Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Airbusu A-330 za letu vysadily všechny motory. Jak plachtí airbus s lidmi

V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle. Letounu, na jehož palubě bylo celkem 194 osob, vysadily za letu oba motory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41a13v84e14l 88O69d17r56a61z14i74l 6644979607150

Dotaz, to mají všechny A330 tak dementní umístění ovládání na područce, nebo jsem měl smůlu na kus?

0/0
29.5.2015 10:37

O70n45d19ř58e24j 68Č13a78p96k21a 6831321353334

Tohle je většinou na aerolinkách, jaké koupí sedačky a jak je nechají rozmístit. Pevně dané varianty má snad akorát Dreamliner, kde Boeing nechtěl, aby z toho nějaká laciná aerolinka udělala dobytčák, který by jim kazil jméno.

+2/0
29.5.2015 11:15

M83a61r10t22i65n 28Š12t47ě38p62á58n62e36k 3937283413551

V takovem pripade doporucuji k nastudovani serii Air Crash Investigation;-D;-D

+1/0
29.5.2015 8:56


M66a80r74t24i81n 51Š82t23ě41p71á98n16e16k 3777843833311

Safra, vedle. To byl vzkaz pro pana Horaka pred odletem na dovolenou:-)

+3/0
29.5.2015 8:57

A38l30e23x64a84n94d86r 67K96o79s95t65k15a 8752838786784

Ano, letadlo může bezpečně přistát i v případě poruchy obou (všech) motorů. Ale je to riskantní. Pilot má jen jeden pokus a žádné příště.

+1/−1
28.5.2015 20:34

Z37b65y53n57ě69k 78K57o39ř51í85n40e47k 9314553799772

Sašo ty si odborník úplně na všechno :-)

+2/0
29.5.2015 9:33

A51l72e88x21a42n11d95r 79K36o24s53t12k27a 8752658326324

Na rozdíl od jiných že?

0/−3
29.5.2015 9:36

M37i97r56o27s76l79a59v 44K16r55a52h11u36l59í58k 6497844374

já po pravdě čumím, že i tyhle kraksny umí plachtit. Měl jsem za to, že jak vypadne motor tak jde do vývrtky. Tak pokud budu nucen opět někdy leťet tak budu mít trošku klidnější let. Letadla mám rád, když je můžu sledovat. Když jsem na palubě tak mi tam fakt není dobře :)

0/0
29.5.2015 13:34

O34n20d88ř67e94j 64Č57a77p43k63a 6141361333194

On to dokáže i vrtulník (autorotací). Klouzavost je sice jen někde na úrovni moderního padáku, ale zase není potřeba tak kvalitní a velká plocha na dosednutí, jako u letadla. Takže ani tam není vysazení motoru takový průšvih, jak by se na první pohled zdálo :-)

+1/0
29.5.2015 17:20

M73a24r98t27i81n 30N33e95r18m61u97t 9947497368359

ono taky čím lepší klouzavost, tím míň výkonu motorů se spotřebuje na udržení se na obloze. A konstruktéři se už dlouho snaží o max. úsporu paliva

0/0
30.5.2015 9:14

T86o93m53á76š 89T38a97t21í48č39e61k 5620282110268

Já jsem si říkal, co je to za letadlo. "Airbusu A-330 vysadily všechny motory..." Kolik jich má? Čtyři? Nebo tři? Co je to zač?

Ahá, ono tam má být místo "všechny motory" "oba motory". Ach jo, ten češtin.

+14/−1
28.5.2015 18:01

Z79b12y28n28ě90k 62Š44a58f32a13r17č10í24k 5797168965694

Tady není problém s češtinou, ale s burvárností.

+6/0
28.5.2015 20:15

Z17b51y17n75ě19k 82Š56a29f44a26r86č78í52k 5677698765164

(oba nezní tak bombasticky)

+5/0
28.5.2015 20:16

L44a27d92i31s17l43a34v 59Ž93e54n86í31š96e96k 6676334648928

..navíc, když jeden okamžitě naskočil...

