Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když do Prahy ještě „létali mudžahedíni“. Lesk a bída letectví

V osmdesátých letech existovala zvláštní letecká linka z Kábulu do Prahy. Její pravý účel byl běžným občanům skryt. Snad si jen někdo mohl všimnout, že náhle vznikla nová linka ČSA do Londýna, kterou však používali téměř výhradně Afghánci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K84a42r81e71l 64H79a94t95v51a47n94i 2204287726310

Co vlastne CSA tehdy rozvazely po celem svete kdyz cs. obcanum bylo cestovani omezovano?

0/0
24.4.2015 5:47

M79i60c95h95a23l 43P20a14v10l74á13t 9523653284869

"létali mudžehedíni"

V 80. letech z Kabulu do Prahy ani omylem. Ten puvodni "taliban" byl smesny, tohle je pro zmenu trapne.

+1/0
15.4.2015 9:56
Foto

K43a58r65e45l 23S44e92i57d45l 8279835720328

Je fakt, že tehdy to provozovala ta druhá strana.

0/0
18.4.2015 10:48

L84u67k91a63s 17C31o46d90r 6678282130921

Pokud by nekoho zajimalo tohle tema z pohledu cloveka, co do toho vidi o neco vice nez autor clanku (a take nez autor druheho pohledu), tak doporucuju k precteni tenhle komentar na leteckem foru...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=36&t=8283&start=285#p197246

+2/0
14.4.2015 14:54

P41a76v62e83l 30R30e39z59n37i13c12e61k 3825544474172

Ohledne Ryanairu a jejich spekulacim..  Asi zbyva dodat ze je velika skoda ze v dnesni dobe se vlastne daji vydelat velke penize pouze a jen spekulovanim, nikoliv poctivou praci s trvalymi a uzitnymi hodnotami...

0/0
14.4.2015 13:56

H37a20n38a 30S78k13o82u63m83a45l34o61v34á 5540667952

"ČSA tehdy promptně zavedly večerní spoj do Londýna, kam však kromě posádky létali jen samí Afghánci. Uvedený dopravce byl skutečnou raritou. Letový řád měli jen na papíře, zpoždění více jak 24 hodin byla běžná a on si nikdo nestěžoval.

Jejich letouny byly v „excelentním“ technickém stavu: vesele z nich vytékalo palivo i hydraulická kapalina a hasiči sypali louže paliva vapexem snad pokaždé, když se ti exoti objevili."

Tyhle dva odstavečky mi daly trochu zabrat. Ono to vypadá, že ČSA byly skutečnou raritou, se zpožděním i 24 hodin, ale tak to asi nebylo myšleno, že. :-)

0/0
14.4.2015 10:58

G81a25b92r15i43e29l42a 25K31o89b76l47í60ž64k53o78v10á 2661860839634

Sobotka byl taky svyho casu mudzahedin a jak dopadl [>-]

0/0
14.4.2015 8:55

T29o57m17á25š 38K38n63a34i56f44l 6443960677420

No... Zacatek jsou vykradene cechoviny... A zbytek... Skoda slov.

+1/0
13.4.2015 22:20

J50i39ř25í 26K60o71c76u65r34e33k 6815954955608

Z Afgánistánu? Do Londýna? Zboží? Hmm, co asi tak vozili cestou tam a zpátky. Tvrdé drogy a tvrdou měnu? Samozřejmě neoficiálně...

0/0
13.4.2015 21:25

M69i41l76o47š 51F66i52a60l67a 2570981847442

Hlavně koberce a naložená ovčí střeva. Jestli tam uvnitř byly i nějaké drogy netuším, ale i to je samozřejmě možné.

+1/0
13.4.2015 22:25

M56i88l49o46š 32F43i14a81l11a 2440421637122

V jejich letadle jsem mnohokrát byl. Bohužel až v době, kdy k nám Ariana létala s B727, kterou údajně někde ukradli a nesměli s ním na jiné letiště než v lido-demo-soc státech. Vozili neuvěřitelnou spoustu zboží a je pravda, že to skoro celé létalo do Londýna. Jak lidé, kteří s tím přiletěli, nevím. Většinou jich moc nebylo.

