Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48a15n 88B77e85n94h72á75k 6714973502951

http://www.jenpromuze.cz/video/20821-automaticke-parkovani-noveho-auta-je-trochu-rozbite

Ale to jenom teď, POTOM, až to bude všechno dokonalé, tak to bude NA-PROS-TO bez chybičky!

0/0
29.5.2015 14:54

B16o69h26d63a61n 60N57e94š19p18o75r 5590882857440

Drahá Mário, právě jste vyjmenovala většinu z toho, co provádí i autíčkáři. Žádné signály, čekat nemůže, jízda po špatné straně, nečekané výjezdy z vedlejších silnic a polních cest, v protisměru a jednosměrkách, nečekané manévry při odbočování. Dále přidávám neznalost silničních předpisů, neodhadnutí rychlosti cyklisty, nedání přednosti. Úmyslné vybržďování a agresivní chování. Ano milá zlatá, všechno toto jsem zažil u výfukářů.. :) Hovada jsou na obou stranách. Prosím nepaušalizovat!

0/−1
23.5.2015 8:41
Foto

I30v86o 95V54a20s98i16c36e10k 3380391574143

Je jen otázka času (MB a Iveco říkají, že za 15 let) budou běžné robotické kamiony. Dopravci ušetří na platech a kamion může jezdit nonstop bez přestávek.

0/−1
22.5.2015 20:43

J13a68n 41M44a46j41z58n84e23r 1406597126882

no v Praze by to auto nepřežilo den :)

+2/0
22.5.2015 10:37

P25e94t39r 96N22o27v95á19k 6380541843126

Já tam těch čárek vidím 9...

+1/−1
22.5.2015 9:52

V95í84t 16J63e88ž63e32k 4316109909155

Málo chodíte do hospody a nepoužíváte toto jednoduché značení ;-)

0/0
24.5.2015 9:59

P54a85v44e72l 65K94r18a20l 4898419699412

Mate pravdu, je to divne..... Ale mozna pocitaji i ty horizontalni carky - puvodne jsem myslel, ze pouze oddeluji ctverice, ale s horizontalnima carkama to da 11. :-)

0/0
25.5.2015 18:12

P26a39v17e93l 40Ř85a59p44e45k 7722786589505

Je zcela zjevné, že celý automobilismus je slepá vývojová větev dopravy.

0/0
21.5.2015 19:26

D67a25v13i33d 57G77r13u53n64d51e19l 7213462108764

Tento model se bude jmenovat Google Blonde.

Do podelne mezery mezi auty bude zajizdet zasade cumakem, bude parkovat tak, ze nikdo vedle nevystoupi a v prumeru jednou za mesic prijede s drobnym oderkem.

+1/−2
20.5.2015 18:16

L94u72d57ě92k 89S14m69e82t21a18n57a 1645172181238

Až budou jezdit převážně automatická auta, mohou začít komunikovat mezi sebou, což situaci zjednodušší, neboť budete vědět o manévrech ostatních aut předem. Osobně v tom vidím budoucnost. Řízení se pak stane koníčkem a sportem, podobně jako dnes ježdění na koni.

+8/−1
19.5.2015 15:11

P65e23t24r 97S37e52d74i38v46y 6837478365627

11 nehod za 1.5 milionu km je sakra hodne. Sam mam najeto lehce pres milion a zatim zadna nehoda. Utesovat se nezavinenim nejde. Musite predvidat a zamezit i nehodam, ktere by padly za vinu jinemu a tohle zjevne robo auta neumi a umet nebudou. kdyz jedete krizovatkou, porad sledujete okoli, musite vnimat vse a ne jet po hlavni a neresit okoli. Vzdy je treba jet tak rychle, aby vas nic neprekvapilo. Mam najeto hodne i na motorce a tam je to o preziti. Pokud spolehate na prednosti, jste mrtvy. Zejmena v cechahch, kde ridici aut motorky neresi, a kde ma 90% ridicu vubec problemy ovladat auto a nevedi, kde jim konci. Prikladem mohou byt uzavirky na D1. Ridici jedou v pravem pruhu, ale nejedou pravym kolem u prave cary. Jedou levym u leve a na pravo maji metr. Za tohle by se mely brat papiry!  Prostorova orientace je zakladni predpoklad pro rizeni aut ! Pokud si nekdo mysli, ze jede u prave krajnice a ve skutecnosti tam ma pul metru az metr navic, nema za volantem co delat.

