Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R59a95d44e97k 89S20v57í77t64i45l 7617490524269

Myslím, že autor je příliš zaujat ve prospěch letectví. Statistiky přitom nejsou zvlášť překvapivé, logicky vyplývají z vlastností způsobů dopravy.

U letadla moc nezáleží na tom, jak dlouho a daleko letíte. Rizikový je sám fakt letu (technická závada, nepovedený start a přistání či nebezpečný jedinec na palubě nejsou funkcí délky či doby letu).  S délkou a dobou letu snad souvisí jen event. nepříznivé počasí.

Naopak u všech ostatních způsobů dopravy je pravděpodobnost nehody daleko více závislá na délce, potažmo době cesty. 

Čili chci-li cestovat do Austrálie, není dobrý nápad tam plout lodí. Ale létat dvakrát týdně dejme tomu do Vídně nebo Bruselu moc dobrý nápad z hlediska bezpečnosti není (odmyslíme-li si tedy ještě pravděpodobnosti nehod na určitých trasách).

Argument, že "pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem." je tedy nesprávný, nebo přinejmenším zavádějící. Kdybychom zkrátili typickou cestu letadlem na typickou délku jízdy autobusem, stejně bude autobus bezpečnější...

0/−1
5.4.2015 19:53

R61o32s26t24i82s58l47a91v 30M71e60i43s88n62e78r 6481559584

tak to je zas článek---jasně že auto je nebezpečnější,--ale vykládejte to těm dětem co byly na palubě letadla se sebevrahem...---nehledě na to že v autě mám pořád šanci situaci ovlivnit,---jakou mají šanci cestující v letadle?

+1/0
5.4.2015 10:17

J97a64n 72D63l69o68u98h35ý 7974429460799

Problem je v technologii. V letadle se vetsinou stane nehoda proto, ze lidsky mozek nebyl schopen obsahnout siri cele problematiky a navrzene reseni drive ci pozdeji ukaze svoji slabinu jako prave dnes. Nemoznost ani vzdalene pres ridici stredisko otevrit dvere je fatalni chyba. Naprosto zbytecna smrt. U auta se boura sice casteji, ale povetsinou vlastni blbosti toho kdo ridi. Kdyby pilotovalo letadlo tolik lidi jako ridi auto, byla by statistika podobna, jenze letadlo ma nejmin ridicu na pocet prepravovanych osob, takze ty statistiky vypadaji dobre. Zajimavejsi by byla statistika kolik zemrelo lidi na konstrukcni vadu stroje, kterym jsou pasazeri prepravovani ;-)

0/0
30.3.2015 19:01

T11o27m25a86s 79T39h63o85m85a21e83s 6794560875488

Dobrý den, jako každá statistika je to trochu pokřivené. Pokud bych nelétal letadlem, tak bych tak často a daleko necestoval. Tím pádem bych měl mnohem menší šanci zemřít při jakékoliv dopravní nehodě.

+3/0
30.3.2015 17:11

J91a55r84o24s94l75a61v 24H54o83l24e52č25e96k 7672719666611

Dost by mě zajímala debata, případně nějaké statistiky na téma možného snížení rizika úmrtí na silnici. Myslím si totiž, že ta čísla, která jsou ve statistikách jdou na silnici dost dramaticky ovlivnit. Už tím, jestli řídím, nebo jsem spolujezdec a na kterém místě sedím. Jakou mám bezpečnostní výbavu auta, jak je auto velké a konstruované, jak rychle jezdím, jak dodržuju vzdálenost, jak předvídám, jak se soustředím, jakou mám reakční rychlost, zkušenosti, jaká je moje konstituce a zdravotní stav. Takže je možné, že pokud jsem 35 let starý sportovec, ve velkém drahém, novém autě s ABS, airbagy, připoutaný, jedu pomalu, klidně, soustředěně, pak můžou být mé šance zabít se za volantem třeba 100 x nižší, než pokud jsem smažka ve starém Fiatu, která se chce ukázat kámošům a možná jsou třeba 20 x nižší než je průměr z tabulek. Zatímco v letadle to máme asi všichni stejné.

