Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Do třetice všeho zlého. Raketa přistála přesně, pak se převrátila

Společnost Space X se znovu pokusila o přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plošině v moři. Podobně jako při prvním pokusu se raketa na plošinu trefila, ale pak se převrátila. Povedl se však start této rakety, která veze zásoby na ISS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86a54n 94S15a42l51o18m31o26n 4869410791225

Když tak na to koukám, připomíná mi to balancování dvoumetrové tyče na nataženém prstu za větru. Ne že by to bylo nemožné, ale je to šíleně obtížné.

0/0
9.5.2015 17:32
Foto

J86i38ř63í 16D17o75b93r61ý 8341215885587

Dost lidi se pta, proc nepristavaji na pevnine nebo do jezere. Je to jednoduche, rakety startuji az na vzacne vyjimky vychodnim smerem. To kvuli tomu, ze rychlost rotace zeme se pak pricte k rychlosti rakety a usetri se palivo.

A startuje se z vychodniho pobrezi Floridy, tudiz by se musel ten stupen vracet nebo by musel doletet az na Kanáry.

0/0
16.4.2015 18:32

T59o77m90á18š 26H86o36l65e16č18e15k 3297672761315

Přistávají na moři, protože americké zákony jim to zatím nedovolí kvůli bezpečnosti na pevnině. Takže je to samozřejmě jen trenink do budoucna.

+2/0
15.4.2015 20:56

J54a60r28o16s76l71a79v 78H64o80r66á61k 5433152566920

Jako ze v budoucnu vyleti raketa nad Atlantik, prvni stupen se odpoji, vrati nad pevninu a tam pristane? Pane jo, to bude jeste vetsi machrovina nez je ted. :-)

+2/0
15.4.2015 23:08

J89a86n 79V66á19c50l70a94v98í12k 3962986971699

Při pohledu na vybuch po dopadu plosinu si clovek říká, ze urady vedi, proc to chteji videt otestovane mimo pevninu.

Nicmene SpaceX tomu neutece, pokud skutecne zacnou používat cross-feed u Falcon Heavy, tak první stupeň poleti podstatne dal.

0/−1
15.4.2015 23:30

R74o92m56a88n 44H96r31o53n53z79a 5796971356378

A můžete vysvětlit proč by použití cross-feed mělo znemožnovat přistání na pevnině? Na tu "úvahu" jsme velmi zvědav! Jestli nejste úplně padlý na hlavu, tak Vám musí být jasné, že z větší výšky se dá let déle řídit správným směrem. Tedy jsteli vaše úmysly nemají jiný důvod ;-) ...

0/0
16.4.2015 8:44

J58a34n 92V60á59c24l24a41v87í20k 3222146881329

Cross-feed má sloužit k tomu, aby střední stupeň mohl pracovat déle, takže k oddělení druhého stupně dojde dál od pobřeží a raketa bude mít vyšší rychlost směrem od pobřeží.

+1/−1
16.4.2015 12:56

R79o79m93a15n 72H14r53o70n58z71a 5466431986858

;-D. Vy jste nevysvětli důvod nemožnosti přistání na pevnině v důsledku použití systému přečerpávání paliva za letu, ale ten systém jste laicky popsal (prostřednictvím užitku). A víte že se dá řídit směr sestupu ? Závěr: NEODPOVĚDĚL JSTE NA OTÁZKU, která měla objasnit důlvod vaší pochybné úvahy.;-)

0/0
16.4.2015 13:39

J45a74n 18V46á49c83l54a42v14í45k 3752396181979

Protože první stupeň bude příliš daleko od pevniny a bude se od ní vzdalovat příliš rychle.

Výrazné změny směru sestupu jsou energeticky náročné, což vyžaduje palivo, což vyžaduje kratší provoz prvního stupně, což snižuje hmotnost, kterou lze vynést na orbit, což jde proti důvodům, proč se vlastně cross-feed uvažuje.

Možná své myšlenky směřujte spíš do Hawthorne.

0/0
16.4.2015 15:50

R47o78m15a98n 28H40r31o84n29z49a 5896101526778

Změnu sestupu je možno řídit i aerodynamicky s relativně přijatelnými energetickými nároky (jako teď u Falconu). Vaše "zdůvodnění" je mylné. Svědčí o tom i plánovaný pokus o přistání na pevninu v červenci tohoto roku (start je z Kalifornie).

0/0
16.4.2015 16:33

J96a87n 33V12á89c54l85a41v65í37k 3402956491719

Falcon Heavy s cross-feed bude letos v cervenci pristavat na pevnine v Kalifornii? Jinak pokud myslite ty stabilizacni mrize, tak to nejsou kridla a puvodni navrh s nimi ani nepocital.

