Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do třetice všeho zlého. Raketa přistála přesně, pak se převrátila

Společnost Space X se znovu pokusila o přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plošině v moři. Podobně jako při prvním pokusu se raketa na plošinu trefila, ale pak se převrátila. Povedl se však start této rakety, která veze zásoby na ISS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86a14n 21S52a13l28o38m75o40n 4659660871205

Když tak na to koukám, připomíná mi to balancování dvoumetrové tyče na nataženém prstu za větru. Ne že by to bylo nemožné, ale je to šíleně obtížné.

0/0
9.5.2015 17:32
Foto

J96i30ř19í 58D28o28b39r24ý 8741505665917

Dost lidi se pta, proc nepristavaji na pevnine nebo do jezere. Je to jednoduche, rakety startuji az na vzacne vyjimky vychodnim smerem. To kvuli tomu, ze rychlost rotace zeme se pak pricte k rychlosti rakety a usetri se palivo.

A startuje se z vychodniho pobrezi Floridy, tudiz by se musel ten stupen vracet nebo by musel doletet az na Kanáry.

0/0
16.4.2015 18:32

T69o54m44á52š 86H34o74l45e95č50e28k 3517692241635

Přistávají na moři, protože americké zákony jim to zatím nedovolí kvůli bezpečnosti na pevnině. Takže je to samozřejmě jen trenink do budoucna.

+2/0
15.4.2015 20:56

J79a31r28o36s84l77a23v 65H74o77r63á50k 5613462476280

Jako ze v budoucnu vyleti raketa nad Atlantik, prvni stupen se odpoji, vrati nad pevninu a tam pristane? Pane jo, to bude jeste vetsi machrovina nez je ted. :-)

+2/0
15.4.2015 23:08

J81a58n 83V84á87c16l89a31v91í69k 3322546591949

Při pohledu na vybuch po dopadu plosinu si clovek říká, ze urady vedi, proc to chteji videt otestovane mimo pevninu.

Nicmene SpaceX tomu neutece, pokud skutecne zacnou používat cross-feed u Falcon Heavy, tak první stupeň poleti podstatne dal.

0/−1
15.4.2015 23:30

R94o75m47a17n 95H47r64o88n77z14a 5786651886458

A můžete vysvětlit proč by použití cross-feed mělo znemožnovat přistání na pevnině? Na tu "úvahu" jsme velmi zvědav! Jestli nejste úplně padlý na hlavu, tak Vám musí být jasné, že z větší výšky se dá let déle řídit správným směrem. Tedy jsteli vaše úmysly nemají jiný důvod ;-) ...

0/0
16.4.2015 8:44

J71a38n 97V76á67c69l67a84v36í56k 3602586391579

Cross-feed má sloužit k tomu, aby střední stupeň mohl pracovat déle, takže k oddělení druhého stupně dojde dál od pobřeží a raketa bude mít vyšší rychlost směrem od pobřeží.

+1/−1
16.4.2015 12:56

R14o39m27a28n 69H97r39o55n54z23a 5806571506778

;-D. Vy jste nevysvětli důvod nemožnosti přistání na pevnině v důsledku použití systému přečerpávání paliva za letu, ale ten systém jste laicky popsal (prostřednictvím užitku). A víte že se dá řídit směr sestupu ? Závěr: NEODPOVĚDĚL JSTE NA OTÁZKU, která měla objasnit důlvod vaší pochybné úvahy.;-)

0/0
16.4.2015 13:39

J78a28n 95V51á43c61l32a25v12í61k 3862746671479

Protože první stupeň bude příliš daleko od pevniny a bude se od ní vzdalovat příliš rychle.

Výrazné změny směru sestupu jsou energeticky náročné, což vyžaduje palivo, což vyžaduje kratší provoz prvního stupně, což snižuje hmotnost, kterou lze vynést na orbit, což jde proti důvodům, proč se vlastně cross-feed uvažuje.

Možná své myšlenky směřujte spíš do Hawthorne.

0/0
16.4.2015 15:50

R24o88m77a47n 42H35r70o59n44z79a 5356421906578

Změnu sestupu je možno řídit i aerodynamicky s relativně přijatelnými energetickými nároky (jako teď u Falconu). Vaše "zdůvodnění" je mylné. Svědčí o tom i plánovaný pokus o přistání na pevninu v červenci tohoto roku (start je z Kalifornie).

0/0
16.4.2015 16:33

J56a49n 35V89á89c48l87a84v23í98k 3352236551519

Falcon Heavy s cross-feed bude letos v cervenci pristavat na pevnine v Kalifornii? Jinak pokud myslite ty stabilizacni mrize, tak to nejsou kridla a puvodni navrh s nimi ani nepocital.

