Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Airbusu A-330 za letu vysadily všechny motory. Jak plachtí airbus s lidmi

V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle. Letounu, na jehož palubě bylo celkem 194 osob, vysadily za letu oba motory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98a79v21e31l 15O43d16r73a55z26i95l 6634819147730

Dotaz, to mají všechny A330 tak dementní umístění ovládání na područce, nebo jsem měl smůlu na kus?

0/0
29.5.2015 10:37

O42n45d23ř27e48j 13Č84a78p29k96a 6421631203944

Tohle je většinou na aerolinkách, jaké koupí sedačky a jak je nechají rozmístit. Pevně dané varianty má snad akorát Dreamliner, kde Boeing nechtěl, aby z toho nějaká laciná aerolinka udělala dobytčák, který by jim kazil jméno.

+2/0
29.5.2015 11:15

M50a58r23t19i57n 27Š39t34ě96p43á46n46e36k 3747383943501

V takovem pripade doporucuji k nastudovani serii Air Crash Investigation;-D;-D

+1/0
29.5.2015 8:56

M76a83r20t10i40n 24Š76t24ě11p91á33n71e78k 3957783143661

Safra, vedle. To byl vzkaz pro pana Horaka pred odletem na dovolenou:-)

+3/0
29.5.2015 8:57

A81l53e33x85a44n17d47r 78K80o11s75t19k50a 8332568306624

Ano, letadlo může bezpečně přistát i v případě poruchy obou (všech) motorů. Ale je to riskantní. Pilot má jen jeden pokus a žádné příště.

+1/−1
28.5.2015 20:34

Z24b42y75n71ě31k 59K22o11ř14í59n67e76k 9514263639662

Sašo ty si odborník úplně na všechno :-)

+2/0
29.5.2015 9:33

A58l52e82x15a74n73d17r 23K59o27s49t78k20a 8592418486984

Na rozdíl od jiných že?

0/−3
29.5.2015 9:36

M67i37r31o81s78l96a77v 74K95r30a50h86u90l95í62k 6227474454

já po pravdě čumím, že i tyhle kraksny umí plachtit. Měl jsem za to, že jak vypadne motor tak jde do vývrtky. Tak pokud budu nucen opět někdy leťet tak budu mít trošku klidnější let. Letadla mám rád, když je můžu sledovat. Když jsem na palubě tak mi tam fakt není dobře :)

0/0
29.5.2015 13:34

O40n37d11ř97e23j 46Č61a83p64k80a 6571271193774

On to dokáže i vrtulník (autorotací). Klouzavost je sice jen někde na úrovni moderního padáku, ale zase není potřeba tak kvalitní a velká plocha na dosednutí, jako u letadla. Takže ani tam není vysazení motoru takový průšvih, jak by se na první pohled zdálo :-)

+1/0
29.5.2015 17:20

M63a31r16t80i77n 75N72e85r36m98u77t 9867727728369

ono taky čím lepší klouzavost, tím míň výkonu motorů se spotřebuje na udržení se na obloze. A konstruktéři se už dlouho snaží o max. úsporu paliva

0/0
30.5.2015 9:14

T53o25m96á22š 95T18a71t43í68č23e84k 5300942420968

Já jsem si říkal, co je to za letadlo. "Airbusu A-330 vysadily všechny motory..." Kolik jich má? Čtyři? Nebo tři? Co je to zač?

Ahá, ono tam má být místo "všechny motory" "oba motory". Ach jo, ten češtin.

+14/−1
28.5.2015 18:01

Z27b78y20n71ě33k 68Š88a81f44a71r71č54í10k 5117298365724

Tady není problém s češtinou, ale s burvárností.

+6/0
28.5.2015 20:15

Z88b56y21n64ě59k 14Š22a69f90a87r46č66í91k 5547778525394

(oba nezní tak bombasticky)

+5/0
28.5.2015 20:16

L81a98d75i10s49l67a63v 42Ž61e50n34í62š71e41k 6486854228418

..navíc, když jeden okamžitě naskočil...

