Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do třetice všeho zlého. Raketa přistála přesně, pak se převrátila

Společnost Space X se znovu pokusila o přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plošině v moři. Podobně jako při prvním pokusu se raketa na plošinu trefila, ale pak se převrátila. Povedl se však start této rakety, která veze zásoby na ISS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25a94n 76S48a71l43o44m31o49n 4479890781575

Když tak na to koukám, připomíná mi to balancování dvoumetrové tyče na nataženém prstu za větru. Ne že by to bylo nemožné, ale je to šíleně obtížné.

0/0
9.5.2015 17:32
Foto

J45i85ř40í 26D31o22b98r61ý 8261755145157

Dost lidi se pta, proc nepristavaji na pevnine nebo do jezere. Je to jednoduche, rakety startuji az na vzacne vyjimky vychodnim smerem. To kvuli tomu, ze rychlost rotace zeme se pak pricte k rychlosti rakety a usetri se palivo.

A startuje se z vychodniho pobrezi Floridy, tudiz by se musel ten stupen vracet nebo by musel doletet az na Kanáry.

0/0
16.4.2015 18:32

T84o13m74á59š 94H76o62l35e49č92e49k 3587652291535

Přistávají na moři, protože americké zákony jim to zatím nedovolí kvůli bezpečnosti na pevnině. Takže je to samozřejmě jen trenink do budoucna.

+2/0
15.4.2015 20:56

J68a77r13o58s55l60a17v 57H32o64r54á38k 5503212736670

Jako ze v budoucnu vyleti raketa nad Atlantik, prvni stupen se odpoji, vrati nad pevninu a tam pristane? Pane jo, to bude jeste vetsi machrovina nez je ted. :-)

+2/0
15.4.2015 23:08

J59a90n 17V54á21c31l31a86v30í24k 3742516601819

Při pohledu na vybuch po dopadu plosinu si clovek říká, ze urady vedi, proc to chteji videt otestovane mimo pevninu.

Nicmene SpaceX tomu neutece, pokud skutecne zacnou používat cross-feed u Falcon Heavy, tak první stupeň poleti podstatne dal.

0/−1
15.4.2015 23:30

R65o66m35a45n 46H35r76o81n64z55a 5296821306898

A můžete vysvětlit proč by použití cross-feed mělo znemožnovat přistání na pevnině? Na tu "úvahu" jsme velmi zvědav! Jestli nejste úplně padlý na hlavu, tak Vám musí být jasné, že z větší výšky se dá let déle řídit správným směrem. Tedy jsteli vaše úmysly nemají jiný důvod ;-) ...

0/0
16.4.2015 8:44

J26a72n 13V79á87c84l90a36v10í74k 3252286661399

Cross-feed má sloužit k tomu, aby střední stupeň mohl pracovat déle, takže k oddělení druhého stupně dojde dál od pobřeží a raketa bude mít vyšší rychlost směrem od pobřeží.

+1/−1
16.4.2015 12:56

R90o94m69a10n 13H20r43o32n50z29a 5956971256988

;-D. Vy jste nevysvětli důvod nemožnosti přistání na pevnině v důsledku použití systému přečerpávání paliva za letu, ale ten systém jste laicky popsal (prostřednictvím užitku). A víte že se dá řídit směr sestupu ? Závěr: NEODPOVĚDĚL JSTE NA OTÁZKU, která měla objasnit důlvod vaší pochybné úvahy.;-)

0/0
16.4.2015 13:39

J18a51n 87V85á84c84l61a53v41í19k 3952416971459

Protože první stupeň bude příliš daleko od pevniny a bude se od ní vzdalovat příliš rychle.

Výrazné změny směru sestupu jsou energeticky náročné, což vyžaduje palivo, což vyžaduje kratší provoz prvního stupně, což snižuje hmotnost, kterou lze vynést na orbit, což jde proti důvodům, proč se vlastně cross-feed uvažuje.

Možná své myšlenky směřujte spíš do Hawthorne.

0/0
16.4.2015 15:50

R75o19m71a42n 54H87r96o72n29z28a 5186151716588

Změnu sestupu je možno řídit i aerodynamicky s relativně přijatelnými energetickými nároky (jako teď u Falconu). Vaše "zdůvodnění" je mylné. Svědčí o tom i plánovaný pokus o přistání na pevninu v červenci tohoto roku (start je z Kalifornie).

0/0
16.4.2015 16:33

J43a22n 83V28á83c86l25a66v52í73k 3972706401759

Falcon Heavy s cross-feed bude letos v cervenci pristavat na pevnine v Kalifornii? Jinak pokud myslite ty stabilizacni mrize, tak to nejsou kridla a puvodni navrh s nimi ani nepocital.

