Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J30a18n 57B56e92n33h98á95k 6814853952491

http://www.jenpromuze.cz/video/20821-automaticke-parkovani-noveho-auta-je-trochu-rozbite

Ale to jenom teď, POTOM, až to bude všechno dokonalé, tak to bude NA-PROS-TO bez chybičky!

0/0
29.5.2015 14:54

B26o12h81d96a37n 48N41e23š48p33o56r 5650302147210

Drahá Mário, právě jste vyjmenovala většinu z toho, co provádí i autíčkáři. Žádné signály, čekat nemůže, jízda po špatné straně, nečekané výjezdy z vedlejších silnic a polních cest, v protisměru a jednosměrkách, nečekané manévry při odbočování. Dále přidávám neznalost silničních předpisů, neodhadnutí rychlosti cyklisty, nedání přednosti. Úmyslné vybržďování a agresivní chování. Ano milá zlatá, všechno toto jsem zažil u výfukářů.. :) Hovada jsou na obou stranách. Prosím nepaušalizovat!

0/−1
23.5.2015 8:41
Foto

I75v89o 68V22a86s35i84c26e84k 3830661314673

Je jen otázka času (MB a Iveco říkají, že za 15 let) budou běžné robotické kamiony. Dopravci ušetří na platech a kamion může jezdit nonstop bez přestávek.

0/−1
22.5.2015 20:43

J91a12n 78M38a68j16z73n96e94r 1926697726802

no v Praze by to auto nepřežilo den :)

+2/0
22.5.2015 10:37

P48e19t88r 54N34o41v62á58k 6460981443176

Já tam těch čárek vidím 9...

+1/−1
22.5.2015 9:52

V59í82t 13J25e56ž22e21k 4626579559275

Málo chodíte do hospody a nepoužíváte toto jednoduché značení ;-)

0/0
24.5.2015 9:59

P64a63v63e51l 74K52r69a26l 4708269929642

Mate pravdu, je to divne..... Ale mozna pocitaji i ty horizontalni carky - puvodne jsem myslel, ze pouze oddeluji ctverice, ale s horizontalnima carkama to da 11. :-)

0/0
25.5.2015 18:12

P21a45v45e74l 77Ř76a43p60e48k 7302916699715

Je zcela zjevné, že celý automobilismus je slepá vývojová větev dopravy.

0/0
21.5.2015 19:26

D66a47v22i88d 54G25r68u36n55d41e97l 7163752988934

Tento model se bude jmenovat Google Blonde.

Do podelne mezery mezi auty bude zajizdet zasade cumakem, bude parkovat tak, ze nikdo vedle nevystoupi a v prumeru jednou za mesic prijede s drobnym oderkem.

+1/−2
20.5.2015 18:16

L93u33d91ě47k 42S22m86e31t90a10n75a 1275822771508

Až budou jezdit převážně automatická auta, mohou začít komunikovat mezi sebou, což situaci zjednodušší, neboť budete vědět o manévrech ostatních aut předem. Osobně v tom vidím budoucnost. Řízení se pak stane koníčkem a sportem, podobně jako dnes ježdění na koni.

+8/−1
19.5.2015 15:11

P31e12t24r 31S82e81d97i59v32y 6147138205957

11 nehod za 1.5 milionu km je sakra hodne. Sam mam najeto lehce pres milion a zatim zadna nehoda. Utesovat se nezavinenim nejde. Musite predvidat a zamezit i nehodam, ktere by padly za vinu jinemu a tohle zjevne robo auta neumi a umet nebudou. kdyz jedete krizovatkou, porad sledujete okoli, musite vnimat vse a ne jet po hlavni a neresit okoli. Vzdy je treba jet tak rychle, aby vas nic neprekvapilo. Mam najeto hodne i na motorce a tam je to o preziti. Pokud spolehate na prednosti, jste mrtvy. Zejmena v cechahch, kde ridici aut motorky neresi, a kde ma 90% ridicu vubec problemy ovladat auto a nevedi, kde jim konci. Prikladem mohou byt uzavirky na D1. Ridici jedou v pravem pruhu, ale nejedou pravym kolem u prave cary. Jedou levym u leve a na pravo maji metr. Za tohle by se mely brat papiry!  Prostorova orientace je zakladni predpoklad pro rizeni aut ! Pokud si nekdo mysli, ze jede u prave krajnice a ve skutecnosti tam ma pul metru az metr navic, nema za volantem co delat.

