Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R98a83d21e93k 94S95v46í10t51i29l 7327210904429

Myslím, že autor je příliš zaujat ve prospěch letectví. Statistiky přitom nejsou zvlášť překvapivé, logicky vyplývají z vlastností způsobů dopravy.

U letadla moc nezáleží na tom, jak dlouho a daleko letíte. Rizikový je sám fakt letu (technická závada, nepovedený start a přistání či nebezpečný jedinec na palubě nejsou funkcí délky či doby letu).  S délkou a dobou letu snad souvisí jen event. nepříznivé počasí.

Naopak u všech ostatních způsobů dopravy je pravděpodobnost nehody daleko více závislá na délce, potažmo době cesty. 

Čili chci-li cestovat do Austrálie, není dobrý nápad tam plout lodí. Ale létat dvakrát týdně dejme tomu do Vídně nebo Bruselu moc dobrý nápad z hlediska bezpečnosti není (odmyslíme-li si tedy ještě pravděpodobnosti nehod na určitých trasách).

Argument, že "pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem." je tedy nesprávný, nebo přinejmenším zavádějící. Kdybychom zkrátili typickou cestu letadlem na typickou délku jízdy autobusem, stejně bude autobus bezpečnější...

0/−1
5.4.2015 19:53

R53o43s20t43i59s13l93a52v 17M67e19i91s75n77e93r 6331669354

tak to je zas článek---jasně že auto je nebezpečnější,--ale vykládejte to těm dětem co byly na palubě letadla se sebevrahem...---nehledě na to že v autě mám pořád šanci situaci ovlivnit,---jakou mají šanci cestující v letadle?

+1/0
5.4.2015 10:17

J65a28n 66D79l65o65u40h65ý 7574819630559

Problem je v technologii. V letadle se vetsinou stane nehoda proto, ze lidsky mozek nebyl schopen obsahnout siri cele problematiky a navrzene reseni drive ci pozdeji ukaze svoji slabinu jako prave dnes. Nemoznost ani vzdalene pres ridici stredisko otevrit dvere je fatalni chyba. Naprosto zbytecna smrt. U auta se boura sice casteji, ale povetsinou vlastni blbosti toho kdo ridi. Kdyby pilotovalo letadlo tolik lidi jako ridi auto, byla by statistika podobna, jenze letadlo ma nejmin ridicu na pocet prepravovanych osob, takze ty statistiky vypadaji dobre. Zajimavejsi by byla statistika kolik zemrelo lidi na konstrukcni vadu stroje, kterym jsou pasazeri prepravovani ;-)

0/0
30.3.2015 19:01

T23o51m12a31s 24T93h92o25m77a17e46s 6914260115128

Dobrý den, jako každá statistika je to trochu pokřivené. Pokud bych nelétal letadlem, tak bych tak často a daleko necestoval. Tím pádem bych měl mnohem menší šanci zemřít při jakékoliv dopravní nehodě.

+3/0
30.3.2015 17:11

J28a28r52o75s83l93a65v 92H34o62l87e76č78e76k 7112309396961

Dost by mě zajímala debata, případně nějaké statistiky na téma možného snížení rizika úmrtí na silnici. Myslím si totiž, že ta čísla, která jsou ve statistikách jdou na silnici dost dramaticky ovlivnit. Už tím, jestli řídím, nebo jsem spolujezdec a na kterém místě sedím. Jakou mám bezpečnostní výbavu auta, jak je auto velké a konstruované, jak rychle jezdím, jak dodržuju vzdálenost, jak předvídám, jak se soustředím, jakou mám reakční rychlost, zkušenosti, jaká je moje konstituce a zdravotní stav. Takže je možné, že pokud jsem 35 let starý sportovec, ve velkém drahém, novém autě s ABS, airbagy, připoutaný, jedu pomalu, klidně, soustředěně, pak můžou být mé šance zabít se za volantem třeba 100 x nižší, než pokud jsem smažka ve starém Fiatu, která se chce ukázat kámošům a možná jsou třeba 20 x nižší než je průměr z tabulek. Zatímco v letadle to máme asi všichni stejné.

