Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havárie Apollo 13: Co se tehdy doopravdy stalo? Začalo to „malou“ nehodou

Byla noc, 13. dubna 1970. Posádka letu Apollo 13 se chystala promíchat nádrže s kapalným kyslíkem. Nebylo to poprvé. Nic nenasvědčovalo tomu, že se schyluje k „nejúspěšnějšímu neúspěchu“ v historii kosmonautiky. Hlášení „Houstone, máme tu problém!“ zaznělo přesně před 45 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J21o84s33e25f 23J25o21ž77k85a 84S23ý57k36o94r38a 3383558720780

Pane Toufare, už nám nemusíte lhát. Dneska se smí psát, že Američané nemají kosmonauty, ale astronauty.

0/−1
23.5.2015 12:15

I40v66a29n 36B57u79b84l79a 3982825105474

Tyto scifi pohádky přímo zbožňuji.

0/−6
16.4.2015 17:42

J95i30n25d68r71a 86V61e67r59b52n85ý 7846592330

Mě na projektu Apollo nejvíc fascinovaly rozměry Saturnu V a výkon jeho motorů - 110 metrů výšky,  3 000 tun. To všechno se odlepilo od země a vylétlo kolmo vzhůru. Pro porovnání - největší říční loď v Česku měla 90 metrů délky a výtlak 4500 tun...8-oR^

+1/0
16.4.2015 17:18

T63o40m20á23š 51T33a72t80í27č32e89k 5680632530368

Ha, já jsem našel dobrou chybu. :-) Tady: "Nejinak tomu bylo s ohřívači. Jejich termostatické spínače byly navíc nastaveny tak, aby systém ohřívání se vypnul, pokud by vnitřní teplota v nádrži stoupla nad 27 °C."

Mám z toho přímo prasečí radost, že nachytám Technet u záměny 27 °C a 27 K. :-)

0/0
16.4.2015 16:52

T63o53m27á42š 97T38a96t13í41č97e27k 5420312550668

Hm, tak si tu radost musím zase nechat zajít - oni to fakt zahřívali na 27 °C. ;-(

+1/0
16.4.2015 17:00
Foto

P85a12v14e67l 21K30a36s71í29k56, 29T63e32c86h70n67e55t62.49c26z

Necháme to raději tak, jak to je :-) Ale za odměnu vám posíláme vtip. "Víte, že můžete zmrazit žábu na teplotu absolutní nuly, a ona stejně bude 0K?"

+8/0
16.4.2015 21:05

J31a40r27o73m30í59r 71K98r91á24l 4600539344969

Při 27°K by kyslík zmrzl.

0/0
16.4.2015 17:35

V67l66a81s92t85i80m10i13l 11H21n66í20k 6336822801357

"  Technici se mylně domnívali, že po chybě při demontáži rámu s nádržemi z původní přístrojové sekce č. 106 došlo při byť nevelkém nárazu k nepostřehnutelnému vychýlení čerpací trubky, tedy přívodu plynného kyslíku, který nyní unikl přímo do potrubí vývodu, aniž by se dostal do nádrže a vytlačil z ní zkapalněný obsah."

  Básník tím chtěl říct, že do nádrže vedly 3 trubky. Ta plnící (Fill) se používala i k vyprázdnění nádrže, když se vyplachovací trubkou (Vent) natlačil do nádrže plynný kyslík. Jenže ten zřejmě utekl rovnou do plnící trubky, místo aby vytlačil obsah. Třetí trubka, kterou šel normálně kyslík do systémů lodi, se problému neúčastnila.

"obsah kyslíku se vznítil v plynné podobě" - 8-o kapalný kyslík se prudce vypařil, takže nádrž bouchla asi jako papiňák.

0/0
16.4.2015 15:50

P27e50t16r 93F22r61ý15d45e11k 7389371499903

V boxu je spatne vyspelovano jmeno - Lowell

Jinak skvely clanek, jako vzdy!

0/0
16.4.2015 12:35

T28o52m28á51š 64M75a47t84ě73j 9375328753252

Jinak na twitteru běží rekonstrukce letu: 

@astVintageSpace

0/0
16.4.2015 10:55

M45á14r22i24a 24K70r69a63j73č68i35o80v77á 4257111150543

Jen technická poznámka k jinak výbornému článku. Je zmiňováno sovětské utajování např. průběhu Gagarinova letu. Tvrdí se, že až do otevření sovětských archivů se nevědělo, že přistával na padáku (motivováno údajně podmínkami pro uznání výškového rekordu, kdy podmínkou bylo, že  pilot musí přistát s letounem).

Tak s tím nesouhlasím. V sedmdesátých letech byla na československém trhu k dostání plastová stavebnice (model) kosmické lodi Vostok, kde byly fáze letu rozkresleny včetně přistání. Obrázek je krabice pro trh v NDR je např. tady http://pufiland.weebly.com/uploads/9/8/4/0/9840615/1392477.jpg . V ČSSR se prodávala tatáž pouze s českým názvem s jednoduchým V.

