Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česká firma chce prorazit s novou baterií. Nehořlavou a levnější

Ryze česká společnost HE3DA s necelou desítkou zaměstnanců v pražských Letňanech vyvíjí baterii, která je sice lithiová, ale od konkurence se v mnoha ohledech výrazně liší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71i71ř18í 52P10e78t73r16á40š 3441551613517

v článku je chyba u jednotek a veličin. kapacita v kilowathodinách. veličina kapacita akumulátoru má jednotky Ampérhodiny a nejde převézt na kilowathodiny, asi jako metry nejdou převádět na sekundy protože čas je jiná veličina než délka. kilowathodiny jsou jednotky elektrické práce nebo obecně energie.

+2/0
12.6.2015 18:47

J82a79n 60U46l15r14y83c90h 4251397180588

nojo, ale spojení kapacita - Wh se běžně používá, z těch (k)Wh můžu mít představu, kolik toho z té baterie dostanu

0/0
14.6.2015 17:46

E44m40i33l 46M24i23n22á43ř 7380699179757

"V příštích měsících chceme vyrobit další prototyp se stejnou kapacitou a polovičními rozměry,..." Jak se to lehce řekne! Pak to zopakujeme ještě 4x a dohnali jsme "efektivní" měrnou energetickou kapacitu benzinu. Hurá! (Vždyť na prototypu makali 5 let.) 

Já EV fandím, sám mám několik menších strojů, ale přehnaný optimismus vede ke zklamání a to pak rozvoji EV škodí.

+1/0
12.6.2015 16:27

J97a19n 28V67e33s86e28l69ý 5224403312601

Efektivní energetickou kapacitu benzínu bych nepřeceňoval. Ono je to ní totiž třeba započítat všechny ty desítky těžkých součástí pohonného systému počínaje vahou nádrže, palivových čerpadel a konče celého výfukového systému včetně katalyzátoru. Takže nakonec máte v auťáku sice jen nějakých max. 30-40 kg benzínu, ale 300 kg navíc je ta technologie navíc.

0/0
12.6.2015 20:00

J52a91n 89V35e87s73e55l42ý 5104933642481

A stejně se dle NREL z USA 6/7 energie ztratí během těžby, transportu, rafinace a v auťáku. Jen asi sedmina nakonec skončí jako kinetická energie vozu.

+1/0
12.6.2015 20:02

P50a69v26e31l 42S27o23b22o71t84k47a 5940844

Jenže Tesla používá klasický průmyslově vyráběný článek Panasonic NCR18650A 3100mAh

0/0
12.6.2015 13:39
Foto

J26i66ř38í 21K47w45o14l19e72k 5923327338869

Sám článek oklikou přiznává, že hlavní výhodou je robustnost a nikoliv nejvíce sledované hodnoty jako: hustota uskladněné energie na litr/kg - tato hustota je hodně definována účinnou plochou a "plech", uvnitř kterého se nic neděje, je logicky horší než folie. Dnes se jde cestou nano-útvarů které mají enormní plochu. Pamatuji si jak můj učitel říkal: kámen se v atmosféře může vznášet a vidíme to každý den - stačí jej zmenšit na desítky mikronů a jeho plocha stačí aby se ve vzduchu vznášel i když je to složením stále kámen. Říkejme tomu kamenný prach...

+3/0
12.6.2015 11:51
Foto

J55i64ř24í 74K75w14o53l79e26k 5633697958369

Pro zvídavé je to dáno tím, že plocha je funkci druhé mocniny rozměru a objem pak třetí mocniny. Zmenšováním klesá objem (a tím o hmotnost při dané hustotě) rychleji než plocha.

+2/0
12.6.2015 12:01

M94a26r18t88i67n 53F93i49a70l16a 7264306614577

To mate pravdu, ale zapominate posuzovat i dalsi parametr - zivotnost. Hrubsi plech snese vice cyklu nez folie. Me osobne tedy zajima kompromis mezi energetickou hustotou a zivotnosti. 

