Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing 787 se musí každých osm měsíců restartovat, jinak spadne software

Primitivní chyba v palubním softwaru letadla Boeing 787 Dreamliner může podle amerického úřadu pro bezpečnost v letectví způsobit ztrátu kontroly nad strojem. Na vině je špatně zvolený způsob ukládání času. Po 248 dnech se musí software restartovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34i26c70h77a72l 81C96h22a51l12u88p52a 6608110849543

"V případě Boeingu 787 jde zřejmě o chybu proměnné pro ukládání čísel, která má 32 bitů a může tak uložit maximálně čísla menší než 231 = 2147483648"

To záleží na tom, jestli je proměnná znaménková nebo bez (pak by to bylo 2^32-1). Některé jazyky mají obojí, některé jenom znaménkové typy.

Jinak problém není ani tak šetření paměti (k přetečení musí logicky dojít vždycky, pokud to běží dostatečně dlouho) jako v tom, jak se na to reaguje. Pokud potřebuji mít stoletou historii od zapnutí, tak to prostě budu ukládat jako datetime, pokud se to týká jenom krátkých období, tak to stačí jednou za čas v kódu vynulovat aniž by to způsobilo nějaké nežádoucí chování.

0/0
6.5.2015 21:27

P60e22t41r 74H53á77j54e72k 4450332651704

Svého času Ms Windows 95, pokud běžely cca 35 dní, došlo u nich k přetečení počitadla up-time a spadly. Pokud tedy nespadlz už předtím z jiného důvodu.

0/0
6.5.2015 8:47

M30i59c88h95a77l 95C72h86a42l61u40p53a 6688740119893

Popravdě pochybuji, že by těch 38 dní vůbec vydržely běžet. A třeba je to mýtus, zkoušel to někdo doopravdy?

+1/0
6.5.2015 21:36

P52a77v60e14l 71M78e68c18e73r 3352344875919

Tohle mi připomíná staré dobré časy s Baldur's Gate a Icewind Dale. Sníst diamant, máte nula diamantů. Sníst ho znova, máte 2^16-1 diamantů. ;-D

+1/0
6.5.2015 8:09

J15a17n 52D31l18o25u73h16ý 7264659280499

Transport tycoon - stacilo postavit tunel pres celou mapu a penize se neodecetli a pricetli :-D

0/0
6.5.2015 8:19

J54a10n 91D46l40o83u11h98ý 7924679730539

Ale pricetli

0/0
6.5.2015 8:19

M96a61r56t34i63n 17P84o89s64p44í20š53i25l 8795611586447

ale přičetly

0/0
6.5.2015 11:42

M70i12c33h60a22l 34C48h83a17l73u41p65a 6248470189543

Taky jsem to četl, ale prakticky nevyzkoušel. V TT Deluxe to už stejně nešlo.

0/0
6.5.2015 21:27

J94a95n 53D17l87o25u60h31ý 7174949380299

Musela to byt uplne ta prvni verze pro ms-dos co sla spustit i na 386ce ;-)

0/−1
7.5.2015 7:59

J39a86n 94D22l97o75u42h55ý 7484159230549

Vubec nechapu, proc preteceni promene do ktere se asi uklada cas, ktery resi asi pocet hodin v chodu, ma vliv na vypnuti cehokoliv v letadle. Z programatorakeho hlediska to je klasicke osetreni vyjimky (rescue) a ten kdo to programoval nerozlisuje "jaka" vyjimka nastala. Proste kdyz dana sekvence kodu shori (z jakehokoliv duvodu) pravdebodobne to vzdy vypne generatory. To je nebezpecne i kdyby k zadnemu pretekani nedochazelo! Jinymi slovy jakakoliv chyba v teto casti kodu znamena letadlo bez proudu!

