Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česká firma chce prorazit s novou baterií. Nehořlavou a levnější

Ryze česká společnost HE3DA s necelou desítkou zaměstnanců v pražských Letňanech vyvíjí baterii, která je sice lithiová, ale od konkurence se v mnoha ohledech výrazně liší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85i92ř66í 19P14e55t65r22á61š 3781121883917

v článku je chyba u jednotek a veličin. kapacita v kilowathodinách. veličina kapacita akumulátoru má jednotky Ampérhodiny a nejde převézt na kilowathodiny, asi jako metry nejdou převádět na sekundy protože čas je jiná veličina než délka. kilowathodiny jsou jednotky elektrické práce nebo obecně energie.

+2/0
12.6.2015 18:47

J35a85n 68U91l67r66y81c41h 4761877540338

nojo, ale spojení kapacita - Wh se běžně používá, z těch (k)Wh můžu mít představu, kolik toho z té baterie dostanu

0/0
14.6.2015 17:46

E61m78i19l 19M14i38n74á15ř 7590489739867

"V příštích měsících chceme vyrobit další prototyp se stejnou kapacitou a polovičními rozměry,..." Jak se to lehce řekne! Pak to zopakujeme ještě 4x a dohnali jsme "efektivní" měrnou energetickou kapacitu benzinu. Hurá! (Vždyť na prototypu makali 5 let.) 

Já EV fandím, sám mám několik menších strojů, ale přehnaný optimismus vede ke zklamání a to pak rozvoji EV škodí.

+1/0
12.6.2015 16:27

J63a56n 42V18e42s45e48l25ý 5714603552221

Efektivní energetickou kapacitu benzínu bych nepřeceňoval. Ono je to ní totiž třeba započítat všechny ty desítky těžkých součástí pohonného systému počínaje vahou nádrže, palivových čerpadel a konče celého výfukového systému včetně katalyzátoru. Takže nakonec máte v auťáku sice jen nějakých max. 30-40 kg benzínu, ale 300 kg navíc je ta technologie navíc.

0/0
12.6.2015 20:00

J12a14n 27V42e30s74e81l47ý 5104963512751

A stejně se dle NREL z USA 6/7 energie ztratí během těžby, transportu, rafinace a v auťáku. Jen asi sedmina nakonec skončí jako kinetická energie vozu.

+1/0
12.6.2015 20:02

P63a32v69e53l 26S29o10b66o28t86k59a 5900784

Jenže Tesla používá klasický průmyslově vyráběný článek Panasonic NCR18650A 3100mAh

0/0
12.6.2015 13:39
Foto

J36i17ř25í 18K45w24o57l50e44k 5143537888109

Sám článek oklikou přiznává, že hlavní výhodou je robustnost a nikoliv nejvíce sledované hodnoty jako: hustota uskladněné energie na litr/kg - tato hustota je hodně definována účinnou plochou a "plech", uvnitř kterého se nic neděje, je logicky horší než folie. Dnes se jde cestou nano-útvarů které mají enormní plochu. Pamatuji si jak můj učitel říkal: kámen se v atmosféře může vznášet a vidíme to každý den - stačí jej zmenšit na desítky mikronů a jeho plocha stačí aby se ve vzduchu vznášel i když je to složením stále kámen. Říkejme tomu kamenný prach...

+3/0
12.6.2015 11:51
Foto

J27i95ř91í 41K78w30o20l92e91k 5703847918139

Pro zvídavé je to dáno tím, že plocha je funkci druhé mocniny rozměru a objem pak třetí mocniny. Zmenšováním klesá objem (a tím o hmotnost při dané hustotě) rychleji než plocha.

+2/0
12.6.2015 12:01

M68a55r38t78i81n 39F45i93a29l76a 7394716464747

To mate pravdu, ale zapominate posuzovat i dalsi parametr - zivotnost. Hrubsi plech snese vice cyklu nez folie. Me osobne tedy zajima kompromis mezi energetickou hustotou a zivotnosti. 

