Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Do nového ruského tanku si už branci nesednou, to spíše roboti

Nový ruský hlavní bojový tank T-14 Armata a těžké bojové vozidlo pěchoty T-15 Armata vyžadují dlouhý výcvik. Novou obrněnou techniku už tak v ruské armádě nebudou ovládat branci, ale jen profesionální vojáci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P53a89v42e75l 76S67t66a83v31j72a35n96í42k 6108335817441

Dnes začínáme stavět Armatu. A já myslím, že nám poslouží po celé 21. století. 

Jojo, pokud ji budou dobře natírat a nezrezaví, tak jim vydrží…

+1/0
8.6.2015 11:33
Foto

M26i52r38o62s32l20a18v 57M59a12c93e39k 5521825260812

paráda, s tím bych se chtěl projet na dovolenou

0/−1
7.6.2015 22:07

P51a25v46e96l 91S84t76a53v45j35a48n84í92k 6488195267761

Na pověšení na kolotoč mi to přijde těžké.

+1/0
8.6.2015 11:33


V63r78a85t54i25s31l78a34v 27C27h65a71r54v77á89t 4191242892843

Ten článek autor pokopíroval ze sputnik.com a malinko poupravil.

0/0
7.6.2015 21:25

B85e84n 52P40a75v83k26a 1957713337631

Koukám, že Rusové tady přitvrdili. Prostě budeme na Technetu ubiti jako jinde.

+3/0
7.6.2015 10:51

F21r91a76n61t88i14š40e36k 36S93c66h72l73i67c20h81t90s 9575582741775

Armata = Transformer basic

PS 

Toto byly všechny informace o Armatě pěkně pohromadě.....

V Rusku začala výroba pokročilých computers chips v jednom z největších světových závodů na jejich výrobu..... A bez levné nekvalifikované pracovní síly.

PS PS Mám nové baterie s dvojnásobnou výdrží a dostal jsem i 2 nové paměťové bloky. Mohu nyní posílat příspěvky do diskuze zároveň do 40 regionálních serverů a vést psaní 20 blogů současně. Díky Vladimíre Vladímiroviči! Na nás si Západ nepřijde!

0/−1
7.6.2015 6:24

P57e33t40r 91Š20e47v20č70í98k 4345179115637

Tak to zcela určitě!!! Dokonce tam budou vyrábět celovodiče, ne jako na tom směšném západě, jenom polovodičeR^!

+13/−1
7.6.2015 8:06

M16i72c93h91a87l 85T78o86m63i90n28s22k78ý 9721645127354

Konečně bude nějaký stát co se bude moci postavit nenažranosti Evropské unie. Bude dobré když bude existovat alespoň jeden stát ve světě, který bude hájit svobodu a demokracii. Sami dobře vidíte, že EU se na Ukrajině postavila proti vůli většiny obyvatel na Ukrajině, že EU vytáhla k moci pučisty které téměř nikdo ve svobodných volbách v letech 2010 a ani 2012 nevolil. Že pučisté dostali ihned po masakru bezbranných lidí v Oděse (upálení lidí s jiným názorem za živa bez jakéhokoliv slitování).

Že Evropská unie čím dál víc podporuje lesby a homosexuály.

Že Evropská unie vyzbrojila (finanční podporou) Syrskou osvobozeneckou armádu, protože chce aby v Sýrii vyhrál Islám - jinak tam svobodné volby dopadout nemohou. A že nařídí všem si u sebe doma ubytovat svůj produkt "demokracie" islamistického běžence prchající před způsobeným válečným konfliktem.

Doufám že tu bude nějaký stát, který bude moci v Evropě zařídit televizní vysílání aby se mohl bránit nekonečným lžím evropské mediální propagandy. A na diskusích ubudou pro-Ukrajinští trotlové, a humanističtí sluníčkáři co volí politiky co nám odhlasovali kvóty běženců, kteří jsou jejich produktem. !!EURv!!!!!!!!