0/0
6.5.2015 8:05
Foto

P81a92v97e92l 47K81a20s48í24k98, 17T90e45c97h23n63e17t93.40c81z

To je možné, že jakákoli NEOŠETŘENÁ chyba znamená failsafe režim u daného generátoru. Ale generátory jsou tam čtyři a je VELMI malá šance, že by ke stejné chybě nezávisle došlo u všech generátorů. Ale v tom je právě tahle chyba zákeřná, protože pokud dojde k souběžnému zapnutí, tak po 248 dnech dojde k souběžnému vypnutí.

+1/0
6.5.2015 10:42

J46o52s70e19f 97M97i19k74o41v93e98c 5237123548236

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012020501

26. června 1988 prováděl kapitán Michel Asseline v letounu Airbus A320 patřícíhospolečnosti Air France nízký průlet nad malým letištěm v Habsheimu, kdeprobíhal letecký den.  Kvůli ležérnímupřístupu Air France k letovým plánům, ležérnímu přístupu posádky k navigacia přibližovacímu manévru a ležérnímu přístupu všech ke všemu, jak je ostatněve Francii národním zvykem, prolétával Asseline nad ranvejí letiště nikolive výšce 100 stop, ale pouhých 30 stop. To by nebylo tak špatné, dokonceby to bylo efektní, kdyby na konci dráhy nebyly vzrostlé stromy. Když copilotMaziére kapitána upozornil na stromy před letadlem, prohlásil, aby si nedělalstarosti. Dal plný plyn a přitáhl sidestick (video).Bohužel Asseline v tomto případě neovládal letadlo, ale ovládal počítač,a až ten ovládal letadlo, říká se tomu fly-by-wire. V tomto případě řídícípočítač, patrně také francouzského původu usoudil, že mezi požadavkem pilotaa programem existuje nepřekonatelný rozpor a proto nebude dělat nic. Vsouboji pilota s letadlem tak vyhrálo letadlo, které následně vítězoslavněvletělo na konci ranveje do lesa. Co bylo příčinou rozporu mezipočítačem a pilotem? Počítač měl jako bezpečnostní opatření vestavěnouochranu proti překročení maximálního úhlu náběhu, nedovoloval tedy letadlustoupat příliš strmě, aby nedošlo ke ztrátě vztlaku a pádu. Na druhou stranuAsseline strmě stoupat potřeboval, jeho problém nebyl úhel náběhu a hypotetickáztráta vztaku, ale velmi reálná srážka se stromy. Je velmi pravděpodobné,že nebýt francouzského computeuru, Asseline by stromy přeletěl,protože přece jen nepožadoval po letadle nic mimořádného (B-747 vtomto klipu žabožroutskou avioniku neměl) a ochrana proti překročenímezního úhlu měla vestavěnou nějakou rezervu.

+2/0
5.5.2015 21:18
Foto

V50l43a49s81t92a 95C30o37u93f88a81l 7587909809115

Úhel náběhu se nerovná úhlu stoupání. Jde o úhel, který svírá podélná osa letadla s trajektorií letu promítnutou do vertikální roviny. Jinak také úhel mezi osou X letadlové souřadnicové soustavy a osou X´ letové souřadnicové soustavy. Označuje se písmenem Alfa.

0/0
5.5.2015 21:36

J73o11s62e51f 45M82i93k88o28v15e86c 5207353228536

Dík za informaci. Ale citovaný článek není odborný popis nehody, chce poukázat na kontraproduktivnost některých bezpečnostních opatření. Zkuste jej celý, není to jen letectví, kde touha po absolutním vyloučení chyby člověka vedla ke katastrofě.

+1/0
6.5.2015 6:47

I93v50o 12J58a41n69á20č72e13k 8873573691212

Tak ono je to popis, který je zaměřen účelově. Obecně bych řekl, že kdyby tam ochrana nebyla, tak by to sice zvedl, ale jen čumák, nikoliv letadlo, protože to jaksi nemělo rychlost. No a pak by spadl stejně jen z většího náklonu a mám obavu, že by následky byly mnohem horší. Tak to dopadle ještě hodně dobře, protože pokud jste viděl video, tak byste určitě nevsadil ani korunu na to, že z toho většina lidí vyvázla živá...