+1/−1
16.4.2015 18:12

R68o68m76a40n 49H72r97o64n92z86a 5916821226598

Tedy vy jste "kousek" ;-D. A jak ty mříže působí? Duchovní nebo aerodynamickou silou ;-D ?

0/0
17.4.2015 11:18

J54a68n 56V48á40c75l45a26v22í73k 3482636221159

Slouzi ke stabilizaci při vysokych nadzvukových rychlostech, nikoli k manevrovani a o vztlaku nemůže byt rec. Podobne mrize najdete třeba na Soyuzu.

+1/0
17.4.2015 19:37

R22o77m68a31n 90H58r26o60n71z58a 5596781786418

Vaši reakci jsem našel až dnes.Tedy Václavíku, nevím jestli jste od přírody tak omezený nebo to jenom zkoušíte ;-). Mřížky (hypersonická kormidla) slouží k manévrování (o vztlaku jako křídle tam pochopitelně tam nemůže být řeč). Jestli je má Sojuz to nevím, ale určitě své jste schopen své tvrzení nějak doložit. A pokud nedoložítě. Nic se neděje. Výběhové typy mě nazajímají ;-D

0/0
20.4.2015 16:16
Foto

M94a46g20y 16G42r35e86n95d80e90l 6648722361517

Mate to pomylene. cross-feed znamena dlhsiu pracu prveho stupna a ako vysvetlil pan vaclavik, vyssiu rychlost a vzdialenost od pevniny. Prvy stupen NEMA ani kridla ani nic, cim by dokazalo "aerodynamicky" riadit navrat do bodu startu, ani priblizne. Pozrite si start raketoplanov, tam napriklad z riadiaceho strediska oznamuju "negative return", teda ze su prilis daleko a vysoko, aby sa vratili, ak sa nieco pokazi. V podstate tento princip plati aj na nosic Falconu - cim dlhsie bude fungovat prvy stupen, tym by potreboval (neumerne) viac paliva na to, aby sa vratil nazad. V podstate by to negovalo efektivitu.

+1/−1
16.4.2015 20:02

R55o12m90a85n 60H92r51o25n27z69a 5916621436928

Pomýlený jste vy, neb nevíte jakým způsobem se dosahuje delší doby hoření 1-.stupně - viz výše;-). Křídla fakt nemá, jsou nahrazeny mřížkou. A těm vaším dalším "úvahám" (zjm o vztahu "negative return" u Space Shuttle a Falcon 9) je škoda času se vyjadřovat. Jen pro vaši info: reusable technologie bude použitelná i pro Falcon heavy - zde se plánuje i návrat 2.stupně. Tak snad jim to vyjde. Už jste si mohl všimnout, že SpaceX děla věci jinak - prostě soukromá společnost;-).

0/0
17.4.2015 11:25

J96a97n 87V61á95c13l30a74v63í42k 3302856281269

To mate marne, on tomu rozumi lepe nez samotny SpaceX :-)

... nebo je to troll.

+1/−1
17.4.2015 19:40

R96o77m66a27n 32H73r14o68n66z73a 5276851896798

ty jsi troll, viď václavíku ;-)

0/0
20.4.2015 16:17

J92a98k82u12b 13H76e32g31e80n48b58a64r73t 9735354279494

A vy se domníváte, že manévrováním pomocí kormidel můžete odchýlit bod dopadu stupně po vstupu do atmosféry o DESÍTKY AŽ STOVKY KILOMETRŮ?

Ta kormidla tam jsou k udržení sestupové dráhy mířící na předem daný bod v oceánu bez značné spotřeby paliva. Nedělají z raketového stupně kluzák; to si asi pletete s ruským Bajkalem.

0/0
5.5.2015 16:46

D13a73n40i68e87l 37R40o24z43s19n23y50o 5560239275508

A proc nepristavaji do jezera? Proste snizit rychlost na minumum a pak s tim flaknout do vody (nebo kontejneru vyplneneho nehorlavym materialem tlumicim narazy).

0/−4
15.4.2015 18:29
Foto

M93a35g27y 23G74r62e50n98d52e33l 6308172181527

okamzite by to znicilo motory a to je to, co sa pokusaju riadenym pristatim zachranit, lebo to je najdrahsia cast prveho stupna.

+3/−1
15.4.2015 19:28

R22o64m61a78n 46H49r48o33n14z71a 5516861686668

pán zřejmě předpokládal (správně), že motory by byly při dosednutí již vypnuty...