+4/−2
29.3.2015 0:00

R65a84d74e31k 15J81a31n60a17t66a 9525796584682

Taková debata by byla jistě zajímavá, ale automobilky o ni nemají zájem. Stačí se podívat, jak jsou udělovány tzv. hvězdičky za bezpečnosti. Schválně v rámci aut jedné třídy. Jinak by vyšlo najevo, jako jsou malá auta nebezpečnější ...

+2/0
29.3.2015 0:06

J92a16n 84D80l23o27u93h63ý 7134589530299

Plavate blbosti, male auto se spravnou konstrukci muze nehodu ustat bez problemu. Najdete si test treba renault modus vs. Stare volvo. Renault vitezi :-). To same crash test chevroletu BelAir s chevroletem cruze. Proste cele je to o materialech

0/0
30.3.2015 19:07

P27e73t78r 21L63u16d11a58n95e80k 1817484747363

Pane Holeček, jestli jsem to dobře pochopil, tak máte strach z létání a snažíte si to obhájit, že se zakládá na reálných předpokladech vycházejících ze statistik. Jenže mícháte hrušky s jabkama a díky tomu Vám to tak vychází. Samozřejmě, že statisticky je bezpečnější jet krátkou vzdálenost autem než letět letadlem, protože u letadel jsou nejnebezpečnější starty a přistání. Zatímco u auta je krátká cesta provedená většinou ve městě, kde se při dodržení povolené rychlosti s největší pravděpodobností nezabijete. To byste ale taky mohl říct, že když si nasadíte přilbu, sednete na kolo a dojedete několik desítek metrů k řece po cestě kam nesmí auta a je to po rovině, tak je to úplně nejbezpečnější. Z toho se však těžko dá vyvozovat, že nejbezpečnější dopravní prostředek je kolo. Ten článek je o tom jestli je bezpečnější se dostat z bodu A do bodu B letadlem nebo něčím jiným a při takovém srovnávání nemá smysl brát v úvahu cesty, které letadlem provést nejdou.

+3/0
29.3.2015 9:54

J54a11r68o76s42l40a66v 30H87o21l47e24č51e48k 7872869736201

Článek je o statistikách z mnoha pohledů. Píšete, že míchám hrušky s jabkama. Já se naopak snažím poukázat na to, že hrušky s jabkama míchá ten, kdo chce najít jednoho univerzálního vítěze soutěže o bezpečnost, místo aby si s pomocí statistik racionálně zodpověděl konkrétní otázky. Úplně jinak totiž musí se statistikou pracovat ten, kdo se rozhoduje, jestli letět do Moskvy letadlem, nebo jet autem a úplně jinak zas ten, kdo se chce dozvědět, jestli je pro něj bezpečnější letět na dovolenou na Hawai, nebo jet autem na 20 km vzdálenou chatu. A je spousta těch, kteří si myslí, že auto je mnohem nebezpečnější i v tom druhém případě, protože si prostě přečetli, že letadla jsou výrazně bezpečnější než auta.

+2/0
29.3.2015 18:52

P25e14t33r 34S78c35h27ö76n 7533136672333

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě. Tolik asi k vašim fabulacím, pane Holeček.

0/−1
29.3.2015 10:57

J39a51r49o56s95l16a52v 65H44o12l80e39č86e14k 7102489126761

Jen v Praze vykonají řidiči více cest, než dopravní letadla na celém světe za měsíc. Tolik k relativitě Vašeho argumentu.

+2/0
29.3.2015 18:53

J33a26r55o63s70l31a32v 86H76o39l35e91č82e69k 7242459556131

V Praze za den.

+1/0
29.3.2015 18:54

P22e69t18r 10S81c72h71ö23n 7363106182333

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě.

