Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NÁZOR: Hnutí Duha slibuje Česku elektřinu z větru. Ale špatně počítá

V době, kdy se projednává nový energetický zákon, Hnutí Duha představilo novou studii, podle které může být až třetina české elektřiny vyráběna ve větrných elektrárnách. Ale jeho výpočty nesedí, píše fyzik Vladimír Wagner.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P13e29t33r 35Z73d69e27n37ě40k 2744809634

Podívejte se např. na pokrytí republiky oblačností dne 8.4. Až na nepodstatné výjimky zataženo. A takových případů je hlavně v zimním období spousta. FV produkce elektřiny nula. Podobně je tomu s větrem. Anticyklona, subsidence, inverze, nefouká skoro vůbec nebo jen nepatrně z různých směrů. A berte v potaz ještě předpokládaný vzrůst počtu el. aut. Kdo/co za těchto situací zajistí potřebné množství el. energie? Uhelné elektrárny? A kde je potom ekologie? Budeme mít dost uhlí? Tak přemýšlejte a netrollujte....

+2/0
9.4.2015 8:34

M34i66l65a72n 81V76a56n58ě53č18e96k 6328948957374

pane Zdeněk, kdo v tyto dny zajistí energii? odpovídám: uhelné a plynové elektrárny. A kde je ekologie? přemýšlejte- když ty špinavé elektrárny nepoběží pořád ale jen výjimečně tak ušetřite třeba 50 až 95% paliva a emisí, takže uhlí a plynu bude nadbytek. Přemýšlejte, netrolujte.....

0/−2
9.4.2015 9:01

P80e39t85r 65Z63d29e85n47ě79k 2974719934

Ty vaše špinavé elektrárny nejsou žárovky, takže je nelze na povel zapnout, vypnout, ty musí alespoň "naprázdno" běžet stále. :-( Ekologii splňují z tohoto důvodu jen jaderky. A nemáme zde ani prostředí Fukušimy, ani neumětely, jací byli v Černobylu, nehrozí ani zemětřesení. Teroristické útoky? Teroristi mohou nasypat např. KCN do zdrojů pitné vody. Balvan z vesmíru? Takový, který by zničil jaderku by zničil vše v okruhu 100km, takže to by vyšlo nastejno. Nedržte se OZE jako ho ko, je to marné.:-P

+4/0
9.4.2015 9:18

M13i50l67a44n 73Š69i34m42o40n92í15k 1480883579499

Nemusí běžet stále. Plynovou elektrárnu najedete na plný výkon dle velikosti,konfigurace a výchozího stavu do 5-60 minut, uhelnou do 1-4 hodin. Meteorologické podmínky a výroba z OZE se již nyní dá dost dobře předvídat na 1-2 dny dopředu. A v systému bude stále víc akumulačních možností (autobaterie, domácí baterie, akumulace teplé vody pro vytápění,..).  Jak v nedávném rozhovoru pro iDnes zmínil pan Steigenberger, staví se hliníkárna, která bude schopna přízpůsobit se proměnlivé dodávce elektřiny. Takže bych to neviděl tak tragicky.

+1/−2
11.4.2015 8:45

P59e94t32r 10M39a76c41h 6466970534

S uhlím je problém už teď a výroba z uhlí se bude snižovat. Plynové elektrárny znamenají maximalizaci závislosti na rusku. Je potřeba jít přesně opačnou cestou.

Ušetření 95 % paliva jste si vycucal z prstu. Jak zaznělo v článku, tyhle alternativní zdroje dokáží pokrýt maximálně 10 % spotřeby. I kdybyste měl pravdu alespoň s těmi 50 %, znamenalo by to 50 % účinnost přistejných nákladech na výstavbu, tedy zvýšení nákladů. Je to logické, každý nespolehlivý zdroj zvyšuje náklady na zajištění spolehlivosti tím víc, čím méně je spolehlivý.

+1/0
9.4.2015 11:54

M18i27l43a48n 28Š84i74m20o81n53í17k 1850733329629

Jenže přímé náklady na výrobu z OZE, tedy zejména větru, ale i pro lokální FV, budou podstatně nižší než z jádra, takže bude vznikat cenový prostor pro náklady na řízení spotřeby, záložní zdroje a někdy až po roce 2030 začne být potřeba většího objemu akumulace. Navíc ta cena z jádra na úrovni 80-100 EUR/MWh je za předpokladu trvalého provozu na plný výkon. Je už celkem jisté, že za 20-30 let bude v Evropě od jara do podzimu přebytek elektřiny a nebude poptávka po baseload elektřině. Tento graf je celkem výmluvný, a to je předpoklad už pro rok 2020 v Německu: https://drive.google.com/file/d/0B4AuENhmC5kDbjd6WF85eDMtUjg/view?usp=sharing

+1/−2
11.4.2015 8:56

R70o63m96a86n 33G47o76r15č78í35k 9526573979416

Tak, ještě se naučit poručit větru, dešti atd. a budeme s Duhou ruku v ruce s OZE totálně za vodou.;-D;-D;-D

+3/0
8.4.2015 10:23

R27a70d14i69m 89P65o51l89á93š22e17k 9406373169149

Někde dole se diskutuje taky o tom, jestli lze na desítky let  dopředu lépe predikovat vývoj a tím ekonomiku klasické energetiky anebo vývoj a ekonomiku OZE elektřiny.