+4/−2
29.3.2015 0:00

R92a25d17e70k 61J82a11n18a88t27a 9295366494772

Taková debata by byla jistě zajímavá, ale automobilky o ni nemají zájem. Stačí se podívat, jak jsou udělovány tzv. hvězdičky za bezpečnosti. Schválně v rámci aut jedné třídy. Jinak by vyšlo najevo, jako jsou malá auta nebezpečnější ...

+2/0
29.3.2015 0:06

J62a46n 22D23l81o97u68h89ý 7304279480439

Plavate blbosti, male auto se spravnou konstrukci muze nehodu ustat bez problemu. Najdete si test treba renault modus vs. Stare volvo. Renault vitezi :-). To same crash test chevroletu BelAir s chevroletem cruze. Proste cele je to o materialech

0/0
30.3.2015 19:07

P46e25t25r 23L56u76d49a97n11e92k 1417664447503

Pane Holeček, jestli jsem to dobře pochopil, tak máte strach z létání a snažíte si to obhájit, že se zakládá na reálných předpokladech vycházejících ze statistik. Jenže mícháte hrušky s jabkama a díky tomu Vám to tak vychází. Samozřejmě, že statisticky je bezpečnější jet krátkou vzdálenost autem než letět letadlem, protože u letadel jsou nejnebezpečnější starty a přistání. Zatímco u auta je krátká cesta provedená většinou ve městě, kde se při dodržení povolené rychlosti s největší pravděpodobností nezabijete. To byste ale taky mohl říct, že když si nasadíte přilbu, sednete na kolo a dojedete několik desítek metrů k řece po cestě kam nesmí auta a je to po rovině, tak je to úplně nejbezpečnější. Z toho se však těžko dá vyvozovat, že nejbezpečnější dopravní prostředek je kolo. Ten článek je o tom jestli je bezpečnější se dostat z bodu A do bodu B letadlem nebo něčím jiným a při takovém srovnávání nemá smysl brát v úvahu cesty, které letadlem provést nejdou.

+3/0
29.3.2015 9:54

J66a93r76o46s65l83a83v 34H39o66l63e29č32e70k 7162729966681

Článek je o statistikách z mnoha pohledů. Píšete, že míchám hrušky s jabkama. Já se naopak snažím poukázat na to, že hrušky s jabkama míchá ten, kdo chce najít jednoho univerzálního vítěze soutěže o bezpečnost, místo aby si s pomocí statistik racionálně zodpověděl konkrétní otázky. Úplně jinak totiž musí se statistikou pracovat ten, kdo se rozhoduje, jestli letět do Moskvy letadlem, nebo jet autem a úplně jinak zas ten, kdo se chce dozvědět, jestli je pro něj bezpečnější letět na dovolenou na Hawai, nebo jet autem na 20 km vzdálenou chatu. A je spousta těch, kteří si myslí, že auto je mnohem nebezpečnější i v tom druhém případě, protože si prostě přečetli, že letadla jsou výrazně bezpečnější než auta.

+2/0
29.3.2015 18:52

P36e24t67r 84S93c42h49ö78n 7373486832313

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě. Tolik asi k vašim fabulacím, pane Holeček.

0/−1
29.3.2015 10:57

J79a76r71o24s13l91a52v 63H43o63l18e17č58e61k 7932339166421

Jen v Praze vykonají řidiči více cest, než dopravní letadla na celém světe za měsíc. Tolik k relativitě Vašeho argumentu.

+2/0
29.3.2015 18:53

J35a13r34o14s52l76a65v 71H61o37l66e37č44e10k 7132599886911

V Praze za den.

+1/0
29.3.2015 18:54

P14e29t77r 62S18c63h14ö28n 7173186332103

Jen v Česku zemře na silnicích ročně v průměru asi dvakrát více lidí, než kolik se jich stane za jeden rok obětí leteckých nehod na celém světě.

