Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hacker se prý za letu zmocnil řízení Boeingu. Nebyl to vtip, tvrdí FBI

Lze palubní systém letadla oklamat, nabourat se přímo do řízení letadla a vyslat příkaz pro „stoupání“? FBI vyšetřuje známého amerického hackera, který naznačil, že ví jak na to. A vyšetřovatelům se prý přiznal. Sám Chris Roberts upozorňuje, že byly jeho věty citovány mimo kontext.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D73a73n 11V18l33k 8151118716124

Pro mě je naprosto nepochopitelné, jak může být palubní systém letadla propojen se sítí, na kterou jsou připojení běžní cestující. Takovou školáckou firmu by neudělala žádná normální společnost, aby připojila wifinu pro klientelu do firemní sítě. Konstruktéry, kteří to mají na svědomí, bych nechal odstavit od profese. Nadosmrti. ;-O

0/0
24.5.2015 22:26

Š71t75ě74p14á12n 59F15u91k85s61a 1980829320145

Ještě že mi stihl pomoct s diplomkou než mu sebrali počítač ;-D;-D;-D

0/0
21.5.2015 15:27
Foto

J24i16ř51í 47K24r84á60k28o29r28a 9699803

$ sudo mount /dev/airbus /media/plane

$ sudo killall Engine

System is going down for system halt NOW!

Kernel panic

System crashed! Restore?

BSOD

0/0
19.5.2015 23:27

J16i17ř61í 26K82o77c26u85r49e32k 6715904445938

Zajímavější bude ta část, kdy "seat_3a" získá sudo práva.

+3/−1
20.5.2015 16:46

M51a41r30i93e 66V42e50r69n86e12r81o67v85a 9861507539

Tomu snad mohou věřit jen v Americe 8-o

0/0
19.5.2015 14:53

M55a56r43e31k 53S96ý40k69o77r30a 9653460636906

Jednou byl na Zoomu parádní dokument o leteckých motorech firmy Rols Royce. Ukazovali i dispečink firmy, kde měli přehled o všech jejich běžících motorech, které právě pracují v letících letadlech po celém světě. Kvůli diagnostice případných poruch a pomoci pilotům je řešit. Tohle spojení samozřejmě probíhá po internetu. Takže zase jeden z možných komunikačních kanálů ...

+3/−1
19.5.2015 13:40

R44i59c12h29a42r29d 96B34u60š36e40k 6469306596447

komunikace neprobiha po internetu...

+3/0
19.5.2015 13:55

L24u90d39v44í94k 75G25a57j23d50o54š11í60k 2255463764142

A i kdyby, tak to nic neznamená.

Komunikace po internetu ještě neznamená, že je možné se do ní nabourat.

0/0
20.5.2015 15:23

J15i94ř67í 31K65o66c53u31r55e31k 6945164905168

Ikdyby, tak to neznamená, že není možné ji odposlouchávat, rušit nebo podvrhnout. Podvrhnout lze i telefonát nebo třeba papírový dopis.

0/0
20.5.2015 16:42

R76i80c34h63a38r36d 11B68u25š29e12k 6879786876277

ta komunikace ale je pouze jednosmerna...

pokud ji odposlouchate a podvrhnete tak maximalne poskodite informace co ma o letadlech RR, letadlu nijak nemuzete uskodit...

Nebo jste tim chtel rict neco jineho?

0/0
20.5.2015 16:49

R46i18c24h59a35r40d 34B90u23š58e34k 6849226486547

A critical aspect of the EHMsystem is the transfer of datafrom aircraft to ground. Airplane use the ‘ACARS’ digitaldatalink system as the primarymethod. This transmits theACMS reports via a VHF radio orsatellite link whilst the aircraft isin-flight. A worldwide groundnetwork then transfers this datato the intended destination.