A zastánci OZE elektřiny je uváděno, že doba velkých klasických alaktráren, uhelných i jaderných, je už pryč.

Zastánci těchto velkých elektráren ( a OZE jako jejich doplňku) je uváděno, že problémová stavba těchto nových elektráren je způsobena, tím ,že je ekonomické prostředí v energetice dneska v EU ovládáno nesystémovými a dopředu nepředvídatelnými zasahy nazelenalých bruselských úředníků či vládou zvolenou zelenou propagandou ovlivněnými voliči.

A zrovna náhodou dnes důkaz je tady:

http://www.novinky.cz/ekonomika/366305-nemecko-chce-zdanit-uhelne-elektrarny-cast-zemi-se-bouri.html

Pozelenělá německá vláda, která potřebuje na další pokračování Energiewende další peníze, z ničeho nic chce zdanit uhelné elektrárny. To zajisté velmi podnítí německé investory, aby investovali do jakýchkoliv velkých energetických projektů s návratností mnoha desítek let. Pokud se bude nyní v Německu stavět nějaký větší energetický projekt, tak vždy s dopředu smlouvou se státem zajištěnou cenou , respektive garantovanou cenou.

Bo investoři určitě nebudou riskovat, že za 5 - 10 let po otevření takového velkého energetického projektu ho nově zvolená německá vláda  zatíží dodatečnými daněmi, které okamžitě přivodí svou velikostí zastavení výroby kvůli zvýšení výrobních nákladů.

+5/−2
7.4.2015 17:15

V41á73c30l98a46v 68Z22e44l58i73n16k41a 2212630223742

Dost drsné. Činovníci spolkové vlády jsou zřejmě ochotní v tom zeleném šílenství pokračovat za jakoukoli cenu. To není moc povzbudivá vyhlídka.

+4/−1
7.4.2015 22:38

J37a75n 78V64e81s13e25l83ý 5664213802691

Všichni jsou blázni. Amerikáni jsou blázni, Japonci jsou blázni, Němci jsou blázni, Britové jsou blázni. Jen Zelinka s Poláškem jsou letadla.

+2/−6
7.4.2015 22:42

V83á79c91l19a69v 11Z47e61l32i57n60k71a 2142360543942

Ulevil jste si? Moc vás žere, že někdo narozdíl od Vás umí racionálně přemýšlet? Měl jste utrpět technické vzdělání směru elektro nebo strojní a mohl jste to umět také.

Já zatím kromě halasných proklamací politiků a hromady vystoupení na seminářích a konferencích vidím akorát tak to, že Británie pod tlakem začíná nahonem plánovat stavbu nových jadarek, Japoncům se už také mocně zajídá ten masivní import fosilních paliv a USA se tvrdě rozjely na plynovkách hnaných břidličným plynem. Ergo nic nového pod sluncem. Jediný kdo nesleví v zeleném magoření jsou - bohužel - naši sousedi Němci.

+9/0
7.4.2015 22:53

J83a33n 39V35e80s46e79l63ý 5584513312381

Britové ještě neví, jestli ta jejich slavná nová jaderka bude moct být financována podle akutálních plánů, ještě nekopli do země. Zatímco britské OZE za rok skočily z 15% na 20% výroby a celé to zrychluje.

Japoncům se zajídá import fosilních paliv, proto jen loni postavili 10 GW ve fotovoltaice a pokukují po větru.

V USA udělaly vítr + fotovoltaika okolo 60% nových zdrojů, letos to bude ještě víc a mezitím kleslo otvíraní nových frakovacích ložisek o 80% a netřeba dodávat, že mají životnost 2-3 roky a plyn byl donedávna dáván levně, protože zisk měli těžaři z ropy.

Nic nového, Zelinka. Těch 50 + 50 GW za rok 2014 je pořád jen začátek. Analytici z Wall streetu očekávají 200 GW ročně ve fotovoltaice a další pokles cen o polovinu až dvě třetiny do roku 2020, tj. než proběhne tendr na dostavbu JETE.

FV panely jsou totiž elektronická zařízení z fabriky, ne stavební projekt.

