Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Když do Prahy ještě „létali mudžahedíni“. Lesk a bída letectví

V osmdesátých letech existovala zvláštní letecká linka z Kábulu do Prahy. Její pravý účel byl běžným občanům skryt. Snad si jen někdo mohl všimnout, že náhle vznikla nová linka ČSA do Londýna, kterou však používali téměř výhradně Afghánci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K36a15r98e26l 10H40a37t56v30a55n80i 2594767276140

Co vlastne CSA tehdy rozvazely po celem svete kdyz cs. obcanum bylo cestovani omezovano?

0/0
24.4.2015 5:47

M60i94c43h29a33l 40P26a12v86l61á77t 9233643804899

"létali mudžehedíni"

V 80. letech z Kabulu do Prahy ani omylem. Ten puvodni "taliban" byl smesny, tohle je pro zmenu trapne.

+1/0
15.4.2015 9:56
Foto

K44a96r11e59l 42S15e47i52d20l 8899695330898

Je fakt, že tehdy to provozovala ta druhá strana.

0/0
18.4.2015 10:48

L21u29k43a31s 91C95o45d33r 6938202860411

Pokud by nekoho zajimalo tohle tema z pohledu cloveka, co do toho vidi o neco vice nez autor clanku (a take nez autor druheho pohledu), tak doporucuju k precteni tenhle komentar na leteckem foru...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=36&t=8283&start=285#p197246

+2/0
14.4.2015 14:54

P20a13v21e63l 32R26e72z74n39i21c82e58k 3275844984232

Ohledne Ryanairu a jejich spekulacim..  Asi zbyva dodat ze je velika skoda ze v dnesni dobe se vlastne daji vydelat velke penize pouze a jen spekulovanim, nikoliv poctivou praci s trvalymi a uzitnymi hodnotami...

0/0
14.4.2015 13:56

H52a33n38a 62S17k35o90u66m27a55l31o68v45á 5660497862

"ČSA tehdy promptně zavedly večerní spoj do Londýna, kam však kromě posádky létali jen samí Afghánci. Uvedený dopravce byl skutečnou raritou. Letový řád měli jen na papíře, zpoždění více jak 24 hodin byla běžná a on si nikdo nestěžoval.

Jejich letouny byly v „excelentním“ technickém stavu: vesele z nich vytékalo palivo i hydraulická kapalina a hasiči sypali louže paliva vapexem snad pokaždé, když se ti exoti objevili."

Tyhle dva odstavečky mi daly trochu zabrat. Ono to vypadá, že ČSA byly skutečnou raritou, se zpožděním i 24 hodin, ale tak to asi nebylo myšleno, že. :-)

0/0
14.4.2015 10:58

G24a27b32r11i35e87l87a 73K96o57b60l98í46ž84k14o17v96á 2321800709814

Sobotka byl taky svyho casu mudzahedin a jak dopadl [>-]

0/0
14.4.2015 8:55

T33o34m83á22š 53K45n75a94i13f39l 6723710957430

No... Zacatek jsou vykradene cechoviny... A zbytek... Skoda slov.

+1/0
13.4.2015 22:20

J98i61ř96í 86K63o44c64u65r58e74k 6905304425518

Z Afgánistánu? Do Londýna? Zboží? Hmm, co asi tak vozili cestou tam a zpátky. Tvrdé drogy a tvrdou měnu? Samozřejmě neoficiálně...

0/0
13.4.2015 21:25

M23i71l22o85š 77F15i90a92l47a 2880801517222

Hlavně koberce a naložená ovčí střeva. Jestli tam uvnitř byly i nějaké drogy netuším, ale i to je samozřejmě možné.

+1/0
13.4.2015 22:25

M77i93l28o86š 36F49i50a14l54a 2980441267362

V jejich letadle jsem mnohokrát byl. Bohužel až v době, kdy k nám Ariana létala s B727, kterou údajně někde ukradli a nesměli s ním na jiné letiště než v lido-demo-soc státech. Vozili neuvěřitelnou spoustu zboží a je pravda, že to skoro celé létalo do Londýna. Jak lidé, kteří s tím přiletěli, nevím. Většinou jich moc nebylo.

