Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Česká firma chce prorazit s novou baterií. Nehořlavou a levnější

Ryze česká společnost HE3DA s necelou desítkou zaměstnanců v pražských Letňanech vyvíjí baterii, která je sice lithiová, ale od konkurence se v mnoha ohledech výrazně liší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25i83ř43í 47P47e71t41r48á80š 3291571193297

v článku je chyba u jednotek a veličin. kapacita v kilowathodinách. veličina kapacita akumulátoru má jednotky Ampérhodiny a nejde převézt na kilowathodiny, asi jako metry nejdou převádět na sekundy protože čas je jiná veličina než délka. kilowathodiny jsou jednotky elektrické práce nebo obecně energie.

+2/0
12.6.2015 18:47

J64a13n 52U60l56r60y14c90h 4251327770568

nojo, ale spojení kapacita - Wh se běžně používá, z těch (k)Wh můžu mít představu, kolik toho z té baterie dostanu

0/0
14.6.2015 17:46

E80m64i86l 28M38i52n73á82ř 7860279159857

"V příštích měsících chceme vyrobit další prototyp se stejnou kapacitou a polovičními rozměry,..." Jak se to lehce řekne! Pak to zopakujeme ještě 4x a dohnali jsme "efektivní" měrnou energetickou kapacitu benzinu. Hurá! (Vždyť na prototypu makali 5 let.) 

Já EV fandím, sám mám několik menších strojů, ale přehnaný optimismus vede ke zklamání a to pak rozvoji EV škodí.

+1/0
12.6.2015 16:27


J50a52n 51V24e54s87e66l97ý 5714453322741

Efektivní energetickou kapacitu benzínu bych nepřeceňoval. Ono je to ní totiž třeba započítat všechny ty desítky těžkých součástí pohonného systému počínaje vahou nádrže, palivových čerpadel a konče celého výfukového systému včetně katalyzátoru. Takže nakonec máte v auťáku sice jen nějakých max. 30-40 kg benzínu, ale 300 kg navíc je ta technologie navíc.

0/0
12.6.2015 20:00

J17a32n 98V46e48s61e87l18ý 5364593932451

A stejně se dle NREL z USA 6/7 energie ztratí během těžby, transportu, rafinace a v auťáku. Jen asi sedmina nakonec skončí jako kinetická energie vozu.

+1/0
12.6.2015 20:02

P82a58v81e84l 72S95o21b47o61t31k60a 5810854

Jenže Tesla používá klasický průmyslově vyráběný článek Panasonic NCR18650A 3100mAh

0/0
12.6.2015 13:39
Foto

J88i93ř91í 74K57w45o57l36e33k 5183937668119

Sám článek oklikou přiznává, že hlavní výhodou je robustnost a nikoliv nejvíce sledované hodnoty jako: hustota uskladněné energie na litr/kg - tato hustota je hodně definována účinnou plochou a "plech", uvnitř kterého se nic neděje, je logicky horší než folie. Dnes se jde cestou nano-útvarů které mají enormní plochu. Pamatuji si jak můj učitel říkal: kámen se v atmosféře může vznášet a vidíme to každý den - stačí jej zmenšit na desítky mikronů a jeho plocha stačí aby se ve vzduchu vznášel i když je to složením stále kámen. Říkejme tomu kamenný prach...

+3/0
12.6.2015 11:51
Foto

J34i40ř48í 54K97w23o23l97e26k 5123187948879

Pro zvídavé je to dáno tím, že plocha je funkci druhé mocniny rozměru a objem pak třetí mocniny. Zmenšováním klesá objem (a tím o hmotnost při dané hustotě) rychleji než plocha.

+2/0
12.6.2015 12:01

M64a63r43t85i70n 26F59i92a72l93a 7254606114577

To mate pravdu, ale zapominate posuzovat i dalsi parametr - zivotnost. Hrubsi plech snese vice cyklu nez folie. Me osobne tedy zajima kompromis mezi energetickou hustotou a zivotnosti. 