+2/0
16.4.2015 10:33

B11o16ř72e79k 34K95u31š15i20l 6675660649563

Tak tajné to bylo, ale otázkou je, kdy se to odtajnilo. Podle wiki přistání vedle lodi na padáku přiznali v roce 1971.

0/0
16.4.2015 12:40

P79e37t29r 98T33y82č48k84a 6545712939552

Na závěr mi chybí jedna věta: 

Ken Mattingly nikdy zarděnky nedostal.

+13/0
16.4.2015 10:01

V83l69a67d44i27m84í98r 10L15o44u22l21a 2878777802711

Vzpomínám na ten let Apolla 13, kdy veškerý popis byl takřka v realném čase popisován v časopisu Letectví-kosmonautika. Mne zejména zaujalo to vzepětí v USA, kdy do několika hodin po té havarii byly k disposici doslova tisíce lidí - a to se stalo v noci - ve výzkumných ústavech, výrobních fabrikách, na vysokých školách a pod, kteří byli připraveni řešit otázky, které se mohly s tím letem objevit. Zaujala mne i organisace NASA, kde jeden ze čtyř řídících týmů okamžitě změnil nápln práce a věnoval se přípravě nového letového plánu, protože ten starý byl k ničemu, a vlastní let řídily zbývající tři týmy. A to všechno pod nekompromisním tlakem času, kdy odsun nějakého problému o hodinu , neřku li o den, nepřipadal v uvahu. A naprosto bezprecedentní postupy, kdy v zájmu šetření elektrikou vypnuli kde co, včetně počítače, inerciální plošiny a navigačního systému a nikdo netušil, zda se tyto systému podaří znovu oživit a adjustovat.

+10/0
16.4.2015 9:25

P92e19t14r 16T51y16č71k53a 6595402879642

Co se týká toho šetření energií tak prostě neměli na výběr. Museli to risknout.

+2/0
16.4.2015 10:04

T63o84m53a66s 58S43m31i81t58h 8446445780645

Vyborny clanek!

+17/0
16.4.2015 8:17

H64a31n49a 58P45a52c77u18l47o37v62á 2606876449526

Dobrá práce ! R^

+3/0
16.4.2015 6:57

J79a30r28o33m93í34r 96K24r30á31l 4260109974779

Kde je Řezník ?  Tohle je článek jak šitý pro něj ! ;-);-D

+1/0
16.4.2015 6:32
Foto

J14a50r95o16s25l14a96v 41R25e39z49n24i20k 1449332287565

Tady jsem!

0/0
16.4.2015 8:40

J77a14r34o34m37í67r 58K27r53á58l 4160459614139

Vás jsem nemyslel. ;-D

+1/0
16.4.2015 14:15

M37i47l68a33n 26K28l36o68u87č74e75k 3950935948367

Už se těším, jak tu bude tapetovat články o tom, že americká firma koupila ruské motory a spacex se nepovedl 3 pokud o návrat prvního stupně a to dokazuje jasnou ruskou nadřazenost ve výzkumu vesmíru...

+3/0
16.4.2015 8:57

J75a79r69o71m25í80r 48K93r50á65l 4810729884969

Tone.  Bude se tu rozplývat nad tím, že "zlým američanům to bouchlo".  Jen to má jednu vadu - že se vrátili. ;-)  Takže žádná čárka do jeho statistik.

0/0
16.4.2015 14:16
Foto

P77e37t52r 50P63r52o30c25h18á57z48k85a 3162876522854

Pane Toufar, díky za skvělý článek.R^

+18/0
16.4.2015 5:51

K43a27r91e44l 79K68o19v67a33r 7593865830254

Ve skutečnosti Lovell řekl "Houstone, měli jsme problém". Ta známá věta "máme tu problém" je až z filmu o misi Apollo 13, kde byla modifikována. Bohužel téměř každý zná film a ne realitu. Více viz stránky NASA, wikipedie (CZ i EN). Z anglické wiki je tato citace:

For example, the film changes the tense of Lovell's famous statement, "Houston, we've had a problem," to "Houston, we have a problem."

Takže ne, není to podle pravdy.

Jinak hezký článek, díky za něj!

0/0
16.4.2015 0:40

J12i11n19d77r30a 12V68e86r52b17n61ý 7196822440

To slovní spojení je detail. Ten film je jinak vynikající. Tenkrát se moc počítačových triků dělat nedalo, a přesto, když si vzpomenu na scénu startu Saturnu 5, mám husí kůži ještě teď. A scéna, kdy se Lovell dívá přes zamrzlé okénko na Měsíc a ví, že už se tam NIKDY nevrátí, patří k mým nejoblíbenějším. R^

+2/0
16.4.2015 3:21

K89a12r16e23l 24K43o62v81a66r 7693865860984

Je to detail v současném/minulém čase. Já netvrdím, že film je špatný. Naopak! I já ho mám moc rád a viděl jsem ho několikrát. Nicméně tak, jak to napsal pan autor to není založeno na pravdě, kde máte záruku, že pak i ostatní je správně?