0/0
30.3.2015 1:31

M70i56r55o30s26l89a93v 13S58u66c86h81y 5700959620310

Tak tyhle statistiky jsou známé. Ne nadarmo se místu vedle řidiče říká sedadlo smrti. Statistika vám přesně poví, jaká věková skupina řidičů je nejrizikovější (mimochodem, pojišťovny podle toho počítají bonusy). Statistika dokonce ví, že nejvážnější nehody vznikají poblíž domova, kde to řidič "bezpečně zná". Dokonce je známo, že řidiči červených vozidel bourají častěji.

Nehodovost u nás je jednoznačně ovlivněna bezohledností, nezdravou sebedůvěrou, nevyježděností i stavem silnic. Často se klade vina stromům u cest. Ale mě spíše vadí hluboké pangejty. V úzké aleji jedu podvědomě pomaleji, ale když vidím, že něco nezvládnu, nemám s vozem kam uhnout. Pangejtu se člověk bojí, je to konečná, a tak se to snaží vybrat za každou cenu. No a pak stačí jedno auto v protisměru nebo nešťastně stojící strom, a neštěstí jena světě.

0/0
29.3.2015 13:29

J41a71r39o14s41l38a35v 74H76o24l92e83č16e25k 7102169956821

Díky za druhý sloupec v tabulce. Když jsem tady na idnesu před dvěma dny napsal, že létání je sice na kilometry nejbezpečnější, ale že když už do letadla sedáme, jsou šance na úmrtí větší, než když sedáme na běžnou cestu do auta, lidi se mi tady vysmáli a měli mě za úplného pitomce nebo blázna. Druhý sloupec dokazuje, že jsem měl pravdu, bohužel málokdo je schopný pochopit statistiky v souvislostech a zodpovědět si s jejich pomocí správně konkrétní otázku.

+5/−1
28.3.2015 22:34

R35a75d35e94k 86J53a48n92a80t80a 9975786944502

Nojo, jenže "běžná cesta autem" je něco jiného v USA a něco jiného v ČR. Stejně tak míra nehodovosti.

Kromě toho, málákdo se ráno rozhoduje, zda dnes vykoná běžnou cestu autem a pojede do práce, nebo vykoná běžnou cestu letadlem a poletí do Bulharska. Srovnávat by se měly varianty, mezi kterými se člověk reálně rozhoduje.

+4/0
28.3.2015 22:37

J44a46r47o58s84l25a49v 63H41o55l24e29č17e67k 7362329706101

Já si třeba pokládám otázku, jestli letět letadlem několik tisíc kilometrů k moři, nebo jestli jet autem na mácháč. A spusta lidí se mylně domnívá, že letět těch několik tisíc kilometrů k moři je bezpečnější. Což je blbost.

+3/−1
28.3.2015 22:41

J38a31r13o80s50l42a91v 43H63o95l90e86č26e90k 7982539296741

Navíc pokud jste zodpovědný střízlivý řidič, Vaše bezpečnost v autě je výrazně vyšší, než v uvedených statistikách, ty zahrnují i opilce a šílence.

+1/−1
28.3.2015 22:45

J69i84ř85í 88K24o98c52u63r94e57k 6315444215398

Christopher Oliva by nesouhlasil. Ale napsat už to nemůže. On střízlivý byl, narozdíl od toho v protisměru...

+1/0
28.3.2015 23:19

J47a16r45o41s53l52a58v 31H66o85l71e29č88e71k 7692389406921

Ano, proto není pravděpodobnost úmrtí zodpovědného řidiče 0. Je ale jistě výrazně vyšší, než pravděpodobnost úmrtí šíleného řidiče.

+2/0
28.3.2015 23:22

J68a82r68o75s52l17a85v 91H51o13l35e55č11e20k 7532419656581

Jistě výrazně nižší - samozřejmě

+1/0
28.3.2015 23:23

R15a37d33e40k 13J98a56n54a94t55a 9255836874522

Není, dosaďte si ta čísla. Berme vašich jako "několik tisíc kilometrů k moři", Hurgadu, typickou koupáckou destinaci. To je 2700 Km. K Mácháči to je z Prahy 70 km.