0/0
30.3.2015 1:31

M19i42r45o12s45l58a26v 37S10u15c51h50y 5630859360970

Tak tyhle statistiky jsou známé. Ne nadarmo se místu vedle řidiče říká sedadlo smrti. Statistika vám přesně poví, jaká věková skupina řidičů je nejrizikovější (mimochodem, pojišťovny podle toho počítají bonusy). Statistika dokonce ví, že nejvážnější nehody vznikají poblíž domova, kde to řidič "bezpečně zná". Dokonce je známo, že řidiči červených vozidel bourají častěji.

Nehodovost u nás je jednoznačně ovlivněna bezohledností, nezdravou sebedůvěrou, nevyježděností i stavem silnic. Často se klade vina stromům u cest. Ale mě spíše vadí hluboké pangejty. V úzké aleji jedu podvědomě pomaleji, ale když vidím, že něco nezvládnu, nemám s vozem kam uhnout. Pangejtu se člověk bojí, je to konečná, a tak se to snaží vybrat za každou cenu. No a pak stačí jedno auto v protisměru nebo nešťastně stojící strom, a neštěstí jena světě.

0/0
29.3.2015 13:29

J63a15r56o69s68l89a13v 38H79o27l48e30č85e44k 7672429716521

Díky za druhý sloupec v tabulce. Když jsem tady na idnesu před dvěma dny napsal, že létání je sice na kilometry nejbezpečnější, ale že když už do letadla sedáme, jsou šance na úmrtí větší, než když sedáme na běžnou cestu do auta, lidi se mi tady vysmáli a měli mě za úplného pitomce nebo blázna. Druhý sloupec dokazuje, že jsem měl pravdu, bohužel málokdo je schopný pochopit statistiky v souvislostech a zodpovědět si s jejich pomocí správně konkrétní otázku.

+5/−1
28.3.2015 22:34

R93a31d35e98k 50J85a32n87a86t61a 9775236764802

Nojo, jenže "běžná cesta autem" je něco jiného v USA a něco jiného v ČR. Stejně tak míra nehodovosti.

Kromě toho, málákdo se ráno rozhoduje, zda dnes vykoná běžnou cestu autem a pojede do práce, nebo vykoná běžnou cestu letadlem a poletí do Bulharska. Srovnávat by se měly varianty, mezi kterými se člověk reálně rozhoduje.

+4/0
28.3.2015 22:37

J64a49r22o59s48l63a20v 15H14o65l84e95č38e40k 7912419726791

Já si třeba pokládám otázku, jestli letět letadlem několik tisíc kilometrů k moři, nebo jestli jet autem na mácháč. A spusta lidí se mylně domnívá, že letět těch několik tisíc kilometrů k moři je bezpečnější. Což je blbost.

+3/−1
28.3.2015 22:41

J97a69r63o11s98l23a28v 34H80o81l38e35č24e12k 7452829796721

Navíc pokud jste zodpovědný střízlivý řidič, Vaše bezpečnost v autě je výrazně vyšší, než v uvedených statistikách, ty zahrnují i opilce a šílence.

+1/−1
28.3.2015 22:45

J84i28ř77í 61K47o89c64u49r12e21k 6555394565248

Christopher Oliva by nesouhlasil. Ale napsat už to nemůže. On střízlivý byl, narozdíl od toho v protisměru...

+1/0
28.3.2015 23:19

J80a78r53o23s79l65a36v 93H35o67l81e80č78e89k 7632499226581

Ano, proto není pravděpodobnost úmrtí zodpovědného řidiče 0. Je ale jistě výrazně vyšší, než pravděpodobnost úmrtí šíleného řidiče.

+2/0
28.3.2015 23:22

J66a16r22o93s27l60a78v 97H60o96l11e72č93e33k 7672569556691

Jistě výrazně nižší - samozřejmě

+1/0
28.3.2015 23:23

R87a64d27e52k 78J59a60n95a79t67a 9105116104882

Není, dosaďte si ta čísla. Berme vašich jako "několik tisíc kilometrů k moři", Hurgadu, typickou koupáckou destinaci. To je 2700 Km. K Mácháči to je z Prahy 70 km.