+3/−13
19.5.2015 8:29

L76a19d29i46s77l36a84v 49S35o96k45o79l 1290152985122

ehm. Sedmkrát nepředvídalo náraz zezadu;-D

+3/0
21.5.2015 7:27

P32e33t67r 60S38e58d30i65v53y 6957798725507

I při zastavení třeba sledovat zrcátko. Dvakrát jsem tomu unikl, tím, že jsem se rozjel do mezery vedle auta před sebou

+2/−2
21.5.2015 9:59

A19l49e82x89a81n28d79r 13C98h17y62t40i71l 2934262745941

Osobne bych si takove auto i koupil, ale mne byva vzadu nebo na sedadle spolujezdce, kdyz proste auto neridim, spatne. Leda ze bych spal. To je pro me jedina moznost, jak jizdu prezit bez uhony:)

0/−1
18.5.2015 15:03

L84u46k27a40s 27U14h10l87i71r 1182574908

Já jsem trošku zagůglil a zjistil, že řada problémů nastává pokud není dobré počasí. Déšť, sníh, kroupy, zhoršené adhezní podmínky. Auta také nerozeznají, jestli ten předmět na silnici je jen papírová krabice nebo kus šutru.

Tak a teď moje otázky:

1.) auto mám před barákem, ne v klimatizované či vytápěné garáži. Prší na něj, sněží na něj, jsou velké rozdíly teplot, v létě je v něm vedro. Počítačová technika tohle ráda moc nemá, ne nadarmo se auta zkouší ve slunné Kalifornii. Jaká bude životnost té elektroniky?

2.) dnes jsou auta po každé jízdě kontrolována techniky pro hardware a software. Já ale budu umět tak možná stáhnout aktualizaci. Bude to blbuvzdorný?

3.) kdo bude odpovědný za nehodu, když já vlastně řídit nemohu. Ono už dnes při různých asistentech klesá zcela logicky pozornost a v případě nutnosti převzít řízení je reakční doba paradoxně delší.

4.) co počítačová kriminalita? Nebude moci se někdo vloupat do softwaru a udělat si z mého auta zbraň? Já nechci být náboj. Když jsou hacknout počítače, mobilym televize tak proč ne i auto. Tohle mě docela děsí.

+6/−2
16.5.2015 23:13

T86o56m69á40š 52Z54e33m93a69n 3795318194305

Jo, lidar a námraza bude docela zajímavá kombinace;)

0/0
17.5.2015 17:09

A13l52e64x61a30n94d88r 93C59h79y15t76i64l 2714312525711

Poporadku: Neznama, ano, pojistka a dodrzovani smluvnich podminek(napriklad pravidelny servis),  bude.

+2/0
18.5.2015 15:02

P76e27t90r 40M89i58c71h52a24l 2330844321502

Pro zastánce: proč jsou pořád v letadlech piloti, když autopilot to dnes zvládne od startu do přistání? A ještě záludnější otázka: proč jsou ve vlacích strojvedoucí, když provoz na železnici je proti silničnímu mnohem jednodušší?

Zkuste hádat, kybernetici. :-)

+9/−6
16.5.2015 9:49

K60a51r57e60l 94S94e79v84e28r53a 7950692916669

ono to přistání, je pro autopilota uplně jinej level něž ten let :-)

0/0
16.5.2015 9:53

P75e80t72r 49M56a38r96š57o78u46n 5525848616336

no, POKUD je správně VYBAVENO LETIŠTĚ, je přistání autopilotem většinou klidnější než člověkem ;) a může přistát i při nižší viditelnosti.

tam bych to neporovnával... (nejde totiž je o techniku letadla, ale i o toho letiště)

+3/0
17.5.2015 19:12

P70e70t32r 45M78i35c93h81a36l 2140304721912

No právě, a silnice žádné vybavení na komunikaci s auty nemají.