0.05*2700=135

3.1*70=217

Auto i tak vycházi 217÷135 = 1,6x nebezpečnější.

0/0
28.3.2015 23:11

J50a44r52o68s35l21a60v 44H31o98l20e92č72e60k 7572479886841

Jenže já jedu střízlivý, soustředěný a jedu zodpovědně. A tím jsem se dostal před letadlo.

+1/0
28.3.2015 23:20

R71a23d82e44k 46J52a97n79a33t11a 9715436324252

Ale letadlo do Hurghady je společnost povolená EU, jinak by vás nemohlo v Praze naložit. Kdežto čísla jsou za celý svět, takže včetně kdejaké vnitroruské a africké aerolinky.

Takže i to letadlo je bezpečnější než číslo z článku. Ostatně kdy naposledy se stala nehoda letadlu, které odstartovalo z Prahy?

+5/0
29.3.2015 0:10

J90a74r21o79s20l43a47v 91H96o56l88e44č54e40k 7852729206581

Jenže jen v Praze vykonají řidiči denně víc cest autem, než kolik proběhne cest letadlem na celém světě za rok. Takže to co jste napsal je jen jedna stránka věci.

0/−3
28.3.2015 22:24

R12a26d14e64k 50J77a10n29a53t44a 9455486634202

Jak jste k tomu došel? Na celém světě proběhne ročně cca 36 milionů letů dopravním letadlem. To by každý Pražan včetně kojenců musel jet vlastním autem 30x denně :-)

+2/0
28.3.2015 22:30

J65a71r11o74s13l68a13v 43H54o85l49e72č85e43k 7352939256821

Tohle mi utkvělo v paměti při čtení statistik před časem. Teď jsem to už neprověřoval. Můžete mít pravdu, v to případě proběhne jen v Praze každý den tolik cest autem, jako na celém světě letů za měsíc.

+1/0
28.3.2015 22:36

M33i71l24o78š 80Š55i36b57a69l 6536700468277

Statistika nuda je.....zpívá se v jedné pohádce. Tak trochu pohádkou je i tento článek, který je nejspíš  nepřiznané PR. Pohádkou je v tom, že za nejdůležitejší ukazatel dává počet umrtí na počet přepravených kilometrů a snaží se to všem čtenářům vnutit. Jsem rád že autor presentoval celou tabulku, protože jsem se k takovýmto údajům nikde ve sdělovacích prostředcích zatím nikde nedostal. Nejpřesněji o nebezpečí létání, či kteréhokolv jiného cestování v tabulce uvedeného, totiž se statistického hledika vypovídá prostřední sloupec, který říká, jakou mám šanci, že nepřežiju danou cestu daným prostředkem při každém jednom použití daného prostředku,  jinak řečeno pravěpodobnost smrti při každém zahájení cesty daným prostředkem (prostě: "na jednu mou cestu někam").

I samotný titulek už je zavádějící, protože čtenářům předem podsunuje zvolenou interpretaci přiložené tabulky. Měl by být minimálně neutrální. Kdo se nenechá zmanipulovat interpretací statistik autoem článku, může z přiložených statistik vyčíst, že na to, že zemře při havárii letadla má 3x vyšši šanci, než to, že zemře při autonehodě (při provedeném stejném počtu cest oběma těmito prostředky). To, jak často který prostředek kdo použije už je jiná statistika.

Je také zvláštní jak daný autor  tady v diskuzi aktivní, jen aby lidi více utvrdil o "své pravdě".

+5/−3
28.3.2015 21:26

P92e87t84r 10L10u54d45a98n33e24k 1767314877803

myslím, že tu statistiku ohýbáte daleko více než v článku. dávat do souvislosti počet cest je totiž dost nesmyslné. asi těžko totiž poletíte letadlem na poštu nebo každý den do práce. smysl srovnávat má jen cesty u kterých je použití letadla reálné a o tom daleko více vypovídá počet kilometrů než počet cest. tedy jestli např. při cestě na dovolenou do Bulharska je bezpečnější jet autem nebo letět letadlem.