EHM - Engine Health Monitoring

ACARS - http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_System

+1/0
19.5.2015 14:12

T29o50m32á43š 77K30u36c61h17a49ř 3127451798481

Nabourat se do letadla umí každej. Kdyby to byl přádnej hacker, tak za jízdy dokáže otočit servem volantu šaliny.:-P

+10/0
19.5.2015 12:56

Z29d76e86n65ě14k 19Ž22a80m56b64o75c51h 7880206140140

A vyrazit na Vídeň.

0/0
22.6.2015 9:36

J50a87n 29P69a98v61e65l45k20a 3967201554161

Nalezen nový hardware: Boeing 757, instaluji ovladače.

+25/0
19.5.2015 12:45

J19o32s93e53f 52H93á80j47e29k 6188390429472

...instalace ovladače se nezdařila. Kód chyby: 800072F32

Opakovat

Přejít na web Microsoft

:-)

+5/0
19.5.2015 12:53
Foto

P92e66t67r 35H41n25ě57v13s98a 4231253206480

:-):-):-)

0/0
19.5.2015 15:35

T66o21m51á54š 16Š97t65r73i46g42n80e96r 9451267330651

tu chybu dostavam casto. Staci lietadlo restartovat a hned to ide ;-D

0/0
19.5.2015 20:03

M30a79r89t37i60n 67N97e76č83a64s 8943973133199

To by mě zajímalo, jestli by dokázal hacknout žlutý bus !!

0/0
19.5.2015 12:41

P18e78t43r 14M36l68á94d74e11k 7407758731550

A co teprve zlutou ponorku ...

+3/0
19.5.2015 12:41

J34o86s37e95f 98H33á46j78e43k 6358810869982

.... nebo žlutýho psa....

0/0
21.5.2015 7:40

J22o73s69e50f 13K66r69a36l 3337123634417

FBI se řídí praktikami, které nastavil zakladatel Hoover, lidi z venku verbuje a zavazuje si je 100% oddaností přes osobní kompromitující materiály, mají tu moc dělat si co uznají za vhodné v US zákonech, každou akci si legálně zabalí. Každá informace je prodejná, výše ceny je jen o její exkluzivitě. Dostat se k schématům/plánům síťových rozvodů konkrétního letadla asi nebude takový problém, přeci se ty letadla dost často servisují, úniky informací musí být dost častý, zas taková náhoda pokusem omylem zjistit nedostatek systému je jen do pohádek pro děti.

+2/0
19.5.2015 12:22

J88a63n 70P55e77k58a 5603863213

Ok. Jde hacknout letadlo a ovládat ho na dálku. A teď si všichníi pořiďte komplet chytrou domácnost :D

+7/0
19.5.2015 12:19

M73i89r56o68s95l74a66v 40B73u52d60a 9262372567312

Jo, to ještě bude problémů:-/

+2/0
19.5.2015 12:24

P14e60t37r 18M13l28á10d83e73k 7637198691750

Aby mi ma hi-tech vaha nezamkla mou hi-tech lednici ... ;-D

+14/0
19.5.2015 12:41

P33e65t75r 31F10r86ý48d82e23k 7819171919133

Jeste mi dokaz, ze jde hacknout letadlo. Protoze to, o cem pise clanek, je holy nesmysl.

+2/0
19.5.2015 12:31

P95e58t58r 12M24l61á17d49e50k 7277318511820

Kdyby to nebyla pravda, tak to nepisou do novin. ;-D

+5/−1
19.5.2015 12:40

M91i72r15o81s14l85a14v 89B17u18d76a 9392252497172

Tak to bych zas tak jistě netvrdil :-)

+1/0
19.5.2015 12:41

M47i90r77o30s26l10a32v 51B35u71d49a 9572612367812

Proč by ti to měl dokazovat? Nic není nemožné a jen proto že tomu nevěříš to přeci nemusí být nesmysl!

