Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rok 2023: Připravte se na laserové zbraně na stíhačkách

Výzkumné laboratoře amerického letectva vyvíjejí kompaktní kontejnerový laser. Jeho rozměry a hmotnost ho umožní v budoucnu pověsit pod stíhací letadla. První letecký test je naplánován na rok 2023.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80a21r66t73i41n 44B20e40n78e53š 4643151365160

Ukázaná platí:-)

+1/0
1.6.2015 13:03

V14l79a77d96i55m14i16r 21S22m13u18t39n33y 1822359124538

lidi zamyslete se...

1. doopravdy na tom pracují..

    problém počasí -  má to být v kontejneru, prostě se nepodvěsí.

    použije se to jen pro specifický úkol

2. taky to může být akce "Reganovi hvězdné války "

    pro USA již zvládnutá technologie a pouze hledání její aplikace.

    resp. zamotání hlavy potenciálním nepřátelům a sami pracujeme

    na úplně něčem jiném 

pokud by to bylo skutečně důležité, tajné a mělo to potenciál rozhodně se o tom nedozvíte dříve než to někoho "usmaží". viz. F117, B2, atd...

+4/0
1.6.2015 11:48

J72a71r64o92s32l90a36v 73F90r89a77n91t15i28š55e51k 72B84r82ü90m50m21e80r 1631686983630

Tohle nemusí být tajné, není to přepadová zbraň jako F117

+1/0
1.6.2015 14:49


M65a11r20t37i14n 76L98ž91i43č71a22ř 9815887512324

2023 to už tu bude dávno válka...

+2/0
31.5.2015 12:23

O63t23o 38P28a17l83d61u86s 1603978520204

Litr paliva jeden výstřel.Nádrže stíhačky 6000l. Deklarováno několik tisíc výstřelů a pilot se musí vrátit pěšky.

+5/0
30.5.2015 20:46

D13a61n89i10e33l 33K37o70č71i80c62a 4725248156362

Chce to přestat hrát videohry.

0/0
30.5.2015 21:25

M21a79r59e12k 93M49a27z56u66c34h 2506913793

Zkus se na to nedívat dnešním pohledem.Dnes to může být jeden výstřel litr paliva za rok už to na litr může být třeba sto.A jelikož se letadla nahrazují bezpilotními,tak klesne i ta spotřeba z důvodu jiné konstrukce a odlehčení o systémy potřebné pro lidského pilota.

0/0
31.5.2015 14:10

M13i24c59h38a61l 66C95h39a52l70u87p58a 6618800599823

Množství energie v palivu je dané a množství spotřebované energie na výstřel je dané výkonem laseru a ta energie se někde vzít musí. Takže nějaké řádové zlepšení bych moc nečekal.

+1/−1
31.5.2015 19:54

L59u64d14ě11k 56K49r17a10t95o57c69h85v14í32l 9745824411564

Někde na začátku diskuze je energetický výpočet a pokud je správný, tak to vychází okolo půl tuny paliva na výstřel udávaného výkonu.

0/0
1.6.2015 14:06

J66a57r31o34s20l57a19v 95P68o18l70e53n42s68k66y 5726174689

Neni spravny. Idealne se da z litru kerosinu dostat okolo 40MJ . Coz je 40 MWs ( megawatsekund). To znamena vykon 40MW po dobu jedne sekundy. (neznam presne delku pulsu laserovych zbrani ale odhaduji nekde okolo  ) Samozrejme kdyz vezmeme v uvahu transformaci z tepelne energie na elektrickou a pak na svetelnou bude z toho asi zlomek. Porad to ale relativne nejak odpovida planovanemu vykonu laseru okolo 100kW.

0/0
1.6.2015 21:45

F45r89a32n62t16i58š42e13k 95S19c35h29l94i15c26h14t23s 9115612341545

Jo, to už tu taky bylo, a jak rychle se vrátili ke kulometu!

PS

Použitelnost laseru? Jen za jasného počasí!