0.05*2700=135

3.1*70=217

Auto i tak vycházi 217÷135 = 1,6x nebezpečnější.

0/0
28.3.2015 23:11

J62a87r32o43s29l62a28v 73H24o28l68e35č30e40k 7432249346331

Jenže já jedu střízlivý, soustředěný a jedu zodpovědně. A tím jsem se dostal před letadlo.

+1/0
28.3.2015 23:20

R29a74d83e93k 15J87a56n61a96t47a 9925786964602

Ale letadlo do Hurghady je společnost povolená EU, jinak by vás nemohlo v Praze naložit. Kdežto čísla jsou za celý svět, takže včetně kdejaké vnitroruské a africké aerolinky.

Takže i to letadlo je bezpečnější než číslo z článku. Ostatně kdy naposledy se stala nehoda letadlu, které odstartovalo z Prahy?

+5/0
29.3.2015 0:10

J17a47r83o70s89l47a92v 37H95o73l45e58č27e57k 7292269816541

Jenže jen v Praze vykonají řidiči denně víc cest autem, než kolik proběhne cest letadlem na celém světě za rok. Takže to co jste napsal je jen jedna stránka věci.

0/−3
28.3.2015 22:24

R44a79d35e26k 93J56a10n75a81t31a 9255356934272

Jak jste k tomu došel? Na celém světě proběhne ročně cca 36 milionů letů dopravním letadlem. To by každý Pražan včetně kojenců musel jet vlastním autem 30x denně :-)

+2/0
28.3.2015 22:30

J67a60r86o45s68l53a75v 41H95o33l11e47č45e87k 7392379446251

Tohle mi utkvělo v paměti při čtení statistik před časem. Teď jsem to už neprověřoval. Můžete mít pravdu, v to případě proběhne jen v Praze každý den tolik cest autem, jako na celém světě letů za měsíc.

+1/0
28.3.2015 22:36

M91i57l97o70š 44Š22i90b83a94l 6176250768117

Statistika nuda je.....zpívá se v jedné pohádce. Tak trochu pohádkou je i tento článek, který je nejspíš  nepřiznané PR. Pohádkou je v tom, že za nejdůležitejší ukazatel dává počet umrtí na počet přepravených kilometrů a snaží se to všem čtenářům vnutit. Jsem rád že autor presentoval celou tabulku, protože jsem se k takovýmto údajům nikde ve sdělovacích prostředcích zatím nikde nedostal. Nejpřesněji o nebezpečí létání, či kteréhokolv jiného cestování v tabulce uvedeného, totiž se statistického hledika vypovídá prostřední sloupec, který říká, jakou mám šanci, že nepřežiju danou cestu daným prostředkem při každém jednom použití daného prostředku,  jinak řečeno pravěpodobnost smrti při každém zahájení cesty daným prostředkem (prostě: "na jednu mou cestu někam").

I samotný titulek už je zavádějící, protože čtenářům předem podsunuje zvolenou interpretaci přiložené tabulky. Měl by být minimálně neutrální. Kdo se nenechá zmanipulovat interpretací statistik autoem článku, může z přiložených statistik vyčíst, že na to, že zemře při havárii letadla má 3x vyšši šanci, než to, že zemře při autonehodě (při provedeném stejném počtu cest oběma těmito prostředky). To, jak často který prostředek kdo použije už je jiná statistika.

Je také zvláštní jak daný autor  tady v diskuzi aktivní, jen aby lidi více utvrdil o "své pravdě".

+5/−3
28.3.2015 21:26

P11e56t77r 96L39u22d59a72n15e23k 1477564347773

myslím, že tu statistiku ohýbáte daleko více než v článku. dávat do souvislosti počet cest je totiž dost nesmyslné. asi těžko totiž poletíte letadlem na poštu nebo každý den do práce. smysl srovnávat má jen cesty u kterých je použití letadla reálné a o tom daleko více vypovídá počet kilometrů než počet cest. tedy jestli např. při cestě na dovolenou do Bulharska je bezpečnější jet autem nebo letět letadlem.