+6/−18
6.6.2015 23:55

M47i23c57h85a62l 67T46o69m77i65n29s65k36ý 9681595717204

Rusko je jediná země která nás může ochránit před stavbou mešit.:-/

+5/−20
6.6.2015 23:57

M60a47r86t97i69n 72V95a89n93ě42k 7210785410737

tak ty jsi doopravdickej mimozemšťan.

;-D;-D;-D

+13/−3
7.6.2015 0:58

A54l67e73x86a93n52d76r 53K14o57s31t20k29a 8582318366324

Bohužel spíš realista. USA podporují arabáše do války proti Evropě. Rus je opravdu jediný kdo je proti.

+5/−14
7.6.2015 6:06

R68a50d68i22m 26S24r36a77m50e60k 2944684359343

a jak se ten ruský nesouhlas projevuje?

+8/0
7.6.2015 7:42

A90l46e90x73a96n62d80r 64K28o42s17t43k39a 8752588526474

Kulometem :)

+2/−1
7.6.2015 7:57

P68e66t20r 52Š38e71v61č37í52k 4465189535917

V Rusku je 15-20 procent muslimů, v podstatě další muslimský stát...:-)

+9/−1
7.6.2015 8:18

I81v84a77n 32V40r73b38a 9830330725502

12% a z vacsej casti povodni obyvatelia

0/0
7.6.2015 22:22
Foto

M13i32c36h15a82l 84B59r28e96š23k35o11v25e81c 4611738384456

A co na to Putinův patolízal a nájemný vrah Kadyrov?

+1/−1
7.6.2015 21:34

A54l26e72x21a35n60d31r 64K17o45s84t23k62a 8452928686484

Mlčí, a slouží. Když slouží je užitečný. :)

0/−1
7.6.2015 21:46

P16a45v55e54l 67S85t88a55v78j55a82n62í49k 6778105987471

Šlaka, já to četl že souloží. Budu muset na oční.

0/0
8.6.2015 11:36

J78a56n 77Š90k95r74a82b28á76n24e43k 7835590898172

To je samozřejmě nesmysl,stačí porovnat fakta: Teroristický útok na satirický magazín ve francii - Evropa: účast s tragédií, statisícové demonstrace na podporu svobody slova a svobody vůbec... V tu samou chvíli Rusko: Statisícové, státem organizované, demonstrace proti karikaturám proroka Mohameda. Státem tolerované porušování vlastních zákonů ve prospěch práva šaria...

+6/−1
7.6.2015 8:38

P56a42v55e37l 81S90t85a39v82j65a56n15í48k 6128665667841

To každopádně, v Moskvě je největší koncentrace muslimů na světě z nemusimských zemí.

0/0
8.6.2015 11:35

J24i25r66i 46B89e56d20n70a72r 5353894705556

Hájit svobodu a demokracii? A to jako bude dělat Rusko, kde demokracie je jenom virtuální, svobodná média neexistují a hlásají pouze to, co jim dovolí vůdce Putin, základní lidská práva a svobody jsou neustále potlačovány?

+5/−3
7.6.2015 10:41

J70a29n 65S74o16u17k32u71p 1264554916265

By mě zajímalo, jaký konkrétní tank se postaví nenažranosti Evropské unie a jak. To sou kecy fakt..

+2/0
8.6.2015 7:11

V94á34c48l69a44v 26R20ů57ž57e69k 3436327706658

Kauzu Armata už sleduji delší čas a příjde mi, že vše nebude jednoduché z těchto důvodů: 

1. Projekt Armata vznikal již před roky, kdy sankce západu nebyly a pochybuji, že dodávky složité elektronické výbavy budou schopni pokrýt Rusové sami a to v dostatečné kvalitě, čase a počtu. 