+3/−3
30.5.2015 16:26

A55l90e59x80a97n39d51r 25K11o28s40t25k15a 8462508346144

PS a jen když je dost paliva. Litr nefty, benzínu nebo kerosinu na energii na jeden slabý zášleh laseru je mez přes kterou nejede vlak. Na pozemní obranu fajn. Na letadlovou loď poháněnou jaderným reaktorem nádherné. Možná jako protiraketová obrana na těžký bombardér, kterou za letu použijí maximálně několikrát. Ale jako hlavní zbraň do stíhačky? O které se sice hrdě zmíní, že má nádrž 6000 litrů, ale už vynechají to, že na nejvíc ekonomický provoz sežere víc než litr za vteřinu jen na to, aby se uidržela ve vzduchu.

0/−10
30.5.2015 16:42

J51a71k91u17b 61H10e70g48e23n65b36a38r55t 9655214819244

Pořád lepší než čtyři rakety a tři sta nábojů do kanónu, řekl bych.

+5/0
30.5.2015 17:29

A89l98e71x80a17n28d89r 86K94o90s93t14k88a 8672758786194

Jepší než raketa ano, Několik přesných a silných výstřelů to letadlo utáhne. S těmi stovkami výstřelů už by "trochu" klesal dolet.

0/−2
30.5.2015 17:32

J59a88k42u46b 93H90e88g42e84n72b24a86r55t 9625294429904

A nelétají stíhačky tak nějak nad mraky?

+3/0
30.5.2015 17:28

P56a50v61e32l 43K53u11r29a65l 5181764440330

ne pokud po nich chcete nějakou užitečnou činnost typu sestřelování letadel, či sthacích bombardérů....

0/0
30.5.2015 18:29
Foto

V97l60a58s46t15a 31C48o76u95f18a82l 7487329559755

Stíhačky létají a bojují ve všech výškách. I tam, kde jsou mraky.

+1/0
30.5.2015 18:41

A10l49e38x73a70n97d20r 35K26o85s25t45k41a 8272378816214

A letadla, která moc nechtějí, aby na ně střílely stíhačky se poměrně ráda schovávají do mraků.

+1/0
30.5.2015 18:42

P97a61v73e63l 38K18a56f96k93a 8234593411785

to platilo možná ve druhé světové válce, dneska by se většina soubojů odehrávala na vzdálenosti, kterou lidské oko nevidí :)

0/0
1.6.2015 11:06

A83l21e96x34a28n26d79r 12K72o34s86t34k41a 8592898856174

Platilo za druhé světové a platit to nepřestalo i když (jak správně říkáte) většina soubojů je dnes výhradně o vypuštění řízené střely. .Ale i tak je spousty míst a situací, kdy je lepší nebýt ze země či dalšího letadla vidět jen tak okem.  A pokud se začnou používat lasery, které jsou v mracích nepoužitelné, tak se to bude důsledně dodržovat.

0/0
1.6.2015 11:30

R59a67d36i70m 50K69u80n22z 3715402813750

Stačilo by celoevropsky zvýšit výdaje na obranu na 3% HDP a jednoduše bychom rusáky uzbrojili, jako v 80. letech.

+9/−5
30.5.2015 15:18

A76l84e60x92a47n12d14r 47K16o97s20t12k18a 8342368866384

Stačilo by nezařizovat puč na Ukrajině a nic takového nebylo třeba.

+5/−17
30.5.2015 15:19

V95o58j66t21a 85P63a91t15k17o42s 8500268228563

Co je Rusovi do puče na Ukrajině?

+5/−2
30.5.2015 16:25

A85l97e36x95a49n36d41r 93K57o84s47t10k60a 8562348626254

Totéž co Američanovi do Panamy například. A vida, jedni jsou při tom "hodní" a druzí "zlí".

+4/−2
30.5.2015 16:26

V43o93j82t74a 80P24a64t89k30o67s 8870398688623

Ono to bude tím, že Američané neanektovali žádné území, na rozdíl od Rusů.

+3/0
30.5.2015 22:55

A31l92e51x34a14n81d37r 85K59o95s12t11k80a 8732848136444

Né, vůbec ne. Oni třeba dodnes neokupují Afghánistán, že ne? Neokupovalui Jugoslávii kolik let? Irák? Ale vlastně máte pravdu, Rusové měli udělat výsadek na Kyjev, pseudovojáčky pravého bloku postřílet, pučisty odvléct v řetězech do Moskvy k soudu. A byl tam klid.

