Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hypotéza: Zřítilo se letadlo Germanwings v důsledku dekomprese kabiny?

Příčiny havárie letu 9525 německých aerolinií Germanwings zatím nejsou známy. Na jakékoliv závěry je zatím brzy. Jedna teorie pádu letadla však zní zatím nejpravděpodobněji: rychlá dekomprese kabiny a následná ztráta vědomí posádky i cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K55a48m72i12l 97Ř68e80h73á65k 4169374505689

Tak co, milý starý příteli Karki. Jaká moudra z vás nyní vypadnou?

+1/0
26.3.2015 18:31

R44o26m60a52n 52K63r88a74t54o83c20h74v31í46l 6176637726734

Tak teď tato hypotéza padla.

0/0
26.3.2015 16:01

J89a92r39o40s64l95a79v 73J21a60n19s70a 5737526200812

Je zajímavé že tiskem neproběhla žádná informace že by někdo z pasažérů volal příbuzným jakékoli znepokojivé informace. Čili palubní počítač dostával chybné informace od čidel vně letounu a Arbus A-320 začal klesat tak jako při letu do Paříže spadli do moře tak loni v listopadu se pilotům podařilo tento problém vyřešit tím že přešli na ruční řízení, takže vypli počitač.

0/0
26.3.2015 12:56

K37a84r15e50l 60N42o63v42á45č72e50k 5641905149186

Nějak tomu nerozumím. Nějak si ty informace o dekompresi odporují nebo mi to tak přijde. "Nestihli si nandat masky" / "se člověk dokážete udržet při vědomí 30, maximálně 60 sekund" /"začnou během pár minut upadat do bezvědomí". Jak to tedy je?

Tak jako tak by si měli stihnout nandat masku, pokud jim vystřelila, ne? I únik vzduchu musí chvíli trvat.

0/0
25.3.2015 17:19

D98a74v23i96d 19M14a48l46i86n40a 1910543270103

Kolik spadlo anglicanum Comet na zacatku proudove ery civilniho letectvi, nez zjistili, ze se do toho plechu ty nyty netlucou, ale kazda dirka se musi predvrtat? A takova banalitka to byla.

0/0
25.3.2015 15:30

D12u73š37a46n 46G41o66g12e39l20a 7561574669888

Při dekompresi ve výšce 10 000m jsou dýchací masky k ničemu,parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic se nedostane nic.

+2/−1
25.3.2015 14:17

J98a15r74o64s21l84a95v 73F63r48a71n45t50i53š23e95k 43B42r61ü68m17m35e14r 1321336113780

Link? IMHO je to pitomost. Jak asi létali piloti v nepřetlakových letadlech nad 10 km?

+1/0
25.3.2015 14:55

D88u27š65a40n 30G14o43g70e31l28a 7161574539468

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím k ničemu.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.

0/−1
25.3.2015 14:15

J62a12r91o95s91l28a69v 68F95r57a87n49t40i83š75e80k 72B85r32ü66m40m42e42r 1441376733280

To je fakt takový rozdíl mezi 8850 a 10000?

0/0
25.3.2015 14:53

J34i16ř47í 89K95r97a66m24p39l 4226144626426

naposledy spadlo v evropě velké civilní letadlo právě z důvodu ztráty komprese. Bylo to nějaké řecké aerolinky

0/0
25.3.2015 14:11

I81v40a 39V25a10l46č37í61k97o45v95á 1489278201131

http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Helios_Airways_522

0/0
25.3.2015 18:22

J28a73n27a 77H66o21ř32e78j10š59í 8317357117

Doufám, že to tak bylo a ztratili všichni vědomí. Je to lepší představa než hrůza, kterou by zažívali při dlouhém pádu. ;-( RIP všem zesnulým a sílu pozůstalým

0/0
25.3.2015 13:31

I71v71a27n40a 13N90e37j25e42d95l16í74k75o81v38á 6678304783913

Tak jediné pozitivum, že nevěděli, co je čeká, když "usnuli"

+2/0
25.3.2015 13:28

I78g91o96r 60P54l92a40n62d80e80r 9187884976740

VZDY MA PREDNOST MANUALNY VSTUP PRED TYM OD POCITACA... VID LET 593 A310 NA SIBIRI..., KTORY STE TU UZ SPOMINALI...