Sice nevim jak u tohoto typu akumulatoru, ale u Pb znam dva druhy - startovaci a trakcni. Startovaci ma jemne elektrody a velkou plochu, proto dava velke proudy, ale hlubokym vybitim se rychle poskodi (elektroda se rozpadne). Trakcni ma hrube elektrody, mensi plochu a dava mensi proudy, ale je zase odolnejsi.

Zkratka, akumul;ator je treba hodnotit komplexne, podle ucelu pouziti :-)

0/0
17.6.2015 16:13

M60i39r76o75s93l97a54v 70Š58i97m95k18o 7435503152985

Předpokládám, že na toto řešení už dříve přišli někde jinde ve světě, ale ustoupilo se od toho. Je to až podezřele jednoduché, takžeže k tomu asi došlo už hodně dávno a ani to nestálo za patentování...

+1/−6
12.6.2015 10:26

P12a67v24e20l 50S86o11b83o35t77k38a 5470834

Lithiový akumulátor má jasně danou elektrochemickou reakci, a přes ni se nelze dostat. Nyní jsme (např. Panasonic NCR18650A) někde přes 60% teoretického maxima, takže zásadní pokrok v této oblasti už není možný a jde jen o to co se některý z velkých výrobců rozhodne vyrábět hromadně.

Akululátor samozřejmě musí být pokud možno uzavřený a bezúdržbový a otřesuvzdorný atd, tak i na ty obalové hořlavé plasty zajisté dojde...

uvidíme - ale stejně jako nikdo nevěří že by se v ČR mohla opět rozjet výroba integrovaných obvodů, ani u akumulátorů to není příliš pravděpodobné.

+1/0
12.6.2015 13:50

M57a96r54t24i55n 92F49i49a87l75a 7974816334677

Integrovane obvody se v CR vyrabeji :-) Ale OnSEMI neni ceska firma, no :-)

0/0
17.6.2015 16:16

M19a91r58t20i53n 43V71o13k57o16u50n 9178723383916

drzim palce! kdyby se podaril obchodni uspech, bylo by to super

+6/0
12.6.2015 9:02

J49i25r69i 17D86o10b11r51ý 9938869563

Na tu naprostou nehorlavost bych nevsadil ani korunu. Lithium je totiz alkalicky kov. No a kdyz se potka s vodou, reakce je docela rychla.

Priklad https://www.youtube.com/watch?v=8ypUVpwgcAA a lze jich najit vic.

+1/0
12.6.2015 8:29

A65n59t24o91n26í38n 26H29o90l90í75k 8677833144220

V baterkach samozrejme neni lithium v cistem stavu.

0/−1
12.6.2015 10:12

J53i48r47i 72D48o30b20r56ý 9478609373

V baterkach je samozreme ciste kovova anoda z lithia (+nekdy mechanicke vyztuzeni z jineho materialu, ktere se ale te "baterkove" elektrochemicke reakce neucastni.). Viz elektrochemicky princip teto baterie

+1/0
12.6.2015 13:53

J73a46n 67V18e50s64e32l95ý 5774213882651

Co je to za nesmysl? https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

0/0
12.6.2015 21:14

J89i21r89i 53D46o11b72r56ý 9848139733

Jo mate pravdu.

0/0
12.6.2015 22:15

R55o61m13a30n 47L36a54n12g75e41r 9874634792602

Už zase? Pište o tom prosím, až to bude na trhu... :-P

+5/−9
12.6.2015 7:37

M82i49r21o44s86l36a10v 64M81a57r61š58á76l 8734554738133

Co se to děje s redakcí Technetu (a iDnesu obecně)? Začali snad redaktoři psát články na mobilech a tabletech s prediktivním zadáváním textu a jsou snad pod takovým tlakem, že to po sobě nemají čas kontrolovat?

Protože mě při rychlém (a špatně zkontrolovaném) psaní na mobilu také občas vznikají podobně zkomolené věty, u nichž si musí druhá strana domýšlet, jak to asi má být správně. 

Ne, že by to snad nerozvíjelo v čtenářích schopnost dedukčního myšlení, ale v takovémto deníku to je poněkud zarážející a dříve se to v takové míře nedělo...

