Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vyzkoušeli dělo ze 17. století a byli překvapeni

Švédské dělo z lodi Vasa z počátku 17. století byl na tehdejší poměry velice slušný kus těžké vojenské zbraně. Potvrdily i to moderní pokusy s jeho kopií. Samotná loď však nikdy nezasáhla do bojů. Potopila se při první plavbě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J88a88r96d63a 61N27o61v49á77k 7543854275913

Dodávka zbraní pro Ukrajinu ? ;-D

0/0
12.4.2015 21:05

D35a27v82i75d 48B38o97u30c74h62a49l 8189910199

... "Nadšenci, kteří odlili kopii kanonu z věhlasné švédské Vasy a vystřelili z ní, projevili značnou odvahu" ...

Podobnou větu bych čekal spíše v bulváru. Zní to tak krásně dramaticky, ale přece jen - těžko asi budete očekávat, že v dnešní době nějaký nadšenec celý experiment udělá bez konzultace s odborníky tak, že si na dvorku postaví malou pec a odlije si kanón, který pak půjde vyzkoušet. Už z toho videa je zřejmé, že tam všichni věděli přesně, co dělají a neriskovali vůbec nic.

+8/0
12.4.2015 12:44

M36i36c47h35a67l 68P32a28v19l80á69t 9653273584659

Jiste. Dnes neni problem zajistit technickou bezpecnost - pouzit kvalitni material, dodrzet spravny technologicky postup a ve finale vyrobek proverit modernimi metodami. Podobne lze zcela vyloucit rizika, ke kterym pri pouziti techto del dochazelo v bojovych podminkach.

+1/0
15.4.2015 10:32


P97a90v12e59l 32S37t21a97n27c33o 6640108549217

Dejme tomu. Jen je škoda, že obsah článku byl na stránkách muzea Vasa publikován již před půl rokem. Takže to někdo z bleskové redakce objevil až teď... bravo! ;-D

0/−4
12.4.2015 12:32

H93o43n54z80a 56F34á58t92o60r 2419505514260

Ale tak zase je docela fajn, že se konečně někdo odhodlal dřív nežli vy a přeložil nám ho do češtiny ;-)

+1/0
13.4.2015 18:47

M46i23c20h31a79l 41M32a83c59h89e85k 1634972374189

Redaktorce komentující video: nebuďte trapná a naučte se vyslovovat názvy měst správně, když už promlouváte v médiích: "Štokholm je to slovensky, česky se to město nazývá Stokholm.

+2/−2
12.4.2015 10:19

M23i69c66h23a21l 34M74a35c88h18e92k 1984722474589

Redaktorce, komentující video: nebuďte trapná a naučte se vyslovovat názvy měst správně, když už promlouváte v médiích. "Štokholm" je to slovensky, česky se to město nazývá Stokholm.

0/−2
12.4.2015 10:11
Foto

L60a17d15i89s97l87a95v 52N32á77d69v60o14r56n89í81k 6284255447326

...vida..o tom že Vasa měla sesterskou loď ...slyším poprvé...díky za článek....R^

+9/0
11.4.2015 15:32
Foto

K93a27r39e27l 51P20l33a11c38h79ý 6686836344989

Krásný článek. Víc takových na Technetu.

+1/−3
11.4.2015 13:34

K81a80r72e10l 49L22o69k47a87j 5531608290271

Krásný článek s množstvím chyb a nesmyslů?

+4/0
11.4.2015 14:00

L44u16d88ě77k 64N49ě52m40e31c 5885621792734

Popravdě je ten článek stokrát zajímavější, než Vaše snůška encyklopedických znalostí. I chybných.

0/−5
11.4.2015 14:39

K85a67r71e62l 92L44o61k32a74j 5261808780121

Pro nenáročného čtenáře určitě.

+4/0
11.4.2015 19:44

L73u84d15ě73k 78N97ě33m75e27c 5225601252294

Potěšil jste mě, že ani nepátráte po svých chybách, Vy nenáročný přispěvateli.

