Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hacker se prý za letu zmocnil řízení Boeingu. Nebyl to vtip, tvrdí FBI

Lze palubní systém letadla oklamat, nabourat se přímo do řízení letadla a vyslat příkaz pro „stoupání“? FBI vyšetřuje známého amerického hackera, který naznačil, že ví jak na to. A vyšetřovatelům se prý přiznal. Sám Chris Roberts upozorňuje, že byly jeho věty citovány mimo kontext.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D29a53n 51V53l18k 8421598246164

Pro mě je naprosto nepochopitelné, jak může být palubní systém letadla propojen se sítí, na kterou jsou připojení běžní cestující. Takovou školáckou firmu by neudělala žádná normální společnost, aby připojila wifinu pro klientelu do firemní sítě. Konstruktéry, kteří to mají na svědomí, bych nechal odstavit od profese. Nadosmrti. ;-O

0/0
24.5.2015 22:26

Š61t62ě13p35á47n 75F26u97k56s20a 1310239830185

Ještě že mi stihl pomoct s diplomkou než mu sebrali počítač ;-D;-D;-D

0/0
21.5.2015 15:27
Foto

J45i35ř18í 90K20r45á79k77o81r45a 9459583

$ sudo mount /dev/airbus /media/plane

$ sudo killall Engine

System is going down for system halt NOW!

Kernel panic

System crashed! Restore?

BSOD

0/0
19.5.2015 23:27

J94i25ř26í 17K24o58c45u50r29e50k 6865914845358

Zajímavější bude ta část, kdy "seat_3a" získá sudo práva.

+3/−1
20.5.2015 16:46

M91a42r44i45e 75V95e44r21n49e52r53o96v46a 9871877419

Tomu snad mohou věřit jen v Americe 8-o

0/0
19.5.2015 14:53

M27a18r90e14k 89S60ý68k91o30r39a 9203300736426

Jednou byl na Zoomu parádní dokument o leteckých motorech firmy Rols Royce. Ukazovali i dispečink firmy, kde měli přehled o všech jejich běžících motorech, které právě pracují v letících letadlech po celém světě. Kvůli diagnostice případných poruch a pomoci pilotům je řešit. Tohle spojení samozřejmě probíhá po internetu. Takže zase jeden z možných komunikačních kanálů ...

+3/−1
19.5.2015 13:40

R87i98c50h26a88r91d 53B66u77š58e79k 6609746346537

komunikace neprobiha po internetu...

+3/0
19.5.2015 13:55

L40u85d44v75í29k 28G23a43j75d72o54š38í63k 2915913434412

A i kdyby, tak to nic neznamená.

Komunikace po internetu ještě neznamená, že je možné se do ní nabourat.

0/0
20.5.2015 15:23

J70i39ř30í 90K62o72c70u75r47e63k 6605614505228

Ikdyby, tak to neznamená, že není možné ji odposlouchávat, rušit nebo podvrhnout. Podvrhnout lze i telefonát nebo třeba papírový dopis.

0/0
20.5.2015 16:42

R67i34c33h98a38r86d 62B87u68š73e64k 6749526446627

ta komunikace ale je pouze jednosmerna...

pokud ji odposlouchate a podvrhnete tak maximalne poskodite informace co ma o letadlech RR, letadlu nijak nemuzete uskodit...

Nebo jste tim chtel rict neco jineho?

0/0
20.5.2015 16:49

R89i73c84h24a47r89d 44B14u61š76e22k 6739106806637

A critical aspect of the EHMsystem is the transfer of datafrom aircraft to ground. Airplane use the ‘ACARS’ digitaldatalink system as the primarymethod. This transmits theACMS reports via a VHF radio orsatellite link whilst the aircraft isin-flight. A worldwide groundnetwork then transfers this datato the intended destination.

