letadlech nad 10 km?

+1/0
25.3.2015 14:55

D33u31š44a78n 24G34o59g54e44l84a 7901694289198

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím k ničemu.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.

0/−1
25.3.2015 14:15

J54a70r34o50s58l40a49v 90F17r26a43n78t35i90š87e34k 28B64r25ü16m18m64e87r 1141616413670

To je fakt takový rozdíl mezi 8850 a 10000?

0/0
25.3.2015 14:53

J88i52ř54í 34K45r77a13m10p63l 4876534256126

naposledy spadlo v evropě velké civilní letadlo právě z důvodu ztráty komprese. Bylo to nějaké řecké aerolinky

0/0
25.3.2015 14:11

I32v26a 14V10a10l87č42í71k30o26v29á 1759638201541

http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Helios_Airways_522

0/0
25.3.2015 18:22

J66a66n72a 19H90o50ř96e45j81š79í 8647757357

Doufám, že to tak bylo a ztratili všichni vědomí. Je to lepší představa než hrůza, kterou by zažívali při dlouhém pádu. ;-( RIP všem zesnulým a sílu pozůstalým

0/0
25.3.2015 13:31

I36v98a79n13a 62N92e88j14e63d86l25í28k68o47v72á 6328784703353

Tak jediné pozitivum, že nevěděli, co je čeká, když "usnuli"

+2/0
25.3.2015 13:28

I33g46o43r 90P78l62a73n15d85e44r 9337454346620

VZDY MA PREDNOST MANUALNY VSTUP PRED TYM OD POCITACA... VID LET 593 A310 NA SIBIRI..., KTORY STE TU UZ SPOMINALI...

0/0
25.3.2015 13:07

L16u71m49í23r 66K81a73r15k89i 9787502534494

U Mulhouse ani u Stockholmu tomu tak ale rozhodně nebylo. O té Sibiři by se dalo diskutovat, zda tam tedy podle Vámi uváděného pravidla neměl systém přepnout na manuální vstup "se vším všudy".

0/0
25.3.2015 14:01

I53g77o73r 66P21l54a41n38d91e45r 9307274386570

ak hovorime o tom istom pripade na sibiri tak tam syn kapitana manipuloval s riadenim a odpojil autopilota ... co si posadka nevsimla hned ale az ked bolo neskoro a lietadlo islo k zemi po neriadene ...

0/0
25.3.2015 17:18

I16v54a79n28k62a 62P22o96s97p59í64š95i95l29o42v67á 8914468382197

Možná by měl technet ještě ke stati o dekompresi a hypoxii dovysvětlit, že člověk potřebuje od určité výšky dýchač, který mu bude tlačit vzduch do plic. Proto jsou masky pro cestující v takové výšce stejně neúčinné a jen pro psychologický efekt...

+3/−4
25.3.2015 10:55

K95a40r29e32l 78B13a94r69t69á50k 3319833192746

To ale nebyl Concorde.

+1/0
25.3.2015 11:00

R28o35m71a25n 86K40r51a54t27o18c69h25v34í98l 6706987976914

Co to má společného s Concordem?

0/0
25.3.2015 11:08

K17a41r26e86l 32B11a24r67t91á51k 3569753742556

Protože A320 nelétá v FL 580

+1/0
25.3.2015 11:17

I31v76a93n70k52a 15P16o85s63p77í31š59i17l54o14v34á 8704718582237

Můžete nějak upřesnit do jaké výšky je maska pro cestující účinná? Děkuji.

+1/0
25.3.2015 11:22

K51a91r87e95l 33B56a56r94t87á94k 3789513622476

Je třeba ještě zadat, o jaký systém jde - myslím pro cestující. Jinak bych řekl, že jste hloubavá a přemýšlíte, zjišťujete informace.

Tak schválně, do jaké výšky? Jestli příspěvek  navečer najdu, potvrdím, či napíši.

0/−2
25.3.2015 11:42

L47u39m37í28r 93K91a15r53k63i 9947372244554

Tak tomu říkám konstruktivní diskuse, pane profesore;-D!

+1/0
25.3.2015 11:45

F20i43l31i79p 96N61e33s62p43o79r 6697237948192

Tak tipuji 8km (nevim jaka je to letova hladina), protoze na mt. Everest se da jit take bez masky :-)

+1/0
25.3.2015 11:59

L27u90m83í35r 67K21a68r25k75i 9167752784534

Taky se přidávám se zdvořilou (;-)) prosbou o upřesnění.

0/0
25.3.2015 11:43

O69n87d96ř59e80j 77Č46a23p73k18a 6961271283104

Vzduch by v té výšce nestačil, ale v masce je čistý kyslík - tím pádem se ho i při mnohem nižším tlaku dostane do krve dost. Mělo by to až do těch 13 kilometrů (dostup A380, který momentálně létá nejvýš) stačit.