0/0
16.4.2015 8:47
Foto

M19a79g33y 35G41r23e79n48d17e14l 6738492331407

To ale nemeni nic na tom, ze by to znicilo rozzeravene casti motora. Voda je asi 20x lepsi tepelny vodic ako vzduch (vzduch cca 0.027 (W·m−1·K−1) vs voda cca 0.596) a o slanej ani nehovoriac, ta je agresivna uz aj tak.

0/−1
16.4.2015 20:14

R90o96m58a88n 77H76r76o12n70z30a 5556711866938

To moc nesedí. Booster Space Shuttl také přistával do oceánu ;-)...

0/0
17.4.2015 12:06

J83a88k71u98b 94H75e93g71e73n56b57a14r95t 9265174179494

No a zachránili z něj jen ty masivní kusy ocelového pláště, ne jemnou mechaniku nebo nedej bože řídicí elektroniku. Ve výsledku to bylo skoro stejně drahé jako postavit nový.

0/0
25.4.2015 4:32

J64i28ř80í 76K68o60c90u55r58e63k 6215194275618

S tím jezerem na východ od Floridy to bude problém. Je tam Atlantik, v něm moc jezer není.

+8/−1
15.4.2015 20:43

R41o86m54a49n 50H52r64o21n57z21a 5286331126408

nejen v rusku, ale i v usa jsou světové strany 4 ;-) (i když v rusku by klidně zavedli pátou, jen aby byli lepší;-D)

0/−1
16.4.2015 8:50

P72e79t60r 93M62a80r89š53o15u27n 5245388806526

Ach jo. A kterym smerem se startuje (kam leti rakety? ) ano,na vychod. Proc jistě víte, kdyz tu tak fundovane radite v diskusi.... (nebo navychod od Floridy je pevnina o ktere nevime? Ze by bajna Atlantida?

+1/0
22.4.2015 22:21

J46o21z81e62f 55K93o25s27t51e75l65a63n83s52k70ý 8695582449576

Začiatky sú vždy ťažké. A zvlášť ťažké, keď sa do praxe uvádza nejaké revolučné riešenie. O opakovateľne použiteľné stupne rakety takýmto revolučným riešením určite sú...

Z vlastných skúseností viem, že veľa takýchto malých nezdarov je oveľa lepších ako jeden veľký. Cesta dopredu je totiž väčšinou veľa neúspechov občas korunovaných menším úspechom.

+3/0
15.4.2015 18:05

P12e27t56r 45Č71á87s80a 9375346227715

Když vidím tu "pidi plošinku" a velikost rakety, tak mi to připomnělo četbu z mládí, Sluneční jezero, od Ludvíka Součka. Tam také popisuje vertikální přistání rakety v Himalájích po návratu z Marsu, takto: 

"zasažení běžícího králíka do oka, jsme-li na roztočeném kolotoči, na houpacím koni, máme-li zavázané obě oči a ohnutou hlaveň pušky" 8-o

Opravdu se moc těším, až to SpaceX nepokazí nějaký blbý ventil, málo hydraulické kapaliny nebo jiné kurvítko :-)

Hlavně až to vychytají, a bude možné vracet všechny první stupně z Falcon Heavy, to bude teprve legrace :-)

+4/0
15.4.2015 15:18

G21a74b45r38i64e77l 18H25o55r37t84e37n 9971969463814

I přesto velký úspěch na cestě k funkčímu řešení. A třeba by to šlo vyřešit tak, že by se z plošiny vysunulo kotvící zařízení, pokud by počítač vyhodnotil, že se přistání podaří na střed - tím by se eliminoval i třeba vliv případného nárazového větru.

+5/0
15.4.2015 13:42
Foto

F45r67a79n79t30i70š67e18k 64K16š19í32r 2369456245

Věřím, že za nějaký čas budou prim v dobývání vesmíru hrát soukromé firmy.   Nastane zase závod o přivlastňování si kosmických těles a jejich následné využití.

+1/−1
15.4.2015 13:22
Foto

P50a53v91e71l 77M34a40r92t66i49n44e36k 9505275881573

Však ono to vyjde. Tohle je opravdu majstrstyk už jenom co předvádí doteď.

+12/0
15.4.2015 12:52

V48á34c15l44a68v 54Č41e51r50m16á36k 4723580677844

Podle videa už k úspěšnému přistání chybělo málo. Myslím, že místni škarohlídi se budou ještě do konce roku divit :-)

Musk na Twitteru ještě píše, že problém nejspíš byl ve zpozděné reakci regulace tahu na řídící systém a že to půjde snadno opravit. Tak mu držím palce :-)

+4/0
15.4.2015 12:23

A87l19e23x43a83n16d34r 68K57o14s74t22k40a 8842438276894

Počítám, že hardware mají v pořádku, jen musí doladit software, co přesně to má dělat když..