0/0
6.5.2015 15:46

P28e27t96r 45H72á77j51e63k 4390172651944

No, tak problém v tomto případě byl, že proudové motory mají mezi "přidáním plynu" a reálným náběhem tahu prodlevu několik vteřin.  Letadlo letělo nízkou rychlostí a při vzýšení úhlu stoupání by došlo ke ztrátě rychlosti a následnému pádu. Letadlo by tedy pravděpodobně přeletělo prvních pár stromů a pak by si keclo do lesa zvrchu.

Jednoznačně chyba pilota - letěl příliš nízko, příliš pomalu a reagoval pozdě. Pokud byl zacvičený na toto letadlo, měl by o specifikách systému fly-by-wire vědět.

0/0
6.5.2015 8:43

I44v55o 38J56a79n51á36č85e90k 8403503881792

Motory ale nabíhají pomalu vždycky, jinak to nejde, nešlo o FBW, ale chtělo se to na FBW prostě hodit. Je to jako u auta s velkým turbem, nějakou dobu trvá, než se roztočí a dodá potřebný tlak.

0/0
6.5.2015 15:47

L17i97b85o53r 92W40a26l65i96c53h54i36e44w55i95c14z 3868976167554

Je to něco podobného, jako když někdo používá na WIN ve smyčce počítadlo TickCount a nepohlídá si resetování počítadla. To pak "tikátko" po cca 2 měsících netiká. Božsky se takové chuťovky hledají. :-)

0/0
5.5.2015 20:12

O29n83d88ř68e46j 26L95a27u29r32i47n 4205971587297

Žádné letadlo není "živé" (tj. pod proudem) nepřetržitě 240 dní, tudíž tato chyba je nerelevantní a nepředstavuje žádné bezpečnostní riziko.

0/0
5.5.2015 20:04

M84i21c47h72a19l 22J50a17r20o82š 7594750632385

Pamatuji si krizi v roce 2009, jak velká dopravní letadla stála měsíce bez pohybu na ploše. Asi ne celých 240 dní, ale mohlo to být blízko.

0/0
5.5.2015 20:32

T79o44m20á65š 98Š21a70p81o88v35a72l18o77v 2544984939341

A když stojí na ploše, jsou pod proudem?

0/0
6.5.2015 1:46

M51i33c18h32a93l 74J56a98r44o46š 7344230142175

Ano, každé letadlo na zemi buď jede na generátor nebo je připojeno parkovacím kabelem.

0/0
6.5.2015 7:48

I45v60o 16J63a33n36á49č26e69k 8923213121682

Mám obavu, že vůbec netušíte, která bije...

0/0
6.5.2015 15:41

P28a20v28e25l 65F86o73l37t80á88n 4800802984

Ten, kdo dokáže napsat a myslet vážně slova:

"V případě „problému roku 2000" se ukázalo, že panika z jevu nazvaného Y2K vysoce překročila skutečné dopady. Až na několik lokálních incidentů…",

není zrovna moc chytrý. Právě proto, že nastala panika, se skoro vše potřebné opravilo a došlo jen "… na několik lokálních incidentů…"

+5/−2
5.5.2015 19:42
Foto

P73a41v84e16l 62K45a37s29í19k84, 50T15e82c33h41n39e30t49.14c83z

Já si nemyslím, že panika něčemu pomohla :-) Rozhodně ne ta mezi běžnými spotřebiteli, kteří si kupovali nové PC, protože měli strach, že to staré jim o půlnoci zapálí dům.

+1/−5
5.5.2015 21:45

P55e41t42r 57M71a95c42h 6256350644

To je docela naivni postoj. Vsechny dulezite provozy, banky, jaderne elektrarny, nemocnice a podobne mesice pred tim proverovali sve systemy a s predstihem resili nalezene problemy. Ucastnil jsem se toho. Bylo to narocne, nakladne, ale vyplatilo se to. Stacilo by, aby se opomnela nejaka blba digitalni ochrana, ktera by na to reagovala vypnutim parvedeni a mohlo by dojit treba k blackoutu. Tyhle problemy maji pak tendenci se dominove a lavinove sirit a v synergickem efektu pachat velke skody.