+2/−2
7.4.2015 23:17

R57a46d41i35m 87P52o59l78á80š95e71k 9206263599529

Já bych byl "bez starosti".

Až Evropa díky zelenému šílenství dostatečně zchudne, prodají tady Číňani jaderné elektrárny za desetinu ceny, než za jakou bychom by si byli schopni je postavit sami. A postaví je díky unifikované stavebnici JE, kterou nyní vyvíjejí, do roka od prvního kopnutí. ;-D

Evropa totiž bude potřebovat elektřinu 24 hodin denně, bo se po tom zeleném šílenství nejspíš nebude schopna uživit jinak než prací v levných robotárnách, kde se budou hromadně vyrábět šunty a dovážet do Číny, Indie a dalších mnohem rozvinutějších zemí než budeme v té době my.;-D:-(

A analytiky z Wall Streetu bych se neoháněl. Ti vychvalovali a doporučovali investice do toxických nemovitostních derivátů amerických bank a pojišťoven v době, kdy tyto deriváty už strmě padaly a nastartovaly tak celosvětovou krizi, to bylo tuším v roce 2007. A okolo roku 2000 totéž dělali s akciemi technologických IT firem , které byly přehřáté a často i nadhodnocené víc než na stonásobek jejich skutečné hodnoty.

Ostatně i dnes je dost možná situace podobná jako v roce 2000.

Viz:http://www.penize.cz/akcie-svet/299026-akciove-trhy-se-prehrivaji-prijde-pad?utm_source=e15-cz&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=boxpenizenae15cz

To, že v USA rostou zdroje z větru a fotovoltaiky je vidět: http://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/washington-postihl-vypadek-elektriny-bez-proudu-byl-i-bily-dum-1178569

A jak to s fotovoltaikou u nás vypadá dnes?

Viz tady:http://www.penize.cz/bydleni/299137-fotovoltaika-na-strechu-ekonomicky-zadne-terno?utm_source=e15-cz&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=boxpenizenae15cz

+1/0
8.4.2015 7:56

V78á25c16l60a55v 57Z30e98l43i80n54k87a 2472980373602

Boha jeho Vy jste jak zaseklá gramodeska. Tahle čísla jsou na pohled úžasná, jeneže nic neřeší. Podívejte se na stav sítě v ČR mezi šestou a sedmou ráno. Zatížení okolo 9000MW a vítr se sluncem z toho pokrývají úžasných cca 100MW. Ubohých 100MW z bezmála 3000MW insrtalovaného výkonu, což znamená "fantastické" 3% využití. Momentálně jedeme skoro naplno na jádru a fosilu přesně podle těch kritizovaných 30 let starých pouček. Jinak bychom tu nediskutovali, protože počítače na petrolej jaksi ještě nikdo nevyrobil. Tedy prosím nejprve vyřešit tento "zanedbatelný" problém spočívající v tom, že vítr a slunce jaksi neumíme ovládat kolečkem regulátoru a pak teprve tapetovat nějaká čísla, byť na pohled vypadají sebelépe.

+3/0
8.4.2015 8:52

P28e79t19r 14M85a26c34h 6836600754

Ja myslim, ze nejprve bychom meli opustit ty stare poucky o souctu ctvercu nad odvesnami nebo o nadnaseni telesa ponorenem do kapaliny, ty uz jsou stare tisice let. Bohuzel zapadni svet jde cestou cim dal vetsi nadvlady hlouposti, a ne jen v energetice, snad je to nechteny side efekt demokracie.

+1/0
9.4.2015 12:10

J75a24r86o61s29l19a30v 93F10r48a51n89t74i79š37e46k 97B53r42ü64m22m78e52r 1451536393170

Mít nevadské a další pouště, jsem pro soláry tam celkem také, i když i tak by byly jaderky lepší a méně ekologicky škodlivé.

0/0
8.4.2015 12:01

J55a66r62o89s32l10a79v 81F15r22a81n61t45i66š53e98k 88B18r37ü14m38m75e49r 1281796503940

Pane Veselý. Nikdo tak extrémně neblbne. A to, že Němci k podobným bláznovstvím mají sklony, předvedli několikrát a stálo to milióny mrtvých. Je to jedna z mála negativních vlastností německé povahy.

+2/0
8.4.2015 11:58

J62a96n 70V50e18s88e11l74ý 5364473572281

Á volání po stabilitě, žádné změny. To už zkoušel Metternich, tak dlouho se nic neměnilo až to v roce 1848 pěkně bouchlo. A Tonda Zápotonda taky chtěl jen "klid na práci".

Je součástí toho zeleného bruselského prostředí i ona Nečasovská daň ze Slunce, kdy majitelé FV panelů platí 0,78 Kč/kWh i za to, co si sami vyrobí a spotřebují?

