Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když do Prahy ještě „létali mudžahedíni“. Lesk a bída letectví

V osmdesátých letech existovala zvláštní letecká linka z Kábulu do Prahy. Její pravý účel byl běžným občanům skryt. Snad si jen někdo mohl všimnout, že náhle vznikla nová linka ČSA do Londýna, kterou však používali téměř výhradně Afghánci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K88a29r54e95l 11H83a37t77v37a86n30i 2984807916470

Co vlastne CSA tehdy rozvazely po celem svete kdyz cs. obcanum bylo cestovani omezovano?

0/0
24.4.2015 5:47

M88i40c73h70a92l 41P82a13v55l65á52t 9143263484839

"létali mudžehedíni"

V 80. letech z Kabulu do Prahy ani omylem. Ten puvodni "taliban" byl smesny, tohle je pro zmenu trapne.

+1/0
15.4.2015 9:56
Foto

K34a36r65e36l 57S70e39i59d16l 8799625530298

Je fakt, že tehdy to provozovala ta druhá strana.

0/0
18.4.2015 10:48

L52u15k67a97s 38C90o75d56r 6568662750601

Pokud by nekoho zajimalo tohle tema z pohledu cloveka, co do toho vidi o neco vice nez autor clanku (a take nez autor druheho pohledu), tak doporucuju k precteni tenhle komentar na leteckem foru...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=36&t=8283&start=285#p197246

+2/0
14.4.2015 14:54

P15a25v97e39l 57R79e20z38n52i62c93e42k 3535434764582

Ohledne Ryanairu a jejich spekulacim..  Asi zbyva dodat ze je velika skoda ze v dnesni dobe se vlastne daji vydelat velke penize pouze a jen spekulovanim, nikoliv poctivou praci s trvalymi a uzitnymi hodnotami...

0/0
14.4.2015 13:56

H79a67n89a 40S86k63o59u49m97a54l74o34v72á 5370767692

"ČSA tehdy promptně zavedly večerní spoj do Londýna, kam však kromě posádky létali jen samí Afghánci. Uvedený dopravce byl skutečnou raritou. Letový řád měli jen na papíře, zpoždění více jak 24 hodin byla běžná a on si nikdo nestěžoval.

Jejich letouny byly v „excelentním“ technickém stavu: vesele z nich vytékalo palivo i hydraulická kapalina a hasiči sypali louže paliva vapexem snad pokaždé, když se ti exoti objevili."

Tyhle dva odstavečky mi daly trochu zabrat. Ono to vypadá, že ČSA byly skutečnou raritou, se zpožděním i 24 hodin, ale tak to asi nebylo myšleno, že. :-)

0/0
14.4.2015 10:58

G88a75b52r54i40e30l57a 10K52o25b75l89í21ž34k53o94v24á 2261760889764

Sobotka byl taky svyho casu mudzahedin a jak dopadl [>-]

0/0
14.4.2015 8:55

T45o72m51á65š 58K41n13a14i85f65l 6253840347530

No... Zacatek jsou vykradene cechoviny... A zbytek... Skoda slov.

+1/0
13.4.2015 22:20

J77i90ř31í 28K59o19c89u87r71e86k 6685384735108

Z Afgánistánu? Do Londýna? Zboží? Hmm, co asi tak vozili cestou tam a zpátky. Tvrdé drogy a tvrdou měnu? Samozřejmě neoficiálně...

0/0
13.4.2015 21:25

M79i20l55o59š 87F92i52a12l10a 2880801877542

Hlavně koberce a naložená ovčí střeva. Jestli tam uvnitř byly i nějaké drogy netuším, ale i to je samozřejmě možné.

+1/0
13.4.2015 22:25

M94i65l58o60š 15F86i80a75l14a 2910961267782

V jejich letadle jsem mnohokrát byl. Bohužel až v době, kdy k nám Ariana létala s B727, kterou údajně někde ukradli a nesměli s ním na jiné letiště než v lido-demo-soc státech. Vozili neuvěřitelnou spoustu zboží a je pravda, že to skoro celé létalo do Londýna. Jak lidé, kteří s tím přiletěli, nevím. Většinou jich moc nebylo.

