Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Airbusu A-330 za letu vysadily všechny motory. Jak plachtí airbus s lidmi

V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle. Letounu, na jehož palubě bylo celkem 194 osob, vysadily za letu oba motory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72a53v42e38l 71O98d48r14a34z18i29l 6754289967470

Dotaz, to mají všechny A330 tak dementní umístění ovládání na područce, nebo jsem měl smůlu na kus?

0/0
29.5.2015 10:37

O55n37d81ř12e80j 26Č73a40p69k81a 6931931593894

Tohle je většinou na aerolinkách, jaké koupí sedačky a jak je nechají rozmístit. Pevně dané varianty má snad akorát Dreamliner, kde Boeing nechtěl, aby z toho nějaká laciná aerolinka udělala dobytčák, který by jim kazil jméno.

+2/0
29.5.2015 11:15

M58a75r92t34i95n 95Š90t89ě30p93á17n76e96k 3617163693681

V takovem pripade doporucuji k nastudovani serii Air Crash Investigation;-D;-D

+1/0
29.5.2015 8:56

M21a62r61t48i55n 96Š49t56ě45p91á37n67e97k 3127263533191

Safra, vedle. To byl vzkaz pro pana Horaka pred odletem na dovolenou:-)

+3/0
29.5.2015 8:57

A74l28e69x98a34n72d50r 59K45o90s80t85k18a 8962438186754

Ano, letadlo může bezpečně přistát i v případě poruchy obou (všech) motorů. Ale je to riskantní. Pilot má jen jeden pokus a žádné příště.

+1/−1
28.5.2015 20:34

Z34b34y47n36ě96k 37K47o36ř56í48n55e97k 9914363199742

Sašo ty si odborník úplně na všechno :-)

+2/0
29.5.2015 9:33

A79l17e95x93a50n50d62r 36K75o14s47t14k65a 8632158296704

Na rozdíl od jiných že?

0/−3
29.5.2015 9:36

M63i93r50o28s84l37a90v 72K71r86a45h93u21l88í91k 6877594974

já po pravdě čumím, že i tyhle kraksny umí plachtit. Měl jsem za to, že jak vypadne motor tak jde do vývrtky. Tak pokud budu nucen opět někdy leťet tak budu mít trošku klidnější let. Letadla mám rád, když je můžu sledovat. Když jsem na palubě tak mi tam fakt není dobře :)

0/0
29.5.2015 13:34

O31n62d10ř79e40j 83Č95a73p69k61a 6421881523814

On to dokáže i vrtulník (autorotací). Klouzavost je sice jen někde na úrovni moderního padáku, ale zase není potřeba tak kvalitní a velká plocha na dosednutí, jako u letadla. Takže ani tam není vysazení motoru takový průšvih, jak by se na první pohled zdálo :-)

+1/0
29.5.2015 17:20

M90a92r72t64i54n 79N39e88r20m66u58t 9777907498399

ono taky čím lepší klouzavost, tím míň výkonu motorů se spotřebuje na udržení se na obloze. A konstruktéři se už dlouho snaží o max. úsporu paliva

0/0
30.5.2015 9:14

T19o35m24á73š 74T55a30t48í11č93e70k 5870102400278

Já jsem si říkal, co je to za letadlo. "Airbusu A-330 vysadily všechny motory..." Kolik jich má? Čtyři? Nebo tři? Co je to zač?

Ahá, ono tam má být místo "všechny motory" "oba motory". Ach jo, ten češtin.

+14/−1
28.5.2015 18:01

Z12b19y54n55ě51k 38Š97a98f25a93r53č51í32k 5217688725344

Tady není problém s češtinou, ale s burvárností.

+6/0
28.5.2015 20:15

Z28b81y30n31ě32k 62Š38a18f25a46r52č25í52k 5857678105204

(oba nezní tak bombasticky)

+5/0
28.5.2015 20:16

L35a41d75i80s93l83a67v 96Ž25e74n59í60š75e96k 6776824128248

..navíc, když jeden okamžitě naskočil...