+1/−3
7.4.2015 22:41

V88á94c97l31a33v 25Z91e96l96i68n79k63a 2362250353772

Jo, klidně to tak nazývejte. Když Vám to udělá dobře, tak proč ne. Elektroenergetika je setsakra důležitá na to, aby si s ní zahrávaly bandy technicky nevzdělaných fanatiků s chlorofylem místo mozku. V sázce je zatraceně mnoho.

+4/−1
7.4.2015 22:56

J78a26n 43V19e81s14e27l83ý 5444703722711

Jasně o zásadních věcech přece musí rozhodovat fachidioti s našprtanými 30 let starými pravdami z učebnic.

+2/−3
7.4.2015 23:26

R43a91d26i60m 40P89o47l19á40š54e25k 9126873529969

Jistě, "Rozbijeme starý svět a na jeho troskách postavíme nový". To už tady jednou bylo před 100 lety  a jak to dopadlo. Akorát v jiné barvě.;-D

Rozbili starý svět, všechno ukradli a zničili, nepostavili nic, maximálně nějaké paskvily, a ke konci, ostatně není to tak dávno , jen takových 26 let, tady byly země, kde "Zítra znamenalo ještě včera". ;-D;-D

+3/0
8.4.2015 8:05

V92á27c16l24a91v 63Z32e94l19i14n48k46a 2842760233852

Svého času, když někdo papouškoval komunistickou propagandu o tom, k jakým úžasným zítřkům spějeme, tak se o něm říkávalo, že je buďto hloupý anebo navedený. Zajímalo by mne, jak je to v případě pana Veselého. I když dnes je tu ještě třetí možnost a tou je napojení na OZE tunelování ekonomiky a společnosti, a hájení si svého korýtka.

+2/0
8.4.2015 8:57

M62i51l29a62n 15V52a28n32ě46č76e25k 6468348117404

Pane Zelinka, já dobře pamatuji pouze propagandu bolševika, že JE jsou zdroj budoucnosti a že spolu s nimi poručíme větru a dešti.

Nakonec bolševik padl, ale myšlení jaderníků a velkých centralizovaných zdrojů po něm zůstalo. 

Zelení byli za bolševika v nemilosti. Tolik o politice.

A co bude u nás v noci a brzo ráno když slunce ještě nesvítí? Když nebude foukat tak již za 10 let budu mít doma levnou FV+svoji akumulaci (to už ji bude Siemens a Američané nabízet jako po roce 1990 automatické pračky a myčky nádobí, popsal jsem ji v předchozích příspěvcích).

Velké fabriky (Škoda) jsou a budou též nezávislé na ČEZu a použijí pro ně ekonomicky nejvýhodnější řešení. Zatím je to kogenerace tepla a elektřiny.

Takže ty staré zdroje budou sloužit ještě dlouho, ale jen po malou část dne, tedy i s násobně nižší spotřebou paliva a emisemi. No a jaderné elektrárny tento režim zcela ekonomicky položí a nezachrání je žádný "contract for difference". A mladí energetici se naučí regulovat i tuto velmi komplikovanou rozvodnou sít (ale decentralizace zdrojů přinese i positiva).

Tímto se s Vámi a dalšími diskutujícími loučím.

0/−2
8.4.2015 9:45

R31a38d17i33m 66P37o56l80á18š20e95k 9166563919529

No, aspoň že nechcete Škodovku napájet fotovoltaikou a větrníky. ;-D

Kogenerace tam určitě bude, ovšem vzhledm k provozním nákladům bude spíš s JE než spalováním plynu. Pochybuji, že taková fabrika jako Škodovka ve velice silním konkurenčním prostředí si bude moct dovolit mít elektřinu znatelně dražší než konkurence.

+2/−1
8.4.2015 11:43

M62i41l27a67n 62V59a67n88ě90č49e97k 6838768247474

pane Polášek, podívejte se na stánky Ško-energo v Mladé Boleslavi či Plzeňská energetika v Plzni.

Zapomeňte na jádro, je to vlastní kogenerace tepla a elektřiny z uhlí, v MB přidávají ještě biomasu a ve špičkách spouští plyn.

Pochybujte si jak chcete ale realita je a bude jinde.

0/0
8.4.2015 12:19

J85a70r18o72s26l18a77v 52F56r58a15n70t21i52š19e46k 71B40r92ü24m82m29e65r 1471806633480

A to je podle Vás dobře? Pokud politici budou blbnout s OZE, tak tímto směrem půjdou všechny fabriky, anebo pak jednodušším, přestěhují fabriky do méně deb.. zemí.