+4/0
28.3.2015 21:35

J26a16r85o49s71l87a19v 90H92o65l94e34č82e81k 7252829136431

Ale v tom je právě ten vtip. Pokud už sedáte do letadla, bývá to zpravidla na několik set až tisíc kilometrů. Proto nejsou obavy zas až tak bezvýznamné. Jsou rozhodně více na místě, než když sedáte na běžnou několikakilometrovou cestu autem.

+3/−3
28.3.2015 22:22

P98e49t49r 48L70u66d13a16n43e65k 1277844737173

tak to snad nikdo netvrdí. srovnáváme ale jestli je bezpečnější cestovat autem nebo letadlem. a v takovém srovnání nemá smysl srovnávat několikakilometrovou cestu autem s cestou letadlem. z hlediska pravděpodobnosti přežití je jednoduše výhodnější létat letadlem, o tom ty statistiky jednoznačně vypovídají a o tom je ten článek. ty cesty autem by bylo lepší rozdělit ještě na takové, které se dají provést i letadlem a takové, které ne. pak by to bylo vidět daleko lépe.

+4/0
28.3.2015 22:39

J91a45r44o63s13l58a46v 62H44o76l14e81č65e10k 7152959606611

Právě, že to je velice častý argument lidí, kteří se posmívají těm, kdo se bojí létat. Víte kolikrát už jsem slyšel "máš větší šanci se zabít, když pojedeš do práce, než když poletíš s námi na dovolenou". Takže to je přesně ten případ, kdy lidi jednu statistiku používají nesprávně i pro úplně jinou situaci. Nebo ani ne tak statistiku, ale její interpretaci přebírají i v úplně jiném případě. Přesně viz titulek článku - člověk, který neuvažuje v souvislostech to pak přebere takovým způsobem jako lidi, kteří mi pořád dokolo tvrdí ten nesmysl o nebezpečné cestě autem pár kilometrů do práce.

+1/−3
28.3.2015 22:57
Foto

P56a72v25e53l 25K97a30s22í42k78, 52T74e37c89h16n58e70t48.14c20z

Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle. To neříká nic o jednotlivé cestě nebo o vás konkrétně, to je prostě to sčítání statistik. Otázka, zda "jednotlivá cesta autem je bezpečnější než jednotlivá cesta letadlem" má smysl jen v kontextu celkového pohledu. Tedy pro "průměrné cesty průměrného uživatele", a to ještě v globálním pohledu. Asi nejjednodušší způsob, jak to vysvětlit, je podívat se na šanci, jakou máte, že zemřete v letadle při jednom letu. Pak si spočítejte, kolikrát ročně poletíte. Pak udělejte to samé pro auto. Za prvé uvidíte, že obě šance jsou celkem malé. Za druhé uvidíte, v čem je ten rozdíl. A možná si i všimnete, kde jste vynechal sčítání pravděpodobností.

+2/0
29.3.2015 14:59

J10a46r43o93s53l88a86v 24H93o87l62e28č66e95k 7712409376491

Tak to vidíte Vy, jako autor obecného článku. Vy a statistika musíte řešit průměrného uživatele v globálním pohledu. Ale každý jednotlivec, který řeší nějakou svou konkrétní otázku ohledně cestování se více přiblíží pravdě, pokud si uvědomí i okolnosti, které mohou v jeho konkrétním případě posunout ty osobní čísla o hodně mimo průměrná globální čísla.

0/0
29.3.2015 19:03

S70t16a72n95i10s74l24a40v 66T14v45r32z 4166617163739

"Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle."

To je přeci demagogie. Podle Vašich dat cestou do práce máte 27x menší šanci se zabít, než v letadle. (Pokud používáte MHD)

Tu pravděpodobnost počítáte špatně vzhledem k citovanému tvrzení. Pokud byste řekl, že je pravděpodobnější, že zemřete v autě, než že zemřete v letadle, pak je to stejná pravda, jako že je pravděpodobnější, že zemřete při vyprazdňování na záchodě, než že zemřete při domácím neasistovaném porodu.