+1/−1
16.4.2015 18:12

R95o60m58a25n 33H57r46o88n75z63a 5886291676198

Tedy vy jste "kousek" ;-D. A jak ty mříže působí? Duchovní nebo aerodynamickou silou ;-D ?

0/0
17.4.2015 11:18

J16a21n 76V23á52c16l64a43v45í75k 3222896391139

Slouzi ke stabilizaci při vysokych nadzvukových rychlostech, nikoli k manevrovani a o vztlaku nemůže byt rec. Podobne mrize najdete třeba na Soyuzu.

+1/0
17.4.2015 19:37

R59o38m30a70n 68H22r84o13n61z64a 5416721876138

Vaši reakci jsem našel až dnes.Tedy Václavíku, nevím jestli jste od přírody tak omezený nebo to jenom zkoušíte ;-). Mřížky (hypersonická kormidla) slouží k manévrování (o vztlaku jako křídle tam pochopitelně tam nemůže být řeč). Jestli je má Sojuz to nevím, ale určitě své jste schopen své tvrzení nějak doložit. A pokud nedoložítě. Nic se neděje. Výběhové typy mě nazajímají ;-D

0/0
20.4.2015 16:16
Foto

M46a86g67y 35G71r90e18n15d83e32l 6168512561387

Mate to pomylene. cross-feed znamena dlhsiu pracu prveho stupna a ako vysvetlil pan vaclavik, vyssiu rychlost a vzdialenost od pevniny. Prvy stupen NEMA ani kridla ani nic, cim by dokazalo "aerodynamicky" riadit navrat do bodu startu, ani priblizne. Pozrite si start raketoplanov, tam napriklad z riadiaceho strediska oznamuju "negative return", teda ze su prilis daleko a vysoko, aby sa vratili, ak sa nieco pokazi. V podstate tento princip plati aj na nosic Falconu - cim dlhsie bude fungovat prvy stupen, tym by potreboval (neumerne) viac paliva na to, aby sa vratil nazad. V podstate by to negovalo efektivitu.

+1/−1
16.4.2015 20:02

R50o52m13a56n 44H93r82o20n29z52a 5526541296758

Pomýlený jste vy, neb nevíte jakým způsobem se dosahuje delší doby hoření 1-.stupně - viz výše;-). Křídla fakt nemá, jsou nahrazeny mřížkou. A těm vaším dalším "úvahám" (zjm o vztahu "negative return" u Space Shuttle a Falcon 9) je škoda času se vyjadřovat. Jen pro vaši info: reusable technologie bude použitelná i pro Falcon heavy - zde se plánuje i návrat 2.stupně. Tak snad jim to vyjde. Už jste si mohl všimnout, že SpaceX děla věci jinak - prostě soukromá společnost;-).

0/0
17.4.2015 11:25

J17a26n 84V32á45c94l30a59v71í59k 3342976401709

To mate marne, on tomu rozumi lepe nez samotny SpaceX :-)

... nebo je to troll.

+1/−1
17.4.2015 19:40

R34o82m82a11n 86H23r21o52n59z56a 5506801616898

ty jsi troll, viď václavíku ;-)

0/0
20.4.2015 16:17

J58a27k82u68b 44H73e20g11e21n85b98a13r82t 9315754949394

A vy se domníváte, že manévrováním pomocí kormidel můžete odchýlit bod dopadu stupně po vstupu do atmosféry o DESÍTKY AŽ STOVKY KILOMETRŮ?

Ta kormidla tam jsou k udržení sestupové dráhy mířící na předem daný bod v oceánu bez značné spotřeby paliva. Nedělají z raketového stupně kluzák; to si asi pletete s ruským Bajkalem.

0/0
5.5.2015 16:46

D58a71n47i24e97l 91R79o93z93s77n76y54o 5590489615938

A proc nepristavaji do jezera? Proste snizit rychlost na minumum a pak s tim flaknout do vody (nebo kontejneru vyplneneho nehorlavym materialem tlumicim narazy).

0/−4
15.4.2015 18:29
Foto

M43a46g60y 17G74r50e88n89d72e92l 6348832141537

okamzite by to znicilo motory a to je to, co sa pokusaju riadenym pristatim zachranit, lebo to je najdrahsia cast prveho stupna.

+3/−1
15.4.2015 19:28

R76o77m48a55n 38H93r62o85n74z95a 5166731146258

pán zřejmě předpokládal (správně), že motory by byly při dosednutí již vypnuty...