+1/−1
16.4.2015 18:12

R51o52m59a31n 83H50r77o16n80z55a 5866891436988

Tedy vy jste "kousek" ;-D. A jak ty mříže působí? Duchovní nebo aerodynamickou silou ;-D ?

0/0
17.4.2015 11:18

J92a62n 60V84á15c82l88a22v71í48k 3852826341259

Slouzi ke stabilizaci při vysokych nadzvukových rychlostech, nikoli k manevrovani a o vztlaku nemůže byt rec. Podobne mrize najdete třeba na Soyuzu.

+1/0
17.4.2015 19:37

R62o64m91a90n 83H28r98o22n95z83a 5646831766118

Vaši reakci jsem našel až dnes.Tedy Václavíku, nevím jestli jste od přírody tak omezený nebo to jenom zkoušíte ;-). Mřížky (hypersonická kormidla) slouží k manévrování (o vztlaku jako křídle tam pochopitelně tam nemůže být řeč). Jestli je má Sojuz to nevím, ale určitě své jste schopen své tvrzení nějak doložit. A pokud nedoložítě. Nic se neděje. Výběhové typy mě nazajímají ;-D

0/0
20.4.2015 16:16
Foto

M62a45g55y 90G55r34e34n38d93e52l 6338432791137

Mate to pomylene. cross-feed znamena dlhsiu pracu prveho stupna a ako vysvetlil pan vaclavik, vyssiu rychlost a vzdialenost od pevniny. Prvy stupen NEMA ani kridla ani nic, cim by dokazalo "aerodynamicky" riadit navrat do bodu startu, ani priblizne. Pozrite si start raketoplanov, tam napriklad z riadiaceho strediska oznamuju "negative return", teda ze su prilis daleko a vysoko, aby sa vratili, ak sa nieco pokazi. V podstate tento princip plati aj na nosic Falconu - cim dlhsie bude fungovat prvy stupen, tym by potreboval (neumerne) viac paliva na to, aby sa vratil nazad. V podstate by to negovalo efektivitu.

+1/−1
16.4.2015 20:02

R65o76m96a67n 87H22r24o88n70z68a 5906301126188

Pomýlený jste vy, neb nevíte jakým způsobem se dosahuje delší doby hoření 1-.stupně - viz výše;-). Křídla fakt nemá, jsou nahrazeny mřížkou. A těm vaším dalším "úvahám" (zjm o vztahu "negative return" u Space Shuttle a Falcon 9) je škoda času se vyjadřovat. Jen pro vaši info: reusable technologie bude použitelná i pro Falcon heavy - zde se plánuje i návrat 2.stupně. Tak snad jim to vyjde. Už jste si mohl všimnout, že SpaceX děla věci jinak - prostě soukromá společnost;-).

0/0
17.4.2015 11:25

J97a75n 17V13á30c53l65a80v91í61k 3582956311209

To mate marne, on tomu rozumi lepe nez samotny SpaceX :-)

... nebo je to troll.

+1/−1
17.4.2015 19:40

R41o58m20a79n 61H32r24o37n95z51a 5686861396928

ty jsi troll, viď václavíku ;-)

0/0
20.4.2015 16:17

J54a34k87u47b 36H57e30g89e32n78b76a97r20t 9145274119464

A vy se domníváte, že manévrováním pomocí kormidel můžete odchýlit bod dopadu stupně po vstupu do atmosféry o DESÍTKY AŽ STOVKY KILOMETRŮ?

Ta kormidla tam jsou k udržení sestupové dráhy mířící na předem daný bod v oceánu bez značné spotřeby paliva. Nedělají z raketového stupně kluzák; to si asi pletete s ruským Bajkalem.

0/0
5.5.2015 16:46

D76a80n65i78e90l 16R67o16z73s21n55y16o 5290739365988

A proc nepristavaji do jezera? Proste snizit rychlost na minumum a pak s tim flaknout do vody (nebo kontejneru vyplneneho nehorlavym materialem tlumicim narazy).

0/−4
15.4.2015 18:29
Foto

M40a91g54y 34G11r74e41n87d61e80l 6218692561147

okamzite by to znicilo motory a to je to, co sa pokusaju riadenym pristatim zachranit, lebo to je najdrahsia cast prveho stupna.

+3/−1
15.4.2015 19:28

R23o90m28a70n 13H18r48o85n85z28a 5236351796508

pán zřejmě předpokládal (správně), že motory by byly při dosednutí již vypnuty...