+2/−1
17.5.2015 22:20

J76a81k47u16b 21H46e62g12e60n56b56a14r59t 9105144229594

Myslím, že automatické přistávání letadel bylo vynalezeno před sedmdesáti lety nebo tak nějak. ;-)

0/0
22.5.2015 13:50

D12a25v57i36d 98D66i29r35g98a 7695311968

Proč letadlo většinu letu (kromě náročnějšího startu a přistání) na toho autopilota letí a proč se pracuje na metru bez strojvedoucího?

+1/−1
16.5.2015 10:33

P55e77t66r 29M34i76c84h86a69l 2700474541212

Sorry, ale řídit metro by zvládla cvičená opice.

0/−2
16.5.2015 13:57

K33a18r30e84l 31S77e89v32e36r98a 7170232886609

Metro si dokážu představit komplet automatické, jasně daná trasa-zastávky..... letící letadlo-přistávající letadlo... znova opakuju-absolutně jinej level !

0/−1
16.5.2015 16:51

M33a20r17t53i27n 36K12o90z35á59k 4584800429837

Letadlo se s metrem srovnávat určitě nedá. Přitom i přesto probíhá většina letů devadesát procent času automaticky včetně přistání.

+1/0
19.5.2015 7:54

M87a81r27t38i87n 65B61a22r17t12e90k 5487451751763

Autopilot dokáže mnohem lépe vzlétnout i přistát. To že mu letecké společnosti nevěří je druhá věc. Samozřejmě je to i otázka vývoje. Americké drony dokážou přistávat na palubách letadlových lodí. To je daleko složitějí a náročnější manévr než přistání na letišti.

+6/0
16.5.2015 10:48

P87e44t91r 34M69i70c96h18a46l 2360464661152

Jenže vzlet a přistání letadla jsou z hlediska počtu vstupů proti řízení auta pořád jednodušší.

+2/−1
16.5.2015 13:55

S80e27i93d94l 28P40e51t93r 1241281405714

Ta "filosofie" vojenských dronů je zcela někde  jinde: jde o to v prvé řadě ušetřit případné ztráty na živé síle.

Nakonec jej  z určité části stejně musí řídit  operátor  s tím  podstatným rozdílem, že když drona protistrana sestřelí, operátor nedojde úhony ani se nedostane do zajetí.

Analogicky v dopravnímu letectví:

jaký by mělo dnes smysl aby místo pilota přímo v  letadle seděl operátor někde u počítače? Museli by tam být stejně taky min 2,  tedy "úspora" nic moc,  snad jen na hotelích a mundůrech pro klasické piloty ...

Nehledě na to, že problém je daleko více možná legislativní a psychologický než ryze  technický - předělat celou tu hromadu leteckých a technických předpisů není práce na rok, ba ani na deset. 

No  a psychologie cestujících, kteří najednou nebudou s "kapitánem na jedné lodi" se všemi z toho vyplývajícími důsledky, se též nezmění během jedné generace ...     

Ano, časem to jistě přijde. Nejdříve asi v cargu a pak někdy za pár desítek let pravděpodobně  i v dopravě cestujících. Ale to už  bude dřív možná teleportace ...:-)

+5/−1
16.5.2015 18:00

E31v45ž53e55n 41P19o34l21á51k 3898838801913

Protože to vyžadují jisté pravěké zákony.

+2/0
16.5.2015 11:31

P97e90t62r 21M55i41c78h29a34l 2750504951202

Zákony logiky jsou opravdu pravěké.

+2/−1
16.5.2015 13:52

P30e51t79r 58M56i91c97h19a51l 2390344851102

Pánové se hluboce mýlí. Byť selhání lidského faktoru bývá velmi častou příčinou nehod, tak automatu stačí selhání jednoho čidla, senzoru, a bez zásahu člověka je nehoda prakticky nevyhnutelná. A řízení auta je z hlediska automatu mnohem složitější než letadlo nebo vlak, protože je tam více proměnných.

Takže za mě - roboauto v provozu bez řidiče za volantem nemá co dělat. A s řidičem jako pojistkou tak možná za 10 let.