Pravda taky je, že v jejich letadle byl neskutečnej bor.el a to i na palubě, ale v nákladovém prostoru ještě stokrát horší. Posádka bývala naopak velice kamarádská a musím říct, že jsem si nikdy nevšiml, že by z toho letadla vytékaly provozní kapaliny. Bylo sice v hrozném stavu ale technicky to zase nemohlo být až taková katastrofa, když to doletělo jednou týdně z Kábulu a zase zpět.

+2/0
13.4.2015 19:19

K86a57r11e64l 95N29o66v12o34t74n19ý 4646950415105

Provokativní otázka - nebyli ti tehdejší Ariana piloti stejně dobří nebo dokonce lepší, než ti dnešní? Všechno na ruku, (skoro) žádná automatika, všechno vodřít pěkně v teplejch. Dneska se jedním čudlíkem odstartuje a druhým přistane...

+1/−2
13.4.2015 18:58

J75a89n 42D46l70o63u93h31ý 7224359630519

Vy o letani vite asi tolik jako Lada Hruska o vareni.

0/0
14.4.2015 6:42

V92l34a75d27i57m42í18r 15L93o11u45l91a 2608317522691

V závěru se píše o "fintě" Renairu, kdy lacino nakoupil letadla, protože po útoku na New York letecká doprava nějaký čas byla v útlumu, a později tato letadla prodával dráž, než za kolik nakoupil. Opravdu dobrá finta, ale naprosto legální, a výnos desítky milionů dolarů nic moc proti investici za nákup 200 letadel.

To u nás jsou jiní kabrnáci. V roce 2001 stát prodal za cenu 11 kaček pozemky, na kterých se dlouhodobě uvažovalo, že by tam měla stát runway Ruzynského letiště. Bohužel to byly pouze uvahy, i když opakovaně presentované několik desítek let, nebylo vydáno stavební povolení, takže pozemky nebyly blokované. No a v roce 2008 přesně ty samé pozemky stát kupoval zpět, pro účel runwaye, ale již za cenu 4000 kaček za metr. Čistá ztráta státu 4miliardy korun. Samozřejmě se to vyšetřovalo s výsledkem, že šlo o přehlédnutí.

+5/0
13.4.2015 18:34

M89i48r95o18s55l79a98v 23K58o60š55ť25á91l 4364888393414

to jsou věci, toho jejich zástupce jsem znal. jmenoval se parvanta. vůbec jsem netušil, co se s ním stalo. je pravda, že to jejich éro bylo hodně "jetý", ale v té době to byla jediná dc10, která tu byla k vidění.

0/0
13.4.2015 17:55
Foto

J77á58c57h61y31m 87L35u15k74e54š 2509841493212

Tady je to ve vzduchu: https://www.youtube.com/watch?v=0O0MpuQ70IU

0/0
13.4.2015 17:24

J33i40n72d39ř54i94c22h 34T61i67š96l86e92r 3239678212162

S Arianou jsem jednou letěl z Prahy do Kábulu; v letadle bylo pár cestujících a zaplnilo se až při mezipřistání v Taškentu. Podle mne byl stav kabiny i servisu standardem pro tehdejší dobu. Ostatně tehdejší afghánská vláda byla sice většinovým vlastníkem s 51 % akcií, ale 49 % měla společnost PANAM.. Kapitálová účast PANAM byla i důvodem, proč Arianě neodpustili letištní poplatky za mezipřistání v Praze.

0/0
13.4.2015 16:28
Foto

J59i82r57k73a 21M42í86č 7730300302730

Zase článek co má hlavu a patu, jen profíci tady vážně R^!

+8/0
13.4.2015 16:27

J34o68s18e74f 16V13o67l95f25í98k 4868815609533

Nechápu, proč na cestě Praha - Istanbul musím dostat nějaké teplé jídlo? Cožpak nevydržím bez jídla ani 10 minut? A hned může být o nějakou letušku méně, o bedny s jídlem taky a o peníze jakbysmet.

+3/−4
13.4.2015 16:12

F88r63a43n93t21i47š62e48k 89M12o90s46s 8222963849649

Já létam pravidelně Praha - Istanbul a teplé jídlo během letu zde velice pozitivně kvituji. Ono sice ten let trvá "jen" 2 h 40m, ale k tomu se další minimálně hodina nabalí při nástupu a výstupu, takže jsou z toho hned minimálně 4 hodiny.

Za teplé jídlo u letů, které trvají více jak 2h jsem tedy velice rád a je to věc, která mi spolu s vínem velice zpříjemňuje samotný let.