+4/0
28.3.2015 21:35

J58a67r69o47s46l16a32v 76H94o55l33e48č95e61k 7722459596631

Ale v tom je právě ten vtip. Pokud už sedáte do letadla, bývá to zpravidla na několik set až tisíc kilometrů. Proto nejsou obavy zas až tak bezvýznamné. Jsou rozhodně více na místě, než když sedáte na běžnou několikakilometrovou cestu autem.

+3/−3
28.3.2015 22:22

P93e31t53r 69L48u58d27a76n71e20k 1787204517453

tak to snad nikdo netvrdí. srovnáváme ale jestli je bezpečnější cestovat autem nebo letadlem. a v takovém srovnání nemá smysl srovnávat několikakilometrovou cestu autem s cestou letadlem. z hlediska pravděpodobnosti přežití je jednoduše výhodnější létat letadlem, o tom ty statistiky jednoznačně vypovídají a o tom je ten článek. ty cesty autem by bylo lepší rozdělit ještě na takové, které se dají provést i letadlem a takové, které ne. pak by to bylo vidět daleko lépe.

+4/0
28.3.2015 22:39

J65a63r32o23s57l69a19v 53H34o15l10e53č57e43k 7592869366541

Právě, že to je velice častý argument lidí, kteří se posmívají těm, kdo se bojí létat. Víte kolikrát už jsem slyšel "máš větší šanci se zabít, když pojedeš do práce, než když poletíš s námi na dovolenou". Takže to je přesně ten případ, kdy lidi jednu statistiku používají nesprávně i pro úplně jinou situaci. Nebo ani ne tak statistiku, ale její interpretaci přebírají i v úplně jiném případě. Přesně viz titulek článku - člověk, který neuvažuje v souvislostech to pak přebere takovým způsobem jako lidi, kteří mi pořád dokolo tvrdí ten nesmysl o nebezpečné cestě autem pár kilometrů do práce.

+1/−3
28.3.2015 22:57
Foto

P58a53v34e80l 17K20a19s52í69k74, 94T53e66c53h20n67e84t72.47c25z

Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle. To neříká nic o jednotlivé cestě nebo o vás konkrétně, to je prostě to sčítání statistik. Otázka, zda "jednotlivá cesta autem je bezpečnější než jednotlivá cesta letadlem" má smysl jen v kontextu celkového pohledu. Tedy pro "průměrné cesty průměrného uživatele", a to ještě v globálním pohledu. Asi nejjednodušší způsob, jak to vysvětlit, je podívat se na šanci, jakou máte, že zemřete v letadle při jednom letu. Pak si spočítejte, kolikrát ročně poletíte. Pak udělejte to samé pro auto. Za prvé uvidíte, že obě šance jsou celkem malé. Za druhé uvidíte, v čem je ten rozdíl. A možná si i všimnete, kde jste vynechal sčítání pravděpodobností.

+2/0
29.3.2015 14:59

J75a50r20o69s26l53a26v 89H24o66l89e45č64e30k 7652269646571

Tak to vidíte Vy, jako autor obecného článku. Vy a statistika musíte řešit průměrného uživatele v globálním pohledu. Ale každý jednotlivec, který řeší nějakou svou konkrétní otázku ohledně cestování se více přiblíží pravdě, pokud si uvědomí i okolnosti, které mohou v jeho konkrétním případě posunout ty osobní čísla o hodně mimo průměrná globální čísla.

0/0
29.3.2015 19:03

S52t22a69n86i94s23l10a66v 60T89v85r72z 4696227703609

"Ano, ale tam jde o to, že vy skutečně máte větší šanci zabít se cestou do práce, než v letadle."