Sice nevim jak u tohoto typu akumulatoru, ale u Pb znam dva druhy - startovaci a trakcni. Startovaci ma jemne elektrody a velkou plochu, proto dava velke proudy, ale hlubokym vybitim se rychle poskodi (elektroda se rozpadne). Trakcni ma hrube elektrody, mensi plochu a dava mensi proudy, ale je zase odolnejsi.

Zkratka, akumul;ator je treba hodnotit komplexne, podle ucelu pouziti :-)

0/0
17.6.2015 16:13

M81i32r47o12s68l85a96v 42Š49i75m49k60o 7525753692895

Předpokládám, že na toto řešení už dříve přišli někde jinde ve světě, ale ustoupilo se od toho. Je to až podezřele jednoduché, takžeže k tomu asi došlo už hodně dávno a ani to nestálo za patentování...

+1/−6
12.6.2015 10:26

P91a67v67e11l 20S13o61b43o85t57k95a 5680484

Lithiový akumulátor má jasně danou elektrochemickou reakci, a přes ni se nelze dostat. Nyní jsme (např. Panasonic NCR18650A) někde přes 60% teoretického maxima, takže zásadní pokrok v této oblasti už není možný a jde jen o to co se některý z velkých výrobců rozhodne vyrábět hromadně.

Akululátor samozřejmě musí být pokud možno uzavřený a bezúdržbový a otřesuvzdorný atd, tak i na ty obalové hořlavé plasty zajisté dojde...

uvidíme - ale stejně jako nikdo nevěří že by se v ČR mohla opět rozjet výroba integrovaných obvodů, ani u akumulátorů to není příliš pravděpodobné.

+1/0
12.6.2015 13:50

M75a81r47t85i58n 34F11i88a11l39a 7624336864267

Integrovane obvody se v CR vyrabeji :-) Ale OnSEMI neni ceska firma, no :-)

0/0
17.6.2015 16:16

M92a84r61t61i15n 32V82o11k56o49u98n 9728233453496

drzim palce! kdyby se podaril obchodni uspech, bylo by to super

+6/0
12.6.2015 9:02

J68i28r20i 56D80o95b98r79ý 9708609183

Na tu naprostou nehorlavost bych nevsadil ani korunu. Lithium je totiz alkalicky kov. No a kdyz se potka s vodou, reakce je docela rychla.

Priklad https://www.youtube.com/watch?v=8ypUVpwgcAA a lze jich najit vic.

+1/0
12.6.2015 8:29

A12n88t80o63n16í66n 34H55o64l73í46k 8807233314620

V baterkach samozrejme neni lithium v cistem stavu.

0/−1
12.6.2015 10:12

J26i57r45i 96D56o94b47r65ý 9248229693

V baterkach je samozreme ciste kovova anoda z lithia (+nekdy mechanicke vyztuzeni z jineho materialu, ktere se ale te "baterkove" elektrochemicke reakce neucastni.). Viz elektrochemicky princip teto baterie

+1/0
12.6.2015 13:53

J48a34n 64V86e61s78e59l58ý 5814823372431

Co je to za nesmysl? https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

0/0
12.6.2015 21:14

J14i58r13i 93D34o92b87r31ý 9208769203

Jo mate pravdu.

0/0
12.6.2015 22:15

R45o90m77a80n 78L53a94n31g56e18r 9504924872732

Už zase? Pište o tom prosím, až to bude na trhu... :-P

+5/−9
12.6.2015 7:37

M51i52r82o63s65l84a65v 68M62a97r40š42á81l 8764274888573

Co se to děje s redakcí Technetu (a iDnesu obecně)? Začali snad redaktoři psát články na mobilech a tabletech s prediktivním zadáváním textu a jsou snad pod takovým tlakem, že to po sobě nemají čas kontrolovat?

Protože mě při rychlém (a špatně zkontrolovaném) psaní na mobilu také občas vznikají podobně zkomolené věty, u nichž si musí druhá strana domýšlet, jak to asi má být správně. 

Ne, že by to snad nerozvíjelo v čtenářích schopnost dedukčního myšlení, ale v takovémto deníku to je poněkud zarážející a dříve se to v takové míře nedělo...

