Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bitva o Soumarský most. České bunkry pomohly Němcům proti Američanům

Právě zde mohla začít druhá světová válka. Útokem na nenápadný Soumarský most. Nakonec „podle německých plánů“ zaútočili Američané v roce 1945 a původně protiněmecké opevnění paradoxně posloužilo Němcům jako vynikající krytí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M43i20r71e33k 60H16o37d29o47v25s94k43ý 7954592502104

No přiznám se , že mně z toho vyplývá pouze to co jsem si myslel vždy...A sice to že tolik opjevované pevnosti ve skutečnosti byli jen zoufalství a skutečnou hodnotu by při obraně neměli....Už ten fakt že je při své obraně nevyužili ani němci to podle mně dokazuje.

0/−1
1.5.2015 19:40

P38a39v63e71l 96J24o20n78á60š 5231425769235

Díky za článek.

0/0
29.4.2015 15:57

M65a16r29t89i96n 33B88ř19e98z97i29n15a 8188665600452

Už aby byl konec května a já jsem na "Soumaru" v kempu zakotvil se stanem a kajakem.

0/0
28.4.2015 19:09


Foto

B35o93h72d93a19n 77D84l13o94u29h98ý 4922720478730

Výborný a zajímavý článek, díky za něj. 

Jen mi není úplně jasný ten závěr - to ty bunkry obsazené Němci skutečně vyřídilo 20-30 amerických pěšáků?

0/0
28.4.2015 11:43

V59á15c61l59a88v 24Š16k61o26d21a 2281407644

Řekl bych že zde je velice pravděpodobné že řopíky němci moc obsazené nebyly a spíše jim více posloužily jako kryt před minometnou palbou, jelikož většina střílen nebyla namířena na druhou stranu Vltavy kde byla většina amerických sil. Němci tehdy nepotřebovali čekat až se budou američani snažit překročit řeku a při tom je zastavit na což zde byly řopíky postaveny, ale zadržet je aby řeku vůbec nepřekročily. A pro přesilu američanů pak nebyl takový problém pobít němce zakopané povětšinou ve volném terénu.

+1/0
28.4.2015 17:19

P52e91t15r 52Š27t24ě87p 2473143290756

Taky jsem si říkal, že to o úspěšnosti opevnění vypovídá dosti smutnou zprávu.

+1/0
28.4.2015 20:37

R86o30m26a94n 77S33t95o46n61e34k 1689983569171

objekty byly v roce 1945 jen nouzově vybavené.Chyběla hlavně funkční ventilace bez které se nedala vést delší palba, a tudíž nebyly skoro bojeschopné.

0/0
28.4.2015 22:51

L71u31d29v42i55k 81S89p47i30n60k13a 1242557740585

usa jako jediné vedly globální válku na 4 kontinentech, všech světových oceánech a ještě stačili živit, šatit, vyzbrojovat a ekonomicky držet nad vodou celou protihitlerovskou a protijaponskou koalici. to nikdo před nimi, ani po nich nedokázal. poválečnou rekonstrukci bývalých válečných nepřátel a ochranu před expanzivním komunismem a jeho následnou porážku , nevyjímaje.

+27/−1
28.4.2015 10:06

J59i35n54d84ř85i71c67h 97H20r83d92l24i81č77k39a 4826914589454

No, těžko to mohla dokázat bombardovaná a ponorkami obléhaná Británie nebo dokonce SSSR, který v největším chvatu musel svoje továrny odsunovat na Sibiř.

Nepochybná zásluha USA byla umožněna tím ,že se se jednalo o ekonomickou a vojenskou velmoc ležící daleko od míst bojů.

+4/0
28.4.2015 10:34

P55e91t68r 15N57o46v84á49k 1105647912635

Velká Británie bojovala v Africe, Asii i na mořích a oceánech.