0/0
25.3.2015 13:07

L65u44m67í42r 14K20a12r76k16i 9227972514954

U Mulhouse ani u Stockholmu tomu tak ale rozhodně nebylo. O té Sibiři by se dalo diskutovat, zda tam tedy podle Vámi uváděného pravidla neměl systém přepnout na manuální vstup "se vším všudy".

0/0
25.3.2015 14:01

I38g52o11r 98P18l79a38n38d49e26r 9777854766310

ak hovorime o tom istom pripade na sibiri tak tam syn kapitana manipuloval s riadenim a odpojil autopilota ... co si posadka nevsimla hned ale az ked bolo neskoro a lietadlo islo k zemi po neriadene ...

0/0
25.3.2015 17:18

I20v29a35n44k31a 50P40o18s49p33í56š28i12l84o66v93á 8554648262507

Možná by měl technet ještě ke stati o dekompresi a hypoxii dovysvětlit, že člověk potřebuje od určité výšky dýchač, který mu bude tlačit vzduch do plic. Proto jsou masky pro cestující v takové výšce stejně neúčinné a jen pro psychologický efekt...

+3/−4
25.3.2015 10:55

K38a63r72e10l 78B60a58r57t86á57k 3899203932906

To ale nebyl Concorde.

+1/0
25.3.2015 11:00

R76o42m84a70n 66K42r55a14t94o82c95h32v23í43l 6826837986374

Co to má společného s Concordem?

0/0
25.3.2015 11:08

K56a23r58e20l 49B73a84r72t63á81k 3289393382656

Protože A320 nelétá v FL 580

+1/0
25.3.2015 11:17

I50v69a10n95k36a 22P18o21s54p55í66š49i85l45o77v73á 8584598112757

Můžete nějak upřesnit do jaké výšky je maska pro cestující účinná? Děkuji.

+1/0
25.3.2015 11:22

K60a83r50e12l 56B21a17r84t24á26k 3759393412366

Je třeba ještě zadat, o jaký systém jde - myslím pro cestující. Jinak bych řekl, že jste hloubavá a přemýšlíte, zjišťujete informace.

Tak schválně, do jaké výšky? Jestli příspěvek  navečer najdu, potvrdím, či napíši.

0/−2
25.3.2015 11:42

L32u27m17í69r 74K86a82r11k56i 9187332144944

Tak tomu říkám konstruktivní diskuse, pane profesore;-D!

+1/0
25.3.2015 11:45

F21i24l13i80p 51N77e54s25p48o23r 6887887518962

Tak tipuji 8km (nevim jaka je to letova hladina), protoze na mt. Everest se da jit take bez masky :-)

+1/0
25.3.2015 11:59

L91u45m25í23r 40K27a68r37k18i 9977702764984

Taky se přidávám se zdvořilou (;-)) prosbou o upřesnění.

0/0
25.3.2015 11:43

O29n51d60ř45e17j 45Č95a13p13k72a 6481301233924

Vzduch by v té výšce nestačil, ale v masce je čistý kyslík - tím pádem se ho i při mnohem nižším tlaku dostane do krve dost. Mělo by to až do těch 13 kilometrů (dostup A380, který momentálně létá nejvýš) stačit.

+1/−1
25.3.2015 14:07

J22a43r38o65s71l82a51v 66F87r26a90n63t75i86š22e53k 36B80r32ü35m93m78e40r 1761916843470

Masky kyslík vytváří chemickou cestou a tlačí jej tedy pod tlakem.

0/0
25.3.2015 14:50

I34v53a25n11k29a 27P83o40s71p45í25š29i19l21o13v60á 8954688302337

Což je u masky která drží cestujícímu na hlavě gumičkou úplně na nic...

0/0
25.3.2015 18:14

I52v75a31n49k22a 36P44o62s45p50í52š27i46l39o35v65á 8674978162327

Omlouvám se double post, nějak to zlobí...

0/0
25.3.2015 18:22

I14v50a96n34k27a 69P28o74s96p20í20š53i48l19o25v83á 8404888662667

Ovšem dýchání pod přetlakem jaksi nezajistíte gumičkou kolem hlavy :-)

0/0
25.3.2015 18:21

O42n87d53ř97e84j 92D52u52j14k53a 4726646790359

žádný přetlak není třeba to až od výšky cca  14 kilometrů, 43 000 stop. 