0/0
16.4.2015 8:47
Foto

M10a25g94y 79G45r16e65n78d26e35l 6158882291837

To ale nemeni nic na tom, ze by to znicilo rozzeravene casti motora. Voda je asi 20x lepsi tepelny vodic ako vzduch (vzduch cca 0.027 (W·m−1·K−1) vs voda cca 0.596) a o slanej ani nehovoriac, ta je agresivna uz aj tak.

0/−1
16.4.2015 20:14

R66o30m59a62n 91H82r91o84n13z20a 5356491226228

To moc nesedí. Booster Space Shuttl také přistával do oceánu ;-)...

0/0
17.4.2015 12:06

J77a28k54u59b 74H25e91g80e45n15b13a77r87t 9875854399514

No a zachránili z něj jen ty masivní kusy ocelového pláště, ne jemnou mechaniku nebo nedej bože řídicí elektroniku. Ve výsledku to bylo skoro stejně drahé jako postavit nový.

0/0
25.4.2015 4:32

J29i51ř27í 36K33o36c40u42r94e47k 6885894555678

S tím jezerem na východ od Floridy to bude problém. Je tam Atlantik, v něm moc jezer není.

+8/−1
15.4.2015 20:43

R33o37m46a33n 66H60r88o95n47z47a 5606271806748

nejen v rusku, ale i v usa jsou světové strany 4 ;-) (i když v rusku by klidně zavedli pátou, jen aby byli lepší;-D)

0/−1
16.4.2015 8:50

P14e96t61r 42M83a68r17š22o88u84n 5465848596216

Ach jo. A kterym smerem se startuje (kam leti rakety? ) ano,na vychod. Proc jistě víte, kdyz tu tak fundovane radite v diskusi.... (nebo navychod od Floridy je pevnina o ktere nevime? Ze by bajna Atlantida?

+1/0
22.4.2015 22:21

J84o34z46e23f 22K77o65s53t30e36l95a43n13s80k90ý 8105542579326

Začiatky sú vždy ťažké. A zvlášť ťažké, keď sa do praxe uvádza nejaké revolučné riešenie. O opakovateľne použiteľné stupne rakety takýmto revolučným riešením určite sú...

Z vlastných skúseností viem, že veľa takýchto malých nezdarov je oveľa lepších ako jeden veľký. Cesta dopredu je totiž väčšinou veľa neúspechov občas korunovaných menším úspechom.

+3/0
15.4.2015 18:05

P43e79t61r 63Č30á82s42a 9775476897615

Když vidím tu "pidi plošinku" a velikost rakety, tak mi to připomnělo četbu z mládí, Sluneční jezero, od Ludvíka Součka. Tam také popisuje vertikální přistání rakety v Himalájích po návratu z Marsu, takto: 

"zasažení běžícího králíka do oka, jsme-li na roztočeném kolotoči, na houpacím koni, máme-li zavázané obě oči a ohnutou hlaveň pušky" 8-o

Opravdu se moc těším, až to SpaceX nepokazí nějaký blbý ventil, málo hydraulické kapaliny nebo jiné kurvítko :-)

Hlavně až to vychytají, a bude možné vracet všechny první stupně z Falcon Heavy, to bude teprve legrace :-)

+4/0
15.4.2015 15:18

G73a54b75r64i58e34l 35H82o60r37t54e76n 9101289383124

I přesto velký úspěch na cestě k funkčímu řešení. A třeba by to šlo vyřešit tak, že by se z plošiny vysunulo kotvící zařízení, pokud by počítač vyhodnotil, že se přistání podaří na střed - tím by se eliminoval i třeba vliv případného nárazového větru.

+5/0
15.4.2015 13:42
Foto

F76r17a66n41t62i13š14e96k 57K63š51í14r 2449746865

Věřím, že za nějaký čas budou prim v dobývání vesmíru hrát soukromé firmy.   Nastane zase závod o přivlastňování si kosmických těles a jejich následné využití.

+1/−1
15.4.2015 13:22
Foto

P14a78v74e60l 41M83a78r54t18i48n27e13k 9545425611323

Však ono to vyjde. Tohle je opravdu majstrstyk už jenom co předvádí doteď.

+12/0
15.4.2015 12:52

V60á52c74l74a46v 83Č86e56r76m96á21k 4223530887604

Podle videa už k úspěšnému přistání chybělo málo. Myslím, že místni škarohlídi se budou ještě do konce roku divit :-)

Musk na Twitteru ještě píše, že problém nejspíš byl ve zpozděné reakci regulace tahu na řídící systém a že to půjde snadno opravit. Tak mu držím palce :-)

+4/0
15.4.2015 12:23

A94l56e57x78a26n68d43r 59K56o68s68t49k37a 8182698526734

Počítám, že hardware mají v pořádku, jen musí doladit software, co přesně to má dělat když..