+5/0
6.5.2015 0:22

G61a41b31r47i30e85l 79H41o73r12t27e27n 9221379933834

Musíme se prostě smířit s tím, že ač má pan Kasík ve zvyku jiná témata řešit do hloubky, tady kdo ví proč zaujal značně povrchní stanovisko. Já v té době působil v dopravě, kde se v souvislosti s Y2K řešilo spoustu problémů a ačkoliv by následky jejich neřešení s vysokou pravděpodobností nebyly katastrofální, rozhodně by byly velmi drahé. A jen díky medializaci a jisté panice se na to uvolnily prostředky.

0/0
6.5.2015 9:25

T35o65m34a32s 96H42a49c47e51k 6114447525907

Pri vsi ucte ja zase vim ze problemy by to nadelalo. Ano, dum by to nezapalilo, ale napriklad na vyplate by jste to pocitil vyznamne.

Ja jsem v te dobe delal Y2K compliance pro jednu stredni firmu (cca 3000 zamestnancu) a muzu Vam rici ze by byl velky problem jak s vyplatama a vubec cimkoliv v Payroll (odmeny, naroky, volno,...) tak i ve Finance (payables, receivables - sorry neznam cesky ekvivalent, skladove hospodarstvi, odpisy,...). Problemy s evidenci studentu... proste temer vsude kde se vyuzivaly tehdejsi databaze. A to je prosim jen obycejna "administrativni" firma. Znam lidi co to delali pro vyrobni zavody a tam to pr bylo jeste hustsi. Nemluve o financnich institucich a pod.

Vim kolik prace bylo udelano pro to aby prave Y2K nic nezpusobil a proto mne kecy o tom ze vlastne nic se nestalo ze vse bylo zbytecne pekne stvou.

+1/0
6.5.2015 9:18

R36e80n75é 86Š86r46ů30t29e12k 8908675376138

Furt lepší než CityElefant, ten se při ledovce restartuje každé ujeté 2m. ;-D

+2/0
5.5.2015 18:47
Foto

M31a91r55t61i57n 17F91a47l73t44ý81n 9851276204398

Strašně "rád" si, pane Kasíku, přečtu tuny odborného textu v angličtině. A to si myslím, že anglicky obstojně umím - neb mne to živí v práci.

Kam nahodíte wiki odkaz příště? Na čínštinu? ?Rv

0/−7
5.5.2015 18:43

T86o94m38á58š 98T65a85t24í79č95e91k 5340122250978

Musím se zastat redakce. Technet má místama šmrnc vědečnosti, k čemuž citace v angličtině patří.

+6/0
5.5.2015 20:11
Foto

P62a12v40e51l 80K90a40s58í63k69, 18T19e50c63h65n56e10t51.90c69z

Odkazuji na ty zdroje, ze kterých v tom daném případě vycházím.

+2/0
5.5.2015 21:46
Foto

P13a35v80e22l 32K35a98s30í58k41, 18T38e45c42h92n11e93t86.60c75z

Vidím tam odkaz na tu zprávu, o které píšu (to je asi jasné, že je v angličtině), na vyjádření Boeingu (také v angličtině) a na článek v Guardianu (protože z toho jsem přebral některé poznatky). Pak je tam anglický tweet, který mě pobavil a dobře ilustruje situaci. No a poslední dva odkazy jsou na "okrajové" záležitosti, opět v angličtině, protože mi přišly jako nejlepší stránky pro rychlý přehled. 

Pokud pracuji s anglickými zdroji, odkážu anglické zdroje. Pokud s českými, české. To jsou nejčastější případy. Když ale pracuji s německými stránkami, odkážu německé, a i tu čínštinu už jsem odkazoval, když šlo o zprávu o Číně. Skutečně si nedokážu představit, jak jinak bych to měl dělat. Odpusťte mi tedy, že vaši námitku budu ignorovat.