+11/0
12.6.2015 7:32

M82a85t54o14u37š 78L95á32z25ň77o34v34s49k78ý64, 25T71e24c26h76n85e28t97.38c66z

Ne, to byl jen specificky můj problém. Nebyl jsem pořád spokojený a dodělával jsem článek do noci. A výsledek se samozřejmě dostavil...

Za chyby se omlouvám, ráno tam opravdu byly zrůdnosti.

+1/0
12.6.2015 19:25

J46a81n 59W32a45c54l38a67v 7434975507148

Takovou reakci na diskuzi by si měli povinně osvojit i redaktoři (nebo ti, co si tak jen říkají) i jiných rubrik. R^

0/0
19.6.2015 18:11

O19n85d66ř27e94j 12M86a34r36e79k 9302230527349

Na stole před námi leží ve skleněné nádobě s elektrolytem baterie,  která je ve skutečnosti  ponořená do elektrolytu? Tak to je bomba, to jsem ještě neviděl. Vezmou baterii a pak ji celou ponoří do elektrolytu - geniálně jednoduché, ještě bych ji zkusil ponořit třeba do močůvky - bio baterie. A nebo hodit do řepkového lánu - eko baterie. A nebo ... prostě cokoli.

+8/−6
12.6.2015 7:16

M93a40r44t53i54n 16K58o81z22á10k 4704960759987

A  co jste tím výplodem chtěl říci?

+4/−2
12.6.2015 8:44

J68a18k76u63b 48V47e84s94e27l48ý 3283810261782

že je rozumu mdlého

+1/−2
12.6.2015 9:06

J44a11n 36P31a63v11e55l86k63a 3347221824851

Pěkné, barevné vize - po čem to je?

+2/0
12.6.2015 9:55

R24o82m78a92n 67V32o66c20e83t54k35a 9813181806488

Drzim palce, jen tak dal!   R^

+3/0
12.6.2015 6:48
Foto

P34e84t70r 41P15r87o83c46h11á12z88k97a 3442306702904

Vypadá to na dobrou cestu,uvidíme ,co s toho nakonec zbude.R^

+7/0
12.6.2015 5:59

R68i30c98h66a23r10d 69T83r79e89f56i79l 4101795439980

Myslím si, že to půjde do zapomnění.. Tak převratný to není aby do toho někdo nalil těžké miliony bez jasného výsledku tj. obchodního úspěchu.

+2/0
12.6.2015 10:11
Foto

P76e42t14r 76P19r39o14c92h55á59z21k81a 3832766402374

Princip je známý,skutečně nejde o převratnou věc, co se týká složení.Převratný je tvar a snadnost montáže.Co s toho bude se teprve uvidí.Nejspíš máte pravdu, že se nenajde nikdo, kdo by to podpořil tolika penězi aby to šlo někam dál.Možná je to škoda.

0/0
15.6.2015 16:49

J74o73s86e57f 32S19v17o29b96o86d93a 7146842949484

Cetl jsem podobny clanek o LINEARNIM motoru ktery uz je v podstate pripraven do vyroby a auto pojede na litr sto kilaku... to je takovych pet roku.  I kdyby ta baterka byla genialni tak pokud je nekoupi nejaka nadnarodni iluminatska svine.. tak vam garantuji ze to skonci tam kde skoncil tel linearni motor

+6/−14
12.6.2015 1:18

J65i81ř27í 16Š75v98a71r34c 6555299399814

Zkusím to na Vás s trojčlenkou :). Lineární motor, řekněme se 70% účinností (abych Vám udělal radost a hezky se to počítalo), 1 litr / 100 km, spalovací motor, účinnost 35 %, jaká je spotřeba? Pokud jezdíte za to, co Vám vyjde, tak potom já uvěřím Vašemu zázračnému lineárnímu motoru.

+7/−3
12.6.2015 2:23

J42o20s22e14f 79S19v22o80b32o47d39a 7326662129984

ale ja prece jen rikam ze tyto senzacni clanky slibuji revoluci a ta se proste nakonec NIKDY nekona.. a jestli ty vykony a naklady jsou nebo nejsou pravda je uplne jedno.  Jedna se vyhradne o to jestli to nekdo zasponzoruje

+2/−7
12.6.2015 2:55

J20a71n 81V80e54s18e13l53ý 5794523632791

Český problém je v tom, že je problém financovat ten důležitý krok mezi funkčním prototypem a průmyslovou produkcí. Tyhle baterie by totřebovaly (viz. jiné fabriky na baterky) tak 50 milionů USD a rozběhnutí tovární výroby. V USA by investor šel sehnat, ale v ČR?