+2/−1
11.4.2015 23:50

J40i92ř76í 91T27i92n36t62ě54r96a 6830939183980

Vážený  pane  Němče, 

dovoluji  si  pouze  povzdech:  Helemese co  se  nám  to  na  Technetu  vylíhlo za  hádavého  mudrlanta. :-/

0/0
12.4.2015 17:40

J96i51ř27í 34T19i74n89t63ě46r66a 6520909393130

P.  S. 

Toto  své  povzdechnutí  jsem  napsal  po  tom,  co  jsem  zjistil,  že  mnou  udělené  mínus  přeskočilo  mezi  plusy.  ;-(

0/0
12.4.2015 17:42

J55i73ř17í 56T43i62n50t83ě39r56a 6330549253560

P.  P.  S. 

Teď  jsem  z  toho  fakt  "na  elektronické větvi".  V  17:40  plus  a  v  17:52  mínus.  Jak  to  vypadá tak  místní  šotek  má  na  pilno.  8-o

0/0
12.4.2015 17:53

D11a21v64i78d 10B80o57u91c12h84a34l 8659920369

Dnes tady nefunguje skoro nic. Ale třeba, až se zítra ráno hlídací psi demokracie vyspí a dorazí do práce, někdo z nich si všimne a seženou někoho, kdo jim to iDnes opraví...

0/0
13.4.2015 0:26

K33a11r87e88l 79L88o47k50a50j 5411668240671

Pokračování

Nesmysl je rovněž tvrzení, že "tyto můstky přispěly k vysokému metacentrickému bodu Vasy a měly svůj podíl na tom, že se loď na své první plavbě nedokázala po silnějším nárazu větru srovnat na rovný kýl." Vysoké záďové nástavby přispěly ke ZVÝŠENÍ VÁHOVÉHO TĚŽIŠTĚ LODI A SNÍŽENÍ METACENTRICKÉ VÝŠKY, tj. metacentrum bylo níže, a zvětšily boční plochu trupu pro nápor větru. Kýl je podélný konstrukční prvek a s bočním náklonem lodi nemá nic společného. Výraz "na rovný kýl" označuje stav, kdy ponor na ppřídi je shodný s ponorem na zádi. Laikové by neměli používat odbornou lodní terminologii, když nemají ani ponětí, o co jde.

V té době používané konopné a lněné plachty nebyly bílé, jedná so mýtus. Přední brámová plachta Vasy je vystavena v muzeu:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vasa_fore_topgallant_sail.jpg

Autor zapomněl zmínit, že Vasu stavěli holandští loďaři. Hlavním příčinou špatné stability lodi byl příliš velký počet těžkých děl pro danou velikost trupu, na čemž hlavní vinu nese král a jeho dodatečné stupňující se požadavky na rozestavěný trup.

Na palubě Vasy bylo několik žen, doprovázejících důstojníky a poddůstojníky, protože částečně naložená Vasa nevyplouvala na válečnou výpravu, ale jen na krátkou přeplavbu z loděnice do nedaleké námořní základny Älvsnabben.

Pro technicky založené čtenáře a solidní zájemce o námořní historii:

http://historia-navalis.blogspot.com/2014/10/test-repliky-bronzoveho-dela-svedske.html

http://historia-navalis.blogspot.com/2014/06/vasa-1628-tv-dokument-o-svedske-valecne.html

Pozn.: Je-li v textu používán výraz "koráb", autorem je vždy laik a nejedná se o solidní vojensko-historický text. Myslím, že čtenáři technetu si zaslouží kvalitnější články.

+12/0
11.4.2015 12:25

V93í93t 79Č92e27r23m62á35k 1124722893572

"Je-li v textu používán výraz "koráb", autorem je vždy laik a nejedná se o solidní vojensko-historický text." - A nestačilo tedy napsat jen tuhle větu? ;)

+1/0
13.4.2015 11:13

K55a62r70e31l 31L77o68k24a59j 5371688430731

Další "odborný" článek od novináře-laika, povrchní, neúplný, s chybami jazykovými i věcnými, nepřesnostmi i vyloženými nesmysly. Autor rovněž nevhodně používá moderní terminologii pro lodě 17. stol. a nezná dobovou terminologii.