+1/0
29.4.2015 9:17

J76i31n87d12ř97i23c23h 69H44r13d32l18i58č62k67a 4186684899764

Jistěže. S vypětím všech sil a s americkou pomocí. Neměla už síly, aby se stala generálním dodavatelem.

0/0
29.4.2015 12:36

M20a64r20e28k 65H89r29u96b48y 6117312671428

Pozoruhodne je, ze tuto schopnost (vest valku na vsech kontinentech i oceanech) udrzuji i pouzivaji dodnes ;-)

+3/−1
28.4.2015 11:24

O75n40d68ř78e87j 10M52a68l59ý 3564933783753

A ještě stačili z původní armády, který byla menší než československá, vytvořili mohutný 15 milionový kolos, který byl jako první armáda na světě plně motorizovaný.

+3/0
28.4.2015 12:14

K80a19r87e81l 97H66a12v32l21a78s 6261740686227

Vaše reakce je typický případ jak zneužít statistiku. Údaje budou asi správné to je pravda, ale měla by se napsat úplná. To že si Sovětský svaz vymínil demarkační linie a nedal souhlas s postupem spojeneckých vojsk. Prahu a zbytek Čech by mohla daleko dříve osvobodit americká armáda. Krom toho jak už jsem několikrát psal, SSSR na tom rozhodně tratné nebylo, Podkarpatská rus nebo 41 let plenění ekonomiky a morálky lidí bolševismem.

+27/−1
28.4.2015 7:57

J44a89n 89S38o47u74k24u92p 1584184416765

Demarkační linie si Sověti nevymínili, to chtěly obě strany, to je běžná věc. Západní spojenci jen dali přednost jistotám v Porúří (kde bylo přitom všechno v troskách) před silnějším tahem na východ. Ne, SSSR na tom tratné nebylo (když nepočítáme ty desítky milionů mrtvých a logistiku po přechodu front zpět ve středověku), majoritu evropského tažení odtáhli proti Němcům sami, i D-day byl proti Stalinovému požadavku odložen o rok.

+6/−6
28.4.2015 8:03

J19a75r95o40s72l12a69v 34F50r57a54n45t31i57š89e70k 63B61r52ü13m29m87e17r 1781686283560

Zde se sluší dodat, že požadavek na vylodění v roce 1943 byl velmi nerealistický, spojenci měli co dělat s Itálií, pokus o cokoliv většího by skončil katastrofou.

+15/0
28.4.2015 8:16

V77i79l75é43m 18P44ř60í80h53o90d74a 2694979163787

Kromě toho v 1943 bitva o Atlantik teprve vrcholila, německé ponorkové loďstvo bylo ještě v plné síle.

+8/0
28.4.2015 9:36

V52i70l46é75m 60P68ř29í21h15o92d30a 2754399803247

Vždy, když si přečtu postesk, jak ti zlí spojenci oddalovali vylodění, hned se ptám, proč Stalin nevyhlásil válku Japonsku?;-)

+10/0
28.4.2015 9:37

J13a14n 34S20o69u50k75u70p 1574974146915

Já tam píšu něco o zlých spojencích? Stalin chtěl druhou evropskou frontu, to dává smysl a to je vše. Reagoval jsem na to, že si údajně Sovět VYMOHL demarkační linii, ta navíc byla stanovená a nebyl nikdo, kdo by mu odporoval.

+3/0
28.4.2015 10:55

J83o37s37e16f 51N32o51v87á68k 2322822465224

Jestli víte detailně, co státníci probírali v Jaltě, tak to obdivuji Vaše jasnovidecké schopnosti.

Fakt je, že Rusko přes opakované žádosti nepovolilo spojencům tu linii překročit - díky čemuž zemřeli úplně zbytečně desetitisíce lidí. Jestli to je pro Vás běžná věc, pro mne ne.

