Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hacker se prý za letu zmocnil řízení Boeingu. Nebyl to vtip, tvrdí FBI

Lze palubní systém letadla oklamat, nabourat se přímo do řízení letadla a vyslat příkaz pro „stoupání“? FBI vyšetřuje známého amerického hackera, který naznačil, že ví jak na to. A vyšetřovatelům se prý přiznal. Sám Chris Roberts upozorňuje, že byly jeho věty citovány mimo kontext.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D36a19n 32V95l44k 8961248366484

Pro mě je naprosto nepochopitelné, jak může být palubní systém letadla propojen se sítí, na kterou jsou připojení běžní cestující. Takovou školáckou firmu by neudělala žádná normální společnost, aby připojila wifinu pro klientelu do firemní sítě. Konstruktéry, kteří to mají na svědomí, bych nechal odstavit od profese. Nadosmrti. ;-O

0/0
24.5.2015 22:26

Š14t59ě71p79á30n 43F35u40k15s55a 1420119270695

Ještě že mi stihl pomoct s diplomkou než mu sebrali počítač ;-D;-D;-D

0/0
21.5.2015 15:27
Foto

J81i13ř85í 67K84r73á94k44o39r36a 9539383

$ sudo mount /dev/airbus /media/plane

$ sudo killall Engine

System is going down for system halt NOW!

Kernel panic

System crashed! Restore?

BSOD

0/0
19.5.2015 23:27

J91i70ř33í 86K31o45c60u24r65e52k 6745924375768

Zajímavější bude ta část, kdy "seat_3a" získá sudo práva.

+3/−1
20.5.2015 16:46

M68a26r97i94e 78V89e18r49n49e92r57o38v39a 9621537699

Tomu snad mohou věřit jen v Americe 8-o

0/0
19.5.2015 14:53

M30a45r35e90k 51S64ý16k28o33r95a 9503120136396

Jednou byl na Zoomu parádní dokument o leteckých motorech firmy Rols Royce. Ukazovali i dispečink firmy, kde měli přehled o všech jejich běžících motorech, které právě pracují v letících letadlech po celém světě. Kvůli diagnostice případných poruch a pomoci pilotům je řešit. Tohle spojení samozřejmě probíhá po internetu. Takže zase jeden z možných komunikačních kanálů ...

+3/−1
19.5.2015 13:40

R38i92c39h17a15r77d 46B43u56š63e29k 6519306406397

komunikace neprobiha po internetu...

+3/0
19.5.2015 13:55

L91u16d97v70í95k 31G39a66j46d35o13š19í79k 2715813484152

A i kdyby, tak to nic neznamená.

Komunikace po internetu ještě neznamená, že je možné se do ní nabourat.

0/0
20.5.2015 15:23

J45i20ř63í 63K97o31c56u74r32e85k 6875714705988

Ikdyby, tak to neznamená, že není možné ji odposlouchávat, rušit nebo podvrhnout. Podvrhnout lze i telefonát nebo třeba papírový dopis.

0/0
20.5.2015 16:42

R43i74c87h40a89r52d 41B16u17š98e36k 6929816116677

ta komunikace ale je pouze jednosmerna...

pokud ji odposlouchate a podvrhnete tak maximalne poskodite informace co ma o letadlech RR, letadlu nijak nemuzete uskodit...

Nebo jste tim chtel rict neco jineho?

0/0
20.5.2015 16:49

R66i71c73h24a24r16d 20B76u74š93e84k 6509946736447

A critical aspect of the EHMsystem is the transfer of datafrom aircraft to ground. Airplane use the ‘ACARS’ digitaldatalink system as the primarymethod. This transmits theACMS reports via a VHF radio orsatellite link whilst the aircraft isin-flight. A worldwide groundnetwork then transfers this datato the intended destination.