+11/0
12.6.2015 7:32

M51a70t71o21u55š 47L43á84z69ň32o19v22s34k11ý56, 20T91e63c60h61n22e96t76.73c90z

Ne, to byl jen specificky můj problém. Nebyl jsem pořád spokojený a dodělával jsem článek do noci. A výsledek se samozřejmě dostavil...

Za chyby se omlouvám, ráno tam opravdu byly zrůdnosti.

+1/0
12.6.2015 19:25

J78a55n 68W88a59c80l56a12v 7374465917178

Takovou reakci na diskuzi by si měli povinně osvojit i redaktoři (nebo ti, co si tak jen říkají) i jiných rubrik. R^

0/0
19.6.2015 18:11

O49n36d12ř76e59j 27M13a90r52e57k 9552140487839

Na stole před námi leží ve skleněné nádobě s elektrolytem baterie,  která je ve skutečnosti  ponořená do elektrolytu? Tak to je bomba, to jsem ještě neviděl. Vezmou baterii a pak ji celou ponoří do elektrolytu - geniálně jednoduché, ještě bych ji zkusil ponořit třeba do močůvky - bio baterie. A nebo hodit do řepkového lánu - eko baterie. A nebo ... prostě cokoli.

+8/−6
12.6.2015 7:16

M19a93r22t89i53n 93K97o30z76á91k 4744940209517

A  co jste tím výplodem chtěl říci?

+4/−2
12.6.2015 8:44

J62a19k95u64b 64V12e52s37e58l83ý 3623790721812

že je rozumu mdlého

+1/−2
12.6.2015 9:06

J47a31n 98P63a50v74e71l61k88a 3477911964191

Pěkné, barevné vize - po čem to je?

+2/0
12.6.2015 9:55

R29o58m20a12n 63V16o61c38e42t60k90a 9493451416818

Drzim palce, jen tak dal!   R^

+3/0
12.6.2015 6:48
Foto

P45e37t37r 72P31r25o81c55h91á21z54k44a 3792106302584

Vypadá to na dobrou cestu,uvidíme ,co s toho nakonec zbude.R^

+7/0
12.6.2015 5:59

R71i66c92h32a77r47d 81T97r73e21f53i14l 4691185249140

Myslím si, že to půjde do zapomnění.. Tak převratný to není aby do toho někdo nalil těžké miliony bez jasného výsledku tj. obchodního úspěchu.

+2/0
12.6.2015 10:11
Foto

P43e88t25r 60P19r28o75c92h46á13z27k89a 3182706802374

Princip je známý,skutečně nejde o převratnou věc, co se týká složení.Převratný je tvar a snadnost montáže.Co s toho bude se teprve uvidí.Nejspíš máte pravdu, že se nenajde nikdo, kdo by to podpořil tolika penězi aby to šlo někam dál.Možná je to škoda.

0/0
15.6.2015 16:49

J22o12s28e82f 52S18v13o96b55o38d98a 7196702779844

Cetl jsem podobny clanek o LINEARNIM motoru ktery uz je v podstate pripraven do vyroby a auto pojede na litr sto kilaku... to je takovych pet roku.  I kdyby ta baterka byla genialni tak pokud je nekoupi nejaka nadnarodni iluminatska svine.. tak vam garantuji ze to skonci tam kde skoncil tel linearni motor

+6/−14
12.6.2015 1:18

J83i95ř50í 11Š89v84a68r48c 6535899989854

Zkusím to na Vás s trojčlenkou :). Lineární motor, řekněme se 70% účinností (abych Vám udělal radost a hezky se to počítalo), 1 litr / 100 km, spalovací motor, účinnost 35 %, jaká je spotřeba? Pokud jezdíte za to, co Vám vyjde, tak potom já uvěřím Vašemu zázračnému lineárnímu motoru.

+7/−3
12.6.2015 2:23

J74o29s90e88f 13S39v26o91b67o88d40a 7616342859274

ale ja prece jen rikam ze tyto senzacni clanky slibuji revoluci a ta se proste nakonec NIKDY nekona.. a jestli ty vykony a naklady jsou nebo nejsou pravda je uplne jedno.  Jedna se vyhradne o to jestli to nekdo zasponzoruje

+2/−7
12.6.2015 2:55

J15a79n 29V66e31s67e27l43ý 5934673682901

Český problém je v tom, že je problém financovat ten důležitý krok mezi funkčním prototypem a průmyslovou produkcí. Tyhle baterie by totřebovaly (viz. jiné fabriky na baterky) tak 50 milionů USD a rozběhnutí tovární výroby. V USA by investor šel sehnat, ale v ČR?