Pravda taky je, že v jejich letadle byl neskutečnej bor.el a to i na palubě, ale v nákladovém prostoru ještě stokrát horší. Posádka bývala naopak velice kamarádská a musím říct, že jsem si nikdy nevšiml, že by z toho letadla vytékaly provozní kapaliny. Bylo sice v hrozném stavu ale technicky to zase nemohlo být až taková katastrofa, když to doletělo jednou týdně z Kábulu a zase zpět.

+2/0
13.4.2015 19:19

K27a67r74e19l 30N33o13v33o81t41n26ý 4856930895525

Provokativní otázka - nebyli ti tehdejší Ariana piloti stejně dobří nebo dokonce lepší, než ti dnešní? Všechno na ruku, (skoro) žádná automatika, všechno vodřít pěkně v teplejch. Dneska se jedním čudlíkem odstartuje a druhým přistane...

+1/−2
13.4.2015 18:58

J16a24n 18D16l22o32u85h70ý 7404869630799

Vy o letani vite asi tolik jako Lada Hruska o vareni.

0/0
14.4.2015 6:42

V91l46a68d71i77m69í51r 87L32o27u37l67a 2578487872951

V závěru se píše o "fintě" Renairu, kdy lacino nakoupil letadla, protože po útoku na New York letecká doprava nějaký čas byla v útlumu, a později tato letadla prodával dráž, než za kolik nakoupil. Opravdu dobrá finta, ale naprosto legální, a výnos desítky milionů dolarů nic moc proti investici za nákup 200 letadel.

To u nás jsou jiní kabrnáci. V roce 2001 stát prodal za cenu 11 kaček pozemky, na kterých se dlouhodobě uvažovalo, že by tam měla stát runway Ruzynského letiště. Bohužel to byly pouze uvahy, i když opakovaně presentované několik desítek let, nebylo vydáno stavební povolení, takže pozemky nebyly blokované. No a v roce 2008 přesně ty samé pozemky stát kupoval zpět, pro účel runwaye, ale již za cenu 4000 kaček za metr. Čistá ztráta státu 4miliardy korun. Samozřejmě se to vyšetřovalo s výsledkem, že šlo o přehlédnutí.

+5/0
13.4.2015 18:34

M61i11r11o42s59l96a96v 39K90o38š14ť13á40l 4954438323664

to jsou věci, toho jejich zástupce jsem znal. jmenoval se parvanta. vůbec jsem netušil, co se s ním stalo. je pravda, že to jejich éro bylo hodně "jetý", ale v té době to byla jediná dc10, která tu byla k vidění.

0/0
13.4.2015 17:55
Foto

J52á21c86h22y68m 48L26u51k12e29š 2879861493572

Tady je to ve vzduchu: https://www.youtube.com/watch?v=0O0MpuQ70IU

0/0
13.4.2015 17:24

J72i43n89d18ř39i84c31h 30T93i48š38l80e48r 3649478572362

S Arianou jsem jednou letěl z Prahy do Kábulu; v letadle bylo pár cestujících a zaplnilo se až při mezipřistání v Taškentu. Podle mne byl stav kabiny i servisu standardem pro tehdejší dobu. Ostatně tehdejší afghánská vláda byla sice většinovým vlastníkem s 51 % akcií, ale 49 % měla společnost PANAM.. Kapitálová účast PANAM byla i důvodem, proč Arianě neodpustili letištní poplatky za mezipřistání v Praze.

0/0
13.4.2015 16:28
Foto

J83i14r11k14a 37M11í82č 7920610832890

Zase článek co má hlavu a patu, jen profíci tady vážně R^!

+8/0
13.4.2015 16:27

J56o76s19e52f 50V79o40l69f49í86k 4148465449323

Nechápu, proč na cestě Praha - Istanbul musím dostat nějaké teplé jídlo? Cožpak nevydržím bez jídla ani 10 minut? A hned může být o nějakou letušku méně, o bedny s jídlem taky a o peníze jakbysmet.

+3/−4
13.4.2015 16:12

F26r47a83n87t10i60š14e54k 92M14o81s48s 8532443429179

Já létam pravidelně Praha - Istanbul a teplé jídlo během letu zde velice pozitivně kvituji. Ono sice ten let trvá "jen" 2 h 40m, ale k tomu se další minimálně hodina nabalí při nástupu a výstupu, takže jsou z toho hned minimálně 4 hodiny.

Za teplé jídlo u letů, které trvají více jak 2h jsem tedy velice rád a je to věc, která mi spolu s vínem velice zpříjemňuje samotný let.