+7/0
5.5.2015 21:51

T26o86m29a18s 45H10a38c24e38k 6154327315767

Clanek je v cestine. Odkazy/reference at jsou klidne v cinstine pokud je to jejich originalni text. Pokud existuje preklad neni problem si ho najit, pokud neexistuje pak nemuzeme po autorovi clanku chtit prekladat veskere zdroje z kterych cerpal. 

A v nouzi poslouzi Google translator - pokud uz nekdo chce zvidat v tech referencich a neumi anglicky.

+1/0
6.5.2015 9:25

J44o85s40e76f 41R30a32j59t31o30r28a 3372242170557

Popsána běžná funkce softwarového kur vítka, kterým si výrobci zajišťují průběžné inovace a odbyt nových komponent. Příklad: počítačová tiskárna po vytištění x stránek a výměně y inkoustových náplní se zablokuje. Display zobrazí error 007b5, popřípadě přístroj opakovaně vydává 4 krátká a 5 dlouhých pípnutí, se kterými si neví rady ani Google, natož v servisu. Standardní doporučení: odvézt do místního sběrného dvora a objednat novější model z výrobní řady 2015. Obdobně: renomovaná aerolinka si pak  koupí nové letadlo. Staré se přeprodá nějakým Dragon Airways. V lepším připadě si na něm cvičí zásahy místní letištní záchranný a hasičský sbor...:-P

0/−9
5.5.2015 17:11

K76a15r80e82l 64F70a61j67t 5358522971923

Jo jo, tiskárny jsou jednoznačně tahounem ... ještě možná automobilky ... tak ty mě na ten servis nedáš? Uvidíme ... :-P

+2/0
5.5.2015 17:16
Foto

P30a75v97e80l 96K32a97s68í10k71, 78T44e64c39h57n88e71t21.61c67z

Rozhodně bych neřekl, že se letouny nějak rychle dostávají na smetiště. Naopak, třicet let sloužící dopravní letoun není výjimkou.

+3/0
5.5.2015 17:53

J93o57s41e72f 43R70a62j51t90o86r46a 3552642310507

Ono není nutno brát vážně, každý rádoby humorně zamýšlený příspěvek. Na druhé straně každý letoun obsahuje velké množství součástí a modulů podléhajících výměně po mnohem kratší době než oněch 30 let,  třeba i jen po stovkách hodin provozu.  Vizte  technické dokumentace, rozpisy technických prohlídek a standardy resursů údržby a předepsaných průběžných preventivních úkonů.

0/0
5.5.2015 19:18

T62o98m31a59s 36H52a38c21e21k 6744337925927

A verte ze ja jsem moc rad ze tam jsou ty "caste" (a nastesti povinne) vymeny narizeny.

0/0
6.5.2015 9:27

T58o98m98á40š 93S66k29á85l15a 6458387

jde spíš o to, že dopravní letadlo není ultralight a nejedná se o spotřební zboží. Hlídá se prakticky každý kus a každá závada znamená, že jeden z těch pár desítek/stovek zákazníků začne přemýšlet o konkurenci, resp. o jiných podmínkách nákupu. To je jiná situace, než na trhu kde jde o milióny anonymních kusů, z nichž se 90% vymění dřív "automaticky" jako inovace.

0/0
6.5.2015 12:02

M15i44c60h22a45l 49C37h81a64l18u97p61a 6288820509563

Jedna věc jsou předpisy, druhá reálné dodržování. Občas si chtěli někde třeba ulehčit práci a pak to časem dopadlo špatně.