To je přeci demagogie. Podle Vašich dat cestou do práce máte 27x menší šanci se zabít, než v letadle. (Pokud používáte MHD)

Tu pravděpodobnost počítáte špatně vzhledem k citovanému tvrzení. Pokud byste řekl, že je pravděpodobnější, že zemřete v autě, než že zemřete v letadle, pak je to stejná pravda, jako že je pravděpodobnější, že zemřete při vyprazdňování na záchodě, než že zemřete při domácím neasistovaném porodu.

Ten, kdo letadlem nelétá vůbec, u toho je ta pravděpodobnost ještě menší. Ten, kdo každý den sedne doma do auta, dojede na letiště, odletí do práce a večer se zase vrátí, tak ten mnohem pravděpodobněji zemře právě v tom letadle (pokud ho něco nesrazí, když si p;jde naproti pro pizzu).

0/0
9.4.2015 14:41

J14a47r82o17s36l90a30v 94H85o79l39e40č32e10k 7362549196411

Nehledě na to, že pokud jste střízlivý a zodpovědný řidič, Vaše šance na bezpečnou cestu autem jsou ještě výrazně vyšší než jsou průměrná čísla v tabulkách. V nich jsou i spousty opilých, zfetovaných a bláznivých řidičů.

0/0
28.3.2015 22:39
Foto

P60a77v37e80l 36K19a12s64í62k40, 26T54e54c28h83n60e81t81.19c37z

Oni ti nezodpovědní řidiči bohužel ohrožují i ostatní. Ale to je na jinou statistiku.

+3/0
29.3.2015 15:00
Foto

P66a32v27e83l 17K64a82s76í66k34, 44T76e40c19h43n43e79t76.38c80z

Musel jsem se smát. Vyčítáte mi, že odpovídám na otázky v diskuzi, ale pak tady obhajujete svůj - dosti zkreslený - výklad. Zapomněl jste totiž na sčítání pravděpodobností. Já to chápu, není to nic intuitivního. Tabulku považuji za zajímavou ilustraci, ale důležitější jsou ty statistiky dále v článku. Ale zpátky k tabulce. Každý sloupec odpovídá na jinou otázku. 1. "Je bezpečnější do Paříže letět, nebo jet autem?" 2. "Jaká je šance, že zemřu během jednotlivé průměrné cesty tím kterým prostředkem?" Doufám, že je to takhle trochu jasnější?

+2/0
29.3.2015 14:43

M52i72l60o13š 49Š40i60b54a79l 6496270278277

Vaše dvě poslední otázky jsou správné a výborně vystihují to na co urozorňuji, a tím je interpretace statistik. Ano, pro cestu do Paříže bude bezpečnější letadlo. Ale již druhá otázka nebude pro letadlo tak příznivá tak váš člének iterpretuje. Průměrná cesta letadlem bude trvat tak 3x až 5x déle než průměrná cesta autem, vzhledek v třetímu datovému sloupci se pravděpodbnost umrtí v obou prostředcích srovnává.

To co mi na vašem článku vadí, je to tvrzení, že první datový sloupec (úmrtí na počet kilometrů) je "tím" ukazatel, který vyzvihujete jako nejdůležitejší, ale to je právě to v čem nemáte pravdu. Podle toho ukazatele by i cesta raketoplánem byla bezpečnější než chůze či jízda na kole. Pro raketoplán by tam vyšlo číslo 15 (14 umrtní na 882 miliónu kilometrů), takže by podle této vaší "nejdůležitejší metriky", byl raketoplán jen 5x nebezpečnější než auto - a to je totální hloupost. Pokud byste se ve svých tvrzeních odrazil od 3 datového sloupce (umrtí na hodiny)  a v nadpisu měl, že cesta letadlem je 4x bezpečnějši než cesta autem, tak bych ani "nepípnul". Takhle jen opět vyzvihujete leteckou dopravu podle nějakého jednoho ukazatele, který vám nejvíce vyhovuje. Dělá se to tak již roky a vy v tom jen pokračujete. (Mimochodem ten raktetoplán by v posledním soupci měl více 438 tisíc umrtní na miliardu hodin a je zdaleka nejnebezpečnější dopravou, což mnohem více odpovídá skutečnosti).