+12/0
13.4.2015 16:44

R25a76d10e40k 72J26a39n84a39t67a 9345776174492

Co třeba proto, abyste se tolik nemusel shánět po jídle před odletem či po příletu a svůj čas tak využil lépe? Cesta letadlem je "zabitý" čas, tak proč se nenajíst. Drahé to může příjít lidem, jejich čas je tak levný, že si za dobu konzumace jídla na to jídlo nevydělají.

O letušku méně nebude, protože jejich počet je dán bezpečnostními předpisy. Takže rozdíl je jen v tom, jestli se bude flákat, nebo vám ten balíček v mikrovlnce ohřeje a donese.

A to jídlo fakt není to, na čem aerolinky nejvíce ušetří. Šetří se jinak. Krátkými obraty letadel, omezením prodeje i věškerého ostatního vyřizování jen na web, tarify se kterými vám nezaručují skoro nic, ani přestup, ani možnost zrušit cestu, nacpáním více sedaček do letadla, létáním co největší část dne, tj. i v neaktraktivní časy ...

+4/0
13.4.2015 18:13

T78o66m65a81s 20H62a97c14e61k 6334857125837

No presne moje rec. Taky nechapu proc v restauracich servirujou jidla z kastrolu na talire a davaj k tomu pribor. Vzdyt ja se klidne nazeru z hrnce rukou no ne? A dojdu si pro to do kuchyne taky sam. Tak hned bude o cisniky mene, o myce nadobi mene a o penize jakbysmet.

8-o

Vase logika je udivujici.

0/0
14.4.2015 0:54

R14a70d11e36k 94D36o42l70e37ž45a14l 2589983170980

Sice souhlasím, ale jinde to platí: přesně tímhle způsobem vznikla IKEA. Zákazníci si to sami odvezou a taky si ten nábytek smontujou - a my tím ušetříme.

+1/0
16.4.2015 10:22

M57i41l36a35n 47W52e34l24s82e71r 5342788188201

nevím, jak se objednává 200 boeingů 737. Ale určitě to není jednoduché a stojí to hodně peněz hned na začátku. Pokud autorovi připadá, že to byla jednoduchá akce jedné letecké společnosti, tak proč to neudělaly i další? Případně by  to nemusely být ani letecké společnosti, ale nějací bohatí spekulanti.

Myslím, že je to složitější, než to vypadá.

+13/−2
13.4.2015 15:15

P24e76t54r 70V42e35s24e37l40ý 2389508733776

Asi vám dělá problém psaný text. Zkuste to ještě jednou :-)

+5/0
13.4.2015 15:29

M51i31l61a32n 20W55e98l55s29e96r 5592648408781

Netuším, o co Vám jde. Možná jste to dobře nepřečetl celé Vy.

0/0
13.4.2015 15:52

J56i28ř64í 70H57o33d60a22n 6684587873660

zkusme to tak. stane se něco mimořádné z čeho budou(můžou) mít lidé strach. Výrobce propadá depresím pak se ozvete vy že chcetě toho výrobku x ks. Výrobce vám kvůli snížené poptávce nabídne mega výhody a časem přestanou mít lidé obavy a ozvou se další firmy které chtějí od výrobce ten samý produkt jenž máte zadán vy ale protože výrobce má zadanou kapacitu vámi máte zlatý důl

0/0
13.4.2015 17:06

M81i84l30a11n 96W84e72l74s82e92r 5302488238331

Ano, máte pravdu. Ale z článku to vypadá velmi lehce. Že by tuhle možnost jiní finanční dravci netušili?  Že je Ryanair nejchytřejší?

+2/0
13.4.2015 17:28

O19n63d94ř79e94j 16Z11d55e66r18a75d67i91č50k27a 6394615123448

Soudě podle jejich zisků... Jo, asi je.

0/0
13.4.2015 19:09

J53a72k24u35b 28K98o74r90e65c 6954630961263

podle mě to ryann nekupoval s tím, že cena těch letadel stoupne a oni je prodají. spíše jenom využili vzniklé situace.