+3/−13
19.5.2015 8:29

L39a87d76i47s97l44a94v 83S85o92k13o88l 1620542295212

ehm. Sedmkrát nepředvídalo náraz zezadu;-D

+3/0
21.5.2015 7:27

P48e29t47r 45S55e37d53i96v31y 6117488515977

I při zastavení třeba sledovat zrcátko. Dvakrát jsem tomu unikl, tím, že jsem se rozjel do mezery vedle auta před sebou

+2/−2
21.5.2015 9:59

A28l55e16x65a42n29d81r 29C80h26y19t73i27l 2804372305941

Osobne bych si takove auto i koupil, ale mne byva vzadu nebo na sedadle spolujezdce, kdyz proste auto neridim, spatne. Leda ze bych spal. To je pro me jedina moznost, jak jizdu prezit bez uhony:)

0/−1
18.5.2015 15:03

L48u89k29a18s 34U44h28l88i27r 1822604328

Já jsem trošku zagůglil a zjistil, že řada problémů nastává pokud není dobré počasí. Déšť, sníh, kroupy, zhoršené adhezní podmínky. Auta také nerozeznají, jestli ten předmět na silnici je jen papírová krabice nebo kus šutru.

Tak a teď moje otázky:

1.) auto mám před barákem, ne v klimatizované či vytápěné garáži. Prší na něj, sněží na něj, jsou velké rozdíly teplot, v létě je v něm vedro. Počítačová technika tohle ráda moc nemá, ne nadarmo se auta zkouší ve slunné Kalifornii. Jaká bude životnost té elektroniky?

2.) dnes jsou auta po každé jízdě kontrolována techniky pro hardware a software. Já ale budu umět tak možná stáhnout aktualizaci. Bude to blbuvzdorný?

3.) kdo bude odpovědný za nehodu, když já vlastně řídit nemohu. Ono už dnes při různých asistentech klesá zcela logicky pozornost a v případě nutnosti převzít řízení je reakční doba paradoxně delší.

4.) co počítačová kriminalita? Nebude moci se někdo vloupat do softwaru a udělat si z mého auta zbraň? Já nechci být náboj. Když jsou hacknout počítače, mobilym televize tak proč ne i auto. Tohle mě docela děsí.

+6/−2
16.5.2015 23:13

T49o75m42á56š 41Z86e73m56a82n 3955218984395

Jo, lidar a námraza bude docela zajímavá kombinace;)

0/0
17.5.2015 17:09

A29l48e30x35a80n19d71r 69C11h16y10t61i77l 2204302715471

Poporadku: Neznama, ano, pojistka a dodrzovani smluvnich podminek(napriklad pravidelny servis),  bude.

+2/0
18.5.2015 15:02

P53e12t97r 68M57i75c43h40a70l 2490504551472

Pro zastánce: proč jsou pořád v letadlech piloti, když autopilot to dnes zvládne od startu do přistání? A ještě záludnější otázka: proč jsou ve vlacích strojvedoucí, když provoz na železnici je proti silničnímu mnohem jednodušší?

Zkuste hádat, kybernetici. :-)

+9/−6
16.5.2015 9:49

K64a92r18e18l 94S25e78v67e90r11a 7500592796749

ono to přistání, je pro autopilota uplně jinej level něž ten let :-)

0/0
16.5.2015 9:53

P36e55t79r 18M63a35r21š58o66u95n 5405598896546

no, POKUD je správně VYBAVENO LETIŠTĚ, je přistání autopilotem většinou klidnější než člověkem ;) a může přistát i při nižší viditelnosti.

tam bych to neporovnával... (nejde totiž je o techniku letadla, ale i o toho letiště)

+3/0
17.5.2015 19:12

P91e50t47r 32M29i54c67h44a68l 2690114351552

No právě, a silnice žádné vybavení na komunikaci s auty nemají.