0/−7
30.5.2015 23:01

M80a54r26t17i31n 39V81a14n82ě71k 7160295670537

ty jsi dobře zmatenej........8-o

+5/−1
31.5.2015 2:21

A64l87e32x25a17n18d32r 30K79o87s56t43k85a 8722798436894

Buď to tak je správné, pak to měli udělat Rusové, nebo to správné není a pak jsou Američané horší jak rusi, jelikož to dělají mnohem častěji.

+2/−3
31.5.2015 5:45

L14u27d33v17í83k 51M54o10r63a68v30e31c 5201313666902

Ještě že jste se při tom puči neuklepl...;-D

0/0
31.5.2015 17:23
Foto

V52l47a22s58t57a 77C93o22u59f74a38l 7597879529195

Pane kolego, přečtěte si prosím něco o laserových zbraních a zjistíte, že je vyvíjejí a testují všechny velmoci. I ti hloupí Rusáci, jak píšete. Například zde: http://blisty.cz/art/41863.html

0/0
30.5.2015 15:22

J33a48n 80Š11k12r43a45b80á45n76e25k 7525490118982

ať čtu jak čtu nikde nic o hloupých Rusácích nevidím...

+1/0
30.5.2015 15:26
Foto

V69l65a89s51t43a 34C67o84u41f35a32l 7217569199225

Dobré odpoledne. Máte pravdu. Také tam nic takového nevidím. Lukáš Visingr je kvalitní autor a odborník, takže se článku dá věřit.

+2/0
30.5.2015 15:29

J94a22n 21Š59k95r81a38b29á64n56e16k 7665750808422

tak byl jste to v kdo se tu jako první zmiňoval o "hloupých Rusácích" a mě by zajímalo kde jste k nim přišel...

+1/0
30.5.2015 15:34
Foto

V35l54a20s60t14a 72C69o45u19f83a65l 7637489759785

Z kontextu. Viz. předchozí příspěvek pana Kunze o T-14. Je to obyčejná narážka.

+1/−1
30.5.2015 15:37

J32a88n 71Š33k81r13a41b88á14n26e40k 7465340938362

Aha, to jsem netušil.. v tom případě se omlouvám.

0/0
30.5.2015 15:40
Foto

V67l90a13s97t10a 77C11o94u14f49a34l 7757129759405

To je v pohodě. Zde je Technet a žádná politika sem nepatří. Tak to alespoň chápu. Příspěvky by měly být politicky neutrální. Pokud se řekne, že jedna strana vyvíjí nějaké zbraně, pak by se také mělo říci, že i jiné strany dělají to samé. Pak je informace kompletní. Technika, matematika, fyzika a vůbec přírodní vědy a zákony jsou politicky neutrální a neexistuje několik verzí jejich výkladu. 1+1 v desítkové soustavě bude vždy 2. V binární to bude 1. To jsou prostě fakta, která nelze překroutit tak snadno, jako historii a politiku.

+2/−1
30.5.2015 15:48

P28e88t53r 85J34a27r94o52c98h 7390923645158

V binární to bude 10. ;-)

+2/0
1.6.2015 22:22

J44a72n 35Š44k50r82a25b74á59n49e74k 7105300938662

Přičemž ale má pan Kunz pravdu, rusové se skutečně chlubí nejspíše atrapou, nebo spíše jen (občas) pojízdným podvozkem. Věž jako taková (což by měla být hlavní deviza tohoto tanku) se, jak víme, bude kompletně předělávat, a nikdo neví jak na tom jsou s optoelektronickými systémy. Samotná výroba je v nedohlednu, a to i když se podaří odvrátit hrozící bankrot výrobce. 

Ale aby bylo jasno, nechci vyvolat dojem že podceňuji Rusy a jejich techniku, naopak.. Ale zrovna v tomto případě bych těm pár "prototypům" nepřikládal takovou váhu..