2. Myslím že už bylo uvedeno, že věž tanku je nefunční atrapa. Pokud s nečím rusové problém mít určitě nebudou, tak je to právě podvozek, motory, železo atd. takže tento momentální stav by podporovalo můj závěr výše. 

3. Rusové nemají moc zkušenosti z hi-tech elektronickou výbavou tanku 21. století jak Armatu prezentují. Naopak nikdy neměli problém postavit dobrý tank a vyrábět ho po tisících, což projekt Armata je něco nového = nezkušenost = možnosti zdržení. 

Takže se domnívám, že o finální Armatě v souvislosti se zpožděním uslyšíme ještě několikrát. 

Zároveň se z propagandistickkých důvodů určítě dozvíme jaké další vylepšené verze půjdou z Armaty udělat a jak jde s toho jednoduše udělat robotický tank, osadit kdečím a jakčím. Ale ve fínále se domnívám, že půjde do výzbroje jenom nějaká "dočasná" verze, která se nebude příliš lišit od současných top západních tanků.

+12/−1
6.6.2015 21:31

F84i44l66i19p 64G94a67l37a94š 2377497724948

Ad. 1. Proč by měl být problém sehnat elektronickou výbavu? Je jedno jestli máte elektroniku dovezenou z USA nebo z Japonska, většina komponentů se montuje v Číně, která je spojenec Ruska.

Ad. 2. O tom, že je věž atrapa slyším prvně, jde o zdroj informace. Pokud je to pouze domněnka nějakého "odborníka" nelze to brát za bernou minci a jedná se o pouhou fabulaci. Pokud je ovšem zdrojem přímo výrobce, tak není o čem a bude to pravda.

S třetím bodem se nedá jinak než souhlasit, ale po pravdě řečeno je dost možné, že se jedná pouze o naši utkvělou představu, že Rusko je technologicky zaostalé.

+8/−3
6.6.2015 21:49

M59a43r22t96i68n 74V29a94n31ě70k 7100375190797

Tak v některých oblastech určitě nijak výrazně zaostávat nebudou.

------------------------------------------------------------------------------------------------S čím ovšem nesouhlasím je že Čína je spojenec Ruska - to je blbost.

Čína má daleko větší finanční i lidské zdroje než Rusko, kapitálové propojení mezi USA /Čína je nesrovnatelně větší než Rusko/Čína.

Navíc je to natolik svébytná a hrdá země že bude chtít hrát svou vlastní roli  

v mezinárodní politice . Pokud chceme Rusko nazvat světovou velmocí , pak Čínu musíme nazvat supervelmocí.

V současnosti vlastní téměř neomezené finanční zdroje.[>-]R^

+7/−1
7.6.2015 1:09

J23i96r11i 84B42e14d50n31a86r 5153164895966

Čína není spojenec Ruska, naopak, jestli by se měli Rusové do budoucna něčeho bát, tak je to Čína a ne NATO, USA, vyspělá Evropa.

+9/−4
7.6.2015 10:46

M58i67l39a20n 30V71o30s60t24r45ý 6719746574514

Jde o prototyp, je otázka jak se dokáží popasovat se sériovou výrobou.

Ale samotný koncept tanku s vysokou ochranou posádky (v Rusku něco nového), kdy posádka nejen sedí v pancéřovaném tanku, ale ještě ve speciální pancéřové schránce určené jen k ochraně posádky. Nový a převratný systém pohonu (převodovka umožňující stejně rychlou jízdu vpřed i vzad), samotný systém T-14 Armata a T-15 (kdy nedošlo k přesunutí motoru do přední části stroje, ale k otočení celého podvozku tedy T-15 ve srovnání s T-14 couvá - viz fotografie T-14 má pár zadních hnacích kol a vpředu pár napínacích kol u T-15 je to obráceně). Zcela nový systém obrany a to zařazením dvou různých systémů, systém Afganit (vývoj systému Štandart) a unikátního systému (jméno zatím není známo) pracujícího na kombinaci principů "soft-kill" a "hard-kill"...