+2/−1
12.6.2015 6:15

R35a32d22o24s21l91a55v 47K13l76a42u88d82a 5554808304782

To je nesmysl. Pokud má ta baterie takové výhody, výrobců se najde celá řada. Je úplně jedno jestli je to v ČR, nebo v USA.

+4/−1
12.6.2015 7:02

J42a52n 22V19e26s77e62l11ý 5984333562711

Jenže takových podobných výrobků jsou aktuálně desítky, možná stovky. A část z nich už putuje přes "údolí smrti", protože už má za sebou investiční kapitál, během roku až dvou rozběhnou masovou výrobu a pak se uvidí, kdo přežije (Sakti3, Aquion, Ambri, ...).

+2/0
12.6.2015 8:20

J82o57s65e44f 39S47v13o32b17o72d90a 7966212659624

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion , spotreba 3 L na 100 km (bezne seriove auto. Ja verim ze spalovaci motory maji jeste rezervy co se tyce ucinnosti a muzou se dostat in na ty dva litry na 100... ale myslim ze jste nepochopil co jsem se snazil rict

0/−6
12.6.2015 3:02

J78o36s74e65f 48D73o50u26d41e66r23a 5234390656757

Nikdo v článku nehovořil o nějaké revoluci a zázračných vynálezech, které změní svět jednou provždy8-o Máte potíže s chápáním textu.

Pouze věcně vyjmenoval výhody před konkurenčními bateriemi i potenciální překážky. Rozhodně žádný bulvár typu "Čeští vědci vyléčili rakovinu"

+7/0
12.6.2015 3:13

J18a24n 23N58o30v30á60k 9685138234375

Nedávno jezdil naftový Peugeot 208 na okruhu s průměrnou spotřebou 2 litry na 100km (40 hodin jízdy). Pokud zdvojnásobíme účinnost, pojede za litr.

Že to není hodnota z běžného provozu, je jiná věc.

0/0
12.6.2015 8:15

R18o69m25a74n 59L17a27n54g15e39r 9264744902362

Lineární motor na spalovacím principu? To musí být úžasný vynález... ;-D ;-D ;-D

+2/−5
12.6.2015 7:40

V52l19a62s21t32i74m21i35l 94K16a37š27p83a90r 9961406622339

To, že něco neznáte, ještě neznamená, že to neexistuje ;-)

http://intranet.cvut.cz/cs/a/motor

+6/−2
12.6.2015 8:03

R48o16m16a37n 13L12a11n46g14e24r 9524274872922

Asi máme každý jinou představu o tom, co znamená pojem "lineární motor". Včetně autora oné konstrukce. I když se to tak asi pojmenovat dá. ;-)

0/0
12.6.2015 10:20

R61o89m26a17n 32L59a43n97g62e58r 9614974302532

Vlastně je to poměrně zajímavé...

0/0
12.6.2015 10:21

R76o10m78a24n 12L72a64n38g24e29r 9444504852372

Hm, tak jsem hloupý. Fakt je to lineární motor na spalovací pohon. To mě nenapadlo, že by to mohlo takhle fungovat.

+1/0
12.6.2015 10:24

M67a83r17t21i25n 40V86á31v66r57a 2330553959

Lineární motor na ČVUT byl super, ale když došly grantové peníze, tak se žádné další nepodařilo sehnat, tým se rozpadl (přešel na nějaké koptéry pro vojáky) a nikomu se do toho dál nechtělo. Takhle to holt u nás ve školách chodí.

0/0
12.6.2015 9:47
Foto

J44i14ř15í 89K97w86o57l29e26k 5303897378709

To je správně, neboť se zjistilo, že tento motor je "slepá cesta". Účinnost byla nižší než u klasických řešení. Tečka.

+2/0
12.6.2015 11:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.