EHM - Engine Health Monitoring

ACARS - http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_System

+1/0
19.5.2015 14:12

T51o93m74á36š 68K44u90c40h91a95ř 3727381128641

Nabourat se do letadla umí každej. Kdyby to byl přádnej hacker, tak za jízdy dokáže otočit servem volantu šaliny.:-P

+10/0
19.5.2015 12:56

Z37d15e49n55ě16k 65Ž24a23m57b56o91c33h 7970236460140

A vyrazit na Vídeň.

0/0
22.6.2015 9:36

J12a45n 42P71a57v41e28l54k41a 3337751404801

Nalezen nový hardware: Boeing 757, instaluji ovladače.

+25/0
19.5.2015 12:45

J27o50s76e17f 21H47á88j44e93k 6888170309372

...instalace ovladače se nezdařila. Kód chyby: 800072F32

Opakovat

Přejít na web Microsoft

:-)

+5/0
19.5.2015 12:53
Foto

P45e28t43r 45H46n76ě92v87s93a 4371953406170

:-):-):-)

0/0
19.5.2015 15:35

T94o85m93á23š 81Š89t82r41i39g15n25e26r 9851757570691

tu chybu dostavam casto. Staci lietadlo restartovat a hned to ide ;-D

0/0
19.5.2015 20:03

M17a56r35t51i29n 94N98e21č95a86s 8973463923339

To by mě zajímalo, jestli by dokázal hacknout žlutý bus !!

0/0
19.5.2015 12:41

P23e79t76r 14M51l12á50d80e16k 7277468951160

A co teprve zlutou ponorku ...

+3/0
19.5.2015 12:41

J22o27s28e59f 11H45á27j85e79k 6708870869102

.... nebo žlutýho psa....

0/0
21.5.2015 7:40

J86o82s27e94f 91K45r47a15l 3917443494807

FBI se řídí praktikami, které nastavil zakladatel Hoover, lidi z venku verbuje a zavazuje si je 100% oddaností přes osobní kompromitující materiály, mají tu moc dělat si co uznají za vhodné v US zákonech, každou akci si legálně zabalí. Každá informace je prodejná, výše ceny je jen o její exkluzivitě. Dostat se k schématům/plánům síťových rozvodů konkrétního letadla asi nebude takový problém, přeci se ty letadla dost často servisují, úniky informací musí být dost častý, zas taková náhoda pokusem omylem zjistit nedostatek systému je jen do pohádek pro děti.

+2/0
19.5.2015 12:22

J34a55n 29P36e50k18a 5143333883

Ok. Jde hacknout letadlo a ovládat ho na dálku. A teď si všichníi pořiďte komplet chytrou domácnost :D

+7/0
19.5.2015 12:19

M86i92r76o36s95l11a75v 46B42u19d87a 9272502257662

Jo, to ještě bude problémů:-/

+2/0
19.5.2015 12:24

P62e20t34r 10M57l10á29d81e78k 7787768891970

Aby mi ma hi-tech vaha nezamkla mou hi-tech lednici ... ;-D

+14/0
19.5.2015 12:41

P59e39t61r 83F63r21ý98d88e49k 7689941449713

Jeste mi dokaz, ze jde hacknout letadlo. Protoze to, o cem pise clanek, je holy nesmysl.

+2/0
19.5.2015 12:31

P67e59t34r 60M63l82á40d61e72k 7397828131740

Kdyby to nebyla pravda, tak to nepisou do novin. ;-D

+5/−1
19.5.2015 12:40

M87i66r20o96s56l29a21v 76B86u12d56a 9132622397252

Tak to bych zas tak jistě netvrdil :-)

+1/0
19.5.2015 12:41

M76i23r51o39s65l85a41v 69B56u28d25a 9922592467862

Proč by ti to měl dokazovat? Nic není nemožné a jen proto že tomu nevěříš to přeci nemusí být nesmysl!