EHM - Engine Health Monitoring

ACARS - http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_System

+1/0
19.5.2015 14:12

T61o81m34á60š 86K14u40c91h63a56ř 3787821708551

Nabourat se do letadla umí každej. Kdyby to byl přádnej hacker, tak za jízdy dokáže otočit servem volantu šaliny.:-P

+10/0
19.5.2015 12:56

Z35d87e29n36ě22k 56Ž89a75m46b13o31c32h 7290706320250

A vyrazit na Vídeň.

0/0
22.6.2015 9:36

J23a62n 16P14a22v82e49l91k57a 3587591814311

Nalezen nový hardware: Boeing 757, instaluji ovladače.

+25/0
19.5.2015 12:45

J67o68s17e73f 58H35á88j91e46k 6868340739852

...instalace ovladače se nezdařila. Kód chyby: 800072F32

Opakovat

Přejít na web Microsoft

:-)

+5/0
19.5.2015 12:53
Foto

P45e31t38r 63H83n68ě69v47s43a 4251753666430

:-):-):-)

0/0
19.5.2015 15:35

T63o96m18á53š 77Š44t24r57i70g44n42e32r 9751757810391

tu chybu dostavam casto. Staci lietadlo restartovat a hned to ide ;-D

0/0
19.5.2015 20:03

M35a47r28t62i92n 73N89e21č83a34s 8523403173249

To by mě zajímalo, jestli by dokázal hacknout žlutý bus !!

0/0
19.5.2015 12:41

P82e50t64r 68M33l36á65d42e66k 7867248151230

A co teprve zlutou ponorku ...

+3/0
19.5.2015 12:41

J34o36s24e67f 49H93á36j17e15k 6298740839882

.... nebo žlutýho psa....

0/0
21.5.2015 7:40

J69o53s90e82f 50K55r61a90l 3677163524547

FBI se řídí praktikami, které nastavil zakladatel Hoover, lidi z venku verbuje a zavazuje si je 100% oddaností přes osobní kompromitující materiály, mají tu moc dělat si co uznají za vhodné v US zákonech, každou akci si legálně zabalí. Každá informace je prodejná, výše ceny je jen o její exkluzivitě. Dostat se k schématům/plánům síťových rozvodů konkrétního letadla asi nebude takový problém, přeci se ty letadla dost často servisují, úniky informací musí být dost častý, zas taková náhoda pokusem omylem zjistit nedostatek systému je jen do pohádek pro děti.

+2/0
19.5.2015 12:22

J72a92n 79P41e47k87a 5603653833

Ok. Jde hacknout letadlo a ovládat ho na dálku. A teď si všichníi pořiďte komplet chytrou domácnost :D

+7/0
19.5.2015 12:19

M66i13r46o79s17l76a31v 88B83u43d30a 9692712227942

Jo, to ještě bude problémů:-/

+2/0
19.5.2015 12:24

P40e63t66r 72M44l56á60d96e49k 7637248341860

Aby mi ma hi-tech vaha nezamkla mou hi-tech lednici ... ;-D

+14/0
19.5.2015 12:41

P36e95t38r 50F21r10ý86d86e46k 7709481839693

Jeste mi dokaz, ze jde hacknout letadlo. Protoze to, o cem pise clanek, je holy nesmysl.

+2/0
19.5.2015 12:31

P77e32t18r 34M13l30á67d45e16k 7337928911490

Kdyby to nebyla pravda, tak to nepisou do novin. ;-D

+5/−1
19.5.2015 12:40

M22i16r16o96s26l91a52v 43B61u87d14a 9782582707352

Tak to bych zas tak jistě netvrdil :-)

+1/0
19.5.2015 12:41

M37i87r24o60s92l66a51v 29B71u45d57a 9712872797792

Proč by ti to měl dokazovat? Nic není nemožné a jen proto že tomu nevěříš to přeci nemusí být nesmysl!