+2/−1
17.5.2015 22:20

J67a85k21u95b 28H96e95g68e14n25b69a41r91t 9215534449504

Myslím, že automatické přistávání letadel bylo vynalezeno před sedmdesáti lety nebo tak nějak. ;-)

0/0
22.5.2015 13:50

D21a63v64i87d 23D97i60r12g37a 7605291678

Proč letadlo většinu letu (kromě náročnějšího startu a přistání) na toho autopilota letí a proč se pracuje na metru bez strojvedoucího?

+1/−1
16.5.2015 10:33

P20e21t48r 61M10i64c89h80a84l 2440404911572

Sorry, ale řídit metro by zvládla cvičená opice.

0/−2
16.5.2015 13:57

K33a45r32e62l 87S61e55v90e33r28a 7880712906799

Metro si dokážu představit komplet automatické, jasně daná trasa-zastávky..... letící letadlo-přistávající letadlo... znova opakuju-absolutně jinej level !

0/−1
16.5.2015 16:51

M72a23r44t26i69n 44K48o46z14á58k 4914390219877

Letadlo se s metrem srovnávat určitě nedá. Přitom i přesto probíhá většina letů devadesát procent času automaticky včetně přistání.

+1/0
19.5.2015 7:54

M53a69r36t28i33n 94B64a74r25t78e74k 5727671211293

Autopilot dokáže mnohem lépe vzlétnout i přistát. To že mu letecké společnosti nevěří je druhá věc. Samozřejmě je to i otázka vývoje. Americké drony dokážou přistávat na palubách letadlových lodí. To je daleko složitějí a náročnější manévr než přistání na letišti.

+6/0
16.5.2015 10:48

P86e29t72r 37M73i20c17h71a98l 2240324231832

Jenže vzlet a přistání letadla jsou z hlediska počtu vstupů proti řízení auta pořád jednodušší.

+2/−1
16.5.2015 13:55

S98e27i14d94l 32P44e12t79r 1581621525664

Ta "filosofie" vojenských dronů je zcela někde  jinde: jde o to v prvé řadě ušetřit případné ztráty na živé síle.

Nakonec jej  z určité části stejně musí řídit  operátor  s tím  podstatným rozdílem, že když drona protistrana sestřelí, operátor nedojde úhony ani se nedostane do zajetí.

Analogicky v dopravnímu letectví:

jaký by mělo dnes smysl aby místo pilota přímo v  letadle seděl operátor někde u počítače? Museli by tam být stejně taky min 2,  tedy "úspora" nic moc,  snad jen na hotelích a mundůrech pro klasické piloty ...

Nehledě na to, že problém je daleko více možná legislativní a psychologický než ryze  technický - předělat celou tu hromadu leteckých a technických předpisů není práce na rok, ba ani na deset. 

No  a psychologie cestujících, kteří najednou nebudou s "kapitánem na jedné lodi" se všemi z toho vyplývajícími důsledky, se též nezmění během jedné generace ...     

Ano, časem to jistě přijde. Nejdříve asi v cargu a pak někdy za pár desítek let pravděpodobně  i v dopravě cestujících. Ale to už  bude dřív možná teleportace ...:-)

+5/−1
16.5.2015 18:00

E83v18ž47e29n 46P93o71l80á34k 3848708711663

Protože to vyžadují jisté pravěké zákony.

+2/0
16.5.2015 11:31

P83e24t43r 61M64i29c19h72a51l 2890264601702

Zákony logiky jsou opravdu pravěké.

+2/−1
16.5.2015 13:52

P76e44t76r 26M17i69c20h83a17l 2360984331792

Pánové se hluboce mýlí. Byť selhání lidského faktoru bývá velmi častou příčinou nehod, tak automatu stačí selhání jednoho čidla, senzoru, a bez zásahu člověka je nehoda prakticky nevyhnutelná. A řízení auta je z hlediska automatu mnohem složitější než letadlo nebo vlak, protože je tam více proměnných.

Takže za mě - roboauto v provozu bez řidiče za volantem nemá co dělat. A s řidičem jako pojistkou tak možná za 10 let.