0/0
29.5.2015 12:46

T21o59m18á13š 91T44a71t71í27č28e71k 5520602480398

To mně taky už došlo po rétorické otázce redaktora, viz níže. :-)

0/0
28.5.2015 20:18
Foto

P46a72v70e78l 76K85a43s72í51k59, 88T11e41c23h28n89e20t28.13c76z

Je to asi překlep, ale "burvárnost" (možnost vyvařit článek pro burany) je super termín. S dovolením si uzmu pro další použití.

+7/0
28.5.2015 20:20

J65o56s36e23f 10H85á44j71e16k 6418320119362

...to se ujme, jako každá blbost:-):-)

0/0
28.5.2015 23:32

R82i66c59h94a61r84d 26K34á25b44a 8619418550700

Je pravda, ze titulek netvori autor clanku, ale "titulkar" idnesu, nebo je to jenom urban legend?

+1/0
29.5.2015 9:21

J39a14n 98P80ř42i41k45r62y80l 5265441659758

Zajímalo by mne, kde přesně se píše o tom, že vysadily oba motory. Zprávy, které jsem četl já, zmiňují "both engines of the aircraft lost power" (avherald), což neznamená vysazení motorů, ale pouze ztrátu výkonu (FL390 + špatné počasí = nejspíš led, uvidíme, Singapurci zatím mlčí). Letadlo taky po čtyřech hodinách na zemi letělo zpátky do Singapuru, což si nějak nedovedu představit v případě, že by nikdo netušil, co s motory bylo.

Prohlášení SIA, citované na jakémsi asijském webu (na webu SIA jsem nic nenašel), zni: "Both engines experienced a temporary loss of power, although one engine returned to normal operations almost immediately." -- opět žádná zmínka o tom, že by motory vysadily a žádná zmínka o tom, že by piloti museli motory startovat.

Samozřejmě, ztráta výkonu a nutnost sklesat do FL260 aby odtál led je podstatně méně spektakulární, než let bez motorů, že.

+15/−1
28.5.2015 17:21

J98a98k11u44b 28Š66a10f15a39n60d40a 7255667271601

No a když ty motory vysadí úplně tak neztratí výkon? Ztratí. Komplet. Podle mě je to jen lepší označení vysazení motoru.

Jinak co s tím letadlem měli v Číně dělat když ho pečlivě prohlédli a nic nenašli? Nechat ho tam navždy?

0/−8
28.5.2015 17:56

M40i40c90h60a68l 40C73h41a12l41u50p68a 6948470149773

Ale asi mohou ztratit výkon i když se nezastaví.

+1/0
28.5.2015 22:44

J77a26k28u49b 35Š26a43f27a22n88d69a 7345737481501

Ano. Ale proč pak klesali do nižší letové hladiny a tam se pokoušeli motory (nebo alespoň jeden motor) nahodit.

0/0
29.5.2015 5:58

M26i73c27h11a50l 84C53h15a16l68u34p68a 6428860259403

Třeba nic nenahazovali, kdo ví co v té zprávě původně bylo.

0/0
29.5.2015 8:27

T20o91m55á61š 46Š50t98r20i15g24n56e43r 9561517130171

Klesali kvoli hustote vzduchu. Vzduch vo FL390 je riedky na to aby udrzal lietadlo len s jednym motorom.

0/0
29.5.2015 10:14

J37a92k10u51b 30Š29a13f37a92n71d23a 7435657901731

Ano. Ale píše se tam, že zkoušeli s motorem něco dělat. A že to nemohli dělat ve velké výšce. Tak nějak předpokládám, že třeba motor nejde v takto řídkém vzduchu nastartovat. Ale nejsem specialista na turbínové motory tak se jen domnívám.

0/0
29.5.2015 10:34

J83o34s72e38f 24N80o91v87a79k 5338272896448

Ptákovina. Pokud by ho prohlédli a příčina by byla neznámá, letadlo by nesmělo vzlétnout až do odhalení a odstranění příčiny.

+1/−1
29.5.2015 9:53

J70a95k70u59b 27Š31a61f14a93n24d88a 7885717521331

Ale jak chcete zjistit příčinu třeba tu, že se mu ledem ucpal motor a po klesnutí led roztál a nezůstala po něm žádná stopa? A takových příčin může být více. Najít nic nelze ani když to rozeberete do šroubku.