+2/0
30.5.2015 15:45
Foto

V82l56a36s39t23a 73C96o51u92f48a69l 7187729479135

Vždy se přece začíná z prototypů a pokud máte na mysli přehlídku z 9.5. z Moskvy, tak tam se vždy ukazovaly nové zbraně, které byly mnohdy v prototypech. Stejně tak se to děje na západě. Pokud se zde píše o leteckých laserech, tak věřte, že do realizace ve formě sériových produktů je ještě hodně daleko.

+1/0
30.5.2015 15:50

J68a16n 23Š95k59r40a24b88á35n29e59k 7655670488772

V tomto případě jsem zvědav který z "produktů" bude zaveden do výzbroje dříve, pokud vůbec.. zda T-14 nebo laser na letadlech.. :-)

+1/0
30.5.2015 15:55
Foto

V84l13a33s37t69a 51C13o63u50f40a46l 7317429949805

T-14, protože je technicky jednodušší a finančně levnější.

+2/0
30.5.2015 15:59

J73a51n 36Š55k80r68a86b34á43n36e68k 7675100198632

Ale ekonomika i technické schopnosti Ruska i samotného výrobce T-14 je na tom o poznání hůře. Zrovna zde nemůžeme srovnávat jen finanční a technickou náročnost, ale hlavně základnu z které může takový projekt čerpat..

0/0
30.5.2015 16:03
Foto

V18l39a12s24t63a 65C84o45u76f60a65l 7517719649235

Na UVZ jsem byl a ten podnik je na tom ekonomicky dobře. Byl jsem i v různých US a západních zbrojařských firmách - Honeywell (tam jsem 5 let pracoval), Boeing, Rheinmetall, EADS. Technické schopnosti jsou srovnatelné. Dělám v oboru přes 20 let.

0/0
30.5.2015 16:08

J18a80n 92Š54k54r17a38b21á67n19e96k 7785880118112

Nad UVZ visí hrozba bankrotu, ruská Alfa-Bank JSC oznámila svůj úmysl podat návrh na konkurz vzhledem k nesplaceným pohledávkám. A to i přesto že se prý UVZ dohodl s A-B na restrukturalizačních změnách.. Asi to A-B neuspokojilo. (Dluhy jsou přes sto milionů dolarů).

0/0
30.5.2015 18:42
Foto

V83l12a53s86t32a 17C29o27u41f24a87l 7167589949255

Alfa Bank sama je v průseru. UVZ funguje. Příští měsíc k nám přijedou a budou v CZ objednávat docela dost věcí.

0/0
30.5.2015 18:56

J26a24n 69Š30k27r86a73b55á64n55e78k 7275430158652

Fungovat fungují, nakonec měli by při zakázkách co mají (jak se jim podařilo nasekat takový dluh je takový "ekonomický oříšek"). Ovšem to co píšu je fakt (tedy doufám, třeba si v novinách vymýšlí, známe Rusko že...).

Mimochodem, co že to budou objednávat?

0/0
30.5.2015 19:15
Foto

V86l95a44s75t76a 62C97o84u41f15a87l 7627619399665

To nemohu říci. Naše firma je ale spokojena.

0/0
30.5.2015 20:50

J11a78n 26Š52k92r82a18b68á82n23e20k 7555880408522

já jen abyste neporušovali sankce ;-)

+2/0
30.5.2015 21:56
Foto

V89l85a22s74t37a 91C70o82u27f61a27l 7397379249385

Ono řeči typu: "stačilo by", "jednoduše bychom", atd. nemají žádný smysl. Svět je konkrétní. Kdo, jak, kdy, jména, čísla, rovnice,...

0/0
30.5.2015 15:39
Foto

V33l21a26s96t53a 98C10o90u22f82a77l 7377609629665

Všimněte si, jaký titulní obrázek použili autoři tohoto článku. Ve Visingrově článku z roku 2008 je ten samý. To jen znamená, že problematika se řeší roky a výsledky nejsou vidět. Jedna věc jsou studie a nápady a druhá věc jsou reálné produkty použitelné v praxi. To samozřejmě platí pro všechny strany.

0/0
30.5.2015 15:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.