+12/0
13.4.2015 16:44

R34a74d48e98k 92J58a32n79a88t54a 9715956164722

Co třeba proto, abyste se tolik nemusel shánět po jídle před odletem či po příletu a svůj čas tak využil lépe? Cesta letadlem je "zabitý" čas, tak proč se nenajíst. Drahé to může příjít lidem, jejich čas je tak levný, že si za dobu konzumace jídla na to jídlo nevydělají.

O letušku méně nebude, protože jejich počet je dán bezpečnostními předpisy. Takže rozdíl je jen v tom, jestli se bude flákat, nebo vám ten balíček v mikrovlnce ohřeje a donese.

A to jídlo fakt není to, na čem aerolinky nejvíce ušetří. Šetří se jinak. Krátkými obraty letadel, omezením prodeje i věškerého ostatního vyřizování jen na web, tarify se kterými vám nezaručují skoro nic, ani přestup, ani možnost zrušit cestu, nacpáním více sedaček do letadla, létáním co největší část dne, tj. i v neaktraktivní časy ...

+4/0
13.4.2015 18:13

T10o95m30a25s 52H32a39c35e18k 6364717305287

No presne moje rec. Taky nechapu proc v restauracich servirujou jidla z kastrolu na talire a davaj k tomu pribor. Vzdyt ja se klidne nazeru z hrnce rukou no ne? A dojdu si pro to do kuchyne taky sam. Tak hned bude o cisniky mene, o myce nadobi mene a o penize jakbysmet.

8-o

Vase logika je udivujici.

0/0
14.4.2015 0:54

R71a24d65e55k 97D40o44l62e17ž22a53l 2139403410630

Sice souhlasím, ale jinde to platí: přesně tímhle způsobem vznikla IKEA. Zákazníci si to sami odvezou a taky si ten nábytek smontujou - a my tím ušetříme.

+1/0
16.4.2015 10:22

M14i66l74a66n 41W27e12l94s26e95r 5542618348971

nevím, jak se objednává 200 boeingů 737. Ale určitě to není jednoduché a stojí to hodně peněz hned na začátku. Pokud autorovi připadá, že to byla jednoduchá akce jedné letecké společnosti, tak proč to neudělaly i další? Případně by  to nemusely být ani letecké společnosti, ale nějací bohatí spekulanti.

Myslím, že je to složitější, než to vypadá.

+13/−2
13.4.2015 15:15

P21e36t72r 40V60e65s33e97l73ý 2659718203926

Asi vám dělá problém psaný text. Zkuste to ještě jednou :-)

+5/0
13.4.2015 15:29

M83i75l22a22n 90W75e30l51s60e15r 5872118688291

Netuším, o co Vám jde. Možná jste to dobře nepřečetl celé Vy.

0/0
13.4.2015 15:52

J49i58ř52í 77H19o64d49a10n 6264397983790

zkusme to tak. stane se něco mimořádné z čeho budou(můžou) mít lidé strach. Výrobce propadá depresím pak se ozvete vy že chcetě toho výrobku x ks. Výrobce vám kvůli snížené poptávce nabídne mega výhody a časem přestanou mít lidé obavy a ozvou se další firmy které chtějí od výrobce ten samý produkt jenž máte zadán vy ale protože výrobce má zadanou kapacitu vámi máte zlatý důl

0/0
13.4.2015 17:06

M96i80l67a11n 11W69e16l19s20e49r 5832418708581

Ano, máte pravdu. Ale z článku to vypadá velmi lehce. Že by tuhle možnost jiní finanční dravci netušili?  Že je Ryanair nejchytřejší?

+2/0
13.4.2015 17:28

O76n25d59ř31e83j 38Z90d46e82r48a30d87i62č55k52a 6834595813228

Soudě podle jejich zisků... Jo, asi je.

0/0
13.4.2015 19:09

J20a78k49u82b 59K14o28r93e58c 6184980741203

podle mě to ryann nekupoval s tím, že cena těch letadel stoupne a oni je prodají. spíše jenom využili vzniklé situace.

