Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se zachraňují kosmonauti. Nemusí přežít bez zranění

Firma SpaceX vyzkoušela záchranný systém kosmické lodi Dragon 2. Měl by snad být k posádce šetrnější než starší systémy, které sice zachraňovaly životy, ale na zdraví zachráněných se tak úplně nehledělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90a24n 32U85l44r56i66c23h 8308203426791

Motory zachraneho systemu integrovane primo do lode, davaji smysl jen v pripade ze se budou pozdeji pouzivat pri pristani, tak jak to planuje space-x. Doufejme ze se jim to pristani jednou povede, stejne jako pristani prvniho stupne.

0/0
7.5.2015 23:03

J35a92n 23V32á79c28l36a31v31í89k 3542946781659

Tak pokud to nebude mit prilis vliv na hmotnost, tak to bude davat smysl obecne u lode, ktera bude opakovane pouzitelna, protoze nebude potreba vzdy nova vez. I kdyz je otazka, jestli par motoru klidne na pevne palivo je nejak dramaticka castka.

0/0
7.5.2015 23:16

M30a24r15t44i23n 13P96i89t60u61c72h18a 8492818693915

Samozřejmě. Zvýší to váhu a ne jen o pár kilo.

+1/0
7.5.2015 23:36


J27a65n 16V35á47c43l26a33v10í98k 3322626861109

Jde spis o to, o kolik se zvysi vaha lode s integrovanym systemem proti vaze lode + samostatneho systemu, ktery navic musi mit mechanismus pro odpojeni jak v pripade uspesneho startu nebo jeho preruseni.

0/0
8.5.2015 0:02

J68a36n 17U77l36r52i18c84h 8968383816441

Zachrana vez se odhazuje ve 157 sekunde letu, pokud mate system integrovany do lode tak musite jeho hmotnost rovnez urychlit na orbitalni rychlost. Stejne tak musite tu hmotnost zpomalit pri vstupu do atmosfery. Oboji je energeticky narocne a nedava to smysl pokud ty motory nepouzijete pro pristani.

+1/0
8.5.2015 1:13

J42a61n 58V70á78c53l60a38v72í88k 3872526281869

Pro srovnani Boeing integruje system preruseni startu do servisniho modulu, takze motory ponesou po vetsinu letu, ale pred navratem je zahodi. SpaceX bude mit tezsi kapsuli, ale motory zachovaji pro dalsi start.

Neco se zlevni, neco se prodrazi...

0/0
8.5.2015 1:57

J96a80r44o24m79í44r 12K59r91á45l 4110709554279

No, nevím, zda je to výhoda.  Motory záchranného systému na TPL nejsou nijak drahé.  Ale pokud by byly použitelné např. pro přistávání, jak píše Jan, pak by to smysl mělo.

0/0
8.5.2015 8:06

J82a41n 67V76á53c12l10a64v73í39k 3302786111579

Vnucuje se to jako nejlogictejsi reseni, ale prave Boeing pouziva motory na tekute palivo.

Ani SpaceX s pristavanim pomoci raketovych motoru v nejblizsich letech nepocita, takze v brzke dobe zbyva jen pripadna znovupouzitelnost.

0/0
8.5.2015 10:57

M36a78r48t63i59n 49P54i37t50u82c58h46a 8412818683235

Zase samostatný systém těsně po startu můžete odhodit a nemusíte ho vozit až do kosmu. To je dost značná úspora energie na posledním stupni.

+1/0
8.5.2015 9:21

J68a17n 97V43á55c41l30a21v98í25k 3852426161159

Test neprobehl vinou selhani motoru uplne dle predpokladu, ale aspon podle videa (proc neni v clanku?) by posadka asi prezila.

Podobny test ma za sebou i treba Orion, ktery pouziva tradicni vez (opet je mozne najit video, zejmena pretoceni lodi vypada mnohem elegantneji), New Shepard, ktery pouziva tlacne rakety (video je dost prostrihane, jak je zvykem u Blue Origin) a v roce 2017 ceka i CST-100, ktery take pouziva tlacne rakety.

Jinak absence podobneho systemu stala zivot posadku pri nehode Challengeru.

0/0
7.5.2015 16:29

J93a11n 42F54r32i22d96r46i20c16h 6725558909843

Kdebyste pracovali radši? V KOSMOSu v NASA nebo ve SpaceX ??

0/0
7.5.2015 15:49

S28t16a69n27i94s60l69a22v 80P67ř12i94b57y36l 1649438621216

Otázka jako v 5. třídě ZŠ

0/0
7.5.2015 22:59

V30l44a88d56i14m86í59r 55H25o32l95ý 8904691986507

Co být rentiérem?

+2/0
7.5.2015 23:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.