0/0
15.4.2015 14:29

V75á57c70l97a31v 11Č54e95r22m49á31k 4713960667434

Asi ne, psal tam něco ve smyslu že nějak nefungoval ventil ovladájící přívod paliva a oklysličovadla, proto to mělo zpozděné reakce na povely. Nemám to teď už před sebou. Takže tentokrát spíš asi HW.

+1/0
15.4.2015 14:35

J98a63n 55D26l36o83u15h51ý 7234659570399

Mno video zbytecne a ten druhy obrazek s loopem, nepusobi to na me, ze by to bylo az tak uplne pod kontrolou....;-D

0/−1
15.4.2015 12:21

P92e42t11r 65S16u88c45h96á10n95e86k 1661183675466

Nechte si poradit od Rusů. Oni ví jak na to.

0/−11
15.4.2015 12:03

J96o59s47e41f 22N75o39v27á89k 2162702165564

Ano? Která Ruská raketa má znovupoužitelný první stupeň?

+9/0
15.4.2015 12:14

M61i63l21a83n 24K81l60o69u42č12e76k 3880175688467

třeba to myslel tak, že sice nemaj žádnou takoviou raketu, ale jsou to takoví machři, že by mohli radit, protože ví jak na to, akorát to nepostavili, asi proto, že se jim nechtělo, tak mi to vysvětlil tady jeden týpek, že rusáci by sice mohli postavit třeba auto na úrovni bmw, ale nechce se jim, raději si ho koupí jinde.

+12/0
15.4.2015 12:17

J43a84r20o68m96í91r 61K29r35á36l 4870989394369

;-D

+1/0
16.4.2015 5:37

R93o48m54a92n 46S15t82o59n81e87k 1249973769971

Rusové by popřely že přistaní bylo neúspěšné a všechny zmínky o neúspěchu by byly vymazány, z tím mají už dlouhodobé zkušenosti :-)

+8/0
15.4.2015 12:59

V20l97a49d20i30m68í36r 30H46o72l74ý 8784981436857

Rusové (Sověti) měli při dobývání kosmického prostoru jen samé úspěchy a všechny ty ošklivé povídačky, které začala západní propaganda po pádu Sovětského Svazu vypouštět (SS-7, Komarov, Sojuz 11..) nemají reálný základ.

Vymysleli si je agenti CIA!!!

;-)

+6/−1
15.4.2015 14:51

O43n48d63ř31e94j 70Č62a62p82k13a 6311531983254

Rus tohle plánoval akorát na Energii a to byla ve srovnání s Falconem obrovská kráva... něco vhodného tak na počáteční výstavbu kosmické stanice nebo lodi k Marsu, ne na rutinní zásobování. Takže jejich řešení (i kdyby ten projekt pro nedostatek peněz po skončení studené války nezařízli) by tady moc platné nebylo.

+1/0
15.4.2015 14:37

S85t77a78n69i98s72l12a81v 27T67o16r48o73s 7334621422761

A proč tedy nepřistane někde na pláni, kde je víc místa?

+2/−1
15.4.2015 11:40

J43a59r55o76m54í48r 66K15r53á27l 4240299754639

A kde máte v Atlantiku vhodnou pláň ? 8-o

+3/−1
15.4.2015 11:43

S45t34a59n70i56s13l60a43v 74T60o48r76o13s 7564231182781

no právě, proč v Atlantiku?

+1/−1
15.4.2015 11:44

J68a21r31o80m14í62r 58K41r39á21l 4630559554879

Protože se z Floridy startuje východním směrem ? ;-)  No a na návrat, nebo pokračování (třeba do Afriky) by bylo potřeba o dost víc paliva.

+6/−1
15.4.2015 11:47

S62t51a13n69i24s24l62a15v 39T26o98r83o94s 7374761452201

chápu, že startuje proti rotaci Země, ale jestli by pak nebylo nakonec lepší postavit odpalovací rampu někde jinde, než na Floridě, pokud se tak zoufale snaží o přistání. Na té vodě to moc snadné není, jednou jsou vlny, podruhé vítr, plošina malá, no nevím. ESA taky nevypouští rakety za každou cenu z Evropy.

+1/−2
15.4.2015 11:55

J91a44r47o55s18l54a81v 41H71o10r39á27k 5903952876290

Tak nevim, ale vystavenim celeho kosmodromu nekde jinde by se vam ten ekonomicky efekt zachranenych prvnich stupnu malinko snizil, ne? :-)

+1/0
15.4.2015 11:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.