+7/−2
16.5.2015 12:13

K77a37r50e13l 74S42e42v32e65r59a 7870452966969

doufám, že déle !!

+1/0
16.5.2015 12:47

P33e56t20r 66M56i13c84h33a94l 2450564681632

Myslel jsem nejdříve za 10 let.

0/−1
16.5.2015 13:36

M12a55r98t17i17n 61K40o49z40á44k 4104850519287

Stejně tak nemá v provozu co dělat, podle toho, jak řídí, podstatné (naštěstí nikoliv převážné) procento českých řidičů. Takže?

0/0
19.5.2015 7:56

P37e53t77r 26M38i70c71h22a60l 2590254421752

Souhlasím. Ale proč problémy na silnice přidávat? Už tak je jich tam dost právě díky problémovým řidičům.

+3/−1
19.5.2015 11:58

M75a91r14t55i66n 27K73o77z30á19k 4604790389457

Zrovna velká dopravní letadla by dnes už mohla létat úplně bezpilotně. Lidské selhání je příčinou převážné většiny leteckých nehod. Železnici nerozumím, ale třeba metro tady v Dubaji je plně automatické.

+2/0
19.5.2015 7:53

H66a82n26u75š 65H70o61r66á94k 9501674406393

Odpovim pouze na tu druhou, dle vasi otazky zaludnejsi: Protoze VUZ a drazni predpisy. Technicky by v tom zadnej velkej problem nebyl a pocitacovej fira by byl mnohem spolehlivejsi nez clovek - akorat se nerozjede proti navesti stuj pote co k tomu dostane podepsanej prikaz. V metru tam dneska sedi chlapek jenom kvuli tomu, ze umi zkontrolovat, ze uz nikdo nenastupuje - jinak tam z hlediska rizeni vicemene neni nutnej. Ostatne ve Svajcu jim metro bez firy jezdi uz nejakej ten patek.

0/0
23.5.2015 0:35

D92u39š43a48n 57D91i28t63r72i48c40h 3548296333549

Protože jsme strašně namyšlený. Už i ty šachy hraje počítač líp. To auto jezdí líp než drtivá většina řidičů a až jich bude většina, tak nehody nebudou vůbec.

Já už se těším, až se vypotácím z hospody, sednu do auta a zahuhlám Domů.

0/0
26.5.2015 7:19

S59t32a68n65i57s42l36a55v 76M43e48l76i15c24h34a18r 8145985856432

No, mě by se taková jízda líbila. Svalit se do fotelu, houknout na mikrofon cíl a vyrazit. Ještě sáhnout do baru pro něco ostřejšího, anebo si dát rovnou šlofíka? Nemá to prostě chybu.

Narozdíl od toho doplňovače slov, kterej mě tam cpe úplný kraviny a nedá se vypnout.

+3/0
16.5.2015 8:36

K84a90r74e21l 32S45e26v12e20r76a 7450212506379

Pane Melichar, to už ale existuje řadu let, říká se tomu TAXI,  ve finále to vyjde i levněji :-)

+5/0
16.5.2015 8:43

D22a45v28i98d 73D81i59r12g87a 7715241528

Pokud se tím taxi potřebujete přesunout někam na druhý konec republiky, tak ani ne.

+1/0
16.5.2015 10:33

K51a58r58e23l 31S50e29v47e20r73a 7400922536359

Pokavad na druhej konec nepotřebujete 20x do roka, tak TAXI(né zloději) vyjde pořád levněji než pořízení,údržba a placení provozních nákladů u vlastního vozidla! Né nejsem taxikář :-) Vozidlo,,pardoon- opravdové auto vlastním ! :-)

+1/−1
16.5.2015 18:28

J95o19s52e65f 65Š13o64l63t86e22s 8714848100223

Lidi, zbytečně to hrotíte. Automaticky řiditelná auta bude do 10 let běžná a budou se běžně používat, ale řídit ručně vám nikdo nezakáže. Jenom bude stále méně lidí, co řídit budou. Protože to prostě je nepohodlné. Co byste radši? Ztratit půl hodiny řízením do práce nebo si ráno půl hodiny číst knížku, případně se připravovat do práce nebo dělat jinou činnost, zatímco vás vůz veze do práce? Do 40 let bude většina populace jezdit v automatech a zbytek budou nadšenci.