Nechci se hádat. Ta věta je špatně. Film je supr!

0/0
16.4.2015 8:06

P17a50v80e75l 10K22r62e98j73č14í95ř 2132811393706

Tak když už šťouráte, tak je to čas předpřítomný, ne minulý :-)

+1/0
16.4.2015 9:46

J98a63n 20J77a19n80e31č67e26k 9190153170246

A jak byste přeložil větu "sotva jsem přijel, potkal jsem krávu"?

0/0
16.4.2015 10:25

K88a48r20e14l 25K16o64v14a22r 7453625550724

Pane Krejčíři, děkuji. Máte pravdu. Já vše co vyjadřuje minulost strkám do jednoho pytle s minulým časem.

+1/0
16.4.2015 19:11

V65l79a30s83t54i97m34i57l 74H51n79í48k 6766932901437

Tak si přečtěte knížku, podle které se to točilo - nebo spíš byla námětem.

Tam je to přesně, a i český překlad je skvělý. Po netu koluje "Top ten" deset největších chyb toho filmu. Mě osobně vadí ze všech odchylek nejvíc asi ta přistávací sekvence, kde nejdřív vidí loď na padácích, a pak teprve hlasy posádky. Přitom záběr lodi na padácích měli až několik minut potom, se se obnovilo spojení. Tuhle odchylku přitom ani Top ten neuvádí.

  Na DVD je zvuková stopa, kde film komentuje Jim Lovell s manželkou. V knížce není žádná zmínka o tom, že by Marilyn spadl v hotelové sprše snubní prstýnek, takže jsem si myslel, že to je výmysl filmařů, ale opravdu se to stalo. Sice o něj nepřišla, ale prý od té chvíle měla pocit, že ta mise nedopadne dobře. To se samozřejmě do filmu náramně hodilo.

0/0
16.4.2015 15:04

B26o70ř87e75k 10K52u10š47i25l 6825960849723

Četl jste článek?

Ozval se Jack Swigert:

„Houstone, máme tu problém!“

Po něm zopakoval velitel  ----> Jim Lovell: <-----

„Houstone, měli jsme problém,"

0/0
16.4.2015 10:14

K73a15r44e35l 39K42o54v72a34r 7743875450364

Pane Kušile, ano, článek jsem četl. Ale také jsem četl wiki a jiné články.

A také jsem si našel na stránkách NASA článek od pana Lovella:

http://history.nasa.gov/SP-350/ch-13-1.html

kde se říká "Jack Swigert saw a warning light that accompanied the bang, andsaid, "Houston, we've had a problem here." "  Takže podle slov pana Lovella i Jack Swigert řekl "Houstone, měli jsme tu problém."

Což potvrzuje tento přepis celé komunikace mezi posádkou a Houstonem:

http://apollo13.spacelog.org/page/02:07:55:19/

Ale nechci se hádat, jen jsem chtěl upozornit, že ta věta byla jinak a milně se používá upravená filmová verze.

0/0
16.4.2015 19:17

B23o48ř66e13k 77K89u80š17i36l 6725870499383

Ještě jednou pro pomalejší,

vy jste napsal :"Ve skutečnosti Lovell řekl "Houstone, měli jsme problém"."  ----

Citace z článku "... Jim Lovell: „Houstone, měli jsme problém,""

??? Najdi 10 rozdílů. Když se chcete nimrat v detailech, tak si na detaily dejte pozor.

0/0
16.4.2015 22:28

K39a50r87e39l 80K72o58v68a38r 7253665100194

Tak jinak. Tam vůbec nikdo neřekl "Houstone, máme tu problém". Jak Swigert, tak Lovell řekli "...měli jsme tu problém". Už to vidíte?

Ano, Lovellova věta je napsaná v článku dobře.

0/0
17.4.2015 17:32

B90o23ř53e44k 63K60u13š21i12l 6715170749943

Tam nikdo česky nemluvil, tak je nesmyslné tu skálopevně tvrdit, že přítomný čas českého překladu je chybný, když ten v angličtině použitý předpřítomný čas se může dle kontextu přeložit přítomným časem a bývá to i častější případ.

0/−1
19.4.2015 15:03

V67i14l10é24m 45P15ř20í71h41o45d81a 2214319523807

Na "Apollo 13" koukám vždy, když ho dávají. Jsou tam samozřejmě nějaké nepřesnosti, ale jinak úžasný film. Spolu s "The Right Stuff".R^

0/0
16.4.2015 13:20

T75o19m36á63š 40M69a24t85ě48j 9325728723142

Langley je misto a ne osoba. Takze spravny preklad je vyzkumny institut NASA vLangley misto vaseho Langleyuv....

0/0
16.4.2015 0:25

T32o29m77á55š 93M97a60t37ě26j 9575498573722

beru zpet - mate to spravne.

0/0
16.4.2015 0:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.