+1/−1
25.3.2015 14:07

J14a66r68o24s32l83a74v 24F68r37a36n25t55i40š43e37k 54B10r53ü90m44m65e82r 1981916763800

Masky kyslík vytváří chemickou cestou a tlačí jej tedy pod tlakem.

0/0
25.3.2015 14:50

I45v18a92n66k17a 67P16o12s55p61í82š90i14l38o10v60á 8694448352467

Což je u masky která drží cestujícímu na hlavě gumičkou úplně na nic...

0/0
25.3.2015 18:14

I12v85a28n17k53a 35P83o44s31p67í75š47i51l48o65v31á 8124298672197

Omlouvám se double post, nějak to zlobí...

0/0
25.3.2015 18:22

I53v83a81n53k62a 95P25o90s83p94í48š72i54l73o93v27á 8114488402337

Ovšem dýchání pod přetlakem jaksi nezajistíte gumičkou kolem hlavy :-)

0/0
25.3.2015 18:21

O33n84d43ř78e24j 40D52u48j17k96a 4406116350819

žádný přetlak není třeba to až od výšky cca  14 kilometrů, 43 000 stop. 

Moduly Apollo byly plněné LOX pod tlakem 0,3 atm což odpovídá vzduchu při 1 atm. Ve 12ti km máme cca 0,1 atm. rozdíl 0,2 atm udrží gumička jako nic.

0/0
25.3.2015 23:10

R62i30c41h64a21r38d 44T10r48e82f93i31l 4721565309630

Včera spadlo letadlo, nikdo nic neví ,ani odborníci, a už je to hypotéz o pádu jak kopa hnoje.

+3/0
25.3.2015 10:50

M81i70c95h44a33e19l 14C67h23a20r56v17á92t 9529928233902

Celkem to připomíná román Mayday.

0/0
25.3.2015 9:01

R91o52m61a61n 89K20r95a32t84o12c49h57v50í82l 6316837356354

To je pravda, je známo málo info....

0/0
25.3.2015 11:36

L43u66b11o72š 57S62u28š54i63l 1308507566558

Pokud by se potvrdil teroristický útok, stejně se to nedozvíme. Lidi začnou panikařit. Aerolinky by přišly o klienty a tím o zisky.

+2/−3
25.3.2015 8:50
Foto

K69a13r38e30l 93B67a73r70t74a72k 9596311685566

Také jsem si říkal. A utajení by asi bylo i v souvislosti posledních událostí v Evropě. Nálada obyvatelstva, pogromy - občanská válka. Připadá vám to přitažené za vlasy? Abyste se nedivili.

0/−1
25.3.2015 10:32
Foto

P26a39v87e72l 81K66a18s36í21k27, 44T89e43c17h35n89e54t75.38c41z

O teroristickém útoku bychom se nejspíše dozvěděli. Když od nikoho jiného, tak od organizace, která za ním stojí. Co bychom se ale z oficiální zprávy nedozvěděli, to je zřejmě sebevražda pilota. To je totiž zatím tabu a nepíše se to, prý.

+4/0
25.3.2015 12:53

V46i28t 30O87t62a20h63a60l 5695170789134

Na druhou stranu, jsou známy i případy, kdy se teroristické organizace přihlásily k akci, kterou ani neprovedly - čistě z důvodu "reklamy" na vlastní schopnosti zasáhnout i daleko v týlu nepřítele.

+1/0
25.3.2015 13:48

L10u45m87í66r 90K48a83r47k28i 9577842934394

Jako jednu z příčin poslední katastrofy A320 nad Alpami přitom nelze vyloučit ani důsledky "softwarové chyby", neboť jak zmiňovali včera na tiskovce představitelé Germanwings, prošel palubní "Flight Augmentation Computer" (který zprostředkuje fly-by-wire) dotyčného A320 někdy nedávno modernizací - přičemž tentýž FAC je dle zdrojů okolo vyšetřování katastrofy Malajsijského A320 jedním z "hlavních podezřelých" iniciátorů sledu událostí vedoucích k jeho katastrofě.

Něco takového se přitom již potvrdilo nejen v případě katastrofy jednoho z prvních A320 u Mulhouse - viz jjí dechberoucí videozáznam např. na

https://www.youtube.com/watch?v=bzD4tIvPHwE&feature=related 

ale taky u nehod či potíží jiných typů letadel využívajících fly-by-wire zvláště v případech, kdy posádka nebyla plně seznámena a cvičena na všechny možné eventuality a softwarová "vylepšení" jejich reakcí (jako tomu bylo např. v případě havárie ve Švédsku či katastrofy v Rusku), přičemž tato vylepšení byla v některých případech dokonce v přímém rozporu s nacvičovanými a tedy "automatizovanými" postupy pilotů.