0/0
13.4.2015 19:21
Foto

T16o59m86a34s 49C94a54b70a88k 8605965284799

Ne, ja si myslim, ze ucel te blokace BYL spekulativni. A pokud ne ze 100%, tak minimalne z 75%. protože, ruku na srdce, 200 novych letadel je opravdu velke sousto i pro strelce pana Learyho. To mate stejny, ale v mensim, s Dreamlinerem pro Travel Service. Taky před x lety dali rezervacku a pak to poradi, urcite ne se ztrátou, prodali. At mi nikdo nevyklada, ze chteli B787 provozovat.. Na prodej je všechno.. viz astronomicke ceny slotu.

+1/0
13.4.2015 23:48

J23a16k60u65b 36K89o12r29e59c 6794370411103

Z TVS souhlasím, tam šlo pravděpodobně o možnost prodat místo v poradniku.

0/0
14.4.2015 7:45

J26a65k44u41b 37Z82e73m19á80n12e67k 2284433631368

Já nevím, možná špatně vidím, ještě si to přečtu pořádně, až bude čas, ale přijde mi, jako by tak nějak první třetina článku nepatřila ke zbytku.

+47/0
13.4.2015 15:09

B51a31r27b51o64r78a 90V21o42j91t81o19v71á 9907556797597

Co je tohle za článek? Jen tak mimochodem, zástupce Talibanu si k sobě na jednání pozval v roce 1985 prezident USA Ronald Reagan, aby projednali americkou pomoc těmto gentlemanům (toto slovo použil sám pan Reagan). O podpoře Talibanu bude více vědět CIA než ČSSR.

+5/0
13.4.2015 14:37
Foto

P91a49v77e87l 36K56a33s23í53k69, 41T14e92c47h91n35e74t76.38c61z

To je stejný případ: Taliban tehdy ještě nebyl, byli to bojovníci-mudžahedíni. Zpětně se ale Taliban někdy používá jako obecné označení.

+2/0
13.4.2015 14:55

J85a76n 30U35l54r11y48c54h 4731127270348

oni i ti "mudžehedíni" (jak je označujete v mezititulku) jsou pochopitelně taky nesmysl (jen o malounko menší než původně zmiňovaní talibánci) - už vidím, jak by v 80. letech tehdejší (tedy prosovětská) afgánská vláda posílala na svých letadlech do SSSR + další socialistický země nějaký mudžahediny (neboli svoje úhlavní nepřátele) - jak by v posádce asi tak ocitli??; celá pointa spočívá v tom, že mimo dalších specifik se posádka (možná jen část) pyšnila exotickými vousy..., takže to jsou "mudžahedini" opravdu jen v uvozovkách, vousáči by sice neznělo tak efektně, ale rozhodně by to bylo podstatně méně zavádějící...

(zaměňovat mudžahediny a táliby se mi taky nezdá moc šťastné - tálibové přece část dřívějších mudžahedinských bojovníků z většiny Afghánistánu vypráskali (byť i mezi talibánci byla spousta dřívějších mudžáhidů))

+8/0
13.4.2015 15:41

M31a17r36e93k 84S47ý25k73o93r37a 9203190586166

Jojo. Však první pořádný trénink tito dnes Talibánci, tehdy mudžahedíni získali právě od Američanů, aby mohli "osvobodit" Afghánistán od komunistického režimu, vedeného Nadžibuláhem a vehementně poporovaného Sovětským Svazem. Dobře se naučili sestřelovat startující a přistávající stroje díky americkým raketovým kompletům.

+2/0
13.4.2015 15:15

T49o54m88á82š 95N24o27v28o73t25n28ý 6525437349179

... neboli vytloukání klínu klínem. Část Afgánců vyzbrojili a vytrénovali Sověti (a další socialistické země, čímž založili k občanské válce. A druhou část vyzbrojili a vytrénovali Američani a výsledky tohoto společného úsilí sklízíme dodnes.

Bondovka Dech života z roku 1987 je asi dost věrná charakteristika.

+8/0
13.4.2015 15:27

R77a49d51i51m 17K81u84n21z 3975502373610

Taliban vznikl v roce 1995.

+3/−1
13.4.2015 14:33
Foto

P63a66v57e65l 21K75a47s60í93k64, 89T15e13c17h12n43e20t74.42c14z

Správná připomínka, to byla zkratka, která nebyla na místě. Opravil jsem.

+4/0
13.4.2015 14:53

J89a65n 26U86l68r66y51c33h 4641437900428

...opravil, ale pořád špatně;-) (viz výše)

+2/0
13.4.2015 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.