Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se zachraňují kosmonauti. Nemusí přežít bez zranění

Firma SpaceX vyzkoušela záchranný systém kosmické lodi Dragon 2. Měl by snad být k posádce šetrnější než starší systémy, které sice zachraňovaly životy, ale na zdraví zachráněných se tak úplně nehledělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a71n 50U55l57r43i39c70h 8868963206381

Motory zachraneho systemu integrovane primo do lode, davaji smysl jen v pripade ze se budou pozdeji pouzivat pri pristani, tak jak to planuje space-x. Doufejme ze se jim to pristani jednou povede, stejne jako pristani prvniho stupne.

0/0
7.5.2015 23:03

J22a25n 73V74á20c73l26a47v50í19k 3822656131419

Tak pokud to nebude mit prilis vliv na hmotnost, tak to bude davat smysl obecne u lode, ktera bude opakovane pouzitelna, protoze nebude potreba vzdy nova vez. I kdyz je otazka, jestli par motoru klidne na pevne palivo je nejak dramaticka castka.

0/0
7.5.2015 23:16

M18a93r42t98i38n 92P28i68t47u45c85h60a 8452368183725

Samozřejmě. Zvýší to váhu a ne jen o pár kilo.

+1/0
7.5.2015 23:36

J26a92n 35V86á75c42l88a86v52í13k 3552356881229

Jde spis o to, o kolik se zvysi vaha lode s integrovanym systemem proti vaze lode + samostatneho systemu, ktery navic musi mit mechanismus pro odpojeni jak v pripade uspesneho startu nebo jeho preruseni.

0/0
8.5.2015 0:02

J72a22n 61U38l73r90i35c11h 8468743126131

Zachrana vez se odhazuje ve 157 sekunde letu, pokud mate system integrovany do lode tak musite jeho hmotnost rovnez urychlit na orbitalni rychlost. Stejne tak musite tu hmotnost zpomalit pri vstupu do atmosfery. Oboji je energeticky narocne a nedava to smysl pokud ty motory nepouzijete pro pristani.

+1/0
8.5.2015 1:13

J52a56n 81V84á86c49l15a60v32í40k 3622566161299

Pro srovnani Boeing integruje system preruseni startu do servisniho modulu, takze motory ponesou po vetsinu letu, ale pred navratem je zahodi. SpaceX bude mit tezsi kapsuli, ale motory zachovaji pro dalsi start.

Neco se zlevni, neco se prodrazi...

0/0
8.5.2015 1:57

J81a68r86o75m63í53r 76K22r43á49l 4840439324659

No, nevím, zda je to výhoda.  Motory záchranného systému na TPL nejsou nijak drahé.  Ale pokud by byly použitelné např. pro přistávání, jak píše Jan, pak by to smysl mělo.

0/0
8.5.2015 8:06

J25a44n 17V47á46c69l80a66v56í89k 3552496161169

Vnucuje se to jako nejlogictejsi reseni, ale prave Boeing pouziva motory na tekute palivo.

Ani SpaceX s pristavanim pomoci raketovych motoru v nejblizsich letech nepocita, takze v brzke dobe zbyva jen pripadna znovupouzitelnost.

0/0
8.5.2015 10:57

M52a85r45t96i84n 95P78i90t61u60c41h78a 8472368223735

Zase samostatný systém těsně po startu můžete odhodit a nemusíte ho vozit až do kosmu. To je dost značná úspora energie na posledním stupni.

+1/0
8.5.2015 9:21

J46a50n 78V34á93c74l50a16v17í10k 3222386821509

Test neprobehl vinou selhani motoru uplne dle predpokladu, ale aspon podle videa (proc neni v clanku?) by posadka asi prezila.

Podobny test ma za sebou i treba Orion, ktery pouziva tradicni vez (opet je mozne najit video, zejmena pretoceni lodi vypada mnohem elegantneji), New Shepard, ktery pouziva tlacne rakety (video je dost prostrihane, jak je zvykem u Blue Origin) a v roce 2017 ceka i CST-100, ktery take pouziva tlacne rakety.

Jinak absence podobneho systemu stala zivot posadku pri nehode Challengeru.

0/0
7.5.2015 16:29

J77a78n 56F97r31i81d87r53i63c84h 6395138699703

Kdebyste pracovali radši? V KOSMOSu v NASA nebo ve SpaceX ??

0/0
7.5.2015 15:49

S96t66a45n85i90s16l82a48v 48P92ř77i69b45y66l 1289378971566

Otázka jako v 5. třídě ZŠ

0/0
7.5.2015 22:59

V18l72a16d76i92m18í32r 51H13o48l82ý 8434481136687

Co být rentiérem?

+2/0
7.5.2015 23:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.