Chybné tvrzení: "V půl metru silné dřevěné desce představující bok nepřátelské válečné lodi zela díra s rozšklebenými okraji." Bok lodi na polygonu je kopií boku Vasy, nikoli nepřátelské lodi a netvořila jej půl metru silná deska, neboť takové "desky" neexistovaly. Bok lodi tvoří robustní vertikální žebra, vnější a vnitřní horizontální obšívka ze silných fošen a výztužné prvky, např. rožnice. Na videu je konstrukce lodního boku Vasy dobře vidět.

Dělová koule není "náboj".

Švédská libra (skålpund) = 0,425 kg. Takže 24liberní dělová koule vážila 10,2 kg, nikoli 11 kg. Autor článku si zřejmě spletl s anglickou librou. Předchůdci moderních šrapnelů se nazývají "kartáčové střely".

V té době pojem řadová loď ještě neexistoval, řadová taktika byla zavedena v 2. polovině 17. stol. Abordáže se zúčastňovali nejen vojáci (předchůdci námořní pěchoty), ale také námořníci. Abordáž se používala až do 19. století.

Tvrzení "Proto byly v rozporu se zdravým rozumem a základy bezpečnosti otevřeny střílny děl na spodní palubě" je naprosto absurdní. Naopak v rozporu se zdravým rozumem by bylo stavět lodě, jejichž děla na dolní palubě by nemohla střílet otevřenými střílnami! Jinými slovy, válečná loď byla konstruována tak, aby mohla střílet z děl na dolní palubě za plavby.

Další chybné tvrzení "...sesterská loď Vasy, už zmíněný Äpplet, prošla úpravou, která snížila metacentrickou výšku a zvýšila stabilitu." Snížením metacentrické výšky se stabilita naopak zhorší.

V článku chybí informace o podílu viny kapitána Vasy Hanssona a viceadmirála Fleminga, kteří o nedostatečné stabilitě věděli.

Výraz "pyšné vysoké můstky" je nesmysl, na Vase žádné můstky nebyly.

Dokončení v dalším příspěvku

+11/0
11.4.2015 11:58

R36o19b35e60r79t 96M64á42s86l62o 1221181667217

Takto dopadají vítězství politiků nad techniky.

+2/0
11.4.2015 9:01

R12a67d34i60m 20P40o43l27á27š25e28k 9716723529639

Přesně tak. Akorát tehdy to odnesli jen nebozí námořníci na té lodi.

Dneska politiky a ideology prosazované zelené šílenství coby vítězství zelené ideologie nad techniky odneseme plošně všichni.

Omlouvám se za OT, ale nedalo mně to. Všechno už tady jednou bylo.

+2/−2
11.4.2015 10:10

J39a35n 60V15e66s18e87l11ý 5554143182571

Ano, trpíme jako zvířata. Jen si představte, fabriky třeba nemůžou jen tak vypouštět jedovaté splašky do řek. Hnus.

+2/−2
11.4.2015 10:18

R69o92b49e61r63t 20M74á10s89l98o 1271371107567

Politici mají stanovovat rámce toho co je dovoleno a co je zakázáno, případně za kolik je to povoleno. Ale jak toho dosáhnout je věcí techniků. Jakmile se politici začnou hrabat až na úroveň jednotlivých technologií tak je z toho většinou prů... (velký problém).

Např. Politici mohou zakázat emise nad. xy a požadovat nějaký platby (emisní povolenky) pro emise mezi xy a xz. Ale jakmile začnou politici rozhodovat jestli je lepší elektrárnu odsířit, nebo použít palivo bez síry, nebo zavřít a nahradit fotovoltaikou, tak to skončí blbě.

Stejně tak politik může od jím financované lodi chtít nějaké parametry, ale když začne říkat: Tady postavíme tohle a támhle něco jiného, tak se to holt potopí.

0/0
11.4.2015 11:22

J18a92n 16V87e16s54e10l13ý 5604113172511

Souhlasím a nesouhlasím. Souhlasím s tím, že politik má nastavovat parametry. Jenže já se navážel do Poláška, pro kterého jsou "zelení" něco jako zlí ilumináti nebo zlé dvojče Aštara Šerana.