Ten, kdo letadlem nelétá vůbec, u toho je ta pravděpodobnost ještě menší. Ten, kdo každý den sedne doma do auta, dojede na letiště, odletí do práce a večer se zase vrátí, tak ten mnohem pravděpodobněji zemře právě v tom letadle (pokud ho něco nesrazí, když si p;jde naproti pro pizzu).

0/0
9.4.2015 14:41

J47a62r83o62s34l57a12v 58H81o15l39e81č67e63k 7922169826551

Nehledě na to, že pokud jste střízlivý a zodpovědný řidič, Vaše šance na bezpečnou cestu autem jsou ještě výrazně vyšší než jsou průměrná čísla v tabulkách. V nich jsou i spousty opilých, zfetovaných a bláznivých řidičů.

0/0
28.3.2015 22:39
Foto

P18a47v16e64l 24K36a42s46í25k48, 61T19e35c37h70n64e47t89.35c96z

Oni ti nezodpovědní řidiči bohužel ohrožují i ostatní. Ale to je na jinou statistiku.

+3/0
29.3.2015 15:00
Foto

P66a12v52e79l 89K26a28s16í91k59, 48T30e94c73h24n90e34t85.52c58z

Musel jsem se smát. Vyčítáte mi, že odpovídám na otázky v diskuzi, ale pak tady obhajujete svůj - dosti zkreslený - výklad. Zapomněl jste totiž na sčítání pravděpodobností. Já to chápu, není to nic intuitivního. Tabulku považuji za zajímavou ilustraci, ale důležitější jsou ty statistiky dále v článku. Ale zpátky k tabulce. Každý sloupec odpovídá na jinou otázku. 1. "Je bezpečnější do Paříže letět, nebo jet autem?" 2. "Jaká je šance, že zemřu během jednotlivé průměrné cesty tím kterým prostředkem?" Doufám, že je to takhle trochu jasnější?

+2/0
29.3.2015 14:43

M34i63l92o63š 67Š56i17b72a78l 6256830128887

Vaše dvě poslední otázky jsou správné a výborně vystihují to na co urozorňuji, a tím je interpretace statistik. Ano, pro cestu do Paříže bude bezpečnější letadlo. Ale již druhá otázka nebude pro letadlo tak příznivá tak váš člének iterpretuje. Průměrná cesta letadlem bude trvat tak 3x až 5x déle než průměrná cesta autem, vzhledek v třetímu datovému sloupci se pravděpodbnost umrtí v obou prostředcích srovnává.

To co mi na vašem článku vadí, je to tvrzení, že první datový sloupec (úmrtí na počet kilometrů) je "tím" ukazatel, který vyzvihujete jako nejdůležitejší, ale to je právě to v čem nemáte pravdu. Podle toho ukazatele by i cesta raketoplánem byla bezpečnější než chůze či jízda na kole. Pro raketoplán by tam vyšlo číslo 15 (14 umrtní na 882 miliónu kilometrů), takže by podle této vaší "nejdůležitejší metriky", byl raketoplán jen 5x nebezpečnější než auto - a to je totální hloupost. Pokud byste se ve svých tvrzeních odrazil od 3 datového sloupce (umrtí na hodiny)  a v nadpisu měl, že cesta letadlem je 4x bezpečnějši než cesta autem, tak bych ani "nepípnul". Takhle jen opět vyzvihujete leteckou dopravu podle nějakého jednoho ukazatele, který vám nejvíce vyhovuje. Dělá se to tak již roky a vy v tom jen pokračujete. (Mimochodem ten raktetoplán by v posledním soupci měl více 438 tisíc umrtní na miliardu hodin a je zdaleka nejnebezpečnější dopravou, což mnohem více odpovídá skutečnosti).