Pravda taky je, že v jejich letadle byl neskutečnej bor.el a to i na palubě, ale v nákladovém prostoru ještě stokrát horší. Posádka bývala naopak velice kamarádská a musím říct, že jsem si nikdy nevšiml, že by z toho letadla vytékaly provozní kapaliny. Bylo sice v hrozném stavu ale technicky to zase nemohlo být až taková katastrofa, když to doletělo jednou týdně z Kábulu a zase zpět.

+2/0
13.4.2015 19:19

K67a33r95e47l 82N61o90v22o66t14n82ý 4766490685565

Provokativní otázka - nebyli ti tehdejší Ariana piloti stejně dobří nebo dokonce lepší, než ti dnešní? Všechno na ruku, (skoro) žádná automatika, všechno vodřít pěkně v teplejch. Dneska se jedním čudlíkem odstartuje a druhým přistane...

+1/−2
13.4.2015 18:58

J15a82n 35D76l23o48u43h61ý 7524329470639

Vy o letani vite asi tolik jako Lada Hruska o vareni.

0/0
14.4.2015 6:42

V42l58a11d18i79m10í67r 15L61o47u10l52a 2258187942871

V závěru se píše o "fintě" Renairu, kdy lacino nakoupil letadla, protože po útoku na New York letecká doprava nějaký čas byla v útlumu, a později tato letadla prodával dráž, než za kolik nakoupil. Opravdu dobrá finta, ale naprosto legální, a výnos desítky milionů dolarů nic moc proti investici za nákup 200 letadel.

To u nás jsou jiní kabrnáci. V roce 2001 stát prodal za cenu 11 kaček pozemky, na kterých se dlouhodobě uvažovalo, že by tam měla stát runway Ruzynského letiště. Bohužel to byly pouze uvahy, i když opakovaně presentované několik desítek let, nebylo vydáno stavební povolení, takže pozemky nebyly blokované. No a v roce 2008 přesně ty samé pozemky stát kupoval zpět, pro účel runwaye, ale již za cenu 4000 kaček za metr. Čistá ztráta státu 4miliardy korun. Samozřejmě se to vyšetřovalo s výsledkem, že šlo o přehlédnutí.

+5/0
13.4.2015 18:34

M41i43r63o95s65l89a42v 67K82o88š40ť63á14l 4904478453744

to jsou věci, toho jejich zástupce jsem znal. jmenoval se parvanta. vůbec jsem netušil, co se s ním stalo. je pravda, že to jejich éro bylo hodně "jetý", ale v té době to byla jediná dc10, která tu byla k vidění.

0/0
13.4.2015 17:55
Foto

J80á90c53h60y52m 44L75u95k52e48š 2209941923432

Tady je to ve vzduchu: https://www.youtube.com/watch?v=0O0MpuQ70IU

0/0
13.4.2015 17:24

J58i51n76d70ř19i64c64h 73T11i93š96l26e41r 3649928332702

S Arianou jsem jednou letěl z Prahy do Kábulu; v letadle bylo pár cestujících a zaplnilo se až při mezipřistání v Taškentu. Podle mne byl stav kabiny i servisu standardem pro tehdejší dobu. Ostatně tehdejší afghánská vláda byla sice většinovým vlastníkem s 51 % akcií, ale 49 % měla společnost PANAM.. Kapitálová účast PANAM byla i důvodem, proč Arianě neodpustili letištní poplatky za mezipřistání v Praze.

0/0
13.4.2015 16:28
Foto

J92i48r10k79a 41M97í44č 7920330682130

Zase článek co má hlavu a patu, jen profíci tady vážně R^!

+8/0
13.4.2015 16:27

J32o41s89e89f 21V79o75l98f40í89k 4538475579493

Nechápu, proč na cestě Praha - Istanbul musím dostat nějaké teplé jídlo? Cožpak nevydržím bez jídla ani 10 minut? A hned může být o nějakou letušku méně, o bedny s jídlem taky a o peníze jakbysmet.

+3/−4
13.4.2015 16:12

F35r60a36n81t50i36š94e71k 16M21o59s10s 8192893489539

Já létam pravidelně Praha - Istanbul a teplé jídlo během letu zde velice pozitivně kvituji. Ono sice ten let trvá "jen" 2 h 40m, ale k tomu se další minimálně hodina nabalí při nástupu a výstupu, takže jsou z toho hned minimálně 4 hodiny.

Za teplé jídlo u letů, které trvají více jak 2h jsem tedy velice rád a je to věc, která mi spolu s vínem velice zpříjemňuje samotný let.