0/0
29.5.2015 12:46

T47o30m41á66š 73T96a12t41í79č52e24k 5520262920118

To mně taky už došlo po rétorické otázce redaktora, viz níže. :-)

0/0
28.5.2015 20:18
Foto

P70a28v30e60l 71K48a88s57í32k96, 63T87e16c29h56n96e80t79.23c39z

Je to asi překlep, ale "burvárnost" (možnost vyvařit článek pro burany) je super termín. S dovolením si uzmu pro další použití.

+7/0
28.5.2015 20:20

J77o96s17e86f 21H27á19j33e40k 6618110229282

...to se ujme, jako každá blbost:-):-)

0/0
28.5.2015 23:32

R19i68c19h19a95r22d 33K54á43b72a 8129638780720

Je pravda, ze titulek netvori autor clanku, ale "titulkar" idnesu, nebo je to jenom urban legend?

+1/0
29.5.2015 9:21

J94a82n 74P41ř11i45k14r87y40l 5565531279438

Zajímalo by mne, kde přesně se píše o tom, že vysadily oba motory. Zprávy, které jsem četl já, zmiňují "both engines of the aircraft lost power" (avherald), což neznamená vysazení motorů, ale pouze ztrátu výkonu (FL390 + špatné počasí = nejspíš led, uvidíme, Singapurci zatím mlčí). Letadlo taky po čtyřech hodinách na zemi letělo zpátky do Singapuru, což si nějak nedovedu představit v případě, že by nikdo netušil, co s motory bylo.

Prohlášení SIA, citované na jakémsi asijském webu (na webu SIA jsem nic nenašel), zni: "Both engines experienced a temporary loss of power, although one engine returned to normal operations almost immediately." -- opět žádná zmínka o tom, že by motory vysadily a žádná zmínka o tom, že by piloti museli motory startovat.

Samozřejmě, ztráta výkonu a nutnost sklesat do FL260 aby odtál led je podstatně méně spektakulární, než let bez motorů, že.

+15/−1
28.5.2015 17:21

J78a55k39u31b 80Š58a87f55a25n67d11a 7945637651831

No a když ty motory vysadí úplně tak neztratí výkon? Ztratí. Komplet. Podle mě je to jen lepší označení vysazení motoru.

Jinak co s tím letadlem měli v Číně dělat když ho pečlivě prohlédli a nic nenašli? Nechat ho tam navždy?

0/−8
28.5.2015 17:56

M46i31c76h81a38l 19C32h52a74l59u56p36a 6158800789623

Ale asi mohou ztratit výkon i když se nezastaví.

+1/0
28.5.2015 22:44

J51a93k89u75b 87Š42a79f82a30n83d56a 7795247721461

Ano. Ale proč pak klesali do nižší letové hladiny a tam se pokoušeli motory (nebo alespoň jeden motor) nahodit.

0/0
29.5.2015 5:58

M46i79c29h50a18l 79C70h88a33l56u13p63a 6718330319823

Třeba nic nenahazovali, kdo ví co v té zprávě původně bylo.

0/0
29.5.2015 8:27

T73o46m15á58š 10Š73t89r94i13g50n93e61r 9531627520371

Klesali kvoli hustote vzduchu. Vzduch vo FL390 je riedky na to aby udrzal lietadlo len s jednym motorom.

0/0
29.5.2015 10:14

J11a23k20u56b 84Š40a69f81a79n14d65a 7295847771181

Ano. Ale píše se tam, že zkoušeli s motorem něco dělat. A že to nemohli dělat ve velké výšce. Tak nějak předpokládám, že třeba motor nejde v takto řídkém vzduchu nastartovat. Ale nejsem specialista na turbínové motory tak se jen domnívám.

0/0
29.5.2015 10:34

J59o97s11e81f 42N18o24v45a72k 5898342466678

Ptákovina. Pokud by ho prohlédli a příčina by byla neznámá, letadlo by nesmělo vzlétnout až do odhalení a odstranění příčiny.

+1/−1
29.5.2015 9:53

J85a19k45u70b 13Š74a62f57a23n74d97a 7435767321771

Ale jak chcete zjistit příčinu třeba tu, že se mu ledem ucpal motor a po klesnutí led roztál a nezůstala po něm žádná stopa? A takových příčin může být více. Najít nic nelze ani když to rozeberete do šroubku.