+7/−2
16.5.2015 12:13

K81a89r35e95l 55S16e51v14e43r59a 7580952326649

doufám, že déle !!

+1/0
16.5.2015 12:47

P28e26t89r 66M34i31c64h68a38l 2110304481132

Myslel jsem nejdříve za 10 let.

0/−1
16.5.2015 13:36

M32a45r15t92i52n 69K25o16z91á28k 4514840249107

Stejně tak nemá v provozu co dělat, podle toho, jak řídí, podstatné (naštěstí nikoliv převážné) procento českých řidičů. Takže?

0/0
19.5.2015 7:56

P63e24t98r 75M24i96c43h12a85l 2850204171952

Souhlasím. Ale proč problémy na silnice přidávat? Už tak je jich tam dost právě díky problémovým řidičům.

+3/−1
19.5.2015 11:58

M43a57r68t70i36n 27K15o31z65á40k 4364230899397

Zrovna velká dopravní letadla by dnes už mohla létat úplně bezpilotně. Lidské selhání je příčinou převážné většiny leteckých nehod. Železnici nerozumím, ale třeba metro tady v Dubaji je plně automatické.

+2/0
19.5.2015 7:53

H21a58n11u83š 73H15o78r78á53k 9381474166493

Odpovim pouze na tu druhou, dle vasi otazky zaludnejsi: Protoze VUZ a drazni predpisy. Technicky by v tom zadnej velkej problem nebyl a pocitacovej fira by byl mnohem spolehlivejsi nez clovek - akorat se nerozjede proti navesti stuj pote co k tomu dostane podepsanej prikaz. V metru tam dneska sedi chlapek jenom kvuli tomu, ze umi zkontrolovat, ze uz nikdo nenastupuje - jinak tam z hlediska rizeni vicemene neni nutnej. Ostatne ve Svajcu jim metro bez firy jezdi uz nejakej ten patek.

0/0
23.5.2015 0:35

D37u17š47a71n 89D65i83t14r97i95c84h 3928266533729

Protože jsme strašně namyšlený. Už i ty šachy hraje počítač líp. To auto jezdí líp než drtivá většina řidičů a až jich bude většina, tak nehody nebudou vůbec.

Já už se těším, až se vypotácím z hospody, sednu do auta a zahuhlám Domů.

0/0
26.5.2015 7:19

S45t19a77n19i83s69l29a22v 56M73e61l16i22c68h52a88r 8905815886662

No, mě by se taková jízda líbila. Svalit se do fotelu, houknout na mikrofon cíl a vyrazit. Ještě sáhnout do baru pro něco ostřejšího, anebo si dát rovnou šlofíka? Nemá to prostě chybu.

Narozdíl od toho doplňovače slov, kterej mě tam cpe úplný kraviny a nedá se vypnout.

+3/0
16.5.2015 8:36

K24a26r13e28l 74S27e49v54e73r95a 7840772306859

Pane Melichar, to už ale existuje řadu let, říká se tomu TAXI,  ve finále to vyjde i levněji :-)

+5/0
16.5.2015 8:43

D62a10v64i11d 95D70i27r33g76a 7515771198

Pokud se tím taxi potřebujete přesunout někam na druhý konec republiky, tak ani ne.

+1/0
16.5.2015 10:33

K20a51r91e83l 25S50e36v62e89r55a 7510622926799

Pokavad na druhej konec nepotřebujete 20x do roka, tak TAXI(né zloději) vyjde pořád levněji než pořízení,údržba a placení provozních nákladů u vlastního vozidla! Né nejsem taxikář :-) Vozidlo,,pardoon- opravdové auto vlastním ! :-)

+1/−1
16.5.2015 18:28

J50o54s93e17f 28Š87o19l36t89e31s 8134378810333

Lidi, zbytečně to hrotíte. Automaticky řiditelná auta bude do 10 let běžná a budou se běžně používat, ale řídit ručně vám nikdo nezakáže. Jenom bude stále méně lidí, co řídit budou. Protože to prostě je nepohodlné. Co byste radši? Ztratit půl hodiny řízením do práce nebo si ráno půl hodiny číst knížku, případně se připravovat do práce nebo dělat jinou činnost, zatímco vás vůz veze do práce? Do 40 let bude většina populace jezdit v automatech a zbytek budou nadšenci.