0/0
8.4.2015 15:18

V25á82c67l53a78v 65Z69e34l35i96n83k74a 2442840883692

Ano, diskuse zřejmě nemá cenu. Vy jste zkrátka naiva nebo snílek, který raději než technikům bude věřit povětšinou humanitně vzdělaným zeleným bloudům. Co na tom, že se pletou i v základních věcech, jak se aktuálně ukázalo. Hlavně že ty ideály vypadají dostatečně krásně. Jenže jak se pravívalo dříve, ideálů, byť sebekrásnějších, se nenajíte, neoblečete se do nich a bosé nohy do nich taky neobujete.

Vy fakt věříte, že tam budete mít tu levnou FVE s akumulací? Zajímavé, že většina techniků, co znám, tenhle optimismus nesdílí. A to dobře vědí o čem je řeč. Tu FVE dejme tomu, protože tam ceny skutečně padly a nejspíš ještě nějaký pokles bude i když už ne tak výrazný, protože původně superdrahé články se už stávají menšinovou položkou z celkového rozpočtu. Ale ta akumulace. Levná a spolehlivá akumulace elektřiny ve velkém je takříkajíc vlhký sen energetiků, jenže ona se ne a ne nechat objevit mrcha jedna. Aby také ne, když je to proti přírodě, která energii podle zákonů termodynamiky rozptyluje a nikoli koncentruje. Kolik už bylo nadějně vypadajícíh konceptů, které vypadaly na průlom a vždycky to na něčem zůstalo viset. Zatím spolehlivě fungují pouze přečerpávací elektrárny a tu budete mít doma asi těžko.

Souhlasit lze s tím, že velké firmy si poradí. Ono i dnes je instalováno asi 1500MW nebo kolik ve zdrojích lokalizovancých ve firmách. Jenže o to víc ty problémy dopadnou na střední odběratele, na podnikatelský maloodběr a na domácnosti. Ještě budeme na kolenou prosit číňany, aby nám tu postavili nějaký ten jaderný blok a aby tady zaměstnali naše děti a vnoučata. A víte proč. Protože kolem OZE je spousta věcí přesně tak, jak předvedlo Hnutí Duha v tom svém paskvilu. Klady se nafouknou na maximum a negativa se naopak potlačí. U jádra či uhlí se pak postupuje obráceně. Na pohled vše vychází nádherně. Jenže v reálném světě se tahle konstalace zákonitě nevyskytuje a nastane malér.

+3/−1
8.4.2015 12:49

V19á56c88l55a46v 81Z13e36l52i83n10k64a 2652140703902

Až změníte platnost fyzikálních zákonů, tak pak můžete vesele změnit i tyhle pravdy, ale zatím ty zákony stále platí a platit budou. Silně totiž pochybuji, že příroda se někdy v budoucnu hodlá podřídit názorům zelených fanatiků i kdyby je do zákonů vepsali a nedodržení pod sankce dali.

+4/0
8.4.2015 8:44

V62á68c61l69a88v 14Z36e14l50i27n82k48a 2872640583382

Tak buďte moderní, napojte se pouze na OZE a žijte si PŘE-RU-ŠO-VA-NĚ. Já raději zůstanu na straně těch fachidiotů a budu mít elektřinu 365*24 hodin v roce.

+3/0
8.4.2015 8:54

M93i59l56a90n 91Š17i12m42o79n40í11k 1940653159689

Ještě v návrhu z roku 2012 byla v SEK tato kouzelná věta: Pro zlepšení situace je třeba vybalancovat stávající systém a zachovat jej po dobu minimálně deseti let jako v zásadě neměnný a o totéž usilovat i v orgánech EU....

0/0
8.4.2015 7:27

M31i36l91a22n 75Š32i28m80o14n29í83k 1150293989649

Je to znevýhodnění provozu špinavých zdrojů, které jen v Česku způsobují ročně škody 50 miliard Kč (externí náklad). Už to přiznává i MPO v poslední verzi státní energetické koncepce, píšu o tom tady:

http://milansimonik.blog.idnes.cz/c/456780/vitr-vyrobi-tretinu-elektriny-ceska-za-sestinu-podpory-pro-jadro.html

+1/−2
8.4.2015 7:31

M48i86l34a70n 69Š16i57m79o98n54í66k 1290893579139

V současnosti probíhá tichá revoluce. Loni v listopadu Dubaj ohlásila výstavbu solárního parku, který bude vyrábět elektřinu za cenu nižší než 0,06 dolaru za kilowatthodinu – což je méně než náklady alternativní investiční varianty, totiž plynové či uhelné elektrárny.

http://www.project-syndicate.org/commentary/solar-power-economic-growth-by-klaus-topfer-2015-04/czech

+1/−2
8.4.2015 7:35

V41á48c44l58a61v 22Z95e52l82i16n74k77a 2512700173122

A co v noci? Budou chodit spát se slepicemi anebo zase spokojeně spustí ty zastaralé zdroje?