0/0
29.5.2015 10:32

O95n17d70ř20e34j 41Č43a63p52k79a 6191291853774

Je spousta dat v černé skříňce a případně dalších servisních zapisovačích přímo v motoru, takže se přinejmenším některé věci poznat dají a dost rychle.

Jedna z docela pravděpodobných variant byla námraza na teplotním čidle na vstupu do motoru, kdy pak místo skutečné teploty začne vracet nulu (protože je pod ledem). Řídicí jednotka se pak na základě toho dopočítá k tomu, že motor běží daleko za hranicí 100% výkonu a stáhne přívod paliva. Jakmile led zmizí, všechno se vrátí do normálu, navíc v menší výšce počítač povolí víc výkonu i s ledem na čidle. Žádnou fyzickou stopu to nenechá, ale pokud si vyjedete záznamy z doby, kdy se to stalo, bude to na těch grafech krásně vidět.

+2/0
29.5.2015 13:19

M46i66r59o92s11l95a70v 68B94r25a20d25a 7604453328126

namraza na teplotnom cidle? to by musel ten motor najprv naozaj vysadit - a to na ake percento vykonu motor bezi sa pocita inak(je to nadlho ale teplota v tom zakomponovana neni aj ked tam byva senzor na overtemperature ale ten je zvacsa od toho ci tam nieje poziar). Ohladom povolenia behu v mensej vyske - nie takto to tiez nefunguje - maximalne tak existuje signal wow(weight on wheels) ktory povoluje/zakazuje iste casti funkcionality ECU ked je na kolesach nejaka vaha... Ono viem ze sice som toho moc neobjasnil ale namrznutie naozaj hrozi tak maximalne u nejakych potrubi - ale tie ktore su tomu nachylne su elektricky vyhrievane(tak ako napriklad aj nabezne hrany kridiel) alebo u pitotky..

0/0
29.5.2015 20:35

O65n84d46ř48e65j 28Č23a22p35k51a 6541911893934

Doufám, že jsem to nepochopil úplně blbě, ale námrazou mysleli tohle https://www.caa.govt.nz/Meteorology/high_level_ice_crystal_icing.html

A co se týká motoru, tak Trent je řízený na základě EPR a tam je tlak (a snad i teplota) nasávaného vzduchu docela důležitá věc - takže nesmysly z čidla nebudou asi nic dobrého.

0/0
29.5.2015 21:52

A54d75a79m 75J18e47l50í74n35e16k 8369213558100

Pěkný pokus, avšak marný. To lose power totiž opravdu znamená, že motor vysadí. Jeho výkon skutečně poklesne a to rovnou na nulu ;) Vyjádření pro částečnou ztrátu by bylo "they lost some power". :-P

0/−1
29.5.2015 8:24

P80e97t41r 50C41e52r43v49e38n80y 1473450805

10:1 s  cessnou 172 :) hah ani ve snu :)

0/−1
28.5.2015 16:59

J74a54k26u75b 14Š30a64f49a79n69d24a 7635967901591

Podle rychlosti 8,4-12.

+1/0
28.5.2015 17:58

S50l94á70v11e69k 98B80u89k60o16v34s44k68ý 2102371264852

Na jeden výškový metr uletí 15 kilometrů?  Nechcete si to opravit? ;)

+10/0
28.5.2015 16:35

J43a60n 83P20a26v36e73l32k77a 3307111134341

:-) Bez motorů 4x kolem světa.

0/0
28.5.2015 20:28

M55i78c52h23a38l 73C53h62a37l91u78p49a 6618460489783

To až si přečtou v Bruselu, tak podle toho zavedou nové normy.

0/−1
28.5.2015 22:45

P43e53t25r 95S65p25a89t37z25i34e67r95e78r 7904772785864

a co je na tom divného? Boeing 747 má dokonce klouzavost na jeden km výšky dolet  i 22 km....není to nic neobvyklého. Sám létám tedy s větroněm, který má klouzavost 1:27 to znamená na 1 km výšky dolet 27 km...a vím, že jsme mnohokrát vedli diskuzi na letišti, že dopravní letadla na tom nejsou o moc hůř než větroň...