Jenže u té lodi si uvědomte, že král byl ten, kdo to platil. A ten si má právo vymýšlet. Chyba byla v technicích, že mu to nebyli schopni vysvětlit. Chyba byla v králi, že to nepochopil. Chyba byla v námořnících, že frajeřili před nastoupenou honorací. A taky to samozřejmě byla blbá náhoda s těmi poryvy větru.

Kdyby se to takto nesešlo, tak by se po prvních plavbách dalo na stížnosti kapitána, že je lod nestabilní a upravila by se. To se v historii stalo mockrát, i s bitevními loděmi v první polovině 20. století.

0/0
11.4.2015 12:55

R58o33b10e22r29t 52M62á69s49l76o 1641611187967

To, že máte nějaký dlouhodobý osobní spor s R. Polákem jsem netušil.

Pokud to platil král ze svého tak ať si klidně vymyslí co chce. Pokud to platil král "ze státního" tak doufám, že mu to šlechtici aspoň párkát připomněli. Chápu, že tenkrát se to asi tak úplně nerozlišovalo, ale dnes je velký rozdíl (aspoň doufám :-)) mezi tím, když si třeba Stropnický něco objedná jako ministr obrany nebo jako soukromá osoba. A pokud by jako ministr chodil po fabrice a říkal: Tady ten pancíř ztenčíme a tady uděláme ještě jednu věžičku, tak to nepochybně zase skončí "velkým problémem".

0/0
11.4.2015 13:24

J57a59n 68V70e82s98e14l57ý 5474903882381

Tehdy začínal fičet absolutismus a stát byl vnímán jako soukromé vlastnictví panovníka. Jedinou výjimkou byla tuším Británie, kde dosáhli obrovského pokroku, kdy byly odděleny rozpočty státu a dvora.

Vlastně vznikl i díky Švédům, kteří dotáhli na novou úroveň organizaci vojsk a ostatní (Prusko, Rakousko, Francie, Rusko, Británie) to od nich postupně převzali. Takže žádný soukromník (kondotiér, šlechtic) nebyl schopen oponovat státní moci.

0/0
11.4.2015 14:35

R95o42b66e36r96t 75M96á70s89l50o 1851651777767

S absolutismem souhlas. A proto to královo rozhodnutí chápu jako politické nikoliv jako rozhodnutí soukromé osoby.

0/0
11.4.2015 15:54

R37a89d16i30m 48P53o73l77á72š12e60k 9506323129719

Já jsem to taky netušil. Jinak myslím, že pan Veselý dobře ví, na co v případě zelených narážím.

Vypouštění škodlivin do přírody to není.

+1/0
11.4.2015 15:37

R22o71b52e69r52t 29M62á21s91l54o 1961801717757

Když jsem si přečetl Váš příspěvek o zeleném šílenství tak mě taky taky napadla akorát fotovoltaika a řepka. Nikoliv vypouštění škodlivin.

+1/0
11.4.2015 15:47

D70a93v90i92d 54B19o97u36c97h47a25l 8599320399

To nedělaly už dávno před tím, než ta šílená zelená ideologie zdaleka obešla skutečné odborníky na ekologii a vrhla se do boje za své zisky. Možná to pro vás bude překvapení, ale typický zelený aktivista přírodě spíše škodí, ostatně stejně, jako civilizaci.

+1/0
13.4.2015 0:28

J16a85r73o73s34l57a27v 96J25u23n57e23k 5253965605327

Mě by zajímalo,  kdo byly ty dvě ženy. Určitě jich na palubě moc nebylo, třeba by šlo dohledat jejich jména v zápisech o té události.

0/0
11.4.2015 1:19
Foto

L67u80d96ě17k 78F21u66x94a 9226130454237

Já si naopak myslím, že jejich jména dohledat nepůjde, protože tam byly ilegálně. Pokoj jejich duším.

+1/0
11.4.2015 2:06

R34a37d20i29m 88P56o35l28á79š72e32k 9536783549799

Taky bych řekl. Nějaký "příruční servis" pro sexuálně vyhladovělé námořníky.

+1/−1
11.4.2015 9:22

M42i78c39h21a47l 13S40e65m28r51á53d 3272486897619

Mno osobní asistentka kapitána a štětka pro mužstvo...