+2/0
8.4.2015 9:00

J82a42r24o91s23l69a94v 45F62r72a56n91t66i18š13e38k 32B11r87ü45m69m69e47r 1521526443510

Kde leží Dubai? Kde my? Kolik mají slunečních dnů? Kolik my?

+1/0
8.4.2015 12:06

L64u94k37á15š 18Š90m52a83h85e74l 2657894712524

Není on možná problém spíš v tom, že uhelné elektrárny jsou sice čistě na náklady na výrobu elektřiny levné, ale mají šílené externality v podobě radioaktivního popílku, jedovatých zplodin a měsíční krajiny po těžbě? Což je zřejmě ten důvod, proč je zdanit.

0/0
9.4.2015 13:00

J98a94r87o64s13l84a73v 13F45r54a50n81t71i41š22e94k 71B48r77ü27m40m49e34r 1671476103240

Jenže uhlí mají hlavně kvůli OZE. Když zdaní uhelky, tak se jim už tak drahá elektřina ještě prodraží. Jadeky si nesmyslně zakázali a plynovky jsou drahé.

+1/0
9.4.2015 18:59

M34a26r63e66k 21H26r91u69b74y 6587862481588

Na co stavet elektrarny? Mame preci zasuvky ;-):-P

+3/0
7.4.2015 11:07

P76e61t58r 81H64a36r29i20p70r89a12s26a21d 53H22a59j69i30č 8263130704497

Pan Wagner publikuje všechny svoje články z pozice atomového fyzika. Je to jeho největší výhoda, ale i nevýhoda současně, protože se nedokáže na energetiku podívat nezaujatým pohledem, jinak by byl schopen ocenit pozitiva studie, která třeba má určité nedostatky stejně tak jako zhodnotit negativa, která jaderná energetika s sebou nese. Oceňuji jeho odborné články, týkající se například situace ve Fukušimě a dád je čtu. Trochu mě ale zaskakují jeho názory na energetiku jako celek. Kdo se trochu orientuje v tom, co se děje v energetice ve světě (i když první byli zřejmě Němci s Japonci), tak ví, že se energetika dost zásadně proměnila a že stabilní zdroje typu NZE jsou postupně vytlačované OZE a stabilita sítě je zajišťovaná jinak, protože ani stabilní zdroje nejsou zárukou stabilní sítě.

+4/−10
6.4.2015 21:16

V85á80c86l39a65v 79Z71e47l46i83n10k28a 2502780903522

No, právě jste předvedl ukázku člověka zmasírovaného zelenou propagandou. Všechny ty plamenné řeči o změnách, výzvách, revolucích a tak dále mají v podstatě jeden jediný úkol. A tím je zamlžení skutečnosti, že politicky protlačovaný rozvoj OZE s sebou přinesl přesně ty problémy, na které už před 15 či 20 lety upozorňovali odborníci na energetiku. Tehdy byli nazýváni zkostnatělými technokraty a čert ví čím ještě. S odstupem času se ukázalo, že tito dionosauři měli pravdu. A víte proč? Protože stále platí jedny a tytéž fyzikální zákony a platit budou i nadále.

Stále platí, že neumíme elektřinu beze ztrát přenášet na velké vzdálenosti. Stále platí, že elektřinu neumíme bezpečně a efektivně skladovat ve velkém. Z toho plyne, že stále musí platit, že produkce musí být +/- rovna odběru. A stabilita sítě se z valné části stále zajišťuje tak, jak se zajišťovala dříve. Musíte mít v síti dostatečný počet zdrojů, jejichž výkon je možné pohotově měnit podle potřeb sítě. Jinak smůla. A Německo bych rozhodně jako vzor neuváděl. Leda tak jako příklad vítězství zeleného fanatismu nad zdravým rozumem. Ta jejich Energiwende zatím víc a víc hrozí megaprůšvihem.

+15/−2
6.4.2015 21:34

P12e21t80r 13H62a35r61i50p98r71a78s20a14d 38H69a45j87i37č 8743760934357

No pak bych zahrnul do vašeho hodnocení celý rozvinutý západní svět a nejen Energiwende. Mě naopak připadá, že průšvihem zavání naše energetická koncepce. Zatím máme celkem levnou energii a máme jí dost. Může se to změnit tím způsobem, že zatímco všichni sousedi kolem budou zlevňovat, my budeme mít energii pořád stejně drahou nebo dražší a budemem mít přebytky, které nebude kam posílat. Rozhodně bych se ale v současné energetické situaci nepouštěl do další stavby jaderných reaktorů. JE mají totiž přesně opačné fyzikální parametry, když už se oháníte fyzikou. Jejich energie je predikovatelná, ale jsou rentabilní jen při nominálním výkonu, a nejsou schopné reagovat na momentální výkyvy sítě. Napíšu to ještě jinak. JE jsou s OZE nekompatibilní a to je velký problém, pokud všude kolem, a i v ostatních zemích budou převažovat OZE.