+2/0
19.5.2015 12:41

P36e25t44r 14F54r53ý58d41e37k 7229391749143

Dokazovat mi to samozrejme nemusi, to byla jen recnicka vyzva.

0/0
19.5.2015 16:49

J44a77k28u81b 65S98e85m91e42r25á68d 2317866821541

a to tvrdite na  zaklade ceho? :-)

0/0
19.5.2015 13:01

P37e54t48r 71F57r48ý61d92e82k 7699161439343

Na zaklade svych znalosti prislusnych systemu a konzultace se znamym, ktery pracuje na jiste pozici v Airbusu. Sice si dovedu predstavit reakci, ale pozici neupresnim.

0/−3
19.5.2015 16:51
Foto

P42a70v53e96l 53K12a61s67í87k55, 54T44e82c28h45n33e66t75.85c10z

Článek píše o konkrétních tvrzeních. Ne o tom, zda jsou pravdivá, to se právě vyšetřuje. Řada expertů se ale shodla, že zabezpečení není neprůstřelné.

+6/0
19.5.2015 13:18

R67i89c12h56a35r82d 83B44u22š58e65k 6609776346827

ale nelze se tam dostat přes oddělenej in-fly entertaiment system...

to je to same jako se dostat přes bankomaty do uctu kientu banky... jde o stejnou blbost...

+1/−1
19.5.2015 14:01

A97n76t88o39n52í74n 86H60o25l12í13k 8777733474450

Tak cele to tvrzeni je samozrejme o tom, ze to neni oddelene. Coz je velmi nepravdepodobne .. ale urcite ne nemozne ..

+1/0
19.5.2015 14:36

R48i66c48h23a49r51d 67B96u70š70e27k 6269546396897

je to oddelene...

+1/−1
19.5.2015 14:43
Foto

P35a17v46e28l 38K10a89s71í30k14, 88T68e22c81h52n48e65t17.29c78z

Nikdo nepochybuje o tom, že by to mělo být oddělené. Nebo že každá letecká společnost bude tvrdit, že to je oddělené. Teď jde o to, jestli to skutečně je oddělené.

+2/0
19.5.2015 15:21

R80i96c85h47a76r17d 74B25u28š57e36k 6799136276397

je to oddelene....

+1/0
19.5.2015 15:24

R61i11c42h35a44r54d 34B91u24š23e52k 6959236296137

v Americe je oddeleni podminkou pro ziskani certifikace FAA...

0/−1
19.5.2015 15:28
Foto

P20a60v95e25l 36K30a26s32í90k17, 68T29e28c61h17n94e48t41.75c44z

Asi to nebude tak jednoduché: http://www.gao.gov/assets/670/669627.pdf . S přechodem na "NextGen" budou aktuální nové hrozby, které předtím byly zanedbatelné.

0/0
19.5.2015 16:59

R32i28c61h51a97r38d 28B85u98š57e42k 6459176726947

Ale tento pripad toho jakoze utoku na avioniku letadla prostrednictvim zabavniho systemu na palube se toho netyka... to neni o NextGen... Toto je proste blbost, sam dokument na ktery odkazujete rika ze:

Historically, aircraft in flight and theiravionics systems used for flight guidance and control functioned asisolated and self-contained units, which protected their avionics systemsfrom remote attack.

0/−1
19.5.2015 17:29

R89i56c13h82a62r28d 33B33u12š83e21k 6899466726387

jinak receno... proste dnes vam FAA neocertifikuje letadlo ktere by melo propojenou avioniku se systemem palubni zabavy...

Ze v pripade kdy avionika bude uzivat IP protocol se systemy mimo letadlo je potreba nove predpisy pro certifikaci, a o tom je ten dokument, neni pochyb...

Ale to co je popisovano v clanku je proste blbina... Pres In-fly Entertaiment System nelze hacknout avionicke ani sluzebni systemy letadla... Proste je to stejne jako ma analogie se systemem bankomatu a bankovnim systemem... Take jich je vetsina v budove banky (bankomatu) a take maji neco spolecne s penezma a take funguji po IP protokolu... Ale nekde s nima hacknout ani pobockove a ani centralni site banky... Jednodude proto ze jsou oddelene...