Prakticky nic z toho ve světě neexistuje (rozhodně ne v této podobě a v jednom jediném vozidle) a tudíž zde nebylo možné kopírovat, ale vše bylo nutné vytvořit od nuly...

Ač si můžu o rusácích myslet co chci, tak jakožto milovník military tak toto musím hodnotit jako krok vpřed... a teď nezbývá než doufat, že západ se chytne za nos a začne něco dělat a ne jen recyklovat desítky let staré koncepty, ale skusí přijít také s něčím zcela novým...

+11/0
6.6.2015 19:45

J69i62ř72í 65M81a55c25h 3546391929526

Díky R^

+2/0
6.6.2015 19:56

P16e68t54r 38Š55e17v89č77í77k 4705379915607

Jak již dříve řekl Jačeslav Khalitov, náměstek generálního ředitele státní firmy UralVagonZavod, zahájení sériové výroby Armaty se očekává v roce 2016.

 

Někteří odborníci však toto datum zpochybňují, a posunují ho spíše na rok 2020. Zdržení a technické problémy způsobí mimo jiné embargo západních zemí na vývoz vojenského materiálu, nebo materiálu využitelného pro vojenské účely, do Ruska. Zejména západní elektronické vybavení tanku T-14 bude muset Rusko nahradit domácí produkcí.

 

To může být pro Rusko problém. Před časem například vicepremiér Dimitrij Rogozin kritizoval ruský průmysl za pomalé vytváření národní základny elektronických součástek. Podle Rogozina seznam dovážených elektronických součástek (nejen západních) ze zahraničí stále narůstá.

+6/0
6.6.2015 20:18

M79i65l87a28n 97V61o39s20t84r61ý 6799676234494

Je to pravda, třeba v letadlech už dávno mají cizí avioniku... původně nutnost pro vývoz, nyní běžné i pro vlastní stroje... sice to neřeší moc rádi dovozem, ale raději zakoupením licence a vlastní výrobou, ale i tak nejde o jejich vlastní výrobek... elektronika bude jistě z velké části licenční či dovozová (spíše hádám na licence - zejména z Izraele), ale ne vše jde použít cizí prostě proto, že nic podobného v cizině neexistuje...

+2/0
6.6.2015 20:25

P34a44v80e13l 37K46u67r23a13l 5741324670370

jde ovšem o to že třeba někdo zjistil že náhradní deska elektroniky se dá použít jak v F22, tak v SU34

vyrábí je totiž stejná čínská fabrika. (A řekl bych že v případě světového konfliktu se na licence moc hldět stejně nebude...)

+1/0
6.6.2015 22:36

A80l95e79x80a41n70d22r 84K25o66s95t55k77a 8622428316164

Kličové je to, že je vyrábí Čínská fabrika. Jak pro USA tak pro Rusko (a možná 5 dalších zemí)

0/0
6.6.2015 22:53

M74i69l41a67n 64K43o95t66o10u54č91e66k 2626238952407

Na tom nic klíčového není, když bude potřeba, tak je vyrobí v usa.

+3/−1
6.6.2015 23:09

A33l57e23x14a80n48d95r 11K63o19s76t83k56a 8592828356904

Jako z těch čipů, které dělá čína? A co když čína neprodá? Je sice pěkné, že je to vaše "duševní vlastnictví", ale fyzicky ta továrna stojí třeba 200 km jižně od Šanghaje. A rozjet výrobu jinde není záležitost pár minut.

0/−2
6.6.2015 23:13

M95i10l61a36n 69K25o62t82o23u41č26e29k 2286618532107

Fabriky na čipy (tzv Fab) jsou i v usa a to zhruba třetina z celkových 180 na celém světě. Takže pokud bude nějaký čip nutně potřeba, tak si ho tam vyrobí.