+2/−5
6.4.2015 21:52

V69á49c48l33a53v 27Z26e91l13i43n68k27a 2272150313672

A jak jí prosím budou zlevňovat? Myslíte si, že moderní větrná turbína je při své špičkové kvalitě za hubičku? Není a nebude. Doporučuji si k tomu prostudovat poměrně obšírné zprávy, které k této problmatice vydává německý Fraunhoferův institut. Investiční nálady u větrných elektráren jsou uváděny stále citelně nad 1000euro/1kW a to u pevninských - zdůrazňuji - pevninských instalací. Ty mořské jsou úplně někde jinde. A co je důležité - v podstatě neklesají. V jedné z posledních zpráv je dokonce přímo uvedena formulace ve stylu, že výrazný pokles ceny technologie již nelze očekávat a snižování ceny produkované elektřiny bude možné jedině cestou vyššího využití. A co teprve, kdyby se do ceny OZE férově promítly veškeré náklady na vyrovnávání jejich výkonu. To bychom teprve zírali jak "levná" je obnovitelná elektřina. Zatím e stále jede na to, že to někdo jiný vyrovná (plynem, uhlím nebo uranem) a že to udělá na své triko.

A pokud jde o jaderné elektrárny, tak snad každý rozumně uvažující energetik Vám řekne, že v žádném případě nelze spoléhat jen a pouze na jádro a pokrývat jím nějakých 60 nebo 80% spotřeby. To ani omylem. Lze jím však výhodně pokrýt tu část zatížení, která je nutná celoročně tzv. base-load. Tím se nechá poměrně ve značném objemu ušetřit uhlí, které nám začíná citelně docházet.

Závěrem. Převažování OZE, o kterém mluvíte, je neskutečný hazard, který může vyústit v kolaps evropské společnosti tak, jak jí dosud známe. Ony ty všemožně podporované OZE totiž stále nejsou schpné udržet rozvodnou soustavu stabilní ani den, co den, možná ani hodinu.

+10/−1
6.4.2015 22:25

J85a59n 29V46e39s93e10l60ý 5424183242631

Neklesají? Ještě nedávno to bylo 1500 EUR/kW. Je fakt, že ten pokles se na pár let zastavil, přecházelo se totiž na novou generaci turbín s dvojnásobným koeficientem využití.

Stojí taky za připomenutí, že velmi optimistický odhad ceny výstavby nových bloků JETE je na úrovni 5000 EUR/kW (v reálu bych očekával 10000 EUR/kW) a to by ta elektrárna musela kupovat palivo a měla by podstatně vyšší náklady na provoz a údržbu.

0/−2
7.4.2015 6:44

R40a22d13i23m 57P76o50l41á64š38e81k 9436333169689

Koeficient využití větrné turbíny je daný a na jednom konkrétním místě či oblasti s danou větrností měnit nijak zvlášť nejde. Závisí pouze na tom, jak často fouká na určeném místě vítr s rychlostí, kterou umí turbína využít a na výšce.

To, že se opticky zvýší koeficient využití, když je turbína lépe vypočítaná a technicky složitější, takže místo toho, aby se točila v rozmezí rychlosti větru od 5 do 15 m za sekundu, točí se od tří do 15 m za sekundu, není skoro k ničemu. Protože při těch nízkých rychlostech větru je taky velice nízká energie, kterou turbína z toho větru získá.

Jediná možnost, jak u nás zvýšit koeficient využitelnosti současně se skutečnou výrobou elektřiny, je zvyšování stožárů větrníků. Místo 50 - 100 metrů výšky je stavět vysoké 500 nebo možná i 1000 metrů. V takové výšce už skutečně fouká mnohem víc, otázka je,jestli takové obří větrníky chceme, umíme a z hlediska celkové ekologie oblasti si je můžeme dovolit.

+3/0
7.4.2015 7:37

J45a51n 85V20e64s24e29l51ý 5244573562941

Aha, teoretik. A přitom jste opomněl ty hlavní finty - lepší tvar lopatek, větší vrtule ke stejnému generátoru. A s tou výškou, koncepty jsou. Hlavně jeden je fakt cool :-). https://www.youtube.com/watch?v=0y-KGi8g94c

+1/−2
7.4.2015 8:09

R75a49d86i90m 45P13o62l60á89š40e54k 9696503639899

Jak tu energii seženete, když v pomalu proudícím větru dostatečná hustota energie prostě není? Viz Fyzika dneska už předpokládám  pro základní školy.