Letecká doprava je dnes relativně hodně bezpečná a není třeba se nějak zvlášt obávat (při využití "ověřených" dopravců). Její bezpečnost stoupá, což je vidět v článku na dalších grafech, proto není třeba navíc lidi manipulovat pomocí zvolené (vašemu tvrzení nejlépe vyhovující) interpretace statistických čísel.

0/0
31.3.2015 9:20

K64a49r25e86l 66P43o28d62h27o55r90s62k18y 3595103722775

Z kombinace prvniho a druheho sloupce plyne, ze cesty autem jsou asi 20x kratsi nez letadlem. Cili napriklad je stejne riziko umrti, kdyz pojedete do vedlejsiho mesta na koupaliste a kdyz poletite Praha - Pariz.

Jako vazne vam tohle srovnani vychazi jako korektni? Pak mame asi jinou definici "manipulace s fakty".

0/0
31.3.2015 14:30

M10i78l43o27š 34Š86i86b67a76l 6116610788907

Zajímavý postřeh z těch dat - že průmerná cesta autem je 20kratší než letadlem. nedohlám to přepočítávat - bude vám věřit. Pokud to vezme v potaz, tak tedy platí že cesta autem na vzdálenost 50km je cca stejně riziková jako cesta letadlem na 1000km - to mě nenapadlo.  Ale pořád z nevyplývá z toho že: "jízda autem je 62krát nebezpečnější" jak je napsáno v titulku ani že "Nejdůležitější sloupec je ten první, který ukazuje počet obětí na miliardu kilometrů cesty" jak je uvedeno v článku a o to jde. A já nemluvil o "manipulaci s fakty" , ale o cílené interpretaci statistických dat podle ukazatele, který autorovi nejvíce vyhovuje.

To s tím srovnání rizik přepočtených na vzdálenost na kterou je daným prostředkem cestováno - ten měl být v článku, byl by mnohem zajímavější a pro lidi i pochopitelnější, stačilo napsat "Cesta letadlem na vzdálenost Prahy - Paříž je stejně riziková jako cesta autem na vzdálenost Říčany -Kolín ;-).

0/0
31.3.2015 15:07

K15a91r14e12l 42P55o67d98h71o76r92s58k60y 3855913842345

Ja se omlouvam, ten prepocet jsem popletl. Na kilometr je auto 62x nebezpecnejsi, ale protoze 1 cesta autem je v tabulce 3x bezpecnejsi nez letadlem, tak to znamena, ze cesty autem jsou brany jeste tolikrat kratsi. Cili to vychazi, ze prumerna cesta autem je 180x kratsi nez letadlem. Takze letadlo PRG - CDG je stejne rizikove, jako jet autem 5km treba do kramu.

Jak vidite, priznivych cisel u aut v druhem sloupci je dosazeno jen diky tomu, ze delky tech cest jsou extremne kratke. Z toho je videt, ze nebrat v uvahu delku cesty je extremne zavadejici. Proto jsou ty dalsi sloupce zavadejici a autor dela spravne, ze jako stezejni bere riziko vztazene na delku cesty.

Jinymi slovy, tvrzeni "letecka je 62x bezpecnejsi" nebo "cesta autem po meste je stejne rizikova jako letadlem po evrope" mi prijdou docela ekvivalentni. Z obou plyne, ze kazdy km v aute je dost nebezpecny.

0/0
31.3.2015 16:39

K38a82r84e91l 56P16o11d36h84o58r19s93k62y 3415853172595

Ehm, jeste jsem se trochu popletl. Posledni veta prvniho odstavce ma samozrejme byt v tom smyslu, ze jet 5km do kramu je trikrat bezpecnejsi nez ta Pariz, takhle to odpovida tomu 2. sloupci v clanku.