0/0
13.4.2015 19:21
Foto

T57o34m24a95s 27C87a63b81a64k 8365275214359

Ne, ja si myslim, ze ucel te blokace BYL spekulativni. A pokud ne ze 100%, tak minimalne z 75%. protože, ruku na srdce, 200 novych letadel je opravdu velke sousto i pro strelce pana Learyho. To mate stejny, ale v mensim, s Dreamlinerem pro Travel Service. Taky před x lety dali rezervacku a pak to poradi, urcite ne se ztrátou, prodali. At mi nikdo nevyklada, ze chteli B787 provozovat.. Na prodej je všechno.. viz astronomicke ceny slotu.

+1/0
13.4.2015 23:48

J39a91k32u56b 52K40o27r13e68c 6604940381753

Z TVS souhlasím, tam šlo pravděpodobně o možnost prodat místo v poradniku.

0/0
14.4.2015 7:45

J79a29k24u45b 58Z13e21m58á19n66e35k 2304223721488

Já nevím, možná špatně vidím, ještě si to přečtu pořádně, až bude čas, ale přijde mi, jako by tak nějak první třetina článku nepatřila ke zbytku.

+47/0
13.4.2015 15:09

B62a87r45b95o24r92a 69V81o68j18t52o32v78á 9227876737297

Co je tohle za článek? Jen tak mimochodem, zástupce Talibanu si k sobě na jednání pozval v roce 1985 prezident USA Ronald Reagan, aby projednali americkou pomoc těmto gentlemanům (toto slovo použil sám pan Reagan). O podpoře Talibanu bude více vědět CIA než ČSSR.

+5/0
13.4.2015 14:37
Foto

P67a50v18e43l 66K28a76s23í10k75, 29T34e95c35h40n66e78t50.80c24z

To je stejný případ: Taliban tehdy ještě nebyl, byli to bojovníci-mudžahedíni. Zpětně se ale Taliban někdy používá jako obecné označení.

+2/0
13.4.2015 14:55

J97a24n 82U20l47r54y37c15h 4801417460318

oni i ti "mudžehedíni" (jak je označujete v mezititulku) jsou pochopitelně taky nesmysl (jen o malounko menší než původně zmiňovaní talibánci) - už vidím, jak by v 80. letech tehdejší (tedy prosovětská) afgánská vláda posílala na svých letadlech do SSSR + další socialistický země nějaký mudžahediny (neboli svoje úhlavní nepřátele) - jak by v posádce asi tak ocitli??; celá pointa spočívá v tom, že mimo dalších specifik se posádka (možná jen část) pyšnila exotickými vousy..., takže to jsou "mudžahedini" opravdu jen v uvozovkách, vousáči by sice neznělo tak efektně, ale rozhodně by to bylo podstatně méně zavádějící...

(zaměňovat mudžahediny a táliby se mi taky nezdá moc šťastné - tálibové přece část dřívějších mudžahedinských bojovníků z většiny Afghánistánu vypráskali (byť i mezi talibánci byla spousta dřívějších mudžáhidů))

+8/0
13.4.2015 15:41

M92a16r62e70k 64S15ý94k68o67r82a 9233260496566

Jojo. Však první pořádný trénink tito dnes Talibánci, tehdy mudžahedíni získali právě od Američanů, aby mohli "osvobodit" Afghánistán od komunistického režimu, vedeného Nadžibuláhem a vehementně poporovaného Sovětským Svazem. Dobře se naučili sestřelovat startující a přistávající stroje díky americkým raketovým kompletům.

+2/0
13.4.2015 15:15

T71o81m22á64š 10N71o17v59o30t53n67ý 6965947219909

... neboli vytloukání klínu klínem. Část Afgánců vyzbrojili a vytrénovali Sověti (a další socialistické země, čímž založili k občanské válce. A druhou část vyzbrojili a vytrénovali Američani a výsledky tohoto společného úsilí sklízíme dodnes.

Bondovka Dech života z roku 1987 je asi dost věrná charakteristika.

+8/0
13.4.2015 15:27

R71a42d67i38m 97K41u88n72z 3695122733540

Taliban vznikl v roce 1995.

+3/−1
13.4.2015 14:33
Foto

P21a55v24e10l 65K70a89s82í54k92, 25T41e74c23h43n84e19t13.67c19z

Správná připomínka, to byla zkratka, která nebyla na místě. Opravil jsem.

+4/0
13.4.2015 14:53

J82a76n 95U49l54r86y50c25h 4811197520628

...opravil, ale pořád špatně;-) (viz výše)

+2/0
13.4.2015 15:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.