0/0
29.5.2015 10:32

O53n77d84ř76e48j 32Č82a58p31k77a 6731921563104

Je spousta dat v černé skříňce a případně dalších servisních zapisovačích přímo v motoru, takže se přinejmenším některé věci poznat dají a dost rychle.

Jedna z docela pravděpodobných variant byla námraza na teplotním čidle na vstupu do motoru, kdy pak místo skutečné teploty začne vracet nulu (protože je pod ledem). Řídicí jednotka se pak na základě toho dopočítá k tomu, že motor běží daleko za hranicí 100% výkonu a stáhne přívod paliva. Jakmile led zmizí, všechno se vrátí do normálu, navíc v menší výšce počítač povolí víc výkonu i s ledem na čidle. Žádnou fyzickou stopu to nenechá, ale pokud si vyjedete záznamy z doby, kdy se to stalo, bude to na těch grafech krásně vidět.

+2/0
29.5.2015 13:19

M22i71r96o12s22l91a32v 75B51r83a48d69a 7224793408576

namraza na teplotnom cidle? to by musel ten motor najprv naozaj vysadit - a to na ake percento vykonu motor bezi sa pocita inak(je to nadlho ale teplota v tom zakomponovana neni aj ked tam byva senzor na overtemperature ale ten je zvacsa od toho ci tam nieje poziar). Ohladom povolenia behu v mensej vyske - nie takto to tiez nefunguje - maximalne tak existuje signal wow(weight on wheels) ktory povoluje/zakazuje iste casti funkcionality ECU ked je na kolesach nejaka vaha... Ono viem ze sice som toho moc neobjasnil ale namrznutie naozaj hrozi tak maximalne u nejakych potrubi - ale tie ktore su tomu nachylne su elektricky vyhrievane(tak ako napriklad aj nabezne hrany kridiel) alebo u pitotky..

0/0
29.5.2015 20:35

O49n34d18ř49e63j 36Č54a42p23k94a 6471231223374

Doufám, že jsem to nepochopil úplně blbě, ale námrazou mysleli tohle https://www.caa.govt.nz/Meteorology/high_level_ice_crystal_icing.html

A co se týká motoru, tak Trent je řízený na základě EPR a tam je tlak (a snad i teplota) nasávaného vzduchu docela důležitá věc - takže nesmysly z čidla nebudou asi nic dobrého.

0/0
29.5.2015 21:52

A48d56a68m 57J92e12l27í90n69e39k 8409303118420

Pěkný pokus, avšak marný. To lose power totiž opravdu znamená, že motor vysadí. Jeho výkon skutečně poklesne a to rovnou na nulu ;) Vyjádření pro částečnou ztrátu by bylo "they lost some power". :-P

0/−1
29.5.2015 8:24

P92e10t62r 70C78e89r29v34e67n47y 1603570445

10:1 s  cessnou 172 :) hah ani ve snu :)

0/−1
28.5.2015 16:59

J52a69k98u95b 83Š62a39f55a98n22d52a 7315467551311

Podle rychlosti 8,4-12.

+1/0
28.5.2015 17:58

S42l47á19v32e15k 52B98u29k94o83v51s42k47ý 2282321104192

Na jeden výškový metr uletí 15 kilometrů?  Nechcete si to opravit? ;)

+10/0
28.5.2015 16:35

J42a53n 81P48a10v40e44l46k48a 3127471104501

:-) Bez motorů 4x kolem světa.

0/0
28.5.2015 20:28

M27i56c52h73a12l 34C98h50a35l39u98p69a 6788110109203

To až si přečtou v Bruselu, tak podle toho zavedou nové normy.

0/−1
28.5.2015 22:45

P95e17t80r 88S52p21a14t11z49i93e47r78e87r 7684142955814

a co je na tom divného? Boeing 747 má dokonce klouzavost na jeden km výšky dolet  i 22 km....není to nic neobvyklého. Sám létám tedy s větroněm, který má klouzavost 1:27 to znamená na 1 km výšky dolet 27 km...a vím, že jsme mnohokrát vedli diskuzi na letišti, že dopravní letadla na tom nejsou o moc hůř než větroň...