+2/−1
12.6.2015 6:15

R52a53d62o74s91l52a31v 38K76l63a48u95d79a 5544858274932

To je nesmysl. Pokud má ta baterie takové výhody, výrobců se najde celá řada. Je úplně jedno jestli je to v ČR, nebo v USA.

+4/−1
12.6.2015 7:02

J64a87n 76V13e66s62e68l33ý 5334763272571

Jenže takových podobných výrobků jsou aktuálně desítky, možná stovky. A část z nich už putuje přes "údolí smrti", protože už má za sebou investiční kapitál, během roku až dvou rozběhnou masovou výrobu a pak se uvidí, kdo přežije (Sakti3, Aquion, Ambri, ...).

+2/0
12.6.2015 8:20

J85o96s31e43f 47S72v47o15b24o48d18a 7136572499504

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion , spotreba 3 L na 100 km (bezne seriove auto. Ja verim ze spalovaci motory maji jeste rezervy co se tyce ucinnosti a muzou se dostat in na ty dva litry na 100... ale myslim ze jste nepochopil co jsem se snazil rict

0/−6
12.6.2015 3:02

J40o33s85e76f 81D98o49u38d78e91r86a 5844900926507

Nikdo v článku nehovořil o nějaké revoluci a zázračných vynálezech, které změní svět jednou provždy8-o Máte potíže s chápáním textu.

Pouze věcně vyjmenoval výhody před konkurenčními bateriemi i potenciální překážky. Rozhodně žádný bulvár typu "Čeští vědci vyléčili rakovinu"

+7/0
12.6.2015 3:13

J68a75n 13N79o90v66á27k 9615418804475

Nedávno jezdil naftový Peugeot 208 na okruhu s průměrnou spotřebou 2 litry na 100km (40 hodin jízdy). Pokud zdvojnásobíme účinnost, pojede za litr.

Že to není hodnota z běžného provozu, je jiná věc.

0/0
12.6.2015 8:15

R22o79m26a79n 73L55a26n21g37e10r 9464104442572

Lineární motor na spalovacím principu? To musí být úžasný vynález... ;-D ;-D ;-D

+2/−5
12.6.2015 7:40

V45l68a51s50t60i86m56i21l 72K78a41š98p76a57r 9831226702549

To, že něco neznáte, ještě neznamená, že to neexistuje ;-)

http://intranet.cvut.cz/cs/a/motor

+6/−2
12.6.2015 8:03

R94o44m86a69n 21L98a28n41g67e78r 9654504322742

Asi máme každý jinou představu o tom, co znamená pojem "lineární motor". Včetně autora oné konstrukce. I když se to tak asi pojmenovat dá. ;-)

0/0
12.6.2015 10:20

R67o32m54a97n 75L20a80n93g90e11r 9164474472732

Vlastně je to poměrně zajímavé...

0/0
12.6.2015 10:21

R78o67m37a24n 39L90a15n10g70e75r 9574524322282

Hm, tak jsem hloupý. Fakt je to lineární motor na spalovací pohon. To mě nenapadlo, že by to mohlo takhle fungovat.

+1/0
12.6.2015 10:24

M28a77r54t32i56n 65V40á54v13r85a 2460593739

Lineární motor na ČVUT byl super, ale když došly grantové peníze, tak se žádné další nepodařilo sehnat, tým se rozpadl (přešel na nějaké koptéry pro vojáky) a nikomu se do toho dál nechtělo. Takhle to holt u nás ve školách chodí.

0/0
12.6.2015 9:47
Foto

J11i53ř84í 62K72w60o53l62e10k 5503507208409

To je správně, neboť se zjistilo, že tento motor je "slepá cesta". Účinnost byla nižší než u klasických řešení. Tečka.

+2/0
12.6.2015 11:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.