+12/0
13.4.2015 16:44

R39a28d73e52k 92J34a93n66a36t87a 9265446834442

Co třeba proto, abyste se tolik nemusel shánět po jídle před odletem či po příletu a svůj čas tak využil lépe? Cesta letadlem je "zabitý" čas, tak proč se nenajíst. Drahé to může příjít lidem, jejich čas je tak levný, že si za dobu konzumace jídla na to jídlo nevydělají.

O letušku méně nebude, protože jejich počet je dán bezpečnostními předpisy. Takže rozdíl je jen v tom, jestli se bude flákat, nebo vám ten balíček v mikrovlnce ohřeje a donese.

A to jídlo fakt není to, na čem aerolinky nejvíce ušetří. Šetří se jinak. Krátkými obraty letadel, omezením prodeje i věškerého ostatního vyřizování jen na web, tarify se kterými vám nezaručují skoro nic, ani přestup, ani možnost zrušit cestu, nacpáním více sedaček do letadla, létáním co největší část dne, tj. i v neaktraktivní časy ...

+4/0
13.4.2015 18:13

T42o21m28a38s 15H13a72c85e21k 6194137235517

No presne moje rec. Taky nechapu proc v restauracich servirujou jidla z kastrolu na talire a davaj k tomu pribor. Vzdyt ja se klidne nazeru z hrnce rukou no ne? A dojdu si pro to do kuchyne taky sam. Tak hned bude o cisniky mene, o myce nadobi mene a o penize jakbysmet.

8-o

Vase logika je udivujici.

0/0
14.4.2015 0:54

R51a46d81e61k 12D56o46l64e58ž80a31l 2609193250520

Sice souhlasím, ale jinde to platí: přesně tímhle způsobem vznikla IKEA. Zákazníci si to sami odvezou a taky si ten nábytek smontujou - a my tím ušetříme.

+1/0
16.4.2015 10:22

M47i18l24a76n 42W11e18l85s23e97r 5792458408861

nevím, jak se objednává 200 boeingů 737. Ale určitě to není jednoduché a stojí to hodně peněz hned na začátku. Pokud autorovi připadá, že to byla jednoduchá akce jedné letecké společnosti, tak proč to neudělaly i další? Případně by  to nemusely být ani letecké společnosti, ale nějací bohatí spekulanti.

Myslím, že je to složitější, než to vypadá.

+13/−2
13.4.2015 15:15

P76e36t69r 41V32e47s29e71l39ý 2459238333346

Asi vám dělá problém psaný text. Zkuste to ještě jednou :-)

+5/0
13.4.2015 15:29

M27i68l79a30n 89W35e39l84s13e32r 5882258708151

Netuším, o co Vám jde. Možná jste to dobře nepřečetl celé Vy.

0/0
13.4.2015 15:52

J16i93ř84í 74H85o14d41a21n 6604587313720

zkusme to tak. stane se něco mimořádné z čeho budou(můžou) mít lidé strach. Výrobce propadá depresím pak se ozvete vy že chcetě toho výrobku x ks. Výrobce vám kvůli snížené poptávce nabídne mega výhody a časem přestanou mít lidé obavy a ozvou se další firmy které chtějí od výrobce ten samý produkt jenž máte zadán vy ale protože výrobce má zadanou kapacitu vámi máte zlatý důl

0/0
13.4.2015 17:06

M11i29l22a90n 54W95e21l20s82e56r 5372938578551

Ano, máte pravdu. Ale z článku to vypadá velmi lehce. Že by tuhle možnost jiní finanční dravci netušili?  Že je Ryanair nejchytřejší?

+2/0
13.4.2015 17:28

O25n26d70ř30e74j 56Z56d60e25r39a27d84i63č11k60a 6254495673398

Soudě podle jejich zisků... Jo, asi je.

0/0
13.4.2015 19:09

J45a38k28u74b 30K75o60r30e22c 6594900771243

podle mě to ryann nekupoval s tím, že cena těch letadel stoupne a oni je prodají. spíše jenom využili vzniklé situace.