+2/0
19.5.2015 12:41

P78e79t87r 32F41r78ý51d21e75k 7339931809563

Dokazovat mi to samozrejme nemusi, to byla jen recnicka vyzva.

0/0
19.5.2015 16:49

J77a56k10u53b 24S83e58m86e53r47á87d 2567966621781

a to tvrdite na  zaklade ceho? :-)

0/0
19.5.2015 13:01

P41e35t61r 40F10r12ý77d33e73k 7179821979703

Na zaklade svych znalosti prislusnych systemu a konzultace se znamym, ktery pracuje na jiste pozici v Airbusu. Sice si dovedu predstavit reakci, ale pozici neupresnim.

0/−3
19.5.2015 16:51
Foto

P40a62v42e90l 60K23a78s70í25k49, 44T61e37c22h35n42e10t75.44c25z

Článek píše o konkrétních tvrzeních. Ne o tom, zda jsou pravdivá, to se právě vyšetřuje. Řada expertů se ale shodla, že zabezpečení není neprůstřelné.

+6/0
19.5.2015 13:18

R71i78c49h71a63r80d 53B98u33š35e45k 6419846876567

ale nelze se tam dostat přes oddělenej in-fly entertaiment system...

to je to same jako se dostat přes bankomaty do uctu kientu banky... jde o stejnou blbost...

+1/−1
19.5.2015 14:01

A89n15t95o94n83í82n 18H26o84l26í77k 8717893514890

Tak cele to tvrzeni je samozrejme o tom, ze to neni oddelene. Coz je velmi nepravdepodobne .. ale urcite ne nemozne ..

+1/0
19.5.2015 14:36

R73i40c47h82a97r60d 23B69u37š78e68k 6799476886137

je to oddelene...

+1/−1
19.5.2015 14:43
Foto

P12a76v49e64l 45K37a13s79í60k41, 63T62e63c54h84n18e63t57.42c60z

Nikdo nepochybuje o tom, že by to mělo být oddělené. Nebo že každá letecká společnost bude tvrdit, že to je oddělené. Teď jde o to, jestli to skutečně je oddělené.

+2/0
19.5.2015 15:21

R15i92c12h88a94r75d 44B68u26š24e13k 6709366816237

je to oddelene....

+1/0
19.5.2015 15:24

R11i32c34h16a62r70d 60B85u51š44e97k 6589256516707

v Americe je oddeleni podminkou pro ziskani certifikace FAA...

0/−1
19.5.2015 15:28
Foto

P14a32v14e38l 97K19a74s60í69k68, 92T43e63c45h37n92e35t81.40c83z

Asi to nebude tak jednoduché: http://www.gao.gov/assets/670/669627.pdf . S přechodem na "NextGen" budou aktuální nové hrozby, které předtím byly zanedbatelné.

0/0
19.5.2015 16:59

R85i38c50h78a89r54d 16B59u53š95e27k 6289276546207

Ale tento pripad toho jakoze utoku na avioniku letadla prostrednictvim zabavniho systemu na palube se toho netyka... to neni o NextGen... Toto je proste blbost, sam dokument na ktery odkazujete rika ze:

Historically, aircraft in flight and theiravionics systems used for flight guidance and control functioned asisolated and self-contained units, which protected their avionics systemsfrom remote attack.

0/−1
19.5.2015 17:29

R80i65c97h82a14r36d 71B64u46š69e36k 6959506236517

jinak receno... proste dnes vam FAA neocertifikuje letadlo ktere by melo propojenou avioniku se systemem palubni zabavy...

Ze v pripade kdy avionika bude uzivat IP protocol se systemy mimo letadlo je potreba nove predpisy pro certifikaci, a o tom je ten dokument, neni pochyb...

Ale to co je popisovano v clanku je proste blbina... Pres In-fly Entertaiment System nelze hacknout avionicke ani sluzebni systemy letadla... Proste je to stejne jako ma analogie se systemem bankomatu a bankovnim systemem... Take jich je vetsina v budove banky (bankomatu) a take maji neco spolecne s penezma a take funguji po IP protokolu... Ale nekde s nima hacknout ani pobockove a ani centralni site banky... Jednodude proto ze jsou oddelene...