0/0
28.4.2015 15:22

J15a90n 45S22o83u92k61u19p 1254434176825

Tu žádost zamítl taktéž i Bradley..  Navíc, o co jde jakože konkrétně? ČSR by spadla do sféry vlivu SSSR tak jako tak, i kdyby Američani na konci května chlastali u koně. Hypotézy ´kdyby nás osvobodili Američani...´, jsou opravdu jen čisté teorie, Sovět ´osvobodil´ taktéž i Vídeň, Berlín byl rozdělen na zóny, ačkoliv byl osvobozen RA. Američani stáli v Plzni a odtud se zdekovali zakrátko zpátky za hranice, dekarkační linie bylo jen nárazníkové pásmo, žádné směrodatné politické porcování medvědů.

+3/−1
28.4.2015 15:32

P15e47t57r 89N34o54v71á78k 1285477712845

Demarkační linie nebyla nárazníkovou zónou, ale čárou dotyku spojeneckých vojsk. V případě ČSR nebylo stanoveno do které zóny vlivu připadne. Rakousko bylo dle dohody rozděleno na čtyři okupační zóny.

0/0
28.4.2015 17:44

J88a42n 19S26o23u66k72u81p 1854474256955

Ano, bylo rozděleno, ale prodělalo svobodné volby, které nevyústily v takovou situaci, jako u nás v roce ´48. O ČSR už spojenci takový zájem nejevili.

0/0
29.4.2015 12:02

P61e98t97r 22N68o60v24á49k 1835717442295

V ČSR proběhly svobodne volby v roce 1946. Bohužel Únor 1948 je výsledkem politických chyb Beneše a demokratických politických stran...

0/0
30.4.2015 20:10

J22a73k60u67b 48P89r24o67k28e60š 6323518822443

D-day byl planovan i na rok 43, ale vylodeni melo probehnout na balkane, jenze to se Stalinovi nelibylo.

0/0
28.4.2015 9:53

V94a57c69l34a95v 67K31u61b38i35s 5561581199667

Jak mohli Spojenci zacit resit vylodeni v NOrmanidii, kdyz nemeli pod kontrolou atlantik a Nemci jeste na zacatku roku 43 podnikli nekolik naletu na Britanii. Krome toho spojenci meli problemy jeste porad v africe. Na konci roku skoncilo Rommelovo radeni u El Alameinu a spojenci zacali dobyvat zpet Afriku a pripravovat operaci, ktera vyvrcholila dvoubitvou Anzio-Cassino s vylodenim v Italii. V te dobe jeste byli Nemci v plne sile a s prichodem jara zastavili Erichem von Mansteinem u Odesy Rusky postup od Stalingradu. Nemcum se tenhle rok stal osudny prave tim, ze museli zacit vazat sve jednotky na vice mistech. Museli branit Italii, pomahali na Balkane aby Spojenci neotevreli druhou frontu na Balkane a tim neodrizly Nemecky jizni front na Ruske fronte a jeste stale museli mit jednotky na zapade. To se stalo Nemecku osudne protoze logistika na Balkane a v Rusku byla nedostecna. Stalin pak premluvil spojence aby misto pokracovani na Balkan (kde mel svy zajmy) otevreli novou frontu na vychode. Tim Nemci bojovali na ctyrech frontach (Francie, Italie, Ruska a Balkanska fronta). Na Balkane skoncili v pasti. V Italii v jatkach u Anzia a Monte Cassina a ruskou frontu definitivne prohral silenym experiementem u Kurska a Zapadni frontu podobnou hlouposti v Ardenach.

+8/0
28.4.2015 10:04

J32a32n 10S27o96u88k14u49p 1154144436955

Ale oni ji původně opravdu pro rok ´43 řešili. Ano, sami seznali, že by to byla v té chvíli sebevražda, to je jasné. Reaguji na to, že se s oblibou říká, jak Američani mohli osvobodit větší kus ČSR a jak si Sovět vymohl demarkační linii v její podobě.