0/0
29.5.2015 12:46

T75o22m44á80š 87T31a91t23í30č81e61k 5710782100648

To mně taky už došlo po rétorické otázce redaktora, viz níže. :-)

0/0
28.5.2015 20:18
Foto

P63a20v58e46l 92K51a11s35í47k64, 65T22e42c65h84n75e27t73.13c65z

Je to asi překlep, ale "burvárnost" (možnost vyvařit článek pro burany) je super termín. S dovolením si uzmu pro další použití.

+7/0
28.5.2015 20:20

J85o44s23e96f 93H91á72j90e53k 6758430229862

...to se ujme, jako každá blbost:-):-)

0/0
28.5.2015 23:32

R81i75c42h24a71r53d 76K82á69b42a 8549498660360

Je pravda, ze titulek netvori autor clanku, ale "titulkar" idnesu, nebo je to jenom urban legend?

+1/0
29.5.2015 9:21

J11a86n 26P76ř94i61k35r61y97l 5335241339948

Zajímalo by mne, kde přesně se píše o tom, že vysadily oba motory. Zprávy, které jsem četl já, zmiňují "both engines of the aircraft lost power" (avherald), což neznamená vysazení motorů, ale pouze ztrátu výkonu (FL390 + špatné počasí = nejspíš led, uvidíme, Singapurci zatím mlčí). Letadlo taky po čtyřech hodinách na zemi letělo zpátky do Singapuru, což si nějak nedovedu představit v případě, že by nikdo netušil, co s motory bylo.

Prohlášení SIA, citované na jakémsi asijském webu (na webu SIA jsem nic nenašel), zni: "Both engines experienced a temporary loss of power, although one engine returned to normal operations almost immediately." -- opět žádná zmínka o tom, že by motory vysadily a žádná zmínka o tom, že by piloti museli motory startovat.

Samozřejmě, ztráta výkonu a nutnost sklesat do FL260 aby odtál led je podstatně méně spektakulární, než let bez motorů, že.

+15/−1
28.5.2015 17:21

J57a18k62u55b 20Š88a77f30a77n13d10a 7845597401221

No a když ty motory vysadí úplně tak neztratí výkon? Ztratí. Komplet. Podle mě je to jen lepší označení vysazení motoru.

Jinak co s tím letadlem měli v Číně dělat když ho pečlivě prohlédli a nic nenašli? Nechat ho tam navždy?

0/−8
28.5.2015 17:56

M18i61c52h63a48l 52C16h63a52l88u27p45a 6918300499803

Ale asi mohou ztratit výkon i když se nezastaví.

+1/0
28.5.2015 22:44

J47a38k52u86b 21Š34a91f92a55n47d32a 7665477731941

Ano. Ale proč pak klesali do nižší letové hladiny a tam se pokoušeli motory (nebo alespoň jeden motor) nahodit.

0/0
29.5.2015 5:58

M75i74c30h84a25l 62C79h41a19l65u56p91a 6678100609843

Třeba nic nenahazovali, kdo ví co v té zprávě původně bylo.

0/0
29.5.2015 8:27

T85o82m59á14š 44Š91t82r64i73g40n39e55r 9581597260291

Klesali kvoli hustote vzduchu. Vzduch vo FL390 je riedky na to aby udrzal lietadlo len s jednym motorom.

0/0
29.5.2015 10:14

J31a78k71u96b 53Š74a59f40a32n75d72a 7545127671451

Ano. Ale píše se tam, že zkoušeli s motorem něco dělat. A že to nemohli dělat ve velké výšce. Tak nějak předpokládám, že třeba motor nejde v takto řídkém vzduchu nastartovat. Ale nejsem specialista na turbínové motory tak se jen domnívám.

0/0
29.5.2015 10:34

J11o87s46e70f 81N61o89v44a71k 5408372116598

Ptákovina. Pokud by ho prohlédli a příčina by byla neznámá, letadlo by nesmělo vzlétnout až do odhalení a odstranění příčiny.

+1/−1
29.5.2015 9:53

J87a48k12u62b 17Š95a74f47a77n81d22a 7885397841531

Ale jak chcete zjistit příčinu třeba tu, že se mu ledem ucpal motor a po klesnutí led roztál a nezůstala po něm žádná stopa? A takových příčin může být více. Najít nic nelze ani když to rozeberete do šroubku.