+2/0
19.5.2015 12:41

P47e54t78r 27F94r75ý76d40e76k 7309861229873

Dokazovat mi to samozrejme nemusi, to byla jen recnicka vyzva.

0/0
19.5.2015 16:49

J49a80k71u97b 21S98e11m59e48r10á35d 2817696301791

a to tvrdite na  zaklade ceho? :-)

0/0
19.5.2015 13:01

P20e64t38r 52F63r35ý69d32e60k 7979541419693

Na zaklade svych znalosti prislusnych systemu a konzultace se znamym, ktery pracuje na jiste pozici v Airbusu. Sice si dovedu predstavit reakci, ale pozici neupresnim.

0/−3
19.5.2015 16:51
Foto

P59a11v10e38l 86K43a11s53í98k50, 45T62e34c32h98n53e52t44.35c54z

Článek píše o konkrétních tvrzeních. Ne o tom, zda jsou pravdivá, to se právě vyšetřuje. Řada expertů se ale shodla, že zabezpečení není neprůstřelné.

+6/0
19.5.2015 13:18

R96i30c21h91a44r57d 62B78u58š21e10k 6669666406987

ale nelze se tam dostat přes oddělenej in-fly entertaiment system...

to je to same jako se dostat přes bankomaty do uctu kientu banky... jde o stejnou blbost...

+1/−1
19.5.2015 14:01

A46n10t96o93n35í29n 35H20o24l92í88k 8387123704770

Tak cele to tvrzeni je samozrejme o tom, ze to neni oddelene. Coz je velmi nepravdepodobne .. ale urcite ne nemozne ..

+1/0
19.5.2015 14:36

R17i62c29h86a72r39d 89B18u93š38e80k 6319946876497

je to oddelene...

+1/−1
19.5.2015 14:43
Foto

P77a94v92e33l 61K53a55s50í98k34, 70T20e96c98h54n28e59t18.79c13z

Nikdo nepochybuje o tom, že by to mělo být oddělené. Nebo že každá letecká společnost bude tvrdit, že to je oddělené. Teď jde o to, jestli to skutečně je oddělené.

+2/0
19.5.2015 15:21

R47i47c79h67a69r56d 91B13u64š54e96k 6409316736247

je to oddelene....

+1/0
19.5.2015 15:24

R93i44c78h18a34r61d 21B29u61š11e28k 6919186486197

v Americe je oddeleni podminkou pro ziskani certifikace FAA...

0/−1
19.5.2015 15:28
Foto

P30a23v24e84l 11K39a25s35í62k15, 60T52e84c54h37n40e88t32.83c60z

Asi to nebude tak jednoduché: http://www.gao.gov/assets/670/669627.pdf . S přechodem na "NextGen" budou aktuální nové hrozby, které předtím byly zanedbatelné.

0/0
19.5.2015 16:59

R83i80c98h55a51r35d 28B27u65š50e64k 6829636546337

Ale tento pripad toho jakoze utoku na avioniku letadla prostrednictvim zabavniho systemu na palube se toho netyka... to neni o NextGen... Toto je proste blbost, sam dokument na ktery odkazujete rika ze:

Historically, aircraft in flight and theiravionics systems used for flight guidance and control functioned asisolated and self-contained units, which protected their avionics systemsfrom remote attack.

0/−1
19.5.2015 17:29

R82i25c46h71a83r78d 19B25u13š72e18k 6369736346697

jinak receno... proste dnes vam FAA neocertifikuje letadlo ktere by melo propojenou avioniku se systemem palubni zabavy...

Ze v pripade kdy avionika bude uzivat IP protocol se systemy mimo letadlo je potreba nove predpisy pro certifikaci, a o tom je ten dokument, neni pochyb...

Ale to co je popisovano v clanku je proste blbina... Pres In-fly Entertaiment System nelze hacknout avionicke ani sluzebni systemy letadla... Proste je to stejne jako ma analogie se systemem bankomatu a bankovnim systemem... Take jich je vetsina v budove banky (bankomatu) a take maji neco spolecne s penezma a take funguji po IP protokolu... Ale nekde s nima hacknout ani pobockove a ani centralni site banky... Jednodude proto ze jsou oddelene...