Mementem toho všeho by tak mělo být mj. i to, že FAC je sice po hardwarové stránce u civilních dopravních letadel zálohován tuším dokonce dvakrát - jenže jsem ještě nikde nečetl o tom, že by ty "zálohy" používaly od základu jiné programové vybavení - no  pokud používají programové vybavení identické, pak právě ono je tedy pro případ chyby v něm tím nejkritičtějším (tj. NIJAK zálohovaným!!!) zdrojem problémů...

+2/−1
25.3.2015 8:39

R60o60m47a80n 29K96r30a88t32o37c95h51v34í61l 6276167476294

To by hodilo stín na letadla Airbus...

0/0
25.3.2015 9:39

L41u24m43í53r 55K50a44r50k70i 9377202834604

Na Airbusy A320 hodila stín již havárie jednoho z prvních u Mulhouse, i když tu většina pasažérů po "posekání" tamního lesa a dopadu do něj přežila (nicméně na tom lese byly v Google Earth patrné stopy ještě před třemi lety - a nejspíše i nyní jsou).

A Airbusy A320 se pak vesele prodávaly dále - a to i přesto, že se jednalo o havárii téměř "v přímém přenosu" (viz odkaz na video v jiném mém příspěvku v této diskusi). A ve velkém se prodávají také Boeingy, jejichž fly-by-wire je KONCEPČNĚ zřejmě téměř identické.

Nějaký tlak na vyšetřování a promítnutí jeho závěrů do bezprostřední praxe tak v tomto ohledu neočekávám.

Jiná věc však již bude následná (ne)pozornost médií, zvláště pokud budou informace z vyšetřování dávkovány postupně.

No a pokud by snad výsledky vyšetřování opět indikovaly, že by alespoň pro potřeby řešení krizových situací měl být třeba jenom zahájen přechod k využití letadel s nezávislým záložním systémem "ručního" řízení alespoň základních "životních funkcí", který by byl schopen fakticky "přemostit" primární systémy fty-by-wire, tak tam už budou tlaky veliké, neboť to by bylo opravdu velmi drahé technicky i personálně - a důvody k něčemu takovému tak budou v porovnání s takto eliminovanými riziky vždy (a to zcela oprávněně!) velmi diskutabilní.

+1/−1
25.3.2015 10:34
Foto

K34a89m37i12l 71Ř82e40h72á85k 4889804725499

Další moudrý.

+2/−1
25.3.2015 10:44

R45o41m38a31n 77K10r98a25t70o60c85h14v20í13l 6396577696204

Ta havárie v Mulhouse byla bez pasažérů prej....

0/−1
25.3.2015 11:32

L15u70m13í16r 24K31a88r43k74i 9747422514424

130 pasažérů (vesměs papalášů z AirFrance) + 6 členů posádky

3 mrtví + 50 zraněných

Není to ale přímo z vyšetřovacího spisu, takže pokud mátě někdo jiné informace, prosím o opravu.

+1/0
25.3.2015 11:42

I69v14a 19V18a15l29č92í37k20o67v89á 1729148321911

http://www.oranzovestranky.cz/view.php?cisloclanku=2006111501

0/0
25.3.2015 18:32

I68v53a 82V12a75l83č19í69k42o31v19á 1489868121341

kopíruji špatný odkaz, tedy ještě jednou a omluva...

http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005012002

0/0
25.3.2015 18:34

R66o72m37a89n 80K94r11a96t19o64c42h10v46í80l 6396127906394

Děkuji

0/0
26.3.2015 8:14

D30a88v91i71d 65M67a33l10i70n86a 1970663410893

Rikam porad, ze Airbus je jen predrazena herni konzole! Neni nad klasicky "knipl"! Letadlo ma pilotovat pilot a ne comp! Ten to ma jen usnadnit. Boeing je v tomto stara skola, ale osvedcena.

0/−1
25.3.2015 10:35

L12u52m94í61r 82K32a36r89k71i 9437282694754

...jenže jak to vyřešit technicky? Spíše než paralelně pracující fly-by-wire systémy by možná byly snazším řešením určeným pouze pro potřeby kritických stavů funkčně omezené nezávislé systémy "analogové" - tj. možnost přepnutí na řízení těch nejzákladnějších funkcí pomocí co nejjednodušší kombinace hydrauliky a elektroniky.

A samozřejmě také důsledný výcvik pilotů i na takovéto krizové "skutečné létání" bez berliček nejrůznějších softwarových stabilizačních a optimalizačních algoritmů a s nimi spjatých senzorů a na vůli pilota nezávislých servosystémů.

0/0
25.3.2015 10:42
Foto

K47a38m39i40l 40Ř79e28h97á20k 4629104155149

Ach joRv

0/−1
25.3.2015 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.