+1/−1
19.5.2015 17:41

Z71b75y83n66ě84k 74Š80a34f47a53r12č24í16k 5727518735264

Už z principu to nemůže být úplně oddělené, pokud se tam zobrazují věci jako současná poloha, rychlost, doba doletu a pod.

0/0
19.5.2015 21:19

R18i35c56h36a37r98d 35B57u23š73e13k 6199636576657

opět, nemáte pravdu..

základní údaje se berou z gps modulu toho zabavniho systemu, ostatní je pouhá matematika...

vodítkem pro vás může být že naopak se zobrazují informace a jednotky které avionicke pristroje neposkytují...

To je právě ta rychlost, nejčastěji v km/h či v m/h, a jde o rychlost vuci zemskemu povrchu. Tu pilot nepotrebuje, je pro nej nepodstatna a vubec ji na pristrojich nema... Pilot ma rychlost v knots, a jedna o IAS, indicated air speed, takze rychlost vuci vzduchu... Ta by laikovi nic nerekla navic pri silnem protivetru je pro laika velmi ovlivnena rychlosti toho vetru. Naopak je zasadni parametr pro pilotaz letadla...

To same vyska... Avionika ji udava ve stopach a vzhledem k tomu jak se nastavuji tlakomery nejde o presnou vysku nad zemi. Zabavni system ji udava v metrech a jde o udaj odecteny z gps...

Letadlo vysku urcuje pomoci tlakomeru... Vsechna letadla nad prevodni vyskou (v evrope 7000 stop, v americe 10000 stop) nastavi na tlakomeru stejnou hodnotu takzvaneho standartniho tlaku, aby vsem ukazoval vyskomer stejne... Pouze pri pristani a vzletu se ladi konkretni tlak dane oblasti sdelene metarem a upresnene dispecerem, ale pouze ve vyskach pod tou prevodni vyskou...

0/0
20.5.2015 10:58

R46i12c34h50a44r59d 69B44u98š40e59k 6399126226657

Minusu mi pane Safarcik dejte kolik chcete, ale uz z toho co pisete je jasne ze se vyjadrujete k necemu o cem nic nevite...

A troufam si tvrdit narozdil ode mne, ktery si v kokpitech letadel vydelava na zivobiti...

0/0
20.5.2015 11:01

P90e94t95r 19F87r24ý65d24e44k 7769571199703

Ja vim o cem pise clanek, cist umim. A rikam, ze ta konkretni tvrzeni jsou nesmysl.

+2/0
19.5.2015 16:47

O11n76d25r83a 95Z45d76r13a48h10a39l 4665470905561

Dokaž, že je to nesmysl...

+1/0
19.5.2015 13:26

T94o76m68á32š 44V57e81s17e22l53ý 5685518790869

https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA

0/0
19.5.2015 23:09

P73e85t49r 98V43a32n25ě75k 3437668443616

Autobusová a vlaková doprava varuje !!! Nelétejte, jezděte raději s námi !!!!!!

+2/0
19.5.2015 11:55

J52a94n 66P51o49k33o19r29n67ý 1174343730230

Auto se již dávno podařilo zastavit hekrem,tak proč by nešlo ovlivnit letadlo.

Všechny informační technologie jsou napadnutelné z venku.

A čím více budou auta a letadla závislá na počítačích,tím budou zranitelnější.Platí přímá úměra.:-(

+3/−2
19.5.2015 11:49

R28o68m12a39n 36L92a95n25g58e36r 9524274482572

Pokud nejste připojený k internetu, těžko vám někdo něco po internetu hackne. A ono připojit se k palubním systémům letounu není zase taková sranda.

+4/0
19.5.2015 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.