+1/0
28.4.2015 11:00

M32a57r76t10i75n 55R38ů33ž64i66č78k59a 9744761968609

ale mohli ... do Prahy by dorazili dříve, ale nemohli

Němci by se jim i raději vzdávali :)

+3/0
28.4.2015 11:33

J45a35n 21S88o79u56k44u94p 1594154546925

Tak mohli, nebo nemohli? T

0/0
28.4.2015 12:21

M40a55r51t64i90n 10R44ů72ž83i37č58k11a 9304841128659

technicky a časově mohli

politicky nemohli

+1/0
28.4.2015 13:26

J52a50n 51S30o91u53k14u79p 1924534266745

Dobře, chodíte kolem toho jak kolem lehna, můžete mi tedy konečně říct - mohli, nebo nemohli?

0/0
28.4.2015 15:28

M23a81r49t70i11n 45R92ů18ž25i24č67k74a 9414331758179

no říct ne, ale napsat ti to mohu ;-D

"mohli, nebo nemohli?"

stačí to takhle ... je to přesně jak si chtěl ... písmenko od písmenka i s čárkou, prostě přesně

pokud umíš číst, tak máš odpověď nahoře

0/0
28.4.2015 20:43

J75a19n 68S93o54u77k52u19p 1624334116855

A z které jasné odpovědi "ale mohli ... do Prahy by dorazili dříve, ale nemohli" a "technicky a časově mohli politicky nemohli" si mám vybrat? Mohli, nebo nemohli? Já nevím, je to tak těžké pochopit, na co se ptám?

0/−1
29.4.2015 11:59

J51a70k70u46b 83M69e59l12í86š87e10k 6836905922506

Američané mohli osvobodit vetší část Československa, nebýt politiky, sílu na to rozhodně měli. Sověti si vymohli demarkační linii ve smyslu svých zájmů na našem území a Američané se nechtěli na konci druhé světové války s nimi pustit do křížku.

+2/0
28.4.2015 11:36

J38a81n 76S88o67u76k95u14p 1834844316295

Ano, sílu na to měli, resp. Němci neměli sílu se na západní frontě jakkoliv bránit, po Modelově konci už ničím podstatným nedisponovali, krom obrany Berlína, zatímco na východní frontě stále drželi početné množství divizí. Západní spojenci podobně tak odpískali závod o Berlín.

+1/0
28.4.2015 12:26

O44n38d40ř17e76j 43M16a66l53ý 3524313893713

Nebýt politiků tak do Prahy opravdu mohli dorazit dříve. Ostatně se to i stalo, když americký průzkumný oddíl dorazil do Prahy ještě před Rusy a informoval Němce, že je Hitler mrtev. ;-)

0/0
28.4.2015 12:16

R73u73d29a 86S19l83a12v61í37k 5233378846441

To že je Hitler je mrtev, ohlásilo německé rádio už 1 května.

+2/0
28.4.2015 13:17

J42o19s55e66f 86V60a61l49a 9240723563793

kdysi jsem cetl, ze v Soumarskem moste po valce zbyl provizorni dreveny most (mozna puvodni most byl poskozen pri odchodu ceskoslovenskych jednotek v r 1938 ?). Dreveny most chatral a nikdo ho neopravoval, az z nej diky poskozeni konstrukce spadlo do Vltavy osobni auto. Majitel auta chtel zalovat Spravu silnic nebo okres, ale prislo se na to, ze most neexistuje, protoze si jej postavil wehrmacht za valky a neexistuje zadne povoileni ani zadna dokumentace ohledne mostu, tedy nebylo pravnicky ani z ceho spadnout. Alespon takhle to podaval tehdejsi casopis Svet motoru......

+3/0
28.4.2015 6:52

J32a49n 83S36o96u85k59u85p 1264934136755

Podobně vtipné je, že se tu o mostě píše jak o důležitém logistickém uzlu, přitom Vltava v těch místech je hluboká ani ne půl metru a je snadno broditelná.