0/0
16.4.2015 8:47
Foto

M48a63g95y 87G16r32e87n36d97e27l 6838982331847

To ale nemeni nic na tom, ze by to znicilo rozzeravene casti motora. Voda je asi 20x lepsi tepelny vodic ako vzduch (vzduch cca 0.027 (W·m−1·K−1) vs voda cca 0.596) a o slanej ani nehovoriac, ta je agresivna uz aj tak.

0/−1
16.4.2015 20:14

R30o64m54a29n 86H28r36o87n64z86a 5546371206388

To moc nesedí. Booster Space Shuttl také přistával do oceánu ;-)...

0/0
17.4.2015 12:06

J92a82k38u35b 94H59e94g20e17n58b86a97r79t 9715624989914

No a zachránili z něj jen ty masivní kusy ocelového pláště, ne jemnou mechaniku nebo nedej bože řídicí elektroniku. Ve výsledku to bylo skoro stejně drahé jako postavit nový.

0/0
25.4.2015 4:32

J42i16ř55í 63K85o68c17u55r29e26k 6255774755328

S tím jezerem na východ od Floridy to bude problém. Je tam Atlantik, v něm moc jezer není.

+8/−1
15.4.2015 20:43

R61o12m11a17n 70H39r29o21n77z57a 5196351606458

nejen v rusku, ale i v usa jsou světové strany 4 ;-) (i když v rusku by klidně zavedli pátou, jen aby byli lepší;-D)

0/−1
16.4.2015 8:50

P58e92t41r 37M69a76r47š77o32u40n 5225208746366

Ach jo. A kterym smerem se startuje (kam leti rakety? ) ano,na vychod. Proc jistě víte, kdyz tu tak fundovane radite v diskusi.... (nebo navychod od Floridy je pevnina o ktere nevime? Ze by bajna Atlantida?

+1/0
22.4.2015 22:21

J27o87z63e53f 72K28o89s33t52e46l83a23n65s82k92ý 8605842609456

Začiatky sú vždy ťažké. A zvlášť ťažké, keď sa do praxe uvádza nejaké revolučné riešenie. O opakovateľne použiteľné stupne rakety takýmto revolučným riešením určite sú...

Z vlastných skúseností viem, že veľa takýchto malých nezdarov je oveľa lepších ako jeden veľký. Cesta dopredu je totiž väčšinou veľa neúspechov občas korunovaných menším úspechom.

+3/0
15.4.2015 18:05

P25e10t14r 46Č30á65s96a 9105666517245

Když vidím tu "pidi plošinku" a velikost rakety, tak mi to připomnělo četbu z mládí, Sluneční jezero, od Ludvíka Součka. Tam také popisuje vertikální přistání rakety v Himalájích po návratu z Marsu, takto: 

"zasažení běžícího králíka do oka, jsme-li na roztočeném kolotoči, na houpacím koni, máme-li zavázané obě oči a ohnutou hlaveň pušky" 8-o

Opravdu se moc těším, až to SpaceX nepokazí nějaký blbý ventil, málo hydraulické kapaliny nebo jiné kurvítko :-)

Hlavně až to vychytají, a bude možné vracet všechny první stupně z Falcon Heavy, to bude teprve legrace :-)

+4/0
15.4.2015 15:18

G39a12b59r44i40e78l 86H93o47r35t83e66n 9381199803224

I přesto velký úspěch na cestě k funkčímu řešení. A třeba by to šlo vyřešit tak, že by se z plošiny vysunulo kotvící zařízení, pokud by počítač vyhodnotil, že se přistání podaří na střed - tím by se eliminoval i třeba vliv případného nárazového větru.

+5/0
15.4.2015 13:42
Foto

F92r14a13n50t87i67š37e51k 88K61š15í70r 2929876675

Věřím, že za nějaký čas budou prim v dobývání vesmíru hrát soukromé firmy.   Nastane zase závod o přivlastňování si kosmických těles a jejich následné využití.

+1/−1
15.4.2015 13:22
Foto

P53a18v51e42l 47M91a10r85t91i92n42e45k 9165235501693

Však ono to vyjde. Tohle je opravdu majstrstyk už jenom co předvádí doteď.

+12/0
15.4.2015 12:52

V15á50c78l12a61v 41Č67e57r10m92á77k 4313460747824

Podle videa už k úspěšnému přistání chybělo málo. Myslím, že místni škarohlídi se budou ještě do konce roku divit :-)

Musk na Twitteru ještě píše, že problém nejspíš byl ve zpozděné reakci regulace tahu na řídící systém a že to půjde snadno opravit. Tak mu držím palce :-)

+4/0
15.4.2015 12:23

A53l58e66x55a24n49d57r 74K51o10s26t45k95a 8792268946134

Počítám, že hardware mají v pořádku, jen musí doladit software, co přesně to má dělat když..