+19/0
16.5.2015 8:05

K65a28r54e84l 94S96e74v70e45r62a 7540922936149

Hlásím se těm nadšencům ;-) už teď, zase koukám kde sehnat vozítko s transaxle..a ekologickou klidně zaplatí 20 tisíc,,,za tu radost to stojí :-D

+3/−3
16.5.2015 8:10

J44á35n 47K74o54t54ú18č 2346524358966

Raz to určite bude bežné, ale neviem či už za 10 rokov. To asi nie. Ešte sa stále nepodarilo plne automatizovať jazdu vlakov, čo je omnoho jednoduchšie. Na svete je len zopár uzavretých železníc (napr. Dubajské metro), kde vlaky jazdia bez strojvodcu. Ale aj tam na to vždy dozerá nejaký dispečér z riadiaceho pracoviska. Preto si myslím, že vo svete áut to až také rýchle nebude.

+1/0
22.5.2015 8:40

P81e56t34r 28S33k34o17k32a85n 3449489943559

Myslim si ze v budoucnu zpusobi roboticka auta revoluci podobnou te kdyz lidi presli s konu do aut. Lidi s principu tezko budou lepsi ridici nez roboti (reakcni doba, schopnost paralelniho zpracovani informaci atd. budou mit roboticka auta radove lepsi nez ma clovek). Je to asi mentalne trochu neprijemne pro nektere lidi ale tohle bude revoluce smerem k bezpecnejsim cestam. Potrva to jeste mnoho let (desitek let), ale tak jako lidi prestali jezdit na koni tak verim ze prijde doba kdy nebudou ridit auta..... Vim ze je to tezko prijatelne obzvlast pro lidi co maji takovy ten personifikovany pristup k autum. Ale pro vsechny ostatni je 100x lepsi robot, ktery dodrzuje predpisy a reaguje s ohledem na maximalni bezpecnost provozu nez nevyrovnany jedinec ve voze se svoji neurozou.

+4/0
16.5.2015 7:27

K56a28r45e81l 34S64e43v95e27r67a 7110442576209

Pane Skokan, raději hupsnu na koně, než si vozit prdíznu v takovejhle elektronickej srágorách.. to je samej elektronickej asistent v autě-řidiči díky nim totálně zmago...jenže fyziku neojebe žádná elektronická fičurka a pak ti používači vozidel čučí....jediné pro co mám tak nějak v autě pochopení je ABS!

+2/−8
16.5.2015 8:00

D72a45v60i51d 71D77i87r42g70a 7905201478

Právě proto je snaha z toho řidiče pokud možno vyloučit úplně.

+4/0
16.5.2015 10:34

T84o50m57a48s 63H73a33c57e47k 6514987325897

Nojo mamanek musi mit v aute ABS. A synchro na prevodovce co? To uz by panicek nezvlad meziplyn co? A videli jste uz to jak dneska skoro kazdej startuje auto? Nejakym klickem -pf, neni nad to si poradne zatocit klikou, jak si to rizeni pak muze nekdo vychutnat...

Samozrejme jsem prehanel. Ja Vas chapu, ale musite pochopit ze jako Vy mate svoji hranici u ABS tak nekdo ji ma u ESP, nekdo u automatu, nekdo u Google auta a nekdo proste do auta nevleze protoze si tu cestu neuzije jako na kole nebo na koni ci pesky.

Verim ze pred 150 lety take bylo vetsina tech co rikali ze kone za auto nevymeni. A to rikam jako nekdo kdo autem jezdi hodne a rad (auta stridam tak po 3 letech, krome kdysi davno Zigulika vzdycky nad 200koni) . Vylet je pohodicka, ale denni dojizdeni do prace ci na schuzky je otravne. Bohuzel (pro Vas bohudik) ubehne jeste mnoho vody nez automaticka auta dobudou silnic.

+6/−1
17.5.2015 4:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.