0/0
11.4.2015 11:27

M70i88c44h92a68l 15P93a68v66l89á78t 9803593444369

Pritomnost urciteho poctu zen na palube valecnych lodi nebyla nicim neobvyklym ani o dve stoleti pozdeji v dobach napoleonskych valek. Ani v bojovych podminkach, natoz pri plavbe takove, kterou popisuje tento clanek.

0/0
15.4.2015 10:36

M28a61r97k 78P86o65k11o65r41n81y 8674198677743

mimochodem, pridana zatez (balast) by vysoke teziste Vasy nevyresila. Tedy vyresila by to zvysenim ponoru lode a to zrejme tak, ze by dolni strilny byly nepouzitelne pripadne primo pod vodou.

0/0
10.4.2015 22:41

M71a17r44k 66P18o82k87o60r19n49y 8844738227483

Metacentricka vyska? Cesky se tomu rika "teziste". Koukam, ze na iDnesu se naucili nove cizi slovo.

0/−3
10.4.2015 22:37

T41o65m53á94š 38Z98e89m54a48n 3605348594155

Je to zdálenost metacentra od těžiště (hmotnosti) plavidla.

+2/0
10.4.2015 22:52

I56v61o 35Z59d46e28b96o58r55s22k71ý 3753561750181

Těžiště != metacentrum.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Plov%C3%A1n%C3%AD_t%C4%9Bles

+1/0
11.4.2015 1:41

L22u22d15ě74k 27N68ě98m87e85c 5385191772294

Milý Marku Pokorny. Možná bude lépe, když si nastuduješ něco o pohybu těles, plovoucích po hladině. Možná pak dokonce zjistíš, že některá nová slova mají svůj význam.

+2/0
11.4.2015 10:10

P32a56v19e16l 13S35ý36k35o58r13a 7667762627921

Mohla by. Nesmyslná loď loupeživých švédů. [>-]Šla ke dnu sama.

A jak Brňáci hrabivé Švédy porazili, hnali je celou Evropou až do Švédska. Vypálili a nakradli toho u nás dost, ovšem brzy již budou muslimskou zemí. Osud jim to vrací.

+1/−8
10.4.2015 22:29

L29u92d76ě48k 62N89ě77m41e43c 5855171902154

Jak Brňáci hnali Švédy.... Pěkná pohádka. ;-D

+5/0
11.4.2015 10:05

J68a74n 95V50e67s98e73l12ý 5454163682501

Četl jsem kdysi výbornou knihu o třicetileté válce napsanou švédským historikem. Vyplenění Malé Strany a Pražského hradu (i s Rudolfinskými sbírkami) prý zámázlo celý švédský státní dluh. Takže po více než 20 letech válčení mohli Švédi dále pokračovat s válčením v Polsku a v Pobaltí.

+2/0
11.4.2015 10:22

J30i50r59i 18A55n37d21e34r48l15e 8212470757

Malý off topic příspěvek: předpokládám, že v téhle diskuzi se vyskytují nadšenci kteří by mě mohli nasměrovat. Nevíte někdo o nějakém webu kde bych mohl najít plán, popř popis takeláže Soleil Royal?

0/0
10.4.2015 19:46

L12u24d96v66í60k 38D18u44š67e12k 7607561224341

"Nadšenci, kteří odlili kopii kanonu z věhlasné švédské Vasy"   ..by mě zajímalo, kde si vydobyla věhlas, když se potopila při první plavbě.

0/0
10.4.2015 16:38

O36n28d21ř40e68j 85M15a73l82ý 3514103573373

Protože to byla jedna z největších lodí své doby. Titanik toho taky moc nedokázal, ale protože se potopil při první plavbě, tak je taky slavný. ;-)

+7/0
10.4.2015 16:53

L29u31d67v21í83k 41D42u90š70e82k 7687211504731

Pardon, sem nevěděl, že slavný je to samý co věhlasný.

+1/−4
10.4.2015 16:57

O87n35d60ř76e36j 79M84a28l63ý 3874413113833

Opravdu si musíme hrát se slovíčky? :-/

+10/0
10.4.2015 17:24

P95a29v72e96l 19S33ý18k85o76r55a 7287292237301

no, věhlasně šla ke dnu

0/0
10.4.2015 22:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.