+3/0
28.5.2015 23:06

M94a42r34t85i93n 54T30e74s20a91ř 2289523493393

Divný je na tom ten metr, ne kilometr :-)

+4/0
29.5.2015 8:31

M60i42l45o38š 16Š39t29ě60p73á44n48e72k 8616404611704

"V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle". Což znamená, že cestující o ničem nevěděli? Protože pokud ano, tak ty nepříjemné chvíle zažila nejen posádka, ale i cestující.

+5/−1
28.5.2015 16:26

A46d69a93m 73J96e15l66í85n20e23k 8359683778110

Vynikající postřeh. Zřejmě jste si přečetl celý článek, kde se to i psalo ;-D Pasažéři sice velmi pravděpodobně, i když ne nutně, zaregistrují nižší tah a pokles letové hladiny, ale nic z toho není dramatické. Nepříjemné chvíle zažívají především piloti, protože nastala nestandardní situace. Nikoli proto, že by si jediní uvědomovali probíhající katastrofu ;-D

0/0
29.5.2015 8:28

G21a81b95r53i17e28l 54H32o75r89t51e75n 9811599513544

Hm. Integer overflow?:-)

+5/0
28.5.2015 16:00

V81l67a43s58t30i81m81i54l 65P62r37a78u51s 6954250926914

Každopádně jsou to frajeři R^R^R^,já bych měl ze zadku kapiláru.....blbý je že se to nedá roztlačit .....

+3/0
28.5.2015 15:45

A95l42e37x89a65n86d53r 51Š90í46r 5281820543

... všechny motory... = všech 15... aha, on má jen dva... všechny dva.

+26/0
28.5.2015 15:27
Foto

G39e84o35r67g68i53s 11F43a52s89u10l23i97s 1506653273

Jo jo. Člověk surfující po iDnes musí být ve střehu všemi svými očima! :-)

+15/0
28.5.2015 15:30
Foto

V53o33j93t36ě81c89h 62P18a27v90l12í56k 5144781894448

Ve skutečnosti má turbíny tři, ta poslední te tzv APU, pomocná hnací jednotka, která v případě výpadku hlavních turbofanů vyrábí elektřinu, dál tlakuje hydrauliku. udržuje tlak v kabině a celkově letadlo funkční a řiditelné. A ta zřejmě zůstala k dispozici.

Když vypadne i ta, například v důsledku nedostatku paliva, jde o mnohem rizikovější situaci, která se řeší použitím RAT (ram air turbine), což je vlastně malá větrná elektrárna, kterou letadlo vystrčí a na úkor své rychlosti vyrábí elektřinu.

+6/0
28.5.2015 15:46

J36a81k17u96b 92S26e37m56e48r89á61d 2897466891511

no ale to prece neni motor :-)

0/0
28.5.2015 15:49

M87i13l85o73s92l94a88v 28S56t93r71e58j50č62e98k 2867483213203

Co presne si predstavujete pod pojmem motor?

+1/−1
28.5.2015 16:25

J77o71s68e57f 30H59á17j65e78k 6438980109282

...asi to, co letoun pohání... :-)

+1/−1
28.5.2015 17:38

A79d11a59m 67J11e92l26í51n41e92k 8879493978530

Máte pravdu, že podle elektrotechnického názvosloví lze za motor považovat každý elektrický stroj (...). Je to dělení podle energetického účelu. Rozlišujeme 4 základní: generátory, motory, měniče a speciální stroje. Motor je stroj, který slouží k přeměně elektrické energie na mechanickou. 

To znamená, že APU není motor, ale generátor. A za druhé a to hlavně: letadlový motor podle těchto dělení rozlišovat nemůžete, protože nejede na elektřinu. Je to letadlový motor! Konkrétně spalovací turbína. 

A promiňte, ale i kdyby byly poháněny elektřinou a mohly tedy fungovat i jako generátory, každý pochopí, že když se bavíme o letadle a řekneme motory, myslíme tím právě tyto pohonné jednotky, které letadlu dodávají tah. ;-O

0/0
29.5.2015 8:37

P77a15v85e90l 74O51d35r79a72z25i44l 6374539427860

Elektrický stroj je například transformátor a to není motor.

0/0
29.5.2015 10:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.