+4/0
6.6.2015 23:15

A25l53e15x28a27n35d36r 73K40o13s55t65k21a 8202498706664

Nepopírám že si mohou vyrobit. Ale pěknou chvíli to trvá.

0/0
6.6.2015 23:32

M42i38l79a43n 91K59o10t94o48u55č18e95k 2716648582647

Já nevím přesně, jak dlouho může trvat najet na výrobu čipu, který již není novinka a je tedy zvládnutý, když si ho zákazník zadá.

0/0
6.6.2015 23:39

P23a53v25e76l 35K30u22r36a11l 5171134870100

No zná li architekturu tak je do dneska o tom vyrobit itografickou masku...

což je záležitost dní maximálně...

spíše šlo o to že Rusko nebude mít s elektronikou v podstatě žádný problém... nanaštve li kvůli něčemu čínaňy (což podle mne nehrozí protože pro číňany je levnější nakupovat než vést válku s Ruskem) kteří mají zájmy jinde než Rusko (spíše jih a východ od jejich území) tak si je bez problému koupí, při nejhorším výměnou za ropu

Reverzní enegeniering čipů je dneska celkem jednoduchá záležitost - v podstatě ho stačí "zroentgenovat" a máte masku kterou je třeba začít kopírovat. 

pravda je to trochu komplexnější ale v principu primitivní.

0/0
6.6.2015 23:55

M81i36l95a28n 14V13o12s35t69r72ý 6729266944524

To sice ano, ale vzhledem k tomu, že dané součástky dokáže díky přesunům výroby za účelem snížení nákladů vyrábět i Čína ztrácí USA o značnou technologickou výhodu... ;-)

0/0
6.6.2015 23:14

M62a31r41t85i56n 37V93a71n77ě68k 7680715470647

O které výhodě tu mluvíme ? USA svoje military technologie soft + hard utajuje i v řádu desítek let. 

Myslíte že pokud ČÍNA vyrábí jakýkoliv kompaktibilní komponent, 

že je hi-tech ? Na to zapomeňte.

+3/0
7.6.2015 1:20

J80o18s70e93f 72N71o83v78á74k 2622272835184

Tak zrovna převodovka s revezem nic tak nového není... Pohon snad všech západních tanků byl vyvinut před nástupem robotických převodovek, tak maj zpravidla hydrodynamický měnič, ale v civilním sektoru to normálně léta existuje.

Stejnětak MBT a OT na jednom podvozku není nic nového, např. Izraelská Merkava. Akorát těm se navíc povedlo postavit motor i v tanku dopředu, takže ten zaprve více chrání posádku, zadruhé může být podvozek stejně orientován (což např. umožní lepší optimalizaci předního nájezdového úhlu, nebo díky tomu není nutnost převodovky s reversem atd...).

Když se podaří armatu dotáhnout (otázka je, v jaké kvalitě bude senzorické vybavení a software), bude to výborný tank. Ale zas o tolik lepší (nebo vůbec lepší) než západní tanky není.

+2/−1
6.6.2015 20:25

M30i66l34a15n 65V24o46s71t36r68ý 6359246424304

Ve své podstatě naprostý souhlas... podle mě co se Armaty (a všech z něj vycházejích platforem týče) tak nejvíce kopírují z Izraele, ale nejde o přesnou kopii, ale jdou svojí cestou, teď je otázka jestli to je dobrá cesta...

Strašně moc ukáže jak se této koncepci povede dál... protože co si budeme nalhávat, dnes to Rusové ukazují jako svůj budoucí tank a za dva roky to může skončit ve šrotu a vrátí se k staré koncepci... ale rozhodně ukázali cestu kudy jít...

Popravdě se tomu "kopírování" z Izreale moc nedivím... spoustu moderního vybavení mají právě díky licenční výrobě izraelské techniky... od nich toho kupují asi nejvíce...