Sice nevim jak u tohoto typu akumulatoru, ale u Pb znam dva druhy - startovaci a trakcni. Startovaci ma jemne elektrody a velkou plochu, proto dava velke proudy, ale hlubokym vybitim se rychle poskodi (elektroda se rozpadne). Trakcni ma hrube elektrody, mensi plochu a dava mensi proudy, ale je zase odolnejsi.

Zkratka, akumul;ator je treba hodnotit komplexne, podle ucelu pouziti :-)

0/0
17.6.2015 16:13

M87i56r34o72s90l15a93v 85Š17i22m75k62o 7675713572715

Předpokládám, že na toto řešení už dříve přišli někde jinde ve světě, ale ustoupilo se od toho. Je to až podezřele jednoduché, takžeže k tomu asi došlo už hodně dávno a ani to nestálo za patentování...

+1/−6
12.6.2015 10:26

P83a78v69e80l 92S91o47b46o76t16k18a 5600454

Lithiový akumulátor má jasně danou elektrochemickou reakci, a přes ni se nelze dostat. Nyní jsme (např. Panasonic NCR18650A) někde přes 60% teoretického maxima, takže zásadní pokrok v této oblasti už není možný a jde jen o to co se některý z velkých výrobců rozhodne vyrábět hromadně.

Akululátor samozřejmě musí být pokud možno uzavřený a bezúdržbový a otřesuvzdorný atd, tak i na ty obalové hořlavé plasty zajisté dojde...

uvidíme - ale stejně jako nikdo nevěří že by se v ČR mohla opět rozjet výroba integrovaných obvodů, ani u akumulátorů to není příliš pravděpodobné.

+1/0
12.6.2015 13:50

M33a92r95t65i35n 50F91i39a26l89a 7924776564307

Integrovane obvody se v CR vyrabeji :-) Ale OnSEMI neni ceska firma, no :-)

0/0
17.6.2015 16:16

M19a18r58t86i45n 11V13o41k80o41u75n 9938633863356

drzim palce! kdyby se podaril obchodni uspech, bylo by to super

+6/0
12.6.2015 9:02

J24i98r85i 34D70o88b82r66ý 9128469163

Na tu naprostou nehorlavost bych nevsadil ani korunu. Lithium je totiz alkalicky kov. No a kdyz se potka s vodou, reakce je docela rychla.

Priklad https://www.youtube.com/watch?v=8ypUVpwgcAA a lze jich najit vic.

+1/0
12.6.2015 8:29

A79n60t66o88n75í12n 46H71o38l38í27k 8287713584420

V baterkach samozrejme neni lithium v cistem stavu.

0/−1
12.6.2015 10:12

J90i21r63i 88D41o86b14r13ý 9128899163

V baterkach je samozreme ciste kovova anoda z lithia (+nekdy mechanicke vyztuzeni z jineho materialu, ktere se ale te "baterkove" elektrochemicke reakce neucastni.). Viz elektrochemicky princip teto baterie

+1/0
12.6.2015 13:53

J53a84n 40V35e51s55e50l38ý 5314513732911

Co je to za nesmysl? https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

0/0
12.6.2015 21:14

J65i73r56i 91D57o96b95r79ý 9248749383

Jo mate pravdu.

0/0
12.6.2015 22:15

R97o70m12a22n 14L28a74n56g64e98r 9684584602402

Už zase? Pište o tom prosím, až to bude na trhu... :-P

+5/−9
12.6.2015 7:37

M94i19r91o95s24l94a60v 55M19a34r12š80á47l 8474794508143

Co se to děje s redakcí Technetu (a iDnesu obecně)? Začali snad redaktoři psát články na mobilech a tabletech s prediktivním zadáváním textu a jsou snad pod takovým tlakem, že to po sobě nemají čas kontrolovat?

Protože mě při rychlém (a špatně zkontrolovaném) psaní na mobilu také občas vznikají podobně zkomolené věty, u nichž si musí druhá strana domýšlet, jak to asi má být správně. 

Ne, že by to snad nerozvíjelo v čtenářích schopnost dedukčního myšlení, ale v takovémto deníku to je poněkud zarážející a dříve se to v takové míře nedělo...