Moduly Apollo byly plněné LOX pod tlakem 0,3 atm což odpovídá vzduchu při 1 atm. Ve 12ti km máme cca 0,1 atm. rozdíl 0,2 atm udrží gumička jako nic.

0/0
25.3.2015 23:10

R28i57c61h30a47r38d 34T51r90e11f42i12l 4611975469980

Včera spadlo letadlo, nikdo nic neví ,ani odborníci, a už je to hypotéz o pádu jak kopa hnoje.

+3/0
25.3.2015 10:50

M10i26c72h44a59e51l 21C40h74a27r24v30á33t 9549398273302

Celkem to připomíná román Mayday.

0/0
25.3.2015 9:01

R60o63m63a92n 59K41r24a89t41o54c51h45v86í55l 6526517866794

To je pravda, je známo málo info....

0/0
25.3.2015 11:36

L38u15b37o24š 86S82u43š16i26l 1148787216738

Pokud by se potvrdil teroristický útok, stejně se to nedozvíme. Lidi začnou panikařit. Aerolinky by přišly o klienty a tím o zisky.

+2/−3
25.3.2015 8:50

K80a80r48e97l 14B85a66r85t36a41k 9886171155346

Také jsem si říkal. A utajení by asi bylo i v souvislosti posledních událostí v Evropě. Nálada obyvatelstva, pogromy - občanská válka. Připadá vám to přitažené za vlasy? Abyste se nedivili.

0/−1
25.3.2015 10:32
Foto

P84a31v74e37l 50K94a49s12í13k42, 77T29e56c76h55n62e12t26.60c72z

O teroristickém útoku bychom se nejspíše dozvěděli. Když od nikoho jiného, tak od organizace, která za ním stojí. Co bychom se ale z oficiální zprávy nedozvěděli, to je zřejmě sebevražda pilota. To je totiž zatím tabu a nepíše se to, prý.

+4/0
25.3.2015 12:53

V13i47t 81O68t85a65h59a47l 5495960329884

Na druhou stranu, jsou známy i případy, kdy se teroristické organizace přihlásily k akci, kterou ani neprovedly - čistě z důvodu "reklamy" na vlastní schopnosti zasáhnout i daleko v týlu nepřítele.

+1/0
25.3.2015 13:48

L12u60m68í77r 75K19a38r19k69i 9477122294504

Jako jednu z příčin poslední katastrofy A320 nad Alpami přitom nelze vyloučit ani důsledky "softwarové chyby", neboť jak zmiňovali včera na tiskovce představitelé Germanwings, prošel palubní "Flight Augmentation Computer" (který zprostředkuje fly-by-wire) dotyčného A320 někdy nedávno modernizací - přičemž tentýž FAC je dle zdrojů okolo vyšetřování katastrofy Malajsijského A320 jedním z "hlavních podezřelých" iniciátorů sledu událostí vedoucích k jeho katastrofě.

Něco takového se přitom již potvrdilo nejen v případě katastrofy jednoho z prvních A320 u Mulhouse - viz jjí dechberoucí videozáznam např. na

https://www.youtube.com/watch?v=bzD4tIvPHwE&feature=related 

ale taky u nehod či potíží jiných typů letadel využívajících fly-by-wire zvláště v případech, kdy posádka nebyla plně seznámena a cvičena na všechny možné eventuality a softwarová "vylepšení" jejich reakcí (jako tomu bylo např. v případě havárie ve Švédsku či katastrofy v Rusku), přičemž tato vylepšení byla v některých případech dokonce v přímém rozporu s nacvičovanými a tedy "automatizovanými" postupy pilotů.

Mementem toho všeho by tak mělo být mj. i to, že FAC je sice po hardwarové stránce u civilních dopravních letadel zálohován tuším dokonce dvakrát - jenže jsem ještě nikde nečetl o tom, že by ty "zálohy" používaly od základu jiné programové vybavení - no  pokud používají programové vybavení identické, pak právě ono je tedy pro případ chyby v něm tím nejkritičtějším (tj. NIJAK zálohovaným!!!) zdrojem problémů...