+19/0
16.5.2015 8:05

K61a34r87e86l 49S18e91v73e53r61a 7620232696319

Hlásím se těm nadšencům ;-) už teď, zase koukám kde sehnat vozítko s transaxle..a ekologickou klidně zaplatí 20 tisíc,,,za tu radost to stojí :-D

+3/−3
16.5.2015 8:10

J89á11n 70K86o15t30ú55č 2636914448156

Raz to určite bude bežné, ale neviem či už za 10 rokov. To asi nie. Ešte sa stále nepodarilo plne automatizovať jazdu vlakov, čo je omnoho jednoduchšie. Na svete je len zopár uzavretých železníc (napr. Dubajské metro), kde vlaky jazdia bez strojvodcu. Ale aj tam na to vždy dozerá nejaký dispečér z riadiaceho pracoviska. Preto si myslím, že vo svete áut to až také rýchle nebude.

+1/0
22.5.2015 8:40

P57e49t85r 93S70k11o58k64a29n 3349589493519

Myslim si ze v budoucnu zpusobi roboticka auta revoluci podobnou te kdyz lidi presli s konu do aut. Lidi s principu tezko budou lepsi ridici nez roboti (reakcni doba, schopnost paralelniho zpracovani informaci atd. budou mit roboticka auta radove lepsi nez ma clovek). Je to asi mentalne trochu neprijemne pro nektere lidi ale tohle bude revoluce smerem k bezpecnejsim cestam. Potrva to jeste mnoho let (desitek let), ale tak jako lidi prestali jezdit na koni tak verim ze prijde doba kdy nebudou ridit auta..... Vim ze je to tezko prijatelne obzvlast pro lidi co maji takovy ten personifikovany pristup k autum. Ale pro vsechny ostatni je 100x lepsi robot, ktery dodrzuje predpisy a reaguje s ohledem na maximalni bezpecnost provozu nez nevyrovnany jedinec ve voze se svoji neurozou.

+4/0
16.5.2015 7:27

K15a13r27e13l 45S98e14v13e88r93a 7420952206109

Pane Skokan, raději hupsnu na koně, než si vozit prdíznu v takovejhle elektronickej srágorách.. to je samej elektronickej asistent v autě-řidiči díky nim totálně zmago...jenže fyziku neojebe žádná elektronická fičurka a pak ti používači vozidel čučí....jediné pro co mám tak nějak v autě pochopení je ABS!

+2/−8
16.5.2015 8:00

D97a93v90i15d 70D95i51r44g59a 7525861588

Právě proto je snaha z toho řidiče pokud možno vyloučit úplně.

+4/0
16.5.2015 10:34

T89o60m63a15s 12H64a51c31e44k 6104267385597

Nojo mamanek musi mit v aute ABS. A synchro na prevodovce co? To uz by panicek nezvlad meziplyn co? A videli jste uz to jak dneska skoro kazdej startuje auto? Nejakym klickem -pf, neni nad to si poradne zatocit klikou, jak si to rizeni pak muze nekdo vychutnat...

Samozrejme jsem prehanel. Ja Vas chapu, ale musite pochopit ze jako Vy mate svoji hranici u ABS tak nekdo ji ma u ESP, nekdo u automatu, nekdo u Google auta a nekdo proste do auta nevleze protoze si tu cestu neuzije jako na kole nebo na koni ci pesky.

Verim ze pred 150 lety take bylo vetsina tech co rikali ze kone za auto nevymeni. A to rikam jako nekdo kdo autem jezdi hodne a rad (auta stridam tak po 3 letech, krome kdysi davno Zigulika vzdycky nad 200koni) . Vylet je pohodicka, ale denni dojizdeni do prace ci na schuzky je otravne. Bohuzel (pro Vas bohudik) ubehne jeste mnoho vody nez automaticka auta dobudou silnic.

+6/−1
17.5.2015 4:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.