+11/0
12.6.2015 7:32

M29a33t27o49u58š 88L75á80z14ň96o46v47s37k40ý32, 79T94e18c37h11n10e88t43.11c95z

Ne, to byl jen specificky můj problém. Nebyl jsem pořád spokojený a dodělával jsem článek do noci. A výsledek se samozřejmě dostavil...

Za chyby se omlouvám, ráno tam opravdu byly zrůdnosti.

+1/0
12.6.2015 19:25

J80a16n 21W39a18c61l24a43v 7464265857388

Takovou reakci na diskuzi by si měli povinně osvojit i redaktoři (nebo ti, co si tak jen říkají) i jiných rubrik. R^

0/0
19.6.2015 18:11

O30n43d90ř62e18j 70M96a71r57e67k 9522710237129

Na stole před námi leží ve skleněné nádobě s elektrolytem baterie,  která je ve skutečnosti  ponořená do elektrolytu? Tak to je bomba, to jsem ještě neviděl. Vezmou baterii a pak ji celou ponoří do elektrolytu - geniálně jednoduché, ještě bych ji zkusil ponořit třeba do močůvky - bio baterie. A nebo hodit do řepkového lánu - eko baterie. A nebo ... prostě cokoli.

+8/−6
12.6.2015 7:16

M95a40r88t26i52n 76K81o64z50á94k 4444320139897

A  co jste tím výplodem chtěl říci?

+4/−2
12.6.2015 8:44

J23a46k50u49b 57V33e80s65e96l80ý 3923350831442

že je rozumu mdlého

+1/−2
12.6.2015 9:06

J62a70n 65P89a11v41e50l85k95a 3227111824311

Pěkné, barevné vize - po čem to je?

+2/0
12.6.2015 9:55

R91o94m27a85n 67V16o57c21e26t12k24a 9883311396428

Drzim palce, jen tak dal!   R^

+3/0
12.6.2015 6:48
Foto

P18e33t27r 92P46r11o78c39h54á30z71k49a 3372496382484

Vypadá to na dobrou cestu,uvidíme ,co s toho nakonec zbude.R^

+7/0
12.6.2015 5:59

R62i16c67h77a85r51d 54T62r74e21f19i20l 4521875879820

Myslím si, že to půjde do zapomnění.. Tak převratný to není aby do toho někdo nalil těžké miliony bez jasného výsledku tj. obchodního úspěchu.

+2/0
12.6.2015 10:11
Foto

P83e63t23r 65P72r64o94c65h30á70z87k63a 3502866152654

Princip je známý,skutečně nejde o převratnou věc, co se týká složení.Převratný je tvar a snadnost montáže.Co s toho bude se teprve uvidí.Nejspíš máte pravdu, že se nenajde nikdo, kdo by to podpořil tolika penězi aby to šlo někam dál.Možná je to škoda.

0/0
15.6.2015 16:49

J54o26s59e24f 60S58v34o75b79o18d62a 7386832609494

Cetl jsem podobny clanek o LINEARNIM motoru ktery uz je v podstate pripraven do vyroby a auto pojede na litr sto kilaku... to je takovych pet roku.  I kdyby ta baterka byla genialni tak pokud je nekoupi nejaka nadnarodni iluminatska svine.. tak vam garantuji ze to skonci tam kde skoncil tel linearni motor

+6/−14
12.6.2015 1:18

J64i82ř27í 61Š59v44a89r51c 6715219659804

Zkusím to na Vás s trojčlenkou :). Lineární motor, řekněme se 70% účinností (abych Vám udělal radost a hezky se to počítalo), 1 litr / 100 km, spalovací motor, účinnost 35 %, jaká je spotřeba? Pokud jezdíte za to, co Vám vyjde, tak potom já uvěřím Vašemu zázračnému lineárnímu motoru.

+7/−3
12.6.2015 2:23

J66o98s34e34f 14S54v21o42b71o32d74a 7336142879894

ale ja prece jen rikam ze tyto senzacni clanky slibuji revoluci a ta se proste nakonec NIKDY nekona.. a jestli ty vykony a naklady jsou nebo nejsou pravda je uplne jedno.  Jedna se vyhradne o to jestli to nekdo zasponzoruje

+2/−7
12.6.2015 2:55

J91a55n 41V37e45s19e47l98ý 5664683532151

Český problém je v tom, že je problém financovat ten důležitý krok mezi funkčním prototypem a průmyslovou produkcí. Tyhle baterie by totřebovaly (viz. jiné fabriky na baterky) tak 50 milionů USD a rozběhnutí tovární výroby. V USA by investor šel sehnat, ale v ČR?