0/0
6.5.2015 21:32

J29a34k47u79b 83N70o63v21á96k 9302264694581

Hele vy kurvitko, rozumíte programování a nákladům k

0/0
5.5.2015 19:53

J85a21n 56D64l69o46u90h13ý 7114399550659

Laserove canony momentalne maji kurvitka jak v tiskarne, tak v tonerech. Vysledkem je tiskarna ktera uz rok a pul hlasi, ze nema toner po kazde serii vytistenych stranek. Pritom to staci oblbnout vytazenim toneru a zasunutim zpet. Dost velka bida!! Pokud je tiskarna v jinem patre nez pocitac :-D

0/0
6.5.2015 8:13

M34a41r73t75i57n 52P20o69s28p49í12š44i80l 8275181236447

Takže klasika první IT rada: zkoušeli jste to vypnout a zapnout? Ta vyřeší mnoho problémů.

+22/0
5.5.2015 17:05

T51o85m62á26š 34T10a47t60í70č25e80k 5210102620988

Lidé, čtěte!

0/0
5.5.2015 20:13

L16u15d17v22í21k 11G36a12j76d66o24š15í93k 2485503354932

Jen pro upřesnění:

Chyba se neprojeví jako počítadlo kilometrů v autě, kde naskočí nula a počítá se od začítku. Software bere přetečení proměnné jako chybu. Takže nevrací "0" ale "false". Z toho pak může dále sice vzniknout nula, ale pravděpodobně už to nebude dál počítat. Záleží pochopitelně na tom, jak je to napsané. Některé programovací jazyky mohou přetečené řády v proměnné jednoduše ignorovat, ale pak z toho lezou nesmyslná čísla a je to stejně problém.

V každém případě opravit to by mělo být relativně jednoduché. Zřejmě následné testování bude představovat 99% práce na té opravě.

+6/0
5.5.2015 15:58
Foto

P15a49v84e14l 55K28a73s69í58k93, 46T51e56c70h22n43e93t31.69c26z

Snažil jsem se přetečení vysvětlit naprosto laicky. Samozřejmě, že záleží, jak je to implementované, zde dojde k přepnutí do failsafe režimu.

+2/0
5.5.2015 17:35

J80a21r66o83m70í57r 32B85r58ů21n65a 4659741954173

No, to taky nemusí být úplně až tak pravda, co píšete. Jestliže se jedná o 32 bitovou proměnnou a ta je ve stavu, že všech 32 bitů je nastaveno na 1, pak následující zvýšení proměnné o jedničku opravdu změní její hodnotu na 0. Můžete si vyzkoušet na obyčejné windowsí kalkulačce, přepnuté do programátorského režimu a šířkou slova DWORD (32 bitů). Pokud je to opravdu jen nějaké počítadlo, tak to nebude vracet žádné "false", ale číslo 0, potom 1, potom 2 atd ... a je úplně jedno, jaký jazyk použijete, není jedno, jestli použijete SIGNED, nebo UNSIGNED proměnnou, ale to je zas jiná pohádka. Jako hlavní problém bych spíš viděl, ze stav, kdy je všech 32 bitů nastavených do 1 je decimálně -1

Nepředpokládám, že dreamliner bude mít 64 bitový HW.

+1/0
5.5.2015 19:19

T54o44m34á45š 56Š23t75e68c 4538650885427

Podľa popisu je to 32b signed int. Unsigned vyzerá na prvý pohľad zmysluplnejšie, ale otázka, čo bolo zadanie pre programátora. No čo no, zo stavu 2^31-1 (tie asi 2 miliardy, tj. nula a 31 jednotiek) to odrazu spadne na 1 a 31 núl, čo je -2^31. Záporný čas je samozrejme nezmysel a nedivím sa, že sa vyhodnotí ako problém. Z logického hľadiska je prasárna používať najvyšší bit čísla pre nejakú „vypínaciu“ funkciu (chybový flag), z hľadiska programátorského je to ušetrený byte (alebo aká je veľkosť adresovateľnej bunky) pamäte.

+1/0
5.5.2015 21:56

J72a91n 44D76l66o39u67h19ý 7434919610289

Cely problem je pouze v osetreni podminky, kde programatoru nedochazi, ze preteceni zpusobuje vyjimku take.

0/0
6.5.2015 8:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.