Letecká doprava je dnes relativně hodně bezpečná a není třeba se nějak zvlášt obávat (při využití "ověřených" dopravců). Její bezpečnost stoupá, což je vidět v článku na dalších grafech, proto není třeba navíc lidi manipulovat pomocí zvolené (vašemu tvrzení nejlépe vyhovující) interpretace statistických čísel.

0/0
31.3.2015 9:20

K51a19r43e92l 30P25o53d41h45o40r28s62k85y 3455203842145

Z kombinace prvniho a druheho sloupce plyne, ze cesty autem jsou asi 20x kratsi nez letadlem. Cili napriklad je stejne riziko umrti, kdyz pojedete do vedlejsiho mesta na koupaliste a kdyz poletite Praha - Pariz.

Jako vazne vam tohle srovnani vychazi jako korektni? Pak mame asi jinou definici "manipulace s fakty".

0/0
31.3.2015 14:30

M82i53l11o65š 63Š16i28b76a52l 6556190138377

Zajímavý postřeh z těch dat - že průmerná cesta autem je 20kratší než letadlem. nedohlám to přepočítávat - bude vám věřit. Pokud to vezme v potaz, tak tedy platí že cesta autem na vzdálenost 50km je cca stejně riziková jako cesta letadlem na 1000km - to mě nenapadlo.  Ale pořád z nevyplývá z toho že: "jízda autem je 62krát nebezpečnější" jak je napsáno v titulku ani že "Nejdůležitější sloupec je ten první, který ukazuje počet obětí na miliardu kilometrů cesty" jak je uvedeno v článku a o to jde. A já nemluvil o "manipulaci s fakty" , ale o cílené interpretaci statistických dat podle ukazatele, který autorovi nejvíce vyhovuje.

To s tím srovnání rizik přepočtených na vzdálenost na kterou je daným prostředkem cestováno - ten měl být v článku, byl by mnohem zajímavější a pro lidi i pochopitelnější, stačilo napsat "Cesta letadlem na vzdálenost Prahy - Paříž je stejně riziková jako cesta autem na vzdálenost Říčany -Kolín ;-).

0/0
31.3.2015 15:07

K48a16r27e34l 31P75o50d22h63o33r95s45k21y 3545963272145

Ja se omlouvam, ten prepocet jsem popletl. Na kilometr je auto 62x nebezpecnejsi, ale protoze 1 cesta autem je v tabulce 3x bezpecnejsi nez letadlem, tak to znamena, ze cesty autem jsou brany jeste tolikrat kratsi. Cili to vychazi, ze prumerna cesta autem je 180x kratsi nez letadlem. Takze letadlo PRG - CDG je stejne rizikove, jako jet autem 5km treba do kramu.

Jak vidite, priznivych cisel u aut v druhem sloupci je dosazeno jen diky tomu, ze delky tech cest jsou extremne kratke. Z toho je videt, ze nebrat v uvahu delku cesty je extremne zavadejici. Proto jsou ty dalsi sloupce zavadejici a autor dela spravne, ze jako stezejni bere riziko vztazene na delku cesty.

Jinymi slovy, tvrzeni "letecka je 62x bezpecnejsi" nebo "cesta autem po meste je stejne rizikova jako letadlem po evrope" mi prijdou docela ekvivalentni. Z obou plyne, ze kazdy km v aute je dost nebezpecny.

0/0
31.3.2015 16:39

K30a75r50e95l 95P26o60d62h45o89r65s50k74y 3155493142955

Ehm, jeste jsem se trochu popletl. Posledni veta prvniho odstavce ma samozrejme byt v tom smyslu, ze jet 5km do kramu je trikrat bezpecnejsi nez ta Pariz, takhle to odpovida tomu 2. sloupci v clanku.