+3/0
28.4.2015 8:00

A26l73e11x28a67n17d25r 12K32o42s11t96k20a 8852648696384

Osobákem? Motorkou? Teréní jeep to projede. Jeden, dva, tři. Čtvrtý najede do díry, utopí motor a budete ho vyporošťovat hodinu nebo dvě. Polní děla musíte "zašpuntovat" aby do nich nenatekla voda, nebo naložit na náklaďák, převézt na druhou stranu a zase vyložit atd. Nemluvě o maličkosti: nikdy nevíte, kde zůstal nějaký nepřítel. Vojsko zablokované řekou je nádherný cíl. A i v případě, že jde vše naprosto hladce, ztratíte minimálně půl dne a máte mužstvo utahané, mokré a naštvané. (A nějak moc nevěřím, že by v Dubnu měla Vltava teplotu vhodnou ke koupání.)

+10/0
28.4.2015 8:23

J32a58n 10S72o16u86k43u27p 1354404376765

Neříkám, že řeku přehopsají na mašinách suchou nohou, ale není to Rýn a je to řešitelné.

+2/0
28.4.2015 8:51

A98l27e48x16a78n50d22r 59K42o80s17t57k53a 8572898486864

Jasně že je to řešitelné. Ale je to prostě vhodná přírodní překážka a je naprosto logické strhnout most a naopak tam postavit nějakou obranu.

+9/0
28.4.2015 9:01

J25a20r30e89k 57W93o44l12f 5130199860

Smutné ...

0/0
28.4.2015 6:38

T67o11m42a76s 86H35a32b24a62n 7900412459511

Připojuji se k panu Procházkovi moc pěkný a zajímavý, článek. Děkuji.

+3/0
28.4.2015 6:21
Foto

P20e94t50r 51P52r29o58c96h93á40z19k29a 3172866502334

Děkuji za zajímavý článek o málo známých místech bojů a za pěkné fotografie.R^

+10/0
28.4.2015 5:39

D82a74v77i78d 62P53e92t58r 7820606890725

Statistika (pro celé Československo)

počet padlých sovětských vojáků na území Československa: 140 000

počet padlých Američanů 600

Procento osvobozeného (Československa) území

Sovětským Svazem: 94%;

USA 6% (vše po smrti Hitlera)

Dnes se mi zdá jako by byla okupována jen Plzeň a Cheb.

+18/−47
28.4.2015 4:35

J36a68n 64Š34k95r12a51b40á91n21e48k 7425720338792

to musíte koukat i na jiné články, třeba ty o osvobozování sovětskou armádou..

Takové selektivní vyhledávání článků a následná kritika jak je to všechno hrozně nespravedlivé a nevyvážené je velice úsměvná.

Navíc pokud Vám ještě i po tomto vyhledání bude připadat že je takových článků málo můžete dnes takový článek napsat a hlavně prezentovat sám.:-)

+38/−1
28.4.2015 6:38

O18n13d12ř72e21j 50M72a38r29e54k 9822250637739

Je to o Soumarském mostě, to se snad dá pochopit, ne? A to, že tu padlo hodně sovětských vojáků je spíš vizitka jejich mizerného vedení války. Ve chvíli, kdy bylo po všem, je hnali pořád na jatka.

+16/−9
28.4.2015 7:09

M55i45c11h61a87l 32H45i85r65k59a 4457806240863

Přesně tak, jen v Československu to například platí o tzv. Dukelské operaci.

+10/0
28.4.2015 8:32

J41o30s55e31f 21V31a44l45a 9290513483473

je vseobecne zname, ze se nemecti vojaci ( ve svem vlastnim zajmu) snazili dostat do americkeho a ne do ruskeho zajeti.  Takze odpor na americke fronte kladly prevazne ty elitni jednotky, ktere nemely co ztratit (treba SS). Zatimco na sovetske fronte bojovali vsichni a vsim......

+6/0
28.4.2015 8:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.