+3/0
28.5.2015 23:06

M35a60r55t91i54n 70T62e72s33a15ř 2689143693643

Divný je na tom ten metr, ne kilometr :-)

+4/0
29.5.2015 8:31

M89i35l53o43š 76Š85t16ě68p39á87n25e97k 8146164561824

"V sobotu 23. května zažila posádka letu SQ-836 Singapore Airlines na letu ze Singapuru do Šanghaje nepříjemné chvíle". Což znamená, že cestující o ničem nevěděli? Protože pokud ano, tak ty nepříjemné chvíle zažila nejen posádka, ale i cestující.

+5/−1
28.5.2015 16:26

A45d23a98m 62J35e84l91í86n87e81k 8619323428190

Vynikající postřeh. Zřejmě jste si přečetl celý článek, kde se to i psalo ;-D Pasažéři sice velmi pravděpodobně, i když ne nutně, zaregistrují nižší tah a pokles letové hladiny, ale nic z toho není dramatické. Nepříjemné chvíle zažívají především piloti, protože nastala nestandardní situace. Nikoli proto, že by si jediní uvědomovali probíhající katastrofu ;-D

0/0
29.5.2015 8:28

G31a32b54r69i77e69l 35H57o11r91t79e66n 9301669753564

Hm. Integer overflow?:-)

+5/0
28.5.2015 16:00

V66l56a25s49t69i55m15i17l 38P14r42a66u55s 6934330826364

Každopádně jsou to frajeři R^R^R^,já bych měl ze zadku kapiláru.....blbý je že se to nedá roztlačit .....

+3/0
28.5.2015 15:45

A30l66e91x52a43n38d85r 56Š87í21r 5161810673

... všechny motory... = všech 15... aha, on má jen dva... všechny dva.

+26/0
28.5.2015 15:27
Foto

G64e35o20r40g25i15s 16F91a49s75u27l46i40s 1726373683

Jo jo. Člověk surfující po iDnes musí být ve střehu všemi svými očima! :-)

+15/0
28.5.2015 15:30
Foto

V12o17j68t95ě40c10h 10P83a14v32l28í38k 5914801434978

Ve skutečnosti má turbíny tři, ta poslední te tzv APU, pomocná hnací jednotka, která v případě výpadku hlavních turbofanů vyrábí elektřinu, dál tlakuje hydrauliku. udržuje tlak v kabině a celkově letadlo funkční a řiditelné. A ta zřejmě zůstala k dispozici.

Když vypadne i ta, například v důsledku nedostatku paliva, jde o mnohem rizikovější situaci, která se řeší použitím RAT (ram air turbine), což je vlastně malá větrná elektrárna, kterou letadlo vystrčí a na úkor své rychlosti vyrábí elektřinu.

+6/0
28.5.2015 15:46

J35a70k49u17b 55S24e77m28e75r43á80d 2907746151121

no ale to prece neni motor :-)

0/0
28.5.2015 15:49

M64i58l87o85s14l47a84v 37S63t35r35e36j91č86e77k 2987673423283

Co presne si predstavujete pod pojmem motor?

+1/−1
28.5.2015 16:25

J21o69s33e30f 22H87á38j49e30k 6968290189182

...asi to, co letoun pohání... :-)

+1/−1
28.5.2015 17:38

A97d30a62m 79J14e94l38í59n50e42k 8849813308860

Máte pravdu, že podle elektrotechnického názvosloví lze za motor považovat každý elektrický stroj (...). Je to dělení podle energetického účelu. Rozlišujeme 4 základní: generátory, motory, měniče a speciální stroje. Motor je stroj, který slouží k přeměně elektrické energie na mechanickou. 

To znamená, že APU není motor, ale generátor. A za druhé a to hlavně: letadlový motor podle těchto dělení rozlišovat nemůžete, protože nejede na elektřinu. Je to letadlový motor! Konkrétně spalovací turbína. 

A promiňte, ale i kdyby byly poháněny elektřinou a mohly tedy fungovat i jako generátory, každý pochopí, že když se bavíme o letadle a řekneme motory, myslíme tím právě tyto pohonné jednotky, které letadlu dodávají tah. ;-O

0/0
29.5.2015 8:37

P85a41v97e43l 22O58d55r93a42z40i38l 6744969747970

Elektrický stroj je například transformátor a to není motor.

0/0
29.5.2015 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.