0/0
29.5.2015 10:32

O13n69d16ř91e28j 38Č70a20p56k71a 6781571493274

Je spousta dat v černé skříňce a případně dalších servisních zapisovačích přímo v motoru, takže se přinejmenším některé věci poznat dají a dost rychle.

Jedna z docela pravděpodobných variant byla námraza na teplotním čidle na vstupu do motoru, kdy pak místo skutečné teploty začne vracet nulu (protože je pod ledem). Řídicí jednotka se pak na základě toho dopočítá k tomu, že motor běží daleko za hranicí 100% výkonu a stáhne přívod paliva. Jakmile led zmizí, všechno se vrátí do normálu, navíc v menší výšce počítač povolí víc výkonu i s ledem na čidle. Žádnou fyzickou stopu to nenechá, ale pokud si vyjedete záznamy z doby, kdy se to stalo, bude to na těch grafech krásně vidět.

+2/0
29.5.2015 13:19

M80i61r80o43s32l38a72v 87B33r52a49d60a 7484363498686

namraza na teplotnom cidle? to by musel ten motor najprv naozaj vysadit - a to na ake percento vykonu motor bezi sa pocita inak(je to nadlho ale teplota v tom zakomponovana neni aj ked tam byva senzor na overtemperature ale ten je zvacsa od toho ci tam nieje poziar). Ohladom povolenia behu v mensej vyske - nie takto to tiez nefunguje - maximalne tak existuje signal wow(weight on wheels) ktory povoluje/zakazuje iste casti funkcionality ECU ked je na kolesach nejaka vaha... Ono viem ze sice som toho moc neobjasnil ale namrznutie naozaj hrozi tak maximalne u nejakych potrubi - ale tie ktore su tomu nachylne su elektricky vyhrievane(tak ako napriklad aj nabezne hrany kridiel) alebo u pitotky..

0/0
29.5.2015 20:35

O88n68d72ř60e58j 28Č36a67p93k66a 6681201403514

Doufám, že jsem to nepochopil úplně blbě, ale námrazou mysleli tohle https://www.caa.govt.nz/Meteorology/high_level_ice_crystal_icing.html

A co se týká motoru, tak Trent je řízený na základě EPR a tam je tlak (a snad i teplota) nasávaného vzduchu docela důležitá věc - takže nesmysly z čidla nebudou asi nic dobrého.

0/0
29.5.2015 21:52

A60d34a94m 88J38e64l41í36n57e50k 8319733958280

Pěkný pokus, avšak marný. To lose power totiž opravdu znamená, že motor vysadí. Jeho výkon skutečně poklesne a to rovnou na nulu ;) Vyjádření pro částečnou ztrátu by bylo "they lost some power". :-P

0/−1
29.5.2015 8:24

P68e74t87r 20C71e29r31v20e68n79y 1533290125

10:1 s  cessnou 172 :) hah ani ve snu :)

0/−1
28.5.2015 16:59

J61a17k63u44b 15Š28a23f21a96n10d23a 7405597401341

Podle rychlosti 8,4-12.

+1/0
28.5.2015 17:58

S36l45á13v18e96k 61B70u75k97o92v31s30k78ý 2402121834302

Na jeden výškový metr uletí 15 kilometrů?  Nechcete si to opravit? ;)

+10/0
28.5.2015 16:35

J57a20n 22P34a95v43e66l39k89a 3987541634901

:-) Bez motorů 4x kolem světa.

0/0
28.5.2015 20:28

M20i58c87h70a79l 43C53h18a25l93u64p54a 6918670179353

To až si přečtou v Bruselu, tak podle toho zavedou nové normy.

0/−1
28.5.2015 22:45

P90e90t28r 68S20p55a38t82z24i23e21r17e73r 7394322805754

a co je na tom divného? Boeing 747 má dokonce klouzavost na jeden km výšky dolet  i 22 km....není to nic neobvyklého. Sám létám tedy s větroněm, který má klouzavost 1:27 to znamená na 1 km výšky dolet 27 km...a vím, že jsme mnohokrát vedli diskuzi na letišti, že dopravní letadla na tom nejsou o moc hůř než větroň...