+1/−1
19.5.2015 17:41

Z96b40y42n78ě18k 56Š82a36f17a48r23č19í13k 5477808125714

Už z principu to nemůže být úplně oddělené, pokud se tam zobrazují věci jako současná poloha, rychlost, doba doletu a pod.

0/0
19.5.2015 21:19

R53i36c65h42a59r91d 98B50u97š94e58k 6669866486817

opět, nemáte pravdu..

základní údaje se berou z gps modulu toho zabavniho systemu, ostatní je pouhá matematika...

vodítkem pro vás může být že naopak se zobrazují informace a jednotky které avionicke pristroje neposkytují...

To je právě ta rychlost, nejčastěji v km/h či v m/h, a jde o rychlost vuci zemskemu povrchu. Tu pilot nepotrebuje, je pro nej nepodstatna a vubec ji na pristrojich nema... Pilot ma rychlost v knots, a jedna o IAS, indicated air speed, takze rychlost vuci vzduchu... Ta by laikovi nic nerekla navic pri silnem protivetru je pro laika velmi ovlivnena rychlosti toho vetru. Naopak je zasadni parametr pro pilotaz letadla...

To same vyska... Avionika ji udava ve stopach a vzhledem k tomu jak se nastavuji tlakomery nejde o presnou vysku nad zemi. Zabavni system ji udava v metrech a jde o udaj odecteny z gps...

Letadlo vysku urcuje pomoci tlakomeru... Vsechna letadla nad prevodni vyskou (v evrope 7000 stop, v americe 10000 stop) nastavi na tlakomeru stejnou hodnotu takzvaneho standartniho tlaku, aby vsem ukazoval vyskomer stejne... Pouze pri pristani a vzletu se ladi konkretni tlak dane oblasti sdelene metarem a upresnene dispecerem, ale pouze ve vyskach pod tou prevodni vyskou...

0/0
20.5.2015 10:58

R23i70c60h11a12r37d 63B47u17š30e95k 6449496186307

Minusu mi pane Safarcik dejte kolik chcete, ale uz z toho co pisete je jasne ze se vyjadrujete k necemu o cem nic nevite...

A troufam si tvrdit narozdil ode mne, ktery si v kokpitech letadel vydelava na zivobiti...

0/0
20.5.2015 11:01

P84e30t81r 48F45r20ý17d95e47k 7489431379193

Ja vim o cem pise clanek, cist umim. A rikam, ze ta konkretni tvrzeni jsou nesmysl.

+2/0
19.5.2015 16:47

O30n98d41r95a 42Z86d79r10a44h89a87l 4585220635561

Dokaž, že je to nesmysl...

+1/0
19.5.2015 13:26

T57o83m82á90š 83V95e41s51e94l84ý 5815958690899

https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA

0/0
19.5.2015 23:09

P14e80t92r 54V98a25n88ě52k 3887768913386

Autobusová a vlaková doprava varuje !!! Nelétejte, jezděte raději s námi !!!!!!

+2/0
19.5.2015 11:55

J90a50n 72P89o17k25o98r86n69ý 1444623650800

Auto se již dávno podařilo zastavit hekrem,tak proč by nešlo ovlivnit letadlo.

Všechny informační technologie jsou napadnutelné z venku.

A čím více budou auta a letadla závislá na počítačích,tím budou zranitelnější.Platí přímá úměra.:-(

+3/−2
19.5.2015 11:49

R83o80m18a72n 81L19a41n65g90e74r 9894524802852

Pokud nejste připojený k internetu, těžko vám někdo něco po internetu hackne. A ono připojit se k palubním systémům letounu není zase taková sranda.

+4/0
19.5.2015 11:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.