Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se zachraňují kosmonauti. Nemusí přežít bez zranění

Firma SpaceX vyzkoušela záchranný systém kosmické lodi Dragon 2. Měl by snad být k posádce šetrnější než starší systémy, které sice zachraňovaly životy, ale na zdraví zachráněných se tak úplně nehledělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44a15n 26U88l17r16i68c44h 8938743596361

Motory zachraneho systemu integrovane primo do lode, davaji smysl jen v pripade ze se budou pozdeji pouzivat pri pristani, tak jak to planuje space-x. Doufejme ze se jim to pristani jednou povede, stejne jako pristani prvniho stupne.

0/0
7.5.2015 23:03

J30a22n 75V15á31c59l52a39v15í30k 3582446911839

Tak pokud to nebude mit prilis vliv na hmotnost, tak to bude davat smysl obecne u lode, ktera bude opakovane pouzitelna, protoze nebude potreba vzdy nova vez. I kdyz je otazka, jestli par motoru klidne na pevne palivo je nejak dramaticka castka.

0/0
7.5.2015 23:16

M69a39r67t58i55n 51P65i45t94u25c82h81a 8832178373495

Samozřejmě. Zvýší to váhu a ne jen o pár kilo.

+1/0
7.5.2015 23:36

J54a93n 92V69á37c36l33a46v65í46k 3932426531399

Jde spis o to, o kolik se zvysi vaha lode s integrovanym systemem proti vaze lode + samostatneho systemu, ktery navic musi mit mechanismus pro odpojeni jak v pripade uspesneho startu nebo jeho preruseni.

0/0
8.5.2015 0:02

J83a66n 53U24l32r97i14c35h 8258143846631

Zachrana vez se odhazuje ve 157 sekunde letu, pokud mate system integrovany do lode tak musite jeho hmotnost rovnez urychlit na orbitalni rychlost. Stejne tak musite tu hmotnost zpomalit pri vstupu do atmosfery. Oboji je energeticky narocne a nedava to smysl pokud ty motory nepouzijete pro pristani.

+1/0
8.5.2015 1:13

J76a79n 89V47á76c68l32a76v79í14k 3502986231429

Pro srovnani Boeing integruje system preruseni startu do servisniho modulu, takze motory ponesou po vetsinu letu, ale pred navratem je zahodi. SpaceX bude mit tezsi kapsuli, ale motory zachovaji pro dalsi start.

Neco se zlevni, neco se prodrazi...

0/0
8.5.2015 1:57

J12a44r22o88m14í71r 12K50r84á97l 4250399914159

No, nevím, zda je to výhoda.  Motory záchranného systému na TPL nejsou nijak drahé.  Ale pokud by byly použitelné např. pro přistávání, jak píše Jan, pak by to smysl mělo.

0/0
8.5.2015 8:06

J51a49n 67V77á65c51l72a56v65í75k 3972276731319

Vnucuje se to jako nejlogictejsi reseni, ale prave Boeing pouziva motory na tekute palivo.

Ani SpaceX s pristavanim pomoci raketovych motoru v nejblizsich letech nepocita, takze v brzke dobe zbyva jen pripadna znovupouzitelnost.

0/0
8.5.2015 10:57

M61a14r62t13i24n 18P65i12t90u13c24h79a 8912748393145

Zase samostatný systém těsně po startu můžete odhodit a nemusíte ho vozit až do kosmu. To je dost značná úspora energie na posledním stupni.

+1/0
8.5.2015 9:21

J48a61n 38V39á71c38l64a81v31í57k 3892386861559

Test neprobehl vinou selhani motoru uplne dle predpokladu, ale aspon podle videa (proc neni v clanku?) by posadka asi prezila.

Podobny test ma za sebou i treba Orion, ktery pouziva tradicni vez (opet je mozne najit video, zejmena pretoceni lodi vypada mnohem elegantneji), New Shepard, ktery pouziva tlacne rakety (video je dost prostrihane, jak je zvykem u Blue Origin) a v roce 2017 ceka i CST-100, ktery take pouziva tlacne rakety.

Jinak absence podobneho systemu stala zivot posadku pri nehode Challengeru.

0/0
7.5.2015 16:29

J23a15n 53F37r29i33d93r61i36c76h 6955848469763

Kdebyste pracovali radši? V KOSMOSu v NASA nebo ve SpaceX ??

0/0
7.5.2015 15:49

S73t50a70n80i81s35l70a58v 64P44ř90i89b74y96l 1309928601746

Otázka jako v 5. třídě ZŠ

0/0
7.5.2015 22:59

V72l13a57d11i74m47í46r 20H80o54l98ý 8124611746527

Co být rentiérem?

+2/0
7.5.2015 23:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.