+2/−1
12.6.2015 6:15

R95a64d74o86s13l94a77v 67K76l54a83u58d82a 5724278774412

To je nesmysl. Pokud má ta baterie takové výhody, výrobců se najde celá řada. Je úplně jedno jestli je to v ČR, nebo v USA.

+4/−1
12.6.2015 7:02

J18a93n 56V71e54s96e95l40ý 5834293702281

Jenže takových podobných výrobků jsou aktuálně desítky, možná stovky. A část z nich už putuje přes "údolí smrti", protože už má za sebou investiční kapitál, během roku až dvou rozběhnou masovou výrobu a pak se uvidí, kdo přežije (Sakti3, Aquion, Ambri, ...).

+2/0
12.6.2015 8:20

J10o67s64e59f 49S25v77o96b45o71d38a 7366302229474

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion , spotreba 3 L na 100 km (bezne seriove auto. Ja verim ze spalovaci motory maji jeste rezervy co se tyce ucinnosti a muzou se dostat in na ty dva litry na 100... ale myslim ze jste nepochopil co jsem se snazil rict

0/−6
12.6.2015 3:02

J68o66s58e74f 95D42o50u66d77e56r29a 5744170486767

Nikdo v článku nehovořil o nějaké revoluci a zázračných vynálezech, které změní svět jednou provždy8-o Máte potíže s chápáním textu.

Pouze věcně vyjmenoval výhody před konkurenčními bateriemi i potenciální překážky. Rozhodně žádný bulvár typu "Čeští vědci vyléčili rakovinu"

+7/0
12.6.2015 3:13

J29a97n 43N56o49v80á95k 9465658304515

Nedávno jezdil naftový Peugeot 208 na okruhu s průměrnou spotřebou 2 litry na 100km (40 hodin jízdy). Pokud zdvojnásobíme účinnost, pojede za litr.

Že to není hodnota z běžného provozu, je jiná věc.

0/0
12.6.2015 8:15

R42o59m34a56n 39L55a78n58g42e18r 9884634162742

Lineární motor na spalovacím principu? To musí být úžasný vynález... ;-D ;-D ;-D

+2/−5
12.6.2015 7:40

V21l28a87s51t62i29m80i45l 59K51a84š19p26a52r 9871706222199

To, že něco neznáte, ještě neznamená, že to neexistuje ;-)

http://intranet.cvut.cz/cs/a/motor

+6/−2
12.6.2015 8:03

R90o18m16a53n 10L88a29n38g88e43r 9774394442362

Asi máme každý jinou představu o tom, co znamená pojem "lineární motor". Včetně autora oné konstrukce. I když se to tak asi pojmenovat dá. ;-)

0/0
12.6.2015 10:20

R81o37m62a18n 93L12a11n69g95e10r 9814714292392

Vlastně je to poměrně zajímavé...

0/0
12.6.2015 10:21

R35o70m71a95n 79L86a24n66g14e73r 9864624432892

Hm, tak jsem hloupý. Fakt je to lineární motor na spalovací pohon. To mě nenapadlo, že by to mohlo takhle fungovat.

+1/0
12.6.2015 10:24

M90a11r80t21i49n 82V43á24v34r62a 2270163749

Lineární motor na ČVUT byl super, ale když došly grantové peníze, tak se žádné další nepodařilo sehnat, tým se rozpadl (přešel na nějaké koptéry pro vojáky) a nikomu se do toho dál nechtělo. Takhle to holt u nás ve školách chodí.

0/0
12.6.2015 9:47
Foto

J31i21ř16í 71K38w68o88l12e27k 5713807598569

To je správně, neboť se zjistilo, že tento motor je "slepá cesta". Účinnost byla nižší než u klasických řešení. Tečka.

+2/0
12.6.2015 11:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.