0/0
31.3.2015 17:40

M33i10l38o64š 69Š69i72b50a58l 6576650548197

S takovou fomrulací: že průmerně je cesta letadlem Praha-Paříž  stejně nebezpečná jako cesta autem na 15km se již dá souhlasit, ale opět vycháízít s toho 1 + 2.sloupce  an epasuje to do těch údajů v 3 sloupci, protože cesta letadlem do paříže vyjda na 1a 3/4 a autem na 12hodiny, což dává hodinově 30x vetší nebezpečí autem než letadlem a ne těch 64 co dává to kilometrové strovnávání. Asi to bude tím, že nebezpeční smrti relativně procentně klesá při delších cestách. Skutečný poměr poměru nebezpečnosti pak bude někde napůl cesty dejme tomu na 45 násobku.

0/0
1.4.2015 14:55

F18i11l71i31p 79M68a16t40u32s54k64a 6881408191987

Myslím, že Miloš to myslel dobře z mého pohledu. Každý týden letím 2x letadlem, jedu 10x trolejbusem, 4x autem (taxi ve městě) a 2x vlakem. Je mi jedno, že letadlem tisíce kilometrů a autem desítky. Jinou volbu dopravního prostředku na danou cestu nemám (vzhledem k času). Prostě jakmile v pátek nebo v pondělí usednu do letadla, je to pro mne nejnebezpečnější cesta v týdnu. Ale Miloši, je to také proto, že se v tu chvíli přepravuju na největší vzdálenost, tudíž platí i ten první sloupec v tabulce. Kdybych v tu chvílu sedl do vlaku, bude pro to pro mne statisticky mnohem nebezpečnější, než v tom letadle. Kdybych sedl do auta, můžu si před odjezdem rovnou objednat místo na hřbitově (jel bych totiž po silnicích v Rusku - viz. videa na YouTube)

0/0
30.3.2015 18:36

M46i57l82o90š 48Š86i53b68a62l 6446600128107

S tou "dlouhou" cestou souhlasím. Mě v tom článku vadí že jako "nejdůležitejší statistika" je brána ta přepočítaná na kilometry, což je skutečně zavádějící. Pokud by se autor ve svých "tvrzeních" opíral o tu přepočtenou na hodiny bylo by to v pořádku. Takhle statisticky "vyšší váhu" získávají dlouhé cesty na úkor krátkých a následné zobecnění tvrzení že "cesta letadlem je 24x bezpečnější než cesta autem" není pravdou.

0/0
31.3.2015 9:38

S46t48a59n16i52s36l88a92v 28T94v46r43z 4726737773459

Pořád to není správně.

U letadla, vlaku či lodě není tak velký nárůst pravděpodobnosti nehody, jako u jízdy autem, na motorce či na kole nebo u chůze pěšky. Letadlo, vlak či loď mohou havarovat jenom jednou (dojede/nedojede).

U pozemní nekolejové dopravy ale s každý metrem a každou vteřinou přicházejí nové ohrožující faktory. (Bourat můžete na každé křižovatce a při každém předjíždění, s letadlem tu nehodu budete mít jenom při přistání, při startu nebo při poruše.)

Přeci nebudete tvrdit, že cesta pěšky z Prahy do Moskvy je méně nebezpečná než 250 letů z Prahy do Sydney. Tam nefunguje ani jeden sloupeček.

0/0
9.4.2015 15:00

L48a33d59i69s36l91a74v 65Ž27e66n64í49š47e36k 6706764688688

Myslím, že  autor - pan Kasík - je aktivní v diskuzi takřka u všech svých článků... R^

0/0
1.4.2015 20:02

M91i71l48a21n 61N51o25v80á50k 2210495285735

V přehledu chybí ten nejbezpečnější a velmi rozzšířený dopravní prostředek. Jeho předností je, že je plně automatický a na rozdíl od všech ostatních nemá řidiče, ale jen pasažery. Právě ta nezávislost na lidské chybě z něj dělá ten nejbezpečněší dopravní prostředek. Je jím výtah.

0/−1
28.3.2015 21:21

Z18b18y30n38ě84k 89Š75a17f71a82r42č48í86k 5867508665564

Vy jezdíte na dovolenou výtahem? 8-o

0/0
29.3.2015 1:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.