+2/−1
25.3.2015 8:39

R37o40m14a82n 20K80r25a14t67o52c25h45v19í77l 6126557526794

To by hodilo stín na letadla Airbus...

0/0
25.3.2015 9:39

L23u40m27í59r 78K10a45r33k92i 9557222694834

Na Airbusy A320 hodila stín již havárie jednoho z prvních u Mulhouse, i když tu většina pasažérů po "posekání" tamního lesa a dopadu do něj přežila (nicméně na tom lese byly v Google Earth patrné stopy ještě před třemi lety - a nejspíše i nyní jsou).

A Airbusy A320 se pak vesele prodávaly dále - a to i přesto, že se jednalo o havárii téměř "v přímém přenosu" (viz odkaz na video v jiném mém příspěvku v této diskusi). A ve velkém se prodávají také Boeingy, jejichž fly-by-wire je KONCEPČNĚ zřejmě téměř identické.

Nějaký tlak na vyšetřování a promítnutí jeho závěrů do bezprostřední praxe tak v tomto ohledu neočekávám.

Jiná věc však již bude následná (ne)pozornost médií, zvláště pokud budou informace z vyšetřování dávkovány postupně.

No a pokud by snad výsledky vyšetřování opět indikovaly, že by alespoň pro potřeby řešení krizových situací měl být třeba jenom zahájen přechod k využití letadel s nezávislým záložním systémem "ručního" řízení alespoň základních "životních funkcí", který by byl schopen fakticky "přemostit" primární systémy fty-by-wire, tak tam už budou tlaky veliké, neboť to by bylo opravdu velmi drahé technicky i personálně - a důvody k něčemu takovému tak budou v porovnání s takto eliminovanými riziky vždy (a to zcela oprávněně!) velmi diskutabilní.

+1/−1
25.3.2015 10:34
Foto

K95a53m37i80l 81Ř48e66h33á92k 4639464865249

Další moudrý.

+2/−1
25.3.2015 10:44

R59o10m73a63n 85K39r55a16t84o68c71h37v93í79l 6896647676554

Ta havárie v Mulhouse byla bez pasažérů prej....

0/−1
25.3.2015 11:32

L30u70m98í86r 63K36a38r45k32i 9587252764534

130 pasažérů (vesměs papalášů z AirFrance) + 6 členů posádky

3 mrtví + 50 zraněných

Není to ale přímo z vyšetřovacího spisu, takže pokud mátě někdo jiné informace, prosím o opravu.

+1/0
25.3.2015 11:42

I12v10a 77V36a81l46č62í98k16o84v25á 1339268431101

http://www.oranzovestranky.cz/view.php?cisloclanku=2006111501

0/0
25.3.2015 18:32

I91v83a 97V77a72l91č47í98k59o32v70á 1379418371231

kopíruji špatný odkaz, tedy ještě jednou a omluva...

http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005012002

0/0
25.3.2015 18:34

R77o62m81a67n 92K10r21a43t36o64c61h69v14í47l 6816537636434

Děkuji

0/0
26.3.2015 8:14

D54a47v53i85d 32M39a53l51i77n17a 1970503190493

Rikam porad, ze Airbus je jen predrazena herni konzole! Neni nad klasicky "knipl"! Letadlo ma pilotovat pilot a ne comp! Ten to ma jen usnadnit. Boeing je v tomto stara skola, ale osvedcena.

0/−1
25.3.2015 10:35

L30u52m12í56r 40K26a31r66k65i 9287452174674

...jenže jak to vyřešit technicky? Spíše než paralelně pracující fly-by-wire systémy by možná byly snazším řešením určeným pouze pro potřeby kritických stavů funkčně omezené nezávislé systémy "analogové" - tj. možnost přepnutí na řízení těch nejzákladnějších funkcí pomocí co nejjednodušší kombinace hydrauliky a elektroniky.

A samozřejmě také důsledný výcvik pilotů i na takovéto krizové "skutečné létání" bez berliček nejrůznějších softwarových stabilizačních a optimalizačních algoritmů a s nimi spjatých senzorů a na vůli pilota nezávislých servosystémů.

0/0
25.3.2015 10:42
Foto

K54a64m55i95l 88Ř26e89h86á50k 4909484185399

Ach joRv

0/−1
25.3.2015 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.