0/0
31.3.2015 17:40

M55i28l84o25š 11Š48i86b84a25l 6536140438497

S takovou fomrulací: že průmerně je cesta letadlem Praha-Paříž  stejně nebezpečná jako cesta autem na 15km se již dá souhlasit, ale opět vycháízít s toho 1 + 2.sloupce  an epasuje to do těch údajů v 3 sloupci, protože cesta letadlem do paříže vyjda na 1a 3/4 a autem na 12hodiny, což dává hodinově 30x vetší nebezpečí autem než letadlem a ne těch 64 co dává to kilometrové strovnávání. Asi to bude tím, že nebezpeční smrti relativně procentně klesá při delších cestách. Skutečný poměr poměru nebezpečnosti pak bude někde napůl cesty dejme tomu na 45 násobku.

0/0
1.4.2015 14:55

F93i39l60i74p 73M75a29t80u20s39k71a 6251348951227

Myslím, že Miloš to myslel dobře z mého pohledu. Každý týden letím 2x letadlem, jedu 10x trolejbusem, 4x autem (taxi ve městě) a 2x vlakem. Je mi jedno, že letadlem tisíce kilometrů a autem desítky. Jinou volbu dopravního prostředku na danou cestu nemám (vzhledem k času). Prostě jakmile v pátek nebo v pondělí usednu do letadla, je to pro mne nejnebezpečnější cesta v týdnu. Ale Miloši, je to také proto, že se v tu chvíli přepravuju na největší vzdálenost, tudíž platí i ten první sloupec v tabulce. Kdybych v tu chvílu sedl do vlaku, bude pro to pro mne statisticky mnohem nebezpečnější, než v tom letadle. Kdybych sedl do auta, můžu si před odjezdem rovnou objednat místo na hřbitově (jel bych totiž po silnicích v Rusku - viz. videa na YouTube)

0/0
30.3.2015 18:36

M79i85l61o90š 19Š73i11b76a40l 6306940438897

S tou "dlouhou" cestou souhlasím. Mě v tom článku vadí že jako "nejdůležitejší statistika" je brána ta přepočítaná na kilometry, což je skutečně zavádějící. Pokud by se autor ve svých "tvrzeních" opíral o tu přepočtenou na hodiny bylo by to v pořádku. Takhle statisticky "vyšší váhu" získávají dlouhé cesty na úkor krátkých a následné zobecnění tvrzení že "cesta letadlem je 24x bezpečnější než cesta autem" není pravdou.

0/0
31.3.2015 9:38

S62t94a41n37i59s65l77a98v 63T89v26r60z 4216477743429

Pořád to není správně.

U letadla, vlaku či lodě není tak velký nárůst pravděpodobnosti nehody, jako u jízdy autem, na motorce či na kole nebo u chůze pěšky. Letadlo, vlak či loď mohou havarovat jenom jednou (dojede/nedojede).

U pozemní nekolejové dopravy ale s každý metrem a každou vteřinou přicházejí nové ohrožující faktory. (Bourat můžete na každé křižovatce a při každém předjíždění, s letadlem tu nehodu budete mít jenom při přistání, při startu nebo při poruše.)

Přeci nebudete tvrdit, že cesta pěšky z Prahy do Moskvy je méně nebezpečná než 250 letů z Prahy do Sydney. Tam nefunguje ani jeden sloupeček.

0/0
9.4.2015 15:00

L32a33d90i73s85l18a83v 33Ž19e10n58í41š43e29k 6476234208518

Myslím, že  autor - pan Kasík - je aktivní v diskuzi takřka u všech svých článků... R^

0/0
1.4.2015 20:02

M81i56l49a55n 63N23o57v46á47k 2630375985445

V přehledu chybí ten nejbezpečnější a velmi rozzšířený dopravní prostředek. Jeho předností je, že je plně automatický a na rozdíl od všech ostatních nemá řidiče, ale jen pasažery. Právě ta nezávislost na lidské chybě z něj dělá ten nejbezpečněší dopravní prostředek. Je jím výtah.

0/−1
28.3.2015 21:21

Z87b91y91n16ě21k 93Š83a57f29a75r92č23í49k 5237958515244

Vy jezdíte na dovolenou výtahem? 8-o

0/0
29.3.2015 1:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.