Budete honit elektrony do generátoru turbíny bičem ? Nebo necháte odhlasovat nějaký parlament volený ve volbách voliči zmasírovanými zelenou propagandou , že tam ta energie prostě je? Nebo necháte vypracovat příslušnou směrnici nazelenalými úředníky v Bruseli?

+2/0
7.4.2015 8:24

J12a56n 77V85e22s33e34l63ý 5194563962581

2x delší vrtule = 4x větší plocha, ze které se ta energie sbírá.

Matematika pro základní školy.

Dále základy účetnictví. Je rozumné stavět zdroj elektřiny, který je na jednotku vyrobené elektřiny investičně i provozně dražší a staví se 10-15x tak dlouho?

0/−2
7.4.2015 8:54

V49á20c70l87a64v 10Z80e74l91i76n47k45a 2392700543772

Proboha zkuste si prosím nastudovat alespoň základy teorie lopatkových strojů, abysrte tu ze sebe nedělal pitomce. Jste klasický příklad zeleného nadšence. Něco někde zaslechnete, něco si přečtete, něco doplníte podle potřeby a výsledek je paskvil. Pan Polášek to říká naprosto správně, jenže podle všeho hází hrách na stěnu.

Zvětšování průměru rotoru nemá v zásadě nic co do činění s koeficientem využití anebo se součinitelem výkonosti. Ten první je dán větrnými podmínkami lokality a nic s tím neuděláte i kdybyste se na hlavu stavěl. Ten druhý je skutečně dán kvalitou návrhu stroje. Jenže už takové Enercony nebo RePowery před 15 lety dosahovaly součinitele výkonosti někde mezi 0,4 a 0,5. Moc rád bych proto viděl, jak tuhle hodnotu zdvojnásoníte. Ono to totiž fyzikálně nejde. Ale vás zřejmě fyzika minula velmi uctivým obloukem.

+3/−1
7.4.2015 9:06

J15a95n 26V68e10s33e27l93ý 5464713442711

Jasně dosahovaly toho na Shetlandách, kde díky větru i stromy rostou nakřivo. Dneska tam Němci prodávají 10 let staré 500 kW turbíny (v Německu 15-20% koeficient využití) a ty tam dosahují až 60%. Sami instalují místo nich nové, optimalizované na místní charakteristické rychlosti větru, takže podle lokality běžně dosahují od 30% (Bavorsko) do 50% (Hamburk), každý rok jsou hoši od Siemense, Vestasu, GE, ... lepší a lepší.

+1/−2
7.4.2015 22:57

V50á84c77l43a47v 53Z22e49l29i51n89k68a 2692880973342

Baví vás to takto lhát anebo jste za to placený? Německo má za posledních 10 let stále využití VTE kolem 20% a neroste to. Naopak spíše mírně klesá, protože ty nejlepší lokality už jsou vybrané. A Bavorsko 30%. Nezlobte se, ale to už se mohu leda tak smát nad vaší omezeností. Vy fakt žerete tu zelenou propagandu i s navijákem.

+2/0
8.4.2015 9:10

R19a41d55i50m 77P55o58l22á39š37e57k 9256923759519

Hm, takže lepší tvar lopatek nestačí? :-P

Dvakrát větší vrtule je 2 - 3 x vyšší stožár, nechcete přece s větrníkem orat.  Vzhledem k silnějšímu větru je tam lepší využití větrníku, ovšem asi 10 x silnější síly, tudíž o to musí být stožár masivnější a důkladněji ukotvený. Generátor taky jiný, výkonnější tak 6x. Za malé rychlosti větru dosáhnete asi 4x vyššího výkonu než s předchozí vrtulí, za plné rychlosti tak 6 - 8 x vyššího výkonu.

A poněvadž za plné rychlosti větru bude větrno v celé Evropě, hlavně v Německu, které k nám bude posílat přebytky své elektřiny, kterou nyní neumí uregulovat, bude výkon Vašeho větrníku nadbytečný . distributor Vám sice zaplatí příslušné peníze za elektřinu , protože to ze zákona musí, ale za vývoz respektive dodatečnou regulaci vaší přebytečné elektřiny distributor bude sám platit odhadem až 10 Kč za kilowathodinu. Respektive distributor to platit nebude, protože to přenese v cenách za distribuci elektřiny na nás všechny, kdo od něho elektřinu kupují.  Takže tu Vaši přebytečnou elektřinu budeme platit my, zatímco Vy se díky povinnému odběru veškeré vyrobené OZE elektřiny napakujete. Ostatně to musíte, protože takový větrník bude tak 5 - 10 x dražší než ten původní nižší s poloviční vrtulí.

A ekologie taky zapláče, protože vliv takového víc než dvakrát vyšího větrníku bude na několikanásobně větší vzdálenost.

+5/0
7.4.2015 9:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.