0/0
15.4.2015 14:29

V60á28c77l98a54v 32Č47e93r10m72á41k 4513300827394

Asi ne, psal tam něco ve smyslu že nějak nefungoval ventil ovladájící přívod paliva a oklysličovadla, proto to mělo zpozděné reakce na povely. Nemám to teď už před sebou. Takže tentokrát spíš asi HW.

+1/0
15.4.2015 14:35

J61a73n 86D15l30o71u47h67ý 7754949580129

Mno video zbytecne a ten druhy obrazek s loopem, nepusobi to na me, ze by to bylo az tak uplne pod kontrolou....;-D

0/−1
15.4.2015 12:21

P73e22t43r 60S44u13c79h46á57n47e56k 1771493605206

Nechte si poradit od Rusů. Oni ví jak na to.

0/−11
15.4.2015 12:03

J95o56s72e11f 70N23o58v85á25k 2322702545404

Ano? Která Ruská raketa má znovupoužitelný první stupeň?

+9/0
15.4.2015 12:14

M45i47l46a80n 44K41l73o38u34č73e74k 3340335368877

třeba to myslel tak, že sice nemaj žádnou takoviou raketu, ale jsou to takoví machři, že by mohli radit, protože ví jak na to, akorát to nepostavili, asi proto, že se jim nechtělo, tak mi to vysvětlil tady jeden týpek, že rusáci by sice mohli postavit třeba auto na úrovni bmw, ale nechce se jim, raději si ho koupí jinde.

+12/0
15.4.2015 12:17

J61a53r54o84m68í67r 31K28r57á12l 4330349604329

;-D

+1/0
16.4.2015 5:37

R18o48m55a16n 44S85t34o97n91e34k 1389483969651

Rusové by popřely že přistaní bylo neúspěšné a všechny zmínky o neúspěchu by byly vymazány, z tím mají už dlouhodobé zkušenosti :-)

+8/0
15.4.2015 12:59

V20l35a64d89i77m27í22r 86H96o96l79ý 8154211206587

Rusové (Sověti) měli při dobývání kosmického prostoru jen samé úspěchy a všechny ty ošklivé povídačky, které začala západní propaganda po pádu Sovětského Svazu vypouštět (SS-7, Komarov, Sojuz 11..) nemají reálný základ.

Vymysleli si je agenti CIA!!!

;-)

+6/−1
15.4.2015 14:51

O28n89d85ř87e68j 65Č51a56p76k31a 6121631103314

Rus tohle plánoval akorát na Energii a to byla ve srovnání s Falconem obrovská kráva... něco vhodného tak na počáteční výstavbu kosmické stanice nebo lodi k Marsu, ne na rutinní zásobování. Takže jejich řešení (i kdyby ten projekt pro nedostatek peněz po skončení studené války nezařízli) by tady moc platné nebylo.

+1/0
15.4.2015 14:37

S46t45a22n61i85s41l33a14v 41T10o32r82o20s 7829456799793

A proč tedy nepřistane někde na pláni, kde je víc místa?

+2/−1
15.4.2015 11:40

J94a55r80o78m46í40r 51K27r60á98l 4240169714869

A kde máte v Atlantiku vhodnou pláň ? 8-o

+3/−1
15.4.2015 11:43

S40t33a28n41i54s32l37a89v 17T94o27r68o49s 7519556149653

no právě, proč v Atlantiku?

+1/−1
15.4.2015 11:44

J24a52r27o70m62í76r 48K35r62á76l 4800169464779

Protože se z Floridy startuje východním směrem ? ;-)  No a na návrat, nebo pokračování (třeba do Afriky) by bylo potřeba o dost víc paliva.

+6/−1
15.4.2015 11:47

S33t61a62n91i41s92l32a45v 65T73o33r67o49s 7559276989953

chápu, že startuje proti rotaci Země, ale jestli by pak nebylo nakonec lepší postavit odpalovací rampu někde jinde, než na Floridě, pokud se tak zoufale snaží o přistání. Na té vodě to moc snadné není, jednou jsou vlny, podruhé vítr, plošina malá, no nevím. ESA taky nevypouští rakety za každou cenu z Evropy.

+1/−2
15.4.2015 11:55

J93a32r19o16s20l53a28v 89H81o71r36á88k 5183832726460

Tak nevim, ale vystavenim celeho kosmodromu nekde jinde by se vam ten ekonomicky efekt zachranenych prvnich stupnu malinko snizil, ne? :-)

+1/0
15.4.2015 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.