+3/0
28.5.2015 23:06

M52a39r40t20i30n 51T40e14s86a13ř 2129953393403

Divný je na tom ten metr, ne kilometr :-)

+4/0
29.5.2015 8:31

M88i74l71o82š 73Š63t72ě71p50á47n42e42k 8956294391954

"V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle". Což znamená, že cestující o ničem nevěděli? Protože pokud ano, tak ty nepříjemné chvíle zažila nejen posádka, ale i cestující.

+5/−1
28.5.2015 16:26

A18d29a34m 31J21e90l63í94n60e79k 8969273788510

Vynikající postřeh. Zřejmě jste si přečetl celý článek, kde se to i psalo ;-D Pasažéři sice velmi pravděpodobně, i když ne nutně, zaregistrují nižší tah a pokles letové hladiny, ale nic z toho není dramatické. Nepříjemné chvíle zažívají především piloti, protože nastala nestandardní situace. Nikoli proto, že by si jediní uvědomovali probíhající katastrofu ;-D

0/0
29.5.2015 8:28

G51a78b21r26i80e75l 84H64o60r96t12e88n 9661679693814

Hm. Integer overflow?:-)

+5/0
28.5.2015 16:00

V19l97a18s66t72i15m86i20l 15P66r62a79u29s 6774130916734

Každopádně jsou to frajeři R^R^R^,já bych měl ze zadku kapiláru.....blbý je že se to nedá roztlačit .....

+3/0
28.5.2015 15:45

A33l67e89x89a26n17d22r 24Š42í43r 5691700243

... všechny motory... = všech 15... aha, on má jen dva... všechny dva.

+26/0
28.5.2015 15:27
Foto

G87e73o38r91g19i24s 17F79a42s83u16l15i38s 1706693273

Jo jo. Člověk surfující po iDnes musí být ve střehu všemi svými očima! :-)

+15/0
28.5.2015 15:30
Foto

V11o79j76t34ě85c73h 92P45a23v28l18í90k 5594591904548

Ve skutečnosti má turbíny tři, ta poslední te tzv APU, pomocná hnací jednotka, která v případě výpadku hlavních turbofanů vyrábí elektřinu, dál tlakuje hydrauliku. udržuje tlak v kabině a celkově letadlo funkční a řiditelné. A ta zřejmě zůstala k dispozici.

Když vypadne i ta, například v důsledku nedostatku paliva, jde o mnohem rizikovější situaci, která se řeší použitím RAT (ram air turbine), což je vlastně malá větrná elektrárna, kterou letadlo vystrčí a na úkor své rychlosti vyrábí elektřinu.

+6/0
28.5.2015 15:46

J75a45k94u48b 90S54e48m20e82r58á25d 2877576151201

no ale to prece neni motor :-)

0/0
28.5.2015 15:49

M11i82l53o72s26l68a89v 46S63t87r63e97j72č11e88k 2717513343553

Co presne si predstavujete pod pojmem motor?

+1/−1
28.5.2015 16:25

J24o83s93e34f 31H61á88j31e84k 6748900439302

...asi to, co letoun pohání... :-)

+1/−1
28.5.2015 17:38

A35d70a12m 79J57e75l47í81n59e75k 8159113378650

Máte pravdu, že podle elektrotechnického názvosloví lze za motor považovat každý elektrický stroj (...). Je to dělení podle energetického účelu. Rozlišujeme 4 základní: generátory, motory, měniče a speciální stroje. Motor je stroj, který slouží k přeměně elektrické energie na mechanickou. 

To znamená, že APU není motor, ale generátor. A za druhé a to hlavně: letadlový motor podle těchto dělení rozlišovat nemůžete, protože nejede na elektřinu. Je to letadlový motor! Konkrétně spalovací turbína. 

A promiňte, ale i kdyby byly poháněny elektřinou a mohly tedy fungovat i jako generátory, každý pochopí, že když se bavíme o letadle a řekneme motory, myslíme tím právě tyto pohonné jednotky, které letadlu dodávají tah. ;-O

0/0
29.5.2015 8:37

P84a21v19e57l 36O25d15r80a64z86i98l 6584479937160

Elektrický stroj je například transformátor a to není motor.

0/0
29.5.2015 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.