0/0
15.4.2015 14:29

V95á20c75l39a97v 89Č10e57r12m77á48k 4283400897934

Asi ne, psal tam něco ve smyslu že nějak nefungoval ventil ovladájící přívod paliva a oklysličovadla, proto to mělo zpozděné reakce na povely. Nemám to teď už před sebou. Takže tentokrát spíš asi HW.

+1/0
15.4.2015 14:35

J22a90n 68D34l38o73u27h72ý 7134839160349

Mno video zbytecne a ten druhy obrazek s loopem, nepusobi to na me, ze by to bylo az tak uplne pod kontrolou....;-D

0/−1
15.4.2015 12:21

P18e75t26r 13S12u10c10h45á24n89e69k 1941983555106

Nechte si poradit od Rusů. Oni ví jak na to.

0/−11
15.4.2015 12:03

J76o50s13e69f 62N56o76v80á13k 2792952345104

Ano? Která Ruská raketa má znovupoužitelný první stupeň?

+9/0
15.4.2015 12:14

M92i36l69a14n 89K24l82o53u98č77e48k 3810255988337

třeba to myslel tak, že sice nemaj žádnou takoviou raketu, ale jsou to takoví machři, že by mohli radit, protože ví jak na to, akorát to nepostavili, asi proto, že se jim nechtělo, tak mi to vysvětlil tady jeden týpek, že rusáci by sice mohli postavit třeba auto na úrovni bmw, ale nechce se jim, raději si ho koupí jinde.

+12/0
15.4.2015 12:17

J26a91r22o33m60í33r 24K13r50á36l 4380539144949

;-D

+1/0
16.4.2015 5:37

R30o77m11a17n 73S75t19o10n55e22k 1549563329381

Rusové by popřely že přistaní bylo neúspěšné a všechny zmínky o neúspěchu by byly vymazány, z tím mají už dlouhodobé zkušenosti :-)

+8/0
15.4.2015 12:59

V67l87a70d38i40m84í67r 79H28o72l20ý 8964521106407

Rusové (Sověti) měli při dobývání kosmického prostoru jen samé úspěchy a všechny ty ošklivé povídačky, které začala západní propaganda po pádu Sovětského Svazu vypouštět (SS-7, Komarov, Sojuz 11..) nemají reálný základ.

Vymysleli si je agenti CIA!!!

;-)

+6/−1
15.4.2015 14:51

O60n84d28ř62e75j 96Č69a73p16k15a 6971771133474

Rus tohle plánoval akorát na Energii a to byla ve srovnání s Falconem obrovská kráva... něco vhodného tak na počáteční výstavbu kosmické stanice nebo lodi k Marsu, ne na rutinní zásobování. Takže jejich řešení (i kdyby ten projekt pro nedostatek peněz po skončení studené války nezařízli) by tady moc platné nebylo.

+1/0
15.4.2015 14:37

S65t11a32n64i36s42l21a95v 53T84o34r76o56s 7664141642731

A proč tedy nepřistane někde na pláni, kde je víc místa?

+2/−1
15.4.2015 11:40

J44a58r25o36m59í78r 58K61r63á61l 4810719594369

A kde máte v Atlantiku vhodnou pláň ? 8-o

+3/−1
15.4.2015 11:43

S47t11a77n94i17s83l64a40v 13T86o74r59o51s 7154181922151

no právě, proč v Atlantiku?

+1/−1
15.4.2015 11:44

J10a70r56o81m51í53r 67K17r49á67l 4130539694609

Protože se z Floridy startuje východním směrem ? ;-)  No a na návrat, nebo pokračování (třeba do Afriky) by bylo potřeba o dost víc paliva.

+6/−1
15.4.2015 11:47

S68t16a82n55i80s49l82a48v 33T69o56r82o64s 7844531702641

chápu, že startuje proti rotaci Země, ale jestli by pak nebylo nakonec lepší postavit odpalovací rampu někde jinde, než na Floridě, pokud se tak zoufale snaží o přistání. Na té vodě to moc snadné není, jednou jsou vlny, podruhé vítr, plošina malá, no nevím. ESA taky nevypouští rakety za každou cenu z Evropy.

+1/−2
15.4.2015 11:55

J55a62r89o34s89l18a81v 78H93o38r37á14k 5393932786440

Tak nevim, ale vystavenim celeho kosmodromu nekde jinde by se vam ten ekonomicky efekt zachranenych prvnich stupnu malinko snizil, ne? :-)

+1/0
15.4.2015 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.