+1/−1
19.5.2015 17:41

Z39b68y34n87ě35k 48Š24a68f42a75r21č96í68k 5227508775874

Už z principu to nemůže být úplně oddělené, pokud se tam zobrazují věci jako současná poloha, rychlost, doba doletu a pod.

0/0
19.5.2015 21:19

R39i30c53h25a51r60d 98B80u73š64e94k 6829436986547

opět, nemáte pravdu..

základní údaje se berou z gps modulu toho zabavniho systemu, ostatní je pouhá matematika...

vodítkem pro vás může být že naopak se zobrazují informace a jednotky které avionicke pristroje neposkytují...

To je právě ta rychlost, nejčastěji v km/h či v m/h, a jde o rychlost vuci zemskemu povrchu. Tu pilot nepotrebuje, je pro nej nepodstatna a vubec ji na pristrojich nema... Pilot ma rychlost v knots, a jedna o IAS, indicated air speed, takze rychlost vuci vzduchu... Ta by laikovi nic nerekla navic pri silnem protivetru je pro laika velmi ovlivnena rychlosti toho vetru. Naopak je zasadni parametr pro pilotaz letadla...

To same vyska... Avionika ji udava ve stopach a vzhledem k tomu jak se nastavuji tlakomery nejde o presnou vysku nad zemi. Zabavni system ji udava v metrech a jde o udaj odecteny z gps...

Letadlo vysku urcuje pomoci tlakomeru... Vsechna letadla nad prevodni vyskou (v evrope 7000 stop, v americe 10000 stop) nastavi na tlakomeru stejnou hodnotu takzvaneho standartniho tlaku, aby vsem ukazoval vyskomer stejne... Pouze pri pristani a vzletu se ladi konkretni tlak dane oblasti sdelene metarem a upresnene dispecerem, ale pouze ve vyskach pod tou prevodni vyskou...

0/0
20.5.2015 10:58

R92i95c20h94a58r75d 28B84u68š56e13k 6959726806497

Minusu mi pane Safarcik dejte kolik chcete, ale uz z toho co pisete je jasne ze se vyjadrujete k necemu o cem nic nevite...

A troufam si tvrdit narozdil ode mne, ktery si v kokpitech letadel vydelava na zivobiti...

0/0
20.5.2015 11:01

P13e62t93r 29F95r52ý79d54e86k 7189341169613

Ja vim o cem pise clanek, cist umim. A rikam, ze ta konkretni tvrzeni jsou nesmysl.

+2/0
19.5.2015 16:47

O83n29d84r98a 76Z66d14r72a11h54a29l 4225200455841

Dokaž, že je to nesmysl...

+1/0
19.5.2015 13:26

T68o47m63á36š 98V34e60s41e87l23ý 5125118220519

https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA

0/0
19.5.2015 23:09

P33e86t33r 68V66a10n49ě70k 3147298163766

Autobusová a vlaková doprava varuje !!! Nelétejte, jezděte raději s námi !!!!!!

+2/0
19.5.2015 11:55

J76a12n 18P74o16k85o16r94n84ý 1484533970160

Auto se již dávno podařilo zastavit hekrem,tak proč by nešlo ovlivnit letadlo.

Všechny informační technologie jsou napadnutelné z venku.

A čím více budou auta a letadla závislá na počítačích,tím budou zranitelnější.Platí přímá úměra.:-(

+3/−2
19.5.2015 11:49

R36o32m86a96n 84L74a64n90g31e77r 9674944522532

Pokud nejste připojený k internetu, těžko vám někdo něco po internetu hackne. A ono připojit se k palubním systémům letounu není zase taková sranda.

+4/0
19.5.2015 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.