Škoda že i my (celá Evropa) více neinspirujeme v Izraeli...

+2/0
6.6.2015 20:32

J35o96s18e78f 41H36á96j48e51k 6738910239812

... zvednout korbu a fakticky zvýšit možnost zásahu, za pokrok nepovažuji...

0/−2
6.6.2015 20:34

M44a19r60t47i90n 78V53a61n62ě32k 7820625250967

Tak pokud vím , tak v současnosti probíhá výzkum na poli tankových systémů v USA vzhledem k omezování dalších vývojových řad.

Odborníci pro vedení tankových bitev se shodují ,že na tomto druhu techniky v horizontu 20-30 let nebude možné co zlepšovat. Např. čelit neustále se zvyšující průraznosti tankových granátů nelze donekonečna zesilovat panceřování .Kvůli váze tanku a náročnosti na velikost a sílu motoru a akceschopnosti vozidla .

Nadále se nepředpokládá ,že by byly ve světě globální války ,poněvadž tank je velice speciální technika pro specifický druh bitvy. Těžko jej použijete v hornatých oblastech a městské zástavbě. Tam je velice zranitelný bez speciální

 podpory.

Proto se pro moderní způsoby vedení boje vyvíjí moderní rychlá, vozidla  s lehkým panceřováním pro osádku 2-3 muži s lehkými zbraněmi.

Nám připomínající autokrosové buggyny.

Vím že něco takového (omlouvám se neznám typové označení) bylo již použito v Afghánistánu.Mělo by jít o rychlé pěchotní vozidlo.

0/0
7.6.2015 1:50

I31v54o 49B44o78u39š51e 5572807668

Za vyraz "popasovat" by se melo strilet za svitani.

0/0
9.6.2015 19:45

T82o85m 56K20l81í24č59n22í52k 5420114615745

Náročnost výcviku u moderních bojových prostředků je trend, ostatně je to jeden z argumentů proti znovuzavedení povinné vojenské služby. Ruská armáda se postupně profesionalizuje (aktuálně je profesionální z 50%), tak to pravděpodobně nebude až zase takový problém, i vzhledem k tomu, že snad ještě ani nezačala sériová výroba.

0/0
6.6.2015 19:10

P30a44v45e88l 67K72u73r35a26l 5261394750930

Má to jistou nevýhodu - a to je to že po roce člověk spolehlivě většinu zapomene. 

krom toho aby jste cvičil velké množství rekrutů tak potřebujete hodně tanků... nemůže se jich 50 střídat na jednom tanku. 

A navíc takový výcvik trvá i rok... (ono obligátní, ani 2 roky prezeční služby nestačí na zvládnutí tak komplexního stroje jako je tank T34 sice byly nechutný fór, ale dneska by to znamenalo cvičit lidi po přijímači minimálně rok)

A to ve chvíli kdy stát zoufale chce aby si mladí brali hypotéky, nakupovali domy a byty... (a či v budoucnu spláceli studentské půjčky na školené...) není příliš reálné.

Ruský systém ekonomiky je na tu branou povinnost nastaven... takže to vcelku funguje... ale v Evropě je něco takového již prakticky nereálné... to je na ekonomický kolaps většiny států.

0/0
6.6.2015 22:40

J12i38ř23í 82K39o86c37u93r63e14k 6315424785478

Výcvik až dva roky. Tím padne hlavní sovětská taktická převaha zvaná: "Nas mnogo!"

+1/0
6.6.2015 16:12

P71e69t19r 81H94e68l78l29e10r 5423506824834

Z čehož plyne, že tenhle tank bude muset být obklopen mnoha dalšími, které bude schopen řídit okamžitě každý.

0/0
7.6.2015 9:37
Foto

M17i40r66o69s27l44a87v 22M31a98c68e12k 5241345800652

Vynikající stroj, velká gratulace vědcům a inženýrům !R^

+1/−10
6.6.2015 16:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.