0/0
13.4.2015 19:21
Foto

T54o20m57a84s 59C45a29b13a87k 8475275604759

Ne, ja si myslim, ze ucel te blokace BYL spekulativni. A pokud ne ze 100%, tak minimalne z 75%. protože, ruku na srdce, 200 novych letadel je opravdu velke sousto i pro strelce pana Learyho. To mate stejny, ale v mensim, s Dreamlinerem pro Travel Service. Taky před x lety dali rezervacku a pak to poradi, urcite ne se ztrátou, prodali. At mi nikdo nevyklada, ze chteli B787 provozovat.. Na prodej je všechno.. viz astronomicke ceny slotu.

+1/0
13.4.2015 23:48

J15a38k81u74b 53K37o62r73e81c 6944940131203

Z TVS souhlasím, tam šlo pravděpodobně o možnost prodat místo v poradniku.

0/0
14.4.2015 7:45

J38a96k42u11b 49Z66e54m66á49n44e96k 2724763311168

Já nevím, možná špatně vidím, ještě si to přečtu pořádně, až bude čas, ale přijde mi, jako by tak nějak první třetina článku nepatřila ke zbytku.

+47/0
13.4.2015 15:09

B63a39r10b45o10r75a 47V97o55j40t64o95v73á 9137256237247

Co je tohle za článek? Jen tak mimochodem, zástupce Talibanu si k sobě na jednání pozval v roce 1985 prezident USA Ronald Reagan, aby projednali americkou pomoc těmto gentlemanům (toto slovo použil sám pan Reagan). O podpoře Talibanu bude více vědět CIA než ČSSR.

+5/0
13.4.2015 14:37
Foto

P82a20v77e73l 46K48a12s30í87k97, 82T31e27c44h53n91e62t97.44c95z

To je stejný případ: Taliban tehdy ještě nebyl, byli to bojovníci-mudžahedíni. Zpětně se ale Taliban někdy používá jako obecné označení.

+2/0
13.4.2015 14:55

J48a72n 55U42l32r39y85c36h 4511717560708

oni i ti "mudžehedíni" (jak je označujete v mezititulku) jsou pochopitelně taky nesmysl (jen o malounko menší než původně zmiňovaní talibánci) - už vidím, jak by v 80. letech tehdejší (tedy prosovětská) afgánská vláda posílala na svých letadlech do SSSR + další socialistický země nějaký mudžahediny (neboli svoje úhlavní nepřátele) - jak by v posádce asi tak ocitli??; celá pointa spočívá v tom, že mimo dalších specifik se posádka (možná jen část) pyšnila exotickými vousy..., takže to jsou "mudžahedini" opravdu jen v uvozovkách, vousáči by sice neznělo tak efektně, ale rozhodně by to bylo podstatně méně zavádějící...

(zaměňovat mudžahediny a táliby se mi taky nezdá moc šťastné - tálibové přece část dřívějších mudžahedinských bojovníků z většiny Afghánistánu vypráskali (byť i mezi talibánci byla spousta dřívějších mudžáhidů))

+8/0
13.4.2015 15:41

M69a60r33e74k 11S28ý64k56o77r27a 9653320556456

Jojo. Však první pořádný trénink tito dnes Talibánci, tehdy mudžahedíni získali právě od Američanů, aby mohli "osvobodit" Afghánistán od komunistického režimu, vedeného Nadžibuláhem a vehementně poporovaného Sovětským Svazem. Dobře se naučili sestřelovat startující a přistávající stroje díky americkým raketovým kompletům.

+2/0
13.4.2015 15:15

T57o95m67á56š 11N56o82v89o84t95n83ý 6355127889769

... neboli vytloukání klínu klínem. Část Afgánců vyzbrojili a vytrénovali Sověti (a další socialistické země, čímž založili k občanské válce. A druhou část vyzbrojili a vytrénovali Američani a výsledky tohoto společného úsilí sklízíme dodnes.

Bondovka Dech života z roku 1987 je asi dost věrná charakteristika.

+8/0
13.4.2015 15:27

R41a69d63i33m 81K13u62n86z 3745732953750

Taliban vznikl v roce 1995.

+3/−1
13.4.2015 14:33
Foto

P87a60v90e76l 87K85a31s81í13k45, 65T74e71c44h67n70e56t42.41c64z

Správná připomínka, to byla zkratka, která nebyla na místě. Opravil jsem.

+4/0
13.4.2015 14:53

J41a74n 74U64l77r56y81c48h 4811177170648

...opravil, ale pořád špatně;-) (viz výše)

+2/0
13.4.2015 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.